(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 6 اسفند  1391 - شماره 20438

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سناريوي سوخته (يادداشت روز)
سكته (گفت و شنود)
در لبيك به توصيه رهبر انقلاب انجام شد
نشست صميمي سران در خانه ملت حرف اول مقابله با گراني
عضو نمايندگي ايران در سازمان ملل:
تحريم هاي خودسرانه برخي اعضاي شوراي امنيت مشروعيت ندارد
قاضي سراج پرونده مهدي هاشمي را رسيدگي مي كند
كيهان و خوانندگان
نتانياهو دوباره بز آورد! (خبر ويژه)
ها آرتص: اسرائيل و غرب در سوريه از ايران شكست خوردند (خبر ويژه)
رفتار متناقض آمريكا جايي براي جلب اعتماد ايران باقي نمي گذارد (خبر ويژه)
برق از سر اقتصاد انگليس پريد اما تازه اول بحران است (خبر ويژه)


سناريوي سوخته (يادداشت روز)

هرچند از ماهها قبل رصد رفتار و گفتار دشمن نشان مي داد روي انتخابات رياست جمهوري در سال 92 تمركز ويژه اي دارند و انتظار دارند- بخوانيد آرزو مي كنند- اهداف راهبردي و تاكتيكي خود را جامه عمل بپوشانند ولي اكنون در فاصله كمتر از 4 ماه به انتخابات پيش روي كشورمان، استيصال و سردرگمي آنها به وضوح قابل ديدن است و شواهد و قرائن به علاوه انتشار پاره اي اخبار مستند كه به بيرون درز پيدا كرده است سراسيمگي و ناپختگي رفتار دشمن را نشان مي دهد.
در همين ابتداي بحث و قبل از ورود به موضوع اصلي اين يادداشت اجازه بدهيد به يك نمونه از رفتار تامل برانگيز آنهايي كه انتخابات رياست جمهوري در كشورمان را نشانه رفته اند اشاره كنيم.
هفته گذشته خبري در رسانه هاي غربي و عربي منتشر شد كه حاكي از ديدار و ملاقات چند تن از نمايندگان كنگره آمريكا با يك گروهك تروريستي در پاريس بود.
صرف نظر از اينكه اين ملاقات نشان مي داد ادعاي حقوق بشر از سوي مدعيان آن توخالي است و داعيه داران دروغين حقوق بشر با ظاهري شيك و كراوات زده با تروريست ها و جنايتكاران بر سر يك ميز فالوده مي خورند؛ از اين روي قابل اعتناست كه دو طرف پيرامون انتخابات 92 در ايران به گفت وگو نشسته اند و به اصطلاح نسخه پيچيده اند كه بايد از اين انتخابات به عنوان يك فرصت استفاده كرد.
هرچند در اين باره جزيياتي منتشر نشد ولي اين ديدار گوياي آن است كه آمريكايي ها در مواجهه با ايران باز مثل هميشه دچار اشتباه محاسباتي شده اند. تا همين اواخر رصد آشكار رفتار و گفتار دشمنان ملت ايران نشان مي داد آنها در جهت خط تاثيرگذاري بر انتخابات خرداد سال 92، پروژه جدايي مردم از نظام را پيگيري و رهگيري مي نمايند و برآورد آنها حاكي از آن است كه در ماه هاي منتهي به انتخابات براساس سناريوها و ترفندهاي از پيش تعيين شده اين استراتژي را عملياتي مي كنند ولي اكنون محرز است كه طرفي نبسته اند.
اگر واقعا اهداف و راهبرد آنها در خط جدايي مردم از نظام براي تاثيرگذاري بر انتخابات 92 به خوبي پيش مي رفت آيا ديدار با تروريست ها و تمركز بر انتخابات ايران در آن ديدار ضروري بود؟
پاسخ روشن است و جاي كمترين ترديدي وجود ندارد كه مدعيان حقوق بشر و دشمنان نشان دار نظام در حالي حاضرند با تروريست ها درباره انتخابات ايران مذاكره نمايند كه هزينه اين ديدار و پيامدهاي آن، ارزش چنين ديداري را داشته باشد و اين در حالي است كه اولا؛ گروهك هاي تروريستي بدترين شرايط حيات نفرت انگيز خود را تجربه مي كنند.
ثانيا؛ وقتي در فتنه سال 88 و انتخابات قبلي رياست جمهوري در ايران كه دشمن تمام توان و پتانسيل خود را براي اثرگذاري بر انتخابات و اهداف بعدي به كار گرفته بود آنها ناكام ماندند و حتي جرج سوروس اواخر سال 89 با حضور در سي ان ان در توجيه ناكامي بزرگ خودشان به اين عبارت بسنده كرد كه؛ «حاضرم شرط ببندم تا سال آينده رژيم ايران سقوط مي كند»! اكنون كه وضعيت روشن است و اينجاست كه بايد گفت اينگونه ديدارها و اقدامات مشابه آن، تنها درچارچوب استيصال و استراگيجي دشمن در مواجهه با ايران اسلامي قابل ارزيابي است.
ثالثاً و از همه مهمتر، پروژه جدايي مردم از نظام هر چند يك پروژه سوخته و شكست خورده در تمامي سال هاي پس از انقلاب اسلامي است ولي تحركات و نقشه هاي دشمن آنچنان براي انتخابات در پيش روي نقش برآب شده است كه مقامات و مراكز مطالعاتي آمريكايي نيز چاره اي جز اعتراف به آن ندارند.
به عنوان نمونه بعد از راهپيمايي بي نظير و پرشكوه 22 بهمن امسال، جيمز جفري از ديپلمات هاي برجسته آمريكايي در نوشته اي براي انديشكده واشنگتن در اوايل فوريه- اواخر بهمن 91- اهرم فشارهاي اقتصادي و تحريم ها را براي جدايي مردم از نظام ناكارآمد ارزيابي مي كند و عجزآلود مي نويسد؛ «به مردم ايران نمي توان اميد بست.»
با اين اوصاف و اينكه اهداف و نقشه هاي دشمن براي انتخابات 92 كه از ماهها قبل براي آن طراحي و برنامه ريزي كرده با خطاي راهبردي عجين بوده است بايد ديد در شرايط فعلي و مدت باقي مانده به انتخابات، دشمن چه سناريويي را در پيش مي گيرد.
در اين باره گفتني هايي هست؛
1- همانطور كه در بالا آمد، دشمن از ناحيه «مردم» به طور كلي نااميد است و پس از 22 بهمن امسال و حضور دهها ميليوني مردم به تعبير دقيق و عميق رهبر انقلاب دشمن فهميده است كه حريف ملت بزرگ ايران نمي شود.
شواهد و قرائن حاكي از آن است كه دشمن مي كوشد روي ذهن مسئولان عمليات رواني كند و با به صحنه آوردن ترفندها و توطئه هاي مختلف تلاش مي كند تا رفتار مسئولان و تصميم گيران را از «اصول» به «مصلحت» شيب دهد و به عبارت روشن تر، دشمن مي كوشد فضايي را به كشور تحميل كند تا مسئولان را به سمت و سوي مصلحت هاي كذايي سوق بدهد. اما نقطه اين «مصلحت القايي» كجاست؟
2- بدون شك از هم اكنون تا شب انتخابات، دشمن براي اينكه فضايي خاص را به كشور و مسئولان تحميل كند فضاسازي هاي متعددي در حوزه برنامه هسته اي، حقوق بشر و تحريم هاي اقتصادي سامان مي دهد.
به نظر مي رسد اين تحركات و دسيسه ها از چند روز پيش با موضوع برنامه هسته اي كشورمان در آستانه مذاكرات ايران با 1+5 در آلماتي قزاقستان-8 اسفند- كليد خورده است و با پرونده سازي عليه جمهوري اسلامي در زمينه حقوق بشر در اواخر اسفند -مارس 2013- ادامه خواهد يافت.
تحريم ها هم كه پاي ثابت فشار بر ايران است كه نمونه اخير آن در 6 فوريه- 18 بهمن- تصويب و اعمال شده است. هدف از اين فضاسازي ها و تحميل يك فضاي پرفشار عليه ايران براي اين است كه مسئولان به اصطلاح كمي عقب نشيني نمايند و با اين توجيه كه شرايط حساس و خطير است خط سازش با خواسته هاي غرب را دنبال نمايند.
معناي روشن اين سناريو و دسيسه اين است كه يك «مصلحت» بدون توجيه را در شرايطي ساختگي- غيرواقعي- در ذهن برخي مسئولان جا بيندازند و به اصطلاح بر روي ذهن آنها عمليات رواني كنند. آيا اين بخش آخر اين پازل است؟
3- دشمن بازي را به صورت چند لايه تعريف كرده است و آنچه در بند قبلي بدان اشاره شد پايان كار نيست.
نقطه اصلي و تاكتيك دروني بازي دشمن براي انتخابات 92 تلاقي رويكرد مشترك جريان فتنه و دو حلقه انحرافي و اشرافي است تا در اينجا يك «مصلحت» ناروا به نظام القا نمايد. سؤالي كه به ميان مي آيد اين است كه اين مصلحت چيست؟ و چه هدفي را دنبال مي كند؟ اين مصلحت، پذيرش كانديداهاي خاصي است كه در بستر قانوني صلاحيت نامزد شدن ندارند و اگر هم نامزد بشوند طبق قانون رد صلاحيت مي شوند.
بنابراين دشمن تلاش مي كند فضايي را از دالان جريان هاي فتنه، انحرافي و اشرافي تحميل كند تا نامزدهايي خارج از بستر قانوني و مكانيسم تعريف شده تاييد صلاحيت بشوند.
خب، ارتباط اين نامزدهاي خاص كه قانونا صلاحيت نامزدي پست رياست جمهوري را ندارند با تاكتيك بيروني- القاي خط سازش- يك ارتباط مستقيم و ارگانيك خواهد بود يعني طبيعتا نامزدهاي سازشگر و مورد استقبال غرب، مسير اصولي و منطقي را دنبال نكنند.
اما بايد گفت نطفه اين مصلحت القايي- چه تحميل خط سازش و چه تحميل تاييد صلاحيت نامزدهاي ناصالح- هيچگاه بسته نخواهد شد چون اولا؛ «نظام» در شرايط اقتدار و پيشرفت هاي فزاينده است و اسير فضاسازي ها نمي شود. ثانيا؛ اركان نظام و مكانيسم هاي قانوني اجازه نمي دهد بر مبناي مصلحت القايي، تصميم گيري شود و ثالثا؛ «مردم» به مانند همه انتخابات ها «كار را تمام خواهند كرد» و در زمين دشمن و تاكتيك هاي بيروني و دروني آن بازي نخواهند كرد.
حسام الدين برومند
 


سكته (گفت و شنود)

گفت: اوباما در مصاحبه اي گفته است از بيماري ناگهاني هيلاري كلينتون و غش كردن و بستري شدن او به شدت ناراحت و نگران شدم.
گفتم: فلان فلان شده مثل آب خوردن دروغ ميگه. اگر اينهمه براي هيلاري كلينتون اهميت قائل بود، چرا از وزارت خارجه آمريكا بركنارش كرد؟!
گفت: راستي چرا؟! چون كلينتون بعد از مرخصي از بيمارستان گفته بود براي ادامه فعاليت آمادگي كامل دارم و پزشكان بر سلامت من تاكيد كرده اند.
گفتم: به يارو گفتند؛ شريكت سكته ناقص كرده بود ولي حالش خوب شده. يارو با عصبانيت گفت؛ امان از دست اين فلان فلان شده كه هيچ كاري رو كامل انجام نميده!
 


در لبيك به توصيه رهبر انقلاب انجام شد

نشست صميمي سران در خانه ملت حرف اول مقابله با گراني

سرويس سياسي-
نشست سران قوا با دعوت رئيس مجلس شوراي اسلامي در جهت تعامل و همدلي هرچه بيشتر ميان مسئولان كشور بعدازظهر ديروز در خانه ملت برگزار شد.
در اجراي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب براي تعامل ميان قوا و با دعوت رئيس مجلس ديدارهاي دوره اي ميان سران سه قوه اين بار در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
سران قوا در اين نشست ضمن صرف ناهار كاري به بحث و تبادل نظر پيرامون موضوعات مهم كشور پرداختند.
اين ديدار و تعامل ميان مسئولان كشور بعد از حوادث اخير در رابطه ميان سه قوه دشمنان كشور را كه چشم به توهم حاكميت دوگانه در ايران دوخته بودند ناكام گذاشت.
گفتني است رهبر معظم انقلاب شنبه هفته گذشته- 28 بهمن 91- در ديدار پرشور مردم غيور آذربايجان خطاب به مسئولان كشور فرموده بودند: از مسئولان توقع داريم با صبر، ميدان ندادن به احساسات و ملاحظه مسائل كشور، همه توان و نيروها را براي حل مشكلات مردم متمركز كنند و حالا كه دشمني هاي دشمن شدت يافته، آنها هم رفاقتهايشان را شدت دهند.
گزارش رئيس مجلس
از نشست سران
علي لاريجاني كه ميزبان جلسه سران سه قوه بود پس از اين نشست به ميان خبرنگاران آمد و در گزارشي در جلسه سران گفت: اينگونه جلسات هر از چندگاهي تشكيل مي شود و عمدتاً درباره مسائل مختلف داخلي، بين المللي و منطقه اي است كه در اين جلسه نيز حوادث مهم منطقه مانند سوريه، فعاليت هاي هسته اي كشور، بودجه و كيفيتي كه در تنظيم آن رعايت شده و موضوع گراني ها صحبت شد.
لاريجاني افزود: در خصوص گراني، تمهيداتي براي كنترل تورم انديشيده شد و اينكه چگونه توليد كشور از طريق صندوق توسعه رونق پيدا كند و لايحه بودجه به نحوي باشد كه به كمك توليد آيد و اينها روش هايي است كه در مسير كار بيشتر درباره جزئيات آن بحث خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه چنين مسائلي در حد كلان در نشست سران قوا بررسي مي شود، تصريح كرد: جزئيات اين مسائل بايد در بحث هاي كارشناسي پيگيري شود.
بودجه در مرحله چاپ
و توزيع است
رئيس قوه مقننه درباره زمان ارائه لايحه بودجه به مجلس نيز گفت: اعلام كردند لايحه بودجه در حال چاپ و تكثير است تا هرچه سريعتر به مجلس ارائه شود كه در صورت انجام مقدمات، فردا و در غير اين صورت در جلسه بعد تقديم خواهد شد.
لاريجاني اعلام كرد: مجلس آماده است تا هرچه سريعتر بررسي لايحه را در دستور كار قرار دهد.
وي در مورد گراني ها و تأكيدات رهبر معظم انقلاب نيز توضيح داد: اين جلسه وجهه همت خود را در اين خصوص قرار داده بوديم كه چگونه مي شود در مسائل معيشتي مردم به آنها كمك كرد، به گونه اي كه مسائل حاشيه اي بر آن سايه نيندازد.
وي بيان كرد: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري، مسائل اصلي كشور بايد در اين جلسات مدنظر قرار گيرد، ما در اين جلسه از سران قوا دعوت كرديم تا با بحث راجع به اين موضوع، محور كار را بر رونق توليد قرار دهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر بخواهيم اشتغال در كشور ايجاد شود و نقدينگي به سمت توليد برود، بايد زمينه هاي رونق توليد فراهم شود و اين كار با روش هاي مختلف اعم از اصلاح نظامات بانكي كه براي توليدكننده نفع داشته باشد، لحاظ كردن شرايطي در بودجه و قانون گذاري مورد توجه قرار گيرد.
طرح مجلس براي رونق توليد
وي با اشاره به طرحي در مجلس توضيح داد: طرحي در مجلس براي رونق توليد آماده شده كه اگر به بودجه سال آتي برسد در داخل لايحه بودجه تعبيه خواهد شد و كارهاي جزئي آن در كميسيون ها در حال انجام است.
لاريجاني در خصوص جلسات اقتصادي دولت و مجلس گفت: در جلسات دولت و مجلس ما به اين نتيجه رسيديم كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز بود كه با تهيه بسته اي به مردم كمك كنيم و اين تصميم گيري انجام شد و به زودي نيز اجرا مي شود.
از بودجه چند دوازدهم بي اطلاعم
رئيس مجلس شوراي اسلامي از ارائه بودجه چند دوازدهم دولت به مجلس ابراز بي اطلاعي كرد و افزود: با توجه به اينكه مجلس در اين فرصت كوتاه نمي تواند كل لايحه بودجه را بررسي كند لايحه چند دوازدهم ضروري است. رئيس قوه مقننه تصريح كرد: پس از دريافت لايحه بودجه، مجلس به سرعت كار بررسي آن را آغاز خواهد كرد و نمايندگان فرصتي براي ارائه پيشنهادات خود خواهند داشت و سپس در كميسيون تلفيق و صحن بررسي مي شود و در صورتي كه كارها تمام نشود بحث چند دوازدهم مطرح مي شود.
 


عضو نمايندگي ايران در سازمان ملل:

تحريم هاي خودسرانه برخي اعضاي شوراي امنيت مشروعيت ندارد

عضو نمايندگي كشورمان در سازمان ملل متحد با بيان اينكه اختيارات شوراي امنيت بي حد و حساب نيست تاكيد كرد: تحريم هاي يكجانبه و خودسرانه برخي اعضاي شوراي امنيت از لحاظ قانوني و اخلاقي غيرمشروع است.
حسين قريبي در جلسه كميته منشور ملل متحد در نيويورك اظهار داشت: تحريم هاي شوراي امنيت بايد تنها بعد از تهديد واقعي صلح و امنيت بين المللي براساس شواهد متقن و براساس اصول منشور و حقوق بين الملل و نه صرفا توهمات و تبليغات سوء برخي اعضا وضع شوند. شوراي امنيت محق به محروم ساختن اعضا از حقوق مشروع آنها طبق حقوق بين الملل نيست.
وي در ادامه اختيارات شورا را بي حد و حساب ندانست و تاكيد كرد: شورا داراي اختيار تام براي اتخاذ هرگونه تصميمي نيست. تصميمات شورا بايد براساس اصول حقوقي و مفاد منشور باشند و از سوي ديگر، اجراي تصميمات شورا هم بايد براساس اصول منشور باشد. بنابراين تحريم هايي كه بر اساس اهداف سياسي و خودسرانه برخي اعضاي دائم شورا وضع شده اند، مشروع و قانوني نيستند.
حسين قريبي ادامه داد: ايران قويا اعتقاد دارد كه اين تحريم هاي غيرقانوني موجب مسئوليت سازمان ملل به لحاظ اقدامات خلاف قانون مي شوند.
وي همچنين در مورد تحريم هاي يكجانبه اعمال شده از سوي برخي كشورها، اينگونه اقدامات را خلاف تلاش ها براي ارتقاي حاكميت قانون در سطح بين المللي، مخالف اهداف منشور ملل متحد و از لحاظ قانوني و اخلاقي غير مشروع دانست.
به گزارش فارس، عضو نمايندگي كشورمان در سازمان ملل خاطرنشان كرد: گفتن اينكه تحريم ها هوشمند هستند يك تزوير و رياكاري آشكار از سوي كشورهاي وضع كننده تحريم هاست چرا كه به خوبي روشن است كه تحريم ها به دلايل ساختگي به صورت بي رحمانه اي زندگي مردم عادي را هدف قرار داده اند.
 


قاضي سراج پرونده مهدي هاشمي را رسيدگي مي كند

يك منبع آگاه گفت: قاضي «ناصر سراج» به عنوان قاضي رسيدگي كننده به پرونده مهدي هاشمي تعيين شد.
يك منبع آگاه در گفت و گو با فارس از تعيين قاضي سراج به عنوان قاضي رسيدگي كننده به پرونده مهدي هاشمي رفسنجاني خبر داد.
بنابراين گزارش قاضي سراج كه مسئوليت معاونت امنيت دادستان كل كشور را عهده دار است، قاضي ويژه رسيدگي به پرونده فساد 3 هزار ميلياردي نيز بوده است.
پيش از اين سخنگوي قوه قضاييه در خصوص زمان دادگاه مهدي هاشمي تاكيد كرده بود به زودي دادگاه وي شروع مي شود و قاضي پرونده نيز تعيين شده است. لذا زمان شروع دادگاه بستگي به قاضي دارد و بايد تعيين وقت كند ولي زمان نبايد طولاني شود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002332
¤ مرحوم حضرت آيت الله خوشوقت مي فرمودند: ايمان كه بالا رفت بصيرت ايجاد مي شود. روحشان شاد و راهنمايي هايشان چراغ راهمان.
3827---0910
¤ وقتي در روزنامه خواندم گروه كشورهاي 1+5 به ازاي تعطيل شدن تأسيسات هسته اي فردو اجازه مبادله طلا با كشور ما را مي دهند خنده ام گرفت. به اين كشورهاي زورگو بايد گفت ملت ايران اگر غارنشين هم بشوند بر سر دستاوردهاي هسته اي خودش معامله نخواهد كرد.
0950---0919
¤ سرويس هاي جاسوسي كشورهاي غربي دنبال اين هستند كه سر رشته كنترل برنامه اتمي ما را در دست بگيرند و بر كارهاي ما اشراف كامل داشته باشند. آرزوي آنها اين است كه اجازه فعاليت هاي سرزده به آنها بدهيم تا كنترل و سرنخ كار را خودشان در دست بگيرند اما دانش اتمي به خودي خود بازدارندگي به همراه دارد به شرط آنكه سر رشته آن در دست خودمان باشد. بهانه جويي آنها فقط براي تضعيف ايران است، نبايد فريب بخوريم.
رضا پورمهدي
¤ چه شده است تا همين ديروز فتنه گران، قوه قضائيه را با مفسدان اقتصادي بانكي شريك جرم مي دانستند،اما حالا براي اعدام آنها اشك تمساح مي ريزند. و مكرو مكرالله و الله خيرالماكرين.
غلامرضا عوني
¤ هم فتنه گران و هم انحرافي ها كه سرشان را در برف فرو برده اند بدانند امت حزب الله اين عناصر مردمي دستگاه اطلاعاتي كشور هرگونه تحرك آنان را كه مخالف آرمان ها و اصول انقلاب تشخيص بدهند به ستادهاي خبري دستگاه هاي امنيتي گزارش خواهند كرد.
3419---0915
¤ آمريكا و عربستان بعد از آنكه هرچه تروريست به سوريه آوردند، نتيجه نگرفتند گفته اند حزب الله به كمك سوريه آمده است. البته ما از قدرتمند شدن حزب الله خوشحال مي شويم ولي واقعيت اين است كه اگر حزب الله وارد ماجرا مي شد آثار شكست خيلي جلوتر بر چهره مخالفين سوريه ظاهر مي گشت و امروز اثري از تروريست ها باقي نبود.
6091---0915
¤ از اول انقلاب تا به حال فقط 10 بار انتخابات رياست جمهوري برگزار گرديده جالب اينكه بعد از پايان هر دوره هر يك از رؤساي جمهور، گروهي با روش متفاوت با دوره قبل بر سر كار آمده اند اين در حالي است كه وظيفه برگزاري انتخابات نيز به عهده جناح حاكم بوده اما نتيجه انتخابات بسياري از دفعات به نفع آنان نبوده است و برنده جناح رقيب بوده است. اين است انتخابات آزاد و كاملاً مردمي.
محمود نصيري
¤ برخي كانديداهاي مطرح براي رياست جمهوري سال 92 بهتر است به جاي فكر «تحزب» در انديشه «تهذب» باشند كه به ثواب نزديك تر است.
3185---0939
¤ سالهاست يك ماه به آخر سال مسئولين از تنظيم بازار داد سخن مي رانند ولي 2 هفته به عيد خيلي از اجناسي كه نرخ گذاري شده بود مثل مرغ و ... با 40تا 30 درصد افزايش قيمت ناگهاني رو به رو مي شوند. چرا؟
2096---0911
¤ بيش از 10روز است كه مافياي برنج دست به كار شده اند و به ندرت برنج دولتي در بازار پيدا مي شود و دست محتكران دوباره وارد بازار شده است از مسئولان تقاضاي رسيدگي داريم.
اكبري
¤ وقتي كه سران قوا درگيري با يكديگر را شروع كردند قيمت طلا به مثقالي 702 هزار تومان رسيد. در اين چند روز كه با تذكر و اخطار رهبري رو به رو شده اند و آرامش بوجود آمده در تابلو طلافروشي قيمت هر مثقال طلا به 645 هزار تومان تنزل پيدا كرده است. عرض مي كنم لازم نيست مسئولين كاري انجام بدهند اگر فقط دعوا نكنند و در كشور آرامش برقرار بشود مشكلات مردم خود به خود كم مي شود.
گل رنگي از قم
¤ از مسئولان تقاضا داريم عوامل گراني را بيان كنند و گرانفروشان را معرفي نمايند. چرا يك جفت لاستيك پرايد در انبارها مخفي بماند و حالا با قيمت چندين برابر در اختيار مردم و مصرف كنندگان قرار گيرد. ما به آقايان راي داديم تا مشكلات مردم را حل كنند نه اينكه به دعواهاي خود بپردازند و اختلافات خود را بيان كنند.
يك هموطن
¤ در تله تكست سيماي جمهوري اسلامي از روزنامه كيهان فقط اخبار اقتصادي تيتر مي شود چرا از اخبار سياسي خبري نيست؟
0545---0911
¤ خواسته ما اين است كه به وضعيت كاركنان قراردادي تبصره 3 در بيمارستان هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي رسيدگي بشود در حال حاضر اضافه كار، كارانه و پول مرخصي هاي نرفته آنان را نمي پردازند.
9241---0936
¤ چگونه است كه شهرداري در بالاي شهر تهران براي اتصال دو پارك به يكديگر اقدام به نصب پل عابرپياده با هزينه زياد مي كند ولي در پايين شهر از راه اندازي پله برقي پل عابر پياده دريغ دارد.
2748---0912
¤ اينكه برخي از مردم معتقدند سزاي گرانفروش نخريدن است، آيا مي توان برنج و گوشت و روغن تهيه نكرد؟ آيا مي توانيد براي بيماري فرزندان خود كه روي تخت بيمارستان خوابيده داروي گران نخريد؟ مسئولان بايد فكري اساسي براي رفع مشكل اصلي در كشور كنند و البته قناعت مردم هم به حل مشكل كمك بزرگي خواهد كرد.
يك شهروند
¤ دخترم از 6 سالگي به بيماري سرطان مبتلا شده بعد از چندين سال عمل پيوند مغز استخوان روي او انجام داده اند در حال حاضر نياز شديد به يك اتاق براي ادامه درمان او پيدا كرده ايم . از افراد نيكوكار درخواست دست گيري دارم.
كريمي
 


نتانياهو دوباره بز آورد! (خبر ويژه)

ناكامي نتانياهو در تشكيل دولت ائتلافي جديد، احتمال تكرار انتخابات پارلماني در رژيم صهيونيستي را جدي تر كرد.
نتانياهو چندماه پيش به خاطر آشفتگي هاي موجود در دولت ائتلافي خود خواستار انتخابات زودرس شد، با اين تصور كه كرسي هاي بيشتري را در كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) كسب كند اما 11كرسي از مجموع كرسي هاي ائتلاف متبوع وي در اين انتخابات كاهش يافت. اكنون با توجه به اينكه او نتوانسته پس از يك ماه تقلا دولت جديد را تشكيل دهد رسانه ها از احتمال تجديد انتخابات خبر مي دهند اما نكته جالب تر اين است كه براساس نظرسنجي ها در اين صورت، تعداد كرسي هاي ائتلاف نتانياهو باز هم كمتر خواهد شد!
راديو اسرائيل در اين زمينه گزارش داد: تلاش هاي نتانياهو براي تشكيل دولت ائتلافي به نتيجه نرسيده است. نمايندگان وي براي چندمين بار با نمايندگان حزب «هبيت هيهودي» (كانون يهودي) ديدار كردند «هبيت هيهودي» كه 12 كرسي پارلماني را به دست آورده خواهان آن است كه وظايف شهروندي در كشور بين همه آحاد ملت به طور يكسان تقسيم شود و از جمله جوانان يهودي نيز همانند ديگران در ارتش خدمت كنند و همچنين اختيار هرگونه تصميم گيري از تسيپي ليوني در گفت وگوي صلح با فلسطيني ها گرفته شود چرا كه وي با تشكيل دولت فلسطين در مرزهاي سال 1967 به پايتختي شرق اورشليم موافق است و حاضر است از برخي آبادي هاي اسرائيلي نشين در كرانه باختري رود اردن به سود فلسطيني ها صرفنظر كند.
راديو اسرائيل مي افزايد با توجه به اين كه نتانياهو تاكنون تنها توانسته در زمينه تشكيل دولت ائتلافي با حزب «هاتنوعا» (جنبش) به رهبري تسيپي ليوني به توافق برسد و رهبر حزب «كاديما»، شائول موفاز نيز حاضر نشده در شرايط فعلي با ائتلاف «ليكود-بيتينو» متحد شود، احتمالا انتخابات پارلماني تجديد مي شود و اين در حالي كه نتيجه آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد اگر انتخابات تجديد شود، ائتلاف «ليكود-بيتينو» كه به 31 كرسي پارلماني دست يافته اين بار ضربه سخت تري را متحمل خواهد شد و تنها خواهد توانست 28 كرسي پارلماني را به خود اختصاص بدهد و احزاب «آينده اي هست» و «هبيت هيهودي» به رهبري يائير لاپيد و نفتالي بنت از قدرت بسيار بيشتري برخوردار خواهند شد.
خبرنگار راديو فردا در فلسطين اشغالي نيز گزارش داد: حزب ليكود به رياست نتانياهو در كنار ائتلاف تاكتيكي كه با حزب راست گراي «اسرائيل بيتينو» ايجاد كرده بود، 32 كرسي را از ميان 120 كرسي «كنست» به دست آورد. در حالي كه تنها ده روز به پايان مهلت بنيامين نتانياهو براي تشكيل دولت و معرفي آن براي كسب راي اعتماد از «كنست» باقي مانده، اما وي به عنوان رهبر ائتلاف «ليكود-بيتينو» تنها توانسته است با حزب كوچك و جديد «هاتنوعا» (جنبش) به رهبري تسيپي ليوني براي تشكيل دولتي ديگر هم پيمان شود.
ليوني كه در گذشته وزير امور خارجه اسرائيل بوده است، با اين شرط كه مسئول انحصاري پيشبرد مذاكرات سياسي با فلسطيني ها باشد به هم پيماني با نتانياهو رضايت داد اما حزب «يش آتيد» (آينده اي هست) به رياست يائير لاپيد، سياستمدار تازه كار گفته هر تصميمي كه براي ورود به دولت يا رفتن به جناح اپوزيسيون بگيرد، در هماهنگي با حزب «هبيت هيهودي» (خانه يهودي) به رياست سياستمداري تازه از گرد راه رسيده به نام نفتالي بنت خواهد بود.
نتانياهو تلاش كرده است كه راه اين دو حزب را از يكديگر جدا كند، اما ناكام شده است. نفتالي بنت در يك نشست خبري در اورشليم (بيت المقدس) گفت: «حتي اگر ضرورت داشته باشد كه يك انتخابات جديد برگزار شود، ما از اصول و ارزش هاي خود براي ورود به دولت عدول نخواهيم كرد.»
حزب نفتالي بنت كه ديد گاه هاي راست گرايانه دارد، گفته است كه با «تقسيم اورشليم و سپردن بخش شرقي آن به فلسطيني ها، مخالفت خواهد كرد» و «اجازه نخواهد داد كه تسيپي ليوني هدايت سكان مذاكرات آينده با فلسطيني ها را در دست بگيرد».
اين گزارش مي افزايد: با اين تفاسير، بنيامين نتانياهو براي جلوگيري از رسيدن شرايط به وضعيتي كه انتخاباتي ديگر را الزامي كند، اكنون ناچار است كه با احزاب مذهبي افراطي، مانند «شاس» و «يهدوت هتورات» (يهوديت توراتي) هم پيمان شود كه در اين صورت، دولتي كه او تشكيل دهد، چندان قوي نخواهد بود.
راديو فردا مي افزايد نظرسنجي هايي كه رسانه هاي اسرائيل روزجمعه، چهارم اسفند، منتشر كردند نشان مي دهد كه اگر انتخابات تكرار شود، حزب تازه تاسيس «يش آتيد» از 19 كرسي كنوني به 30 كرسي و حتي بيشتر دست خواهد يافت و در آن صورت، نخست وزير بعدي اسرائيل، يائير لاپيد خواهد بود.
 


ها آرتص: اسرائيل و غرب در سوريه از ايران شكست خوردند (خبر ويژه)

يك روزنامه صهيونيستي در تحليل وضعيت سوريه نوشت سرنوشت اين كشور در دست ايران است، نه كشورهاي غربي.
هاآرتص تأكيد مي كند: سرنوشت حاكميت سوريه در واقع از عهده غرب خارج شده و در دست ايران و روسيه است.
اين روزنامه با اشاره به شكست راهبرد غرب و اسراييل در سرنگوني نظام سوريه نوشت: بطلان فرضيه سرنگوني نظام سوريه با توجه به رويدادهاي ميداني در اين كشور، بار ديگر بر شكست نقشه هاي غرب و اسرائيل در سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه تاكيد مي كند. روزنامه صهيونيستي تاكيد كرد: ديدگاه هاي غرب، به ويژه اسرائيل در مورد سوريه مبتني بر اين مقوله بود كه سرنگوني نظام اسد در راستاي تامين منافع اسراييل است، چرا كه در آن صورت، سوريه از دامن حزب الله و ايران دور خواهد شد.
اين روزنامه نوشت: ايجاد راهكار نظامي براي حل بحران سوريه همچنان در افق دور قرار دارد و همه طرف هاي سوري از جمله مخالفان نظام، به اين باور رسيده اند كه بحران اين كشور، راهكاري جز سياست ندارد، از سوي ديگر نشريه آمريكايي فارين پاليسي در گزارشي خاطر نشان كرد: آمريكا با تسليح شورشيان در سوريه نمي تواند به نفوذي كه خواستار آن است، دست يابد.
استفان والت مي نويسد: موضوع اين نيست كه آيا شما قادر به بررسي و تحقيق دقيق درباره گيرندگان كمك ها هستيد يا خير بلكه موضوع اين است كه آيا تسليحاتي كه امروز مي دهيد، تاثير ماندگاري بر گيرندگان اين كمك ها در آينده دارد يا خير؟ آيا اين همان فيلمي نيست كه بارها و بارها شاهد آن بوديم؟ آمريكا ميليارد ها دلار به ويتنام جنوبي كمك كرد اما، هرگز نتوانست دولتي را در آنجا سر كار آورد كه مطابق ميل ما رفتار كند.
اين تحليل مي افزايد: ما تسليحات مختلف، از جمله موشك هاي پيچيده ضدهواپيما، در اختيار مجاهدين افغان قرار داديم و حاصل اين كمك ها، ايجاد القاعده بود. ما تنها به اين علت كه شاهد به قدرت رسيدن «احمد چلبي» از كنگره ملي عراق پس از سرنگوني «صدام حسين« باشيم، وي را تامين مالي و به توصيه او در رابطه با براندازي صدام گوش كرديم. ما صدها ميليارد دلار در اختيار دولت «حامد كرزاي» در افغانستان گذاشتيم اما، وي اين پول ها را در راه فساد و مخالفت با آرزوهاي آمريكا هزينه كرد. البته اين امر محدود به ما نيست. شوروي سابق نيز در طول ساليان طولاني، پول و سلاح در اختيار اقمار خود قرار داد اما، در اعمال نفوذ پايدار بر آنها توفيق چنداني به دست نياورد. آيا به ياد نداريد كه «انور سادات» به آنها پشت كرد و در مقابل، از در اتحاد با ما برآمد؟ اين شرايط نبايد باعث تعجب شود.
 


رفتار متناقض آمريكا جايي براي جلب اعتماد ايران باقي نمي گذارد (خبر ويژه)

آمريكا به مواضع متناقض خود در قبال ايران ادامه مي دهد.
به تازگي و در حالي كه شماري از اعضاي كنگره آمريكا لايحه اي را براي مذاكره مستقيم با ايران ارائه كرده و از دولت خواسته اند تا اين امر را پيگيري كند، همزمان كنگره در حال گذراندن قانوني است كه براساس آن سيستم بانك مركزي اتحاديه اروپا را به خاطر دور زدن تحريم هاي ايران تحت فشار قرار مي دهد.
خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از فايننشال تايمز مي نويسد هدف تحريم هاي جديد زير فشار گذاشتن بانك مركزي اروپا براي تشديد اقداماتي است كه نگذارد شركت ها و بانك هاي ايراني از سيستم پرداخت هاي خارجي اين بانك، براي تسويه نقل و انتقال هاي پولي معاملات درگير با يورو استفاده كنند. اين سيستم به تارگت-2 موسوم است.
رويترز نوشت: اعمال فشار بر ايران، ديگر تنها يك سياست تاكتيكي براي كنگره نيست؛ بلكه يك تشريفات عميقا نهادينه شده است كه انتظار مي رود همه اعضا آن را رعايت كنند. اين واقعيتي ناراحت كننده است كه ايران نيز به خوبي از آن آگاه است. آيت الله خامنه اي، رهبري ايران، هفته گذشته و پس از اعمال تحريم هاي جديد كنگره، اين موضوع را مورد اشاره قرار داد. وي اشاره كرد كه ايران با سياست «مذاكره براي مذاكره» در مقابل آمريكا مخالف است. ايران مي گويد آمريكا به تعهدات خود پايبند نبوده و با اين وصف اميد نمي رود به اين زودي ها مذاكرات دوجانبه امكان پذير باشد.
دور تازه مذاكرات 1+5 با ايران 8 اسفند در آلماتي قزاقستان برگزار مي شود.
از سوي ديگر 2 كارشناس آمريكايي گفتند نبايد منتظر نتايج بزرگي از مذاكرات آتي ايران و قدرت هاي 1+5 بود. توماس پيكرينگ مي گويد كه تضاد سياسي در بخش هايي از كنگره و دولت آمريكا كه يك طرف مايل به براندازي رژيم ايران و طرف ديگر خواهان برقراري گفت وگو است، نمي تواند اعتماد رهبر جمهوري اسلامي را جلب كند.
مركز سابان از موسسه بروكينگز چند روز پيش ميزبان توماس پيكرينگ، ديپلمات باسابقه آمريكايي و كنت پولاك، كارشناس سابق سازمان سيا در حوزه ايران و عراق و همچنين عضو شوراي امنيت ملي آمريكا در اواخر دهه نود بود. به گزارش خودنويس، پيكرينگ گفت انتظار ندارد از اجلاس آلماتي در 26 فوريه نتيجه زيادي گرفته شود.
توماس پيكرينگ درباره تناقض در سياست هاي آمريكا در قبال ايجاد اعتماد از يك سو و تلاش براي حمايت از گروه هاي برانداز از جمله سازمان تروريستي منافقين گفت: «به نظر من خارج كردن اين سازمان از ليست سازمان هاي تروريستي ايده بدي بود و حالا بايد به رفع سوءتفاهم با ايران بپردازيم، و يا وقتي جو بايدن، معاون اوباما در مونيخ درباره گفت وگوهاي دو طرفه صحبت مي كند، سخت تر كردن تحريم ها براي ايران نمي تواند فضا را مناسب تر كند.
 


برق از سر اقتصاد انگليس پريد اما تازه اول بحران است (خبر ويژه)

از دست رفتن رتبه اعتباري براي دولت انگليس هنوز اول راه است و كسري بودجه و بدهي بيشتر انتظار دولت را مي كشد.
روزنامه گاردين با اشاره به از دست رفتن اعتباري AAA كه توسط موسسه اعتبارسنجي موديز انجام گرفت، نوشت: اين مسئله جورج اوزبورن، وزير دارايي انگليس را كه قول داده بود اقدامات رياضتي خود را براي حفظ اين رتبه اجرا كند تحت فشار قرار داد.
كاهش رتبه اعتباري اين كشور مشكلات سياسي زيادي را براي ائتلاف وي ايجاد خواهد كرد.
موسسه اعتبارسنجي موديز كه اولين موسسه اعتبارسنجي بزرگي است كه انگليس را از فهرست كشورهايي با رتبه اعتباري AAA حذف كرد، اعلام كرده ضعف رشد اقتصادي و افزايش بدهي ها علت كاهش يك رتبه از رتبه اعتباري انگليس و رساندن آن به AA1 است.
اوزبورن كه اغلب به اهميت رتبه اعتباري AAA اشاره كرده گفت: «اين اتفاق مشكلات بدهي كشورمان را بار ديگر به ما يادآوري كرد.»
در عين حال پروفسور جك راسموس اقتصاددان آمريكايي به شبكه راشاتودي گفت: انگليس در آينده نيز با كسري بودجه و بدهي هاي بيشتري مواجه خواهد شد و شايد ديويد كامرون مجبور شود انگليس را از اتحاديه اروپا جدا كند.
اين صرفا آغاز روند كاهش رشد اقتصادي در انگليس است. اين روند، حاكي از آن است كه نه تنها در انگليس، بلكه در ساير كشورها، سياست چاپ اسكناس هاي بيشتر، ممكن است به سامانه بانكي كمك كند، اما باعث افزايش رشد اقتصادي نخواهد شد.
وي تاكيد كرد: از همين رو، چشم انداز بلندمدت انگليس افزايش كسري بودجه و زيادتر شدن بدهي هاي اين كشور خواهد بود.
در همين حال شبكه يورونيوز در گزارشي اعلام كرد: كاهش رتبه اعتباري انگليس، ضربه اي سنگين به وزارت دارايي اين كشور است. انگليس در سال هاي گذشته مدعي بود از آنجا كه در منطقه يورو حضور ندارد توانسته است وضع مالي و اقتصادي خود را از بحران در اين منطقه به دور نگه دارد.
جرج اوزبورن وزير دارايي انگليس مي گويد: «اين مسئله تداعي كننده ناگهاني مشكلات بدهي انگليس است. اين هشداري واضح به همه آنهايي است كه همانند كبك سر خود را زير برف پنهان كرده اند.»
به گفته صندوق بين المللي پول ميزان بدهي انگليس امسال افزايش خواهد يافت و به 3/93 توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10