(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 30 بهمن  1391 - شماره 20433

معاون وزارت تعاون، كار و رفاه خبر داد
 645 هزار طرح اشتغال در انتظار دريافت تسهيلات
فعالان اقتصادي خواستار توقف واگذاري هاي اصل 44 شدند
ادامه صادرات پسته مشروط به تنظيم بازار داخل شد
معاون وزير نيرو:
 4 استان كشور با مشكل تامين آب شرب مواجه هستند
كوتاه اقتصادي
پيش فروش حضوري بليت هاي نوروزي اتوبوس از فردا
آمادگي وزارت نفت براي تامين بنزين نوروز
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد
 اعطاي تسهيلات ويژه به سرمايه گذاران شهرك ها و نواحي صنعتي
نهاونديان خبر داد
ثروت بادآورده براي افراد خاص بر اثر التهابات ارزي
سازمان مديريت صنعتي اعلام كرد
رشد 30 درصدي فروش 100 شركت برتر ايران
رئيس كل گمرك:
 95 درصد كالاهاي وارداتي در مبادي رسمي كنترل مي شود
رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني خبر داد
 آمار صادرات به واردات نزديك مي شود
ارزش بازار سرمايه از 174هزار ميليارد ريال عبور كرد


معاون وزارت تعاون، كار و رفاه خبر داد

 645 هزار طرح اشتغال در انتظار دريافت تسهيلات

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه با بيان اينكه بانك ها قول دادند تعهدات تسهيلات خود را تا پايان سال عملي كنند، گفت: 40درصد تسهيلات بخش مشاغل خانگي پرداخت شده است.
علي اكبر لبافي در گفت وگو با فارس، با اشاره به جلسه ديروز شوراي عالي اشتغال با حضور معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: در اين جلسه زريبافان، معاون رئيس جمهور گزارشي از عملكرد تسهيلات دهي بانك ها ارائه كرد كه در آن تفاوت هايي ميان ارقام تسهيلات دهي ارائه شده توسط بانك ها با آمار دبيرخانه شوراي عالي اشتغال وجود داشت.
وي ادامه داد: قرار شد در يك جلسه به موضوع تفاوت اين آمار و مجموع عملكرد تسهيلات دهي بانك ها رسيدگي شود.
معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به كليات جلسه مذكور گفت: تمامي بانك هاي عامل قول دادند كه تسهيلات قرض الحسنه مشاغل خانگي و خود اشتغالي را تا پايان سال جاري پرداخت كنند و در صورتي كه در استاني مشكلاتي وجود داشت، مديران عامل بانك ها آن را پيگيري و برطرف كنند.
وي افزود: چنانچه سهميه پرداخت تسهيلات بانكي به صورت كامل در سال جاري پرداخت نشد، اين تعهد در سال آينده نيز باقي خواهد ماند.
معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تاكيد كرد: در مجموع تاكنون مجوز 998 هزار و 121 مجوز مشاغل خانگي صادر شده و در اين راستا 40درصد از تعهدات بانك ها محقق شده است.
وي با بيان اينكه آمار اشتغال به صورت بخشي ارائه شد، بيان داشت: مجموع آمار اشتغال ايجاد شده كشور به بحث گذاشته نشد و فقط اشتغال ايجاد شده از طريق معافيت سهم بيمه كارفرما طبق قانون برنامه پنجم بررسي شد كه از اين طريق 90 هزار نفر جذب بازار كار شدند و نيز مباحث كاريابي هاي غيردولتي كه اقدام به ثبت نام از نيروي كار كردند، بررسي شد.
وي تاكيد كرد: در 10 ماه سال جاري حدود 600 هزار نفر كارجو در كاريابي ها ثبت نام كردند.
معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: در بحث تفويض اختيارات بيشتر كارگروه اشتغال به استان ها مقرر شد اين موضوع در كميته تخصصي بررسي شود تا بتوان با كارشناسي بيشتر آن را نهايي كرد.
لبافي با تاكيد بر اينكه عملكرد بانك ها چندان مناسب نبوده تصريح كرد: در اين راستا، بانك هاي عامل، قول جدي براي پرداخت تعهدات داشتند كه نكته مثبتي تلقي مي شود، در حال حاضر 398 هزار طرح در كشور تسهيلات دريافت كردند كه مربوط به مشاغل خانگي و خوداشتغالي است.
وي افزود: يكي از مباحث زمانبر، طي شدن مراحل اداري طرح ها است و در حال حاضر تمامي طرح هاي اشتغالزا در بانك ها وجود دارد كه منتظر تسهيلات است.
به گفته لبافي، 645 هزار طرح در بانك ها منتظر دريافت تسهيلات هستند و بر اين اساس بانك ها قول داده اند كه تا آخر سال پرداخت كنند.
 


فعالان اقتصادي خواستار توقف واگذاري هاي اصل 44 شدند

اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي ايران در بيانيه اي خواستار توقف واگذاري هاي اصل 44 قانون اساسي تا زمان بازگشت ثبات به اقتصاد كشور شد.
در بيانيه فعالان اقتصادي آمده است: اقتصاد ميهن اسلامي به دليل محدوديتهاي خارجي و برخي سوءتدبيرهاي داخلي در شرايط حساسي قرار دارد. رهبر معظم انقلاب با درايت و درك مناسب از شرايط با دستور اقتصاد مقاومتي و ابلاغيه اخير درخصوص سياست هاي كلي صنعت و كشاورزي نقشه راه برون رفت از اين مخاطرات را ترسيم فرموده اند.
به اين سبب اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي ايران با نصب العين قرار دادن رهنمودهاي ايشان و با عنايت به كاهش قدرت خريد پول ملي كه رفتارهاي رانت جويانه را تقويت مي كند با حساسيت نسبت به خطر انجام اقدامات ويژه خوارانه در لباس بخش خصوصي خواستار توجه ويژه به موارد زير است:
1- نظر به اينكه چند نرخي بودن ارز مي تواند امكان سوءاستفاده و كسب درآمدهاي باد آورده را در پي داشته باشد، ضروري است با تشكيل كميته اي كارشناسي و مستقل نسبت به بررسي عملكرد دستگاه هاي مسئول در اختصاص منابع ارزي به اشخاص، سازمان ها و برخورد با كاستي هاي احتمالي درخصوص رفع انحصار و سوءاستفاده هاي احتمالي انجام يافته اقدام گردد و راهكارهاي عالمانه و مناسب براي رفع فوري ابهامات و ناهماهنگي در بازار ارز و حركت به سمت تك نرخي كردن ارز و تامين نيازهاي ضروري كشور تدبير و اتخاذ گردد.
2-به منظور حصول اهداف ابلاغيه اصل 44 نسبت به توقف موقت واگذاري ها تا حصول ثبات اقتصادي اقدام شود و پس از بررسي واگذاري ها توسط كارشناسان مستقل و احصاء اشكالات و كاستي هاي احتمالي در روش هاي اجرا و اصلاح آنها ادامه اين امر مهم به اجرا گذاشته شود.
 


ادامه صادرات پسته مشروط به تنظيم بازار داخل شد

سرانجام پس از سه روز ابهام در مورد ممنوعيت يا عدم ممنوعيت صادرات پسته، شامگاه شنبه در جلسه اي با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري، مسئولان سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصي، با استمرار صادرات پسته به شرط تنظيم بازار داخلي موافقت شد.
به گزارش ايرنا، پنج شنبه شب گذشته بود كه معاون اول رئيس جمهوري پس از جلسه ستاد تنظيم بازار با حضور سه وزير اقتصادي و بخش خصوصي در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصميم دولت براي ممنوعيت صادرات پسته خبر داد و گفت: اختلاف بالاي قيمت صادرات (هر كيلوگرم 30 تا 35 هزار تومان) با نرخ داخلي (50 تا 60 هزار تومان) مسئولان را بر آن داشته است تا صادرات آن را به مدت شش ماه ممنوع كنند.
اين اظهارات رحيمي واكنش هاي بسياري را از سوي فعالان بخش خصوصي به همراه داشت.
اما يك روز بعد از اعلام معاون اول رئيس جمهوري، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: هنوز مصوبه ممنوعيت صادرات ابلاغ نشده و ابراز اميدواري كرد تا همه توليد كنندگان، توزيع كنندگان و صادركنندگان با توجه به شرايط حساس كنوني همراهي بيشتري با دولت داشته باشند تا بتوان ضمن ادامه صادرات، بازار شب عيد را تنظيم كرد.
روز شنبه نيز براي مشخص شدن وضعيت پسته سه جلسه مجزا برگزار شد.نشست نخست در محل سازمان توسعه تجارت با حضور مسئولان و فعالان بخش خصوصي برگزار شد كه اين جلسه منجر به امضاي تفاهمنامه شد.
اين تفاهمنامه به امضاي مشترك اتحاديه خشكبار، اتحاديه صادركنندگان پسته، انجمن پسته، شوراي اصناف، معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان توسعه تجارت رسيد.
اما بخش خصوصي جلسه اي ديگر عصر روز شنبه در محل اتحاديه خشكبار برگزار كرد و در آن نشست نيز توافقاتي حاصل شد.
حميد صافدل رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: جلسه شب گذشته(شنبه شب) با حضور معاون اول رئيس جمهوري و با شركت نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران، رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، نمايندگان اتحاديه خشكبار، انجمن و اتحاديه صادركنندگان پسته برگزار شد.
وي اظهار كرد: جمع بندي اين نشست آن بود كه صادر كنندگان پسته، بخشي از نياز بازار را براساس كيفيت و قيمت هاي مورد تأييد سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اختيار شبكه هاي توزيع قرار دهند.
وي گفت: براين اساس مقرر شد ضمن توزيع از طريق شبكه هاي نمايشگاهي در ايام پاياني سال، همزمان در شبكه هاي زنجيره اي نظارت شده، پسته مرغوب در اختيار مردم قرار گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ديروز يكشنبه قرار بود سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نرخ نهايي پسته را اعلام كند، گفت: با توجه به اجراي اين توافق كه به تأييد معاون اول رئيس جمهوري رسيد، مصوبه ممنوعيت صادرات متوقف شده و استمرار صادرات و مديريت صادرات تسهيل مي شود.

 


معاون وزير نيرو:

4 استان كشور با مشكل تامين آب شرب مواجه هستند

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو گفت: استان هاي سيستان و بلوچستان، گيلان، هرمزگان و كرمان با مشكل تامين آب شرب مواجه هستند.
رضا انجم شعاع به بند «الف» ماده 42 قانون برنامه پنجم كشور اشاره كرد و گفت: ظرفيت خوبي جهت حضور بخش خصوصي براي تامين آب و جمع آوري پساب، در اين ماده وجود دارد كه بايد از اين ظرفيت به طور كامل براي استان هايي كه در تامين آب شرب مشكل دارند، استفاده كرد.
وي به چهار استان، 5 شهر و 5 هزار روستايي كه همچنان با مشكل تامين آب شرب مواجه هستند، اشاره كرد و افزود: در كنار كارهاي فرهنگ سازي حتي در سال هاي پربارش، بايد از ظرفيت اين دستورالعمل به ويژه براي 4 استان به خوبي استفاده كرد.
براساس اظهارات اين مقام مسئول، شهرهاي نوك آباد در استان سيستان و بلوچستان، جيرنده در گيلان، روئيدر و سيريك هرمزگان، جوزم كرمان با مشكل كم آبي مواجهند.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو توسعه آب شيرين كن ها و خطوط انتقال آب از درياي خزر، خليج فارس و عمان را ظرفيت هاي موجود براي حضور بخش خصوصي عنوان كرد و گفت: بايد در قانون بودجه جايي براي توسعه اين بخش ها باز شود تا در 10 سال آينده مشكل اين استان ها به طور كامل حل شود.
انجم شعاع ضمن تاكيد بر لزوم تقويت رديف خريد تضميني آب در مجموعه هاي بيرون از وزارت نيرو گفت: در مجامع مهم بخش آب كشور مانند شوراي عالي آب بايد بر روي رديف اين موضوع تاكيد شود.
وي خاطرنشان كرد: در سال هايي كه بارندگي مطلوب است، بايد با همكاري وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو، براي پروژه هاي بذرپاشي و نهال كاري، شرايطي مهيا شود تا حجم آب به سفره هاي زيرزميني نفوذ يابد.

 


كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي با اشاره به پرداخت ارز به 18 هزار و 102فقره ثبت سفارش در مركز مبادلات ارزي، گفت: تقاضا براي ارزهاي محلي روزانه پوشش داده مي شود و هدف بانك مركزي تقويت عرضه در مركز مبادلات است.
¤ مديركل استاندارد استان تهران از پلمب شهربازي فرهنگسراي خاوران به دليل غيراستاندارد بودن تجهيزات آن خبر داد. مسلم بيات با اشاره به اجراي برنامه نظارت بر استاندارد شهر بازيها در استان تهران از سال گذشته تاكنون گفت: در جريان كنترل هاي صورت گرفته توسط شركت هاي بازرسي مورد تأييد سازمان ملي استاندارد ايران، شهربازي فرهنگسراي خاوران به دليل غيراستاندارد بودن تجهيزاتش پلمب شد.
¤ ديروز 1267ميليون اوراق بهادار به ارزش 6/17هزار ميليارد ريال در 14549 نوبت در بازارهاي فرابورس، معامله شد. اين حجم معاملات به داد و ستد دو معامله عمده پتروشيمي باختر و بلوك 5/4درصدي حق تقدم استفاده نشده بانك گردشگري مربوط بود. به طوري كه بلوك 5/4درصدي حق تقدم استفاده نشده بانك گردشگري به ارزش 90 ميليارد ريال و نرخ پايه هر سهم جديد 500 ريال به صورت يكجا و نقد طبق رويه معمول پاياپاي، از سوي بانك گردشگري عرضه شد كه در بازار دوم به فروش رفت.
¤ مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان و خانواده، از تقدير و معرفي 30 نفر بانوي نمونه صادركننده، توليدكننده و بهره بردار معدن طي همايش تجليل از بانوان نمونه صنعت، معدن و تجارت كشور خبر داد. ثريا ظفري، گفت: بانوان برگزيده در چهار بخش مديرعامل واحد توليدي، بانوان داراي واحد توليدي كه صادرات نيز دارند، بانواني كه مدير شركت بازرگاني هستند و كالاي صنعتي و معدني صادر مي كنند و بانواني كه خود معدن سنگ هاي صادراتي دارند و اقدام به صادرات سنگ مي كنند معرفي و تقدير مي شوند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 2244 الي 2249، 2219، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630 الي 2632، 2614، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7729، 7704 الي 7708، 7736 الي 7738، 6510، 6511، 6519، 6559، 6514 الي 6517، 5564 الي 5568 و 5546 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ چهارمين جشنواره ملي بهره وري ايران، 62 شركت و بنگاه اقتصادي برتر كشور از لحاظ بهره وري را معرفي مي كند. براي انتخاب نهائي و معرفي شركت هاي برتر چهارمين جشنواره ملي بهره وري، شاخص هاي 1030 بنگاه اقتصادي مورد بررسي قرار گرفت.
 


پيش فروش حضوري بليت هاي نوروزي اتوبوس از فردا

مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران گفت: پيش فروش حضوري بليت هاي نوروزي از ابتداي اسفندماه در مراكز فروش بليت اتوبوس در سطح شهر تهران و در پايانه هاي مسافربري آغاز مي شود.
سيديعقوب ميركتولي با اعلام اين خبر گفت: با توجه به افزايش تقاضاي سفر در ايام نوروز به اطلاع هموطنان عزيز مي رساند تشكلهاي صنفي استان تهران امسال نيز همانند سالهاي گذشته، طرح ويژه جابجايي مسافران نوروزي را با هدف سفرهاي برنامه ريزي شده، تامين بليت مسافران نوروزي و جلوگيري از ازدحام غيرمنطقي در پايانه هاي مسافربري، از اول اسفندماه براي تاريخ هاي 24/12/91 تا 16/1/92 به اجرا در مي آورند.
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران افزود: آن دسته از هموطنان كه در نظر دارند با استفاده از اتوبوس در تعطيلات نوروزي به نقاط مختلف كشور مسافرت كنند، از ساعت 8 صبح اول اسفندماه مي توانند با مراجعه به مراكز پيش فروش و پايانه هاي مسافربري، بليت مورد نياز براي مسافرت هاي نوروزي را پيش خريد كنند.
وي با اشاره به آغاز پيش فروش اينترنتي بليت هاي نوروزي اتوبوس از 23 بهمن ماه خاطرنشان كرد: پيش فروش اينترنتي همچنان ادامه دارد و به مسافران نيز توصيه مي شود براي جلوگيري از اتلاف وقت، هزينه و پيشگيري از ازدحام در دفاتر پيش فروش و پايانه هاي مسافربري، بليت اتوبوس را از طريق غيرحضوري و با مراجعه به سايت هاي www.mosaferyar.ir. www.payaneh.ir و www.safar724.ir تهيه كنند.
ميركتولي، كاهش آلودگي هوا، حذف سفرهاي زائد شهري، كاهش ترافيك و صرفه جويي در زمان و هزينه را از مزايايي خريد اينترنتي بليت ذكر كرد.
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران در پايان گفت: به تمامي شركت هاي حمل ونقل مسافر اعلام شده كه امكان خريد اينترنتي بليت اتوبوس را در پايگاه اينترنتي شركت ايجاد كنند و مسافران مي توانند علاوه بر مراجعه به سايت هاي سه گانه فروش بليت اتوبوس به آدرس اينترنتي شركت هاي مسافربري مراجعه كرده و بليت مورد نظر خود را تهيه كنند.
 


آمادگي وزارت نفت براي تامين بنزين نوروز

وزير نفت از آمادگي وزارتخانه متبوعش براي تامين بنزين نوروزي خبر داد.
رستم قاسمي در حاشيه دومين كنگره ملي توسعه نظام پيمانكاري در صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پالايشگاه شازند هفته گذشته وارد مدار توليد شد و 8 ميليون ليتر بنزين يورو 4 به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه گرديد.
وي افزود: يكي دو پالايشگاه ديگر تا پايان سال و بقيه پالايشگاه ها به جز بندرعباس تا پايان خرداد ماه سال آينده وارد مدار توليد مي شوند.
وي با بيان اينكه ذخاير نفتي كشور از 154 ميليارد بشكه به 157 ميليارد بشكه افزايش يافت گفت: برنامه ريزي بعضي ميادين جديد كه قبلا خبر اكتشاف آنها شده بود تمام شد و خوشبختانه ذخاير قابل برداشت هيدروكربوري كشور به 157 ميليارد بشكه افزايش يافت.
وزير نفت افزود: در حوزه گاز هنوز محاسبات دقيق ذخاير جديد كشف شده انجام نشد.
وي در ادامه گفت: درباره بنزين نوروزي هنوز تصميمي اتخاذ نشده است اما ما مشكل تامين بنزين نداريم.
قاسمي تاكيد كرد: رقابت ايران بر سر دبير كلي اوپك فعلا با عراق ادامه دارد.
وي در ادامه اظهار داشت: قرارداد گازي ما با پاكستان نهايي و امضاء شده است، خط انتقال گاز ايران به پاكستان در مرحله نهايي است و بخشي از سرمايه گذاري خط لوله داخل پاكستان را خودمان انجام مي دهيم كه به زودي عمليات اجرايي آن شروع مي شود و موضوع تخفيف گاز از سوي پاكستاني ها هنوز مطرح نشده است.
وي تاكيد كرد: قرارداد ايران و پاكستان نهايي و امضاء شده و هنوز تقاضايي درباره تخفيف قيمت گاز به ما داده نشده است.
قاسمي تاكيد كرد: پاكستان بايد تا پايان سال 2014 براساس قرارداد از ايران گاز ببرد.
وي اضافه كرد: درباره موضوع گاز رسيدن به قيمت واقعي در سطح جهاني را در مجمع كشورهاي صادركننده گاز دنبال مي كنيم تا به جمع بندي برسيم.
به گزارش فارس قاسمي همچنين طي سخناني در دومين كنگره ملي توسعه نظام پيمانكاري در صنعت نفت اظهار داشت: منابع طبيعي در كشور ما به زودي از بين رفتني نيست و مي تواند ما را از تنگناها خارج كند. نفت و گاز يكي از اين منابع است كه حجم گسترده اي دارد و در عين حال زنجيره هاي متنوعي نيز به دنبال آن وجود دارد.
وي افزود: زماني متوسط پروژه هاي كشور 15 سال بود كه امروز اين زمان كاهش يافته اما هنوز هم تا ميزان مطلوب فاصله زيادي دارد.
وزير نفت با بيان اينكه بنده در نقش هاي مختلف پيمانكاري بوده ام و بخش پيمانكاري كشور را به خوبي مي شناسم، گفت: در كارگروهي علت تطويل پروژه ها مورد بررسي قرار گرفت كه بخش دولتي بيشترين نمره را در طولاني شدن پروژه ها به خود اختصاص داد و پيمانكاران و مشاوران نيز نقش قابل توجهي در اين امر داشتند.
قاسمي با تاكيد بر اينكه بخشي از مشكل نظام فني اجرايي به ساختار دولتي بازمي گردد، گفت: من زماني كه پيمانكار بودم ا ين را گفته ام و امروز هم مي گويم كه در دولت براي راس مثلث اجراي پروژه ها يعني نظام پيمانكاري ساختار خوبي براي تثبيت اين نظام در اختيار نداريم.
وي تصريح كرد: در بخش كارفرمايي در بعضي موارد مجرياني براي طرح انتخاب مي شوند كه بدون تجربه و گذراندن مراحل لازم به اين مرحله رسيده اند و حتي بعضا افراد را در تخصص غيرمرتبط قرار مي دهيم كه به شدت آسيب زا است.
قاسمي در ادامه گفت: سال گذشته سال پردرآمدي براي كشور و به خصوص صنعت نفت بود كه پروژه هاي زيادي را براساس آن عملياتي كرديم.
وي تصريح كرد: تحريم موانعي ايجاد كرد، اما در بعد داخلي سازي به دليل اينكه امكان تحويل گرفتن كالاي نيمه ساخته سفارش داده شده به اروپايي ها وجود نداشت اين كالاها را دوباره به سازندگان داخلي سفارش داديم و به همين دليل كالاهاي ابزار دقيق و خاص در كشور در حال ساخت است.
وي تاكيد كرد: اگرچه قدري هزينه ما افزايش يافته اما اين راهي است كه حتما بايد آن را طي كنيم.
وزير نفت با بيان اينكه پيش بيني تحريم كنندگان شرايط فعلي ما نبود و تصور نمي كردند بتوانيم بيش از چند ماه دوام بياوريم گفت: تحريم كنندگان در تمام كشورها نيروهايي مستقر كرده اند و حتي به سراغ شركت ها و بانك ها نيز مي روند با اين وجود بحث فروش نفت ما آنچنان بد نيست و در صنعت نفت تا امروز مشكل مالي نداريم.
وي اضافه كرد: اوراق مشاركت به ميزان پيش بيني شده فروخته ايم، وام ها را بيش از ميزان پيش بيني شده دريافت كرده ايم و بخش خوبي از درآمدهاي حاصله از نفت نيز وصول شده است.
 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد

اعطاي تسهيلات ويژه به سرمايه گذاران شهرك ها و نواحي صنعتي

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از ارايه تسهيلات ويژه در قالب كمك هاي فني و اعتباري به متقاضيان سرمايه گذاري در شهرك ها و نواحي صنعتي خبر داد.
فخراله مولايي در همايش توسعه فرصت هاي سرمايه گذاري ضمن تاكيد بر حل مشكلات توليدكنندگان، گفت: سرمايه گذاران مستقر در شهرك ها و نواحي صنعتي علاوه بر دريافت مشوق هايي از قبيل خريد اقساطي اراضي صنعتي مي توانند از اعتبارات ريالي و كمك هاي فني و اعتباري به مبلغ دو تا 9 ميليارد ريال بهره مند شوند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه با همكاري مسئولان استاني و شهرستاني تمامي مشكلات موجود رفع خواهد شد، افزود: در رابطه با مشكل اخذ پروانه بهره برداري شهرك خصوصي صفادشت، 9 لكه صنعتي وجود داشت كه تاكنون دو مجوز صادر شده و حل اين مشكل پيگيري جدي مسئولان شهرستان را مي طلبد.
مولايي با بيان اينكه منطقه ملارد ظرفيت توسعه دارد، گفت: از امروز تا پايان فروردين ماه هر فردي كه جهت اخذ زمين در ناحيه صنعتي دهك ثبت نام كند، از تسهيلات ويژه اي برخوردار مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اعلام كرد: در صورت ايجاد واحد صنعتي طي مدت يك سال، 30 درصد به سرمايه گذاران استرداد خواهد شد.
مولايي با تاكيد بر اينكه مشكلي در رابطه با ارايه پروانه صنعتي وجود ندارد، در خصوص شهرك صنعتي صفادشت نيز توضيح داد: در صورت پيگيري متقاضيان پروانه صنعتي به آنها اعطا خواهد شد.
وي ادامه داد: اگر تاكنون پروانه اي ارائه نشده، به اين دليل است كه مداركي از سوي سرمايه گذاران ارائه نشده است.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران در بخش ديگري از سخنانش در خصوص محدوديت 120 كيلومتري كه يكي از مشكلات سرمايه گذاران به شمار مي رفت، نيز توضيح داد: اين موضوع در سال 46 مصوب شده و برداشتن اين محدوديت جزو اختيارات من نيست.
 


نهاونديان خبر داد

ثروت بادآورده براي افراد خاص بر اثر التهابات ارزي

رئيس اتاق بازرگاني ايران از ثروت هاي بادآورده توسط افراد خاص در اثر التهابات اخير ارزي خبر داد و گفت: بايد فضاي رانت خواري و محيط فسادآميز به وجود آمده از بين برود.
محمد نهاونديان ديروز در نوزدهمين نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، يكي از اصلي ترين حقوق مردم ايران را آرامش و امنيت رواني اعلام كرد و گفت: در سخنان مقام معظم رهبري بر حفظ آرامش امنيت رواني براي مردم تأكيد شده است.
وي با تأكيد بر وحدت و انسجام و استفاده از همه ظرفيت ها براي هماهنگي فعالان اقتصادي اظهار داشت: بي اخلاقي ها بايد متوقف شود و اين تنها به حوزه سياست مربوط نمي شود، بلكه جزء حقوق اساسي همه مردم به شمار مي آيد.
وي افزود: لازمه قدرت برنامه ريزي براي مديران اقتصادي اين است كه نسبت به محيط پيراموني خود احساس امنيت كنند، نابسامان كردن شرايط كلان اقتصادي به آرامش و امنيت كشور لطمه وارد مي كند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران فهم، علم، حلم و حكم را شرط اصلي برقراري عدالت برشمرد و گفت: در شرايط حساس و بحراني بردباري و حركت براساس عدل و عقل بيش از پيش احساس مي شود.
وي در مورد اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در مرحله دوم اظهار داشت: تا زماني كه ثبات اقتصادي در كشور ايجاد نشده است بايد از هر حركتي كه باعث بروز التهاب شود خودداري كرد.
نهاونديان با تأكيد بر اينكه التهابات اخير ارزي قدرت خريد پول ملي را كاهش داده است و اين عامل باعث افزايش ارزش ساير دارائي ها شده است، گفت: افراد خاصي از شرايط فعلي استفاده كرده و سودهاي بادآورده اي را به دست آورده و باعث بروز محيط فسادآميز شده اند، لذا لازم است، تا شوراي پول و اعتبار در اين خصوص براي تصميم گيري، سرعت بيشتري داشته باشد.
وي با اشاره به انتخابات خرداد ماه 92 گفت: اتاق ايران به عنوان پارلمان بخش خصوصي و اتاق اقتصاد كشور بايد رويكرد حساب شده اي اتخاذ كند و بايد مانند بقيه مردم حضور فعالي در انتخابات داشته باشند.
نهاونديان گفت: اتاق ايران به عنوان يك نهاد مدني غيرسياسي از كانديداي خاصي جانبداري نمي كند و به عنوان يك نهاد مشورتي تحليل و نقشه راهي از اقتصاد كشور را در اختيار دولت جديد و مردم قرار مي دهد.
 


سازمان مديريت صنعتي اعلام كرد

 رشد 30 درصدي فروش 100 شركت برتر ايران

پانزدهمين دوره رتبه بندي شركت هاي برتر ايران (100-IMI) از سوي سازمان مديريت صنعتي فردا برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، علي كرمانشاه مديرعامل سازمان مديريت صنعتي، با اعلام اين خبر يكي از مهمترين ويژگي هاي معرفي شركت هاي برتر ايران را رتبه بندي 400 شركت در 23 گروه صنعتي و 26 شاخص دانست كه هيچ سازمان و نهاد ديگر در كشور اين اطلاعات را استخراج و ارائه نمي دهد.
وي در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي اظهار داشت: مجموع فروش 100 شركت برتر امسال كه بر اساس صورت هاي مالي سال 1390 اعلام مي شود با 30 درصد افزايش نسبت به سال ماقبل از آن (سال 1389) به 264 هزار ميليارد تومان رسيده است.
كرمانشاه با بيان اينكه شاخص ارزش افزوده براي اولين بار در سال جاري مورد بررسي قرار گرفته تصريح كرد: جمع ارزش فروش 400 شركت امسال نسبت به سال ماقبل از آن 21 درصد رشد در شاخص فروش داشته است.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي با اشاره به اينكه بيشترين صادرات فهرست شركت هاي برتر ايران متعلق به شركت هاي پتروشيمي است، اضافه كرد: صادرات 400 شركت برتر امسال نسبت به سال ماقبل از آن 63 درصد رشد داشته است.
وي ميزان فروش اولين شركت در فهرست 100 شركت برتر ايران را 17 هزار ميليارد تومان و رقم فروش براي آخرين شركت در اين ليست را 590 ميليارد تومان اعلام كرد.
به گفته كرمانشاه، ميزان افزايش اشتغال در 400 شركت برتر امسال نسبت به سال ماقبل از آن 7/3 درصد بوده است.
وي به مقايسه رتبه بندي 400 شركت برتر ايران و فورچون 500 در سال متناظر پرداخت و افزود: رقم فروش پانصدمين شركت ليست فورچون 500 يك و نيم برابر فروش اولين شركت در ليست شركت هاي برتر ايران است و رقم فروش اولين شركت ليست فورچون 2/2 برابر جمع فروش 100 شركت برتر ايران است.
كرمانشاه فروش اولين شركت ليست فورچون را حدود 34 برابر فروش اولين شركت در ليست 100 شركت برتر ايران دانست و 180 شركت حاضر در ميان 400 شركت كه رتبه بندي شده است را بورسي خواند.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي در ادامه از برگزاري دهمين همايش جايزه تعالي سازماني از سوي اين سازمان روز 7 اسفندماه خبر داد و گفت: اين جايزه با هدف رقابت پذيري بنگاه هاي كشور و ايجاد فضاي رقابتي شكل گرفته است.
وي با بيان اينكه شركت ها و بنگاه هاي كشور بر مبناي مدل EFQM براي دريافت جايزه تعالي سازماني ارزيابي مي شوند، متذكر شد: ويژگي جايزه تعالي سازماني يك خط كشي براي مديران بنگاه هاي گوناگون كشور است كه در گام اول بصورت شفاف با وضع عملكردي بنگاه خود آشنا مي گردند و در گام دوم جايگاه آن ها نسبت به بنگاه ها و رقباي جهاني نشان داده مي شود.
كرمانشاه اظهار داشت دستاوردهاي جايزه تعالي سازماني طي 10 سال منجر به كاهش شكاف موجود بين بنگاه هاي پيشرو در دنيا با بنگاه هاي داخلي شده است.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي، ارزيابي ها براي امسال را سخت تر، عميق تر و با كيفيت بهتر دانست و اضافه كرد: امسال 15 بنگاه كشور براي دريافت تنديس همايش (بلورين، سيمين و زرين)، 40 شركت براي دريافت تقديرنامه و 45 شركت متقاضي گواهينامه حضور در فرآيند جايزه شده اند.
وي در پايان اين نشست خبري با توجه با اينكه امسال سازمان مديريت صنعتي پنجاهمين سال فعاليت خود را پشت سر مي گذارد، اولين محصول جدي اين سازمان پس از 50 سال فعاليت خود (سال 1341) را ايجاد مهمترين سازمان توسعه اي كشور يعني سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در سال 1346 دانست.
 


رئيس كل گمرك:

 95 درصد كالاهاي وارداتي در مبادي رسمي كنترل مي شود

رئيس كل گمرك ايران از كنترل فيزيكي و اسنادي 95 درصد از كالاهاي وارداتي خبر داد و گفت: 60 درصد واردات كشور از مسير قرمز، 35 درصد از مسير زرد و تنها 5 درصد از مسير سبز وارد كشور مي شود.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با ايرنا، افزود: كالاهاي وارداتي از مسير قرمز بازرسي فيزيكي مي شوند.
وي ادامه داد: در حالي كه كالاهاي وارداتي از مسير زرد كنترل اسنادي مي شوند، كالاهاي در مسير سبز نيازي به كنترل ندارند و بر همين اساس 95 درصد از كالاهاي وارداتي از نظر فيزيكي و اسنادي كنترل مي شوند.
معمارنژاد گفت: متوسط كنترل كالا در دنيا، 20 درصد از مسير قرمز، 40 درصد از مسير زرد و 40 درصد از مسيز سبز است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: برخي مقررات و قوانين مصوب در كشور، گمرك را وادار به كنترل اسنادي و يا فيزيكي كالاهاي وارداتي مي كند.
معمارنژاد تصريح كرد: البته هيچ يك از گمركات دنيا كنترل تمامي كالاها را از نظر فيزيكي و اسنادي انجام نمي دهند.
به گفته وي، بر مبناي مديريت ريسك بايد تور كنترلي در گمرك محدود و امكان نظارت و كنترل را دقيق تر و هوشمند تر انجام شود.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به تصويب قانون ارتقاي كيفيت خودرو و كالاهاي صنعتي، اظهار داشت: بر مبناي اين قانون 5 هزار و 200 رديف تعرفه اي مشمول استاندارد اجباري شده اند و بر همين اساس 100 درصد كالاها در مسير قرمز و زرد قرار مي گيرند.
وي از قوه مقننه و مجريه خواست كه كنترل كالاهاي وارداتي را به ميزان متوسط بين المللي كاهش دهند.
رئيس كل گمرك درباره اقدامات مورد نظر براي كاهش زمان تشريفات گمركي، اظهار داشت: بايد اطلاعات كالاهايي كه به سمت كشور در حال حركت است، دريافت شود تا بتوان پيش از رسيدن كالا به كشور تشريفات ترخيص را انجام داد.
معمارنژاد گفت: گمركات در تمام دنيا بر مبناي مديريت ريسك مديريت مي كنند زيرا امكان كنترل همه كالاها در گمرك وجود ندارد، بنابراين بايد در ايران نيز به سمت مديريت ريسك اقدامات لازم را انجام داد.
 


رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني خبر داد

 آمار صادرات به واردات نزديك مي شود

هدف گيري صادرات براي سال آينده بايد به واردات نزديك شود.
رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران گفت: اوايل سال برنامه ريزي كرديم كه به 50 ميليارد دلار صادرات دست يابيم و براساس آمارهاي 10ماهه مي توان بيان كرد كه به اين رقم نزديك شده و تا پايان اسفند ماه از مرز 50 ميليارد دلار نيز عبور مي كنيم.
اسدالله عسگراولادي با اشاره به وجود 2000 بنگاه صادراتي در كشور اظهار كرد: كشوري از نظر اقتصادي مي تواند روي پاي خود بايستد كه دريافتي ارزي داشته باشد.
وي در نوزدهمين جلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران افزود: مهمترين برنامه كميسيون صادرات اتاق ايران اين است كه به تحليلي از اين كه چه كالايي به كدام كشور و با چه شرايطي صادر شده است دست يابيم.
او با اشاره به هدف گيري صادرات در سال آينده و تأكيد بر اين كه صادرات و واردات بايد به يكديگر نزديك شوند گفت: ما حدود 60 تا 65 ميليارد دلار واردات داريم كه صادرات ما نيز بايد به اين مقدار برسد.
عسگراولادي درباره اهم مشكلات پيش روي صادرات در كشور خاطرنشان كرد: مسئله ارز، افزايش هزينه تمام شده صادرات، تلاش صادركنندگان در ورود ارز حاصل از صادرات به كشور آن هم در شرايطي كه نمي توانيم بگوييم چگونه ارز را وارد كشور خود مي كنيم از جمله مشكلات صادركنندگان است.
او با بيان اين كه به دليل افزايش قيمت حمل و نقل داخلي به سختي انجام مي شود گفت: از سوي ديگر فشار سازمان مالياتي صادركنندگان را دچار مشكل كرده است. اين در حالي است كه ما در آذر ماه توافق كرده بوديم چهار، شش و 12ماهه ارز را به داخل كشور بياوريم. كار سازمان مالياتي اجراي قانون است نه وضع قوانين.
وي ادامه داد: صادركنندگان معتقدند بايد در كميسيون هاي صادراتي از جمله كميسيون هاي مشترك با كشورهاي خارجي حضور داشته باشند.
به گفته او بانك ها عنايت لازم را به صادركنندگان ندارند. همچنين در شوراي گفت و گو و كميته صادرات بايد يك نفر از كميسيون صادرات اتاق ايران حضور داشته باشند.
عسگراولادي در پايان از رتبه 148ايران در فضاي كسب و كار انتقاد و بيان كرد: محيط و فضاي كسب و كار به شدت آسيب پذير است و ما بايد از دولت اشتغال را مطالبه كنيم. جاي تأسف است كه رتبه ايران در فضاي كسب و كار به 148رسيده است.
 


ارزش بازار سرمايه از 174هزار ميليارد ريال عبور كرد

شاخص بورس اوراق بهادار تهران بازهم رشد كرد.
به گزارش ايرنا، شاخص بورس ديروز 55 واحد بالا رفت و با كمك نمادهاي پالايش نفت اصفهان، فولادمباركه، سرمايه گذاري معادن و فلزات و مارگارين كه بيشترين تأثير را بر رشد شاخص داشتند در رقم 38 هزار و 710 قرار گرفت. در همين حال نمادهاي ملي مس، هلدينگ پارسيان و گل گهر با بيشترين تأثير منفي بر شاخص مانع رشد بيشتر اين متغير شدند.
بنابر اين گزارش، بيشترين رشد قيمت متعلق به نمادهاي گروه صنعتي ملي، مارگارين، صنعتي بهشهر، توليد مواد اوليه و الياف مصنوعي، حق تقدم بيسكويت گرجي، شيميايي سينا و فرآورده هاي نسوز ايران بود.
در عين حال سرمايه گذاري سايپا، گرانيت بهسرام، گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، صنايع شيميايي فارس، صنايع جوشكاب يزد، كمباين سازي ايران و كشاورزي و دامپروري مگسال با بيشترين كاهش قيمت مواجه شدند.طولاني ترين صف هاي خريد نيز متعلق به نمادهاي پالايش نفت تبريز، حفاري شمال، كربن ايران، صنعتي بهشهر، نفت ايران، تايدواتر و مارگارين بود.
در مقابل نمادهاي داروسازي اسوه، فيبر ايران، پالايش نفت اصفهان، آلومتك، مارگارين و بانك پاسارگاد با بيشترين عرضه سهام مواجه شدند.بيشترين حجم معاملات نيز متعلق به نمادهاي پالايش نفت اصفهان، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، سرمايه گذاري معادن و فلزات، حفاري شمال، فولادمباركه، سرمايه گذاري غدير و بانك ملت بود.اين گزارش حاكي است: ارزش بازار سرمايه در دادو ستدهاي ديروز از 174هزار ميليارد ريال عبور كرد همچنين معامله گران در اين روز 233ميليون برگه سهم و حق تقدم را جا به جا كردند كه ارزش اين معاملات يك هزار و 365 ميليارد ريال بود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10