(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 17 بهمن  1391 - شماره 20423

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي صورت گرفت
رونمايي از دستاوردهاي جديد فضايي و نظامي
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
اينديپندنت گزارش داد
اذعان ستاره شناس دانشگاه هاروارد به موفقيت ماموريت كاوشگر پيشگام
هديه به خوانندگان
تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي،
فرصت يا تهديد؟ قسمت سوم
ضرغامي:
مناظره شريعتمداري و عسگراولادي يك الگوي اخلاقي بود
رئيس هيئت نظارت بر انتخابات نظام پزشكي:
 برخي از تاييدشده ها رد شدند
رئيس دانشگاه آزاد:
جاسبي مسئول اقدامات مهدي هاشمي در دانشگاه آزاد است
توزيع كارت آزمون ارشد آغاز شد
برگزاري جشنواره بزرگ اقوام ايراني در سنندج
مديرعامل شركت مديريت منابع آبي كشور:
 ايران جزو 5 كشور برتر جهان در سدسازي است
مخترعان البرزي توربين بادي صنعتي ساختند
متروي تبريز ارديبهشت ماه سال 92 افتتاح مي شود
كميته امداد امام خميني
يك ميليون زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد
آيت الله جوادي آملي ملك خود را وقف كرد
توزيع هداياي رهبري ميان زلزله زدگان ورزقان
اجراي نمادين حركت كاروان حضرت معصومه(س) به قم
افزايش آب درياچه اروميه در پي بارش هاي اخير
توافق ايران و عراق براي سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي
معاون رئيس جمهوري:
 7 تالاب كشور در معرض نابودي قرار دارند
عمليات اجرايي كارخانه توليد بنزين در اليگودرز آغاز شد
براي بررسي دقيق افزايش قيمت خودرو
طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان در دستور كار مجلس قرار گرفت


در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي صورت گرفت

رونمايي از دستاوردهاي جديد فضايي و نظامي

همزمان با جشن هاي سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از دستاوردهاي خيره كننده كشور در حوزه هاي نظامي و فناوري فضايي رونمايي شد.
ديروز در پنجمين روز از دهه فجر با حضور رئيس جمهور، وزير دفاع و رئيس سازمان فضايي كشور از مدل توسعه ماهواره مخابراتي زهره و مدل توسعه ماهواره اي ناهيد رونمايي شد.
محمود احمدي نژاد از نمايشگاه تازه ترين دستاوردها و فناوري هاي فضايي كشور در زمينه طراحي، ساخت و اعزام ماهواره به فضا كه به مناسبت روز فناوري فضايي در محل سالن اجلاس سران برگزار شده است، بازديد كرد.
در اين مراسم از مدل مهندسي ماهواره اي ناهيد و مدل توسعه اي ماهواره زهره رونمايي شد.
مدل مهندسي ماهواره مخابراتي ناهيد در پژوهشكده سامانه هاي ماهواره اي پژوهشگاه فضايي وابسته به سازمان فضايي ايران، با اهدافي از جمله طراحي، ساخت و آزمون مكانيزم بازشوندگي صفحات خورشيدي، طراحي، توسعه و آزمون بخش مخابراتي ارسال و دريافت اطلاعات در باند KU و توسعه و اجراي پروژه هاي مشترك چند رشته اي در قالب تيم هاي تخصصي به منظور توسعه سيستم هاي پيشرفته فضايي ساخته شده است.
مدل توسعه اي مهندسي ماهواره زهره نيز براي اولين بار در كشور، توسط متخصصان و محققان پژوهشكده سامانه هاي ماهواره در پژوهشگاه فضايي وابسته به سازمان فضايي ايران طراحي و ساخته شده است و اصلي ترين خروجي آن روند اوليه تجميع و يكپارچه سازي ماهواره مخابراتي است.
در اين مراسم همچنين سند توسعه هوافضاي كشور رونمايي شد.
رئيس جمهور با حضور در جمع پژوهشگران، متخصصان و كارشناسان ايراني در حوزه فناوري فضايي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد تهراني مقدم، افزود: شهدا و بزرگان بودند كه در مسير علمي تلاش كردند اما اكنون در كنار ما نيستند و يا اينكه ما از آنها جدا شده ايم.
وي از متخصصان و دانشمندان ايراني خواست به مانع تراشي ها و طرح هاي دشمن نيز توجه داشته باشند و بيان كرد: بايد بدانيم كه برخي رشد و عظمت ملت ايران را برنمي تابند، ملت ايران مورد بغض شياطين است كه اين بغض حاصل كمال جويي، آرمانگرايي، پاكي و انساني بودن ملت ايران است.
وي ملت ايران را حق جو و حق طلب توصيف كرد و با اشاره به حوادث تاريخي ايران گفت: وقتي حوادث 100، 150سال اخير را مطالعه مي كنيم بايد بارها و بارها فقط گريه كنيم چون هر بار ملت ايران خواست خيز بردارد پر و بال آن را زدند.
رئيس جمهور با بيان اينكه شياطين از پيشرفت ايران نگران هستند و ملت ايران، ملتي آرماني با سابقه تاريخي افتخاربرانگيز است افزود: آنها مي دانند كه اگر ملت ايران از مرزهاي علمي و دانش عبور و به پيشرفت هاي اقتصادي برسند جايي براي سلطه گران و مستكبران باقي نخواهد ماند و به همين خاطر است كه پيشرفت ايران را خطرناك مي دانند. وي با اشاره به پرتاب موجود زنده به فضا توسط دانشمندان ايراني گفت: آنها در موضوع پرتاب موجود زنده همان موضعي را گرفتند كه در قبال موضوع هسته اي اتخاذ كرده بودند.
احمدي نژاد با بيان اينكه دانشمندان ايراني در همه علوم از جمله فيزيك، بيوتكنولوژي و فناوري هاي فضايي در حال پيشرفت هستند افزود: دولت در بخش بودجه تحت فشار است اما دولت حمايت از فناوري هاي فضايي را در اولويت كار خود قرار مي دهد؛ مطلبي به دوستان گفتم اما شما جدي نگيريد، گفتند پول و ارز مي خواهيم و من به آنها گفتم اگر لازم باشد خودم را به مزايده مي گذارم تا ارز شما را تامين كنم.
پرتاب ماهواره بر سيمرغ به فضا در آينده نزديك
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم از پرتاب ماهواره بر سيمرغ به فضا در پايگاه امام خميني(ره) در آينده نزديك خبر داد.
سردار احمد وحيدي با تاكيد بر اينكه برنامه هاي ديگري از جمله پرتاب ماهواره فجر سازمان صنايع الكترونيك، پرتاب ماهواره دانشگاه شريف، پرتاب ماهواره طلوع ساخته شده سازمان صنايع الكترونيك توسط ماهواره بر سيمرغ كه گام جديدي در حوزه فضايي است در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: همه دانشگاه ها در مسير مسائل فضايي حركت مي كنند كه اين آينده خوب اين حوزه را نشان مي دهد و مركز جديد تست موتورهاي جديد در اين راستا ايجاد شده است؛ پايگاه پرتابي به نام حضرت امام مراحل آخر خود را طي مي كند كه پرتاب سيمرغ از آن پايگاه انجام خواهد شد.
وي در واكنش به ادعاي دشمنان انقلاب اسلامي مبني بر تهديدآميز بودن برنامه هاي فضايي ايران، تاكيد كرد: بنا به گفته آژانس، 95درصد ماهواره هايي كه در دنيا به كار جاسوسي و تامين مقدمات عمليات نظامي مي پردازند براي آمريكاست.
رونمايي از نسل جديد
تانك هاي ذوالفقار و صمصام
نمونه جديد از تانك هاي نيروي زميني ارتش با نام «ذوالفقار» و «صمصام» رونمايي شده است.
صبح ديروز با حضور امير پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش در جمعي از فرماندهان نيروهاي مسلح 2 نمونه جديد از تانك هاي ذوالفقار و صمصام كه توسط صنايع دفاعي ايران ساخته و ارتقا يافته اند، در محل سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش رونمايي شده اند.
از ويژگي هاي تانك ذوالفقار سرعت زياد، طراحي برجك، كنترل ليزري، استفاده از مهمات بيشتر، زره چند لايه، سه قبضه تيربار كه براي نبردهاي پدافند هوايي، زميني و زرهي استفاده مي شود و لوله گذاري اتوماتيك مي توان نام برد.
از ويژگي هاي تانك صمصام نيز كه نمونه بهينه سازي و ارتقا يافته تانك ام60 است مي توان به نصب سامانه كنترل آتش به منظور تثبيت لوله بر روي هدف در حين حركت و امكان نشانه روي و اجراي آتش بر روي اهداف ثابت و متحرك در حالت هاي تانك ثابت و متحرك با انجام اتوماتيك تصحيحات بالستيكي لوله توپ مي توان اشاره كرد.
نصب سامانه اتوماسيون به منظور حركت در سمت و برد برجك با استفاده از جواستيك توپچي، نصب سامانه ايجاد پرده دود ضد ليزر به صورت اتوماتيك از ديگر ويژگي هاي اين تانك است.
نصب سامانه مسافت ياب ليزري به منظور مسافت يابي اهداف در حالت ثابت و در حين حركت، نصب سامانه ديد در شب پيشرفته به منظور ايجاد با قابليت شليك به سوي اهداف در حالت هاي ثابت و متحرك در شب، امكان هدايت و اجراي آتش تيربار هم محور با سامانه كنترل آتش نصب شده، نصب سامانه «جمر» و نصب سامانه پرتوهاي ليزري از ويژگي هاي ديگر تانك صمصام است.
 


پاي درس علي (ع)

به اندازه تعريف
يا نقد كنيد!
ستودن بيش از آنچه سزاوار (كسي) است نوعي چاپلوسي (براي اوست).
و (بيان حسن كسي) كمتر از آن (چه هست نشانه) درماندگي يا حسادت نقاد است!
نهج البلاغه
حكمت 347
 


اخبار ادبي و هنري

حضور مسئولين فرهنگي حزب الله لبنان
در جشنواره فيلم فجر
دو تن از مسئولين فرهنگي حزب الله لبنان از سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر بازديد كردند.
شيخ علي ظاهر رئيس مركز فرهنگي هنري رسالات لبنان و مسئول امور رسانه اي حزب الله لبنان با حضور در مركز همايش هاي برج ميلاد از نزديك در جريان برگزاري سي ويكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر قرار گرفت.
وي پس از حضور در فضاي جشنواره، با عباسيان دبير سي ويكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر ديدار و پيرامون همكاري هاي دو جانبه گفت وگو كرد.
همچنين نشست مشترك دبير سي ويكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر با «ناصر اخضر» قائم مقام شبكه تلويزيوني المنار لبنان در حاشيه اين جشنواره برگزار شد.
در اين نشست پيرامون گسترش همكاري هاي دو جانبه و پوشش اخبار جشنواره فيلم فجر بحث و گفت وگو شد.
«ناصر اخضر» پس از ديدار با عباسيان از بخش هاي مختلف جشنواره فيلم فجر بازديد كرد.
فيلم ضد ايراني
بار ديگر جايزه گرفت
در ادامه تجليل هاليوودي ها از فيلم «آرگو» اين فيلم ضد ايراني جايزه بهترين فيلم انجمن كارگردانان آمريكا را نيز دريافت كرد.
اين جايزه در حالي به اين فيلم اهدا شد كه رسانه هاي غربي در گزارش هاي خود به اين مسئله اذعان كردند كه فيلم هاي ديگري شايستگي بيشتري براي دريافت اين جايزه داشتند. اما آنچه باعث شد كه «آرگو» بار ديگر در آمريكا جايزه بگيرد، مضمون ضد ايراني آن است. اين فيلم پيش از اين نيز جوايزي را در جشنواره فيلم تورنتو و گلدن گلوب دريافت كرده و در چند بخش جايزه اسكار نيز نامزد شده است. محوريت حماسه فتح لانه جاسوسي آمريكا و تلاش اين اثر براي جبران اين احساس حقارت تاريخي مهمترين عامل حمايت هاي محفلي از آرگو است.
11كتاب در حوزه ادبيات داستاني مقاومت اسلامي لبنان رونمايي شد
همزمان با سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از هشت عنوان كتاب بزرگسال و سه عنوان كتاب كودك در حوزه ادبيات داستاني مقاومت اسلامي لبنان به زبان فارسي با حضور سيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز در سالن سينمايي وزارت ارشاد رونمايي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين كتابها با عنوان «ادبيات داستاني مقاومت اسلامي لبنان» شامل دو مجموعه «قلم رصاص» و «كتاب هاي كودكان» است.
مجموعه «قلم رصاص» برگزيده بيست و هشتمين دوره كتاب سال خارجي جمهوري اسلامي ايران مي باشد و از جمله داستان هاي اين مجموعه مي توان به «ريسماني از جنس دل»، «بود و ديگر هرگز نخواهد بود»، «بازگشت دوباره»، «زماني براي كوچ به جايگاه سيمرغ»، «شما نمي توانيد بخواهيد»، «و لبخند زد»، «تو سهم مني و سياه و سپيد» اشاره كرد.
«براي چه فداكاري كرد؟» «نگهبان كوه» و «سوسو و كلاغ سياه» نيز در فهرست كتابهاي كودكان قرار دارد.
شيخ علي ظاهر، رئيس موسسه رسالات لبنان، محمدرضا سرشار ناظر ادبي ترجمه فارسي اين مجموعه نيز در اين مراسم سخنراني كردند.
فيلم هاي اقتباسي اين مجموعه در بازار جهاني جشنواره فيلم فجر نيز عرصه شده است.
منتقد اسپانيايي در نشست هاليووديسم:
يهودي ها به دنبال در دست گرفتن
كل هاليوود هستند
يك نويسنده، محقق و منتقد سينما و ضد صهيونيسم معتقد است امروز ذائقه يهودي ها به جايي رسيده كه مي خواهند كنترل تمام استوديوها و هاليوود را در دست بگيرند.
به گزارش فارس، دكتر مانوئل راس اسپانيايي نويسنده، محقق و منتقد سينما ديروز در نشست هاليووديسم در هتل آزادي گفت: نفوذ وسيع صهيونيست ها بر هاليوود مسئله اي انكارناپذير است. روزنامه لس آنجلس تايمز نيز در سال 2008 به اين مسئله اعتراف كرده و نوشته است ما اعتقاد داريم كه يهودي ها به طور موثر هاليوود را در كنترل خود دارند، در فاكس نيوز نيز بارها به اين موضوع اعتراف شده است.
وي ادامه داد: همچنين اعضاي كمپاني هاي بزرگ هاليوود چون يونيورسال و بازيگران و فيلم سازان برجسته هاليوود و همچنين رئيس اتحاديه بازيگران همگي خود يهودي هستند و آشكارا به اين مسئله اعتراف كردند كه يهوديان در سطح وسيعي بر هاليوود تسلط دارند؛ آنها ضمن اعتراف به اين مسئله گفته اند هشت استوديوي بزرگ هاليوود يا در دست يهوديان است يا بطور غيرمستقيم از طريق آنها اداره مي شود.
وي افزود: تاثير رواني فيلم هاي هاليوودي در مخاطبان بسيار وسيع است، آنچنان كه امروزه در اروپا، روسيه و آلمان از جمله نمونه هايي هستند كه اثرات رواني فيلم هاي هاليوودي در آنها مشهود است. تحولاتي كه طي دهه اخير در سينما رخ داده سرعتش به حدي بوده كه سال هاي قبل شاهد آن نبوده ايم حتي فيلم هايي كه در رابطه با خشكسالي، محيط زيست و بلاياي طبيعي ساخته مي شود تحت تاثير يهوديان ساخته مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
شعر و شاعري
هنر ملي ايرانيان است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر اظهار داشت: شعر و شاعري، هنر ملي ايرانيان است. پيشينيان ما گنجي گهربارتر از دفترهاي حكمت آميز شعر، براي ما باقي نگذاشته اند.
در بخشي از اين پيام كه ديروز منتشر شد آمده است:
شعر فارسي، زبان معنويت و اخلاقي و تربيت است و آشنايي بيشتر با اين زبان، انس بيشتر با اخلاق و عرفان و معنويت است.
بدين رو است كه هر خدمتي به شعر فارسي، خدمت به حيات معنوي انسان ها است، و هر دفتر شعري كه به خانه هاي مردم مي رود، پيكي از عالم معنا به سوي مردمان است.
دكتر محمد حسيني افزود: شعر در ايران، هيچ گاه به محاق نرفت و هرگز خزان نديد. در ايران، رقيباني چون داستان و رمان، نه جا بر او تنگ كردند و نه از ياران و همراهانش كاستند. انقلاب شكوهمند اسلامي، بر فر و شكوه آن افزود و اكنون به يمن وجود شاعراني بزرگ و نكته سنج و تعهدمدار، بهار شعر و ادب فارسي را به تماشا نشسته ايم.
 


اينديپندنت گزارش داد

اذعان ستاره شناس دانشگاه هاروارد به موفقيت ماموريت كاوشگر پيشگام

يك ستاره شناس دانشگاه هاروارد، موفقيت ايران در پرتاب يك موجود زنده به فضا و بازگرداندن سالم آن به زمين را تاييد كرده است.
به گزارش فارس به نقل از اينديپندنت، «جاناتان مك دول»، ستاره شناس دانشگاه هاروارد تصريح كرده است كه موفقيت ايران در پرتاب يك ميمون به فضا واقعي بوده است.
رسانه هاي غربي با انتشار تصاوير متفاوت از دو ميمون، ادعا كرده بودند كه ميموني كه ايران به فضا پرتاب كرده مرده است و ايران ميمون ديگري را جايگزين آن كرده است.
مك دول اظهار داشته كه يكي از تصاوير، مربوط به ميموني است كه در سال 2011 در يك عمليات ناموفق به فضا فرستاده شده و مرده بود اما عمليات 2013 موفقيت آميز بوده است.
پيشتر، مقامات كشورمان هم گفته بودند كه تصاوير منتشر شده از سوي يكي از خبرگزاري ها، تصاوير آرشيوي بوده و در جريان اين آزمايش هيچ آسيبي به پيشگام نرسيده است.
رسانه هاي غربي تلاش شديدي انجام دادند تا در اين موفقيت علمي ايران خدشه وارد كنند، طبيعي است پذيرش موفقيت جديد علمي براي ايران تحت تحريم هاي يكجانبه غرب براي رسانه هاي جريان غالب كار ساده اي نيست.
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني خطاب به مسئولان: هر وقت هر كدام صحبت مي كنيد به ضد ديگري نباشد كه اين خلاف آداب اسلام است، خلاف آداب مسلمين است، خلاف انسانيت است، خلاف مشي انبياء و مشي اولياء است، نكنيد اين كار را، قدري آرام باشيد.
 


تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي،

فرصت يا تهديد؟ قسمت سوم

دكتر سيد مسعود خاتمي¤
كارگزاران و سياستگذاران بهداشت و درمان
عمده سياست گذاري هاي كلان بهداشت و درمان توسط عده اي از متخصصان بنام و تقريباً محدود در سطح مراكز و استانها انجام مي شود كه درصد قابل توجهي از آنها در دولت هاي مختلف ثابت مي باشند.
متأسفانه عده اي از اين افراد سرشناس كه حتي تعرفه را تنظيم و ابلاغ كرده و بعداً هم درصدد اصلاح آن بوده اند بعضاً در يك يا چند مركز خصوصي و نيمه خصوصي مشغول فعاليت مي باشند. درآمد در بخش هاي غيردولتي آن قدر با درآمد در بخش دولتي آنها فاصله دارد كه بعضاً ممكن است اعتنايي به درآمد بخش دولتي خود نداشته باشند.
حال تصور كنيد فردي مي خواهد سياست گذاري كند كه چگونه يك پزشك تازه فارغ التحصيل شده را تأمين كنند كه سر از بخش خصوصي درنياورد و تمام وقت در خدمت قشر نيازمند باشد يا مي خواهد برنامه ريزي كند كه مشكلات و معضلات بخش دولتي را كم وكمتر كند تا نتيجه آن اين شود كه مراجعين به بخش دولتي رضايت داشته باشند.
آيا واقعاً وابستگي سياستگذار در برنامه ريزي او دخالت نمي كند؟
نقل است كه علامه حلي رضوان الله عليه كه از علماي بزرگ شيعه است وقتي مي خواستند فتواي طهارت آب چاه در صورت آلوده شدن به حيوان نجس را استخراج كنند و خود در منزل چاهي داشتند و به اين مشكل مبتلا بودند چاه را كلاً پر از خاك كردند و در كنار آن نشستند با خيال راحت و بدون هيچ دغدغه، استنباط شريفشان را از فقه در اين موضوع فرمودند.
وقتي علماي اعلام ما كه مظهر تقوي و عدالت هستند چنين رفتاري از خود نشان مي دهند ما واقعاً چند نفر پزشك مدير و سياست گذار كه در تقوي كفو حضرت سلمان فارسي(ره) باشند و نظرات شخصي را در سياست گذاري و مديريت دخالت ندهند. ممكن است مشكلات سر راه در بخش درمان دولتي فراوان باشد، اما آيا چنانچه عده اي تمام وقت همه دغدغه شان حل اين مشكل باشد در كوتاه مدت و درازمدت مشكل حل مي شود. مديران و سياست گذاران معلوم مي باشد بالاخره مسئول كدام قسمت هستند. اگر چنانچه يك مدير يا يك كارشناس سياست گذار چند ده برابر پرداخت بخش دولتي در بخش خصوصي درآمد داشته باشد آيا واقعاً در حل مشكل افرادي كه به هر دليل امكان حضور در بخش خصوصي را ندارند توفيقي مي تواند داشته باشد.
اين اصل عقلي و منطقي است حتي در پژوهش هاي علمي هم اگر پژوهشگر به هر دليل به يكي از موضوعات مورد بحث بستگي يا حساسيت داشته باشد اين حساسيت را در ارزيابي طرح دخالت خواهد داد.
متأسفانه در طول اين سه دهه مختلف وقتي براي حل مشكلات با اين افراد بحث و گفت وگو مي شود عمده مشكلات بخش درمان را لاينحل ترسيم مي كنند يا لااقل به گردن بخش هاي ديگري مي گذارند كه آن هم يعني هرگز حل نمي شود!
در بحث درمان هم همين مشكل مطرح است. چنانچه پزشك خود را تمام وقت مسئول درمان بيمار تحت نظر مي داند و آن طور كه بزرگان حرفه پزشكي عمل كرده و مي كنند وقف بيمار كند بسياري از مشكلات حل مي شود، به شرط اينكه اين پزشك و متخصص دغدغه اي جز بيماران خود در بخش دولتي نداشته باشند. چه بسيار بودند پزشكان كه شب هنگام و روزهاي تعطيل با حضور در بيمارستان از وضعيت بيمار خود اطلاع پيدا مي كردند. يكي از مشكلاتي كه بيماران در بعضي از مراكز درمان دولتي پيوسته آن را مطرح مي كنند اين است كه پزشك معالج را كمتر ديده اند و يا اصلاً نديده اند!
در اين قسمت ممكن است اين سؤال مطرح شود كه پزشك در بخش دولتي درست تأمين نمي شود و چاره اي جز اين گريز ندارد. البته حل اين مشكل به عهده دولت است و چنانچه قانون با قاطعيت اجرا شود دولت مطابق همان قانون موظف و حتي مجبور است مشكل را حل نمايد. توضيح اينكه بسياري از متخصصين بخصوص قشر جوان توقع درآمد آنچناني در بدو ورود ندارند و چنانچه در حد شأن پزشك به موقع و با احترام حق العمل پرداخت شود با دلخوشي كيفيت درمان خود را ارتقا داده و انجام وظيفه مي كنند.
قوانين و مقررات فارغ التحصيلان حرفه پزشكي اصولاً فعاليت فارغ التحصيلان در خارج از محل استخدامي را محدود نموده و يا در شهرستان ها هم كه امكان اين مطلب نمي باشد با كمال تأسف در مقابل اين قشر از متخصصين- كه نوعاً نخبگان كشور و مملكت هستند- فقط راه تخلف بازمي ماند.
چنانچه متوليان در مراكز خود، مشكل را درك كنند ناگزير از حل اين مشكل مي باشند و البته در وضعيت فعلي كشور، منابع مالي و بودجه هاي موجود حتماً قادر به حل اين مشكل مي باشد. حتي اگر بودجه هاي اضافي از جيب دولت صرف تأمين مراكز درماني و پرسنل خدمتگزار شود، هم امكانات براي همه نيازمندان فراهم مي شود و هم ارگان ها مجبور نيستند براي پاسخگويي به پرسنل خود كلاه شرعي درست كرده و بي عدالتي را رواج دهند. مشكل ديگر، آموزش است كه در بخش بعد به آن مي پردازيم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ فوق تخصص جراحي عروق و ترمالوژي
و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)
 


ضرغامي:

مناظره شريعتمداري و عسگراولادي يك الگوي اخلاقي بود

رئيس سازمان صدا و سيما با بيان اينكه در ابراز مواضع سياسي بايد اصول اخلاقي رعايت شود تاكيد كرد مناظره عسگراولادي و شريعتمداري بايد به عنوان الگوي اخلاقي در كشور مطرح شود.
سيدعزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما در همايش تدوين مكتب دفاعي و انقلاب اسلامي در آرا و انديشه هاي حضرت امام(ره) و امام خامنه اي اظهار داشت: رسانه امروز مثل يك رودخانه بستر جنگ نرم و سخت است و همه چيز را گرفته و دشمن روش هاي شيطاني در اين حوزه را طراحي، آزموده و عليه ايران استفاده مي كند.
وي با اشاره به فعاليت شبكه هاي تلويزيوني ضدشيعه گفت: اين تخريب ها و فعاليت ها به دليل حركت اسلامي تشيع است. ما بايد مطابق نظر امام و رهبري به درستي اسلام را تبليغ و پيام مان پيام وحدت بخش عظيم اسلامي باشد و جلوي اختلافات را بگيريم.
ضرغامي تصريح كرد: انقلاب اسلامي ماهيتي ايدئولوژيك دارد كه در نگاه اول فرصت بي نظيري است تا بتوان انقلاب را گسترش و تثبيت كرد.
رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به جايگاه اخلاق در جمهوري اسلامي گفت: چند شب پيش مناظره آقايان عسگراولادي و شريعتمداري را شاهد بوديم كه قبل از مناظره من به آنها گفتم كاري ندارم مواضع شما چيست نظرتان را بگوييد اما اين مناظره را به الگوي اخلاق در جمهوري اسلامي تبديل كنيد كه شاهد بوديم به خوبي برگزار شد. اين يك شاخص در جمهوري اسلامي است.
ضرغامي با بيان اينكه ماهيت انقلاب اسلامي جهاني است تصريح كرد: امروز چشم هاي منتظر دنيا به جمهوري اسلامي است. بخصوص حالا كه بيداري اسلامي هم رخ داده است.
وي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: آمريكا حاضر است همه شعارهاي دموكراسي و آزادي بيان خود را زير پا بگذارد و شبكه هاي خبري ايران را قطع كند. زيرا مي داند اين شبكه ها تاثير بسيار زيادي در دنيا دارند.
گفتني است، همايش دو روزه «تبيين مكتب دفاعي انقلاب اسلامي در آرا و انديشه هاي امام و رهبري كه با حضور «سرلشكر يحيي صفوي» دستيار و مشاور عالي رهبر معظم انقلاب، «سرلشكر محمدعلي جعفري» فرمانده كل سپاه، «سردار حسين سلامي» جانشين فرمانده كل سپاه، «سردار جزايري»، «سردار محمد حجازي» معاونان ستاد كل نيروهاي مسلح و «سيدعزت الله ضرغامي» رئيس سازمان صدا و سيما در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شده بود، به كار خود پايان داد.
 


رئيس هيئت نظارت بر انتخابات نظام پزشكي:

 برخي از تاييدشده ها رد شدند

رئيس هيئت نظارت بر انتخابات نظام پزشكي گفت: برخي از افرادي كه به دلايلي رد صلاحيت و يا عدم احراز صلاحيت شده بودند، تاييد شده و برخي از تاييد شده ها كه با ارائه اسناد و مداركي به هيئت، مورد بررسي مجدد قرار گرفتند رد صلاحيت شده اند.
به گزارش روابط عمومي انجمن اسلامي پزشكان ايران، مراد هاشم زهي افزود: بيشترين افرادي كه پس از رد صلاحيت به تاييد رسيده اند، افرادي بودند كه با ارائه مدارك و مستندات خود شرايط احراز خود را به اثبات رسانده اند اما در كنار اين افراد برخي مدارك و مستنداتي از افراد تاييد شده هم ارائه شد كه پس از بررسي دقيق منتج به رد صلاحيت آن افراد شد.
وي با اين بيان كه رد صلاحيت ها به هيچ عنوان سياسي نبوده و براساس معيارهاي موجود، صلاحيت برخي از افراد مورد تاييد قرار نگرفته است، اظهار داشت: براساس احترام خاصي كه به قشر پزشكان به عنوان نخبگان قائل هستيم با ارسال نامه هايي محترمانه اين خبر به آنها اعلام شد.
نماينده مردم نهبندان با تاكيد بر اين كه رد صلاحيت شده ها مي توانند با مراجعه حضوري دلايل و مدارك خود را ارائه دهند، ادامه داد: به طور قطع دلايل و مستندات با در نظر گرفتن آبروي افراد طي مكاتباتي به آنها اعلام شده است.
وي گفت: تعداد 150 نفري كه رد صلاحيت شده اند به 110 نفر احتمالا كاهش مي يابد و از حدود 160 نفري كه در تهران ثبت نام شدند، تنها 14 نفر از سوي هيئت نظارت شهرستان تهران رد صلاحيت شده اند.
 


رئيس دانشگاه آزاد:

جاسبي مسئول اقدامات مهدي هاشمي در دانشگاه آزاد است

فرهاد دانشجو هرگونه پاسخگويي به اقدامات مهدي هاشمي در دانشگاه آزاد را به جاسبي واگذار كرد.
فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد در گفت و گو با مهر، پاسخگويي به هرگونه سؤال در خصوص فعاليت هاي انتخاباتي مهدي هاشمي در انتخابات 88 و ساير اقداماتي كه به نام دانشگاه آزاد از سوي وي صورت گرفته را به جاسبي واگذار كرد و گفت: آن زمان من رئيس دانشگاه آزاد نبودم و توصيه ام اين است كه پاسخ سؤالتان در اين زمينه را از جاسبي بخواهيد و من جوابي نمي دهم كه از آن اطلاعي ندارم.
دانشجو گفت: از سوي ديگر، هيئت تحقيق و تفحص مجلس هم مشغول بررسي اين موضوع است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه سمت مهدي هاشمي در جريان آكسفورد چه بود، گفت: وي در واحد آكسفورد دانشگاه آزاد تنها يكي از كارمندان اين دانشگاه بود.
 


توزيع كارت آزمون ارشد آغاز شد

توزيع كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد سال 92 آغاز شد.
كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد سال 92 تعداد 896 هزار و 44 داوطلب در سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org منتشر شد.
كارت شركت در آزمون حاوي اطلاعات ثبت نامي، تاريخ و محل برگزاري آزمون است كه داوطلبان براي مشاهده و پرينت كارت خود بايد به سايت سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه كنند.
همچنين، داوطلبان بايد بر اساس مشخصات شناسنامه اي يا شماره پرونده و كد رهگيري وارد سايت سازمان سنجش آموزش كشور شده و نسبت به پرينت كارت شركت در آزمون اقدام كنند.
براي شركت در جلسه آزمون همراه داشتن پرينت كارت شركت در آزمون و همچنين اصل كارت ملي يا اصل شناسنامه عكسدار و ارائه آن الزامي است. بر اين اساس داوطلبان بايد شخصا براي پرينت كارت شركت در آزمون خود اقدام كنند.
آن دسته از داوطلباني كه علاوه بر كدرشته امتحاني اصلي متقاضي شركت در يكي از 66 كدرشته امتحاني به عنوان رشته امتحاني دوم نيز هستند، بايد كارت شركت در آزمون رشته امتحاني دوم خود را نيز از سايت اين سازمان پرينت گرفته و به آدرس حوزه امتحاني مندرج بر روي كارت مراجعه كنند.
 


برگزاري جشنواره بزرگ اقوام ايراني در سنندج

سنندج-خبرنگار كيهان:
جشنواره بزرگ اقوام ايراني با حضور هنرمنداني از 25 استان كشور در سنندج برگزار شد.
اين جشنواره با هدف آشنا شدن نسل جوان و پويا با آداب، رسوم و سنن اقوام بزرگ ايراني در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي سنندج آغاز شد.
اين جشنواره كه با حضور هنرمنداني از 25 استان كشور در حال برگزاري است، به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت و اين هنرمندان سنت هاي اقوام بزرگ ايران اسلامي را به نمايش مي گذارند.
در اين جشنواره نمايشگاهي از صنايع دستي و سوغات و هداياي استان هاي حاضر در جشنواره به نمايش درآمد و استان كردستان به شركت كنندگان معرفي شد.
در اين جشنواره با ايجاد فروشگاهي سوغات استان هاي شركت كننده به علاقه مندان عرضه مي شود.
اين جشنواره با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان، شهرداري و فرمانداري سنندج و شركت نمايشگاه هاي بين المللي سهند سامانه صدرا و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به مناسبت گراميداشت ايام مبارك دهه فجر برپا شده است.
 


مديرعامل شركت مديريت منابع آبي كشور:

ايران جزو 5 كشور برتر جهان در سدسازي است

مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور گفت: ايران جزو پنج كشور برتر دنيا در سدسازي و نگهداري از تاسيسات آبي است.
به گزارش ايرنا، از بندرعباس «محمدحاج رسولي ها» ديروز در مراسم معرفي محمدباقر حيدري مديرعامل جديد شركت آب منطقه اي هرمزگان افزود: هم اكنون كشور ما بيش از 145 سد با حجم 50 ميليارد متر مكعب در حال بهره برداري دارد.
وي كمبود نزولات جوي را بزرگترين دغدغه خود و مسئولان صنعت آب دانست و اظهار داشت: با توجه به شرايط اقليمي كشور، 75 درصد خاك ايران جزو مناطق خشك، فرا خشك و نيمه خشك است كه در 10 سال اخير با وجود كمبود بارندگي ها، وارد دوران خشكسالي شديم.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: بحران شديدي گريبانگير صنعت آب كشور شد كه اين بحران با وجود برنامه ريزي هايي كه در بخش تامين آب كشور داشتيم، تا حدودي برطرف شده است.
 


مخترعان البرزي توربين بادي صنعتي ساختند

مخترعان البرزي موفق به ساخت نمونه صنعتي توربين شدند.
نصرت الله بيات و ابوالفضل دولتي در گفت وگو با خبرنگار مهر در كرج اظهار داشتند: با توجه به تجهيز كارگاه و ساخت بيشتر قطعات، در حال آماده سازي براي مونتاژ اوليه اين توربين هستند.
آنان گفتند: سعي دارند ظرف يك ماه آينده توربين مذكور را در يكي مناطق بادخيز كشور براي توليد برق به طور رسمي راه اندازي كنند.
نصرت الله بيات اظهار داشت: نمونه در حال تكميل، كوچكترين سايز توليدي ما خواهد بود كه طي برآوردهاي اوليه بين 150 تا 200 كيلو وات، قدرت توليدي برق دارد.
ابوالفضل دولتي نيز گفت: با توجه به تغييراتي كه در اندازه و ساختار فيزيكي توربين ايجاد كرده ايم، راندمان و بازدهي بالايي خواهد داشت.
اين افراد ضمن طراحي نمونه هاي بزرگتر اين توربين، در حال اخذ مجوز از سازمان صنايع و معادن كرج هستند.
اين دو مخترع پيش از اين موفق به ساخت نمونه آزمايشي و ثبت توربين بادي محور عمودي شده بودند.
 


متروي تبريز ارديبهشت ماه سال 92 افتتاح مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
مترو شهر تبريز پس از سال ها انتظار، سرانجام در ارديبهشت ماه 92 به بهره برداري رسيده و راه اندازي مي شود.
«محمد اشرف نيا»، معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي با اعلام اين خبر گفت: براي اين پروژه عظيم 500 ميليارد تومان اعتبار تعلق گرفته و مرحله اول آن در ارديبهشت ماه سال آينده به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.
وي يادآور شد: مرحله اول متروي شهر به طول 7 كيلومتر افتتاح مي شود.
 


كميته امداد امام خميني

يك ميليون زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد

يزد- خبرنگار كيهان:
معاون اداره كل حمايت هاي اجتماعي كميته امداد امام خميني(ره) كشور در يزد گفت: هم اكنون يك ميليون و 45هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت اين نهاد هستند.
اسماعيلي افزود: بيش از 30 هزار زن سرپرست خانوار در كشور تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتند.
وي در جمع نمايندگان امور بانوان دستگاه هاي اجرايي استان يزد هماهنگي و تعامل دستگاه ها را به منظور رفع مشكلات زنان سرپرست خانوار خواستار شد.
وي بر بهره گيري از ظرفيت هاي قانوني سازمان ها و ارگان هاي ذيربط در زمينه زنان سرپرست خانوار تاكيد كرد و افزود: همه دستگاه ها بايد براي توانمندسازي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي زنان سرپرست خانوار تلاش كنند.
 


آيت الله جوادي آملي ملك خود را وقف كرد

نماينده رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در امور حوزه علميه گفت: آيت الله جوادي آملي، 383هزار و 874 متر از عرصه و اعيانش را براي ترويج احكام ديني وقف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ساري به نقل از روابط عمومي اداره كل اوقاف مازندران، نماينده رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در امور حوزه هاي علميه اظهار داشت: براساس وقف نامه اين موقوفه كه 13 آذر سال 91 با شماره 19256 به ثبت رسيده است، آيت الله عبدالله جوادي آملي با در نظر گرفتن همه شرايط جامع وقف، واقف، موقوفه و موقوف عليه 383 هزار و 874 مترمربع از عرصه و اعيان ملك خويش را واقع در شهرستان آمل وقف حوزه علميه آمل (مدرسه امام حسن عسكري(ع)) كرد.
حجت الاسلام سيدجلال رضوي مهر ادامه داد: در بخشي از اين وقف نامه هشت صفحه اي، واقف نيت خويش را تحقيق، تفسير و تدريس و تاليف و پژوهش قرآن كريم، فلسفه اسلامي، كلام، فقه، اصول و ساير دانش هاي اسلامي قرار داده است.
همچنين در بخش ديگري از اين وقف نامه جامع مي خوانيم: «ثواب اين عمل عبادي بعد از قبول خدايي كه «يقبل اليسير و يعفو عن الكثير» است به ذوات قدسي اهل بيت عصمت و طهارت(ع) اهدا مي شود و چون تمام بركات آسماني و زميني به بركت خاتم اوصيا و اولياي حضرت حجت بن الحسن العسكري(ع) است، مهمترين وظيفه خود را انتظار ظهور و بهترين دعا را تعجيل در فرج و سلامتي آن ذات مقدس مي دانيم.
براساس برآورد كارشناسان، ارزش ريالي اين ملك بيش از 153 ميليارد، معادل 15 ميليارد و 549 ميليون و 600 هزار تومان برآورد شده است.
 


توزيع هداياي رهبري ميان زلزله زدگان ورزقان

هداياي رهبر معظم انقلاب به مادران باردار و شيرده در مناطق زلزله زده ورزقان توزيع شد.
مدير شبكه بهداشت و درمان ورزقان ديروز در گفت وگو با خبرگزاري فارس در ورزقان با اعلام خبر فوق گفت: مقدار اقلام مواد غذايي به ارزش حدود 200 هزار تومان بين 200 نفر از مادران باردار و شيرده در ورزقان توزيع شد.
محمد ميرزاپور هدف از اين كار را بهبود وضعيت تغذيه زنان باردار و شيرده و پيشگيري از تولد نوزادان كم وزن و ارتقاي سلامت مادران باردار و شيرده اعلام كرد و افزود: در هر مرحله مواد غذايي و پروتئيني به ارزش حدود 400 ميليون تومان در بين جمعيت روستايي و شهري واجد شرايط ورزقان توزيع مي شود.
وي از استقرار اكيپ بهداشتي درماني در روستاهاي بالاي 20 خانوار زلزله ديده خبر داد و گفت: اين اكيپ هاي بهداشتي درماني در روستاهاي زلزله زده با سمپاشي اطراف اقامتگاه روستاييان و نيز توزيع دارو در خدمت اهالي بوده تا مردم در دريافت خدمات بهداشتي درماني مطلوب با مشكل مواجه نشوند.
 


اجراي نمادين حركت كاروان حضرت معصومه(س) به قم

همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم هزاران نفر از مردم دوستدار اهل بيت(ع) با حضور و همراهي در كاروان نمادين ورود آن حضرت به قم، ارادت خود به كريمه اهل بيت(ع) را نشان دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، در سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم صبح دوشنبه حركت نمادين كاروان حضرت معصومه(س) به قم از ميدان معصوميه به سمت حرم مطهر ايشان آغاز شد.
هزاران مردم دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت(ع) با حضور و همراهي در اين مراسم ضمن خوش آمدگويي به حضرت، ارادت خود به اين بانوي بزرگوار را نشان دادند.
اين كاروان پس از سپري كردن ساعاتي به حرم مطهر ايشان رسيده و با گرد آمدن در صحن امام رضا(ع) مرقد مطهر اين بانوي بزرگوار، مراسم مولودي خواني توسط مداح اهل بيت(ع) برگزار شد.
سرانجام دسته هاي مردم با گلباران بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) و زيارت مرقد مطهر ايشان، عرض ارادت و خوش آمد گويي به اين بانوي بزرگوار داشتند.
همزمان با 23 ربيع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، مردم متدين و ولايتمدار شهر قم با گل و گلاب به استقبال كاروان نمادين دخت موسي بن جعفر(ع) رفته و قدوم مبارك بانوي خوبي ها و كرامت و خواهر شاه خراسان به ديارشان را گرامي مي دارند.
در اين مراسم كه همراه با مداحي و قرائت زيارت حضرت معصومه(عليهاالسلام) بود، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي، متولي آستان مقدس قم و ساير مسئولان و مديران آستان و ارگان هاي دولتي و نظامي استان قم حضور داشتند.
حركت كاروان نمادين ورود حضرت معصومه(س) به قم از ميدان معصوميه قم آغاز و تا حرم مطهر ادامه يافت و دوستداران اهل بيت(ع) با سر دادن شعارهايي و پخش شربت و شيريني سالروز ورود آن بانو به قم را گرامي داشتند.
 


افزايش آب درياچه اروميه در پي بارش هاي اخير

مدير مطالعات آب منطقه اي آذربايجان غربي، از افزايش آب درياچه اروميه خبر داد و گفت: در حال حاضر تراز اكولوژيكي اين درياچه 1271متر است.
«مهرنگ دوستي رضايي» در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه اگر ميزان بارندگي با همين روند ادامه يابد، بزودي شاهد افزايش آب درياچه اروميه خواهيم بود، افزود: 200 ميليون متر مكعب آب طي سال آبي 92-91 وارد درياچه اروميه شده و بارش هاي اخير افزايش 40 سانتي متري آب درياچه اروميه را در پي داشته است.
وي با اشاره به اينكه به طور متوسط هر سال يك متر از آب درياچه اروميه در اثر تبخير كاسته مي شود، گفت: بارندگي هاي سال هاي گذشته توان جبران آب هاي تبخير شده را نداشتند اما بارندگي هاي اخير علاوه بر جبران آب تبخير شده، آب درياچه اروميه را افزايش داده است.
رضايي خاطرنشان كرد: بارندگي هاي سال گذشته 147ميلي متر بود كه اين رقم در سال جاري به 226 ميلي متر رسيده، اين در حالي است كه ميزان متوسط بارندگي در سال هاي گذشته 169 ميلي متر بوده است كه طبق آمار آب درياچه اروميه نسبت به سال گذشته 54 درصد و نسبت به ميزان متوسط درازمدت 34 درصد افزايش نشان مي دهد.
مدير مطالعات آب منطقه اي آذربايجان غربي با بيان اينكه آب درياچه اروميه 3 متر پايين تر از تراز اكولوژيكي است، گفت: در حال حاضر تراز اكولوژيكي درياچه اروميه 1271متر است كه اگر ميزان بارندگي ها به همين روند ادامه پيدا كند به زودي شاهد روند افزايش آب درياچه اروميه خواهيم بود.
 


توافق ايران و عراق براي سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي

مديركل مناطق آزاد عراق از ايجاد منطقه آزاد مشترك ايران و عراق در بخش صفر مرزي شلمچه كه توجيه اقتصادي براي هر دو طرف دارد، خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، صالح القيسي صبح ديروز در بازديد از منطقه آزاد اروند اظهار كرد: در بازديدي كه از مناطق آزاد ايران داشته ايم با پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در اين مناطق آشنا شده و خواستار استفاده و انتقال آنها از ايران به عراق هستيم.
وي افزود: در سفرم به ايران تفاهمنامه اي بين دو طرف ايراني و عراقي به امضا خواهد رسيد كه ايجاد منطقه آزاد مشترك در بخش صفر مرزي شلمچه از سمت ايران و عراق كه توجيه اقتصادي براي هر دو طرف دارد يكي از اين توافقات است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نيز گفت: توسعه حمل و نقل ريلي و دريايي و همچنين سرمايه گذاري در بخش صنعت به خصوص در حوزه صنايع پتروشيمي و پايين دستي از موضوعات مورد توافق در نشست مشترك ايران و عراق است.
محبت رئيسي با اشاره به بازديد مديركل مناطق آزاد عراق و هيئت همراه از منطقه آزاد اروند اظهار كرد: اين بازديد به منظور افزايش همكاري دوجانبه در زمينه صادرات، مرز شلمچه و ايجاد منطقه تجاري بين دو كشور صورت گرفته است.
وي با اشاره به ظرفيت منطقه آزاد اروند تصريح كرد: با استفاده از ظرفيت هاي حمل و نقل زميني، ريلي، آبي و هوايي جمهوري اسلامي ايران و اتصال يك منطقه مشترك تجاري، به خوبي مي توان در راستاي توسعه روابط تجاري بين ايران و عراق تلاش كرد.
 


معاون رئيس جمهوري:

 7 تالاب كشور در معرض نابودي قرار دارند

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست از وجود يك هزار نقطه تالابي در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت تالاب كشور در معرض آسيب جدي و نابودي قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، محمدجواد محمدي زاده در همايش روز جهاني تالاب ها در محل سالن همايش هاي طرح توسعه نيشكر اظهار كرد: يكي از برنامه هاي جدي كنوانسيون بين المللي رامسر پيگيري و شناسايي تالاب ها در تمام نقاط دنيا است كه در حال حاضر بالغ بر 163 كشور عضو اين كنوانسيون هستند و بيش از دو هزار و 65 تالاب در اين كنوانسيون به ثبت رسيده اند.
رئيس سازمان محيط زيست در ادامه به تنوع زيست محيطي در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر ايران از لحاظ تنوع گونه هاي پرندگان با مجموع كشورهاي اروپايي در يك اندازه قرار دارد كه عمده اين موضوع به دليل وجود تالاب ها و حيات پرندگان در آن است.
وي به برخي ديگر از امتيازات وجودي تالاب ها اشاره كرد و گفت: تالاب ها نقش بسزايي در تلطيف هوا، جذب گرد و غبار و تعديل دماي زمين دارند.
وي در ادامه با اشاره به شناسايي بيش از يك هزار تالاب در سطح كشور افزود: در حال حاضر تنها 100 نقطه به عنوان منطقه حفاظتي مراقبت شده و منطقه حساس تعيين شده اند.
وي اضافه كرد: با توجه به وقوع خشكسالي هاي پياپي، هفت تالاب كشور به ميزان گسترده اي آسيب ديده اند ولي با تلاش هاي انجام شده، سه تالاب از وضعيت خطرناك خارج و كاملا احيا شدند.
معاون رئيس جمهور در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفيت فعاليت هاي تشكل هاي مردم نهاد و NGO تاكيد كرد و گفت: بايستي با استفاده از تشكل هاي مردم نهاد به صيانت از تالاب ها و كمك به توسعه آنها گام جدي برداشت.
وي از لزوم همكاري و مشاركت جدي استانداران، براي مديريت يكپارچه همه تالاب هاي در معرض خطر خبر داد و گفت: اين برنامه بايد تا پايان سال آينده محقق شود.
محمدي زاده از حمايت جدي سازمان متبوعش از هرگونه برنامه پژوهشي و تحقيقاتي در زمينه تالاب ها خبر داد و گفت: سازمان محيط زيست در بودجه سال جاري خود بيش از 30 ميليارد تومان از اعتبارات خود را به تقويت تحقيقات و آموزش ها در اين حوزه اختصاص داده است.

 


عمليات اجرايي كارخانه توليد بنزين در اليگودرز آغاز شد

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
عمليات اجرايي كارخانه توليد بنزين پيروليز و مشتقات نفتي در شهرك صنعتي اليگودرز آغاز شد.
اين كارخانه در زميني به مساحت 40 هزار متر مربع و با هزينه اي بالغ بر 200 ميليارد ريال احداث و زمينه اشتغال 200 نفر را به صورت مستقيم و غيرمستقيم فراهم خواهد كرد.
ظرفيت توليد روزانه اين واحد توليدي 600 تن و محصولات اين كارخانه شامل حلال هاي صنعتي و آلي و همچنين نفتا است.
 


براي بررسي دقيق افزايش قيمت خودرو

طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان در دستور كار مجلس قرار گرفت

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: براي بررسي دقيق افزايش قيمت خودروها، طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان در دستور كار مجلس قرار گرفته است.
ابوالقاسم جراره در گفت و گو با خبرنگار مهر در بندرعباس در خصوص اقدامات مجلس براي بررسي دلايل افزايش قيمت خودرو، گفت: در اين زمينه جلسات مختلفي با مسئولان كارخانه هاي خودروسازي كشور برگزار شده كه خودروسازان افزايش هزينه هاي توليد به علت افزايش هزينه واردات قطعات موردنياز خودرو را دليل اصلي افزايش قيمت خودرو عنوان كرده اند.
وي ادامه داد: البته مجلس به طور كامل با دلايل ذكر شده از سوي خودروسازان موافق نيست و به همين علت طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان در دستور كار مجلس قرار گرفته است. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: خودروسازان همواره به دنبال افزايش قيمت خودروها بوده اند و اين در حالي است كه با وجود هزينه هاي بسيار سنگين خريد خودرو براي مردم هنوز خودروسازان نتوانسته اند توليدات ايده آلي داشته باشند و در اين خصوص همواره نارضايتي وجود داشته است.
جراره تصريح كرد: طي سال هاي اخير همواره از كارخانه هاي خودروسازي موجود حمايت شده و با اين وجود اين صنعت در بسياري از زمان ها شرايط بحراني داشته و اين در حالي است كه بايد به جاي حمايت هاي دائمي در جهت بهبود كيفيت خودروها گام برداشته مي شد.
وي با بيان اين كه ضرورتي ندارد كارخانه هاي خودروسازي بانك داشته باشند و يا در ديگر بخش ها سرمايه گذاري كلان كنند، اظهار داشت: خودروسازان مدت هاست شعار مي دهند كه در اين صنعت خودكفا شده ايم اما امروز تحريم ها را علت اصلي افزايش كم سابقه قيمت خودرو عنوان مي كنند كه اين مسئله نشان مي دهد توانايي هاي موجود در اين بخش به خوبي به كار گرفته نشده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10