(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 اسفند  1391 - شماره 20443

يك مقام مسئول اعلام كرد
كارشكني بانك ها در پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي
از سوي قاضي سراج تشريح شد
پشت پرده افزايش قيمت خودرو
كوتاه اقتصادي
معاون سازمان توسعه تجارت خبر داد
افزايش 40درصدي واردات كالاهاي اساسي مورد نياز مردم
يك كارشناس صنعت:
تناسبي بين قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي وجود ندارد
صادقي اعلام كرد
توزيع ميوه شب عيد از 25 اسفند
با راه اندازي كارخانه 120 هزار تني
ايران توليدكننده سوخت سبز شد
مركز پژوهش هاي مجلس بررسي كرد
دلايل پايداري تورم در ايران
ممنوعيت صادرات پسته به پايان سال موكول شد
از 24 اسفند تا 15 فروردين 92 انجام مي شود
اجراي طرح نوروزي راهداري
خواسته هاي فعالان صنعت تاير از دولت


يك مقام مسئول اعلام كرد

كارشكني بانك ها در پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي

كارشكني بانك ها در پرداخت تسهيلات موجب شد از 2 هزار و 200 واحد صنعتي متقاضي، فقط 52 واحد تسهيلات صندوق توسعه ملي را دريافت كنند.
آرمان خالقي عضو كارگروه حمايت از توليد در نشستي خبري در اين باره گفت: اوايل امسال تفاهم نامه اي بين صندوق توسعه ملي و وزارت صنعت، معدن و تجارت و خانه صنعت امضا شد و مقرر گرديد 10ميليارد دلار با بهره 16درصد براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي پرداخت شود.
خالقي افزود: سقف پرداخت تسهيلات به هر واحد صنعتي از اين محل بين يك تا 5 ميليارد تومان مشخص شد كه پرداخت تسهيلات تا سقف يك ميليارد تومان از طريق كارگروه استاني امكان پذير شد و براي ارقام بالاتر مقرر شد از طريق كارگروه اصلي بررسي ها انجام شود.
به گفته وي، تا ابتداي اسفند امسال 4 هزار و 83 واحد صنعتي براي دريافت تسهيلات از اين محل ثبت نام كرده اند كه بيش از 2 هزار و 700 واحد مورد تاييد مقدماتي كارگروه هاي استاني قرار گرفته اند.
عضو كارگروه حمايت از توليد اظهار داشت: 2 هزار و 200 واحد توليدي نيز براي دريافت تسهيلات، مصوبه كارگروه اصلي را دريافت كردند و در نهايت 1345 طرح براي دريافت تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي به بانك هاي عامل معرفي شدند.
وي با بيان اينكه بانك هاي عامل 149 واحد متقاضي را به صندوق توسعه ملي معرفي كردند، ادامه داد: تاكنون 75 واحد توانسته اند تاييديه صندوق توسعه ملي را دريافت كنند و به 52 واحد صنعتي، تسهيلات صندوق توسعه ملي در مجموع به ارزش 169 ميليارد تومان پرداخت شده است.
وي از واحدهاي توليدي خواست تا در روزهاي باقيمانده سال براي ثبت تقاضاي خود جهت دريافت تسهيلات از صندوق توسعه ملي اقدام كنند.
خالقي با بيان اينكه اميدواريم اين تسهيلات در لايحه بودجه سال آينده نيز ديده شده باشد، گفت: تعداد بانك هاي عامل كه با صندوق توسعه ملي قرارداد بسته اند، محدود است كه اميدواريم اين تعداد نيز افزايش يابد.
عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در ادامه با اشاره به اين كه بازپرداخت تسهيلات ارزي توليدكنندگان به نرخ مبادله اي باعث ورشكستگي آنها خواهد شد، گفت: در صورت پايبند نبودن دولت به تعهداتش در زمينه چگونگي بازپرداخت تسهيلات ارزي مجبور خواهيم شد از دولت به قوه قضاييه شكايت كنيم.
خالقي توضيح داد: بازپرداخت تسهيلات ارزي با نرخ مبادله اي عملا كليه محاسبات بنگاه هاي توليدي را به هم خواهد ريخت و به اين معناست كه توليدكنندگان تسهيلات را با بهره 250درصدي دريافت كرده اند كه اثر آن فلج كننده است.
وي افزود: طبق قانون، بازپرداخت تسهيلات ارزي بايد با همان نرخي باشد كه در زمان گشايش ال سي وجود داشته و در ماده 16 طرح حمايت از توليد ملي كه در مجلس نيز در دست بررسي است بر اين موضوع تاكيد شده است.
او با بيان اينكه قرار نيست بخش خصوصي تاوان سياست هاي اقتصادي اشتباه دولت را بدهد، خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون مشكل بازپرداخت تسهيلات ارزي با نرخ مبادله اي حل نشده و وزير صنعت و تجارت نيز نتوانسته شوراي پول و اعتبار را در اين زمينه متقاعد كند.
خالقي با اشاره به اين كه اطلاعات دقيقي از ميزان ارز دريافت شده توسط بخش توليد تا قبل از نوسان هاي اخير ارزي در دست نيست، افزود: دولت در گذشته نيز تعهدات خود در قبال توليدكنندگان را به طور كامل محقق نكرده و در چنين شرايطي نمي توانيم انتظار حضور سرمايه گذاران خارجي را در كشور داشته باشيم.
عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در پاسخ به اين سوال كه دولت اعلام كرده برخي از توليدكنندگان تسهيلات دريافت كرده را در جايي غير از توليد هزينه كرده اند، گفت: هر كس انحراف داشته باشد بايد با او برخورد شود. اما اين كه ما مدام بگوييم كه ليستي از متخلفان داريم و با گفتن آن بقيه را بترسانيم كار درستي نيست.
 


از سوي قاضي سراج تشريح شد

پشت پرده افزايش قيمت خودرو

پشت پرده چرايي گران شدن قيمت خودرو در ماه هاي اخير تشريح شد.
ناصر سراج عضو قضايي شوراي رقابت در گفت و گو با فارس درباره افزايش قيمت خودرو و مشكلاتي كه براي شهروندان در اين زمينه ايجاد شده گفت: در پي افزايش قيمت خودرو از سوي خودروسازان داخلي در راستاي وظيفه شوراي رقابت مبني بر تنظيم دستورالعمل قيمت در مورد خودرو كه با توجه به شرايط و وضعيت آن در كشور و اقتصاد انحصار محسوب مي شود از مسئولين دو شركت خودروسازي (ايران خودرو و سايپا) و نيز نمايندگان سازمان هاي ذي ربط جلسه اي برگزار شد و با حضور ايشان پيرامون موضوع و علل افزايش قيمت خودروها بحث و بررسي مفصلي انجام شد.
وي تصريح كرد: قرار شد خودروسازان مستندات و دلايل افزايش قيمت خودرو را براي بررسي و صدور دستورالعمل هاي لازم به شوراي رقابت ارائه كنند تا هر چه سريعتر نسبت به تنظيم دستورالعمل قيمت گذاري و تنظيم بازار خودرو اقدام شود.
قاضي سراج خاطرنشان كرد: وليكن در همين ايام مصوبه اي به تاريخ 9 بهمن ماه از سوي وزيران عضو كارگروه كنترل بازار تنظيم و از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد.
عضو قضايي شوراي رقابت تاكيد كرد: اين مصوبه به تاييد رئيس جمهور رسيده بود كه به موجب بند اول آن شركت هاي داخلي سازنده خودروهاي سبك مجاز شدند تا با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان نسبت به فروش خودرو به قيمت تجاري (قيمت حدفاصل قيمت بازار آزاد و قيمت محاسباتي با لحاظ نرخ مبادله اي ارزي كه توسط سيستم مذكور تعيين مي شود) اقدام كنند.
وي گفت: در اين مصوبه شركت ها موظف شدند تا 95 درصد از وجوه مابه التفاوت قيمت محاسباتي با لحاظ نرخ ارز مبادله اي و قيمت تجاري در دوره هاي 3 ماهه را به حسابي كه توسط خزانه داري كل كشور مشخص مي كند واريز كنند تا در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گيرد.
قاضي سراج تصريح كرد: با تصويب و ابلاغ اين مصوبه و عدم وصول پاسخ خودروسازان به شوراي رقابت عملا اين شورا از انجام وظايف خود محروم شد چرا كه قانونا با وجود مصوبه افزايش قيمت خودرو توسط مراجع دولتي امكان الزام خودروسازان به تعديل قيمت وجود نداشت و خودروسازان با استفاده به آن مصوبه ملزم به فروش توليدات خود با قيمت بالاتري بودند.
عضو قضايي شوراي رقابت خاطرنشان كرد: مبناي حقوقي و قانوني اين مصوبه در افزايش قيمت و فروش خودرو به قيمت تجاري و سپس واريز 95 درصد مابه التفاوت آن به حسابي كه توسط خزانه داري اعلام مي شود و سپس در اختيار وزارتخانه مذكور قرار گرفته مي شود اساسا مشخص نشده است.
معاون دادستان كل كشور و قاضي پرونده فساد 3 هزار ميلياردي گفت: در هر صورت در حال حاضر اعضاي شوراي رقابت تصويب نموده اند كه به خودروسازان ابلاغ شود كه هر چه سريعتر نسبت به ارائه مستندات مربوط به نحوه قيمت گذاري خودرو و عوامل موثر در آن را به شوراي رقابت اعلام كند تا پس از آن نسبت به اتخاذ تصميم قانوني در اين زمينه اقدام صورت گيرد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت را از امروز به مدت 6 روز كاري عرضه مي كند.به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، اين بانك در راستاي اجراي سياست هاي پولي و با هدف كمك به رشد و شكوفايي اقتصادي كشور و در راستاي بند 4 از يك هزار و يكصد و چهل و دومين مصوبه شوراي پول و اعتبار، در مرحله سوم 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت عرضه كند.اوراق اين مرحله از ويژگي هايي چون اعتبار يك ساله، نرخ سود علي الحساب سالانه 20 درصد، پرداخت هر سه ماه يك بار، معاف از ماليات و قابل بازخريد توسط بانك عامل، برخوردار است.
¤ مدير بازرسي شوراي اصناف استان تهران از آغاز طرح بازرسي واحدهاي مجاز عرضه كننده روغن موتور در آستانه ايام نوروز خبر داد.داود اسكندري اظهار كرد: اين طرح با همكاري بازرسي شوراي اصناف، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و سازمان تعزيرات آغاز شده است.وي با بيان اينكه بازرسي شوراي اصناف پيگير كمبود روغن موتور در بازار است افزود: با بازرسي هاي انجام شده كمبود روغن موتور در سطح شهر براي ما بديهي شده است.
¤ گراني و گرانفروشي بايد به دقت از يكديگر تفكيك شوند، در شرايط فعلي اقتصادي قيمت تمام شده توليد كالا افزايش يافته و هر نوع گراني در بازار به معناي گرانفروشي نيست.محمد جواد تقوي رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان درباره وظايف عمده اين سازمان با تاكيد بر اين كه حاكميت ها در بخش مديريت بازار نقش اساسي دارند اظهار كرد: عرضه و تقاضا به عنوان محور اصلي در بازار است اما حاكميت ها نيز همواره نظارت را اعمال كرده و در بخش مديريت بازار ورود پيدا كردند. وي ادامه داد: مهمترين مولفه ها از نظر سازمان حمايت تامين كالا در بازار، قيمت، نظارت و بازرسي است.
¤ چهار تنديس زرين چهارمين دوره جشنواره ستاره هاي فناوري ايران، به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل اهداء شد و براي پنجمين سال متوالي به عنوان برترين ارايه دهنده خدمات ارتباطي كشور معرفي شد.در اين جشنواره جايگاه برترين برند خدمات ارتباطي كشور، برترين عرضه كننده خدمات مشتركين حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور و همچنين برترين مديريت روابط عمومي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور به عنوان برترين ستاره سه دوره جشنواره ستاره هاي فناوري ايران هم به ايرانسل اعطا شد.
¤ بزودي تعداد تلفن هاي همراه موجود در سراسر جهان از تعداد كساني كه روي اين كره خاكي زندگي مي كنند بيشتر خواهد شد و در اين راستا تا ابتداي سال 2014 ميلادي شاهد 7 ميليارد مشترك تلفن همراه در جهان خواهيم بود.سازمان جهاني مخابرات (ITU) در گزارشي جديد تاييد كرد كه درخواست بسيار بالاي كاربران جهاني براي خدمات فناوري ارتباطات و اطلاعات، و همزمان شدن آن با كاهش هزينه استفاده از خدمات اينترنتي روندي است كه آن را شاهد خواهيم بود.
 


معاون سازمان توسعه تجارت خبر داد

 افزايش 40درصدي واردات كالاهاي اساسي مورد نياز مردم

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزايش واردات كالاهاي اساسي به كشور، انبارهاي كالاهاي استراتژيك را مملو از اجناس ضروري مردم دانست.
كيومرث كرمانشاهي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: واردات كالاهاي اساسي در 10 ماهه سال جاري نسبت به زمان مشابه سال قبل در حدود 40درصد افزايش يافته است.
وي ادامه داد: در حالي انبارها با كالاهاي استراتژيك پر شده است كه مسئولان ذيربط در تنظيم بازار اعلام كرده اند ذخيره سازي برخي كالاها تا سال آينده نيز انجام شده است.
كرمانشاهي با بيان اين كه عليرغم محدوديت هاي تجاري، با برخي كشورها مثل هند ارتباطات وسيع و گسترده اي در زمينه واردات كالاهاي اساسي داشته ايم خاطرنشان كرد: ما از همه ابزارها و تكنيك هاي لازم براي توسعه تجارت استفاده مي كنيم. از جمله روش هاي جديد تهاتر است كه به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.
معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: همچنين استفاده از روش هايي نظير اعتبارات اسنادي و باي بك در امر واردات و صادرات ايران مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولي تجارت در كشور به دنبال تامين به موقع كالاهاي اساسي، استراتژيك و روزمره است گفت: در حال حاضر استراتژي كشور مديريت واردات است به نحوي كه در سال حمايت از توليد ملي واردات در خدمت توليد و توليد در خدمت صادرات باشد.
او ادامه داد: بايد به سمتي برويم كه صادرات غيرنفتي ما نسبت به واردات پيشي گيرد ولي عليرغم همه محدوديت ها بحث تجارت در كشور دنبال مي شود.
معاون سازمان توسعه تجارت با بيان اين كه واردات 24 ميليارد دلار كالاهاي اساسي در اوايل امسال مطرح شده بود خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه در 10ماهه امسال كل حجم واردات ما 44ميليارد دلار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: بنابر گزارش هاي بانك مركزي حدود 29 ميليارد دلار ارز توسط بانك مركزي براي واردات اين 44 ميليارد دلار كالا تخصيص يافته است كه بخش عمده اي از آن كالاهاي اساسي بوده است.
كرمانشاهي در پايان تصريح كرد: بخش عمده اي از واردات نيز از طريق صادرات غيرنفتي با منشأ خارجي يا ارز حاصل از صادرات تامين شده است.
 


يك كارشناس صنعت:

تناسبي بين قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي وجود ندارد

يك كارشناس صنعت خودرو راهكار كاهش قيمت خودرو را كاهش شديد تعرفه واردات اين كالا دانست.
امرالله اميني- عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي- در گفت و گو با ايسنا معتقد است: كاهش تعرفه واردات خودرو در حد پنج درصد دردي از مصرف كنندگان اين محصول دوا نخواهد كرد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر هيچ تناسبي بين قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: چرا مصرف كننده داخلي بايد براي خودرويي كه از نظر كيفيت 10ميليون تومان نيز نمي ارزد 20ميليون تومان پرداخت كند؟
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: راهكار اصلي حل اين مشكل كاهش بيش از 50 درصدي تعرفه واردات خودرو است تا از يك سو خودروهاي با كيفيت خارجي با قيمت مناسبي وارد كشور شده و از آن سو نيز خودروسازان تحت شرايط رقابتي مجبور به ارتقاي كيفيت محصولات خود متناسب با قيمت آنها شوند
اميني تصريح كرد: با توجه به رشد سه برابري نرخ ارز، هزينه هاي واردات خودرو به كشور به شدت افزايش يافته است بنابراين در اين شرايط كاهش پنج درصدي تعرفه واردات تأثير بسيار ناچيزي در كاهش قيمت اين محصول خواهد داشت.
در همين حال مسئولان دو خودروساز بزرگ كشور كه چند روز قبل وعده كاهش قيمت ها را داده بودند اخيراً تحقق اين وعده را منوط به همكاري بانك مركزي و وزارت اقتصاد كرده اند.به گفته خودروسازان قيمت خودروها در صورتي كاهش خواهد يافت كه بانك مركزي ارز مبادله اي را براي خودروسازان تأمين كرده و از آن سو نيز شرايط پرداخت تسهيلات به صنعت خودرو اصلاح شود. اين در حالي است كه سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور تأكيد كرد: عملكرد مركز مبادلات حاكي از آن است كه در صورت تقاضاي خودروسازان نيازهاي ارزي آنها به نرخ مبادلاتي با توجه به ارزهاي قابل دسترس و منابع قابل عرضه در مركز تأمين شده است.
صمد كريمي تأكيد كرد: اخيراً تأمين ارز گروه كالايي نهم با عنوان كلي كالاي نهايي با دوام و انواع خودروي سواري با حجم هزار تا 2500 سي.سي از طريق مركز آغاز شده است.
وي گفت: از ابتداي راه اندازي مركز تأمين ارز گروه هاي كالايي سوم تا هشتم به نرخ مبادله اي صورت گرفته كه شامل مواد پايه توليد صنعتي، مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي، مواد و قطعات واسطه اي اجزا و قطعات خودرو CKD، كالاهاي نيمه ساخته و نيمه مونتاژ، كالاهاي سرمايه اي و ماشين آلات صنعتي است.
 


صادقي اعلام كرد

توزيع ميوه شب عيد از 25 اسفند

رئيس سازمان صنعت و تجارت استان تهران زمان توزيع ميوه شب عيد و قيمت آن را اعلام كرد.
يدالله صادقي در پاسخ به اين سؤال ايسنا كه توزيع ميوه شب عيد از چه زمان شروع مي شود بيان كرد: چون از شهر تهران مسافرت هاي زيادي انجام مي شود از 25 اسفند ماه تقاضا براي ميوه ذخيره شده كه جعبه اي خريداري مي شود آغاز مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: ما از 20 اسفند آماده توزيع ميوه هستيم ولي توزيع رسمي آن در بين مصرف كنندگان از 25 اسفند آغاز مي شود.
وي با بيان اين كه شبكه توزيع در حال آماده شدن است و حلقه هاي بين انبار و توزيع ميوه از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت تعريف شده است خاطرنشان كرد: قيمت ميوه ها متناسب با شرايط و قيمت روز است و اصلي ترين هدف ما جلوگيري از افزايش قيمت بوده و از ميوه ذخيره شده به عنوان ابزار كنترلي براي قيمت ها استفاده مي كنيم.
به گفته صادقي، طبيعتاً قيمت هاي توزيع ميوه در شب عيد از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت زير قيمت بازار است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره قيمت خريد سيب و پرتقال از باغداران بيان كرد: پرتقال از باغداران شمال با قيمت كيلويي 1450 و سيب ممتاز با قيمت كيلويي 1800 تومان خريداري شده است.
كمبود ميوه نداريم
در همين حال رئيس اتحاديه ميوه و سبزي فروشان هم از شرايط خوب ميوه پايان سال و ايام عيد خبر داد.
حسين مهاجران در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در مورد هيچ ميوه اي كمبود وجود ندارد و تمام ميوه ها به جز نارنگي با قيمت مطلوب به فروش مي رسند.
او ادامه داد: حجم سيب فعلي تا اوايل تابستان آينده جوابگوي نياز بازار است و 50 روز بعد از عيد سيب گلاب برداشت خواهد شد كه اين برداشت نيز به رفع نياز بازار و متعادل نگاه داشتن قيمت سيب كمك خواهد كرد.
وي درباره پرتقال گفت: امسال پرتقال تمام نياز بازار را تأمين خواهد كرد و تا قبل از عيد بحراني در اين مورد نخواهيم داشت.
مهاجران با بيان اين كه امسال كيوي صادراتي به دليل استقبال نشدن از آن در خارج در بازار داخلي به فروش مي رسد، اظهار كرد: كيوي اواخر آبان ماه رسيده و آب دار مي شود و تا قبل از آن نبايد مصرف شود. اين عدم استقبال نيز به دليل صادرات زودهنگام بود. امسال كه كيوي صادراتي بازگردانده شد، ايتاليا و فرانسه جاي ايران را در بازارهاي اروپا گرفتند.
وي درباره نارنگي و خيار خاطرنشان كرد: اكنون تنها نارنگي بندرعباس در بازار به فروش مي رسد كه آن هم با قيمت بالا مي تواند نياز بازار را جوابگو باشد.
او ادامه داد: خيار تازه 25 اسفند ماه برداشت خواهد شد و نبود اين خيار آنچنان بازار را دچار مشكل نخواهد كرد.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي فروشان با اشاره به وضعيت پياز بيان كرد: سرماي زمستان باعث شده كه پياز بندرعباس، چابهار و جيرفت ديرتر به عمل آيد و اگر اين پيازها برداشت شوند كاهش قيمت اين محصول را خواهيم داشت.
مهاجران در پايان گفت: كيوي در محل سردخانه كيلويي 1500 تا 1600 تومان، خيار و پياز در ميدان كيلويي 1800 تومان، سيب در ميدان كيلويي 2000 تومان، پرتقال در ميدان كيلويي 1400 تا 1900 تومان، نارنگي بندرعباس سه رج كيلويي 2700 و دو رج در ميدان كيلويي 5000 تومان، سيب زميني در ميدان كيلويي 500 تومان و موز در ميدان كيلويي 4600 تا 4700 تومان به فروش مي رسد.
 


با راه اندازي كارخانه 120 هزار تني

ايران توليدكننده سوخت سبز شد

نخستين همايش ملي توسعه پايدار سوخت سبز (بيوديزل) كه از نتايج اوليه آن بهره برداري از خط توليد سوخت بيوديزل در ايران است برگزار شد.
محمدجواد محمدي زاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور در اين همايش طي سخناني با اعلام اين كه هر توسعه اي را نمي توان پيشرفت ناميد، گفت: امروز با يك پارادوكس در حوزه توسعه اي مواجه ايم و در حالي كه كشور نيازمند سرمايه گذاري و توسعه مي باشد و بايد از منابع استفاده شود تا ثروت در جامعه توليد شود ولي ممكن است به دليل فشار فزاينده به محيط هر توسعه اي به پيشرفت نايل نگردد.
محمدي زاده، در ادامه با بيان اينكه امروز وظيفه داريم مدل توسعه كشور را براساس الگوي ايراني-اسلامي و در صحت و سلامت طراحي كنيم كه نيازهاي نسل حاضر را بدون واسطه به نسل آينده تامين و تضمين كنيم، تصريح كرد: اگر با تكيه بر دو عامل تامين سوخت سبز و انرژي در حوزه پايدار حركت كنيم از منابع و ذخاير سوخت هاي فسيلي هم صيانت مي كنيم و حركتي در جهت سازگاري با محيط زيست انجام خواهد شد.
وي با اعلام اينكه ميزان مصرف بنزين كشور 59 ميليون بشكه در روز است، تصريح كرد: قبل از اجراي هدفمندي اين رقم تا 90 ميليون هم بود كه اگر سهميه بندي ادامه يابد 20 درصد اين مصرف را مي توان كاهش داد.
معاون رئيس جمهور، ضرورت تغيير در ساختار سوخت مصرفي را از نكات مهم برشمرد و گفت: ارزيابي هاي علمي نشان مي دهد كه 75 درصد نشر جهاني كربن ناشي از سوختن سوخت هاي فسيلي است كه در دو دهه گذشته اين نشر 50 درصد افزايش پيدا كرده است.
وي يادآور شد: استفاده از «بيوديزل» به عنوان سوخت جايگزين و پاك مي تواند تركيبات شيميايي مناسبي را ايجاد كند و همچنين از منابع تجديدپذير و قابل استحصال بوده كه تركيب آن با الكل فوايدي هم دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در بخش ديگري از سخنانش كاهش آلايندگي هوا، كاهش قيمت سوخت و كاهش آسيب ديدگي 50 درصدي به لايه ازن و عدم وجود ذرات گوگرد و آلاينده هاي زيست محيطي را از فوايد سوخت بيوديزل عنوان كرد.
به گفته وي، بيوديزل نه تنها بر روي موجودات دريايي اثري نداشته بلكه سبب حذف دود تراكم خودروهاي ديزلي مي شود.
اين مقام مسئول در پايان تصريح كرد: اختلاط 80 درصدي بيوديزل و 20 درصدي سوخت نفتي موجب كم كردن تابش هاي سرطاني شده كه اين موضوع منافع زيادي براي جامعه دارد. همچنين در ادامه اين همايش، سيداحمد رفيعائي، دبير كل و نايب رئيس همايش با ابراز خرسندي نسبت به نحوه برگزاري همايش كه موجب ايجاد مناظرات علمي قابل توجه شده است، گفت: مركز هم انديشي توسعه استان اصفهان به واسطه راه اندازي اتاق فكر و هم انديشي اساتيد، مخترعان و دولتمردان از علوم و فنون نوين حمايت جدي به عمل آورده است.
وي با تاكيد بر بيانات مقام معظم رهبري درخصوص شعار سال جاري «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» خاطرنشان كرد: در آخرين روزهاي سال رونمايي از يكي از بزرگترين پروژه هاي توليد ملي در كارنامه توسعه استان اصفهان به ثبت رسيد.
مشاور استاندار اصفهان و قائم مقام مركز هم انديشي توسعه استان اصفهان، افزود: توسعه پايدار هدفي است كه ما قصد داريم آن را در اين استان در راستاي تحقق اهداف افق 1404 سرلوحه كار خود قرار دهيم تا شاهد رشد و شكوفايي بيش از پيش آباداني كشور باشيم.
هادي خداورديان، مديرعامل كارخانه بيوديزل با اشاره به اينكه تاكنون 15 ميليارد تومان هزينه راه اندازي اين كارخانه شده است، گفت: انتظار داريم كه دولت توجه ويژه اي به سوخت بيوديزل كه بزرگترين طرح كاهش آلودگي هوا به شمار رفته و نيز تضميني براي سلامتي مردم است، داشته باشد.
وي ادامه داد: كارخانه توليد بيوديزل صنعتي با ظرفيت 120هزار تن احداث شده و تا ظرفيت 20 درصد بدون تغيير در خودرو قابل استفاده است.
 


مركز پژوهش هاي مجلس بررسي كرد

دلايل پايداري تورم در ايران

مركز پژوهش هاي مجلس با ارائه تحليلي از دلايل بروز تورم در ايران، اعلام كرد: فشار تقاضا، فشار هزينه و عوامل ساختاري اقتصاد، 3 عاملي است كه در ايجاد تورم در ايران تاثير گذار است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي علل بروز تورم در كشورمان و راه هاي كاهش و مهار آن را بررسي كرد. دفتر مطالعات برنامه و بودجه اين مركز ضمن مروري بر مطالعات انجام شده در اين مورد، اعلام كرد: تورم يكي از عوامل تاثيرگذار بر توزيع نابرابر درآمد و ثروت، فشار اقتصادي بر دهك هاي ضعيف جامعه، بروز نااطميناني در اقتصاد، كاهش افق هاي سرمايه گذاري و در پي آن كاهش رشد اقتصادي است.
تورم بالا و بي ثبات، علاوه بر آثار زيانبار مذكور، موجب خدشه دار شدن اعتبار سياستگذاران كلان اقتصادي به ويژه بانك مركزي شده و تداوم آن مي تواند موارد حاد بي ثباتي سياسي را در كشور موجب شود. از اينرو، شناخت عوامل موثر بر بروز تورم و راهكارهاي مقابله با آن نه تنها منجر به گسترش و بسط عدالت اجتماعي در جامعه مي شود، بلكه گامي مهم در جهت ثبات اقتصادي و ايجاد شرايط مناسب براي رشد و توسعه پايدار خواهد بود.
گزارش حاضر با هدف بررسي و شناخت عوامل موثر بر تورم در اقتصاد ايران و نيز بيان راهكارهاي مقابله با آنها تهيه شده است. رويكرد اتخاذ شده براي نيل به اين مقصود، مطالعه و بررسي مطالعات و مقالات علمي - پژوهشي انجام گرفته در اين راستا است، با مرور مطالعات مذكور و جمع بندي از نتايج حاصله مي توان رئوس مطالب را به صورت زير بيان كرد.
بر مبناي تئوري هاي اقتصادي، علل تورم در ايران از 3 منظر مورد توجه قرار مي گيرد: 1- فشار تقاضا، مانند افزايش عرضه پول و سياست هاي انبساط مالي به ويژه كسري بودجه دولت. 2- فشار هزينه، مانند شوك هاي طرف عرضه، افزايش دستمزد و ساير نهاده هاي توليدي به ويژه حامل هاي انرژي، كاهش ارزش پول و نيز كاهش بهره وري. 3- عوامل ساختاري اقتصاد، مانند رشد نامتوازن بخش هاي مختلف اقتصادي، وابستگي درآمدهاي دولت به درآمدهاي ناشي از بخش نفت، كشش ناپذيري عرضه در بخش كشاورزي، ماهيت و پيامدهاي راهبردي صنعتي شدن با تكيه بر الگوي جانشيني واردات و محدوديت هاي موجود در عرضه نهاده هاي توليدي مانند نيروي كار ماهر، مواد اوليه، حمل ونقل و انرژي و محدوديت هاي موجود در تجارت خارجي.
اين گزارش مي افزايد: مطالعات انجام گرفته نشان مي دهند اثر تزريق نقدينگي به اقتصاد كشور در يك دوره ظاهر نمي شود؛ بلكه در دوره هاي بعدي نيز تاثير آن تداوم مي يابد. اين امر اولا بيانگر آن است كه كنترل حجم پول در زمان حال مي تواند به كنترل قيمت ها در زمان آتي بيانجامد، ثانيا چون آثار تورمي ناشي از اعمال سياست هاي پولي در يك دوره ظاهر نمي شوند، لذا اتخاذ سياست پولي فعال توسط بانك مركزي توصيه نمي شود.
نتايج مطالعات گوناگون نيز حكايت از آن دارند كه آثار رشد پول بر رشد اقتصادي پس از مدتي از بين مي روند (به صفر مي رسد)، لكن آثار آن بر تورم پايدار بوده و نهايتا شوك پولي انبساطي، خود را به شكل تورم بالاتر نمايان مي كند.
با توجه به ماهيت بي ثبات قيمت نفت و درآمدهاي نفتي كشور، بررسي ها حكايت از آن دارند كه هر دو شوك مثبت و منفي نفتي، منجر به افزايش تورم در ايران شده اند. اعمال سياست هاي انبساطي مالي در زمان گشايش درآمدهاي ارزي و تامين كسري بودجه پديد آمده ناشي از كمبود منابع ارزي توسط بانك مركزي كه منجر به افزايش پايه پولي مي شود دليل بروز تورم در شرايط مذكور است، لذا ضرورت وجود حساب ذخيره ارزي و پايبندي به اهداف تشكيل آن، از اين منظر كاملا قابل دفاع خواهد بود.
تاثير باز بودن اقتصاد بر ميزان تورم داخلي بايد از دو منظر مورد ملاحظه قرار گيرد. از يك طرف هر چه اقتصاد ايران بازتر باشد، انتظار مي رود اثرپذيري تورم از ادوار تجاري داخلي كمتر شده و تورم نوسانات كمتري داشته باشد و از طرف ديگر افزايش قيمت نسبي كالاهاي وارداتي همانند شوك عرضه در اقتصاد عمل كرده و تورم را افزايش مي دهد. لذا مطالعه آثار پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني با تمركز بر آثار تورمي يا ضدتورمي آن موضوعيت دارد.
در بخش ديگري ار اين گزارش آمده است: از ويژگي هاي بارز تورم در ايران پايداري آن است. پايداري بدين معنا كه وقتي ميزان تورم از روند ميانگين خود منحرف مي شود، براي مدتي طولاني در وضعيت جديد خود باقي مي ماند. به بيان ديگر چنانچه نرخ تورم از سطح هدفگذاري شده توسط مقامات پولي انحراف يابد، حداقل چندين فصل طول مي كشد تا به سطح مطلوب خود بازگردد.
بنابراين پايداري تورم مانع از كاهش آن به سطوح قابل كنترل خواهد شد. به علاوه در اثر پايداري تورم، اتخاذ سياست هايي در جهت كاهش تورم، مي تواند در كوتاه مدت منجر به افت فعاليت هاي واقعي اقتصاد شود. مطالعات انجام گرفته نشان مي دهد، تورم در دوره جاري در ايران داراي همبستگي بالايي با رفتار 6 فصل قبل آن است.
اهم دلايل اين پايداري عبارتند از: بزرگ بودن اندازه دولت، عدم استقلال بانك مركزي و پايين بودن درجه اعتبار سياست هاي پولي، وجود تورم انتظاري گذشته نگر و چسبنده بودن دستمزدهاي اسمي كاهش معنادار انحراف معيار تورم، مقدم بر كاهش يكباره سطح آن است. به عبارت ديگر سياستگذار پولي بايد ابتدا شتاب تورم را مهار كرده و آن را در يك سطح مشخص تثبيت و سپس در جهت كاهش سطح آن اقدام كند. كاهش كوتاه مدت تورم بدون در نظر گرفتن اهداف مشخص و پايبندي به آن براي يك دوره زماني معين مي تواند به افزايش دوباره آن منجر شده و روند نزولي اش را معكوس كند.
 


ممنوعيت صادرات پسته به پايان سال موكول شد

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار از تمديد مهلت 10 روزه انجمن پسته و صادرگنندكان براي تأمين نياز پسته بازار تا پايان سال خبر داد و گفت: بعد از اين زمان براي صادرات يا ممنوعيت صادرات پسته تصميم گيري خواهد شد.
مصطفي احمدي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: از سوي انجمن پسته ايران پسته 30 هزار توماني در اختيار غرفه داران نمايشگاه بهاره قرار داده شده كه بدون هيچ افزايش قيمتي به مشتري عرضه مي شود. همچنين غرفه داران پسته خود را با قيمت كمتر از كيلويي 40 هزارتومان عرضه خواهند كرد.
وي ادامه داد: طي دو روز گذشته صادركنندگان و انجمن پسته ايران، هر كيلو پسته فندقي را با قيمت 30هزارتومان در اختيار اتحاديه قرار داده اند كه طي اين دو روز 100عضو اتحاديه اين پسته را دريافت كرده اند و بدون هيچ سودي به فروش مي رسانند.
او با اشاره به اين كه قيمت اين پسته كيلويي 37 تا 38 هزارتومان است، گفت: اتحاديه با شرط اين كه اعضا بتوانند پسته خود را با قيمت مطلوب به فروش برسانند اين پسته را از انجمن و صادركنندگان تحويل گرفته است. همچنين به اعضا گفته شده كه پسته هاي ديگر خود را با سود 10درصدي نسبت به قيمت فاكتور رسمي به فروش برسانند.
احمدي افزود: تا قبل از افزايش قيمت، سود قانوني خرده فروشان 20درصد بود كه با افزايش قيمت براي ثبات بازار اين سود را به 10درصد كاهش داديم.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار تصريح كرد: اين 20درصد از 10درصد سود خرده فروش و 10درصد فرآوري تشكيل شده است كه از اعمال فرآوري مي توان به هزينه هاي كارگر، آب و برق، حمل ونقل و شور كردن پسته اشاره كرد.
وي خاطرنشان كرد: قيمت هاي جديد پسته و آجيل از سوي اتحاديه در اختيار سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قرار داده شده است.
 


از 24 اسفند تا 15 فروردين 92 انجام مي شود

 اجراي طرح نوروزي راهداري

رئيس سازمان راهداري با بيان اينكه رزمايش ترافيكي نوروز 92 ، 23اسفند، با حضور همه ارگان هاي دست اندركار جاده اجرا مي شود، از ساماندهي بيش از 60 شركت امداد خودرو توسط اين سازمان براي ايام نوروز خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت و گو با فارس با اشاره به اينكه طبق معمول هر سال، در ابتداي طرح نوروزي رزمايش ترافيكي برگزار مي شود، اضافه كرد: رزمايش ترافيكي نوروزي 1392 روز چهارشنبه، 23 اسفندماه، با حضور ارگان هاي دست اندركار جاده نظير سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، پليس راه، هلال احمر، اورژانس و امداد خودرو انجام مي شود.
افندي زاده با تأكيد بر اينكه آخرين تمرين ها در قالب اين رزمايش انجام مي گيرد، يادآور شد: در طرح نوروزي، تمام ارگان ها و سازمان ها طي همدلي با يكديگر، تلاش مي كنند تا تمام انرژي خود را براي رفاه مردم صرف كنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: سازمان هلال احمر، اورژانس، نيروهاي امدادي و راهداري و حمل و نقل جاده اي تلاش مي كنند در ايام نوروز امسال هم مسافران سفرهايي مطمئن و ايمن داشته باشند.
وي با بيان اينكه طرح نوروزي امسال از 24 اسفند ماه آغاز مي شود و تا 15 فروردين 92 ادامه دارد، اظهار داشت، طرح نوروزي بزرگترين و پرحجم ترين عمليات ترافيكي هر سال محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و راهداران تا پايان روز 23اسفند ماه در قالب طرح زمستاني به مسافران حمل و نقل جاده اي خدمات مي دهند، افزود: بلافاصله پس از پايان طرح زمستاني، از 24 اسفند ماه طرح نوروزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي آغاز مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: شركت و مؤسسات حمل و نقل جاده اي تلاش كردند امسال با توجه به طرح نوروزي، خدمات مناسبي به شهروندان در جاده ها ارائه دهند.رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه سال گذشته حدود 3 ميليون و 800 هزار پيش فروش بليت انجام گرفت، اضافه كرد: پيش بيني مي شود امسال اين رقم افزايش يابد، زيرا 27 شركت مسافربري پيش فروش اينترنتي بليت را انجام مي دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تأكيد كرد: يكي از آيين نامه هاي قانون بررسي تخلفات سال جاري، به سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مسئوليت داده نسبت به ساماندهي شركت هاي امداد خودرو براي ايام نوروز اقدام كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: طي چند روز گذشته بيش از 60 شركت امداد خودرو در جلسات سازمان راهداري شركت كردند و مقرر شد ساماندهي اين شركت ها براي ارائه خدمات زيرنظر سازمان راهداري باشد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: مقرر شد طي چند روز آينده با كمك شركت هاي امداد خودرو اقدامات مطلوبي در راستاي آسايش مسافران در جاده ها طي ايام نوروز، انجام شود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اطلاع رساني در خصوص نحوه دسترسي به امداد خودروها، از طريق خود اين شركت ها انجام خواهد شد.
افندي زاده تصريح كرد: 90 درصد جابه جايي كالاها و مسافر كشور از طريق سيستم حمل و نقل جاده اي انجام مي شود بنابراين امدادرساني در اين باره از اهميت بسزايي برخوردار است.
 


خواسته هاي فعالان صنعت تاير از دولت

رئيس انجمن صنعت تاير ايران ظرفيت توليد تاير در كشور را 300 هزار تن اعلام كرد.
عباس عباسي ابيانه در ميزگرد تخصصي درباره صنعت تاير ضمن اشاره به برخي چالش هاي پيش روي صنعت تايرسازي كشور، افزود: تغيير تكنولوژي و بازسازي صنعت تاير بسيار هزينه بر است و واحدهاي توليدي به تنهايي نمي توانند در اين زمينه سرمايه گذاري كنند.
وي با بيان آن كه توسعه صنعت تاير فرصت هاي فراواني را براي صنعت، اقتصاد و اشتغال كشور ايجاد مي كند، خواستار همكاري دولت در زمينه بهبود بيش از پيش شرايط توليد در اين صنعت شد.
عباسي همچنين با بيان آنكه ايران از ظرفيت 300 هزار تني توليد تاير برخوردار است، ادامه داد: بازگشت برخي تعرفه هاي صنعت تاير، تسهيل در بازپرداخت تسهيلات ارزي، تخصيص ارز مبادله اي، خروج از قيمت گذاري توسط سازمان حمايت و استفاده منابع صندوق توسعه ملي با دوره بازپرداخت 10 تا 12 ساله مي تواند انگيزه فعالان اين صنعت براي ادامه توليد و سرمايه گذاري هاي جديد را فراهم كند.
در اين ميزگرد معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: صنعت تاير كشور هم به لحاظ منابع انساني و هم تكنولوژي، از ظرفيت بالايي براي جذب سرمايه و سرمايه گذاري برخوردار است.
محسن صالحي نيا افزود: با توجه به ظرفيت موجود در اين صنعت، دست اندركاران اين صنعت نبايد نيازهاي سرمايه گذاري خود را فقط به يك يا دو سازمان خاص معطوف كنند.
وي با تاكيد بر اين كه قول مي دهيم بيشترين تلاش را به منظور جذب امكانات در حوزه سياستگذاري براي فعالان و دست اندركاران صنعت تاير كشور داشته باشيم، گفت: بايد برنامه ريزي ها در صنعت تاير به گونه اي باشد كه در گام اول نياز داخلي همراه با برنامه هاي توسعه اي صنعت خودرو كشور تامين شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10