(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 28 بهمن  1391 - شماره 20431

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انقلاب بحرين مذاكره نمي كند (يادداشت روز)
دعوا (گفت و شنود)
نامه 17 انديشمند و استاد ايراني به رئيس جمهور مصر
در پايان نشست تهران توافق شد
تداوم گفت وگوهاي ايران و آژانس براي تدوين چارچوب جديد همكاري
فضاسازي واشنگتن پست در آستانه مذاكرات ايران و 1+5
كيهان و خوانندگان
ضدحال عسگراولادي به فتنه گران (خبر ويژه)
اگر سكوت كرده بوديم كسي نمي دانست كه براندازيم (خبر ويژه)
قيم هاي خارجي پادوهاي خود را فراموش نكرده اند (خبر ويژه)
اصلاح طلبان همچنان در تعليق (خبر ويژه)
اوباما مدل آمريكايي استالين است (خبر ويژه)


انقلاب بحرين مذاكره نمي كند (يادداشت روز)

دو سال از آغاز انقلاب اسلامي مردم بحرين گذشت و خبرهاي مختلف بيانگر تشديد نگراني هاي آمريكا، رژيم آل سعود و رژيم آل خليفه است از منظر آنان تداوم حضور پررنگ مردم در خيابانها و تاكيد آنان بر همان خواسته هاي روزهاي آغازين انقلاب، از يك سو ناكارآمدي روش امنيتي نظامي در مواجهه با مردم را ثابت مي كند و راه حل سياسي را ديكته مي نمايد و از سوي ديگر استقامت مردم بر سر اصول را نشان مي دهد و اين مي تواند آنان را به موفقيت برساند.
انقلاب مردم بحرين تاكنون چند مرحله را سپري كرده است. در مرحله اول كه حدود دو ماه به درازا كشيد، رژيم آل خليفه درصدد توافق با رهبران انقلاب بود. رهبران در گفتگوها روي لزوم اصلاحات بنيادي در قانون اساسي به گونه اي كه متضمن تغيير رژيم فعلي از «پادشاهي مطلقه» به «حكومت پارلماني» باشد و مجلس سررشته امور مختلف كشور را در دست داشته باشد، تاكيد كردند و بركناري عوامل حكومتي از پست هايي مانند نخست وزيري و سپردن اداره امور به دست دولت منتخب مجلس را خواستار شدند. در اين مرحله پادشاه بحرين توافق كرد كه گفتگوها درباره نحوه و مراحل اجرايي شدن خواسته هاي مخالفان ادامه پيدا كند. رهبران احزاب و گروههاي انقلابي ضمن موافقت با گفتگو به حضور در ميدان مركزي منامه «لألأ» ادامه دادند تا به نتيجه رسيدن گفتگوها ضمانتي داشته باشد. اما بعد از حدود دو ماه، گفتگوها قطع شد و رژيم آل خليفه به شدت عمل روي آورد و از شوراي همكاري خليج فارس درخواست كمك نظامي كرد كه به دنبال آن حدود دو هزار نيروي نظامي امنيتي از عربستان و امارات راهي منامه شده و خيابانهاي اصلي و ميدان مركزي را به اشغال درآوردند.
مرحله دوم حدود يك سال به درازا انجاميد در اين مرحله نيروهاي نظامي-امنيتي (تركيب سعودي و آل خليفه) تلاش كردند تا با برخورد قهرآميز انقلاب را از بين ببرند. در اين مرحله شدت عمل به جايي رسيد كه درب بيمارستانها به روي مجروحان بسته شد، بازداشت شدگان زير شكنجه قرار گرفته و چندين نفر از آنان به شهادت رسيدند، افراد شركت كننده در تظاهرات از ادارات و سازمانهاي تابعه اخراج شدند، تابعيت بحريني بسياري از عناصر كليدي شركت كننده در تظاهرات لغو و بسياري ديگر- از جمله رهبر انقلاب بحرين آيت الله شيخ عيسي قاسم- تهديد به لغو تابعيت و اخراج از بحرين شدند كه اين در هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست.
در اين مرحله، حكومت حتي خواسته هاي حداقلي مردم را هم ناديده گرفت از آن طرف در طول اين دوره يك ساله تظاهرات روزانه و شبانه در منامه و پنج منطقه ديگر بحرين -يعني تمام بحرين- استمرار پيدا كرد. نمازهاي جمعه با شركت انبوه تظاهركنندگان برگزار شد و در هر جمعه بر استمرار انقلاب تا تحقق خواسته هاي مردم تاكيد گرديد در عين حال نيروهاي انقلاب به يك ابتكار عمل كه كمك زيادي به استمرار انقلاب كرد، دست زدند؛ هفته ها با عناوين مختلف نام گذاري شد و در هر هفته يك طيف خاص مسئوليت محوري در اداره انقلاب پيدا كردند. زنان، كارگران، كشاورزان، دانشگاهيان، احزاب، مساجد، دانش آموزان، كارمندان و... هر كدام علاوه بر حضور عمومي در مراسم انقلاب فعاليت هاي متراكمي در «نوبت خود» به نمايش گذاشتند.
در مرحله سوم، حكومت كه از ادامه تظاهرات و به نتيجه نرسيدن اهرم نظامي به تنگ آمده و از سوي كشورهاي غربي نيز براي پايان يافتن تظاهرات تحت فشار قرار گرفته بود به انتخاب ديگري رسيد؛ «امنيتي كردن» مسائل. در اين مرحله رژيم آل خليفه مدعي بود كه رهبران مخالف به سمت اقدامات خشونت بار عليه «اماكن» و «اجتماعات» روي آورده و در نتيجه حكومت براي حفظ اماكن و مردم ناچار به تعقيب خانه به خانه مخالفان است و حال آنكه رهبران انقلاب بر شيوه مسالمت آميز و تظاهرات سياسي تاكيد مي كردند و گروههاي انقلابي عليرغم تنوعي كه داشتند به ميثاق مشترك انقلاب تن داده و به سمت اقدامات خشونت طلبانه نرفتند. رويكرد امنيتي رژيم آل خليفه، اعتراف به اين نكته بود كه اقدامات سركوب گرانه مشروعيت نداشته و مشروعيت سياسي نظام را هم زير سوال برده است. دولت بحرين در اين مرحله تلاش كرد تا به ديگران بگويد كه اگر من از اسلحه براي آرام كردن فضا استفاده مي كنم به اين دليل است كه مخالفان به سمت استفاده از ابزارهاي نظامي پيش رفته اند. در اين مرحله رژيم آل خليفه دست به خلق يك سلسله اقدامات تروريستي زد و به مخالفان نسبت داد و سپس هجوم ماموران نظامي خود را به خانه ها و محل هاي كسب و كار مردم توجيه كرد. رژيم از اين مرحله نيز طرفي نبست نه انقلاب رو به كاستي گذاشت و نه چشم هاي ناظر در محيط داخلي و خارجي بحرين، توجيه اين رژيم در استفاده از ابزار سركوب را پذيرفت.
در مرحله چهارم، رژيم آل خليفه به «گفت و گو» گرايش نشان داد و شيخ حمد، پادشاه اعلام كرد كه حاضر است با مخالفان به توافق برسد. در اينجا چند نكته حائز اهميت است. رويكرد رژيم به گفت وگو در واقع اعلام رسمي شكست سياست هاي دولت منامه در مراحل دوم و سوم است.
در واقع آل خليفه اعتراف مي كند كه بحران بحرين تا آنجا كه به مخالفان باز مي گردد نظامي و امنيتي نيست، بلكه سياسي است و از طريق اهرم هاي نظامي- امنيتي به كنترل درنمي آيد. نكته دوم اين است كه رژيم اعتراف مي كند كه در برابر پايداري مردم و رهبران انقلاب بر سر اصول خود قادر به مقاومت نيست و بايد ريل را تغيير دهد. نكته سوم اين است كه رژيم آل خليفه گمان مي كند كه با طرح موضوع «گفت و گو» مي تواند در صف انقلاب شكاف ايجاد نمايد. به گمان رژيم عده اي از رهبران شامل بزرگترين حزب مخالف- الوفاق كه نيمي از اعضاي پارلمان منحله را در اختيار دارد- از گفت وگو حمايت مي كنند و گروه هاي ديگر كه از گذشته هم اسقاط رژيم را مطالبه مي كرده اند، با گفت وگو مخالفت كرده و رو در روي هم قرار مي گيرند. شيخ حمد در قدم اول اعلام كرد كه گفت وگو با مخالفان را مي پذيرد به شرطي كه اين گفت وگو مشابه گفت وگوهاي ميان رژيم با احزابي نظير الوفاق قبل از شروع انقلاب بوده و در آن آل خليفه نه به عنوان يكي از دو طرف بلكه بعنوان مقام فيصله دهنده به بحث ها و ارائه جمع بندي مطرح باشد. اين موضوع سبب شد كه هيچ حزب و گروهي به دعوت پادشاه پاسخ نداده و مذاكره را يك حيله براي متوقف كردن و ناكام نمودن انقلاب ارزيابي نمايند. دعوت به گفتگو از سوي آل خليفه آنقدر بي اساس بود كه روزنامه انگليسي «گاردين» نيز دو روز پيش نوشت: «هيچ چيز وجود ندارد كه تضمين كند اين گفتگو به اصلاحات بيشتر منجر شود» از آن طرف بحث گفت وگو در درون آل خليفه به شكاف منجر شد. نخست وزير بحرين كه بيشترين نقش در كشاندن پاي نظاميان آل سعود به ماجراي بحرين داشت، دعوت پادشاه را مقدمه فروپاشي رژيم ارزيابي و با آن مخالفت كرده است از سوي ديگر وليعهد بحرين كه از آغاز تلاش مي كرد تا ظرفيت هاي منطقه اي و بين المللي را براي رسيدن به يك فرمول سياسي براي پايان دادن به انقلاب پاي كار بياورد، شرط تعيين شده از سوي پادشاه را مانع گفت وگو ارزيابي كرده و خواستار صراحت و تضمين گفت وگوها شده است. بر اين اساس روز گذشته آيت الله شيخ عيسي قاسم رهبر انقلاب بحرين در خطبه هاي نماز جمعه ضمن پرهيز دادن نيروهاي انقلاب از پذيرش گفت وگو، پيش بيني كرد كه رژيم بحرين به زودي دچار شكاف مي شود. او خطاب به آل خليفه گفت: «شما قطعاً شكست خواهيد خورد و صفوفتان از هم پاشيده خواهد شد، شما هنگامي كه با هم به درگيري مي پردازيد، رسوا خواهيد شد.»
ادامه انقلاب بحرين، بيش از آل خليفه، آمريكا و رژيم متجاوز سعودي را نگران كرده است. اوباما حدود شش ماه پيش به شيخ حمد فشار آورد تا راهي براي توافق با نيروهاي انقلاب پيدا كند. در هفته هاي اخير رژيم آل سعود نيز به آل خليفه پيغام داده است كه به زودي نيروهايش را از بحرين بيرون مي برد و اين رژيم بايد راه ديگري براي پايان دادن به انقلاب انتخاب نمايد. آمريكايي ها كه در حال محدود ساختن نيروهاي نظامي خود در افغانستان هستند نسبت به بازتاب اين مسئله در منامه- مقر سرفرماندهي ناوگان پنجم نيروي دريايي- نگران هستند به گمان آمريكايي ها با كاهش نيروهاي نظامي آمريكا در افغانستان، مردم بحرين متقابلاً براي اخراج نظاميان آمريكايي فشار مي آورند. در اينجا آمريكا يا بايد به كاهش نيرو در بحرين تن دهد و يا رو در روي انقلابيون از نيروي نظامي استفاده كند كه چنين رويكردي نه تنها مردم بحرين را يكپارچه به صحنه مي آورد بلكه مردم شبه جزيره عربستان را نيز بشدت تحريك كرده و عليه آمريكا وارد عمل مي نمايد. از اين رو دولت اوباما و بخصوص پنتاگون به دولت بحرين فشار مي آورند تا پيش از رسيدن موعد توافق ليسبون- يعني سال 2014  با نيروهاي انقلاب به توافق برسد. از آن طرف رژيم آل سعود هم نگران سرايت انقلاب بحرين به مناطق مختلف عربستان بخصوص مناطق شرقي و غربي است. همين حالا هم آل سعود آثار مقاومت مردم بحرين را در عربستان مشاهده مي كنند، تا جايي كه دامنه اعتراض مردم به «رياض» هم رسيده و حال آنكه رياض به دليل تمركز حنبلي ها و وهابي ها، مطمئن ترين نقطه براي آل سعود مي باشد. با اين وصف آل سعود از ترس اينكه ادامه مقاومت مردم بحرين در برابر نيروهاي مشترك سعودي و آل خليفه شعله هاي انقلاب مردم را به مناطق مختلف عربستان بكشاند، به رژيم بحرين براي پايان دادن فشار مي آورند.
با اين وصف مي توانيم بگوئيم انقلاب بحرين تا اينجا موفقيت هاي بزرگي داشته است و چشم انداز آن نيز روشن مي باشد. امروز اعتقاد به اينكه انقلاب بحرين به زودي به پيروزي مي رسد تا حد زيادي در محيط عربي و غربي غالب شده است. بعد از شهادت «حسين الجزيري» جوان 41 ساله بحريني در تظاهرات روز پنجشنبه گذشته- سالگرد آغاز انقلاب بحرين- و پس از آنكه مردم در اين روز بطور يكپارچه گفتگو با آل خليفه را رد كردند، روزنامه گاردين نوشت: «رژيم بحرين بايد تغييرات ريشه اي ايجاد كند» اين روزنامه جوامع اروپايي و آمريكايي را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «وقت عمل فرا رسيده است و اگر از اين فرصت استفاده نشود، بحرين دچار فاجعه اي واقعي خواهد شد.» البته از نظر غربي ها فاجعه واقعي، پيروزي يك انقلاب اسلامي ديگر در منطقه حساس غرب آسيا و اولين انقلاب اسلامي در شبه جزيره عربستان است.
سعدالله زارعي

 


دعوا (گفت و شنود)

گفت: يك خبرنگار آمريكايي از نخست وزير رژيم صهيونيستي پرسيده است؛ مگر شما و آمريكا ايران را تهديد به حمله نظامي نكرده بوديد؟ پس چرا حمله نكرديد؟!
گفتم: چه غلط هاي زيادي؟! خب! جوابش چي بوده؟
گفت: نتانياهو گفته است؛ تصميم گرفته ايم براي مدتي صبر كنيم تا ارزيابي دقيق تري از شرايط داشته باشيم!
گفتم: مثل هميشه قمپز در كرده كه بيشتر از اين آبروريزي نكرده باشد!
گفت: خبرنگار گفته؛ ولي ايران به تهديدها توجه نمي كند و به كار خودش ادامه مي دهد و پي در پي به آمريكا و اسرائيل ضربه مي زند.
گفتم: حرف حسابي زده! مادري به پسر بچه دانش آموزش گفت؛ چرا پاي چشمت كبوده و سر و صورتت زخم و زيلي شده؟ مگه نگفته بودم قبل از اينكه بخواهي با كسي دعوا كني تا 20 بشمار و بعد دعوا كن؟! پسر بچه گفت؛ ولي مامان طرف دعوا به او گفته بود تا 10 بشمارد.
 


نامه 17 انديشمند و استاد ايراني به رئيس جمهور مصر

17 انديشمند و استاد برجسته ايراني در نامه اي به رئيس جمهور مصر اعلام كردند؛ انديشمندان مسلمان ايراني آمادگي دارند، تجربه و توان علمي خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.
17 انديشمند و استاد ايراني همزمان با دومين سالگرد پيروزي انقلاب مردم مصر در نامه مهمي به رئيس جمهور مصر با اشاره به تجربه گرانقدر انقلاب اسلامي ايران در مرحله نظام سازي مبتني بر اصول شريعت اسلام و همچنين بركات، دستاوردها و پيشرفت هاي خيره كننده در سايه حكومت ديني و مشاركت عظيم مردمي، به يادآوري مواردي از پيشرفت هاي ايران اسلامي در حوزه هاي مختلف با استناد به آمارهاي مراكز معتبر جهاني پرداختند و تاكيد كردند: توصيه مي كنيم مبنا و الگوي قطعي و عملي مديريت مصر را بر پايه اسلام عزيز قرار دهيد و در اين مسير، انديشمندان مسلمان ايراني آمادگي دارند تجربه و توان علمي خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.
در بخشي از نامه يازده بندي اساتيد و انديشمندان ايراني، خطاب به رئيس جمهور مصر آمده است: طي 34 سال مجاهدت، تلاش و تدبير و مبارزه بي امان با استكبار جهاني و دشمنان اسلام و مسلمين در سطح بين المللي، دستاوردهاي گرانقدري بدست آمده است كه محوري ترين اين دستاوردها پافشاري بر استقلال جمهوري اسلامي ايران از قدرت هاي شرقي و غربي و نفي استيلاء بر قلمرو اسلامي ايران است. در اين مسير حمايت از ملت مظلوم فلسطين و همه مظلومين جهان، اصل محوري سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بوده است، كه بدين خاطر غرامت سنگيني را پرداخت كرده كه از جمله آنها جنگ و تحريم فراگير و فشارهاي سياسي بين المللي است.
در اين نامه با اشاره به دستاوردهاي علمي ايران در جهان آمده است: پرتاب كننده ماهواره ساخت كشور به فضا در سال 2005 در فهرست جهاني قرار گرفته است. دستيابي به دانش فني تامين سوخت هسته اي و غني سازي اورانيوم 20 درصد، دانش فني 150 نوع مايع يوني، ذوب و پالايش فولاد در كوره قوس الكتريكي، دانش حفاري چاه هاي نفت و گاز در آب هاي عميق 800 تا 1000 متر و ساخت سد و نيروگاه هاي برق آبي نمونه هايي از تحقق برنامه هاي برآمده از سند چشم انداز هستند.
در نامه 17 استاد و انديشمند ايراني تاكيد شده است: ما پيشرفت هاي بسيار در شاخص هاي كمي و كيفي در ايران اسلامي را حاصل تجربه انقلاب اسلامي مي دانيم كه به زيباترين شكل، تعادل بين فرد و جامعه را مد نظر داشته است. برنامه اصلي آينده كشور ايران متمركز بر «تمدن سازي نوين اسلامي» است. اين برنامه بلندمدت مبتني بر الگوي ويژه اي از پيشرفت است كه هم از نظر مباني نگرشي و معرفتي و هم از نظر روش اجرا مبتني بر اصول مترقي اسلام و متمايز از هنجارهاي ديكته شده و سلطه آميز جهان غرب و صهيونيزم بين الملل تحت عنوان شاخص ها و معيارهاي توسعه است.
در پايان اين نامه خطاب به رئيس جمهور مصر آمده است: با توجه به موارد مذكور به جنابعالي كه از ظرفيت اعتقادي و حكمت و انديشه عميق برخوردار هستيد و در راس كشوري قرار گرفته ايد كه ميراث دار تمدن عظيم اسلامي است، توصيه مي كنيم، مبنا و الگوي قطعي و عملي مديريت كشور را بر پايه اسلام عزيز قرار دهيد و مقاصد فشارهاي بين المللي و فضاهاي به اصطلاح روشنفكري متاثر از رويكردهاي منزوي كننده دين از عرصه سياست، فرهنگ و اقتصاد را مطمح نظر قرار ندهيد.
گفتني است امضاكنندگان اين نامه عبارتند از: دكتر علي اكبر ولايتي(استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي)، دكتر غلامعلي حداد عادل(نماينده مجلس و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي)، آيت الله دكتر سيدمصطفي محقق داماد(استاد حقوق، فقه و فلسفه اسلامي)، دكتر احمد احمدي(استاد سابق دانشگاه تهران)، دكتر سعيد رضا عاملي(استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران)، دكتر جليل تجليل(استاد نمونه دانشگاه)، دكتر سيدعليرضا مرندي(نماينده مجلس و استاد برتر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي)، دكتر صادق آئينه وند(استاد نمونه تاريخ اسلام)، دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني(موسس موسسه حكمت و فلسفه ايران)، دكتر فرهاد رهبر(رئيس دانشگاه تهران)، دكتر رضا روستا آزاد(رئيس دانشگاه صنعتي شريف)، دكتر غلامرضا اعواني(استاد گروه فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي)، دكتر كريم مجتهدي(استاد فلسفه دانشگاه تهران)، دكتر محمد رضا گنجعلي(رئيس پرديس علوم دانشگاه تهران)، دكتر محمدرضا مخبر دزفولي(دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، دكتر محمد علي معلم دامغاني(رئيس فرهنگستان هنر) و دكتر منصور خليلي عراقي(رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران).
 


در پايان نشست تهران توافق شد

تداوم گفت وگوهاي ايران و آژانس براي تدوين چارچوب جديد همكاري

سرويس سياسي-
هشتمين دور مذاكرات نمايندگان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه (25بهمن) در تهران برگزار شد و طرفين ضمن اذعان به برخي اختلاف نظرها، اعلام كردند كه تدوين مداليته جديد براي همكاري و رفع برخي مسائل نياز به زمان بيشتري دارد.
رئيس هيئت مذاكره كننده ايران را همچون دورهاي قبلي اين مذاكرات، علي اصغر سلطانيه نماينده كشورمان در آژانس و رئيس تيم آژانس را هرمان ناكارتس، معاون يوكيا آمانو برعهده داشتند.
از بهمن ماه سال 1390 تاكنون ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي 8 دور مذاكره درباره تدوين يك مداليته جديد انجام داده اند.
سلطانيه در پايان نشست روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مذاكرات تخصصي فشرده با تيم 8 نفره آژانس به سرپرستي معاون مديركل در امور پادمان پيرامون مداليته و چارچوبي براي حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هسته اي ايران، چهارشنبه در تهران برگزار شد.
وي ادامه داد: ضمن رفع برخي اختلافات و توافق بر مواردي از متن مداليته مقرر شد پيرامون پيشنهادهاي جديدي كه در اين جلسه ارائه شد، طرفين بررسي و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه كنند.
رئيس هيئت مذاكره كننده آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران نيز با اشاره به ادامه تلاش هاي طرفين براي رفع ابهامات گفت: براي حل مسائل ميان ايران و آژانس نياز به زمان است.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، هرمان ناكارتس روز پنجشنبه پس از بازگشت به وين گفت: هنوز مذاكرات به طور كامل به پايان نرسيده است، هنوز نمي توان گفت كه پيشرفتي در مذاكرات انجام شده است.
وي ادامه داد: اكنون ما تمام تلاش خود را مي كنيم تا با همكاري طرفين تفاوت هاي موجود از بين رود.
ناكارتس افزود: هنوز زمان جديدي براي انجام دور بعدي مذاكرات ميان ايران و آژانس تعيين نشده است.
محور اصلي مذاكرات ايران و آژانس به موضوع «مطالبات ادعايي» - بخوانيد اسنادي جعلي- اختصاص دارد كه پس از پايان مداليته سال 2007 ميان ايران و آژانس از سوي سرويس هاي اطلاعاتي غرب بويژه آمريكا مطرح شده است؛ اسنادي كه تاكنون اصل آنها در اختيار آژانس نيز قرار نگرفته است و بر مبناي همين ادعاها، آژانس درخواست بازديد مجدد از سايت پارچين را مطرح كرده است.
جمهوري اسلامي ايران بارها تاكيد كرده است كه چنانچه اصل اين سندهاي ادعايي در اختيارش قرار گيرد به سادگي جعلي بودن آنها را ثابت خواهد كرد. باز با اين وجود، تهران معتقد است كه هرگونه همكاري با آژانس بايد بر مبناي تدوين يك مداليته جديد يا ضمانت اجرايي قوي و گامهاي مشخص باشد تا تجربه مداليته سال 2007 تكرار نشود. موضوعي كه به نظر مي رسد تيم آژانس هر بار از آن طفره مي رود تا جايي كه هرمان ناكارتس در پايان مذاكرات چهارشنبه مدعي شد: بار ديگر نتوانستيم از پارچين بازديد كنيم!
 


فضاسازي واشنگتن پست در آستانه مذاكرات ايران و 1+5

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست به نقل از برخي كارشناسان بي نام مدعي شد كه ايران اخيراً تلاش كرده است تا ده ها هزار آهن رباي خاص براي گسترش برنامه هسته اي اش از چين خريداري كند.
اين روزنامه آمريكايي مدعي شد كه برگه سفارش خريد آهن ربا نشان مي دهد كه مقامات ايراني تلاش كردند 100 هزار آهن رباي ساخت چين را يك سال پيش خريداري كنند، ولي مشخص نيست كه آيا ايران اين آهن رباها را به دست آورد يا خير؟
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست با تكرار اتهامات غرب درباره برنامه هسته اي ايران مدعي شد كه يك برنامه پيشرفته مي تواند مسير تهران براي ساخت سلاح هسته اي را كوتاه تر كند.
اين روزنامه در ادامه گزارش مغرضانه خود نوشت كه خريد اين آهن رباها طبق قطعنامه سازمان ملل توسط ايران ممنوع است.
چند تحليل گر مدعي اند كه ايران اگرچه اغلب براي خريد اقلام ممنوعه تلاش كرده است اما اندازه سفارش خريد اين آهن رباها بسيار غيرمعمول و نگران كننده است.
واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت خبر اين سفارشات با اعلام اين كه ايران قصد دارد هزاران سانتريفيوژ براي توليد اورانيوم غني شده بيش تر بسازد، همزمان شده است.
فضاسازي رسانه هاي غربي در آستانه هر مذاكره اي كه ميان ايران و 1+5 برگزار مي شود، تازگي ندارد و تا دور بعدي اين مذاكرات كه قرار است 18 اسفند در قزاقستان برگزار شود، بايد منتظر گزارش هاي جعلي و فضاسازيهايي از اين قبيل بود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ از فجرآفرينان 22بهمن كه ثابت كردند جزء خواص جامعه اند برخلاف برخي خواص كه ثابت كردند به واقع جزء عوامند و به پيروي از ولايت چنين صحنه هايي خلق كردند تقدير و تشكر مي كنم. حماسه اي خلق كردند كه در تاريخ سابقه نداشت.
فرشيدي از اهواز
¤ به مسئولين عرض مي كنم آيه 105 سوره آل عمران را آويزه گوش خود كنند كه مي فرمايد: «مانند كساني نباشيد كه دچار تفرقه شدند آن هم پس از آنكه نشانه هاي روشني به آنان رسيده بود، آنها عذاب بزرگي دارند.»
2519---0912
¤ قبل از برگزاري جشنواره فيلم فجر خيلي تلاش كردم تا با مسئولين برگزاركننده تماس بگيرم و برخي از ناگفته ها را بگويم كه موفق نشدم. يكي از داوران مسابقه فردي است كه ضديت او با نظام و همراهي او با فتنه گران حتي در مراسم تشييع جنازه پدرش قطع نشد و در آن مراسم به خاطر بازداشت امثال جعفرپناهي به نظام تاخت و دهها سابقه سياه ديگر در كارنامه وي ثبت است. حال چنين فردي داور جشنواره فيلم فجر انقلاب اسلامي است؟! او برخلاف نامش از حقيقت تهي است!
طوراني
¤ ملت انتظار تشكر عملي از مسئولين و نمايندگان دارند كه آن هم تبعيت و اجراي منويات رهبري و قانون اساسي است و ملتي كه خون بهترين عزيزان خود را فداي اسلام ناب محمدي(ص) نمودند تا مسئولين با امنيت خاطر در پست و مسئوليت خود به انجام وظيفه قانوني خود بپردازند نه به دعواهاي سياسي مشغول باشند و دغدغه ملت و رهبري را فراموش نمايند. توصيه مي كنم كه هواي نفس را از دل ها بيرون كنند و تابع عقل و شرع و با يكدلي و يكرنگي به خدمتگزاري ملت كه به حق بهترين ملت روي كره زمين اند همت گمارند تا فرداي قيامت حسرت نخورند و به توصيه امام خامنه اي كه فرمودند اين 4 سال را با خدا معامله كنيد جامه عمل بپوشند.
احمدزاده
¤ شهيد آويني: آنچه كه به ما اينچنين قدرتي بخشيده اين است كه ما برخلاف همه دنيا تابع اعتقادمان هستيم نه اقتصادمان.
4283---0916
¤ در آستانه مذاكرات 1+5 هستيم و مسئولان بايد حماسه پرشكوه حضور مردم در راهپيمايي 22بهمن را پشتوانه خود بدانند. همه مردم به عشق رهبر آمدند و حرف همه اين بود كه انقلابي هستيم يعني دنبال انفعال نيستيم همه دنبال اين هستند كه ايران كشور اول دنيا در تمام زمينه ها به خصوص دانش هسته اي شود به فرض محال كه آنها بخواهند تا حدودي سر تحريم ها را شل كنند و ما از سوي ديگر امتياز دهيم و از درصدهاي غني سازي كم كنيم. اگر درد آنها پاكي برنامه است، هيچ كشوري مثل ايران شفاف سازي نكرده است و پيش از آن هم هيچ كشوري تا اين اندازه همكاري را معقول نمي داند. آنها دنبال بهانه هستند بايد تلاش كنيم كه در داخل دولتي كاملاً مطيع ولايت روي كار آيد.
محمد (رضاكيان)
¤ به ملت فهيم و بصير ايران بايد آفرين گفت چرا كه با تمام مشكلات وكاستي ها فقط به عشق رهبر خويش به ميدان آمدند و اعلام وفاداري كردند و نشان دادند كه از تبار مالك و عمار در اين زمان هستند.
1648---0915
¤ اين همه روزنامه هاي بي در و پيكر با تيترهاي نوميدكننده و جشنواره فيلم فجر با هزينه ملت براي فيلم هايي كه از ماهيت انقلابي به دورند و اهداي سيمرغ به آنها از جيب ملت انقلابي واقعاً چه توجيهي دارد؟وزير ارشاد پاسخ دهد براي جرايد و فيلم هايي در تراز انقلاب اسلامي چه كار مفيدي انجام داده است؟
افتخار
¤ چطور روزنامه ايران هيچ به حوادث و حواشي قم نپرداخت؟ آيا به اين علت نبود كه اين حركت توسط جريان انحرافي وابسته به اين روزنامه و ليدرحلقه انحرافي حاشيه ساز صورت گرفته است؟
1829---0912
¤ به آقاي منتجب نيا مي گويم كه زحمت پادويي براي آقاي هاشمي نكشند چرا كه همين شما ها بوديد كه در انتخابات 88 كشور را به آشوب كشيديد همين حرفهاي گنده گنده شماها باعث شد كه امثال كروبي و موسوي نيز باور كنند كسي هستند و مي توانند به مقابله با نظام برخيزند. شما اگر راست مي گوييد 24 ساعت در بين مردم كوچه و بازار بچرخيد تا با نيازهاي واقعي مردم آشنا شويد.
حسني
¤ دولت قطر با پادشاه فاسدي كه دارد به مركز مهم جاسوسي استكبار جهاني به سركردگي آمريكا تبديل شده است. بايد هوشيار بود و از اين جرثومه هاي فساد و شيطنت پرهيز كرد و ديگران را نيز پرهيز داد.
فلاح
¤ بعضي از صحبت هاي آقاي رئيس جمهور در مراسم راهپيمايي روز 22 بهمن در ميدان آزادي تهران را نپسنديدم. چرا ايشان سخناني به زبان مي آورد كه با مواضع ايشان در چند سال گذشته مغايرت دارد.
نادري
¤ كيست كه به داد دانشجوي بسيجي برسد كه زير دست يك استاد سكولار مشاركتي افتاده تمام قوانين به نفع استاد است. خودم يك استاد دانشگاه هستم اما در وزارت علوم بايد قوانين به گونه اي باشد كه از مظلوم حمايت شود. در دانشگاه ... حقوق دانشجويان پايمال و عقايد دانشجويان له مي شود آن ها نمي توانند حرفي بزنند. ما هميشه در اين گونه موارد به خدا پناه مي بريم اما در كشور اسلامي نبايد اين طور باشد كه بگويند هرچه استاد مي گويد بايد تسليم باشيد.
يك استاد دانشگاه
¤ ايرانسل از مبلغ شارژهاي خود از هر پيام تبليغي 50-60 تومان كم مي كند. ظاهرا همراه اول هم همين رويه را در پيش گرفته است. آيا وقتي آن ها پيام مي فرستند بايد از پول شارژ يا در قبض تلفن همراه ما كم شود. لطفا مسئولان اين موارد را پيگيري كنند.
يك شهروند
¤ به خاطر طرح تعريض خيابان دماوند كارگاههاي صنعتي قالب سازي و ريخته گري به ابتداي خيابان شارق (رجي) انتقال يافته اين انتقال وضعيت منطقه را به هم ريخته است از شهرداري منطقه 7 توقع رسيدگي داريم.
يكي از اهالي
¤ 5 ماه است كه از آموزش و پرورش بازنشسته شده ام و هنوز پاداش خدمتم را دريافت نكرده ام با اين ارزش پول و داشتن 3 دانشجو و حقوق 800 هزار تومان چه بايد كرد؟ آيا قانون نگفته كه پاداش را در پايان خدمت هر فرد پرداخت كنيد؟
اكبري
¤ 6 ماه است كه بازنشسته شده ام ولي خبري از پاداش پايان خدمت نيست. با توجه به تورم روزافزون و كاهش ارزش پول درخواست اقدام لازم از سوي مسئولين ذي ربط را دارم.
بازنشسته دادگستري همدان
¤ پليس راهور در روز 22 بهمن خودروهاي برخي شركت كنندگان در راهپيمايي را كه به علت كمبود جا در برخي معابر پارك ممنوع پارك شده بود سي هزار تومان جريمه كرد؟! پيشنهاد مي شود در حوالي دانشگاه تهران، ميدان آزادي كه مراسم خاصي برگزار مي شود همكاري بيشتري با شركت كنندگان شود.
1915---0912
 


ضدحال عسگراولادي به فتنه گران (خبر ويژه)

«شادماني اصلاح طلبان از سخنان عسگر اولادي كم دوام بود و حبيب تعريفي عدو از آب درآمد».
اين مطلب را يك سايت اينترنتي وابسته به روزنامه نگاران زنجيره اي فراري عنوان كرد. خودنويس يادآور شد: شادماني روزنامه ها و رسانه هاي اصلاح طلبان از حمايت نسبي عسگراولادي از موسوي و كروبي كم دوام بود. دبيركل سابق موتلفه در ادامه نامه نگاري هايش با اصلاح طلبان، از برخوردهاي امنيتي با روزنامه نگاران دفاع كرد و نوشت «شما گله كرديد از برخورد مقامات امنيتي با تعدادي از روزنامه نگاران... شما تمام قد از آنها از باب آزادي بيان و آزادي حق تبادل اطلاعات دفاع كرديد... بنده از شما سوال مي كنم مي توانيد تضمين دهيد اينها كه مورد تعقيب نهادهاي امنيتي بودند چند صباح ديگر به دوستان خود در بي .بي.سي و صداي آمريكا نپيوندند.»
عسگراولادي در چند هفته اخير به شدت از سوي فعالان سياسي و روزنامه هاي اصلاح طلب مورد تشويق قرار گرفته بود.
خودنويس مي افزايد: «در جبهه اصلاحات كار به جايي رسيد كه برخي اصلاح طلبان عملا گذشته عسگراولادي را به فراموشي سپردند و شروع به تطهيرش كردند [!] اما، عسگر اولادي در مقابل ستايش اصلاح طلبان و درباره ستايش عطاء الله مهاجراني گفت كه « از ستايش گمراهي چون مهاجراني مغرور نمي شوم».
به گزارش خودنويس، عسگراولادي در پاسخ به نامه سوم ابراهيم اصغرزاده، الياس حضرتي، سعيد ليلاز، محمدجواد حق شناس، مسعود سلطاني فر، سيدرضا نوروززاده و اسماعيل دوستي، از برخي رفتارهاي اصلاح طلبان انتقاد كرده است؛ «اين رفتارها بهانه به دست بدخواهان داد تا چهره شما را در رسانه هاي خارج ملكوك نشان دهند! اين رفتارها در داخل بهانه به برخي داد كه به نادرست شما را ضد انقلاب و ضد ولايت فقيه جلوه دهند! بنده به عنوان كسي كه خيرخواه شما هستم از اين تصويري كه به هر دليل از شما دوستان در جامعه جلوه نموده است متأسف و متأثر هستم... وقتي رژيم صهيونيستي مي گويد اصلاح طلبان به نمايندگي از ما در تهران مبارزه مي كنند با اين گفته چه بايد كرد. شما بهتر از ما مي دانيد كه گردانندگان جنگ رواني آمريكا و رژيم صهيونيستي و انگليس عليه انقلاب، مردم و رهبري توسط روزنامه نگاران ايراني در رسانه هاي دشمن مديريت مي شود. اين روزنامه نگاران زماني در همين دوره اصلاحات در كشور در روزنامه هاي دوم خردادي قلم مي زدند، ما نصيحت مي كرديم و مي گفتيم اينها «منا» نيستند شما دوستان قبول نداشتيد. الان كه كوچ كردند به وطن مطلوب خود، آيا باز ترديد داريد كه اينها «منا نبوده» و نيستند! اينها نه تنها انقلاب و نظام بلكه كشور را به اهداف خائنانه دشمنان نظام فروختند».
 


اگر سكوت كرده بوديم كسي نمي دانست كه براندازيم (خبر ويژه)

ارگان حلقه لندن اذعان كرد آشوب طلبان سال 88، وابستگان گروهك هاي برانداز و تجزيه طلب بودند و اصلاح طلبان در حقيقت با جريان هاي برانداز هم صف شده اند.
سايت جرس وابسته به كديور و مهاجراني مي نويسد: در آغاز سكوت بود. و سكوت همه چيزمان بود. 25 خرداد 88 را مي گويم. سكوتمان را كه شكستيم، هزار قبيله شديم. يكي كرد بود و تجزيه طلب. بغل دستي ما برانداز بود و خبر نداشتيم. يكي بلندگو دستش بود و از امام مي گفت و آن يكي يادش آمد كه اصلا به اين رأي نداده. بسيار پرسيديم كه چرا 25 خرداد هيچ گاه تكرار نشد و غافل از آن كه همين پرسيدن ها و جواب دادن ها، پيامي جز شكستن سكوت نداشت [!]
جرس با ابراز ناخرسندي از اينكه مطالبه شفافيت از فتنه گران باعث لو رفتن ماهيت آنها و جدايي صفوف معتقدان به نظام با جريان هاي ضد انقلاب شده، نسبت به طيف ابراز شگفتي مي كند و مي نويسد: سكوتمان را كه مي شكنيم قبيله قبيله مي شويم. شايد هم گفتن بلد نيستيم و يا ناگفته هايمان شبيه ترند كه تا لب به گفتن باز مي كنيم قبيله قبيله مي شويم. شاعري كه پرسيده بود چرا ما مرده پرستيم، لابد نمي دانست كه مرده ها سكوتشان دايم است.
جرس در ادامه اين مطلب قابل تأمل مي افزايد: آن روزها تاج زاده نوشته بود 25 خرداد يوم الله بود. نوشتم 25 خرداد يوم الله نبود، روز مردم بود. مدتي لازم بود تا بدانم: 25 خرداد روز سكوت بود. از شبكه هايمان بگويم. به هفت پروتكل هم ياراي انتقال و فهم مشترك هيچ پيامي نيست. آنجا هم تنها پيامي كه در شبكه هايمان بي تفسير، و سوءظن، بي سلام و بي خداحافظي، بدون داغ كردن و لايك كردن، به گوش مي رسد و فهم مي شود، «سكوت» است... هنوز هم هر چه مي نگرم... هر چه مي گردم چاره اي نيست؛ كه نيست... حالا هم براي آنكه سبز ماند، بايد سكوت كرد.[!]
شايان ذكر است در فتنه رنگين كماني سال 88 گروهك هاي متنوعي شامل سلطنت طلبان، منافقين، اعضاي سابق فدائيان خلق و حزب توده، بهائيان، نهضت آزادي، جبهه ملي، حزب مشاركت، مجمع روحانيون و... نقش آفريني كرده و به تعبير رضا ربع پهلوي در يك تقاطع به هم رسيده بودند.
فتنه گران در آغاز ادعا مي كردند نگران تقلب و آراي جا به جا شده اند اما به تدريج كار آشوب گران به حذف اسلام از جمهوري اسلامي، هتاكي عليه امام و رهبري و سرانجام هتاكي هاي بي سابقه روز عاشورا كشيد و باعث لو رفتن ماهيت واقعي منافقين جديد شد.
 


قيم هاي خارجي پادوهاي خود را فراموش نكرده اند (خبر ويژه)

آمريكا، انگليس و فرانسه از موضع قيمومت فتنه گران، خواستار آزادي عناصر بازداشتي و رفع محدوديت هاي موسوي و كروبي شدند.
اين موضع گيري چند هفته پس از ملاقات اعضاي گروهك موسوم به شوراي هماهنگي سبز (مزروعي، اميرارجمند و چند عضو گروهك ملي-مذهبي) با برخي اعضاي يكي از كميته هاي فرعي شوراي اروپا صورت گرفت. در اين ملاقات فرستادگان فتنه گران از اروپايي ها خواسته بودند فشار بر ايران را تشديد كنند در غير اين صورت تا هنگامي كه جمهوري اسلامي روي كار است، جهان روي آرامش نخواهد ديد.
وزارت خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي با ادعاي اينكه موسوي و كروبي هيچ جرمي مرتكب نشده اند، مدعي شد كه آنها مورد آزار و اذيت قرار دارند. ويكتوريا نولند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا خواستار رفع محدوديت از موسوي و كروبي و آزادي افراد بازداشت شده در جريان حوادث 3 سال قبل شد.
همزمان الستربرت معاون وزير خارجه انگليس در بيانيه مشابهي خواستار آزادي آقايان موسوي و كروبي شد.
وزارت خارجه فرانسه نيز با بيان اينكه «در دومين سالگرد محدوديت آقايان موسوي و كروبي، آنها را فراموش نكرده ايم»، در بيانيه خود نوشت: ما فعالان سياسي و حقوق بشر ايراني كه در زندان به سر مي برند را فراموش نكرده ايم. جمهوري اسلامي آنها را آزاد كند.
حمايت علني رژيم هاي استكباري از برخي سران فتنه در حالي است كه اين رژيم ها 3 سال پيش نيز از آشوب و براندازي در ايران حمايت كردند. دولت آمريكا در زمان حاكميت اصلاح طلبان بارها به طور علني اعلام كرد كه از اصلاح طلبان در ايران حمايت مي كند. بعدها اتحاديه اروپا به هنگام انتخابات مجلس هفتم تصريح كرد به علت رد صلاحيت اصلاح طلبان كليدي انتخابات ايران را مشروع نمي داند. برخي اعضاي سفارت انگليس نيز در جريان آشوب هاي سال 88 در وسط اغتشاشات خياباني بازداشت شدند.
نوكري و تحت الحمايگي بيگانگان و به ويژه رژيم هاي منفور آمريكايي و اروپايي، به تدريج به ويژگي آشكار طيفي از منافقين مدعي اصلاح طلبي- منحل در گروهك هاي برانداز- تبديل شده و آنها جاي يانكوفيل و انگلوفيل هاي قديمي را پر كرده اند. حمايت پررنگ رسانه هاي رسمي آمريكا و انگليس از اين طيف مدعيان اصلاح طلبي، بارها با اعتراض گروه هاي قديمي تر اپوزيسيون مواجه شده است.
 


اصلاح طلبان همچنان در تعليق (خبر ويژه)

رئيس ستاد برگزاري كنگره اصلاح طلبان از برگزاري اين كنگره در روزهاي آينده خبر داد.
علي محمد غريباني گفت: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات تصميم گرفته به منظور شركت فعال در انتخابات خردادماه 92 كنگره بزرگ اصلاح طلبان را در روزهاي آينده برگزار كند.
وي افزود: در جلسه روز يكشنبه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره زمان دقيق برگزاري كنگره به جمع بندي نهايي خواهد رسيد و پس از تعيين زمان دقيق نسبت به برگزاري هرچه باشكوه تر كنگره اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.
كنگره اصلاح طلبان پيش از اين قرار بود در 27 و 28 دي ماه برگزار شود كه به خاطر بلاتكليفي نسبت به فتنه گران لغو شد.
در همين حال محمدرضا تابش خواهرزاده خاتمي و نماينده مجلس در مصاحبه با «آريا» گفت: آقاي خاتمي نگفته كه اگر شرايط فراهم شود، ممكن است در انتخابات كانديدا شود.
تابش درباره كانديداتوري هاشمي رفسنجاني هم گفت: آقاي هاشمي به دليل شخصيت ممتاز انقلابي و سوابق خوب اجرايي و انقلابي كه دارد در هر جايگاهي كه قرار گيرد مي تواند تحولات خوبي ايجاد كند. هاشمي مرد عبور از بحران هاست اما در حال حاضر علاقه ايشان به كانديداتوري و همچنين شرايط سني آقاي هاشمي و مسائلي كه در جامعه به وجود آمده و خواسته هايي كه نسل جوان دارد خود ايشان بايد در نهايت به جمع بندي برسد كه آيا مي خواهد در انتخابات شركت كند يا نه. بنده به آقاي هاشمي علاقمند هستم به همين دليل درباره ايشان اينگونه صحبت مي كنم.
اظهارات تابش درباره خاتمي در حالي است كه خاتمي جزو متهمان و مجرمان اصلي فتنه و آشوب طلبي سال 88 محسوب مي شود و از جمله بنابر اعلام صريح شوراي نگهبان درباره فتنه گران فاقد صلاحيت است. به عبارت ديگر ادعاي نامزدي وي در واقع اعلام ضمني عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات و نوعي مقابله جويي محسوب مي شود. اين واقعيت را برخي عناصر تندرو حزب مشاركت نظر ع-ب در مصاحبه هاي خود مورد تصريح قرار داده اند.
 


اوباما مدل آمريكايي استالين است (خبر ويژه)

سيطره آمريكا رو به زوال است. ما در عراق شكست سختي از مردم خورديم.
نوام چامسكي منتقد و تحليلگر آمريكايي با بيان اين مطلب در مصاحبه با روزنامه گاردين اظهار داشت: به تجاوز آمريكا به عراق نگاه كنيد. همه (مگر ايدئولوگ هاي خشكه باور) قبول دارند كه عشق ما به دموكراسي نبود كه دست مايه تجاوز به عراق شد، بلكه چون عراق دومين يا سومين منبع نفت در جهان است و چون درست در مركز منطقه انرژي خيز قرار دارد. اگر اين حرف را بزنيد، مي گويند داريد نظريه توطئه مي پرورانيد. ايالات متحده در عراق شكست سختي از ملي گرايي عراقي خورد؛ اين ملي گرايي عمدتاً در قالب مقاومت هاي غير خشن ظاهر شد. ايالات متحده مي توانست شورشيان را بكشد، اما از پس نيم ميليون آدمي كه در خيابان ها تظاهرات مي كردند برنمي آمد. عراق، قدم به قدم، توانست كنترلي را كه توسط نيروهاي اشغال گر ايجاد شده بود در هم بشكند.
خبرنگار به چامسكي مي گويد: به نوشته نيويورك تايمز «گيجي سياست ها در قبال بهار عربي نشان مي دهد كه انگيزه هاي ايالات متحده چه قدر متناقض شده اند، انگيزه هايي مثل حمايت از تغييرات دموكراتيك، تمايل به ثبات، احتياط نسبت به اسلامگراهايي كه بدل به نيروهاي بالقوه سياسي شده اند.» شما در اين باره چه فكر مي كنيد؟
چامسكي در پاسخ اظهار مي كند: دو تا از اين ها درست هستند. ايالات متحده به دنبال ثبات است. اما بايد به ياد داشت كه منظور از ثبات چيست. ثبات به معني هم نوايي با نظم ايالات متحده است. خب، براي مثال، يكي از اتهام هايي كه به ايران مي زنند اين است كه عراق و افغانستان را ناآرام مي كند. چه طور؟ با گسترش دادن نفوذ خود در كشورهاي همسايه. از سويي ديگر، ما وقتي به اين كشورها تجاوز مي كنيم و ويران شان مي كنيم، داريم «ثبات دهي»شان مي كنيم.
وي خاطرنشان كرد: تمايل ما به دمكراسي در همان سطحي است كه ژوزف استالين از تعهد روسيه به آزادي و دموكراسي و برابري براي جهان مي گفت.
وي با بيان اينكه «با توجه به گزارش هاي موجود، تمايل آمريكا به دموكراسي جوك بدي خواهد بود» مي گويد يكي از دانش پژوهان اصلي در زمينه آنچه «ترويج دمكراسي» ناميده مي شود تامس كاروترس است كه بسيار محافظه كار و عميقاً يك نئو-ريگاني قلمداد مي شود و نه يك ليبرال دوآتشه. وي در دولت ريگان كار مي كرد و چندين كتاب نوشت كه اصول «ترويج دموكراسي» را مورد بررسي قرار مي دهند. وي مي گويد اين همان آرمان ريشه دار آمريكايي است، اما تاريخ جالب و خنده داري دارد. تاريخ اش اين است كه همه دولت هاي ايالات متحده «اسكيزوفرنيك» بوده اند. آن ها فقط در صورتي از دموكراسي دفاع كرده اند كه با منافع اقتصادي و استراتژيك مشخصي در هماهنگي باشد. وي اين [گرايش] را يك جور آسيب شناسي غريبي مي داند كه انگار ايالات متحده نيازمند درمان رواني يا چيزي در همين مايه هاست.
چامسكي گفت: اگر اسرائيل به لبنان تجاوز مي كند و هزار نفر را مي كشد و نيمي از كشور را ويران مي كند اشكالي ندارد. جالب است. باراك اوباما قبل از اين كه رئيس جمهور شود سناتور بود. در مقام سناتوري كار چنداني نكرد، اما در طول تجاوز اسرائيل به لبنان در سال 2006 وي از لايحه اي حمايت كرده بود كه مي گفت ايالات متحده مانع از اقدامات نظامي اسرائيل نشود تا اين كه [اسرائيلي ها] به اهداف شان دست يافتند و [همچنين اين لايحه مي خواست] ايران و سوريه را سانسور كنند چون اين دو كشور داشتند از مقاومتي حمايت مي كردند كه عليه ويران سازي جنوب لبنان به دست اسرائيل (پنج بار در ظرف اين 25 سال) بود.
چامسكي معتقد است: اگر كسي آمريكا را به پرسش بگيرد، منجر به حمله عصبي مي شود و متهم به ضد آمريكايي يا «نفرت از آمريكا». جالب اين جاست كه اين مفاهيم در جوامع دمكراتيك وجود ندارد، فقط در جوامع تماميت خواه هستند كه وجود دارند چون در آن جاها مفروض و بديهي پنداشته مي شوند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10