(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 اسفند  1391 - شماره 20443

تظاهركنندگان در منطقه حجاز
خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند
روسيه رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت
وزير دفاع جديد آمريكا:
ديگر در جايگاهي نيستيم كه نظرات خود را به ديگران تحميل كنيم
از سوي كشورهاي غربي و عربي در كنفرانس رم پيشنهاد شد
 طرح قتل عام بيشتر مردم سوريه در اجلاس «دوستان سوريه»!
سيدحسن نصرالله:
طرح تجزيه سوريه اسرائيلي است
سي ان ان: حاميان مالي اوباما در انتخابات سفير مي شوند
سرباز افشاگر اطلاعات محرمانه پنتاگون در دادگاه :
 خواستم جنايات آمريكا را فاش كنم
سلسله انفجارهاي تروريستي در عراق
 53 شهيد و 150 مجروح برجاي گذاشت
مخالفان آل خليفه:
از خواسته هاي خود كوتاه نمي آييم
شبه نظاميان «پ .پ .ك »خاك تركيه را ترك مي كنند
نخستين جلسه محاكمه ديكتاتور دواليه
 در دادگاه هائيتي تشكيل شد
درگيري هاي خونين بنگلادش جان 52 نفر را گرفت
شهيدان انقلاب بحرين


تظاهركنندگان در منطقه حجاز

خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند

معترضان عربستاني با برگزاري تظاهرات در منطقه حجاز خواستار پايان بازداشت هاي غيرقانوني در اين كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، صدها تن از مردم منطقه حجاز در غرب اين كشور روز پنجشنبه در حالي كه پلاكاردهايي براي بيان خواسته هاي خود در دست داشتند، شعارهايي براي آزادي زندانيان سياسي سر دادند.براساس اين گزارش، اين تازه ترين راهپيمايي در موج اعتراضي فزاينده به خاطر بازداشت گروهي از زنان و كودكان در استان مركزي القصيم به شمار مي رود.اين در حالي است كه روز دوشنبه هفته گذشته نيز گروهي از مردم القصيم با تحصن در مقابل زندان «الصفرا» در شهر «البريده» از مقامات سعودي خواستار آزادي بستگان شان بودند اما مورد ضرب و شتم نيروهاي امنيتي آل سعود قرار گرفتند.منابع غيردولتي در عربستان شمار اعضاي بازداشت شده خانواده هاي زندانيان سياسي در تظاهرات شهر البريده را كه برخي از آنها زن و كودك هستند را 300 تن اعلام كرده اند.
 


روسيه رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت

روسيه رياست دوره اي شوراي امنيت را از كره جنوبي تحويل گرفت.
به گزارش فارس روسيه از ديروز (اول ماه مارس) رياست دوره اي شوراي امنيت را از سئول تحويل گرفت. نخستين نشست شوراي امنيت كه رياست آن برعهده «ويتالي چوركين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل است ديروز پشت درهاي بسته برگزار شد.مراسم رسمي واگذاري رياست شوراي امنيت به روسيه روز دوشنبه (4ماه مارس) طي كنفرانس مطبوعاتي با حضور رئيس هيئت نمايندگي روسيه در سازمان ملل برگزار خواهد شد كه اين نشست با خبرنگاران ديگر به يك رسم تبديل شده است.وزارت خارجه روسيه روز پنجشنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه اين كشور در دوره رياست خود بر شوراي امنيت قصد دارد تمركز فعاليت خود را روي حل مشكلات در افغانستان قرار دهد.در تاريخ 19مارس نيز نشست شوراي امنيت در بالاترين سطح با رياست سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه و با حضور بان كي مون با محوريت موضوع افغانستان و چالش هاي خاورميانه برگزار خواهد شد.
 


وزير دفاع جديد آمريكا:

ديگر در جايگاهي نيستيم كه نظرات خود را به ديگران تحميل كنيم

وزير دفاع جديد آمريكا يك روز پس از اداي سوگند تصريح كرد آمريكا ديگر در جايگاهي نيست كه بتواند نظراتش را به جهان ديكته كند.
چاك هاگل وزير دفاع جديد آمريكا روز چهارشنبه يعني يك روز پس از اينكه توانست با 58 راي موافق در برابر 41 راي مخالف مجلس سنا جانشين «لئون پانتا» شود، طي يك سخنراني 15 دقيقه اي در پنتاگون به تشريح بخشي از برنامه هايش در وزارت دفاع آمريكا پرداخت.
بيست و چهارمين وزير دفاع آمريكا در نخستين روز كاري خود در برابر پرسنل نظامي و غيرنظامي پنتاگون گفت: من همواره بر اين باور بوده ام و آن را گوشزد كرده ام كه نقش آمريكا در سراسر جهان بايد به صورت مشاركت و رايزني در امور باشد. ما ديگر نمي توانيم نظراتمان را به جهان ديكته كنيم بلكه بايد با جهانيان تعامل داشته باشيم.
«هاگل» در بخش ديگري از اظهاراتش عنوان داشت «جهان در دوران بسيار بي ثباتي قرار دارد» و «آمريكا با مشكل مالي مواجه است.» وي يكي از مهمترين مشكلات امروز آمريكا را «پايين آمدن ارزش دلار» عنوان كرد و نتيجه گرفت «اين مشكل ناشي از بي ثباتي و ناپايداري در برنامه ريزي هاست.»
وزير دفاع پرحاشيه آمريكا همچنين تصريح كرد: «ما در دوره اي تعيين كننده زندگي مي كنيم؛ دوراني سخت، با چالش هاي فراوان، با اين حال، فرصت هايي نيز وجود دارد و ما بايد تمركز بر كارمان را حفظ كنيم و مسئوليت پذير باشيم اما چشم از احتمالات موجود براي دستيابي به دنيايي بهتر برنداريم.»
به گزارش ايسنا، هاگل 66 ساله نخستين وزير دفاع آمريكا در 10 سال اخير است كه بايد بر كاهش جدي و عميق بودجه نظامي آمريكا نظارت كند، بودجه اي كه پس از حمله هاي 11 سپتامبر سال 2001 شديدا افزايش يافته است.
حتي اگر كاهش هزينه هاي خودكار - كه قرار است در اين هفته آغاز شود - تاثيري بر وزارت دفاع نگذارد، وزير دفاع جديد بايد راه ديگري را براي كاهش ميلياردها دلار از هزينه هاي دفاعي تا ماه سپتامبر پيدا كند.
مقامات وزارت دفاع آمريكا مي گويند در راستاي كاهش بودجه نظامي آمريكا، ممكن است تا 800 هزار نفر از غيرنظاميان پنتاگون به مرخصي اجباري فرستاده شوند و همچنين هزينه هاي آموزشي و از جمله ساعت ها پرواز خلبانان و استقرار ناوهاي هواپيمابر در خليج فارس را نيز كاهش دهند.
«هاگل» به دليل برخي مواضعش در خصوص اسرائيل به سختي توانست پس از گذشت هفته ها راي اعتماد جمهوريخواهان سنا را بگيرد.
خبر ديگر اينكه، «جك لو» چهارشنبه شب پس از جلب راي اعتماد مجلس سنا به عنوان وزير خزانه داري جديد آمريكا سوگند ياد كرد.
«لو» در حالي پست وزارت خزانه داري را از آن خود كرده كه آمريكا با يك بحران جدي مالي موسوم به «صخره مالي» دست به گريبان است.
«صخره مالي» در واقع همان كسري بودجه آمريكاست كه اين روزها تبديل به موضوعي اختلاف برانگيز بين جمهوريخواهان و دموكرات ها شده است.

 


از سوي كشورهاي غربي و عربي در كنفرانس رم پيشنهاد شد

طرح قتل عام بيشتر مردم سوريه در اجلاس «دوستان سوريه»!

وزراي خارجه آمريكا، اتحاديه اروپا و تركيه طي اجلاسي به اصطلاح «دوستان سوريه» در رم به رهبران مخالف دولت دمشق براي قتل عام مردم سوريه وعده هاي مالي و تسليحاتي بيشتر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، مخالفان دولت «بشار اسد» تحت رهبري «معاذ الخطيب» با طرف هاي غربي خود در پايتخت رم اجلاسي تحت نام «دوستان سوريه» برگزار كردند. در اين اجلاس علاوه بر مخالفان سوري، «آندرس فوك راسموسن» دبير كل ناتو و «جان كري»، «ويليام هيگ»، «احمد داود اوغلو» به ترتيب وزراي خارجه آمريكا، انگليس و تركيه و در مجموع نمايندگان 11 كشور غربي و عربي حضور داشتند.
غربي ها براي اينكه در مورد حمايت از كشتار مردم سوريه به دست تروريست ها با اعتراضات بعدي مواجه نشوند، در اين اجلاس موضع مزورانه اي گرفته و اعلام كردند سلاح هاي غيركشنده در اختيار افراد مسلح مخالف اسد قرار مي دهند! اين سلاح هاي به اصطلاح غيركشنده شامل تجهيزات نظامي فوق پيشرفته، خودروهاي زرهي، دوربين هاي ديد در شب و حتي ارائه خدمات ماهواره اي هدايت دقيق آتش عليه نيروهاي دولتي و مردم مي شود.
جالب تر اين است كه شركت كنندگان در اين اجلاس از دولت سوريه خواستند اجازه دهد كمك هاي انسان دوستانه به مردم برسد.
وزير خارجه آمريكا طي كنفرانسي مطبوعاتي پس از نشست فوق گفت: واشنگتن 60 ميليون دلار كمك بيشتر به مخالفان سوريه اختصاص داده است، اما اين كمك ها شامل سلاح هاي كشنده نخواهد بود.
وي ادامه داد: آمريكا حمايت هاي خود از مخالفان را گسترش مي دهد اما سلاح جنگي در اختيار آنها قرار نمي دهد و تصميم دارد كمك هاي مستقيم خود را به عناصر ارتش آزاد سوريه از جمله كمك هاي پزشكي و غذايي آغاز كند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه در پي انفجارهاي خونين اخير دمشق كه ده ها قرباني گرفته بود، دولت آمريكا در شوراي امنيت از محكوم كردن آن طفره رفته بود. علاوه بر آن، شبكه هاي تروريستي فعال در سوريه از جمله شبكه القاعده از حمايت مستقيم تسليحاتي عربستان، قطر و تركيه كه حافظ منافع آمريكا در منطقه هستند، برخوردارند.
جان كري در همين كنفرانس مطبوعاتي با اعتراض يك خبرنگار زن ايتاليايي قرار گرفت. اين خبرنگار در اعتراض به سياست هاي دوگانه آمريكا پلاكاردي در دست داشت كه بر روي آن نوشته شده بود: آمريكا، اتحاديه اروپا، ايتاليا، قطر، عربستان و تركيه مانع صلح هستند و به تروريسم كمك مي كنند.
حمايت آمريكا از تروريسم در سوريه در حالي صورت مي گيرد كه اين كشور طي روزهاي اخير مدعي حمايت از گفت وگو در سوريه شده بودند.
جان كري پس از اجلاس رم وارد آنكارا پايتخت تركيه شد.
درگيري در حلب
به گزارش واحد مركزي خبر، ارتش سوريه ده ها فرد مسلح تروريست را ديروز در شهر حلب به هلاكت رساند. در اين حمله شماري از خودروها و تجهيزات متعلق به تروريست ها منهدم شد.
روز پنجشنبه نيز ارتش سوريه 22 شبه نظامي را در شهر دمشق به هلاكت رساند. علاوه بر آن، شماري از نفوذي هاي سعودي و ليبيايي در شهر «رستان» استان «حمص» كشته شدند. در حومه و روستاهاي «ادلب» نيز 150 فرد مسلح كشته شدند.
ساير رويدادها
¤ نوري مالكي نخست وزير عراق اعلام كرد پيروزي گروه هاي مسلح در سوريه به وقوع جنگ قومي در عراق و لبنان مي انجامد.
¤ «كمال قليچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوريخواه خلق» تركيه ضمن انتقاد از سياست هاي حزب حاكم اين كشور در مورد سوريه گفت: اعتبار تركيه خدشه دار شده است.
¤ غذاي مسموم160 آواره سوري در تركيه را روانه بيمارستان كرد.
¤احمد بدرالدين حسون مفتي اعظم سوريه از معاذ الخطيب خواست به سوريه بيايد و براي ايجاد تغيير در ساختار سياسي اين كشور، صندوق هاي راي را انتخاب كند.
¤ منابع عربي از درخواست قطر از رژيم صهيونيستي براي اقدام نظامي عليه سوريه خبر دادند.
¤ «عثمان طرابلسي» از عناصر القاعده و اهل ليبي فاش كرد كه فرانسه در انتقال موشك هاي ضدهوايي ايگلا از ليبي به تركيه و سپس به سوريه نقش داشته است.
¤ رئيس مجلس سوريه بار ديگر مخالفان دولت را به گفت وگو فرا خواند.
 


سيدحسن نصرالله:

طرح تجزيه سوريه اسرائيلي است

سيدحسن نصرالله با بيان اينكه ما هرگز از تجزيه سوريه استقبال نمي كنيم، ناآرامي هاي اين كشور را طرحي اسرائيلي براي تجزيه سوريه عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري ها سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني خود كه چهارشنبه شب بطور مستقيم از شبكه المنار لبنان پخش مي شد، اظهار داشت؛ خواست ما درباره سوريه اين است كه اين كشور يكپارچه و واحد باقي بماند.
وي اظهار داشت، ما مخالف تجزيه سوريه هستيم زيرا خطر راهبردي است كه همه منطقه و امت اسلامي را تهديد مي كند.
نصرالله با اسرائيلي خواندن طرح تجزيه سوريه گفت ما مخالف اين طرح هستيم. نصرالله همچنين بار ديگر عربستان، قطر، تركيه و آمريكا را از پشتيبانان طرح اسرائيلي تجزيه سوريه معرفي كرد.
دبيركل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مسائل داخلي لبنان، با تأكيد بر وجود دست هايي كه لبنان را با شتاب به سمت جنگ قبيله اي سوق مي دهند و با بيان اينكه عده اي مي خواهند چنين وانمود كنند كه تا آغاز جنگ و فتنه در لبنان تنها چند روز باقي مانده است، هشدار داد هرگونه جنگ و فتنه داخلي در لبنان بسيار خطرناك است و براساس همه معيارها و اصول، غيرقابل قبول است. سيدحسن افزود: من همگان را به برخورد مسئوليت پذيرانه در برابر هرگونه تلاش براي برانگيختن درگيري طايفه اي دعوت مي كنم. دبيركل حزب الله لبنان همچنين با اشاره به شايعه پراكني هايي كه بيشتر از سوي محافل صهيونيستي درباره وضعيت جسماني و بيماري اش دامن زده مي شد، آن را جنگ رواني عليه حزب الله دانست و گفت: با صدا و تصوير اعلام مي كنم هر آنچه درباره سلامتي ام شنيده ايد شايعه است و صحت ندارد.

 


سي ان ان: حاميان مالي اوباما در انتخابات سفير مي شوند

شبكه تلويزيوني «سي ان ان» گزارش داد اوباما حاميان مالي انتخاباتي اش را به عنوان سفراي جديد آمريكا انتخاب كرده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني «سي ان ان» باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا كه دومين دور رياست جمهوري خود را آغاز كرده، اين روزها مشغول انتصاب سفراي جديد آمريكا در كشورهاي مختلف است. اين شبكه تلويزيوني به نقل از «منابع مطلع» افزود: اوباما روند انتخاب سفراي آمريكا در برخي كشورهاي مهم را نهايي كرده است، به نظر مي رسد افرادي كه منابع مالي زيادي در فعاليت هاي انتخاباتي وي اختصاص داده اند سمت هاي اصلي سفارتخانه ها را به دست آورده اند.
«مارك لارزي» يكي از اين افراد است كه به گفته خبرنگاران سي ان ان ميليون ها دلار به اوباما كمك كرده و قرار است بزودي سفير آمريكا در فرانسه شود. وي چندين بنگاه مالي دارد.«پاتريك گاسپارد» كه احتمالاً سفير جديد آمريكا در آفريقاي جنوبي خواهد بود نيز مدير اجرايي كميته ملي حزب دموكرات آمريكا در انتخابات اخير اين كشور بود «ميتو بارزون»، رئيس بخش مالي ستاد انتخاباتي اوباما نيز كه سال گذشته حداقل يك ميليون دلار به ستاد انتخاباتي رئيس جمهور فعلي آمريكا كمك كرد نيز يكي از اين افراد است. وي در دور نخست رياست جمهوري اوباما نيز به لطف كمك هاي مالي اش به وي، سفير آمريكا در سوئد شد.
در پايان گزارش سي ان ان آمده: دادن پست هاي كليدي به تأمين كنندگان هزينه هاي انتخاباتي در آمريكا، معمولاً از سوي رؤساي جمهور انجام مي شود و اين كار منع قانوني هم ندارد. اما مسئله اينجاست كه اوباما پيش از اين ادعا كرده بود مي خواهد نقش پول در فضاي سياسي كشور را از بين ببرد كه اين اقدام با اين ادعا كاملاً در تضاد است!
 


سرباز افشاگر اطلاعات محرمانه پنتاگون در دادگاه :

خواستم جنايات آمريكا را فاش كنم

سرباز افشاگر اطلاعات نظامي آمريكا، هدف از اقدامات خود را «روشن كردن جنبه هاي زشت سياست هاي كاخ سفيد» عنوان كرد.
«برادلي منينگ» سرباز 25 ساله آمريكايي كه به جرم «افشاي اطلاعات نظامي آمريكا» 3 سال است در زندان به سر مي برد روز پنجشنبه در دادگاه نظامي آمريكا حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.
شبكه تلويزيوني «راشاتودي» در اين باره نوشت: «منينگ» كه به افشاي اطلاعات محرمانه نظامي به سايت «ويكي ليكس» متهم است، در جريان اين محاكمه به اتهام «افشاي اطلاعات محرمانه» اعتراف كرد اما در عين حال ضمن رد كردن اتهام «همكاري با دشمن» گفت: براي روشن كردن جنبه هاي زشت سياست هاي آمريكا و جنايات اين كشور در جهان دست به چنين اقدامي زده است.
وي همچنين گفت: بعيد مي داند اين افشاگري منافع آمريكا را به خطر انداخته باشد. براساس اين گزارش، «منينگ» در جلسه دادگاه گفت: مردم آمريكا حق دارند از هزينه هاي واقعي جنگ اطلاع داشته باشند. وي به 10 اتهام از 20 اتهام وارد شده به خود اعتراف كرد اما حاضر به عذرخواهي نشد. سرباز جوان آمريكايي در بخشي از اظهاراتش گفت: اسناد را منتشر كردم به اين اميد كه بحث هاي عمومي درباره آنها شكل گيرد تا اوضاع آمريكا بهبود يابد. وي همچنين گفت ابتدا تلاش كرد به رسانه هاي سنتي آمريكا چون واشنگتن پست و نيويورك تايمز دسترسي يابد و اين اسناد را در اختيار آنها قرار دهد. اما نهايتا اين كار را با همكاري سايت «ويكي ليكس» انجام داد و در اين افشاگري به هيچ وجه تحت فشار هيچ فرد يا ارگاني نبود.
اعتراف «منينگ» به اين اتهامات حدود هزار روز پس از بازداشت او صورت گرفته است. منينگ در سال 2010 بازداشت شد و از آن زمان به مدت 10 ماه در حبس انفرادي بوده است، اكنون احتمال دارد او با مجازات 20 سال زندان مواجه باشد.
در همين رابطه «مايكل پاتنر» كارشناس مركز حقوق قانوني آمريكا به خبرنگار «راشاتودي» گفت: «برادلي منينگ» در واقع اسناد تبهكاري آمريكا را در دنيا فاش كرد به اعتقاد من او يك قهرمان است. اين كارشناس مسائل حقوقي با اشاره به جلسه دادگاه اين سرباز و نحوه دفاع وي از خود در برابر اتهامات افزود: برادلي خود را به شكل فردي بسيار قوي نشان داد. او مسئوليت افشاگري هاي مهمي را برعهده گرفت كه به گفته خودش بايد براي روشن شدن اذهان عمومي فاش مي شد. وي در اين اسناد شاهد كشتار، شكنجه و ديگر اقدامات ارتش آمريكا بود لذا اميدوار بود با افشا كردن آنها مي تواند مانع از تكرار آنها شود؛ مي تواند موجب توقف كشتار در عراق شود؛ مي تواند كشتار در افغانستان را متوقف كند و مي تواند موجب بسته شدن گوانتانامو شود. يكي از تصاويري كه با اين افشاگري ها در معرض قضاوت عمومي قرار گرفته است، اقدام نظاميان آمريكايي در كشتن غيرنظاميان عراقي با شليك از درون هلي كوپتر است. با «منينگ» بايد مثل يك قهرمان رفتار شود. او يك قهرمان است زيرا اسنادي درباره تبهكاري آمريكا در سراسر جهان را فاش كرد.
 


سلسله انفجارهاي تروريستي در عراق

 53 شهيد و 150 مجروح برجاي گذاشت

عمليات تروريستي و انفجار حداقل 10 بمب در پايتخت و مناطق مركزي عراق دست كم 53 شهيد و بيش از 150زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز بغداد و شهرهاي عزيزيه، محموديه، ديوانيه، مسيب و برخي مناطق ديگر شاهد انفجار خودروهاي بمب گذاري شده و حملات تروريستي بود؛ در بغداد انفجارها مجاورت يك رستوران و يك زمين فوتبال رخ داد كه آمارهاي اوليه از شهادت 15 نفر و جراحت 40 تن ديگر خبر دادند. تروريست ها در ديوانيه، 150كيلومتري جنوب بغداد بازار دام فروشان را با انفجار دو خودروي بمب گذاري شده هدف قرار دادند كه به شهادت 13 نفر و جراحت 50 تن ديگر انجاميد.
براساس خبرهاي دريافتي از عراق، مجموع شهداي حملات تروريستي ديروز 53 نفر و مجروحان نيز 150تن ديگر است و احتمال افزايش تلفات نيز وجود دارد. شماري زن و كودك نيز در ميان شهدا و مجروحان مشاهده مي شوند. با وجود اين، به علت تعطيل بودن روز جمعه شمار تلفات كمتر از ميزاني است كه تروريست ها انتظار آن را داشته اند.
به عنوان مثال، در شهر مسيب يك پيش دبستاني هدف انفجار قرار گرفت كه به نظر مي رسد انفجار پيش از موعد و يك روز زودتر رخ داده است و به همين خاطر تلفاتي نداشته است.
اظهارات مالكي
به گزارش العالم، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، گفت: در صورتي كه وحدت عراقي ها در معرض خطر قرارگيرد، چرخ هاي بازسازي كشور نيز متوقف خواهد شد. وي كه در مراسم آغاز عمليات احداث يك شهرك گردشگري در شمال كربلا سخن مي گفت افزود: خطرناك ترين تهديد عليه وحدت عراق، تعصبات قومي و طايفه اي است. هرگونه خلل در وحدت ملي نيز موجب تضعيف قانون، احياي تروريسم و فعاليت گروه هاي مسلح خواهد شد. مالكي يكبار ديگر از گروه هاي سياسي مخالف دولت خواست پشت ميز مذاكره بنشينند.
 


مخالفان آل خليفه:

از خواسته هاي خود كوتاه نمي آييم

سخنگوي مخالفان دولت بحرين در گفت وگوهاي ملي بر ايستادگي مردم تا دستيابي به خواسته هاي خود در مقابل رژيم آل خليفه تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «جميل كاظم» مخالف برجسته بحريني با رد شايعات منتشر شده از سوي رسانه هاي دولتي اظهار داشت: ما در مورد گفت وگوهاي گذشته بر اين اعتقاد هستيم كه بازگشت به موضوعات سابق قابل قبول نيست و آن را نخواهيم پذيرفت.
وي گفت وگو در مورد موارد مشخص و اظهارنظر حكم و ناظران بي طرف در اين گفت وگوها را به عنوان مواردي از توافق معارضان با دولت بحرين عنوان كرد و گفت: قرار بر اين شده است كه طرفين گفت وگو موضوعات مورد مناقشه را مشخص و گفت وگوها پيرامون آن آغاز شود.
سخنگوي مخالفان دولت بحرين در گفت وگوهاي ملي از جمله توافق هاي اصلي براي ادامه گفت وگوها را تعيين 9 مورد از خواسته هاي مردمي از آل خليفه تا دستيابي به يك رژيم دموكراتيك به شمار آورد.
 


شبه نظاميان «پ .پ .ك »خاك تركيه را ترك مي كنند

«عبدالله اوجالان» از احتمال خروج همه شبه نظاميان حزب كارگران كرد تركيه (پ.پ.ك) از خاك اين كشور تا اواسط تابستان آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، رهبر پ.پ.ك گفت، طبق پيش نويس طرح صلحي كه قرار است ميان وي و دولت آنكارا امضا شود، شبه نظاميان پ.ك.ك بايد از 21 مارس (اول فروردين) خاك تركيه را ترك كنند. خروج اين افراد نيز بايد تا 15 اوت (24 مرداد) كه مقارن با بيست و نهمين سالگرد تشكيل پ.ك.ك است، پايان يابد. اوجالان از سال 1999 در يك سلول انفرادي زندان جزيره «امرالي» واقع در نزديكي شهر اسلامبول به سر مي برد. دولت آنكارا طي يكي دو ماه اخير به صورت غيرمستقيم مذاكره با اوجالان را در زندان آغاز كرده است. به گفته كارشناسان، علت تلاش آنكارا براي امضاي پيمان صلح با پ.ك.ك عضويت در اتحاديه اروپا است.
سركوب كردها توسط دولت آنكارا معمولاً بهانه اروپايي ها براي مخالفت با عضويت تركيه در اتحاديه اروپا بوده است.
كارشناسان همچنين تلاش تركيه براي اروپايي شدن از زمان «آتاتورك» تاكنون را مشابه وصيت پطر كبير به مقامات مسكو در مورد دسترسي به آب هاي گرم خليج فارس در قرون 18 و 19 مي دانند.
«بولنت آرينج»، معاون نخست وزير تركيه گفت: اوجالان در نامه اي به شاخه سياسي و فرماندهان نظامي پ.ك.ك از آنها خواسته است از 21 مارس مصادف با جشن هاي نوروز حملات را متوقف كنند. مراسم نوروز كه توسط كردهاي تركيه جشن گرفته مي شود معمولاً صحنه درگيري هاي شديد ميان كردهاي تركيه و نيروهاي امنيتي اين كشور بوده است.
اوجالان همچنين از شبه نظاميان پ.ك.ك خواسته است طي ماه هاي ژوئيه و اوت سلاح هاي خود را زمين گذاشته و از تركيه خارج شوند.
«نظمي گور»، يك نماينده مجلس كرد تركيه به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت، پ.ك.ك يك نامه 20صفحه اي از سوي اوجالان دريافت كرده كه در آن به طور خلاصه پيشنهادهاي وي براي صلح توضيح داده شده اما در اين نامه جزئيات طرح صلح مطرح نشده است.
وي افزود: اين پيش نويس پيشنهاد صلح اوجالان است. تصميم نهايي پس از اعلام پيشنهادهاي پ.ك.ك اعلام مي شود.
مقامات تركيه جزئيات مذاكرات با اوجالان را مطرح نكرده اند، اما اعلام كرده اند، توافقي را كه شامل اعلام آتش بس و خروج هزاران تن از شورشيان پ.ك.ك از اين كشور مي شود، در نظر دارند. رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه اعلام كرده است كه شبه نظاميان پ.ك.ك براي خروج از تركيه مصونيت دارند. روزنامه صباح اعلام كرد، اوجالان در ازاي اين پيشنهاد انتظار دارد كه تركيه صدها تن از فعالان كردهاي تركيه را از زندان خارج كرده ، حقوق كردهاي تركيه را در تدوين قانون اساسي جديد رعايت كند و قدرت بيشتري به دولت هاي محلي بدهد.
اظهارات عبدالله گل
«عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه در گفت و گو با «سي.ان.ان» گفت: تمايل ما به برخورد صحيح با مشكل تروريسم در پي اشتباهاتي كه قبلاً داشته ايم، علت اصلي مذاكرات غيرمستقيمي است كه دولت تركيه با اوجالان داشته است. وي افزود: شدت اقدامات تروريستي انگيزه اي براي انجام اين مذاكرات نبوده است.
 


نخستين جلسه محاكمه ديكتاتور دواليه

در دادگاه هائيتي تشكيل شد

ژان كلود دواليه ديكتاتور سابق هائيتي به جرم جنايت عليه بشريت در دوران زمامداري اش محاكمه شد.
به گزارش واحد مركزي خبر دواليه 61 ساله روز پنجشنبه به اتهام نقض گسترده حقوق بشر، تقلب، فساد و تصاحب اموال عمومي در دوران 15 سال رياست جمهوري در فاصله سال هاي 1971 الي 1986 محاكمه شد.دواليه در دوران حكومت خود بسياري از مخالفان سياسي را به صورت غيرقانوني بازداشت، حبس و شكنجه كرد و تعدادي را نيز به قتل رساند در بيرون محل برگزاري دادگاه عده اي از طرفداران وي نيز در حمايت از دواليه تظاهرات كردند. جلسه بعدي دادگاه قرار است پنجشنبه همين هفته برگزار شود.دواليه سال 2011 پس از 25 سال زندگي در تبعيد به هائيتي بازگشت و به اتهام سرقت، فساد و نسل كشي بازداشت شد ولي پس از مدتي آزاد شد. وي قرار بود كه هفته گذشته براي پاسخگويي به اتهامات در دادگاه حاضر شود كه با امتناع از حضور در دادگاه حكم جلب وي صادر شد.
 


درگيري هاي خونين بنگلادش جان 52 نفر را گرفت

خشونت و اعتراض ها به صدور حكم اعدام يكي از رهبران اسلامگراي بنگلادش 52 كشته و صدها زخمي برجاي گذاشت.
به دنبال صدور حكم اعدام «دلاور حسن سعيدي»، از رهبران حزب جماعت اسلامي بنگلادش از سوي دادگاهي در اين كشور، طرفداران وي با ريختن به خيابان ها به شدت با نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند. در جريان اين درگيري هاي خونبار دستكم 52 نفر كشته و صدها تن نيز زخمي شدند.
خبرگزاري فارس در اين باره به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره نوشت: هزاران نفر از طرفداران «سعيدي» كه از روز پنجشنبه و چند ساعت قبل از صدور حكم اعدام وي به خيابان هاي «داكا» آمده بودند و با دستكم 10هزار نيروي امنيتي درگير شدند. دادگاه بنگلادش «دلاور حسن سعيدي» را به ارتكاب جرايم جنگي و تجاوز در خلال جنگ استقلال بنگلادش از پاكستان در سال 1971 محكوم كرده است. برخي رسانه هاي بنگلادشي اعلام كرده اند مناطق مختلف اين كشور همچنان ناآرام است و احتمال افزايش كشته ها و مجروحان زياد است.
 


شهيدان انقلاب بحرين

آمار شهداي دو سال گذشته قيام مردمي بر ضد آل خليفه در بحرين اعلام شد.
براساس آمارهاي ارائه شده از سوي مخالفان دولت بحرين از آغاز انقلاب مردمي در 14 فوريه سال 2011 تاكنون 96 نفر در اين كشور به دست نيروهاي آل خليفه به شهادت رسيده اند.
از اين تعداد 30 نفر مذكر و بقيه مونث بوده اند كه نصف بيشتر شهدا بر اثر استنشاق و اصابت گازهاي سمي و اشك آور از پاي درآمده اند.
در آمارهاي ارائه شده از سوي مخالفان دولت بحرين به 23 نفر از شهداي قيام مردمي 14 فوريه اشاره شده است كه بر اثر شكنجه در زندان هاي مخوف رژيم آل خليفه به خيل شهدا پيوسته اند. همچنين بيشتر شهداي بحرين را جوانان تشكيل مي دهند و جزيره ستره با 22 شهيد در صدر قرار دارد.
در ارتباط با دوره زماني قربانيان انقلاب 14 فوريه در بحرين ماه هاي ژانويه تا مارس شاهد بيشترين شهدا بوده است كه 17 شهيد مربوط به سال 2011 و 10 شهيد ديگر مربوط به بهار سال گذشته ميلادي است.
جالب اين كه طي اين مدت دو ساله در هر ماه دو شهيد قرباني سركوب رژيم آل خليفه شده اند.
از نكات ديگر ارائه شده در اين آمارها، شهادت قربانيان با گاز اشك آور، سمي، گلوله هاي ساچمه اي، گلوله هاي جنگي و به زير گرفته شدن در جريان تظاهرات ضددولتي در بحرين است. نهادهاي حقوق بشري بين المللي بارها رژيم آل خليفه را به نقض حقوق بشر در بحرين متهم كرده اند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10