(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 بهمن  1391 - شماره 20413

قاسمي اعلام كرد
اكتشافات جديد نفت و گاز در مرزهاي ايران با عراق و تركمنستان
واكنش بهمني به حكم انفصال از خدمت
يك مقام آگاه خبر داد
 5 قلم كالاي اساسي در اولويت توزيع بين اقشار كم درآمد
تا آذرماه سال آينده قيمت تخم مرغ ثابت مي ماند
كوتاه اقتصادي
توليدكنندگان در پيچ وخم اختلافات بانك مركزي و بانك هاي خصوصي
يك مقام مسئول اعلام كرد
جزئيات جديد از سامانه بانكي شاپرك
اجراي طرح معاوضه فرش هاي كهنه با نو
يك مقام بانك مركزي:
نوسانات بازار آزاد ارز قابل مديريت است
سازمان توسعه تجارت پيش بيني كرد
 ارزش صادرات غيرنفتي سال آينده به 59 ميليارد دلار مي رسد
افزايش توليد مواد شوينده به 9 هزار تن در هفته
كشف و ضبط 2 هزار كارت سوخت اجاره اي
رئيس كل بيمه مركزي اعلام كرد
تعليق فعاليت بيمه پارسيان در رشته شخص ثالث تا اطلاع ثانوي


قاسمي اعلام كرد

اكتشافات جديد نفت و گاز در مرزهاي ايران با عراق و تركمنستان

وزير نفت جزئيات اكتشافات جديد نفت و گاز كشور را در مرزهاي عراق و تركمنستان اعلام كرد.
رستم قاسمي ديروز در حاشيه برگزاري كنفرانس اتوماسيون صنعتي ايران درباره اكتشافات جديد نفت وگاز در ايران، گفت: مطالعات و فعاليت هاي جديد اكتشافي در ايران از كشف ذخاير جديد نفت و گاز در مناطق مرزي با تركمنستان و عراق حكايت دارد.
وزير نفت با اعلام اينكه در شرايط فعلي توسعه فعاليت هاي اكتشافي و حفاري در مناطق مرزي و ميادين مشترك نفت و گاز يكي از سياست ها، اولويت هاي اساسي و راهبردي صنعت نفت است، تصريح كرد: هم اكنون فعاليت هاي اكتشافي در اين مناطق ادامه دارد.
اين عضو كابينه دولت دهم در خصوص جزئيات ذخاير جديد اكتشاف شده در مناطق شمال شرق كشور، توضيح داد: حجم ذخاير گاز طبيعي در اين ميدان جديد عظيم و قابل توجه است اما براي اعلام دقيق رقمي از ميزان ذخاير گاز كشف شده بايد عمليات اكتشافي شامل لرزه نگاري و حفاري چاه هاي جديد تكميل شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه هم اكنون لرزه نگاري سه بعدي در مناطق شمال و شمال شرق ايران ادامه دارد، افزود: در حال حاضر يك ميدان گازي مشترك با تركمنستان در منطقه خانگيران وجود دارد.
وي همچنين در خصوص اظهار نظر سخنگوي وزارت نفت عراق مبني بر كشف ذخاير جديد نفت در مرز مشترك با ايران، بيان كرد: يك ميدان نفتي در مرز ايران و عراق شناسايي شده است.
قاسمي با اشاره به برگزاري كميسيون هاي مشترك نفتي بين ايران و عراق، اظهار داشت: با توجه به اكتشافات جديد نفتي در مرز ايران و عراق مذاكراتي با اين كشور همسايه انجام خواهد شد.
وزير نفت با اعلام اينكه در ميدان جديد نفتي كشف شده در مرز ايران و عراق احتمال وجود ذخاير گاز طبيعي هم وجود دارد، تأكيد كرد: هر سال اكتشافات جديدي در كشور انجام مي گيرد كه مطابق با پيش بيني هاي انجام شده از سال گذشته تاكنون بالغ بر 2ميليارد بشكه ذخاير در جاي نفت خام در سطح كشور كشف شده است.
 


واكنش بهمني به حكم انفصال از خدمت

رئيس كل بانك مركزي نسبت به حكم انفصال از خدمت خود توسط ديوان محاسبات كشور واكنش نشان داد.
به گزارش مهر، محمود بهمني درباره اين حكم كه ظاهرا به دليل برداشت از حساب بانك ها صادر شده است گفت: بحث برداشت از حساب بانك ها توسط بانك مركزي كاملا براساس مصوبه هيئت وزيران است و اين برداشت انجام شده به صورت علي الحساب است.
وي تصريح كرد: تمام برداشت هاي انجام شده توسط بانك مركزي از حساب بانك ها براساس مصوبه هيئت دولت به حساب خزانه واريز شده كه تمام مدارك آن موجود است.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه تاكنون بالغ بر 30 هزار ميليارد ريال به صورت علي الحساب برداشت از حساب بانك ها انجام شده است، اظهار داشت: بانك مركزي براساس مصوبه هيئت دولت در صورت نياز باز هم از حساب بانك ها برداشت و به حساب خزانه واريز مي كند.
بهمني تاكيد كرد: بحث حكم انفصال كه از سوي ديوان محاسبات كشور دوشنبه هفته جاري ابلاغ شده، به هيچ عنوان به معني انفصال از رياست بانك مركزي نيست بلكه موضوع تسريع در رسيدگي به تخلفات بانك ها مطرح است كه مدارك آن در اختيار ديوان محاسبات براي بررسي بيشتر تخلفات بانك هاي متخلف گذاشته شد.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در گفت و گو با فارس ارائه هرگونه درخواست جديد براي بازنشستگي را از جانب خود نفي كرد و گفت: حدود 40 سال از خدمتم مي گذرد و طي اين سال ها چندين بار نسبت به ارائه درخواست بازنشستگي اقدام كرده ام.
وي افزود: ارائه درخواست بازنشستگي از سوي من موضوع تازه اي نيست و طي سال هايي كه از پايان دوره سي ساله خدمتم مي گذرد به دفعات اين مسئله تكرار شده اما به تازگي اقدامي براي به جريان انداختن اين درخواست ها انجام نداده ام.
بهمني افزود: اگر قصد بازنشستگي در شرايط فعلي مطرح بود قطعا با اين شدت به حضور در جلسات و پيگيري مسائل نمي پرداختم در حالي كه تمام توانم را براي انجام وظايف و مسئوليت هاي رئيس كل بانك مركزي صرف مي كنم.
 


يك مقام آگاه خبر داد

 5 قلم كالاي اساسي در اولويت توزيع بين اقشار كم درآمد

يك مقام آگاه از آمادگي 200 هزار عامل فروش در كشور براي توزيع كالاهاي اساسي بين اقشار كم درآمد خبر داد.
اين مقام مسئول در گفت وگو با فارس درخصوص نتايجي كه جلسات دولت و مجلس داشته است، گفت: طرحي كه دولت به دنبال آن است همان سيستم كالابرگي است اما به صورت الكترونيك انجام مي شود.
اين مقام مسئول گفت: در حال حاضر 200 هزار عامل فروش كالا برگ در كشور اين آمادگي را دارند تا به محض دستور مقامات كالاهاي مورد نياز از طريق سيستم كالا برگي عرضه شوند.وي در واكنش به اين سوال كه چه كالاهايي در اولويت توزيع قرار دارند، گفت: 5 كالاي اساسي برنج، روغن، شكر، گوشت و مرغ در اولويت توزيع توسط سيستم كالا برگ الكترونيك هستند.پيش تر برخي از نمايندگان مجلس و مقامات دولتي اعلام كرده بودند كه كالاهاي اساسي در قالب كارت اعتباري الكترونيكي بين اقشار كم درآمد و افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي توزيع مي شود.
 


تا آذرماه سال آينده قيمت تخم مرغ ثابت مي ماند

مديرعامل اتحاديه مرغ تخمگذار با بيان اينكه در دوماه گذشته 12هزار تن تخم مرغ به 4 كشور دنيا صادر شده، گفت: قيمت تخم مرغ تا آذر 92 به شرط ثبات نهاده ها، ثابت مي ماند.
هدايت اصغري در گفت وگو با فارس با بيان اينكه تا تاريخ 26 آذر مجوز صادرات 17 هزار و 890 تن تخم مرغ صادر شده گفت: تاكنون 12هزار تن تخم مرغ به كشورهاي عراق، افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان صادر شده است.
وي ادامه داد: صادرات به كشور كويت هم برنامه ريزي شده و به جمع كشورهاي صادر شونده اضافه مي شود.
مديرعامل اتحاديه مرغ تخمگذار افزود: قيمت هر كيلوگرم تخم مرغ صادراتي يك دلار و 30 سنت است.
اصغري گفت: طبق برنامه تا آذر سال 92 ماهانه 7 هزار و 500 تن تخم مرغ صادر خواهد شد و در صورت افزايش توليد به اين رقم اضافه مي شود.
وي گفت: براساس تفاهم نامه قرار است قيمت تخم مرغ براي مصرف كننده از كيلويي 3 هزار و 300 تومان پايين تر و از كيلويي 3 هزار و 700 تومان بالاتر نرود.
اصغري در پاسخ به اين سوال كه آيا تا آذر سال 92 قيمت تخم مرغ كيلويي بيشتر از 3 هزار و 700 تومان نخواهد بود، گفت: در صورتي كه قيمت نهاده بيش از 10درصد تغيير نكند، قيمت تخم مرغ ثابت مي ماند، اما در صورت تغيير قيمت، كارگروه جديدي نرخ را تعيين خواهد كرد.
اصغري پيش بيني كرد: ميزان توليد تخم مرغ سال آينده ماهانه 83 تا 85 هزار تن باشد، در حالي كه نياز ماهانه كشور 65 هزار تن است. بنابراين گزارش: با اين ميزان توليد ماهانه 20 هزار تن مازاد تخم مرغ در كشور وجود خواهد داشت كه در صورت صادرات ماهانه 7 هزار و 500 تن براي 12هزار و500 تن نيز بايد برنامه ريزي كرد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ قائم مقام صندوق توسعه ملي گفت: منابع صندوق توسعه ملي به 45 ميليارد دلار رسيد كه تاكنون 20 ميليارد دلار تسهيلات پرداخت شده است. سيدمحمد قاسم حسيني در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي جبران كاهش قدرت خريد مردم قرار است، دو ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت شود، گفت: من در جريان جلسات مشترك دولت و مجلس در اين زمينه نيستم و من هم از رسانه ها در اين حد شنيده ام، اما هنوز خبر قطعي دريافت نكرده ام.
¤ معاون توسعه فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيكي وزارت صنعت، معدن و تجارت از امضا تفاهم نامه اين وزارتخانه با سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (UNIDO) به منظور آموزش فراگير فناوري اطلاعات براي واحدهاي صنعتي، معدني و تجاري كشور خبر داد.
¤ دبير انجمن خودروسازان از تدوين دستورالعمل قيمت گذاري خودرو با ارز مبادله اي خبر داد و گفت: اجراي اين دستورالعمل منتظر ابلاغ توسط معاون اول رئيس جمهور است.
¤ در معاملات ديروز 40 ميليون اوراق بهادار به ارزش 266 ميليارد ريال در 6501 نوبت در بازارهاي فرابورس دادوستد شد.در معاملات سومين روز بهمن ماه، 40 ميليون اوراق بهادار به ارزش 266 ميليارد ريال به نام سهامداران جديد ثبت شد. اين در حالي است كه ذوب آهن اصفهان اگر چه با افت 5/4 درصدي روبرو شد، با مبادله 7/18 ميليون سهم به ارزش 8/57 ميليارد ريال توانست همچون روز يكشنبه بيشترين حجم و ارزش معاملات را در 1366 دفعه به خود اختصاص دهد.از سوي ديگر كمترين حجم معاملات به بيمه نوين با خريد و فروش 1000 سهم تعلق گرفت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6510، 6511، 6514، 6517، 6519، 6559، 6642، 6643، 6690 الي 6694 و 6656 الي 6659 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ يك كارشناس ارشد بازار سرمايه گفت: ريزش چند روز اخير شاخص بورس و قيمت سهام شركت ها از حبابي بودن بازار نبوده و دو عامل بيروني در آن نقش دارد.شاهين شايان آراني در رابطه با وضعيت روزهاي اخير بازار سهام كه با ريزش بي سابقه و 690 واحدي شاخص بورس و تداوم كاهش قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ و اعتراض سهامداران همراه شده، اظهار داشت: با توجه به متغيرهاي حاكم بر بازار سرمايه، اين ريزش ها به دليل حبابي بودن بازار سهام نيست و نمي توان اين روند را به حبابي بودن چند وقت گذشته ربط داد.
¤ جمعي از سهامداران حقيقي شركت هاي بورسي و فرابورس در نامه سرگشاده اي به مجلس از آنچه برخوردهاي سليقه اي متوليان بازار سرمايه ناميدند گلايه كرده و خواهان رسيدگي در مجلس شدند.در پي ادامه روند نزولي قيمت سهام اكثر شركت هاي بورسي و فرابورس و كاهش شاخص بورس، جمعي از سهامداران حقيقي در نامه سرگشاده اي به مجلس از برخوردهاي سليقه اي متوليان بازار سرمايه گلايه كرده و خواهان رسيدگي به آن در مجلس شدند.
 


توليدكنندگان در پيچ وخم اختلافات بانك مركزي و بانك هاي خصوصي

بانك هاي خصوصي بخشنامه بانك مركزي مبني بر گشايش ال سي را اجرا نمي كنند.
محمدرضا دياني رئيس هيئت مديره انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: متاسفانه توليدكنندگان وجه المصالحه بانكهاي خصوصي و بانك مركزي قرار گرفته اند. وي با اشاره به اينكه بانك مركزي و بانكهاي خصوصي بر سر گشايش ال سي و پرداخت پول مواد اوليه وارداتي به فروشندگان خارجي با هم اختلاف نظر دارند، گفت: اين در شرايطي است كه پول توليدكنندگان از 9 ماه پيش در بانكهاي خصوصي بلوكه شده و اگرچه به صورت كامل، مبلغي كه بايد به بانك پرداخت مي شده، واريز شده است، اما هنوز مبلغي به حساب فروشندگان خارجي، واريز نشده است.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي افزود: در گذشته توليدكنندگان كشور بايد تنها 10 درصد مبلغ ال سي را به عنوان پيش پرداخت به بانك واريز مي كردند، در حاليكه هم اكنون علاوه بر اينكه 100 درصد پول پرداخت مي شود، اما كار براي گشايش ال سي به كندي صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر، هم اكنون توليدكنندگان كشور با شرايط افزايش نياز به سرمايه در گردش مواجه هستند و سرمايه در گردش مورد نياز آنها نسبت به سال گذشته 5/3 برابر شده است؛ در حاليكه قدرت خريد مردم نيز كاهش يافته و همين امر، كاهش فروش محصولات توليدي داخلي را به همراه داشته است.
به گفته دياني، در عين حال، وقتي از بانكهاي خصوصي دليل عدم گشايش ال سي براي توليدكنندگاني كه پول را از مدتها قبل به حساب بانك واريز كرده اند مي پرسيم آنها بيان مي كنند كه بانك مركزي از حساب آنها برداشت كرده و به همين دليل بخشنامه گشايش ال سي را پياده نمي كنند.
وي اظهار داشت: هم اكنون هزينه هر يك دلار براي توليدكنندگان كشور، 5 هزار تومان است؛ در حاليكه گشايش ال سي مي توانست در موعد مقرر براي آنها با دلار 2500 توماني صورت گيرد.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي خاطرنشان كرد: مجموعه عوامل اقتصادي خارج از حيطه اختيار توليدكنندگان، توليد كشور را تا 50 درصد كاهش داده است و بر اين اساس، معاونت اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است كه تفاهم هايي با بانك مركزي براي گشايش ال سي صورت داده است.
دياني با اشاره به دپوي حجم زيادي از مواد اوليه صنعتي در گمركات كشور اظهار داشت: بازار لوازم خانگي هم اكنون همراه با ركود است و بازار كشش فروش نقدي محصولات را ندارد.
وي در ادامه با اشاره به ترفند برخي سودجويان براي واردات ارزان قيمت لوازم خانگي، اظهار داشت: برخي افراد نسبت به واردات قطعات منفصله لوازم خانگي و مونتاژ آن در مناطق آزاد مانند سيرجان و كرج اقدام كرده اند كه ايجاد خط مونتاژ اين محصولات هزينه بسيار كمي دارد.وي توضيح داد: اين واردكنندگان به جاي پرداخت تعرفه 55 درصدي به بهانه واردات قطعات به مناطق آزاد، تعرفه 4 درصد را پرداخت مي كنند و در واقع هزينه واردات 30 تا 40 درصد كاهش يافته است.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي با بيان اينكه اين موضوع را به وزارت صنعت اعلام كرده ايم، گفت: براي حل اين مشكل فرآيند توليد لوازم خانگي را تدوين و به وزارت صنعت ارائه كرديم.


يك مقام مسئول اعلام كرد

جزئيات جديد از سامانه بانكي شاپرك

مدير عمليات شبكه الكترونيكي پرداخت كارتي موسوم به «شاپرك» جزئيات جديدي از اين سامانه بانكي را تشريح كرد.
محمدرضا روشن نژاد در گفت وگو با فارس دليل اصلي اجراي طرح شاپرك را مديريت ترافيك در شبكه پرداخت كارتي دانست و گفت: اگر ميزان استفاده از پايانه هاي فروشگاهي مانند قبل بود نيازي نيز به شاپرك نبود. افزايش مبالغ و تعداد قابل توجه پرداخت وجوه با كارت هاي بانكي، مديريت بر شبكه پرداخت را به امري اجتناب ناپذير بدل كرد كه نمود آن را در شاپرك مي توان يافت.
وي افزود: پروژه شاپرك با هدف تضمين امنيت و ممانعت از سوءاستفاده هاي مشاهده شده، مطرح شده است و به طور قطع جز نفع عمومي جامعه و به ويژه بهبود شرايط اقتصادي هدف ديگري را دنبال نكرده و از نظر قانوني نيز مجاز به فعاليت هاي انتفاعي ديگر نيست.
روشن نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا در دنيا طرحي مشابه شاپرك داريم؟ گفت: در تمام كشورهاي پيشرفته سامانه هايي نظير شاپرك وجود دارد در اروپا بنام SEPA در كانادا بنام INTRAC، در چين بنام UNIPAY در استراليا بنام APCA است.
اين مسئول در پاسخ به اين سوال كه با شروع فعاليت شاپرك واريز آني وجه هم متوقف شد. اين توقف يعني وجه خريدار با مدتي تاخير به فروشنده مي رسد. در اين زمان تاخير اين وجه در كجاست است؟ اظهار داشت: در عمل پول كسر شده از دارنده كارت در همان بانك صادركننده كارت است و در مدت زمان بين كسر پول از حساب دارنده كارت تا واريز پول به حساب پذيرنده در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي ديگري نمي باشد.
وي افزود: البته در برخي موارد مانند فروشگاه طلا و يا صرافي ها ممكن است وجه فروش بي درنگ جهت خريد مجدد مورد استفاده قرار گيرد زيرا ممكن است تورم لحظه اي وجود داشته باشد. به طور معمول و در تمام كشورها بجاي واريز آني و خريد فوري تفاوتي بين خريد و فروش وجود دارد كه به «اسپرد» موسوم است و هدف از تعيين آن از جمله پوشش همين نوسانات است.
در طلا و ارز اين تفاوت بسيار بيش از آن چيزي است كه در ساير كشورها وجود دارد و به اين ترتيب مشكل زمان دريافت وجه پوشش داده شده است.
روشن نژاد درباره زمان و ترتيب واريز وجه به حساب فروشندگان در سامانه شاپرك گفت: در طول روزهاي كاري در هفت نوبت وجوه مربوط به فروش به حساب پذيرندگان واريز مي گردد و تقريبا از ساعت 8 صبح هر دو تا سه ساعت يك بار وجه فروش انجام شده به حساب فروشندگان واريز مي شود. تنها در صورتي كه بعد از ساعت 18 فروشي انجام گيرد پول آن در روز بعد به حساب فروشنده واريز خواهد شد و در ساير موارد پول در همان روز به حساب وي خواهد رفت.
وي درپاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه وجه با تاخير به حساب فروشنده واريز مي شود چطور از موفق بودن تراكنش اطمينان حاصل كنيم؟ اظهار داشت: رسيد، موفقيت انجام تراكنش از پايانه فروش (POS) را تضمين مي كند و در تمام سيستم بانكي همانند رسيدهاي دريافتي از شعب بانك ها معتبر است.
اين مقام مسئول درباره ديدگاه فقهي در خصوص طرح شاپرك هم گفت: مطابقت روش ها با قوانين ديني كار فقيه است گرچه مجريان طرح شاپرك شان فقاهت ندارند اما در بانك مركزي به عنوان متولي اصلي شاپرك موضوع از نظر فقهي مورد بررسي قرار گرفته و سپس اجازه اجرا يافته است.
 


اجراي طرح معاوضه فرش هاي كهنه با نو

 مديرعامل شركت سهامي فرش ايران با اشاره به جزييات طرح معاوضه فرش هاي دستباف كهنه با نو، گفت: براساس اين طرح، متقاضيان 20 درصد قيمت فرش ها را به صورت نقدي و مابقي را اقساط بدون كارمزد پرداخت خواهند كرد.
محمدرضا عابد در گفت وگو با مهر گفت: طرح تعويض فرش هاي دستباف كهنه با نو به منظور ترغيب هرچه بيشتر ايرانيان به خريد فرش دستباف ايراني اجرا مي شود و براساس آن، فرش هاي كهنه پس از كارشناسي، با فرش نو تعويض يا از طريق مزايده يا حراج به فروش مي رسند.
مديرعامل شركت سهامي فرش ايران افزود: كارمزد شركت سهامي فرش ايران براي اين كارشناسي 10درصد است و حتي متقاضيان مي توانند با درنظر گرفتن مجموعه شرايط، اقدام به خريد فرش نو كنند.
وي تصريح كرد: براي خريداران اين طرح شرايط ويژه اي درنظر گرفته شده است كه بر مبناي آن، تا سقف 5 ميليون تومان فروش اقساطي صورت مي گيرد كه 20درصد آن به صورت نقدي و مابقي به صورت اقساط بدون سود پرداخت مي شود.
به گفته عابد، اين طرح تا پايان سال جاري ادامه دارد و در آن، شهرهاي كرج، مشهد، اراك، تهران، اصفهان، سنندج، همدان و كرمانشاه حضور دارند.
وي اظهار داشت: در تهران شعب شركت سهامي فرش ايران در خيابان فردوسي و فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند آماده اجراي اين طرح هستند.
 


يك مقام بانك مركزي:

نوسانات بازار آزاد ارز قابل مديريت است

يك مقام ارشد بانك مركزي نوسانات بازار آزاد ارز را قابل مديريت دانست.
صمد كريمي در هشتمين نشست صبحانه كاري كانون نهادهاي سرمايه گذاري كه با محوريت تاثير ارز بر بازار سرمايه برگزار شد تاكيد كرد: تقاضا براي دلار در مركز مبادلات ارزي به صفر رسيده و ارز پر متقاضي در اين مركز يورو است به طوري كه سهم بالايي از تقاضا و ثبت سفارش به يورو اختصاص دارد.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي در ادامه تاكيد كرد: ما در مركز مبادلات ارزي در خصوص ارزهاي پرمتقاضي مشكل داريم ولي در خصوص ارزهاي ملي با توجه به آسيب شناسي تامين ارز صورت مي گيرد. اين در حالي است كه عمده تقاضاي ما مربوط به ارزهاي پرمتقاضي و يورو است.
وي در ادامه به آمار فعاليت مركز مبادلات ارزي اشاره كرد و افزود: از ابتداي تاسيس مركز مبادلات تاكنون 14هزار و 362 فقره ثبت سفارش صورت گرفته است و با توجه به مشكلاتي كه در مركز وجود دارد اولويت هاي سه تا هشت ارز دريافت مي كنند زيرا منابع ارزي ما محدود بوده و تنها توسط شركت نفت و صندوق توسعه ملي تامين مي شود.
كريمي سپس يادآور شد: متوسط نرخ دلار از ابتداي راه اندازي مركز تا 21 دي ماه 24 هزار و 926 ريال و ضريب تغييرات آن 6/2 درصد بوده است كه بررسي ها نشان مي دهد فعاليت صرافي هاي مجاز رفتار سينوسي معادل چهار برابر مركز مبادلات ارزي داشته اند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي با تاكيد بر اين كه گروه كالايي 9 تامين ارز نشده و در ارزهاي پرمتقاضي سرعت تامين ارز پايين است گفت: صادركنندگان غيرنفتي و پتروشيمي ها مي توانند اظهارنامه صادراتي خود را از طريق دفاتر رسمي به مركز مبادلات انتقال دهند كه اين امر در ثبات بازار ارز نقش معناداري دارد.
وي تصريح كرد: نوساناتي كه در بازار آزاد ارز صورت مي گيرد قابل مديريت بوده و ابتدا بايد بازار ارز تثبيت شود و بعد به سراغ يكسان سازي نرخ ارز برويم.
كريمي ادامه داد: از زماني كه نرخ ارز در پايان سال 90 و در نرخ 12260 ريال يكسان سازي شد تا 18تيرماه امسال واردات كليه كالاها بدون توجه به گروه هاي كالايي آزاد بود و بانك ها نسبت به تامين ارز اقدام مي كردند. لذا اگر مواردي در بحث واردات كالاهاي لوكس مطرح مي شود مربوط به اين دوره است.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي در ادامه يادآوري كرد: همچنين تا پايان آذرماه امسال دوونيم ميليارد دلار جهت واردات دارو به شركت هاي دارويي پرداخت شده است كه توسط بانك مركزي تامين مالي شده است كه اين ميزان صد ميليون دلار از عملكرد سال 90 بالاتر بوده است.
وي با بيان اين كه تغييرات محيطي به شدت در اقتصاد اتفاق مي افتد گفت: ريسك فعاليت هاي توليدي در ايران بسيار بالا است و براي اين موضوع بايد همگرايي بوجود آيد. لذا در اين راستا يكسري راهكار اضطراري و كوتاه مدت بوده و يك سري راهكارهاي بلند مدت مي تواند بيشتر كمك كند.
كريمي ادامه داد: مسايل اقتصادي، مالي و بانكي بسيار پيچيده بوده و هر اظهارنظري كه صورت گيرد در تصميم گيري ها اثرگذار است.
كريمي در ادامه موضوع كاهش استقلال بانك مركزي، اين موضوع را تاييد كرد و گفت: در زماني استقلال بانك مركزي نيم درصد بود كه در حال حاضر اين ميزان كاهش پيدا كرده است.
وي افزود: هر چقدر اين ميزان به عدد يك نزديك شود بهتر است.

 


سازمان توسعه تجارت پيش بيني كرد

 ارزش صادرات غيرنفتي سال آينده به 59 ميليارد دلار مي رسد

رئيس كل سازمان توسعه تجارت برآورد صادرات غيرنفتي را در بودجه سال آينده معادل 59 ميليارد دلار اعلام كرد.
حميد صافدل اين ميزان صادرات را تركيبي از كالاها، خدمات فني و مهندسي و ساير حوزه هاي صادراتي عنوان كرد و به ايرنا گفت: به نظر مي رسد شرايط كنوني نرخ ارز به تحقق صادرات غيرنفتي در سال 92 كمك مي كند و حتي امكان رساندن اين رقم به 60 ميليارد دلار وجود دارد.
وي عنوان كرد: در برنامه سال 92، رقم 55 تا 60 ميليارد دلار براي واردات پيش بيني شده و در مواردي واردات برخي كالاها بسته به نياز كشور، ممكن است شاهد كاهش يا افزايش واردات آنها باشيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ظرف 2 تا سه سال گذشته وزن كالاهاي صادراتي از وارداتي بيشتر شده است، ابراز اميدواري كرد كه تا پايان برنامه پنجم توسعه، ارزش صادرات و واردات كالاها يكسان شود.
وي اين موضوع را نيز گفت كه با وجود تحريم در 9 ماه امسال، صادرات غيرنفتي به لحاظ وزني در مجموع از 50 ميليون تن فراتر رفته است.
براساس گزارش هاي رسمي، رقم تجارت خارجي كشور در 9 ماه امسال به 73 ميليارد دلار رسيد كه 43 ميليارد دلار آن واردات است، اين رقم در مقايسه با سال گذشته كاهش هشت درصدي دارد.
وي همچنين در مورد نحوه حمايت هاي صادراتي در بودجه سال 92 توضيح داد: مجوزهايي را براي مشوق ها بر مبناي حمايت هاي زيرساختي پيشنهاد داديم كه اميدواريم مورد تاييد قرار گيرد.
 


افزايش توليد مواد شوينده به 9 هزار تن در هفته

وضعيت عرضه و قيمت پودر شوينده، بازار كنوني خودرو و آخرين تصميمات كار گروه ويژه، بازار برنج و شائبه دخالت تجار هندي در حوزه عرضه، از عمده ترين پرسش هايي است كه اين روزها در محافل اقتصادي كشور مطرح مي شود.
سيد جواد تقوي رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان در پاسخ به پرسش هاي ايرنا در اين موارد، از جمله وضعيت عرضه و قيمت پودر شوينده گفت: حوزه توليد مواد شوينده در ماه هاي گذشته براي تأمين مواد اوليه به لحاظ تغييرات نرخ ارز و چگونگي عرضه مواد اوليه در بورس دچار مشكلات متعددي بود.
وي با بيان اين كه، رفع مشكلات سر راه توليد و عرضه در دستور كار گروه تنظيم بازار قرار گرفته است، عنوان كرد: براساس تصميمات صورت گرفته، قرار شد تا مواد اوليه خارج از حوزه بورس عرضه و همچنين كمك هايي براي توليد مستمر ارايه شود با اين شرط كه توليد كنندگان تنظيم بازار را نيز عهده دار شوند.
تقوي مي گويد، وضعيت توليد مواد شوينده در سه هفته گذشته رضايت بخش بوده و توليد از هفته اي چهار هزار و 900 تن به 9 هزار تن رسيده است.
وي گفت: در شرايط فعلي ملاحظاتي براي توليد پودرهاي شوينده آنزيم دار در نظر گرفته ايم، به اين نحو كه براي جلوگيري از اين مسئله كه توليد اين نوع پودر بهانه اي براي افزايش قيمت برخي مي شود، فعلاً توليد آن متوقف شده و فقط پودرهاي شوينده دستي و ماشيني ساده توليد و عرضه مي شود.
وي گفت: هم اكنون مواد شوينده به ويژه انواع پودرهاي دستي و ماشيني در قريب به اتفاق فروشگاه ها در سطح كشور در حال عرضه است و از اين جهت مشكلي وجود ندارد.
تقوي عنوان كرد: نحوه قيمت گذاري پودرها نيز با نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و توسط ستاد تنظيم بازار صورت گرفته است.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه، چرا هم اكنون برخي برندهاي معروف توليد پودر شوينده در فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي و مراكز فروش در سطح خرده فروشي مشاهده نمي شود، گفت: جريانات توليد در طول هر هفته يا هر ماه به دلايل مختلف افت و خيز دارد و ممكن است قدري آمار توليد آنها در نوسان باشد، اما اين روند موقتي است و توليدكنندگان اين موضوع را جبران مي كنند.
رئيس سازمان حمايت در بخش ديگري از اين گفت وگو با بيان اين كه، اين سازمان نظر كارشناسي خود را درباره قيمت گذاري خودرو به كميته كاري خودرو به رياست معاون اول رئيس جمهوري ارايه داده است، گفت: مقرر شد اين كميته در يكي از جلسات اخير هيأت دولت به دستور رئيس جمهوري از اين پس مشكلات توليدكنندگان خودرو از جمله نقدينگي و جريان توليد را مورد بررسي قرار دهد.
وي در عين حال با بيان اين جمله كه، تنظيم پايه كارشناسي قيمت خودرو با استناد به مستندات جزو وظايف سازمان حمايت مصرف كنندگان است، افزود: با توجه به اين كه، كميته كاري قرار است رسيدگي به مشكلات حوزه توليد را نهايي كند، اميدواريم كه به زودي تصميم گيري لازم صورت گيرد.
تقوي در پاسخ به برخي ابهامات ايجاد شده مبني بر اين كه، خودروسازان با خودداري از عرضه براي كسب سود بيشتر به افزايش قيمت دامن مي زنند، گفت: اين گونه استدلال ها هيچ منطقي ندارد و در شرايطي كه خودروسازان با مشكلات عديده منابع مالي مواجه هستند، بر مشكلات خود نمي افزايند.
وي با بيان اين كه، بايد زنجيره توليد، عرضه و صادرات خودرو با يكديگر تناسب لازم را داشته باشد، افزود: اگر مسئله نقدينگي خودروسازها كه به شدت در پي آن هستند، حل شود به طور قطع شرايط توليد آنها بهتر خواهد شد و حاضر به پاسخگويي همه درخواست ها بوده و مي توانند از ظرفيت خود استفاده كامل را ببرند.
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان در بخش ديگري از اين گفت وگو با عنوان اين مطلب كه در زمان حاضر بازار برنج با مشكل چنداني مواجه نيست و توزيع فقط يك نوع برنج خارجي هندي دچار مشكل شده است، گفت: موضوع كمبود برنج خارجي كه اين روزها بر سر زبان عده اي افتاده، باعث سوء استفاده خيلي ها از بازار شده است.
وي همچنين درباره شبهه دخالت برخي تجار هندي در بازار برنج ايران مبني بر مصرف بيشتر اين نوع برنج گفت: به طور طبيعي توليدكنندگان و وارد كنندگان به دنبال تبليغ محصولات خود به هر روشي هستند، اما اين سازمان با دقت اين رفتارها را زير نظر داشته و بازار را كنترل مي كند.
تقوي ادامه داد: با توجه به اين كه، از نظر توليد برنج با مشكل خاصي مواجه نيستيم و در مدت 9 ماه، 9 هزار تن برنج نيز وارد كشور شده است، افزود: بنابر اين به ميزان مصرف مورد نياز برنج موجود است و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
وي گفت: به لحاظ پخت آسان برنج هندي بسياري وارد بازار اين نوع برنج شده اند و آن را به بازار تحميل مي كنند.
 


كشف و ضبط 2 هزار كارت سوخت اجاره اي

شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي برنامه گسترده اي را براي جمع آوري كارت هاي اجاره اي بنزين در سطح استانهاي مختلف كشور در دستور كار قرار داده است.
براي اجراي اين طرح در نخستين گام، سهميه ماهانه بنزين آزاد خودروهاي شخصي از 500 به 300 ليتر كاهش يافت و در مرحله دوم با افزايش تيم هاي بازرسي به صورت شبانه روزي و با رصد تراكنش كارت هاي سوخت، جمع آوري كارت هاي كرايه اي بنزين آغاز شده است.
آمارهاي رسمي نشان مي دهد كه در دي ماه سال جاري بين 2000 تا 2500كارت هوشمند سوخت اجاره اي از افراد سودجو و متخلف كشف، ضبط و به طور موقت ابطال شده است. به گزارش مهر، به اعتقاد مسئولان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در شرايط فعلي يكي از مهمترين مسيرهاي قاچاق بنزين به كشورهاي همسايه «كرايه» كارت هاي هوشمند سوخت برخي از خودروها توسط افراد سودجو انحراف بنزين و گازوئيل ذخيره سازي شده آن به خارج از كشور است.
بر اين اساس با مهاجرت كارت هاي هوشمند سوخت از برخي از كلانشهرهاي كشور به مبادي مرزي امكان انحراف بنزين و تا حدودي گازوئيل به كشورهاي همسايه فراهم مي شود.
از سوي ديگر افزايش نرخ ارز در بازارهاي داخلي و اختلاف قيمت بنزين 400 و 700 توماني داخلي با بنزين 3000 تا 5000 توماني همسايه ها، انگيزه اقتصادي قاچاقچيان سوخت به منظور انحراف بنزين و گازوئيل به كشورهاي همسايه را دوچندان كرده است.
در همين حال رايج شدن بازار خريد و فروش كارت هاي سوخت كرايه اي در برخي از استان هاي مرزي منجر به تعيين قيمت هاي جديدي براي اين فرآورده پرطرفدار نفتي شده است.
در حال حاضر شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در برخي از مبادي مرزي بنزين را با قيمت منطقه اي عرضه مي كند، به عبارت ديگر با احتساب نرخ ارز مبادله اي و قيمت بنزين در كشور همسايه، اين فرآورده نفتي بيش از 2000 تومان به ازاي هر ليتر عرضه مي شود.
از اين رو افراد سودجو با خريد و فروش كارت هاي كرايه اي سوخت، هر ليتر بنزين را با قيمت 1000 تا 1500تومان عرضه مي كنند كه اين قيمت در مقايسه با بهاي بنزين منطقه اي باز هم داراي توجيه اقتصادي و سودآوري قابل توجهي براي افراد سودجو است.
بهمن نيازمنداقدم مدير عمليات شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در گفتگو با مهر با اشاره به افزايش تعداد بازرسي هاي گسترده از سطح عرضه بنزين وگازوئيل از جايگاه هاي سوخت و به ويژه شهرهاي مرزي، گفت: بر اين اساس تخلفاتي در جايگاه و يا حاشيه مجاري عرضه سوخت كشف و برخوردهاي قانوني لازم انجام مي شود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در چارچوب قانون با افراد متخلف و سودجو برخورد مي كند، تصريح كرد: همچنين مطابق با نظر مقامات قضائي كارت هاي هوشمند سوخت متخلف جمع آوري و ضبط خواهد شد.
وي با اعلام اينكه بخش عمده مهاجرت كارت هاي هوشمند سوخت به مبادي مرزي متعلق به خودروهاي فرسوده است، تأكيد كرد: با رصد تراكنش برخي از كارت هاي هوشمند سوخت در مبادي مرزي نسبت به جمع آوري اين كارت ها و جلوگيري از انحراف فرآورده هاي نفتي اقدام مي شود.
 


رئيس كل بيمه مركزي اعلام كرد

تعليق فعاليت بيمه پارسيان در رشته شخص ثالث تا اطلاع ثانوي

رئيس كل بيمه مركزي از تعليق فعاليت بيمه پارسيان در رشته شخص ثالث تا اطلاع ثانوي خبر داد.
به گزارش فارس سيدمحمود كريمي در نشست خبري با اشاره به اهميت نظارت بر عملكرد شركت هاي بيمه به عنوان يكي از ماموريت هاي اصلي اين نهاد گفت: در اين راستا اخطارهاي متعددي نسبت به تعليق فعاليت شركت بيمه پارسيان در رشته بيمه شخص ثالث داده ايم.
كريمي افزود: اولويت اول براي ما تامين امنيت و آرامش خاطر براي بيمه گذاران است.
وي تصريح كرد: بر همين اساس فعاليت شركت بيمه پارسيان به دلايلي مانند عدم رعايت آيين نامه توانگري مالي و آئين نامه سرمايه گذاري ذخاير فني و چند موضوع ديگر از 5 بهمن ماه تا اطلاع ثانوي به حالت تعليق درمي آيد.
كريمي ادامه داد: با توجه به فعاليت اين شركت در بورس اين مشكل در آينده نزديك برطرف شده و بيمه پارسيان فعاليت خود را در رشته شخص ثالث از سر مي گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه تمامي بيمه نامه هاي صادره از سوي بيمه پارسيان معتبر است، تصريح كرد: بيمه گذاران هيچگونه نگراني از اين بابت نداشته باشند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10