(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 بهمن  1391 - شماره 20425

بانك صادرات هم از فهرست تحريم هاي اتحاديه اروپايي خارج شد
آغاز گسترده توزيع مرغ ارزان در تهران
كوتاه اقتصادي
سرپرست وزارت كار:
مشكلي براي عيدي بازنشستگان و مقرري بگيران تامين اجتماعي وجود ندارد
ممبيني: افزايش حقوق كارمندان در سال آينده انبساطي خواهد بود
سقوط قيمت سكه و ارز در بازار آزاد
در پي طرح هاي اخير مجلس و دولت
رويترز: صادرات نفت ايران افزايش مي يابد
سازمان حمايت: قيمت خودرو بزودي كاهش مي يابد
عضويت بيش از 12ميليون نفر در تعاوني هاي توزيعي كشور
انهدام باند قاچاق دارو به خارج از كشور
پيش بيني معاون وزير راه و شهرسازي؛
بازار مسكن در ماه هاي آينده آرام خواهد بود
صرفه جويي 20 درصدي مصرف آب در بخش كشاورزي
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد
برنامه ريزي گسترده دولت براي كنترل قاچاق سوخت


بانك صادرات هم از فهرست تحريم هاي اتحاديه اروپايي خارج شد

 پس از اعمال تحريم هاي اتحاديه اروپايي عليه بانك صادرات ايران، اين بانك با انجام پيگيري هاي حقوقي و راي دادگاه از ليست تحريم ها خارج شد.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، با انجام فعاليت هاي حقوقي و پيگيري هاي مستمر بانك صادرات ايران از فهرست نهادها و شركت هاي تحريم شده خارج شد.
بر اين اساس، دادگاه اروپايي درخواست بانك صادرات مبني بر ابطال تصميمات اتحاديه اروپا در خصوص تحريم بانك را پذيرفت و راي صادر كرد.
لازم به ذكر است لغو تحريم ها بيانگر حقانيت بانك در انجا فعاليت ها بوده و اين امر مي تواند ضمن تقويت جايگاه بانك در عرصه هاي داخلي و بين المللي تاثير بسزايي در افزايش روند سودآوري داشته باشد.
پيش از اين بانك هاي ملت و سينا از فهرست تحريم هاي اتحاديه اروپا خارج شده بودند.
 


آغاز گسترده توزيع مرغ ارزان در تهران

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از آغاز توزيع گسترده مرغ در سطح استان خبر داد.
يدالله صادقي در گفتگو با مهر، گفت: از روز چهارشنبه (ديروز) براساس اطلاعيه اي كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران صادر كرده، توزيع گسترده و بدون محدوديت مرغ منجمد ميان متقاضيان توزيع اين كالا آغاز شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: با توجه به بحث توزيع بي نظيرمرغ و امكانات مناسب تخليه شركت پشتيباني امور دام استان در بخش خصوصي، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران آمادگي دارد مرغ مورد نياز كليه شهروندان محترم را تامين كند.
وي تصريح كرد: تامين مرغ از كانال سازمان ميادين ميوه و تره بار، اتحاديه هاي صنفي، فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف محلي، تعاوني هاي مصرف كارمندان دولت، فرهنگيان و كارگران، تامين خواهد شد.
به گفته صادقي، همچنين نياز مراكز نظامي و انتظامي، بيمارستانها، زندانها و ساير مصرف كنندگان عمده و خرده با قيمت مصوب هر كيلوگرم 4 هزار و 800 تومان براي عمده فروشي و 5 هزار و 100 تومان براي خرده فروشي به هر مقدار كه مورد نياز باشد تامين و در اسرع وقت تحويل خواهد شد.
وي اظهار داشت: بر همين اساس، از تمامي مديران و مسئولان شبكه هاي نامبرده دعوت به عمل مي آيد هر چه سريعتر براي جذب و عرضه گسترده مرغ منجمد به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مراجعه كنند.
به گفته صادقي، اگرچه توزيع مرغ با قيمت مصوب دولتي از روزهاي گذشته آغاز شده اما از روز چهارشنبه توزيع به صورت گسترده و بسيار وسيع بوده و مردم مي توانند از طريق مراجعه به ميادين ميوه و تره بار، فروشگاه هاي زنجيره اي و واحدهاي صنفي مورد نياز خود را به صورت نامحدود تامين كنند.
صادقي اظهار داشت: توزيع به نحو گسترده صورت خواهد گرفت تا بازار به آرامش كامل برسد و مردم تمام مايحتاج مورد نياز خود را بدون دغدغه تامين كنند چرا كه محدوديتي در منابع ذخيره سازي شده وجود ندارد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان كرد: نمايندگان فروشگاه هاي زنجيره اي و تعاوني هاي مصرف محلي و ساير مراكز متقاضي مي توانند با اعزام نماينده خود به همراه معرفي نامه به سرعت حواله دريافت مرغ خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دريافت و كالا را از طريق شركت پشتيباني امور دام كشور به سهولت دريافت كنند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي با اشاره به جلسه ديروز با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مقرر شد اين وزارتخانه با ارسال نامه به بانك مركزي درخواست تغيير اولويت برنج را ارائه و بانك مركزي نيز اين تغيير را اعمال كند. صمد كريمي در گفت و گو با فارس افزود: در مورد تغيير اولويت گوشت نكته اي مطرح نشد و بنابراين اين كالا براي واردات همچنان ارز مرجع دريافت مي كند.
¤ بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با ادامه روند صدور و تمديد بيمه نامه شخص ثالث بيمه پارسيان موافقت كرد.براساس اين گزارش بيمه پارسيان همانند گذشته صدور و تمديد بيمه نامه شخص ثالث مشتريان خود را از سر گرفته است.
¤ از دهه فجر 90 تا دهه فجر امسال توليد شيشه جام با رشد 5 درصدي همراه شد. به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت، از دهه فجر سال 90 تا دهه فجر سال جاري يك ميليون و 20 هزار تن شيشه جام در كشور توليد شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال (971هزار تن) رشد 5 را نشان مي دهد.همچنين در اين بازه زماني 91 هزار و 300 تن چيني بهداشتي نيز توليد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته (90هزار و 200 تن) رشد 102 درصدي را نشان مي دهد.
¤ بهاي نفت در بازارهاي جهاني افزايش يافت. به گزارش ايسنا بهاي نفت برنت درياي شمال ديروز طبق روزهاي گذشته به روند صعودي خود ادامه داد و با 11 سنت افزايش 116 دلار و 163سنت در هر بشكه معامله شد. نفت برنت اين ماه احتمالاً به 120 دلار در هر بشكه خواهد رسيد و نفت آمريكا تا حدودي تحت فشار باقي خواهد ماند.
 


سرپرست وزارت كار:

مشكلي براي عيدي بازنشستگان و مقرري بگيران تامين اجتماعي وجود ندارد

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: با برنامه ريزي هاي انجام شده هيچ مشكلي براي پرداخت عيدي بازنشستگان و مقرري بگيران سازمان تامين اجتماعي وجود ندارد.
اسدالله عباسي در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: اولويت ما اين است كه بتوانيم خدمات اين سازمان را به افراد تحت پوشش به خوبي ارايه دهيم و هم اكنون هم به فكر پرداخت عيدي و پاداش مستمري بگيران هستيم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص تعيين سرپرست جديد براي تامين اجتماعي گفت: رئيس جمهور در اين خصوص بايد تصميم بگيرند.
عباسي در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبني بر علل بازداشت «سعيد مرتضوي» سرپرست سازمان تامين اجتماعي افزود: علت بازداشت ايشان را بايد قوه قضاييه اعلام كند ولي ايشان آزاد شده است.
سرپرست وزارت كار با تاكيد بر اين كه تابع قانون هستيم، ادامه داد: تلاش ما اين است كه اين موضوعات بر خدمات تامين اجتماعي تاثير نداشته و به مقرري بگيران خدشه اي وارد نكند.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اين كه چه زماني براي راي اعتماد به عنوان وزير پيشنهادي كار از طرف رئيس جمهور به مجلس معرفي خواهيد شد؟ گفت: اطلاعي ندارم اين موضوع برعهده رئيس جمهور است.

 


ممبيني: افزايش حقوق كارمندان در سال آينده انبساطي خواهد بود

معاون بودجه معاونت نظارت و راهبردي رئيس جمهور گفت: ضريب افزايش حقوق سال آينده براي شاغلين و بانشسته هاي دولت متعادل و نسبتا انبساطي خواهد بود.
به گزارش ايرنا، «رحيم ممبيني» در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران، افزود: رويكرد حاكم بر تدوين لايحه بودجه سال 92 نسبت به وظايف حاكميتي انبساطي و نسبت به وظايف تصدي گري سختگيرانه خواهد بود.
ممبيني ادامه داد: اعتبارات مناسب براي افرايش حقوق كاركنان دولت در بودجه سال 92 پيش بيني شده است ولي ضريب اين افزايش حقوق هنوز معلوم نيست.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص تعيين نرخ دلار و فروش نفت در بودجه سال آينده كشورمان، گفت: از آنجا كه جداول بودجه هنوز مشخص نيست و منابع و مصارف بودجه تعيين نشده است بنابراين نرخ دلار و نفت هم در بودجه هنوز معلوم نيست.
معاون بودجه معاونت نظارت و راهبردي رئيس جمهوري، افزود: قرار است جداول بودجه شامل منابع و مصارف پس از بازگشت رئيس جمهوري از مصر و با حضور شخص دكتر احمدي نژاد در جلسات تدوين و تصويب بودجه در دولت نهايي شود.
ممبيني در خصوص زمان تقديم بودجه به مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: براساس اعلام رئيس جمهور اوايل اسفندماه بودجه به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در جلسه روز چهارشنبه دولت به طور خاص علاوه بر احكام قبلي در خصوص بودجه توليد و اشتغال و نحوه هزينه اعتبارات آن در سال آينده بحث و تبادل نظر شد.
دستمزد كارگران بايد چگونه باشد
دبيركل مجمع عالي نمايندگان كارگري گفت: حداقل دستمزد كارگران براي سال 1392 بايد به گونه اي تعيين شود كه تامين كننده حداقل معيشت كارگران باشد.
«آرش فراز» در همايش «تعاوني هاي سهام عام كارگران» كه در محل مجمع كارگران برگزار شد، ابراز اميدواري كرد كه اين همايش زمينه ورود كارگران به عرصه تعاوني را فراهم كند.
وي با تاكيد بر اينكه قوانين موجود در جامعه كارگري حاصل تلاش هاي دو نسل در كشور است، با اشاره به اينكه امسال، سال حمايت از توليد ملي است، افزود: به همين سبب بايد از نيروي كار كه توليد ملي را برعهده دارد، حمايت شود.
اين فعال كارگري با اشاره به نشست هاي شوراي عالي كار، تلاش دولت براي ميانداري در اين نشست ها را خاطرنشان كرد و گفت: با توجه به شرايط اقتصادي امسال، با موضوع دستمزد كارگران بايد به گونه اي ديگر برخورد كرد.
فراز افزود: قرار است كارت هميار براي 5/2 ميليون نيروي كار در نظر گرفته شود، اما هر وقت صحبت از كارگران مي شود، اين تصميم گيري به آينده نامعلوم سپرده مي شود.
دبيركل مجمع عالي نمايندگان كارگري گفت: هم اكنون راههاي موثر عملياتي از سوي مجامع كارگري براي افزايش دستمزد كارگران در نظر گرفته شده است و اين ديدگاهها را به شوراي عالي كار ارايه خواهيم كرد.
وي با ابراز نااميدي نسبت به نتايج مذاكرات در شوراي عالي كار، افزود: اما نمايندگان كارگري براي ارايه پيشنهادهاي عملي به اين شورا تلاش مي كنند تا معيشت كارگران را ارتقا دهند.
 


سقوط قيمت سكه و ارز در بازار آزاد

در پي طرح هاي اخير مجلس و دولت

پس از اعلام برنامه هاي جديد ارزي دولت و مجلس و همچنين انتشار خبر دور جديد پيش فروش سكه در آينده اي نزديك قيمت ارز و سكه در بازار غيررسمي سقوط كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان از بازار سكه و ارز ديروز قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي با 120 هزار تومان كاهش نسبت به روز سه شنبه به يك ميليون و 450 هزار تومان رسيد.
بنابراين گزارش: سكه طرح قديم نيز با 50 هزار تومان كاهش يك ميليون و 440 هزار تومان فروخته شد، همچنين سكه در قطعه هاي نيم، ربع و گرمي به ترتيب 755 و 470 و 340 هزار تومان معامله شدند كه نسبت به روز سه شنبه 25، 30 و 10هزار تومان كاهش داشتند.
اين گزارش مي افزايد: ديروز قيمت هر دلار نيز با 130 تومان كاهش به 3750 تومان رسيد كه اين كاهش قيمت دامنه گير ساير ارزها از قبيل يورو و پوند نيز شد، بطوريكه هر يورو با 120 تومان كاهش 5100 تومان و هر پوند با 150 تومان كاهش 5950 تومان فروخته شد.
 


رويترز: صادرات نفت ايران افزايش مي يابد

يك رسانه غربي در گزارشي اعلام كرد: ايران با استفاده از چندين فروند نفتكش جديد، در حال تقويت ظرفيت صادراتي خود در رويارويي با تحريمهاي غرب است.
به گزارش مهر، رويترز در گزارشي به اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با تحريمهاي خصمانه غربي ها اشاره كرد و نوشت: ايران اخيرا چندين فروند نفتكش جديد از شركتهاي چيني تحويل گرفته و با استفاده از آنها مي تواند ميزان صادرات نفت خود را افزايش دهد.
در ين گزارش آمده است: از ابتداي سال 2013 دو نفتكش بسيار بزرگ كه ظرفيت حمل نفت هر كدام از آنها دو ميليون بشكه است به ناوگان تجاري ايران اضافه شده است.
از سوي ديگر، ايران چند ماه پيش، سه نفتكش جديد را به ناوگان صادرات نفت خود اضافه كرده بود.
اين رسانه همچنين اعلام كرد: صادرات نفت خام ايران در دسامبر گذشته به بالاترين سطح خود از زمان اعمال تحريمهاي اتحاديه اروپا در جولاي رسيد.
 


سازمان حمايت: قيمت خودرو بزودي كاهش مي يابد

مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي سازمان حمايت از كاهش قيمت خودرو در آينده نزديك خبر داد.
شهرام ميرآخورلو در گفت و گو با ايسنا در پاسخ به اينكه نمايندگي هاي فروش خودروسازان از توقف عرضه خودرو در دو سه هفته اخير خبر داده اند، اظهار كرد: از روز شنبه عرضه خودرو به قيمت مبادلاتي از سوي خودروسازان آغاز خواهد شد.
وي با تأكيد بر اينكه با افزايش توليد خودرو قيمت اين محصول در بازار كاهش خواهد يافت، خاطرنشان كرد: قيمت هاي تجاري تمام خودروها به زودي در سامانه اطلاع رساني 124ثبت خواهد شد.
مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در پاسخ به اينكه آيا قيمت هاي محاسباتي خودروها به صورت عمومي اعلام مي شود؟اظهار كرد: خودروها بر مبناي قيمت تجاري در بازار عرضه خواهند شد بنابراين لزومي به اعلام قيمت هاي محاسباتي وجود ندارد.
ميرآخورلو تصريح كرد: البته قطعاً شاهد افت تدريجي قيمت تجاري خودروها در بازار خواهيم بود. بنابراين قيمت هاي تجاري درج شده در سامانه 124در زمان هاي مختلف متناسب با تغيير قيمت ها در بازار تغيير كرده و به روز خواهد شد.
مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پيش از اين تأكيد كرده بود كه قيمت هاي فعلي در بازار خودرو كاذب بوده و به زودي كاهش خواهد يافت.
جزئيات تعهدات خودروسازان
از سوي ديگر، مدير كل دفتر ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنعت،معدن و تجارت جزئيات تعهدات خودروسازان در شيوه قيمت گذاري جديد خودرو اعلام كرد.
كيومرث فروتني در گفت و گو با مهر با اشاره به تعهداتي كه خودروسازان در قبال بالا بردن قيمت و محاسبه نرخ خودرو با ارز مبادله اي به دولت داده اند، گفت خودروسازان بايد در ازاي محاسبه قيمت خودرو با ارز مبادلاتي، آمار و اطلاعات توليد، عرضه و پيش فروش را به دولت ارايه كنند.مديركل دفتر ماشين سازي و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس مصوبه جديد دولت، خودروسازان مكلف شده اند تا تصوير فيش هاي واريزي مابه التفاوت نرخ محاسباتي بانرخ تجاري به خزانه را به همراه تمامي اسناد به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارايه دهند.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، خودروسازان مكلف شده اند كه افزايش توليد و عرضه خودرو را به گونه اي صورت دهند كه بازار خودرو داخلي به تعادل برسد و كاهش تدريجي قيمت تجاري فروش خودرو نيز ظرف 6 ماه به نحوي صورت گيرد كه نرخ تجاري به نرخ محاسباتي نزديك شود.به گفته فروتني، سامانه معاملات قابل پيگيري خودرو راه اندازي خواهد شد و تمامي معاملات بايد در آن به ثبت رسد.
 


عضويت بيش از 12ميليون نفر در تعاوني هاي توزيعي كشور

مديركل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از عضويت بيش از 12ميليون نفر در تعاوني هاي توزيعي كشور خبر داد.
به گزارش فارس احمد بيگدلي شاملو در همايش تعاوني هاي سهام عام كارگران با اشاره به نقش و فعاليت تعاوني هاي توزيعي اظهار داشت: اين تعاوني ها در چهار رشته اصلي مسكن، اعتبار، مصرف و تامين نياز مشاغل دسته بندي مي شوند و براساس آمار منتشر شده در سامانه جامع آمارهاي ثبتي وزارت تعاون، كار و رفاه تا پايان شهريور امسال تعداد 44هزار شركت تعاوني در گرايش هاي مختلف توزيعي در كشور تاسيس شده است.
وي ادامه داد: تعداد اعضاي اين تعاوني ها 11 ميليون و 550 هزار نفر و تعداد شاغلين آنها 900 هزار نفر با سرمايه ثبتي 37هزار ميليارد ريال است.
بيگدلي شاملو با بيان اينكه تعاوني هاي توزيعي 26درصد كل تعاوني هاي كشور را تشكيل مي دهند، تصريح كرد: 85درصد از اعضاي كل تعاوني هاي كشور در اين تعاوني ها عضويت دارند.
وي خاطرنشان كرد: قدرت ساماندهي جمعي مردم، رفع مشكلات معيشتي از طريق فعاليت هاي اقتصادي، اتكا كمتر به حجم سرمايه گذاري كلان از جمله ويژگي هاي عمومي اين تعاوني ها است.
وي با اشاره به تعاوني هاي بخش مسكن بيان داشت: 23هزار و 600 تعاوني مسكن با عضويت 2 ميليون و 240 هزار نفر در اتحاديه هاي استاني و فرا استاني تشكيل شده است و از جمله مشكلات اين تعاوني ها عدم تخصيص تسهيلات بانكي در قانون بودجه كل كشور، كمبود منابع و اعتبارات به منظور توسعه تعاوني هاي مسكن در بودجه سنواتي و همچنين گراني و كمبود زمين براي استفاده اين شركت هاي تعاوني است.
به گفته مديركل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در بخش تعاوني هاي تامين نياز مصرف كنندگان، 9هزار و 715 شركت تعاوني در گرايش هاي مختلف وجود دارد كه بيش از 7 ميليون نفر در آن عضو بوده و براي 150هزار نفر، شغل با سرمايه اي بالغ بر 13هزار ميليارد ريال، ايجاد شده است.
 


انهدام باند قاچاق دارو به خارج از كشور

مأموران نيروي انتظامي يك باند قاچاق دارو به خارج از كشور را در بخش ارشق شهرستان مشكين شهر متلاشي كردند.
فرمانده هنگ مرزي گرمي به خبرنگار ايرنا گفت: در پي اطلاع از فعاليت باند قاچاق دارو به خارج از كشور از طريق مرز جمهوري آذربايجان در محدوده بخش ارشق شهرستان مشكين شهر مرزداران گروهان مرزي رضي موفق به شناسايي اين باند شدند.
سرهنگ سيد شاهين اسمعيلي افزود: در تحقيقات از اعضاي اين باند مقادير قابل توجهي داروهاي تخصصي و كمياب كشف و به همراه 2 نفر از سركردگان باند تحويل مقام هاي قضايي شد.
وي گفت: تحقيقات گسترده در اين زمينه آغاز شده و دانشگاه علوم پزشكي استان اردبيل نيز با تنظيم شكوائيه اي خواستار اشد مجازات براي قاچاقچيان دارو شده است.
 


پيش بيني معاون وزير راه و شهرسازي؛

 بازار مسكن در ماه هاي آينده آرام خواهد بود

معاون وزير راه و شهرسازي درباره آينده بازار مسكن گفت: پيش بيني دفتر برنامه ريزي مسكن اين است كه روند قيمت مسكن آرام خواهد بود.
ابوالفضل صومعلو در جمع خبرنگاران اظهار كرد: به دليل برنامه ريزي خوب وزارت راه و شهرسازي در تأمين مسكن اقشار كم درآمد، روند افزايشي قيمت مسكن به صورت آرام پيش مي رود.به گفته معاون وزير راه و شهرسازي هنگامي كه در بازار انتظار تورم پيش آيد، در اين ميان احتمالاتي هم به بخش مسكن وارد مي شود و آن هم نگراني از ورود بازيگران غيرحرفه اي به بازار است.
وي بيان كرد: در اين ميان اشخاصي هستند كه مي خواهند سرمايه خود را از طريق بازار مسكن حفظ كنند و ورود بازيگران غيرحرفه اي به بخش مسكن و پيامدهاي پيش آمده پس از آن خطرناك است.
صومعلو درباره اخذ ماليات از واحدهاي مسكن مهر گفت: اين ماليات به نحو احسن برطرف و بخشنامه شد. همچنين مشكل تعاوني هاي مسكن برطرف شد چرا كه اخيراً برخي مسئولان به دنبال اين هستند كه كل ماليات را از مسكن مهر حذف كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره اخذ ماليات از خانه هاي خالي تصريح كرد: كليه اين برنامه به كميسيون عمران و كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ارائه شده و اخيراً معاون حقوقي رياست جمهوري نيز اين موضوع را پيگيري مي كند.
وي اظهار كرد: از ميان دو ميليون و 180هزار واحد شهري 85 درصد از اين واحدها مرحله اسكلت بندي را گذرانده اند و علي رغم تغيير اوضاع، هيچ نگراني براي تكميل واحدها نداريم.
به گفته صومعلو تكميل واحدهاي مسكن مهر روند عادي خود را طي مي كند.
به گزارش ايسنا، معاون وزير راه و شهرسازي افزود: حتي خدمات پايه اي از جمله احداث مساجد، مدارس، فضاي سبز، ساختمان تجاري و پاسگاه براي امنيت شهر كه از وظايف وزارت راه و شهرسازي نيست، با تدابير ويژه در حال احداث است.وي تصريح كرد: اكنون 130هزار واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، زير 25 هزار نفر و شهرهاي جديد آماده افتتاح است.
ساخت مسكن در بافت هاي فرسوده
رئيس سازمان عمران و بهسازي شهري ايران هم از ساخت 2 و 3 واحد مسكوني به ازاي تخريب يك مسكن در بافت فرسوده خبر داد.
مجيد كيان پور در گفت وگو با فارس اظهار داشت: به ازاي تخريب هر واحد مسكوني، 2/3 واحد مسكوني جديد احداث مي شود كه در اشتغال پايدار، توسعه منطقه و ارايه خدمات در مواقع بروز بحران نقش بسزايي خواهد داشت.
وي ادامه داد: به ازاي نوسازي هر هكتار در بافت فرسوده در حدود 68 واحد مسكوني ايجاد مي شود كه به عبارتي سالانه بايد 400 تا 420 هزار واحد در اين محدوده ها ساخته شود اما در ماده 171 قانون برنامه پنجم ذكر نشده كه دولت بايد بسازد بلكه در اين بند از قانون آمده كه وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها مكلفند به گونه اي سياست هاي راهبردي خود را پيش ببرند كه با مشاركت بخش خصوصي و مردم و متوليان بافت فرسوده، سالانه 10درصد از بافت هاي فرسوده بهسازي شود.وي افزود: آمارها نشان مي دهد بيش از دو ميليون واحد مسكوني ناپايدار در برابر حوادث غيرمترقبه در بافت هاي فرسوده شهري وجود دارند كه جمعيتي قريب به 10ميليون نفر در آنها زندگي مي كنند كه بيش از 215هزار واحد فرسوده تخريب و به جاي آن بيش از 737 هزار واحد ساخته شده است.
به گفته وي، از سال 89 تا پايان سال 90 از مجموع پروانه هاي صادر شده براي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري در 31 استان كشور، قريب به 15 درصد پروانه ها متعلق به اين مناطق بوده كه در شهر تهران بيش از 25درصد است.
كيان پور ادامه داد: به عبارت ديگر تا قبل از برنامه چهارم در بافت هاي فرسوده در مجموع براي نوسازي 7 ميليون و 990 هزار مترمربع زيربنا و طي برنامه چهارم 37ميليون و 640 هزار مترمربع زيربنا و در دوران پنجم توسعه تاكنون 21ميليون و 160 هزار مترمربع زيربنا پروانه ساختماني صادر شده است.
وي افزود: در سال جاري با برنامه ريزي انجام شده توسط دولت، افتتاح و بهره برداري از 120 هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده شهري پيش بيني شده است كه تاكنون 40 هزار و 903واحد مسكوني افتتاح و 46 هزار و 708 واحد مسكوني تا پايان بهمن ماه امسال افتتاح خواهد شد.
 


صرفه جويي 20 درصدي مصرف آب در بخش كشاورزي

معاون آب، خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: طرح هاي اخير وزارت جهاد كشاورزي باعث صرفه جويي 15 تا 20 درصدي در مصرف آب شده است.
سيد رحيم سجادي در نشست خبري كه به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود گفت: طي سه سال و نيم اخير حدود 256 هزار هكتار شبكه هاي فرعي آب رساني ايجاد شده كه چنين رقمي در گذشته بي سابقه بوده است.
وي افزود: تا قبل از سال 84 و آغاز به كار دولت نهم تنها در 260 هزار هكتار از زمين هاي كشور شبكه آب رساني فرعي ايجاد شده بود كه در دولت نهم 85 هزار هكتار به آن اضافه شد و در دولت دهم نيز تاكنون اين آمار 256 هزار هكتار بوده كه نشان دهنده برنامه ريزي مناسب و كار ارزشمند دست اندركاران است.
سجادي درباره وضعيت آبياري تحت فشار اراضي كشور توضيح داد: تا سال 84 حدود 490 هزار هكتار آبياري تحت فشار در كشور صورت گرفته بود كه در دولت نهم 290 هزار هكتار عملياتي شد و در دولت فعلي با توجه به پيگيري هاي وزير جهاد كشاورزي نسبت به لزوم توجه هر چه بيشتر به امور زيربنايي تاكنون در 375 هزار هكتار امكانات آبياري تحت فشار انجام شده كه نشان دهنده رشد و جهش قابل توجه در اين بخش است.
معاون وزير جهاد كشاورزي به طرح لوله گذاري از چاه تا مزرعه اشاره و اظهار كرد: اين طرح تا قبل از دولت نهم در كشور انجام نشده بود اما در اين دولت 10 هزار كيلومتر از اراضي و در دولت دهم نيز 18 هزار و 700 كيلومتر از اراضي كشور لوله گذاري شده كه در بخش هاي كم آب كشور بسيار مؤثر بوده است.وي رشد 30 تا 40 درصدي توليد محصولات كشاورزي در كشور را نتيجه به كارگيري چنين طرح هاي زيربنايي قلمداد كرد و افزود: با توجه به اين كه كشور ما از كم آبي رنج مي برد و حدود 90 درصد آب ها در بخش كشاورزي مصرف مي شود، طرح هاي اخير وزارت جهاد كشاورزي باعث صرفه جويي 15 تا 20 درصدي در مصرف آب شده كه البته نياز بيشتري به صرفه جويي در بخش هاي مختلف نيز احساس مي شود.
سجادي خاطر نشان كرد: در سال هاي اخير با همكاري مناسب دولت و مجلس شوراي اسلامي بسياري از طرح ها آغاز و وارد بخش عملياتي شده كه اميدواريم اين روند ادامه يابد.
 


مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد

برنامه ريزي گسترده دولت براي كنترل قاچاق سوخت

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از آغاز برنامه ريزي هاي گسترده براي كنترل قاچاق خبر داد و گفت: برنامه ريزي هاي گسترده اي براي كنترل عرضه سوخت در خارج از شبكه و قاچاق داريم.
كشكولي در گفت وگو با ايسنا در مورد ميزان قاچاق سوخت خاطرنشان كرد: ميزان قاچاق قابل تخمين نيست بلكه بستگي به كشفيات دارد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در رابطه با نرخ بنزين هواپيما هم اظهار كرد: بنزين هواپيما براساس نرخي كه ستاد هدفمندي يارانه ها مشخص كرده است فروخته مي شود و نه بيشتر.
مصطفي كشكولي تاكيد كرد: براساس مصوبه ستاد هدفمندي يارانه ها هر ليتر بنزين هواپيما 700 تومان است.
وي با تاكيد بر اين كه قيمت 700 تومان براي هر ليتر بنزين را ستاد هدفمندي يارانه ها مشخص كرده است گفت: بنزين هواپيما براساس نرخ مصوب ستاد هدفمندي يارانه ها فروخته مي شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10