(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 بهمن  1391 - شماره 20413

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چالشي به نام ايران (يادداشت روز)
لرزش ! (گفت و شنود)
تصميم هاي تازه اقتصادي در جلسه مشترك دولت و مجلس
داستان دنباله دار تامين اجتماعي
مرتضوي جانشين مرتضوي شد!
كيهان و خوانندگان
طرز تهيه شتر مرغ با «تقلب» «انتخابات آزاد» و «ساكتين فتنه»! (خبر ويژه)
انگار اپوزيسيون براي باختن ساخته شده است! (خبر ويژه)
احضار روح صدام در قطر! (خبر ويژه)
«جرس» موسوي خوئيني ها را زير گرفت! (خبر ويژه)
نشنال اينترست: سوريه برگ برنده ايران در منطقه است(خبر ويژه)


چالشي به نام ايران (يادداشت روز)

تحليف اوباما در 20 ژانويه و آغاز رسمي دومين دوره رياست جمهوري او با شرايط وخامت باري براي آمريكا قرين شده است. شرايطي كه كارشناسان و ناظران از آن به عنوان چالش هاي استراتژيك براي دولت اوباما نام مي برند.
هرچند اوباما چه در مراسم تحليف در كاخ سفيد- 20 ژانويه- و چه در مراسم تكرار تحليف در روز بعد از آن و در آييني عمومي تلاش كرد تا شرايط را عادي جلوه دهد اما محافل و مراكز رسانه اي آمريكا اين واقعيت را به بيرون درز دادند كه چالش هاي زيادي طي چهار سال آينده در انتظار اوباما است.
در همين باره، گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز قابل اعتناست كه چالش هاي پيش روي اوباما را فهرست كرده و از جمله به مواردي چون؛ كسري بودجه، قوانين مالياتي، سيستم مهاجرت، وابستگي به نفت خارج و... اشاره مي كند.
البته «قانون حمل سلاح» و تبعات آن كه يك تروريزم اجتماعي را در جامعه آمريكا رقم زده از ديگر چالش هاي راهبردي است كه اوباما بايد با آن دست و پنجه نرم كند.
طرفه آنكه 20 ژانويه اوباما در شرايطي مراسم تحليف خود را براي دور دوم رياست جمهوري انجام داد كه طبق گزارش هاي منتشره در بازه زماني 35 روز تا 20 ژانويه بيش از هزار نفر در آمريكا در اثر شليك گلوله كشته شده اند.
موضوع اين يادداشت، واكاوي چالش هاي آمريكا و دولت اوباما نيست چرا كه اين موضوع به پرداخت جداگانه اي نياز دارد. در اين يادداشت به موقعيت بغرنج و بحراني آمريكا كه به قول رسانه هاي آمريكايي اين ابرقدرت را به «ببر كاغذي» تبديل كرده اشاره اي گذرا داريم.
نكته اي كه اين نوشته تلاش مي كند پيرامون آن تحليلي را عرضه كند اين است كه آمريكا در عرصه سياسي چالشي به نام جمهوري اسلامي دارد و اين چالش در دوره اوباما به يك چالش استراتژيك تبديل شده كه در بستر تحولات منطقه خاورميانه و بروز و ظهور «بيداري اسلامي» نمودي ويژه يافته است.
عقبه اين چالش آن است كه پروژه ها و طرح هاي آمريكايي در منطقه با مانعي به نام جمهوري اسلامي مواجه شده و يكي پس از ديگري ناكام مانده است.
گفتني است؛ پروژه «ايران هراسي»، «طرح خاورميانه بزرگ»، «طرح خاورميانه جديد» و... از جمله مهمترين اين پروژه ها و طرح هاي آمريكايي است. اين نكته هنگامي بهتر روشن مي شود كه تحليلگران برجسته آمريكايي نسبت به شكست هاي پي درپي آمريكا در منطقه هشدار مي دهند و از جمله اظهارات چندي پيش برژينسكي- مشاور سابق امنيت ملي آمريكا- در مصاحبه با بلومبرگ خواندني است كه صراحتا تاكيد مي كند؛ «خاورميانه كاملا ضد آمريكايي شده است». براي همين است كه اخيرا روزنامه فايننشال تايمز در گزارشي چالش اوباما در دور دوم رياست جمهوري را «ايران» ذكر مي كند و رئيس جمهور آمريكا را در مواجهه با ايران اسلامي به تدوين چشم اندازي براي رويكرد ديپلماتيك دعوت مي نمايد.
البته هر چه دامنه واكاوي رسانه هاي آمريكايي و نقطه نظرات كارشناسان و تحليلگران درباره نوع مواجهه آمريكا با جمهوري اسلامي رصد مي شود، دغدغه و نگراني آنها بيشتر به چشم مي آيد و نمونه ها در اين باره پرشمار است و از جمله مي توان به تحليل دو روز پيش شبكه سي ان ان اشاره كرد كه به اوباما توصيه هشدارآميزي مي دهد؛ «مراقب باش گرفتار ايران نشوي».
اكنون به سؤال كليدي و محور اصلي اين يادداشت مي رسيم و آن اينكه چرا رسانه ها و تحليلگران و استراتژيست هاي آمريكايي، ايران را از بزرگترين چالش هاي پيش روي دولت اوباما طي 4 سال آينده مي دانند؟ علت اين نگراني و هراس چيست؟
در اين باره گفتني هايي هست كه به روشن شدن پاسخ كمك مي كند؛
1- در كوتاه ترين و صريح ترين عبارت بايد گفت؛ ايران الگويي بوده است كه مواضع ضد آمريكايي را افزايش داده. اين عبارت امروز با بروز و ظهور تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي يك «ادعا» نيست، گواه و شاهدي است كه قابل انكار نمي باشد.
نه تنها به اذعان بسياري از مراكز مطالعاتي و رسانه اي غربي و صهيونيستي سرمنشأ تحولات منطقه ناشي از الهام گيري از جمهوري اسلامي بوده است بلكه كماكان اتفاقات و جزئيات بيداري اسلامي طي دو سال گذشته حاكي از آن است كه اين الگوگيري به لايه هاي ديگري سرايت كرده است.
در آغاز پيدايش تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي از نشريه تايم تا جروزالم پست و هاآرتص و... اذعان كردند كه صداي انقلاب اسلامي ديگري به گوش مي رسد و اكنون پيامدهاي اين اتفاق بزرگ در حال نمايان و عيان شدن است. به عنوان نمونه اوباما حدود 500 روز پيش رجز خواند كه بشار اسد بايد از قدرت برود و سقوط دولت سوريه را نتيجه گرفت اما امروز آنچه كه به وضوح قابل مشاهده است ايستادگي سوريه و شكست پروژه اي است كه نقشه كشيده بود دمشق را از محور مقاومت جدا كند. در همين باره گزارش الشرق الاوسط قابل تأمل است كه علت اين ايستادگي را تشكيل ارتش دفاع ملي در سوريه ارزيابي مي كند و بلافاصله نويسنده الشرق الاوسط مي نويسد؛ «تشكيل ارتش دفاع ملي در سوريه الگوبرداري از نيروي مقاومت بسيج در ايران است».
اين گزارش اذعان مي كند كه ارتش دفاع ملي- بسيجي هاي سوريه- نقش مهم و تأثيرگذاري در دفع و مبارزه با حملات تروريستي داشته است.
الشرق الاوسط كه همواره مواضعي ضد ايراني و ضد شيعي دارد نمي تواند اين واقعيت را انكار كند كه نيروي بسيج ابتكار جمهوري اسلامي بوده و تصريح مي كند نيروي بسيج را براي اولين بار امام خميني(ره) در نوامبر 1979 پايه ريزي كرده است. خب، مسئله پيچيده نيست؛ در معادله اي به نام سوريه، آمريكا هر چه مي كند به ثمر نمي نشيند و يكي از علت هاي اصلي، الگوبرداري از ايستادگي و مقاومت ايران است.
2- الگوبرداري از ايران يك معناي روشن دارد و تصويري بدون پارازيت است براي اراده هايي كه شعارشان و تابلويشان «لاشرقيه، لاغربيه؛ اسلاميه اسلاميه» است كه بارها و به كرات در دو سال گذشته، انقلابيون بر آن پافشاري كردند.
اين الگوبرداري يك چالش استراتژيك براي آمريكا است زيرا توطئه ها، ترفندها و پروژه هاي فريبكارانه كاخ سفيد با اين شرايط به فرجام نمي رسد.
ترجمان اين واقعيت را مي توان در تحليل و گزارش انديشكده صهيونيستي «اورشليم براي امور عمومي» ديد كه به صراحت چند روز پيش مي نويسد؛ «خاورميانه در حال الگوبرداري از مدل انقلاب اسلامي ايران است.»
بنابراين چالشي كه رسانه ها و تحليلگران غربي از آن با عنوان اصلي ترين چالش آمريكا نام مي برند، حضور موثر الگوي انقلاب اسلامي در عرصه تحولات منطقه و جهان است كه قابليت الگو بودن خود را هر روز و در بزنگاه هاي حساس و خطير بيشتر ثابت مي كند. اين چالش به قدري براي آمريكايي ها ناگوار است كه انديشكده آمريكايي بروكينگز اخيرا به اين موضوع اعتراف مي كند كه؛ «آمريكا ديگر نمي تواند شگفتي ديگري مانند انقلاب اسلامي ايران را تحمل كند.»
3- و بالاخره بايد گفت در حالي جمهوري اسلامي به چالش اصلي سياست خارجي آمريكا تبديل شده و پروژه هاي آمريكايي در منطقه را به واژگوني كشانده است كه واشنگتن نتوانسته در مواجهه با ايران، گزينه مناسبي را اختيار كند و به تعبير فارين پاليسي «ما نمي توانيم ايران را تحليل كنيم» و اين سردرگمي و استيصال باعث شده تا مراكز مطالعاتي و رسانه اي آمريكا به اوباما پيشنهاد دهند كه در رويكردهايش نسبت به ايران تجديدنظر كند. كافي است نقطه نظرات و اظهارات و تحليل هاي چهره هاي برجسته و رسانه هاي مشهور آمريكايي طي ماه هاي اخير مورد دقت و توجه قرار بگيرد تا به وضوح معلوم شود چالشي به نام ايران چه بر سر دولتمردان آمريكايي آورده است.
از قضا اين روزها خود آمريكايي ها به اوباما كه در دولت اول خود چند باري تكرار كرد؛ «همه گزينه ها روي ميز است»! پاسخ كوبنده اي دادند، چامسكي و برژينسكي دو استراتژيست برجسته آمريكايي خط بطلاني بر ادعاي اوباما كشيدند.
چامسكي چند روز پيش در ارزيابي گزينه احتمالي نظامي عليه ايران مي گويد؛ «گزينه نظامي عليه ايران امكان پذير نيست» و اين در حالي است كه چندي پيش، برژينسكي تندتر و بي محاباتر گفته بود؛ «آمريكا خر احمقي است اگر در موضوع حمله به ايران بخواهد اسرائيل را همراهي كند.»
گزينه «تحريم ها» هم كه اوباما در دولت خود خيلي روي آن مانور داد و انواع و اقسام تحريم هاي ضد ايراني را در قالب تحريم هاي هوشمند، فراگير، فلج كننده و... وارد صحنه كرد به نتيجه مطلوب نرسيد و آخر داستان را واشنگتن پست چند روز پيش حكايت كرد كه دود اين تحريم هاي ضدايراني به چشم تحريم كنندگان رفته است و «نشنال اينترست» به اوباما توصيه مي كند كه تحريم ها عليه ايران را لغو كند و...
خب، با اين وضعيت كه توطئه ها و پروژه هاي آمريكايي در منطقه بر اثر مدل و الگوي انقلاب اسلامي به نتيجه نمي رسد، تهديد و تحريم و فشارها هم عليه ايران كارگر نمي افتد آيا اوباما مي تواند اين چالش را در دولت دوم خود رفع و رجوع كند؟ پاسخ منفي است چون پيامدهاي مدلي به نام انقلاب اسلامي در مخيله كابوها نمي گنجد.
حسام الدين برومند
 


لرزش ! (گفت و شنود)

گفت: آقاي محسن هاشمي گفته است «عاقلانه ترين كار آن است كه رئيس جمهور آينده از ميان ساكتين فتنه باشد»!
گفتم: يعني آنهايي كه ائتلاف بهايي ها و منافقين و ماركسيست ها و سلطنت طلب ها و اصلاح طلب ها و عبدالمالك ريگي ها را تحت فرماندهي مثلث آمريكا و اسرائيل و انگليس براي براندازي نظام را ديدند ولي صدايشان درنيامد؟!
گفت: شايد منظورش آن عده از ساكتين فتنه است كه متوجه نشده بودند چه توطئه خطرناكي عليه اسلام و ايران اسلامي در جريان بود.
گفتم: آنها كه مي دانستند چه توطئه اي در كار است و ساكت بودند با فتنه گران وطن فروش فرقي ندارند و آنها كه متوجه توطئه نشده بودند به علت كم شعوري نبايد در ساختار نظام جايي داشته باشند.
گفت: پس اين آقا چه مي گويد و چرا پيشنهاد مي كند رئيس جمهور از ساكتين فتنه باشد؟!
گفتم: چه عرض كنم؟! مادري از كودكش پرسيد؛ چه اصراري داري كه اين شربت دارويي را از دست پدربزرگ بخوري؟ و كودك گفت؛ واسه اينكه دستش مي لرزه و شربت مي ريزه!
 


تصميم هاي تازه اقتصادي در جلسه مشترك دولت و مجلس

جلسات مشترك دولت و مجلس براي بررسي مسائل و مشكلات اقتصادي كشور همچنان ادامه دارد و اين جلسه ديروز نيز با حضور روساي كميسيون هاي مجلس، نواب رئيس مجلس و وزيران اقتصادي و معاونان رئيس جمهور برگزار شد.
از سوي ديگر در حالي كه قرار بود جلسه نمايندگان مجلس با رئيس جمهور عصر ديروز برگزار شود اين جلسه به درخواست فروزنده معاون پارلماني احمدي نژاد و به دليل عدم حضور لاريجاني به هفته هاي بعد موكول شد.
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس گزارشي از مباحث مطرح در اين جلسات مشترك ارائه كرد.
حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي فرد با اظهار اميدواري نسبت به نتايج سلسله نشست هاي مشترك دولت و مجلس تاكيد كرد: در نشست 4 ساعته روز دوشنبه بر استفاده از سرمايه گذاري بخش غير دولتي براي اجراي طرح هاي عمراني تاكيد شد.
وي اظهار داشت: از ماه هاي نخست سال جاري با توجه به افزايش سطح تحريم ها در عرصه هاي مختلف اقتصادي و ضرورت ارتقاي سطح همكاري و تعامل و تبادل نظر قواي سه گانه به ويژه مجلس و دولت، با طرح در جلسه سران قواي سه گانه و موافقت سران قوا، نشست هاي هفتگي نمايندگان رؤساي قوا با حضور رئيس جمهور و وزراي اقتصادي برگزار شد.
ابوترابي فرد افزود: در اين راستا به تصميمات صحيح و قابل دفاعي رسيديم كه يكي از دستاوردهاي آن تشكيل اتاق مبادلات ارزي بود كه مسير را براي حمايت از توليد و حفظ ذخاير ارزي و هدايت آن به سمت كالاهاي ضروري و مورد نياز هموار نمود.
وي يادآور شد: با توجه به ديدگاه هاي رئيس جمهوري در ارتباط با مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها و بودجه سال 92، رؤساي دو قوه به اين نتيجه رسيدند كه جلسات با جديت بيشتر و حضور رؤساي كميسيونهاي اقتصادي مجلس تداوم يابد و نسبت به اين مسئله مهم و كليدي اقتصادي بتوانيم تصميمات مشترك و قابل قبولي اتخاذ كنيم.
نايب رئيس مجلس گفت: محور گفت وگوها رسيدن به نگاه جامع به مسائل مهم اقتصادي مانند رشد اقتصادي، تورم، اشتغال، توزيع درآمد و تنظيم سياستهاي اقتصادي و نگاه ويژه به اولويت در تنظيم سياستهاي اقتصادي حسب شرايط و آثار مترتب بر برخي شاخص ها، بررسي شرايط كنوني اقتصادي كشور به لحاظ شرايط خاص تحريم ها و مقابله همه جانبه با اين تحريم ها است تا اشتراك نظر دستگاه هاي اقتصادي را بر اولويت مهار تورم در شرايط فعلي داشته باشيم و با لحاظ افزايش نرخ تورم و كاهش قدرت خريد خانوارها و بعضي معضلات و مشكلاتي كه فراروي بنگاه هاي اقتصادي است، به راهكارهاي جديدي دست يابيم.
وي با تاكيد بر اينكه مذاكرات قابل دفاعي با حضور رؤساي كميسيون هاي تخصصي مجلس با مديران اقتصادي دولت برگزار شد، اظهار اميدواري كرد كه سطح تعامل و هماهنگي دو قوه در راستاي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و مصالح ملي ارتقا يابد و دولت بتواند به تصميمات و پيشنهاداتي برسد كه از نظر همكاران مجلس قابل دفاع باشد.
در حالي كه در چند روز گذشته اخباري مبني بر طرح مشترك دولت و مجلس براي كمك به اقشار كم درآمد و ضعيف جامعه در خبرگزاري ها منتشر شد عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز از تهيه طرحي 2 فوريتي درباره تأمين كالاهاي اوليه و اساسي براي اقشار كم درآمد در اين كميسيون خبر داد.
جعفر قادري گفت: احمد توكلي مامور تهيه اين طرح بوده و براساس آن تلاش مي شود در شرايط كنوني اقتصادي و با وجود تورم پرداخت هاي كالايي به اقشار كم درآمد بشود.
وي تامين حداقل ها براي اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه را هدف اصلي طرح ياد شده عنوان كرد و افزود: درباره اين موضوعات قرار شده دوستان كار كنند و پيشنهاد خود را بياورند تا در كميسيون جمع بندي نهايي صورت بگيرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه تصريح كرد: پيشتر طرحي از سوي تعدادي از دوستان از جمله آقاي مصري به كميسيون آمد و در كميته اقتصادي درباره آن صحبت شد و مورد پذيرش قرار نگرفت. لذا قرار است طرح جايگزين از سوي آقاي توكلي به كميسيون ارائه شود.
استقبال فراكسيون اصولگرايان مجلس
از تعامل دو قوه
حسينعلي حاجي دليگاني عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس نيز گفت: در جلسه روز سه شنبه شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان اقدامات صورت گرفته در جهت ايجاد هماهنگي و همدلي بيشتر ميان قوا مورد بحث قرار گرفت كه ضمن مثبت ارزيابي كردن اين اقدامات و اعلام رضايت از آن بر تداوم اين حركت تاكيد شد.
از سوي ديگر تعدادي از نمايندگان از اين كه اكثر نمايندگان از نشست هاي مشترك بين دولت و مجلس اطلاعي ندارند گلايه كرده و خواستار گسترده شدن دامنه تعداد نمايندگان حاضر در اين جلسات شدند.
جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد و كلات در مجلس نيز در جلسه علني سه شنبه در تذكري آيين نامه اي، با تاكيد بر حفظ شأن و جايگاه مجلس، اظهار داشت: برخي از نمايندگان در جلسات مشترك با دولت شركت مي كنند اما اين حق همه نمايندگان مجلس است كه بدانند در نشست مشترك دولت و مجلس در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشت.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه ما در زمينه اين مسائل نگراني داريم، گفت: رهبر انقلاب كشتي نظام و انقلاب را هدايت مي كنند و همه ما خادم ملت هستيم؛ چه طور در اين جلسات افرادي شركت مي كنند كه ما هيچ اطلاعي نداريم و بايد اين طرف و آن طرف راه بيفتيم و از روزنامه ها يا رسانه ها، از وجود چنين جلسات مشتركي بين مجلس و دولت آگاه شويم؛ بايد رئيس مجلس براي ما در اين زمينه توضيح مي داد.
نماينده خلخال نيز نسبت به برگزاري جلسات مشترك دولت و مجلس بدون حضور تعداد زيادي از نمايندگان و بي اطلاعي آنان از محتواي اين نشست ها انتقاد كرد و اعتراض وي با احسنت نمايندگان همراه شد.
جليل جعفري نماينده خلخال در جلسه علني روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي در تذكري خطاب به هيئت رئيسه مجلس نسبت به عدم حضور تعداد زيادي از نمايندگان در جلسات مشترك دولت و مجلس انتقاد كرد.
وي گفت: آيا مجلس فقط آقاي ابوترابي است؟ ما هم علاقه داريم در اين نشست هاي مشترك شركت كنيم.
جعفري افزود: چطور است كه ما بعد از تشكيل جلسه متوجه مي شويم كه آقايان تشكيل جلسه داده و تصميم گيري كرده اند، آيا فقط قرار است يك عده اي در تلويزيون ظاهر شوند و بگويند ما براي اين مملكت تصميم گرفتيم، همه نمايندگان مجلس بايد تصميم بگيرند، آيا از دولت فقط دو نفر در اين جلسات شركت مي كنند؟ ما اعتراض شديد به اين اقدام مجلس و هيئت رئيسه داريم.
 


داستان دنباله دار تامين اجتماعي

مرتضوي جانشين مرتضوي شد!

سرويس سياسي-
دولت عزل و نصب رئيس سازمان تأمين اجتماعي را به معاون اول رئيس جمهور تفويض و رحيمي علي رغم حكم ديوان عدالت اداري، سعيد مرتضوي را به سرپرستي اين سازمان منصوب كرد.
تابستان بود كه ديوان عدالت اداري، نشستن سعيد مرتضوي را بر صندلي رياست تأمين اجتماعي غيرقانوني خواند. آن روزها تأمين اجتماعي «صندوق» بود.
دولت در اقدامي عجيب صندوق تأمين اجتماعي را به سازمان تأمين اجتماعي مبدل كرد تا راي ديوان عدالت اداري بي اثر شود.
منتظري رئيس ديوان در واكنش به اين ماجرا اعلام كرد حالا ديگر موضوع عوض شده و آنهايي كه به حضور مرتضوي در تأمين اجتماعي اعتراض دارند بايد شكايت جديدي مطرح كنند. گويا چاره ديگري هم نبود.
هفته پيش بار ديگر ديوان عدالت اداري اعلام كرد رياست مرتضوي بر سازمان تأمين اجتماعي هم غيرقانوني است و او بايد برود.
شيخ الاسلام، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه سازمان امروز و صندوق ديروز تأمين اجتماعي زيرمجموعه وزارتخانه اوست، تاكنون بارها به خاطر ماندن مرتضوي از سوي مجلس تهديد به استيضاح شده است.
وي در واكنش به راي ديوان گفت؛ تاكنون حكمي نديده است اما از قانون تبعيت مي كند.
بالاخره شنبه هفته جاري روزنامه رسمي كشور حكم ابطال مديرعاملي مرتضوي را منتشر كرد.
محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري اين هفته خود با استقبال از نظر وزير درباره گردن نهادن به قانون سربسته گفت: در غير اين صورت كار از مجراي خاص خود دنبال خواهد شد.
فرداي انتشار حكم ديوان عدالت اداري، هيئت وزيران در جلسه اي معاون اول رئيس جمهور را مامور تعيين وضعيت سرپرست اين سازمان كردند.
هيئت وزيران در جلسه اول بهمن 1391 بنا به پيشنهاد وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي و به استناد بند 112قانون بودجه سال 1391كل كشور، وظايف و اختيارات و مسئوليت هاي وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در نصب و عزل مديرعامل يا سرپرست سازمان تأمين اجتماعي موضوع قانون اصلاح ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري و چگونگي تعيين مديريت سازمان تأمين اجتماعي و صندوق هاي بازنشستگي و بيمه هاي درماني و ماده 14 اساسنامه صندوق تأمين اجتماعي و تبصره آن را به معاون اول رئيس جمهور تفويض كرد.
بالاخره ديروز رحيمي به گمانه زني ها پايان داد و با حكمي، مرتضوي بركنار شده را به سرپرستي سازمان تأمين اجتماعي منصوب كرد!
اعضاي هيئت مديره اين سازمان نيز با نگارش نامه اي مطول در ستايش از فعاليت هاي مرتضوي، از حسن سليقه معاول اول دولت در نشاندن «مرتضوي» به جاي «مرتضوي»! اظهار سرور و امتنان كردند.
اماگويا اين موضوع به مذاق برخي مجلسي ها خوش نيامده است.
احمد توكلي در واكنش به اين ماجرا با ارائه طرحي دو فوريتي گفت: آخرين تصميم غيرقانوني دولت درباره اجراي حكم ديوان عدالت اداري درباره سازمان تأمين اجتماعي است كه مي خواهد از اجراي اين حكم خودداري كند.
وي گفت: رئيس جمهوري مي خواهد مرتضوي را نگه دارد و تصميم گرفته با تغيير آئين نامه معاون اول خود را رئيس هيئت امنا كند و حكم مرتضوي توسط وي امضا شود تا از اين طريق ديگر مجلس نتواند دنبال اين موضوع را بگيرد.
اعتراض ها به اينجا ختم نشده و 12 نماينده مجلس با امضاي طرح استيضاح شيخ الاسلام، نشان دادند ظاهراً داستان مرتضوي و تأمين اجتماعي قرار نيست به اين زودي ها به پايان برسد.
به گفته علي مطهري يكي از امضاءكنندگان اين طرح، استيضاح وزير امروز چهارشنبه در مجلس اعلام وصول خواهد شد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ سالروز عمليات غرورآفرين بيت المقدس 2 بر مردان بي ادعاي باقي مانده از دوران دفاع مقدس مبارك باد. ياد شهداي اين عمليات بويژه شهيد حاج نقي تركان دهنوي جمعي گردان مسلم بن عقيل لشكر 27 حضرت محمد رسول ا...(ص) را گرامي مي داريم.
4958---0916
¤ به آقاي عسگر اولادي عرض مي كنم دعوت كردن سران فتنه به توبه كار خوبي است ولي توبه يك امر قلبي و شخصي مربوط به درون يك شخص است حق الناس و حق نظام با توبه حل نمي شود.
7941---0912
¤ در اوايل انقلاب و نظام نوپاي جمهوري اسلامي اگر وضع ما بدتر از سوريه و عراق نبود چندان بهتر هم نبود تروريست هايي، تحت عناويني مثل خلق عرب، منافقين، فدايي، اكثريت اقليت، دموكرات و كومله، خلق بلوچ و خلق تركمن و ... دست در دست يكديگر دادند تا نور خدا را در كشور خاموش كنند اما با ياري و مدد الهي راه به جايي نبردند و رسوا شدند و انقلاب بعد از اين همه طوفانها 34 ساله شده و مي رود تا جشن 35 سالگي خود را در دهه مبارك فجر 91 بگيرد و در سوريه و عراق نيز در صورت وحدت كلمه و جمع شدن زير پرچم اسلام ناب تروريست هاي مزدور استكبار راه به جايي نخواهند برد.
0950---0919
¤ ضمن تقدير از روشنگري روزنامه وزين كيهان از قول روستائيان بنويسيد كساني كه مردم شريف روستاها را به فروش آرا متهم مي كنند عضو مهندسي فتنه صهيونيستي هستند كه در زمين دشمن بازي مي كنند.
8670---0918
¤ استاد مسلم قرآن هم دوره مصطفي اسماعيل مسلط هفت قرائت و پدر شهيد «استاد اوحدي» به رحمت ايزدي پيوست. مقام معظم رهبري پيام دادند ولي همزمان با فوت ايشان دو نفر اهل موسيقي هم فوت كردند تجليل صدا و سيما از اين دو استاد و مقايسه كنيد با «استاد اوحدي»؟! آيا بايد در صدا و سيما اساتيد قرآن مهجور باشند؟!
داننده
¤ برخلاف سياست اعلام شده نظام ،در برنامه مجله پزشكي شبكه 3 در صبح سه شنبه 26/10/91 تصوير رنگي تبليغي 2 فرزند به دفعات مكرر پخش گرديد؟ چرا اين همه سهل انگاري در بخش نظارت صدا و سيما وجود دارد؟
2191---0917
¤ از درخواست مي كنم با يادداشتي از مسئولين بخواهند پاسخ دهند كه چه خدماتي براي ايثارگران (اعم از آزاده، جانباز و رزمنده) كرده اند؟ آيا مسئوليت آنان به ويژه در دولتهاي مدعي سازندگي و اصلاحات فقط دعواهاي سياسي بوده است و در قبال اينها و شهدا و خانواده هاي آنها هيچ مسئوليتي نداشته اند؟ ما با سختي زندگي مي كنيم فقط به عشق ولي مان سيدعلي عزيز!
يك رزمنده گمنام
¤ از دولت خدمتگزار و تيم اقتصادي آن درخواست مي شود نسبت به حل مشكل معوقات آزادگان مظلوم، ولايتمدار و هميشه در صحنه اقدام نمايند.
9625---0915
¤ چرا سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي هنگام تحويل ويزا به زنان تبعه كشورهاي خارجي، در مورد لزوم رعايت قانون پوشش حجاب در مدت حضورشان در كشور ما آنان را توجيه نمي كنند.
1480---0938
¤ مسئولين بنياد جانبازان وقتي در درمان جانبازان با مشكل مالي مواجه هستند چگونه براي خريد باشگاه ورزشي پول هزينه مي كنند.
0154---0913
¤ چرا دست بنگاههاي املاك باز گذاشته شده كه قيمت مسكن را آشفته كنند و سود كلان به جيب بزنند. نرخ عادلانه تنظيم هر قولنامه بيش از 70 تا 80 هزار تومان نبايد باشد ولي گاه تا چند ميليون پول از خريدار و فروشنده مي گيرند.
8949---0912
¤ با توجه به افزايش 100% قيمت خودروهاي توليد داخل چرا حقوق كارگران اين شركت ها هيچ افزايشي پيدا نكرده است؟
2233---0935
¤ قيمت خودرو پرايد با آن همه نقص و عيب كه همگان از آنها اطلاع دارند سر به فلك كشيده است. يك مقام مسئول پاسخ بدهد چرا؟
7468---0911
¤ آيا سزاوار است كه شركت ايران پويا در سالي كه سال توليد ملي نامگذاري شده تعطيل و تمام كارگران آن بيكار و خجالت زده خانواده خويش بشوند.
0974---0936
¤ بازنشسته تامين اجتماعي هستم. كل 600هزار توماني را كه بابت حقوق مي گيرم هزينه پرداخت اقساط وام و بدهكاري هايم مي كنم فقط پول يارانه باقي مي ماند. بنويسيد زندگي بر مردم سخت شده است.
7933---0937
¤ چقدر خوب است با فرهنگ سازي از طريق رسانه هاي گروهي بعضي از موانع ازدواج جوانان از پيش روي آنان برداشته شود. به عنوان مثال سخت گيري هايي كه در خصوص سرويس طلا، سفره عقد و... به وجود آمده از بين برود.
0601---0935
¤ جانباز و دبير آموزش و پرورش هستم. لطفا بنويسيد از تيرماه امسال هر ماه مبلغ 150 هزار تومان بابت بيمه طلايي از حقوق بنده كسر كرده اند. بعد از گذشت 9ماه هيچ خبري از بازگرداندن اين پول نيست. آيا حق داريم سوال بكنيم با اين پول هاي ما چه مي كنند؟
عادلي
¤ بخشي از بزرگراه فتح بسيار نامناسب و به مخروبه تبديل شده و در نتيجه صدمات جاني و مالي زيادي به مردم و وسيله نقليه آنها وارد مي شود. شايسته است مسئولين امر نسبت به تعمير و مرمت اين محدوده اقدام نمايند.
0530---0912
¤ مسكن مهر تاكسيراني شهرستان تربت جام تا به حال مبلغ سيزده ميليون تومان از ما پول گرفته است اما باز هم مطالبه مي كند. از مسئولين مسكن مهر درخواست رسيدگي دارم.
7841---0915
¤ طرح تثبيت قيمت بليط اتوبوس هاي برون شهري توسط اداره راه و شهرسازي و ترمينال كارانديش شيراز به اجرا درآمد. با تقدير و تشكر از مسئولين انتظار مي رود اين طرح در سراسر كشور به اجرا درآيد تا دست واسطه ها در همه جا كوتاه شود و حق به حق دار برسد.
اصغر كردبچه
¤ با توجه به مصوبه چندي قبل مجلس در مورد تسهيلات و مزاياي ايثارگران از مسئولين امر درخواست مي شود روشن نمايند كه آيا اين طرح شامل حال كساني كه كارت ايثار دارند نيز مي شود يا خير؟
حسني از تنكابن
¤ از وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي درخواست مي شود با توجه به تورم و گراني هاي سرسام آور نسبت به پرداخت عيدي به مقرري بگيران اين سازمان همانند كارمندان مساعدت نمايند.
محمدي
¤ هنوز پانصد نفر از فرهنگيان منطقه 16 سبد كالاي ماه مبارك رمضان را دريافت نكرده اند. آيا با كارمندان ديگر سازمان ها نيز اين گونه برخورد مي شود؟ چرا كارمندان ستادي در وزارت آموزش و پرورش بن و آجيل عيدي و ... را دريافت مي كنند ولي معلمين زحمتكش از اين مواهب به دورند. از وزير محترم درخواست رسيدگي دارم.
امير از تهران
¤ از مسئولين بنياد شهيد و ايثارگران درخواست مي شود به جانبازان غيرقطع عضو نيز توجه و به مشكلات آنها هم رسيدگي نمايد. جانبازان فقط قطع عضوي و 70درصدي ها نيستند.
زماني
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 5/10/1391، با عنوان «كار غيراخلاقي راننده اتوبوس شركت واحد» به آگاهي مي رساند: «نظر به بررسي بعمل آمده، اتوبوس مورد نظر جهت دربستي مساجد اعزام و در اختيار نمازگزاران حاضر در ستاد نماز قرار گرفته بود و با اين شرايط، ملزم به سوار نمودن مسافران خطوط نبوده است و مي بايست مسافران مسجد مربوطه را به مبدا منتقل مي نموده است.»
 


طرز تهيه شتر مرغ با «تقلب» «انتخابات آزاد» و «ساكتين فتنه»! (خبر ويژه)

«هاشمي سعي دارد 3 طيف از اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل و عاقل را دور هم جمع كند».
محسن هاشمي پسر ارشد آقاي هاشمي ضمن بيان اين مطلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: اخيراً ديدم كه آقاي علي مطهري گفته اند كه رئيس جمهور آينده بهتر است از ساكتين فتنه باشد به نظرم حرف عاقلانه اي است!! در اين دوره فقط عقل گرايان و عمل گرايان مي توانند هم اصولگرايان و هم اصلاح طلبان را از بن بستي كه هر يك به ترتيبي با آن مواجه شده اند نجات دهند.
با اين تلقي محسن هاشمي ساكتين فتنه را افراد معتدل و عاقل معرفي مي كند اما از سوي ديگر توضيح نمي دهد كه آقاي هاشمي به عنوان كسي كه در فتنه سال 88 ساكت نبود بلكه يك طرف ماجرا بود، آيا مشمول تعريف و تبيين وي مي شود يا نه؟!
وي درباره سه طيف اصلاح طلبان كه پدرش قصد دارد آنها را دور هم جمع كند، اين گونه توضيح داده كه «اصلاح طلبان يا چپ ها در شرايطي قرار گرفته اند كه مي شود آنها را به چهار دسته تقسيم كرد. تعدادي از آنها نظير آقاي عارف و آقاي كواكبيان سعي مي كنند منفرداً و بدون هماهنگي با بقيه اعتماد نظام را به دست آورند و به رقابت انتخاباتي وارد شوند. تعداد ديگر مانند آقاي عبدالله نوري و آقاي عباس عبدي معتقد به شركت هستند ولي به آن نگاه بازسازي تشكيلاتي اصلاح طلبان را دارند و شايد برايشان اهميت چنداني نداشته باشد كه ببرند يا ببازند ولي آنچه برايشان اولويت دارد حضور جدي و سازماندهي شده در عرصه سياست ايران است. گروه سوم كه بارزترين چهره آن آقاي موسوي خوييني هاست، معتقد به شركت در هر حالتي نيستند. معتقدند كه بايد با عزت و جدي ولي با اطمينان به برد وارد شد، اگر نه دليلي بر حضور نمي بينند. در نهايت گروه آخر كه عمدتاً خارج نشين يا زندان رفته هستند، اعتقاد به شركت ندارند و مي شود از آنها با نام تحريمي ها ياد كرد.
برخلاف ادعاي اخير محسن هاشمي، موسوي خوئيني ها - از متهمان فتنه 88- با فرار به جلو براي حضور در انتخابات شرط آزادي عناصر بازداشتي و رفع حصر موسوي و كروبي را مطرح كرده و تصريح نموده با شرايط فعلي شركت در انتخابات منتفي است. بدين ترتيب محسن هاشمي توضيح نمي دهد كه آقاي هاشمي چگونه قرار است مجدداً با امثال موسوي خوئيني ها يا عبدالله نوري -يكي از عوامل اصلي فتنه تير ماه سال 78- همسو و هم مسير شود؟
وي در بخش ديگري از مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره انتقاد رهبر معظم انقلاب از كساني كه ادعاي بي مبناي انتخابات آزاد را مطرح مي كنند- و دعوت آنها به اينكه مراقب باشند خانه هاي جدول دشمن را پر نكنند- گفته است: بخشي از اصولگرايان افراطي اصلاً دل شان نمي خواهد اصلاح طلبان وارد ميدان انتخابات شوند، تا بتوانند با استفاده از امكانات ارگاني كه در اختيار دارند، برنده انتخابات باشند. لذا هر وقت جو كمي مثبت مي شود و اين احساس به وجود مي آيد كه همه گروه ها مي توانند در انتخابات شركت كنند، اين بخش تندرو فضا را دوباره به سمت راديكال شدن مي برند تا اين اميدسازي را از بين ببرند. مثلاً بعد از سخنان اخير مقام معظم رهبري هم اين افراد همين برخوردها را داشتند. مقام معظم رهبري گفتند برخي از «دلسوزان» نظام حرف هايي مي زنند و ايشان نگرانند كه اين حرف ها مورد سوء استفاده ضد انقلاب خارج نشين قرار بگيرد. معلوم است كه منظور ايشان گروه هايي مانند منافقين و سلطنت طلب ها بود. اما باز همين گروه هاي تندرو با صحبت هايي نظير سخنان آقاي جنتي در نماز جمعه، اين حرف هاي درست و متعادل را تبديل به حرف هايي كردند كه اميد به مشاركت و حضور فعال همه گروه ها در انتخابات كمرنگ شد.
رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم قم هشدار دادند طرح مباحث بي پايه و خلاف واقعي نظير انتخابات آزاد از سوي دشمن و براي دلسرد كردن مردم از حضور در انتخابات طراحي شده و از اين حيث نيز منطقاً بايد گفت متهمان دلسرد كردن مردم، مدعيان بي انصاف انتخابات آزاد هستند و نه كساني نظير آيت الله جنتي كه عليه يأس آفريني انتقاد كردند. همچنين سؤال مهمي در اين ميان وجود دارد و آن اينكه اگر به تعبير محسن هاشمي حرف هايي نظير انتخابات آزاد مورد سوء استفاده منافقين و سلطنت طلب ها قرار مي گيرد، اصلاً چرا از سوي برخي رجال سياسي درون نظام مطرح مي شود.
و آخرين سؤال اينكه آقاي محسن هاشمي در مصاحبه قبلي با روزنامه اعتماد تصريح كرده كه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم در سال 78 تقلب كرده و مانع از راهيابي پدر وي به مجلس شدند. با اين وصف خانواده هاشمي چرا با متهمان آن تقلب (حلقه عبدالله نوري و تاج زاده و...) ائتلاف كرده اند؟! مي شود شعار انتخابات آزاد داد و با متهمان تقلب طرح ائتلاف ريخت و آخر سر هم دنبال رئيس جمهور از ميان ساكتين فتنه بود؟ يعني ملت حماسه آفرين نهم دي اجازه خلق چنان سياست و انتخابات شترمرغي را مي دهند!

 


انگار اپوزيسيون براي باختن ساخته شده است! (خبر ويژه)

«ما هر چهارسال يك بار اميدهايمان را مي ريزيم روي هم و وارد يك قمار سياسي بزرگ با رژيم مي شويم. و بعد آخرش مي بازيم، همه چيزمان را مي بازيم و باز فقط يك آرزو برايمان مي ماند؛ يك قمار ديگر، يك باخت ديگر!»
اين مطلب را يك پايگاه وابسته به عناصر ضدانقلاب منتشر كرد و افزود: سناريوي رژيم اين گونه پيش مي رود كه به جاي تحريم انتخابات، مسئله انتخابات آزاد و غيرآزاد مطرح مي شود و به طور كلي تحريم انتخابات از سوي اپوزيسيون كنار گذاشته مي شود. ما سه ماه قبل از انتخابات 88 نيز صحبت از تحريم مي كرديم.
نويسنده فراري خودنويس مي افزايد: چند روز مانده به انتخابات سال 88 مقاله اي نوشتم و ابراز ناراحتي ام از راي دادن اطرافيانم نمودم. همچنين تقلب [؟!] را پيش بيني كردم. نمي دانم چند ماه آينده، آن خاطرات تكرار خواهد شد يا اين بار شاهد تحريم همگاني و گسترده خواهيم بود. ما هر چهار سالي يك بار اميدهايمان را مي ريزيم روي هم و وارد يك قمار سياسي بزرگ مي شويم. و بعد آخرش مي بازيم، همه چيزمان را مي بازيم.
نويسنده با اذعان به اينكه اپوزيسيون در تحريم انتخابات قبلي هم شكست خورده، مي نويسد: اين انتخابات پيش رو رنگ ديگري دارد و بسيار سرنوشت ساز است. ما هم تحريم و هم مشاركت را تجربه نموده ايم و نتيجه اي كه بايد را نگرفته ايم. آيا راه سومي وجود دارد كه تا به حال تجربه نكرده ايم؟ اين راه چه مي تواند باشد؟ رژيم نشان داده كه براي ايجاد انگيزه در مردم براي شركت در انتخابات از هيچ تلاشي دريغ نمي كند و ثابت كرده، در اين كار تبحر خاصي دارد.
خودنويس افزود: اين بار حاكميت بازي را به داخل برده و مي گويد انتخابات آزاد رمز فتنه است.[ر] مي گويد انتخابات بايد برگزار شود و حاكميت تودهني به او مي زند كه همه انتخابات جمهوري اسلامي آزاد بوده. جالب است كه به موازات داخل، در خارج كشور نيز اصلاح طلبان و اپوزيسيون كاذب، همين بحث انتخابات آزاد را پيش مي كشند و سناريو اين گونه پيش مي رود كه به جاي تحريم (عدم شركت) يا شركت در انتخابات، مسئله «انتخابات آزاد» و «انتخابات غيرآزاد» مطرح مي شود و به طور كلي تحريم انتخابات كنار گذاشته مي شود.
وقتي شما از يك حكومتي خواستار انتخابات آزاد هستيد، به اين معني است كه حكومت قادر است اين انتخابات آزاد را برگزار نمايد. اما آيا جمهوري اسلامي چنين حكومتي است؟ قطعا خير. اما پروژه انتخابات آزاد باتلاقي است براي اپوزيسيون برانداز كه طرح رفتن جمهوري اسلامي و تحريم، به حاشيه رود و رژيم به دنيا بگويد ببينيد در ايران دمكراسي است.
نويسنده در پايان مدعي شد: نكته اساسي اين است كه ما با يك «نه» به انتخابات، ضربه بزرگي به جمهوري اسلامي مي توانيم وارد كنيم. ولي مهم استفاده از فضاي باز قبل از انتخابات است و اين پيام را به جهان برسانيم كه اين انتخابات را قبول نداريم و خواهان براندازي هستيم.
 


احضار روح صدام در قطر! (خبر ويژه)

افسران گارد رياست جمهوري در رژيم صدام به ميزباني قطر مشغول توطئه براي براندازي دولت ملي نوري مالكي هستند.
پايگاه اطلاع رساني نهرين نت با انتشار اين خبر نوشت: منابع مطلع تاكيد مي كنند دو هفته پيش افسران گارد رياست جمهوري منحل شده و افسران سابق اطلاعات رژيم بعث بعد از موفقيت سياستمداران طرفدار نظام سابق در برپايي تظاهرات و تحصن نشستي در دوحه برگزار كرد و به بررسي تحولات اين كشور پرداختند.
اين گزارش افزود: آنان مايلند تشكيل منطقه سني نشين در عراق را اعلام كنند.
اين منابع به نهرين نت گفتند كه نشست مذكور با حضور «طارق الهاشمي» كه به طور پنهاني به دوحه سفر كرده و «حارث الضاري» روحاني نماي نزديك به صدام برگزار شده است.
گفته مي شود در اين نشست ها افسران اطلاعاتي تركيه و قطر نيز حضور داشتند و راه هاي تشكيل گروه هاي مسلح به نام «ارتش آزاد عراق» و يا به عنوان نيروهاي سازمان يافته تحت نام نيروهاي مسلح استان سني نشين در صورت اعلان تشكيل منطقه اهل سنت مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
اين منابع تاكيد كردند، امارات اكنون به شدت از تظاهرات و اعتراضها در استان الانبار حمايت مي كند به طوري كه «محمد بن زايد» وليعهد ابوظبي و معاون فرمانده كل نيروهاي مسلح در امارات دستور حمايت كامل از توسعه اعتراضها و تظاهرات در مناطقي كه اكثريت آنان از اهل سنت هستند به خصوص در مناطق الانبار و صلاح الدين و نينوي را صادر كرده است.
 


«جرس» موسوي خوئيني ها را زير گرفت! (خبر ويژه)

يك عضو گروهك فدائيان خلق از گروه هاي نفاق و ضد انقلاب خواست شعار انتخابات آزاد بدهند اما خودشان آن را جدي نگيرند.
«مليحه-م» ضمن مخالفت با ادعاي شرط گذاري براي انتخابات و تحريم آن، در سايت وابسته به حلقه لندن نوشت: شركت يا عدم شركت در انتخابات امري نيست كه در فضاي متلاطم كنوني هنوز بتواند مشخص شود. از آن فراتر بايد در وضعيتي كه امروز مجموعاً در درون و بيرون از حكومت، ميان اپوزيسيون و حكومت و نيز در سطح بين المللي وجود دارد، به برخي ويژگي ها توجه كرد مثل اينكه؛ شرايطي كه اصولاً براي يك انتخابات آزاد وجود دارند فراوان هستند. حداقل شرايطي كه اين مرحله از انتخابات ايران را واجد صفت آزاد و سالم مي كند، آزادي زندانيان سياسي و بويژه رهبران جنبش سبز است؛ اما! به اين نكته نيز بايد توجه كرد كه نيروهاي سياسي كه تاكنون در اغلب انتخابات هاي پس از انقلاب شركت كرده اند، هرگز شاهد هيچ انتخابات به معناي صحيح كلمه آزادي نبوده اند! بنابراين بهتر آن است كه «شرايط انتخابات آزاد» شرط شركت اصلاح طلبان در انتخابات قرار نگيرد زيرا كه به اين ترتيب ما اختيار شركت يا عدم شركت خود را به دست اقتدارگرايان سپرده ايم!
اين سخنان در واقع واكنشي است به گنده گويي كساني چون موسوي خوئيني ها و خاتمي و برخي اعضاي تندرو حزب مشاركت كه ادعا كرده بودند به خاطر كوتاه نيامدن حاكميت، در انتخابات شركت نكرده و به موسوي و كروبي و زندانيان خود خيانت نمي كنند. با اين وصف شركت در انتخابات ادامه افتضاح قبلي مبني بر اينكه اگر فلان و بهمان دستگير بشوند، ايران قيامت مي شود!
«جرس» در توضيح دنده عقب گرفتن فتنه گران مدعي شده كه چون انتخابات پيش رو حساس است، بايد از شرط گذاري عقب نشيني كرد. با اين حال جرس توضيح نمي دهد كه ادعاي گنده 3 سال پيش مبني بر تقلب 11 ميليوني!! در انتخابات چه مي شود و اگر كسي آن ادعا را باور كرده باشد، حالا بايد با چه انگيزه در انتخابات شركت كند؟!
 


نشنال اينترست: سوريه برگ برنده ايران در منطقه است(خبر ويژه)

جنگ سوريه بخش كوچكي از جنگ بزرگ در خاورميانه ميان «اسرائيل و عربستان» و «ايران» است.
ماهنامه آمريكايي نشنال اينترست (منافع ملي) گزارش داد: اميرنشين هاي به شدت محافظه كار خليج فارس سريعا با قيام هاي دموكراسي خواهانه در كشورهاي خود مخالفت كردند اما اكنون به همراه تركيه حامي معارضان در سوريه شده اند. در مقابل ايران از سوريه حمايت مي كند. عده اي مي گويند ايران به جنگ شيعه و سني و فارس و عرب در منطقه دامن مي زند اما ايران به دلايل راهبردي و نه فرقه و قومي از سوريه حمايت مي كند. سوريه تنها كشور عرب منطقه بود كه در زمان حمله صدام، از ايران مثل يك متحد حمايت كرد. همه رژيم هاي ديگر عرب به ويژه اميرنشين هاي منطقه خليج (فارس) كه از دلارهاي نفتي ثروت كلاني به جيب زده بودند؛ نه تنها از عراق حمايت كردند بلكه هزينه تجهيزات نظامي «صدام حسين»، ديكتاتور مخلوع عراق، را نيز مي دادند. از اين گذشته سوريه از زمان دهه 1980 مجراي اصلي كمك هاي ايران به حزب الله و تا همين اواخر حماس بوده است.
اين نشريه تخصصي آمريكا در ادامه خاطرنشان كرد: سياست ايران در قبال عراق و حزب الله تنها از ملاحظات فرقه اي و مذهبي ناشي نمي شود. تهران تصور مي كند روي كار بودن رژيمي دوست در بغداد مهم است سقوط صدام شيعه عراق را قدرتمندتر و خيال ايران را از بابت مشكلات امنيتي با همسايه اش راحت كرد. همه احزاب شيعه عراقي تحت امر افرادي هستند كه در زمان حكومت صدام به ايران پناه برده بودند. حزب الله لبنان روابط مذهبي و ايدئولوژيكي نزديكي با عناصر مذهبي و روحانيون ايراني دارد اما اين رابطه از منطق راهبردي نيز برخوردار است.
نشنال اينترست توضيح مي دهد: حزب الله تنها قدرت عربي است كه مي تواند در برابر اسرائيل بايستد و تل آويو را از عرصه خارج كند. توانايي هاي نظامي حزب الله فرصتي به ايران مي دهد تا بتواند غيرمستقيم در برابر اسرائيل صف آرايي كند، اگر تل آويو يا واشنگتن به تاسيسات هسته اي ايران حمله كنند.
اين گزارش يادآور مي شود: براي سعودي ها و متحدان اميرنشين اش در خليج (فارس) مشغول كردن ايران در باتلاق سوريه توجه و توانايي هاي تهران را عرصه سياسي خليج (فارس) منعطف مي كند. اين امر به نفع كشورهاي حاشيه خليج فارس است كه از تبعات بهار عربي بر مردم خود نگران اند. قيام مردمي در بحرين، به شدت توسط رژيم «آل خليفه» با حمايت نظامي عربستان سعودي سركوب شد.
تحليلگر «نشنال اينترست» تاكيد مي كند: سوريه كارت پيروزي و برگ برنده ايران در حوزه عربي است. آمريكا مايل به بركناري اسد است اما مداخله غرب براي بركناري اسد از قدرت احتمالا باعث مي شود آمريكا و متحدانش در باتلاق سوريه گرفتار شوند و به همين دليل واشنگتن حتي براي بركناري اسد ترديد دارد. واشنگتن از اين بابت هراس دارد كه سوريه بعد از اسد به هرج و مرج و خشونتي مانند عراق مبتلا شود. تهاجم آمريكا در عراق وجهه واشنگتن را در اين كشور مخدوش كرد. به همين دليل با آن كه آمريكا لفاظي هاي ضدبشار اسد را افزايش داده و مخفيانه به مخالفان دمشق كمك مي كند، از مداخله نظامي مستقيم در سوريه صرفنظر كرده است.
اين مجله آمريكايي در پايان نوشت: آمريكا و اسرائيل و عربستان در سوريه با ايران مي جنگند تا نفوذ ايران را محدود كنند و همچنين از اين مسئله براي فشار عليه برنامه هسته اي ايران استفاده مي كنند. بنابراين سوريه بخشي از درگيري بزرگ در منطقه است و سرنوشت آن توازن قدرت را تعيين مي كند. سوريه فقط بخشي از يك چالش استراتژيك مهم تر است.
حمايت ايران از سوريه و حمايت آمريكا و عربستان از معارضان تنها در متن اين درگيري بزرگ تر فهميده مي شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10