(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 18 بهمن  1391 - شماره 20424

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت ششم
آنچه باقي مي ماند
تصويب يك فوريت طرح در مجلس
اخلالگران بازار ارز مفسد في الارض هستند
در مكتب امام
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران:
پيشرفت هاي هسته اي ايران قدرت چانه زني كشور را افزايش داد
15هزار دانشجو به عمره مفرده مي روند
در نشست وزيران خارجه سازمان همكاري اسلامي مطرح شد
 اعلام آمادگي ايران براي حل بحران در مالي و سوريه
در ديدار با سفير دهلي در تهران
لاريجاني: مراودات سياسي و اقتصادي ايران و هند در مسير خوبي قرار دارد
سرلشكر صفوي: الگوي بسيج مردمي را امام و ملت بزرگ ايران
 به ملت هاي عربي و اسلامي آموختند
دو عضو كميسيون قضايي از پاسخ وزير دادگستري قانع نشدند
تشكر خانواده مرحوم حبيبي از رهبر انقلاب
 سران قوا و رسانه هاي گروهي
تهيه برآورد امنيتي- اطلاعاتي انتخابات توسط كميسيون امنيت ملي
غرب مجبور به پذيرش نظر ايران شد
 دور جديد مذاكرات با 1+5
8 اسفندماه در قزاقستان
افتتاح فاز دوم خدمات الكترونيك قضايي


راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت ششم

آنچه باقي مي ماند

ابراهيم حاجي محمدزاده
حضرت امام(ره) در آغاز سال 1364 و در بحبوحه جنگ تحميلي و سالي كه در پايان آن يكي از شگفت ترين عمليات نظامي رخ مي دهد و رزمندگان و متعهدان به اسلام ناب محمدي با عبور غيرقابل تصور غواصان و لشگرهاي متعدد از اروند بزرگترين استراتژيست هاي نظامي جهان را مات مي كنند و قدرت منتظران حضرت بقيه الله را در عصر غيبت مقارن ظهور به رخ جهانيان مي كشند.
يكي از عميق ترين و بي بديل ترين رهنمودهاي سياسي الهي خود را ارائه داده و مي فرمايند؛ «تمام اين پيروزي ها و عدم پيروزي ها و سطلنت ها و ابرقدرتي ها و همه، گذراست. ما اين جا نشستيم، بلااشكال در صد سال ديگر از ما خبري نيست، گذشته است، رفته است، پيروز بشويم رفته است، شكست بخوريم رفته است، قدرت داشته باشيم، رفته است، نداشته باشيم گذشته است. آن كه باقي است، آن است كه در پيش خودمان است. آنچه باقي مي ماند، ما و چيزهايي كه حمل مي كنيم به عالم ديگر است، ما بايد به فكر اين معنا باشيم كه خدمت بكنيم؛ خدمتي كه براي ما سرمايه باشد براي آن جهان. زدن و پيروز شدن و فتح كردن و همه اينها اگر آن بعد معنوي اش نباشد، همه اش شكست است؛ بلكه آنهايي كه بيشتر در نظر مردم پيروزند، شكسته ترند. اين قدرت هاي بزرگي كه در عالم بوده است و هست و خواهدبود، اينها اگر آن بعدي كه آنها را به سعادت مي رساند نداشته باشند، تمامش شكست است. چند روز خورد و خواب و جنايت و خيانت و بعدش تمام، اين جا بسته مي شود و در آن عالم باز مي شود، صحيفه ما باز مي شود. همه اين عالم شهادت مي دهند براي ما، همه حاضرند. ما بايد كه فكري بكنيم كه نصرت كنيم خدا را؛ ان تنصرالله ينصركم جنگ نيست، انزوا هم نيست پيشرفت نيست، شكست هم نيست. نصرت يك معنايي است كه در خود انسان بايد متحقق بشود، ما اگر چنانچه در همه جبهه ها پيروز بشويم، لكن به عنوان نصرت خدا نباشد، براي نصرت خودمان باشد، بخواهيم كه خودمان يك جايي را بگيريم، ما نصرت خدا را نكرديم و خدا هم آن وعده اي را كه داده اند، عمل نمي كنند. اگر عمل كنند يك عنايت خاصي است، ربطي به ما ندارد. آني كه وعده كرده است كه «ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم» (1)، آن اين است كه شما جبهه نصرت را باز كنيد، خدا هم باز مي كند و شما براي خدا كار كنيد، براي خدا پيش برويد، براي خدا زحمت بكشيد، براي خدا همه كارها را انجام بدهيد. آن كه در جبهه هست براي خدا بايد جبهه باشد. آن كه پشت جبهه است براي نصرت خدا باشد، اين كسي كه متصدي امور لشكر است براي خدا متصدي باشد. آن كه متصدي امور كشور است براي نصرت خدا باشد. آن كه در مجلس است براي خدا در مجلس باشد، براي نصرت خدا باشد و بالاخره اگر همه در نصرت خدا باشيم، خدا به وعده خودش بي اشكال عمل مي كند. اگر نقصي باشد در ماست. اگر ما به خيال خودمان پيروزي داريم پيدا مي كنيم، لكن نصرت خدا نباشد، يعني براي او نباشد براي پيشرفت مقاصد الهي نباشد، مقاصد الهي مقصود اين است كه براي مظلومان، براي مستمندان، براي پيشرفت احكام اسلام، براي دفع ظلم از مظلومان، براي قطع يد ستمگران، همه اينها براي خدا، خدا فرموده است، ما عمل مي كنيم. اگر فرموده بود كه برويد در منزلتان بنشينيد، آن وقت ما براي خدا مي رفتيم منزل مي نشستيم، وقتي مي فرمايد كه قتال كنيد. قاتلوهم (2) براي خدا، براي اطاعت اوست. وقتي براي اطاعت اوست، نصرت و شكستش هيچ فرقي با هم ندارد، براي اين كه، اين وجهه الهي اش همه اش نصرت است. آن چيزي كه مربوط به معنويات است و مربوط به يك جهان ديگر است و براي ما، مايه دست است، براي ما سرمايه است، وقتي در دست ما باشد، چه شكست بخوريم و چه پيروز بشويم، هيچ فرقي با هم ندارد، و اگر اين معنا نباشد باز هم فرقي ندارد، بلكه پيروزي ها شكستش بيشتر است.
بايد ما جديت كنيم كه اين معنا را درست بكنيم. دنبال اين باشيم كه اگر چناچه متصدي امر دولتيم، دولتي باشيم كه براي خداكار بكنيم. و براي خدا كار كردن، اين است كه ببينيم خدا چي فرموده است، چي گفته است، ما بايد بكنيم. فرموده است كه به مستمندان بايد برسيد، به ضعفا بايد برسيد، به مردم فقير بايد برسيد، براي همه بايد تهيه كنيد. وقتي كه بنا شد ما براي اين جهت خدمت كرديم. اين نصرت خداست. نصرت خدا، نصرت بندگان خداست نصرت دين خداست. وقتي ما نصرت كرديم بندگان خدا را براي خدا، براي اين كه اينها «عيال الله» هستند. ما اگر چنانچه در جبهه ها هم پيروز نشويم، اين جا پيروزيم. و اگر اين طور نشد، شكست خورديم از همين حالا، در اوج پيروزي در شكست هستيم و در حضيض شكست، پيروز هستيم.(3)
ـــــــــــــــــــــــــــ
(1) سوره محمد(ص) آيه7 «اگر خدا را ياري كنيد خدا هم شما را ياري كرده و قدمهايتان را استوار مي كند»
(2) سوره بقره آيه 193 «وقاتلوهم حتي لاتكون فتنه و يكون اله لله» با آنان جهاد كنيد تا فتنه و فساد از روي زمين برطرف شود و همه دين از آن خدا باشد.
(3) صحيفه امام، ج19 ص301
 


تصويب يك فوريت طرح در مجلس

اخلالگران بازار ارز مفسد في الارض هستند

نمايندگان مجلس با فوريت طرحي موافقت كردند كه در صورت تصويب نهايي اخلالگران بازار ارز با مجازات افساد في الارض روبرو خواهند شد.
فوريت اين طرح كه با 37 امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است با 140 راي موافق، 30 راي مخالف و 9 راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.
براساس اين طرح بانك مركزي موظف مي شود به منظور پيشگيري و كنترل بازار مبادلات غيرمجاز ارز ظرف 2 ماه از تصويب قانون سامانه ثبت معاملات ارزي را ايجاد و امكان صدور كد رهگيري را فراهم نمايد.
در صورت تصويب نهايي تمام صرافي ها و شعب ارزي بانكها موظف مي شوند مبادلات ارزي خود را در سامانه ثبت معاملات ارزي ثبت كرده و براي خريداران ارز كد رهگيري صادر كنند.
در ماده 4 اين طرح آمده است: هر شخصي كه با اقداماتي از قبيل انجام معاملات صوري ارز، احتكار ارز، سلف فروشي ارز، انجام مبادلات ارزي خارج از شبكه قانوني و قاچاق ارز در بازار ارز اخلال موثر ايجاد كند علاوه بر جزاي نقدي به حبس از دو تا پنج سال و چنانچه اقدامات فوق عرفا عمده يا كلان محسوب شود به حبس از پنج تا ده سال محكوم مي شود.
بر همين اساس هر شخصي كه خارج از شبكه مجاز مبادلات ارزي به مبادله ارز اقدام نمايد به جزاي نقدي معادل دو برابر ارز مورد مبادله با قيمت ريالي آن به نرخ روز محكوم مي شود.
در ماده 6 اين طرح نيز تاكيد شده است: هرگاه اقدامات مذكور در ماده (4) به صورت ساماندهي شده بود و يا همراه با تباني باشد و يا با كسب اطلاعات محرمانه و يا سري دولتي انجام شده باشد در صورتي كه عرفا عمده يا كلان محسوب شود و يا اقدامات انجام شده در اخلال بازار ارز كشور موثر باشد مرتكب به مجازات افساد في الارض محكوم مي شود.
در غير اين صورت مرتكب علاوه بر جزاي نقدي مقرر به حبس از پانزده سال تا بيست و پنج سال محكوم مي گردد.
منظور از اخلال شديد در طرح مجلس انجام اقداماتي است كه موجب كاهش فاحش ارزش پول ملي يا ناكارآمدي سياست هاي پولي ارزي كشور شود.
بر اين اساس هر يك از افراد مسئول در دستگاه هاي دولتي كه به نحوي از جمله افشاي اطلاعات سري يا محرمانه و اخلال در نظام ارزي كشور موثر باشند، به حبس از پنج تا ده سال و در صورتي كه اقدام وي با قصد اخلال و يا با علم به موثر بودن آن در اخلال در نظام ارزي كشور باشد به مجازات افساد في الارض محكوم مي گردد، هرگاه اقدامات مزبور مستند به تقصير هر يك از مسئولان دستگاه هاي دولتي باشد مرتكب به حبس از دو تا پنج سال محكوم مي گردد.
سوال مطهري و پاسخ حسيني
در ادامه جلسه علني ديروز سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پاسخ به سوال علي مطهري نماينده تهران در جلسه علني مجلس حضور يافت.
مطهري از وزير ارشاد درباره علت سهل انگاري در اجراي قانون ممنوعيت به كارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه، سوال كرد و وزير ارشاد نيز در پاسخ گفت: شايد تلقي اين باشد كه وزارت ارشاد درباره استفاده از اصطلاحات بيگانه كوتاهي كرده است ولي ما در وزارت ارشاد اين اعتقاد و باور را داريم كه در جهت گسترش زبان فارسي به عنوان يكي از راهبردهاي فرهنگ جمهوري اسلامي ايران تلاش كنيم چرا كه زبان فارسي نقش مهمي در جايگاه ديپلماسي كشورمان دارد.
وي افزود: در نقشه جامع علمي كشور يكي از 8 هدف كلان نظام، ارتقاي زبان فارسي در نظر گرفته شده و يكي از اولويت هاي ما هم، هميشه ارتقاي زبان فارسي بوده است اما آنچه كه در قانون، وظيفه وزارت ارشاد است، تنها يك بند است كه در آن هم آورده شده وزارت ارشاد در صورت تخلف دستگاه ها، بايد به آنان اخطار دهد.
پس از اتمام سخنان وزير ارشاد، علي مطهري نماينده تهران گفت: بنده به طور مشروط از توضيحات آقاي وزير قانع شدم و احساس مي كنم در وزارت ارشاد كم كم اين اراده در حال پيدا شدن است و جلساتي نيز در اين زمينه با نهادهاي ذيربط برگزار شده ولي بايد ادامه يابد.
محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس نيز گفت: وزارت ارشاد بايد موضوع عدم استفاده از اصطلاحات بيگانه را قدري بيشتر پيگيري كند چرا كه متولي اين موضوع وزارت ارشاد است البته ساير دستگاه ها موظفند كمك كنند و مجلس نيز آمادگي دارد تا اين مهم را دنبال كند.
طرحي براي سامانه گرمايشي مدارس دولتي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز خود بررسي طرح دوفوريتي اصلاح بند (ب-10) قانون بودجه سال 91 كل كشور را در دستور كار خود قرار دادند. بعد از اينكه محمد مهدي زاهدي به عنوان طراح مطالبي را درخصوص اين طرح عنوان كرد از آنجايي كه هيچ مخالفي براي اين طرح ثبت نام نكرده بود هيچ موافقي هم در مورد آن سخن نگفت.
بر همين اساس محمدرضا باهنر طرح مذكور را به راي مجلس گذاشت و نمايندگان مجلس هم با 174 راي موافق، 14 راي مخالف و 12 راي ممتنع از مجموع 218 نماينده حاضر در مجلس با بررسي دوفوريتي طرح مذكور موافقت كردند.
براساس اين طرح وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذيربط موظف است علاوه بر دريافت نرخ گاز، به ازاي مصرف هر متر مكعب گاز طبيعي 50 ريال به عنوان عوارض از مشتركين دريافت و پس از واريز به خزانه داري كل كشور، عين وجوه دريافتي را براي گازرساني به شهرها و روستاها، با اولويت مناطق سردسير و نفت خيز و گازخيز و استان هايي كه برخورداري آنها از گاز كمتر از متوسط كشور است و تامين اصلاح و استانداردسازي سيستم حرارت مركزي در مدارس دولتي هزينه نمايد. منابع مذكور به عنوان درآمد شركت ذيربط محسوب نمي گردد و مشمول ماليات نمي باشد.
اعلام وصول طرح انتقال پايتخت
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در پايان جلسه علني ديروز مجلس چند طرح را اعلام وصول كرد و اظهار داشت: طرح قانوني عادي انتقال پايتخت كه به امضاي تعداد زيادي از نمايندگان رسيده اعلام وصول مي شود.
وي افزود: همچنين طرح عادي صدور چك كه توسط جمعي از همكاران امضاء شده هم اعلام وصول مي شود.
تأكيد بر ارائه لايحه دو دوازدهم
در جلسه غيرعلني
مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز يك جلسه غيرعلني نيز داشت كه طي آن رئيس مجلس گزارشي از 8 جلسه مشترك دو قوه مقننه و مجريه كه درباره مسائل اقتصادي و معيشتي مردم تشكيل شده است ارائه داد.
حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: طبق گفته هاي رئيس مجلس براي كمك يك مرحله اي به مردم طبق توصيه هاي رهبري در قبل از پايان سال توافقاتي بين دو قوه صورت گرفته و قرار است اين اعتبار از صندوق توسعه ملي باشد.
وي خاطرنشان كرد: رئيس مجلس توضيح داد كه دولت و مجلس هنوز درباره نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و زمان اجراي آن به توافق نرسيده اند.
نماينده نيشابور در گفت وگو با مهر تصريح كرد: رئيس مجلس درباره لايحه بودجه نيز گفت كه دولت موظف است در شرايط فعلي لايحه دو دوازدهم بودجه را به مجلس ارائه دهد.
سبحاني نيا گفت: آقاي لاريجاني درباره اين موضوع كه يكي از مسئولان دولتي گفته بود مجلس بايد خود را با شرايط تطبيق دهد و اشاره آن به وضعيت لايحه بودجه در دولت بوده است گفت كه اين حرف منطقي نيست. ارائه لايحه بودجه از وظايف دولت است و حال كه دولت تاخير داشته بايد علاوه بر لايحه بودجه لايجه دو دوازدهم به مجلس ارائه شود.
وي گفت: در صورتي كه دولت لايحه دو دوازدهم ندهد مجلس ناچار است مانند سال هاي قبل تنخواه براي دولت تصويب كند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس نيز در يك نشست خبري گفت: دولت لايحه چند دوازدهم را به همراه بودجه تقديم مجلس كند.
عبدالرضا مصري با بيان اينكه ما بايد قانون را رعايت كنيم ادامه داد: در ارتباط با بحث بودجه خوب است كه ببينيم قانون در مورد بودجه چه مي گويد؛ محكمترين قانون بعد از قانون اساسي قانون آئين نامه داخلي مجلس است كه نيازمند دو سوم راي نمايندگان است.
مصري گفت: استناد ما در مورد بودجه قانون آئين نامه داخلي است؛ برابر ماده 186 آئين نامه دولت موظف است كه تا پايان آذر ماه لايحه بودجه را تقديم مجلس كند و اين وظيفه اي است كه به صراحت در ماده 186 آئين نامه ذكر شده است.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: تنظيم آئين نامه هاي بودجه زمان بر است و اينكه ما مي گوييم دولت تا 15 آذر بودجه را برساند براي اين است كه بودجه از ابتداي سال اجرايي شود، يعني در ابتداي سال جديد هم قانون بودجه و هم آئين نامه هاي آن تصويب شده باشد تا كارهاي اجرايي مردم روي زمين نماند.
مصري ادامه داد: براساس قانون اگر دولت بودجه را در موعد مقرر نداد موظف است كه دو لايحه تقديم مجلس كند، يعني هم لايحه بودجه و هم لايحه چند دوازدهم تقديم مجلس كند كه البته در قانون حداكثر تا سه دوازدهم پيش بيني شده است؛ امروز كه ما در شرايطي هستيم كه 15 بهمن گذشته و دولت بودجه را نداده براساس قانون دولت بايد لايحه چند دوازدهم هم تقديم مجلس كند.
 


در مكتب امام

مستضعفين بايد حقشان را
از مستكبرين بگيرند
مستضعفين همه بلاد، همه ممالك بايد حق خودشان را با مشت محكم بگيرند.
منتظر نباشند كه آنها (مستكبرين) حق آنان را بدهند.
مستكبرين حق كسي را نخواهند داد.
آئين انقلاب اسلامي-ص 294
 


نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران:

پيشرفت هاي هسته اي ايران قدرت چانه زني كشور را افزايش داد

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: پيشرفت هاي جمهوري اسلامي در زمينه هاي مختلف به ويژه فناوري صلح آميز هسته اي، قدرت چانه زني ايران را در سطوح بين المللي افزايش داده است.
حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي ديروز در حاشيه برگزاري همايش «بصيرت روحانيت در سايه ولايت» در شهركرد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: پيشرفت هاي هسته اي ايران موجب شد، جمهوري اسلامي در مذاكره با كشورهاي 1+5 از قدر چانه زني بيشتري برخوردار باشد.
وي با بيان فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي اضافه كرد: فعاليت هسته اي غيرصلح آميز در برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران نبوده و نيست و ايران به عنوان كشور اسلامي و پايبند به معاهدات بين المللي، فعاليت هسته اي غيرصلح آميز را ممنوع و حرام مي داند.
سعيدي درباره ادعاهاي مطرح شده از سوي غرب عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، گفت: قانع كردن دشمنان ايران حد و مرزي ندارد و اين مسئله سياسي است.
وي با بيان برگزاري مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 در اسفند ماه جاري، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران، اهداف صلح آميز خود را دنبال مي كند و از حقوق مسلم خود عقب نشيني نمي كند.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاكيد كرد: ملت ايران براي حفظ اسلام و تحقق شعارهاي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي قيام كرد و در اين راه، استوار و محكم به پيش مي رود.
همايش «بصيرت روحانيت در سايه ولايت» با حضور جمعي از ائمه جمعه چهار محال و بختياري و روحانيان حوزه هاي علميه استان در مهديه مصلاي امام خميني(ره) شهركرد برگزار شد.
 


15هزار دانشجو به عمره مفرده مي روند

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور گفت: در مدت زمان نام نويسي عمره دانشجويي 285 هزار نفر ثبت نام كرده بودند كه از اين تعداد 15 هزار نفر انتخاب شده اند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام «سيدمحمدرضا فقيهي» روز سه شنبه در جمع دانشجويان اعزامي به حج در تبريز تأكيد كرد: عمره دانشگاهيان بايد آسان، ارزان و با كيفيت برگزار و تسهيلاتي مانند سهميه خارج از نوبت، ايجاد تسهيلات سفر، دريافت تخفيف از مراكز مختلف، دارا بودن مدير و روحاني خوب و برنامه ريزي فرهنگي مناسب ارائه شود.
وي ادامه داد: برگزاري همايش هاي عمومي، نشست هاي آموزشي كارواني، آموزش مجازي ارسال و توزيع محصولات و هداياي فرهنگي و برگزاري مسابقه هاي كتابخواني از برنامه هاي ستاد قبل از انجام سفر به شمار مي رود.
حجت الاسلام فقيهي گفت: برگزاري نشست هاي آموزشي در مدينه و مكه و بازديد از مراكز فرهنگي و مذهبي از برنامه هاي حين سفر است.
 


در نشست وزيران خارجه سازمان همكاري اسلامي مطرح شد

اعلام آمادگي ايران براي حل بحران در مالي و سوريه

وزيرامورخارجه كشورمان بر آمادگي ايران براي حل بحران در سوريه و مالي تاكيد كرد.
علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كه براي شركت در نشست وزيران خارجه دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در قاهره به سر مي برد، در سخناني با اشاره به ابتكار بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران، حضرت امام خميني (ره) در اعلام ايام ولادت نبي اكرم اسلام (ص) به عنوان هفته وحدت، همبستگي مسلمانان براي مسائل پيش رو را پيام اصلي هفته وحدت دانست و اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره تأكيد كرده كه تلاش هاي سازمان همكاري اسلامي مي بايست معطوف به حل چالش ها و مشكلات مختلف امت اسلامي باشد، از اين رو جمهوري اسلامي ايران تلاش هاي زيادي را براي ايفاي نقشي سازنده و از طريق همكاري با همه طرف هاي علاقمند به صلح و امنيت بين الملل براي حل بحران هاي منطقه اي و جهان اسلام براساس ارزش ها و منافع مشترك صورت داده است .
وزير امور خارجه با اشاره به اذعان بسياري از كشورها و سازمان هاي مختلف به نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در بازگشت امنيت و ثبات به افغانستان و عراق، به نگراني كشورمان نسبت به تحولات كشور اسلامي مالي اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران با ابراز تأسف عميق خود از كشته شدن و هم چنين آوارگي هزاران شهروند كشور مالي، بر لزوم حفاظت از حاكميت، وحدت ملي و تماميت ارضي جمهوري مالي تأكيد مي كند و خواستار توقف فوري خشونت ها و از سرگيري مذاكرات صلح است .
او افزود: از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران بحران شمال مالي صرفاً از طريق احترام به قطعنامه هاي سازمان ملل و حمايت از سازمان هاي منطقه اي مانند اتحاديه آفريقا و جامعه اقتصادي دولت هاي غرب آفريقا (اكوواس) حل خواهد شد و در اين راستا ايران نيز آمادگي خود را براي مشاركت در روند صلح و حفاظت از تماميت ارضي اين كشور و هم چنين همكاري با همسايگان مالي و سازمان هاي مؤثر منطقه يي براي پايان بخشيدن به خشونت ها و يافتن راه حلي براي بحران در اين كشور اعلام مي كند .
وزير امور خارجه كشورمان هم چنين با تشريح موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از هر ابتكاري كه به برقراري صلح و ثبات در سوريه كمك كند، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران قاطعانه باور دارد كه اين هدف از طريق گفت وگوي سياسي بين معارضين و دولت محقق خواهد شد و ايران در اين راستا از ابتداي اين بحران از ابتكاراتي چون تشكيل گروه تماس توسط مصر، ايران، عربستان سعودي و تركيه حمايت كرده است و هم چنين در نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي به جهت دستيابي به يك راه حل منسجم مشاركت دارد .
صالحي هم چنين با اشاره به برگزاري و ميزباني نشست مشورتي تهران در آگوست 2012 از سوي كشورمان و در ادامه ارائه يك طرح شش ماده اي براي برقراري صلح در سوريه در دسامبر 2012 افزود: ايران همواره دولت سوريه را نسبت به انجام اصلاحات ترغيب كرده و تأكيد مي كند كه به منظور حل بحران سوريه جامعه جهاني مي بايست همه طرف هاي سياسي را براي مشاركت در يك گفت وگوي ملي با دولت سوريه براي رسيدن به يك پروسه سياسي صلح آميز تشويق كنند و معارضان سوري مي بايست براي مذاكره با دولت اين كشور متقاعد شوند و نتيجه اين مذاكرات بدون تحميل راه حل خاصي بايد توسط همگان مورد پذيرش قرار بگيرد و در كنار آن هم چنين مي بايست هر نوع مداخله در امور داخلي سوريه، انتقال سلاح به گروه هاي مختلف، تحريك اختلافات قومي و مذهبي متوقف شود .
وي با تأكيد بر اين كه تحولات جديد در منطقه نبايد توجه ها را از موضوع قديمي ولي حياتي و مهم فلسطين منحرف كند، اظهار كرد: با وجود همه تلاش هايي كه در حمايت از ملت فلسطين صورت گرفته، اين ملت هم چنان زير فشارهاي فزاينده رژيم صهيونيستي قرار دارد و سازمان همكاري اسلامي، براساس اهداف و قواعد اوليه خود بايد هم چنان از موضع اصولي خود در حمايت كامل از فلسطين پافشاري كندگفتني است؛ صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه نشست سازمان همكاري اسلامي در قاهره بعد از ظهر سه شنبه با احمد داوود اغلو، وزير امور خارجه تركيه ديدار و گفت وگو كرد.
تأكيد بر حفظ وحدت و تماميت ارضي سوريه
در پيش نويس بيانيه پاياني اجلاس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي بر حفظ وحدت و تماميت ارضي سوريه تاكيد شد شبكه الميادين پيش بندهايي از بيانيه پاياني اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي را منتشر كرد. به گزارش تسنيم ، در اين بيانيه پاياني از نظام سوريه خواسته شده كه «گفت و گوي جدي» با مخالفان را آغاز كند.
در ادامه اين بيانيه پاياني همچنين بر حفظ وحدت سوريه و تماميت اراضي اين كشور تاكيد و اقدامات خشونت آميز و درگيري در اين كشور محكوم شده است.
در بخش ديگري از اين بيانيه از طرح كميته چهار جانبه مصر متشكل از ايران، عربستان، مصر و تركيه براي حل بحران سوريه استقبال شده است.
گفتني است، كه« معاذ الخطيب»، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه روز دوشنبه در حاشيه نشست امنيتي مونيخ، دولت اين كشور را به گفت وگوي ملي فراخواند و قرار است بشار اسد به اين دعوت وي پاسخ دهد.
 


در ديدار با سفير دهلي در تهران

لاريجاني: مراودات سياسي و اقتصادي ايران و هند در مسير خوبي قرار دارد

رئيس مجلس در ديدار با سفير هند در تهران تأكيد كردكه مراودات سياسي و اقتصادي ايران و هند در مسير خوبي قرار دارد و مجلس بر گسترش و توسعه ارتباطات در عرصه هاي مختلف به ويژه روابط پارلماني تأكيد دارد .
به گزارش اداره اخبار مجلس،«سريو استاوا» سفير هند در تهران با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد .
علي لاريجاني در ابتداي اين ديدار با اشاره به روند رو به رشد روابط دو كشور، اظهار داشت: مراودات سياسي و اقتصادي ايران و هند در مسير خوبي قرار دارد و مجلس بر گسترش و توسعه ارتباطات در عرصه هاي مختلف به ويژه روابط پارلماني تأكيد دارد.
رئيس مجلس با تأكيد بر اهتمام مقامات دو كشور در تقويت و تعميق روابط فيمابين، افزود: فرصت هاي مناسبي براي افزايش مناسبات ميان جمهوري اسلامي ايران و هند وجود دارد كه بايستي با سياست گذاري هاي داهيانه اين مراودات در ابعاد دوجانبه و منطقه اي گسترش يابد .
در ادامه اين ديدار «سريو استاوا» سفير هند در تهران، گفت وگو و مذاكرات مقامات هند و ايران را در مسائل منطقه اي تأثيرگذار دانست و گفت: مسائل مختلف منطقه اي و بين المللي ايجاب مي كند مقامات عاليرتبه دو كشور مذاكرات مثبتي با يكديگر داشته باشند .
وي همچنين سفر آتي رئيس مجلس به هند را گام مهمي در مسير گسترش همكاري هاي دوستانه فيمابين خواند .
 


سرلشكر صفوي: الگوي بسيج مردمي را امام و ملت بزرگ ايران

به ملت هاي عربي و اسلامي آموختند

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا گفت: الگوي بسيج مردمي براي حضور در خيابانها و ميدانها را امام بزرگوار ما و ملت بزرگ ايران به ملت هاي عربي و اسلامي آموختند .
سرلشكر سيديحيي صفوي در مراسمي كه به مناسبت گراميداشت دهه مبارك فجر در جهاد دانشگاهي و با حضور اعضاء اين نهاد برگزار شد، به تشريح تاثير انقلاب اسلامي بر بيداري اسلامي در شمال آفريقا و غرب آسيا پرداخت و گفت: تاريخ حوادث و تحولات جهان در دوران اخير بطور آشكار با شكل گيري قطب بندي هاي جديد قدرت در مقياس منطقه اي و قاره اي پيوند خورده است .
وي ادامه داد: بدون ترديد پيروزي انقلاب اسلامي ايران و هشت سال دفاع مقدس به رهبري حضرت امام (ره) و فداكاري هاي ملت بزرگ ايران، نويد دهنده شكل گيري يك قدرت منطقه اي به رهبري ايران در غرب آسيا و يك قدرت جهاني تحت عنوان قدرت جهان اسلام است .
صفوي در ادامه با اشاره به گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا، تحت عنوان چشم انداز سال 2030 جهان و ايران، به بخش هايي از اين گزارش پرداخت و گفت: بر اساس اين گزارش آمريكا در اين سال از جايگاه تنها ابر قدرت به يكي از چند قدرت محوري جهان تبديل مي شود و ايران به همراه 4 كشور ديگر اقتصادهاي منطقه اي را در دنيا به خود اختصاص داده و پيشرفت قابل ملاحظه اي خواهند داشت و پيش بيني اين شورا اين است كه نظام جمهوري اسلامي ايران بدون تغييرات فيزيكي و يا رويكردي تا سال 2030 بعنوان مهمترين دغدغه آمريكا باقي مي ماند .
دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم معظم كل قوا در ادامه گفت: همچنين بر پايه اين گزارش كشورهاي عربي بجز مصر شانس چنداني براي پيشرفت ندارند و آمريكائي ها بعضي از اين كشورها نظير عربستان را در آستانه فروپاشي معرفي كرده و با صراحت گفته اند 18 سال ديگر از آل سعود روي نقشه جغرافيايي خبري نخواهد بود .
به گزارش فارس، صفوي در ادامه به تشريح شباهت هاي انقلاب ها و بيداري اسلامي در اين كشورها تصريح كرد: حضور جوانان و مردم در ميدان مبارزه و اسلامي بودن و بعضا ملي بودن شعارها و مخالفت با بيگانگان و نفي سلطه از مشتركات قيام هاي مردمي و بيداري اسلامي در اين كشورها است .
 


دو عضو كميسيون قضايي از پاسخ وزير دادگستري قانع نشدند

سخنگوي كميسيون حقوقي قضايي مجلس گفت: 2 نماينده اي كه سؤالاتي از وزير دادگستري و رئيس سازمان زندان ها در خصوص شرايط و وضعيت زندان ها داشتند، از پاسخ ديروز آنها در كميسيون قانع نشدند .
محمد علي اسفناني در گفت وگو با مهر، درباره موضوعات مطرح شده در جلسه كميسيون حقوقي - قضايي مجلس اظهاركرد: در جلسه سه شنبه كميسيون 2 نفر از همكاران ما از وزير دادگستري درباره وضعيت زندان هاي كرج و شوشتر داشتند .
وي افزود: آقاي بختياري وزير دادگستري و آقاي اسماعيلي رئيس سازمان زندان هاي كشور در پاسخ به سؤالات اين 2 نماينده مجلس پاسخ هايي ارائه كردند كه در نهايت عزيز اكبريان، نماينده كرج اعلام كرد كه از پاسخ هاي ارائه شده قانع نشده اند .
سخنگوي كميسيون حقوقي - قضايي مجلس تصريح كرد: همچنين سادات ابراهيمي، نماينده شوشتر مقرر شد كه فرصتي يك ماهه براي پاسخگويي درباره آنچه مرضوع سئوال بوده است را به وزير دادگستري بدهد و موضوع سئوال را پيگيري كند .
وي خاطرنشان كرد: در ارتباط با ارجاع سئوال آقاي اكبريان از وزير دادگستري به صحن علني مجلس بايد ببينيم كه كميسيون چه تصميمي مي گيرد و آيا سؤال را در سطح منطقه اي يا ملي تلقي مي كند. در اين رابطه ظرف يك هفته آينده به هيات رئيسه مجلس اطلاع خواهيم داد .
 


تشكر خانواده مرحوم حبيبي از رهبر انقلاب

سران قوا و رسانه هاي گروهي

خانواده مرحوم حسن حبيبي با صدور پيامي از رهبر معظم انقلاب، سران قوا و رسانه هاي گروهي تشكر و قدرداني كردند.
در بخشي از پيام خانواده مرحوم حسن حبيبي ضمن ابراز تشكر از رهبر انقلاب و مسئولان، رسانه ها و مردم براي اظهار همدردي و حضور در مراسم دكتر حبيبي آمده است؛ «حسب وصيت آن فقيد سفر كرده مراسم شب هفتم و چهلم ايشان برگزار نمي شود و هزينه هاي مربوطه صرف امور خيريه خواهد شد.»
 


تهيه برآورد امنيتي- اطلاعاتي انتخابات توسط كميسيون امنيت ملي

سخنگوي كميسيون امنيت ملي از قرار گرفتن«تهيه برآورد امنيتي - اطلاعاتي انتخابات 92» در دستور كار اين كميسيون خبر داد و گفت: كميته امنيت كميسيون با برآورد انتخابات به كميسيون گزارش خواهد داد.
سيد حسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به جلسه اين كميسيون اظهار داشت: در جلسه عصر ديروز كميسيون، كميته روابط خارجي مسئوليت پيگيري ايرانيان زنداني در كشورهاي خارجي را به عهده گرفت و همچنين رسيدگي به خانواده آنها در داخل كشور را مورد تاكيد قرار گرفت.
وي همچنين تصريح كرد: همچنين برگزاري اجلاس ملي خليج فارس در نيمه دوم اسفندماه مورد بحث گذاشته شد و تصميم بر اين شد كه زمان قطعي آن با توجه به شرايط وصول بودجه اعلام شود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي افزود: در اين جلسه با تاكيد بر اهميت انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي سال 92، »تهيه برآورد امنيتي - اطلاعاتي انتخابات 92» در دستور كار كميسيون قرار گرفت و بنابراين شد كه كميته امنيت كميسيون با برآورد مستمر امنيتي - اطلاعاتي انتخابات را به طور مستمر به كميسيون گزارش كند تا اقدامات نظارتي لازم جهت تامين امنيت و مقابله با توطئه ها و فتنه هاي احتمالي از سوي كميسيون صورت پذيرد.
نقوي گفت: در ادامه جلسه، ابعاد برگزاري همايش ملي«توسعه سواحل مكران و اقتدار دريايي جمهوري اسلامي» كه از طرف فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود، مورد بحث قرار گرفت و بنا بر اين شد كميسيون در اين ارتباط همكاري و مشاركت جدي داشته باشد.
وي ادامه داد: در اين جلسه كميسيون از دستاوردهاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي در حوزه هوافضا به ويژه آزمايش موشك هاي حمل كننده ماهواره و همچنين اعزام موجود زنده به فضا براي اولين بار، تقدير و تشكر شد و حمايت همه جانبه خود را از تلاش هاي علمي - تكنولوژيكي آن به ويژه در تامين منابع مالي مورد نياز اعلام كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي از بررسي شرايط و وضعيت زندانيان ايراني خارج از كشور و شرايط خانوادگي آن ها در جلسه ديروز اين كميسيون خبرداد و گفت: در اين جلسه مطرح شد كه با توجه شرايط و وضعيت ايرانيان زنداني در كشورهاي ديگر، ضرورت دارد تا كميسيون به طور ويژه به موضوع بپردازد.
 


غرب مجبور به پذيرش نظر ايران شد

دور جديد مذاكرات با 1+5
 8 اسفندماه در قزاقستان

نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 توافق كردند كه دور جديد گفت وگوها ميان دو طرف، هشتم اسفندماه در كشور قزاقستان برگزار شود.
دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ديروز اعلام كرد: مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 هشتم اسفندماه در قزاقستان برگزار مي شود.
براساس اين گزارش ، «علي باقري» معاون سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت ملي و خانم «هلگا اشميد» معاون «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تماس تلفني سه شنبه (ديروز) خود به اين توافق دست يافتند.
سخنگوي كاترين اشتون با تاييد انجام مذاكرات بعدي ميان ايران و 1+5 در هشتم اسفند در قزاقستان به نقل از رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات آتي ميان ايران و 1+5 سازنده باشد و پيشرفت ملموسي براي دستيابي به يك راه حل از طريق مذاكرات حاصل شود.
مايكل مان، در گفت وگو با ايسنا درباره مذاكرات آتي ايران و 1+5 گفت: هلگا اشميد، معاون كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه شنبه با دكتر علي باقري، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران توافق كرد كه دور بعدي مذاكرات بين سه به علاوه سه (انگليس، فرانسه، آلمان و آمريكا، روسيه، چين) و ايران در آلماتي، پايتخت قزاقستان در 26 فوريه (8اسفند) برگزار شود.
وي با اشاره به بيانيه اي كه روز سه شنبه از سوي كاترين اشتون در اين باره منتشر شده است افزود: رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا مايل است از دولت قزاقستان به خاطر پيشنهاد سخاوتمندانه اش براي ميزباني مذاكرات تشكر كند.
مان ادامه داد: كاترين اشتون اميدوار است كه اين مذاكرات سازنده باشد و پيشرفت ملموسي براي دستيابي به يك راه حل از طريق مذاكرات براي رفع نگراني هاي جامعه بين المللي پيرامون موضوع هسته اي ايران حاصل شود.
ورود عزت مدارانه ايران به مذاكرات
در همين حال، روزنامه گاردين در تحليلي به قلم «جوليان بورگر» به مذاكرات پيش روي ايران با قدرت هاي غربي پرداخته و با ابراز خوش بيني در اين باره، اذعان مي كند كه جمهوري اسلامي ايران «عزت مدارانه» وارد دور جديد مذاكرات خواهد شد.
نويسنده به اين مسئله مي پردازد كه قدرت هاي غربي مجبور شدند تا نظر ايران در مورد محل مذاكرات را بپذيرند و مي افزايد «طي گفت وگوهاي تلفني اي كه ميان اشتون و 6 كشور اروپايي انجام شد آنان استانبول را براي برگزاري دور جديد مذاكرات پيشنهاد كرده بودند در حالي كه در پايان نظر ايران در مورد برگزاري مذاكره در قزاقستان را پذيرفتند.»
اين تحليلگر سياسي در ادامه با اذعان به ورود «عزت مدارانه» جمهوري اسلامي ايران به مذاكرات هسته اي اشاره مي كند كه «دكتر صالحي در نشست امنيتي مونيخ تاكيد كرد كه حفظ «غرور ملي» براي ايرانيان در صدر اولويت ها قرار دارد. صالحي از كشوري مي آيد كه هزاران سال فرهنگ و تمدن را با خود به همراه دارد و پيشرفته تر از بسياري از همسايگان خود است. وي در جريان اين نشست به تحصيلات عالي و بالاي جوانان ايراني نيز اشاره كرد.»
اين تحليلگر در ادامه به بي تاثير بودن تحريم ها اشاره كرده و مي افزايد «تحريم هاي ضد ايراني نتيجه معكوس داشته است ايران نشان داده كه تسليم نمي شود و عزت مدارانه وارد دور جديد مذاكرات مي شود.»
 


افتتاح فاز دوم خدمات الكترونيك قضايي

رئيس مركز آمار و انفورماتيك قوه قضاييه با بيان اينكه فاز دوم خدمات الكترونيك قضايي در روزهاي آتي افتتاح مي شود گفت: مطالبه وجه سفته و اعسار از پرداخت مهريه نيز در اين فاز مطرح شده است.
حجت الاسلام والمسلمين حميدرضا شهرياري معاون قوه قضاييه و رئيس مركز آمار و انفورماتيك قوه قضاييه در نشست خبري خود با نمايندگان رسانه ها اظهار كرد: فاز اول ارائه خدمات الكترونيكي قوه قضايي حدود 6 ماه پيش در شهر تهران راه اندازي شد.
وي گفت: در فاز اول دعاوي و خواسته هاي مربوط به چك آن هم با استفاده از سامانه الكترونيك خدمات قضايي به شهروندان ارائه شد.
شهرياري با اشاره به اين مطلب كه تمام تلاش ما اين است كه ارائه خدمات الكترونيكي در حوزه هاي مختلف قضايي به در منازل شهروندان برسد، افزود: براي دستيابي به اين مهم طرح هاي پايلوتي اجرا شد كه در حال حاضر نيز در حال اجرا است.
وي با اشاره به اين مطلب كه در فاز اول 40 دفترخانه انتخاب شدند تا 15 خدمت قضايي از جمله دادخواست ها و شكواييه ها مربوط به موضوع چك را به شهروندان ارائه كنند، گفت: البته اين در حالي بود كه مردم مي توانستند در كنار اين 40 دفترخانه به سايت www.adliran.ir مراجعه كنند.
رئيس مركز آمار و انفورماتيك قوه قضاييه درباره فاز دوم اجراي اين طرح اظهار كرد: 4خواسته شامل مطالبه وجه سفته، اعسار از مهريه، اعسار از پرداخت محكوم به و درخواست صدور اجراييه درباره راي حل اختلاف كارگر و كارفرما به شهروندان ارائه خواهد شد.
وي درباره حداقل و حداكثر هزينه براي ثبت يك درخواست يا شكواييه در دفاتر خدمات الكترونيك قضايي گفت: حداقل هزينه 500 تومان و حداكثر آن 10هزار تومان است كه البته اين ارقام متفاوت از هزينه هاي دادرسي است.
شهرياري در پاسخ به اين سوال كه آيا قوه قضاييه براي ارائه خدمات در دفاتر حقوقي با دفاتر پيشخوان دولت همكاري خواهد داشت يا خير گفت: طبق قانون اساسي قوا از هم منفك بوده و تفكيك قوا از اصولي است كه در قانون اساسي مطرح شده و دخالت پيشخوان قضايي با پيشخوان دولتي صحيح نيست و قوه قضاييه به صورت استقلالي خدمات قضايي الكترونيكي را ارائه مي دهد.
شهرياري در پايان به سامانه تناد (سامانه تحليل و نقد آراي قضايي) اشاره و خاطرنشان كرد: اين سامانه افتتاح شده و هم اكنون به صورت داخلي در اختيار قضات قرار گرفته است اما اميدواريم تا دو سال آينده به صورت بيروني براي همه افراد امكان استفاده از آن وجود داشته باشد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10