(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 بهمن  1391 - شماره 20430

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس سازمان فضايي خبر داد
تاييد پرتاب كاوشگر پيشگام از سوي متخصصان ناسا
يك مقام امنيتي يمني:
 ادعاي ارسال سلاح از ايران به يمن مضحك است
وزير خارجه هند:
 با تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران مخالفيم
هاشمي رفسنجاني:
انعكاس اختلافات در انظار عمومي توجيهي ندارد
رئيس قوه قضاييه:
مسئولان از بداخلاقي ها پرهيز كنند
بودجه 92 هفته اول اسفند به مجلس مي آيد
خارج از دستور
در مكتب امام
ولايتي تشريح كرد
تازه ترين اخبار ائتلاف سه گانه اصولگرايان
ربا در جامعه؛ واقعيت يا توهم؟ (بخش چهارم وپاياني)
بهره بالا، سم فعاليت هاي اقتصادي
احمدي نژاد انتخاباتي بودن سخنانش را رد كرد
تشكيل جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات 92
از سوي احمدي نژاد
شيخ الاسلامي معاون رئيس جمهور در امور اجتماعي شد
زرداري : بي صبرانه منتظر ديدار با رهبر انقلاب اسلامي هستم


رئيس سازمان فضايي خبر داد

تاييد پرتاب كاوشگر پيشگام از سوي متخصصان ناسا

رئيس سازمان فضايي ايران گفت: متخصصان ناسا پرتاب كاوشگر ايران را تاييد و اعلام كردند كه با وجود اين موضوع جايي براي شك و شبهه در مورد فعاليت هاي فضايي ايران باقي نمي ماند.
«حميد فاضلي» پس از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: موسسات معتبر خارجي كه تا سال 2012 به طور مرتب فعاليت 10 كشور فضايي را رصد مي كردند اعلام كردند كه پنج كشور به جمع اين 10 كشور اضافه شده كه يكي از آنها ايران است. وي افزود: اين موسسات در آخرين گزارش هاي خود اعلام كردند كه ايران بالاترين و سريع ترين نرخ رشد توسعه فضايي را بين همه كشورهاي دنيا داشته است.
رئيس سازمان فضايي با مورد توجه قرار دادن كاوشگر حامل ميمون، گفت: همين كه اين موفقيت ما را متخصصان ناسا مورد تاييد قرار دادند و با ديدن آخرين فيلم ها در مورد اين اتفاق گفته اند كه جايي براي شك و شبهه وجود ندارد و دليلي نيست كه ما اين موفقيت ايران را تاييد نكنيم بحث مهمي است.
فاضلي گفت: اين دستاورد براي كشور ما بسيار غرورآفرين و اقتدارآفرين است و ان شاءالله مسئولان ما در مذاكرات، تعاملات و معادلات بين المللي آثار چنين دستاوردي را خواهند ديد.
 


يك مقام امنيتي يمني:

ادعاي ارسال سلاح از ايران به يمن مضحك است

يك مقام مسئول امنيتي در صنعا با تاكيد بر اين كه ادعاي توقيف محموله سلاح ساخت ايران در يمن مضحك است، گفت: اين ادعا يك بازي آمريكايي در منطقه است.
يك مقام مسئول بلندپايه امنيتي يمن اعلام كرد كه بعيد است، محموله اسلحه توقيف شده در آبهاي عمان كه با كمك دستگاه اطلاعاتي آمريكا و كشتي هاي آن در منطقه صورت گرفت، ايراني باشد.
وي در گفت و گو با «دنيا الوطن» اين سؤال را طرح كرد: آيا كشور بزرگي مانند ايران يك محموله اسلحه صادر مي كند و به اصطلاح برخي قاچاق مي كند و روي اين سلاح ها مي نويسد: «ساخت ايران»؟ يا حتي نام مكان ساخت و اسم شماره كارخانه ساخت اين سلاح ها را روي آنها مي نويسد؟ اين امر خنده دار و مضحك است!
اين مقام بلندپايه يمني افزود: به همه در يمن گفته شده كه اين سلاح ها ايراني بوده و براي حوثي ها فرستاده شده است. اما از نظر من، واقعيت اين است كه اين امر يك بازي آمريكايي در منطقه است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «التغيير» مسئول امنيتي يمني خاطرنشان كرد: روسيه و چين كه صدور قطعنامه عليه ايران را در سازمان ملل متوقف كردند، از اين بازي آمريكا در منطقه آگاه بودند.
 


وزير خارجه هند:

با تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران مخالفيم

وزير خارجه هند با تاكيد بر مخالفت كشورش با تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران گفت: دهلي نو دوستي خوب براي ايران بوده است.
به گزارش اكسپرس تريبيون، وزير خارجه هند گفت، ايران از راي منفي هند در سازمان ملل عليه اين كشور دلخور شد اما وي از اينكه دو كشور قادر هستند به روابط خود ادامه دهند و دوستان خوبي براي هم باشند خوشحال است.
سلمان خورشيد كه در كنفرانسي بين المللي با موضوع ايران در هند صحبت مي كرد، بر مخالفت دهلي نو با تحريم هاي يكجانبه اعمال شده توسط آمريكا عليه ايران تاكيد نمود.
وزير خارجه هند، با اشاره به روابط دهلي نو و واشنگتن گفت: مناسبات دو كشور در طي 15 سال گذشته »به روابط بسيار ارزشمندي بدل شده است.»
وي افزود:«ما با آمريكا دوستاني خوب باقي خواهيم ماند و دوستان بسيار خوبي نيز با ايران هستيم و اين ما را در موقعيت بسيار مهمي قرار مي دهد كه قادريم بر شكاف بين اين دو كشور پلي بزنيم و ارتباطاتي را كه براي يك گفت وگوي معنا دار ضروري است، برقرار سازيم.»
وزير خارجه هند در ادامه گفت: »ما تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران را نمي پذيريم. ما مي توانيم مخالف باشيم و اكنون جهان حق موافقت و مخالفت ما را به رسميت مي شناسد.»
خورشيد گفت، هند عليرغم اينكه نتوانست در لحظات سخت ازجمله راي گيري سازمان ملل كنار ايران باشد، اماحقيقتا دوستي خوب براي ايران بوده است.
خورشيد ادامه داد: » من مي دانم هر كسي كه نتواند دوست خود را در لحظات سخت كنار خود داشته باشد دلخور خواهد شد. اما نكته مهم اين است كه ما توانسته ايم به گفت وگو با ايران ادامه دهيم و ايران علت عملكرد ما را درك مي كند.»
وزير خارجه هند گفت، هند در صف مقدم كشورهايي است كه به ايران كمك مي كند، مشورت مي دهد و در موقعيت هاي بسيار حساس و مباحث مهم دست ايران را مي گيرد.
وي گفت: نشست كميسيون مشترك هند و ايران طي چند هفته آينده در هند برگزار خواهد شد و موضوعات مربوط به گسترش مبادلات تجاري و به خصوص مباحث ارزي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش تسنيم وزير امور خاجه هند با اشاره به طرح بندر چابهار و اهميت آن براي هند گفت، دهلي نو به كريدورها و گذرگاه هايي نياز دارد تا خود را به افغانستان برساند و پس از خروج نيروهاي ناتو از اين كشور در سال 2014، در بازسازي افغانستان مشاركت كند.
هند مي تواند از طريق اين بندر به صورت مستقيم به كريدورهاي آسياي ميانه دسترسي يابد. ايران قصد دارد اين بندر را در 5 فاز توسعه دهد و ظرفيت آن را تا سال 2020 به 20 ميليون تن برساند.
 


هاشمي رفسنجاني:

انعكاس اختلافات در انظار عمومي توجيهي ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبري، علني شدن اختلاف مسئولان را نگران كننده خواند و گفت: انعكاس اختلافات در انظار عمومي و تريبون هاي باز براي داخل و خارج توجيهي ندارد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي هيأت رئيسه و شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه «با وجود فراز و نشيب ها، ضعف ها و قوت ها، قوا و ارگان هاي جمهوري اسلامي همواره تلاش داشته اند هدف اصلي نظام كه نزديكي فرهنگي به مكتب اهل بيت و ترويج اخلاق اسلامي بود، تا حد امكان حفظ شود»، تصريح كرد: متأسفانه برخي سوءتدبيرها و مديريت ها ما را از اين هدف دور كرده و لازم است شجاعانه اشتباهات را اصلاح كرد و آرمان هاي اصيل امام راحل و نظام اسلامي احيا شود .
اين عضو مجلس خبرگان رهبري، علني شدن اختلاف مسئولان و اصرار برخي افراد بر ايجاد تفرقه را نگران كننده خواند و با تأكيد بر لزوم هوشياري شخصيت ها، گروهها و مسئولان كشور در اين مورد گفت: انعكاس اختلافات در انظار عمومي و تريبون هاي باز براي داخل و خارج چه توجيه و منطقي مي تواند داشته باشد؟
به گزارش خبرگزاري ها، وي افزود: خوشحالي دشمنان خارجي نظام و معاندان انقلاب اسلامي از اختلافات و درگيري هاي داخلي، دل دوستداران انقلاب و وفاداران نظام اسلامي را به درد مي آورد و از سوي ديگر بدخواهان و قدرت هاي استكباري را در اراده خود براي تحميل سختي ها و تحريم ها مصمم تر خواهد كرد .
 


رئيس قوه قضاييه:

مسئولان از بداخلاقي ها پرهيز كنند

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر لزوم پيروي كامل از رهبر معظم انقلاب افزود: مسئولان بايد بي تدبيري ها را كنار بگذارند و از بداخلاقي ها پرهيز كنند.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي پيام راهپيمايي 22 بهمن را براي مسئولان، لزوم خدمت رساني بيشتر به مردم، رعايت قوانين و اجتناب از ايجاد تفرقه در جامعه و بداخلاقي هاي سياسي و مجرمانه دانست و گفت: مردم با اين حضور حماسي اعلام كردند با توان و اقتدار و عزت و سربلندي از اين امور عبور مي كنند.
رئيس قوه قضاييه افزود: مسئولان بايد حدود خود را بشناسند، همانطور كه قانون اساسي حدود و مسئوليت ها را مشخص كرده است، مردم، بابصيرت كامل ميان مشكلات معيشتي خود و حمايت از اصل نظام تفكيك قائل شدند و تمام قد در دفاع از نظام ايستاده اند. مسئولان بايد قدر بشناسند و اگر بي تدبيري هايي دارند بايد كنار بگذارند و از سخنان نادرست و بداخلاقي ها پرهيز كنند.
وي با تاكيد بر اين كه رهبر معظم انقلاب نيز همواره امر كرده اند كه مسئولان اختلاف هاي خود را به ميان مردم نكشانند، خاطرنشان كرد: مردم انقلابي ايران به خوبي مصداق ها را تشخيص مي دهند و اميدواريم تمام مسئولان نيز در مسير خدمت به اسلام و مسلمين و با اقتدار كامل، تحت ولايت رهبر معظم انقلاب حركت كنند.

 


بودجه 92 هفته اول اسفند به مجلس مي آيد

سرانجام پس از گفت وگوهاي فراوان و با بيش از 2 ماه تأخير بودجه سال 92 هفته اول اسفند به مجلس مي آيد.
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در اين زمينه گفت: بودجه 92 هفته اول اسفند به مجلس مي آيد.
غلامرضا كاتب اظهار داشت: طي صحبتي كه با معاون برنامه ريزي و نظارت رئيس جمهور داشتم بودجه سال 92 را دولت هفته اول اسفند به مجلس تقديم مي كنند.
كاتب ادامه داد: در مورد بودجه چند دوازدهم، دولت هنوز موضوعي را اعلام نكرده است، البته اگر همانطور كه حجت الاسلام ميرتاج الديني گفته بود، دولت بودجه چند دوازدهم ندهد، مجلس تنخواه تصويب مي كند.
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس همچنين تصريح كرد: طبق گفته معاون رئيس جمهور، قيمت نفت در بودجه 92 زير 100 دلار خواهد بود و دولت اين موضوع را قطعي كرده است، معاون رئيس جمهور به ما اعلام كرده كه دولت قيمت دلار در بودجه 92 را به دليل نوسانات موجود در بازار قطعي نكرده است.
كاتب تأكيد كرد: قيمت نفت در بودجه 91 حدود 82 دلار بود كه با توجه به اعلام دولت مبني بر زير 100 دلار بودن قيمت نفت در بودجه سال آينده، احتمال مي دهم قيمت نفت حدود 92 تا 93 دلار به تصويب برسد.
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه همچنين از تصويب كليات طرح عرضه كالاهاي اساسي به اقشار آسيب پذير خبر داد.
اصلاح قانون انتخابات شوراها
اعلام وصول شد
نمايندگان ملت پس از آنكه اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را به سرانجام رساندند طرح يك فوريتي اصلاح مواردي از قانون انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران را اعلام وصول كردند.
نمايندگان همچنين در جلسه علني ديروز با يك طرح دوفوريتي مخالفت كردند كه در آن پيش بيني شده بود يك دوره چهار ساله عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا به منزله يك مقطع تحصيلي محاسبه شود.
محمد جواد كوليوند عضو كميسيون امور شوراهاي مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني چهارشنبه پارلمان در سخناني به عنوان اولين مخالف دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به بند (ه) ماده 26 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران، اظهار داشت: اين موضوع قبلاً در كميسيون امور شوراها مطرح شده و گزارش يك شوري كميسيون چاپ شده است.
وي افزود: اين ماده واحده مطرح شده در طرح مذكور، در تبصره يك ماده يك طرح موجود در كميسيون شوراها مطرح شده است، لذا به نظر مي رسد اگر مجدداً دو فوريت آن در صحن علني تصويب شود، موضوع دوباره به كميسيون امور شوراها ارجاع مي شود لذا همين گزارش چاپ شده را بهتر است دنبال كنيم تا هر چه سريعتر در دستور كار صحن بيايد.
در ادامه اين جلسه سيد مهدي موسوي نژاد نماينده مردم دشتستان در خانه ملت نيز در سخناني به عنوان دومين و آخرين مخالف دوفوريت طرح مذكور، گفت: بنده درباره اصل موضوع و خود اين طرح مخالف هستم.
موسوي نژاد ادامه داد: چرا بايد براي عده اي كه نماينده مجلس بوده اند، حق ويژه اي در نظر بگيريم؟ مگر براي كساني كه 10 يا 15 سال است در ادارات كار مي كنند، چنين حقي در نظر گرفته ايم؟ آيا 10 سال تجربه آنان به عنوان مقطع تحصيلي حساب مي شود؟ اگر براساس تجربه است، بايد براي همه ادارات و مراكز خدمتي، اين موضوع در نظر گرفته شود.
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس در سخناني به عنوان اولين موافق دوفوريت طرح الحاق يك تبصره به بند (ه) ماده 26 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران، با اشاره به در نظر گرفتن يك دوره نمايندگي مجلس به عنوان يك مقطع تحصيلي، اظهار داشت : آنچه بر ما رواست، آيا بر ديگران روا نيست.
وي افزود: آيا تجربه بهتر از عمل و فراتر از علم نيست؟ پيشنهاد طراحان اين طرح با توجه به نزديكي به انتخابات شوراهاي اسلامي كشور، ضروري است و فوريت دارد.
قاضي پور همچنين گفت: بهتر است قبل از ارائه بودجه سال 92 كه هم اكنون دولت 70 روز است تقديم آن را به تاخير انداخته، رسيدگي به اين طرح را به اتمام برسانيم لذا به نظر مي رسد به دوفوريت اين طرح راي دهيد تا تصويب شود چرا كه پيشنهاد كميسيون امور شوراها در اين زمينه زمان بر است و بعد از انتخابات تصويب مي شود.
وكلاي ملت پس از اتمام سخنان موافقان و مخالفان دوفوريت طرح مذكور، با 41 راي موافق، 111 راي مخالف و 17 راي ممتنع از 211 نماينده حاضر در جلسه، دوفوريت آن را به تصويب نرساندند.
اصلاح شرايط سپردن سرپرستي كودكان و نوجوانان
نمايندگان مجلس به منظور تامين نظر شوراي نگهبان شرايط سپردن سرپرستي كودكان و نوجوانان را اصلاح كردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز بررسي ايرادات شوراي نگهبان درخصوص لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست را در دستور كار قرار دادند كه در همين راستا يكي از مواد مربوط به اين طرح در خصوص شرايط سپردن سرپرستي را با 124 راي موافق، 7 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 219 راي به تصويب رساندند.
بر اين اساس سپردن سرپرستي افراد موضوع اين قانون در صورتي مجاز است كه امكان شناخت هيچ يك از پدر، مادر و جد پدري آنان وجود نداشته باشد، پدر، مادر، جد پدري و وصي منصوب از سوي ولي قهري آنان در قيد حيات نباشد، افرادي كه سرپرستي آنان به موجب حكم مراجع صلاحيت دار به سازمان سپرده گرديده و تا زمان 2 سال از تاريخ سپردن آنان به سازمان، پدر يا مادر و يا چد پدري براي سرپرستي آنان مراجعه ننموده باشد و هيچ يك از پدر، مادر و جد پدري آنان صلاحيت سرپرستي را نداشته باشد و به تشخيص دادگاه صالح اين امر حتي با صم امين يا ناظر نيز حاصل نشود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز خود ماده 9 از لايحه حمايت از كودكان بدسرپرست و بي سرپرست را جهت بررسي بيشتر به كميسيون تخصصي ارجاع دادند.
در اين ماده آمده بود كليه افراد كمتر از 16سال كه واجد شرايط مذكور در ماده 8 مي باشد مشمول اين قانون مي گردند مگر اينكه به تشخيص دادگاه بالغ و رشيد بوده و نيازي به سرپرستي نداشته باشند.
كارت زردي كه در جيب مجلس ماند
در جلسه علني ديروز سوال موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد از حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش مورد بررسي قرار گرفت و اين نماينده بعد از استماع پاسخ وزير از توضيحات وي قانع شد.
حميدرضا حاجي بابايي در پاسخ به سوال ثروتي درباره مجوز استخدام 5 هزار نيروي آموزشي قرآني و 15 هزار مستخدم گفت: ما استخدام نيروهاي آموزشي قرآني را طبق مصوبه دولت انجام داديم و هيچ شبهه اي درباره غيرقانوني بودن اين كار وجود ندارد.
وي با بيان اينكه شرايط استخدام درباره همه نيروهاي آموزشي قرآني اجرا شده است، تصريح كرد: اگر نمايندگان فردي را معرفي كنند كه شرايط درباره او اجرا نشده باشد بنده حاضرم پاسخگو باشم.
نماينده مردم بجنورد در پاسخ به اظهارات وزير آموزش و پرورش گفت: بحث ما اين است كه اگر شما مي خواستيد معلمان قرآني را استخدام كنيد، چرا آگهي عمومي نكرديد و يا براي استخدام معلمان قرآني نامه اي با قيد محرمانه صادر كرديد.
در ادامه حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به سوال نماينده بجنورد گفت: اينكه شما مي گوييد چرا نامه محرمانه داده ايد به دليل آن است كه اين نامه در سيستم آموزش و پرورش منتشر شده و رسمي نبوده است.
بعد از توضيحات وزير به سوال نماينده مردم بجنورد محمدرضا باهنر كه رياست جلسه علني مجلس را به عهده داشت از ثروتي درباره قانع شدن يا نشدن از توضيحات وزير پرسيد كه وي گفت: با توجه به اينكه مردم حضور پرشوري در راهپيمايي 22 بهمن داشتند، اگر آقاي وزير قول بدهند براي استخدام معلمان آگهي عمومي بدهند بنده اين موضوع را به راي نمي گذارم.
باهنر با تشكر از نماينده بجنورد به دليل قانع شدن از توضيحات وزير آموزش و پرورش گفت: ان شاءالله وزير نيز با رعايت قانون فعاليت خود را ادامه خواهد داد.
 


خارج از دستور

تعويق انتخابات كميته تحقيق
و تفحص از بانك مركزي
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از به تعويق افتادن انتخابات كميته تحقيق و تفحص از بانك مركزي خبر داد.
ارسلان فتحي پور، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با ايسنا در مورد جلسه عصر روز سه شنبه كميسيون اقتصادي مجلس گفت: طبق دستور لايحه مبارزه با قاچاق و كالاي ارز كه از شوراي نگهبان اعاده شده بود، مورد بررسي مجدد قرار گرفت و موادي از آن، رفع اشكال شد.
فتحي پور ادامه داد: بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز تمام نشده است و مواد باقي مانده از آن در جلسات آينده كميسيون مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
وي در مورد انتخابات اعضاي كميته تحقيق و تفحص نيز از بانك مركزي گفت: متاسفانه در جلسه عصر، فرصت كافي براي انجام اين انتخابات وجود نداشت، در نتيجه انتخاب اعضاي كميته تحقيق و تفحص از بانك مركزي در جلسات آينده انجام خواهد شد.
بهاري كه نيامده خزان است
نماينده اروميه گفت: بهاري كه از آن بوي انحراف از رهبري و ارزش هاي انقلاب به مشام مي رسد نيامده خزان است.
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس در جلسه علني ديروز در اخطاري با استناد به اصل هشتم قانون اساسي، اظهار داشت: مردم ولايتمدار ايران در راهپيمايي 22بهمن ماه امسال حضوري باشكوه داشتند و اعلام كردند كه ما مملكتمان و دينمان و انقلابمان را دوست داريم اما آقاي رئيس جمهور ما به خاطر بهار شما راهپيمايي نكرديم، بهاري كه از آن بوي انحراف از رهبري و ارزش هاي انقلابي به مشام مي رسد، نيامده خزان است و پاييزي است كه منجر به سقوط طمع كاران ثروت و شيفتگان قدرت خواهد شد.
 


در مكتب امام

اين شعار، شعار استعمارگران است
شعار: سياست از دين جداست، از تبليغات استعماري است كه مي خواهند ملتهاي مسلمان را از دخالت در سرنوشت خويش باز دارند.
در احكام مقدس اسلام، بيش از امور عبادي در امور سياسي و اجتماعي بحث شده است.
روش پيامبر اسلام نسبت به امور داخلي مسلمين و امور خارجي آنها نشان مي دهد كه يكي از مسئوليتهاي بزرگ شخص رسول اكرم(ص) مبارزات سياسي آن حضرت است.
صحيفه نور - ج 4- ص 33
 


ولايتي تشريح كرد

تازه ترين اخبار ائتلاف سه گانه اصولگرايان

علي اكبر ولايتي با بيان اينكه شعار «ائتلاف براي پيشرفت» براي اتئلاف سه گانه اصولگرايان انتخاب شده است به تشريح جزيياتي از تصميمات اين ائتلاف پرداخت.
علي اكبر ولايتي عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با اشاره به تشكيل ستادهاي استاني اين ائتلاف اظهار كرد: ستادها در مراكز استان ها و در مراحل بعدي در شهرستان ها تشكيل خواهد شد و ستاد مركزي هم تشكيل شده است و جلساتي را ان شاالله خواهند داشت. در اين جلسات تصميم گيري هاي اصلي تشكيلاتي و كارهاي محتوايي در رابطه با زمينه سازي انتخابات و تلاش در جهت جذب آراي مردم به سمت مجموعه اصولگرايان انجام خواهد گرفت و اين هدف تشكيل ستاد مركزي و ستاد استان هاست.
وي افزود: براساس استنباط اعضاي ائتلاف سه گانه اصول گرايان از ديدگاه هاي رهبر معظم انقلاب و انتظارات ملت بزرگ ايران اسلامي از دولتمردان خود، در اين ائتلاف براي شعار انتخاباتي، روي عبارت «ائتلاف براي پيشرفت» توافق شده است.
ولايتي در ادامه با بيان معيارهاي اصولگرايي تصريح كرد: معني اصولگرايي حتما عضويت در يك حزب، گروه و يا جبهه نيست و هر كس كه به مباني نظام معتقد است، اصولگرا محسوب مي شود. معتقد به مباني نظام يعني كسي كه اسلام را به عنوان يك دين سياسي قبول دارد و همچنين به اين نكته اعتقاد دارد كه پايه حكومت ما بر مبناي مردم سالاري ديني است كه از دو ركن تشكيل شده است: يكي راي مردم و ديگري حاكميت ارزشهاي اسلامي. كسي كه اين را قبول دارد و به قانون اساسي معتقد است و به خصوص بر روي اصل ولايت مطلقه فقيه تكيه دارد و اعتقاد خود را به قانون اساسي و اصل ولايت فقيه را در عمل نشان داده، اصولگراست.
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با تاكيد بر لزوم اعتقاد رئيس قوه مجريه بر همه مباني نظام گفت: شبهه و سوال در مباني نظام از سوي افراد غيرمسئول آزاد است و هر كس مي تواند هر اعتقادي داشته باشد و جزء شهروندان اين كشور باشد، اما اگر قرار شد كسي بيايد و قوه مجريه اين كشور را شكل بدهد و به مباني نظام معتقد نباشد، براي نظام مشكل ايجاد نمي كند؟ يعني اگر افرادي بيايند كه به يك و يا چند از اصول و مباني نظام معتقد نباشند، براي نظام دردسرساز نيست؟ حتما هست.
وي با اشاره به اينكه ائتلاف اصولگرايان قصد دارد تا تيم و كابينه را براي انتخاب به مردم معرفي كند افزود: پس از آنكه نامزد رياست جمهوري آينده كه از بين اين سه نفر و يا خارج از اين سه نفر انتخاب و مورد قبول اصولگرايان واقع شد، حتما كابينه خودش و به خصوص عناصر اصلي كابينه خود را قبل از انتخابات معرفي خواهد كرد و مردم فقط به يك نفر راي نمي دهند، بلكه به كسي راي مي دهند كه همكارانش معلوم است.
پس كسي كه به عنوان رئيس جمهور كانديدا مي شود، تيم خودش را در انتخابات معرفي مي كند و افراد اين تيم كساني هستند كه مردم آنها را به كارايي، تخصص در عين حال پايبندي به نظام مي شناسند.
ولايتي تاكيد كرد: عناصر كليدي سيستم اجرايي معرفي خواهند شد. مثلا رئيس كل بانك مركزي، وزير نيست ولي اگر مردم بدانند كه چه كسي رئيس بانك مركزي خواهد شد و يا اينكه چه كسي معاون اول و يا معاون اجرايي و يا مسئول سازمان مديريت مي شود، مهم است.
در بعضي قسمت ها مانند صنايع پتروشيمي و مجموعه گاز عسلويه و پروژه هايي كه تعيين كننده است هم اگر مسئولان مشخص شوند، تاثيرگذار خواهد بود. ما بخش اعظمي از صادرات غيرنفتي مان از طريق پتروشيمي است. بهتر است معلوم شود كه چه كسي در راس اين مجموعه قرار مي گيرد و اينكه آن شخص كاربلد و پايبند به نظام است و مردم تجربيات خوبي از او دارند.
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان در گفت وگو با تسنيم خاطرنشان كرد: بدون ترديد نظر علما و به خصوص جامعه مدرسين و جامعه روحانيت و علماي برجسته كشور در استان هاي مختلف حتما مورد توجه قرار مي گيرد و حتما با اين بزرگان مشورت مي شود.
 


ربا در جامعه؛ واقعيت يا توهم؟ (بخش چهارم وپاياني)

بهره بالا، سم فعاليت هاي اقتصادي

تمام متخصصين اقتصاد عالم روي اين مسئله تأكيد كرده اند كه نرخ بهره بالا به اقتصاد كشور ضرر مي زند، اشتغال را كم مي كند، رونق اقتصادي را كم مي كند، تورم ايجاد مي كند، و الي آخر. حالا ما خيلي به تحقيقات علمي هم كاري نداشته باشيم و از فرمول هاي علمي اش سردرنياوريم و با صرف نظر از مسائل شرعي، اگر كسي يك پولي داشته باشد مي خواهد برود يك كار توليدي انجام بدهد، فرض كنيد مرغداري درست كند يا يك كارخانه تأسيس كند. وقتي بخواهد وارد بشود مي بيند براي اينكه حتي يك پروانه اش را بگيرد يك سال بايد بدود، از آن اداره به آن اداره،از اين به آن. در هر مرحله اي هم گاهي احياناً بايد زير ميزي هم بپردازد. تازه وقتي پروانه گرفت مواجه مي شود با كارگرهايي كه قانون كار به اينها حقوقي داده و اگر بيكار بشوند بايد حقوقشان را بپردازد و بيمه شان كند و الي اخر. اگر يك كارگري تخلف بكند، حق اخراجش را ندارد و مشكلات ديگري از اين قبيل. بالاخر آخرش فرض كنيد پارچه اي توليد كرد با طرح و رنگ و نقشه زيبا . فردا پارچه قاچاق از چين و اندونزي وارد مي كنند مي زنند تو سر جنس هاي او. سودي نكرده هيچ، احياناً ضرر هم كرده است. اين كم اتفاق نمي افتد. بعد از آن دوندگي ها ، به اين بگويد، به آن التماس كند، به اين زير ميزي بدهد، تازه بعدش معلوم نيست چند درصد سود داشته باشد. اما اگر در بانك بگذارد ، بيست و پنج درصد، سي درصد راحت و آسوده سود مي گيرد ، كدام عاقلي مي رود اين زحمتها را بكشد برود دنبال كار توليدي، مگر عشقي داشته باشد، والا فكر پول در آوردن باعث اين نمي شود آدم اين كارها را بكند، مخصوصاً اگر بخواهد كار اقتصادي سالمي بكند كه در آن كلك نباشد، دزدي نباشد، حق ديگران را نخورد. آخرش آيا ده درصد سود بكند يا نكند. اما اينجا سودها راحت به بيست و پنج درصد نرخ بازار، سي درصد و گاهي تا سي و پنج درصد هم مي رسد. اما اگر نرخ بهره بانكي مثل بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا يك درصد باشد چه مي شود؟ شنيده ام بعضي جاها حتي نرخ بهره شان منفي است و مي گويند اگر مي خواهيد پولتان را نگه داريم بايد چيزي هم بدهيد تا پولتان را نگه داريم. آن وقت شخص مجبور است پولش را در فعاليت اقتصادي و توليدي بيندازد تا درآمدي داشته باشد و خودش هم سهمي از آن درآمد ببرد.
سود بانكي وتورم
اينها خيلي تحقيقات علمي نمي خواهد كه وقتي نرخ بهره بانكي بالا باشد چه تأثيري در اقتصاد دارد. يك مسئله اي كه بعضي آقايان مطرح مي كنند اين است كه چون ما نرخ تورمان بالاست، اسمش اين است كه مثلاً بيست و پنج درصد سود است، ولي اين در واقع پنج درصد است، بقيه اش تورم است. از آن طرف سؤال مي شود تورم از كجا بوجود مي آيد؟ يكي از عوامل تورم همين فعاليتهاي حساب نشده بانكي شماست. همين هاست كه موجب اين تورم ها مي شود و اشتغالها كم مي شود. به هرحال، يك رابطه زيكزاك و دور و تسلسل بين تورم و نرخ بهره برقرار است. بنده تخصصي در اين زمينه ندارم، ولي اين مطالب يقيني است و هيچ كدامش جاي شك ندارد. به هرحال از نظر قرآن هر گونه حيله و اينكه كساني كه اهل حيله باشند خدا آنها را به صورت ميمون مسخ مي كند (حالا يك زمان به آن شكل است و در آخر الزمان شايد جور ديگري باشد مثل ذلتي كه انسان در مقابل ساير كشورها پيدا مي كند، اختلافات داخلي كه پيدا مي شود: «يلب سكم ش يعاً و يذ يق بعضكم بأس بعض»؛ شما را به اختلاف كلمه و پراكندگي درمي افكند و بعضي را به عذاب بعضي گرفتار كند( انعام / 65)، نا امني هايي كه پيدا مي شود و چيزهاي ديگر.) ومسئله حيله و كلاه شرعي درست كردن، بسيار مذموم است.
ضرورت جديت در پژوهشهاي اقتصادي اسلامي
اينها مشكلات ماست، حالا چه كار بايد كرد؟ بدون شك براي اينها راه هاي علمي وجود دارد. براي چيزهايي كه كساني فكر مي كردند محال است، گشتند راه هاي ممكن پيدا كردند. اگر درست دقت بكنيم در مباني اسلامي و در نظام اقتصادي اسلامي كه توأم است با ساير نظام هايش، ما معتقديم اسلام هيچ وقت به بن بست نمي رسد. البته اين را فراموش نكنيم كه در صورتي كه سيستم كلي فاسد باشد، هيچ وقت يك سيستم جزئي و يك پاره سيستم نمي تواند نقش خودش را درست ايفا بكند. وقتي قوه قضائيه كار خودش را درست انجام ندهد، قوه قانون گذاري كار خودش را درست انجام ندهد و فقط ما بخواهيم با تحريم ربا ، مسئله اقتصاد كشور و مفاسد اقتصادي را حل كنيم البته به جايي نمي رسيم. هماهنگي بين اين قوا و داشتن يك استراتژي كلي در كلان كشور ضرورت دارد براي اينكه اين مفاسد رفع بشود، والا با اصلاح يك پاره سيستم هيچ وقت مشكلات كلي حل نخواهد شد. ولي بنا شد كه ما به عنوان جزئي از پيكره كل نظام، نقش خودمان را ايفا كنيم. اقلاً تئوريش را بيان كنيم و بگرديم راه علمي پيدا كنيم. البته مي دانيم كه مراكز پژوهشي و تحقيق در همه مسائل و از جمله مسائل اقتصادي و مسائل پول و بانك وجود دارد، بودجه هايي براي اين كار گذاشته مي شود و نيروهايي صرف مي شود. اما آن چه بنده از محصول اين كارها اطلاع دارم اين است كه درصدد توجيه نظام موجودند و نه يك فكر اصيلي براي تغيير بنيادي در نظام اقتصادي. همه سعي ها اين است كه بالاخره با تغيير فرمول ها و يا عناوين و اسم ها باز آنچه را مي گذرد به يك صورتي تصحيح كنيم. بنده به عنوان پيشنهاد خدمت مسئوليني كه علاقه دارند عرض مي كنم كه يك اقدام قاطعانه تر، صريح تر و صادقانه تر براي تحقيقات در مسائل اقتصادي را سامان دهند. با همكاري متخصصين و پژوهشگران اقتصاد اسلامي ـ كه الحمدللّه در سالهاي اخير نسبت به گذشته كم نيستند ـ يك فعاليت مشترك پژوهشي را پي ريزي كنند و انتظار هم نداشته باشند بعد از يك ماه يا شش ماه يا يك سال نتيجه اش حتماً بدست بيايد. مگر پژوهشهايي كه در زمينه هاي ديگر انجام مي گيرد در اين زمان هاي كوتاه پاسخ مي دهد؟ امروز ما فعاليتهايي كه در زمينه هاي صنعتي، علمي و تكنولوژي داريم تحقيقاتشان بيش از بيست سال پيشتر شروع شده و حالا دارد اندك اندك ثمر مي دهد. نبايد در صرف بودجه و امكانات و نيروهاي انساني براي تحقيق در مسائل علوم انساني و از جمله مسائل اقتصادي بخل بورزيم و تنگ نظري كنيم يا بگوييم چون فلان گروه مشغول شدند و چندان تأثيري نداشت پس فايده ندارد. تحقيقات علمي به قول آن آقا، خم رنگرزي نيست. مدتها طول مي كشد، بايد مديريت بشود، برنامه ريزي بشود، زحماتي كشيده بشود، كساني شبانه روز وقت صرف بكنند، با مراكز علمي اقتصادي دنياي اسلامي و غير اسلامي ارتباط پيدا كنند تا بتوانند يك طرح جديدي كه هم قابل عمل باشد و هم موافق موازين اسلامي باشد تدريجاً تهيه كنند. تأكيد بنده اين است كه كساني كه مسئوليتي دارند در اين جهت كوتاهي نكنند و تأكيدم به برادران عزيز هم لباس و همكار خودم هم اين است كه منتظر كمك هاي ديگران نباشيد. با همان اندك امكانات بسيار جزئي كه در اختيارتان هست سعي كنيد، براي خدا كار كنيد كه انشاءاللّه پاداش شما به عهده خدا و به دست مبارك امام زمان صلوات اللّه عليه به شما خواهد رسيد .
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش ربا در نظريه وعمل ، 14/02/85
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


احمدي نژاد انتخاباتي بودن سخنانش را رد كرد

محمود احمدي نژاد منظور خود از شعار «زنده باد بهار» را امام زمان(عج) دانست و انتخاباتي بودن سخنراني اش در 22بهمن را رد كرد.
رئيس جمهور در پايان جلسه ديروز هيئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره جمع بندي پاياني بودجه سال 92 گفت: بررسي بودجه در هيئت دولت به پايان رسيده و كارهاي نهايي آن همانند چاپ باقي مانده است.
شما بگوييد زنده باد پاييز
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره اينكه منظور شما از «زنده باد بهار» چيست و برخي از سخن شما تعبير انتخاباتي كردند گفت: مگر همه چيز در اين مملكت انتخاباتي است من در آن سخنراني درباره امام زمان(عج) صحبت كردم، شما بگوييد زنده باد پاييز!
اين در حالي است كه در محافل سياسي و رسانه اي از «زنده باد بهار» به عنوان شعار ابهام آميز و انتخاباتي يكي از نزديكان رياست جمهوري ياد مي شود.
به گزارش فارس وي در پاسخ به صحبت يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه «شما در سخنان خود در راهپيمايي 22بهمن بحث مذاكره با آمريكا را مطرح كرديد و عده اي مي گويند شما در مقابل مقام معظم رهبري قرار گرفته ايد»، خطاب به خبرنگار گفت: آيا شما سخنراني مرا گوش داده ايد؟ آيا صحبت هاي آقا را گوش داده ايد؟ يكبار ديگر اين صحبت ها را گوش دهيد.
وي درباره بازديد كارشناسان از پارچين گفت: ما هم اكنون يك تيم تخصصي در اين مورد تشكيل داده ايم و هيچ چيز را فراتر از قانون قبول نمي كنيم.
همچنين رئيس جمهور از برگزاري يك جلسه مطبوعاتي جداگانه در خصوص بودجه در هفته آينده با حضور اصحاب رسانه خبر داد.
 


تشكيل جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات 92

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با تاكيد بر لزوم به وحدت رسيدن اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري از تشكيل جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات 92 خبر داد.
حبيب الله عسگراولادي دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره فعاليت اصولگرايان در انتخابات سال آينده و اين كه نيروهاي اصولگرا با چه ساز و كاري وارد عرصه انتخابات خواهند شد، گفت: ان شاءالله در اين دوره از انتخابات نيز جبهه متحد اصولگرايان تشكيل خواهد شد. وي در گفت و گو با تسنيم خاطرنشان كرد: آيت الله مهدوي كني بر وحدت اصولگرايان و رسيدن به ائتلافي واحد در انتخابات تاكيد كرده و به احتمال زياد، اصولگرايان در اين دوره از انتخابات نيز با ساختار جبهه متحد اصولگرايان وارد عرصه انتخابات خواهند شد.
 


از سوي احمدي نژاد

شيخ الاسلامي معاون رئيس جمهور در امور اجتماعي شد


محمود احمدي نژاد در حكمي «عبدالرضا شيخ الاسلامي» را به عنوان معاون رئيس جمهور در امور اجتماعي منصوب و اظهار اميدواري كرد وي در رسيدگي به امور اجتماعي كه دايره وسيعي از زندگي مردم را پوشش مي دهد، دولت را ياري كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در بخشي از حكم احمد ي نژاد آمده است: با توجه به تعهد و ايمان و تجربيات و سوابق درخشان و ارزشمند و به استناد اصل يكصد و بيست وچهارم قانون اساسي جنابعالي را به عنوان «معاون رئيس جمهوري در امور اجتماعي» برمي گزينم.
رسيدگي به امور اجتماعي كه دايره وسيعي از موضوعات مرتبط با زندگي عمومي مردم را در برمي گيرد بسيار مهم است. توسعه بيمه و بهداشت و تامين اجتماعي، رفاه عمومي و امور كارگري، تكميل طرح عظيم پزشك خانواده و ده ها عنوان ديگر از موضوعاتي است كه بروز نقصان در آنها زندگي بخش هاي وسيعي از مردم را تحت تاثير جدي قرار مي دهد.
اينجانب، جنابعالي را به علم، تدبير، امانت، فداكاري و همچون برادري دلسوز مي شناسم كه عمر خود را وقف خدمت بي منت به ملت بزرگ و انقلاب عظيم اسلامي نموده ايد.
اقدام رئيس جمهور
مغاير با قانون اساسي است
در همين ارتباط، محمد دهقان در واكنش به اقدام اخير رئيس جمهور مبني بر انتصاب شيخ الاسلامي به معاونت اجتماعي رياست جمهوري گفت: اقدام رئيس جمهور از لحاظ حقوقي درست نيست.
وي افزود: طبق قانون اساسي رئيس جمهور در مواقع مورد نياز مي تواند نسبت به تعيين معاون اقدام كند اما اين زمان وقتي است كه وزارتخانه اي در زمينه مربوطه وجود نداشته است.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اين انتصاب را مغاير با قانون اساسي دانست و به فارس گفت: وقتي يك وزارتخانه در زمينه امور اجتماعي وجود دارد تعيين يك معاون در همان موضوع خلاف قانون است، براي مثال ما وزارت امور خارجه داريم به همين جهت تعيين معاون امور خارجه به هيچ عنوان منطقي نيست.
دهقان در پايان خاطرنشان كرد: اين اقدام رئيس جمهور نه تنها باعث موازي كاري مي شود بلكه در اداره كشور اخلال ايجاد مي كند.
 


زرداري : بي صبرانه منتظر ديدار با رهبر انقلاب اسلامي هستم

رئيس مجلس شوراي اسلامي و آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان در شهر لاهور مركز ايالت پنجاب ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار كه با حضور جمعي از نمايندگان مجلس، «بلاور زرداري» دبير كل حزب مردم، «يوسف رضا گيلاني» از رهبران اين حزب و نخست وزير سابق پاكستان و «عاصم حسين» وزير نفت اين كشور صورت گرفت مسائل مورد علاقه دو كشور، توسعه روابط اقتصادي، سياسي، پارلماني تبادلات تجاري و نيازهاي پاكستان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
طرفين در اين ديدار بر تسريع اتمام پروژه هاي در دست اقدام مانند لوله گاز و خط انتقال برق تاكيد كردند. لاريجاني ضمن تمجيد از ابتكار پاكستان در تشكيل مجمع پارلماني اكو از نقش خانم فهميده ميرزا رئيس مجلس پاكستان در اين مجمع تشكر كرد.
آصف علي زرداري رئيس جمهوري پاكستان نيز با تشكر از حضور علي لاريجاني رئيس مجلس و هيئت همراه در پاكستان از نقش فعال ايران در مشاركت در اجلاس مجالس اكو تقدير كرد.
وي دوستي ديرينه دو كشور ايران و پاكستان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بي صبرانه منتظر سفر به ايران و ديدار با رهبر انقلاب اسلامي ايران هستم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10