(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 10 اسفند  1391 - شماره 20442

حمله نيروهاي امنيتي تركيه به آوارگان سوري
 30 مجروح برجاي گذاشت
ارتش لبنان در پي تحركات مرزي اسرائيل
به حال آماده باش درآمد
چهار سوي پنج قا ره
پس از ديدار با جان كري لاوروف:
هيچ كس نمي تواند جاي مردم سوريه تصميم بگيرد
هزاران افغاني عليه اشغالگران آمريكايي شعار دادند
ابراز نگراني مقامات اروپايي از بن بست سياسي در ايتاليا
به دليل تحويل ندادن پيكر شهيد الجزيري
اعتراض ها عليه آل خليفه شدت گرفت
يورش پليس كانادا به دانشجويان معترض در مونترال
تحصن كنندگان در عربستان
تصوير وزير كشور سعودي را آتش زدند
تجمع مقابل صليب سرخ رام الله
در همبستگي با اسيران فلسطيني
چاك هاگل با رأي مجلس سنا وزير دفاع آمريكا شد
نخستين جلسه مشترك مرسي و احزاب سياسي
براي حل بحران مصر


حمله نيروهاي امنيتي تركيه به آوارگان سوري

 30 مجروح برجاي گذاشت

نيروهاي امنيتي تركيه با يورش به آوارگان معترض سوري 30 تن را مجروح و بازداشت كردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «اكشام» تركيه، تعدادي از آوارگان سوريه روز چهارشنبه در اعتراض به شرايط نامطلوب در اردوگاه چادري شهر «شانلي عرفا» تركيه با نيروهاي امنيتي اين كشور درگير شدند و اين درگيري به زخمي شدن 30 نفر منجر شد.به نوشته اين روزنامه ترك، آوارگان سوري خواهان استقرار در شهرك كانتينري شهر شانلي عرفا شدند، اما دولت تركيه از اين كار ممانعت مي كند و آنها را در شرايط سخت و طاقت فرساي جوي به حال خود رها كرده است.اين روزنامه به نقل از شاهدان عيني نوشت: يورش نيروهاي امنيتي و پليس تركيه به آوارگان سوريه اي ده ها تن از آنها را روانه بيمارستان هاي «شانلي عرفا»، «حوان» و «اكچاكاله» كرد.به گزارش كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل در امور پناهجويان، 75 درصد پناهندگان سوري در تركيه زن و كودك هستند و در شرايط نامطلوبي به سر مي برند.
 


ارتش لبنان در پي تحركات مرزي اسرائيل

به حال آماده باش درآمد

ارتش لبنان در پي تحركات مرزي نظاميان رژيم صهيونيستي به حال آماده باش درآمد.
به گزارش واحد مركزي خبر، با استقرار گشتي هاي رژيم صهيونيستي شامل سه خودروي نظامي و يك تانك در منطقه رود «وزاني» و در داخل اراضي اشغالي لبنان، ارتش لبنان در حالت آماده باش قرار گرفت و تدابير لازم را براي مقابله با هرگونه تجاوز صهيونيست ها اتخاذ كرد.
يكي از شاهدان عيني اظهار داشت، 36 تن از نظاميان ارتش اسرائيل به همراه چند خودروي زرهي و تانك در منطقه «وزاني» مستقر شدند و حتي 15 نفر به همراه گروهي مجهز به دوربين هاي نقشه برداري با عبور از سيم هاي خاردار مرزي تا مسافتي در منطقه شرقي رود «وزاني» پيشروي كردند و خود را به نزديكي يكي از مراكز گردشگري لبنان رساندند و پس از علامت گذاري در منطقه اي به مساحت بيش از 3000 متر مربع كه سه ساعت به طول انجاميد از اين منطقه عقب نشستند.
 


چهار سوي پنج قا ره

هشدار حماس به اوباما
جنبش حماس به «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در مورد پيامدهاي خطرناك بازديد وي از مسجد الاقصي هشدار داد و تاكيد كرد اين اقدام يك فاجعه سياسي است. در بيانيه حماس آمده است كه آمريكا نبايد در مسير افزايش سلطه رژيم صهيونيستي بر قدس گام بردارد.
وحشت اسرائيل از حزب الله
«عاموس گلعاد» رئيس اداره امنيت سياسي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي گفت، حزب الله لبنان موشك هايي از نوع اسكاد با 700 كيلومتر برد در اختيار دارد. به گفته گلعاد، اين موشك ها قادر هستند هر نقطه اي از اسرائيل را هدف قرار دهند و كلاهك هايي به وزن 150كيلوگرم حمل كنند.
تركيه؛ ژاندارم آمريكا
«عدنان كسكين» معاون حزب جمهوريخواه خلق تركيه با انتقاد از سياست هاي دولت آنكارا در قبال همسايگان گفت: دولت «رجب طيب اردوغان» به پيمانكار امپرياليسم و ژاندارم نيروهاي بيگانه در منطقه تبديل شده است. كسكين سياست هاي آنكارا در قبال دولت هاي سوريه و عراق را مورد انتقاد قرار داد.
طالباني به عراق برمي گردد
جلال طالباني، رئيس جمهور عراق كه هم اكنون در آلمان تحت معالجه است، به زودي به كشورش بر مي گردد. «جنگي طالباني» برادر رئيس جمهور عراق وضعيت جسماني طالباني را رو به بهبود دانست.
نيكي هاي القاعده!
«ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان افغانستان در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: القاعده در سال هاي گذشته در افغانستان بود و با طالبان نيز همكاري زيادي داشت. ما به عنوان يك انسان هيچگاه نيكي هاي آنان را فراموش نخواهيم كرد! اين اظهارات در حالي انجام مي گيرد كه روش هاي تروريستي و ضد اسلامي القاعده پاي نظاميان آمريكايي و ناتو را به افغانستان و منطقه باز كرده است.
 


پس از ديدار با جان كري لاوروف:

هيچ كس نمي تواند جاي مردم سوريه تصميم بگيرد

وزير خارجه روسيه تأكيد كرد، هيچ كس نمي تواند به جاي مردم سوريه تصميم بگيرد و اين مردم هستند كه بايد مشكلات اين كشور را حل و فصل كنند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري نووستي، سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه پس از ديدار با جان كري وزير خارجه آمريكا در برلين به خبرنگاران گفت، هيچ كس به جاي مردم سوريه نمي تواند تصميم گيري كند و خود مردم اين كشور بايد براي حل و فصل مشكلاتشان چاره اي بينديشند.
وي اعلام كرد روسيه و آمريكا مواضع مشتركي در قبال اوضاع سوريه پيدا كرده اند و از همه امكانات خود استفاده خواهند كرد تا مخالفان و دولت سوريه را براي آغاز گفت وگوها تشويق كنند.
لاوروف تأكيد كرد، ما به اين درك مشترك رسيده ايم كه ادامه خشونت ها در اين كشور ديگر قابل تحمل نيست و روسيه و آمريكا تلاش خواهند كرد تا شرايطي را به وجود آورند كه گفت و گوها بين مخالفان و دولت سوريه هرچه سريع تر آغاز شود.
وزير خارجه روسيه ابراز اميدواري كرد كه مخالفان سوري هم بپذيرند تا با دولت به مذاكره بپردازند و نمايندگان خود را براي اين منظور انتخاب كنند.
لاوروف گفت، ما روي اين مسئله حساب مي كنيم كه مخالفان كه قرار است در رم با نمايندگان كشورهاي غربي و برخي كشورهاي منطقه به گفت و گو بپردازند با آغاز مذاكرات با دولت سوريه موافقت كرده و تيم مذاكره كننده خود را انتخاب و اعلام كنند.
اين نخستين ديدار لاوروف با جان كري پس از انتصاب وي به سمت وزير خارجه آمريكا است.
در همين رابطه معاون وزير اطلاع رساني سوريه با اشاره به تماس هاي روسيه و آمريكا درباره بحران سوريه گفت، به رغم اينكه ديدگاه روسيه درباره بحران سوريه به نظام دمشق نزديك است اما اين مردم سوريه هستند كه تصميم نهايي را براي سرنوشتشان اتخاذ خواهند كرد.
بشار جعفري نماينده دايم سوريه در سازمان ملل نيز بر آمادگي كامل دولت اين كشور براي گفت و گو با رهبران مخالف تأكيد كرد و گفت، دمشق از زمان آغاز بحران بر يافتن يك راه حل سياسي تأكيد داشته و به آن متعهد بوده است.
جعفري با اشاره به سخنان اخير رهبران سوريه از جمله وليد معلم وزير خارجه سوريه گفت، دولت سوريه براي گفت و گو با مخالفان آمادگي كامل دارد و از هرگونه تلاش در اين راستا كه به پايان دادن خشونت هاي تروريستي كمك كند استقبال مي كند.
وي از گزارش يكجانبه معاون بان كي مون به دليل يكجانبه گرايي در گزارش تازه اش به شوراي امنيت درباره وضعيت سوريه انتقاد كرد. نماينده دايم سوريه افزود، در گزارش وي از پيشنهاد مخالفان سوريه براي گفت و گو ستايش شده اما هيچ اشاره اي به پيشنهادهاي مكرر دولت سوريه براي گفت و گو نشده است.
در همين رابطه شبكه الاخباريه سوريه گزارش داد، گروه هاي مردمي در شهر المخرم در حومه شرقي حمص نشست آشتي و گفت و گوهاي محلي را با حضور روحانيون ديني و بزرگاني از روستاها و مناطق تابعه شهر المخرم برگزار كردند.
هدف اين گفت و گوها حفظ وحدت و يكپارچگي كشور است و در چارچوب آشتي و ارتباطات اجتماعي برگزار مي شود.
يكي از فعالان شركت كننده در اين گفت و گوها اظهار داشت، اگر همين شيوه ادامه پيدا كند به زودي از اين بحران عبور خواهيم كرد.
شركت كنندگان در اين نشست تأكيد كردند، هيچ راهي به جز گفت و گو براي خروج از بحران وجود ندارد.
تحولات ميداني
عمليات ارتش سوريه براي پاكسازي مناطق استقرار تروريست ها ادامه دارد و در عمليات نيروهاي ارتش در ادلب و اريحا دست كم 127 تروريست به هلاكت رسيدند.
افراد مسلح روز گذشته با پرتاب چندين خمپاره ساختمان آموزشي ماهواره اي و دانشكده كشاورزي دمشق را هدف قرار دادند.
گروهك تروريستي جبهه النصره شاخه القاعده در سوريه مسئوليت انفجار يك دستگاه خودروي حامل غيرنظاميان را كه از حومه حماه واقع در مركز اين كشور به سمت حمص در حركت بود بر عهده گرفت. اين گروهك تروريستي با به عهده گرفتن مسئوليت اين انفجار اعلام كرد از اينكه شهروندان سوري را هدف قرار مي دهد شرم ندارد.
دمشق نيز روز گذشته صحنه درگيري ارتش با تروريست هايي بود كه در تلاش براي ورود به اين شهر بودند.
ارسال سلاح
براي تروريست ها
شبكه تلويزيوني العربيه به نقش آمريكا و عربستان در فرستادن سلاح هاي پيشرفته به تروريست ها در سوريه اذعان كرد.
اين شبكه با اشاره به نقش واسطه اي آمريكا و نقش پولي عربستان اظهار داشت، محموله هاي سلاح هاي پيشرفته در حال سرازير شدن به گروه هاي ميانه رو از انقلابيون در داخل سوريه است و پول اين سلاح ها را نيز برخي از كشورهاي عربي مي دهند.
يكي از همراهان جان كري وزير خارجه آمريكا كه وي را در سفر اخير اروپايي اش همراهي مي كند اظهار داشت كه دولت آمريكا قصد دارد تا كمك هاي مستقيم نظامي خود به تروريست هاي سوري را افزايش دهد.
جليقه هاي ضد گلوله و خودروهاي زرهي بيشتر از جمله كمك هاي ارسالي واشنگتن براي تروريست هاي سوري است.
ساير رويدادها
¤ گروه موسوم به دوستان سوريه با برگزاري نشستي مقدماتي در ايتاليا خواستار اعمال فشار بيشتر عليه نظام سوريه شدند.
¤ نماينده سابق پارلمان سوريه از طرح جديد دولت دمشق براي گفت و گو با مخالفان استقبال كرد وگفت، ادامه جنگ سوريه به سود اسرائيل است.
¤ در انفجار يك خودروي حامل دانش آموزان دختر كه هدف خمپاره هاي تروريست ها قرار گرفت چهار دانش آموز دختر و راننده خودرو كشته شدند.
¤ وزير اطلاع رساني سوريه گفت، سوريه با تروريسم بين المللي وارد جنگ شده است.
 


هزاران افغاني عليه اشغالگران آمريكايي شعار دادند

هزاران نفر در شرق افغانستان تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كردند و شعار مرگ بر اوباما سردادند.
به گزارش پرس تي وي، هزاران شهروند افغاني در استان «وردك» عليه جنايات و اعمال غيراخلاقي نيروهاي ويژه آمريكايي تظاهرات كردند و شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اوباما» سر دادند و خواستار خروج نيروهاي اشغالگر شدند. بدرفتاري نيروهاي آمريكايي با مردم، هتك حرمت مقدسات اسلامي و كشتار غيرنظاميان به دست اين نيروها توسط مردم تظاهركننده محكوم شد.
اين تظاهرات پس از آن برگزار شد كه «حامد كرزاي» يكشنبه (شش اسفند) عقب نشيني نيروهاي ويژه آمريكايي از استان هاي وردك و «لوگر» را خواستار شده بود.
در بيانيه كرزاي آمده بود: مشخص شده افراد مسلح موسوم به نيروهاي ويژه آمريكايي كه در استان وردك مستقر هستند، در تجاوز جنسي، آزار و اذيت، شكنجه و حتي قتل مردم بي گناه دخالت داشته اند.
آمريكايي ها نيز مطابق معمول همه اين اتهامات را رد كرده اند.
عمليات انتحاري
ديروز يك بمب گذار انتحاري طالبان بمب همراه خود را در يكي از خيابان هاي كابل منفجر كرد. هدف اين بمب گذار اتوبوس حامل پرسنل ارتش و وزارت دفاع افغانستان بود. اين انفجار علاوه بر مرگ بمب گذار، جراحت هشت نفر را در پي داشت. دو تن از مجروحان غيرنظامي و بقيه از كارمندان وزارت دفاع بودند.
حمله افراد مسلح به يك مركز ايست و بازرسي در شرق افغانستان (استان غزني) نيز 17 قرباني داشت، كه 10 تن از آنها نيروي پليس دولت كابل بودند.
 


ابراز نگراني مقامات اروپايي از بن بست سياسي در ايتاليا

مقامات اروپايي نسبت به نتايج انتخابات ايتاليا و سرنوشت سياسي نامعلوم اين كشور به شدت ابراز نگراني كردند.
نتايج انتخابات پارلماني ايتاليا و سرنوشت نامعلوم دولت بعدي اين كشور موجي از نگراني را در ميان برخي رهبران اروپايي به وجود آورده است. براساس نتايج انتخابات پارلماني ايتاليا كه روز سه شنبه منتشر شد، هيچ يك از احزاب نتوانستند اكثريت لازم را كسب كنند و تا اين لحظه احزاب حاضر به تشكيل دولت ائتلافي با يكديگر نيز نشده اند. ادامه چنين وضعي مي تواند پيامدهاي منفي زيادي بر اقتصاد بيمار منطقه يورو داشته باشد.
«گيدو وستروله»، وزير خارجه آلمان در واكنش به نتايج انتخابات ايتاليا خواستار تشكيل هر چه سريعتر دولت شد. مقامات اسپانيايي نيز نسبت به وضعيت سياسي ايتاليا ابراز نگراني كردند. «پير اشتاين بروك» رقيب «آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان و وزير دارايي پيشين اين كشور نيز به شدت از وضعيت حاكم بر ايتاليا ابراز نگراني كرد.
وي با اشاره به آراي «سيلويو برلوسكني» نخست وزير پيشين ايتاليا و «بپه گريلو» هنرپيشه فيلم هاي طنز و رهبر جنبش «پنج ستاره» در اين انتخابات گفت: از راي آوري 2 دلقك در انتخابات ايتاليا بسيار وحشت زده شده است!
وي هشدار داد، اگر تكليف دولت آتي ايتاليا هر چه سريعتر مشخص نشود، مشكل بزرگتري در منطقه يورو ايجاد خواهد شد.
آخرين خبرها حاكي است، «پير لوئيجي برساني»، نامزد حزب چپ ميانه اعلام كرده حاضر به اتحاد با هيچ يك از احزاب نيست. وي در ادامه با اشاره به حزب متبوع سيلويو برلوسكني و «بپه گريلو» گفت: آنها اكنون بخشي از پارلمان هستند و به تناسب آراي خود بايد در جست و جوي راه حل تلاش كنند اما من با آنها ائتلاف نخواهم كرد.
«بپه گريلو»، رهبر جنبش پنج ستاره نيز كه در اين انتخابات جايگاه سوم را از آن خود كرده اعلام كرد حاضر به ائتلاف با هيچ حزبي نيست.در اين بين فقط برلوسكني اعلام كرده حاضر است با «برساني» ائتلاف كند. بدين ترتيب تشكيل دولت جديد ايتاليا در هاله اي از ابهام قرار دارد.
از سوي ديگر خبر مي رسد، موسسه «مودي» نيز به بن بست سياسي به وجود آمده در ايتاليا، واكنش نشان داده است. خبرگزاري آلمان در اين باره نوشت، موسسه اعتبارسنجي «مودي» هشدار داد ادامه اين وضع در ايتاليا مي تواند باعث كاهش رتبه اعتباري اين كشور شود.
براساس اين گزارش، اين موسسه اعلام كرد نتيجه انتخابات پارلماني تاثير منفي بر اعتبار ايتاليا داشته چرا كه برگزاري انتخابات جديد و نيز چشم انداز طولاني از بي ثباتي را پيش روي اين كشور قرار داد.
با اين حال موسسه اعتبارسنجي «استاندارد اندپورز» اعلام كرد براي تعيين رتبه اعتباري ايتاليا منتظر تحولات بعدي خواهد بود و تحولات اين كشور تاكنون تاثير اندكي بر رتبه اعتباري اين كشور داشته است.
يادآور مي شود در صورت ادامه اين وضع ممكن است انتخابات پارلماني در اين كشور بار ديگر تكرار شود.

 


به دليل تحويل ندادن پيكر شهيد الجزيري

اعتراض ها عليه آل خليفه شدت گرفت

مردم بحرين عليه خودداري مقامات آل خليفه در تحويل پيكر محمود الجزيري كه هفته گذشته به دست نيروهاي رژيم بحرين به شهادت رسيد تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، هزاران تن از مردم بحرين به خيابان هاي منامه و سه منطقه ديگر آمدند و از مقام هاي اين كشور خواستند پيكر محمود الجزيري را به خانواده او بازگردانند.
تظاهركنندگان تابوتي را با خود حمل مي كردند كه با زنجير بسته شده بود تا از اين طريق به طور نمادين اعلام كنند كه رژيم آل خليفه پيكر شهيد الجزيري 20 ساله را توقيف كرده و تحويل نمي دهد.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهاي ضدحكومتي بر ادامه راه شهدا و لزوم قصاص قاتلان تاكيد كردند.
«علي شطموط» نماينده پارلمان بحرين نيز با در دست گرفتن پلاكاردي كه روي آن نوشته شده بود «شرط احترام به مرده دفن پيكر اوست» خواستار تحويل پيكر اين شهيد به خانواده اش شد.
درخواست نماينده بحرين صحن مجلس را متشنج كرد و رئيس مجلس بحرين تهديد كرد وي را از مجلس اخراج خواهد كرد.پيكر اين شهيد هنوز در سردخانه نگهداري مي شود زيرا رژيم آل خليفه بيم آن دارد كه تشييع پيكر اين شهيد به جرقه حركتي گسترده تر عليه آل خليفه تبديل شود.
شطموط در واكنش به گستاخي رئيس مجلس گفت، تو به هيچ وجه حق نداري مرا از مجلس بيرون براني.
مجادله لفظي ميان نمايندگان پارلمان بحرين جلسه را تعطيل و به زماني ديگر موكول كرد.در همين رابطه عضو مركز حقوق بشر بحرين تحويل ندادن پيكر شهيد الجزيري و تبرئه قاتلان انقلابيون را بيانگر وضعيت اسفبار حقوق بشر در اين كشور دانست.
 


يورش پليس كانادا به دانشجويان معترض در مونترال

به دنبال وقوع درگيري بين دانشجويان معترض به افزايش شهريه هاي دانشگاهي و پليس ضد شورش كانادا 13 دانشجو بازداشت شدند.
به گزارش فارس، به نقل از رسانه هاي كانادايي، در جريان درگيري ها ميان پليس مونترال كانادا با دانشجويان معترض به افزايش شهريه ها دستكم 13 دانشجو بازداشت شدند در جريان اين حادثه يك افسر پليس نيز زخمي شد.
اين درگيري ها ساعاتي پس از پايان نشست دو روزه احزاب سياسي استان «كبك» در خصوص چگونگي افزايش شهريه هاي دانشجويي به وقوع پيوست.
گزارش هاي دريافتي حاكي است پليس مونترال با پوشش زرهي خود به مقابله با تظاهرات دانشجويان پرداخت.
درگيري روز سه شنبه ميان دانشجويان و پليس مونترال در ادامه درگيري هايي است كه سال گذشته ميلادي توجه جامعه بين المللي را به خود جلب كرد.
اين تظاهرات با انسداد مسير رفت و آمد خيابان ها و تغيير مسير حركت اتوبوس ها همراه بود و نيروهاي پليس برخي از تظاهركنندگان را از ميان جمعيت به گوشه اي مي كشيدند تا آنها را دستگير كنند.
اتهام بيشتر دستگيرشدگان تجمع غيرقانوني و حمله با سلاح گزارش شده است.
گفتني است، بسياري از كشورهاي غربي اين روزها با يكي از سنگين ترين بحران هاي مالي دست به گريبانند. اين كشورها براي نجات بانك ها و سرمايه داران، اقدام به اجراي سياست هاي رياضتي مثل خصوصي سازي بيمارستان ها و دانشگاه ها، افزايش ماليات، كاهش حقوق و دستمزد، افزايش شهريه هاي مدارس و دانشگاه ها و... مي كنند. اقدامي كه بلافاصله با اعتراض هاي گسترده مردمي پاسخ داده مي شود.
 


تحصن كنندگان در عربستان

 تصوير وزير كشور سعودي را آتش زدند

گروهي از زنان و كودكان در استان القصيم عربستان با برگزاري تظاهرات ضد حكومتي خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند و تصاوير محمدبن نايف وزير كشور سعودي را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، گروهي از زنان و كودكان در شهر «بريده» براي تأمين خواسته ها كه يكي از آنها آزادي زندانيان سياسي است تحصن كردند.
در اقدامي بي سابقه، زنان تحصن كننده تصاوير محمد بن نايف وزير كشور سعودي را به آتش كشيده و زير پاي خود لگدكوب كردند تا از اين طريق اعتراض خود را به ادامه بازداشت بستگانشان اعلام كنند كه از ساليان طولاني بدون محاكمه در بازداشت هستند.
تحصن كنندگان با در دست داشتن پلاكارد و سر دادن شعار خواهان آزادي بازداشت شدگان شدند.
آخرين اطلاعات رسيده در عصر سه شنبه حاكي از آن بود كه نيروهاي پليس زن در تلاش براي متفرق كردن زنان و كودكان تحصن كننده وارد عمل شدند.
براساس گزارش ها، شماري از گشتي هاي پليس و اتوبوس هاي نيروهاي امنيتي زنان و كودكان تحصن كننده را در محاصره داشتند و نيروهاي پليس شماري از مرداني را كه به اين زنان كمك و غذا رسانده بودند، بازداشت كردند.
 


تجمع مقابل صليب سرخ رام الله

در همبستگي با اسيران فلسطيني

صدها فلسطيني در همبستگي با اسيران اعتصاب كننده در زندان هاي رژيم صهيونيستي مقابل ساختمان صليب سرخ در شهر رام الله تحصن كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني اسكاي نيوز عربي، صدها فلسطيني در مقابل ساختمان صليب سرخ در شهر رام الله تحصن كردند و خواستار آزادي زندانيان سياسي دربند رژيم صهيونيستي شدند.
تحصن كنندگان از مجامع بين المللي و حقوق بشري خواستند نسبت به وضعيت اسيران فلسطيني بي تفاوت نباشند و رژيم صهيونيستي را تحت فشار قرار دهند.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز اعلام كرد، دستيابي به معاهده صلح با رژيم صهيونيستي منوط به خالي شدن زندان هاي اين رژيم از اسيران و بازداشت شدگان فلسطيني است.
وي از رژيم صهيونيستي خواست تا به توافق هاي مربوط به اسيران و آزادي آنها به ويژه كساني كه قبل از معاهده اسلو بازداشت شدند عمل كند.
معاون سياسي دبير كل سازمان ملل نيز اعلام كرد، سازمان ملل خواستار تحقيقات مستقل درباره علت مرگ عرفات جرادات اسير 30 ساله فلسطيني كه هفته گذشته در يكي از زندان هاي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد شده است.
همچنين حزب الله لبنان در بيانيه اي با اشاره به شهادت عرفات جرادات تاكيد كرد شهادت اين اسير فلسطيني در حين بازجويي و شكنجه دژخيمان صهيونيستي بار ديگر نقاب از چهره كريه اين رژيم در آزار و اذيت اسيران فلسطيني برداشت.
 


چاك هاگل با رأي مجلس سنا وزير دفاع آمريكا شد

چاك هاگل سرانجام پس از پشت سرگذاشتن چالش هاي فراوان با كسب رأي اعتماد مجلس سنا وزير دفاع آمريكا شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي «گاردين»، چاك هاگل، نامزد پيشنهادي باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا براي تصدي پست وزارت دفاع سرانجام روز سه شنبه توانست حمايت سناتورهاي جمهوري خواه را جلب كرده و جانشين «لئون پانتا» شود.
سناي آمريكا بنابر آنچه مواضع سؤال برانگيز هاگل در مقابل ايران و اسرائيل مي ناميد، حاضر به دادن رأي اعتماد به وي نبود اما سرانجام حمايت چهار سناتور جمهوري خواه باعث شد يكي از طولاني ترين جدال ها براي دادن رأي اعتماد به پايان برسد.
«گاردين» در ادامه گزارش خود نوشت، سناتور سابق ايالت نبراسكا و يكي از كهنه سربازان جنگ ويتنام كه اكنون به عنوان رئيس پنتاگون برگزيده شده است با چالش هاي بزرگي مثل جنگ افغانستان و هواپيماهاي بدون سرنشين رو به رو خواهد شد.
 


نخستين جلسه مشترك مرسي و احزاب سياسي

 براي حل بحران مصر

احزاب سياسي مصر به رياست رئيس جمهور اولين نشست گفت وگوي ملي را برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، كاخ الاتحاديه قاهره سه شنبه شاهد نشست گفت وگوي ملي با مشاركت 13 حزب سياسي و شماري از شخصيت هاي ملي بود.
اين در حالي است كه «جبهه نجات ملي» تحت رهبري «محمد البرادعي» اين نشست را تحريم و حتي اعلام كرده كه در انتخابات پارلماني آينده شركت نمي كند.«محمد مرسي» رئيس جمهور مصر كه رياست نشست را برعهده داشت، گفت: انتخابات آتي مصر نقطه عطفي در تاريخ كشور خواهد بود و دولت تمام سعي خود را به كار خواهد گرفت تا انتخابات آتي همانند ديگر انتخابات پس از انقلاب مصر به طور شفاف برگزار شود.مرسي همچنين ابراز اميدواري كرد كه ديگر گروه هاي سياسي مصر كه در نشست حضور ندارند، به مذاكرات بپيوندند. مرسي از 29 حزب سياسي و 20 شخصيت مستقل براي شركت در اين نشست دعوت كرده بود.
جبهه نجات ملي در حالي مواضع راديكال عليه دولت و انتخابات مي گيرد كه خود از درون دچار دودستگي شده است و به نظر مي رسد كه از اين پس، جايگاه سياسي آن ضعيف تر شود.
انتخابات پارلمان مصر اواخر آوريل (اوايل ارديبهشت) و طي چهار مرحله برگزار خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10