(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 30 بهمن  1391 - شماره 20433

كويت براي تأمين امنيت مرزي از اسرائيل كمك گرفت
اتحاديه ملت هاي عربي در بيروت اعلام موجوديت كرد
چهارسوي پنج قاره
مردم ليبي دومين سالگرد انقلاب راجشن گرفتند
خشم فراگير در پاكستان عليه قتل عام شيعيان كويته
عمليات گسترده ارتش سوريه
 در چند شهر براي پاكسازي تروريست ها
راشد الغنوشي در جمع اسلامگرايان:
النهضه ستون فقرات انقلاب تونس است
جمع آوري 10ميليون امضا
براي لغو ممنوعيت حجاب در مدارس تركيه
آغاز محاكمه وزير خارجه مستعفي رژيم صهيونيستي
جنگ و گريز با مأموران آل خليفه در خيابان هاي بحرين
رايزني احزاب سياسي در قاهره براي حل و فصل بحران مصر
تظاهرات ضددولتي در 50 شهر اسپانيا
سلسله انفجارها در عراق
 53 شهيد و 82 مجروح برجاي گذاشت


كويت براي تأمين امنيت مرزي از اسرائيل كمك گرفت

استاندار بصره از انعقاد قرارداد مرزي بين كويت و شركت هاي اسرائيلي انتقاد كرد و آن را براي عراق خطرناك خواند.
به گزارش فارس، «صباح البروني» رئيس شوراي استانداري بصره(استاندار) با اشاره به انعقاد قراردادهاي تامين امنيت مرزهاي كويت با يك شركت صهيونيستي اظهار داشت: اين اقدام كويت به طور آشكار، پيامي تحريك آميز است و به روابط دو طرف آسيب جدي مي رساند.اين مقام عراقي با اشاره به حساسيت مرزهاي دو كشور در منطقه خليج فارس متذكر شد: پارلمان كويت (مجلس الامه) هنگامي كه با كمك گرفتن از شركت هاي خارجي براي مراقبت از مرزهاي خود موافقت كرد از تابعيت آنها اطلاع داشت اما با وجود اين، از اين اقدام استقبال و موافقت خود را اعلام كرد.البروني تصريح كرد: در اين خصوص به وزارت خارجه عراق اعتراض شده است تا از وزارت خارجه كويت بخواهد تا اقدامات لازم را براي بازگشت روند امور به شرايط عادي ايجاد كند.
 


اتحاديه ملت هاي عربي در بيروت اعلام موجوديت كرد

اتحاديه ملت هاي عربي به جاي اتحاديه عرب در بيروت اعلام موجوديت كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، شماري از روشنفكران، سياستمداران و فعالان عرب در عرصه رسانه براي دفاع از قضايا و حقوق عربي و در صدر آن آرمان فلسطين با تشكيل جلسه در بيروت، اتحاديه ملت هاي عربي تشكيل دادند.
پس از آن كه اتحاديه عرب در حمايت از حقوق عربي شكست خورد و به ابزاري براي توطئه و تحريك عليه حقوق عربي تبديل شده است شماري از روشنفكران، سياستمداران و فعالان عرب و خارجي براي دفاع از حقوق ملت هاي عرب اين اتحاديه را تشكيل دادند.
در اين اجلاس همه شركت كنندگان درباره خطرناك بودن توطئه اتحاديه عرب عليه حكومت، ملت و ارتش برخي از كشورها و به ويژه سوريه هشدار دادند و ابراز اميدواري كردند اتحاديه ملت هاي عربي بتواند كوتاهي اتحاديه عرب در حمايت از حقوق ملت هاي عربي را جبران كند.
 


چهارسوي پنج قاره

غارت منابع نفتي مصر
وزير نفت مصر از غارت 480 ميليارد دلاري منابع نفتي توسط اسرائيل در صحراي سينا خبر داد. وي گفت دولت قاهره در مراجع قضايي بين المللي عليه تل آويو شكايت خواهد كرد.
بدبيني به آشتي ملي
بر طبق يك نظرسنجي انجام شده در ميان فلسطينيان، اكثر آنان نسبت به تحقق آشتي ملي در سال 2013 خوش بين نيستند. 67 درصد فلسطينيان علت بدبيني خود را مانع تراشي اسرائيل، دخالت هاي خارجي و بازداشت هاي پياپي رهبران حماس مي دانند.
انصراف هند از خريد گنبد آهنين
دهلي نو اعلام كرد به دليل ناكارايي سيستم گنبد آهنين اسرائيل از خريد آن منصرف شده است.فرمانده نيروي هوايي هند اظهار داشت، گنبد آهنين به خاطر ضعف هاي متعدد قادر به دفاع از حريم هوايي و مرزهاي قلمرو بزرگ هند نخواهد بود.
سفر محمود عباس به پاكستان
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي يك سفر سه روزه وارد اسلام آباد پايتخت پاكستان شد.
اين اولين سفر محمود عباس به پاكستان پس از اعطاي حق كشور ناظر غير عضو توسط سازمان ملل در سال گذشته ميلادي به فلسطين محسوب مي شود.
اوباما، جنايتكار جنگي
استاد دانشگاه آمريكا باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور را به دليل استفاده از پهپادهاي تروريستي جنايتكار جنگي خواند.
وي اظهار داشت، قرباني شدن هزاران كودك در حملات تروريستي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا ارتكاب جنايت جنگي از سوي نيكسون، بوش و اوباما است.
استفاده از جنگنده ناتو هرگز
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان اعلام كرد دستوري صادر مي كند كه براساس آن ارتش افغانستان تحت هيچ شرايطي از جنگنده هاي ناتو كمك نخواهد خواست.
اين ممنوعيت پس از آن صادر مي شود كه نيروهاي ناتو طي روزهاي اخير حملات هوايي انجام دادند كه به كشته شدن 10 غيرنظامي از جمله پنج كودك و چهار زن منجر شد.
 


مردم ليبي دومين سالگرد انقلاب راجشن گرفتند

مردم ليبي دومين سالگرد پيروزي انقلاب خود را در پايتخت و شهرهاي بزرگ اين كشور جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه كشور ليبي پس از دو سال سقوط رژيم «معمر قذافي» هنوز به آرامش نرسيده است و مقامات ليبيايي هم به كم كاري و كوتاهي در مورد انجام اصلاحات و اجرايي كردن آرمان هاي انقلاب متهم مي شوند، هزاران تن از مردم ليبي طي روزهاي 27 و 28 بهمن در شهرهاي طرابلس، بنغازي و ساير شهرهاي بزرگ پيروزي انقلاب خود را جشن گرفتند.
دولت و نيروهاي امنيتي ليبي براي اينكه هيچ حادثه ناگواري پيش نيايد، مرزها را بستند، پروازهاي بين المللي را متوقف كردند و در سراسر كشور تدابير ويژه اي را به اجرا گذاشتند.
در بنغازي مردم با تجمع مقابل ساختمان اداره امنيت اين شهر شعارهايي را در حمايت از انقلاب سر دادند.
در همين حال «محمد البرغثي» وزير دفاع ليبي اعلام كرد كه از زمان وقوع انقلاب مردم ليبي در هفدهم فوريه 22 هزار نفر مفقود و بيش از 30 هزار نفر ديگر كشته شده اند.
 


خشم فراگير در پاكستان عليه قتل عام شيعيان كويته

در پي عمليات تروريستي پر تلفات عليه غيرنظاميان شيعه در كويته پاكستان، خشم و نفرت عمومي عليه تروريست ها سراسر اين كشور را فراگرفت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، حملات تندروهاي وهابي عليه شيعيان پاكستان موجي از خشم عمومي را در سراسر پاكستان عليه تروريست ها به وجود آورد. مردم مسلمان اعم از شيعه و سني در شهرهاي مختلف عليه شرايط جاري اعتراض مي كنند و اين اعتراضات ابعاد تازه اي گرفته است و احتمال مي رود كه دولت نتواند اين اعتراضات را تحت كنترل درآورد.«لشكر جهنگوي» كه از گروه هاي تندرو وابسته به وهابيون است و نسبت به شيعيان بيرحمانه عمل مي كند، روز شنبه نيز در شهر «كويته» مركز ايالت بلوچستان پاكستان دست به انفجار تروريستي زد. براساس آخرين آمارها، شمار شهداي اين حادثه خونين 84 نفر و مجروحان نيز حدود 200 تن اعلام شد. اين تلفات ناشي از انفجار بمبي بود كه در تانكر جاسازي شده بود. كارشناسان مقدار موادمنفجره را 800 تا 1000 كيلوگرم برآورد كرده اند. بيشتر قربانيان و زخمي هاي اين انفجار كه در بازار شلوغ كويته روي داده است، شيعيان غيرنظامي (از قوم هزاره) بودند. برخي منابع خبري اعلام كردند 40 نفر از قربانيان اين حادثه زن و كودك بودند.
پنج هفته قبل نيز كويته پاكستان شاهد عمليات تروريستي عليه زائران شيعه بود. در اين عمليات نيز 120 تن جان باختند.
در پي وقوع اين رويداد خونين، اعضاي ارشد حزب هزاره بلوچستان پاكستان اعلام كردند در صورتي كه تروريست ها و طراحان اين عمليات خونين ظرف 48 ساعت از سوي دولت بازداشت نشوند، شيعيان مقابل ساختمان دادگاه عالي شهر كويته دست به تحصن گسترده مي زنند.
جمعه گذشته نيز صدها نفر از مردم پاكستان در شهر پيشاور با برپايي تظاهرات كشتار و ترور شيعيان را محكوم كرده اند.
لشكر جهنگوي و «سپاه محمد» با هدف كشتار و ترور شيعيان در پاكستان شكل گرفته اند و سال هاست كه در شهرهاي پرجمعيت جنوبي و غربي پاكستان فعال هستند.
اين دو گروه تروريستي را وهابيون به وجود آورده اند.
مقامات پاكستان و «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان كشتار شيعيان در كويته پاكستان را محكوم كردند.
 


عمليات گسترده ارتش سوريه

در چند شهر براي پاكسازي تروريست ها

ارتش سوريه براي پاكسازي تروريست ها در استان هاي ريف دمشق، درعا، حمص، ادلب و حلب دست به عمليات گسترده نظامي زد.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي ارتش سوريه به تعقيب تروريست ها در تعدادي از مناطق و روستاهاي استان ريف دمشق ادامه دادند و ده ها نفر از آنها را به هلاكت رساندند.در استان هاي حمص، درعا، ادلب و حلب نيز نيروهاي ارتش به تعقيب افراد مسلح تروريست ادامه دادند و همه آنها را كشتند يا زخمي كردند.
در شهر حلب تعداد زيادي از مخفي گاه هاي تروريست ها از سوي ارتش سوريه كشف و تجهيزات و مهمات آنان منهدم شد.
بيش از 60 تروريست نيز به هنگام تلاش براي فرار به لبنان از سوي ارتش سوريه در منطقه قصير استان حمص هدف قرار گرفته و به هلاكت رسيدند.نيروهاي ارتش سوريه همچنين تلاش يك فرد انتحاري براي منفجر كردن يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده در ريف دمشق را ناكام گذاشتند.با پاكسازي اين مناطق آرامش به شهرها بازگشت و مردم اين شهرها از نيروهاي ارتش سوريه قدرداني كردند.
اين در حالي است كه يك منبع آگاه نظامي اعلام كرد در درگيري بين دو گروهك تروريستي در منطقه الربيعه در استان لاذقيه ده ها تروريست كشته شدند.از سوي ديگر وزير آشتي ملي سوريه بار ديگر بر پايبندي كشورش براي برگزاري گفت وگوي ملي در داخل با مديريت سوري ها تاكيد كرد.وي افزود، اين گونه امور به حق حاكميت و استقلال مربوط مي شود.
اين در حالي است كه به رغم تلاش ها براي حل و فصل سياسي بحران سوريه رهبران اروپا بار ديگر بركناري بشار اسد از قدرت و انتقال سريع قدرت در اين كشور را خواستار شدند.وزير دفاع انگليس در كنفرانسي در امارات اظهار داشت، ما همه گزينه هاي خود را درباره سوريه حفظ مي كنيم اما تمايل داريم كه در سوريه تغييري از داخل اين كشور اتفاق بيفتد تا بتوان شرايطي مناسب براي تغيير سوريه بدون دخالت نظامي ايجاد كرد.ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در يك مصاحبه مطبوعاتي اظهار داشت، آمريكا منتظر تغييرات در اوضاع سوريه است.
اما تلاش كنوني ما تقويت ائتلاف مخالفان سوريه و ارتباط اين گروه با گروه هاي سياسي داخل سوريه است چرا كه با وجود آنها مي توان در روند انتقالي قدمي رو به جلو برداشت.
ساير رويدادها
¤ كنفرانس بين المللي حمايت از فلسطين و سوريه در لبنان برگزار شد.
¤ كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل تاكيد كرد، جامعه جهاني درباره دخالت نظامي در سوريه ترديد دارد زيرا مطمئن نيست كه درگير شدن در يك جنگ تمام عيار و طولاني چه نفعي مي تواند براي جهان داشته باشد.
¤ ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه هفت تن از زخمي هاي مخالفان به بيمارستاني در اراضي اشغالي منتقل شده اند.
 


راشد الغنوشي در جمع اسلامگرايان:

النهضه ستون فقرات انقلاب تونس است

رهبر اسلامگراي تونس تشكيل دولت تكنوكرات در اين كشور را فاقد مشروعيت و تهديدي براي وحدت ملي دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، «راشد الغنوشي» رئيس جنبش اسلامگراي تونس روز شنبه در جمع ده ها هزار تن از طرفداران «حزب النهضه» اظهار داشت: ما با دولت ائتلاف ملي كه از مشروعيت مجلس موسسان برخوردار باشد موافق هستيم.
رهبر اسلامگراي تونس با اشاره به تهديدات و فشارهاي داخلي و خارجي به جريان حاكم اسلامي در اين كشور طي دو سال گذشته خاطرنشان كرد: تا زماني كه از حمايت و پشتوانه مردمي برخوردار باشيم از حكومت خارج نخواهيم شد، چرا كه النهضه ستون فقرات انقلاب تونس است.
الغنوشي در جمع حاميان خود ابراز اميدواري كرد كه موانع پيش رو در تشكيل دولت جديد برطرف شود و يادآور شد: النهضه تا زماني كه از اعتماد ملت تونس برخوردار است هرگز از حكومت كوتاه نخواهد آمد و تشكيل دولت تكنوكرات به منزله لغو دولت كنوني منتخب و به نوعي كودتا عليه مشروعيت آن است.
اين رهبر اسلامگرا در مغرب عربي هشدار داد: خروج النهضه از دولت حاكم در تونس در حقيقت تهديدي براي وحدت ملي است و تجربه خروج آن به نفع مخالفان دولت و كشور نخواهد بود.گزارش شبكه هاي خبري حاكي است: نزديك به صدهزار نفر از مردم تونس روز شنبه با برپايي تظاهرات در پايتخت حمايت خود را از دولت «حمادي جبالي» اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه بنا به گزارش شبكه خبري «يورونيوز»، در نوع خود يكي از بزرگترين تظاهرات در تونس بود، حمايت خود را از دولت حاكم اعلام كردند.
سخنگوي وزارت كشور تونس اعلام كرد: بيش از 100 هزار تن در اين تظاهرات شركت كردند كه اين تعداد تقريبا دو برابر كساني است كه پس از ترور «شكري بلعيد» فعال تونسي در تشييع جنازه وي شركت كرده بودند.
براساس گزارش ها، تظاهركنندگان طرفدار حزب اسلامگراي تونس به منظور حمايت شان از قانوني بودن دولت تونس در پايتخت اين كشور تجمع كردند.
اين تظاهرات پس از آن صورت گرفت كه حمادي الجبالي تحت فشار رسانه هاي خبري مخالفان، با وجود وابستگي هايش به حزب النهضه، پس از تنش هاي ضددولتي كه در جريان ترور بلعيد پيش آمد، تصميم گرفت، به تشكيل دولتي جديد متشكل از احزاب مختلف تونس روي بياورد. حمادي الجبالي قبلا طي سخناني گفته بود كه براي مهار كردن بحران موجود، دولت تكنوكرات تشكيل خواهد داد ولي حزب النهضه كه وي عضو آن است با اين پيشنهاد مخالفت كرد. اين در حالي است كه قرار است امروز دولت جديد تونس تشكيل و اسامي اعضاي آن اعلام شود.
 


جمع آوري 10ميليون امضا

براي لغو ممنوعيت حجاب در مدارس تركيه

بيش از 10 ميليون شهروند ترك با امضاي طوماري، از نخست وزير تركيه خواستند به ممنوعيت استفاده از حجاب در ادارات و مدارس پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سنديكاي كاركنان دولت در تركيه از مخالفان ممنوعيت حجاب 10ميليون امضا جمع آوري كرد. «گوناي كابا» نماينده اين سنديكا در شهر «قيصري» اعلام كرد: جمع آوري بيش از 10 ميليون امضا نشانه اراده مشترك 75 ميليون جمعيت تركيه است.
وي با اشاره به اين كه سنديكاي كاركنان دولتي تركيه از روز 14 ژانويه (23دي) سال جاري شروع به جمع آوري امضا از شهروندان تركيه كرده است، گفت: «ملت و كاركنان دولت به ما اعتماد كرده اند و ما در تلاش هستيم به اين اعتماد مردم پاسخ دهيم و در 81 شهر و روستاي تركيه اقدام به جمع آوري امضا كرديم.»
سنديكاي كاركنان بخش دولتي تركيه اعلام كرده است كه امضا 10 ميليون شهروند براي لغو ممنوعيت حجاب در مدارس و لغو منع استخدام كاركنان محجبه در دواير دولتي را به رئيس جمهوري تركيه ارائه خواهد كرد.
سنديكاي كاركنان دولت تركيه پيشتر فعاليت خود را براي آزادي لباس در بخش دولتي آغاز كرده است.
چندي پيش در پي اجباري بودن استفاده دانش آموزان و معلمان از پوشش يكسان در مدارس تركيه و حل نشدن معضل ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس اين كشور، انجمن همبستگي با مظلومين تركيه و برخي ديگر از تشكل هاي مردم نهاد اين كشور با همراهي اقشار مسلمان و متدين با برپايي تظاهرات در اسلامبول اعتراض خود را نسبت به ادامه ممنوعيت حجاب ابراز كردند.
خبر ديگر اينكه هزاران تن از شهروندان تركيه با برگزاري تظاهرات گسترده در پايتخت اين كشور، استقرار موشك هاي پاتريوت را در خاك تركيه محكوم كردند و عليه آمريكا و ناتو شعار دادند.به گزارش پايگاه اينترنتي «پارسيان»، شهر آنكارا شنبه شاهد تظاهرات گسترده اقشار مختلف مردم تركيه عليه استقرار موشك هاي پاتريوت در كشورشان بود. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي خشم خود را نسبت به اين مسئله نشان دادند و خواستار خروج نيروهاي آمريكايي و ناتو از كشورشان شدند. هم اكنون حدود 1300نظامي ناتو و آمريكايي در مراكز استقرار پاتريوت مستقرند كه در نزديكي مرزهاي سوريه قرار دارند. غربي ها حدود 26 پايگاه نظامي در خاك تركيه دارند.
خاطرنشان مي شود سياست هاي مداخله جويانه حزب عدالت و توسعه به رياست «رجب طيب اردوغان» در سوريه، با مخالفت و محكوميت شديد جريان هاي سياسي و مردم اين كشور روبه رو شده است.
از سوي ديگر، «محمد شكر» از نمايندگان پارلمان تركيه با اشاره به سياست هاي دولت اردوغان كه چشم خود را بر جنايات تروريست ها در سوريه بسته است، افزود: دولت تركيه اين كشور را به سوي سرنوشت خطرناك و نامعلومي پيش مي برد.
«سادات اركين» نويسنده و تحليلگر ترك در مقاله اي نوشت: سياست هاي دولت اردوغان، امنيت ملي تركيه را در معرض خطر قرار داده است.
در همين حال، روزنامه «تودي زمان» چاپ تركيه نوشت: شش سامانه دفاع موشكي پاتريوت ناتو كه هم اكنون در چند استان تركيه مستقر هستند و به منظور دفاع از حملات احتمالي از جانب سوريه در تركيه نصب شده اند، آنچنان كه بايد كارآمد نيستند.
 


آغاز محاكمه وزير خارجه مستعفي رژيم صهيونيستي

دادگاه رسيدگي به اتهامات وزير خارجه مستعفي اسرائيل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه صهيونيستي «هاآرتص»، آويگدور ليبرمن كه به اتهام فريب و سوء استفاده از اعتماد عمومي متهم شده است روز گذشته در دادگاه حاضر شد تا به اتهامات وارده پاسخ دهد. ليبرمن متهم است كه در قبال دريافت اطلاعات از «زعيوبن عاريه» سفير سابق اسرائيل در بلاروس، سفارت اسرائيل در لتوني را به او سپرده است.
همين اتهامات بود كه موجب شد ليبرمن به فاصله يك ماه مانده تا انتخابات پارلماني از سمت خود كناره گيري كند. او اين كار را به اين اميد انجام داد تا مصونيت قضايي اش رفع شود و پرونده او پيش از انتخابات بررسي شود. اما اين امر محقق نشد و انتخابات پارلماني اسرائيل در حالي برگزار شد كه فهرست انتخاباتي مشترك «ليكود-بيتنا» به رهبري «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي و ليبرمن توانست با كسب 32 كرسي پيروز انتخابات شود.
حالا پرونده باز قضايي ليبرمن موجب شده تا او نتواند بار ديگر به وزارت خارجه بازگردد و از سويي او رقبايي نيز براي تصدي اين سمت پيدا كرده است. به همين جهت او تلاش خواهد كرد تا خود را از اتهامات تبرئه كند.از سوي ديگر، وزير اسيران فلسطيني گفت، اين هفته راهپيمايي هايي در حمايت از اسيران فلسطيني كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي اعتصاب غذا كرده اند برگزار خواهد شد.
وي افزود، وضع اسيران فلسطيني كه اعتصاب غذا كرده اند خطرناك است و حال آنها پيوسته رو به وخامت مي گذارد و اسرائيل مسئول كامل جان آنان است.خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز تأكيد كرد، حماس خواستار مشاركت ملي واقعي در راستاي ترميم شكاف داخلي و احياي وحدت ملي فلسطين است
.وي افزود، حماس قصد كنار زدن كسي را ندارد و هرگز به كسي نيز اجازه نخواهد داد كه اين جنبش را از صحنه خارج سازد.رئيس دفتر سياسي حماس تأكيد كرد، حماس از توافق تمامي طرف ها بر سر حل و فصل بحران داخلي از طريق برگزاري انتخابات حمايت مي كند.خليل الحيه يكي ديگر از رهبران حماس نيز مسدود كردن تونل هاي مرزي توسط مصر را محكوم كرد.
 


جنگ و گريز با مأموران آل خليفه در خيابان هاي بحرين

نظاميان رژيم آل خليفه در مراسم تشييع جنازه يكي از شهداي انقلاب بحرين به معترضان يورش بردند و تعدادي از آنها را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، نيروهاي امنيتي بحريني شركت كنندگان در مراسم تشييع شهيد حسين الجزايري 16 ساله را در منطقه الديه به شدت سركوب و تعدادي از شهروندان بحريني را مجروح كردند.
وي روز پنجشنبه در سالگرد انقلاب در تيراندازي نيروهاي امنيتي به شهادت رسيد. شماري از علما و نمايندگان مخالفان در پيشاپيش هزاران تشييع كننده در منطقه الديه در حركت بودند و شعار «سرنگون باد حمد» و «قصاص قاتلان» سر مي دادند.
تعدادي از جوانان شركت كننده در اين مراسم نيز با پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف از خود دفاع كردند.
جمعيت الوفاق بحرين با صدور بيانيه اي حمله به شركت كنندگان در اين مراسم را محكوم كرد.
رژيم آل خليفه حتي از ديدار مادر شهيد الجزايري با فرزندش در پزشكي قانوني جلوگيري كرد.
شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر رژيم بحرين به سبب استفاده از زور براي سركوب تظاهرات مردم بحرين را محكوم كرد. اين شبكه عربي اعلام كرد، استفاده رژيم آل خليفه از شيوه هاي امنيتي عليه تظاهرات مسالمت آميز مردم نشان مي دهد كه پيشنهادهاي ارائه شده براي گفت وگو ظاهري است.
 


رايزني احزاب سياسي در قاهره براي حل و فصل بحران مصر

نخستين دور از نشست رهبران جبهه نجات ملي و دبيركل حزب حاكم آزادي و عدالت به منظور برون رفت، از بحران جاري مصر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در ديدار «سعد الكتاني» دبير كل حزب حاكم آزادي و عدالت ( شاخه سياسي اخوان المسلمين) و «محمد البرادعي» از رهبران جبهه موسوم به نجات ملي و «سيد البدوي» رئيس حزب الوفد كه هر دو از رهبران اصلي جناح مخالف دولت هستند، راه هاي خروج از بحران سياسي كنوني مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در اين دور از نشست كه به ابتكار حزب هم پيمان دولت (حزب سلفي النور) برگزار شد و اخوان المسلمين آن را مثبت و سازنده ارزيابي كرد، مقرر شد تا زمينه و بستر مناسب براي آغاز مذاكرات ميان سران مخالفان و «محمد مرسي» رئيس جمهور اسلامگراي مصر فراهم شود.
حزب النور كه دومين حزب بزرگ مصر به شمار مي رود، قبلاً آغاز مذاكرات بين مرسي و جبهه نجات ملي براي بررسي مسائل سياسي مورد اختلاف را پيشنهاد كرده بود.
«نادر بكار» از رهبران حزب سلفي النور پيشنهاد كرد كه دولت نجات ملي جديدي تشكيل و درباره زمان انتخابات پارلماني و قانون انتخابات آن توافق شود.
«مراد محمدعلي» سخنگوي حزب آزادي و عدالت نيز گفت: نشست روز شنبه بين رهبران جبهه نجات ملي و رهبر حزب آزادي و عدالت به درخواست سيدالبدوي برگزار شد و در آن، اوضاع سياسي بررسي شد.
«خالد داود» سخنگوي جبهه نجات ملي نيز به رويترز گفت: نشستي بين الكتاني و البرادعي در منزل البرادعي برگزار شد و اوضاع جاري مورد بحث قرار گرفت. از سوي ديگر «عمرو موسي» از ديگر رهبران جبهه نجات ملي مصر و دبيركل سابق اتحاديه عرب نيز هفته گذشته دو بار با الكتاني ديدار كرده بود ولي در جريان مذاكرات روز شنبه حضور نداشت، اما از محتواي آن باخبر بود.
اين در حالي است كه مسئولان جبهه نجات ملي كه پيش از اين هرگونه گفت و گو با مرسي را تحريم كرده بودند اظهار داشتند؛ اين گفت و گوها فاقد پشتوانه اجرايي است.
بسياري از رسانه ها و شخصيت هاي سياسي مصر نيز با استقبال از نخستين دور گفت و گوهاي بين دولت و سران مخالف، آن را مهم ترين تلاش براي خروج مصر از بحران سياسي كنوني عنوان كردند.در همين حال «محمد البلتاجي» يكي از رهبران اخوان المسلمين مصر در سخناني اعلام كرد: اطلاعاتي در دست است كه نشان مي دهد نزديك به 300هزار مزدور در مصر توسط سران رژيم سابق مبارك استخدام شده اند تا شهرها را به آشوب بكشند. مصر از 25 ژانويه (سالگرد دومين انقلاب) تاكنون با خشونت و ناآرامي هايي مواجه شده است كه 60 تن بر اثر آن قرباني شده اند.
 


تظاهرات ضددولتي در 50 شهر اسپانيا

صدها هزار نفر از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي اسپانيا در 50 شهر اين كشور تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
روز شنبه دستكم 50 شهر اسپانيا در اعتراض به «مصادره خانه ها» از سوي بانك ها و اخراج كاركنان كه با حمايت دولت اين كشور صورت مي گيرد، شاهد برپايي تظاهرات گسترده ضددولتي بود.
براساس گزارش ها و تصاوير منتشر شده تنها در «بارسلون» بيش از 80 هزار نفر از كساني كه خانه هايشان به دليل ناتواني در بازپرداخت اقساط مصادره شده يا حكم تخليه گرفته اند، در كنار انبوهي از اقشار متوسط به پايين جامعه راهپيمايي كردند. اين جمعيت انبوه پس از حركت به سمت مقر حزب حاكم اسپانيا مقابل ساختمان مربوطه تجمع كردند و عليه مقامات كشورشان شعارهاي تندي سردادند. تظاهركنندگان دولتمردان اسپانيايي را «دزد» خطاب مي كردند.
مردم اسپانيا كه از عملكرد سياسي مقامات كشورشان به ويژه در پي رسوايي هاي مالي آنها به شدت خشمگين هستند از دولتمردان خود خواستند حامي منافع مردم باشند نه بانك ها.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز در اين باره نوشت: معترضاني كه به دليل عقب افتادن اقساط وام بانكي خود، خانه هايشان را از دست داده يا حكم تخليه گرفته بودند، پيشاپيش تظاهركنندگان به حركت درآمده و برگه هاي اخطار بانك را در دستشان تكان مي دادند.
در اين تظاهرات كه به دعوت «جنبش دفاع از آسيب ديدگان وام ها» و با هدف دفاع از حق مسكن برگزار شده بود مردم خواستار پايان يافتن مصادره خانه هايشان شدند. شهرهاي بيلبائو، سن سباستين، گرانادا، لاريوخا، مايوركا، لازاروته، سانتاندر، مورسيا، والنسيا، وايادوليد، آلباسته، ساراگوسا، زامورا، سوييا، آليكانته، لوگرونيو و... از ديگر شهرهاي اسپانيايي است كه شاهد برپايي تظاهرات ضددولتي بود.
برخي رسانه هاي اسپانيايي اعلام كردند، تظاهرات عليه مصادره خانه ها و اخراج كاركنان، حتي از مرزهاي اين كشور نيز فراتر رفته و در انگليس و بلژيك نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد.
براساس آمارهاي رسمي اسپانيا، روزانه دستكم 500 خانه از سوي بانك ها مصادره مي شود. مصادره خانه هاي مردمي كه به دليل بيكار شدن قادر به پرداخت اقساط خود نيستند تنها در سال 2012 باعث خودكشي 12 نفر شده است! در اين كشور دستكم 6 ميليون نفر نيز طي چند سال اخير كار خود را از دست داده اند.
ده ها هزار نفر از شهروندان 23 شهر پرتغال نيز روز شنبه در محكوميت تدابير رياضتي دولت تظاهرات كردند.
در اين رابطه ايرنا به نقل از يورونيوز نوشت: شهروندان «ليسبون» و ديگر شهرهاي پرتغال با توجه به شرايط وخيم اقتصادي از نخست وزير خود خواستند از پاپ بنديكت شانزدهم سرمشق گرفته و از سمت خود استعفا دهد!
پرتغالي ها نيز مثل مردم اسپانيا دولتمردان خود را «دزد» خطاب كرده و اعلام كردند، نه تنها وضعيت زندگي شان با خطر جدي مواجه شده بلكه دموكراسي نيز در خطر قرار دارد.
دولت پرتغال براي دريافت يك كمك 78 ميليارد دلاري ديگر ناگزير شده مجددا ماليات ها را افزايش دهد. افزايش بي سابقه ماليات در پرتغال پس از كاهش حقوق بي سابقه كارمندان و كارگران اعمال مي شود!
كشاورزان يوناني نيز كه از اعمال سياست هاي رياضت اقتصادي دولت ائتلافي خود به ستوه آمده اند، شنبه شب براي چندمين بار طي هفته هاي گذشته با تراكتورهاي خود به خيابان ها آمدند و با پليس ضدشورش به شدت درگير شدند.
به گفته پليس ضدشورش، پس از اينكه كشاورزان تلاش كردند وارد يك بزرگراه شوند، با آنها درگير شدند. نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن كشاورزان خشمگين ضمن استفاده از گاز اشك آور به سمت آنها يورش بردند و در مقابل معترضان نيز با سنگ و چوب با آنها درگير شدند.
آخرين خبر حاكي است در جريان اين درگيري ها دستكم چهار نيروي امنيتي زخمي شدند.
بستن ماليات بر محصولات كشاورزي و افزايش قيمت سوخت از جمله مهمترين دلايل كشاورزان براي اين اعتراض ها عنوان شده است.
 


سلسله انفجارها در عراق

 53 شهيد و 82 مجروح برجاي گذاشت

انفجار زنجيره اي 13 خودروي بمب گذاري شده در مناطق شيعه نشين پايتخت عراق، 53 شهيد و 82 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، تروريست ها ديروز در محله هاي «حسينيه الراشديه»، «حسينيه العامل»، «الكراده»، «القاهره»، «حي الامين»، «الحبيبيه»، «سيديه»، «كماليه» و شهرك صدر دست به انفجار بمب زدند. در انفجار اين بمب ها كه در خودروها جاسازي شده بودند، عمدتاً شيعيان هدف قرار گرفتند. انفجار در شهرك صدر به تنهايي جان 11 نفر را گرفت و 24 تن را زخمي كرد. منابع عراقي از احتمال افزايش تلفات نيز خبر دادند.كشتار هدفمند شيعيان عراق به دست عناصر القاعده و بعثي هاي سابق صورت مي گيرد. اين تروريست ها از طرف عربستان، قطر و تركيه حمايت مي شوند.
نشست در اربيل
«مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق ديروز در اربيل ميزبان «احمد چلبي» رئيس حزب «كنگره ملي» و «اياد علاوي» رهبر «فهرست العراقيه» و يك نماينده از جريان «صدر» بود. به گفته «برهان فرج» نماينده ائتلاف كردستان عراق، اين دومين بار است كه اربيل ميزبان نشست هاي تمام گروه هاي سياسي در كشور براي حل و فصل بحران جاري در كشور و تدوين راهكاري مناسب براي حل آن است.فرج تأكيد كرد كه نشست بارزاني، چلبي، علاوي و نماينده جريان صدر با هدف حل بحران كنوني در عراق برگزار شد، نه تغيير «نوري مالكي نخست وزير كنوني.اين در حالي است كه برخي رسانه ها با خبرسازي تأكيد كردند كه اين نشست به منظور انتخاب جانشيني براي مالكي برگزار شده است.
اسامه النجيفي
صدها عراقي با برگزاري تظاهرات مقابل ساختمان استانداري بابل عراق، استعفاي «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان اين كشور را خواستار شدند.در همين حال، 120 نماينده پارلمان نيز با بركناري النجيفي موافقت كرده اند. بركناري النجيفي به موافقت 163 نماينده نياز دارد.
النجيفي علاوه بر اينكه با تظاهرات ضد دولتي هفته هاي اخير اعلام همبستگي كرده، طي سفر به قطر با مقامات اين كشور ديدار كرده است. النجيفي علاوه بر موارد بالا، طي گفت و گويي با شبكه «الجزيره»، مالكي را به فرقه گرايي متهم كرده و خواستار استعفاي وي شده است.
خبر ديگر اينكه وزارت كشور عراق اعلام كرد كساني كه در تظاهرات پرچم رژيم سابق و يا القاعده را بالا ببرند، بازداشت خواهند شد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10