(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 بهمن  1391 - شماره 20425

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت هفتم
حق گرفتني است
در جلسه علني مجلس صورت گرفت
تكليف دولت به افزايش سالانه 10 درصدي توليد محصولات كشاورزي
در مكتب امام
فراكسيون حقوقدانان مجلس اعلام موجوديت كرد
راهپيمايي 22 بهمن توطئه استكبار را خنثي مي كند
ربا در جامعه؛ واقعيت يا توهم؟( 3 )
ديدگاه قرآن درباره حيله شرعي
ولايتي: دولت آينده بايد پاسخگوي مطالبات رهبري و آحاد مردم باشد
آيت الله آملي لاريجاني:
بخاطر تبعيت از اوامر رهبر انقلاب سكوت مي كنم
وزير خارجه انگليس مدعي شد
 1+5 در مذاكرات پيش روي با ايران پيشنهاد جديد ارايه مي دهد
يك مقام دولتي خبر داد
ابلاغ اصلاحيه طرح مهرآفرين به دستگاه هاي ملي و استاني
سرلشكر جعفري :
ايران قدرت پاسخ به همه تهديدات دشمن را دارد


راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت هفتم

حق گرفتني است

ابراهيم حاجي محمدزاده
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در 22بهمن، شيطان بزرگ اميدوار بود دوباره و بزودي ايران را بطور يكپارچه زير يوغ استكباري خود بگيرد اما، با پيروزي برق آساي انقلاب و اوج گيري رهنمودهاي سياسي الهي امام(ره) در مخالفت با استكبار جهاني شرق و غرب و تهييج امام مسلمانان و مستضعفان جهان، به الگوگيري از انقلاب اسلامي، استكبار جهاني مصمم شد انقلاب اسلامي را ولو به قيمت تكه تكه شدن ايران و تصرف قطعه هايي از آن با توطئه شورش مزدورانش، از ميان بردارد. خلق عرب در خوزستان، خلق تركمن در شمال و دشت گرگان، خلق مسلمان در آذربايجان، خلق كرد در كردستان و... پاره پاره شدن ايران براي آمريكا علاوه بر اين درس عبرتي مي شد براي ملت هاي تحت سلطه شيطان بزرگ كه هرگز انقلاب اسلامي را علي رغم تاكيد و اصرار امام بعنوان الگوي رهايي بخش خود تلقي نكنند. از آتش زدن خرمن هاي روستاييان تا ترور شخصيت هاي گوناگون، ترور شهيد مطهري نزديكترين يار امام و ترور شهيد قرني بعنوان اولين رئيس ستاد ارتش جمهوري اسلامي تا به رگبار بستن مردم كوچه و بازار و بمب گذاري در خيابان ناصر خسرو و به شهادت رساندن مردم رهگذر همه و همه در سال اول انقلاب اوضاع سخت و پيچيده اي بوجود آورده بود تا شايد امام(ره) و مردم از ايده هاي اسلام ناب محمدي در مقابله با استكبار جهاني دست بردارند. تسخير لانه جاسوسي در تهران و تاييد همه جانبه آن از طرف امام(ره) و نامگذاري اين حركت مردمي بعنوان انقلابي بزرگتر از انقلاب اول و بسته شدن تمامي راه هاي سازش با آمريكا علي رغم ميل اغلب جريان ها و گروه هاي سياسي مثل نهضت آزادي و نخست وزير وقت آقاي مهندس بازرگان كه بواسطه تسخير لانه جاسوسي استعفا داد و درباره امام و اسلامخواهي ايشان صريحا اعلام نمود امام تنها به ارزش هاي اسلامي مي انديشد. چندي بعد بني صدر نيز كه پس از رئيس جمهورشدن مهمترين اولويت كاري خويش را آزادي گروگان ها قرار داد و از آنجا كه سپاه پاسداران عدم تحقق شروط امام از جمله تحويل دادن شاه به مردم ايران، آزادي گروگان ها را مغاير با رهنمودهاي امام مي دانستند و از تحويل گروگان ها بدون دستور امام استنكاف مي ورزيدند همه و همه موجب گرديد تا آمريكا و متحدانش بر توطئه هايشان روز به روز بيفزايند.
عارضه ناراحتي قلبي امام در قم و حركت دادن شبانه ايشان به تهران و بستري شدن امام در بيمارستان قلب اوضاع را پيچيده تر نموده بود. در اين شرايط كه آينده انقلاب اسلامي و تداوم آن در هاله اي از ابهام فرو رفته بود. بطور نمونه در جلسه اي كه عده اي از شوراي فرماندهي سپاه و عده اي ديگر از مسئولين با بني صدر داشتند بني صدر بر آزادي گروگان ها اصرار مي ورزيد. نويسنده اين سطور خطاب به بني صدر گفت؛ آقاي بني صدر چگونه است كه ما اعضاي شوراي فرماندهي سپاه هر وقت به علت كارهاي حساس مملكت مي خواهيم با شما ملاقات كنيم بايد يك هفته صبر كنيم ولي آقاي مسعود رجوي سردمدار منافقين هر وقت اراده نمايد با شما ملاقات مي كند؟! بني صدر براي اينكه عاقبت سرسختي ما را در تحويل گروگان ها بما يادآور شود و نسبت به آينده ما را به خيال خويش بترساند. گفت: آلماني ها به ما قطعات كارخانجات معمولي را هم نمي دهند من به آنها گفتم كه اغلب كارخانجات ما آلماني است و شما بايد از فروختن قطعات كارخانجات به ما كه سود مداومي براي شما محسوب مي شود استقبال نماييد. چرا اين قطعات را به ما در مقابل پول خوبي كه مي دهيم نمي دهيد. آلماني ها بمن گفتند ما بولتن هاي پزشكي حضرت امام را بررسي كرده ايم. ايشان حداكثر بين 4 تا 6 ماه بيشتر زنده نمي ماند. و از اين گفته آلماني ها نتيجه گرفت بعد از فوت امام همه چيز در ايران از هم مي پاشد و روحانيت نيز چند دسته مي شوند. من در آن زمان به نيروهاي منافقين نياز دارم براي اين با آنها كنار آمده ام. من در پاسخ ايشان و مبتني بر رهنمودهاي امام(ره) گفتم حضور مردم در صحنه بعنوان پشتيبان انقلاب به همراه روحانيت متعهد و در خط امام. انقلاب ما را از همه اين دشواريها گذر خواهد داد.
در اين شرايط بغرنج و پيچيده و ملتهب معمار و هادي انقلاب اسلامي از بيمارستان قلب بمناسبت اولين سالگرد انقلاب اسلامي پيامي خطاب به مستضعفان جهان و مسلمانان و مردم ايران مبني بر آينده روشن و پرشكوه انقلاب اسلامي و الگوشدن آن در جهان و قيام مستضعفان و پابرهنگان و آينده بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي و راه مقابله با فتنه ها را براي هميشه نشان مي دهند. اين پيام در آن شرايط براي همه بهت انگيز بود و غيرقابل تصور.
«سالروز پيروي انقلاب عظيم ايران را به مستضعفين جهان و مسلمانان عموما و ملت شجاع ايران تبريك عرض مي كنم... جاويد باد پرچم پرافتخار «الله اكبر» كه رمز پيروزي معجزه آساي ملت بزرگ ايران است. پيروزي عظيمي كه در ظرف يك سال- فقط يك سال- دفتر سياه جباران را درهم پيچيد و اساس جمهوري اسلامي را برقرار نمود. آنچه در انقلابات غيراسلامي در سال هاي طولاني حاصل نشد در سايه اسلام براي ملت عزيز ما در ظرف يك سال تحقق يافت و آنچه در انقلاب ها با كشتار ميليوني و حبس ميليونها به ثمر رسيد در انقلاب ما با كمترين ضايعه و بزرگترين دستاورد حاصل شد... با خواست خداوند و اراده مصمم ملت عزيز تا ابد صحنه ميهن اسلامي خود را از لوث وجود جنايتكاران بي فرهنگ و خيانتكاران غارتگر پاك، و در تحت لواي پربركت «الله اكبر» براي هم ميهنان خود آزادي و استقلال را تامين نموديم. من بارها گفته ام و هم اكنون اعلام مي كنم كه ايران بايد تا قطع تمام وابستگي هاي سياسي، نظامي، اقتصادي و فرهنگي خود از آمريكا به مبارزات قاطع خود عليه اين جهانخوار بي رحم ادامه دهد... من بارها گفته ام و در اين روز بزرگ مي گويم تا قطع تمام وابستگي ها با تمام ابرقدرت هاي شرق و غرب مبارزات آشتي ناپذيرانه ملت ما عليه مستكبرين ادامه دارد. همه مي دانيم كه جهان اسلام در انتظار به ثمر رسيدن كامل انقلاب ماست، ما از تمام كشورهاي زير سلطه براي به دست آوردن آزادي و استقلال كاملا پشتيباني مي نماييم و به آنان صريحا مي گوييم كه حق گرفتني است قيام كنيد و ابرقدرت ها را از صحنه تاريخ روزگار براندازيد. من بارها گفته ام و هم اكنون هشدار مي دهيم كه اگر شرق ستم كشيده و آفريقا به خودشان متكي نباشند تا ابد گرفتارند. بياييد روي پاي خود بايستيد و بر غرب بتازيد و آنان را از ميدان به در كنيد من از گوشه بيمارستان به آفريقا و شرق زير سلطه و تمام كشورهاي تحت ستم اخطار مي كنم كه متحد شويد و دست جنايتكار را از سرزمين هاي خود قطع كنيد. دست آمريكا و ساير ابرقدرت ها تا مرفق به خون جوانان ما و ساير مردم مظلوم و رزمنده جهان فرو رفته است. ما تا آخرين قطره خون خويش با آنان شديدا مي جنگيم چرا كه مرد جنگيم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم، چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله الاالله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جاي جهان عليه مستكبرين هست ما هستيم. ما از مردم بي پناه لبنان و فلسطين در مقابل اسرائيل دفاع مي كنيم. اسرائيل اين جرثومه فساد هميشه پايگاه آمريكا بوده است. من در طول نزديك به بيست سال خطر اسرائيل را گوشزد نموده ام. بايد همه بپاخيزيم و اسرائيل را نابود كنيم، و ملت قهرمان فلسطين را جايگزين آن گردانيم. ما از ملت مسلمان و دلير افغانستان كاملا پشتيباني مي كنيم، ملتي كه عليه تجاوزگران به مبارزه برخاسته اند، بدانند كه خدا با آنان است، هرچه بيشتر صفوف خودشان را فشرده تر كنند و با ايمان راسخ بجنگند تا پيروز شوند... (1) فاعتبروا يا اولي الابصار.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) صحيفه امام ج12ص 146
 


در جلسه علني مجلس صورت گرفت

تكليف دولت به افزايش سالانه 10 درصدي توليد محصولات كشاورزي

مجلس وزارت كشاورزي را موظف كرد سالانه حداقل 10 درصد به ميزان توليد داخلي محصولات كشاورزي افزوده شود تا به مرز خودكفايي در توليد داخلي برسيم.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز رسيدگي به طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي را ادامه دادند و بند الحاقي با ماده 2 اين طرح و ماده 3 آن را به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس در ماده الحاقي، احكام بند 3 ماده 11 و بند الف ماده 19 اساسنامه بانك كشاورزي مصوب 24 تير ماه 1359 شوراي انقلاب در مورد مديرعامل و اعضاي هيئت مديره بانك كشاورزي از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون به شرح مقرر در ماده 2 اصلاح مي شود.
در تبصره اين ماده الحاقي نيز مقرر شد؛ انتخاب مديرعامل بانك كشاورزي از حكم ماده 15 لايحه قانوني اداره امور بانك ها مصوب 2 مهر ماه 1358 شوراي انقلاب مستثني است.
وكلاي ملت با 142 راي موافق، 11 راي مخالف و 27 راي ممتنع از 216 نماينده حاضر در جلسه، اين بند الحاقي را به تصويب رساندند.
نمايندگان همچنين در مصوبه ديگري ماده 3 طرح مذكور را تصويب كردند كه بر اين اساس، وزارت جهاد كشاورزي موظف شد در واردات هر يك از كالاهاي بند (الف) ماده يك اين قانون براي تامين نياز داخلي و تنظيم بازار به نحوي عمل كند كه سالانه حداقل 10 درصد به ميزان توليد داخلي اين محصولات افزوده شود تا كالاهاي مزبور به مرز خودكفايي در توليد داخلي برسد.
نمايندگان با 160 راي موافق، 3 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 214 نماينده حاضر در صحن علني، ماده 3 طرح مذكور را مصوب كردند.
گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه هاي روغني، چاي، سيب زميني، پياز، حبوبات، سيب، پرتقال، خرما، كشمش، قند، شكر و كنجاله و همچنين محصولات دامي، طيور و آبزيان شامل شير و فرآورده هاي لبني، گوشت سفيد، گوشت قرمز، تخم مرغ و پيله ابريشم، كالاهاي ذكر شده در بند الف ماده يك اين قانون است.
طلب 14 هزار چايكار پرداخت مي شود
وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به پرسش نماينده لاهيجان در مجلس گفت: عصر چهارشنبه [ديروز] طلب 14 هزار چايكار از كارخانجات به آنان پرداخت مي شود.
نديمي از خليليان پرسيده بود كه اقدامات سازمان چاي در بخش بازرگاني چه بوده است؟
خليليان وزير جهاد كشاورزي با حضور در نشست علني ديروز خانه ملت به ارائه توضيحاتي پيرامون سوال مطرح شده پرداخت و گفت: عملا سازماني كه مي توانست پشتيباني كننده كشاورزان و چايكاران باشد و به وضعيت ساماندهي چاي كمك كند، منحل شد.
وي افزود: از سال 88 سازماني براي ارتقاء چاي و فرآوري آن ايجاد كرديم كه در ابتدا به نام اداره كل چاي شمال تشكيل و سپس تبديل به سازمان چاي شد و تلاش كرديم در جايگاه ملي بتوانيم مسائل چاي را دنبال كنيم.
خليليان در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه بايد قيمت خريد تضميني برگ سبز چاي را بالاتر تعيين كنيم، توضيح داد: براي سال 92 طبق مصوبه هيئت دولت براي هر كيلوگرم برگ سبز چاي در مرحله اول قيمت 900 تومان براي برگ سبز چاي درجه يك و قيمت 500 تومان براي درجه 2 در نظر گرفته شد كه براساس قرارداد جديد و خريد توافقي مقرر شد هر كيلوگرم برگ سبز چاي با قيمت خريد تضميني به ميزان 1200 تومان براي درجه 1 و 700 تومان براي درجه 2 ارتقا يابد تا انگيزه چايكاران براي افزايش توليد چاي بالا رود.
وي ادامه داد: يك سوم نياز كشور در زمينه مصرف چاي در داخل تامين و دو سوم از خارج وارد مي شود؛ واردات چاي بايد متناسب با افزايش توليد داخلي، كاهش يابد و ما فقط به سمت واردات نرويم.
خليليان در خاتمه گفت: ما در جهت حل مشكلات مردم در حال فعاليت هستيم و عصر چهارشنبه [ديروز] طلب 14 هزار چايكار از كارخانجات را به آنان پرداخت كرديم.
مخالفت با كليات طرحي كه
دو فوريت آن تصويب شده بود
با وجود آنكه دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به بند (10-3) بودجه 91 روز سه شنبه بدون مخالف و با رأي بالا تصويب شده بود كليات آن در جلسه ديروز تصويب نشد.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كليات طرح دو فوريتي الحاق يك تبصره به بند (10-3) قانون بودجه سال 91 كشور كه درباره تأمين گرمايش مدارس با اولويت مناطق محروم را بررسي و با كليات آن مخالفت كردند.
با وجود اينكه دو فوريت اين طرح روز سه شنبه با رأي بالا تصويب و حتي يك نماينده به مخالفت با دو فوريت آن نطق نكرده بود، در جلسه علني امروز كليات اين طرح با 102راي موافق، 67 راي مخالف و 11 راي ممتنع تصويب نشد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس بعد از تصويب نشدن كليات اين طرح گفت: اميدواريم دولت در دو ماه باقيمانده از سال از بودجه خزانه به مدارس كمك كند تا مناطق محروم نيز منتفع شوند و ما نيز در بودجه سال 1392 موضوع تأمين گرمايش مدارس را پيگيري خواهيم كرد.
دليل مخالفت مجلس با فاز دوم هدفمندي
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز گفت: حل مشكل گراني و بيكاري دو مسئله اساسي مجلس و دولت است و به همين جهت مجلس در اين مقطع با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها موافقت نكرده تا ثبات اقتصادي زمينه را براي كنترل گراني و رشد توليد فراهم كند.
علي لاريجاني اظهار داشت: امروز با تدبير رهبر معظم انقلاب سياست هاي كلي كشور تدوين و روابط قوا تحت زعامت ايشان تنظيم مي گردد.
وي تصريح كرد: خوشبختانه حركت كلي انقلاب با سرافرازي رو به پيش است و امروز ما در بعد اقتصادي كشور بيش از هر زمان بايد عالمانه و مدبرانه تصميم گيري و مديريت صحنه داشته باشيم زيرا اين نقطه اي است كه در اين مقطع از انقلاب توسط دجالان آمريكايي هدف گيري شده است.
رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه حل مشكل گراني و بيكاري دو مسئله اساسي مجلس و دولت است خاطرنشان كرد: در زمينه بايد با كمك به توليدكنندگان و رونق توليد اين مشكل حل شود و به همين جهت است كه مجلس با اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها موافقت نكرده است تا ثبات اقتصادي زمينه را براي كنترل و رشد توليد فراهم كند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك فرا رسيدن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي گفت: انقلاب اسلامي در طول 3 دهه در معادلات منطقه اي و جهاني تأثير شگرف گذاشت و موج بيداري اسلامي در 2 سال اخير نتيجه مجاهدت هاي ملت سترگ ايران در انقلاب است.
 


در مكتب امام

ملت ايران براي احياي اسلام قيام كرد
ملت ايران امروز،
براي همين معنا كه:
اسلام را زنده كند
و احكام اسلام را زنده كند
قيام كرده است.
و قيامي كرده است كه در تاريخ اسلام (و) در تاريخ ايران سابقه ندارد.
آيين انقلاب اسلامي - صفحه 432

 


فراكسيون حقوقدانان مجلس اعلام موجوديت كرد

اولين جلسه فراكسيون حقوقدانان مجلس روز سه شنبه در مجلس برگزار شد.
ابوالفضل ابوترابي با اعلام اين خبر اظهار كرد: در اين جلسه هيئت رئيسه موقت فراكسيون مشخص شد و يوسفيان ملا، ملك شاهي، قره سيد، حجت الاسلام موسوي و محمد حسين فرهنگي به عنوان هيأت رئيسه موقت انتخاب شدند تا ظرف يك ماه به تنظيم و تهيه اساسنامه و آيين نامه اقدام كنند.
وي اضافه كرد: در جلسات بعدي فراكسيون، اعضاي هيأت رئيسه دائم انتخاب مي شوند و اساسنامه نيز به رأي مجمع عمومي گذاشته خواهد شد.
به گفته اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، كلان نگري در خصوص مسائل مهم حقوقي كه در دستور كار كميسيون هاست و بررسي قوانين مهم مثل قانون مجازات اسلامي، آيين دادرسي كيفري و مدني و طرح خدمات قضايي و اصلاح قانون چك از محورهاي تشكيل اين فراكسيون بوده است.
 


راهپيمايي 22 بهمن توطئه استكبار را خنثي مي كند

155 نماينده مجلس در بيانيه اي تأكيد كردند راهپيمايي 22 بهمن توطئه تار عنكبوتي استكبار را خنثي مي كند.
در بخشي از بيانيه نمايندگان مجلس در زمينه ايام الله دهه فجر و راهپيمايي 22 بهمن آمده است: اينك كه 34 سال از عمر پر بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مي گذرد و پژواك صداي ملت ايران در اسلام خواهي و استقلال طلبي در وراي مرزها به نيكي شنيده مي شود برخي بي اخلاقي ها و حرمت شكني ها در ساحت سياسي كشور مي تواند به حيثيت ملي لطمه وارد كنند.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: از طرفي ديگر نظام جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تدابير ولايت عظماي فقيه و با محوريت قانون اساسي بعنوان ميثاق ملي راه هرگونه بن بست، بحران و يا حتي اختلال و سستي را در مسير آرمانهاي بزرگ خود بسته است و قواي سه گانه براساس اصل تفكيك قوا و تقسيم وظايف براي اداره امور كشور بايد براساس قانون حركت كنند. نمايندگان در پايان از مردم خواستند با حضور فعالانه در راهپيمايي 22 بهمن توطئه در هم تنيده تار عنكبوتي نظام استكبار را خنثي كنند.


 


ربا در جامعه؛ واقعيت يا توهم؟( 3 )

ديدگاه قرآن درباره حيله شرعي

مي دانيد در ربا هميشه كم و بيش براي فرار از آن به دنبال راه هايي گشته اند كه هدفي را كه از ربا دارند تحقق پيدا كند، ولي اسم و عنوان ربا را نداشته باشد كه اسمش حيله هاي شرعي است؛ در كتابهاي فقهي هم مطرح شده و از مراجع سؤال شده است؛ احياناً به بعضي هايش هم در بعضي موارد اجازه داده شده است. بعضي از مراجع هم خيلي سخت مقاومت كردند، از جمله حضرت امام (ره) بخصوص از زماني كه تركيه رفتند و آنجا فراغت بيشتري داشتند، نسبت به اين مسئله خيلي حساسيت پيدا كردند و ايشان همه حيله هاي شرعي ربا را يك جا منع فرمودند، با اينكه قبل از تبعيدشان في الجمله تمايلي به تجويز بعضي هايش داشتند. اين مسئله اي است كه باز در قرآن خيلي مورد تأكيد واقع شده كه با احكام خدا بازي نكنيد؛ صرف اسم گذاري، ماهيت چيزي را تغيير نمي دهد. اگر گناهي براي يك عملي ثابت شده با تغيير اسم عوض نمي شود.
ماجراي اصحاب سبت و حيله شرعي آنها
بطور كلي قرآن در اين باره با تفصيلاتي كه در قرآن راجع به كمتر داستاني ديده مي شود يك داستان عظيمي نقل مي كند و مي خواهد نكته اي از آن بگيرد. اين داستان، داستان اصحاب سبت است: » و سئلهم عن القريه الّتي كانت حاض ره البحر ... (اي رسول ما) از آنان درباره (سرگذشت) شهري كه در ساحل دريا بود...بپرس( اعراف / 163)؛ داستان يك گروهي از بني اسرائيل است كه كنار دريا زندگي مي كردند و اينها راه معاششان از صيد ماهي بود. بعد خود قرآن يك جزئياتي از اين نقل مي كند كه خيلي جالب توجه است.به دلائلي ـ حالا چه بوده، غيبي بوده يا طبيعي بوده، در اثر عادت بوده يا هر چه بوده است ـ روزهاي شنبه ماهي ها كنار ساحل زياد مي آمدند و صيدشان خيلي آسان بود، روزهاي شنبه ماهي هاي فراوان خيلي راحت مي آمدند كنار ساحل و صيد كردنشان آسان بود: «و يوم لا يسب تون لا تأت يه م»، روزهاي ديگر غير از شنبه كه تعطيلي شان نبود، ماهي ها هم نمي آمدند. يعني روزهايي كه آنها مي خواستند و شرعاً برايشان صيد كردن جايز بود نمي آمدند. مي دانيد در دين يهود روز شنبه مطلقا تعطيل و فعاليتهاي اقتصادي و هر گونه فعاليت ديگري ممنوع است. من يادم است در شهرمان محله يهودي ها نزديك محله ما بود. روز شنبه كه مي شد مسلمانها غذا مي پختند و برايشان مي بردند. آنها حق نداشتند آتش روشن كنند، غذا بپزند و صيد و ذبح هم مطلقا ممنوع بود. همسايه ها براي اينكه مي ديدند اينها با اين مشكلاتي كه دارند گرسنه مي مانند ،مي رفتند براي آنها غذا مي پختند كه رفع حاجتشان بشود. آنها شرعاً حق نداشتند روز شنبه حتي آتش روشن كنند. در خانه يهودي روز شنبه نبايد دود بلند بشود. فعاليتهاي اقتصادي و صيد ماهي و ذبح حيوان هم روز شنبه ممنوع است. روز شنبه فقط روز عبادت است، بايد بروند در كنيسه ها عبادت كنند. حالا قرآن نقل مي كند كه روز شنبه كه مي شد ماهي ها مي آمدند، اينها حسرتش را مي خوردند كه امروز ماهي ها زياد آمده اند اما اجازه نداريم ما اينها را صيد كنيم. يكشنبه كه مي رفتند، ماهي نبود و بايد به زحمت بروند يك صيدي پيدا كنند. گفتند اين كه نمي شود، ما وضع اقتصادي مان به هم مي خورد؛ اقتصاد ما به صيد ماهي وابسته است ، اين هم اگر ممنوع باشد ما ديگر چه خاكي به سر كنيم. بايد يك فكري كرد. بالاخره نشستند و متفكرينشان راهي پيدا كردند و گفتند روز شنبه چاله هايي در كنار دريا و اطراف ساحل مي كنيم، روز شنبه آب باز مي كنيم و ماهي هايي كه مي آيند وارد اين حوضچه ها مي شوند بعد صيدشان نمي كنيم منتها راهشان را مي بنديم كه بر نگردند، روز يكشنبه مي رويم صيد مي كنيم. روز شنبه كه صيد نكرده ايم. تورات هم كه به ما نگفته كه روز شنبه ماهي ها را در جايي راه ندهيد ، ما راه آب باز مي كنيم آب خودش مي آيد، ماهي ها هم خودشان مي آيند. منتها ما عصري جلوي آب را مي بنديم ماهي ها برنگردند. يكشنبه مي رويم صيد مي كنيم.
من مي خواهم سؤال بكنم از متفكرين اقتصادي كشورمان كه اگر ما جاي اين قوم بني اسرائيل بوديم و چنين طرحي را اقتصاددانان ما مطرح مي كردند مي گفتيم خلاف شرع است يا نه؟ چه دليلي براي خلاف شرع داريم؟ صيدي نشده است ، صيد روز شنبه حرام است كه آن را انجام نداده ايم ، پس هيچ اشكالي ندارد. اگر اين كار را نكنند به جامعه و اقتصاد كشور ضرر مي خورد . اگر صيد نكنند زندگيشان نمي چرخد، گدا مي شوند، دستشان را بايد به اين و آن دراز كنند. چه از اين بهتر كه نه كار خلاف شرعي انجام بگيرد و منافع اينها هم تأمين شود؟ آيا من و شما اين راه را پيشنهاد يا تأييد مي كرديم يا نه؟ با اين تفكري كه امروز داريم و در جامعه مان اعمال مي كنيم جوابش را هر كسي خودش بدهد.
از قرآن استفاده مي شود كه اين قوم بني اسرائيل نسبت به اين پديده سه دسته شدند: يك دسته رفتند مشغول شدند و گفتند عجب كار خوبي است و همين راه را پيش گرفتند و مشغول شدند. روزهاي شنبه آب مي بستند به حوضچه ها، يكشنبه مي رفتند صيد مي كردند. يك دسته در مقام نهي از منكر بر آمدند و گفتند اين كار را نكنيد، اين بازي با حكم خداست، خدا شما را مجازات مي كند، كلاه سر خدا نگذاريد، اين راه درستي نيست، دست بر داريد؛ به همان روزي كمي كه خدا روزهاي يكشنبه نصيبتان مي كند اكتفا كنيد، خدا مي تواند روزي تان را وسعت بدهد. دسته سوم بين بين بودند، نه خودشان صيد مي كردند و نه نهي از منكر مي كردند و مي گفتند ما چه كار داريم؟ ما خودمان كه صيد نمي كنيم بگذار اينها هر كار مي خواهند بكنند: »ل م تع ظون قوماً اللّه مهل كهم أو معذّ بهم عذاباً شد يدا« ،چرا قومي را كه از جانب خدا به هلاك و يا به عذاب سخت محكومند باز موعظه مي كنيد؟ (اعراف / 164).اصلاً شما چه كار داريد به آنها، رهايشان كنيد. قرآن مي گويد يك روز صبح كه بيدار شدند فقط آن دسته اي كه نهي از منكر كرده بودند سالم ماندند، بقيه معذب شدند به عذاب مسخ. اين داستان را چند جا قرآن اشاره كرده و در سوره اعراف تفصيلاً بيان كرده است. اصحاب سبت كه چند جا در قرآن به آنها اشاره شده همين ها هستند. اين يك حقيقت قرآني است. با اينكه ظاهر عملي كه انجام دادند با موازين شرعي مخالفتي نداشت، اما روح كار همان بود. اين بازي بود، كلك بود، حيله بود. كساني كه اين حيله را كردند و حتي كساني كه خودشان نمي كردند اما بي تفاوت بودند و نهي از منكر هم نمي كردند، هر دو دسته معاقب شدند: « قلنا لهم كونوا ق رده ً خاس ئ ين» به آنها گفتيم به شكل بوزينه شويد و بسي دور و بازمانده از رحمت خدا باشيد.( اعراف / 165).
ضرورت پرهيز از بازي با دين خدا
اين يك اصل قرآني است كه ما نبايد با دين خدا بازي كنيم. ممكن است در ظاهر يك كاري بكنيم، فرض كنيد يك طرحي را پيشنهاد كنيم، مجلس هم تصويب كند، شوراي نگهبان هم طبق آنچه روي كاغذ نوشته شده تأييد كند، اما آيا آنچه در بازار يا در بانكهاي ما عمل مي شود غير از همان عمل رباست كه اسمش را عوض كرديم گذاشتيم عقود شرعيه؟ اگر يك نظر سنجي بشود، سؤالي بشود، يك تحقيق ميداني بشود از اينهايي كه مي آيند وام مي گيرند و بپرسند عقود شرعيه يعني چه؟ شايد نود درصد از مراجعه كنندگان اصلاً ندانند عقود شرعيه يعني چه. وقتي وام مي خواهند يك صورت قراردادي مي گذارند جلويشان مي گويند اين را امضاء كن برو آنجا وام بگير. آيا با اين، ماهيت ربا عوض شد؟ اسمش اين است كه مضاربه است، مضارعه است، مساقات است، مشاركت است و چيزهايي از اين قبيل و به خاطر اينكه با ربا فرق كند با يك حيله هايي مثل شرط ضمن عقد واجب لازم ديگري چنين و چنان مي شود، يا كسي ضررش را ضمانت مي كند و الي آخر. فرض كنيد اينها اگر به صورتي صحيح انجام بگيرد و طرفين توجه داشته باشند و قصد انشاء بكنند و بدانند اصلاً دارند چه كار مي كنند، صحيح باشد. اما آنچه عمل مي شود غير از اين است. مشتري نه قصد انشائش را مي داند نه قصد ضمانتش را و نه اصلاً مي داند چه معامله اي مي كند؛ او فقط وام مي خواهد. آيا اين شبيه كار اصحاب سبت نيست؟!
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش ربا در نظريه وعمل ، 14/02/85
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


ولايتي: دولت آينده بايد پاسخگوي مطالبات رهبري و آحاد مردم باشد

مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل اظهار داشت: اميدواريم با اتحاد كلمه بتوان در آينده دولتي داشت كه پاسخگوي مطالبات رهبر معظم انقلاب و آحاد مردم باشد.
«علي اكبر ولايتي» شامگاه سه شنبه در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه از سوي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري قم در مسجد زين العابدين(ع) برگزار شد، با بيان اينكه منحرفين و فتنه گران در انتخابات آينده جايي نخواهند داشت، افزود: اصولگرايان بايد در انتخابات با هم وحدت داشته باشند و اصولگرايي نيز به معناي قبول داشتن قانون اساسي از بن دندان و اطاعت از ولي فقيه است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به ائتلاف سه نفره اصولگرايان ابراز داشت: از بين اين سه نفر يك نفر به عنوان كانديدا معرفي خواهد شد تا بتوان در همان دور اول كار را تمام كرد، چرا كه ورود به دور دوم انتخابات آسيب پذيري آن بيشتر است.
به گزارش مهر، وي با بيان اينكه نمي شود يك نفر به عنوان رئيس جمهور تمام عرصه ها را در دست بگيرد، افزود: قرار شد تا هر يك از اين سه نفر كه به عنوان كانديداي نهايي معرفي مي شود، تيم خود و وزرا را به مردم اعلام كند تا مردم با شناخت از تيم آن كانديدا بتوانند بهتر تصميم بگيرند.
ولايتي افزود: از ويژگي هاي وزرا اين است كه بايد به كار خود مسلط و وارد و به اصول نظام معتقد باشند تا مردم بتوانند با سنجش آنها راي خود را در صندوق بيندازند.
عضو ائتلاف سه نفره با تاكيد بر اينكه اصولگرايان نبايد در انتخابات آينده پراكنده و متفرق باشند، افزود: در صورت داشتن اتحاد و همدلي، اصولگرايان در انتخابات آينده رياست جمهوري پيروز خواهند بود.
ولايتي اضافه كرد: هر ضرري عقل انسان را زياد مي كند كه اميدواريم با اتحاد كلمه بتوان در آينده دولتي داشت كه پاسخگوي مطالبات مقام معظم رهبري و آحاد مردم باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: امروز دشمنان و دوستان به اين امر اقرار دارند كه انتخابات در ايران واقعي است و مردم خودشان انتخاب مي كنند كه چه كسي نماينده مجلس و رئيس جمهور باشد و حتي با واسطه مجلس خبرگان، رهبري را انتخاب مي كنند.
وي با بيان اينكه انقلاب ديگر به بيگانگان اجازه بازگشت به ايران را نخواهد داد، افزود: با وقوع انقلاب دست خارجي ها قطع شد و تمام اين گرفتاري هايي كه امروز غربي ها براي ما ايجاد مي كنند نيز به خاطر اين است كه مي خواهند به گذشته برگردند و زمام كار را در دست بگيرند و تا زماني كه اين حكومت مستقل است و توسط آراء مردم اداره مي شود مخالفت ها از سوي خارج نيز وجود خواهد داشت.
مشاور عالي مقام معظم رهبري ابراز داشت: آمريكايي ها براي بازگشت به اين كشور ديگر به دنبال آوردن شاه بر سر كار نيستند ولي به دنبال كساني هستند تا همان كاري را انجام دهند كه در زمان قبل از انقلاب در كشور صورت مي گرفت تا از اين طريق بتوانند اهداف خود را دنبال كنند.
 


آيت الله آملي لاريجاني:

بخاطر تبعيت از اوامر رهبر انقلاب سكوت مي كنم

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد كه فعلا بخاطر مصالح و تبعيت از اوامر رهبر انقلاب سكوت مي كنم و در آينده ماهيت جريان انحراف و فتنه را فاش خواهم كرد.
آيت الله صادق آملي روز چهارشنبه در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: آنچه در روز يكشنبه در مجلس رخ داد، به كام ملت بسيار تلخ بود و اينجانب با اين كه نسبت هاي رئيس جمهور در مورد قضات محترم قوه قضاييه و نمايندگان محترم مجلس و روساي قوا را كذب و افترا و برخلاف تمام موازين شرعي و قانوني و جرم مي دانم، فعلا به خاطر مصالح نظام و تبعيت از اوامر رهبر معظم انقلاب دامت بركاته سكوت مي كنم و در فرصتي ديگر به تفصيل در باب آن سخن خواهم گفت و ماهيت جريان هاي انحراف و فتنه و فساد اقتصادي و عقيدتي و عملي آنان را فاش خواهم كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: انقلاب اسلامي ايران روحيه خودباوري را به مردم ايران بازگرداند و ضماير الهي را بيدار كرد.
آملي لاريجاني احياي ساير ارزش هاي الهي از جمله ايثار و از خودگذشتگي، جهاد في سبيل الله، استقلال، آزادي و عدالت را از بركات انقلاب اسلامي اعلام كرد و گفت: مردم با قيام خود به مجاهده با ظلم و ستم پرداختند و در كنار تمام مشكلاتي كه براي جمهوري اسلامي ايران از روز اول انقلاب پديد آمد، باز هم مردم همچنان پشتيبان انقلاب خويش بوده و هستند.
رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اين كه حتي دشمن شماره يك نظام اسلامي ايران يعني آمريكا نيز اينك ايران را قدرت برتر منطقه مي داند، افزود: در تمام اين سال ها با وجود همه مشكلات در اقصي نقاط كشور آثار و بركات انقلاب اسلامي ظاهر شده است و در علم و فناوري و ساير زمينه ها با وجود تمام تحريم ها، فشارها و توطئه ها، جمهوري اسلامي ايران به امكانات بسيار پيشرفته اي دست يافته است.
آملي لاريجاني تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران در گسترش فرهنگ اسلامي و ترويج معارف ديني با سال هاي پيش از انقلاب قابل مقايسه نيست و ما تمام اينها را مديون اين انقلاب و مجاهدت مردم و رهبري هاي پيامبرگونه امام راحل قدس الله نفسه الزكيه و رهبر معظم انقلاب هستيم.
رئيس قوه قضاييه با تبريك يوم الله بيست و دوم بهمن به همبستگي ملي در راهپيمايي اين روز اشاره كرد و گفت: در اين روز تمام مردم حضور مي يابند تا بار ديگر پايداري خود و پايبندي به نظام اسلامي را نشان دهند و بر تمام مسئولان است كه با پرهيز از فرافكني ها از كوشش و تلاش براي خدمت رساني به مردم دريغ نكنند.
 


وزير خارجه انگليس مدعي شد

 1+5 در مذاكرات پيش روي با ايران پيشنهاد جديد ارايه مي دهد

وزير خارجه انگليس در واكنش به تعيين زمان و مكان مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 در ادعايي از ارائه بسته اي «به روز شده و معتبر» به ايران درجريان اين گفت و گوها خبر داد.
ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس در بيانيه اي اعلام كرد من از توافق حاصله مبني بر از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5 در اين ماه استقبال مي كنم. انگليس به عنوان يكي از اعضاي 1+5 همچنان به يافتن راهكاري ديپلماتيك براي موضوع هسته اي ايران متعهد است، اما در حال حاضر پيشرفت در مذاكرات بسيار ضروري است.
وي در بيانيه خود افزوده است: قدرت هاي جهاني در مذاكرات آينده «يك پيشنهاد به روز شده و معتبر» به ايران ارائه مي كنند، اما او از ارائه جزييات درباره پيشنهاد 1+5 خودداري كرد.
وزير خارجه انگليس كه از روح احترام متقابل در مذاكرات هسته اي سخن مي گفت از ايران خواست تا با برداشتن گام هايي عيني آنچه كه او نگراني هاي بين المللي خوانده برطرف كند.
هيگ بدون اشاره به همكاري هاي ايران در جريان مذاكرات قبلي نمايندگان 1+5 و كشورمان ادعا كرد: ما با پيشنهادي به روز شده و معتبر به آلماتي قزاقستان مي رويم. اين ايران است كه بايد پاسخي جدي بدهد و اين بار نوبت ايران است كه اراده خود براي مذاكره را با اقداماتي عيني نشان دهد.
از سوي ديگر، وزارت خارجه روسيه طي بيانيه اي دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 را اميدواركننده خواند و پيشرفت جدي و چشمگير اين گفت و گوها را خواستار شد.
همچنين وزارت خارجه چين نيز نسبت به پيشبرد مذاكرات ايران و 1+5 ابراز اميدواري كرده است.
قزاقستان تحريم عليه ايران را
اجرا نمي كند
معاون وزير خارجه كشورمان دليل انتخاب قزاقستان به عنوان محل مذاكرات ايران و 1+5 را اجرا نكردن تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران از سوي آلماتي دانست.
سيدعباس عراقچي، معاون آسيا و اقيانوسيه وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه چرا قزاقستان به عنوان محل مذاكرات بعدي ايران و 1+5 انتخاب شد؟ با بيان اين كه كشورهاي اجراكننده تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا را بي طرف در موضوع هسته اي ايران نمي دانيم اظهار كرد: قزاقستان از جمله كشورهايي است كه تحريم هاي يكجانبه آمريكا را اجرا نمي كند.
گفتني است، دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 قرار است روز 8 اسفند در آلماتي پايتخت قزاقستان برگزار شود.
 


يك مقام دولتي خبر داد

ابلاغ اصلاحيه طرح مهرآفرين به دستگاه هاي ملي و استاني

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور از تصويب اصلاحيه طرح مهرآفرين و استخدام نيروي انساني در دستگاه ها و ابلاغ آن خبر داد.
عبدالعلي تاجي معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور اظهار كرد: اصلاحيه طرح مهر آفرين در مورد استخدام نيروي جديد در دستگاه هاي دولتي كه مورد ايراد رئيس مجلس قرار گرفته بود، با رفع ايرادها در دولت تصويب و با امضاي معاون اول رئيس جمهور به همه دستگاه هاي ملي و استاني ابلاغ شد.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: طرح مهرآفرين مصوب دولت در 25 دي 91 مورد ايراد رئيس مجلس قرار گرفته بود كه اصلاحيه اي در اين زمينه تهيه شده و با همكاري و مشاركت معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و معاونت حقوقي رئيس جمهور تهيه و مورد تصويب هيئت دولت در روز چهارشنبه قرار گرفت و اين مصوبه با امضاي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا به دستگاه هاي ملي و استاني ابلاغ شد.
به گزارش فارس، تاجي اظهار اميدواري كرد، با ابلاغ اين مصوبه سرعت استخدام نيروهاي انساني در دستگاه هاي ملي و استاني از سر گرفته شود. وي افزود: همه اين آزمون ها براساس قانون با آزمون و گزينش انجام مي شود و در مورد خانواده شهدا و ايثارگران طبق قانون بدون آزمون خواهد بود.
 


سرلشكر جعفري :

ايران قدرت پاسخ به همه تهديدات دشمن را دارد

فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي از هر زماني آماده تر و قدرتمندتر شده است گفت: قدرت ايران در زمين، هوا و دريا، قدرتي در حد ظرفيت پاسخگويي مطمئن به همه تهديدات است .
به گزارش روابط عمومي سپاه، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه ضمن بازديد از روند توسعه، توان و آمادگي يگان هاي استان كرمان در جمع بسيجيان اين استان اعلام كرد: انقلاب اسلامي با موفقيت از مرحله سوم خود با ريزش و رويش هاي جديد عبور خواهد كرد و پيشرفت و عدالت، هندسه اصلي اين مرحله خواهد بود .
وي افزود: راهبرد دفاعي سپاه جامع و كامل است، ما همه راهبردها و رهيافت هاي ممكن دشمنان را شناسايي كرده ايم و براي همه احتمالات ممكن داراي طرح هاي دفاعي جامع هستيم و قدرت ما در زمين، هوا و دريا، قدرتي در حد ظرفيت پاسخگويي مطمئن به همه تهديدات است .
جعفري در ادامه گفت: يگان هاي زميني ما امروز اتصال كاملا عميق و سازماندهي شده اي با بسيج برقرار كرده است، گردان هاي امام حسين (ع) در همه مناطق جمعيتي در مسير ارتقاي رزم و آمادگي هاي دفاعي قرار دارند و براي انجام مأموريت هاي رزمي و دفاعي آماده اند. آنها صدها گردان پياده رزمي هستند كه براي اجراي مأموريت هاي دفاع زميني ايجاد شدند .
وي در ادامه افزود: يگان حرفه اي زميني سپاه در كنار يگان هاي رزم بسيج پايه، نقشه بازدارندگي ما را در جنگ زميني كامل كرده اند، اما با اين حال در وضع موجود متوقف نمي شويم .
وي تاكيد كرد: در آستانه سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ما از هر زمان آماده تر و قدرتمندتر هستيم، دشمنان ما نااميد شده اند، آنان چاره اي جز عقب نشيني تدريجي ندارند، واقعيت هاي انقلاب و نظام اسلامي توسط دشمنان پذيرفته شده است، آنها مجبور به پذيرش اين حقايق هستند .

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10