(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 بهمن  1391 - شماره 20416

پنتاگون به دليل بحران مالي كاركنان خود را اخراج مي كند
افشاي سفر پنهاني هيئت اسرائيلي به تركيه
مالكي : تحركات ضد دولتي در عراق از خارج هدايت مي شود
در سالگرد انقلاب 25 ژانويه
مزدوران حسني مبارك شهرهاي مصر را به آشوب كشيدند
سيدحسن نصرالله: روياي سرنگوني بشار اسد تحقق نخواهد يافت
ديدار پادشاه اردن با شيمون پرز در سوئيس
معاون وزير اطلاع رساني دولت دمشق:
حمله به سوريه آغاز جنگ جهاني سوم است
برگزاري جشن وحدت ميان شيعيان و اهل سنت در ايالت پنجاب
مردم بحرين با ناديده گرفتن تهديدهاي آل خليفه به خيابان ها ريختند
بحران اقتصادي اروپا دامن بلژيك را هم گرفت
30 ماه حبس براي افشاي اطلاعات محرمانه
ابراز نگراني سازمان ملل از وضعيت آوارگان جنگ فرانسه در مالي


پنتاگون به دليل بحران مالي كاركنان خود را اخراج مي كند

وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) از آغاز اخراج بخشي از كاركنان خود به دليل كاهش شديد بودجه اين وزارتخانه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «اشتون كارتر»، معاون وزير دفاع آمريكا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد، پنتاگون اخراج بخشي از 46 هزار كارمند موقتي و قراردادي خود را به دليل كاهش شديد بودجه آغاز كرده است. وي همچنين تأكيد كرد برخي برنامه هاي مربوط به نگهداري كشتي ها و سخت افزارهاي نظامي نيز به خاطر مشكلات مالي كاهش پيدا مي كند. پنتاگون 800 هزار كارمند تمام وقت دارد. معاون وزير دفاع آمريكا ادامه داد: «ما تلاش مي كنيم خسارت برنامه هاي دفاعي به حداقل برسد اما بايد برخي اقدامات را براي اجتناب از خسارت هاي بعدي اتخاذ كنيم.
خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: در صورت حل نشدن بحران پرتگاه مالي بودجه پنتاگون حدود پنج ميليارد دلار كاهش پيدا خواهد كرد.
 


افشاي سفر پنهاني هيئت اسرائيلي به تركيه

يك روزنامه ترك از سفر محرمانه يك هيئت رژيم صهيونيستي به تركيه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه «مليت» نوشت: يك هيئت از مقامات اسرائيلي يكشنبه گذشته به اسلامبول رفت و با نماينده «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه مخفيانه ديدار و گفت وگو كرد. مليت افزود، اين سفر توسط دفتر نهاد نخست وزيري تركيه و مقامات رژيم صهيونيستي برنامه ريزي شده بود. هدف از اين ارتباط هاي پنهاني و ايجاد مناسبات دوجانبه، هماهنگي بيشتر براي حمايت از تروريست هاي فعال در سوريه است. در پي حمله كماندوهاي اسرائيلي به يك كشتي حامل كمك هاي انساندوستانه به غزه در سال 2010 كه به مرگ 9 شهروند ترك انجاميد، روابط ميان تركيه و رژيم صهيونيستي به سردي گرائيد.
 


مالكي : تحركات ضد دولتي در عراق از خارج هدايت مي شود

نخست وزير عراق اعلام كرد تحركات ضد دولتي استان فلوجه با هدايت و حمايت عوامل اطلاعاتي برخي كشورهاي منطقه صورت گرفته است.
به گزارش شبكه خبري العالم، «نوري مالكي» با صدور بيانيه اي اعلام كرد، غائله فلوجه كار عوامل اطلاعاتي برخي كشورهاي منطقه بوده و توسط بقاياي رژيم سرنگون شده «صدام» و اعضاي القاعده به اجرا درآمده است.
وي بدون آنكه از كشوري نام ببرد، تاكيد كرد كه اين كشورها پشت سر غائله فلوجه قرار دارند.
جمعه گذشته در پي حمله و سنگ پراني معترضان در فلوجه به سمت نيروهاي دولتي، اين نيروها نيز به سمت معترضان تيراندازي كردند كه مرگ هفت تن و جراحت 31 نفر ديگر را در پي داشته است.
مالكي از نيروهاي امنيتي خواست از خود خويشتنداري نشان دهند و از بزرگان استان الانبار نيز درخواست كرد به منظور فرونشاندن آتش فتنه دخالت كنند و گروه هاي خرابكار را به دولت معرفي كنند. در پي واقعه روز جمعه، خطيب جمعه فلوجه مالكي را مسئول خون هاي ريخته شده دانست!
در همين حال، وزير دفاع عراق دستور عقب نشيني ارتش از فلوجه را صادر كرد. «سعدون الدليمي» اين دستور را به منظور جلوگيري از بروز درگيري بين نيروهاي ارتش و تظاهركنندگان صادر كرد.
كميته بحران عراق نيز در مورد علت درگيري هاي فلوجه نيز اعلام كرد اين درگيري زماني آغاز شد كه نيروهاي امنيتي محافظ تظاهركنندگان هدف حمله با آرپي جي و نارنجك قرار گرفته بودند.
خبر ديگر حاكي است دولت تركيه گروه تروريستي موسوم به «ارتش آزاد عراق» را آموزش مي دهد. علاوه بر تركيه، كشورهاي قطر و عربستان هم متهم به دخالت در امور داخلي عراق هستند.
 


در سالگرد انقلاب 25 ژانويه

مزدوران حسني مبارك شهرهاي مصر را به آشوب كشيدند

رئيس جمهور اسلامگراي مصر، عوامل رژيم گذشته و بازماندگان مبارك را به تلاش براي به آشوب كشاندن مصر و ايجاد ناامني متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، محمد مرسي رئيس جمهور مصر طي سخناني با اشاره به دومين سالگرد انقلاب 25 ژانويه و سرنگوني رژيم ديكتاتوري در اين كشور اظهار داشت: بازماندگان رژيم «حسني مبارك» در تلاشند تا مصر را ناامن و با مشكلات فراواني مواجه كنند.
وي گفت: عوامل رژيم گذشته در پي تضعيف دولت منتخب مردم و هدر رفتن دستاوردهاي آن هستند و در همه حوزه ها كارشكني مي كنند.
رئيس جمهور مصر با گراميداشت دومين سال سرنگوني رژيم سابق مصر، اعمال خشونت ها در تظاهرات روز جمعه را محكوم كرد و در پيامي خواستار ترك خشونت و برقراري آرامش در كشور شد.
مرسي اين خشونت ها را به مجرمان و جنايتكاران نسبت داد و اعلام كرد اين افراد تحت پيگرد قرار خواهند گرفت. رئيس جمهور اسلامگراي مصر در يك پيام اينترنتي همه شهروندان مصري را به پايبندي به ارزش هاي انقلاب براي بيان آزادانه و صلح آميز عقايد خود دعوت كرد و از آنها خواست از خشونت دوري كنند.
اين در حالي است كه گزارش هاي دريافتي از خشونت هاي چند روزه در مصر حاكي است كه در جريان درگيري هاي روز جمعه در شهرهاي مختلف مصر بيش از 20 نفر كشته و نزديك به 500 تن زخمي شدند.
شبكه خبري نيل نيز روز شنبه به نقل از دفتر رياست جمهوري مصر اعلام كرد: رئيس جمهور با اعضاي شوراي عالي دفاع اين كشور نشست فوق العاده برگزار و وزراي دادگستري، اطلاع رساني و رئيس سازمان امنيت ملي مصر را موظف به تهيه گزارشي كامل از روند امور كرد.
در همين حال «هشام قنديل» نخست وزير مصر طي پيامي از محل نشست داووس سوئيس از تظاهركنندگان خواست كه به خانه هاي خود برگردند و دست از تخريب اموال عمومي و تاسيسات دولتي بردارند.
«عماد عبدالغفور» معاون رئيس جمهور مصر در امور ارتباطات جمعي و رئيس حزب سلفي «الوطن»، خشونت ها و تعرض به تاسيسات عمومي و دولتي را در سالروز پيروزي انقلاب مردمي اين كشور محكوم كرد و از همه گروه هاي سياسي خواست تا مصلحت ملي را بر منافع خود ترجيح دهند.
«حاتم عزام» رئيس حزب «فرهنگ» مصر با اشاره به درگيري هاي اخير ميان معترضان و نيروهاي پليس اين كشور اعلام كرد كه فتنه گران و آشوبگران مسئول خونريزي ها در كشور هستند.
«سعد الكتاني» نيز در يك پيام اينترنتي خاطرنشان كرد: كساني كه به خشونت و آشوب دعوت كرده بودند، مسئول خون پاك قربانيان هستند.
از سوي ديگر ناآرامي هاي سالگرد انقلاب مصر كه از روز پنجشنبه آغاز شده است در روز جمعه به اوج خود رسيد و درگيري ها در روز شنبه نيز ادامه يافت.
مخالفان دولت مصر با حمله به ساختمان استانداري سوئز آن را به اشغال خود در آورده و برخي از تاسيسات آن را به آتش كشيدند. بر اثر درگيري هاي سوئز 26 تن كشته شدند.
در قاهره نيز معترضان بسياري از ايستگاه هاي مترو را به تصرف خود در آوردند و از حركت قطارها جلوگيري كردند.
تظاهركنندگان كه بسياري از آنها در روز شنبه همچنان در ميدان التحرير تجمع كرده اند، لغو قانون اساسي، استعفاي مرسي و برگزاري انتخابات مجدد را در اين كشور خواستار شدند و تهديد كردند كه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
مردم مصر 25 ژانويه 2011 بر ضد رژيم مبارك انقلاب كردند و به سه دهه حكومت ديكتاتوري در اين كشور پايان دادند.
بزرگترين حكم اعدام در مصر
دادگاه پرونده حادثه «پورت سعيد» مصر براي 21 متهم اين پرونده حكم اعدام صادر كرد. در حادثه مزبور كه سال گذشته در جريان يك مسابقه فوتبال رخ داد 74 تن كشته شدند.
صدور حكم دادگاه شورشي در زندان پورت سعيد و كشته شدن يك مامور آن را در پي داشت و متعاقب آن يورش خانواده هاي محكومان پرونده به زندان شهر، علت حادثه در زندان بود و بر اثر آن 62 تن كشته و ده تن ديگر مجروح شدند.
حكم اعدام اين 21 متهم در حالي در دومين سالگرد انقلاب مصر صادر شد كه اين حكم بزرگترين حكم اعدام در مصر به شمار مي رود.
اين در حالي است كه اوج درگيري خشونت ها در مصر، احتمال برقراري مقررات منع آمد و شد در برخي از شهرهاي اين كشور را قوت بخشيده است.
ساير رويدادها
¤محمد البرادعي از رهبران «جبهه نجات ملي» جوانان مصري را به درگيري با پليس و تخريب تاسيسات دولتي دعوت كرد.
¤در قاهره و بسياري از شهرهاي مصر، تظاهركنندگان دفاتر حزب عدالت و آزادي و گروه جماعت اخوان المسلمين را تخريب و به آتش كشيدند.
¤دبير كل سازمان ملل در واكنش به درگيري هاي اخير در مصر، مردم اين كشور را به مذاكره مسالمت آميز و ممانعت از خشونت، فرا خواند.
¤نيروهاي ارتش مصر پس از استقرار در شهر اسكندريه، حفاظت از ساختمان ها و تاسيسات دولتي را برعهده گرفتند.
¤نيروهاي پليس و ارتش مصر، تلاش مخالفان دولت براي تصرف ساختمان رياست جمهوري، نخست وزيري، مجلس و راديو تلويزيون را خنثي كردند.
 


سيدحسن نصرالله: روياي سرنگوني بشار اسد تحقق نخواهد يافت

دبيركل حزب الله لبنان با بيان اين كه شرايط منطقه پيچيده است تصريح كرد: روياي سقوط نظام سوريه محقق نخواهد شد.
به گزارش فارس، سيدحسن نصرالله در سخنراني خود در مراسم جشن ميلاد پيامبر اكرم(ص) و هفته وحدت اسلامي در بيروت، گفت: اوضاع منطقه به شدت انتخابات لبنان را پيچيده كرده است.
وي افزود: از لبناني ها مي خواهم كه قانون انتخابات را براساس اينكه منصفانه و عادلانه باشد مورد بحث و گفت وگو قرار دهند. از ذهن هاي خود انتظار كشيدن اينكه در سوريه چه مي شود را پاك كنند خصوصا كسي كه منتظر است دمشق سقوط كند و تغييري دراماتيك روي دهد يا كسي كه منتظر است كه تحولي روي دهد و بر ساير لبناني ها قدرت بگيرد. داده هاي ميداني و سياسي و بين المللي تاكيد مي كند كه روند امور به جايي رسيده است كه روياهاي بسياري محقق نخواهد شد؛ كساني كه درباره امور معيني خيال بافي مي كردند.
نصرالله با اعلام اين كه ما نمي خواهيم از سوريه به عنوان اهرم كمكي استفاده كنيم و نه مي خواهيم كسي اين كار را انجام دهد افزود: ما درهاي بحث و گفت وگو درباره چيزي را نمي بنديم و برخي از مسلمانان نيز دغدغه هايي دارند.
دبيركل حزب الله لبنان با اشاره به تشديد درگيري ها و ناآرامي ها در جهان عربي و اسلامي تاكيد كرد كه درگيري هاي منطقه داراي ابعاد طايفه اي و مذهبي نيست بلكه داراي اهداف سياسي است.
وي در ارزيابي تحولات منطقه نيز گفت: اولا منطقه با درگيري هايي مواجه است كه هيچ كس نبايد ترسي از آن داشته باشد زيرا اين امر در طول تاريخ وجود داشته است، مصيبت مهم تر اين است كه ندانيم چگونه با اين بحران ها تعامل داشته باشيم.
وي در خصوص انتخابات اخير رژيم صهيونيستي نيز گفت: مشكل منطقه با تاسيس رژيم اسرائيل آغاز شد و انتخابات اخير نيز نشان از افول احزاب سياسي و پيچيده شدن اتخاذ تصميمات سياسي را داشت و به طور خلاصه مي توان گفت آن چه كه در اسرائيل در حال جريان است حاكي از بحران در اين رژيم است.
 


ديدار پادشاه اردن با شيمون پرز در سوئيس

رئيس رژيم صهيونيستي در حاشيه اجلاس اقتصادي داووس در سوئيس با شاه اردن ديدار و راهكارهاي از سرگيري روند سازش را بررسي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» نوشت كه «شيمون پرز» در حاشيه اجلاس اقتصادي داووس با «عبدالله دوم» ديدار و درباره تحولات منطقه و راه حل از سرگيري روند سازش به تبادل نظر پرداخت.
در اين ديدار همچنين اوضاع سوريه و قضيه سلاح هاي شيميايي بررسي شد و بنا به نوشته هاآرتص اين ديدار چند هفته پس از ديدار محرمانه شاه اردن و نتانياهو در امان صورت گرفت.
عبدالله دوم در ديدار با نتانياهو تأكيد كرده است كه قصد دارد پس از انتخابات اسرائيل طرح سياسي جديدي به منظور از سرگيري مذاكرات سازش ارائه كند و مي خواهد نمايندگان فلسطيني و اسرائيلي را براي مذاكرات تحت نظارت اردن در امان دعوت كند.
اين ديدارها در شرايطي برگزار مي شود كه اوضاع داخلي اردن پس از برگزاري انتخابات پارلماني همچنان ناآرام است.
در درگيري بين قبايل رقيب در اردن كه روز جمعه، دو روز پس از انتخابات پارلماني اين كشور روي داد، چهار نفر زخمي شدند. درگيري ها در «اريد» در 70 كيلومتري شمال امان روي داد و نيروهاي امنيتي براي پراكندن مردم، از گاز اشك آور استفاده كردند. چند تظاهرات ديگر در اعتراض به نتايج انتخابات جمعه در سلت در 30 كيلومتري غرب امان و كرك در 120 كيلومتري جنوب پايتخت اردن برگزار شد. در كرك تظاهركنندگان به طرف ساختمان فرمانداري سنگ پرت كردند و لاستيك آتش زدند.
اعتراض هاي داخلي به سياست هاي اقتصادي پادشاه اردن و نتيجه انتخابات پارلماني هر روز گسترده تر مي شود. نتيجه نهايي انتخابات قرار است امروز منتشر شود.
 


معاون وزير اطلاع رساني دولت دمشق:

حمله به سوريه آغاز جنگ جهاني سوم است

دمشق اعلام كرد ارتش سوريه در واكنش به هرگونه حمله خارجي، اسرائيل را زير آتش خود مي گيرد و اين مسئله به آغاز جنگ جهاني سوم مي انجامد.
«خلف المفتاح» معاون وزير اطلاع رساني سوريه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، به غرب و همپيمانان منطقه اي آن هشدار داد، در صورت حمله به سوريه، اسرائيل هم زير آتش سوريه قرار مي گيرد. وي تصريح كرد: دخالت نظامي در سوريه اوضاع منطقه و حتي جهان را تحت تاثير قرار خواهد داد. چون حمله به سوريه به معني حمله به ساختار مقاومت در منطقه خواهد بود. المفتاح گفت، جبهه مقاومت از لبنان آغاز شده و با عبور از سوريه، به عراق و ايران مي رسد.
لذا حمله به سوريه، خودبه خود حاميان مقاومت و اسرائيل را با يكديگر درگير مي كند، و به اين ترتيب ما وارد جنگ جهاني سوم خواهيم شد.
معاون وزير اطلاع رساني سوريه با اين توضيحات نتيجه مي گيرد كه هيچ كشوري نمي تواند به فكر دخالت خارجي در سوريه باشد.
در همين حال، «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل با تاكيد بر لزوم حل وفصل سياسي بحران سوريه اعلام كرد: مداخله نظامي در سوريه هرگز صورت نخواهد گرفت. من از طرف هاي درگير مي خواهم اين مسئله را درك كرده و بپذيرند كه حل بحران سوريه تنها از طريق سياسي ممكن است.
بان كي-مون ادامه داد: هرگونه اقدام غيرسياسي درباره سوريه پايدار نخواهد بود، لذا كشورها و گروه هايي كه مخالفان سوري را به حل بحران از طريق جنگ مسلحانه فرا مي خوانند بايد بدانند كه اين تنها راه كمك به مردم سوريه، مهار بحران موجود است. بان كي مون در ادامه بار ديگر خواستار توقف كمك هاي تسليحاتي به مخالفان سوري شد.
وي در ادامه به ماموريت «اخضر ابراهيمي» فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه اشاره كرد و گفت: ابراهيمي از حمايت كامل سازمان ملل و «نبيل العربي» دبير اتحاديه عرب برخوردار است.
وي افزود: شوراي امنيت و جهان بايد به مسئوليت هاي خود در قبال سوريه عمل كنند.
نگراني عربستان
در پي شكست هاي پي درپي تروريست هاي سوريه و عقب نشيني آنها در برابر نيروهاي ارتش، «تركي الفيصل» مقام عربستاني ابراز نگراني كرد.
وي گفت، خودداري از ارسال سلاح براي گروه هاي مسلح سوري، بسيار خطرناك خواهد بود. الفيصل كه در حاشيه كنفرانس «داووس» سوئيس سخن مي گفت، افزود: عربستان بايد براي آنها (تروريست هاي فعال در سوريه) سلاح بفرستد. وي افزود: اين سلاح ها بايد بسيار پيشرفته باشد تا بتواند هواپيماها را سرنگون كند و تانك ها را از فاصله هاي دور هدف قرار دهد. الفيصل قبلا رياست دستگاه اطلاعاتي عربستان را برعهده داشت. دولت انگليس نيز رسما اعلام كرد، قصد دارد بسته «كمك هاي بشردوستانه» به ارزش 21 ميليون پوند به سوري ها اهدا كند. لندن تاكنون معادل 89 ميليون و 500 هزار پوند به مخالفان سوري تحت نام كمك هاي بشردوستانه كمك كرده است.
نابودي هسته هاي تروريستي
ارتش سوريه طي عمليات نظامي در شمال غرب اين كشور شماري از هسته هاي پنهان تروريست ها را شناسايي و نابود كرد. در جريان اين عمليات شماري از تروريست ها كشته و شماري نيز زخمي شدند. تروريست ها در مناطق «بيت سحم»، «عربين»، «النسانيه» در حومه دمشق نيز مورد حمله ارتش قرار گرفته و متحمل تلفات شده اند. در مناطقي از «حمص»، «حلب» و «ادلب» نيز نيروهاي دولتي تلفات سنگيني را به تروريست ها وارد كردند. شمار تلفات افراد مسلح بيش از 94 تن گزارش شده است.

 


برگزاري جشن وحدت ميان شيعيان و اهل سنت در ايالت پنجاب

شيعيان و اهل تسنن پاكستان در سالروز ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) و آغاز هفته وحدت، راهپيمايي و جشن مشترك برگزار كردند.
به گزارش فارس«شوراي علماي شيعه» پاكستان همزمان با آغاز هفته وحدت، در كنار برادران اهل تسنن خود، راهپيمايي مشترك وحدت را در ايالت پنجاب اين كشور برگزار كردند.
اين تظاهرات در منطقه «علي پور» از توابع ايالت پنجاب پاكستان و با حضور صدها تن از شيعيان و اهل تسنن اين منطقه برگزار شد.
«علامه عارف وحيدي» دبيركل «شوراي علماي شيعه» كه در اين راهپيمايي شركت داشت، در سخنراني خود در جمع راهپيمايان تصريح كرد كه اين مراسم به پيروي از فرمان حضرت آيت الله خامنه اي رهبر مسلمانان جهان انجام شده است.
وي با اشاره به اين كه اين ايام فرصت مناسبي براي نشان دادن صلح بين مسلمانان است اعلام كرد كه هفته وحدت گرامي داشته خواهد شد.
اين رهبر شيعي افزود: در تلاش براي شكستن وحدت بين شيعيان و اهل تسنن هستند اما به آنان اجازه نمي دهيم به اين خواسته خود جامه عمل بپوشانند.
 


مردم بحرين با ناديده گرفتن تهديدهاي آل خليفه به خيابان ها ريختند

انقلابيون بحريني با وجود سركوب و تهديدهاي آل خليفه تظاهرات گسترده ضد دولتي برگزار كردند.
هزاران نفر از انقلابيون بحريني بدون توجه به تهديدات نيروهاي امنيتي، روز جمعه در نقاط مختلف اين كشور به ويژه در منامه تظاهرات ضد آل خليفه برگزار كردند. به گزارش شبكه دولتي بي بي سي، پليس ضد شورش بحرين نيز براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور و سلاح هاي گيج كننده استفاده كرد. وزارت كشور بحرين پيش از برپايي اين تظاهرات انقلابيون را تهديد و اعلام كرده بود با آنها به شدت برخورد مي شود. اما به گزارش خبرنگار بي بي سي، عزم و اراده مردم بحرين براي ايجاد اصلاحات در كشورشان با اين تهديدها دچار هيچ خللي نشد.
شبكه تلويزيوني «الاخباريه» سوريه نيز در اين باره طي گزارشي اعلام كرد، همزمان با استقرار گسترده نيروهاي امنيتي بحرين، اين تظاهرات در آستانه دومين سالگرد اعتراضات مردمي اين كشور برگزار شد.
مردم بحرين در اين تظاهرات خواستار بركناري رژيم آل خليفه و تدوين قانون اساسي جديد در اين كشور شدند «آزادي زندانيان سياسي» يكي ديگر از درخواست هاي معترضان بحريني بود كه با خشونت به آن پاسخ داده شد.
«انحلال مجلس و لغو اختيارات قانونگذاري مجلس شوراي مشورتي» يكي ديگر از درخواست هاي انقلابيون بحريني است كه در تظاهرات روز جمعه نيز تكرار كردند. اعضاي اين مجلس با دستور مستقيم پادشاه بحرين تعيين مي شوند!
آخرين گزارش ها حاكي است، نيروهاي امنيتي بحرين شماري از معترضان را مجروح يا بازداشت كردند. اتحاديه بين المللي حقوق بشر نيز همزمان اعلام كرد از زمان آغاز انقلاب مردم بحرين (14 فوريه 2011) دستكم 80 نفر به شهادت رسيده اند.
آيت الله شيخ عيسي قاسم، رئيس شوراي علماي بحرين در خطبه هاي نماز جمعه رژيم حاكم بر بحرين را رژيمي «خودكامه» دانست و اضافه كرد مردم بحرين فقط حقوق مشروع خود را مي خواهند.
 


بحران اقتصادي اروپا دامن بلژيك را هم گرفت

تصميم ناگهاني مديران كارخانه بزرگ فولادسازي بلژيك براي اخراج صدها نفر از كارگران به تظاهرات و شورش منجر شد.
به دنبال اعلام خبر تصميم مديران كارخانه فولادسازي «آرسلورميتال» بلژيك به اخراج دست كم 1300 نفر از كاركنان خود، صدها نفر از كارگران اين كارخانه تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه 5 تلويزيون فرانسه، تصميم مديران كارخانه بزرگ فولاد «آرسلورميتال» به اخراج اين تعداد نيرو كارگران اين كارخانه را كاملا «شوكه» كرده طوري كه آنها احساس مي كنند كه به آنها خيانت شده است. چندي پيش كاركنان فرانسوي اين كارخانه نيز بنا به دلايل مشابه اعتراض كرده بودند.
معترضان اعلام مي كنند فقط دولت مي تواند به آنها كمك كند. نخست وزير بلژيك اما طي سخناني آب پاكي را روي دست قربانيان سياست هاي رياضتي ريخت، آنجا كه گفت ديگر از دست او كاري ساخته نيست.
در اين بين عده اي نيز اعلام كردند تنها راه نجات كارگران و خانواده هايشان «ملي» كردن اين كارخانه است.
آخرين گزارش ها حاكي است، رسيدن اخبار نااميدكننده به معترضان سرانجام باعث وقوع درگيري بين آنها و نيروي امنيتي شد.
براساس اين گزارش، در صورت تعطيلي كارخانه اين شركت فولادسازي تنها 800 كارگر به فعاليت خود در شهر «ليژ» ادامه خواهند داد. اين در حالي است كه اين كارخانه در سال 1960، 40 هزار كارگر داشت. كاهش فروش به دليل بحران مالي اروپا، مهمترين دليل اخراج اين تعداد كارگر عنوان شده است.
 


30 ماه حبس براي افشاي اطلاعات محرمانه

يك مامور سابق سيا به جرم افشاي اطلاعات محرمانه سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا براي خبرنگاران، به دو سال و نيم زندان محكوم شد.
به گزارش روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز»، «جان كرياكو» از افسران سابق سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا (سيا) روز جمعه، به دليل افشاي اطلاعات محرمانه و طبقه بندي شده به روزنامه نگاران، در دادگاه فدرال به 30 ماه زندان محكوم شد.
براساس اين خبر، صدور چنين حكمي كه تاكيدي بر سخت گيري هاي دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در موارد بروز افشاگري هاي مربوط به امنيت ملي كشور محسوب مي شود، در طول 27 سال گذشته بي سابقه بوده است و به عبارتي كرياكو اولين فردي است كه در طول 27 سال گذشته، قانون حمايت از هويت هاي اطلاعاتي سيا را نقض كرده است.
كرياكو كه سابقه فعاليت 14 ساله در سيا را دارد، در ماه اكتبر سال 2012 اعتراف كرد كه هويت يك عامل مخفي سيا كه در استفاده از تكنيك هاي شديد بازجويي از جمله روش غرق مصنوعي عليه مظنونان به عمليات تروريستي در دوران رياست «جرج دبليو بوش» رئيس جمهوري سابق آمريكا دخيل بوده است را براي خبرنگاران افشا كرده است.
 


ابراز نگراني سازمان ملل از وضعيت آوارگان جنگ فرانسه در مالي

دخالت نظامي فرانسه در مالي و آوارگي 700 هزار نفر، زنگ خطر يك فاجعه انساني را در اين كشور آفريقايي به صدا در آورده است.
به گزارش خبرگزاري ها، «مليسا فلمينگ» سخنگوي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد، وضعيت آوارگان در مالي را بسيار وخيم اعلام كرد و گفت: ما بار ديگر خواهان اقدام مؤثر جامعه بين الملل در كمك رساني به هزاران آواره ناشي از درگيري ها در مالي هستيم چرا كه وضع آنها بسيار بدتر از گذشته شده است.
وي گفت: از آغاز درگيري ها تاكنون، هزاران تن خانه و كاشانه خود را رها كرده و در اين كشور آواره شده اند و شمار آنهايي كه به كشورهاي اطراف آواره شده اند به صدها هزار نفر رسيده است.
اين مقام سازمان ملل به نقل از شاهدان عيني در مورد وضعيت آوارگان در مناطق درگيري اظهار داشت: متأسفانه مواد غذايي و آب در شهرهايي مانند «گائو» كه محل درگيري بوده است، وجود ندارد و اجساد سربازان و افراد شورشي در مناطق مختلف شهر مشاهده مي شود. جنگجويان مسلح نيز ذخيره دارويي بيمارستان ها را نيز با خود برده اند و مردم آن در مناطق مختلف از ترس جان خود، آواره شده اند.
شبكه 5 تلويزيون فرانسه نيز به نقل از «لوسيل گروشران» سخنگوي برنامه مبارزه با گرسنگي در مالي اعلام كرد: در حالي كه در مالي نبردها عليه شبه نظاميان به شدت ادامه دارد، ساكنان مناطق شمالي با مشكل تأمين مواد غذايي مواجه هستند.
به گفته اين مقام فرانسوي، در حال حاضر نظاميان مالي و فرانسوي به سوي شهر گائو مقر جنگجويان مسلح در حال پيشروي هستند و ارتباط اين شهر با ساير نقاط كشور به دليل حملات نظامي قطع شده است.
«گروشران» متذكر شد« مردم گائو براي تأمين مواد غذايي با مشقت هاي فراواني روبه رو هستند و بيشتر از جنگ از نبود مواد غذايي و بروز يك فاجعه انساني وحشت دارند.
از سوي ديگر با ادامه جنگ فرانسه در مالي و ترس و وحشت از طولاني شدن آن بسياري از صاحبنظران و كارشناسان مسائل آفريقا با شك و ترديد به اهداف مورد ادعاي پاريس مي نگرند.
«آدم اليوت كوپر» پژوهشگر دانشگاه «اكسفورد» طي مقاله اي تحت عنوان «خون براي اورانيوم» در فصلنامه اقتصادي و سياسي «آتش بس»، مداخله فرانسه در مالي را مورد انتقاد قرار داده و مي نويسد: لشكركشي فرانسه به مالي، كوچكترين ارتباطي با مقوله تروريسم ندارد و چشمداشت پاريس به ذخاير غني زيرزميني و اقتصادي آن است.
اين پژوهشگر بامقايسه حمله به عراق از سوي آمريكا تحت عنوان تروريسم در سال 2003 با لشكركشي فرانسه به مالي يادآور شد: اغلب مردم بر اين باورند كه حمله به عراق جنگ نفت بود و حمله فرانسه به مالي براي چنگ انداختن بر منابع آن است و اين دو بي شباهت به هم نيست.
در زمينه نظامي نيز جنگنده هاي پيشرفته، ارتش فرانسه براي چندمين بار روز شنبه شهر «تومپكتو» را بمباران كردند كه از جزئيات و خسارات انساني و مالي آن اطلاعي در دست نيست.
همچنين رسانه هاي خبري از باز پس گيري شهر «هومبوري» پس از آزادسازي شهر «ديابالي» از دست جنگجويان مسلح روز شنبه خبر دادند.
همچنين فرانسه حمايت بيشتر هم پيمانان خود را از مداخله نظامي در مالي خواستار شد و تامين هزينه هاي ميلياردي عمليات نظامي را از عهده توان خود، خارج دانست.
وزارت دفاع آلمان نيز از درخواست فرانسه براي كمك به نيروهاي نظامي فرانسوي در مالي خبر داد و اعلام كرد: سوختگيري هوايي، بخشي از مذاكرات پاريس با همتايان آلماني خود بوده است.
فرانسه از اوايل سال جديد ميلادي به بهانه مقابله با تروريسم به عمليات نظامي در مالي مبادرت كرد كه با اعتراض هايي در داخل و خارج مواجه شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10