(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 بهمن  1391 - شماره 20416

كوتاه اقتصادي
راه اندازي سامانه حفاظت از اطلاعات بانكي در بانك مركزي
بهمني خبرداد
ورود ارز پتروشيمي ها به مركز مبادله
بدهكاران بانكي ممنوع الخروج مي شوند
دبير كميته فقهي سازمان بورس:
معاملات كنوني خريد اعتباري سهام مشروع نيست
به مناسب ايام ا... دهه فجر
بزرگترين پروژه ملي صنعت نفت هفته آينده به بهره برداري مي رسد
بزرگترين كارخانه خودروسازي كشور راه اندازي مي شود
عرضه 10 ميليارد دلار اوراق سلف نفتي
از 15 اسفند تا 25 فروردين 92
 34 هزار بازرس بازار شب عيد را كنترل مي كنند
سازمان نظام مهندسي:
پكيج هاي گرمايشي و شومينه باعث افزايش مصرف گاز مي شود
پيش بيني صندوق بين المللي پول
اقتصاد اسپانيا بحراني تر مي شود
رئيس سازمان خصوصي سازي خبر داد
تدوين 2 اولويت جديد در واگذاري ها


كوتاه اقتصادي

¤ عضو كميته قيمت گذاري خودرو گفت: اقدام غيرقانوني برخي شركت هاي واردكننده خودرو براي افزايش چند باره قيمت به بهانه قيمت گذاري خودروهاي داخلي با ارز مبادله اي، پيگيري قضايي مي شود. شهرام ميرآخرلو اظهار داشت: بازار خودروهاي داخلي و وارداتي از لحاظ قيمت از يكديگر تأثيرپذيرند و در واقع اين دو دسته خودرو جزء يك خانواده محسوب مي شوند.
¤ مديرعامل بانك قرض الحسنه مهر ايران از رونمايي اولين شعبه سيار بانكي در 22بهمن ماه خبر داد و اظهار كرد: اين نوع شعب به منظور بهره برداري در زمان بروز حوادث غيرمترقبه در كشور راه اندازي مي شود كه قرار است اين شعب در محل مستقر و تأمين مالي لازم را انجام دهند.
¤ گمرك ايران اعلام كرد: به منظور جلوگيري از كمبود كالا در بازار و تأمين نياز مردم، اولين محموله 11 هزار تني برنج آرژانتيني از گمرك اروميه وارد و روانه بازار شد. گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: نخستين محموله از واردات 11هزار تني برنج آرژانتيني از گمرك اروميه ترخيص و روانه بازار شد.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي حمايت از بيماران نيازمند تا پايان آذر ماه سال 91، حدود 83 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه درمان را به هموطنان پرداخت كرده است.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور حمايت از بيماران نيازمند و كم درآمد از سال 90 پرداخت تسهيلات قرض الحسنه درمان را در دستور كار قرار داده است. همچنين طي آذر ماه گذشته 42 هزار مشتري بانك صادرات ايران با صداي سپهر تماس گرفته و از خدمات گوياي مركز اطلاع رساني و ارايه خدمات تلفني بانك صادرات بهره مند شده اند. مركز صداي سپهر (09602) به منظور ارايه خدمات غيرحضوري، راهنمايي و رفع مشكلات مشتريان راه اندازي شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2206 الي 2214، 2234الي 2238، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2614، 2630، 2631، 3357، 3386، 3387 و 3345 الي 3349 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ شركت گاز استان تهران به منظور شتاب بخشي در اعلام حوادث مربوط به گاز طبيعي سامانه 194 را راه اندازي كرد. شركت ملي گاز استان تهران پس از آنكه سامانه پيامكي ارسال قبوض را راه اندازي كرد در جديدترين اقدام خود به منظور شتاب بخشي در اعلام حوادث ناشي از گاز طبيعي سامانه 194 را با 180خط ارتباطي راه اندازي كرد.
 


راه اندازي سامانه حفاظت از اطلاعات بانكي در بانك مركزي

مدير كل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي از راه اندازي سامانه حفاظتي «كاشف» در اين بانك خبر داد.
ناصر حكيمي خاطرنشان كرد: سيستم كاشف كه كار خود را آغاز كرده است يك گروه واكنش سريع است و به محض اينكه اتفاقي در شبكه بانكي مي افتد قبل از اينكه تبديل به يك بحران در سطح سيستم شود، قادر به مديريت و حل مشكل خواهد بود.
وي كه با مهر گفت وگو مي كرد با اشاره به انتشار اطلاعات بانكي افراد كه در ماههاي اول سال جاري در يك وبلاگ منتشر شده بود، گفت: ما به دليل آن اتفاقي كه باعث اعلام انتشار اطلاعات حساب بانكي برخي افراد شده بود، كاهش كاربري نداشتيم. همچنين ريالي نيز از حساب هيچ كس به دليل آن مشكل كسر نشد.
وي با اشاره به وضعيت تراكنش ها، تأكيد كرد: نسبت به ماه هاي فروردين و ارديبهشت امسال كه آن اتفاق رخ داده بود، در حال حاضر حجم تراكنش ها به 2 برابر افزايش يافته است.
گفتني است ابتداي سال جاري فردي مدعي شده بود توانسته به اطلاعات حساب بانكي چند ميليون نفر دست پيدا كند و از طريق حفره هاي موجود در شبكه هاي امنيتي بانك ها مي تواند از حساب ها، برداشت نمايد.
اين موضوع مدتي باعث بروز نگراني مشتريان بانكي شده بود و حتي بانك مركزي در همان مقطع از مشتريان بانك ها خواسته بود نسبت به تغيير رمز كارت هاي بانكي خود اقدام كنند. اما در شرايط فعلي بانك مركزي براي مقابله با شرايط مشابه ابتداي سال سامانه كاشف را راه اندازي كرده است تا ديگر شاهد بروز انتشار اطلاعات بانكي افراد نباشيم.
 


بهمني خبرداد

ورود ارز پتروشيمي ها به مركز مبادله

رئيس كل بانك مركزي از ورود ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي به مركز مبادلات ارزي خبرداد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس اظهارداشت: پس از آنكه موانع پيش روي ورود ارز صادراتي پتروشيمي ها به مركز مبادلات ارزي برطرف شد، مبالغ زيادي از اين محل به مركز مبادلات ارزي وارد شد كه امكان افزايش اختصاص ارز به تقاضاهاي وارداتي را فراهم آورد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: در همين راستا اولويت نهم كالايي نيز مشمول دريافت ارز مبادله اي شدند و از اين پس كالاهاي اين اولويت نيز مي توانند ارز به قيمت مبادله اي دريافت كنند البته به استثناء طلا و فلزات گرانبها كه با وجود قرارداشتن در اولويت نهم همچنان ارز مبادله اي به آن ها تعلق نمي گيرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت تزريق ارز به مركز مبادلات چگونه است؟ گفت: علاوه بر مقدار تعيين شده از منابع صندوق توسعه ملي و 5/14 درصد منابع وزارت نفت كه تا پيش از اين عمده ترين منابع تزريق ارز به مركز مبادلات بودند، اخيرا شركت هاي پتروشيمي هم مقدار معتنابهي از درآمدهاي ارزي خود را به مركز مبادلات آورده اند كه اين اتفاق دست ما را در تخصيص ارز بازتر كرده است.
وي افزود: توافقات خوبي نيز با صادركنندگان حاصل شده است و اميدواريم در آينده نزديك اين گروه نيز در قالب مكانيزم منطقي كه منافع آنان را نيز در نظر مي گيرد، ارز ناشي از صادرات خود را به مركز مبادلات بياورند.
رئيس كل بانك مركزي گفت: اگر مسائل پيراموني و غير اقتصادي اجازه دهد مي توانيم با توجه به افزايش درآمدهاي نفت و ورود ارز پتروشيمي ها ودر صورت توافق ارز صادركنندگان بخش خصوصي، تخصيص را در مركز مبادلات ارزي افزايش دهيم تا به اين ترتيب قيمت در بازار نيز كاهش يابد.

 


بدهكاران بانكي ممنوع الخروج مي شوند

مديرعامل شركت وصول مطالبات معوق طي نامه اي به وزارت اقتصاد، بانك مركزي و وزارت دادگستري راهكارهاي حل معضل مطالبات معوق بانكها را اعلام كرد.
سعيد آريان پور در ابتداي اين نامه با تقسيم بدهكاران بانكي در سه دسته متخلفان بالاجبار، متخلفان مستعد و متخلفان فعال با سوءنيت اوليه نوشت: «در شرايط فعلي فزوني مطالبات معوق از يك موضوع سازماني به يك معضل ملي تبديل شده و مسئولان ذيربط را بر آن داشته است كه اقداماتي عاجل در اين مورد به عمل آوردند و تصميمات خاصي اتخاذ كنند ولي تاكنون نسخه شفابخش نوشته نشده و نتيجه غائي حاصل نشده است.
كندي سيستم مراجع ثبتي و قضايي (طي سنوات گذشته) از يك طرف و كافي نبودن وثائق ماخوذه از وام گيرندگان از سوي ديگر (به تعبير ديگر عدم ارزيابي صحيح وام گيرندگان در زمان اخذ وام) باعث شده تا با گذشت زمان و تمام تلاش مسئولان و به خصوص فعاليت زياد ادارات حقوقي و وصول مطالبات بانك ها و موسسات اعتباري، نه تنها ميزان مطالبات معوق كم نشود بلكه افزايش نيز يابد. متاسفانه اين روند همچنان رو به فزوني مي باشد.»
آريان پور در ادامه نامه خود «بازنگري و اصلاح عوامل بازدارنده» را به عنوان راهكار اول براي حل معضل مطالبات معوق پيشنهاد مي كند و مي گويد «بدون شك عوامل بازدارنده موجود، در شرايط كنوني كاركرد خوبي ندارد از اين رو ضرورت دارد مورد بازنگري قرار گيرند. از جمله اين عوامل مي تواند موارد ذيل باشد:
1- اعطاي تسهيلات كلان در قالب عقد قرارداد اجاره به شرط تمليك و تنظيم سند قطعي انتقال (به منظور عدم ضرورت مراجعه به ثبت و انتقال وثيقه به نام بانك)
2- الزام بانكها به اخذ وثايق ملكي در قالب عقد اجاره به شرط تمليك (براي وام هاي كلان - مگر در موارد استثنايي با تصويب هيئت مديره بانك مربوط)
3- اخذ وكالت بلاعزل در زمان تنظيم سند رسمي (به منظور عدم ضرورت مراجعه به ثبت و انتقال وثيقه به نام بانك)
4- ايجاد مركزي براي تجميع اطلاعات تمامي بدهكاران معوق (في المثل در مرحله اول بدهكاران بالاي ده ميليارد ريال و سپس تمامي بدهكاران معوق شامل: مشخصات فردي، بانك طلبكار، مبلغ اصل بدهي و فرع آن و...)
5- الزام بانكها به استعلام از مركز اطلاعات و ممنوعيت ارايه هرگونه خدمات بانكي به بدهكاران داراي مطالبات معوق (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي)
6- خروج بدهي هاي معوق از سرفصل بدهكاران به سرفصل هزينه بعد از دو سال، به منظور جلوگيري از تمايل به حفظ بدهكاران معوق (ناشي از دريافت سود و جريمه بيشتر از اعطاي همان مبلغ به ساير متقاضيان، پس از وصول مطالبات)
7- افزايش سود بانكي تسهيلات، به نحوي كه از نرخ تورم بالاتر باشد
8- تنظيم ماده واحده يا اصلاح آئين نامه ماده 34 اصلاحي قانون ثبت
9- تسريع در ممنوع الخروج كردن بدهكاران بانكي به تشخيص و تقاضاي بانك طلبكار
«سرعت در وصول مطالبات موجود» راهكار دومي است كه از سوي مديرعامل شركت ساماندهي وصول مطالبات معوق پيشنهاد شده است.آريان پور در تشريح اين راهكار گفته است «تجربه چند ساله اخير نشان داده است تطويل جريان رسيدگي از طريق مراجعه قضايي، حقوقي، كيفري و ثبتي نه تنها موثر نبوده بلكه وام گيرندگان را به اين باور رسانده كه تداوم نكول و عدم پرداخت بدهي حتي در مواردي كه وام گيرنده استطاعت استرداد دفعتا واحده و يا به طور اقساط را دارد، از استرداد بدهي اجتناب ورزد و با دفع الوقت پول بانك را در موارد ديگر بكار انداخته و سود حاصل را نصيب خود كند. بنابراين در صورت تداوم وضع موجود بايد تعداد كاركنان و فعاليت واحدهاي وصول كننده مانند ادارات حقوقي و وصول مطالبات بانكها مرتبا افزايش يابد تا اثرات زيان بار اين بيماري اقتصادي كاهش يابد.»
 


دبير كميته فقهي سازمان بورس:

معاملات كنوني خريد اعتباري سهام مشروع نيست

دبير كميته فقهي سازمان بورس اعلام كرد: روال كنوني خريد اعتباري سهام مشروعيت ندارد.
حجت الاسلام سيدعباس موسويان در گفت وگو با فارس، با اشاره به برگزاري جلساتي براي بررسي معاملات خريد اعتباري سهام در بازار سرمايه اظهار داشت: طبق بررسي به عمل آمده، نظر كميته فقهي اين است كه روال كنوني معاملات خريد اعتباري سهام توسط كارگزاران مشروع نيست، ولي اين كميته راه كارهايي در اين نوع معاملات پيشنهاد كرده است.
وي افزود: به طور مثال بانك ها در قالب قرارداد مشاركت مدني با كارگزاران اعتبار بدهند و شركت هاي كارگزاري مي توانند از بانك ها اعتبار گرفته و اقدام به فروش مرابحه اي براي مشتريان بلند مدت خود كنند.
اين عضو كميته فقهي سازمان بورس با بيان اينكه اين راهكارها بايد توسط سازمان و شوراي عالي بورس بررسي و تصويب و سپس لازم الاجرا شود، ادامه داد: هدف از نظر كميته فقهي سازمان بورس اعلام مشروع نبودن معاملات كنوني خريد اعتباري سهام و ارايه پيشنهاداتي بود كه اعلام شد.
موسويان در برابر اين سؤال كه با اين اوصاف مي توان اين پيشنهادات را تكميل كننده دستورالعمل خريد اعتباري كارگزاران (كه اخيراً توسط سازمان بورس ابلاغ شده) دانست يا خير؟ پاسخ داد: بله. هدف از آن دستورالعمل ساماندهي معاملات اعتباري سهام توسط كارگزاران است و هدف از مصوبه كميته فقهي سازمان بورس هم بررسي مشروعيت يا عدم مشروعيت روال كنوني خريد اعتباري و ارايه راه كارهايي بود كه اعلام شد.
براساس اين گزارش: طبق مصوبه كميته فقهي سازمان بورس چند وقتي است كه بانك ها خط اعتباري كوتاه مدت (حداكثر سه ماهه) در اختيار كارگزاران قرار مي دهند، تا كارگزاران از اين خط اعتباري براي فعاليت هاي خود استفاده كنند.
براين اساس كميته فقهي با بررسي ابعاد مختلف معاملات انجام گرفته تحت عنوان خريد اعتباري سهام، از روابط حقوقي بين بانك با كارگزار و كارگزار با مشتري سهام سؤال كرد كه مشخص شد روش كار روشن و قانع كننده اي وجود ندارد.
برخي بانك ها خط اعتباري را در قالب قرارداد جعاله در اختيار كارگزار قرار داده بودند و به عنوان جعل از كارگزاران سود مي گرفتند كه به نظر كميته قابل قبول نيست؛ چرا كه جعل قرارداد جعاله در مقابل كار و خدمت است و در اينجا بانك در مقابل كار (گشايش خط اعتباري) جعل نمي گيرد، بلكه در مقابل اعتبار استفاده شده (پول برداشت شده از منابع بانك) سود مي گيرد و اين مبناي شرعي ندارد.
برخي بانك ها قرارداد مشاركت مدني با كارگزار منعقد كرده بودند، اين قرارداد، گرچه از نظر كميته قابل تصحيح است، اما شكل كنوني آن داراي ابهام و اشكال بود. قرارداد جعاله كه امروزه مورد استفاده برخي بانك ها براي اين منظور است، صحيح نيست. چون بانك نمي تواند براساس قرارداد جعاله در مقابل منابع استفاده شده از اعتبار براساس مبلغ و مدت سود دريافت كند.
گذشته از اينكه براساس اين قرارداد كارگزار نيز نمي تواند در مقابل مبلغ و مدت اعتبار استفاده شده از مشتري سودي بگيرد.
بانك مي تواند براساس قرارداد مشاركت مدني، خط اعتباري را در اختيار كارگزار قرار داده و به او وكالت دهد با استفاده از منابع بانك و منابع كارگزار به صورت مشاركت اقدام به خريد نقدي و فروش مرابحه اي سهام براي مشتري نمايد. به اين بيان كه بعد از انعقاد قراداد خريد اعتباري سهام توسط مشتري با كارگزار، با استفاده از منابع داخلي و با استفاده از منابع بانكي به صورت مشاركت، سهام مورد سفارش را به صورت نقد خريداري كرده سپس با افزودن سود به صورت مرابحه مدت دار به خريدار مي فروشد.
 


به مناسب ايام ا... دهه فجر

بزرگترين پروژه ملي صنعت نفت هفته آينده به بهره برداري مي رسد

در آستانه دهه مباركه فجر بزرگترين پروژه ملي صنعت نفت كشور به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، رشيد سيديان مجري طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند در يك نشست خبري با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي افتتاح رسمي فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه نفت امام خميني شازند گفت: براي بهره برداري از اين پروژه نفتي بيش از 4 هزار و 300 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است كه اگر قرار بود امروز بدون احتساب شرايط تحريم چنين پروژه اي اجرا شود، هزينه هاي سرمايه گذاري آن به بيش از 4 برابر افزايش مي يافت.
مجري طرح توسعه پالايشگاه نفت شازند با اعلام اينكه با بهره برداري از اين طرح ظرفيت پالايش نفت كشور با افزايش 80 هزار بشكه اي به 250 هزار بشكه در روز رسيده است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود به زودي با اجراي برخي از پروژه هاي تكميلي ظرفيت پالايش نفت در پالايشگاه شازند به 300 هزار بشكه در روز افزايش يابد.
وي با يادآوري اينكه در اين پروژه براي نخستين بار واحدهاي فرايندي آر سي دي و آر اف سي سي به منظور توليد بنزين و گازوئيل از ته مانده هاي برج تقطير راه اندازي شده است، تاكيد كرد: با بهره برداري از اين طرح در بهمن ماه سال جاري ظرفيت توليد بنزين معمولي و سوپر با استاندارد يورو 5 اروپا حدود 12 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
سيديان همچنين با اشاره به كاهش گوگرد موجود در تركيب فرآورده هاي نفتي به 40 و 20 پي پي ام بيان كرد: با جداسازي گوگرد از تركيب فرآورده هاي نفتي ظرفيت توليد گوگرد در پالايشگاه شازند از 60 به 700 تن در روز افزايش مي يابد.
مجري طرح توسعه پالايشگاه شازند همچنين از افزايش 4 برابري توليد گاز مايع پالايشگاه از 500 به 2 هزار تن خبر داد و افزود: براي نخستين بار در اين طرح از دانش فني و ليسانس ايزو مريزاسيون رونمايي شد ضمن آنكه براي نخستين بار محصول پروپيلن به سبد محصولات پالايش كشور اضافه شد.
اين مقام مسئول با اشاره به افزايش توليد گازوئيل با استاندارد يورو 5 به 9 ميليون ليتر در روز در پالايشگاه شازند يادآور شد: ظرفيت توليد نفت سفيد به 6 ميليون ليتر افزايش و توليد نفت كوره از 6 به 4/2 ميليون ليتر در روز كاهش مي يابد.
همچنين مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند در اين نشست خبري از درآمد سالانه چهار ميليارد دلاري پالايشگاه امام خميني(ره) شازند با راه اندازي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي اين پالايشگاه خبر داد.
علي اكبر ميرقادري با اعلام اين خبر افزود: با راه اندازي اين طرح علاوه بر درآمد 4 ميليارد دلاري سالانه اين پالايشگاه اين طرح ظرف 5/3 سال بازگشت سرمايه خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: اين طرح به لحاظ سودآوري الگويي در ميان صنايع پالايشي داخل كشور و نيز پالايشگاه هاي پيشرفته كشورهاي مترقي محسوب مي شود.
مديرعامل پالايشگاه نفت امام خميني(ره) شازند با اشاره به افزايش دوبرابري ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه تا هفته آينده گفت: ظرفيت بنزين توليد اين پالايشگاه روزانه 5/4 ميليون ليتر بود كه با راه اندازي مرحله اول آن به روزانه 8 ميليون ليتر افزايش يافت و اين ميزان تا پايان هفته آينده به روزانه 16 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت.
ايران در كشورهاي ديگر پالايشگاه مي سازد
مديرعامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت از مطالعه و طراحي پالايشگاه در كشورهاي خارجي خبر داد و گفت: با احداث طرح توسعه پالايشگاه شازند، توانمندي ايران را به رخ ديگر كشورها كشانديم.
فرهاد احمدي هم در اين نشست خبري كه در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي برگزار شد، با اشاره به اتمام طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند گفت: اين پالايشگاه بزرگترين طرح پالايشگاهي كشور و از سري طرح هاي مهر ماندگار در صنعت پالايش است.
مديرعامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت گفت: زمان بهره برداري و راه اندازي از اين پالايشگاه همان طور كه در گذشته اعلام شده است، در يكي از روزهاي يوم الله دهه فجر است.
وي با اشاره به اينكه سال گذشت 34 طرح پالايشي در كشور را به اتمام رسانديم گفت: امسال نيز كه در سال توليد ملي به سر مي بريم 27 طرح در دست اجرا است.
مديرعامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت با اشاره به اينكه هزينه احداث اين طرح هاي پالايشي بيش از 175 هزار ميليارد تومان است، گفت: خوشبختانه در سال جاري قرار است 2 طرح مهر ماندگار را به اتمام برسانيم كه اولين طرح پالايشگاه شهيد تندگويان تهران و طرح ديگر همين پالايشگاه امام خميني شازند اراك است.
احمدي با اشاره به اينكه در پالايشگاه شازند اراك توانستيم خودنمايي خوبي را به كشورهاي خارجي انجام دهيم، خاطرنشان كرد: هم اكنون درخواست هايي از برخي از كشورهاي خارجي به منظور احداث پالايشگاه به دست ما مي رسد كه شركت ملي مهندسي ساختمان نفت مشغول مطالعه بر روي اين طرح ها است.
 


بزرگترين كارخانه خودروسازي كشور راه اندازي مي شود

مراحل تجهيز و راه اندازي بزرگترين كارخانه خودروسازي كشور با ظرفيت توليد 5 ميليون دستگاه در حال انجام است.
به گزارش ايسنا، اين كارخانه خودروسازي وظيفه توليد اولين سواري ملي كشور را برعهده خواهد داشت.
نكته قابل توجه در اين زمينه آن است كه ظرفيت توليد اين كارخانه به تنهايي بيش از تمام خودروسازان داخلي از جمله ايران خودرو و سايپا خواهد بود.
بهره برداري از اين كارخانه با توجه به ظرفيت توليد بالاي آن نقش قابل توجهي در رشد و تنوع توليدات، افزايش رقابت و بهبود قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي خواهد داشت.
طبق اعلام منابع آگاه، اين كارخانه خودروسازي فعاليت خود را با توليد اولين سواري ملي كشور آغاز خواهد كرد. در حال حاضر مراحل طراحي ظاهري اين خودرو به پايان رسيده و طراحي فضاي داخلي و پلت فرم آن در حال انجام است.
اين سواري در سطح قيمتي 10 تا 12 هزار دلار از اواخر سال 1393 عرضه خواهد شد.
 


عرضه 10 ميليارد دلار اوراق سلف نفتي

مديرعامل بانك سپه از عرضه قريب الوقوع 10 ميليارد دلار اوراق سلف نفتي خبر داد.
رامين پاشايي فام در نشست خبري افزود: اين اوراق كه به زودي منتشر خواهد شد بهترين نوع سرمايه گذاري براي عموم مردم است زيرا سود آن براساس سود نهايي پروژه پرداخت مي شود.
وي با اشاره به جزئيات اين اوراق گفت: خريداري اين اوراق به صورت ارزي و ريالي و بازپرداخت آن به صورت ريالي و ارزي خواهد بود.
وي در خصوص اوراق سلف نفتي گفت: حدود 10 ميليارد دلار در اين بخش سرمايه گذاري خواهد شد كه سود قطعي علي الحساب معادل سودهاي تعيين شده خواهد بود، اما متناسب با سود پروژه، نرخ سود تعلق گرفته به خريداران اين اوراق افزايش خواهد يافت.
وي اضافه كرد: بانك سپه قراردادهاي بزرگي با بخش هاي مختلف منعقد كرده كه بيشتر در حوزه نفتي و انرژي بوده است.
وي افزود: دو قرارداد بزرگ براي ايجاد و استخراج نفت در حوزه دارخوين بود كه اين پروژه به خوبي در حال اجراست و زودتر از زمان بندي به پايان خواهد رسيد.
به گفته وي، با بهره برداري از اين پروژه، ذخيره سازي نفت چندين برابر افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به سرمايه گذاري بانك سپه در پروژه هاي زيربنايي بخش معدن گفت: علاوه بر اين اقدامات، دو قرارداد به ارزش بيش از يك ميليارد دلار در بخش كشاورزي منعقد شده و اميدواريم هر چه زودتر اجرايي شود.
پاشايي فام ادامه داد: بانك سپه دو سال پياپي به عنوان بانك منتخب خريد گندم از كشاورزان بوده كه همه منابع پرداخت شده و بدهي به كشاورزان وجود ندارد.
وي افزود: سرمايه گذاري در بخش هاي نيروگاه و برق توسط اين با نك انجام شده كه حجم قرارداد با وزارت نيرو حدود 5 ميليارد دلار است.
وي در خصوص معوقات بانكي و علل افزايش آن اظهار داشت: با توجه به شرايط خاص اقتصاد ايران به دليل تحريم ها، افزايش مطالبات معوق بانك ها تا حدودي طبيعي است، البته در صورتي كه تحريم هم وجود نداشت، به دليل شرايط اقتصاد جهاني و تاثير آن بر اقتصاد ايران، چنين مسائلي به وجودمي آمد.
وي افزود: مطالبات معوق به صورت نرمال در حال افزايش است و مطالبات معوق بانك سپه كه در پايان سال گذشته 3 هزار ميليارد تومان بود به 3400 ميليارد تومان افزايش يافته است، البته نسبت مطالبات معوق به تسهيلات پرداختي از 25 درصد به 17 درصد رسيده است.
 


از 15 اسفند تا 25 فروردين 92

34 هزار بازرس بازار شب عيد را كنترل مي كنند

رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از طرح تشديد كنترل و بازرسي هاي نظارتي ويژه ايام نوروز خبرداد و گفت: اين طرح از نيمه اسفند ماه كليد مي خورد و تا 25 فروردين ماه 92 ادامه دارد.
سيد جواد تقوي، افزود: در هماهنگي با استانداري ها و فرمانداري ها، اجراي اين طرح ابلاغ شد كه پيش بيني مي شود با توجه به توان دستگاه هاي استاني، همچنين با كمك سازمان هاي صنعت معدن و تجارت استان ها، سازمان تعزيرات حكومتي، نيروي انتظامي، صدا و سيما و وزارت كشور اقدامات و تدارك پيش بيني شده، شرايط خوبي براي تنظيم بازار شب عيد رقم خورد.وي همچنين تصريح كرد: 10 هزار نفر نيروي بازرسي در اين طرح همكاري خواهند داشت، علاوه بر اين تعداد، 24 هزار نفر نيرو در اين طرح نيز با ما تعامل خواهند داشت.رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در ادامه سخنان خود به وضعيت عرضه برنج در كشور اشاره كرد و افزود: در زمان حاضر براي توزيع برنج از توليدات داخلي و از محل واردات مشكلي وجود ندارد.
تقوي با بيان اينكه 900 هزار تن برنج در طول 9 ماهه سال جاري به كشور وارد شده اظهار كرد: طي هفته هاي اخير تنها يك نوع برنج (هندي) با مشكل در عرضه روبرو شده و آن هم به دليل فضاي دو نرخي است كه در بازار وجود دارد.
به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت؛ اين موضوع زمينه را براي فرصت طلبي برخي افراد سودجو فراهم كرده كه با ورود كارگروه كنترل بازار، اين امر در دست بررسي و پيگيري مجدانه است.
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان تأكيد كرد: شرايطي مهيا شده است تا علاوه بر رصد موجودي برنج در سطح بازار، قيمت برنج نيز با جديت بيشتري نظارت و كنترل شود تا با افرادي كه در اين زمينه تخلف مي كنند به شدت برخورد صورت گيرد.
تقوي در ادامه وضعيت ساير اقلام را مناسب ارزيابي كرد و گفت: به لحاظ عرضه و قيمت، وضعيت در ساير محصولات از جمله مواد لبني و مواد غذايي عادي است و اميدواريم با ذخيره سازي هاي مناسبي كه براي ايام نوروز اتفاق افتاده، بتوانيم بازار متعالي را براي مردم داشته باشيم.
 


سازمان نظام مهندسي:

پكيج هاي گرمايشي و شومينه باعث افزايش مصرف گاز مي شود

عضو سازمان نظام مهندسي معتقد است كه استفاده از پكيج هاي گرمايشي، شومينه و حتي بخاري باعث افزايش مصرف گاز در ساختمان مي شود.
فريدون فرهي در خصوص مقررات ساختماني براي استفاده از وسايل گرمايشي در منازل و مدارس گفت: متاسفانه به تازگي به دليل اختلافات مشاهده شده در تقسيم هزينه هاي انرژي و تعيين سهم هزينه هر واحد، بويژه پس از افزايش هزينه هاي حامل هاي انرژي عده اي از افراد ناآگاه در مسائل ايمني و آلودگي محيط زندگي بدون توجه به راهكارهاي علمي و كارشناسي شده تنها به بهانه استقلال مالي اقدام به انتقال شعله آتش به درون ساختمان ها مي كنند.
وي با اشاره به اتفاقات اخير و سوانح رخ داده در مدارس و منازل كشور ادامه داد: اين سوانح در شرايطي روي مي دهد كه حتي برخي از مالكين مجبور هستند براي رساندن شعله آتش توسط سيستم هاي احتراقي همچون پكيج از لوله كشي هاي آب و گاز اضافه استفاده كنند كه اين امر در نهايت هزينه هاي بيشتري را براي خانوارها ايجاد مي كند.
اين كارشناس با تاكيد بر اين موضوع كه خانواده ها با تفكر كاهش هزينه هاي خود جان خود را در خطر مي اندازند، ادامه داد: دليل ترغيب مردم به استفاده از پكيج ها و شومينه و حتي بخاري ها از استقلال طلبي مردم و تفكر پرداخت هزينه هاي شخصي حامل هاي انرژي نشات مي گيرد اما بايد در اين خصوص به مسائل ايمني هم توجه داشت.
وي تصريح كرد: منابع ايجاد و انتشار آلودگي هاي نيتريك اكسيد و مونوكسيدكربن و سولفور اكسايد در ساختمان ها و در بدن انسان نشات گرفته از احتراق در تجهيزات گرمايشي مانند بخاري بدون دودكش، شومينه ها و پكيج هاي احتراقي داخل ساختمان است.
فرهي با اشاره به اينكه موتورخانه ها به دليل قرارگيري در فضاي بيروني منازل، اين نوع مشكلات و آلودگي ها را ايجاد نمي كنند توضيح داد: احتراق ناقص آتش با اكسيژن موجود در منازل باعث انتشار اين گازها در منازل موجب مي شود كه در هنگام دم گاز مونوكسيدكربن را وارد جريان خون و ريه ها مي كند و جذب هموگلوبين خون مي شود اما در هنگام بازدم از خون جدا نشده و از بدن خارج نمي شود.
وي با هشدار نسبت به اين رويه، گفت: ادامه تنفس و دم و بازدم در فضاي آلوده ناشي از احتراق اين سموم ميزان آن در بدن بيشتر و بيشتر مي شود.
اين كارشناس همچنين با اشاره به آمار آتش نشاني مبني بر فوت 1500 انسان بر اثر مسموميت با مونوكسيدكربن افزود: اين گاز علاوه بر تاثير بر اندام هاي انسان و سلولها، بافت هاي كليه، كبد، قلب و مغز موجب تخريب سريع بصل النخاع و قطع فرمان ضربان قلب مي شود كه موجب مرگ سريع فرد مي شود.
وي افزود: نگاه اقتصادي مردم در شرايطي است كه استفاده از پكيج هاي گرمايشي، شومينه و حتي بخاري باعث افزايش مصرف گاز در ساختمان مي شود. فرهي استفاده از بخاري هاي بدون دودكش در مغازه ها و شومينه هاي ساختماني را به عنوان منابع آلوده كننده 100 درصدي خواند و خاطرنشان كرد: پكيج ها نيز كه به عنوان سيستم مستقل در برخي ساختمانها عرضه مي شود متاسفانه به دليل اختلافات تقسيم هزينه گاز به عنوان آسانترين راه و در عين حال مشكل ترين كار شناخته شده است.
فرهي در پايان گفت: ميزان غلظت مونوكسيدكربن بر اثر احتراق تجهيزات گرمايشي در منازل از 30 ppm تا 2000 ppm متفاوت است كه براساس اين ميزان غلظت بين 8 تا يك ساعت زمان مرگ را به تعويق يا سرعت مي بخشد.
 


پيش بيني صندوق بين المللي پول

اقتصاد اسپانيا بحراني تر مي شود

صندوق بين المللي پول اعلام كرد: وضعيت اقتصادي بدتري در سال جاري انتظار دولت اسپانيا را مي كشد.
به گزارش فارس به نقل از آليو پرس، براساس اعلام صندوق بين المللي پول، اقتصاد اسپانيا امسال روزهاي بدتري را سپري خواهد كرد.
براساس اين گزارش: انتظار مي رود توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال جاري 5/1 درصد كاهش پيدا كند.
اين رقم در تضاد با پيش بيني صندوق بين المللي پول در مورد رشد اقتصاد جهاني است، براساس پيش بيني اين صندوق، اقتصاد جهاني امسال 5/3 درصد رشد خواهد داشت.
دولت اسپانيا اعلام كرده، انتظار دارد توليد اين كشور در سال جاري 5/0 درصد كاهش داشته باشد. اگرچه، كارشناسان ادعا مي كنند كه اين رقم بالاتر باشد.
طبق اين گزارش: طي 3 ماهه پاياني سال گذشته، اسپانيا بيشتر در بحران اقتصادي فرو رفته است. دليل اين موضوع كاهش مخارج مصرف كنندگان به دنبال اعلام ماليات با ارزش افزوده در سپتامبر، عنوان شده است.
بنابراين گزارش: بلومبرگ نيز اعلام كرد: افت غيرمنتظره رشد اقتصادي انگليس در 3 ماهه چهارم 2012 اين كشور را در خطر مواجه شدن با بحران اقتصادي بي سابقه اي قرار داده است.به گزارش بلومبرگ، اقتصاد انگليس در 3 ماهه چهارم 2012 بيش از پيش بيني ها با افت رشد همراه شد. اين اتفاق كه در پي كمرنگ شدن رشد حاصل از برگزاري المپيك و پائين آمدن توليد نفت و گاز رخ داده است، باعث شده كه اقتصاد اين كشور در مرز مواجه شدن با يك بحران اقتصادي بي سابقه قرار بگيرد.براساس اين گزارش: دفتر آمار ملي لندن گفت: توليد ناخالص داخلي در 3 ماهه آغاز شده از سپتامبر، 3/0 درصد كاهش داشته است.در اين گزارش آمده است: پس از اعلام اين كاهش، قيمت پوند نيز پائين آمده و فشار كسري بودجه مي تواند همچنان بر رشد اقتصاد اين كشور تأثير منفي داشته باشد.اين گزارش افزود: قيمت پوند در مقابل دلار و يورو به ترتيب با افت 3/0 درصدي و
5/0 درصدي مواجه شد.
 


رئيس سازمان خصوصي سازي خبر داد

تدوين 2 اولويت جديد در واگذاري ها

رئيس سازمان خصوصي سازي از پيگيري و اجراي دو اولويت ويژه اين سازمان در واگذاري ها خبر داد.
محمد رحيم احمدوند در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در حالي امور مربوط به آماده سازي و عرضه خرد و بلوك سهام شركت هايي چون هلدينگ خليج فارس، پالايشگاه بندرعباس، ذوب آهن، حمل ونقل خليج فارس و چندين شركت ديگر ادامه دارد كه اين سازمان با هماهنگي وزارت اقتصاد و ساير دستگاه ها پيگير اجراي دو اولويت ويژه است.وي ادامه داد: اولويت اول تهيه مدل و چارچوبي براي واگذاري طرح هاي نيمه تمام اقتصادي مانند طرح هاي فولادي، پتروشيمي، نيروگاهي و غيره است تا از اين طريق امكان حضور بخش خصوصي و غيردولتي در اين طرح ها فراهم شود. در اين رابطه دستورالعملي ويژه با همكاري همه نهادهاي مرتبط در حال تدوين و نهايي شدن است تا اين طرح هاي نيمه تمام آماده واگذاري شوند.
معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه آخرين وضعيت طرح هاي نيمه تمام در حال بررسي است، خاطرنشان كرد: با در نظر گرفتن مزيت هاي نسبي معادن و اهميت آن براي اقتصاد كشور، اولويت دوم سازمان خصوصي سازي مربوط به واگذاري طرح هاي نيمه تمام اين حوزه به طور ويژه است. براي اين منظور جلسات متعددي با دستگاه هاي ذيربط براي تدوين چارچوب واگذاري طرح هاي نيمه تمام معادن برگزار شده تا بخش خصوصي و غيردولتي بتواند از مزاياي اين حوزه استفاده كند.
احمدوند با بيان اينكه فهرست معادن بعد از نهايي شدن متعاقبا اعلام خواهد شد، افزود: در اين دو اولويت ويژه طرح هاي نيمه تمام صنايع فوق بعد از خصوصي سازي شدن مي توانند از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده كنند تا بعد از اتمام طرح ها، سهم دولت را به صورت اقساط پرداخت كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10