(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 بهمن  1391 - شماره 20425

واشنگتن پست از پايگاه مخفي آمريكا در خاك عربستان پرده برداشت
35شهيد و30مجروح درعمليات تروريستي سوريه
تظاهركنندگان عراقي: سفير تركيه را اخراج كنيد
دمشق: پاسخ ما در راه است
 پرواز جنگنده هاي سوريه بر فراز تل آويو اسرائيل را به لرزه درآورد
ترور رهبر يك حزب سياسي در تونس به دست افراد ناشناس
اعتصاب بار ديگر فرانسه، بلژيك، يونان و اسپانيا را فرا گرفت
انقلابيون بحرين بار ديگر دعوت آل خليفه به مذاكره را رد كردند
روسيه: نيروهاي بين المللي بايد جايگزين فرانسه در مالي شوند
در مراسم افتتاحيه اجلاس كشورهاي اسلامي
مرسي: وحدت جهان اسلام شرط مقابله با فتنه هاي مذهبي است
افشاي نقش قطر، تركيه و بعثي ها در ناآرامي هاي عراق
تظاهرات گسترده ضد دولتي در خيابان هاي جاكارتا
ژنرال اسرائيلي خواستار همكاري با تروريست هاي القاعده شد


واشنگتن پست از پايگاه مخفي آمريكا در خاك عربستان پرده برداشت

يك روزنامه آمريكايي از پايگاه مخفي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در خاك عربستان پرده برداشت.
به گزارش ايرنا، روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه اعلام كرد: آمريكا طي دو سال گذشته، از يك پايگاه مخفي در خاك عربستان براي حمله هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) به مواضع القاعده در يمن استفاده كرده است.اين روزنامه نوشت: حمله هواپيماهاي بدون سرنشين سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به شبه نظاميان القاعده در يمن از خاك عربستان انجام شده است.واشنگتن پست به نقل از برخي منابع خبري يادآور شد: آمريكا هم چنين از اين پايگاه براي حملات ديگر به خاك يمن استفاده كرده است.افشاي خبر وجود پايگاه مخفي پهپادهاي آمريكايي در عربستان در حالي صورت گرفته است كه «جان برنان» كه از وي به عنوان معمار برنامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي ياد مي شود، قرار است امروز در سنا حاضر شود و به برخي از پرسش هاي سناتورها پاسخ دهد.
 


35شهيد و30مجروح درعمليات تروريستي سوريه

در انفجار دو خودروي بمب گذاري شده توسط تروريست ها در نزديكي شهر باستاني «تدمر» استان حمص 5 3 شهروند سوري شهيد و 30 تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزري فارس ازسوريه، قبل ازظهر ديروز دو خودروي بمب گذاري شده توسط تروريست ها درمقابل يك ساختمان نظامي - امنيتي شهر تدمر واقع دراستان حمص منفجرشد كه تا كنون 35 شهيد و30زخمي داشته است.
همچنين بعد از ظهرديروز تروريست ها به همان ساختمان امنيت نظامي در تدمر كه قبل از آن هدف بمب گذاري قرارگرفته بود حمله كردند كه نيروهاي ارتش سوريه به مقابله با آنان پرداختند. درشهرحمص نيز در عمليات ارتش سوريه يك سركرده تروريست ها به نام «منذر زرزر» و 19 تروريست ديگر كشته شدند و پايگاه آنها به صورت كامل نابود شد.
 


تظاهركنندگان عراقي: سفير تركيه را اخراج كنيد

ساكنان استان دياله عراق در اعتراض به دخالت هاي تركيه در امور داخلي كشورشان تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، صدها نفر از اهالي استان دياله در شمال شرق بغداد با برگزاري تظاهرات مخالفت خود را با دخالت هاي تركيه در امور داخلي عراق اعلام كردند و خواستار اخراج سفير تركيه از كشورشان شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه دخالت تركيه در امور داخلي عراق مي دادند اعلام كردند خواسته اصلي شان اخراج سفير تركيه، توقف دخالت هاي اين كشور و حمايت از دولت مركزي بغداد است.
اهالي استان دياله همچنين اظهار داشتند، بايد كساني كه در جهت ا ختلاف افكني در كشور تلاش مي كنند شناسايي شوند تظاهركنندگان تاكيد كردند، عراق بايد همه روابط خود با تركيه را قطع كند.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه چندي پيش در موضعي ضد دولت عراق، نوري مالكي نخست وزير اين كشور را به فتنه انگيزي بين شيعه و سني و كردهاي عراق متهم كرد.
روابط بغداد و آنكارا به علت موضع دولت تركيه در قبال درگيري ها در سوريه و نيز مخالفت تركيه با تحويل طارق الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق كه به طور غيابي به اعدام محكوم شده است دستخوش تنش شده است.
مواضع مداخله جويانه دولت تركيه عليه عراق از دسامبر 2011 و پس از صدور حكم بازداشت طارق الهاشمي آغاز شد. از سوي ديگر كارشناسان ورود مفتي قطر به موضوع عراق را اقدامي شكست خورده براي فتنه انگيزي در اين كشور دانستند.
اتحاديه جهاني علماي مسلمان به رياست يوسف قرضاوي در تلاشي آشكار براي ايجاد جنگ داخلي و فتنه انگيزي در عراق دولت و ارتش را مسئول درگيري ها و اغتشاشات اخير در فلوجه دانست و سركوب تظاهركنندگان را محكوم كرد.
اين در حالي است كه كميته تشكيل شده از سوي پارلمان عراق به رياست شيخ خالد العطيه پس از ديدار از شهر فلوجه قول داد طي 48 ساعت گزارشي را براي بررسي جزئيات و علل درگيري ها تهيه كند.
از ديگر اخبار عراق اينكه پليس عراق اعلام كرد در حمله يك عامل انتحاري در شمال بغداد سه تن كشته و تعدادي ديگر زخمي شدند.
 


دمشق: پاسخ ما در راه است

پرواز جنگنده هاي سوريه بر فراز تل آويو اسرائيل را به لرزه درآورد

جنگنده هاي سوري با پرواز در ارتفاع پايين در حيفا و تل آويو اعلاميه هايي بر فراز اين دو شهر پخش كردند و به مقامات اين رژيم هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از سايت سوري «دام پرس»، در پاسخ به حمله هفته گذشته جنگنده هاي اسرائيلي به يك مركز تحقيقات سوريه در حومه دمشق، جنگنده هاي سوري بر فراز حيفا و تل آويو به پرواز درآمدند و اعلاميه هايي پخش كردند. به گفته منابع مطلع، اين پرواز جنگنده ها سران اسرائيل را به شدت به وحشت انداخته است. كانال 10 اسرائيل با تاييد اين خبر اعلام كرد، بر روي اين اعلاميه ها نوشته شده، ما هر وقت كه بخواهيم مي توانيم پاسخ دهيم ولي زمان و مكان آن را خودمان انتخاب خواهيم كرد، با درود به كركس هاي سوري.
پدافند هوايي رژيم صهيونيستي نتوانستند اين هواپيماها را سرنگون كنند چرا كه شبيه به جنگنده هاي اسرائيلي بودند. اين حركت غافلگيركننده مقامات صهيونيستي را در بهت فرو برده است. هنوز مقامات اسرائيلي به اين خبر واكنشي نشان نداده اند.
حركت شجاعانه جنگنده هاي سوري نشان داد كه رژيم صهيونيستي به رغم تبليغات فراوان بسيار پوشالي است و گنبد آهنين هم كارايي لازم را براي مقابله با حملات خارجي ندارد.
پرواز غيرمنتظره جنگنده هاي سوريه بر فراز تل آويو نشان دهنده توان هوايي ارتش سوريه است و به اين معني است كه دمشق هر آن بخواهد مي تواند حمله اخير تجاوزكارانه اسرائيل را پاسخ دهد.
همان طور كه در اعلاميه ارتش سوريه آمده، دمشق گفته است كه در زمان مناسب اين حمله را تلافي خواهد كرد.
به عقيده تحليلگران رژيم صهيونيستي با حمله خود به سوريه گامي ديگر به سوي فروپاشي و نابودي گذاشته است چرا كه اين اقدام باعث شد عزم و اراده جنبش هاي مقاومت و كشورهاي حامي مقاومت براي نابودي اسرائيل مصمم تر شود.
خبر ديگر اينكه مخالفان سوري پس از دريافت گزارش هاي اطلاعاتي و ميداني از شكست در برابر ارتش سوريه، بر آمادگي خود براي مذاكره با نظام حاكم تاكيد كرده اند.
به گزارش العالم، مخالفان فهميده اند كه وابستگي به غرب و توسل به زور جواب نمي دهد و به همين دليل آنها بهترين راهكار يعني راه حل سياسي را انتخاب كرده اند.
اين شبكه خبري همچنين تصريح كرد، كشورهايي كه حامي مخالفان بوده اند نيز فهميده اند كه نمي توانند با ارتش سوريه بجنگند و خللي در عزم ملت سوريه ايجاد كنند به همين دليل براي پنهان كردن ناكامي هاي خود طرح مذاكره با نظام دمشق را ارائه كرده اند. معاون وزير خارجه روسيه نيز از رويكرد كشورهاي غربي در مسئله سوريه انتقاد كرد و گفت، غرب براي متقاعد كردن مخالفان دولت دمشق به مذاكره و آغاز روند حل و فصل مسالمت آميز مسايل اين كشور تلاش نمي كند.
سخنگوي رئيس جمهور روسيه نيز بشار اسد را رئيس جمهور شرعي و قانوني سوريه خواند و بر تلاش مسكو براي رسيدن به راه حل سياسي براي بحران سوريه تاكيد كرد.
وي ابراز اميدواري كرد طرح مخالفان براي گفت وگو با نظام بشار اسد در حد حرف باقي نماند و با حضور بشار اسد در دمشق عملي شود.
در حالي كه مخالفان سوري هم به اين نتيجه رسيده اند كه هيچ راه حلي براي بحران سوريه جز گفت وگو با نظام وجود ندارد، وزير خارجه تركيه ادعا كرد، گفت وگو ميان نظام و مخالفان سوري به راه حلي براي برون رفت از بحران منجر نخواهد شد.
احمد داود اوغلو با معاذالخطيب رئيس ائتلاف مخالفان سوري در قاهره ديدار و بر حمايت خود از مخالفان سوري تاكيد كرد.
پيشنهاد ائتلاف مخالفان سوريه براي گفت وگو با نظام سوريه تاكنون واكنش هاي متفاوتي داشته است، كشورهاي غربي از جمله آمريكا از اين مسئله استقبال كردند و اين در حالي است كه برخي از كشورهاي منطقه به آن انتقاد كرده اند.
ساير رويدادها
¤ معاون وزير خارجه سوريه كه به چين سفر كرده است برنامه سياسي حل بحران سوريه و گام هاي عملي كه دولت دمشق در اين زمينه برمي دارد را مطرح كرد.
¤ اتحاديه عرب و جنبش غيرمتعهدها حمله اخير اسرائيل به مركز تحقيقاتي سوريه را محكوم كردند.
¤ نخست وزير عراق در قاهره درباره سوريه با رئيس جمهور مصر رايزني كرد.
¤ ارتش سوريه در راستاي پاكسازي برخي از شهرها از وجود تروريست ها شمار زيادي از آنها را به هلاكت رساند.
¤ بر اثر حمله يك عامل انتحاري به مقر امنيتي در شهر باستاني تدمر در مركز سوريه چند نفر كشته و زخمي شدند.
¤ رئيس جمهور فرانسه در ديدار با امين جميل رئيس جمهور اسبق لبنان گفت، بشار اسد سقوط نخواهد كرد.
 


ترور رهبر يك حزب سياسي در تونس به دست افراد ناشناس

 منابع خبري از ترور يك رهبر بلندپايه سياسي مخالف دولت تونس به دست افراد ناشناس خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شاهدان عيني گفتند كه دو مهاجم ناشناس روز چهارشنبه با شليك گلوله «شكري بلعيد» رهبر حزب مخالف دولت را به قتل رساندند.براساس اين گزارش، ترور اين رهبر سياسي مخالف دولت كه پس از انقلاب تونس بي سابقه توصيف شده از سوي دولت تونس و بسياري از احزاب و گروه هاي سياسي به شدت محكوم شده است.اين گزارش حاكي است: «حمادي الجبالي» رئيس جمهور تونس با صدور بيانيه اي ترور اين شخصيت مخالف را محكوم كرد و قول داد كه عاملان ترور در آينده نزديك بازداشت خواهند شد. از سوي ديگر «منصف المرزوقي» نخست وزير تونس كه روز چهارشنبه قصد داشت براي شركت در اجلاس سران كشورهاي اسلامي عازم قاهره شود، سفر خود را به مصر لغو كرد و در يك جلسه فوري دولت به رايزني با اعضاي كابينه خود پرداخت.روزنامه هاي تونس نيز روز چهارشنبه با تجزيه و تحليل اولين ترور سياسي پس از انقلاب مردمي 11 ژانويه در اين كشور، پرداختند.
برپايه اين گزارش «شكري بلعيد» دبيركل «حزب ملي گرايان دموكرات» (چپ) كه در ائتلاف جنبش مردمي چپ شركت دارد، از جمله منتقدان دولت به شمار مي رفت و روز چهارشنبه با شليك گلوله در مقابل منزل خود در پايتخت تونس از پاي درآمد. دولت اسلامگراي تونس با صدور بيانيه رسمي، ترور اين شخصيت سياسي را به عوامل اغتشاشگر نسبت داد و بر ادامه تحقيقات براي شناسايي عاملان قتل وي تاكيد كرد.
 


اعتصاب بار ديگر فرانسه، بلژيك، يونان و اسپانيا را فرا گرفت

با تشديد سياست هاي رياضت اقتصادي در كشورهاي اروپايي هزاران نفر از مردم كشورهاي فرانسه، بلژيك، يونان و اسپانيا اعتصاب و تظاهرات كردند.
ادامه بحران اقتصادي و به دنبال آن تشديد سياست هاي رياضتي، مردم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به ستوه آورده طوري كه كمتر روزي است خبري از وقوع تظاهرات يا اعتصاب ضددولتي در اين كشورها منتشر نشود.
در همين رابطه خبر مي رسد معلمان و دانش آموزان اسپانيايي طبق اعلام قبلي و در اعتراض به لايحه اصلاحات آموزشي، اعتصاب يك هفته اي خود را از ديروز آغاز كردند. دولتمردان اسپانيايي پس از اعمال سياست هاي رياضتي در بخش هاي مختلف مثل بخش درماني، حمل و نقل عمومي، ماليات و... چند ماهي است روي مدارس متمركز شده اند تا به اشكال مختلف بودجه كمتري به اين بخش اختصاص دهند. امري كه باعث اعتراض و نگراني معلمان و دانش آموزان شده است. اعتصابيون اسپانيايي ديروز همزمان با آغاز اعتصاب خود يك تظاهرات گسترده خياباني نيز به راه انداختند. اسپانيايي ها براي امروز نيز برنامه تظاهرات دارند.
اسپانيا در ميان كشورهاي اروپايي شاهد بيشترين افت تحصيلي است و اين وضع با آغاز بحران مالي بدتر هم شده است.
برنامه اخراج 15 هزار كارگر دو شركت خودروسازي بزرگ فرانسه يعني پژو سيتروئن و رنو نيز چند ماهي است به معضلي براي اين كشور مهم اروپايي تبديل شده است.
به دنبال كاهش شديد فروش خودرو در اين كشور مديران اين خودروسازان اعلام كردند ادامه فعاليت برخي كارخانه هايشان ديگر صرفه اقتصادي ندارد و بايد طبق يك زمانبندي مشخص تعطيل شود. تصميمي كه پيش از هر كس نگراني كارگران اين كارخانه ها و صد البته خانواده هايشان را به دنبال داشت. در حال حاضر كاركنان يكي از كارخانه هاي پژو سيتروئن دو هفته اي است براي نشان دادن اعتراض خود به اين تصميم دست به اعتصاب زده و تقريبا به طور روزانه تجمعاتي را برگزار كرده اند.
قرار است 8000 كارگر از پژو سيتروئن و 7000 كارگر از رنو اخراج شوند.
بي توجهي اعتصابيون بنادر يونان به خط و نشان هاي مقامات اين كشور و ادامه اعتصاب ملوانان اما خشم دولتمردان اين كشور ضعيف اروپايي را برانگيخت. در همين رابطه خبر مي رسد بامداد روز چهارشنبه پليس ضد شورش براي پايان دادن به اعتصاب ملوانان و كاركنان بنادر مهم «پيرائوس» با حكم محاكم قضائي به اين مناطق اعزام شدند. ادامه اين اعتصاب باعث ايجاد اختلالات جدي در فعاليت هاي اقتصادي در اين بنادر شده است. از سوي ديگر خبر مي رسد كاركنان شركت ها و ادارات دولتي نيز به نشانه همبستگي با اعتصابيون دست به اعتصاب و تظاهرات ضددولتي زده اند.
¤ طي هفته هاي گذشته نيز ادامه اعتصاب كاركنان مترو، پليس ضدشورش آتن را به صحنه كشاند. پليس به زور به دنبال شكستن اين اعتصاب پرهزينه بود اما موفق به اين كار نشده است. يونان در ميان ساير كشورهاي اروپايي، وضعيتي به مراتب وخيم تر دارد.
اتحاديه ملوانان يونان در اعتراض به اصلاحات قانون كار اعتصاب كرده اند. اين اصلاحات صاحبان كشتي هاي باري را مجاز مي كند با توجه به مسافت سفر، شمار خدمه خود را تعديل كنند. اين اتحاديه همچنين بر آمار بالاي بيكاري در اين بخش تاكيد و اعلام كرده است حدود 2000 تن از اعضاي اين اتحاديه شش ماه است كه حقوق دريافت نكرده اند. اتحاديه ملوانان يونان پيش از اقدام سركوبگرانه دولت، تصميم گرفته بود اعتصاب شش روزه خود را تا 48 ساعت ديگر تمديد كند.
كشاورزان يوناني نيز روز گذشته در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت يك راهپيمايي مستقل ضددولتي برگزار كردند.
كارمندان نهادهاي اتحاديه اروپا در «بروكسل» نيز روز گذشته در اعتراض به طرح رياضتي 8 ميليارد يورويي اين اتحاديه مقابل ساختمان محل كار خود تجمع كردند. به نوشته سايت شبكه تلويزيوني يورونيوز، اعضاي دبيرخانه شوراي اروپا نيز در فراخواندن اين اعتصاب شركت داشتند و به آن پيوستند.
در نشستي كه ماه نوامبر 2012 از سوي شوراي اروپا برگزار شد، مقرر گرديد يك صرفه جويي 5/1 ميليارد يورويي ديگر به طرح 8 ميليارد يورويي اضافه شود. تصميم بر روي اين طرح قرار است هفتم و هشتم فوريه (امروز و فردا) اتخاذ شود. به نوشته يورونيوز، با تصويب اين طرح رياضتي بسياري از برنامه ها و خدمات اتحاديه اروپا كاهش و يا حتي حذف خواهد شد. چنين وضعي زندگي ميليون ها اروپايي از جمله كشاورزان، دانشجويان، دانشمندان و به طور كلي تمام افرادي كه از سياست ها و برنامه هاي اتحاديه اروپا بهره مي برند را تحت تأثير سوء قرار خواهد داد.

 


انقلابيون بحرين بار ديگر دعوت آل خليفه به مذاكره را رد كردند

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين در پي دعوت مجدد رژيم آل خليفه براي گفت و گو اعلام كردند، اين گفت و گوها نمايشي است و آن را نمي پذيرند.
دولت بحرين اعلام كرده مذاكرات سياسي دولت و گروه هاي مخالف در اين كشور دهم فوريه (22بهمن) برگزار مي شود، اين در حالي است كه انقلابيون بحريني دعوت به گفت و گو را رد كرده و آن را نمايشي و ناشي از نگراني رژيم آل خليفه دانستند.
جريان هاي مخالف بحريني نيز درخواست رژيم براي گفت و گو را در راستاي افزايش نگراني رژيم منامه از تظاهرات مردمي در سالگرد انقلاب 14 فوريه ارزيابي كردند.
خليل المرزوق از مقام هاي ارشد الوفاق در اين باره گفت، ما گفت و گوي واقعي مي خواهيم، مذاكراتي جدي با مكانيسمي كه قدرت را به مردم بازگرداند. از سوي ديگر، به رغم پيشنهاد آل خليفه براي گفت و گو با مخالفان، تظاهرات ضد رژيم سراسر بحرين را فراگرفته است و مردم در منامه و شهرهاي مختلف بحرين به برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز مي پردازند.
تظاهركنندگان همچنان برخواسته هاي خود از جمله آزادي زندانيان سياسي و سرنگوني رژيم آل خليفه تأكيد مي كنند.
نيروهاي رژيم آل خليفه براي متفرق كردن مردم در برخي مناطق مسكوني گازهاي سمي شليك كردند. تظاهرات بزرگ مردم بحرين عليه آل خليفه قرار است در سالگرد انقلاب (14 فوريه) برگزار شود.
 


روسيه: نيروهاي بين المللي بايد جايگزين فرانسه در مالي شوند

روسيه استقرار نيروهاي بين المللي تحت نظارت سازمان ملل در كشور مالي را خواستار شد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «ايتارتاس»، «گنادي كانيلوف» معاون وزير امور خارجه روسيه در انتقاد از دخالت يك جانبه فرانسه در مالي اظهار داشت: عمليات نظامي فرانسه در مالي بايد موقت باشد و طبق قطعنامه شوراي امنيت، ماموريت برقراري صلح در اين كشور بايستي برعهده نيروهاي آفريقايي و در صورت لزوم زير نظر سازمان ملل قرار بگيرد.
وي گفت: وضعيت كنوني در كشور مالي نيازمند آن است كه جامعه بين الملل دست به اقدام سريع و موثري در اين رابطه بزند، چرا كه خود فرانسوي ها هم در آينده گزينه استفاده از نيروهاي بين المللي مضاعف را مورد بررسي قرار خواهند داد.
اين مقام روسي با انتقاد از تصميمات يك جانبه فرانسه براي دخالت و عمليات نظامي در مالي متذكر شد: زماني كه فرانسوي ها، عمليات نظامي در مالي را آغاز كردند، آنها تنها يك درك از گستردگي تهديدات داشتند، اما در حال حاضر متقاعد شده اند كه بحران در مالي به مراتب جدي تر از آن چيزي است كه در ابتدا تصور مي كردند.
به گفته معاون وزير خارجه روسيه، نيروهاي آفريقايي همانطور كه در قطعنامه شوراي امنيت سازمان مل متحد در نظر گرفته شده است بايد در مالي مستقر شوند.
گنادي كانيلوف يادآور شد: ما روي توصيه هاي دبيركل سازمان ملل در خصوص اينكه چگونه مي توان دست به اقدام موثري در اين رابطه زد و آيا اين كار به مصلحت است يا خير تكيه خواهيم كرد.
گاتيلوف تاكيد كرد: البته انگيزه اقدامات فرانسه كه تلاش مي كند در كشور مالي با تهديدات تروريستي مقابله كند، قابل درك است ولي معتقديم كه عمليات فرانسه در مالي بايد جنبه موقت و غيردائمي داشته باشد.
از سوي ديگر شركت كنندگان در نشست بروكسل خواستار قرار گرفتن نيروي آفريقايي در مالي تحت اختيار سازمان ملل متحد شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود 50 تن از مقامات كشورهاي غرب آفريقا، اروپا و سازمان هايي مانند سازمان ملل متحد، اتحاديه آفريقا، جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا با بانك جهاني در اين نشست غيرعلني گروه حمايت از مالي روز سه شنبه در بروكسل گردهم آمدند.
شركت كنندگان در اين نشست بدون اتخاذ تصميمي، شرايط تداركاتي و مالي استقرار نيروهاي آفريقايي كه مسئول كمك به ارتش مالي براي باز پس گيري بخش شمالي مالي است را بررسي كردند.
همچنين شركت كنندگان در نشست بروكسل احتمال استفاده از نيروي نظامي بين المللي را براي تامين امنيت مالي در برابر اقدامات شورشيان بررسي كردند. اين در حالي است كه رايزني مخفيانه درباره احتمال اعزام نيروهاي نظامي بين المللي همچنان ادامه دارد ولي براي اجراي چنين تصميمي بايد شوراي امنيت سازمان ملل نظر نهايي خود را اعلام كند.
اين گزارش حاكي است شركت كنندگان در نشست بروكسل متعهد شدند تا مشكلات مالي را حل كنند وبه دولت آن كشور براي بازسازي زيرساخت هاي مورد نياز كمك اقتصادي ارائه كنند.
«كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين نشست گفت: اتحاديه اروپا به برنامه آموزش ارتش مالي ادامه مي دهد و در نظر دارد 300 ميليون يورو ظرف يك سال آينده به كشور مالي كمك كند.
اين در حالي است كه ديپلمات ها و كارشناسان هشدار دادند كه نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل كه قدرت هاي بزرگ خواهان حضور آنها در مالي هستند، براي حل مشكلات اين كشور آفريقايي به سال ها زمان نياز دارند و مشكلات مالي به اين سادگي ها قابل حل نخواهد بود.
از سوي ديگر وزير امور خارجه فرانسه در گفت وگو با يك روزنامه فرانسوي با اشاره به پيچيدگي هاي حضور نظاميان فرانسوي در مالي اعلام كرد: نظاميان فرانسه احتمالا در ماه مارس آينده (ارديبهشت) خروج خود را از مالي آغاز خواهند كرد.
«لوران فابيوس» در گفت وگو با روزنامه فرانسوي «مترو» خاطرنشان كرد: چنانچه اوضاع بر وفق مراد باشد، شمار نظاميان فرانسوي در مالي از ماه مارس آينده كاهش خواهد يافت.براساس اين گزارش در حال حاضر حدود 4000 نظامي فرانسوي درگير عمليات نظامي در مالي هستند و گفته مي شود در عمليات عليه شورشيان كه از طريق زمين و هوا انجام مي شود تاكنون صدها تن از مردم غيرنظامي كشته و بسياري از خانه هاي آنان ويران شده است.

 


در مراسم افتتاحيه اجلاس كشورهاي اسلامي

 مرسي: وحدت جهان اسلام شرط مقابله با فتنه هاي مذهبي است

رئيس جمهور مصر پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه را شكست ديكتاتوري و موفقيت بزرگي براي جهان اسلام دانست.
به گزارش شبكه خبري «المحيط»، «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر روز چهارشنبه در سخنراني افتتاحيه دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي اسلامي در قاهره با اشاره به انقلاب مردمي 25 ژانويه اظهار داشت: قيام بزرگ مردم مصر توانست بساط ظلم، ستم و ديكتاتوري در اين كشور را جمع كند.
مرسي با تاكيد بر اين موضوع كه پيروزي انقلاب مردمي مصر مي تواند بيش از پيش زمينه همكاري با سازمان كنفرانس اسلامي را فراهم كند متذكر شد: مردم مصر پس از پيروزي انقلاب 25 ژانويه تمام تلاش خود را براي ساخت كشور خود، به كار خواهند بست تا به نحو مطلوب به عنوان يك كشور مسلمان الگو باشند.
وي تاكيد كرد: امت اسلام با تلاش و همت خود به مقابله با موانع پيش روي جهان اسلام خواهد رفت و كشورهاي اسلامي با پتانسيل و توانايي هاي خود و جوانان مومن آينده را خواهند ساخت.
مرسي كه به عنوان رئيس جمهور مصر انقلابي در سخنراني خوشامدگويي خود به سران و رهبران 57 كشور در روز چهارشنبه سخن مي گفت بر ضرورت وحدت جهان اسلام براي بهره گيري از مواهب الهي در پيشبرد اهداف خود تاكيد كرد.
رئيس جمهور اسلامگراي مصر بر ضرورت مقابله با توطئه هاي مذهبي و طايفه اي در جهان اسلام و كشورهاي اسلامي تاكيد كرد و افزود: فتنه هاي مذهبي خاموش نخواهد شد مگر اينكه همه راهكارهاي ايجاد خشونت و تبعيض در مقابل اقليت هاي ديني و نژادي از پيش پا برداشته شود. مرسي كشور مصر را نمونه اي از احترام به اقليت هاي مذهبي و نژادي عنوان كرد و گفت: از افتخارات مصر اين است كه لائيك هاي آن خود ديگران را به گفت وگوهاي مسالمت آميز دعوت مي كنند. رئيس جمهور مصر با اشاره به مشكلات اقتصادي و تنگناهاي موجود در كشورهاي اسلامي ضرورت ايجاد يك صندوق كمك به اين كشورها را يادآور شد.
مرسي در سخنان خود كه با استقبال حاضران رو به رو شد، موضوع فلسطين و دستيابي اين ملت به يك كشور مستقل فلسطيني به پايتختي «قدس شريف» را مهم ترين هدف اين نشست دانست.
رئيس جمهور مصر همچنين تلاش هاي كشورش براي شكستن محاصره غزه از سوي رژيم صهيونيستي را يادآور شد و اعتراف سازمان ملل به اين موضوع را پيروزي بزرگي براي مسلمانان به شمار آورد.
بر پايه اين گزارش، هر چند كه سوريه به سبب تعليق عضويت آن در اجلاس قاهره حضور نداشت، اما بحران اين كشور از محورهاي سخنراني مرسي بود.
مرسي در سخنراني خود در مورد سوريه گفت: مصر علاقه مند به پايان دادن فوري بحران در سوريه است و تمام گروه هاي سياسي بايد در حل بحران اين كشور مشاركت داشته باشند.
اين گزارش حاكي است در اين نشست رئيس جمهور سنگال كه رياست اجلاس قبلي را بر عهده داشت، با تمجيد از نقش مصر، بر همكاري تنگاتنگ كشورهاي مسلمان براي مقابله با مشكلات فرا روي تاكيد كرد.
در دوازدهمين نشست رهبران كشورهاي مسلمان در قاهره، همچنين گزارش كميته هاي قدس، تعاون اقتصادي، همكاري هاي علمي و وزيران امور خارجه قرائت شد و پس از آن اعضاي كميته هاي مختلف سازمان كنفرانس اسلامي انتخاب شدند. رهبران 57 كشور مسلمان جهان قرار است امروز در يك بيانيه پاياني در خصوص تصميمات خود ابراز نظر نهايي خود را اعلام كنند. لازم به ذكر است اجلاس مذكور در سه بخش ديدار مقامات ارشد كشورهاي اسلامي، نشست وزيران خارجه كشورهاي اسلامي و همايش سران كشورهاي اسلامي در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد. پيش از آغاز رسمي اجلاس، وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي ضمن ديدار با يكديگر تمام مسائلي را كه در نشست مورد بحث و بررسي قرار مي گرفت به صورت يك بيانيه با محوريت موضوع فلسطين آماده كرده بودند.
 


افشاي نقش قطر، تركيه و بعثي ها در ناآرامي هاي عراق

يك پايگاه خبري عراق از نشست هاي محرمانه بازماندگان رژيم بعث، سران قطر و تركيه با هدف براندازي دولت «نوري مالكي» پرده برداشت.
به گزارش فارس، پايگاه خبري «القوه الثالثه» طي مقاله اي با عنوان «گزارش اطلاعاتي خطرناك» از نشست هاي محرمانه طارق الهاشمي، عزت الدوري، عدنان الدليمي، حارث الضاري و احمد ابوريشه در دوحه با حضور اردوغان با هدف براندازي حكومت «نوري مالكي»، نخست وزير عراق خبر داد. اين پايگاه خبري كه اطلاعات خود را از «يك منبع ديپلماتيك عربي در دوحه قطر» كسب كرده در ادامه آورده است: همزمان با بالا گرفتن تظاهرات و اعتراض هاي سياسي در مناطق سني نشين عراق تحركات مشكوكي از سوي برخي شخصيت هاي معروف اهل تسنن منطقه آغاز شده است. به گفته اين منبع ديپلماتيك نشست هاي « قطري -تركي-عراقي» پشت درهاي بسته اتاق هاي دستگاه اطلاعات قطر و راهروهاي وزارت خارجه اين كشور در حال انجام است.
بررسي تحركات شماري از شخصيت هاي عراقي و ارتباط آنها با يكديگر اين نتيجه را به دست مي دهد كه در دوحه قطر اتاق عملياتي تشكيل شده است كه تحت نظر سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي قطر و تركيه فعاليت و اقدامات خود را عليه عراق آغاز كرده است. افزون بر اينكه سه اتاق عمليات ديگر در وين اتريش و صنعا يمن و تونس به اين اتاق عملياتي كمك مي كند و شماري از ديپلمات هاي عراقي نيز مسئول انتقال و حمل اسلحه و وسايل ارتباطي و تأمين بودجه معترضان شده اند.
افزون بر اين «دوحه» براي مخالفان دوره هاي آموزشي ترتيب داده تا زير نظر قطر بتوانند به راحتي بين كشورهاي مختلف عربي تردد كنند. در اين گزارش همچنين مي خوانيم: افزون بر موارد فوق بايد به تحركات «ناجي صبري الحديثي»، وزير خارجه اسبق عراق و مشاور «شيخ الضاري» نيز اشاره كرد كه اين اواخر با تشكيل گروهي عراقي در قطر تحركات علني و آشكاري را عليه مالكي آغاز كرده كه به شدت توسط دوحه حمايت مي شود.
همچنين بايد از شبكه خبري «الجزيره» ياد كرد كه فعاليت هاي خود را روي اين گروه متمركز كرده و در تلاش است با كمك اين گروه جنگ رسانه اي و سياسي جديدي را اين بار عليه حكومت مالكي به راه بيندازد، مشابه آنچه كه اين شبكه در قبال بحران مصر، ليبي و سوريه انجام داد.اقدامات «شبكه الجزيره» به اينجا ختم نمي شود، بلكه اين شبكه قطري فعاليت هاي گسترده اي را با انواع نيرنگ ها و فريب ها و دروغ هاي رسانه اي و تبليغاتي در ميان جوانان اهل سنت عراق آغاز كرده تا بسان آنچه كه با جوانان ليبي و سوريه انجام داد، جوانان عراقي را براي انقلاب عليه مالكي آماده كند.
 


تظاهرات گسترده ضد دولتي در خيابان هاي جاكارتا

ده ها هزار كارگر اندونزيايي در اعتراض به شرايط بد اقتصادي در جاكارتا تظاهرات كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس ده ها هزار كارگر اندونزيايي در اعتراض به تاخير دولت در افزايش حداقل دستمزدها به خيابان ها ريختند.
در پي راهپيمايي هاي گسترده كارگري چند ماه اخير در اندونزي دولت اين كشور تصميم گرفته بود كه حداقل دستمزدها را چهار درصد افزايش بدهد كه با اعتراضات كارفرماها به اين تصميم، دولت از اجراي آن منصرف شد. اتحاديه هاي كارگري اندونزي معتقدند از آن جايي كه رشد اقتصادي اندونزي سال گذشته 6 درصد بوده است، حداقل بايد 4 درصد دستمزدها افزايش يابد در حالي كه كارفرمايان استدلال مي كنند چون هزينه هاي توليد بالا رفته، در صورت افزايش حداقل دستمزدها ديگر قادر نخواهند بود با توليدات ارزان چين رقابت كنند.
 


ژنرال اسرائيلي خواستار همكاري با تروريست هاي القاعده شد

رئيس پيشين اطلاعات نظامي رژيم اسرائيل خواستار تقويت روابط با القاعده شد.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي به نقل از روزنامه جروزالم پست، سرلشكر آموس يا دلين طي سخناني خواستار آن شد كه روابط با شبه نظاميان القاعده در زمينه هاي مختلف تقويت شود.
وي افزود، قوي شدن روابط اسرائيل با القاعده در راستاي منافع استراتژيك اسرائيل در منطقه است.
اين در حالي است كه «اريك ديستر» تحليلگر مسائل منطقه در گفت وگو با پرس تي وي اظهار داشت، رژيم اسرائيل و القاعده دو روي يك سكه اند و هر دو در ايجاد بي ثباتي در منطقه دست دارند.
وي افزود، اسرائيل و القاعده هر دو تحت سيطره آمريكا هستند و به دستور واشنگتن در منطقه آشوب و جنگ به راه مي اندازند.
در همين حال شبكه خبري فاكس نيوز اعلام كرد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا قصد دارد در اولين سفر خود در بهار سال 2013 به سرزمين هاي اشغالي سفر كند.
سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا در اين باره گفت، آغاز دور دوم رياست جمهوري آمريكا و تشكيل يك دولت جديد در اسرائيل فرصتي براي تحكيم دوباره روابط واشنگتن و تل آويو است و دو طرف مي توانند درباره مسائل مختلف تبادل نظر كنند.
خبر ديگر اينكه نوزدهمين دوره پارلمان رژيم صهيونيستي روز سه شنبه آغاز به كار كرد.
48 تن از نمايندگان پارلمان (كنست) براي نخستين بار حضور درپارلمان را تجربه مي كنند.
وزير جنگ اسبق رژيم صهيونيستي و رئيس موقت پارلمان اين رژيم اظهار داشت، بايد سياست هاي خود را در قبال فلسطينيان تغيير دهيم.
وي افزود، من نگران رسيدن بهار عربي به مناطق تشكيلات خودگردان و به ويژه كرانه باختري هستم.
ساير رويدادها
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب به بررسي اوضاع فلسطين و تلاش هاي صورت گرفته براي تحقق آشتي ملي پرداخت.
¤ وزير خارجه تركيه گفت، در صورتي كه رژيم اسرائيل به دليل حمله به كشتي مرمره در صدد عذرخواهي بر نيايد روابط دوجانبه تغيير نمي كند.
¤ جنبش حماس اعلام كرد، تحركات آمريكايي ها در منطقه براي از سرگيري مذاكرات سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان بسيار نگران كننده است.
¤ نيروهاي اسرائيلي منازل فلسطينيان در قدس شرقي را تخريب كردند.
¤ يك نوجوان فلسطيني كه اخيرا توسط خودروي يك شهرك نشين صهيونيست زير گرفته شده و به شدت زخمي شده بود بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10