(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 بهمن  1391 - شماره 20428

تصميمات جديد بانك مركزي براي كاهش قيمت سكه و ارز
كاهش قيمت سكه در بازار
كمك نقدي دولت اول اسفند در حساب مردم
نيكزاد اعلام نياز كرد
 70 هزار ميليارد تومان براي تكميل پروژه هاي راه و شهرسازي
كوتاه اقتصادي
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور:
نوروز امسال تاخيري در پروازها نخواهيم داشت
ادامه حركت صعودي بورس
يك مقام مسئول خبر داد
قاچاق دام زنده علت گراني گوشت
ويژگي هاي بودجه سال آينده از زبان 2 مقام دولتي
درآمد ارزي كشور با توقف خام فروشي نفت دو برابر مي شود
نهاونديان اعلام كرد
پيش فروش سكه راهكار كنترل نقدينگي در اقتصاد كشور
ورود مجلس به نحوه واگذاري يك شركت به دولتي ها
طي يك دوره 5 ساله اجرا مي شود
كاهش تعرفه واردات خودرو از 50 به 25 درصد
مركز آمار اعلام كرد
نرخ بيكاري پاييز 2/11 درصد
موافقت سازمان حمايت با افزايش قيمت لوازم خانگي


تصميمات جديد بانك مركزي براي كاهش قيمت سكه و ارز

رئيس كل بانك مركزي از تصميمات جديد اين بانك براي بازار ارز و سكه خبر داد.
محمود بهمني گفت: طي 7 روز آينده پيش فروش سكه از طريق شعب بانك ملي آغاز مي شود و در مورد قيمت پايه سكه پيش فروشي نيز در حال رايزني هاي لازم به منظور تعيين سود متقاضيان هستيم كه اين مبلغ به زودي اعلام خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي در خصوص كنترل و نظارت بيشتر در بازار ارز گفت: تصميمات ويژه اي در خصوص بازار ارز در راه است كه يكي از مهمترين آنها تزريق دلار به بازار است، ما مصمم هستيم كه ارز فقط از طريق شبكه بانكي و صرافي هاي مجاز به مردم ارائه شود نه اينكه از طريق واسطه ها و بازارهاي كاذب انجام شود، تصميمات ويژه اي در حال نهادينه شدن است كه به محض نهايي شدن عملا در بازار ارز به اجرا گذاشته خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: در اين رابطه موضوع تزريق ارز به بازار در حال بررسي است كه به زودي نتايج آن عملي مي شود.
بهمني افزود: به مردم و متقاضيان خريد ارز توصيه مي كنم كه ارز مورد نياز خود را از طريق بانكها و صرافي هاي مجاز خريداري و از خريد از طريق بازار آزاد به طور جدي خودداري كنند.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: هنوز رقمي براي تزريق جديد ارز به بازار مشخص نشده اما يكي از تصميمات اصلي بانك مركزي تزريق ارز به بازار به منظور رفع نيازهاي واقعي متقاضيان است، همانطور كه مي دانيم قيمت ارز به شدت روي ساير قيمتها تاثير مي گذارد، به همين منظور همه مسئولان پيگير ساماندهي بازار ارز و كاهش قيمت ارز هستند.
وي ادامه داد: ورود مجلس به موضوع بازار ارز نويد كاهش قيمت ارز به ويژه دلار را در پي دارد و ما از نمايندگان مجلس مي خواهيم كه به طور جدي پيگير كمك به ايجاد ثبات در بازار ارز باشند.
وي در پايان گفت: بحث ارز يكي از موضوعات مهم اقتصاد كشور ماست كه ورود مجلس در اين رابطه گام مهمي براي كاستن از نوسانات اين بازار و روند نزولي بازار است.
در همين حال خبرگزاري فارس از قول يك مقام ارشد شوراي پول و اعتبار نوشت: با اجرا طرح جديد بانك مركزي، هرگونه خريد و فروش ارز خارج از سيستم رسمي ممنوع خواهد بود و نگهداري ارز نيز جرم تلقي مي شود.
اين مقام مسئول گفت: با اجراي اين طرح متقاضيان دريافت ارز تنها مي توانند از طريق سيستم رسمي يعني بانك ها و صرافي هاي مجاز نسبت به خريد ارز اقدام كنند.
وي ادامه داد: نيازهاي ارزي نيز در اين سيستم تعريف شده است؛ واردات، سفر، تحصيل و نيازهاي درماني مواردي هستند كه در سيستم رسمي تعريف شده و متقاضيان مي توانند همين نيازها را تامين كنند. بنابراين هرگونه خريد و فروش با هدف سفته بازي يا ذخيره سازي آن ممنوع و جرم خواهد بود.
اين مقام مسئول در شوراي پول و اعتبار همچنين اضافه كرد: هدف بانك مركزي از اعمال اين محدوديت ها در معامله و نگهداري ارز، توقف رفتار سفته بازانه در اين بازار است چرا كه بررسي ها نشان مي دهد بخش معناداري از تبادلات انجام شده در بازار ارز با هدف سفته بازي صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: بر همين اساس بانك مركزي در تعامل با مجلس شوراي اسلامي پس از تصويب فوريت قانون مبارزه با اخلالگران ارزي تصميم دارد به نگهداري و ذخيره سازي ارز جنبه مجرمانه بدهد تا ريسك رفتارهاي سفته بازانه به شدت افزايش يابد.
اين مقام مسئول افزود: اين طرح در دست بررسي است و اميد مي رود با اجراي آن قيمت كاذب ارز در بازار تا حد بسيار زيادي شكسته شود.
 


كاهش قيمت سكه در بازار

رئيس اتحاديه طلا و جواهر استان تهران از كاهش قيمت سكه در بازار خبر داد.
احمد وفادار در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: قيمت سكه در حالي كاهش يافته است كه مردم بيشتر فروشنده هستند.
وي درباره قيمت انواع سكه گفت: در حال حاضر قيمت سكه تمام طرح جديد يك ميليون و 470 هزار تومان، طرح قديم يك ميليون و 460 هزار تومان، نيم سكه 750 هزار تومان، ربع سكه 460 هزار تومان و سكه يك گرمي 320 هزار تومان است.
وفادار همچنين درباره قيمت انواع طلا گفت: ديروز قيمت هرگرم طلاي 18 عيار 148 هزار و 400 تومان و هر مثقال طلاي 17 عيار 643 هزار تومان بود.
او بيان كرد: اگر سكه با قيمت يك ميليون و 200 هزار تومان پيش فروش شود قيمت سكه در بازار آزاد با 100 هزار تومان كاهش روبرو خواهد شد.
رئيس اتحاديه طلا و جواهر استان تهران در پايان گفت: مردم بيشتر سكه خريداري مي كنند و حجم اعظم معاملات مربوط به سكه تمام طرح جديد است.
كاهش قيمت سكه در حالي است كه در بازار آزاد قيمت ارز نيز با كاهش روبرو شده است. به طوري كه دلار با قيمت 3785 تومان و يورو 5100 تومان معامله مي شود.
 


كمك نقدي دولت اول اسفند در حساب مردم

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: كمك نقدي 70 تا 90 هزار توماني به مردم، اول اسفند در حساب آنهاست.
ارسلان فتحي پور ديروز در نشست خبري بعد از جلسه شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي اظهار داشت: در جلسات دولت و مجلس مقرر شده است تا در اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها 50 درصد درآمد اجراي حاصل از قانون به كمكهاي نقدي، 30 درصد براي بخش صنعت و 20 درصد نيز براي دولت باشد اما هنوز در اين خصوص قطعيتي صورت نگرفته است.
وي با بيان اينكه با توجه به آثار تورمي پرداخت هاي نقدي تاكيد ما بر حمايت از توليد در فاز دوم است، اظهار داشت: تا زماني كه كشور به ثبات اقتصادي نرسيده است اجراي قانون به صلاح نيست و اگر مبلغ نقدي يارانه ها در فاز دوم دو برابر شود كسري بودجه به 82 هزار ميليارد تومان مي رسد.فتحي پور همچنين در خصوص كمك نقدي دولت گفت: به 73 ميليون نفر ايراني كمك نقدي 70 هزار توماني پرداخت مي شود و براي افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي نيز اين مبلغ 90 هزار تومان خواهد بود.
وي افزود: ميزان اين كمك 7/2 ميليارد دلار است كه از صندوق توسعه ملي با نرخ مبادله اي برداشت مي شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: كمك هاي نقدي اول اسفند در حساب مردم است.رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص طرح مجلس براي مبارزه با اخلالگران ارزي گفت: اين طرح به شوراي نگهبان فرستاده شده كه شوراي نگهبان 80 ايراد براي آن گرفته كه 40 ايراد آن برطرف شده و 40 ايراد ديگر در دستور كار كميسيون قرار دارد.وي در تشريح طرح مبارزه با اخلاگران ارزي گفت: يكي از برنامه هايي كه در اين طرح وجود دارد راه اندازي سامانه رهگيري مبدأ و مقصد ارزي است.
 


نيكزاد اعلام نياز كرد

 70 هزار ميليارد تومان براي تكميل پروژه هاي راه و شهرسازي

وزير راه و شهرسازي گفت: حدود 480 طرح و 4 هزار و 500 پروژه در حوزه راه و شهرسازي در كشور وجود دارد كه براي تكميل آنها به 70 هزار ميليارد تومان بودجه نياز است.
علي نيكزاد در گفت وگو با ايرنا، تصريح كرد: اكثر پروژه هاي در دست اجرا از دولت هاي قبلي براي دولت هاي نهم و دهم به ميراث مانده و اين دولت نيز در تلاش است با تامين اعتبارات لازم از منابع مختلف اين پروژه ها را تا پايان دولت به پايان برساند.
وي گفت: روند ساخت پروژه هاي آزادراهي، بزرگراهي، راه روستايي و اصلي و همچنين احداث خطوط راه آهن در دولت دهم به استناد آمار و ارقام موجود به مراتب بهتر از دولت هاي پيش بوده است.
وزير راه و شهرسازي سپس از افتتاح يك هزار و 195 پروژه حمل و نقلي و 16 پروژه در بخش مسكن با اعتباري بالغ بر 18 هزار و 287 ميليارد تومان در ايام دهه فجر امسال خبر داد و اظهار داشت: در تلاش هستيم مابقي پروژه ها نيز تا پايان دولت به بهره برداري برسد.
وي با اشاره به طرح احداث مسكن مهر در كشور گفت: براساس اهداف تعيين شده بايد 4 ميليون و 300 هزار واحد مسكن مهر در شهر و روستا ساخته شود كه تاكنون 2 ميليون و 600 هزار واحد افتتاح شده و طبق برنامه ريزي انجام شده براي نيمه نخست سال 92 كمتر از يك ميليون واحد مسكن مهر باقي خواهد ماند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تا پايان سال جاري بيش از 351 هزار واحد مسكن مهر در شهرهاي جديد و شهرهاي زير 25 هزار نفر افتتاح مي شود كه از اين تعداد بيش از 87 هزار واحد مربوط به استان تهران است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ دبير جشنواره ملي بهره وري از بررسي شاخص هاي بهره وري 1030 بنگاه اقتصادي كشور خبر داد.فرشيد شكرخدايي گفت: شاخص هاي بهره وري 1030بنگاه اقتصادي كه به تازگي مورد سنجش قرارگرفته است، در قالب 31 گروه مجزاي صنعتي، تجاري و اقتصادي مورد بررسي قرارگرفته است.
¤ شركت هاي فرابورس 101 ميليون اوراق بهادار به ارزش 480 ميليارد ريال ديروز داد وستد كردند.به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، در حالي كه درميان بازارهاي فرابورس 480 ميليارد ريال اوراق در ميان سرمايه گذاران دست به دست شد، بيشترين حجم معاملات را حق تقدم هلدينگ صنايع معدن خاورميانه با خريد و فروش بيش از 31ميليون حق تقدم به ارزش 1/60 ميليارد ريال از آن خود كرد و در پايان معاملات قيمت هر سهم آن با رشد 2/0 درصد به 1912ريال رسيد.از سوي ديگر كمترين حجم معاملات به مبادله حق تقدم بيمه پاسارگاد تعلق گرفت و با وجود رشد 9/4 درصدي و رسيدن به نرخ 936 ريال تنها 10 حق تقدم معامله شد.
¤ رئيس هيئت عامل ايميدرو گفت: ايميدرو اكنون در بخش زيربنايي معادن و مناطق معدني كشور 15 پروژه « در حال اجرا» و «33 پروژه «آماده برگزاري مناقصه» دارد.فريدون احمدي با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر، 14 پروژه در بخش «راه دسترسي به معادن» و يك پروژه در بخش «برق رساني»، با سرمايه گذاري بيش از 131 ميليارد ريال توسط ايميدرو اجرا مي شود كه به پيشرفت مطلوبي رسيده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 3670 الي 3672، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 5546، 5564 الي 5568، 7750 الي 7753 و 7760 الي 7765 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ شركت هاي بورسي در مجامع سال 91 خود 135 هزار و 250ميليارد ريال سود ميان سهامداران تقسيم كردند297. شركت بورسي در مجامعي كه تا پايان هفته نخست بهمن ماه جاري برگزار كردند در مجموع مبلغ 180هزار و 844 ميليارد ريال درآمد واقعي محقق و به طور متوسط 70درصد از سود خود را تقسيم كردند.گروه فلزات اساسي بيشترين سود را در ميان صنايع بورسي با مبلغ 32 هزار و 721 ميليارد ريال به دست آورد كه با سياست تقسيم سود 76 درصدي، مبلغ 25 هزار و 422 ميليارد ريال را بين سهامداران خود تقسيم كرد.
 


مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور:

نوروز امسال تاخيري در پروازها نخواهيم داشت

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور از افزايش پروازهاي داخلي و خارجي در ايام نوروز خبر داد.
محمود رسولي نژاد در گفت وگو با مهر با اشاره به پروازهاي فوق العاده در نوروز امسال، اظهار داشت: به دنبال جلساتي كه با شركتهاي هواپيمايي انجام شده است، پيش بيني مي شود كه نوروز امسال با افزايش 20 درصدي پروازهاي داخلي و 10 درصدي پروازهاي خارجي روبرو باشيم.
وي افزود: به ايرلاين ها اعلام شد كه پروازهاي فوق العاده را از حالا براي نوروز برنامه ريزي كنند و پيش فروش بليتهاي نوروزي را انجام دهند، البته ميزان استقبال مسافران تعيين كننده پروازها است.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور با بيان اينكه در نوروز امسال تاخير در پروازها نداريم، بيان كرد: اقدام مهمي كه در پروازهاي حج امسال انجام گرفت، اين بود كه تقريبا تاخير در پروازها نداشتيم و از مجموع 370 تا 380 پرواز 4 پرواز تاخير داشتند و حتي برخي از پروازها زودتر از موعد انجام گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اگر مشكلي در خصوص شرايط جوي نباشد، در نوروز امسال تاخيري در پروازها نخواهيم داشت، ضمن آنكه وزير راه و شهرسازي هم تاكيد زيادي بر عدم تاخير پروازها دارند.
رسولي نژاد با تاكيد بر اينكه فرودگاه ها با تمام امكانات در خدمت مسافران نوروزي هستند، گفت: دو پروژه در فرودگاه رشت براي پاركينگ هواپيما و بهسازي سالن مسافري در حال انجام است.
وي افزود: پروژه بهسازي سالن پروازهاي خارجي و توسعه پاركينگ در فرودگاه اهواز، بهسازي مناطق پروازي و نصب علايم در فرودگاه بوشهر، افزايش پاركينگ هواپيما به 240 هزار متر مربع و توسعه 16 هزار متر مربعي ترمينال به مسافري در فرودگاه مشهد از ديگر پروژه هاي شركت فرودگاه ها است.
 


ادامه حركت صعودي بورس

بورس اوراق بهادار تهران به روند صعودي خود ادامه داد.
به گزارش ايسنا در معاملات روز دوشنبه تالار شيشه اي قيمت سهام شركت ها افزايش پيدا كرد و به دنبال آن شاخص بورس تهران با رشد 188 واحدي به رقم 38 هزار و 394 واحد رسيد.
بر اين اساس در بازار ديروز سهام، شركتهاي فولادي و پتروشيمي همچون فولاد مباركه، صندوق بازنشستگي، غدير، پالايش نفت تبريز، گل گهر، پتروشيمي شيراز، فولاد خراسان و مپنا بيشترين تاثير را در مثبت شدن شاخص بورس گذاشت. علاوه بر اين در بازار ديروز شركتهاي فولاد مباركه، پالايش نفت تبريز، نفت تهران و مپنا از بيشترين تقاضاي خريد و شركتهاي دارويي از بيشترين تقاضاي فروش برخوردار بودند.
البته بورس تهران نسبت به معاملات روز شنبه كه در جريان آن شاخص پرتاب تاريخي هزار و 200 واحدي را تجربه كرده بود، روزي آرام را سپري كرد، به طوري كه شركتهايي همچون مخابرات، صنايع شيميايي ايران، پتروشيمي شازند و كرمانشاه، سايپا و ملي مس مانع از رشد بيشتر شاخص شدند.
بر اين اساس در بازار روز دوشنبه 385 ميليون سهم به ارزش 118 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 172 هزار ميليارد تومان رسيد.
 


يك مقام مسئول خبر داد

قاچاق دام زنده علت گراني گوشت

يك مقام مسئول از قاچاق روزانه 40 تا 50 كاميون دام زنده به عراق و تركيه خبر داد و گفت: دليل افزايش قيمت گوشت قرمز، شدت گرفتن قاچاق دام زنده به همسايه هاي غربي است.
اين مقام مسئول به فارس گفت: افزايش قيمت گوشت در كشورهاي همسايه تركيه و عراق باعث شده است تا مرزنشينان دام زنده را به خارج از كشور قاچاق كنند.
اين مقام مسئول گفت: افزايش قاچاق دام زنده دليل افزايش قيمت گوشت قرمز در بازارهاي داخلي است.
گزارش ميداني فارس حكايت از افزايش قيمت گوشت گوساله تا هر كيلوگرم 36000 تومان و گوشت مرغ تا هر كيلوگرم 6500 تومان دارد.
قيمت هر كيلوگرم مرغ نسبت به هفته گذشته 1500 تومان گرانتر شده و در برخي نقاط تهران تا هر كيلوگرم 6500 تومان هم رسيده است.
بنابراين گزارش: قيمت هر كيلوگرم گوشت ران گوساله نيز تا 36000 تومان در تهران رسيده است و به نظر مي رسد مسئولان در خصوص تنظيم بازار آن بايد اقدام جدي داشته باشند تا در ايام پاياني سال تنظيم بازار مواد پروتئيني با مشكل مواجه نشود. همچنين معاون وزير صنعت از توزيع 70 هزار تن مرغ 5100 توماني خبر داد.
حسن رادمرد در خصوص افزايش قيمت مرغ اظهار داشت: در حال حاضر ذخاير مناسبي از مرغ در كشور وجود دارد به طوري كه بالغ بر 120 هزار تن مرغ در سردخانه هاي كشور ذخيره سازي شده است كه 20 هزار تن آن از محل واردات و 100 هزار تن آن از محل توليد داخل است.
وي گفت: تاكنون 20 هزار تن مرغ منجمد در كشور توزيع شده و برنامه توزيع 70 هزار تن ديگر نيز در تمام نقاط كشور آغاز شده است.
معاون وزير صنعت گفت: مرغ منجمد بايد به قيمت خرده فروشي 5 هزار و 100 تومان كه مصوبه كارگروه ستاد تنظيم بازار است عرضه شود.
توليدكنندگان:
قيمت مرغ بالا است
اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ايران طي اطلاعيه اي مخالفت خود را با افزايش قيمت مرغ اعلام كرده و ابلاغ تصميم ستاد تنظيم بازار مبني بر عدم افزايش قيمت مرغ از كيلويي 5700 تومان را خواستار شدند.
توليدكنندگان بر اين باورند اين افزايش قيمت درست نيست، آنها هم به اين قيمت بالا راضي نيستند چرا كه نفع آنها و تداوم سودشان در راضي بودن مصرف كننده است كه با قيمت منطقي حاصل مي شود.
اخيراً وزارتخانه هاي صنعت، كشاورزي و اتحاديه سراسري مرغداران تفاهمنامه اي براي تعديل قيمت مرغ در بازار و تعيين قيمت كف و سقف داشتند و در كارگروه تنظيم بازار نيز سقف قيمت مرغ در بازار 5700 تومان و كف قيمت 5200 تا 5300 تومان تعيين شد اما هيچوقت براي اجرا ابلاغ نشده است.
نمايندگان توليد معتقدند در صورتي كه اين قيمت براي اجرا ابلاغ شود قيمت مرغ در بازار متعادل خواهد شد و خواسته توليدكنندگان هم همين است.
 


ويژگي هاي بودجه سال آينده از زبان 2 مقام دولتي

دو مسئول دولتي در سخنان جداگانه اي برخي ويژگي هاي لايحه بودجه سال آينده را تشريح كردند.
سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد ديروز در جمع خبرنگاران درباره قيمت دلار و نفت در لايحه بودجه 92 خاطرنشان كرد: نرخ ارز در قانون بودجه نه تعيين و نه تصويب مي شود بلكه مؤلفه اي محاسباتي است. به اين معنا كه با برآورد قيمت دلار مشخص مي شود درآمد ريالي حاصل از نفت با چه نرخي و به چه ترتيبي تبديل شود. بنابراين قيمت دلار و ارز در بودجه مبنا و ملاك مديريت ارز كشور نيست.وي تأكيد كرد: مديريت ارز كشور براساس ساير مؤلفه هاي بازار و شرايط اقتصادي صورت مي گيرد لذا حساسيت اين موضوع در لايحه بودجه به انحراف كشيدن بحث مي انجامد.
حسيني ادامه داد: بنابراين باز هم تأكيد مي كنم تعيين قيمت ارز و دلار در لايحه بودجه صرفاً كاركردي محاسباتي دارد و همانطوري كه قبلاً گفته ام مبناي محاسبات دلار حدود 2000 تومان است.
به گزارش فارس وزير اقتصاد درباره قيمت نفت در لايحه بودجه 92 هم گفت: اگر قيمت نفت تعيين شده در بودجه ما مورد قبول بازارهاي نفتي بين المللي مي بود براي اقتصاد ما خيلي خوب و مؤثر بود اما اين موضوع هم مانند قيمت دلار بوده كه يادآور ضرب المثل آفتاب آمد دليل آفتاب است.وي در مورد زمان ارائه لايحه بودجه 92 به مجلس با بيان اينكه بعد از تصويب و نهائي شدن آن كنفرانس خبري برگزار خواهد شد، اظهار دشت: در جريان برگزاري جلسه اي در روز چهارشنبه گذشته كه به همراه رئيس جمهور به مصر عزيمت كرده بودم، دوستانمان در دولت يكبار ديگر احكام اين لايحه كه يكشنبه گذشته تصويب شده بود را مرور كردند تا اگر دستگاه هاي مختلف نقطه نظر كاملتري دارند اعلام كنند.
وي ادامه داد: در آن جلسه مقرر شد احكام تهيه شده در كميته محدودتري و با حضور رئيس جمهور نهائي شود كه به گمانم اين هفته چنين اتفاقي رخ خواهد داد.
اين مقام مسئول در مورد اينكه با اين اوصاف لايحه 92 بودجه دولت تا اوايل اسفند به مجلس ارائه مي شود يا خير؟ پاسخ داد: تلاش مي كنيم چنين اتفاقي بيفتد.
از سوي ديگر معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: جهت گيري احكام و اعتبارات بودجه سال 92 به طور ويژه و برجسته به سمت توليد و اشتغال صورت گرفته است.رحيم ممبيني افزود: احكامي كه در بودجه سال 92 پيش بيني شده بيش از پيش به توليد و اشتغال كشور كمك مي كند ضمن اينكه از طريق افزايش اعتبارات كمك هاي فني و اعتباري هم به اين مقوله توجه ويژه اي شده است.معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري افزود: كمك هاي فني و اعتباري جزو طرح هاي عمراني محسوب مي شوند كه در لايحه بودجه آمار و ارقامشان بيش از گذشته در نظر گرفته شده است؛ هر چند رويكرد حاكم بر بودجه عمراني تا حدودي ممكن است انقباضي باشد اما كمكهاي فني و اعتباري به طور خاص پيش بيني شده است.وي در پايان به اعتبارات صندوق هاي حمايتي نيز اشاره كرد و گفت: در بودجه سال 92 به صندوق هاي حمايتي كه مربوط به توليد و اشتغال است، مانند صندوق حمايت از سرمايه گذاران كشاورزي، صندوق حمايت از صنايع اعم از دريايي، كوچك و هوايي توجه ويژه اي شده است.
 


درآمد ارزي كشور با توقف خام فروشي نفت دو برابر مي شود

دبير دومين همايش اقتصاد مقاومتي راهكار بي اثر كردن تحريم ها را توقف خام فروشي نفت دانست.
عليرضا معيني در نشستي خبري اظهار داشت: اين همايش با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص الزام ايجاد اقتصاد مقاومتي براي مقابله با تهاجم اقتصادي بيگانگان برنامه ريزي شده است.
وي ادامه داد: با ايجاد اقتصاد مقاومتي، كشور در صورت تحريم از سوي دشمنان در تنگنا قرار نخواهد گرفت، از اين رو دبيرخانه دائمي اقتصاد مقاومتي در دانشكده مهندسي پيشرفت دانشگاه علم و صنعت تشكيل شد.
معيني تصريح كرد: در همايش اول كه در ارديبهشت ماه امسال برگزار شد، بيشتر به تبيين ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتي پرداختيم تا اين موضوع براي مخاطبان روشن شود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اهميت انرژي در ايران و منطقه و همچنين ذخاير بالاي نفت و گاز كشور، يكي از اولويت ها در موضوع اقتصاد مقاومتي بحث انرژي است.
وي گفت: سالانه 300 ميليارد دلار توليد نفت و گاز داريم كه اگر صحيح به كار گرفته شود، حوزه انرژي مي تواند كشور را از چنان رشدي برخوردار كند كه با مشكلات فعلي مواجه نباشد.
معيني اضافه كرد: اگر از خام فروشي نفت جلوگيري و محصول نهايي توليد شود، بيش از 700 ميليارد دلار به توليد داخل اضافه مي شود و اين سرمايه در چرخه اقتصاد مي تواند تحريم ها را بي اثر كند.
وي گفت: مشتريان نفت خام تعداد محدودي هستند اما زماني كه نفت به ده ها فرآورده نفتي تبديل شود مشتريان بيشتري هم پيدا خواهد كرد.
دبير دومين همايش اقتصاد مقاومتي در مورد محورهاي اين همايش گفت: مردمي سازي اقتصاد مقاومتي، تعامل منطقه اي در حوزه انرژي، مديريت درآمدهاي نفتي، مهندسي فرهنگي و مديريت مصرف و اقتصاد مقاومتي و پدافند غيرعامل در حوزه انرژي از جمله محورهاي اين همايش است.
وي با بيان اينكه 140مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده تصريح كرد: اين همايش با حضور و سخنراني وزير نفت و صاحب نظران اين حوزه برگزار مي شود و تعدادي از مقالات در آن ارائه خواهد شد.
معيني با اشاره به موضوعات مهم ديگر نظير بانكداري، صنعت، بيمه، تجارت و كشاورزي در حوزه اقتصاد مقاومتي گفت: براي مثال اگر بانكداري در جهت اقتصاد مقاومتي قرار گيرد، مي تواند براي كشور راهگشا باشد و در واقع بانك بايد شريك واقعي صنعتگر در سود و زيان او باشد.
وي اضافه كرد: در واقع سودمداري شخصي بايد تبديل به نفع جمعي و خدمت به جامعه شود تا بتواند تحول ايجاد كند.
معيني خاطرنشان كرد: دومين همايش اقتصاد مقاومتي در حوزه انرژي، روز پنجشنبه 26 بهمن ماه در سالن شهيد بهرامي دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار و در اين مراسم از منشور اقتصاد مقاومتي رونمايي خواهد شد.
 


نهاونديان اعلام كرد

پيش فروش سكه راهكار كنترل نقدينگي در اقتصاد كشور

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، اقدام بانك مركزي براي پيش فروش سكه را راهكاري براي كنترل نقدينگي موجود در اقتصاد ايران دانست.
محمد نهاونديان در حاشيه جلسه ديروز شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در جمع خبرنگاران گفت: پيش فروش سكه راهكاري از سوي بانك مركزي در راستاي كنترل نقدينگي موجود در اقتصاد ايران است كه اميد مي رود منابع حاصل از آن به سمت مصارف توليدي هدايت شود.رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: در نبود يا ناكافي بودن ابزارهاي بازار سرمايه اميدواريم پيش فروش سكه بتواند جذب نقدينگي را صورت دهد، ضمن اينكه اين اقدامات ابتدايي شايد بتواند در مسير كنترل نقدينگي قرار گيرد.
وي ادامه داد: همزمان با اجراي هدفمندي يارانه ها، كاهش نرخ سود بانكي آثار موثري در نقدينگي و افزايش آن در جامعه داشت به نحوي كه افزايش نقدينگي به سمت بازار طلا و ارز روان مي شد و امكان سيستم بانكي براي تامين نقدينگي را كاهش داد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران ادامه داد: منابع حاصل از افزايش قيمتها در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بسيار كمتر از آنكه در بودجه پيش بيني شده بود، حاصل شد؛ به اين معنا كه در دوره زماني 28 آذرماه 89 تا 31 خرداد 91 منابع حاصل از اجراي اين قانون به 30 هزار ميليارد تومان رسيد، در حالي كه مصارف 62 هزار ميليارد تومان بود كه اين نشان دهنده كسري منابع 32 هزار ميليارد توماني است.
وي ادامه داد: نقدينگي توزيع شده در اقتصاد كشور از 164 هزار ميليارد تومان در سال 86 به 424 هزار ميليارد تومان در دي ماه امسال رسيد كه اين به معناي پمپاژ قوي نقدينگي در اقتصاد كشور است.رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: ايجاد شوك جديد قيمتي در حامل هاي سوخت نيازمند برخورداري از ثبات اقتصادي است، ضمن اينكه در شرايط ملتهب با توجه به التهابات ارزي كه هنوز هم در اقتصاد اثرگذار است، شرايط مناسب نيست.
به گفته نهاونديان، آمار شهركهاي صنعتي نشان مي دهد كه ظرفيت خالي در اين زمينه وجود دارد و اجراي قانون به صلاح نيست.
به گفته نهاونديان، موضوع هدفمندي يارانه ها و اجراي فاز دوم آن دومين دستور كار جلسه شوراي گفت وگو بوده است و بر اين اساس گزارشي از سوي مركز تحقيقات اتاق ايران در ارزيابي فاز اول ارائه شد.
رئيس اتاق ايران در اين زمينه تصريح كرد: هيئت نمايندگان در آخرين جلسه علني خود مصوبه اي در زمينه فاز 2 هدفمندي يارانه ها داشته و معتقد است از فاز دوم بايد بررسي جامع تري نسبت به فاز اول داشته باشيم.
 


ورود مجلس به نحوه واگذاري يك شركت به دولتي ها

مجلس به ماجراي واگذاري بلوك ايران ترانسفو ورود مي كند، واگذاري سهام اين شركت طي فرآيند خصوصي سازي به يك شركت دولتي اشتباه بوده و ارائه توضيحاتي در اين زمينه نياز است.
حميدرضا فولادگر عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اين كه واگذاري سهام ايران ترانسفو طي فرآيند خصوصي سازي به يك شركت دولتي اشتباه بوده و ارائه توضيحاتي در اين زمينه نياز است، گفت: در اين زمينه مكاتباتي با سازمان خصوصي سازي داشته ايم و در حال حاضر منتظر پاسخ هستيم.اين عضو كميسيون صنايع و معادن در ادامه حضور يك شركت دولتي را در عرصه خصوصي سازي نادرست خواند و اضافه كرد: در واگذاري ايران ترانسفو بيش از 99درصد از سهام شركت خريدار به يك بانك دولتي تعلق داشت، حال آن كه شركتي كه شبه دولتي باشد هم جزيي از شركت هاي دولتي محسوب مي شود و هم مطابق با قوانين و مقررات دولت حق دخالت در خصوصي سازي را ندارد.
وي افزود: در فرآيند خصوصي سازي، شركتي كه سرمايه گذاري مي كند نبايد دولتي باشد و در صورتي كه خلاف اين مساله عمل كند از قانون تخطي كرده است.فولادگر ادامه داد: با وزارتخانه ها و سازمان هاي مربوطه درباره اين موضوع مكاتبه كرده ايم و از وزارت اقتصاد و سازمان بورس در اين زمينه توضيحاتي خواسته ايم كه تا اين لحظه پاسخي دريافت نكرده ايم.
وي اضافه كرد: با توجه به اين كه صدرا هم پيش از اين نيز طي فرآيندي مشابه به مجموعه بانك ملي واگذار شده بود و پس از شكست هاي پي درپي سرانجام راه فرابورس را در پيش گرفت اين پرسش به وجود مي آيد كه آيا ايران ترانسفو هم آينده اي مشابه به صدرا را در كارنامه خود ثبت خواهد كرد و يا اين كه اين بار مسير متفاوتي در پيش گرفته مي شود.
فولادگر گفت: نمي توان پيش بيني دقيقي از روندي كه شركت طي خواهد كرد داشت و بايد تا مشخص شدن نتيجه مكاتبات صبر كرد.
وي با اشاره به گردش بدهي ايران ترانسفو پيش از واگذاري آن توضيح داد: اينكه ايران ترانسفو به خصوصي سازي بدهكار بود امري است كه در آن هيج شكي نيست ولي اين شركت در عين حال مطالباتي نيز از دولت داشت، در اين ميان بهترين شيوه، تهاتر ميان بدهي هاست. وي افزود: در حال حاضر با واگذاري سهام اين شركت به شركت طرح و توسعه آينده پويا كه بيش از 99درصد آن دولتي است تكليف بدهي 320 ميليارد توماني دولت به ايران ترانسفو نامشخص باقي مي ماند.
 


طي يك دوره 5 ساله اجرا مي شود

كاهش تعرفه واردات خودرو از 50 به 25 درصد

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت از ضرورت كاهش تعرفه واردات همزمان با مصوبه آزادسازي قيمت خودرو خبر داد.
مسعود موحدي در گفت وگو با ايرنا در خصوص تاكيد كارشناسان بر لزوم به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو، همزمان با آزادسازي قيمت ها براي حمايت از مصرف كننده افزود: به اين ترتيب با كاهش تدريجي تعرفه ها طي 5 سال، تعرفه نهايي واردات خودرو از 50 درصد به 25 درصد كاهش خواهد يافت.
وي با رد تعرفه 90 درصدي واردات خودرو و تاكيد بر اين كه، هم اكنون اين تعرفه حدود 50 درصد است، گفت: از آنجا كه گمرك مبناي نرخ محاسباتي تعرفه ها از ارز مرجع به ارز مبادلاتي تغيير پيدا كرد، تعرفه ها براي برخي كالاها از جمله خودرو 40 تا 45 درصد كاهش پيدا كرده است.قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: در مصوبه آزادسازي قيمت خودرو مكانيزمي ديده شده تا اين تعرفه ها طي يك برنامه زمان بندي سالانه كاهش پيدا كند، در حالي كه اين امر چند سال بود اجرا نمي شد.
وي با بيان اين كه، در شرايط فعلي نيازمند اخذ تصميمات تعادلي هستيم، گفت: زماني كه كالاهاي گروه 9 از اولويت هاي دريافت ارز مرجع خارج شدند، خودروهاي وارداتي مشمول اين امر نيز در دو گروه خودروهاي با حجم موتور زير 2500 سي سي و بالاي آن تقسيم بندي شدند.
موحدي افزود: عدم اختصاص ارز مبادلاتي به خودروهاي با حجم موتور بالا 2500 سي سي كه خودروهاي لوكس تري هستند با برخي فشارها و انتقادها مواجه شد كه لزوم مديريت براي افزايش رضايت مشتريان مي طلبيد.
وي تصريح كرد: در مصوبه آزادسازي قيمت خودرو مكانيزم جامعي در اين خصوص طراحي شده كه همزمان با كاهش تدريجي تعرفه، خودروسازان بايد پاسخگوي نياز بازار باشند و شرايطي را بوجود آورند تا در پايان اين دوران كه شرايط بهتري را از نظر توليد خواهيم داشت، شرايط رقابتي تري بر بازار حاكم شود.
 


مركز آمار اعلام كرد

نرخ بيكاري پاييز 2/11 درصد

مركز آمار ايران نرخ بيكاري در كشور براي فصل پاييز سال جاري را
2/11 درصد اعلام كرد.
به گزارش مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در فصل پاييز سال 1391 برابر با
2/11 درصد بود كه نسبت به نرخ بيكاري در پاييز سال گذشته
6/0 كمتر شده است.
در پاييز سال جاري 5/37 درصد جمعيت 10 ساله به بالا از نظر اقتصادي فعال بودند، به طوري كه در گروه شاغلان يا بيكاران قرار داشتند.
بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل 8/1 درصد افزايش و نسبت به تابستان سال جاري 7/0 درصد كاهش داشته است.
 


موافقت سازمان حمايت با افزايش قيمت لوازم خانگي

دبير كل انجمن صنايع لوازم خانگي از موافقت سازمان حمايت با افزايش 5 تا 20 درصدي قيمت مصوب لوازم خانگي خبر داد.
حبيب الله انصاري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: به دنبال درخواست شركت هاي توليدكننده لوازم خانگي مبني بر افزايش هزينه توليد و لزوم تعديل قيمت فروش محصولاتشان، پيشنهاد تغيير قيمت لوازم خانگي از سوي انجمن لوازم خانگي به سازمان حمايت ارائه و در نهايت با افزايش 5 تا 20 درصدي قيمت برخي لوازم خانگي موافقت شد.وي ادامه داد: به اين ترتيب قيمت لوازم خانگي از جمله يخچال، اجاق گاز، لباسشويي، آبگرمكن، جاروبرقي، كولر، بخاري و چرخ خياطي مشمول افزايش شده است.
انصاري افزود: كمترين افزايش قيمت مربوط به كولر و بيشترين افزايش قيمت مربوط به چرخ خياطي بوده است.
گفتني است قيمت مصوب برخي لوازم خانگي در شهريور امسال نيز بين 10 تا 12 درصد افزايش يافته بود.
قيمت جديد انواع لوازم خانگي بر روي سايت 124 قابل مشاهده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10