(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 11 بهمن  1391 - شماره 20418

كوتاه اقتصادي
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
افتتاح 83 پروژه جاده اي در دهه فجر
معاون وزير صنعت و تجارت خبر داد
ذخيره كالاهاي اساسي و راهبردي در بالاترين ميزان
بهمني خبر داد
افزايش 60 درصدي منابع قرض الحسنه بانك ها
همزمان با ايام دهه فجر
6 هزار واحد مسكوني پرند تحويل مي شود
بزرگترين انبار نفت ايران به بهره برداري مي رسد
توزيع مرغ منجمد 5200 توماني در تهران
درخواست سهامداران بورس از سازمان بازرسي
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي:
ارز مرجع براي واردات گوشت حذف نشده است
15 هزار كانتينر كالا در انتظار ترخيص
رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي اعلام كرد
اجراي طرح هاي اقتصادي با همكاري بانك توسعه اسلامي
بزودي انجام مي شود
بهره برداري از طرح توسعه پالايشگاه آبادان
رئيس اتاق تهران: سهم توليد از يارانه ها بايد 20درصد افزايش يابد
اسامي شركت هاي مجاز واردكننده تلفن همراه اعلام شد


كوتاه اقتصادي

 ¤مديركل اداره فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي برخي اختلال هاي مربوط به پرداخت هاي الكترونيكي در روزهاي اخير را مقطعي اعلام و تصريح كرد: بزودي اين مشكلات برطرف و ظرفيت جديد و مناسبي براي استفاده از دستگاه هاي كارتخوان ايجاد مي شود. ناصر حكيمي درباره علت برخي اختلال ها به ويژه در روزهاي اخير هنگام استفاده از دستگاه هاي كارتخوان و پرداخت هاي الكترونيكي گفت: اگرچه در ماه هاي اخير همواره ميزان استفاده از دستگاه هاي كارتخوان سير صعودي داشته اما تجربه نشان داده است روزهاي پاياني بهمن و اسفند، خريدها و ميزان استفاده از كارتخوان ها 40 تا 50 درصد افزايش مي يابد و براي اينكه در اين مقطع بتوانيم مشكلات را به حداقل برسانيم بايد تغييراتي در شبكه شتاب ايجاد مي كرديم كه مشكلات روزهاي اخير نيز از تبعات آن است و بزودي برطرف خواهد شد.
¤مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران از تكميل طرح نوسازي شبكه همراه اول خبر داد و گفت: ظرفيت شبكه همراه اول به 68 ميليون مشترك ارتقاء يافت. وحيد صدوقي در جشن نوسازي شبكه همراه اول افزود: تعداد مراكز سوئيچ شبكه همراه اول قبل از نوسازي 82 مركز با 45 ميليون مشترك بود كه اين تعداد بعد از نوسازي به 48 مركز با 68 ميليون مشترك رسيده است. وي ميزان سرمايه گذاري براي نوسازي شبكه را 363 ميليون يورو و 130 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: در مجموع يك هزار و 314 ميليارد تومان صرف نوسازي شبكه همراه اول شد.
¤ايميدرو طي دولت هاي نهم و دهم بيش از 104 هزار و 535 ميليارد و 183 ميليون ريال سهم شركت هاي تابعه را واگذار كرد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از سال 84 تا پايان دي امسال، 79 هزار و 648 ميليارد و 309 ميليون ريال سهام 5 شركت صنايع معدني صدر اصل 44 قانون اساسي شامل فولاد مباركه، آلومينيوم ايران، ملي صنايع مس ايران، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان را واگذار كرد. همچنين ميزان ارزش سهام واگذار شده براي شركت هاي خارج از شمول اصل 44 قانون اساسي، 24 هزار و 886 ميليارد و 874 ميليون ريال بود.
¤در حالي كه سخنگوي مركز مبادلات ارزي حذف ارز مرجع برنج را رد كرد، يك واردكننده بزرگ برنج خبر داد: اولويت واردات برنج از يك به اولويت سه تغيير كرده است و ارز مرجع به اين كالا تخصيص نمي يابد. اين واردكننده برنج در گفت وگو با فارس افزود: يك ميليون دلار ثبت سفارش برنج براي واردات از كشور هند انجام داده است، اما ارز مرجع از طرف مركز مبادلات ارزي در اختيار او قرار نمي گيرد. وي افزود: اگر هم اكنون نيز به سايت ثبتارش مراجعه و اقدام به ثبت سفارش كنيد، سيستم به شما اعلام مي كند كه اولويت برنج سه است.
¤شركت راه آهن در راستاي خودكفايي صنعت حمل و نقل ريلي و براي تامين قطعات مورد نياز اين صنعت، از توليدكنندگان قطعات دعوت مي كند تا با بررسي توانمندي خود نسبت به دريافت سفارش و توليد قطعات مورد نياز اين صنعت اقدام كنند. به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، معاون امور ناوگان راه آهن در اين باره اظهار داشت: شركت راه آهن همزمان با برگزاري اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل ريلي، در راستاي خودكفايي صنعت ريلي در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني و به جهت تامين قطعات مورد نياز اين صنعت از همه شركت ها و توليدكنندگان قطعات صنعت حمل و نقل ريلي دعوت به همكاري كرده است تا با حضور در اين نمايشگاه و بررسي توانمندي خود نسبت به دريافت سفارش و توليد قطعات مورد نياز اين صنعت اقدام كنند.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

افتتاح 83 پروژه جاده اي در دهه فجر

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح 83 پروژه راهداري و جاده اي در دهه فجر با اعتباري بيش از 331 ميليارد و 837 ميليون تومان خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با اشاره به تكميل و بهره برداري 17 مجتمع خدمات رفاهي در دهه فجر، اضافه كرد: تكميل و بهره برداري اين تعداد مجتمع هاي خدماتي رفاهي، از محل سرمايه گذاري بخش خصوصي و با همكاري ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استان ها انجام شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي از تجهيز 390 كيلومتر جاده به سيستم ثبت سرعت غيرمجاز خبر داد و گفت: اعتبار انجام اين پروژه 65 ميليارد و 500 ميليون ريال بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از بهره برداري 2 مركز معاينه فني خودرو سنگين با اعتبار 8 ميليارد و 650 ميليون ريال و از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي خبر داد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به بهره برداري از 5 سيستم توزين در حال حركت با اعتبار 19 ميليارد و 400 ميليون ريال، يادآور شد: از ديگر پروژه هاي آماده بهره برداري براي دهه فجر، ساخت و توسعه 5 ساختمان پاسگاه پليس راه با اعتبار 52 ميليارد و 590 ميليون ريال است.
افندي زاده همچنين از احداث و تكميل 15 تقاطع همسطح و غيرهمسطح با صرف 715 ميليارد ريال اعتبار خبر داد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: بهسازي 3 پروژه بزرگراهي به طول 500 كيلومتر با اعتبار 325 ميليارد ريال، روكش آسفالت، بازسازي و ايمن سازي 234 كيلومتر راه با اعتبار 950 ميليارد ريال و احداث و تكميل دو دستگاه پل بزرگ با اعتبار 115 ميليارد ريال، از ديگر پروژه هاي قابل افتتاح در دهه فجر امسال است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: نصب و راه اندازي 58 ايستگاه هواشناسي در گردنه هاي مهم محورهاي مواصلاتي كشور با اعتبار 64 ميليارد ريال از پروژه هاي ملي قابل افتتاح است كه دهه فجر بهره برداري مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: اين تعداد ايستگاه هواشناسي با همكاري سازمان هواشناسي كشوري و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي راه اندازي مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: نصب اين ايستگاه هاي هواشناسي در گردنه هاي برف خيز، با هدف ارتقاي ايمني عبور و مرور در جاده ها، بهبود اطلاع رساني به موقع و دقيق از وضعيت جوي محورها به مسافران و كاربران جاده ها و انجام راهداري هوشمند در اين نقاط، انجام شده است.
افندي زاده همچنين از بهره برداري 4 شعبه مركز مديريت راه ها در كشور با صرف 10 ميليارد ريال اعتبار خبر داد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: در حال حاضر 27 استان كشور به سامانه مديريت راه ها مجهز هستند كه پيش بيني مي شود طبق برنامه، تا پايان امسال تمام مراكز استان ها به اين سامانه تجهيز شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به ارائه تسهيلات نوسازي و توسعه ناوگان از 15 بهمن ماه سال جاري، گفت: 50 ميليون تومان وام بانكي در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
افندي زاده به افزايش خدمات حمل و نقل جاده اي در نوروز امسال پرداخت و گفت: امسال از نظر فناوري و تكنولوژي سيستم راهداري رشد زيادي داشته ايم به طوري كه تمام دفاتر ترمينال ها از 15 بهمن ماه فعال هستند و به صورت الكترونيكي فروش بليت را انجام مي دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: تلاش داريم تا سيستم پيش فروش بليت ها را بهينه كنيم تا با ايجاد سرويس هاي فوق العاده و برنامه، پاسخگوي نيازهاي مردم باشيم.
وي درخصوص نوسازي و توسعه ناوگان اظهار داشت: مذاكراتي با بانك مسكن انجام شده است كه از حدود 15 بهمن ماه شرايط تسهيلات بانكي در اين خصوص به علاقه مندان اعلام مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تسهيلات 50 ميليون توماني بانك مسكن براي متقاضيان گفت: اين تسهيلات با سود 15 درصد و به مدت 7 سال بازپرداخت مي شود و علاقه مندان مي توانند به ادارات و پايانه هاي هر استان مراجعه كنند و وام نوسازي را درخواست دهند.
افندي زاده افزود: شركت ها و كارخانجات داخلي هم كه علاقه مند به دريافت اين تسهيلات باشند مي توانند در اين طرح شركت كرده و به ازاي هر كاميون و يا اتوبوس تسهيلاتي را از بانك دريافت كنند.
 


معاون وزير صنعت و تجارت خبر داد

 ذخيره كالاهاي اساسي و راهبردي در بالاترين ميزان

معاون توسعه بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت از وضع فوق العاده ذخاير كالاهاي اساسي و راهبردي خبر داد و گفت: ذخاير گوشت مرغ به بالاترين ركورد و 120 هزار تن رسيده است.
حسن رادمرد گفت: 30 هزار تن گوشت قرمز ذخيره سازي شده و 20 هزار تن هم اضافه مي شود.
وي از ذخيره سازي 450 هزار تن روغن خام خبر داد و گفت: چند كشتي هم در حال تخليه است تا براي توليد و توزيع روغن استفاده شود.
رادمرد از وضع خوب ذخيره سازي و واردات شكر خام خبر داد و گفت: در زمينه گندم و ديگر نهاده هاي توليد هم كارهاي خوبي شده و در دست انجام است.
وي از توانمندي فوق العاده براي تنظيم بازار خبر داد و گفت: همه تشكل ها و فعالان بخش خصوصي هم كه طرف قرارداد با وزارت جهاد كشاورزي هستند، نهاده هاي توليد را دريافت مي كنند.
رادمرد گفت: امسال 2/2 ميليون تن برنج توليد شده و براي واردات يك ميليون تن هم برنامه ريزي گرديده كه بخشي از آن انجام شده و هر قدر نياز باشد بخش خصوصي براي واردات اقدام خواهد كرد.
معاون وزير صنعت گفت: همچنين برنامه هاي گسترده براي برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به ويژه كالاهاي اساسي و پرتقاضا تدارك شده و 39 تا40 هزار غرفه در 400 نمايشگاه براي اين كار اقدام خواهند كرد.
وي همچنين از همكاري 6 هزار واحد صنفي در سراسر كشور براي فروش فوق العاده خبر داد.
رادمرد افزود: فروشگاه هاي زنجيره اي مانند شهروند و رفاه هم براي توزيع ويژه كالا اقدام مي كنند.
وي گفت: تخفيف در نمايشگاه ها براي كالاهاي اساسي و پرتقاضا 5 تا 15 درصد و براي ديگر كالاها 15 تا 25 درصد پيش بيني شده است.
آغاز توزيع ذخاير
گوشت مرغ
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي از آغاز توزيع گوشت مرغ ذخيره شده براي تعادل قيمت اين محصول خبر داد.حسين مقدم نيا اظهار كرد: تاكنون مرغداران گوشت مرغ را زير قيمت مي فروختند و اكنون درپي افزايش قيمت جوجه و عوامل مختلفي همچون آماده سازي سالن هاي مرغداري براي جوجه ريزي شب عيد، قيمت اين محصول كمي افزايش يافته اما نرخ معقول و منطقي است.
وي تصريح كرد: با توجه به ذخيره سازي 100 هزار تني گوشت مرغ از سوي شركت پشتيباني امور دام هيچ گونه نگراني از بابت افزايش قيمت گوشت مرغ در بازار نداريم و توزيع اين محصول از روز دوشنبه آغاز شده است.
مقدم نيا تاكيد كرد: امكان توزيع روزانه 1000 تن گوشت مرغ منجمد وجود دارد اما اين اقدام نبايد به گونه اي باشد كه به توليد لطمه بزند.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي خاطرنشان كرد: مرغداران خواهان تعيين قيمت كف و سقف براي گوشت مرغ هستند تا در صورت افت قيمت نسبت به جمع آوري به موقع اين محصول اقدام شود و در زمان افزايش قيمت در بازار مصرف محصول ذخيره شده توزيع شود كه تعادل در بازار توليد و مصرف برقرار باشد.

 


بهمني خبر داد

افزايش 60 درصدي منابع قرض الحسنه بانك ها

رئيس كل بانك مركزي از افزايش منابع قرض الحسنه بانكها خبر داد.
محمود بهمني در سومين همايش روساي موفق شعب بانكهاي كشور گفت: نسبت مصارف به منابع سيستم بانكي در حال حاضر از 6/111 درصد به حدود 100 درصد رسيده است و خوشبختانه بانك ها خطوط اعتباري خود را بستند. همچنين منابع قرض الحسنه از 39 درصد به 100 درصد رسيده است.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين نكته كه نيروي انساني، سرمايه اصلي هر سازمان است، تاكيد كرد: بايد نقش مديران و كارمندان شعب در جذب مشتريان و تقويت نظام كنترل هاي داخلي بانك به منظور جلوگيري از هرگونه تخلف مدنظر قرار گيرد البته بايد به بازرسان مصونيت شغلي داده شود تا بتوانند وظايفشان را با قدرت انجام داده و اظهارنظر واقعي داشته باشند.رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اين موضوع كه بهره گيري درست نرم افزارها توسط افراد، كارايي سازمان را در پي دارد، خاطرنشان كرد: اجراي كامل بانكداري الكترونيك و اعمال كنترل هاي داخلي در بانكداري الكترونيك همراه با حسابرسي داخلي بانك ها و نظارت مستمر بر عملكرد زيرمجموعه توسط خود بانك ها و با استفاده از نرم افزارها بايد مدنظر قرار گيرد.
رئيس شوراي پول و اعتبار در زمينه تلاش بانك ها براي افزايش سطح رضايت مندي مشتريان خاطرنشان كرد: تدوين يك استراتژي جامع و برنامه شفاف براي بهره مندي از تجربيات مشتريان، انتخاب افراد مناسب، مديريت افراد تحت نظارت خود و ايجاد انگيزه در آنان به همراه برقراري و پايدار بودن فرآيند هاي ايجاد شده بايستي به طور مرتب از جانب مديران لحاظ شود.
او در خصوص وصول مطالبات معوق بانك ها نيز خاطرنشان كرد: بانك ها موظف به وصول مطالبات معوق خود هستند و اين موضوع بايد توسط بانك ها پيگيري شود. اين مطالبات هر كدام نوع خاصي است و قراردادهايشان بين بانك و تسهيلات گيرندگان با يكديگر متفاوت است بنابراين با همه اين پرونده ها نمي توان به يك شيوه برخورد كرد و بايد براي هر كدام از مطالبات و وصول آنها با توجه به شرايطي كه دارند، برنامه ريزي كرد.رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اين كه بانك ها بايد معيارهاي مناسبي براي حفظ رازداري اطلاعات كليدي بانكداري الكترونيك تدوين كنند و اين معيارهاي تعيين شده بايد متناسب با حساسيت اطلاعاتي باشد كه به پايگاه اطلاعاتي انتقال يافته و يا در آ نجا ذخيره مي شود، تاكيد كرد: البته محرمانه نگه داشتن اطلاعات مشتريان نيز از الزامات است و بانك ها مي بايست معيارهاي مناسبي براي ارائه محصولات و خدمات بانكداري الكترونيك به كار گيرند تا اطمينان حاصل شود.
 


همزمان با ايام دهه فجر

6 هزار واحد مسكوني پرند تحويل مي شود

6 هزار واحد مسكوني مهر شهر پرند با تمامي امكانات آب و برق و گاز و 3 باب مسجد اين شهر در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شركت عمران شهر جديد پرند، در يك دوره سه ساله 95 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر در شهر پرند در دست ساخت قرار گرفت و در همين راستا در شهر پرند طي دو مرحله افتتاحيه بيش از 11 هزار واحد مسكن مهر با حضور رئيس جمهور در خرداد 90 و 91 به بهره برداري رسيد.
همزمان با سي و چهارمين سالگرد شكوهمند پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سومين مرحله از افتتاحيه هاي مسكن مهر شهر پرند، حدود 6 هزار واحد مسكن مهر ديگر نيز به بهره برداري خواهد رسيد كه تمامي اين واحدها از امكانات كامل آب و برق و گاز برخوردار است.
واحدهاي آماده افتتاح در دهه مبارك فجر سال جاري در قالب هاي انبوه سازان، تعاوني ها و خود مالكي مي باشد كه 4479 واحد از آن توسط انبوه سازان، 835 واحد قابل افتتاح نيز توسط تعاوني ها و 521 واحد از آن در قالب خود مالكي ساخته و به بهره برداري خواهد رسيد.
در اين راستا و در گام اول عمليات ساخت و ساز 3 باب مسجد پايان يافته است كه در دهه فجر امسال همزمان با افتتاح 6 هزار مسكن مهر اين 3 مسجد نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
 


بزرگترين انبار نفت ايران به بهره برداري مي رسد

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از افتتاح رسمي انبار جديد نفت كرمان به عنوان يكي از بزرگترين انبارهاي ذخيره سازي در آينده نزديك خبر داد و گفت: با راه اندازي اين طرح 350 ميليون ليتر به ظرفيت ذخيره سازي بنزين و گازوئيل افزوده مي شود.
مصطفي كشكولي با اشاره به برنامه ريزي براي افتتاح و راه اندازي رسمي انبار جديد نفت كرمان در آينده اي نزديك گفت: در حال حاضر ساخت انبار نفت جديد كرمان با ظرفيت ذخيره سازي بيش از 350 ميليون ليتر بنزين، گازوئيل و انواع فرآورده هاي نفتي به پايان رسيده است.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اينكه با بهره برداري از اين انبار جديد نفتي علاوه بر افزايش ظرفيت ذخيره سازي سوخت مايع كشور تردد نفتكش هاي جاده پيما در بافت شهري كرمان به حداقل كاهش مي يابد، تصريح كرد: از سوي ديگر موقعيت منحصر به فرد جغرافيايي اين انبار نفتي كه در بين دو كريدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته است منجر به تسهيل و افزايش بهره وري در انتقال و توزيع انواع فرآورده هاي نفتي خواهد شد.
به گفته مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، پروژه ساخت انبار نفت كرمان با اعتباري بالغ بر 650 ميليارد ريال طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي شده است.
وي با يادآوري اينكه در ساخت اين انبار عظيم نفت تمامي مراحل ساخت، نصب و بهره برداري توسط سازندگان و پيمانكاران داخلي انجام شده است، اظهار داشت: در اين انبار جديد نفتي 4 مخزن ذخيره سازي نفت سفيد، 5 مخزن ذخيره سازي بنزين، 2 مخزن ذخيره سازي گازوئيل و 2 مخزن ذخيره سازي سوخت هواپيما ساخته شده است.
كشكولي با اشاره به اتصال انبار جديد نفت كرمان به شبكه خطوط لوله سراسري نفت و فرآورده هاي نفتي كشور بيان كرد: براين اساس جابجايي و انتقال فرآورده هاي نفتي از مسير نفتكش هاي جاده پيما در جاده هاي كشور كاهش مي يابد.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در ساخت و راه اندازي اين انبار نفت از آخرين فن آوري هاي روز صنعت نفت جهان استفاده شده گفت: ساخت و راه اندازي 32 سكوي بارگيري و تخليه و افزايش قدرت بارگيري فرآورده هاي مختلف نفتي همچون بنزين، گازوئيل، سوخت هواپيما و نفت سفيد و سيستم هاي اعلان و اطفاي حريق از جمله فناوري هاي نوين به كار رفته در اين پروژه است.
وي همچنين از نصب و راه اندازي مدرن ترين سامانه آتش نشاني و ساخت دو مخزن 7 هزار متر مكعبي ذخيره سازي آب آتش نشاني خبر داد و افزود: براي اجراي اين پروژه نزديك به يك ميليون متر مكعب عمليات خاك برداري و خاك ريزي، بيش از 110 هزار اينچ قطر عمليات لوله كشي انجام شده است.
كشكولي در پايان با اشاره به رعايت تمامي الزامات زيست محيطي و جداسازي كامل فرآورده هاي نفتي از آب موجود در مخازن، خاطر نشان كرد: در اين انبار نفت دو دستگاه حوضچه مخصوص بنزين، گازوئيل و نفت سفيد و دو دستگاه مخزن زيرزميني و يك دستگاه حوضچه تبخير نصب و راه اندازي شده است.

 


توزيع مرغ منجمد 5200 توماني در تهران

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از توزيع مرغ منجمد به قيمت 5200 تومان از امروز در پايتخت خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: براي تنظيم قيمت مرغ از دو سناريو استفاده مي شود اول اينكه براي قيمت مرغ سقف 5500 تومان و كف 5200 تومان تعيين شده كه در زمان وجود مازاد توليد شركت پشتيباني امور دام مرغ توليد شده را از توليد كنندگان خريداري مي كند و در زمان مازاد مصرف و افزايش قيمت ها، ذخاير آزاد مي شود.
وي افزود: در حال حاضر قيمت مرغ در نقاط مختلف شهر تهران بين 5500 تا 6000 تومان است، لذا براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار كه روز گذشته دستور آن صادر شد، از امروز توزيع مرغ آغاز مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: قيمت اين مرغ در سردخانه 5000 تومان است و با قيمت 5200 تومان به دست مصرف كننده نهائي مي رسد.
 


درخواست سهامداران بورس از سازمان بازرسي

جمعي از سهامداران بورس در نامه اي به رئيس سازمان بازرسي كل كشور خواستار بررسي عملكرد بازار سرمايه شدند.
در بخشي از اين نامه با بيان برخي انتقادات از عملكرد سازمان بورس آمده است: بستن نماد معاملاتي شركت ها براي مدت طولاني كه در برخي موارد به بيش از 8 ماه رسيده است، اعمال سليقه در بازگشايي نمادها برخلاف دستورالعمل هاي مصوب بورس، اعمال سلايق شخصي در بستن نماد برخي از شركت هاي بزرگ به بهانه شفاف سازي و بسياري از موارد ديگر كه در اين نامه مجال بررسي آن نيست، باعث ضرر و زيان بسياري از سهامداران شده و خروج نقدينگي از بورس در طي روزهاي اخير و متأسفانه ورود آن به بازار ارز و سكه و افزايش قيمت آن را به دنبال داشته است.
در ادامه نامه آمده است: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان يك نهاد عمومي، نقش بسيار مهمي در اقتصاد كشور عهده دار است. اعطاي مجوز تشكيل بورس ها، وضع قوانين و مقررات در بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس كالا و نظارت بر اجراي آنها، اعطاي مجوز انتشار انواع اوراق بهادار به شركت ها، اعطاي مجوز تأسيس نهادهاي مالي مهم از جمله شركت ها تأمين سرمايه، كارگزاري،سبدگردان، شركت هاي سرمايه گذاري و... نظارت بر آنها، تنها بخشي از وظايفي است كه قانون گذار بر عهده سازمان بورس قرار داده است.
از طرفي اين سازمان با توجه به وظايف و اختيار خود، به كليه اطلاعات نهاني شركت هاي پذيرفته شده در بورس و همچنين نهادهاي تحت نظارت دسترسي دارد كه اگر نظارت درست و مستمر بر عملكرد اين سازمان انجام نگيرد، مي تواند منشأ سوءاستفاده در جهت ثروت اندوزي برخي از افراد گردد. با تصويب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384، قرار بود سازمان بورس و اوراق بهادار، نهاد قانون گذار و ناظر بازار سرمايه باشد و نقش اجرايي بر عهده شركت هاي بورس و اوراق بهادار تهران، فرابورس و بورس كالا قرار گيرد، اما در حال حاضر، سازمان بورس در اكثر موارد هر سه نقش قانون گذار، ناظر و مجري را عهده دار است كه علاوه بر ناسازگاري با روح قانون، باعث ايجاد مشكلات فراواني در بازار سرمايه كشور گرديده است.به گزارش فارس: سهامداران فوق در ادامه نامه خود نوشته اند: متأسفانه از زمان تأسيس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1384، عملكرد اين سازمان، مورد بررسي جدي هيچ سازمان و نهاد نظارتي قرار نگرفته است. اين در حالي است كه بسياري از سهامداران و فعالان بازار سرمايه كشور از عملكرد اين سازمان شاكي هستند، اما نمي دانند شكايت از اين سازمان را نزد چه نهادي بايد ببرند. با توجه به اهميت موضوع و مسايل پيش گفته، از رئيس سازمان بازرسي خواهشمنديم براساس اصل 174قانون اساسي و براساس مفاد ماده 2 قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور، دستور فرماييد هيئتي از كارشناسان خبره و بازرسان سازمان بازرسي جهت رسيدگي به شكايات سهامداران و فعالان بازار سرمايه تعيين گردد. با توجه به اين كه تالار حافظ بورس تهران، محل تجمع بسياري از سهامداران است، پيشنهاد مي شود هيئت مذكور در شركت بورس و اوراق بهادار تهران جهت دريافت شكايات مردمي به همراه مستندات مربوطه، استقرار يابد.
با توجه به نقش تأثيرگذار سازمان بورس و اوراق بهادار بر اقتصاد كشور، پيشنهاد مي گردد واحد يا اداره اي در سازمان بازرسي كل كشور تحت عنوان نظارت بر بورسها، جهت نظارت بر عملكرد اين سازمان و رسيدگي به شكايات احتمالي تشكيل گردد.
 


رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي:

ارز مرجع براي واردات گوشت حذف نشده است

رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي شايعه حذف ارز مرجع براي واردات گوشت را رد كرد.
علي اصغر ملكي در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اينكه آيا ارز مرجع واردات گوشت حذف شده است، گفت: هنوز ارز مرجع گوشت حذف نشده است، اما اطلاعات در اين زمينه را بايد از وزارت صنعت، معدن و تجارت بپرسيد.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تصريح كرد: هنوز در هيچ كدام از جلسات صحبتي مبني بر حذف ارز مرجع واردات گوشت نشده است.
ملكي در پاسخ به دليل افزايش قيمت گوشت در بازار گفت: دام كشور به عراق قاچاق مي شود و كاهش عرضه باعث افزايش قيمت شده است.
وي ادامه داد: دلالان عراقي دامداري هاي مرزي را تخليه كرده اند و دام هاي مرزنشينان را به قيمت مناسب به كشورشان قاچاق مي كنند.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: موضوع مقابله با قاچاق دام بارها به مسئولان ذيربط توضيح داده شده و روشهاي مقابله نيز بيان شده است، اما تاكنون اقدام عملي در اين باره نشده است.وي گفت: گوشت از كشورهاي استراليا، پاكستان و ارمنستان وارد كشور مي شود.
به گفته ملكي هر كيلوگرم گوشت گوسفندي شقه به قيمت 23 هزار تومان براي دكان ها بارگيري مي شود و آنها مجازند، با 10 درصد قيمت بفروشند.
وي ادامه داد: اين قيمت براي گوشت به صورت شقه است و در صورتي كه به صورت ران به فروش برسد، به قيمت اضافه مي شود.
 


15 هزار كانتينر كالا در انتظار ترخيص

در حالي گمرك ايران تاكنون دپوي حجم گسترده اي از كالاها را در برخي از گمرك هاي كشور تكذيب كرده كه رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران در تازه ترين اظهارات خود اعلام كرده 15 هزار كانتينر كالا در گمرك بوشهر منتظر ترخيص هستند.
چندي پيش معاون گمرك ايران با اشاره به اين كه در گمرك هاي كشور چيزي به نام دپوي كالا نداريم، اين احتمال را مطرح كرد كه عمده دپوي كالا مربوط به مناطق ويژه و آزاد باشد.
محمدرضا نادري در عين حال تأكيد كرد: روال واردات و ترخيص كالا در گمرك هاي كشور عادي است.
با اين وجود رئيس اتاق بازرگاني ايران در نشست روز دوشنبه شوراي گفت و گوي بخش خصوصي و دولت اعلام كرده كه هم اكنون بيش از 15هزار كانتينر حامل كالا در بوشهر در انتظار مجوز ترخيص است. به گفته محمد نهاونديان از آنجا كه گمرك نمي داند بايد براساس چه نرخ ارزي عمل كند، سيستم بانكي اسناد مربوطه را آزاد نمي كند و منتظر دريافت مابه التفاوت نرخ ارز پرداختي از سوي واردكننده است. به گزارش ايسنا، پيشتر نيز رئيس انجمن صنايع لوازم خانگي اعلام كرده بود كه اختلاف ارزي بين بانك ها و بانك مركزي باعث شده تا حجم زيادي از مواد اوليه صنايع در گمرك هاي كشور دپو شود. از سوي ديگر رئيس شوراي اصناف نيز با تأييد دپوي كالا درگمرك هاي كشور عنوان كرده بود كه قرار است جلساتي براي حل اين مشكل با معاونان وزارت راه و شهرسازي برگزار شود.
نهاونديان در ادامه جلسه شوراي گفت وگو، درباره استمهال بدهي هاي بانكي تصريح كرد: در جلسه قبلي شوراي گفت و گو عملكرد ماه 29قانون بودجه مورد بررسي قرار گرفته و سؤالاتي مطرح شد. در تكميل گزارش بانك مركزي قرار شد بدهي هاي معوقه به تفكيك غيردولتي و دولتي ارائه شود.
رئيس اتاق ايران افزود: همچنين قرار شد مشخص شود كه چه مقدار از اين بدهكاران بانكي خود همزمان از دولت طلبكار هستند و چه مقدار از آنها به سبب بدهي هاي ارزي حاصل شده است.
وي درباره ميزان بدهي ها با بيان اين كه مجموع بدهي هاي معوقه در جلسه قبلي شورا بيان شده است، گفت: گزارش امروز بانك مركزي پاسخ به سؤالات تفكيك بين بدهي هاي دولتي و غيردولتي را نداشت.وي ادامه داد: شورا بر اين عقيده است اگر ما بتوانيم در قانون بودجه 92 تمهيداتي را بينديشيم كه شركت ها و بنگاه هايي كه طلبكار از دولت هستند بتوانند اين بدهي ها را به سيستم بانكي مبتني بر طلب هايي كه از دولت دارند پرداخت كنند يك تسهيلي در جريان امور اقتصادي صورت مي گيرد.به گفته رئيس اتاق ايران همچنين اگر در ابهامي كه به سبب نرخ ارز حاصل شده است هرچه زودتر تصميم گيري كنيم، مي توان قسمتي از اين بار را سبك كرد.
نهاونديان درباره ادامه مباحث مطرح شده در جلسه روز دوشنبه شوراي گفت و گو بيان كرد: بحث ديگري در رابطه با فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها مطرح شد كه در جلسات مشترك دولت و مجلس دنبال مي شود. نكته اي كه رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس مطرح كرد اين بود كه قطعاً ما در سال جاري اجراي فاز دوم را نخواهيم داشت.
رئيس اتاق ايران گفت: اين موضوع به طور قطع در قانون بودجه سال 92 بايد مورد بررسي و تصويب مجلس قرار بگيرد.
وي گفت: با توجه به تأخيري كه در ارائه بودجه سال آينده ايجاد شده تصويب بودجه به دو ماه اول سال آينده موكول مي شود و هر تصميمي كه گرفته شود اجراي آن از خرداد ماه به بعد است.
 


رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي اعلام كرد

 اجراي طرح هاي اقتصادي با همكاري بانك توسعه اسلامي

رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي از آمادگي اين صندوق با بانك توسعه اسلامي براي اجراي طرحهاي اقتصادي خبر داد.
محمدرضا فرزين در ديدار با احمد محمدعلي رئيس بانك توسعه اسلامي با معرفي ساختار و چارچوب كاري صندوق توسعه ملي تصريح كرد: سالانه 20 درصد از درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه ملي واريز مي شود كه اين ميزان در سال جاري به 23 درصد رسيده و سالانه 3 درصد افزايش مي يابد.وي افزود: منابع صندوق توسعه ملي در بخش هاي پربازده اقتصادي سرمايه گذاري مي شود و از طريق بانك هاي عامل به بخش خصوصي تسهيلات پرداخت مي شود.فرزين با اشاره به اينكه صندوق توسعه ملي، صندوقي نوپا و تازه تاسيس است، خاطرنشان كرد: براساس اقدامات انجام شده در راستاي شفاف سازي فعاليت ها و عملكرد صندوق توسعه ملي رتبه شفافيت صندوق با 29 رتبه ارتقاء به رتبه 32 رسيده است و در آينده نزديك با برنامه ريزي هاي انجام شده جزو 10 رتبه برتر قرار خواهد گرفت.
رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي گفت: در پي يافتن فرصت هاي سرمايه گذاري در كشورهاي اسلامي هستيم و آماده همكاري در زمينه سرمايه گذاري در بازار سهام و انتشار اوراق قرضه و صكوك با همكاري بانك توسعه اسلامي هستيم.
وي افزود: در صورت انعقاد قرارداد عامليت صندوق توسعه ملي با بانك توسعه اسلامي در پروژه هايي كه اولويت بانك توسعه اسلامي است مي توان از طريق سپرده گذاري و يا قراردادهاي عامليت، طرح هاي اقتصادي را اجرايي كرد و زمينه ارتقاي همكاري در پروژه هاي زيربنايي كشورهاي اسلامي را فراهم ساخت.
احمد محمدعلي، رئيس بانك توسعه اسلامي نيز در اين ديدار نقش صندوق توسعه ملي را در پيشبرد اهداف توسعه اقتصادي بانك توسعه اسلامي در كشورهاي اسلامي با اهميت دانست و گفت: ما از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران و همچنين صندوق توسعه ملي در زمينه پيشرفت و توسعه اقتصادي و اجتماعي پروژه هاي مهم در كشورهاي اسلامي استقبال مي كنيم.
رئيس بانك توسعه اسلامي ابراز اميدواري كرد كه با تعامل سازنده زمينه توسعه و تقويت مناسبات اقتصادي با صندوق توسعه ملي در چارچوب عقود اسلامي گردد.
 


بزودي انجام مي شود

بهره برداري از طرح توسعه پالايشگاه آبادان

شمارش معكوس براي افتتاح فاز نهايي توسعه و نوسازي قديمي ترين پالايشگاه نفت خاورميانه با حضور رئيس جمهور آغاز شد و با افتتاح اين طرح علاوه بر افزايش توليد بنزين خودروها، ايران به طور كامل در توليد بنزين انواع هواپيما و بالگردها به خودكفايي مي رسد.
همزمان با راه اندازي واحد RFCC به عنوان بزرگترين مجتمع بنزين سازي جهان در پالايشگاه نفت شازند، دومين پروژه افزايش توليد بنزين كشور هم در پالايشگاه نفت آبادان آماده بهره برداري رسمي شد.
بر اين اساس پيش بيني مي شود هفته آينده مرحله نهائي فاز سوم طرح توسعه پالايشگاه نفت آبادان به طور كامل به بهره برداري برسد كه با افتتاح اين طرح و مجتمع بنزين سازي RFCC پالايشگاه شازند، در مجموع توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اروپائي كشور به 30 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
سال گذشته واحد اف.سي.سي.يو پالايشگاه آبادان افتتاح رسمي شد كه با راه اندازي اين طرح حدود 4 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا به ظرفيت توليد كشور افزوده شد كه با بهره برداري نهائي از فاز سوم توسعه و نوسازي پالايشگاه آبادان حدود 2 ميليون ليتر ديگر به ظرفيت توليد بنزين يورو كشور افزوده خواهد شد.
از سوي ديگر با راه اندازي رسمي برخي از واحدهاي فرآيندي همچون ايزومريزاسيون، آلكيلاسيون، بازيافت اسيدسولفوريك، كت كراكر و شيرين سازي بنزين در مجموع كل ظرفيت 1/14 ميليون ليتري توليد بنزين قديمي ترين پالايشگاه نفت خاورميانه با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا توليد و به بازار عرضه مي شود.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر تمامي مراحل راه اندازي و پيش راه اندازي مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازي پالايشگاه نفت آبادان به پايان رسيده گفت: در حال حاضر اين پروژه آماده افتتاح رسمي است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تاكيد بر اينكه با بهره برداري رسمي از مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازي پالايشگاه نفت آبادان سه واحد فرآيندي استراتژيك ايزومريزاسيون، آ لكيلاسيون و بازيافت اسيد سولفوريك راه اندازي خواهند شد، افزود: علاوه بر اين حدود 2 ميليون ليتر ديگر به ظرفيت توليد بنزين يورو كشور اضافه خواهد شد.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت هزينه سرمايه گذاري در طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي كل اين پروژه و نيروگاه آن را نزديك به يك ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: در مجموع با بهره برداري از اين پروژه در بهمن ماه سالجاري كل ظرفيت 1/14 ميليون ليتري توليد بنزين پالايشگاه آبادان با استاندارد يورو 4 توليد خواهد شد.
اين مقام مسئول افزايش عدد اكتان بنزين توليدي به 95 را از ديگر دستاوردهاي اين پروژه بنزيني عنوان كرد و افزود: كاهش توليد نفت كوره به 7/2 ميليون ليتر در روز، تبيين كرد: علاوه بر توليد گوگرد و گاز مايع پالايشگاه آبادان هم افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه با بهره برداري نهائي از اين طرح ديگر نياز به برخي از مواد افزودني مجاز به بنزين نيست، تاكيد كرد: افرايش توليد برخي از محصولات با ارزش افزوده همچون انواع گريدهاي سوخت هواپيما، بالگرد و هواپيماهاي آموزشي و كوچك از ديگر دستاورهاي اين پروژه است.
 


رئيس اتاق تهران: سهم توليد از يارانه ها بايد 20درصد افزايش يابد

رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: 20درصد سهم دولت در مرحله دوم اجراي طرح هدفمندي بايد به بخش توليد اختصاص يابد.
يحيي آل اسحاق گفت: بدين معني كه 50درصد از دريافتي يارانه ها به توليد و 50 درصد آن به مردم داده شود. وي كه با خبرگزاري ايسنا گفت وگو مي كرد، درباره اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها با بيان اين كه عليرغم مشكلاتي كه وجود داشت فاز اول هدفمندي يارانه ها با ارائه خوبي آغاز شد، تصريح كرد: البته آنچه انجام شد با آنچه مي بايد انجام مي شد يكسري مغايرت هايي داشت و لازمه انجام هر كاري اين است كه نكات مثبت و منفي هر كاري مورد بازنگري قرار گيرد.وي ادامه داد: در اجراي هدفمندي يارانه ها بين دهك هاي پايين جامعه توزيع مناسبي انجام شد ولي بقيه اهداف هدفمندي يارانه ها به خصوص در بخش توليد آن طور كه بايد محقق نشد.
آل اسحاق با بيان اين كه قدم اول در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها بازبيني جدي عملكرد فاز اول است، گفت:مسائل و ضعف هاي فاز اول نظير آسيب ها، نارسايي ها، چگونگي تامين منابع و آثاري كه در حوزه هاي مختلف داشت بايد مورد بررسي قرار گرفته و در اجراي فاز دوم جبران شود.
رئيس اتاق تهران ادامه داد: شرايطي كه قرار است در آن مرحله دوم هدفمندي يارانه ها اجرايي شود، بسيار ويژه است زيرا ما از لحاظ توليد، اشتغال، تحريم ها، كسري بودجه، تورم و معيشت مردم تا حدودي در تنگنا قرار گرفته ايم.
وي با بيان اين كه در اين شرايط غيرمناسب اجرا كردن بدون ملاحظه همه جوانب، دور از احتياط است خاطرنشان كرد: مخصوصا اين كه اگر بخواهيم مقدار پرداختي را چند برابر كنيم ناچار بايد قيمت حامل هاي انرژي را در شرايط نوسان ارزي چند برابر كنيم آن هم در شرايط نوسان ارزي كه به نظر مي رسد بار تورمي آن بالا باشد.آل اسحاق افزود: اگر در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها بين درآمدها و هزينه ها تعادل برقرار نشود دولت با كسري بودجه مواجه مي شود كه اين پديده در شرايط خاص تورمي مي تواند تبعات زيادي درپي داشته باشد.
به گفته رئيس اتاق تهران، مقوله هدفمندي يارانه ها را نبايد تك بعدي ديد. آثار هدفمندي يارانه ها در تورم، توزيع منابع، توليد، كلان هاي اقتصادي و انرژي بايد به طور جداگانه بررسي شود زيرا نگاه انتزاعي به آن آثار مخرب اقتصادي برجاي مي گذارد.وي بيان كرد: مهمترين مسئله اين است كه اگر قرار باشد فاز دوم هدفمندي يارانه ها اجرا شود بايد اولويت اول بحث توليد باشد به اين معني كه بحث توليد به دليل عقب ماندگي در مرحله اول و مسائل بحراني فعلي اگر مورد توجه قرار نگيرد لطمات و آسيب هاي فراواني در آينده خواهد ديد.
آل اسحاق اظهار كرد: در مرحله اول بايد 50 درصد به مردم، 30درصد به بخش توليد و 20درصد هم به دولت داده مي شد در اين مرحله نظر ما اين است كه 20درصد سهم دولت هم بايد به بخش توليد اختصاص يابد. بدين معني كه 50درصد از دريافتي يارانه ها به توليد و 50درصد آن به مردم داده شود.
 


اسامي شركت هاي مجاز واردكننده تلفن همراه اعلام شد

با آغاز جمع آوري گوشي هاي قاچاق در بازار از اول بهمن ماه براي نخستين بار واردكنندگان قانوني موبايل در كشور مشخص شدند.
مهدي عبقري رئيس كارگروه تلفن همراه در مجمع عالي واردات در گفت و گو با فارس اظهار داشت: جمع آوري گوشي هاي قاچاق از سطح بازار از اول بهمن ماه آغاز شد و هم اكنون كمتر از 15 شركت و نماينده رسمي در كشور مشغول به واردات قانوني اين كالاي ارتباطي در سطح بازار تلفن همراه كشور هستند.بنابراين گزارش: طرح جمع آوري گوشي هاي قاچاق بايد از آبان ماه سال 90 اجرا مي شد اما به دليل مخالفت هاي واردكنندگان و پخش كنندگان عمده اين كالا اجراي طرح به تعويق افتاده بود؛ اما اخيرا رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از اجراي طرح جمع آوري گوشي هاي قاچاق و فاقد شبنم به صورت گسترده از اول بهمن ماه خبر داد و تاكيد كرد: هيچ گونه تمديدي در مورد تعويق اين طرح نيز وجود نخواهد داشت.
در اين طرح گوشي هاي موجود در بازار كه فاقد شبنم باشند به عنوان كالاي قاچاق محسوب مي شوند.
شايان ذكر است: شركت هاي ياس جهان، آرين، سرتل، ماناتل، مديا، مايكروتل، سامتل، اسمارت فرن، هماهنگ، كمال الكترونيك، الوطن، اركان ارتباطات، پارس مايكروتل و پارس كامتل مجازند واردات گوشي تلفن همراه را انجام دهند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10