(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 28 بهمن  1391 - شماره 20431

در همايش اقتصاد مقاومتي مطرح شد
 متوسط مصرف انرژي در كشور4 برابر استاندارد جهاني است
بانك مركزي:
مؤسسات مالي نبايد با پول مردم سكه و دلار بخرند
تدابير ويژه دولت براي كنترل قيمت مواد پروتئيني و آجيل
كوتاه اقتصادي
آنكارا: ايران يكي از منابع مهم تامين انرژي تركيه است
يك مسئول: ماليات بر ارزش افزوده
سكه هاي پيش فروشي به نرخ روز محاسبه مي شود
يك مسئول: تعداد سهامداران بورس به بيش از 6 ميليون نفر رسيد
وزير راه و شهرسازي:
اجازه تراكم غيرمجاز در تهران داده نمي شود
عباسي: بخش تعاون
براي مقابله با گراني هاي كاذب بايد وارد عمل شود
كمك 2000 ميليارد توماني دولت به واحدهاي توليدي


در همايش اقتصاد مقاومتي مطرح شد

متوسط مصرف انرژي در كشور4 برابر استاندارد جهاني است

رئيس كميسيون انرژي مجلس خواستار كاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي شد.
سيدمسعود ميركاظمي در دومين همايش اقتصاد مقاومتي گفت: در بودجه جاري كشور بايد درآمد روزانه يك ميليون بشكه نفت را كاهش دهيم.
سيدمسعود ميركاظمي اظهار كرد: درآمد كشورهاي عضو گروه هفت از وضع ماليات بر انرژي بيشتر از درآمد كشورهاي توليدكننده نفت است.
وي اهميت جايگاه اول در اوپك را رد كرد و گفت: نيازي نيست كه در اوپك جايگاه بالايي داشته باشيم چرا كه اين مسابقه را كشورهاي غربي براي افزايش توليد كشورهاي داراي ذخاير نفتي پايه ريزي كرده اند.
ميركاظمي افزود: با توجه به اينكه قيمت نفت نسبت به ساير كالاها افزايش چنداني نداشته است نيازي به افزايش توليد نفت نيست چرا كه نفت ثروت آيندگان است.
به گفته او توسعه ميدان هاي مشترك ضروريست اما وابسته كردن اقتصاد به حوزه نفت ضرورتي ندارد.
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي يكي از راهكارها براي دنبال كردن اقتصاد مقاومتي را حضور مردم عنوان كرد و توضيح داد: دشمن به دنبال اين است كه به رشد اقتصادي كشور لطمه وارد كند كه در نتيجه آن بيكاري و تورم افزايش و در مقابل رفاه و درآمد كاهش مي يابد تا بستر لازم براي استعمار فراهم شود. اين در حالي است كه بايد شرايطي را فراهم كنيم كه مردم بتوانند به راحتي كسب و كار كنند.
وي با تاكيد بر خصوصي سازي صحيح در اقتصاد مقاومتي گفت: پسر حاجي بودن يعني خرج اضافه كردن؛ به همين دليل مديريت مصرف نه تنها در حوزه مردم بلكه در حوزه دولت هم بايد كنترل شود.
وي با اعلام اين كه متوسط مصرف انرژي در كشور چهار برابر استاندارد جهاني است، گفت: اين رقم در مقايسه با كشور ژاپن 14 برابر است.
به گزارش ايسنا، رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي مصرف نفت و گاز در كشور را معادل پنج ميليون بشكه در روز اعلام كرد و گفت: يك ميليون و 800 هزار بشكه نفت خام خوراك پالايشگاه هاي كشور مي شود. در كنار آن معادل سه ميليون بشكه گاز نيز روزانه در بخش هاي خانگي، تجاري و صنايع به مصرف مي رسد كه اين براي يك جمعيت 70 ميليوني وابستگي ها به درآمدهاي نفتي بسيار سخت مي شود.
او افزود: ضمن اين كه اگر قرار باشد به خاطر تحريم صادرات كاهش يابد بايد اين موضوع بيان شود تا تاثير خود را بر بازارهاي بين المللي بگذارد، همچنين اين موضوع موجب كاهش وابستگي هاي كشور به درآمدهاي نفتي خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه توليد نفت بالا در شرايط كنوني امتياز محسوب نمي شود، گفت: شاهد اين موضوع، كشورهاي حوزه خليج فارس است كه درآمدهاي نفتي خود را در حباب هاي اقتصادي غرب و بانك هاي آن ها سرمايه گذاري كرده اند، اما نتيجه آن چيزي جز ضرر نبود، به طوري كه برخي از اين كشورها هزينه اي را مي پردازند تا درآمدهاي نفتي شان توسط كشورهاي اروپايي نگهداري شود، برخي هم مجبور به پرداخت خسارت شدند، خسارتي كه ريشه آن در اقتصاد غرب است.
ميركاظمي ادامه داد: برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس اجازه تبديل دارايي خود به ارزي جز دلار را نداشتند و در مقابل كاهش ارز دلار قسمتي از سرمايه هاي آن ها از بين رفت.
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال كه آيا مسابقه دادن براي افزايش توليد نفت در اين شرايط منطقي است، تاكيد كرد: قطعا افزايش توليد در اين شرايط دليلي ندارد، چرا كه قيمت نفت بر خلاف ساير كالاها افزايش چنداني نداشته است به طوري كه اگر يك اونس طلا در سال 1970 ميلادي 35 دلار بود اكنون اين رقم به 1600 تا 1700 دلار رسيده است اين در حالي است كه قيمت نفت در همين سال 40 دلار بود ولي اكنون اين قيمت تنها به 110 دلار رسيده است كه اين نشان مي دهد كه قدرت خريدمان بسيار كم شده است.
ايجاد درآمد 9ميلياردي با صرفه جويي در مصرف انرژي
معاون وزير نفت نيز در اين همايش گفت: با 20 درصد صرفه جويي در مصرف انرژي مي توان 9 ميليارد دلار در سال درآمدزايي ايجاد كرد.
خجسته مهر، پتانسيل صرفه جويي در مصرف انرژي پالايشگاه ها و واحدهاي پتروشيمي را 20 ميليون بشكه در سال اعلام كرد و گفت: مي توانيم به جاي فرآورده هاي نفتي، گاز را به عنوان سوخت صنايع تحويل دهيم تا اين گونه فرآورده هاي نفتي مازاد خود را صادر كنيم كه در نتيجه درآمد بيشتري نصيب كشور مي شود.
به گفته معاون وزير نفت فقط با 20 درصد صرفه جويي در مصرف انرژي مي توان 9ميليارد دلار در سال درآمد ايجاد كرد.
وي از پايان ساخت اولين توربين ملي در كشور خبر داد و گفت: اين توربين ملي به زودي در صنعت نفت مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
 


بانك مركزي:

مؤسسات مالي نبايد با پول مردم سكه و دلار بخرند

معاون نظارت بانك مركزي هشدار داد: مؤسسات مالي و اعتباري نبايد با پول مردم در بازار ارز، سكه و ملك سرمايه گذاري كنند.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار كرد: از نيروي انتظامي، دادستان ها، فرمانداري ها، استانداري ها و مراجع قضايي خواهش مي كنيم هر جايي كه تابلوي مؤسسه مالي و اعتباري زده مي شود بررسي هاي لازم در زمينه داشتن مجوز آن مؤسسه انجام شود و نگذارند مؤسساتي اين چنيني مثل قارچ رشد كرده و با پول مردم در بازار ارز، سكه و ملك سرمايه گذاري كنند.
درويشي تأكيد كرد: مردم بايد توجه داشته باشند وجوه خود را در مؤسسه هايي سپرده گذاري كنند كه مجوز بانك مركزي گرفته اند.
وي ادامه داد: اگر مؤسسه، بانك يا صندوقي سودهاي بالا مي دهد، ناشي از كمبود نقدينگي آنهاست، بنابراين مردم به سراغ اين موارد نروند، زيرا آن ها فقط مي خواهند كمبود نقدينگي خود را تأمين كنند.
معاون نظارت بانك مركزي يادآور شد: بارها بارها هشدار داده ايم و البته كساني هم كه ملكشان را به اين مؤسسات متخلف و متقلب اجاره داده و يا بفروشند نيز شريك جرم هستند.
 


تدابير ويژه دولت براي كنترل قيمت مواد پروتئيني و آجيل

مسئولان دولتي در آخرين جلسه كارگروه كنترل بازار تصميمات ويژه اي براي كاهش قيمت انواع گوشت و آجيل گرفتند.
در اين جلسه، معاون اول رئيس جمهور با بيان اين كه نياز مردم به مواد پروتئيني و آجيل و خشكبار در پايان سال و ايام عيد بيشتر از ماه هاي ديگر است، بر ضرورت تامين اين كالاها و عرضه به مردم با قيمت مناسب تاكيد كرد.همچنين در اين جلسه كه وزراي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي، دادگستري، استاندار تهران و شماري از مسئولين وزارتخانه هاي مرتبط و نمايندگان تشكل ها و بخش خصوصي نيز حضور داشتند، پس از ارائه راهكارها و پيشنهادات مختلف براي تامين مواد پروتئيني از منابع مختلف، مقرر شد به سرعت گوشت قرمز با قيمت مناسب از طريق شبكه هاي توزيع در اختيار مردم قرار گيرد.
در اين نشست همچنين گزارشي از وضعيت گوشت مرغ در بازار ارائه شد و تصميماتي مبني بر توزيع گسترده گوشت مرغ با قيمت مطلوب از طريق اتحاديه هاي صنفي اتخاذ گرديد.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار نيز در اين جلسه به ارائه گزارشي از وضعيت بازار پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر، تصميمات ويژه اي براي كاهش قيمت انواع آجيل و خشكبار اتخاذ شد.
در همين حال قاسم نوده فراهاني از اعضاي ستاد تنظيم بازار در گفت و گو با فارس در خصوص مصوبات جلسه اخير ستاد تنظيم بازار كه به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد اظهار داشت: در اين جلسه تاكيد شد تا براي تنظيم بازار مرغ، مرغ ذخيره شده در بازار توزيع شود و ابعاد اين توزيع گسترش پيدا كند تا قيمت ها شكسته شود.
وي افزود: براي تنظيم بازار گوشت نيز مصوب شد تا واردات گوشت از كشور قرقيزستان و همچنين از مرز سيستان و بلوچستان توسعه يافته تا در اين زمينه نيز شاهد رشد قيمت نباشيم.
عضو ستاد تنظيم بازار با تاكيد بر اينكه در اين جلسه يكي از اعضاي انجمن پسته كاران حضور داشت، گفت: اين عضو اظهار داشت كه پسته درجه يك با قيمت 30 هزار تومان صادر مي شود و قرار شد تا در انتهاي جلسه تفاهم نامه اي در اين خصوص امضا شود تا به قيمت صادرات، پسته در داخل كشور عرضه شود اما در پايان جلسه فرد مذكور جلسه را ترك كرد لذا معاون رئيس جمهور دستور داد تا صادرات پسته به مدت 6 ماه متوقف شود.
وي افزود: معاون اول رئيس جمهور دستور دادند تا كارگروه هايي براي تنظيم بازار كالاهاي اساسي تشكيل شود تا در ايام پاياني سال مردم مشكلي نداشته باشند.
نوده فراهاني گفت: با دستور رئيس جمهور قرار است تا 5 ميليارد دلار ارز كشور كه در هندوستان است در اختيار وزير صنعت قرار گيرد تا كالاي اساسي موردنياز مردم وارد كشور شود لذا آقاي معاون اول رئيس جمهور دستور دادند تا با همكاري وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي اين اعتبار در اختيار وزير صنعت قرار گيرد.
وي همچنين در حاشيه مراسم آغاز به كار نمايشگاه مواد غذايي در مصلاي تهران، با تاكيد بر اينكه امسال همه كالاهاي اساسي به وفور در كشور وجود دارد، اظهار داشت: ذخيره كالاهاي اساسي براي ايام پاياني سال در شرايط بسيار خوب قرار دارد.
وي افزود: در نمايشگاه مواد غذايي تهران 260 غرفه عمدتا كالاهاي اساسي و مايحتاج موردنياز مردم را عرضه مي كنند.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: تلاش شده است، تا مواد غذايي موردنياز مردم با تخفيف 5 تا 15 درصد عرضه شوند.
نوده فراهاني افزود: سعي مي كنيم تا نمايشگاه مواد غذايي تا 25 اسفندماه ادامه داشته باشد و مردم در ايام پاياني سال هيچگونه كمبودي در زمينه مواد غذايي و كالاهاي اساسي نداشته باشند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، از اجراي طرح هاي توسعه براي ايجاد ظرفيت كارخانه هاي كك سازي تا 3/4ميليون تن خبر داد.«فريدون احمدي» گفت: با توجه به طرح جامع فولاد، ميزان توليد فولاد به روش كوره بلند، حدود 8 ميليون تن افزايش مي يابد.وي ادامه داد: اكنون ظرفيت توليد كك كشور 5/1 ميليون تن است كه با توجه به اجراي طرح هاي توسعه فولاد به روش مذكور، نياز به تأمين بيش از 4 ميليون تن كك خواهيم داشت.
¤ مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت با بيان اينكه نزديك 70 تا 75 درصد كل سرمايه گذاري انجام شده در بالادست صنعت نفت به سمت ميادين مشترك رفته است، گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون بالاي 18ميليارد دلار در بالا دست صنعت نفت سرمايه گذاري شده است.عبدالحميد دلپريش در گفت و گو با فارس اظهار داشت: ميادين زيادي كشف شده اند كه در صف توسعه قرار دارند و ممكن است سال ها بعد تصميم به توسعه آنها بگيريم و الان عجله اي براي توسعه آنها نداريم.وي افزود: در ميادين مشترك تقريباً ميدان تعيين تكليف نشده نداريم، در عين حال عملاً در اغلب ميادين مشترك در حال كار هستيم چنانكه ميادين مشترك اصلي عمدتاً به قرارداد رفته اند و بخش جزئي باقي مانده كه در حال انجام مذاكرات براي توسعه آنها هستيم.
¤ مديرعامل ايران اير با بيان اينكه براي نوروز امسال 25 الي 30درصد به پروازهاي معمول هما در خطوط داخلي افزوده مي شود، از رشد پروازهاي عتبات عاليات اين ايرلاين در ايام نوروز خبر داد.فرهاد پرورش در گفت و گو با فارس اظهار داشت: طبق معمول سنوات قبل در اين ايام، تعدادي پرواز در مسيرهايي كه معمولاً تقاضا بيشتر است بسته به ميزان تقاضاي ايام تعطيلات، افزايش يافته و امسال نيز احتمالاً پروازها دو مرحله اي خواهد بود.
¤ مديرعامل اتحاديه تعاوني چايكاران شمال كشور گفت: با گذشت حدود 5 ماه از آخرين برداشت برگ سبز چاي، هنوز تمامي مطالبات چايكاران پرداخت نشده و به امروز و فردا موكول مي شود. مصطفي نصرالهي در گفت و گو با ايرنا افزود: طي سال جاري 110هزار تن برگ سبز چاي با مبلغ حدود 52 ميليارد تومان از چايكاران استان هاي گيلان و مازندران خريداري شده اما تاكنون مبلغ 5/22 ميليارد تومان از اين مبلغ به چايكاران پرداخت نشده است.وي اظهار كرد: طبق توافقي بين سازمان چاي كشور و شركت سرمايه گذاري و تأمين خودروي صدرا مقرر شد، باقي مانده مطالبات چايكاران كه در حدود 5/22 ميليارد تومان بود در تاريخ 22 بهمن ماه سال جاري توسط اين شركت پرداخت شود كه تاكنون اين شركت به وعده خود در خصوص پرداخت مطالبات چايكاران عمل نكرده است.

 


آنكارا: ايران يكي از منابع مهم تامين انرژي تركيه است

وزير انرژي تركيه با بيان اينكه ايران يكي از منابع مهم تامين انرژي تركيه است، گفت: سال 2012 معادل 6 ميليارد دلار نفت از ايران وارد كرديم.
به گزارش ايرنا، تانر يلديز، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني ان . تي.وي با اشاره به اينكه تركيه نفت و گاز مورد نياز خود را از خارج وارد مي كند، افزود: در مقابل هر تحريم اعلام شده عليه ايران نمي توانيم اينگونه خواسته ها را عملي كنيم و بايد منافع مردم خود را در نظر بگيريم.
وزير انرژي تركيه با تاكيد بر اينكه تركيه براي واردات نفت و گاز سالانه معادل 60 ميليارد دلار هزينه مي كند، افزود: در ماههاي اخير در عرضه و تقاضاي مواد سوختي در جهان تغيير مهمي رخ نداده ولي بي ثباتي سياسي در منطقه نگران كننده است.
وي افزود: اميدواريم كه بهاي نفت در سال جاري ميلادي در بازارهاي جهاني افزايش بيشتري نداشته باشد و هزينه تركيه در واردات مواد سوختي نيز حدود 55 تا 60 ميليارد دلار پيش بيني شده است.
 


يك مسئول: ماليات بر ارزش افزوده

سكه هاي پيش فروشي به نرخ روز محاسبه مي شود

شيوه محاسبه ماليات بر ارزش افزوده سكه هاي پيش فروشي جديد اعلام شد.
عليرضا طاري بخش معاون سازمان امور مالياتي كشور در گفت و گو با فارس در مورد تصميم جديد بانك مركزي مبني بر پيش فروش سكه در مهلت هاي 6 و 8 ماهه كه با 18 درصد تخفيف عرضه مي شود، گفت: از نظر سازمان امور مالياتي زمان انجام پيش فروش سكه معامله قطعي تلقي نمي شود، بلكه موقع تحويل سكه در سررسيد، معامله قطعي و فروش تحقق يافته تلقي مي شود.
وي افزود: ماليات ارزش افزوده به نرخ روز طبق قانون در روز تحويل سكه از سوي بانك مركزي از مشتري دريافت مي شود و اين نرخ به قيمت قطعي سكه- كه از سوي بانك مركزي اعلام مي شود- اضافه خواهد شد.معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي افزود: هر نرخي كه بانك مركزي در روز تحويل سكه به مشتري اعلام كند، ماليات ارزش افزوده نيز به نرخ روز از مشتري وصول مي شود.وي در مورد اين كه آيا ماليات از نرخ روز سكه در زمان تحويل يا از نرخ 18 درصد تخفيف يافته، گرفته مي شود، گفت: براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده در ماده 14 تبصره اي وجود دارد كه تخفيف اعطايي مورد قبول واقع شده و ماليات از نرخ تخفيف يافته اخذ مي شود، به عنوان مثال اگر قيمت 2/1 ميليون تومان بود، ولي بانك مركزي آن را با تخفيف به نرخ يك ميليون تومان فروخت، ماليات ارزش افزوده از نرخ يك ميليون توماني اخذ مي شود.
وي گفت: سكه هاي موجود در بازار كه مردم از صرافي مي خرند، ماليات بر ارزش افزوده ندارد، اما سكه اي كه در بانك كارگشايي حراج شده يا از سوي بانك مركزي در سررسيد پيش فروش تحويل مشتري مي شود، مشمول مالبات ارزش افزوده مي شود.
طاري بخش در مورد فراخوان آموزش اصناف در ماليات ارزش افزوده گفت: مقدمات انجام فراخوان فراهم شده و بايد به تصويب رئيس سازمان امور مالياتي برسد كه احتمالاً در آينده نزديك اين كار انجام شده و آگهي فراخوان آموزشي اصناف بند ب و تتمه بند الف در آينده نزديك از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار اعلام خواهد شد.
 


يك مسئول: تعداد سهامداران بورس به بيش از 6 ميليون نفر رسيد

مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار از حذف برگه كاغذي سهام بورس در آينده خبر داد.
به گزارش ايسنا حامد سلطاني نژاد در نشست خبري خود، ثبت و سپرده گذاري، تسويه و پاياپاي و مديريت ريسك را از مهمترين بخش هاي شركت سپرده گذاري مركزي دانست و گفت: در حوزه سپرده گذاري مقرر شد تا الگوي دفاتر منطقه اي كه فعاليت ديگري غير از فعاليت هاي بورس انجام مي دهند در سپرده گذاري تشكيل شود.
وي افزود: به اين ترتيب با پليس+10 و شركت پست مذاكراتي انجام شد و در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه دفاتر پيشخوان بيشترين نياز شركت سپرده گذاري را پوشش مي دهد. بر اين اساس تفاهم نامه اي با دفاتر پيشخوان امضاء شد تا برخي اقدامات شركت سپرده گذاري مركزي از اين طريق انجام شود و سهام داران در تمام نقاط كشور براي انجام اقدامات خود به اين دفاتر مراجعه كنند.
سلطاني نژاد با بيان اين كه دفاتر پيشخوان منتخب اقدامات سپرده گذاري مركزي را انجام مي دهند، خاطر نشان كرد: در سطح تهران 12 دفتر و در سطح كشور همين تعداد دفتر آموزش هاي لازم را ديده اند و مي توانند اقدامات شركت سپرده گذاري مركزي را انجام دهند.
مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي در ادامه حذف برگه سهام را از ديگر اقدامات حوزه سپرده گذاري دانست و عنوان كرد: در اين راستا قرار است گواهينامه نقل و انتقال سهام به سمت غيركاغذي شدن حركت كند، زيرا غيركاغذي كردن در تمام نهادهاي مالي دنيا آغاز شده و كاغذ به مرور از گردونه معاملات حذف مي شود.
وي ادامه داد: به اين ترتيب در شركت سپرده گذاري مركزي در گام اول كاغذ مقوايي حذف شد و خود شركت هاي كارگزاري چاپ گواهينامه را بر عهده گرفتند كه اين امر باعث الكترونيكي شدن اسناد ومدارك در بازار سرمايه شده است.
سلطاني نژاد در ادامه، حوزه تسويه و پاياپاي اين شركت را مورد توجه قرار داد و گفت: تسويه و پاياپاي به مفهوم تسويه منابع مالي و اوراق بهادار در بازار سرمايه است، به طوري كه زمان تسويه اوراق بهادار يك روز، اوراق سهام سه روز و اوراق سلف نفتي پنج روز است.
مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي يادآور شد: در اين راستا سامانه نت كلير تسويه معاملات بورس و فرابورس را به طور همزمان انجام مي دهد كه اين نرم افزار در اواخر سال 90 براي سلف نفتي تهيه شد كه اين سامانه مي تواند تمامي ارزها را در اوراق سلف پوشش دهد.
سلطاني نژاد در ادامه برنامه هاي آينده شركت را مورد توجه قرار داد و با بيان اينكه دنيا به سمت مجازي سازي در حال حركت است، عنوان كرد: در حوزه ارائه خدمات به همه ذي نفعان شركت قصد داريم كه به سمت CDI مجازي حركت كنيم تا سپرده گذاران احراز هويت شوند تا تمام خدمات را به صورت مجازي دريافت كنند.
وي ادامه داد: هم چنين در شركت قصد داريم سرويس ها را به سمت سرويس هاي موبايلي سوق دهيم كه در سال آينده فازهاي اوليه آن به بهره برداري مي رسد.
وي در مورد آخرين وضعيت نرم افزار پس از معاملات توضيح داد: از 27 آذر 90 كه عهده دار مديريت شركت شدم قرار بود نرم افزار پس از معاملات راه اندازي شود ولي با توجه به پيچيدگي هاي كار اعلام شد كه اين نرم افزار زودتر از نيمه دوم سال 91 اجرايي نخواهد شد.
مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي توضيح داد: البته پروژه اي با مقياس كوچك تر در قالب بورس انرژي طراحي شده است و اكنون قابل بهره برداري است، به طوري كه مي توانيم از تجربه سامانه پس از معاملات بورس انرژي در اين راستا استفاده كنيم.
به گفته سلطاني نژاد با راه اندازي سامانه پس از معاملات بورس انرژي و ارز فاز اول پروژه سامانه پس از معاملات در سال 92 راه اندازي مي شود.
وي در ادامه به تعداد كدهاي سهامداري اشاره كرد و افزود: تعداد كدهاي سهامداري در حال حاضر به شش ميليون و 391هزار كد رسيده است و اكثر سهامداراني كه به تعداد سهامداران اضافه شدند به دليل پذيرش شركت هاي جديد و اجراي اصل 44 قانون اساسي و قانون برنامه پنجم نزد سپرده گذاري ثبت شدند.
 


وزير راه و شهرسازي:

اجازه تراكم غيرمجاز در تهران داده نمي شود

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عده اي قصد اخلال در بازار مسكن را دارند، گفت: اجازه تراكم غيرمجاز در شهر تهران داده نمي شود.
علي نيكزاد در حاشيه بازديد از طرح هاي مسكن مهر پرديس و تحويل نمادين قرارداد پيشفروش برخي واحدهاي سايت خانه سازي «دره بهشت» اين شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درحال حاضر كساني قصد اخلال در بازار مسكن را دارند.
وي ادامه داد: بايد به اين افراد اعلام كنم كه به هيچ عنوان اجازه تراكم غيرمجاز در شهر تهران داده نخواهد شد.
نيكزاد اضافه كرد: سيستمهاي دولتي به ويژه بانكها درحال خريد هستند، با اين اميد كه با اخذ تراكم به سمت ساخت وساز حركت كنند.
وزير راه و شهرسازي افزود: اما قطع به يقين نه كميسيون ماده 5، نه شهرداري تهران و نه شوراي معماري و شهرسازي هيچگاه چنين اجازه اي نمي دهند.
وي ادامه داد: قصد و هدف وزارت راه و شهرسازي، ادامه روند كار در بازار مسكن همراه با ثبات است؛ اما اگر كسي قصد اخلال در اين امر را داشته باشد به شدت با اين اخلال گران برخورد مي شود.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: خوشبختانه بستر ساخت وساز واحدهاي مسكوني براي همه افراد واجد شرايط و به دنبال خانه در تهران با آورده بالا در سايت هاي مختلفي نظير «تهرانسر»، «حكيميه»، «الهيه» و... فراهم آمده است.
نيكزاد اضافه كرد: براي اين افراد براساس قولهاي گذشته ظرف يك سال خانه ساخته مي شود؛ اما اجازه بدهند محل قطعي اين واحدهاي مسكوني اعلام نشود.
وي ابراز داشت: خوشبختانه كار در طرح مسكن مهر شهر جديد پرديس به ويژه در طرح هاي سه گانه 80 هزار واحدي پيشرفت قابل توجهي داشته است.
وزير راه و شهرساري افزود: همه خدمات زيربنايي مانند آب، برق، گاز، تلفن و... دراين سه پروژه از نقطه صفر آغاز شده است.
آغاز مرحله دوم
واگذاري مسكن مهر
درهمين حال مديركل راه و شهرسازي از آغاز مرحله دوم واگذاري هاي مسكن مهر در استان تهران به ميزان 11هزار و 700 واحد مسكوني خبر داد.
فريبرز واحدي در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه در مرحله اول 22هزار و 662 واحد مسكوني با حضور رئيس جمهور تحويل متقاضيان شده است افزود: در مرحله دوم واگذاري هاي مسكن مهر كه از هفته آينده آغاز خواهد شد 11هزار و 700 واحد مسكوني تحويل متقاضيان خواهد شد.
وي با بيان اينكه اين واگذاريها همين طور تا پايان سال جاري و سال آينده ادامه خواهد داشت گفت: اين 11هزار و 700واحد مسكوني در پاكدشت، ورامين، بافت فرسوده تهران، ري و صفادشت خواهد بود.
واحدي در پاسخ به اين سؤال كه چه برنامه اي براي ثبات قيمت مسكن در تهران براي اواخر سال جاري و يا تابستان سال آينده پيش بيني شده گفت: تا خردادماه سال آينده كه فصل نقل و انتقال اجاره مسكن است و يا پايان سال كه تغييرات قيمتي موجب ايجاد جو رواني در بازار مسكن مي شود برنامه ريزي هاي لازم صورت گرفته است.
وي افزود: سياست گذاري ما اين است كه تا پايان سال جاري تمام واحدهاي مسكوني بافت فرسوده در تهران و اطراف تهران را واگذار كنيم.
وي ادامه داد: روند افتتاح واحدهاي مسكوني را تا خردادماه و تيرماه سال آينده ادامه مي دهيم تا عرضه مسكن متناسب با تقاضا باشد.
واحدي اظهار داشت: از اين جهت تصور مي شود كه با اين واگذاريها بتوانيم تقاضاهايي كه در شهريار، پرديس و پرند براي سكونت در تهران وجود دارد را پاسخ دهيم تا بحث سرريز جمعيتي تهران را در اين شهرها انجام دهيم.
مدير كل راه و شهرسازي استان تهران گفت: در داخل شهر تهران نيز سياست ما بحث توسعه مسكن است تا هر فردي كه در داخل شهر تهران متقاضي مسكن است شرايط مسكن ويژه را آسان تر كنيم تا با مسكن ويژه خانه دار شوند.
وي با بيان اينكه در تهران جهش قيمت مسكن را شاهد نخواهيم بود ادامه داد: اگر ببينيم كه سوداگران مسكن بخواهند در فضايي وارد شوند كه بخواهند قيمت مسكن را بالا ببرند اصرار ما اين است كه ماليات برخريد و فروش هاي مكرر و واحدهاي خالي از سكنه را اجرا كنيم.
واحدي در پاسخ به اين سؤال كه درحال حاضر آيا معتقد نيستيد كه دريك ماه گذشته يك جهش قيمتي در بازار مسكن تهران ايجاد شده است گفت: به هيچ وجه چرا كه رشد 20 تا 30 درصدي قيمت مسكن را نمي توان جهش قيمت عنوان كرد.
 


عباسي: بخش تعاون

 براي مقابله با گراني هاي كاذب بايد وارد عمل شود

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: بزرگترين اهرم براي مهار گراني اتحاديه ها و تعاوني ها هستند.
به گزارش فارس اسدالله عباسي سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در همايش بزرگ اتاق هاي تعاون و اتحاديه هاي سراسري شركت هاي تعاوني كشور، با بيان اينكه بخش تعاون قلمرو و اختيارات گسترده در اقتصاد كشور دارد، اظهار داشت: اين موضوعات در مجلس پيگيري شده به طوري كه در گذشته بخش تعاون در كميسيون تلفيق مجلس حضور نداشت، اما در حال حاضر در مباحث بودجه، هم نماينده اين اتاق در جلسات حضور دارد و نيز رديف بودجه اي به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: با وجود معاونت شدن وزارت تعاون در وزارتخانه جديد، ظرفيت اين بخش كم نشده و اينگونه نيست كه برخي افراد از كاهش قدرت اين بخش بحث مي كنند.
عباسي با اشاره به اينكه از همه ظرفيت هاي وزارتخانه در جهت شكوفايي بخش تعاون استفاده مي شود، تصريح كرد: ما به بخش تعاون اعتقاد داريم و شعار نمي دهيم.
به گفته سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، چالش فعلي اقتصاد كشور، اشتغال و تورم است كه البته بايد گراني ها مهار شود و در اين راستا بخش تعاون نقش مهمي دارد. در گذشته 3500 ميليارد تومان به بخش تعاون پرداخت شده است.
وي بيان داشت: نقش وزارتخانه و دولت تسهيل گري در بخش تعاون است و در بحث مهار قيمت ها، بزرگترين اهرم، اتحاديه ها و تعاوني ها هستند كه بهترين فرصت و ظرفيت براي به رخ كشيدن توانمندي آنان است.
وي خاطرنشان كرد: بخش تعاون بايد در بحث گراني هاي كاذب كه برخي دلال ها ايجاد كرده اند نقش ايفا كند.
به گفته عباسي برخي فشارها كه وارد شده به مردم، تحميلي بوده و ما نيز تلاش مي كنيم تا با حمايت و اختصاص بودجه بتوانيم به بخش هاي مختلف كمك كنيم.
اجراي نامطلوب اصل 44
به پيكره تعاون لطمه وارد كرد
بنابراين گزارش داريوش پاك بين دبير كل اتاق تعاون ايران نيز در همايش فوق با اشاره به خلأهاي برنامه ريزي، ناكارآمدي جذب منابع درآمدي دولت و اتخاذ سياست هاي يكسويه در بخش تعاون، گفت: اين موضوعات به پيكره بخش تعاون لطمه وارد كرده است.
وي با اشاره به ضرورت به روزرساني دانش و اطلاعات تعاون و كيفيت اين بخش، اظهار داشت: اين موضوعات بستري براي رسيدن به اهداف تدوين شده است و ترسيم آينده روشن، به ايفاي نقش همه عناصر در اين عرصه بستگي دارد.
وي ادامه داد: استفاده از ابزارهاي قانون، مثل اصل 44 و ديگر قوانين، بستري براي جذب و ارتقاء فعاليت هاي بخش تعاون است.
دبير كل اتاق تعاون ايران ادامه داد: درگير كردن تمام طيف هاي مختلف در كشور، ساماندهي ساير تشكيلات بخش تعاون، موجب ارتقاء سطح كيفيت خدمات بخش تعاون مي شود و ترميم ساختارها و نهادهاي ناكارآمد از طريق تعاون امكان پذير است.
به گفته پاك بين، علي رغم اجراي قانون اصل 44، متأسفانه اتفاقاتي بروز كرد كه لطماتي بر پيكره تعاون ايجاد شد، از جمله آن ناكارآمدي جذب منابع درآمدي دولت، اتخاذ سياست يك سويه در ساماندهي تعاوني اعتباري آزاد و نيز عدم تحقق سهم 15 درصدي بخش تعاون در بازار سرمايه، عدم اهتمام مسئولان اجرايي، عدم اصلاح قانون تعاون، فراهم نشدن ورود به بورس و فرابورس، عدم تحقق تفكيك و ساماندهي تعاوني هاي راكد و فعال است.
وي تأكيد كرد: تا زماني كه خلأهاي موجود كه ناشي از برنامه ريزي است و بنگاه هاي تعاوني، با كمبود سرمايه در گردش و نيز افزايش قيمت مواد اوليه و عدم برخورداري از فضا و امكانات در قياس با رقبا مواجه هستند، چشم انداز روشني در اين بخش وجود نخواهد داشت.
وي با اشاره به ويژگي هاي بخش تعاون، بيان داشت: مردمي و همه گير بودن تعاوني ها، تقويت بنيه مشاركتي، اجرايي و نظارتي از جمله اين مزيت ها است.
وي عنوان كرد: بهترين گزينه براي مواجهه با موانع، قرار گرفتن در مسير جريان بازار و اقتصاد براساس تقويت انگيزه، رعايت انضباط مالي و ساماندهي و حمايت از بنگاه هاي كوچك در اقتصاد كشور است.
همچنين در اين همايش، كاظم دلخوش عضو هيئت مديره اتاق تعاون ايران، با اشاره به اينكه تعاون در اجرا مشكل دارد، اظهار داشت: اين بخش از لحاظ قوانين و سياست جايگاهي مشخص و شفاف دارد و بايد مشكلات را در اجرا جستجو كرد. وي با بيان اينكه قانون اصل 44 و ماده 124 برنامه پنجم توسعه، چگونگي حضور بخش تعاون را در بخش هاي مختلف كشور پيش بيني كرده اند، تصريح كرد: دست بخش تعاون در اجرا بايد گرفته شود و در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، دولت با ارائه لايحه اي، بخش تعاون را در كنار بخش خصوصي به منظور رسيدن به اين شعار، حمايت عملي كند.
 


كمك 2000 ميليارد توماني دولت به واحدهاي توليدي

معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت از معرفي تعدادي بنگاه هاي توليدي براي دريافت 2000 ميليارد تومان سرمايه در گردش صندوق توسعه ملي به بانكها خبر داد.
به گزارش ايرنا، سيدعليرضا شجاعي در جشنواره نشان حمايت ملي كه در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار شد گفت: تا چند روز آينده تعداد ديگري از واحدهاي توليدي جهت دريافت تسهيلات سرمايه در گردش صندوق توسعه ملي تا سقف 2000 ميليارد تومان به بانكها معرفي مي شوند.
وي افزود: طرح هاي حوزه نيرو و بهداشت نيز در فهرست انتظار استفاده از تسهيلات اين صندوق قرار دارند.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت اولويت اول تشكل هاي صنعتي كشور براي سال آينده را بازاررساني بيان كرد.
وي افزايش درآمدهاي ارزي كشور را مهمترين اولويت در شرايط اقتصاد مقاومتي دانست و افزود: براي تسهيل اين امر تفاهم نامه اي با خانه صنعت، معدن و تجارت به امضا رسيده است و مجوزهاي حاكميتي نيز به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد تا كارها با شتاب بيشتري انجام شود.
شجاعي با اشاره به رشد 30درصدي صادرات غيرنفتي همچنين گفت كه رقم صادرات معدني در اين مدت با رشد 24درصدي به 2 ميليارد دلار رسيده است.
يادآور مي شود: در اين جشنواره از 100واحد توليدي كه در شرايط كنوني تحريم و فشارهاي تحريمي توانسته اند محصولات كيفي براي داخل و خارج ارايه كنند، تقدير شد و به آنها نشان ملي ارايه شد.
دبيركل كنفدراسيون صنعت نيز در اين مراسم گفت: براساس گزارش 2013 بنياد هريتيج، رتبه ايران در زمينه فضاي كسب و كار بين 176كشور جهان 168بوده است.
«حسين ساساني» با اشاره به اين كه رتبه ايران در زمينه فضاي كسب و كار براساس تازه ترين گزارش منتشر شده از حد متوسط يعني 50 پايين تر بوده، گفت: در زمينه شاخص آزادي اقتصادي نيز ايران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، تنها بالاتر از كشورهاي سوريه، ليبي و عراق قرار گرفته است.
همچنين «حبيب الله انصاري»، دبيركل صنايع انجمن لوازم خانگي در اين جشنواره با اشاره به اين كه توسعه اقتصادي بدون توسعه سياسي ممكن نيست، اظهار كرد: رسانه هاي ايران به اندازه كافي درباره توليد ملي تبليغات نكرده اند.
انصاري گفت: تبليغات درباره توليد ملي بدون فراهم كردن زيرساخت ها و توجه به خواسته هاي مصرف كنندگان بي فايده خواهد بود.
عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان نيز در سخناني مدعي شد، به تازگي يك كارخانه بسته بندي در افغانستان با حمايت ايران به بهره برداري رسيده كه از طريق آن سيمان ايراني با برند افغاني در بازار اين كشور عرضه خواهد شد.
«محمودرضا تاجيك» در جشنواره نشان حمايت ملي با بيان اين كه اصرار بر تثبيت قيمت سيمان در همه نقاط كشور سياست اشتباهي است، اظهار كرد: اين كارخانه حدود يك ماه پيش در شهر نيمروز افغانستان افتتاح شد كه يكي از بزرگترين كارخانه هاي منطقه جنوب و غرب افغانستان محسوب مي شود.
عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان با اشاره به اين كه قيمت سيمان در بازار ايران از بسياري از كشورهاي منطقه پايين تر است، گفت: پيش بيني مي شود تا پايان سال دست كم 12ميليون تن سيمان در كارخانه ها دپو شود كه بايد براي صادرات آن فكري كرد.
وي گفت: ايران پس از كشورهاي چين، هند و آمريكا به چهارمين توليدكننده بزرگ سيمان دنيا تبديل شده است و ظرفيت توليد و سرانه مصرف سيمان در ايران به ترتيب به 76 ميليون تن و 750 كيلوگرم رسيده است.
تاجيك با اشاره به اين كه تا سال 1400در صورت اجراي پروژه هاي افزايش ظرفيت توليد سيمان، ايران به سومين توليدكننده اين محصول در جهان تبديل خواهد شد، افزود: در 10 ماهه امسال ميزان صادرات سيمان ايران بالغ بر 10ميليون تن بود.
وي با انتقاد از وضع نامناسب زيرساخت هاي صادراتي در كشور گفت: ايران يكي از بزرگترين صادركنندگان سيمان به افغانستان است اما مدتي است كه مرز مربوط به صادرات سيمان ايران به افغانستان امنيتي شده و ترخيص محموله هاي سيمان بين 15 تا 20 روز طول مي كشد.
عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان افزود: پيش از اين گستره نفوذ سيمان ايران به بازار افغانستان به مناطقي مانند مزارشريف هم مي رسيد اما هم اكنون عمق نفوذ به كمتر از استان هلمن رسيده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10