(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1  بهمن  1391 - شماره 20410

كوتاه اقتصادي
تصميم دولت درباره واردكنندگان بدهكار
خليليان اعلام كرد
استقبال آلماني ها از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي ايران
سخنگوي كميسيون صنايع اعلام كرد
مجازات خودروسازان در صورت عدم رعايت استانداردها
وزير كار و رفاه اجتماعي خبر داد
پذيرش بازنشستگان كشوري با بيمه طلايي در 540 بيمارستان
عرضه فرآورده هاي نفتي 5 شركت خارجي در بورس كالا
ذخيره كالاهاي اساسي براي مصرف تا 6 ماه آينده
آغاز ذخيره سازي بنزين نوروزي
شايعه حذف ارز مرجع گوشت و برنج تكذيب شد
حضور 226 شركت خارجي و ايراني در نمايشگاه يراق آلات مبل
عضو شوراي پول و اعتبار:
دولت بسته پولي 92 را بازنگري كند
يك مقام مسئول خبر داد
ورود غيرقانوني كالاهاي اولويت 9 به دليل عدم ثبت سفارش
بانك مركزي اعلام كرد
هشدار به بانك ها براي حفظ پول مردم
با اعزام هيئتي به تهران صورت مي گيرد
ارزيابي صندوق بين المللي پول از تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي از ممنوعيت خريد و فروش امتياز يا مجوز موسسات اعتباري خبر داد. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به منظور آگاهي هموطنان اعلام كرد: با استناد به قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و ايجاد و ثبت نهادهاي پولي و اعتباري از قبيل بانكها، موسسات اعتباري، تعاوني هاي اعتبار، صندوقهاي قرض الحسنه، صرافي ها و شركت هاي واسپاري (ليزينگ ها) و همچنين ثبت تغييرات نهادهاي مذكور فقط با اخذ مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران امكان پذير است. لذا هرگونه خريد و فروش امتياز و يا مجوز موسسات اعتباري صندوق هاي قرض الحسنه مقربين الرضا، سليم توس، خيرالناصرين، روح الامين و رهگشاي سبزوار غيرقانوني بوده و ضمن عدم اجازه ثبت تغييرات با متخلفان، مستند به قوانين و مقررات موضوعه از جمله قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي شديدا برخورد خواهد شد.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي كمك به اجراي طرح هاي انتقال آب 900 ميليارد ريال اوراق مشاركت شركت آب منطقه اي تهران را از امروز تا پايان روز پنج شنبه هفته جاري در شعب منتخب سراسر كشور به فروش مي رساند.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين اوراق يكساله با نرخ سود علي الحساب سالانه 20درصد و معاف از ماليات است. نرخ سود بازخريد قبل از سررسيد اوراق در سال اول 18 درصد (سالانه) و پس از آن (بيشتر از يكسال) مشمول 5 دهم درصد جريمه نسبت به نرخ سود علي الحساب خواهد بود كه در مقاطع پرداخت سودهاي علي الحساب هر سه ماه يكبار خواهد بود. بازپرداخت سود و اصل اين اوراق توسط دولت تضمين مي شود.
¤ 15 ميليون اوراق بهادار به ارزش 230 ميليارد ريال در سه هزار و 893 نوبت خريد و فروش ديروز و در آخرين روز دي ماه معامله شد.در حالي 15 ميليون اوراق بهادار به ارزش 230 ميليارد ريال در ميان شركت هاي فرابورسي معامله شد كه بيشترين حجم معاملات با داد و ستد 6ميليون سهم به بانك گردشگري به ارزش 6/7ميليارد ريال و كمترين حجم معاملات به بازرگاني و توليدي مرجان كار با خريد و فروش 290 سهم تعلق گرفت.
¤ در حالي كه امسال برنج به ارزش 975 ميليون دلار وارد كشور شده است دبير انجمن برنج از تفاوت 1500 توماني قيمت تمام شده برنج وارداتي و عرضه شده در بازار خبر مي دهد.جميل عليزاده شايق اظهار داشت: برنج خارجي كه با ارز مرجع وارد كشور مي شود قيمت تمام شده آن كيلويي 2000 تومان است اما در بازار كشور كيلويي 3500 تومان عرضه مي شود.دبير انجمن برنج افزود: اين تفاوت سود به جيب واردكننده و واسطه هايي كه در اين ميان برنج توزيع مي كنند، مي رود.
¤ ارزش فروش محصولات آلومينيوم توسط ايميدرو تا پايان آذرماه امسال 39درصد افزايش يافت.سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: طي 9ماهه امسال، ارزش فروش محصولات 4 شركت تابعه ايميدرو شامل ايرالكو، المهدي، هرمزال و آلوميناي ايران به 6 هزار و 401 ميليارد و 353 ميليون ريال رسيد كه ارزش فروش هر كدام به ترتيب «3هزار و 288ميليارد و 8 ميليون ريال»، «998ميليارد و 205ميليون ريال»، «893ميليارد و 468 ميليون ريال» و «يك هزار و 221ميليارد و 672 ميليون ريال» بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7729، 7770 الي 7774، 7788، 3390 الي 3399، 3311، 3345 الي 3349، 3357، 3386، 3387، 8840الي 8847، 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631 و 2614 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


تصميم دولت درباره واردكنندگان بدهكار

سخنگوي مركز مبادله تصميم جديد كميته ويژه ارزي دولت درباره واردكنندگان بدهكار به بانك ها را تشريح كرد.
صمد كريمي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: بانك مركزي با توجه به مشكلات مربوط به تعهدات ارزي بانك ها مطابق با تصميمات كميته ويژه ارزي وزرا مقرر كرد در مواردي كه مشتريان يا واردكنندگان صد در صد وجه اعتباري و يا برات اسنادي را به بانك عامل پرداخت كرده باشند در اين حالت ايفاي تعهدات به عهده بانك ها خواهد بود.
وي اظهار كرد: بر اين اساس اگر چنانچه مشتريان هنگام گشايش اعتبار و يا ثبت برات معادل ريالي مبلغ واردات و وثايق را به طور كامل توديع كرده باشند تامين ارزي و پرداخت آن به بانك كارگزار خارجي بر عهده بانك گشايش كننده (بانك عامل) خواهد بود.
وي در ادامه با بيان اينكه اگر مشتري يا واردكننده صد در صد وجوه خود را پرداخت كرده باشد در حال حاضر نبايد بانك مابه التفاوت آن را طلب كند، گفت: ولي اگر مشتري تمام و يا بخشي از وجه اعتبار را به بانك عامل درخصوص اعتبارات و يا بروات اسنادي پرداخت نكرده باشد و كالا از گمرگ ترخيص نشده باشد تامين تمام و يا بخشي از ارز در صورت كمبود منابع بانك از طريق مركز مبادلات به نرخ مبادله اي براي گروه هاي كالايي سه تا هشت امكان پذير است.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور گفت: در حال حاضر واردكنندگان بايد بدهي خود را به بانك ها به نرخ مبادله اي بدهند، ولي اگر واردكننده اي پيش از اين تمام بدهي خود را به بانك پرداخت كرده باشد ديگر نبايد بانك مابه التفاوت آن را از مشتري دريافت كند. اما اگر بخشي را پرداخت كرده باشد طبيعي است كه باقيمانده آن را بايد به نرخ مبادله اي به بانك پرداخت كند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي افزود: البته در اين رابطه گزينه هاي مختلفي بين بانك و مشتري خود يا همان واردكننده وجود دارد.
 


خليليان اعلام كرد

استقبال آلماني ها از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي ايران

وزير جهاد كشاورزي از استقبال آلماني ها براي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي ايران خبر داد.
صادق خليليان در گفت وگو با ايرنا در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش كشاورزي ايران گفت: يكي از پتانسيل ها و ظرفيت هاي موجود در كشور ما زمينه مناسب براي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي بويژه صنايع مرتبط با اين بخش از جمله صنايع فرآوري و بسته بندي محصولات كشاورزي و غذايي است كه معتقديم سرمايه گذاران خارجي نبايد آن را از دست بدهند.
خليليان افزود: در همين رابطه نيز در سفر به آلمان با سرمايه گذاران ايراني شاغل در آلمان و همچنين آلماني هايي كه در بخش خصوصي مايل به سرمايه گذاري در ايران هستند جلسه اي براي توسعه همكاري ها و سرمايه گذاري در زمينه هاي مورد علاقه برگزار شد كه خوشبختانه با استقبال خوبي مواجه شده و مسير همكاري هاي دو كشور گشايش بيشتري پيدا كرده است.
وي تاكيد كرد: برغم شرايط تحريم هاي ناعادلانه غرب عليه كشورمان، ما امروز با شرايطي مواجه هستيم كه سرمايه گذاران اروپايي مشتاق به سرمايه گذاري بيشتر در بخش كشاورزي و محصولات غذايي در ايران هستند.
وي در رابطه با سهم كشورهاي اروپايي از صادرات محصولات كشاورزي ايران، گفت: زعفران، خاويار، پسته و خشكبار ايران به صورت مستقيم به كشورهاي اروپايي صادر مي شود و گاهي اوقات نيز از طريق كشورهاي واسط مانند امارات اين كار انجام مي شود به عنوان نمونه بخشي از صادرات ميوه و سبزيجات به امارات رفته و از آنجا به كشورهاي اروپايي صادر مي شود.-وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه سرمايه گذاران در اروپا تمايل بسياري براي وارد كردن محصولات ايراني به صورت مستقيم دارند، گفت: اخيرا موفق شده ايم خاويار پرورشي ايران را به بازارهاي اروپايي وارد كنيم و با استقبال بسيار خوبي نيز مواجه شده است كه تلاش مي كنيم ساير محصولات كشاورزي نيز اين مسير را براي صادرات به اروپا طي كند.خليليان سهم صادرات محصولات كشاورزي ايران به آلمان را بالغ بر 200 ميليون دلار عنوان كرد و گفت: با برگزاري نشست خوبي كه در اين سفر با شركت خصوصي فعال در زمينه توليد محصولات غذايي و كشاورزي در آلمان داشتيم و استقبال بسيار خوب اين شركت ها از توسعه روابط تجاري با ايران در اين بخش، در سال هاي آينده شاهد افزايش چشمگير صادرات كشاورزي به آلمان خواهيم بود.
وي همچنين شايعات مطرح درباره آلودگي ميوه ها و محصولات كشاورزي كشور را به شدت رد كرد و گفت: محصولات توليد شده اين بخش سلامت كامل دارد.
خليليان تاكيد كرد: مصرف سموم پرخطر در مراحل مختلف توليد محصولات كشاورزي ممنوع شده و براي دفع آفات نيز سموم كم خطر و بيولوژيك جايگزين شده است.
وزير جهاد كشاورزي در همين رابطه، حذف يارانه سموم گياهي را در راستاي كاهش ميزان استفاده از اين نوع سموم دانست و افزود: از شش سال قبل يارانه سموم گياهي حذف شده است و به همين خاطر مصرف آنها كاهش چشمگيري داشته است.
وي با بيان اينكه در مورد كودهاي شيميايي نيز از دو سال پيش اين برنامه در دستور كار قرار گرفته، گفت: با اختصاص يارانه به فناوري هاي پيشرفته مورد نياز در مراحل توليد محصول و توسعه مكانيزاسيون، تلاش ها به سمت اصلاح نژاد و بذر سوق داده شده است و با تغيير نوع مبارزه با آفات، تلاش شده است، محصولات توليدي از سلامت بيشتري برخوردار باشد.
خليليان با بيان اينكه به عنوان نمونه در رابطه با محصول پسته و آفت افلاتوكسين از دو سه سال قبل اين مشكل از بين رفته و تا حدود بسيار زيادي در باغات پسته ايران ديگر شاهد چنين آفتي نيستيم، تاكيد كرد: بسياري از باغات كشور محصول بيولوژيك توليد مي كنند و با حذف سموم و كودهاي شيميايي پرخطر به سمتي مي رويم كه استانداردها بيشتر رعايت شود.

 


سخنگوي كميسيون صنايع اعلام كرد

 مجازات خودروسازان در صورت عدم رعايت استانداردها

 سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تلفات زياد ناشي از كيفيت پائين برخي خودروها، از برخورد و مجازات خودروسازان در صورت عدم رعايت استانداردها خبر داد.
روح اله جاني عباسپور در گفت وگو با ايرنا درخصوص تقاضاي خودروسازان براي به تعويق انداختن اجراي استانداردهاي خوردويي مانند نصب دو كيسه هوا و توليد خودرو با استاندارد يورو 4، بيان كرد: متاسفانه هر ساله شاهد تلفات زيادي ناشي از كيفيت پائين برخي خودروهاي داخلي هستيم كه اصرار بر ادامه اين وضعيت و عدم رعايت استانداردها به برخورد با خاطيان منجر مي شود.
وي افزود: كشور شرايط براي اجراي استانداردها را دارد و اين كه گفته مي شود زيرساخت هاي كشور براي اجراي استانداردهاي خودرويي آماده نمي باشد، بهانه اي بيشتر نبوده و سخن خودروسازان در اين خصوص صحيح نيست.
وي ادامه داد: درست است كه برخي از قطعات خودرو يا ايربگ وارداتي است اما به اين معنا نيست كه بايد اجراي استانداردها را متوقف كرد و اين امر بايد از سوي خودروسازان پيگيري شود.
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن تصريح كرد: زماني نيز كه تحريم ها به اين شدت نبود و ارز با قيمت پائين در اختيار خودروسازان قرار مي گرفت، خودروسازان نسبت به رعايت استانداردها اقدام نمي كردند.
وي ضمن بيان اين مطلب كه مجلس بر روي ارتقاي كيفيت خودروها تاكيد دارد، عنوان داشت: خودروسازان به اين امر واقف اند كه با اجراي استانداردها به هزينه توليد اضافه مي شود كه اين امر ممكن است منجر به اعتراض مصرف كنندگان شود و به همين دليل از ورود به اين امر اكراه دارند.
عباسپور همچنين درخصوص تحقيق و تفحص از خودروسازان، اظهار داشت: اين امر در كميسيون صنايع تصويب شده اما هنوز به صحن نيامده است.
اين نماينده مجلس همچنين در خصوص درخواست افزايش قيمت خودروسازان بيان كرد: حالا كه تعرفه 90 درصدي براي ورود خودروهاي خارجي در نظر گرفته شده از خودروسازان انتظار مي رود تا مصرف كنندگان را در نظر گرفته و قيمت هاي منطقي ارائه دهند.
 


وزير كار و رفاه اجتماعي خبر داد

پذيرش بازنشستگان كشوري با بيمه طلايي در 540 بيمارستان

وزير كار و رفاه اجتماعي از پذيرش بازنشستگان كشوري با بيمه طلايي در 540 بيمارستان و مراكز درماني كشور خبر داد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در جمع معاونين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: دولت دهم با هدف كاهش هزينه هاي پزشكي بازنشستگان كشوري و ارائه خدمات مطلوب درماني به اين قشر فرهيخته از نهم دي ماه سال جاري بيمه طلايي درمان را براي تمام بازنشستگان كشوري در نظر گرفته است.
وي با اشاره به اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت براي اجراي اين بيمه اظهار داشت: با اين ميزان اعتبار مقرر شد تمامي بازنشستگان كشوري به محض مراجعه به 540 بيمارستان و يا مراكز درماني طرف قرارداد سازمان بيمه گر بدون پرداخت وجه و طي كردن مراحل اداري پذيرش شده و مورد مداوا قرار گيرند.
وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي با اشاره به نامه تقديرآميز 191 كانون بازنشستگي كشوري از رئيس جمهور براي اجراي بيمه طلايي گفت: خوشبختانه خدمت جديد دولت در حوزه بهداشت و درمان در قالب بيمه طلايي با استقبال و رضايت مندي جامعه بزرگ بازنشستگان كشوري روبرو شده كه اين خود نشان از آن دارد خدمات و اقدامات دولت دهم در حوزه سلامت بازخورد مثبت و اثربخشي داشته است.
به گفته شيخ الاسلامي با اجراي بيمه طلايي درمان (بستري) براي بازنشستگان، تمامي هزينه هاي درماني طبي و جراحي هاي تخصصي و عمومي و داروهاي تخصصي بدون سقف توسط سازمان بيمه گر پرداخت مي شود.
 


عرضه فرآورده هاي نفتي 5 شركت خارجي در بورس كالا

شركت هاي بروگ امارات، سابيك عربستان، لويال گروپ چين، سامسونگ كره جنوبي و سينوپك كره جنوبي در آخرين روز دي ماه، نسبت به عرضه انواع مواد پليمري در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي بورس كالاي ايران اقدام كردند.
به گزارش دريافتي از بورس كالاي ايران در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي در اين روز 484 تن پلي اتيلن سنگين LS 3490 HE توسط شركت اماراتي، 290 تن پلي اتيلن سنگين 6006 P توسط شركت عربستاني، 150تن پلي استايرن انبساطي ديرسوز وارداتي MS-F و 150تن استايرن انبساطي ديرسوز وارداتي SA-F توسط شركت چيني عرضه شد.
همچنين شركت سامسونگ كره جنوبي 480 تن W 0150-ABS و شركت سينوپك اين كشور نيز 500 تن زايلين مخلوط را روي تابلوي عرضه بردند.
گزارش ديگري از بورس كالا حاكي است در آخرين هفته دي ماه، بيش از 470 هزار تن انواع كالا در اين بورس با ارزشي افزون بر 7 هزار و600 ميليارد ريال در حالي مورد معامله قرار گرفت كه به لحاظ حجم و ارزش به ترتيب رشد 92 و 48درصدي را نشان مي دهد.
به گزارش ايسنا در تالار صادراتي اين بورس نيز در طول هفته گذشته 41هزار تن انواع قير به ارزش بيش از 24 ميليون دلار براي صادرات به بازارهاي جهاني مورد معامله قرار گرفت.
در هفته قبل و در تالار محصولات صنعتي و معدني در حالي بيش از 236 هزار تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 3920 ميليارد ريال داد و ستد شد كه به لحاظ حجم و ارزش، رشد بيش از 32 و 18درصدي را تجربه كرد.
شايان ذكر است كه در اين تالار افزون بر 217 هزار تن انواع محصولات فولادي، 12هزار و 260 تن انواع مس، 300 تن انواع روي، 4800 تن كك، 150 تن كنسانتره موليبدن و 15 تن كنسانتره فلزات گرانبها مورد معامله قرار گرفت. در اين تالار، حجم معاملات محصولات مس نسبت به مدت مشابه هفته قبل با افزايش 552 درصدي روبرو گرديد و گروه فولاد نيز به لحاظ حجم و ارزش به ترتيب رشد 24 و 28 درصدي را تجربه كرد.
 


ذخيره كالاهاي اساسي براي مصرف تا 6 ماه آينده

مديركل تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تنظيم بازار كالاهاي اساسي براي ايام پاياني سال خبر داد و گفت: شب عيد امسال شاهد توزيع بدون دغدغه اين كالاها در كشور خواهيم بود.
علي اكبر پوركاوه با اشاره به جزئيات برنامه ريزي هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظيم بازار ايام پاياني سال و وضعيت ذخيره سازي كالاهاي اساسي افزود: در حال حاضر، موجودي نهاده هاي دامي در كشور بالاست، به گونه اي كه نسبت به سنوات گذشته غيرقابل مقايسه است.
وي با بيان اينكه تأمين روغن خام، شكر، برنج و گوشت قرمز و مرغ با قيمت هاي مناسب براي تأمين بازار شب عيد امسال در نظر گرفته شده تصريح كرد: در شرايط كنوني موجودي كالاهاي اساسي در كشور كافي است به طوري كه ميزان قابل توجهي نيز مازاد بر نياز ذخيره سازي شده است.
به گفته پوركاوه، برنامه ريزي ها به سمتي است كه ذخيره سازي كالاهاي اساسي ضمن تنظيم بازار براي ايام پاياني سال، تأمين نياز كشور براي اين اقلام را حداقل به ميزان 3 ماهه اول سال 92 برآورده مي سازد.
مديركل تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: به دليل حجم بالاي كالاهاي اساسي در بنادر در ستاد تنظيم بازار تكليف شد سيستم حمل و نقل كشور فعال تر وارد عمل شود تا تسهيل و روان سازي حمل و نقل كالا و حمل به مراكز استان ها با اولويت ويژه و سرعت بيشتري اتفاق بيفتد.
پوركاوه همچنين خاطرنشان كرد: پايش ميزان ورودي، ترخيص، بارگيري و حمل كالا به استان هاي مختلف از مهمترين اقداماتي بود كه در جلسه اين هفته ستاد تنظيم بازار مورد بررسي قرار گرفت تا از بروز هرگونه مشكل احتمالي جلوگيري شود.
مديركل تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به تأمين برنج مورد نياز كشور اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بيش از 800 هزار تن موجودي برنج كشور فقط در استان مازندران وجود دارد كه با احتساب موجودي ديگر استان ها، حاكي از وضعيت توليد مناسب برنج در سطح كشور است.
 


آغاز ذخيره سازي بنزين نوروزي

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از آغاز برنامه ريزي هاي اين شركت براي ذخيره سازي و توزيع مناسب بنزين در روزهاي پاياني امسال و ايام نوروز خبر داد.
مصطفي كشكولي در گفت وگو با شانا در اين باره افزود: هم اكنون دو اولويت مهم در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران وجود دارد كه اولي بحث سوخت رساني به نيروگاه ها با توجه به فصل سرما و دومي بحث آمادگي براي تامين بنزين نوروز است.
كشكولي همچنين درباره آمادگي براي تامين بنزين نوروزي گفت: با توجه به تجربيات سال هاي گذشته، مصرف بنزين از حدود پانزدهم اسفند ماه افزايش مي يابد كه اين ميزان تا روز سيزدهم فروردين سال بعد سير صعودي خواهد داشت؛ از اين رو بايد ذخاير كافي و مناسب بنزين در كشور وجود داشته باشد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح كرد: برنامه ريزي براي توزيع مطلوب بنزين در اين ايام آغاز شده و بحث نظارت بر عرضه سوخت در اين ايام با جديت پيگيري مي شود.
به گزارش شانا، هم اكنون به طور ميانگين روزانه 60 ميليون ليتر بنزين در كشور به مصرف مي رسد كه از اين ميزان بيش از 12 ميليون ليتر مربوط به مصرف روزانه پايتخت است.
بنزين پايه متانول
خطرناك نيست
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي استفاده از بنزين پايه متانول را نه تنها خطرناك نمي داند بلكه كيفيت آنرا تاييد مي كند.
به گزارش ايرنا انجمن خودروسازان ايران اقدام به انتشار نامه اي خطاب به معاون سازمان حفاظت محيط زيست كرد كه در اين نامه به تشريح عوارض استفاده از بنزين پايه متانول پرداخته بود.
احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان ايران در اين نامه اعلام كرده بود كه با به كارگيري اين نوع بنزين، سيستم سوخت رساني، باك، فيلتر و پمپ بنزين، لوله هاي فلزي، واشرها و قطعات پلاستيكي دچار خوردگي شديد و در نتيجه نشت بنزين مي شود كه خطر آتش سوزي خودروها را تشديد مي كند.
وي افزايش مصرف، لزوم تغيير در باك و برخي تجهيزات خودروها را از ديگر عوارض به كارگيري اين نوع بنزين عنوان و اعلام كرد: بخارات متصاعده از متانول به شدت سمي بوده و علاوه بر صدمات ريوي، حتي ممكن است باعث كوري چشم شود.
در اين ارتباط، قائم مقام مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: بنزيني كه با پايه متانول توليد شده و مورد آزمايش قرار گرفته است فاقد بنزن است و مقدار آروماتيك آن نيز بسيار پايين است؛ علاوه بر اين از لحاظ بهسوزي هم در شرايط مناسبي قرار دارد.
جليل سالاري ادامه داد: تنها مسئله اي كه در استفاده از اين بنزين مطرح مي شد بحث دو فازي شدن آن بود كه مكمل هايي به آن اضافه شد تا از اين مسئله نيز جلوگيري شود.
قائم مقام مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، اظهار كرد: اين بنزين در شرايط مختلف تست شده و هم اكنون در مراحل اخذ مجوز از سازمان محيط زيست و ديگر بخش ها قرار دارد كه بعد از اخذ اين مجوزها، اين بنزين در سبد سوخت كشور اضافه خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر حجم گسترده اي از متانول در كشور توليد مي شود كه اين متانول به سمت كشورهاي شرق آسيا مي رود و تبديل به بنزين پايه متانول تا 70 و 75 درصد شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گفته سالاري، بنزين پايه متانول با درصد بالا نيازمند تغيير در سيستم خودرو است ولي حجم هاي پايين كه مورد نظر وزارت نفت است، نياز به تغيير در سيستم خودرو ندارد.
قائم مقام مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، در مورد احتمال ايجاد خوردگي در قطعات خودرو و همچنين بروز مشكلات براي سلامت مردم، گفت: مشكل خوردگي اين نوع بنزين با برخي افزودني ها برطرف مي شود و به دليل بهسوزي مناسب، هيچ گونه مشكلي براي سلامتي ايجاد نخواهد كرد.
 


شايعه حذف ارز مرجع گوشت و برنج تكذيب شد

سازمان توسعه تجارت شايعه حذف ارز مرجع براي واردات گوشت و برنج را تكذيب كرد.
كيومرث فتح الله كرمانشاهي معاون سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با فارس، در واكنش به اين سوال كه يكي از روزنامه ها صبح ديروز اعلام كرده بود كه گوشت و برنج ارز مرجع دريافت نمي كند، گفت: چنين موضوعي به ما ابلاغ نشده است.
وي افزود: حتي در اين خصوص هيچ گونه صحبتي هم صورت نگرفته است.
همچنين مجيد آدشي نائب رئيس اتحاديه واردكنندگان مواد پروتئيني نيز در واكنش به اين سوال كه گفته مي شود، ارز مرجع براي واردات گوشت حذف شده است، گفت: اين موضوع صحت ندارد و همچنان ارز مرجع براي واردات گوشت لحاظ مي شود.
وي در گفت وگو با فارس افزود: تنها محدوديتي كه وجود دارد، اين است كه واردكنندگان بايد گوشت خود را به قيمت مصوب به شركت پشتيباني امور دام تحويل دهند.
نائب رئيس اتحاديه واردكننده مواد پروتئيني گفت: قيمت مصوب گوشت وارداتي هر كيلوگرم 8 تا 9 هزار تومان براي مصرف كننده است.
 


حضور 226 شركت خارجي و ايراني در نمايشگاه يراق آلات مبل

يازدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين و يراق آلات مبلمان با حضور 226 شركت داخلي و خارجي از 8 بهمن در تهران برپا مي شود.
علي فاضلي رئيس مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران در جمع خبرنگاران گفت: اين نمايشگاه با مشاركت 180 شركت داخلي و 46 شركت خارجي در حالي آغاز به كار مي كند كه هم اكنون شركت هاي خارجي به دليل تحريم ها، با مشكل براي حضور در ايران مواجه بودند، اما تعداد آنها بسيار مناسب و چشمگير است.
وي اظهار داشت: اسپانيا، مالزي، بلژيك، اندونزي، چين، تركيه، سوئيس، آلمان، اتريش، انگليس، ايتاليا و كره جنوبي كشورهايي هستند كه آخرين دستاوردهاي خود را در اين نمايشگاه عرضه خواهند كرد. به گفته فاضلي يراق آلات، تجهيزات و ماشين آلات درودگري، توليد نئوپان، فيبر، پرس چوب، شكل دهي فلزات، تزريق پلاستيك و ريخته گري مرتبط با صنايع و مواد و مصالح صنعت مبلمان، چوب، تخته هاي چند لايي، پروفيل هاي ساده و رنگ شده، رويه مبل، از جمله كالاهايي است كه در اين نمايشگاه ارايه خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين نمايشگاه به مدت چهار روز از 8 تا 11 بهمن ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهد شد.
رئيس مجمع امور صنفي توليدي و خدمات فني با تاكيد بر اين كه صنوف توليدي بايد در قالب يك بسته حمايتي در فاز دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مورد حمايت واقع شوند، گفت: قرار بر اين است كه صنوف توليدي نيز مشمول قيمت ترجيحي سوخت شوند.
فاضلي گفت: دولت در مقاطعي، بدون توجه به شرايط توليد مبلمان در كشور، واردات را در اين صنعت آزاد كرد و بر اين اساس، مبلمان چيني و تركيه اي به شدت بازار ايران را تحت الشعاع خود قرار داد.
وي افزود: البته واردات مبلمان به كشور، به دليل وجود دو مشكل عمده در توليدكنندگان و دولت به شدت افزايش يافت، به اين معنا كه توليدكنندگان ايراني كمتر توجهي به ايجاد يك برند در سطح ملي براي مبلمان داشتند، اين در شرايطي است كه علي رغم گستردگي اين صنف، برندي كه معرف مبلمان ايراني باشد، وجود ندارد.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر، دولت نيز بيش از اندازه اجازه واردات را داد و زمينه را براي صادرات و حضور ايران در كشورهاي ديگر را فراهم نكرد.
فاضلي همچنين با اشاره به اين كه صنايع كوچك در ايران 90 درصد كل واحدهاي صنعتي را تشكيل مي دهند، خاطرنشان كرد: در اين بخش همچنين 45 درصد اشتغال كشور را در بر مي گيرد، اين در حالي است كه علي رغم تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از توليد داخلي در سال جاري كه به اين نام نامگذاري شده است، اما كمتر موضوع اجرايي در اين ميان به چشم مي خورد.
وي با انتقاد از عدم دسترسي واحدهاي توليدي به بسته هاي حمايتي بخش توليد در فاز اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: در اين ميان اگر قرار باشد كه فاز دوم نيز به همين شيوه براي توليد پياده سازي شود، كار به سختي پيش خواهد رفت.
 


عضو شوراي پول و اعتبار:

دولت بسته پولي 92 را بازنگري كند

عضو شوراي پول و اعتبار خواستار بازنگري بسته پولي بانك مركزي براي سال 92 شد.
محمد نهاونديان در گفت وگو با مهر گفت: با توجه به جهشي كه در نرخ ارز اتفاق افتاده و قدرت خريد پول ملي كاهش يافته به نظر مي رسد كه بايد در تعرفه ها، نرخ ها و سهم ها تغييرات قابل توجهي در توان مالي بانك ها اتفاق بيفتد.
وي در خصوص بسته سياستي- نظارتي بانكي كشور براي سال 92 گفت: با توجه به اينكه بسته سياستي پولي و بانكي كشور در سال 92، مشمول زمان نمي شود، هنوز بحث تجديدنظر كلي در جلسه شوراي پول و اعتبار براي اين بسته طرح نشده است.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: اما برخي از موضوعاتي كه در بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي در سال 91 براي بازار پولي درنظر گرفته شده بود، به تناسب مصاديق در شوراي پول و اعتبار مورد سوال و بحث قرار گرفته است.
وي نمونه اين بازنگري ها را موضوع ذي نفع واحد، محدود شدن سقف تسهيلات يا سرمايه بانك ها دانست و تصريح كرد: با توجه به جهشي كه در نرخ ارز اتفاق افتاده و قدرت خريد پول ملي كاهش يافته است، به نظر مي رسد كه بايد در اين تعرفه ها، نرخ ها و سهم ها تغييرات قابل توجهي در توان مالي بانك ها اتفاق بيفتد.به گفته نهاونديان، اين مباحث به تناسب موضوعات مختلف مورد اشاره قرار گرفته اما شايد شايسته باشد كه بازنگري بسته سياستي پولي و بانكي براي سال 92 در دستور كار قرار گيرد.
وي اظهار داشت: هنوز پيشنهادي مبني بر بازنگري به شوراي پول و اعتبار داده نشده ولي اصلاح برخي از موارد و مصاديق در دستور كار قرار دارد.
عضو شوراي پول و اعتبار در پاسخ به اين سوال كه آيا جلسات شوراي پول و اعتبار به صورت مرتب برگزار مي شود؟ تصريح كرد: برگزاري اين جلسات دچار وقفه اي شده بود؛ ولي در هفته هاي اخير جلسات با تناوب بيشتري در حال برگزاري است.
 


يك مقام مسئول خبر داد

ورود غيرقانوني كالاهاي اولويت 9 به دليل عدم ثبت سفارش

رئيس كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران از افزايش ورود غيرقانوني بخشي از كالاهاي اولويت 9 به دليل عدم ثبت سفارش خبر داد.
مجيدرضا حريري درگفت و گو با ايسنا، درباره نحوه واردات كالاهاي اولويت 10 به كشور با توجه به عدم ثبت سفارش اين كالاها، اظهار كرد: نه تنها كالاهاي اولويت 10 بلكه بخشي از اولويت هاي 8 و 9 نيز به راحتي ثبت سفارش نمي شوند.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه ثبت سفارش اين اولويت ها نيز الزاماً به معناي دريافت ارز و واردات آنها به كشور نيست.
او با بيان اين كه واردات و تهيه ارز اين كالاها از طريق قانوني مشكل ساز شده است، خاطرنشان كرد: نه تنها ثبت سفارش كالاهاي اولويت 10انجام نمي شود بلكه برخي كالاهاي اولويت 9 نظير موبايل و لب تاپ نيز همچنان اجازه واردات ندارند، حتي با ارز آزاد!
رئيس كميسيون واردات اتاق ايران گفت: قاعدتاً هر نوع ممانعتي در واردات قانوني بازار را براي واردات غيرقانوني و قاچاق آماده مي كند زيرا واقعيتي به نام مصرف و تقاضا براي خريد اين كالا موجود است و بخش هايي كه تقاضا براي آنها زياد است از طريق قاچاق تأمين مي شود.
وي در واكنش به اين كه اعلام شده بود كالاهاي اولويت 9 قرار است ثبت سفارش شوند تصريح كرد: اين صحبت ها گفته مي شود ولي در عمل اين اتفاق نمي افتد. اگر از تمام فعالان اقتصادي در سطح بازار بپرسيد كه آيا توانسته اند اين كالاها را ثبت سفارش كنند كه جزو كالاهاي الويت 9 است پاسخ منفي مي دهند.
حريري ادامه داد: موبايل و لب تاپ هنوز ثبت سفارش نمي شود زيرا در اولويت بندي كالاهاي گروه 9 و 10 اختلاف نظر وجود دارد.
رئيس كميسيون واردات اتاق ايران با بيان اين كه سخنگوي مركز مبادله ارزي به صراحت اعلام كرده كه تا اولويت 8 را ثبت سفارش مي كنيم، اظهار كرد: ولي از طرف ديگر سازمان توسعه تجارت حرف ديگري را زده و مي گويد تا اولويت 9 را ثبت سفارش مي كنيم. حتي خود رئيس سازمان توسعه تجارت نيز به بانك مركزي با ارسال نامه اي اعلام كرده بود چرا كالاهاي اولويت 9 ثبت سفارش نمي شوند.
وي ادامه داد: آنچه كه در عمل رخ مي دهد عمده واردات از طريق ارز آزاد است نه ارز مبادله اي. به اين معني كه واردات به طور عمده با ارز آزاد انجام مي شود.
حريري در پاسخ به اين سؤال كه آيا كالاهاي اولويت 10 به صورت قاچاق وارد كشور مي شود اظهار كرد: كالاهاي اولويت 10موجود در بازار به طور رسمي يا موجودي انبارهاست كه پيش از ممنوعيت وارد كشور شده است يا اين كه قاچاق هستند.
رئيس كميسيون واردات اتاق ايران در پايان گفت: زماني كه فعاليت را براي افراد قانونمند محدود و غيرممكن مي كنيم جاي فعاليت قانونمند را به افرادي مي دهيم كه فعاليت آنها غيررسمي و غيرقانوني است.
 


بانك مركزي اعلام كرد

هشدار به بانك ها براي حفظ پول مردم

مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي بر لزوم نصب حفاظ امنيتي كارت بر روي عابربانك ها تاكيد كرد.
ناصر حكيمي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: مدتي است از طرف بانك مركزي به تمامي بانك ها بخشنامه و دستورالعملي ارسال شده و آنها را موظف به نصب «آنتي اسكيمر» بر روي دستگاه هاي عابربانك كرده ايم.
وي افزود: البته هر بانكي كه نسبت به نصب آنتي اسكيمر بر روي دستگاه هاي عابربانك (ATM) خويش كوتاهي كرده باشد و به اين دليل سوءاستفاده اي از همان بانك صورت گرفته باشد، به طور قطع آنها موظف به پرداخت خسارت به مشتري مي باشند.
گفتني است يكي از مكان هايي كه همواره براي مردم جايگاهي امن جهت نگهداري نقدينگي به حساب مي آيد، بانك ها هستند. لذا بانك ها نيز موظفند كمال امانتداري نسبت به اموال مردم را بجا بياورند تا حسن اعتماد عمومي نسبت به آنها از بين نرود ولي متاسفانه چند وقتي است اين اعتماد در برخي بانك ها در حال از بين رفتن است.
يكي از دارندگان كارت بانك... در همين زمينه اظهار داشت: هفته گذشته در حالي كه در بانكي در لواسانات مشغول عمليات بانكي بودم، دقايقي بعد متوجه شدم، شخص ديگري با يك كپي از عابربانك بنده در خيابان جمهوري از يكي از دستگاه هاي كارتخوان حدود چهل ميليون ريال خريد كرده و ساعتي بعد نيز از يك عابربانك در همان حوالي دو ميليون ريال برداشت كرده است.
وي تصريح كرد: با وجود مراجعه به بانك مذكور، هيچ گونه همكاري با بنده صورت نگرفت.
به گفته وي، براي پيگيري مسئله با مدير فناوري آن بانك (آقاي ص) تماس گرفته و جريان را از او جويا شديم كه وي ضمن تكذيب خبر، گفت: بنده اطمينان خاطر مي دهم كه با وجود دارا بودن ايزو در اين بانك، اينگونه سوءاستفاده امكان پذير نيست.
اين در حالي است كه پليس فتا چندي پيش اعلام كرده بود باندي در كشور وجود دارد كه با گذاشتن اسكيمر به روي دستگاه هاي عابربانك ها به راحتي به رمز 24 رقمي كارت ها دسترسي پيدا كرده و به وسيله كارت هاي خامي كه (البته معلوم نيست از كجا تهيه كرده اند) مي توانند از كارت هاي عابربانك مشتريان بانك ها سوءاستفاده و حساب هايشان را خالي نمايند.پليس فتا اعلام كرده بود: مدتها است به بانك ها هشدار داده ايم تا از عابربانك هاي خويش به خوبي مراقبت كنند تا از نصب اسكيمر توسط افراد سودجو، جلوگيري شود.
با اين تفاسير، معلوم نيست چرا برخي بانك ها به جاي اطلاع رساني به مشتريان، از بيان حقيقت خودداري مي كنند و اينكه چرا برخي از اين بانك ها با وجود هشدار پليس فتا و بخشنامه از بانك مركزي از نصب آنتي اسكيمر بر روي دستگاه هاي عابربانك خويش خودداري كرده اند؟
 


با اعزام هيئتي به تهران صورت مي گيرد

ارزيابي صندوق بين المللي پول از تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران

صندوق بين المللي پول اعلام كرد: در نيمه نخست امسال هيئتي به ايران اعزام خواهد كرد تا وضعيت اقتصادي اين كشور و تاثير تحريم هاي غرب بر آن را، ارزيابي كند.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يك مقام ارشد صندوق بين المللي پول گفت: هيئتي از سمت اين صندوق سفري به ايران خواهد داشت تا به ارزيابي وضعيت اقتصادي اين كشور و بررسي تاثير تحريم هاي غرب بر آن، بپردازد.
صندوق بين المللي پول در اكتبر پيش بيني كرده بود كه در سال 2012، احتمالا اقتصاد ايران با ركود مواجه شود و نرخ تورم اين كشور به 25 درصد برسد.
مسعود احمد، مدير امور خاورميانه و شمال آفريقاي اين صندوق، گفت: آن پيش بيني ها مربوط به پيش از كاهش شديد ارزش ريال مي شد و در پايان سال پيش اعلام شده بود.
احمد مدعي شد: انتظار داريم در بررسي مجدد اين ارقام با داده هاي جديدتر، با تاثير شديدتر تحريم ها بر اقتصاد ايران در مقايسه با تخمين سال پيش، مواجه شويم.
بنابراين گزارش: پس از تشكيل صندوق توسعه ملي، در سال اول 20 درصد از درآمد نفت و گاز و از آغاز سال دوم 23 درصد از اين درآمدها وارد اين صندوق شد. طبق اعلام محمدرضا فرزين، مديرعامل اين صندوق، در حال حاضر 43 ميليارد دلار منابع در اين صندوق جمع و تاكنون حدود 13 ميليارد دلار آن به صورت تسهيلات به بخش خصوصي و تعاوني پرداخت شده است.
اين در حالي است كه در سال هاي قبل، براي گرفتن يك وام خارجي 200 يا 500 ميليون دلاري، كشور مجبور بود به نهادهاي مالي بين المللي مانند صندوق بين المللي پول و يا بانك جهاني مراجعه كرده و شرايط تحميلي آنها را، از جمله بررسي تمامي شاخص هاي اقتصادي ايران توسط آنها، بپذيرد. اما امروزه، با داشتن پشتوانه محكمي مانند صندوق توسعه ملي، ديگر نيازي به پذيرش اين شرايط نداريم.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10