(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 بهمن  1391 - شماره 20428

امضاي توافقنامه آتش بس ميان دولت سودان و شورشيان دارفور
وزير كشور كويت به اتهام همكاري با شركت اسرائيلي استيضاح مي شود
راهپيمايي همبستگي با اسيران فلسطيني در كرانه باختري
ادامه اعتصاب و اعتراض در ايرلند بلغارستان، اسپانيا و فرانسه
تظاهرات مردم اسلامبول عليه همكاري اردوغان با ناتو در سوريه
سرنگون باد آل خليفه فرياد معترضان در شهرهاي بحرين
پاپ بنديكت شانزدهم بزودي از مقام خود كنار مي رود
لاوروف : آمريكا ديگر نمي تواند به تنهايي مشكلات جهاني را حل كند
جشن دومين سال انقلاب در خيابان هاي يمن
ابراز نگراني دولت لندن از تجزيه انگليس
پاكستان موشك هسته اي آزمايش كرد
در ديدار با معاذالخطيب مطرح شد
استقبال اخضر ابراهيمي از حل و فصل سياسي بحران سوريه
هلاكت 34 شبه نظامي طالبان در عمليات ارتش افغانستان


امضاي توافقنامه آتش بس ميان دولت سودان و شورشيان دارفور

منابع خبري از امضاي توافقنامه برقراري آتش بس بين دولت سودان و شورشيان دارفور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين موافقت نامه كه بين دولت مركزي سودان و گروه شورشي عدالت و مساوات دارفور در پايتخت قطر به امضا رسيد بر برقراري آتش بس فوري و آغاز مذاكرات جدي براي حل مسائل باقيمانده بين دوطرف تاكيد شده است.براساس اين گزارش، كميته ميانجي ميان دو طرف در بيانيه اي اعلام كرد: هيئتي از دولت سودان به رياست وزير مشاور در امور رياست جمهوري و هيئتي از جنبش عدالت و مساوات اين موافقت نامه را در دوحه به امضا رساندند.بر مبناي اين موافقت نامه دو طرف ضمن موافقت با اجراي آتش بس از روز دوشنبه، مذاكرات خود را درباره پرونده هاي باقيمانده و ساير موارد اختلاف از سر خواهند گرفت.به گفته كارشناسان مسايل سودان، امضاي اين توافقنامه گام بزرگي در جهت برقراري آتش بس در اين كشور به شمار مي رود و مي تواند به نزاع هاي خونين بين دو طرف پايان دهد.
 


وزير كشور كويت به اتهام همكاري با شركت اسرائيلي استيضاح مي شود

نماينده مجلس كويت خواستار استيضاح وزير كشور به جرم عقد قرارداد با يك شركت صهيونيستي شد.
به گزارش ايرنا، روزنامه «الحيات» چاپ لندن، «فيصل الدويسان» نماينده مجلس كويت روز دوشنبه خواستار استيضاح شيخ «احمد الحمود» وزير كشور به دليل همكاري با يك شركت اسرائيلي و جاسوسي براي آن به دنبال عقد قراردادي براي تقويت نقاط مرزي شد.اين نماينده پارلمان «الامه» در متن استيضاح كه ماه آينده مورد بررسي قرار مي گيرد، اعلام كرد: هيئتي از وزارت كشور، پس از بررسي مفاد قرارداد از مقر اين شركت در كانادا بازديد كردند.فيصل الدوسيان با انتقاد از اقدام وزارت كشور متذكر شد: در اين قرارداد، هويت شركت «مگال» و اهداف جاسوسي آن ناديده گرفته شده است و اين موضوع با قانون اساسي كويت منافات دارد.به گفته نماينده پارلمان كويت دو تن از مسئولان امنيتي معروف اسرائيلي در شوراي مديريت اين شركت حضور دارند.
 


راهپيمايي همبستگي با اسيران فلسطيني در كرانه باختري

فلسطيني هاي ساكن كرانه باختري در حمايت از اسيران فلسطيني كه دست به اعتصاب غذا زده اند راهپيمايي كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم شهر عرابه در شمال كرانه باختري يكشنبه شب براي اعلام همبستگي با اسيراني كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي دست به اعتصاب غذا زده اند راهپيمايي كردند.
راهپيمايان پس از رسيدن مقابل منزل يكي از اسيران چند دقيقه سكوت كرده و سپس براي آزادي وي و تمامي اسيران فلسطيني دعا كردند.
مردم شهر عرابه سپس به طرف ميدان شهر حركت و شعارهاي ضد صهيونيستي سر دادند.از سوي ديگر صدها تن از مردم فلسطين با برگزاري تظاهراتي در شهر قدس عليه پروژه جديد راه سازي رژيم اسرائيل در شرق قدس اعتراض كردند.
تظاهركنندگان با تشكيل زنجيره انساني و برپايي چادرهاي اعتراضي عليه پروژه ساخت جاده موسوم به «جاده 4» اعتراض كردند.
فلسطيني ها تاكيد كردند اين جاده اراضي متعلق به آنان را تصرف مي كند. پروژه «جاده 4» منطقه شرق قدس را به دو قسمت تقسيم مي كند.
تظاهركنندگان فلسطيني با تجمع در محل احداث جاده از ادامه كار دو بولدوزر اسرائيلي جلوگيري كردند.
اين در حالي است كه سربازان رژيم اسرائيل به سوي تظاهركنندگان يورش بردند و چند فلسطيني را دستگير كردند.
مقامات اسرائيل اعلام كرده اند كه قصد دارند به رغم محكوميت هاي اعلام شده از سوي سازمان ملل متحد و جامعه بين الملل پروژه ساخت شهرك هاي غيرقانوني خود را در اراضي اشغالي ادامه دهند.
 


ادامه اعتصاب و اعتراض در ايرلند بلغارستان، اسپانيا و فرانسه

افزايش بهاي برق در بلغارستان هزاران نفر از اقشار آسيب پذير اين كشور فقير اروپايي را به خيابان ها كشاند.
مردم شهرهاي مختلف بلغارستان روز يكشنبه نيز همچون روزهاي گذشته در اعتراض به افزايش بهاي برق به خيابان ها ريختند و عليه دولت شعار دادند.
براساس گزارش ها و تصاوير منتشر شده در جريان اين تظاهرات پليس اقدام به ضرب و شتم و دستگيري شماري از معترضان كرده و معترضان نيز چندين خودرو را به آتش كشيدند.
به نوشته برخي خبرگزاري ها در جريان اعتراض هاي روز يكشنبه معترضان وزير اقتصاد و وزير انرژي را با گلوله هاي برفي مورد حمله قرار داده اند! اين دو براي اداي توضيحات به جمع معترضاني كه مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و انرژي جمع شده بودند آمده و در حال سخنراني بودند.
گفتني است بهاي برق در ژوئيه گذشته 13 درصد افزايش يافته بود اما با سرد شدن هوا در اين كشور، دولت تصميم به افزايش مجدد قيمت ها گرفته است.
توزيع برق در بلغارستان برعهده دو شركت خارجي جمهوري چك و اتريش است. معترضان خواستار ملي شدن صنعت برق در بلغارستان هستند.
مردم اسپانيا نيز همزمان، با ريختن به خيابان هاي «مادريد» عليه «اصلاحات در قانون كار» تظاهرات كردند.
دولت اسپانيا براي مقابله با بحران مالي مدتي است با انجام اصلاحات در قوانين كار، فشارها را بر دوش كارگران و كارمندان منتقل كرده است. افزايش سن بازنشستگي، حذف پاداش، توقف استخدام، افزايش ماليات و... از جمله روش هاي دولتمردان اسپانيايي براي جبران كسري بودجه بوده است.
ايرلندي ها نيز روز يكشنبه در اعتراض به «سياست هاي رياضت اقتصادي» در خيابان هاي شهرهاي مختلف تظاهرات كردند. يك روز پيش از اين، يعني روز شنبه نيز دستكم 110 هزار نفر از مردم اين كشور در سرتاسر ايرلند تظاهرات ضددولتي برگزار كرده بودند. در جريان اين چند روز تظاهرات نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش ايرلند اقدام به سركوب و دستگيري معترضان كرده اند.
برگزاركنندگان اين تظاهرات پس از مشاهده حضور گسترده مردم در خيابان ها اعلام كردند خودشان هم از اين حضور غافلگير شده اند.
پس از توافق كشور ايرلند با بانك مركزي اروپا در خصوص كاهش بدهي اين كشور و افزايش طرح هاي رياضتي، اتحاديه هاي كارگري از مردم دعوت كردند. با برپايي يك تظاهرات گسترده سراسري مانع از ادامه اين روند شوند.
كارگران كارخانه پژو سيتروئن در «اولند سوبط» فرانسه نيز در ادامه اعتصاب و تظاهرات خود كه روز يكشنبه برگزار شد، از كارگران و كاركنان تمام كارخانه هاي اين شركت خودروسازي دعوت كردند دست به اعتصاب بزنند. تصميم مديران اين خودروساز مهم اروپايي براي تعطيلي اين كارخانه باعث شده كارگران دست به اعتصاب بزنند. اين كارخانه بيش از چهار هفته است كه در اعتصاب به سر مي برد.
در صورت تعطيلي اين كارخانه دستكم 8000 نفر به طور مستقيم و چندين هزار نفر به طور غيرمستقيم كار خود را از دست خواهند داد.
ده ها شركت قطعه ساز نيز در صورت تعطيلي اين كارخانه، تعطيل خواهند شد. مديران پژو سيتروئن تعطيلي اين كارخانه را قطعي اعلام كرده اند.
 


تظاهرات مردم اسلامبول عليه همكاري اردوغان با ناتو در سوريه

صدها نفر از مردم تركيه با برگزاري تظاهرات در اسلامبول همكاري حزب حاكم اين كشور با ناتو و آمريكا را عليه سوريه و مسلمانان محكوم كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ميدان «تقسيم» شهر اسلامبول ديروز شاهد برگزاري تظاهرات صدها شهروند تركيه بود. معترضان در اين تظاهرات، مداخلات آنكارا در سوريه را محكوم كردند. بر روي پلاكاردهايي كه آنها در دست داشتند، نوشته شده بود:«يانكي، به خانه ات برگرد»، «لعنت بر همكاري حزب حاكم عدالت و توسعه با غرب و ناتو عليه مسلمانان»، «پايگاه نظامي اينجرليك بايد بسته شود» و «مرگ بر صهيونيسم و امپرياليسم». بيشتر شعارهاي معترضان متوجه «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه و حزب حاكم بود. «كنعان جامورجو» كارشناس مسائل سياسي به نمايندگي از اجتماع كنندگان، بيانيه اي را قرائت و در آن تأكيد كرد: 23 ماه است كه قدرت هاي استكباري در سوريه فتنه به راه انداخته اند و مرتكب برادركشي در اين كشور شده اند و متأسفانه دولت تركيه نيز با اين فتنه همراه شده است. در اين بيانيه حمله اخير رژيم صهيونيستي به سوريه نيز محكوم شد.اين اجتماع و تظاهرات با شعارهاي ضدصهيونيستي و ضد آمريكايي پايان يافت.در همين حال، «صلاح الدين اوزگوندوز» رهبر شيعيان تركيه، طي سخنان در مسجد «زينبيه» اسلامبول، گفت اسرائيل بزرگترين تروريست جهان است.«فاروق لوغ اوغلو» نفر دوم حزب «جمهوريخواه خلق» تركيه نيز گفت استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در خاك تركيه، مناسبات آنكارا را با تهران و مسكو تيره كرده است.
انفجار در نوار مرزي تركيه
رسانه هاي تركيه از انفجاري مهيب در مرز تركيه با سوريه خبر دادند كه بر اثر آن شمار زيادي كشته و زخمي شدند. به گزارش فارس، ديروز رسانه هاي تركيه از وقوع انفجاري مهيب در مرز تركيه با سوريه خبر دادند كه بر اثر آن 7نفر كشته و بيش از 40نفر ديگر زخمي شدند.رويترز به نقل از تلويزيون تركيه گزارش داد كه اين حمله درگمرگ مرزي «سيلوگئوزو» در استان حاتاي در نزديكي نوار مرزي سوريه رخ داده است. اين گزارش حاكيست اين حادثه زماني رخ داد كه يك تاكسي با پلاك سوريه به گمرك مزبور نزديك و در 40 متري آن منفجر شد.
 


سرنگون باد آل خليفه فرياد معترضان در شهرهاي بحرين

هزاران بحريني همزمان با برگزاري گفت وگوهاي به اصطلاح ملي، تظاهرات كردند و فرياد «سرنگون باد حمد» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به رغم آغاز گفت وگوهاي به اصطلاح ملي در بحرين مردم منامه و ديگر شهرها و روستاهاي بحرين تظاهرات كردند و فرياد سرنگوني پادشاه اين كشور را سر دادند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: فريب اين گفت وگوهاي نمايشي و ساختگي را نمي خوريم و به جز سرنگوني شيخ حمد به چيز ديگر راضي نمي شويم.بنابر اعلام رسانه هاي بحريني بيش از 24 نماينده از طرف رژيم آل خليفه و هشت تن از اعضاي جناح هاي مخالف در اين مذاكره در منامه شركت كردند.اگرچه رژيم آل خليفه هدف از برگزاري اين مذاكرات را پايان دادن به بحران سياسي در بحرين اعلام كرده است اما بيشتر گروه هاي مخالف تاكيد دارند اين گفت وگوها فرمايشي است.
اين گروه ها معتقدند اصرار رژيم بحرين بر قرار دادن طرفداران خود در برابر مخالفان در اين گفت وگوها براي اين است كه اين گفت وگوها را فرقه اي و مذهبي نشان دهند.با اين حال مخالفان اعلام كردند نتيجه اين مذاكرات بايد به همه پرسي گذاشته شود نه اينكه براي تصويب نهايي به امضاي پادشاه برسد.اين مذاكرات از روز گذشته آغاز شده اما هيچ زماني براي پايان مذاكرات تعيين نشده است.جمعيت الوفاق كه بزرگترين جمعيت شيعي مخالف رژيم آل خليفه است براي ادامه گفت وگوها 9 شرط گذاشته كه مهم ترين آن برگزاري رفراندوم عمومي براي تاييد نتايجي است كه از گفت وگوها به دست مي آيد.از سوي ديگر، بحريني هاي مقيم لندن در برابر ساختمان سفارت اين كشور در لندن تظاهرات كردند.شركت كنندگان در اين تظاهرات كه در آستانه دومين سالگرد آغاز انقلاب مردم بحرين برگزار شد خواستار تحقق حقوق مشروع ملت بحرين شدند.

 


پاپ بنديكت شانزدهم بزودي از مقام خود كنار مي رود

پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان بزودي استعفا مي دهد.
شبكه خبري «سي بي اس» نيز روز گذشته به نقل از «مقامات رسمي واتيكان» اعلام كرد، پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان 28 فوريه (10اسفند ماه) به دليل كهولت سن و بيماري استعفا مي كند.
در ادامه اين خبر آمده: «پاپ 85 ساله كه مدت هاست با بيماري و مشكلات مرتبط با كهولت سن روبه روست روز دوشنبه (ديروز) در جريان ديدار با تني چند از مقامات بلندپايه واتيكان اين تصميم خود را مطرح كرده است.»
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» وي همچنين اعلام كرده به دليل افزايش سن ديگر قادر به انجام وظايف خود نيست. رويترز نيز نوشته پاپ پس از اعلام خبر استعفايش گفته كاملاً به اهميت اين تصميم واقف است اما توان لازم براي ادامه كار را در خود احساس نمي كند.
پاپ بنديكت شانزدهم، نخستين رهبري است كه داوطلبانه از اين سمت كناره گيري مي كند. رسوايي هاي جنسي كشيشان شايد يكي از مهمترين چالش هاي رهبر پيركاتوليك هاي جهان بود. وي سال 2005 به اين مقام دست يافت.
 


لاوروف : آمريكا ديگر نمي تواند به تنهايي مشكلات جهاني را حل كند

وزير خارجه روسيه تأكيد كرد ايالات متحده آمريكا در وضعيتي نيست كه بتواند مشكلات بين المللي را به تنهايي حل كند.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز يكشنبه طي گفت وگو با شبكه تلويزيوني «راشا» به شكست هاي آمريكا در افغانستان پرداخت و تأكيد كرد آمريكا نتوانسته است به تنهايي و حتي در ائتلاف با ديگران مشكلات در اين كشور را حل كند. وي در ادامه يادآور شد كه اوباما، رئيس جمهور آمريكا در بين صحبت هايش به اين حقيقت اعتراف كرده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه گفت: بدون دليل نيست كه اوباما در سخنان ماه ژانويه خود گفت كشورش در تلاش است تا مشكلات بين المللي را با كمك شركاي بين المللي حل و فصل كند... در حقيقت آنها (آمريكايي ها) در تركيب ائتلاف بين المللي هم نتوانسته اند كار زيادي در افغانستان انجام دهند چرا كه هنوز در اين كشور تروريسم وجود دارد، قاچاق مواد مخدر وجود دارد و حتي بيش از گذشته شده است. وي در عين حال اين را هم گفت كه آمريكا و متحدانش يك حداقل اقداماتي را در افغانستان انجام داده اند اما نتوانسته اند مشكلات را حل كنند.
«لاوروف» در عين حال يكي از راه حل هاي مشكلات در افغانستان را اينگونه عنوان كرد كه: براي حل مشكلات در افغانستان نبايد اصل «گوش به فرمان آمريكا بودن» حاكم باشد، بلكه لازم است منافع واقعي كشورهاي منطقه در نظر گرفته شود تا بدين ترتيب بتوان به نتيجه رسيد.
وي در ادامه گريزي هم به كابينه جديد اوباما زد و با اشاره به حرف و حديث هايي كه درباره «جان كري» وزير خارجه جديد آمريكا نقل محافل رسانه اي شده است گفت: با يك جابجايي در پست وزارت خارجه نمي توان شاهد تغييرات جدي در سياست خارجه اين كشور بود.
«لاوروف» در ادامه گفت: معتقد است سياست خارجي آمريكا نه تنها با تغيير در وزارت خارجه «هيچ تغييري» نخواهد كرد بلكه با تغيير كل كابينه و دولت آمريكا نيز نبايد انتظار تغيير اساسي در سياست خارجي اين كشور داشت چرا كه خط مشي آمريكا همچنان تسلط بر جهان است و اين هدف غيرقابل تغيير است.
وي در پايان نتيجه گرفت اجراي چنين سياستي هر چه پيش مي رود سخت تر مي شود و آمريكايي ها ديگر نمي توانند به تنهايي كاري از پيش ببرند.
برخورد دوگانه فرانسه با تروريست ها
وزير خارجه روسيه گفت: فرانسه در كشور مالي عليه كساني مي جنگد كه خود آنها را در ليبي مسلح و عليه قذافي به كار گرفته بود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه با انتقاد از ادامه مداخله يك جانبه فرانسه در مالي اظهار داشت: كشور فرانسه در مالي عليه كساني مي جنگد كه آنها را در ليبي با نقض تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه رژيم قذاقي مسلح كرده بود.
وي با اشاره به اشتباهات راهبردي در سياست خارجي فرانسه و گرفتار نشدن پاريس در باتلاق مالي يادآور شد: در حال حاضر شماري از شبه نظامياني كه در ليبي با قذافي جنگ كردند از جمله كساني هستند كه در سوريه عليه حكومت قانوني آن به جنگ و اعمال تروريستي مشغولند.
وزير خارجه روسيه پيش بيني كرد كه شورشيان مسلح مالي با نفوذ به كشورهاي اطراف به سازماندهي توان خود و مبارزه مجدد با ارتش فرانسه روي آورند.
از سوي ديگر ترس از زمينگير شدن ارتش فرانسه پس از يك ماه حضور در خاك مالي، وزير خارجه اين كشور را وادار به اعتراف كرد. «لوران فابيوس» در كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي درباره طولاني شدن جنگ و زمينگير شدن ارتش فرانسه خاطرنشان كرد: البته من گفته ام كه بايد عملگرا باشيم، اما يكي از درس هايي كه ما از افغانستان، سومالي و جاهاي ديگر گرفته ايم اين است كه هدف عمليات بايد روشن و مدت آن محدود باشد. فابيوس كه اخيرا اعلام كرده بود اگر همه چيز خوب پيش برود، ارتش فرانسه در ماه مارس از مالي خارج خواهد شد اظهار داشت: اما ما قصد نداريم به طور مخفيانه از مالي برويم.
در همين حال درگيري هاي مسلحانه كه با مقاومت شورشيان در شهر گائو در چند روز اخير شدت يافته است به خيابان ها و مناطق مسكوني كشيد و باعث آوارگي صدها تن از ساكنان منطقه شد.
شهر گائو كه حدود دو هفته قبل از دست شورشيان مسلح خارج شده بود، اكنون به محلي براي مقاومت بر ضد اشغالگران فرانسوي تبديل شده است و درگيري هاي سنگين در اين شهر پر جمعيت ادامه دارد.
اين در حالي است كه عمليات نظامي در شمالي ترين مناطق مالي ادامه دارد و نظاميان فرانسوي نيز از يك منطقه تحت سيطره خود در 50 كيلومتري مرزهاي الجزاير به عنوان پايگاهي براي تعقيب افراد مسلح و گلوله باران مواضع آنها در مناطق صحرايي و كوهستاني استفاده مي كنند. همچنين انفجار مهيبي بامداد روز دوشنبه مناطقي از شهر گائو را به لرزه در آورد و گفته مي شود اين انفجار انتحاري بوده است.
 


جشن دومين سال انقلاب در خيابان هاي يمن

هزاران تن از مردم يمن با برگزاري مراسم و راهپيمايي در شهرهاي مختلف اين كشور، دومين سالگرد انقلاب خود را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، هزاران تن از مردم يمن با حضور در خيابان هاي صنعا و ديگر شهرهاي يمن دومين سال انقلاب خود را گرامي داشتند.
ساكنان پايتخت با حضور در ميدان التغيير و سردادن شعارهايي خواستار ادامه روند اصلاحات و برقراري دموكراسي در اين كشور شدند.
مردم يمن در حالي دومين سالگرد انقلاب خود را جشن مي گيرند كه هنوز برخي از خواسته هاي آنان از جمله كناره گيري كامل سران پيشين اين كشور محقق نشده است و وابستگان به نظام قبلي يمن همچنان برخي از مسئوليت هاي كليدي در اين كشور را در دست دارند.
يك نماينده مجلس يمن حوادث اين كشور را نتيجه دخالت هاي آشكار آمريكا دانست و گفت، سفير آمريكا در صنعا حاكم واقعي يمن است و در همه امور دخالت مي كند.
 


ابراز نگراني دولت لندن از تجزيه انگليس

لندن با صدور بيانيه اي رسمي در مورد انجام همه پرسي در اسكاتلند براي جدايي از بريتانيا هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از رويترز، انگليس روز دوشنبه با صدور بيانيه اي رسمي برگزاري همه پرسي در اسكاتلند براي جدايي را براي موقعيت اين كشور در سازمان هاي بين المللي مضر توصيف كرد. در اين بيانيه آمده كه استقلال اسكاتلند به موقعيت لندن در سازمان هاي بين المللي ضربه مي زند.اسكاتلند قرار است در سال آينده براي جدايي از انگليس يك همه پرسي برگزار كند اما دولت مركزي انگليس بارها اعلام كرده مخالف اين موضوع است.مهرماه سال گذشته «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس و «الكس سالموند» رئيس دولت اسكاتلند با برگزاري اين همه پرسي به توافق رسيدند. اما به رغم اين توافق، مقامات و رسانه هاي انگليس تبليغات هدفمندي را براي به شكست كشاندن تلاش ساكنان اين منطقه استقلال طلب آغاز كرده اند.
گفتني است، با تشديد بحران اقتصادي در كشورهاي اروپايي، علاوه بر به خطر افتادن اتحاديه اروپا و پول واحد يورو، احساسات استقلال طلبانه نيز در اين قاره تشديد شده است.
 


پاكستان موشك هسته اي آزمايش كرد

ارتش پاكستان موشك كوتاه برد با قابليت حمل كلاهك هسته اي آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ارتش پاكستان ديروز اعلام كرد، اين كشور موشك «هاتف - 9» را با موفقيت آزمايش كرد. در مورد مشخصات اين موشك گفته شد كه كوتاه برد است و قابليت حمل كلاهك هسته اي را دارد. موشك هاتف - 9 با داشتن قابليت نشانه گيري دقيق 60 كيلومتر برد دارد. ارتش پاكستان مي گويد: آزمايش اين موشك باعث تقويت توانايي پاكستان در زمينه سلاح هاي بازدارنده و امنيت ملي مي شود.
رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان در پيام هاي تبريك خود، از تلاش مهندسان و دانشمندان ارتش در پرتاب موفقيت آميز موشك هاتف - 9 قدرداني كردند. پاكستان و هند در زمينه پرتاب موشك و تسليحات استراتژيك با يكديگر رقابت مي كنند.
 


در ديدار با معاذالخطيب مطرح شد

 استقبال اخضر ابراهيمي از حل و فصل سياسي بحران سوريه

فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در ديدار با رئيس ائتلاف مخالفان سوريه حمايت خود را از طرح گفت وگو و مذاكره با نظام سوريه اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري المنار، اخضر ابراهيمي در ديدار با معاذالخطيب بار ديگر حمايت خود را از طرح گفت وگو با دولت سوريه كه مخالفان سوريه آن را ارائه كرده بودند اعلام و ائتلاف مخالفان را به ادامه اين خط مشي تشويق كرد.
معاذالخطيب در 30 ژانويه گذشته (11 بهمن ماه) آمادگي خود را براي گفت وگوي مستقيم با نمايندگان سوريه اعلام كرد.
اين پيشنهاد همزمان با عقب نشيني آشكار كشورهاي مخالف سوريه از جمله آمريكا و تركيه صورت گرفت و اين كشورها در مواضعي آشكار اعلام كردند بحران سوريه راهكار نظامي ندارد و بايد از طريق راهكار سياسي و گفت وگو حل و فصل گردد.
دولت سوريه نيز اعلام كرده براي مذاكره با مخالفان آماده است اما اين مذاكرات بايد بدون هيچ پيش شرطي باشد و در خاك سوريه و با رهبري سوريه برگزار شود.
اين در حالي است كه مخالفان دولت سوريه هنوز از زمان اجراي گفت وگو با دولت سوريه سخني نگفته اند و در بين گروه هاي مخالف بر سر انجام اين گفت وگو اختلاف وجود دارد.
دشمن اسرائيل نيستم
معاذالخطيب رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه همچنين در مصاحبه با روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت اظهار داشت كه در صورت به دست گرفتن قدرت در سوريه هرگز به دشمني با رژيم اسرائيل دست نمي زند و به اين رژيم حمله نخواهد كرد. وي گفت، خود را دشمن اسرائيل نمي داند.
از سوي ديگر ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا با استقبال از ايده مسلح ساختن مخالفان سوري گفت، مسلح ساختن مخالفان سوريه به پايان يافتن هر چه سريعتر بحران اين كشور كمك مي كند. وي در جمع خبرنگاران كه وي را از افغانستان به آمريكا همراهي مي كردند اظهار داشت، گمان مي كنم با يك راه حل نظامي براي بحران سوريه هم مردم سوريه سود مي برند و هم به نفع ما است.
اين اظهارات مداخله جويانه در حالي صورت مي گيرد كه تظاهرات گسترده اي در سيدني استراليا در محكوميت هجمه شديد عليه سوريه و جنايات تروريست ها برگزار شد.
تظاهركنندگان در اين تظاهرات كه با عنوان «از سوريه دست برداريد» برگزار شد پرچم هاي سوريه و پارچه نوشته هايي حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود تلاش هاي غرب و برخي از كشورهاي عربي براي سرنگوني نظام سوريه بيهوده است.
تظاهركنندگان كه از مهاجران سوري و شهروندان عرب مقيم استراليا بودند بر حمايت كامل خود از سوريه تأكيد و اعلام كردند كه مطمئن هستند توطئه و تلاش هاي فتنه افكنانه در سوريه با شكست رو به رو خواهد شد.
خبر ديگر اينكه ارتش سوريه به عمليات پاكسازي خود عليه تروريست ها در شهرهاي مختلف همچنان ادامه مي دهد. نيروهاي ارتش سوريه در مناطق مختلف اين كشور از جمله حماه، حلب و ادلب به حملات خود عليه تروريست ها ادامه مي دهد.
ارتش سوريه در شهر داريا نيز تعداد زيادي از تروريست ها را به هلاكت رساند و مقادير زيادي سلاح، مهمات و مواد منفجره را از آنان توقيف كرد. ارتش سوريه همچنين موفق شد نفوذ خود را به صورت كامل بر منطقه كفر عايا گسترش دهد.
در مناطق جوبروالسلطانيه نيز ارتش همچنان به پاكسازي ادامه مي دهد. تروريست هاي مسلح در سوريه بيش از 50 تن از ساكنان حلب كه هوادار دولت سوريه بودند را قتل عام كردند.
ساير رويدادها
¤ ارتش رژيم صهيونيستي نيروهاي جديدي در بلندي هاي جولان مستقر كرد.
¤ يك انفجار قوي مقابل سفارت فرانسه در دمشق رخ داد.
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت، سوريه به تجاوز اسرائيل به «جمرايا» در موقع مناسب پاسخ مي دهد.
 


هلاكت 34 شبه نظامي طالبان در عمليات ارتش افغانستان

نيروهاي ارتش افغانستان طي عملياتي مستقل و بدون حمايت نظاميان ناتو 34 شبه نظامي طالبان را در هشت استان اين كشور كشتند.
به گزارش واحد مركزي خبر، نيروهاي دولتي افغانستان طي روز و شب دوشنبه در استان هاي كنر، كاپيسا، وردك، قندهار، لوگر، خوست، پكتيا و هلمند 34 شورشي طالبان را كشتند.
اين نخستين بار است كه نيروهاي افغان بدون حمايت ناتو دست به چنين عمليات گسترده اي مي زنند. در اين عمليات پنج شبه نظامي مجروح و شش تن ديگر نيز بازداشت شدند. در مورد تلفات احتمالي نيروهاي ارتش و پليس افغان گزارشي نرسيده است.
مقامات افغانستان بارها اعلام كرده اند نيروهاي اين كشور به تنهايي و بدون حمايت ناتو مي توانند آرامش را در افغانستان برقرار سازند.
طبق وعده اي كه كاخ سفيد داده است، نيروهاي آمريكايي و ناتو تا پايان سال 2014 (10دي 1393) خاك افغانستان را ترك مي كنند. نظاميان ناتو اوايل هفته جاري نخستين محموله از تجهيزات و ادوات نظامي خود را از افغانستان خارج كردند. اين محموله كه شامل 25 كانتينر مي شود در بندر كراچي پاكستان توسط كشتي هاي ناتو بارگيري مي شوند.
خبر ديگر اينكه انفجار بمب در مسير خودروي ارتش افغانستان در استان ننگرهار، يك كشته و يك زخمي بر جاي گذاشت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10