(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 11 بهمن  1391 - شماره 20418

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قاهره ، سرانجام آشوب (يادداشت روز)
نفر چهارم (گفت و شنود)
گزارش خبري كيهان
تازه ترين دستاورد علمي ايران
مسافر فضايي سالم به زمين بازگشت
بازداشت برخي فعال رسانه اي جريان فتنه با حكم قضايي
كيهان و خوانندگان
كاش مي مردم و چنين اشتباهي را نمي كردم ! (خبر ويژه)
آمريكا پيغام هشدار ايران را دريافت كرد (خبر ويژه)
روزنامه سعودي: اگر نجنبيم مصر هم مانند سوريه در جبهه ايران قرار مي گيرد(خبر ويژه)
تجزيه طلبي رسانه MI6 انگليس صداي جبهه ملي را درآورد(خبر ويژه)
عسگراولادي گفت سعيدجان توبه كن خوب مي شوي (خبر ويژه)


قاهره ، سرانجام آشوب (يادداشت روز)

درباره اهداف و مسير تحولات روزهاي اخير در مصر گمانه زني هاي زيادي مطرح شده است در عين حال شايد جمعبندي «انور عكاشه» يكي از چهره هاي شاخص «جمعيت الجهاد مصر» از دقت بيشتري برخوردار باشد. او روز گذشته در مصاحبه خود گفت: «چه بسا گسترده شدن دايره خشونت در كشور، دخالت ارتش را به دنبال داشته باشد كه اين به نفع انقلاب نبوده و نابودي آن و نيز سرنگوني رئيس جمهور منتخب را به دنبال خواهد داشت و موجب اعمال قانون منع رفت و آمد و تسلط كامل بر اوضاع و در نتيجه تولد مجدد نظام سابق خواهد شد».
آشوب ها و تظاهرات اخير كه از روز جمعه (سالگرد انقلاب) و در پي اعلام رأي دادستاني عليه عوامل حادثه سال گذشته استاديوم مصر صورت گرفت و به اعلام حالت فوق العاده در سه استان پورت سعيد، اسماعيليه و سوئز انجاميد، بر شكاف هاي داخلي در مصر افزوده است و اين در حالي است كه برابر اعلام رسمي تا يك ماه آينده بايد انتخابات جديد مجلس الشعب مصر برگزار شود و از اين رو مي توان گفت اولين آثار آشوب هاي رو به گسترش كنوني به تعويق افتادن زمان برگزاري انتخابات مجلس خواهد بود. درخصوص اين تحولات نكات قابل توجهي وجود دارد:
1- انتخابات قانون اساسي مصر اگرچه با رأي «آري» 75درصدي شركت كنندگان مواجه شد اما در عين حال ميزان مشاركت مردم مصر در اين همه پرسي حدود 37درصد بود اين به آن معناست كه فقط حدود 28درصد از واجدان شرايط رأي -حدود 52ميليون نفر- به قانون اساسي جديد رأي داده اند از اين رو هر چند قانون اساسي جديد از مشروعيت قانوني برخوردار است چرا كه با هنجار حقوقي مصر سازگار مي باشد اما در عين حال از حمايت قاطبه نزديك به همه مردم مصر برخوردار نيست. با توجه به اين موضوع، جريان اخوان المسلمين و رئيس جمهور منتخب آن بايد بلافاصله رايزني ها را با سران گروهها- بخصوص گروههايي كه نقش عمده اي در انقلاب مصر داشته اند- وارد مذاكره مي شد و به يك ساز و كار مشترك در اداره مصر و اداره دوره انتقالي مي رسيدند. اين موضوعي بود كه از آن غفلت شد و بنا به گفته بعضي از رهبران مخالف، محمد مرسي از پذيرش نقش ديگران در اداره امور سر باز زد. البته اين تنها بخشي از صحنه است.
2- براي مخالفين، ورود ارتش در صحنه و دخالت آن به نوعي «مطلوب» ارزيابي شده است. مخالفين را مي توان بطور كلي به دو دسته تقسيم كرد؛ «عوامل رژيم گذشته» كه اصطلاحا فلول خوانده مي شوند و «رهبران احزاب مخالف و در عين حال انقلابي». ورود ارتش به صحنه از نظر فلول، خارج كردن اختيار اوضاع از دست رئيس جمهور و اخوان المسلمين و در نهايت بازگرداندن رژيم گذشته است. اين پروژه اي بود كه با كانديداتوري احمد شفيق در انتخابات كليد خورد ولي به نتيجه نرسيد. در اين ميان «طارق الزمر» رئيس دفتر حزب سازندگي و توسعه مصر روز گذشته گفت: «تاريخ هرگز فراموش نخواهد كرد كه چه كسي به احمد شفيق نامزد شكست خورده انتخابات رياست جمهوري كه به امارات گريخته بود قول داد كه مصر گرفتار جنگهاي خياباني خواهد شد كه هدف از آن سرنگوني رئيس جمهور است.
از منظر اين گروه راه حل بازگشت ارتش به صحنه مديريت تحولات است و از اين رو بايد شورش ها و درگيري ها گسترش يابد تا ارتش بهانه لازم را براي ورود بدست آورد. اما مخالفيني كه نقشي در انقلاب داشته اند بدون ترديد با بازگشت رژيم سابق و نقش آفريني ارتش در ساختار آينده مصر موافق نيستند اما با اين وجود رفتارشان به گونه اي است كه ايفاي چنين نقشي را در حال حاضر مناسب مي دانند! چرا؟ از منظر اين گروه ورود ارتش به معادله قدرت از يك سو به محدود شدن قدرت رئيس جمهور و اخوان المسلمين مي انجامد و از سوي ديگر ورود ارتش به معناي ناكارآمدي رئيس جمهور و بازسازي قواعد رژيم گذشته است. يكي از فعالان انقلاب مصر- عمار حسن علي- مي گويد اعلام وضعيت فوق العاده به مثابه شكست انقلاب مصر است چرا كه يكي از مهمترين اهداف انقلاب، لغو حالت فوق العاده بود. اگر حالت فوق العاده را با منافع مخالفين اعم از فلول و نيروهاي انقلاب منطبق بدانيم، مي توانيم بگوئيم، اعلام حالت فوق العاده كه پس از حوادث و درگيري در سه استان، از سوي محمد مرسي اعلام شد، پوست خربزه اي بوده كه زير پاي رئيس جمهور و جمعيت اخوان قرار داده اند.
3- اعلام حالت فوق العاده در مصر، چيزي را تغيير نداده است، تظاهرات كماكان در اين سه استان و دو استان ديگر- قاهره و الدقهليه- ادامه پيدا كرده، ورود ارتش در عين حال كه موثر نبوده و به مهار اوضاع نيانجاميده بلكه تلفاتي نيز در پي داشته و صورت حساب رئيس جمهور را سنگين تر كرده است. رفتار ارتش از دو منظر قابل توجه است يكي منظر امنيتي و ديگري منظر اجتماعي. ارتش نمي خواهد خود را هزينه مرسي و اسلام گرايان كرده و نفوذ اجتماعي خود و نيز نفوذ در بين سطوح نخبگان و نيروهاي خارجي را از دست بدهد و از اين رو مصوبه مجلس شوراي مصر- مجلسي 100 نفره كه با حكم رئيس جمهور تشكيل شده و در حكم مجلس سناست- كه ارتش را به كمك نيروهاي پليس مأمور كرد، نتيجه اي در برنداشت. از سوي ديگر ارتش وخامت اوضاع امنيتي را به مثابه ضربه به امنيت ملي نمي داند بلكه آن را در راستاي تضعيف قدرت اسلام گرايان ارزيابي كرده و مطلوب مي داند. اين نكته بيانگر آن است كه اسلام گرايان به هيچ وجه نمي توانند روي كمك ارتش بعنوان بخشي از ساختار امنيتي نظام حساب باز كنند كمااينكه تحولات امنيتي شش ماه اخير سينا و عدم هماهنگي ارتش با رئيس جمهور منتخب اين موضوع را به اثبات رساند. محمد مرسي نبايد وضع فوق العاده را اعلام مي كرد و از قضا بايد ارتش را به محافظت از تظاهرات و تجمعات فرا مي خواند در اين صورت از يك سو مخالفان نمي توانستند خود را «مظلوم» و «ذي حق» جلوه داده و عواطف را به نفع خود تحريك كنند و از سوي ديگر ارتش مسئول رخدادهاي به وجود آمده شناخته مي شد و لذا براي حفظ وجهه خود در ميان مردم و مخالفان مانع آشوب و گسترش آن مي شد. خطاي استراتژيكي مرسي در اعلام حالت فوق العاده حتي بعضي از جريانات اسلام گرا نظير حزب «مصر قدرتمند» -ابوالفتوح- و جمعيت الجهاد- انورعكاشه و...- را به انتقاد از رئيس جمهور واداشت و آنان را به پيوستن به صف معترضان در التحرير سوق داد.
4- تحولات روزهاي اخير عمدتاً با محوريت وابستگان رژيم سابق گسترش پيدا كرد. نيروهايي كه دست به كشتن ديگران زدند، مغازه ها را به آتش كشيدند و مانع فعاليت عادي شهروندان بخصوص در پايتخت شدند، نيروهاي انقلاب نبودند كما اينكه حمدين صباحي رهبر ناصريست ها و محمدالبرادعي رئيس حزب الدستور از اين حوادث تبري جستند كاملاً هم معلوم بود كه اين گونه اقدامات با اهداف نيروهاي انقلاب همخواني ندارد. اراذل و اوباش مصر با حمايت مالي و سياسي فلول به ميدان آمدند و هدف عمده آنان زمينه سازي براي ورود ارتش به صحنه و در نهايت وقوع كودتا در اين كشور است. اين موضوع اگر به درستي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد مي تواند به مهمترين نقطه ضعف رهبران اعتراضات كنوني تبديل شده و صفوف آنان را از هم جدا نمايد.
مخالفان اصلي كه جريان انقاذ- جبهه نجات ملي- را شكل داده اند در حال حاضر وجود انبوه شركت كنندگان در تجمعات التحرير و... را غنيمت به حساب آورده و چشم خود را بر صحنه گرداني جريانات بدنام بسته اند آنان گمان مي كنند قادرند تحولات را به سمت اجبار اخوان و مرسي به پذيرش تغيير بندهايي از قانون اساسي و چشم پوشيدن از بدست آوردن اكثريت در پارلمان سوق دهند و از فلول سواري بگيرند و حال آنكه ممكن است اتفاق معكوسي روي دهد يعني جريان حمدين صباحي و... جاده صاف كن فلول در بازگرداندن حاكميت قبلي شوند.
5- ميز گفت وگوها كه روز گذشته به دعوت محمدالمرسي رئيس جمهور و با حضور تقريباً نيمي از مخالفين در كاخ الاتحاد قاهره برگزار شد مي تواند در كاستن از دامنه بحران مؤثر باشد. اين گفت وگوها البته بدون حضور رهبران جبهه نجات ملي برگزار شد اما در همان حال دو تن از رهبران اصلي جريان- صباحي و البرادعي- اصل گفت و گو را پذيرفتند و شركت در آن را منوط به تحقق شرايطي نظير تشكيل كميته اي از حقوقدانان قانون اساسي براي اصلاحات قانون اساسي جديد و پذيرش دولت نجات ملي كردند. با نگاه به شرايط داخلي مصر، به نظر مي آيد گفت و گو و توافق مهمترين راه حل مصر مي باشد اين گفت و گو بايد توام با تنازل از مواضع و خواسته هاي فعلي دوطرف باشد وگرنه به نتيجه نمي رسد و به شرايط غيرقابل پيش بيني مي انجامد.
6- يكي از نكات مهمي كه امروزه مصري ها به عيان شاهد آن بودند دخالت آمريكا و هم پيمان هاي غربي آن و سران رژيم هاي عربي وابسته به آمريكا بود. بعضي از اين كشورها با تعطيل كردن سفارتخانه ها عملا به تصويرسازي مصري در حال دگرگوني پرداخته و در همان حال سرويس هاي اطلاعاتي آنان با استفاده از عناصر تعليم ديده در قالب يك مجموعه غيررسمي امنيتي- بلوك سياه- در دامن زدن به آشوب ها نقش هاي مهمي بازي كردند. اين گروه اولين بار در اسكندريه ظاهر شدند و در اندك زماني در قاهره به ميدان آمده و در ايجاد حريق در كاخ رياست جمهوري نقش داشتند. در همان حال شبكه هاي تلويزيوني نظير «العربيه» وابسته به عربستان سعودي به برجسته سازي آشوب ها و عمومي نشان دادن آن روي آوردند. العربيه دائما بر ميزان مطالبات تجمع كنندگان دامن مي زند. روز گذشته اين شبكه اعلام كرد «جبهه نجات ملي در صورت عدم پاسخگويي به خواسته هاي اين جبهه، احزاب و گروه هاي سياسي را به برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري فرا مي خواند.» و اين در حالي است كه مواضع صباحي، مرسي و البرادعي صرفا اصلاح موادي از قانون و تشكيل دولتي مشترك بين اخوان و مخالفين است. اقدامات تحريك آميز غربي ها كه در قالب تعطيل كردن سفارتخانه ها و ايجاد شبكه هاي امنيتي نظير «بلك بلوك» و اقدامات تحريك آميز رسانه هاي عربستان و امارات بوده است، بخوبي نشان مي دهند كه در كنار خواسته هاي گروه هاي مخالف داخلي، يك برنامه ريزي خارجي هم براي ايجاد تغييرات و به عبارت بهتر بازگرداندن مناسبات گذشته وجود دارد و حال آن كه بازگشت به گذشته به دلايل فراوان ناممكن است و شواهد نشان مي دهند كه ملت مصر توانايي درك شرايط و توطئه ها عليه انقلاب خود را دارد.
سعدالله زارعي
 


نفر چهارم (گفت و شنود)

گفت: سايت وابسته به گروهك ماركسيستي «راه كارگر» به شيرين عبادي و مهاجراني و كديور و اردشير امير ارجمند اعتراض كرده و خطاب به آنها نوشته؛ شما آبروي اپوزيسيون را برده ايد.
گفتم: مگه اپوزيسيون آبرويي هم داشت؟! خب! حالا چرا؟!
گفت: نوشته؛ دشمني اين عده با ايران از خود اسرائيل هم بيشتر است.
گفتم: چه عرض كنم؟! مي گويند در مسابقه اي كه براي تقليد صداي الاغ برگزار كرده بودند، خود الاغ نفر چهارم شد!
 


گزارش خبري كيهان

تازه ترين دستاورد علمي ايران
مسافر فضايي سالم به زمين بازگشت

سرويس سياسي-
ارسال موجود زنده توسط كاوشگر پيشگام به فضا و بازيابي موفق آن با واكنش آمريكا و ابراز نگراني شديد اين كشور مواجه شد.
دانشمندان و متخصصان فضايي جمهوري اسلامي ايران موفق شدند با برداشتن گام بلند ديگري در عرصه فناوري پيشرفته فضايي، ارسال حيات به فضا و تحقيقات زيستي كه در انحصار چند كشور معدود است را براي كشورمان به ارمغان آورند.
پروژه ارسال حيات به فضا كه با مديريت يكپارچه سيستمي و تلاش دانشمندان سازمان فضايي ايران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طي مراحل پيش بيني شده و رسيدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجددا به زمين بازگشته و موجود زنده با موفقيت بازيابي شد.
كاوشگر پيشگام از چهار بخش شامل:
1-مجموعه موتور، متشكل از اجزاي قفسه دم، بالك هاي پايدارساز، بلوك تنظيم ارتفاع، موتور و نازل؛
2-سكوي پرتاب براي پرتاب مجموعه؛
3-ايستگاه هاي زميني براي برقراري ارتباط با كاوشگر و دريافت اطلاعات به صورت زمان واقعي؛
4-محموله كه از اجزاي كپسول زيستي سامانه خدمات (الكترونيك، مخابرات و پردازش)، جدايش سازه و جدايش بازياب موجود زنده تشكيل شده است.
دسترسي به ارتفاع بيش از 120 كيلومتري، ارسال موجود زنده (ميمون) با فيزيولوژي شبيه انسان، بومي سازي فناوري طراحي، ساخت و پرتاب كپسول زيستي، بازيابي سالم محموله، تله متري ثبت داده هاي محيطي، زيستي و تصاوير در تمامي مراحل پرتاب و تعيين بارهاي اكوستيكي محفظه از اهدافي بود كه با پرتاب كاوشگر پيشگام و بازيابي آن حاصل شد.
در تمامي مراحل پرتاب كاوشگر پيشگام، تصاوير موجود زنده داخل كپسول زيستي، علائم حياتي موجود زنده شامل ضربان قلب و ديگر داده هاي حياتي و محيطي از كاوشگر مخابره و در جعبه سياه ثبت شد. اين كاوشگر پس از اوجگيري تا ارتفاع 120 كيلومتري در بازگشت به زمين بازيابي و موجود زنده در شرايط مناسب و از كپسول خارج و عمليات ريكاوري بر روي آن انجام شد.
هدف؛ فرستادن انسان به فضا
در همين حال، سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به پرتاب و بازيابي موفقيت آميز كاوشگر «پيشگام» اظهار داشت: ارسال كاوشگر و بازيابي آن، گام نخست براي ارسال انسان به فضا در مراحل بعدي است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تاكيد كرد كه در اين راستا خبرهاي خوش ديگري در راه است.
وي ادامه داد: كاوشگر پيشگام در ارتفاع 360 هزار پايي ماموريت خود را بخوبي انجام داد.
وحيدي با اشاره به بازيابي موفقيت آميز اين كاوشگر اظهار داشت: اين محموله با سرعت پيش بيني شده به همراه موجود زنده (ميمون) سالم به زمين بازگشت.
وحيدي همچنين اعلام كرد پايگاه رصد فضايي بزودي افتتاح خواهد شد.
دلسوزي واشنگتن براي مسافر فضايي!
از سوي ديگر؛ پرتاب موفق كاوشگر پيشگام با واكنش و ابراز نگراني شديد واشنگتن مواجه شد.
ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه اقدام ايران در ارسال يك ميمون به فضا نقض صريح قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل است كه در آن تهران را از انجام فعاليت هاي مربوط به توسعه موشك هاي دوربرد باز مي دارد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: :«اين ميمون را ديدم - تصاويري از اين ميمون كوچك بي چاره كه آماده ارسال به فضا بود.»
نولاند ادامه داد كه دليل اصلي نگراني هاي آمريكا توسعه تكنولوژي هايي است كه قادر به اجراي عمليات هايي در فضا باشند.
او بيان كرد كه همان طور كه مشخص است هر سيستمي كه بتواند چيزي را به فضا منتقل كند مستقيما به توسعه موشك هاي دوربرد متصل است و اين نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت به شمار مي رود كه در آن توسعه اين نوع موشك ها كه بتواند سلاح هسته اي حمل كند، ممنوع است.
در عين حال وي كه سعي داشت در اصل خبر تشكيك كند گفت؛ من نه پرتاب اين ميمون و نه هيچ پرتاب ديگري را تاييد نمي كنم!
واكنش رسانه ها
پرتاب اين كاوشگر بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خارجي داشت. اغلب اين رسانه هاي آمريكايي و انگليسي در ابتدا سعي كردند در اصل خبر تشكيك كرده و صحت آن را زير سوال ببرند.
راديو فردا در گزارش خود مدعي شد؛ هنوز منبع مستقلي اين خبر را تاييد نكرده است. بي بي سي نيز در خبر خود همين خط را دنبال كرد.
برخي ديگر از رسانه هاي ضد انقلاب نيز در واكنش به اين خبر سعي در بي اهميت جلوه دادن آن داشته و اعلام كردند آمريكا چند دهه پيش موفق به چنين كاري شده و بر همين اساس اين پرتاب موفقيت چشمگيري نيست!
برخي سايت هاي وابسته به ضد انقلاب نيز در واكنشي قابل تامل مدعي شدند در حالي كه ايران با چالش هاي اقتصادي روبروست، اصلا چه لزومي دارد براي چنين پروژه هايي هزينه كند!
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز در گزارشي به قلم «ويليام جي. برود» به اين موضوع پرداخت. اين روزنامه در گزارش خود با يك كارشناس ناسا، يك كارشناس موشكي و يك استاد نجوم از دانشگاه هاروارد گفت وگو كرده است.
نيويورك تايمز نيز ضمن دنبال كردن خطاهاي خبري ذكر شده، كوشيد پرتاب اين كاوشگر را با مسائل هسته اي ايران پيوند دهد.
نيويورك تايمز از قول كارشناسان مدعي شد ايران در پس اين فعاليت هاي صلح آميز فضايي، به دنبال دستيابي به فناوري موشك هاي بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته اي است و همه اين تحركات ناشيانه رسانه اي دشمن عليه «كاوشگر پيشگام» در حالي است كه نتوانستند توانمندي علمي ايران در عرصه فناوري پيشرفته فضايي را انكار كنند و بلكه ناخواسته به اين پيشرفت چشمگير اعتراف كردند.
 


بازداشت برخي فعال رسانه اي جريان فتنه با حكم قضايي

برخي از فعالان رسانه اي نزديك به مدعيان اصلاحات و جريان فتنه با حكم قضايي بازداشت شدند.
بازداشت اين افراد در شرايطي انجام مي شود كه گزارش هاي رسيده حاكي است سرويس هاي جاسوسي آمريكا و انگليس و فرانسه با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري تدارك ويژه اي براي اثرگذاري بر فضاي رسانه اي كشور دنبال مي كنند.
يكي از دلايل بازداشت اين افراد ارتباط آنان با رسانه هاي معاند خارجي از جمله بي بي سي است، بازداشت شدگان از طريق روزنامه نگاران فراري با بي بي سي و برخي از سايت هاي خارجي ضدانقلاب ارتباط داشتند كه اين ارتباط از چشمان تيزبين نيروهاي امنيتي كشور دور نمانده است.
از سوي ديگر بي بي سي بعد از دستگيري فعالان رسانه اي ضدانقلاب با پخش برنامه هاي متعدد به اين بازداشت ها اعتراض كرده و آن را غيرقانوني خوانده است! و حال سوال اينجا است كه اگر بي بي سي با اين افراد ارتباطي ندارد اين همه هياهو براي چيست؟
گفتني است خبرنگاران بازداشت شده در روزنامه هاي شرق، آرمان، بهار، اعتماد، خبرگزاري ايلنا و نيز هفته نامه «آسمان» مشغول فعاليت بودند.
همكاري با جريان هاي فمنيستي موسوم به جنبش زنان، ايجاد اختلاف ميان اقوام ايراني، سياه نمايي، ياس آفريني، القاي بي اعتمادي، حمايت از بازداشتي هاي جريان فتنه و همكاري با رسانه هاي خارجي ضدانقلاب چون بي بي سي و راديو زمانه، از جمله مواردي است كه در پرونده اقدامات رسانه اي بازداشت شده ها ديده مي شود.
اسامي فعالان رسانه اي بازداشت شده با حكم قضايي عبارت است از: ميلاد فدايي، سليمان محمدي، جواد دليري، ساسان آقايي، شيرين تخميري، ساسان محمدي، پوريا عالمي، پژمان موسوي، مطهره شفيعي، نرگس جودكي، اكبر منتجبي، اميلي امرايي، صبا آذرپيك، كيوان مهرگان و حسين ياغچي.
در همين ارتباط، برخي خبرگزاري ها و سايت هاي خبري ديروز خبري را منتشر كردند كه تعدادي از اين خبرنگاران كه با حكم دادستاني بازداشت شده بودند از زندان اوين آزاد شدند.
خاطرنشان مي شود؛ سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد؛ اتهامات روزنامه نگاران دستگير شده مطبوعاتي نيست.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ خلف وعده كشورهاي 1+5 در نشست آتي با ايران و تغيير تاريخ اين نشست حاكي از اين است كه با توجه به وضعيت اسفبار اقتصادي كه گريبانگير كشورهاي اروپايي شده حرفي براي گفتن در اين مذاكرات ندارند. البته بايد هوشيار بود كه دسيسه اي دركار نباشد. در ضمن حضور باشكوه و مقتدرانه ملت در راهپيمايي 22بهمن در سراسر كشور همايش قدرت براي جمهوري اسلامي در اين مذاكرات خواهد شد.
محمودي
¤ مهمترين عامل ياس و نااميدي دشمنان و استكبار جهاني و صهيونيست ها، همدلي و وحدت همه مسلمانان جهان است كه همواره بايد به آن توجه جدي شود.
محمود جعفري از كوهبنان
¤ بنده در صبح روزعاشوراي 88 نگهبان يك ساختمان بودم. هيچ گاه صحنه اي را كه عده اي زن با برداشتن حجاب و كف و سوت اقدام به رقصيدن كردند فراموش نمي كنم. براي هميشه از امام حسين(ع) بسيار شرمنده ام كه براي دفاع از حرمت عاشورا هيچ كاري نتوانستم بكنم. حال چگونه است كه برادر عزيز آقاي عسگراولادي به گونه اي سخن مي گويد كه فتنه گران از اقدام اخير او اظهار خوشحالي مي كنند.
الف-س
¤ همكاري سران فتنه با طراحي هاي بيگانگان در اغتشاشات بعد از انتخابات 88 يا از روي آگاهي بوده يا ناخواسته فريب خورده اند. در فرض اول كه خائن هستند در فرض دوم نيز صلاحيت خودشان را از دست داده اند. با اين حساب چرا برخي از روي خوش بيني بيهوده براي فتنه گراني كه حاضر به توبه نيستند و جنايت هاي صورت گرفته را نيز محكوم نمي كنند دلسوزي مي كنند.
6858---0919
¤ كشورمان با خون پيروان ولايت و امامت بيمه شده و هنوز هم اين خونها در زمين خشك نشده است. سران فتنه و فتنه گران با عوض كردن نام و عنوان خود يقين بدانند حنايشان ديگر رنگي ندارد آنها هر روز بايد عرق شرم خود را پاك كنند و جوابگوي خون مقدس شهدا باشند.
بهبود نصيري جانباز 70درصد از گيلان
¤ به برادر عزيز آقاي عسگراولادي عرض مي كنم به عملكرد فتنه گران بعد از نماز جمعه مولايمان نگاه كنند آيا تيري باقي ماند كه اين فتنه گران و حاميان آنها نينداخته باشند؟! خوش بيني هم حدي دارد.
6333---0911
¤ آقاي خباز كه در مناظره «ديروز امروز فردا» در پنج شنبه شب گذشته از بردن نام آقاي كروبي و موسوي تحت عنوان «پرهيز از غيبت و افترا» به شدت اجتناب مي كرد در همان برنامه از تهمت نسبت به رئيس جمهور ابايي نداشت. به عنوان مثال جمله «خس و خاشاك» در سخنراني بعد از انتخابات را - كه انعكاس تحريف شده آن به جنجال هاي پس از انتخابات افزود- مطرح ساخت. اگر فايل صوتي آن اظهارات را در اينترنت جست وجو كنيد به اين جملات برمي خوريد : «در انتخابات 40 ميليون نفر بازيگر اصلي و تعيين كننده اصلي بودند حالا چهار تا خس و خاشاك اين گوشه ها يك كاري مي كنند بدانيد اين رودخانه زلال ملت جايي براي خودنمايي آنها نخواهد گذاشت. 70 ميليون ملت ايران و 40 ميليون شركت كننده همه عزيزند، همه ملت ايرانند و دولت خادم همه آنهاست.» آقاي خباز چرا باز هم به اين تحريف فتنه انگيز متوسل مي شود؟
نيكنام از قم
¤ در سالگرد ميلاد فرخنده رحمت اللعالمين با توسل به آموزه هاي آن بزرگوار از افتادن در دام هاي افراط گرايان و صهيونيست هاي جهان كه به خون مسلمين تشنه اند بپرهيزيم كه دين اسلام دين رأفت و مهرباني است در اين دين كشتن يك نفر بدون دليل عقل و شرع كشتن تمام انسانهاي عالم محسوب مي شود. چرا يك مسلمان آلت دست وهابيت مسلك خرافاتي و بي اساس و دست آموز صهيونيسم و انگليس خبيث و آمريكاي جنايتكار مي شود و برادران مسلمان خود را در عراق، بحرين، سوريه، پاكستان و افغانستان و فلسطين و... به رگبار مي بندد؟
طاهري
¤ در تبليغات جديد شركت ايرانسل كه از سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود دادگاهي به شكل و شمايل دادگاههاي زمان قديم كشور انگلستان به تصوير كشيده شده و قاضي دادگاه حق را به شركت ايرانسل مي دهد. عرض مي كنم چرا و چه اصراري بوده كه دادگاه به شكل دادگاههاي كشور انگلستان به تصوير كشيده شود. اين موضوع واقعا قابل تأمل و بررسي است.
رسولي
¤ اظهارات جان كري كه حرفهاي گنده تر از دهانش زد كه با ايران چنين و چنان مي كنيم مصداق سخن حضرت سجاد(ع) است كه فرمودند خدا را شكر كه دشمنان ما را از احمق ها قرار داد. اين احمق ديد كه آن پيرزال قبل از او چقدر رجز خواند كه حكومت سوريه سقوط مي كند و بحمدالله ديديم كه سوريه پيروز مي شود. اميدوارم وزارت امور خارجه در برابر اين اجانب كوتاه نيايد.
يك شهروند
¤ قرار گرفتن جمهوري اسلامي ايران در رديف 30 كشور برتر جهان در زمينه توليد و پيشرفت نانو فناوري پاسخي مستند، قاطع و كوبنده به همه مدعيان دروغيني است كه «دين» را مانع پيشرفت علم و تكنولوژي مي دانند.
6263---0938
¤ حكومت هاي مردمي عراق و مصر از آنجا كه تحت نفوذ و سيطره غرب نيستند عوامل مزدور آمريكا درصدد برآمده اند كه در اين كشورها مردم را به جنگ با يكديگر بكشانند و با راه اندازي آشوب بهانه اي براي ورود قدرت هاي استكباري دست و پا كنند. تنها راه ناكام گذاشتن شياطين برقراري وحدت و همدلي بين فرق مختلف اسلامي در اين كشورهاست.
گل محمد نورايي
¤ برخورد دوگانه آمريكا و اروپا در دو كشور سوريه و مالي اين روزها زبانزد عام و خاص شده است؛ به طوري كه حمله نظامي به دولت مردمي سوريه براي تغيير نظام و در مالي براي حمايت همه جانبه از نظاميان كودتاگر است.
غلامرضا عوني
¤مي خواستم عرض بكنم تسهيلاتي فراهم شود كه با انتقال مكان برگزاري نماز جمعه تهران از دانشگاه تهران كه نزديك ما جنوب شهري ها است به مصلاي امام خميني در بالاي شهر تهران از حج فقرا محروم نشويم.
1839---0938
¤وضعيت پوشش و آرايش خانم هاي شاغل در شركت هاي هواپيمايي بسيار بد شده است. چرا نسبت به موضوع حجاب بي تفاوتي ديده مي شود و مسئولين امر در اين مورد دغدغه اي ندارند؟
8985---0919
¤اختلاط زن و مرد در واگن هاي مترو موجب مفسده هاي فراوان شده است. چرا مسئولان شهري قانون جدا بودن قسمت آقايان از خانم ها را شبيه اتوبوس هاي خطوط درون شهري در خطوط مترو به اجرا نمي گذارند.
8985---0919
¤كارشناسان امور ديني پاسخ بدهند تشبه به خانم ها توسط بازيگران مرد در بعضي از برنامه هاي تلويزيوني مثل برنامه جمعه به جمعه، فتيله و يا خنده بازار آيا اشكال شرعي دارد يا خير؟ حكم اين كار چيست؟
6022---0919
¤از مسئولين حج و زيارت تقاضا داريم به افراد سالخورده اي كه سالها در نوبت سفر حج مانده اند رحم كرده و نوبت آنها را جلو بياندازند. آفتاب عمر اين افراد لب بام است، حيف است كه بي نصيب از دنيا بروند.
يك شهروند
¤در منطقه 10 و 11 بنياد شهيد 300 پرونده جانباز در نوبت كميسيون قرار دارند و به كار آنها رسيدگي نمي شود. اعتراض كرده ايم خيلي راحت جواب مي دهند كسي را نداريم وعده 6 ماه بعد را مي دهند.
سعدياني
از مسئولين استان و بويژه مسئولين آب و فاضلاب شهرستان سربندر درخواست مي شود به وضعيت نابسامان فاضلاب در اين شهر توجه جدي نمايند. متاسفانه وضعيت بسيار بغرنج و نامساعد فاضلاب در اين شهر به رغم پي گيري هاي متعدد، توجهي را از سوي مسئولين براي اصلاح آن به دنبال نداشته است.
5868---0935
¤چرا بايد در بين دستمزدها اين قدر تفاوت وجود داشته باشد؟ بنگريد به حقوق يك معلم و يك كارمند بانك يا شركت نفت يا شهرداري يا بيمه و؟! از دولت و مجلس انتظار مي رود با اجراي قانون خدمات كشوري حقوق شاغلان بخش هاي مختلف دولتي را به يكديگر نزديك كند.
8965---0912
¤دستگاه هاي كارت خوان مغازه هايمان در بازار بزرگ تهران با اين حجم فروش متاسفانه از تاريخ 7/11/91 از كار افتاده است از مسئولين امر انتظار تسريع در حل مشكل را دارم.
كربلايي از بازار بزرگ تهران
 


كاش مي مردم و چنين اشتباهي را نمي كردم ! (خبر ويژه)

ادعاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر انفجار در تأسيسات هسته اي فردو، به يك رسوايي بزرگ براي اين رسانه ها تبديل شد.
برخي رسانه هاي غربي نظير روزنامه دي ولت و يك روزنامه نگار آمريكايي صهيونيستي به نام سيلورستاين منبع ادعاي خود را فردي با اسم مستعار رضا كهليلي (خليلي) معرفي كرده بودند. سازمان سيا از اين اسم مستعار ايراني براي انتشار ادعاهاي بي پايه و سست استفاده مي كند تا از خود سلب مسئوليت كرده باشد.
روزنامه دي ولت از قول رضا خليلي(!؟) مدعي شده بود كه وي اطلاعات مربوط به انفجار را از يك كارمند سابق وزارت اطلاعات به نام حميد رضا ذاكري دريافت كرده است.
وي مدعي شد كه هفته گذشته در تأسيسات هسته اي فردو در نزديكي شهر قم انفجار مهيبي رخ داده و كاركنان اين تأسيسات به علت اين حادثه در داخل اين مركز گرفتار شده و هرگونه ارتباط آنها با خارج قطع شده است.
وي همچنين مدعي شده بود نيروهاي امنيتي ايران اين منطقه را تا شعاع 24 كيلومتري محاصره كرده اند و اتوبان قم-تهران نيز بعد از اين انفجار براي چندين ساعت مسدود بوده است(!) و يك جلسه اضطراري نيز با حضور رئيس جمهور ايران، وزير اطلاعات،رئيس سازمان انرژي اتمي و برخي ديگر از مقام ها در مورد اين انفجار تشكيل شده است(!)
اما مدتي بعد در پي معلوم شدن دروغ بودن اين ادعا و عدم استقبال اغلب رسانه هاي غربي، ريچارد سيلورستاين، روزنامه نگار آمريكايي- اسرائيلي از خوانندگان خود به خاطر انتشار مطلب سراسر كذب و دروغ تحت عنوان «انفجار در سايت اتمي فردو» عذرخواهي كرد. به نوشته پايگاه ايران گلوبال وابسته به اپوزيسيون خارج از كشور او از اينكه بدون توجه به هشدارها و با عجله آن خبر را منتشر كرده است اظهار تأسف كرد و گفت: اين (انتشار خبر دروغ) يكي از مواردي است كه آرزو مي كنم اي كاش مي مردم و چنين اشتباهي را نمي كردم.
ريچارد سيلورستاين، در ادامه ضمن اشاره به اين كه تعدادي از ايراني هاي محترم كه وي مي شناسد به او قبلاً هشدار داده بودند، نوشت: اين افتضاح به عنوان ميخي آهني بر تابوت رضا كهليلي و حميدرضا ذاكري مي باشد كه اولين افرادي بودند كه نخستين قدم را در گزارش كردن اين شايعه دروغ برداشتند.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز در نوشته اي با عنوان «انفجار در سايت فردو را چه كسي و چرا منتشر كرد؟» نوشت: در گزارش مذكور ادعا شده بود انفجار در سايت هسته اي فردو در اطراف قم، باعث آسيب جدي به سانتريفيوژها و گرفتار شدن 240 نفر در اعماق زمين شده كه قادر به رهايي نيستند. اما چرا اين ادعا مورد بي اعتنايي اغلب شبكه هاي خبري قرار گرفت؟ اگر اين خبر درست بود مي توانست يكي از جدي ترين خرابكاري ها عليه ايران باشد،اما اگر درست بود.
هاآرتص مي افزايد: قطع نظر از فقدان كمترين دليل و سند درباره ادعاي مذكور اگر واقعاً انفجار مهيبي در سايت فردو انجام شده بود چرا هيچ تصوير ماهواره اي از ده ها وسيله نقليه احتمالي كه در حال انجام عمليات نجات (آسيب ديدگان) هستند به دست نيامد؟ و اگر 240 نفر كارگر وجود داشتند كه در اعماق زمين گير كردند، چگونه در كشوري كه مردمانش به اينترنت دسترسي دارند از سوي اقوام و بستگان آنها هيچ نگراني در شبكه هاي اجتماعي ابراز نشد؟ رضا خليلي با نااميدي مي گويد منبع او موثق بوده است(!)
سايت «ايران گلوبال» در پايان گزارش خود نوشت: لازم به توضيح است كه سايت ايران گلوبال تنها سايتي بود كه به اين گزارش با ترديد جدي برخورد كرد اما برخي از سايتها مانند راديو فردا و راديو دويچه وله در دام اين گزارش نادرست افتادند و با آب و تاب يك خبر بي پايه را منتشر كردند.

 


آمريكا پيغام هشدار ايران را دريافت كرد (خبر ويژه)

باراك اوباما گفت وي بيشتر از هركس ديگري به محدوديت هاي آمريكا براي مداخله نظامي در سوريه آگاه است.
وي در مصاحبه با مجله نيوريپابليكا گفته است: «در وضعيتي مانند سوريه، من بايد اين سوال را بپرسم، آيا ما مي توانيم اين وضعيت را تغيير دهيم؟ آيا مداخله نظامي اثري خواهد گذاشت؟ اين مداخله چه تاثيري روي توانايي ما در حمايت از نيروهايي كه همچنان در افغانستان هستند، خواهد گذاشت؟»
اوباما توضيح بيشتري در اين باره نداده است اما همزمان روزنامه لس آنجلس تايمز خبر داد كه ايران پيام هشدار و تهديدآميز درباره حمله عليه سوريه ارسال كرده است. اين روزنامه نوشت: علي اكبر ولايتي مشاور ارشد رهبر عالي ايران هشدار داد هرگونه حمله به سوريه، حمله به ايران قلمداد مي شود. اين قوي ترين و شديدترين هشدار از سوي ايران در حمايت از هم پيمان سوري خود بوده است.
الشرق الاوسط نيز در گزارش مشابهي نوشت: ايران سوريه را حلقه طلايي ارتباط خود با مقاومت مي داند و حاضر است به هر قيمت از سوريه حمايت كند. سخنان اخير مشاور رهبري ايران حاكي از اين معناست.
الشرق الاوسط اضافه كرد: نظام حاكم بر سوريه از دهه هشتاد قرن گذشته يك هم پيمان بسيار مهم براي ايران اسلامي بود و نخستين هم پيمان عربي نظام حاكم بر ايران به شمار مي رود. هم پيماني سوريه و ايران در زمان بشار اسد تبديل به يك رابطه تمام عيار و كامل و اساسي شده است و همين مساله باعث شد كه تهران بتواند به ميزان بيشتري بر منطقه تاثير بگذارد. اين طبيعي است كه نظام حاكم بر ايران از نظام حاكم بر سوريه حمايت كند زيرا دمشق در زمان بشار اسد و در زمان جنگ ايران با عراق، حمايت زيادي از تهران كرد؛ سوريه در آن زمان منبع اصلي كمك ها به ايران بود.
اين روزنامه افزود: اين سوابق تفسيركننده سخنان مشاور رهبر ايران است كه گفت هرگونه حمله نظامي به سوريه به منزله حمله نظامي به ايران است و ايران آشكارا اعلام كرده است كه اجازه نمي دهد نظام سوريه سرنگون شود.
گفتني است بشار اسد رئيس جمهور سوريه به تازگي در مصاحبه با روزنامه لبناني الاخبار تاكيد كرد: ارتش سوريه در برابر شبه نظاميان تحت حمايت غرب دست برتر را دارد.
وي گفت: «ارتش در ميدان مبارزه بسيار پيش است و دستاوردهاي عمده اي را كسب كرده است. اگر تركيه حمايت از شبه نظاميان را متوقف كند و مرز تركيه جهت مقابله با قاچاق سلاح و شبه نظاميان بسته شود، اين ماجرا ظرف تنها دو هفته خاتمه پيدا مي كند.»
اسد با بيان اينكه وضعيت در دمشق بهبود پيدا كرده است، افزود: «گروه هاي مسلح كه تحت حمايت مالي كشورهاي خارجي هستند، اخيرا با شكست هاي سنگيني روبرو شده اند.»
سوريه قريب 2 سال است كه درگير جنگ با تروريست ها و گروه هاي مسلح خارجي است.
گنادي گتي اف معاون وزير خارجه اخيرا اعلام كرد: ايران را نمي توان منزوي كرد و بايد از نقش مثبت ايران براي حل بحران سوريه استفاده كرد.
به نظر ما ناديده گرفتن ظرفيت ايران در اين زمينه قابل قبول نيست. ممانعت از ورود ايران به گروه ميانجي گران بين المللي، احتمال حل سياسي اين بحران را كاهش مي دهد. با توجه به روابط تنگاتنگ تهران- دمشق بعيد نيست ايران كليد حل بحران سوريه را در اختيار داشته باشد.
«ايوان سوفونيون» كارشناس انستيتوي خاورميانه در مسكو نيز موضع غرب در برابر ايران را سوال برانگيز دانسته و مي گويد: ايران داراي اهرم هاي سياسي و اقتصادي بر سوريه است؛ ابزاري كه روسيه ندارد.
 


روزنامه سعودي: اگر نجنبيم مصر هم مانند سوريه در جبهه ايران قرار مي گيرد(خبر ويژه)

«ايران سياست نزديكي با كشورهاي مختلف به ويژه مصر را صبورانه دنبال مي كند. كشورهاي حاشيه خليج فارس مراقب باشند كه مصر به سمت ايران هل داده مي شود.»
اين تحليل آميخته با هشدار را روزنامه سعودي الحيات منتشر كرد و نوشت: احتياط مصر در قبال ايران چندان به طول نخواهد انجاميد، به ويژه اگر سياست كشورهاي عرب خليج فارس در قبال مصر ادامه پيدا كند. از يك سو قاهره با چالش ها و فشارهايي در تمامي زمينه ها به خصوص در سياست خارجي و مسائل منطقه اي مواجه است و از سوي ديگر به خوبي مي دانيم كه ايران در سياست نزديكي خود به كشورها و جريان هاي مختلف بسيار صبور است و به سادگي نااميد نمي شود و پيشنهادات پر جرأتي نيز در صورت لزوم ارائه مي دهد.
الحيات افزود: به خوبي مي دانيم كه عرب هاي خليج فارس از قدرت گرفتن اخوان المسلمين در مصر هراس دارند كه در بخشي از اين هراس حق داشته و در بخشي ديگر دچار مبالغه شده اند. به دليل همين ترس است كه به جز دوحه، ديگر پايتخت هاي عربي با گشايش نسبت به قاهره و حاكمان جديد آن عمل نمي كنند. اين نكته نيز بديهي است كه خستگي سياسي و بي برنامگي در سياست هاي اخوان در مصر، ترديدهايي جدي ايجاد كرده است؛ اما اين نكته واضح و پذيرفتني نيست كه چرا بايد روابط دو جانبه حتي براي مرحله اي گذرا، دچار تنش شود؛ چرا كه اولا خسارت وارده بسيار سنگين خواهد بود و ثانياً اين تنش مي تواند در نهايت به نقطه اي برگشت ناپذير برسد و قاهره را به سمت تهران سوق دهد. درست است كه مصر، سوريه نيست ولي درغلطيدن سوريه به دامان ايران، عبرتي در خود نهفته دارد. هم پيماني تاكتيكي حافظ اسد و ايران در برابر صدام حسين به مرور به يك اتئلاف استراتژيك طولاني تبديل شد كه بهاي آن را پرداخت كرده و هنوز هم پرداخت مي كنيم.
روزنامه سعودي همچنين نوشت: به صراحت مي توان گفت كه روابط دوجانبه مصر با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را خطري جدي تهديد مي كند. كشورهاي عربي بايد سياستي جديد را در قبال مصر حتي با وجود اخوان المسلمين به كار گيرند و اين كشور را در آغوش خود بگيرند تا بدين ترتيب جلوي تلاش هاي ايران براي نزديكي به مصر گرفته شود.
 


تجزيه طلبي رسانه MI6 انگليس صداي جبهه ملي را درآورد(خبر ويژه)

شبكه بي بي سي در مسير ايجاد و افزايش تنش هاي قومي در ايران گام برمي دارد.
«جبهه ملي» با انتشار نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس بخش فارسي نوشت: متأسفانه شاهديم كه BBC مدتي است با بزرگ نمايي مشكلات و اختلافات قومي در ايران در مسير افزايش و يا ايجاد تنش هاي قومي گام برمي دارد متاسفانه استفاده از كارشناساني كه سابقه ايران ستيزي آنان بر كسي پوشيده نيست و پوشش خبري و بزرگنمايي برخي كنفرانس هاي ضد ايراني در برنامه هاي BBC و با توجه به بدبيني عمومي در ايران نسبت به عملكرد دولت انگلستان در 150 سال گذشته باعث بدبيني بيشتر مردم ايران شده است.
به گزارش گويانيوز در ادامه اين نامه با اشاره به نقش منفي و ضد ايراني انگليس در ايران و هند آمده است: انگليس در ايجاد قحطي و قتل عام مردم ايران در جنگ جهاني اول نقش داشت و قربانيان اين واقعه بيشتر از قتل عام يهوديان توسط حكومت نازي در جنگ دوم بود. انگليس همچنين نقش موثر در ايجاد آشوب هاي محلي در ايران، به گمراهي كشاندن انقلاب عظيم مشروطه و دسيسه چيني در از بين بردن نتايج موثر آن توسط به قدرت رساندن حكومت استبدادي و تحقير ملت فهيم ايران و سرنگوني دولت ملي و قانوني دكتر محمد مصدق داشت. نويسندگان اين نامه افزوده اند: اگر در شبكه بي بي سي كارشناس ضد ايراني دعوت مي شود انتظار است از كارشناسان ايران شناس آگاه نيز دعوت شود تا جواب بسياري از استدلال هاي اشتباه و مغالطه هاي آشكار و تحريف هاي تاريخي در همان برنامه داده شود. نام بردن از برخي بزرگان 100 ساله اخير ايران كه تمام عمر خود را در جهت آزادي و آزادگي سپري كرده اند به عنوان مشتي فاشيست و نژادپرست در برنامه پرگار با چه استدلال و يا حكم اخلاقي انجام مي پذيرد؟ چرا بي بي سي بايد مردم ايران را نژادپرست بخواند؟
جبهه ملي، علي عزيزي بني طرف از عناصر فراري مقيم لندن را «ترويج كننده گفتمان ضدايراني كه در راستاي تبليغات تجزيه طلبان انگليسي عليه ايران فعاليت مي كند» معرفي كرد و از شبكه بي بي سي به خاطر ترويج تجزيه طلبي با استفاده از افرادي نظير وي انتقاد كرد.
 


عسگراولادي گفت سعيدجان توبه كن خوب مي شوي (خبر ويژه)

«آقاي عسگراولادي بالاي سر من آمد و يك جمله اي هم گفت. او به من گفته بود سعيد جان توبه كن ان شاءالله خوب مي شوي».
اين مطلب را سعيد حجاريان در مصاحبه با روزنامه اعتماد عنوان كرد. وي در تحليل اظهارات اخير عسگراولادي با بيان اينكه اين اظهارات شخصي است، مي گويد: آقاي عسكراولادي زماني كه من ترور شده بودم و در بيمارستان سينا بودم، بالاي سر من آمد و براي شفاي من حمد خواند. آن موقع من بي هوش بودم. اول اطرافيان برايم گفتند و بعد خود ايشان برايم تعريف كردند. برايم «حمد» خواند و يك جمله اي هم گفت. او به من گفته بود «سعيد جان! توبه كن ان شاءالله خوب مي شوي.»
وي مي افزايد: حالا غرضم از تعريف كردن اين خاطره اين بود كه بگويم آقاي عسگراولادي هميشه چنين موضع گيري هايي داشته اند. يعني صحبت هاي اخيرشان درباره سران معترضان انتخابات سال 88 منطبق با روش هميشگي ايشان است. آقاي عسگراولادي الان گفته سران معترض بعد از انتخابات سال 88 «فتان» نيستند بلكه «مفتون» بوده اند و چون مفتون بوده اند حالا بايد توبه كنند. به نظر من صحبت هاي ايشان درباره معترضان بعد از انتخابات گذشته شبيه همان اظهاراتي است كه بالاي سر من در بيمارستان سينا گفت. آنجا هم براي من دعا كرد و هم گفت توبه كن؛ يعني آقاي عسگراولادي آدمي است كه وسط مي ايستد. اصلاً شخصيت آقاي عسگراولادي اينچنين است.
حجاريان درباره موضع علي مطهري مي گويد: موضع علي مطهري از آقاي عسگراولادي هم بهتر است. يعني علي مطهري مثل آقاي عسگراولادي وسط نيست بلكه بيشتر به سمت اصلاح طلبان متمايل است. اما آقاي عسگراولادي مجبور است كه وسط بايستد. چون ايشان تحت فشار قرار دارد و اصولگرايان افراطي به او هجوم مي آورند.
حجاريان همچنين گفته است: حرف هاي آقاي عسگراولادي ربطي به مؤتلفه ندارد و ممكن است ناشي از يك رؤياي صادقه يا به خاطر سوابق و رفاقت ها باشد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10