(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 6 اسفند  1391 - شماره 20438

نوري مالكي :گرايشات طايفه اي به نفع هيچ كس نيست
اعتراض هاي خياباني در جنوب يمن عليه دولت صنعا
تظاهرات گسترده ضد حكومتي در خيابان هاي اردن
چهره هاي سياسي منطقه و جهان
انفجارهاي دمشق را جنايت جنگي خواندند
چها رسوي پنج قا ره
آغاز انتخابات پارلماني در ايتاليا
رهبر گروه تروريستي لشكر جهنگوي
به دام نيروهاي امنيتي پاكستان افتاد
تظاهركنندگان بحريني : ديكتاتور سرانجام رفتني است
پهپادهاي اروپايي- اسرائيلي
هزاران پزشك در آلمان عليه دولت به خيابان ها ريختند
روسيه سامانه موشكي آمريكا را
در خاك اروپا نگران كننده خواند
پايان تحصن 3 هفته اي در پارلمان اوكراين


نوري مالكي :گرايشات طايفه اي به نفع هيچ كس نيست

نخست وزير عراق به چهره هاي سياسي مخالف دولت گفت كه دامن زدن به گرايشات طايفه اي به نفع هيچ كس در عراق نيست .
به گزارش خبرگزاري فارس «نوري مالكي» ديروز در استان بصره گفت كه درخواستي را به مقامات قضايي كشور ارائه خواهد كرد تا تمام كساني كه به گرايشات طايفه اي در ميان ملت عراق دامن مي زنند، بازخواست شوند .
وي تاكيد كرد: در انفجارهاي عراق نشانه هاي طايفه گرايي به وضوح ديده مي شود و بايد تمام كساني كه به آن تحريك مي كنند، بازخواست شوند.مالكي تصريح كرد: ما امروز از برخي مي شنويم كه با ادبيات طايفه گرايي سخن مي گويند و اين خطر بزرگي است كه صلح داخلي و امنيت كشور را تهديد مي كند . وي گفت: من به تمام كساني كه از دولت هاي مشكوك در اين راستا حمايت دريافت مي كنند، توصيه مي كنم كه از اين مسئله پرهيز كنند.
 


اعتراض هاي خياباني در جنوب يمن عليه دولت صنعا

مردم چند استان جنوبي يمن با برگزاري تظاهرات و نافرماني مدني به عملكرد دولت يمن اعتراض كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در اين تظاهرات كه در استان هاي عدن، حضرموت و لحج يمن برگزار شد مردم با سر دادن شعارهايي عليه دولت يمن خواستار تحقق اهداف انقلاب يمن شدند. تظاهركنندگان تاكيد كردند كه يك سال از رياست جمهوري عبدربه منصور هادي مي گذرد اما هنوز اصلاحات اساسي در كشور صورت نگرفته و سياست هاي وي همان سياست هاي رژيم علي عبدالله صالح بوده است.فعالان يمني خيابان ها و جاده ها را در بيشتر مناطق شهر عدن بستند و با نظامياني كه به سوي آنان تيراندازي مي كردند درگير شدند.جنبش جنوب يمن خواستار نافرماني مدني فراگير در مناطق جنوب اين كشور در اعتراض به كشته و زخمي شدن ده ها نفر از جنوبي ها در حمله به تظاهركنندگان شده بود.نيروهاي امنيتي يمن براي شكستن اين نافرماني مدني به سوي شماري از فعالان جنبش جنوب اين كشور تيراندازي كردند.


 


تظاهرات گسترده ضد حكومتي در خيابان هاي اردن

هزاران اردني با برگزاري تظاهرات ضد حكومتي در پايتخت و شهرهاي ديگر اين كشور خواستار بركناري نخست وزير و انجام اصلاحات سياسي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات ضد دولتي اردن كه روز جمعه برگزار شد از جانب اخوان المسلمين اصلي ترين گروه مخالف دولت اردن بود و در آن تظاهركنندگان خواستار بركناري «عبدالله نسور» نخست وزير و اصلاحات در قانون اساسي شدند.
تظاهركنندگان اردني شعار مي دادند: «نمايندگان تقلبي را قبول نداريم»، «مرگ بر نسور»، «اردن به آزادي و اصلاحات نياز دارد»، «نه به انتخابات فرمايشي»، «قانون اساسي بايد اصلاح شود».
اين تظاهرات اولين اعتراض بعد از انتخابات پارلماني 23 ژانويه در اردن محسوب مي شود.
اخوان المسلمين اردن اين انتخابات را تحريم و اعلام كرد كه نمايندگان منتخب مردم در مجلس انتخاب نشدند بلكه حاميان عبدالله دوم پادشاه اردن به پارلمان راه يافتند.
 


چهره هاي سياسي منطقه و جهان

 انفجارهاي دمشق را جنايت جنگي خواندند

مقامات، شخصيت ها و كشورهاي مختلف انفجارهاي هولناك در پايتخت سوريه كه به كشته شدن بيش از 100 تن و مجروح شدن 250 تن ديگر منجر شد را محكوم كردند و آن را معادل جنايت جنگي دانستند.
به گزارش خبرگزاري ها، اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه ضمن محكوم كردن اين انفجار وحشيانه آن را يك جنايت جنگي ناميد.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد با صدور بيانيه اي حملات تروريستي را كه به كشته شدن تعداد بسياري از افراد غيرنظامي در سوريه منجر شد محكوم كرد.
كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز حملات تروريستي دمشق را محكوم كرد و گفت، هيچ چيز نمي تواند چنين اقدام خشونت آميزي را توجيه كند.
اما وزارت خارجه سوريه به دشت از نحوه برخورد سازمان ملل با اين گونه حوادث انتقاد كرد.
اين وزارتخانه معتقد است، اگر شوراي امنيت سازمان ملل چشم خود را بر روي اين جنايات نمي بست و جديت خود را در مبارزه با تروريسم نشان مي داد اين حوادث تكرار نمي شد.
روز پنجشنبه انفجار شديد سه بمب قوي در دمشق در مجاورت مناطق مسكوني، مسجد الايمان، سفارت روسيه، دفتر حزب بعث و يك مدرسه ابتدايي تعداد زيادي از غيرنظاميان بي گناه را به خاك و خون كشيد.
ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان نيز گفت، حوادث تروريستي در سوريه نشان مي دهد كه نظام سوريه به هيچ وجه سرنگون نخواهد شد و تروريست ها براي جبران شكست هاي خود به دست و پا افتاده اند.
وي اظهار داشت، جنايت هاي تروريستي در سوريه با حمايت برخي از دولت هاي غربي و عربي صورت مي گيرد.
همچنين نمايندگي دائم روسيه در سازمان ملل با صدور بيانيه اي ضمن اعتراض شديد به عملكرد آمريكا در قبال بحران سوريه، واشنگتن را به مانع تراشي براي محكوم كردن اقدامات تروريستي در سوريه از سوي اعضاي شوراي امنيت متهم كرد.
جوانان سوري نيز با تجمع در محل انفجارهاي اخير تروريستي در دمشق با بستگان قربانيان اين جنايت ابراز همبستگي كردند و اظهار داشتند اين حملات تروريستي وحدت مردم سوريه و پشتيباني آنان از نظام بشار اسد را از بين نخواهد برد.
جوانان شهر حمص نيز با روشن كردن شمع همبستگي خود را با قربانيان اين حادثه تروريستي ابراز كردند.
جوانان تاكيد كردند، ملت و ارتش در مقابل حمله عليه سوريه متحد هستند.
مردم فلسطين نيز حملات تروريستي عليه مردم بي گناه در دمشق را محكوم و تاكيد كردند، حملات اخير تروريستي در دمشق نشانه شكست تروريست ها است.
از سوي ديگر سندي محرمانه توسط ارتش سايبري سوريه كشف شده است كه نشان مي دهد قطر و عربستان در تسليح تروريست هاي مخالف حكومت سوريه دست دارند.
پايگاه خبري العهد با اعلام اين خبر افزود، اين سند محرمانه از سفارت قطر در آنكارا به وزير خارجه قطر ارسال شده كه نشان دهنده جزئيات ديدار مشاور سفارت قطر با يك ديپلمات از كشورهاي حاشيه خليج فارس و يكي از شخصيت هاي مخالفان سوريه در آنكارا است.
در متن اين سند آمده كه در اين ديدار به مسئله حمايت مالي قطر و عربستان از مخالفان پرداخته شده است و اين حمايت به وسيله سعدالدين حريري رئيس جريان المستقبل و از سران اصلي 14 مارس صورت گرفته است.
ساير رويدادها
¤ وزير اطلاع رساني سوريه تاكيد كرد، حتي يك نيروي حزب الله لبنان يا ايران در عمليات ارتش سوريه براي مهار شورش در اين كشور حضور ندارند.
¤ معاون وزير خارجه روسيه گفت، سازمان ملل هم از ارسال سلاح به سوريه توسط قطر و امارات خبر داد.
¤ وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو با ايجاد مناطق حائل در سوريه و هر طرحي كه حاكميت اين كشور را نقض كند مخالف است.
¤ سفر هيئت ائتلاف ملي مخالفان دولت سوريه به مسكو و واشنگتن لغو شد.
¤ عمليات ارتش سوريه براي پاكسازي شهرها از حضور تروريست ها همچنان ادامه دارد.
 


چها رسوي پنج قا ره

انتخابات پارلماني جيبوتي
حزب حاكم جيبوتي در انتخابات پارلمان اين كشور به پيروزي رسيد. اين حزب 39/49 درصد آراء را به خود اختصاص داد و جناح مخالف نيز 61/47 درصد آراء را توانست به دست آورد.
اكران فيلم اسرائيلي در مغرب
اقشار مختلف جامعه مغرب به اكران يك فيلم صهيونيستي در اين كشور اعتراض كردند.
شماري از نهادهاي مغربي و فعالان حقوقي، دادن مجوز براي اكران اين فيلم توسط دولت رباط را اقدامي شنيع و خيانت به ملت دانستند و گفتند كه اين اقدام احساسات ملت را خدشه دار كرده است.
نقض حقوق مسلمانان در انگليس
دانشجويان انگليسي نسبت به نقض حقوق مسلمانان در دانشگاه هاي اين كشور انتقاد كردند.
مسلمانان مي گويند برخوردها در دانشگاه ها تبعيض آميز است. اخيرا مسئولان دانشگاه «سيتي» در شهر لندن دانشجويان مسلمان را از داشتن نمازخانه محروم كرده اند و دانشجويان مجبور هستند در فضاي باز نماز بخوانند.
مركل در تركيه
آنگلا مركل صدراعظم آلمان امروز به تركيه مي رود و با مقامات آنكارا گفت وگو مي كند. كارشناسان اين مذاكرات را از آن جهت مهم مي دانند كه احتمالا زمينه عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را تسهيل مي كند. دولت آنكارا به خاطر عضو شدن در اتحاديه اروپا، امتيازات زيادي به غرب و ناتو داده است.
تعليق پرواز جنگنده هاي اف-35
وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد به دليل ديده شدن ترك در يكي از پره هاي توربين موتور جنگنده «اف-35»، تمامي پروازهاي اين جنگنده به حالت تعليق در آمده است.
دفتر برنامه «اف-35» اعلام كرد كه هنوز بسيار زود است كه مشكل مزبور را به كل ناوگان گسترده اف-35 تعميم بدهيم، اما تمامي پروازهاي اين نوع جنگنده تا تكميل تمامي بررسي ها تعليق شده است.
نشت هسته اي در واشنگتن
مقامات فدرال آمريكا از نشت شش تانكر حاوي پسماندهاي هسته اي در واشنگتن خبر دادند. اين مقامات هشدار داده اند كه اين مسئله در آينده به آلوده شدن آب و خاك منطقه منجر مي شود. با اين حال، آنها مدعي شدند در كوتاه مدت خطري متوجه مردم نمي شود.
 


آغاز انتخابات پارلماني در ايتاليا

انتخابات مهم پارلماني ايتاليا امروز در سايه بحران سنگين بدهي برگزار مي شود.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، بدهي هاي دولت ايتاليا از جمله مسائلي است كه دولت روي كارآمده از انتخابات پارلماني امروز ايتاليا با آن مواجه خواهد بود.
به دنبال افزايش فشارهاي سياسي و مردمي به دولت «ماريو مونتي» نخست وزير مستعفي ايتاليا به دليل ناتواني در حل «بحران اقتصادي» مقرر شد اين كشور امروز با برگزاري يك انتخابات ديگر با حضور احزاب نزديك به «سيلويو برلوسكني» و «پيرلوئيجي برساني» بار ديگر شانس خود را براي رهايي از بحران اقتصادي به آزمون بگذارد.
«برساني» از حزب دموكراتيك روز جمعه در آخرين سخنراني انتخاباتي خود گفت اطمينان دارد بر «برلوسكني» پيروز مي شود.
«برلوسكني» كه فسادهاي اخلاقي و مالي وي تمامي ندارد نيز به پشتوانه ثروت و صد البته ناتواني احزاب رقيب در حل بحران مالي مصمم به پيروزي در اين انتخابات است. نكته جالب توجه اين كه رهبران اتحاديه اروپا نيز خواسته خود مبني بر به قدرت نرسيدن برلوسكني را پنهان نمي كنند. همين چند روز پيش رئيس پارلمان اروپا خطاب به مردم ايتاليا گفت: اگر خواهان نجات كشورشان هستند، به برلوسكني رأي ندهند. مونتي در نوامبر 2011 پس از استعفاي برلوسكني قدرت را به دست گرفت اما به دليل ناتواني در حل بحران مجبور به استعفا شد. وي يكي از نامزدهاي اصلي شركت كننده در انتخابات امروز است. اين انتخابات تا فردا ادامه خواهد داشت.
گفتني است، بحران مالي به غير از ايتاليا تاكنون در چندين كشور اروپايي باعث سقوط دولت شده است. همچنين چند روز پيش بود كه نخست وزير بلغارستان به دنبال افزايش فشارهاي مردمي به خاطر آزادسازي قيمت برق مجبور به استعفا شد.
در همين حال، شبكه تلويزيوني سي ان ان طي گزارشي پيش بيني كرد، كشورهاي اروپايي در سال 2013 با فشارهاي اقتصادي بيشتري مواجه شوند.
آمار جديد كه كميسيون اروپا در ارزيابي هاي اقتصادي خود در فصل زمستان ارائه كرده است، نشان مي دهد اقتصاد منطقه يورو بار ديگر در سال 2013 انقباضي خواهد شد و رشد اقتصادي منطقه امسال منفي 3/0 درصد خواهد بود. توليد ناخالص ملي نيز به پايين ترين حد خود مي رسد. نرخ بيكاري در كشورهايي مانند يونان نيز در سال 2013، 27 درصد خواهد بود. «اولي رين» قائم مقام كميسيون اروپا مي گويد هرچند اعتماد تا حدودي بازگشته است اما آمار و ارقام بسيار نااميد كننده است. گزارش اين شبكه مي افزايد روند بهبود اقتصادي در كشورهايي ما نند هلند و ايتاليا متوقف شده و رشد اقتصادي به زير صفر رسيده است. رشد اقتصادي در فرانسه نيز به صفر مي رسد در كل، ابرهاي تيره آسمان اقتصاد اروپا را فرا گرفته است.
چندي پيش ماهنامه «لوپوئن» فرانسه نيز طي مقاله اي نوشت، سال 2013 براي اروپا سال، شورش هاي اجتماعي» خواهد بود!
رئيس بزرگترين شركت كشتيراني جهان نيز پيش بيني كرد، اروپا در سال جديد ميلادي «اوضاع سخت اقتصادي» خواهد داشت.
«نيلز آندرسون» رئيس شركت كشتيراني «مولر مرسك» كه 14 درصد حمل و نقل دريايي دنيا را در اختيار دارد در گفت وگو با سي ان ان گفت: اقتصاد جهاني دچار چنان ركودي شده كه شركت وي نيز به طور بي سابقه اي از اين ركود تأثير گرفته است. وي پيش بيني كرد اين وضع حداقل تا 2 سال آينده ادامه پيدا كند.
 


رهبر گروه تروريستي لشكر جهنگوي

به دام نيروهاي امنيتي پاكستان افتاد

نيروهاي امنيتي پاكستان رهبر گروه تروريستي «لشكر جهنگوي» را به جرم كشتار شيعيان بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي پليس پاكستان با محاصره محل اقامت «ملك اسحاق» در شهر «رحيم يارخان» ايالت پنجاب، وي را دستگير و به زندان منتقل كردند. اسحاق مقابل نيروهاي پليس مقاومت نكرد. او كه به غير از حملات سال جاري و سال هاي اخير، 34 فقره قتل را در پرونده خود دارد، قبلاً به مدت 14 سال زنداني بوده و در سال 2012 آزاد شده است. رهبر گروه تروريستي مخوف و بي رحم «جهنگوي» هم اكنون در زندان ممنوع الملاقات است.
طي دو ماه قبل بر اثر انفجار بمب در بازار كويته و حمله به اتوبوس حامل زائران شيعه، بيش از 150نفر از شيعيان به شهادت رسيده و حداقل 300 شيعه نيز زخمي شده اند. لشكر جهنگوي مسئوليت اين دو حمله تروريستي را بر عهده گرفته است.
هرچند ملك اسحاق مدعي بي گناهي خود است، ولي نيروهاي امنيتي طي عملياتي توانستند 10نفر از افراد وي را دستگير كنند. اين افراد نيز به مكاني نامعلوم منتقل شده اند.
همه افراد دستگير شده از فرماندهان عمليات تروريستي داخلي به ويژه حملات عليه شيعيان هستند.
اسحاق كه بود؟
لشكر جهنگوي يك گروه شبه نظامي ضدشيعه است كه به دست گروهي از اعضاي سازمان فرقه اي «سپاه صحابه» در سال 1996ايجاد شده است.خود سپاه صحابه در سال 1985در واكنش به تهاجم شوروي به افغانستان تشكيل شده بود.
ملك اسحاق كه يكي از رهبران ارشد لشكر جهنگوي است، در سال 1959در خانواده اي از طبقه متوسط در شهر رحيم يارخان استان پنجاب متولد شد.
هرچند وي پس از كلاس ششم تحصيل را رها كرده و در هيچ مدرسه اي (چه مذهبي و چه غيرمذهبي) تحصيل نكرده است، ولي نزديكان اسحاق گفته اند وي به شدت تحت تأثير افكار «مولانا حق نواز جهنگوي» روحاني تندرو و بنيانگذار سپاه صحابه بوده است. لشكر جهنگوي نام خود را نيز از نام اين روحاني گرفته است.
اسحاق در سال 1989 به سپاه صحابه پيوست و فعاليت هاي ضد شيعي خود را آغاز كرد. او راساً با مطالعه متون مذهبي، سعي مي كرد استدلال هايي براي مقابله با شيعيان و حتي جريان هاي ميانه رو اهل سنت بيابد. از آنجا كه سپاه صحابه وارد فعاليت هاي سياسي شد و به يك حزب سياسي تبديل گرديد، اين موضوع خشم اعضاي آن را برانگيخت و اين خشم به ويژه پس از ترور مولانا جهنگوي در سال 1990 تشديد شد؛ تروري كه به عوامل شيعه نسبت داده شد.
سرانجام در سال 1996شماري از اعضاي سپاه صحابه از جمله «محمد اجمل»، «رياض بصره» و «ملك اسحاق» گروه جديدي را تأسيس كرده و با الهام از نام «مولانا جهنگوي»، اسم گروه خود را نيز «لشكر جهنگوي» گذاشته اند.
علي رغم وجود اختلافات ميان سپاه صحابه و لشكر جهنگوي، اين دو گروه روابط ميان خود را حفظ كرده اند و اكنون لشكر جهنگوي در واقع به عنوان بازوي نظامي سپاه صحابه در نظر گرفته مي شود. در سال 2002 سپاه صحابه به دليل فعاليت هاي نظامي غيرقانوني اعلام شد. لشكر جهنگوي ابتدا تحت رهبري رياض بصره قرار داشت و پس از كشته شدن وي به دست پليس، محمد اجمل (معروف به اكرم لاهوري) رهبري اين گروه را در ماه مه سال 2002 بر عهده گرفت. اجمل نيز در ژوئن همان سال به دست پليس بازداشت شد و از آن زمان به بعد رهبري گروه جهنگوي آشكار نبوده است.
اما باور عمومي بر آن است كه اسحاق پس از تحمل 14سال زندان و آزاد شدن در سال 2011، از آن زمان تاكنون به طور مخفيانه رهبري اين گروه را برعهده دارد. طي اين مدت شمار حملات به شيعيان در پاكستان نيز به طور بي سابقه اي افزايش يافته است.
تظاهرات آمريكايي ها
دانشجويان دانشگاه «جرج ميسون» آمريكا با برپايي تظاهراتي در واشنگتن، خواستار توقف حملات تروريستي پهپادهاي آمريكايي در پاكستان شدند. علاوه بر دانشجويان، تعداد زيادي از پاكستاني هاي مقيم آمريكا و مردم شهر واشنگتن نيز در تظاهرات مذكور شركت كردند.
اعضاي شركت كننده در اين تظاهرات كه مقابل سفارت پاكستان اجتماع كرده بودند، با در دست داشتن عكس قربانيان حملات پهپادها به مناطق مسكوني پاكستان، از دولت آمريكا خواستند هرچه زودتر به جنايت عليه مردم بي دفاع پاكستان پايان دهد.
«شري رحمان» سفير پاكستان در آمريكا با حضور در ميان معترضان اعلام كرد: دولت پاكستان خواهان توقف حمله پهپادها است اما مقامات آمريكايي توجهي به اين درخواست ندارند.
رحمان در گفت و گو با خبرنگاران نيز تصريح كرد كه ادامه حملات پهپادها موجب افزايش تروريسم در منطقه و تحريك احساسات ضد آمريكايي مي شود.
مقامات آمريكايي ارديبهشت ماه گذشته اعلام كردند، اين حملات كاملاً قانوني است.
 


تظاهركنندگان بحريني : ديكتاتور سرانجام رفتني است

تظاهركنندگان بحريني با سر دادن شعار «ديكتاتور سقوط خواهد كرد» در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور تظاهرات كردند و خواستار قصاص قاتلان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرها و روستاهاي ديگر اين كشور بر پايبندي به انقلاب و راه شهدا تاكيد كردند و خواستار سقوط نظام آل خليفه شدند.
تظاهركنندگان همچنين تاكيد كردند اجازه نخواهند داد خون شهدا پايمال شود.
جمعيت الوفاق بحرين با نامگذاري اين هفته به هفته خونين انقلاب به رژيم آل خليفه هشدار داد كه در صورت پاسخگو نبودن آل خليفه نسبت به مطالبات مردم انتفاضه ادامه مي يابد.
شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت وفاق اظهار داشت، انقلابيون به ادامه راه انقلاب تا تحقق كامل همه خواسته هاي مردم پايبند هستند و در پي گيري خواسته هاي خود جدي هستند.
تشديد اعتراضات مردمي پس از به شهادت رسيدن دو پسرعمو در روزهاي اخير صورت گرفته است.
شهيد حسين الجزيري و محمود الجزيري بر اثر گلوله مستقيم نيروهاي امنيتي آل خليفه به شهادت رسيدند و اين در حالي است كه رژيم بحرين از تحويل پيكر شهيد محمود عيسي الجزيري به خانواده اش خودداري مي كند.
مراسم تشييع پيكر اين شهيد بحريني بر اثر يورش نيروهاي آل خليفه به صحنه درگيري تبديل شد و نظاميان آل خليفه با گازهاي اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي به مردم حمله كردند.
انقلابيون بحريني تاكيد كردند، با ادامه كشتارهاي آل خليفه گفت وگو و مذاكره با انقلابيون به هيچ وجه مورد قبول نيست و مردم ديگر فريب وعده هاي آل خليفه را نمي خورند.
 


پهپادهاي اروپايي- اسرائيلي

دست اندركاران امور خبر فاش ساخته اند كه اتحاديه اروپا و يك شركت نظامي اسرائيلي در پژوهش هايي سرمايه گذاري كرده اند كه ساخت پهپاد براي متوقف ساختن ناوها و خودروهاي در حال حركت از آن جمله است!
به گزارش سايت «موندياليزاسيون»، هدف از اين پروژه كه «ايروسپتور» نام گرفته و اجراي آن از ژانويه سال جاري آغاز گرديده است، كمك به مقامات سركوبگر براي متوقف ساختن خودروها و ناوهايي است كه در سناريوهاي زميني و دريايي حاضر به همكاري نمي شوند. «اسكا كلر»، نماينده سبزهاي آلمان در اتحاديه اروپا، در مصاحبه اي با سايت «يو ابزرور» مي گويد، پروژه «ايروسپتور» نخستين پروژه اتحاديه اروپا از اين دست به شمار مي رود، چرا كه پهپادهاي پيشين اين اتحاديه صرفا به هدف نظارت و جاسوسي توليد گرديده اند. «كلر» كه همچنين سخنگوي گروه سبزها در زمينه مهاجرت و آزادي هاي مدني است، از خود مي پرسد: «آيا قرار است با پهپادهاي خود به بازي «ناو و ناوچه» مورد علاقه كودكان بپردازيم؟ آن هم به كمك صنعت دفاعي اسرائيلي ها؟»
پروژه «ايروسپتور» در مجموع اندكي بيش از 8/4 ميليون يورو سرمايه دريافت داشته كه 5/3 ميليون آن را «كميسيون اروپا» تامين كرده و باقي آن از سوي اعضاي كنسرسيوم پرداخت گرديده است. يكي از اعضاي اين كنسرسيوم كه در موسسه تكنولوژي هاي شهر «وين» اتريش پايگاه دارد، مي گويد: «متاسفانه، نمي توانم بگويم چه مبلغي را اسرائيلي ها متقبل گرديده و يا اين كه چه نقشي در پروژه دارند!» اما، خاطرنشان مي كند كه نتايج پروژه «به سود شهروندان بوده و به كار امنيت آنها خواهد آمد، بي آنكه هيچ فردي حتي در شمار خبيث ترين ها در معرض خطر قرار گيرد.»
بدين ترتيب، پژوهشگران قصد دارند پهپادها را به سيستم هايي و يژه مجهز سازند كه به آنها اجازه خواهد داد خودروهاي در حال حركت و يا كشتي هايي را كه با سرعت تمام آب ها را مي شكافند، رهگيري كنند. جزئيات بيشتر در مورد شيوه كار و وزن پهپادها محرمانه اعلام گرديده است. «فرانكو فرسولونه»، هماهنگ كننده پروژه «ايروسپتور» در اين ارتباط توضيح مي دهد: «در اين مرحله، اطلاعات فني دقيق صرفا در سطح داخلي و با شركاي پروژه مطرح مي گردد.» به هر شكل، اطلاعاتي كه درباره اين پروژه در دست است، اين نكته را روشن نمي سازد كه آيا اين هواپيماهاي بدون خلبان در حريم هوايي كشورهاي اتحاديه اروپا، سرزمين هاي اشغالي و يا هر دو به پرواز در خواهند آمد، يا خير. كميسيون اروپا تاكيد كرده است كه اسرائيل به طور قانوني اين حق را دارا است كه در پروژه هايي كه اتحاديه اروپا تامين مالي آنها را عهده دار است، شركت جويد.
شايان ذكر است كه، سند كاري سرويس هاي كميسيون فوق كه در سپتامبر گذشته انتشار يافته است، به پهپادهايي اشاره دارد كه «غيرنظامي»اند و مي توانند به عنوان مثال در عمليات كنترل خطوط برق فشار قوي، نظارت بر لوله كشي هاي گاز و يا نقشه كشي ديجيتال شركت كنند. اين سند با اشاره به حاصل كار مجموعه اي از پنج كارگاه (در سال هاي 2011 و 2012) كه وزيران كشور و دفاع اروپايي و سازمان هاي نظامي بين المللي نيز در آنها شركت داشته اند، خاطرنشان مي سازد كه پيشنهاد مطرح شده در اين كارگاه ها ساخت پهپادهاي چند منظوره تجاري و نظامي را مطرح ساخته است.
با اين حال، بايد گفت كه ورود پهپادهايي به وزن بيش از 150 كيلوگرم و توسعه آنها در اتحاديه اروپا مجوزهايي را مي طلبد كه كسب شان دشوار است. ضمن آن كه، حريم هوايي اروپا به دليل مرزهاي ملي بسيار تقسيم شده است و بنابر اين پرواز اين هواپيماها را با مشكل رو به رو مي سازد. گزارش سرويس هاي كميسيون اروپا به استفاده از پهپادهاي سركوبگر در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا اشاره ندارد، اگرچه برخي ادارات پليس تجربه اي محدود از اين شكل استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان را دارند. در آلمان، پليس ايالتي «ساكس سفلي» از يك پهپاد «ام.د4.-200» 8000 يورويي استفاده مي كند كه شكل ظاهري يك هلي كوپتر مينياتور را دارد. بايد گفت كه، پهپادها در اين كشور عمدتا وظيفه شناسايي و جاسوسي، و نيز تهيه تصاويري از موانعي كه تظاهركنندگان ممكن است ايجاد كنند، همچنين نقاط بالقوه داغ تظاهرات، را برعهده دارند. در بلژيك، پليس شهر «گان» پهپاد «پرو آت 6» خود را به منظور نظارت بر رويدادها به كار مي گيرد كه شكل چرخ گوشت را دارد. اين پهپاد كه به گيرنده هاي حرارتي ويژه متصل است، همچنين مي تواند مكان هايي را كه آزمايشگاه هاي كشت ماري جوانا را در خود پنهان دارند، رديابي كند.
طبق اظهارات «ماتياس ورمولن»، پژوهشگر موسسه دانشگاهي اروپا» در ايتاليا، وزن چنين پهپادهايي معمولا كمتر از 150 كيلوگرم است. به همين دليل نيز، اين هواپيماهاي بدون خلبان بي شك از مقررات آتي اتحاديه اروپا كه در گزارش كاري سرويس هاي كميسيون به آنها اشاره شده است، جان سالم به در خواهند برد.
¤ سرويس خارجي كيهان
 


هزاران پزشك در آلمان عليه دولت به خيابان ها ريختند


پزشكان آلماني در اعتراض به «شرايط نامناسب كاري» تظاهرات كردند.
هزاران پزشك شهر «دوسلدورف» آلمان روز جمعه پس از بي توجهي مسئولان به «شرايط نامناسب كاري» تظاهرات كردند.
پزشكان معترض در اين تظاهرات آرام همچنين خواستار افزايش 6 درصدي دستمزد و حقوق خود شدند.
«عملكرد خوب مستحق پاداش است» شعار اكثر معترضان آلماني بود. تاكنون مذاكرات معترضان با مسئولان بخش هاي درماني آلمان نتيجه اي نداشته است.
اعتصابيون شركت هواپيمايي «ايبري» در مادريد اسپانيا نيز همزمان با پزشكان آلماني، در فرودگاه اين شهر تظاهرات كردند. اعتصابيون اين شركت هواپيمايي كه با «بريتيش ايرويز» همكاري دارد، خواستار افزايش حقوق وجلوگيري از حذف 3800 فرصت شغلي هستند. «ايبري» چند روزي است كه در اعتصاب به سر مي برد و تاكنون ميليون ها يورو بر اقتصاد بحراني اسپانيا ضرر وارد كرده است.
 


روسيه سامانه موشكي آمريكا را

 در خاك اروپا نگران كننده خواند

نخست وزير روسيه براي چندمين بار نسبت به عواقب جدي «استقرار سامانه موشكي آمريكا در اروپا» به كاخ سفيد هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، دميتري مدودف نخست وزير روسيه روز شنبه در جمع خبرنگاران به برخي از اختلافات جدي بين مسكو- واشنگتن اشاره كرد و گفت: يكي از اين مسائل، موضوع تسليحات موشكي است كه مقامات آمريكايي و ناتو بايد به آن توجه كنند.
وي افزود: متاسفانه با وجود همه تلاش هايي كه ما براي تفهيم مباني خود درباره سامانه موشكي آمريكا در قاره اروپا انجام مي دهيم، مقامات آمريكايي و ناتو توجهي به استدلال هاي ما نمي كنند. در برخي موارد هم كه تلاش هايي ديده شده اصلا قانع كننده نبوده است. نخست وزير روسيه در عين حال هشدار داد هميشه براي حل اين مشكل زمان وجود نخواهد داشت و «افق يافتن راهكار، پيش از پايانه دهه كنوني نيز بسته خواهد شد.» مدودف در عين حال تاكيد كرد كشورش تدابير متقابل لازم درباره اقدامات موشكي آمريكا را انديشيده است و هر دولتي در روسيه روي كار بيايد اين تدابير را اجرا خواهد كرد.
 


پايان تحصن 3 هفته اي در پارلمان اوكراين

نمايندگان مخالف دولت اوكراين به تحصن و اعتراض سه هفته اي خود در پارلمان اين كشور پايان دادند.
به گزارش خبرگزاري ها نمايندگان مخالف دولت اوكراين به سه هفته تحصن خود در پارلمان پايان دادند تا جلسات قانون گذاري اين كشور كه مختل شده بود از سر گرفته شود.
نمايندگان تحصن كننده خواهان ممنوعيت رأي دادن نمايندگان به جاي يكديگر بوده و اعلام كرده بودند كه بايد نمايندگان شخصاً در داخل صحن پارلمان حاضر باشند.
مخالفان زماني به پايان تحصن راضي شدند كه حزب حاكم وعده داد سيستمي را به اجرا خواهد گذاشت تا هيچ نماينده اي نتواند به جاي شخص ديگر رأي بدهد.
نمايندگان پارلمان اوكراين معمولاً براي نشاندن حرفشان به كرسي از روش هاي غير معمول مثل درگيري و زد و خورد استفاده مي كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10