(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 بهمن  1391 - شماره 20413

امضاي قرارداد نفتي ميان سودان جنوبي و رژيم صهيونيستي
اعتراض سناتورهاي پاكستان به دخالت هاي سياسي- نظامي واشنگتن
انتخابات پرچالش رژيم صهيونيستي (تفسير سياسي)
17 شهيد و 50 مجروح در انفجارهاي جنوب بغداد
نشانه ديگري از ناكامي غرب
بان كي مون: به تروريست ها اسلحه ندهند بحران سوريه حل مي شود
مردم فيليپين در تظاهرات مانيل پرچم آمريكا را آتش زدند
هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا
 غيرنظاميان افغاني را به خاك و خون كشيدند
سركوب معترضان در بحرين همزمان با پيشنهاد مذاكره آل خليفه
رئيس جمهور اكوادور:
آمريكا ديكتاتورها را الگوي دموكراسي معرفي مي كند
تجمع آتش نشانان انگليسي عليه سياست اقتصادي لندن
بررسي بحران اقتصادي جهان ، دستور كار اجلاس داووس
معترضان عربستاني به آل سعود
درباره پيامد بازداشت ها هشدار دادند
كودتاي نظاميان در اريتره نافرجام ماند
حمله سنگين هوايي فرانسه به پناهگاه شورشيان در مالي


امضاي قرارداد نفتي ميان سودان جنوبي و رژيم صهيونيستي

منابع خبري از امضاي قرارداد صادرات نفت سودان جنوبي به رژيم صهيونيستي خبر دادند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين به نقل از مركز خدمات مطبوعاتي سوداني، وزير نفت سودان جنوبي پس از سفر رسمي به تل آويو در روزهاي گذشته، توافقنامه اي را در زمينه فروش نفت با رژيم صهيونيستي به امضا رساند.
براساس اين گزارش، يك منبع صهيونيستي نيز روز سه شنبه اعلام كرد: سودان جنوبي پس از كشف چندين چاه نفت در اين كشور با كمك و همكاري اسرائيل، با امضاي قراردادي اقدام به صادرات نفت به تل آويو در آينده نزديك خواهد كرد.برپايه اين گزارش، مناسبات سودان جنوبي و رژيم صهيونيستي به دنبال استقلال سودان جنوبي در دو سال گذشته باعث گسترش حضور اسرائيل در اين كشور شده است.سودان جنوبي سالانه چهار درصد از ذخاير جهاني نفت را به كشورهاي خارجي صادر مي كند و داراي ذخاير نفتي و گازي زيادي در منطقه است.
 


اعتراض سناتورهاي پاكستان به دخالت هاي سياسي- نظامي واشنگتن

سناتورهاي پاكستان با انتقاد شديد از افزايش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به اين كشور، وزير خارجه پاكستان را براي توضيح به مجلس فرا خواندند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سناتورهاي پاكستان با انتقاد شديد از كتاب راهنماي جديد آمريكا درباره حملات هواپيماهاي بدون سرنشين اين كشور به پاكستان، «حنا رباني» را براي ارائه توضيح به مجلس فرا خواندند. رسانه هاي آمريكايي گزارش دادند رئيس جمهور اين كشور در حال تكميل يك كتاب راهنما است كه در آن افزايش حملات و كشتار هدفمند در پاكستان پيش بيني شده است. طبق مقررات اين كتاب، سازمان «سيا» مي تواند اهداف مورد نظر خود را تا يك سال ديگر مورد حمله قرار دهد. سناي پاكستان در واكنش تند خود به اين موضوع، از دولت اسلام آباد خواست قبل از امضاي كتاب راهنماي فوق توسط اوباما، موضوع را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
 


انتخابات پرچالش رژيم صهيونيستي (تفسير سياسي)

فريده شريفي
روز گذشته انتخابات پارلماني رژيم جعلي اسرائيل برگزار شد. اين انتخابات 9 ماه زودتر از موعد معمول آنصورت گرفت، چرا كه نتانياهو نتوانست بر سر بودجه سالانه با شركاي ائتلافي خود در دولت به توافق برسد و از ترس شكست در انتخابات، آن را زودتر برگزار مي كند.
حزب دست راستي حامي نتانياهو از سال 2009 تاكنون بر سر قدرت است. نظرسنجي ها حاكي از آن است كه نتانياهو و حزب وي ليكود نسبت به رقبايشان از موقعيت بهتري برخوردارند.
هيچ كدام از احزاب اسرائيل كنترل پارلمان (كنست) 120 نفره اين كشور را در دست ندارد و معمولا تشكيل دولت نيازمند به ائتلاف است.
اين نوزدهمين دوره انتخابات پارلماني از آغاز شكل گيري رژيم صهيونيستي است و 34 حزب شركت كننده در آن تلاش مي كنند تا حداقل 2 كرسي از 120 كرسي پارلمان را به دست آورند و مجوز ورود به كنست را دريافت كنند.
براساس قوانين رژيم صهيونيستي حزبي كه بتواند بيشترين كرسي را در اين انتخابات به دست آورد مامور تشكيل كابينه آتي خواهد شد.
براساس نظرسنجي ها دو حزب قدرتمند رقيب ليكود يعني حزب چپ ميانه كارگر به رهبري «شلي يخيموويچ» و جنبش ميانه به رهبري «يعار لاپيد» مجري سابق تلويزيون، هركدام قادر به كسب 17 كرسي هستند و حزب تندروي «هبيت هيهودي» به رهبري «نفتالي نبت» نيز احتمالا 15 كرسي كسب خواهد كرد.
حزب «اولترا ارتدوكس شاس» نيز كه تحت حمايت «عواديا يوسف» رهبر يهوديان اسرائيل قرار دارد تاكنون آراي احتمالي براي كسب 10 كرسي را به دست آورده است.
«تزيپي ليوني» وزير خارجه سابق اسرائيل كه رسما ايده ائتلاف سه حزب «كارگر»، «هاتنوعا» و «ويش عاتيد» را با هدف شكست نتانياهو و ائتلاف وي با ليبرمن مطرح كرده است به دليل اختلاف بر سر نخست وزيري و تقسيم قدرت با شكست مواجه شده است.
به همين دليل با ادامه اختلافات در جبهه چپ و ميانه گفته مي شود فعلا زمان به نفع نتانياهو است.
اين در حالي است كه اگر حزب راستگراي ليكود به رهبري نتانياهو اكثريت كرسي ها را در پارلمان به دست آورد در آن صورت با چالش هاي داخلي و خارجي زيادي رو به رو خواهد شد.
انتخابات در شرايطي برگزار مي شود كه رژيم صهيونيستي از درون با موجي از نارضايتي ها، اعتراضات عمومي و مخالفت هاي دروني روبه رو است و يهوديان غاصب فلسطين از بي عدالتي، نابساماني اجتماعي و اقتصادي سركردگان اين رژيم به ستوه آمده اند و همه اين مشكلات و مصائب را به دليل توسعه طلبي هاي نتانياهو بدون توجه به موقعيت متزلزل و عميقا تضعيف شده رژيم صهيونيستي مي دانند.
تظاهرات گسترده طي ماه هاي اخير در اراضي اشغالي و تحصن هزاران كارگر، دانشجو، پرستار، معلم و اقشار مختلف حكايت از آن دارد كه نتانياهو نتوانسته به چالش هاي موجود پاسخ مناسب بدهد و مشكلات را حل و فصل كند.
از سوي ديگر جنگ افروزي رژيم اشغالگر قدس باعث شده كه اين رژيم همچنان با چالش هاي امنيتي رو به رو شود و اسرائيلي ها به فكر تأمين امنيت خود و مهاجرت به كشورهايي باشند كه موطن اصلي آنان است. چالشي كه تحليلگران اين رژيم را به دليل خطر فروپاشي و نابودي با نگراني مواجه كرده است.
جنگ 33 روزه عليه لبنان و جنگ هاي 22 روزه و 8 روزه عليه مردم غزه در شكست مفتضحانه اين رژيم به افكار عمومي داخلي و خارجي نشان داد كه اين رژيم پوشالي قادر نيست امنيت شهروندان خود را تأمين كند و به جز تنفر و انزجار از اين رژيم در سطح جهاني تاثير ديگري بر جا نگذاشت.
بنابراين به نظر مي رسد رژيم اشغالگر قدس به رغم حمايت هايي كه از سوي غربي ها و برخي از كشورهاي عربي منطقه مي شود نتواند از طريق اين انتخابات نيز وجهه اي براي خود دست و پا كند و در عرصه جهاني نيز همچنان منفور خواهد بود.تزريق دلارهاي دولت قطر براي پيروزي نتانياهو نيز آب در هاون كوبيدن است و تاثيري بر راهبردهاي بعدي اين رژيم براي مقابله با فلسطين، سوريه و كشورهاي حامي مقاومت نخواهد گذاشت، چرا كه رژيم صهيونيستي پوسيده تر از آن است كه بتواند در مقابل اين كشورها قد علم كند.
 


17 شهيد و 50 مجروح در انفجارهاي جنوب بغداد

افراد ناشناس با انفجار سه بمب در جنوب پايتخت عراق، 17 نفر را شهيد و بيش از 50 تن ديگر را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح ديروز منطقه «محموديه» در جنوب بغداد شاهد سه انفجار تروريستي بود.
يكي از اين انفجارها به شيوه انتحاري و با خودروي بمب گذاري شده انجام گرفت. آمارهاي رسمي از شهادت 17 نفر و جراحت بيش از 50 تن ديگر خبر دادند. محموديه در محدوده مثلث مرگ واقع شده است. علت اين نامگذاري فراواني حملات تروريستي طي سال هاي اخير در اين منطقه است.
خبر ديگر اينكه، «ابراهيم جعفري»، نخست وزير سابق عراق از مقامات تركيه خواست در امور داخلي عراق مداخله نكنند و به تنش هاي قومي در اين كشور دامن نزنند.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق هم فعاليت شركت نفتي «اكسون موبيل» را در عراق مغاير با مواد قانون اساسي كشورش دانست و خواستار متوقف شدن فعاليت آن شد. شركت اكسون موبيل متعلق به آمريكا است.
 


نشانه ديگري از ناكامي غرب

 بان كي مون: به تروريست ها اسلحه ندهند بحران سوريه حل مي شود

دبير كل سازمان ملل و فرستاده ويژه اين سازمان به سوريه، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در نيويورك از كشورهاي خارجي حامي تروريست هاي فعال در سوريه به شدت انتقاد كردند.
«بان كي مون» و «اخضر ابراهيمي» پس از ديدار و گفت وگو، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در نيويورك از كشورهاي حامي گروه هاي تروريستي مسلح در سوريه به شدت انتقاد كردند، آنها از طرف هاي خارجي خواستند نه به دولت سوريه و نه گروه هاي مسلح مخالف كمك تسليحاتي نكنند.
ابراهيمي كه علاوه بر سازمان ملل، نماينده ويژه اتحاديه عرب در امور سوريه نيز هست، 29 ژانويه (سه شنبه آينده) با اعضاي شوراي امنيت جلسه خواهد داشت تا اعضا اين شورا را در جريان آخرين تحولات سوريه و روند ماموريت خود قرار دهد.
هلاكت 200 تروريست
نيروهاي ارتش سوريه در آخرين عمليات خود عليه افراد مسلح، 200 تروريست را كشتند. مخالفان دولت نيز با انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه «سلميه» استان «حماه » سوريه حداقل 03 غيرنظامي را كشتند و حدود 05 تن ديگر را نيز زخمي كردند. در ميان زخمي ها شماري زن و كودك مشاهده شدند.
همچنين در موج جديد آوارگي در سوريه، 8221 نفر از شهروندان اين كشور خانه هاي خود را ترك كردند و به اردن رفتند.
ناكامي جديد مخالفان
مخالفان دولت دمشق در دومين تلاش خود براي تشكيل آنچه كه دولت در تبعيد ناميده اند، با شكست مواجه شدند. اين مخالفان كه نام «ائتلاف ملي مخالفان سوريه» بر خود گذاشته اند، پس از شكست در نشست اسلامبول طي بيانيه اي اعلام كردند كه پس از رايزني ها، تصميم گرفته شد در حال حاضر تشكيل دولت در تبعيد به زمان ديگري موكول شود و به جاي آن كميته اي متشكل از 03 نفر تشكيل شود كه ماموريت آن گفت وگو و رايزني با نيروهاي مخالف و ارتش آزاد و كشورهاي دوست براي فهم ديدگاه ها و نظرات واقعي آنها درباره تشكيل دولت در تبعيد و مهم تر از آن درك ميزان واقعي وفاداري آنها به تعهدات و التزامات خود در حمايت مادي و سياسي از اين دولت است.
جماعت اخوان المسلمين سوريه كه تنها نيروي معارض حاكم بر ائتلاف ملي معارضان سوريه است، در اين خصوص اعلام كرد كه ترجيح مي دهد، در چنين شرايطي از تشكيل دولت تبعيد چشم پوشي كند. اما منابع آگاه در ميان معارضان سوري تاكيد كردند كه اخواني ها در صورتي اقدام به تشكيل دولت در تبعيد خواهند داد كه نيروهاي منطقه اي به ويژه تركيه و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حمايت قاطع خود از اين دولت را اعلام كنند.
به نظر مي رسد اظهارات و موضعگيري هاي فعلي «بان كي مون» مثل مقامات واشنگتن، با گذشته فرق كرده است. قبلا دبير كل سازمان ملل مدعي بود كه به هر دو طرف درگيري در سوريه يعني دولت و مخالفان مسلح نبايد اسلحه داده شود.
اين موضع بان كي مون در تابستان گذشته با مخالفت رهبر معظم انقلاب مواجه شد.
رهبر انقلاب در آن تاريخ برخلاف نظر بان كي مون تاكيد كرده بودند كه دولت سوريه به خاطر مبادلات خارجي و تعهداتي كه نسبت به ملت خود دارد بايد مسلح و قدرتمند باشد.
مورد ديگري را كه مي توان در مورد تغيير موضع بان كي مون اشاره كرد، ارجاع وي به توافقنامه ژنو بود. او در ديدارش با اخضر ابراهيمي گفت بحران سوريه بايد براساس توافقنامه ژنو حل شود. اين توافقنامه، دولت سوريه را به عنوان پاي ثابت مذاكرات در نظر مي گيرد. آمريكا قبلا با اين توافقنامه مخالفت كرده بود.
اما به نظر مي رسد دست برتر دولت و ارتش سوريه نسبت به تروريست هاي مسلح و حمايت گسترده مردمي از «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه، موضع آمريكا را كمي تعديل كرده است؛ مشخص ترين نشانه نرمش آمريكا، اظهارات «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در مراسم تحليف وي بود. اوباما در اين مراسم (دوشنبه) گفت: يك دهه جنگ پايان يافته و گفت وگو تنها راه به سوي صلح است. اوباما همچنين گفت: دوران جنگ گذشته است و ما بايد دشمنان خود را به دوستان خود تبديل كنيم. ظاهرا اين اظهارات مخالفان و تروريست هاي سوري را دچار ياس و نااميدي كرده است.
به اعتقاد كارشناسان، همه اين اظهارات، نشانه ناكامي و عقب نشيني غرب در قبال «بشار اسد» است.
ساير رويدادها
¤وزير خارجه روسيه در واكنش به درخواست تركيه و قطر از مسكو جهت تحت فشار قرار دادن رئيس جمهوري سوريه براي كناره گيري، گفت: اسد هرگز از سمت خود كناره گيري نمي كند.
¤مجلس روسيه بر گفت وگوي مخالفان و دولت دمشق بدون مداخله خارجي تاكيد كرد.
¤دولت تركيه شماري از شهروندان اين كشور را به بهانه جاسوسي براي سوريه دستگير كرد.
¤مركز تحقيقاتي «بروكينگز» آمريكا از دولت واشنگتن خواست براي تسهيل انتقال قدرت در سوريه، در اين كشور مداخله نظامي كند.
¤جميل چيچك رئيس مجلس تركيه گفت غرب بحران سوريه را از زاويه لوله هاي نفت و منافعش مي نگرد.
¤دبير كل اتحاديه عرب استقرار نيروهاي ناظر بين المللي در سوريه را خواستار شد.
 


مردم فيليپين در تظاهرات مانيل پرچم آمريكا را آتش زدند

مردم فيليپين در اعتراض به حضور نظامي آمريكا در كشورشان تظاهرات كردند و با پليس درگير شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس صدها نفر از مردم فيليپين با تجمع مقابل سفارت آمريكا در مانيل، خواستار خروج نظاميان آمريكايي از كشورشان شدند، در اين تجمع معترضان پرچم آمريكا را به آتش كشيدند و پليس ضد شورش با معترضاني كه قصد نزديك شدن به ساختمان سفارتخانه را داشتند درگير شدند.
حضور نظاميان آمريكايي در بنادر فيليپين احساسات ضدآمريكايي را به شدت در اين كشور تحريك كرده است، هفته گذشته نيز يك كشتي نظامي مين روب آمريكايي كه به صورت غيرقانوني وارد آب هاي ساحلي فيليپين شده بود به گل نشست و باعث سلسله اعتراضات گسترده اي در مانيل شد. آمريكا حضور نظامي خود را در جنوب شرق آسيا و در راستاي استراتژي جديد نظامي خود تقويت كرده است.
 


هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا

غيرنظاميان افغاني را به خاك و خون كشيدند

حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به يك منطقه مسكوني در شرق افغانستان به مرگ حداقل 35 غيرنظامي انجاميد.
به گزارش واحد مركزي خبر، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي سحرگاه ديروز روستايي را در منطقه دورافتاده «بارگل» واقع در استان «نورستان» طي دو مرحله بمباران كردند، كه بنا به گزارش «پرس .تي.وي» در اين حملات حداقل 35 غيرنظامي كشته شدند. آمريكا و ناتو مدعي شدند هدف از اين حملات شبه نظاميان طالبان بوده اند.
اما روستائيان اعلام كردند در اين حمله غيرنظاميان بي گناه كشته شدند. سه روز قبل هم حمله مشابه آمريكا به يك روستا در استان «كنر» جان پنج غيرنظامي را گرفت. هر چند دولت كابل به كشتار غيرنظاميان به دست آمريكا معترض است، ولي استفاده گسترده تر از هواپيماهاي بدون سرنشين، تلفات غيرنظاميان را افزايش مي دهد.
طي سال هاي اخير حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به افغانستان، پاكستان، يمن و سومالي به شدت افزايش يافته است.
خبر ديگر اينكه در ديدار نماينده ويژه آمريكا با «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان در كابل، كرزاي خواستار عملي شدن توافقات بين كابل و واشنگتن شد. رئيس جمهور افغانستان به طور مشخص به انتقال كامل مسئوليت اداره زندان «بگرام» به نيروهاي افغان اشاره كرد.
 


سركوب معترضان در بحرين همزمان با پيشنهاد مذاكره آل خليفه

آل خليفه همزمان با دعوت از مخالفان براي مذاكره، اعتراض مسالمت آميز مردم بحرين را سركوب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها پادشاه بحرين بار ديگر براي حل بحران كنوني كشور به مخالفان پيشنهاد مذاكره داد و همزمان نيروهاي امنيتي آل خليفه با استفاده از گاز اشك آور و سمي به تظاهرات مسالمت آميز مردم يورش بردند و تعدادي از آنها را مجروح و بازداشت كردند.
شاه بحرين از احزاب و گروه هاي مخالف خواست تا گفت وگوهاي متوقف شده با حكومت را از سر بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، مسئولان بحريني گفتند: حمد بن عيسي شاه بحرين از احزاب مخالف خواست تا گفت وگوهاي متوقف شده را از سر بگيرند.
بر پايه اين گزارش، گروه ها و احزاب مخالف در ماه دسامبر گذشته از دعوت مشابه وليعهد بحرين استقبال محتاطانه اي كردند اما اين امر منجر به هيچ گونه گفت وگويي نشد.
مخالفان تاكيد مي كنند كه هرگونه گفت وگو بايد جدي و بدون هرگونه پيش شرطي باشد و به مطالبات مردم پاسخ دهد.
سران انقلابيون بحرين معتقدند كه مذاكره با رژيم ظالم امكان پذير نيست چرا كه پادشاه در پيشنهاد خود صادق نيست و سياست دوگانه اي را در پيش گرفته است.
خبر ديگر اينكه، دبيركل سازمان حقوق بشر اروپا از آل خليفه خواسته زندانيان سياسي را آزاد كند.
وي گفته است كه وضعيت بازداشت شدگان در زندان هاي آل خليفه نگران كننده است.
 


رئيس جمهور اكوادور:

آمريكا ديكتاتورها را الگوي دموكراسي معرفي مي كند

رئيس جمهور اكوادور در انتقاد از «سياست هاي دوگانه اوباما» گفت شرم آورترين روساي جمهور در آمريكاي لاتين كه با قاچاقچيان مواد مخدر در ارتباطند از سوي آمريكا «الگوي دموكراسي» معرفي مي شوند.
«رافائل كوره آ» رئيس جمهور اكوادور طي انجام يك مصاحبه راديويي انتقادات تندي عليه «سياست هاي دوگانه» باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در قبال كشورهاي آمريكاي لاتين مطرح كرد.
وي با اشاره به اينكه اوباما را از نشست كشورهاي آمريكاي لاتين در ترنيداد و توباگو در سال 2009 مي شناسد گفت: او همچنان به سياست هاي دوگانه خود در برخورد با كشورهاي آمريكاي لاتين ادامه مي دهد. «كوره آ» گفت: «رهبران آمريكاي لاتين اگر دوست آمريكا باشند، افراد خوبي هستند و اگر دشمن آمريكا باشند يا تمايلات كاخ سفيد را برآورده نسازند به عنوان رهبران بد معرفي مي شوند.
اين رهبر چپ گراي آمريكاي لاتين در ادامه افزود: «شرم آورترين روساي جمهور در آمريكاي لاتين كه حقوق بشر را نقض كرده و با شبه نظاميان و گروه هاي قاچاقچي مواد مخدر ارتباط دارند از سوي آمريكا به عنوان الگوي دموكراسي معرفي مي شوند، اما از كساني كه زندگي خود را در راه حقوق بشر صرف مي كنند انتقاد مي شود و به آنها ديكتاتورهاي خونريز جاه طلب مي گويند. اين سياست دوگانه آمريكا در مواجهه با كشورهاي آمريكاي لاتين است.
رئيس جمهور اكوادور همچنين اضافه كرد: تا زماني كه با آمريكا همراهي كنيد پذيرفته مي شويد، مهم هم نيست چقدر ديكتاتور باشيد اما برعكس اگر شما هر آنچه دولت آمريكا مي گويد قبول نكنيد، شما بدترين بدها هستيد و از سوي رسانه هاي آنها بدنام مي شويد.
وي افزود: «اگر 10 نفر در كشور ما به خاطر اقدامات خرابكاري و تروريستي دستگير شوند، مي گويند كه اين اقدام، نقض حقوق بشر است اما خودشان 700 نفر را روي پل بروكلين در نيويورك بازداشت كردند.»
كوره آ در ادامه به زندان آمريكا در گوانتانامو اشاره كرد و گفت: اين همه ماجرا نيست. در زندان گوانتانامو شكنجه همچنان در جريان است و هيچ چيز تغيير نكرده است. ترورهاي هدفمند با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين همچنان در جريان است و هيچ چيز تغيير نكرده است.
وي تاكيد كرد: «آمريكا با قلدرمآبي و حس برتري، درباره هر نقطه جهان كه بخواهد، گرازشي حقوق بشر منتشر مي كند.»
رئيس جمهور اكوادور در پايان گفت: «چه كسي آمريكا را به عنوان داور خير و شر انتخاب كرده است؛ اين مسئله بايد تغيير كند.»
رئيس جمهور اكوادور پيش از اين در اظهاراتي از طرح سازمان اطلاعاتي آمريكا براي ترور وي و بي ثبات سازي اين كشور تا پيش از انتخابات رياست جمهوري خبر داد.
 


تجمع آتش نشانان انگليسي عليه سياست اقتصادي لندن

آتش نشانان انگليسي عليه تصميم مقامات اين كشور براي اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي در اين بخش تظاهرات كردند.
اعلام خبر تصميم مقامات آتش نشاني لندن براي اجراي سياست هاي رياضتي با هدف صرفه جويي 45 ميليون دلاري، آتش نشانان پايتخت اين كشور را به تظاهرات خياباني واداشت.
به نوشته سايت خبري «ايوينينگ استاندارد» اجراي اين سياست رياضتي به شكل حذف 520 پست آتش نشاني صورت خواهد گرفت.
با اجراي چنين سياستي شمار زيادي از آتش نشانان اين شهر شغل و درآمد خود را از دست خواهند داد.
گزارش ها و تصاوير منتشر شده از اين تظاهرات نشان مي دهد خانواده هاي آتش نشانان نيز در اين اعتراض خياباني حضور داشتند. معترضان اعلام كردند «اعتصاب راه پيروزي» است.
 


بررسي بحران اقتصادي جهان ، دستور كار اجلاس داووس

چهل وسومين همايش مجمع اقتصاد جهاني با محوريت «بحران اقتصادي» در شهر داووس سوئيس آغاز شد.
صدها تن از شخصيت هاي مهم سياسي و شركت هاي بزرگ بين المللي از روز گذشته با حضور در شهر داووس چهل وسومين «اجلاس داووس» را با محوريت حل بحران اقتصادي آغاز كردند. اجلاسي كه به گفته خبرنگار شبكه تلويزيوني سي ان ان «قادر به ارائه راهكار براي حل مشكلات اقتصادي» نخواهد بود!
سي ان ان در اين باره گزارش داد، امسال شعار نشست اقتصادي داووس «پويايي انعطاف پذير» اعلام شده كه اين بدين معناست كه سرمايه داري جهاني از توانايي عبور از شرايط دشوار امروز برخوردار شود. در اين نشست نيز همچون نشست هاي قبلي درباره چگونگي دستيابي به رشد اقتصادي و كاهش بيكاري و به طور كلي بحران جهاني اقتصادي گفت وگوهايي انجام خواهد گرفت اما تجربه نشست هاي اخير نشان داده، اين اقدام ها تاثيري در رفع مشكل اقتصادي جهان ندارد.»
خبرنگار اين شبكه تلويزيوني آمريكايي در ادامه «هدف عمده شركت كنندگان در اين نشست را «اطلاع از نظرات ديگر ميهمانان درباره مسائل اقتصادي» عنوان كرد.
همايش 3 روزه مجمع اقتصادي جهاني هر ساله با حضور سياستمداران و مسئولان و شركت هاي اقتصادي و جهان در شهر «داووس» برگزار مي شود. دفتر اين مجمع در ژنو قرار دارد.
«كلاوس شواب» موسس اين مجمع چند روز پيش ابراز اميدواري كرد در اجلاس امسال شركت كنندگان بتوانند «خمودگي» به وجود آمده در اقتصاد جهاني را برطرف كنند.
برخي از شركت كنندگان سياسي بلندپايه در اجلاس امسال داووس عبارتند از ديميتري مدودف، نخست وزير روسيه، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان و همچنين نخست وزير ايرلند، نخست وزير انگليس، نخست وزير ايتاليا، نخست وزير لهستان و هشت نفر از كميسرهاي كميسيون اتحاديه اروپا.
در اجلاس امسال همچنين رئيس جمهور اوكراين، نخست وزيران مغرب، تونس، ليبي، مصر و لبنان، پادشاه اردن، رئيس جمهور آفريقاي جنوبي، رئيس جمهور نيجريه و روساي جمهور شش كشور آفريقايي ديگر و همچنين روساي جمهور فيليپين، مالزي، ميانمار و لائوس و روساي جمهور سه كشور آمريكاي لاتين و رئيس جمهور آذربايجان، حضور پيدا مي كنند.
نخست وزيران اتيوپي و زيمبابوه، تعدادي از اعضاي اجرائي حزب كمونيست چين، چهار معاون وزير و هشت سناتور و هفت نماينده كنگره آمريكا، چهار نفر از روساي سازمان هاي غيردولتي از جمله عفو بين الملل، صلح سبز و شفافيت بين المللي نيز در اجلاس داووس شركت كرده اند. بيش از چهل نفر از روساي بانك هاي مركزي كشورهاي مهم جهان نيز در اين اجلاس حضور دارند.
 


معترضان عربستاني به آل سعود

درباره پيامد بازداشت ها هشدار دادند

معترضان رژيم آل سعود با برپايي تظاهرات به وزير كشور عربستان درباره پيامدهاي بازداشت ها هشدار دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، برخي از شهرهاي عربستان دوشنبه شب صحنه تظاهرات و ابراز همبستگي با بازداشت شدگان در زندان ها بود و معترضان در رياض به «محمد بن نايف» وزير كشور سعودي در مورد پيامدهاي ادامه بازداشت ها هشدار دادند.
براساس اين گزارش، تعدادي از جوانان خشمگين در شهر «جوف» با برپايي تجمعي از سازمان هاي حقوقي و بين المللي خواستند تا سرنوشت بازداشت شدگان را روشن كنند.
شهر دمام نيز براي نخستين بار به موج تظاهرات بر ضد آل سعود پيوسته است و تظاهرات ابراز همبستگي با بازداشت شدگان همچنان در مناطق مختلف آن ادامه دارد.
معترضان در تظاهرات همبستگي با زندانيان در شهرهاي مختلف عربستان، بر لزوم مجازات مسئولان و در راس آنها وزير كشور سعودي در دادگاه هاي بين المللي تاكيد كردند و مداخله سازمان هاي بين المللي براي آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
شمار زندانيان سياسي در عربستان هم اكنون به 45 هزار نفر رسيده و بسياري از آنها سال هاي طولاني در بدترين شرايط و بدون تفهيم اتهام و محاكمه در زندان به سر مي برند.
در همين حال سازمان عفو بين الملل از مقام هاي عربستاني خواست، زناني را كه اوايل ماه جاري در منطقه «البريده» به دليل شركت در اعتراض هاي كوچك و درخواست براي آزادي افراد خانواده هاي شان بازداشت شدند، آزاد كنند.
به گزارش «سي ان ان»، «فيليپ لوتر» رئيس برنامه خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه اي اعلام كرد: اقدام مقام هاي عربستاني در بازداشت اين افراد به هيچ وجه توجيه پذير نيست زيرا آنان با استناد به آزادي بيان خواستار رعايت حقوق خود شده بودند.
 


كودتاي نظاميان در اريتره نافرجام ماند

كودتاي نافرجام 200 تن از نظاميان در «اريتره» با شكست كودتاچيان در روز سه شنبه خاتمه يافت.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره» 200 تن از نظاميان اريتره روز سه شنبه با سوار شدن بر چندين دستگاه تانك و خودروي نظامي برخي ساختمان ها در شهر «اسمرره» (پايتخت) را به تصرف خود درآوردند.
اين گزارش حاكي است، كودتاچيان كه سرنگوني رژيم «اسياس فوركي» رئيس جمهور مادام العمر اريتره را خواستار شده بودند، اقدام به تصرف ساختمان راديو- تلويزيون در وزارت اطلاع رساني آن كردند.
كودتاچيان پس از اينكه شايعه مرگ فوركي (كه از زمان استقلال اريتره در سال 1993 به طور مطلق بر اين كشور حكومت مي كند) در پايتخت منتشر شد، اقدام به اين كار كردند و در يك پيام راديو- تلويزيوني وعده آزادي زندانيان سياسي را دادند.
براساس اين گزارش تانك هاي ارتش به مقابله با كودتاچيان در محل ساختمان وزارت اطلاع رساني اريتره كردند و توانستند آنهارا وادار به تسليم كنند و رئيس جمهور آن كشور پس از آن با ظاهر شدن بر روي صفحه تلويزيون شايعه مرگ خود را تكذيب كرد.
برخي خبرها نيز از كشته شدن وزير دفاع اريتره و مقام هاي بلندپايه ارتش اين كشور به دست كودتاچيان حكايت مي كند، اما دولت اين خبر را به شدت تكذيب كرده است.
اين در حالي است كه كشور اريتره سه دهه پس از استقلال خود، از نابساماني هاي اقتصادي و بحران مالي در رنج است و سياستمداران مخالف فوركي وي و دولت را به بي كفايتي و ناتواني در اجراي اصلاحات متهم مي كنند.
 


حمله سنگين هوايي فرانسه به پناهگاه شورشيان در مالي

منابع نظامي فرانسه از تصرف پناهگاه اصلي جنگجويان مسلح در عمق صحراي مالي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، آخرين گزارش ها از جنگ در مالي، از بازپس گيري شهرهاي «ديابالي» و «دوان تزا» توسط ارتش فرانسه و مالي در مركز اين كشور حكايت مي كند.
براساس اين گزارش، پناهگاه اصلي جنگجويان مسلح در عمق صحراي مالي كه در 350 كيلومتري شمال «باماكو» (پايتخت) واقع شده، مركز اصلي و مهم استقرار شورشيان به شمار مي رود كه پس از بمباران هاي سنگين به دست فرانسوي ها افتاده است.
به گزارش ايسنا به نقل از رويتر، دولت فرانسه اعلام كرد كه اين پيروزي، قدم مهمي در عمليات اين كشور به منظور درهم شكستن مقاومت جنگجويان مسلح در عمق صحراي مالي به شمار مي رود.
«ژان ايولودريان» وزير دفاع فرانسه با ابراز خرسندي از تصرف شهر ديابالي اظهار داشت: اين پيشروي ارتش مالي در شهرهاي كليدي شورشيان، موفقيت بزرگي براي باماكو و نيروهاي فرانسوي به شمار مي رود.
اين در حالي است كه خبرهاي تاييد نشده حاكي از اين است كه در روزهاي اخير شبه نظاميان در مناطق مركزي مالي پراكنده شده و از رويارويي مستقيم با ارتش مالي و سربازان فرانسوي خودداري مي كنند.
همچنين پيشروي ارتش مالي به سوي شمال اين كشور، نگراني در خصوص انتقام جويي هاي قوميتي از سوي نيروهاي امنيتي و گروه هاي شبه نظامي را افزايش داده است.
از سوي ديگر، دولت مالي وضع فوق العاده را در اين كشور به مدت سه ماه ديگر تمديد كرد. به گزارش فرانس 24 اين اقدام دولت مالي براي تسلط هرچه بيشتر بر تحولات نظامي و سياسي در اين كشور صورت گرفته است.
در زمينه تحولات منطقه اي، رئيس كميسيون اقتصادي غرب آفريقا (اكواس) در واكنش به تلاش اتحاديه آفريقا براي مداخله در مالي اعلام كرد: ارزيابي هاي اوليه نشان مي دهد اين مداخله نياز به بودجه 500 ميليارد دلاري دارد، در حالي كه اتحاديه اروپا فقط معادل 67 ميليون دلار آن را تقبل كرده است.
روزنامه فيگارو نيز در مقاله اي با تاكيد بر اين موضوع كه جنگ در مالي طولاني خواهد بود متذكر شد: ارتش فرانسه با هدف كمك به ارتش مالي مداخله نظامي كرد اما به دليل اهداف جاه طلبانه با يك جنگ طولاني در اين كشور مواجه خواهد شد.
برخي از تحليلگران بر اين باورند كه ذخاير طبيعي رها شده در مالي از جمله «طلا و اورانيوم» مي تواند يكي از دلايل اصلي حمله فرانسه به اين كشور باشد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10