(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 اسفند  1391 - شماره 20443

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايران و تيم جديد امنيتي اوباما (يادداشت روز)
بوسه ! (گفت و شنود)
ارزيابي كارشناسان از نشست قزاقستان
باقري: در مذاكرات آلماتي ابتكار عمل دست ايران بود
احمدي نژاد: رابطه ايران و مصر به نفع ثبات منطقه است
شجوني: مستند مثلث، خيانت فتنه گران را براي همگان ثابت كرد
كيهان و خوانندگان
روايت بي بي سي از افول قدرت كاخ سفيد(خبر ويژه)
وقتي از مخالف خواني و جنجال استقبال مي شود (خبر ويژه )
مذاكره بدون ايجاد نا آرامي بي فايده است (خبر ويژه)
هاشمي نامزد رياست مجلس خبرگان نيست(خبر ويژه)
كيهان استفاده نكند اما حال اپوزيسيون خيلي خراب است(خبر ويژه)


ايران و تيم جديد امنيتي اوباما (يادداشت روز)

نگاه باراك اوباما در دوره دوم رياست جمهوري خود به ايران، نگاه كسي است كه درصدد است بالاخره در مواجهه با ايران «دستاوردي» داشته باشد. او البته نمي خواهد با ايران به «توافق» برسد، مي خواهد ايران را وادار به عقب نشيني كند. كما اينكه وقتي در باره موضوع هسته اي ايران صحبت مي كرد گفت: «ما نمي خواهيم ايران را مهار كنيم بلكه مي خواهيم ايران متوقف شود.» او معتقد است از آنجا كه علم را نمي توان بمباران كرد بايد پيش از دستيابي ايران به علم كامل هسته اي آن را متوقف نمود.
باراك اوباما با استفاده از تيمي از سناتورها شامل جان كري، چاك هيگل و جو بايدن سعي مي كند تصويري از يك دولت علاقه مند به توافق به طرف مقابل ارائه كند و در همان حال در متن ادبياتي كه طراحي كرده، تهديد به تداوم فشار وجود دارد. يك نمونه آن مباحثي است كه تيم اوباما درباره مذاكرات آلماتي يك به راه انداخته اند. آمريكايي ها با استفاده از رسانه هاي متنوع خود تلاش كردند تا نشست 1+5 در آلماتي را يك فرصت استثنايي و هديه اي به ايران معرفي نمايند. خانم اشتون هم در مواجهه هاي رسانه اي خود وانمود كرد فضا براي رسيدن به توافق مهياست و در نهايت پس از مذاكرات انجام شده، گفت: «1+5 آمادگي خود را براي برداشتن بخشي از تحريم ها اعلام كرده است و اينك منتظريم تا ايران در مذاكرات آلماتي 2گام متقابلي را براي رسيدن به توافق بردارد.» اين در حالي است كه هديه 1+5 صرفا اعلام رفع تحريم در حوزه طلاست و حال آن كه ايران در اين حوزه مشكل چنداني ندارد. همزمان با اعلام رفع تحريم در اين موضوع، تيم هاي مذاكره كننده بر تداوم تحريم ها در حوزه انرژي و مناسبات بانكي تاكيد كرده اند. با اين وجود غرب از ايران مي خواهد كه در آلماتي 2 چند اقدام كه اساسي اند را انجام دهد: 1- برنامه هسته اي فردو را متوقف كند 2- سوخت توليد شده 20 درصد خود را به خارج منتقل كند 3- توليد سوخت 20 درصد را متوقف گرداند 4- امكان بازرسي سرزده از تاسيسات هسته اي و غيرهسته اي را به ماموران آژانس بدهد. با اين وصف كاملا پيداست كه آنان دنبال توافق نيستند بلكه دنبال تحميل خواسته هاي خود هستند و گمان مي كنند اگر يك فرصت تبليغاتي- مبني بر موفقيت در كاهش تحريم ها- را در اختيار ايران قرار دهند، جمهوري اسلامي از مسير هسته اي خود كه كاملا با حقوق تصريح شده در NPT تطابق دارد، بازمي گردد.
گفته مي شود كه در دوره جديد، كري، هيگل، بايدن و اوباما محور اصلي تصميم گيري در آمريكا بوده و نگاه آنان به ساير نهادها غلبه پيدا مي كند. از اين منظر گفته مي شود از آنجا كه شوراي امنيت ملي(NSC) تنها در صورت اجماع مي تواند رأي صادر نمايد در اين دوره با توجه به هماهنگي چهارعنصر اصلي شورا- رئيس جمهور، معاون اول، وزير خارجه و وزير دفاع- تصميمات مهم عمدتا در شوراي امنيت ملي گرفته شده و نقش كنگره به نسبت دوره اول كه ميان وزارت خارجه و دفاع و نيز ميان وزير خارجه و رئيس جمهور اختلاف وجود داشت، كمتر مي شود. اين تحليل اگر درست باشد، بيان كننده آن است كه «امنيتي» ديدن تحولات بين المللي و بخصوص تحولات منطقه ما در نگاه دولتمردان و تيم سناتور آمريكا باقي مي ماند ولي علي الاصول «عملگرايانه تر» خواهد بود.
يك نگاه ديگر به تيم سناتورهاي آمريكا اين است كه با توجه به نگاه عمدتا امنيتي چهار عنصر اصلي تصميم گير در NSC، ايران در دوره دوم اوباما بايد در انتظار تداوم و افزايش تحريم ها بماند چرا كه هر چند تيم جديد، علي الظاهر از راه حل هاي مبتني بر گفت وگو حرف مي زنند ولي در عمل براي رسيدن به هدف كه تسليم شدن مسالمت آميز ايران است، حداكثر كردن فشار را مد نظر قرار مي دهند. يك استدلال قوي پشت اين تحليل قرار دارد، استدلال اين است كه تا زماني كه فضاي ذهني مقامات آمريكا نسبت به ايران به حالت منطقي (logic) درنيايد و به اين نتيجه نرسند كه خصومت با ايران براي آمريكا نتيجه اي در بر نخواهد داشت، تغييري در مسايل ميان آمريكا و ايران روي نمي دهد. در شرايط عدم تعادل رواني، مقامات آمريكا از هر حزب و جناحي كه باشند در متن يك برنامه (context) كه دشمني با ايران است ايفاي نقش مي نمايند. بر همين اساس درست در زماني كه كاخ سفيد در ظاهر از مذاكره با ايران حرف مي زد، همسر اوباما يك فيلم ضد ايراني كه ارزش هنري آنهم بسيار پايين بود را پرده برداري و معرفي كرد.
مقامات سناي آمريكا در ظاهر مي گويند ايران نبايد در آستانه دستيابي به سلاح هسته اي قرار بگيرد ولي واقعيت حتي آنگاه كه خيلي هم تعديل شود اين نيست حتي واقعيت تبديل شده هم بيانگر آن است كه آمريكايي ها به هيچ وجه نمي خواهند ايران «قابليت هسته اي» داشته باشد نه آن كه نگران توليد سلاح هسته اي در ايران باشند بلكه از اين گزاره به عنوان بهانه اي براي فشار بر ايران و نهايتا تسليم كشورمان بهره مي گيرند. آنان در گفتگوهايي كه ميان تيم شوراي امنيت ملي و كنگره جريان دارد، قابليت هسته اي ايران را «تهديد» معرفي مي نمايند با اين وصف چگونه مي توان توقع داشت كه مقامات آمريكا با غني سازي 5 درصد ايران و فعاليت سانتريفيوژهاي نسل 1، 2 و 3 ايران كنار بيايند؟ آمريكا البته از الگوي مرحله به مرحله پيروي مي كند و از اين روست كه وقتي در سفر اخير نتانياهو به واشنگتن، اوباما نگاه خود درباره برنامه هسته اي ايران را براي نخست وزير رژيم صهيونيستي توضيح داد، نتانياهو اعلام كرد كه: «ما به باراك اوباما اعتماد داريم و مي دانيم كه آمريكا به ايران اجازه توانايي هسته اي را نمي دهد.»
البته اوباما به خوبي مي داند كه از توانايي آمريكا در اعمال فشار بر ايران تا حد بسيار زيادي كاسته شده است. آمريكا ديگر نمي تواند تحريم بر مبناي قطعنامه هاي جديد شوراي امنيت را پاي كار بياورد چرا كه اين اقدام به سقف رسيده و با مانع در درون شورا نيز مواجه گرديده است. تحريم هاي چند جانبه عليه ايران نيز با تحريم انرژي و بانكي به سقف رسيده و امكاني فراتر از آن براي پاي كار آوردن اروپا وجود ندارد. تحريم هاي يكجانبه عليه ايران نيز با اقدام شش ماه پيش كنگره به سقف رسيد و اوباما هم طي نامه اي خطاب به نمايندگان كنگره نوشت: تحريم فراگير در حوزه بانكي استفاده از اهرم هاي تقويت كننده فشار نظير مذاكره را با مانع جدي مواجه مي كند از اين رو كنگره به رئيس جمهور اجازه داد اجراي مصوبه را تا زماني كه به صلاح مي داند، به تاخير بياندازد.
اوباما برگ هاي چنداني در اختيار ندارد و عليرغم آنكه وانمود مي كند به مهارت هاي تازه اي در بازي رسيده، امكان تازه اي براي بازي پيدا نكرده است. اوباما در آغاز سال 2012 قول داده بود كه ايران را از طريق سياست «تصاعد بحران» به زانو درمي آورد كه عليرغم اجرايي شدن اين سياست، ايران از پاي درنيامد و حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22بهمن و پاسخ قاطع رهبري به طرح نفاق آميز مذاكره نشان داد كه نه مردم و نه رهبري در ادامه راه انقلاب به ترديد نيفتاده اند. تيم اوباما در عين اينكه به شكست رسيده است تلاش مي كند تا با يك فضاي رواني مبتني بر تداوم و تشديد تحريم ها، ايران را وادار به پذيرش گفت وگو- و نه مذاكره به معنايي كه دو طرف با به رسميت شناختن طرف مقابل دنبال حداكثري كردن منافع ملي كشور خود هستند- نمايد. در اين گفت وگوها ايران بايد بدون آنكه ورقه اي دوجانبه بين دو طرف به امضا برسد، از مواضع خود عقب نشيني نمايد. و لذا وقتي ما به ادبيات سياسي آمريكايي ها نگاه مي كنيم، بيش از واژه Negotiation -مذاكره- به واژه talk- به معناي سخن گفتن- برخورد مي نماييم. در واقع و به عبارتي آمريكا مي خواهد در نماي تبليغاتي وانمود كند كه ما ايران را وادار به شنيدن حرف هاي خود كرده و او را براي تغيير مواضع آماده كرده ايم. اين البته مربوط به ذهن خيال پرداز و كارتوني آمريكايي هاست و حال آنكه ايران به هيچ وجه نه تنها براي شنيدن حرف هاي تيم اوباما آمادگي ندارد بلكه از نظر او «مذاكره» نيز نفعي دربر ندارد.
كاملا واضح است كه منافع ملي ما در «ايستادن» است. امروز بعد از 34 سال، آمريكايي ها وانمود مي كنند كه ايران به نقطه اي رسيده كه خود را به «شنيدن» محتاج مي بيند و ما مي توانيم آن را به ايران بفروشيم. اين در حالي است كه در ايران يك عزم جدي براي مقاومت وجود دارد. ايران امروز در سطوح منطقه اي و بين المللي مي تواند به يك چالش فراگير عليه آمريكايي ها دست بزند و در عين حال با امكانات خود هر توطئه امنيتي را عليه خود خنثي نمايد.
ايران به «گفتگو در فضاي خصمانه» اعتمادي ندارد وقتي طرف مقابل در حال توسعه اقدامات ضد ايراني خود است، وظيفه ما هم فقط توسعه فضاهاي ضد آمريكايي در سطح جهان است آنقدر كه آمريكا ناچار شود، همه مناطق مسلمانان، از خليج فارس تا درياي مديترانه و اقيانوس هند را رها كند و اداره اين مناطق حساس را به مردم اين مناطق بسپارد. اين زياد دور نيست همانگونه كه اخراج نظاميان آمريكايي از سواحل ايران، سواحل لبنان و سواحل سوريه انجام شده است.
سعدالله زارعي
 


بوسه ! (گفت و شنود)

گفت: روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشته است «زمان به نفع ايران در حركت است و اوباما هنوز متوجه افول و ضعف پي درپي آمريكا نيست.»
گفتم: حرف حساب زده ولي منظورش چيه؟!
گفت: «جنيفر روبين» نويسنده صهيونيست اين يادداشت نوشته است «در آمريكا رئيس جمهوري داريم كه از شهروندان ماليات مي گيرد ولي آن را به نفع ايران و به ضرر آمريكا مصرف مي كند.»
گفتم: حالا اين صهيونيست آمريكايي چرا اينجور جوش آورده و آمپرش پريده؟!
گفت: نوشته است؛ «هر روز براي آمريكا و اسرائيل يك مشكل پيش مي آيد و هنوز مشكل اولي تمام نشده، مشكل بعدي شروع مي شود.»
گفتم: حيوونكي حق داره! يارو مي گفت؛ ما بدبختي را بوسيديم و كنار گذاشتيم ولي مگه ول مي كنه، هي ميره و برمي گرده ميگه يه بوس ديگه بده!
 


ارزيابي كارشناسان از نشست قزاقستان

 باقري: در مذاكرات آلماتي ابتكار عمل دست ايران بود

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با مثبت ارزيابي كردن نتيجه نشست قزاقستان تصريح كرد كه ابتكار جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات آلماتي تعجب گروه 1+5 را برانگيخت.
«علي باقري» درباره فضاي گفت وگوها ميان گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران از مذاكرات قبلي تاكنون گفت: جمهوري اسلامي ايران و 1+5 در سال جاري در استانبول، بغداد، مسكو و در نهايت در آلماتي گفت وگو كرده اند.
وي افزود: در اين روندي كه از ابتداي سال جاري آغاز شده ايران در مذاكرات آلماتي مانند گذشته براساس سه اصل منطق، اقتدار و ابتكار حركت كرده، بگونه اي كه طرف مقابل با اذعان به حقوق هسته اي ايران منطق ما را پذيرفته است.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در برنامه «گفت وگوي ويژه خبري» حضور يافته بود، با بيان اينكه در مسكو پيشنهادي را در 5 محور به طرف مقابل ارائه كرديم، اظهار داشت: آنها پيشنهاد كردند كه نشست كارشناسي در استانبول برگزار شود تا ابعاد فني بررسي شود كه تابستان امسال برگزار و ابهامات طرف مقابل رفع شد.
باقري گفت: براي رفع ابهام طرف مقابل و بررسي اين بسته پيشنهادي نشستي 16 ساعته با حضور كارشناسان دو طرف در استانبول برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران ابتكارهايي را براي نحوه اجرايي شدن اين پيشنهادات ارائه كرده تا بستري را براي طرف مقابل فراهم كند، افزود: بعد از اين نشست جليلي و اشتون نيز نشستي را در استانبول برگزار كردند.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه بعد از جلسه كارشناسي معاونين و جلسه جليلي با اشتون اين انتظار به طور طبيعي وجود داشت كه طرف مقابل بايد پاسخ جمهوري اسلامي را بدهد، افزود: از نشست مسكو كه اواخر خردادماه برگزار شد تا نشست آلماتي، بيش از 8 ماه و نيم زمان سپري شده تا گروه 1+5 بتواند پاسخي را به پيشنهادهاي ايران ارائه دهد.
باقري با بيان اينكه يكي از دلايل اين تاخير از سوي طرف مقابل بررسي ابعاد پيشنهادهاي ايران بود، خاطرنشان ساخت: هرچند كه برخي عملكردها و اظهارنظرهاي آنها ما را به سمت ديگري رهنمون مي كند، به طوري كه ما شاهد تحريم هاي نفتي و بانكي شديدتر از سوي كشورهاي غربي و آمريكا بوديم و ظاهرا آنها منتظر بودند كه اين فشارها باعث شود كه در اين مدت جمهوري اسلامي ايران از خواسته هاي خود كوتاه بيايد.
وي در ادامه با اشاره به سخنان ارديبهشت ماه «جوبايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا در جمع يهوديان گفت: اين مقام آمريكايي در جمع يهوديان اعلام كرد كه در آينده نزديك تحريم هاي فلج كننده اي عليه ايران اعمال خواهد شد به طوري كه تا چند ماه ضربات ويران كننده اقتصادي بر اين كشور وارد خواهد شد كه در نتيجه آن ايران از دستيابي به توانمندي هسته اي سرباز خواهد زد.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با تاكيد بر اينكه با توجه به طرح ايران در مسكو پاسخ غرب در مذاكرات آلماتي از كليات به مصاديق تغيير كرده بود اظهار داشت: پيشنهادهاي 1+5 در آلماتي مغاير با حقوق هسته اي ايران نبود.
باقري خاطرنشان ساخت: پيشنهادهاي ايران در مسكو باعث شد تا آنها در مذاكرات آلماتي از پاسخ هاي كلي صرفنظر كنند.
وي با اشاره به اينكه پاسخ هاي گروه 1+5 به پيشنهادهاي ايران در مذاكرات آلماتي تامين كننده نظرات كشورمان نخواهد بود، اظهار داشت: براي بررسي ابعاد پاسخ هاي 1+5 و چگونگي رسيدن به توافق مقرر شد نشست كارشناسي دو طرف در 28اسفندماه در استانبول برگزار شود.
باقري در ادامه اين گفت وگو با اشاره به اين كه ابتكار عمل در مذاكرات آلماتي دست ايران بود، گفت: وقتي طرف مقابل در روز نخست مذاكرات آلماتي اقدام به ارائه پاسخ هايي به پيشنهادهاي مطرح شده كشورمان در مذاكرات مسكو داد در روز دوم گفتگوها ابتكار طرف ايراني سبب تعجب آنها شد.
وي با اشاره به اينكه طرف ايراني در روز دوم مذاكرات توانست پاسخ هاي ارائه شده از سوي گروه 1+5 را در قالب پيشنهادهاي مسكو بازآرايي كند، گفت: پس از چند ساعت از دريافت پيشنهاد 1+5 در آلماتي پيشنهاد غرب را بازآرايي كرديم و آنرا نپذيرفتيم.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا در آلماتي در خصوص تعليق غني سازي مذاكره اي صورت گرفته يا نه، گفت: حتي در مذاكرات بغداد نيز در خصوص تعليق حرفي گفته نشد و در آلماتي هم مطرح نشد.
منطق ايران 1+5 را
مجبور به عقب نشيني كرد
كارشناسان و تحليلگران سياسي نيز در ارزيابي مذاكرات آلماتي تاكيد كردند كه ابتكار و منطق ايران 1+5 را در اين مذاكرات مجبور به عقب نشيني كرد.
«محمد اسماعيل كوثري» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با فارس با اشاره به عقب نشيني گروه 1+5 در مذاكرات خود با ايران در آلماتي گفت: مقاومت ملت ايران در برابر فشارها و تحريم هاي غرب و همچنين ايستادگي آنها در حمايت از انرژي هسته اي، غربي ها را در پيگيري سياست هاي خصمانه خود با شكست مواجه كرد و اين شكست ها آنها را بر آن داشت تا مواضع نرمتري را در مذاكرات اتخاذ كنند.
«احمدرضا دستغيب» نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با اظهار اينكه هرگونه عقب نشيني ايران در مذاكرات اخير با 1+5 به معناي ناديده گرفتن دستاوردهاي پيشين بود، تاكيد كرد: اين اقدامات در نهايت منجر مي شود كه طرف گفتگو كننده ما يعني گروه 1+5 پاسخي جز ابراز حسن نيت و تغيير شرايط خود نخواهد داشت.
«احمد كريمي» اصفهاني دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار نيز با اشاره به مذاكرات اخير تيم ايراني با گروه 1+5 در قزاقستان اظهار داشت: ايران بار ديگر در مذاكرات اخير با منطق به پاي ميز مذاكرات رفت و همين منطق بود كه سبب كوتاه آمدن نسبي 1+5 در آلماتي شد.
وي افزود: مقاومت و ثابت قدم بودن هميشه رمز پيروزي و موفقيت است و پايداري و ايستادگي بر روي اصول سبب مي شود هرگز كشوري طعمه استكبار نشود.
«مهدي فضايلي» كارشناس مسايل سياسي هم با اشاره به انعطاف نسبي گروه 1+5 در مذاكرات آلماتي گفت: مقاومت مردم ايران در ارتباط با پيشبرد اهداف انقلاب و برنامه هاي نظام هميشه موجب تجديد نظر و عقب نشيني طرف غربي شده است.
 


احمدي نژاد: رابطه ايران و مصر به نفع ثبات منطقه است

رئيس جمهور در ديدار با وزير گردشگري مصر از حسن استقبال مسئولان كشور مصر در جريان سفر هيئت ايراني به اين كشور قدرداني كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار «هشام زعزوع» وزير گردشگري مصر با بيان اين كه روابط جمهوري اسلامي ايران و مصر از اهميت بالايي برخوردار است، گفت: دو ملت بزرگ با فرهنگ و تمدن ساز ايران و مصر هنگامي كه در كنار هم قرار مي گيرند، مي توانند رخدادهاي بزرگي را خلق كنند كه به نفع همگان و صلح، امنيت و برادري است.
رئيس جمهور همچنين با تقدير از حسن استقبال رئيس جمهور و مسئولان مصري در جريان سفر هيئت ايراني به اين كشور اظهار كرد: مشكلات در برابر همه ملت ها قرار دارد و مطمئن هستم ملت مصر بر همه مشكلات خود غلبه خواهد كرد چرا كه اين ملت، ملتي پيشگام است و موفق خواهد شد.
به گزارش ايسنا، هشام زعزوع وزير گردشگري مصر نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ملاقات رئيس جمهور كشورمان و ابلاغ سلام هاي گرم محمد مرسي رئيس جمهور مصر به وي، امضاء موافقتنامه در زمينه گردشگري ميان جمهوري اسلامي ايران و مصر را اقدامي بزرگ دانست و بر لزوم توسعه مناسبات همه جانبه ميان دو كشور تاكيد كرد.
 


شجوني: مستند مثلث، خيانت فتنه گران را براي همگان ثابت كرد

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به پخش مستند مثلث، گفت: اين مستند مصداق بارز وطن فروشي و خيانت فتنه گران بود.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اين كه مستند مثلث موجب افشاي بخشي از زواياي فتنه 88 شد، تصريح كرد: تمام دنيا متوجه شده اند كه دشمنان انقلاب اسلامي چه اقداماتي عليه ملت ايران ترتيب داده بودند.
وي با بيان اين كه رابطه كروبي با عناصر ضد انقلاب مهمترين دليل براي خارجي بودن فتنه 88 بوده است، تصريح كرد: بعيد است كه توجيهات كروبي يا اطرافيانش درباره اين مستند بتواند افكار عمومي را درباره عدم خيانت وي قانع كند. اين مستند انزجار ملت ايران از كروبي و ديگر سران فتنه را بيشتر كرد.
شجوني در گفت وگو با فارس با بيان اين كه مستند مثلث مصداق بارز وطن فروشي و خيانت كروبي بوده است، خاطرنشان كرد: حكم كروبي و موسوي خيلي فراتر از محدوديت در رفت و آمد است، اين افراد بايد به سزاي اعمال خود برسند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اگر قرار است امسال آجيل نخريم به احترام ايام فاطميه (س) است.
ديدم شكوفه ميل شكوفا شدن نداشت
سبزه ز خاك حوصله پا شدن نداشت
خورشيد فاطميه(س) ز رخ پرده تا گرفت
حتي بهار طاقت زيبا شدن نداشت
0556---0912
¤ آمريكا حفظ رژيم اسرائيل جعلي را يك فريضه براي خود مي داند و تحت هيچ شرايطي حاضر به تغيير عقيده خود نيست. پس چطور مي شود ايران اسلامي بايد با آن مذاكره كند. پس مسلما تا ابد مذاكره با آمريكا هيچ نتيجه اي نخواهد داشت و ممكن نيست.
يوسف نژاد
¤ غربي هاي دروغگو و حيله گر اگر جرعه اي آب به ما بدهند در مقابل چشممان طمع به درياي ما دارند. اگر چه براي مقابله با سوءاستفاده تبليغاتي آنان مجبوريم با آنها مذاكره داشته باشيم ولي مهم اين است كه روي حق خويش ايستادگي كنيم و كوتاه نياييم.
8847---0919
¤ پس از پيروزي انقلاب اسلامي عيان شده است كه آمريكا چه بخواهد و چه نخواهد قاعده بازي در خاورميانه به نفع اسلام در حال تغيير است.
رضايي راد
¤ مزدوران فراري از يك سو دشمنان نظام را توصيه به ادامه تحريم عليه ملت ايران مي كنند و از سوي ديگر براي از بين رفتن حق و حقوق ايرانيان مثلا دل مي سوزانند. اين دو دوزه بازي احمقانه آنان نزد ملت راه به جايي نمي برد. البته از غلامان حلقه به گوش مثل آنان انتظار ديگري نمي رود.
6091---0915
¤ از رسانه ملي انتظار مي رود نسبت به شناساندن علماي عامل و اساتيد اخلاق در زمان حيات طيبه آنها به مردم بويژه قشر جوان گوي سبقت را از همه بربايد نه اينكه پس از ارتحال آنها زندگي نامه و سخنراني آنها را پخش كند.
2505---0912
¤ از نمايندگان مجلس به خاطر طرح تفحص از شركتهاي خودروسازي سپاسگزاري مي كنم اين مطالبه جدي همه مردم است. قيمت خودروها با يك روال غيرمنطقي در يك زمان كوتاهي افزايش چشمگيري داشته است. مجلس بايد به نقش جريان انحرافي بخصوص در بخش خودروسازي توجه ويژه داشته باشد.
سعيد كيان
¤ وقتي برخي رسانه هاي غربي اخبار تحريف شده در مورد ايران را مخابره و منتشر مي كنند با اين حال چرا خبرنگاران آنها را به داخل كشور راه مي دهند؟ چرا بايد خبرنگار ورزش آمريكا كه بايد از سالن كشتي گزارش تهيه و ارسال كند سراز داروخانه هاي سطح شهر تهران درآورد؟ پس نظارت و كنترل براي چيست؟
6722---0917
¤ هنرمندان ما وقتي حرف از اشاعه فرهنگ اسلامي و ترويج شعائر ديني مي زنند، در ابتدا بايد خودشان فرهنگشان را اصلاح كنند. مثلا در ابتدا بايد نحوه پوشش و حجاب خود را اصلاح نمايند سپس حرف از اصلاح فرهنگ بزنند.
يك شهروند
¤ آيا جمله «اين مكان مجهز به دوربين مداربسته است» بيشتر بايد اثر بگذارد يا «عالم محضر خداست»؟
2296---0938
¤ روزنامه دولتي ايران در تاريخ 6/12/91 بدون درج هرگونه خبر و عكس در صفحه اول خود در خصوص ملاقات سران سه قوه عصبانيت خود را از وحدت و همدلي سران قوا اعلام نمود. چرا؟ آيا اين ناراحتي دارد؟ ملت كه خوشحال شد.
3014---0912
¤ از معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و ايثارگران درخواست مي شود علت عدم پرداخت حق پرستاري والدين شهداي اردبيل را پي گيري نمايند.
0016---0914
¤ قانون تصريح دارد كه خودرو بدون حضور راننده نبايد با جرثقيل حمل شود اما متاسفانه ماموران اين قانون را اجرا نمي كنند و مورد را به راننده اطلاع نمي دهند و حتي بعضا بدون حضور افسر اين كار انجام مي شود. آيا اين كار صرفاً براي كسب درآمد براي پاركينگ ها اعمال مي شود؟ ضمن اينكه دوندگي هاي زيادي براي خروج از پاركينگ لازم است. از مسئولان تقاضاي تجديدنظر و بررسي در اين زمينه را داريم.
يك شهروند
¤ كمبود شديد فضاي آموزشي در شهرستان قائن و همچنين كمبود تجهيزات در هنرستان هاي شهر كاملا محسوس است. رفع اين دو مشكل همت و مساعدت مسئولين محلي را مي طلبد كه اميدواريم پاي كار بيايند.
5255---0915
¤ از سازمان گردشگري و ديگر متوليان امر انتظار مي رود با توجه به روزهاي پاياني سال 91 و آغاز سفرهاي نوروزي نسبت به بازرسي غيرمحسوس از هتل ها، سوئيت ها و اماكن پذيرايي بويژه در سه شهر مذهبي كشورمان (مشهد، قم، فارس) اقدام نمايند. برخي مراكز متاسفانه بهداشت را مراعات نمي كنند، حشرات آلوده ساز مثل سوسك ديده مي شوند، كيفيت غذاها و سالن ها پايين است و به اسم درجه يك ولي در عمل درجه3 و 4 هستند.
8938---0913
¤ چرا وام مسكن مهر براي ساخت و ساز افرادي كه خود مالك زمين اند متوقف شد؟ از مسئولين پيگيري نماييد كه دوباره اين وام به جريان بيفتد.
9331---0913
¤ 2 ماه قبل براي خريد ال90 از شركت سايپا اقدام نمودم و اين در حالي بود كه قيمت شركتي آن 21ميليون تومان بود. با ابلاغيه دولت قيمت آن به 36ميليون رسيد و توان خريد ما نيز منتفي شد وقتي به شركت مراجعه و انصراف خود را اعلام و درخواست وجه واريزي را نمودم اعلام داشتند تا يك ماه بايد صبر كنيد؟ چرا؟ چه كسي پاسخگوست؟
طالع زاري از گنبد كاووس
¤ متولي نظارت بر اجاره بها و مسكن كدام سازمان است؟ پدر خانواده با حقوق 700-600 هزار توماني چگونه از عهده اجاره منزل براي خود و فرزند دانشجوي فاقد درآمدش برآيد؟
3827---0910
¤ با توجه به نقش سازنده معلمين به ويژه كساني كه پايه هاي اول را تدريس مي كنند شايسته است از سوي مسئولين وزارت آموزش و پرورش توجه ويژه اي به آنها شود كه به جز دغدغه تدريس دغدغه ديگري نداشته باشند. من يك فرهنگي منطقه 14 هستم كه پس از 27 سال سابقه تدريس در اول ابتدايي به علت مشكلات جسمي از تدريس معاف شده و به «متصدي سايت» تغيير شغل داده ام. همين امر با توجه به تورم و گراني و بيكاري همسرم باعث كاهش 88 هزار توماني حقوقم گرديده و با توجه به وام هاي متعدد حقوق دريافتي ام كفاف زندگي 5 نفر را نمي دهد.
يك فرهنگي از منطقه 14
¤ پس از 34 سال از پيروزي انقلاب اسلامي و با اين همه فارغ التحصيلان خانم شايسته نظام جمهوري اسلامي نيست كه بخش اورژانس زنان بيمارستان... توسط يك مرد اداره شود.
يك هموطن اهوازي
¤ سالهاي قبل وام روستايي يك ماهه تصويب مي شد ولي از سال 91 تا به حال هيچ خبري از آن نيست؟ از مسئولين امر انتظار رفع مشكل ياد شده را دارم.
يك روستايي از توابع بهشهر
¤ چند سالي است كه دولت حقوق نيروهاي قراردادي جهاد كشاورزي را براساس قانون وزارت كار پرداخت مي كند. ولي هنگام پرداخت عيدي به دليل نبود اعتبار لازم آن را به كارگران نمي پردازند و حق اين دسته از كاركنان كه حقوق كارگري مي گيرند ضايع مي شود. از مسئولين امر انتظار گره گشايي از مشكل را دارم.
0147---0939
¤ اتوبوس هاي خط آزادي- اسلامشهر داخل پايانه آزادي قرار ندارند و فاصله زياد آن تا ايستگاه مترو باعث سرگرداني مسافرين مي شود و مشكل بعدي كارتخوان نداشتن اتوبوس هاي اسلامشهر است كه انتظار مي رود با پيگيري مسئولين اين دو مشكل رفع شود.
6204---0919
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه5
در پاسخ به مطلب مندرج در تاريخ 1/12/91 با عنوان «تغيير نام خيابان شهيد محمود مهرابي» به آگاهي مي رساند، طي بررسي هاي صورت گرفته با هماهنگي به عمل آمده با اداره زيباسازي منطقه تابلوي نام شهيد مهرابي در دست تهيه و در آينده نزديك نصب مي گردد.»
 


روايت بي بي سي از افول قدرت كاخ سفيد(خبر ويژه)

شبكه دولتي انگليس سياست هاي اوباما را نشانه افول قدرت كاخ سفيد در بسياري از نقاط جهان توصيف كرد.
وب سايت بي بي سي در تحليلي نوشت: برنامه هاي سياست خارجي اوباما براي دور دوم رياست جمهوري گويي آن قدر بلندپروازانه نيست كه پيشتر مي نمود. نطق سالانه باراك اوباما در مجلس نمايندگان گواهي است بر اين مدعا. گويي مي خواهد اعتراف كند هرچند جايزه جهاني صلح نوبل را از آن خود كرده است،اما آمريكا اولويت نخستين او است. سخنان او نشان داد وي بيش از هر چيز ديگر در پي ترميم اقتصاد اين كشور است.
اين تحليل مي افزايد: چنين مي نمايد كه تجربه هاي تلخ اوباما در سال هاي اخير مانند كوشش بي فرجام براي كشاندن مقامات ايران به پاي ميز مذاكره، خيزش جهان عرب كه مي رفت نويدبخش باشد اما اكنون به دست اسلام گرايان مصادره شده و اندك اندك به تهديد براي ايالات متحده تبديل مي شود، وقوف به اينكه آمريكا نفوذ چنداني بر پاكستان و اسرائيل ندارد و درك اين واقعيت كه افغانستان هيچ حاصلي جز بر باد دادن جان و مال آمريكائيان نداشته و ظهور روز افزون قدرت بزرگترين رقيب اقتصاديش چين، سبب شده تا وي راهبردي را اتخاذ كند كه تداعي كننده رويكرد يكي از اسلافش يعني دوايت آيزنهاور، جمهوري خواه است.
بي بي سي مي نويسد: دستاوردهاي اوباما در مقايسه رؤساي جمهور سابق چندان چشمگير به نظر نمي رسد. بزرگترين دستاورد او تاكنون دفاعي بوده است؛ تلاش براي بيرون كشيدن كامل نيروهاي آمريكايي از افغانستان و عراق. بيهوده نيست كه يكي از مشاورين اوباما اقدامات وي را كه چيزي شبيه دكترين است، «هدايت از پشت» [جنگ نيابتي ] مي خواند، بهترين توصيفي كه از دكترين در حال شكل گيري وي در سياست خارجي مي توان به دست داد. «هدايت از پشت» تعبيري است كه منتقدان اوباما در نشريه نيويوركر پس از حادثه بنغازي در ليبي در توصيف او بكار بردند يعني گزينه اي بهتر، امن تر و كم هزينه تر از سياست هاي جورج بوش كه به ستيزه جويي در سراسر منطقه دامن زده بود. هر چند تعريف «هدايت از پشت» در مورد آمريكايي كه مي شناسيم دشوار است اما مبتني بر دو باور ناگفته است؛ نخست اينكه قدرت آمريكا در بسياري از نقاط جهان رو به افول است و دوم، دنبال كردن منافع آمريكا و گسترش آرمان هايش مستلزم پنهانكاري، فروتني و كاهش قدرت نظامي دارد. اين باور با انتظارات جان ويني آمريكا كه از خود ترسيم ساخته، فرسنگ ها فاصله دارد.
 


وقتي از مخالف خواني و جنجال استقبال مي شود (خبر ويژه )

مخالف خواني احمدي نژاد در رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخابات نظام پزشكي با استقبال دو تن از اعضاي كابينه خاتمي مواجه شده است.
پايگاه اينترنتي رجا نيوز با اشاره به موضع اخير احمدي نژاد تصريح كرد كه اين اقدامات، عدول از موضع اصولي دولت است. اين سايت اينترنتي خاطرنشان مي كند: اعتراض احمدي نژاد به رد صلاحيت برخي نامزدهاي انتخابات نظام پزشكي، با استقبال مصطفي معين و مسعود پزشكيان از وزراي دولت اصلاحات مواجه شده است، معين مي خواهد كه احمدي نژاد حكم رئيس جديد نظام پزشكي را نپذيرد و پزشكيان مي گويد حق رئيس جمهور است كه حكم رئيس نظام پزشكي را ابلاغ نكند.
رجا نيوز نوشت: مجموع اين حمايت ها به اضافه بازتاب اقدام رئيس جمهور در رسانه هاي ضدانقلاب به خوبي نشان مي دهد تغيير در مشي احمدي نژاد طي سالهاي گذشته، بيش از همه به مذاق چه كساني خوش آمده است.
همچنين در حالي كه رهبر معظم انقلاب در آبان ماه سال جاري فرمودند هركسي فضاي جامعه را تا روز انتخابات به سمت تنش ببرد خيانت كرده است، مشخص نيست برخي اقدامات عجيب از سوي رئيس جمهور با چه انگيزه اي صورت مي گيرد.
 


مذاكره بدون ايجاد نا آرامي بي فايده است (خبر ويژه)

يك مقام رژيم صهيونيستي مي گويد اميدي به مذاكرات 1+5 با ايران ندارد. آويگدور ليبرمن معتقد است: تحريم ها به تنهايي قادر به مهار ايران نبوده اند.
وزير خارجه سابق اسرائيل كه اكنون موقتاً رياست كميته روابط خارجي كنست (پارلمان) را برعهده دارد، در واكنش به مذاكرات قزاقستان گفت: اسرائيل اميدي به اين مذاكرات ندارد زيرا مي داند هدف حكومت اسلامي از اين مذاكرات، تلف كردن وقت است. ايران با سرعت در برنامه هسته اي پيش مي رود و جامعه جهاني قادر نيست درك كند كه تحريم ها به تنهايي قادر نيست ايران را باز دارد.
شايان ذكر است وندي شرمن معاون وزيرخارجه آمريكا كه در مذاكرات قزاقستان شركت داشت، پس از پايان مذاكرات مستقيماً از آلماتي به تل آويو رفت و ضمن ديدار با شيمون پرز گزارشي از اين مذاكرات را به وي ارائه كرد. دولت آمريكا خود را ملزم به ارائه اين قبيل گزارش ها مي بيند. رئيس رژيم كودك كش اسرائيل در اين ملاقات مدعي شده، ايران مايه ننگ جامعه بشري است.
همزمان مؤسسه سياست خاور نزديك واشنگتن در گزارشي كه به تحليل مذاكرات قزاقستان اختصاص داشت نوشت: واشنگتن به جاي تلاش براي يافتن رويكرد جايگزين، بايد تحريم هاي هدفمند و تهديد نظامي معتبر و نزديكي به اپوزيسيون رژيم اسلامي را تقويت كند.
مايكل سينگ مدير مؤسسه واشنگتن در اين تحليل تأكيد مي كند: راهبرد واشنگتن در قبال ايران بر يك رويكرد دو مسيره مبتني بوده است هر چند براي مدتي تنها مسير تحريم ها عملي شده و مسير مذاكرات دچار ركود بوده است. با اين حال فشارهاي اقتصادي نشانه هايي از ناآرامي يا شكاف در ميان رژيم پديدار نكرده و از اين رو منجر به تغيير راهبردي مطلوب در ميان مقامات ايران نيز نشده است.
وي مي افزايد: اين ناكامي تا حدي ناشي از تك بعدي نگري در سياست آمريكا بوده است؛ در حالي كه تحريم ها تقويت شده اند، ساير اشكال فشار از بين رفته يا مورد استفاده قرار نگرفته اند. به عنوان مثال، واشنگتن تلاش زيادي براي حمايت از مخالفان ايراني يا پر رنگ ساختن موارد نقض حقوق بشر رژيم انجام نداده است. و در حالي كه مقام هاي آمريكايي همچنان تأكيد مي كنند كه گزينه نظامي همچنان مطرح است، اعتبار اين گزينه با خارج شدن يك هواپيمابر از خليج فارس، ترديد آمريكا از مداخله نظامي در سوريه و معرفي يك وزير دفاع كه به مخالفت با فشار نظامي بر ايران معروف است، تضعيف شده است.
«سينگ» خواستار احياي راهبرد 4 محوري آمريكا شد و نوشت: بايد ضمن تشديد تحريم ها و تقويت اعتبار تهديدهاي نظامي، حمايت از اپوزيسيون جمهوري اسلامي و كمك به آنها افزايش يابد و وجهه بين المللي مخالفان را تقويت كند. همچنين بايد درها را بر روي مذاكرات مستقيم با ايران باز گذاشت تا حسن نيت خود را ثابت كنيم(!).
توماس پيكرينگ ديپلمات سابق آمريكايي نيز در وبسايت «راديو سراسري بين المللي» نوشت: «با وجود شكست آمريكا در تغيير رژيم ايران و سركوب اپوزيسيون از سوي حاكميت، واشنگتن بايد سياست حمايت از گروه هاي مخالف را در پيش بگيرد. بحث هاي مربوط به سياست تحديد نفوذ به طور معمول متضمن پذيرش جمهوري اسلامي به عنوان يك قدرت هسته اي حتمي و توسل به سياست بازدارندگي براي برخورد با يك ايران هسته اي است. پذيرش ايران هسته اي به منزله فاجعه براي آمريكاست. از طرف ديگر، استفاده كوتاه مدت از ابزار نظامي اين روشي ممكن و عملي نيست».
به گفته پيكرينگ كه زماني نماينده آمريكا در سازمان ملل بود، تحريم ها به تنهايي كافي و مؤثر نيست.
 


هاشمي نامزد رياست مجلس خبرگان نيست(خبر ويژه)

يك روزنامه نزديك به هاشمي رفسنجاني، نامزدي وي براي انتخابات هيئت رئيسه مجلس خبرگان را رد كرد.
روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: «يك منبع موثق نزديك به آيت الله هاشمي رفسنجاني به نقل از ايشان گفت من خداي متعال را شكر كردم كه آيت الله مهدوي كني مسئوليت رياست مجلس خبرگان را پذيرفتند و اكنون نيز خوشحالم كه ايشان براي اين سمت داوطلب هستند. دو سال قبل هم كه ايشان پذيرفتند داوطلب رياست شوند من از ايشان تشكر كردم.»
آيت الله مهدوي كني در تاريخ 17 اسفند 1389 و با راي 63 تن از نمايندگان مجلس خبرگان به رياست اين مجلس انتخاب شد. پيش از آن تاريخ و به مدت 3 سال آقاي هاشمي رفسنجاني رياست مجلس خبرگان را برعهده داشت. وي پس از درگذشت آيت الله مشكيني در شهريور 86، به رياست مجلس خبرگان انتخاب شده بود.
پس از علني شدن حمايت اكثريت اعضاي خبرگان از نامزدي مهدوي كني، هاشمي اعلام كرد نامزد انتخابات رياست مجلس نمي شود و از مهدوي كني حمايت مي كند.
پيش از اين، آيت الله سيد احمد خاتمي در گفتگو با مهر اعلام كرد سيزدهمين اجلاس رسمي خبرگان رهبري در دوره چهارم از تاريخ 15 تا 17 اسفند در محل سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه انتخاب كميته 5 نفره براي تهيه بيانيه پاياني اجلاس از ديگر برنامه هاي اين نشست است، گفت: همچنين انتخابات كميسيون هاي خبرگان در دستور كار قرار دارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين دوره نيز آيت الله مهدوي كني كانديداي رياست مجلس خبرگان خواهند بود گفت: ايشان حتما كانديداي اين دوره نيز خواهند بود؛ آيت الله مهدوي كني هم محبوب مردم و هم محبوب خبرگان است.
در همين حال سايت تابناك كه به محسن رضايي نزديك است، از بازسازي شعار «هاشمي 2005» توسط برخي مدعيان حمايت از هاشمي و عنوان كردن «شعار 2013» نوشت: اين كار برخي رسانه هاي طرفدار آقاي هاشمي، موجب وهن جايگاه وي است.
برخي مدعيان حمايت از هاشمي در انتخابات رياست جمهوري سال 1384 از عبارت لاتين «2005 HASHEMI » در تبليغات استفاده كرده بود كه بعدها معلوم شد با هماهنگي ياسر پسر كوچك آقاي هاشمي بوده است.
تابناك اين انتقاد را مطرح كرده كه ذكر سال براي معرفي مدل خودروهاست و بعيد است هاشمي از چنين شيوه هايي راضي باشد.
در همين حال سايت جرس وابسته به حلقه فتنه گران مقيم خارج در تحليلي با اشاره به برخي زمزمه ها درباره نامزدي هاشمي در انتخابات رياست جمهوري، از او خواست حتما نامزد شود اما پيش از آن با رهبري مرزگذاري و مخالفت كند! جرس مدعي شده پيمان وفاداري به امام و رهبري، نبايد مانع نزديكي هاشمي به مخالفان شود.
حلقه لندن شامل مهاجراني، كديور، عبدالعلي بازرگان، فرخ نگهدار، يوسفي اشكوري و چند تن از عناصر فراري مي شود كه البته مدت هاست دچار آشفتگي شده است. اين حلقه در آغاز فتنه سبز، خود را اتاق فكر جنبش سبز در خارج معرفي مي كرد.
 


كيهان استفاده نكند اما حال اپوزيسيون خيلي خراب است(خبر ويژه)

«از آنجا كه همگان ضعف هاي اپوزيسيون را به خوبي مي شناسند اميدوارم نوشته حاضر مورد استفاده كيهان شريعتمداري قرار نگيرد تا ضعف هاي اپوزيسيون را دوباره برشمرد.»
«ناصر- م» از عناصر ضد انقلاب خارج نشين با درج اين مطلب در پايگاه اينترنتي خودنويس نوشت: سال گذشته مردم ايران به فراخوان خانواده هاي زندانيان سياسي هيچ اعتنايي نكردند... چرا رژيم اسلامي مي تواند مردم را به پاي صندوق هاي راي بكشاند اما اپوزيسيون نتوانسته مردم را به سوي خود جلب كند؟ چرا در حالي كه 90روز ديگر انتخابات برگزار خواهد شد، نيروهاي اپوزيسيون نبايد يك آلترناتيو جامع و مانع داشته باشند. درد بسيار عميق كنوني ما در اين است كه نيروهاي اپوزيسيون در 34 سال گذشته موقعيت رژيم را تحكيم كرده اند و ديگر نزد مردم اعتباري ندارند و به سختي اعتماد آنان را به دست مي آورند.
يادآور مي شود نويسنده چند سال پيش به طور علني از حمله رژيم صهيونيستي به ايران حمايت كرده بود. «ناصر- م» شهريورماه گذشته نيز در سايت گويا نيوز، اپوزيسيون را متهم به بي عرضگي كرده و نوشته بود: «گروه هاي رنگارنگ اپوزيسيون در خارج بيشتر به فكر نيازهاي خود هستند تا مبارزه. كجايند همه آن نيروهاي سياسي كه كشور را به مقصد مبارزه ترك كردند و حالا در خارج اتراق كرده و مشغول گشت و گذار هستند؟ 90درصد آنها كه به خارج آمده اند، حالا به جمهوري اسلامي رفت و آمد دارند و درد مخالفان را مدت هاست كه فراموش كرده اند.»
وي مي افزايد: من از اين خيلي دلم مي سوزد كه اپوزيسيون به بي عرضگي كامل رسيده است. اكتبر سال 1985 تازه از ايران به برلين غربي آمده بوديم و حداكثر اقامتمان را در آلمان پنج سال ارزيابي كرده بوديم. بيش از حد اميدوار بوديم كه در آينده نزديك باز خواهيم گشت. همه همت خود را معطوف كرده بوديم كه بيشتر عليه رژيم مبارزه كنيم و حكومت هرچه زودتر سرنگون گردد و هرچه سريع تر به وطن بازگرديم. هيچ علاقه اي به فراگيري زبان آلماني از خود نشان نمي داديم. آنها هم كه زبان آلماني را ياد مي گرفتند؛ بعضي ها آنها را مسخره و ليبرال خطاب مي كردند!
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10