(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 18 بهمن  1391 - شماره 20424

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در ديدار با احمدي نژاد
مرسي: انقلاب مصر شرايطي همانند انقلاب ايران دارد
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
هشدار فعالان سياسي و مذهبي به مسئولان كشور
اولويت كشور ساماندهي اوضاع اقتصادي و مهار تورم است
تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي، فرصت يا تهديد؟ (قسمت پاياني)
هديه به خوانندگان
يك هفته پس از انكار و فضاسازي غربي ها درباره سانتريفيوژهاي نسل جديد
هينونن: پيشرفت هسته اي ايران بلوف نيست
رئيس سازمان سنجش خبر داد
تجميع آزمون هاي سراسري دانشگاه هاي آزاد و دولتي
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش:
رئيس جمهور برنامه درسي ملي را تا پايان سال امضا مي كند
وزير دفاع: تبليغات رسانه هاي بيگانه
خللي در دستاوردهاي فضايي ايران وارد نمي كند
در 16استان كشور انجام شد
برگزاري جشنواره پخت غذا به نفع دانش آموزان زلزله زده خراسان جنوبي
10 قلم داروي گران قيمت به مرحله توليد رسيد
برگزاري همايش بين المللي طلايه داران عفاف و حجاب در اصفهان
به علت افت سطح سفره هاي زيرزميني
 200 دشت كشور در معرض نابودي قرار دارند
معرفي برترين هاي جشنواره شعر و داستان وحدت كردستان
نمايشگاه بين المللي انرژي در كيش گشايش يافت
بهره برداري از طرح هاي صنعتي و عمراني در مناطق نفت خيز جنوب
معاون فرهنگي سپاه پاسداران:
اتفاقات مجلس ، يكي از بدترين روزهاي انقلاب بود
سرم درماني توليد ايران به كشورهاي منطقه صادر مي شود


در ديدار با احمدي نژاد

مرسي: انقلاب مصر شرايطي همانند انقلاب ايران دارد

رؤساي جمهوري ايران و مصر با اشاره به جايگاه و نقش مهم تهران و قاهره در منطقه و جهان اسلام بر گسترش روابط دو كشور در همه زمينه ها بدون هيچ گونه محدوديتي تأكيد كردند .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد ظهر روز سه شنبه در بدو ورود به قاهره با محمد مرسي همتاي مصري خود ديدار كرد.
رئيس جمهور كشورمان با بيان اينكه ايران و مصر دو كشور بزرگ، با تاريخ و تمدن ديرينه و برخوردار از فرهنگ بسياربالايي هستند كه نقش سياسي بسيار مهمي در منطقه دارند، اظهار داشت: روابط دو ملت همواره روند مثبتي داشته و امروز بايد همه ظرفيت ها را براي افزايش سطح اين روابط فعال كنيم.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه با گسترش همكاري هاي ايران و مصر قدرت جديدي در منطقه ايجاد خواهد شد، تصريح كرد: اگر ايران و مصر با هم باشند، دشمنان بين المللي بشريت نمي توانند هيچ آسيبي به ملت هاي ما وارد كنند .
وي در ادامه به تحولات سوريه اشاره كرد و رفع مشكلات آن را از موضوعات مهم بين دو كشور ايران و مصر دانست و گفت: با ادامه درگيري و كشتار، قطعا مشكل اين كشور برطرف نخواهد شد و بايد در كنار يكديگر براي رفع ريشه اي مشكل سوريه به تفاهم رسيده و در اين راستا براي رفع مشكلات با هم همكاري و همياري داشته باشيم.
احمدي نژاد در خصوص روابط ايران و مصر گفت: جمهوري اسلامي ايران بدون هيچ محدوديتي آمادگي دارد روابط خود را درتمام زمينه ها با مصر افزايش دهد. راه و آغوش ملت ايران براي توسعه و پيشرفت ملت مصر باز است.
رئيس جمهور مصر نيز در اين ديدار با بيان اينكه روابط ايران و مصر از جايگاه مهم و تاثيرگذاري در منطقه و جهان برخوردار است، اظهار داشت: امروز همكاري ايران و مصر در تمام زمينه ها لازم و ضروري است، از اين رو بسيار خرسند هستم كه شخصاً از جنابعالي استقبال كردم و بسيار مايلم كه از فرصت اين سفر براي رايزني در موضوعات مختلف منطقه اي و بين المللي و نيز تحكيم روابط دو جانبه نهايت استفاده را به عمل آوريم .
محمد مرسي گفت: انقلاب مصر شرايطي همانند انقلاب ايران دارد و از آنجايي كه مصر فرصتي مانند ايران براي پيشرفت سريع ندارد، از اين رو گسترش همكاري ها و روابط با ايران را بسيار مهم و ضروري مي دانيم.
وي با اشاره به تحولات سوريه، به نقش مهم ايران و ضرورت نقش آفريني ايران در حل مشكل سوريه تاكيد كرد: معتقدم مشكل سوريه بدون ايران قابل حل نيست و تلاش هاي ايران در اين زمينه در اولويت ساير اقدامات قرار دارد.
رئيس جمهور مصر با اشاره به اينكه بايد با هم در جهت رفع مشكل سوريه همكاري داشته باشيم، گفت: ما نسبت به تلاش هاي ايران، رهبري معظم، رئيس جمهور و مسئولين ايراني اعتماد كامل داريم و نسبت به اينكه ايران در جهت رفع مسائل در سوريه و ساير ملت ها تلاش خالصانه دارد هيچ ترديدي نداريم. از اين رو تاكيد داريم كه با ايران در اين زمينه همكاري داشته باشيم.
وي تصريح كرد: ما هميشه به عنوان اخوان المسلمين پشتيبان و در سطح حمايت از انقلاب اسلامي ايران قرار داريم و معتقديم پيشرفت ايران، پيشرفتي براي مصر و ساير كشورهاي اسلامي است، چرا كه شاهديم كه چگونه كشورهاي اسلامي مورد هجمه دشمنان سلطه گر قرار مي گيرند و آنان هرگونه پيشرفت ملت ها را مورد حمله قرار مي دهند.
وي تصريح كرد: تفرقه اندازي دشمنان نمي تواند به روابط دو ملت و ملت هاي اسلامي آسيب بزند.
ديدار هيئت ايراني با علماي الازهر
رئيس جمهورو هيئت ايراني در اولين روز از سفر به كشور مصر با علما و اساتيد دانشگاه الازهر ديدار كرد.
در اين ديدار كه «احمد الطيب» شيخ الازهر نيز حضور داشت مهمترين مسائل و راهكارهاي نزديكي مسلمانان با يكديگر مورد بررسي قرار گرفت.
 


درپرتو وحي

برخورد بزرگوارانه سليمان با مورچه منتقد
قرآن كريم: (سليمان و لشكرش حركت كردند) تا به سرزمين مورچه ها رسيدند؛ مورچه اي (خطاب به ساير مورچه ها) گفت: به لانه هايتان برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالي كه نمي فهمند!
(سليمان) از سخن او تبسمي كرد و خنديد و گفت: پروردگارا شكر نعمت هايي را كه بر من و پدر و مادرم ارزاني داشته اي به من الهام كن و توفيق ده تا عمل صالحي كه موجب رضاي توست انجام دهم و مرا به رحمت خود در زمره بندگان صالحت وارد كن.
سوره نمل
آيات 18 و 19

 


اخبار ادبي و هنري

مجيد مجيدي:
هيچ مسئولي مانند رهبر انقلاب
دغدغه فرهنگي ندارد
مراسم اختتاميه كنگره پيامبر اعظم(ص) با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجج اسلام محمدي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، ميرلوحي دبير علمي كنگره، محمدزاده مديركل اوقاف و امور خيريه استان تهران، پناهيان و دو تن از كارگردانان سينما مجيد مجيدي و نادر طالب زاده 16 بهمن برگزار شد.
مجيد مجيدي از جمله سخنرانان اين مراسم بود كه گفت: آنچه كه روز گذشته در مجلس ديديم بي اخلاقي است، در صورتي كه رهبر انقلاب بيان كردند در اين شرايط ما بيش از پيش به وحدت نياز داريم.
اين كارگردان سينما با تاكيد بر اينكه هيچ مسئولي را مانند مقام معظم رهبري پيدا نكرده اند كه دغدغه فرهنگي داشته باشند و با افق درازمدت به مقوله فرهنگ نگاه جامع و كاملي داشته باشد، تصريح كرد: از هنگامي كه توليد فيلم حضرت محمد(ص) را آغاز كردم، قطر خواهان مشاركت در اين پروژه بود، اما از آنجايي كه معتقد بودم اين فيلم بايد افتخارش نصيب جمهوري اسلامي ايران باشد، قبول نكردم.
مشاور نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: نمي دانم براي تشخيص ديني بودن يك فيلم آيا ملاك هاي روشن اخلاق در نظر گرفته مي شود يا نه؟ اگر اين فيلم ها خوب است، پس ابليس با 6000 سال عبادت چه جايگاهي دارد؟!
در اين مراسم همچنين حجت الاسلام عليرضا پناهيان گفت: غربي ها گاهي اوقات فيلم هايي مي سازند كه ادعا مي كنند كه پيام آور اخلاقي است، اما اين پيام ها سكولار است و هدفشان اين است كه پيام ناب ديني را كه در مخاطب مومن وجود دارد، از او بگيرند.
نادر طالب زاده نيز در اين مراسم خواستار استفاده از ابزار هنر براي مقابله با جسارت هاي پيامبر(ص) شد و افزود: در حال حاضر دشمن با انواع وسايل از جمله شعر، فيلم، انيميشن جهت جسارت به پيغمبر(ص) استفاده مي كنند، پس ما نيز بايد با استفاده از همين ابزارها به مقابله با آن ها بپردازيم.
آيا خواننده لس آنجلسي مجوز مي گيرد؟
يكي از خواننده هاي لس آنجلسي كه پس از پيروزي انقلاب از كشور گريخت و در دوران جنگ تحميلي به خلق ترانه هاي مبتذل مشغول بود، از انتشار قريب الوقوع آلبوم هايش با مجوز دولتي خبر داد!
خبرگزاري دولتي ايسنا كه با تيتر «براي اعتقادات قلبي ام به مجوز نيازي ندارم!» به استقبال اين خواننده لس آنجلسي رفته به نقل از وي نوشته است: انتشار آلبومم در ايران كاملا جدي است. شايد كمي زمانش طولاني شده باشد اما مذاكرات صورت گرفته و جلسات فراواني برگزار شده است. مقامات ارشد، موافقت خود را حتي به صورت مكتوب به من اعلام كرده اند و از آن لحاظ هيچ مشكلي وجود ندارد. اين مدارك همه مستند و موجود است و مشكلي نيست. اين خواننده مبتذل در حالي اين چنين سخن گفته است كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره بر اطمينان مردم از سلامت و نظارت اين دستگاه بر عرصه فرهنگ خبر داده است.
دولت ايتاليا جلوي نمايش مستند
«برلوسكني» را گرفت
نمايش مستند «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير سابق ايتاليا در اين كشور لغو شد.
به گزارش ايسنا، پس از لغو نمايش مستندي درباره نزول اقتصادي ايتاليا در زمان نخست وزيري «برلوسكني»، اين موضوع بحث هاي فراواني را در اين كشور به وجود آورده است.
اين مستند كه توسط «بيل اموتي» دبير سابق اقتصادي روزنامه «اكونوميست» نوشته شده و كارگرداني آن را نيز «آناليتسا پيراس» بر عهده دارد، قرار بود روز 13 فوريه در موزه مدرن رم به نمايش گذاشته شود، اما به دستور وزير فرهنگ ايتاليا برنامه نمايش اين مستند لغو شد. «بيل اموتي» نويسنده كتاب «ايتالياي خوب، ايتالياي بد» در سال 2001 در مجله «اكونوميست» مقاله اي نوشت كه در آن به دلايل عدم كفايت برلوسكوني براي رهبري كشور پرداخت.
تجليل از شهيد مطهري
به خاطر «داستان راستان»
شخصيت علمي استاد شهيد مرتضي مطهري به عنوان يكي از مروجان قصه گويي در ايران در شانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي مورد تجليل قرار مي گيرد. مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در حاشيه برگزاري نشست شوراي سياستگذاري اين جشنواره ضمن تجليل از معلم شهيد استاد مطهري، تاكيد كرد كه اين استاد فرزانه در كنار انتشار آثار ارزشمندي در حوزه تفكر و انديشه اسلامي به امر بازنويسي قصه براي كودكان و نوجوانان در كتاب «داستان راستان» اهتمام ويژه اي داشته و اين نشان دهنده اهميت و توجه وي به تربيت كودكان است.
سيدصادق رضايي اظهار داشت: براي برگزاري اين مراسم و دريافت جايزه، از خانواده آن شهيد بزرگوار دعوت خواهد شد كه در تبريز و در جمع ميهمانان و شركت كنندگان جشنواره بين المللي قصه گويي حضور يابند.
شانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي از 29 بهمن تا دوم اسفند با حضور برگزيدگان رقابت هاي استاني و منطقه اي قصه گويي كانون، قصه گويان برگزيده خارجي، قصه گويان برتر بخش صوتي، نويسندگان و بازنويسان برگزيده قصه هاي كهن ايراني در تبريز برگزار مي شود.
تجليل عكاسان از خالق عكس تاريخي كيهان
جمعي از عكاسان كشورمان طي مراسمي از حسين پرتوي خالق عكس تاريخي كيهان درباره بيعت همافران با امام خميني(ره) در دوران انقلاب تجليل كردند. در اين مراسم سياوش پرتوي فرزند اين عكاس پيشكسوت، با اشاره به مشكلاتي كه وي در حال حاضر با آن مواجه است، ابراز اميدواري كرد كه مسئولين فرهنگي توجه بيشتر به اين هنرمند پيشكسوت كنند. محسن شانديز از عكاسان پيشكسوت خبري نيز گفت: عكس هاي عبدالحسين پرتوي هزينه هاي انقلاب را كم كرد. بايد گفت طول عمر فعاليت عكاسي خبري كم است و بيشتر آنها همچون پرتويي دچار مشكل مي شوند.محمد نوروزي نيز با اشاره به اينكه اميدوار بودم مراسم بزرگداشت آقاي پرتوي در جايي بهتر و بزرگتر برپا مي شد، گفت: متاسفانه عبدالحسين پرتوي سالهاست كه مبتلا به بيماري است و تنها مي تواند با چشمان خود حرف بزند.
توصيه وزير ارشاد به مهمانان خارجي
جشنواره فيلم فجر
آيين اختتاميه بخش بين المللي سي و يكمين جشنواره فيلم فجر با حضور وزير ارشاد و جمعي از هنرمندان داخلي و خارجي دوشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: اميدوارم مهمانان عزيزي كه براي اولين بار به ايران آمده اند از فرصت فراهم شده با واقعيت هاي ايران و فرهنگ و مردم ما آشنا شوند و در بازگشت، اين واقعيت ها را بيان كنند و بگويند آيا واقعا ايران يك تهديد است كه غربي ها به تعبير خودشان تحريم هايي شكننده را براي درهم شكستن عزم مردم ايران اتخاذ مي كند. معتقدم آنها تفكر اشتباهي در اين زمينه دارند؛ چون مردم كشور ما 34 سال است با اين تحريم ها روبه رو هستند.در ادامه اين مراسم وزير ارشاد و جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي روي سن سالن حاضر شدند تا از پنج فيلمساز برتر تقدير كنند. بنابراين گزارش: مرلين ميلود، داريو سامرز، ماريا پودولك، به عنوان نفرات برتر كنفرانس هاليووديسم كه به سي ويكمين جشنواره فيلم فجر فيلم ارسال كردند با حضور وزير ارشاد، شمقدري و عباسيان تجليل به عمل آمد.
بنابر گزارش فارس، پس از مراسم اهداي جوايز به نفرات برتر هيات داوران و نفرات برتر به رسم يادبود عكس يادگاري گرفتند.
اولين نمايشگاه
رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي
اولين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي از 25 بهمن الي 3 اسفند ماه سال جاري در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي گردد.
به گزارش رجانيوز، اين نمايشگاه توسط حزب الله سايبر با همكاري انجمن بازي سازان انقلاب اسلامي با هدف جريان سازي، بسترسازي و فرهنگ سازي براي توليد و توسعه محتوا منطبق بر فرهنگ انقلاب اسلامي در حوزه رسانه ديجيتال برگزار مي گردد.
اين نمايشگاه در شش بخش: معارف اسلامي و اهل بيت عليه السلام، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، جنگ نرم، بيداري اسلامي و بخش سبك زندگي ايراني اسلامي برگزار خواهد شد.
 


هشدار فعالان سياسي و مذهبي به مسئولان كشور

اولويت كشور ساماندهي اوضاع اقتصادي و مهار تورم است

فعالان سياسي و مذهبي با توصيه به مسئولان كشور براي رعايت مصالح عاليه نظام اسلامي و حفظ وفاق و تفاهم در اظهارنظرهايي جداگانه هشدار دادند كه مسئولان ارشد بايد همه همت خود را بر مهار تورم و ساماندهي اوضاع اقتصادي مردم قرار دهند.
در همين رابطه، آيت الله محمدرضا مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري در بيانيه اي كه به مناسبت فرا رسيدن دهه فجر صادر كرد، مهم ترين وظيفه مديريتي مسئولان را ساماندهي اوضاع اقتصادي كشور دانست.
وي در بخشي از بيانيه خود آورده است؛
مهم ترين وظيفه مديريتي مسئولان، ساماندهي اوضاع اقتصادي كشور و پاسخ به هنگام به تهديدها و تحريم هاي دشمن است. مردم، چنان كه امام راحل فرمود، ولي نعمت ما هستند و كاهش مشكلات معيشتي آنان، اولي ترين رسالت مديران است.
از دولت و مجلس مي خواهيم كه با توجه به توصيه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتي در اين مقطع، در تصميم سازي ها و تصميم گيري ها، كارشناسانه رفتار كنند و در سايه برقراري تفاهم، در آستانه عيد نوروز، منادي خبرهاي خوشي براي مردم عزيز باشند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه بيانيه خود رمز پيروزي جمهوري اسلامي را وحدت كلمه ذكر كرده و آورده است؛ رمز پيروزي هاي روزافزون جمهوري اسلامي «وحدت كلمه» و «كلمه وحدت» است. ملت ايران داراي اقوام و مذاهب و گويش هاي متفاوت است. آنچه وحدت ما را تضمين كرده است تمسك به اسلام و قرآن عزيز است.
استكبار جهاني در پي آن است كه با جنگ نرم در ارتباط اقوام و مذاهب، نخبگان، مردم و ميان قواي سه گانه رخنه ايجاد كند. همه بايد گوش به فرمان رهبر شجاع و هوشمند انقلاب، هوشياري خود را حفظ كنند. شرط پايبندي به وحدت التزام عملي به قانون اساسي و قوانين و مقررات كشور است. وحدت ما، تا آن گاه كه به ريسمان خدا چنگ زده ايم، ناگسستني است.
وي با بيان نقش ولايت فقيه در مسير هدايت انقلاب اسلامي افزود: ولايت فقيه يعني ولايت فقه، علم، عدل و حاكميت پاكي ها و احترام به حقوق انسان براساس نسخه الهي قرآن، امام خميني، ماموريت خود براي نظام سازي را به بهترين شيوه انجام داد و امروز، دستاوردهاي چنين ولايتي را با همه وجود احساس مي كنيم.
رهبر معظم انقلاب پس از امام خميني(ره) با هدايت الهي و راي خبرگان امت، در جايگاه زعامت قرار گرفت. نظام با تدبير و درايت ايشان، مراحل سخت را پيروزمندانه پشت سرگذاشت.
امروز مي توانيم شهادت دهيم كه انقلاب اسلامي، در جهان طوفان كنوني، در همان مسير هدايت بخش امام خميني(ره) پيش مي رود. پيروزي هاي غرورانگيز كشور نشان مي دهد هنوز دست پر قدرت الهي پشتيبان انقلاب است و مردم و مسئولان متعهد بر صراط مستقيم الهي در حركتند.
پرهيز از التهاب آفريني و فصل الخطاب بودن تاكيدات رهبري نيز مورد هشدار فعالان سياسي به مسئولان است.
در همين حال، آيت الله حسن ممدوحي با تاكيد بر اينكه مسئولان بايد تنش ها و اختلافات را ميان خودشان حل كنند و آن را به صحنه جامعه نكشانند اظهار كرد: اختلافات بايد در جلسات خاص التيام پيدا كند و اكنون وقت ايجاد التهاب در كشور نيست.
همچنين آيت الله عباس كعبي با اشاره به اينكه مسئولان به فصل الخطاب بودن بيانات و دستورات رهبرمعظم انقلاب توجه كنند، تصريح كرد: هر گونه التهاب آفريني ناشي از غفلت است به دليل اينكه دشمنان به دنبال سوءاستفاده از التهابات هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ضمن هشدار شديد به برخي افراد اظهار كرد: با توجه به اينكه احتمال دارد خط فتنه و خط انحراف از غفلت برخي ها استفاده كنند و در آينده بخواهند ميدان رقابت سياسي را به تشنج و جنجال بكشانند، عقلا، نخبگان، خواص و به ويژه مسئولان سه قوه با خويشتن داري به امور و اجراي وظايف قانوني بپردازند تا آرامش به كشور بازگردد.
كعبي در گفت وگو با فارس خاطر نشان كرد: مسئولان بايد بر حل مشكلات جاري كشور تمركز پيدا كنند و با هوشمندي به گونه اي اقدام كنند كه حاشيه اي ايجاد نشود.
از سوي ديگر جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در بيانيه اي از مسئولان ارشد كشور خواست كه فورا همه همت خود را براي مهار تورم و تثبيت وضعيت اقتصادي قرار دهند. در بخشي از اين بيانيه آمده است؛
اختلاف نظر دولت و مجلس در خصوص اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها در سال 91 بيش از هر چيز نشان دهنده حساسيت مسئولان ارشد نظام درباره رفع مشكلات اقتصادي مردم است كه هر كدام، نيل به اين هدف را از مسير متفاوتي مي بينند. حساسيت و اهتمام جدي مسئولان دولت و مجلس به حل مشكلات مردم هر چند قابل تقدير است اما اين حساسيت ها نبايد به صورت كشمكش و منازعه در انظار عمومي نمود يابد.
كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران در پايان بيانيه خود با تاكيد بر لزوم توجه مسئولان كشور به معيشت اقشار مختلف مردم افزوده است؛
هنوز خيلي ها باور ندارند كه دشمن به دنبال تحميل جنگ نرم و جنگ اقتصادي عليه ملت بزرگ ايران است و اين رسالتي بزرگ بر دوش همه روشنفكران و نخبگان و رسانه ها است تا ابعاد اين خيانت بزرگ دشمنان را تبيين كرده و ضرورت وحدت و مقاومت و پايداري ملت ايران را تبيين كنند تا مثل هميشه شاهد در هم ريختن توطئه هاي دشمنان ملت ايران و شاهد حركت رو به جلو و پيشرفت كشورمان باشيم.
 


تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي، فرصت يا تهديد؟ (قسمت پاياني)

دكتر سيد مسعود خاتمي¤
اثربخشي تمام وقت شدن پزشكان در آموزش
در مخالفت با اين مصوبه اين موضوع مطرح است كه عده اي از متخصصان رده بالا در بخش خصوصي مشغول فعاليت هستند و تمام وقتي باعث مي شود كه محيط آموزش از بركت وجود اين عده محروم شود.
صرف نظر از اينكه از اين افراد چه تعداد هستند و اين تعداد چه ميزان براي آموزش وقت مي گذارند و چرا تدبيري انديشيده نشده است كه اساتيد ما كاملا در اختيار آموزش و درمان و پژوهش باشند، لازم است اين موضوع در كلان شكافته شود.
1- وظيفه اساتيد و محيط هاي آموزشي، تربيت و آموزش پزشكي نسل بعد است، يعني يك استاد ضمن اينكه علم و هنر پزشكي را به دستيار خود مي آموزد علي القاعده بايد او را نسبت به امانت و صداقت و درستي نسبت به بيماران كه نيازمند خدمات هستند تربيت كند.
حال بايد بررسي كرد استاد در محيط آموزشي چه آموزشي مي دهد و چگونه تربيت مي كند؟ او غير از انتقال هنر و علم پزشكي به شاگرد خود او را چگونه تربيت مي كند؟
2- تعريف محيط هاي آموزشي در امور پزشكي اين است: متخصص صاحب نظر كه با علوم پزشكي به روز آشناست و اهل علم و پژوهش است درمان بيماري را انجام دهد و دانشجو و كارورز و دستيار در كنار او شاگردي كرده و طبابت را ياد بگيرند.
به همين جهت بسياري از بيماران در بعضي از مراكز در حال حاضر و قبل از اين وضعيت ترجيح مي دادند به محيط هاي آموزشي براي درمان مراجعه كنند و كيفيت درمان خود را در حضور اساتيد صاحب نظر بهتر و كامل تر مي پنداشتند.
اصولا دانشجو و كارورز و حتي خود دستيار مسئوليت درمان را مستقيما به عهده ندارد و كار طبابت را در كنار استاد و تحت نظر استاد بايد انجام دهند.
اين اصل از اصول انساني و اخلاقي پزشكي و رايج و شايع است و از همه مهم تر دستورات ديني ماست. مطابق فتواي حضرت امام خميني(ره) در تحريرالوسيله پزشك چنانچه در علم و عمل نسبت به بيمار كوتاهي كند، ضامن است.
3- متاسفانه فاجعه اي كه در بعضي از مراكز آموزشي در چند سال اخير رخ داده، اين است كه كار درمان در مراكز آموزشي بعضا بدون حضور استاد و مسئول مستقيم درمان بيمار و يا بدون دخالت وي انجام مي شود و از همه بدتر و غيراخلاقي تر اينكه بعضا مستقيم و يا غيرمستقيم به بيمار فهمانده مي شود كه در بخش دولتي كار درماني توسط افراد در حال آموزش انجام مي شود و خدمات درماني مطلوب توسط استاد در بخش خصوصي و صد البته اگر كسي هزينه بخش خصوصي را ندارد به درمان ناقص خود رضايت دهد. البته اين موضوع در همه مراكز آموزشي اين گونه نيست ولي قبح طرح اين مسائل غيراخلاقي، غيرعلمي و غيراسلامي در بسياري از مراكز آموزشي ريخته شده است بعضا ديده شده كه به منشي ها حتي سفارش مي شود كه به بيماران بفهمانند كه خلاصه اينجا شلوغ است و چنانچه درمان مطلوب توسط استاد مورد نظر است به بخش خصوصي مراجعه كنند.
سخت گيري هاي بيمه ها در بخش هاي دولتي و كيفيت تامين خدمات هتلينگ هم اين روال خلاف را تسريع مي بخشد. پيرو مسائل فوق چند اتفاق ناگوار واقع شده است.
الف: آموزش كامل و لازم توسط استاد انجام نمي شود.
ب: متاسفانه دانشجو و دستيار هم با اين روال غيراخلاقي تربيت مي شوند.
ج: فاجعه ناگوارتر هم اينكه ناخودآگاه مردم به دو دسته تقسيم شده اند. دسته اي كه هزينه درمان در سطح پرداخت به بخش خصوصي دارند كه تكليف آنها روشن است و عده اي كه اين هزينه را ندارند در بخش آموزشي بايد مورد تجربه و خطا قرار گيرند كه ناگزير به بخش دولتي رضايت مي دهند و اين حداقل خسارت نيمه وقت بودن اساتيد در محيط آموزشي است.
4- برخلاف ادعاي بعضي كه فكر مي كنند حضور نيمه وقت و يا پاره وقت بعضي از اساتيد باعث اعتبار بخش هاي آموزشي مي شود اما همه مسئله به اينجا ختم نمي شود.
الف: بسياري از بيماران كه به بخش خصوصي مراجعه مي كنند از بخش دولتي راهنمايي مي شوند.
ب: اساتيد از اعتبار هيئت علمي و ساير امتيازهاي آموزشي براي جلب بيمار استفاده مي كنند.
ج: معمولا دانشجو و كارورز و دستيار يكي از كانال هاي ارجاع بيماران به اساتيد است و خلاصه اينكه اعتباربخشي دو طرفه است نه يكطرفه. از طرفي بسياري از اساتيد علاقه ويژه اي به آموزش و پژوهش دارند و با تامين نسبي و حفظ شأن اين اساتيد حاضرند تمام وقت در اختيار بخش درمان و آموزش و پژوهش باشند.
تمام وقت شدن اساتيد تنها راه حل درازمدت سر و سامان دادن به بخش آموزش است.
اگرچه ممكن است در كوتاه مدت عده اي آموزش را رها كنند اما در درازمدت اين بخش سروسامان پيدا كرده و شيفتگان آموزش و پژوهش جايگاه واقعي خود را پيدا مي كنند، هم آموزش سروسامان مي يابد و هم درمان در مراكز آموزشي ارتقا پيدا مي كند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ فوق تخصص جراحي عروق و ترمالوژي
و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)
 


هديه به خوانندگان

مرحوم آيت الله بهجت (ره): انتظار ظهور و فرج امام زمان(عج) با اذيت و آزار دوستان آن حضرت سازگار نيست.
 


يك هفته پس از انكار و فضاسازي غربي ها درباره سانتريفيوژهاي نسل جديد

هينونن: پيشرفت هسته اي ايران بلوف نيست

در حالي كه رسانه ها و محافل غربي هفته گذشته پس از انتشار خبر تصميم ايران به نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد در نطنز، ابتدا به انكار اين توانمندي و سپس به القاي نگراني و جوسازي پيرامون اين موضوع پرداختند كه معاون سابق مديركل آژانس تأكيد كرد كه پيشرفت هسته اي ايران خالي از هرگونه بلوف است.
خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از اولي هينونن كه تا سال 2010 معاون آژانس بين المللي انرژي اتمي بود، نوشت؛ پيشرفت هسته اي ايران خالي از هرگونه بلوف است.
طبق گفته اين مقام سابق آژانس؛ ايران مي تواند هزاران دستگاه نسل جديد غني سازي اورانيوم (سانتريفيوژ) را بسازد، اين امر بر اعتبار سخنان ايران در مورد پيشرفت هسته اي اش مي افزايد.
رويترز مي نويسد؛ تهران ماه گذشته اعلام كرد كه قصد دارد سانتريفيوژهاي جديدي در سايت اصلي غني سازي خود (نطنز) نصب كند.
اين گزارش مي افزايد؛ مشخص نيست كه ايران قصد دارد چه تعداد سانتريفيوژ ارتقاء يافته را در سايت غني سازي نطنز كه براي ده ها هزار سانتريفيوژ طراحي شده نصب كند، اما از سخنان آژانس بين المللي انرژي اتمي كه هفته گذشته براي اعضاء عنوان شد، چنين برمي آيد كه تعداد اين سانتريفيوژها سه هزار دستگاه خواهد بود.
اولي هينونن در ايميلي كه براي خبرگزاري رويترز فرستاده، گفته است؛ دلايلي وجود دارد كه باور كنيم ايران مي تواند سه هزار سانتريفيوژ مدل IR-2 بسازد. اين دستگاه ها مي توانند چند برابر سريعتر از دستگاه هاي فعلي كه ايران استفاده مي كند، اورانيوم را غني سازي كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: ايران كه اتهامات غرب در مورد تسليحاتي بودن برنامه هسته اي خود را تكديب مي كند، مي گويد؛ قادر است اين سانتريفيوژها را خود در داخل توليد كند. با اين وجود، سؤالات مهمي در مورد توانمندي واقعي ايران وجود دارد.
هينونن كه در حال حاضر از اعضاي ارشد مركز علوم و امور بين الملل بلفر دانشگاه هاروارد است، مدعي است؛ هنوز مشخص نيست كه ايران تا چه حد مي تواند مواد لازم براي ساخت مدل جديد سانتريفيوژها را توليد كند و چه مقدار را بايد از خارج خريداري كند.
اوباما چاره اي جز پذيرش غني سازي
در ايران ندارد
جورج پركوويچ معاون انديشكده كارنگي كه اكنون رياست برنامه سياست گذاري هسته اي اين مركز را در واشنگتن دي سي بر عهده دارد، در گفت و گو با ايرنا ضمن تشريح ديدگاه هاي خود درباره گفت و گوهاي ايران و آمريكا اظهار داشت: اوباما متوجه شده كه ايران هيچ توافقي را بدون اينكه حق غني سازي ايران را به رسميت بشناسد، نخواهد پذيرفت.
پركوويچ كه تحقيقات گسترده اي در خصوص برنامه هسته اي كشورهاي جهان انجام داده است بر اهميت انعطاف پذيري آمريكا و غرب درباره تحريم هاي ضد ايراني تأكيد كرد و آن را براي موفقيت گفت و گوها ضروري دانست.
وي با اشاره به سخنان مقام هاي آمريكايي براي گفت و گوي رو در رو با مقام هاي جمهوري اسلامي ايران،تصريح كرد: دست كم بايد يك جدول زماني مشخص براي برداشتن تحريم ها عليه ايران روي ميز مذاكره قرار داده شود.
جورج پركوويچ به پيشنهاد معاون رئيس جمهور آمريكا درباره آمادگي واشنگتن براي گفت و گوي مستقيم با ايران اشاره كرد وگفت غلبه بر عدم اعتماد متقابل ميان دو كشور براي دستيابي به نتيجه ضروري است و اين مسئله در موضوع تحريم ها نمود دارد.
اين تحليلگر امور بين الملل تصريح كرد: دليل اينكه برخي رهبران آمريكا به برداشتن زودهنگام تحريم ها بدبين هستند به مسئله نبود اعتماد ميان تهران و واشنگتن باز مي گردد.
وي تأكيد كرد كه در مقابل هر گام ايران، غرب بايد براي كاستن از تحريم ها و برداشتن آن گام بردارد تا گفت و گوها به نتيجه برسد.
 


رئيس سازمان سنجش خبر داد

 تجميع آزمون هاي سراسري دانشگاه هاي آزاد و دولتي

رئيس سازمان سنجش با اشاره به تجميع آزمون هاي سراسري دانشگاه هاي آزاد و دولتي از مهلت مجدد براي ثبت نام جامانده هاي كنكور از 30 بهمن ماه خبر داد.
ابراهيم خدايي در نشست خبري با اشاره به تجميع آزمون هاي دوره كارشناسي دانشگاه آزاد و دولتي گفت: امسال دانشگاه آزاد ثبت نام جداگانه اي براي شركت داوطلبان در كنكور 92 ندارد.
وي با بيان اينكه ثبت نام مرحله دوم كنكور طي روزهاي 30 بهمن ماه تا سوم اسفند ماه انجام مي شود، اظهار كرد: داوطلباني كه تمايل دارند در كدرشته هاي دانشگاه آزاد پذيرش شوند، مي توانند در اين مرحله نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
خدايي در بخش ديگري از اين نشست خبري با اشاره به قانون حذف كنكور مصوبه سال 86 مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: براساس اين مصوبه حذف كنكور بايد از سال 90 اجرايي مي شد كه با توجه به مشكلات علمي، فني و اجرايي اين موضوع به تاخير افتاد و مجلس شوراي اسلامي مجددا وارد طرح جديد سنجش و پذيرش دانشجو شد.
وي با بيان اينكه جمع بندي كميسيون آموزش مجلس اين بود كه قانون قبلي «پذيرش دانشجو» از يك سري جهات قابليت اجرايي ندارد، گفت: در نهايت مقرر شد جمع بندي جديدي ارائه شود.
وي با اشاره به طرح جديد حذف كنكور گفت: اين طرح براساس ميزان تقاضاي رشته هاي مختلف تهيه شده است كه بر اساس آن طي يك روند چند ساله سوابق تحصيلي داوطلب جايگزين كنكور مي شود. بر اين اساس اگر داوطلبي داراي سوابق تحصيلي نباشد اين سوابق براي وي ايجاد و ارائه مي شود تا بتوان در طي 5 سال اين طرح را اجرا كنيم.
خدايي با بيان اينكه اين طرح به زودي در صحن علني مجلس مطرح مي شود، اظهار كرد: براساس اين طرح مي توانيم براي كنكور 93 براساس قانون جديد پذيرش دانشجو عمل كنيم.
به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه در صورت ايجاد سوابق تحصيلي از سال 93، پس از گذشت پنج سال داوطلب سال اول دوره متوسطه به مرحله كنكور مي رسد، تاكيد كرد: بر اين اساس 50 درصد داوطلبان سوابق تحصيلي كاملي خواهند داشت و اگر داوطلبي سوابق تحصيلي نداشته باشد يا بايد سوابق تحصيلي براي وي ايجاد شود و يا آزموني پيش بيني شود كه بتواند اين غربالگري را انجام دهد.
خدايي در ادامه با اشاره به حذف كنكور 92 در 11 هزار رشته محل دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و غير انتفاعي، گفت: براي رشته هاي دانشگاه هاي پيام نور و غير انتفاعي 100 هزار نفر اعلام علاقمندي كرده اند، اين در حالي است كه ظرفيت پذيرش اين دوره ها 300 هزار نفر است، البته بايد توجه كرد كه پذيرش در اين رشته محل ها دو بار در سال انجام مي شود.
 


دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش:

 رئيس جمهور برنامه درسي ملي را تا پايان سال امضا مي كند

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش از امضاي مصوبه برنامه درسي ملي توسط رئيس جمهور تا قبل از پايان سال جاري خبر داد و گفت: با ابلاغ برنامه درسي ملي، محتواي تمامي كتاب هاي درسي تغيير مي كند.
مهدي نويد ادهم در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: براي اجرايي شدن تمام ابعاد سند تحول بنيادين كتاب هاي درسي بايد زيرنظام ها تدوين شود كه يكي از اين زيرنظام ها تدوين برنامه جامع درسي ملي است كه به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است.
وي افزود: با تصويب برنامه درسي ملي در شوراي عالي آموزش و پرورش، اين مصوبه به رياست جمهوري تحويل داده شده است تا پس از امضاي رئيس جمهور به تمامي استان ها ابلاغ شود.
به گفته ادهم، براساس هماهنگي هاي صورت گرفته تا قبل از پايان سال جاري، مصوبه برنامه درسي ملي از سوي رئيس جمهور امضا مي شود و سپس براي اجرا از سوي وزارت آموزش و پرورش به تمامي استان ها ابلاغ خواهد شد.
دبير شوراي عالي آموزش و پرورش درباره اينكه با ابلاغ برنامه درسي ملي، محتواي تمامي كتابهاي درسي تغيير مي كند، گفت: برنامه درسي ملي در راستاي اجرايي شدن سند تحول بنيادين است، تمام برنامه هاي آموزشي مدارس كشور بايد براساس اين برنامه تنظيم شود و محتواي كتابها بر اساس آن تغيير كند.
 


وزير دفاع: تبليغات رسانه هاي بيگانه

خللي در دستاوردهاي فضايي ايران وارد نمي كند

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: موفقيت ايران در اعزام موجود زنده به فضا جاي هيچ سؤالي ندارد و قطعي و روشن است و ما با تبليغات رسانه هاي بيگانه آشنا هستيم.
به گزارش فارس سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» وزير دفاع صبح ديروز در حاشيه مراسم تقدير از پژوهشگران بيست و ششمين جشنواره بين المللي خوارزمي در جمع خبرنگاران گفت: موفقيت ايران در اعزام موجود زنده به فضا جاي هيچ سؤالي ندارد و قطعي و روشن است و ما با تبليغات رسانه هاي بيگانه آشنا هستيم.
وي با بيان اينكه رسانه هاي بيگانه براي كوچك جلوه دادن موفقيت دانشمندان ايراني از تصاوير آرشيوي استفاده مي كنند، افزود: زماني كه دانشمندان ما كارهاي ناباورانه انجام مي دهند، آنها تسليم مي شوند و از دو طريق تبليغات مي كنند. از طرفي مي گويند ايران در انجام اين كار ناموفق بوده است و از طرفي اين كار را خطرناك مي دانند.
وزير دفاع گفت: جاي سؤال است كه اعزام موجود زنده به فضا از سوي ايران چه كار خطرناكي است كه آنها اين كار را خطرناك مي دانند.
وي در ادامه گفت: مسير پژوهشي ما ادامه دارد و در آينده اي نزديك انواع موتورها و شناورها را نظير شناور هوايي پرنده در نوع جديد رونمايي مي كنيم.
 


در 16استان كشور انجام شد

برگزاري جشنواره پخت غذا به نفع دانش آموزان زلزله زده خراسان جنوبي

جشنواره پخت غذا به نفع دانش آموزان زلزله زده و نيازمند خراسان جنوبي ديروز در 16استان كشور برگزار شد.
مديركل آموزش و پرورش خراسان جنوبي، در برگزاري اين جشنواره در دبيرستان عفاف بيرجند گفت: دانش آموزان مقطع متوسطه و راهنمايي از محل عرضه غذاهاي تهيه شده نظير آش، عدسي و لوبيا به دانش آموزان زلزله زده استان كمك كردند.
«حميدرضا وردي» اهداف اين طرح را توجه به فرهنگ غني و انسان دوستانه ايران اسلامي، احساس همدردي با دانش آموزان مناطق زلزله زده و آشنايي دانش آموزان با مهارت هاي زندگي و تغيير سبك زندگي دانش آموزان عنوان كرد.
مديركل آموزش و پرورش خراسان جنوبي ادامه داد: جمع آوري هزينه مواد غذايي لازم از دانش آموزان و مربيان به صورت داوطلبانه انجام شده است.
وردي گفت: مبالغ جمع آوري شده از فروش مواد غذايي در اين جشنواره طي يك فيش به حساب سازمان دانش آموزي استان ارسال مي شود.
وي خاطرنشان كرد: ايلام، بوشهر، خراسان شمالي، فارس، خراسان رضوي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، كرمان، گلستان، خراسان جنوبي، لرستان، مركزي، هرمزگان، همدان، يزد و شهر تهران از مناطق شركت كننده در اين جشنواره بود.
زلزله اي به قدرت 5/5 ريشتري در 15آذر ماه امسال منطقه زهان شهرستان زيركوه را لرزاند كه بر اثر اين زلزله شش نفر جان خود را از دست دادند.
 


10 قلم داروي گران قيمت به مرحله توليد رسيد

معاون پارلماني سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: از 110 قلم داروي گرانقيمت مورد نياز كشور 10 قلم دارو در مسير توليد قرار گرفت.
رمضان محسن پور در حاشيه سفر به مازندران در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در ساري درباره كمبود كيسه هاي فيلتردار براي بيماران تالاسمي و كيسه هاي خون اظهار داشت: كيسه هاي فيلتردار براي بيماران تالاسمي موجود است. و در حال حاضر براي تهيه كيسه هاي خون در كشور وجود ندارد مشكل داريم اما اين گونه نيست كه دارو در دسترس بيماران نباشد.
معاون پارلماني سرپرست وزارت بهداشت و درمان با اشاره به قيمت ارزان كيسه هاي فيلتر خون در كشور كه توسط برخي سوداگران قاچاق مي شد، تصريح كرد: سعي شد كه براي توزيع فيلترهاي خون براي بيماران تالاسمي نظمي قائل شويم.
وي افزود: به دليل تحريم در تهيه داروهاي گران قيمت دچار مشكل شده ايم.
محسن پور عنوان كرد: مشكل ما براي تهيه دارو، مالي نبود اما براي تهيه اين داروها نيازمند تامين اعتبار بوديم، كشورهاي تحريم كننده اجازه باز شدن ال سي و ورود دارو را به ما ندادند و تلاش شد راه هاي ميان بري پيدا شود كه نياز كشور تامين شود.
وي خاطرنشان كرد: با پيگيري هاي وزير سابق بهداشت و سرپرست وزات بهداشت بخشي از مشكلات قبلي دارو برطرف شد و بخشي ديگر با توجه به اعتباري كه گرفتيم و بانك هاي مشخص براي اين تبادل به وجود آمده است، حل شد.
اين مسئول درباره رونمايي از 12 داروي جديد در كشور گفت: 110 قلم داروي گرانقيمت در كشور نياز داريم كه تلاش شد اين داروها در كشور توليد شود.
معاون پارلماني سرپرست وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان كرد: از 110 قلم داروي گرانقيمت مورد نياز كشور 10 قلم دارو در مسير توليد قرار گرفت.
وي اظهار داشت: بخشي از مواد اوليه اين داروها از خارج كشور تامين مي شود ولي تكنولوژي ساخت اين داروها در كشور موجود است و بنا داريم در حد امكان سرمايه گذاري براي توليد بقيه داروها در كشور انجام شود.
وي گفت: اعتبار پزشك خانواده به خاطر عدم فروش مناسب نفت تامين نشد.
 


برگزاري همايش بين المللي طلايه داران عفاف و حجاب در اصفهان

دومين همايش بين المللي «طلايه داران عفاف و حجاب» ديروز در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان آغاز به كار كرد.
به گزارش ايرنا، در اين همايش 40 مهمان خارجي از كشورهاي آمريكا، كانادا، آلمان، انگليس، اندونزي، زيمبابوه، لبنان، عراق، آذربايجان، نيجريه، بوسني و ساير كشورهاي منطقه حضور دارند.
دبير اين همايش گفت: اين نشست با هدف ترويج، تعميق و ارتقاي فرهنگ و در ادامه تلاش جهاني براي دفاع از حقوق زنان محجبه برگزار شده است.
«عذرا حسيني»، ديگر اهداف برگزاري اين همايش را شبكه سازي حجاب و عفاف، آشنايي با زنان محجبه در بيداري اسلامي و ايجاد تعامل بين كشورهاي اسلامي در موضوع عفاف و حجاب عنوان كرد.
وي با بيان اينكه پس از فراخوان آثار 253 مقاله به دبيرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: آثار سياسي، اجتماعي و خانوادگي عفاف و حجاب، بيداري اسلامي و حجاب، شهداي زن و حجاب، رويكرد غرب نسبت به مسئله حجاب و نبايدهاي رفتاري در موضوع حجاب و عفاف از محورهاي اين همايش است.
دبير همايش بين المللي طلايه داران عفاف و حجاب اظهار كرد: در بخش مقالات از 31 مقاله برتر تقدير و در كتاب مقالات جشنواره چاپ مي شود.
وي با اشاره به اينكه 54 ايده نيز به اين جشنواره رسيده است، افزود: برخي از اين ايده ها داراي قابليت اجرايي در سطح كشور است كه از سه ايده برتر نيز تقدير مي شود.
حسيني از جمله اقدامات دبيرخانه همايش طلايه داران عفاف و حجاب اصفهان را توليد 48 برنامه تلويزيوني با موضوع عفاف و حجاب برشمرد.
در اين همايش 120 ميهمان داخلي و خارجي حضور دارند. براساس اين گزارش نخستين سرود ملي «عفاف و حجاب» با عنوان «رخ مهتاب در آب» با اجراي «حامد زماني» در همايش بين المللي طلايه داران عفاف و حجاب در اصفهان رونمايي شد.
اين سرود با هدف ارائه كاري ماندگار و هنري درباره موضوع عفاف و حجاب رونمايي شد.
در اين همايش همچنين از چهار اثر توليدي در مقوله عفاف و حجاب رونمايي شد.
«بانو بايد امين باشد» از «سليمه طباطبايي» به ياد علامه اميني از مفاخر بزرگ بانوان ايراني و كتاب «اينفوگرافي عفاف و حجاب» از «نجمه نصر اصفهاني» درباره مقايسه جايگاه زن در اسلام و غرب رونمايي شد.
كتاب «به رنگ زندگي، به سبك زندگي» از «نسيبه استكي» با موضوع الگوسازي بانوان شهيده انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس و كتاب «من يك مدير هستم» از «زهرا عسگري» و «عاطفه صادقي» از ديگر آثار رونمايي شده در همايش بود.
همچنين در اين مراسم از «صالح سعادت» رتبه اول بخش مقالات با مقاله «آسيب شناسي حقوقي حجاب شرعي در قانون ايران» از شهرستان مباركه و همچنين از «مهدي صالحي» رتبه سوم اين بخش از كاشان نويسنده مقاله «بررسي تأثير كلاس هاي تفسير آيات حجاب در قرآن» تجليل شد.
در اين آيين همچنين از «بتول الموسوي» فرزند شهيد سيد عباس موسوي از لبنان و در بخش تلاش علمي از «زهرا حسيني» از كشور بوسني و در بخش ايده هاي برتر از حجت الاسلام «علي جعفري» از تهران و «آليا نراقي» تجليل بعمل آمد.
همچنين در بخش فيلم مستند درباره حجاب زنان در جهان از «رود ريگو جلول» از كشور برزيل و در بخش توليد برنامه هاي راديويي براي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از «محمد حسين مبين راوندي» از راديو معارف قم تقدير شد.
در پايان برنامه صبح اين همايش از تعدادي از خانواده هاي شهداي امر به معروف و نهي از منكر نيز تجليل به عمل آمد.
زنان ايراني، دروغ غرب را برملا كردند
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در اين همايش گفت: دروغ بزرگ غرب مبني بر اينكه حجاب مانع پيشرفت و تعالي زن مي شود، با حضور فعال زنان ايراني در عرصه هاي مختلف برملا شد.
سرتيپ پاسدار «محمدرضا نقدي» افزود: بانوان ايراني اكنون از فعالترين بانوان دنيا از نظر سياسي هستند و در تظاهرات و موضع گيري هاي سياسي مي درخشند.
وي با اشاره به مبارزه جدي قدرت هاي شيطاني با حجاب رشد طلاق، خانواده هاي تك نفره و رشد منفي جمعيت را نتيجه فرمول هاي شهواني كشورهاي غربي دانست و افزود: اين زن عفيف است كه مي تواند انسان آزاده بسازد و در مقابل ظلم و زور بايستد.
 


به علت افت سطح سفره هاي زيرزميني

 200 دشت كشور در معرض نابودي قرار دارند

رئيس سازمان منابع طبيعي، امور جنگل ها و آبخيزداري كشور گفت: بيش از 200 دشت كشور به خاطر افت سطح سفره هاي زيرزميني در معرض خطر قرار دارند كه بايد براي بهبود وضعيت طرح هاي آبخيزداري به مرحله اجرا درآيد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اورنگي ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با تبيين عملكرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به ضرورت توجه به اجراي طرح هاي آبخيزداري در راستاي اجراي مديريت منابع آب ادامه داد: براي احياي منابع آب تاكنون در 25 ميليون هكتار از اراضي طرح هاي آبخيزداري به مرحله اجرا درآمده است و هدف از اجراي آن كنترل فرسايش، تغذيه سفره هاي زيرزميني و كنترل رسوب است.
رئيس سازمان منابع طبيعي، امور جنگل ها و آبخيزداري كشور افزود: در حال حاضر با اجراي طرح هاي آبخيزداري 360 ميليون متر مكعب آب استحصال شده است كه اين آمار نشان از اهميت اجراي چنين طرح هايي است و به همين خاطر 55 درصد از بودجه سازمان صرف اجراي اين طرح ها مي شود.
اورنگي افزود: 479 هزار هكتار عمليات جنگل كاري در جنگل هاي شمال احيا و توسعه يافته همچنين 25 ميليون هكتار عمليات آبخيزداري انجام شده است كه 7/8 ميليون هكتار از اين ميزان در دولت هاي نهم و دهم عملياتي شده است.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اينكه جايگزيني سوخت هاي مناسب به جاي بهره برداري از هيزم و چوب جنگل ها در دست اجراست، گفت: مطالعات اين طرح در سطح 109ميليون هكتار از اراضي كشور انجام شده است، 122 شعبه فروشندگي نفت، 170 جايگاه توزيع گاز مايع و نصب 43 آبگرمكن خورشيدي نيز در اين راستا صورت پذيرفته است.
وي با بيان اينكه تاكنون در 16 هزار هكتار از اراضي در معرض خطر طرح كمربند سبز به مرحله اجرا درآمده است، افزود: بايد استانداران نيز در اين رابطه به سازمان كمك كنند.
اورنگي با بيان اينكه 85 درصد از مساحت كشور مربوط به اراضي ملي و دولتي است، افزود: براي ساماندهي اطلاعات اين اراضي براي جلوگيري از هر گونه سوء استفاده بايد به دنبال ايجاد سامانه كاداستر بود كه اگر اين كار به طور كامل انجام شود قطعاً شاهد حفظ عرصه هاي ملي خواهيم بود و كار در اين رابطه شروع شده است و به خوبي در حال پيگيري است.
وي با اشاره به اجراي 186 پروژه در حوزه هاي مختلف توسعه فضاي سبز و پارك هاي جنگلي، اظهار كرد: اين طرح ها با اعتباري بالغ بر 500 ميليارد ريال در ايام دهه فجر مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
رئيس سازمان منابع طبيعي، امور جنگل ها و آبخيزداري كشور به تهيه طرح احياء و توسعه و بهره برداري از مراتع كشور اشاره كرد و افزود: 85 ميليون هكتار مرتع در سطح كشور وجود دارد كه براي 40 ميليون هكتار طرح تهيه شده و 16 ميليون هكتار در قالب طرح چراء و مرتعداري واگذار شده است.
اورنگي در ادامه به بازپس گيري 174 هزار هكتار از اراضي ملي از دست غاصبان اشاره كرد و افزود: براساس برنامه ريزي هاي به عمل آمده تاكنون موفق شده ايم در 2 ميليون و 100 هكتار از بيابان هاي كشور طرح توسعه فضاي سبز را به مرحله اجرا درآوريم.
 


معرفي برترين هاي جشنواره شعر و داستان وحدت كردستان

سنندج- خبرنگار كيهان:
دومين جشنواره شعر و داستان كوتاه استان كردستان، با معرفي نفرات برگزيده به كار خود، پايان داد.
مراسم پاياني اين جشنواره با حضور مسئولان محلي، شعرا، انديشمندان و فعالان فرهنگي و ادبي در محل سالن اجتماعات هتل ريبوار دهگلان برگزار شد.
نفرات برتر هر بخش به اين شكل معرفي شدند: در بخش شعر «يحيي صمدي» خبرنگار خبرگزاري بين المللي كردپرس از سنندج، «حسن پاكزاد» و «علي احسان فريدوني» هر دو از بيجار عناوين نخست جشنواره را كسب كردند و از «صباح حسني» از سنندج و «حسين محمدي» از دهگلان نيز تجليل شد.
در بخش داستان كوتاه: «محمد سليمي» از ديواندره و «مرضيه شرف بياني» از قروه رتبه هاي اول و دوم را به خود اختصاص دادند و «سعيد ايزدي» و «رضا رستمي» از سنندج نيز مشتركا در مكان سوم جاي گرفتند.
 


نمايشگاه بين المللي انرژي در كيش گشايش يافت

كيش-خبرنگار كيهان:
نهمين نمايشگاه بين المللي انرژي و تجهيزات وابسته با حضور مشاور وزير نفت در كيش گشايش يافت.
در اين نمايشگاه بيش از 200 شركت داخلي و خارجي از كشورهاي آلمان، ايتاليا، امارات متحده عربي، چين، عراق و كره جنوبي حضور دارند تا جديدترين دستاوردهاي خود را در زمينه صنعت نفت و گاز، برق و تجهيزات وابسته به اين صنايع در معرض ديد عموم قرار دهند. در نخستين روز گشايش اين نمايشگاه توليدكنندگان داخلي و خارجي جديدترين محصولات خود را در قالب فيلم، مجله، كتاب، كاتالوگ، عكس و تيزرهاي تبليغاتي در اختيار بازديدكنندگان قرار دادند.
به گزارش خبرنگار ما، بسياري از مديران دولتي، برگزاري نمايشگاه بين المللي انرژي در كيش را فرصتي دانستند تا همراه خانواده از جمله دامادها و عروس ها به اين جزيره سفر كنند. به گونه اي كه تعداد هواپيماهاي حامل ميهمانان نمايشگاه به مراتب بيشتر از گردشگران بود به طوري كه هتل هاي 4 و 5 ستاره براي گردشگراني كه از 16 تا 22 بهمن وارد كيش مي شوند، اتاق خالي ندارند. براساس همين گزارش، نهمين نمايشگاه بين المللي انرژي از 16 تا 22 بهمن در كيش برپاست و بسياري از مديران دولتي از استان هاي تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان، فارس، هرمزگان، آذربايجان... به اتفاق خانواده به كيش آمده اند تا از اين نمايشگاه ديدن كنند.
 


بهره برداري از طرح هاي صنعتي و عمراني در مناطق نفت خيز جنوب

مدير عامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب از افتتاح و راه اندازي 13 پروژه صنعتي و عمراني در گستره عملياتي اين شركت در ايام دهه فجر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ايرنا به نقل از روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، مهندس حميد بورد ديروز گفت: اعتبار ريالي اين پروژه ها يك هزار و 380 ميليارد ريال و ارزي آنها 29 ميليون دلار بوده است كه از طريق منابع داخلي شركت ملي نفت ايران تأمين شده است.
وي اظهار كرد: پروژه جمع آوري گازهاي همراه نرگسي، اصلاح و بازسازي چند راهه گناوه، احداث چند راهه و مجتمع تفكيك و تقويت فشار نفت لالي و احداث خط انتقال برق ايستگاه تزريق گاز لب سفيد از جمله پروژه هاي صنعتي آماده افتتاح به شمار مي آيد.
مدير عامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: همچنين مرحله نخست احداث جاده دو بانده حد فاصل سه راه سرانجام تا اميديه، احداث جاده اصلي كرنج به آغاجاري و احداث درمانگاه كاركنان صنعت نفت گچساران از پروژه هاي عمراني است.
وي يادآوري كرد: هم اكنون بيش از 800 پروژه در گستره عملياتي اين شركت در استان خوزستان و بخش هايي از استان هاي بوشهر، فارس و كهگيلويه و بويراحمد در دست اجرا است.


 


معاون فرهنگي سپاه پاسداران:

اتفاقات مجلس ، يكي از بدترين روزهاي انقلاب بود

همدان - خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: يكي از بدترين روزهاي انقلاب در جلسه يك شنبه مجلس رقم خورد.
سرتيپ مقدم فر در همايش انقلاب و اصحاب رسانه كه از سوي خانه مطبوعات استان همدان در محل سازمان تبليغات اسلامي اين شهر بود برگزار شد افزود: يكي از اهداف اخير عملياتي دشمنان براي تاثيرگذاري منفي بر انقلاب اسلامي، ايجاد تشتت و تفرقه بين مسئولان نظام است كه رهبر معظم انقلاب نيز در اين باره موضع علني گرفته و اختلاف افكني و كشاندن آن ميان مردم را شرعا حرام دانستند.
وي با اشاره به اتفاقات روز يك شنبه مجلس افزود: مسئولان بايد به خود بيايند و هر دو طرف بد كردند و مقصر بودند و بايد جبران كنند چرا كه دعواها بيشتر شخصي است تا به خاطر نظام و كشور و لذا از طرف مردم و تشكل هاي مختلف و اقشار و اصناف نيز واكنش ها به اين رفتارها منفي بود.
وي تصريح كرد: اين دعوا در مجلس حتي اگر هيچ اتفاق ديگري را رقم نزد الا ذوق زدگي بسيار دشمنان، نشان مي دهد كه رفتارها چقدر سخيف بوده و اميدواريم اين گناه بزرگ را خدا بر آنها ببخشد و بتوانند جبران كنند.
معاون فرهنگي اجتماعي سپاه پاسداران كشور با اشاره به تبديل شدن ايران به قدرت بزرگ منطقه اي، ادامه داد: تلاش هاي دشمن عليه نظام ما ادامه دارد به طوري كه در فتنه سال 88، تهمت تقلب در انتخابات را به ما زدند و براي انتخابات سال 92 نيز تهمت مهندسي آراء و آزاد نبودن را مي زنند.
وي يادآور شد: پس از به هدف نرسيدن دشمن در جنگ سخت، برنامه اي عليه ما شروع شد كه 23 سال است ادامه دارد و آن به راه انداختن جنگ نرم با محوريت رسانه هاست.
مقدم فر خاطرنشان ساخت: اين همان جنگ هوشمند است كه از طريق رسانه ها اعم از اينترنت، فضاي مجازي، شبكه هاي ماهواره اي، رسانه هاي مكتوب، شبكه هاي مجازي مثل فيس بوك، توئيتر و يوتيوب عليه نظام و انقلاب ما اعمال مي شود و البته ميدان اصلي آن پرداختن به هنر است و آنها معتقدند امروز بايد عكس و تصوير بجنگد.
 


سرم درماني توليد ايران به كشورهاي منطقه صادر مي شود

رئيس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي گفت: امسال براي نخستين بار سرم هاي درماني موسسه رازي آماده عرضه به كشورهاي منطقه است.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرج، هادي فاميل قدكچي ظهر ديروز در نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موسسه سرم سازي رازي بدون نياز به دانشمندان خارجي توانسته به توسعه و پيشرفت خود ادامه دهد و امروز موفق شده است كه در ساخت و توليد بسياري از واكسن ها پيشگام باشد.
وي ادامه داد: هم اكنون 70 نوع فرآورده بيولوژيك و سرم درماني در اين موسسه توليد مي شود. موسسه سرم سازي رازي داراي دانش فني است كه بسياري از كشورهاي منطقه درخواست انتقال اين دانش فني را دارند.
قدكچي تاكيد كرد: ما با توليدات خود توانسته ايم نياز كشور را تامين كنيم.
وي گفت: اين سرم ها با قيمت هاي بسيار ناچيزي در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد.
رئيس موسسه سرم سازي رازي خاطرنشان كرد: هم اكنون در حوزه دامي 95 درصد واكسن هاي دامي در اين موسسه توليد مي شود.
قدكچي با تاكيد بر اين كه ما در ابتداي راه هستيم افزود: هم اكنون توليد واكسن هاي mmr، فلج اطفال، سرم هاي درماني ضدمار و عقرب زدگي و ... در انحصار اين موسسه است.
وي در ادامه سخنان خود از اجراي طرح كلان دستيابي به دانش فني توسط اين موسسه خبر داد و عنوان داشت: طرح كلان دستيابي به دانش فني را مصوب كرديم كه در اين راستا نزديك به 40 پروژه را آغاز كرده ايم كه به زودي وارد بازار خواهد شد.
قدكچي در ادامه همچنين به ميزان صادرات محصولات اين موسسه به كشورهاي متقاضي اشاره كرد و گفت: ما به دنبال ثبت واكسن در كشورهاي لبنان، سوريه، افغانستان، پاكستان، عراق و آسياي ميانه هستيم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10