(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 اسفند  1391 - شماره 20444

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
گزارش رسانه هاي آمريكايي
از عقب نشيني غرب در مذاكرات قزاقستان
در مكتب امام
درديدار با صالحي
وليد معلم : به هيچكس اجازه نمي دهيم حاكميت سوريه را خدشه دار كند
كاركردهاي اخلاق در زندگي دنيوي و اخروي
واكنش سردار وحيدي به اظهارات وزير دفاع آلمان:
 راهبرد ايران هراسي با هدف دفاع از منافع رژيم صهيونيستي دنبال مي شود
در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام
 5 بند ديگر از سياست هاي كلي سلامت تصويب شد
آيت الله حائري شيرازي:
رياست مجلس خبرگان با آيت الله مهدوي كني خواهد بود
نقوي حسيني:
گزارش احمد شهيد با اهداف سياسي تهيه شده است


كوتاه از انتخابات

حمايت جبهه پيروان
از كانديداي مورد اجماع اصولگرايان
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: جبهه پيروان در نهايت از كانديداي مورد اجماع اصولگرايان حمايت خواهد كرد.
«سيد كمال سجادي» درباره رايزني هاي انتخاباتي سه كانديداي جبهه پيروان خط امام و رهبري با ساير كانديداهاي مطرح اصولگرايان اظهار داشت: كانديداهاي پيروان با ساير كانديداهاي اصولگرا ديدارها و رايزني هايي داشته اند كه منافاتي با استراتژي هاي جبهه ندارد و مي تواند موجب تعامل و از كثرت به وحدت رسيدن اصولگرايان شود.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام عنوان كرد: اگر هر يك از كانديداها به تعهد جمعي پايبند نباشند ارتباطي با جبهه ندارد و خودشان بايد پاسخگو باشند.
سجادي تصريح كرد: جبهه پيروان در نهايت از كانديداي مورد اجماع اصولگرايان حمايت خواهد كرد.
اهميت انتخابات شوراها
دبيركل حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه انتخابات شوراها اگر از انتخابات رياست جمهوري مهمتر نباشد از اهميت كمتري برخوردار نيست گفت: رقبا در پي تسخير كرسي هاي شوراها هستند.
محمد نبي حبيبي كه در جمع دبيران استانهاي حزب موتلفه اسلامي سخن مي گفت با اشاره به جلساتي كه در موتلفه اسلامي برپا شد تا اين نتيجه حاصل شد كه براي انتخابات رياست جمهوري يك كانديدا به جبهه پيروان خط امام و رهبري معرفي شود، اظهار كرد: از دكتر آل اسحاق دعوت كرديم و ايشان پذيرفتند و اين شد كه به عنوان نامزد پيشنهادي از سوي حزب رسما معرفي شدند.
وي افزود: در نهايت تصميم در ائتلاف بزرگ اصولگرايان براساس مقبوليت مردمي نامزدهاي جبهه پيروان گرفته خواهد شد كه از ميان آقايان آل اسحاق، متكي و باهنر كدام يك در انتخابات حاضر شوند.
حبيبي درباره انتخابات شوراهاي شهر و روستا هم بر ائتلاف اصولگرايان تاكيد و خاطرنشان كرد: انتخابات شوراها اگر از انتخابات رياست جمهوري مهمتر نباشد از اهميت كمتر برخوردار نيست چرا كه رقبا در پي تسخير كرسي هاي شوراها هستند و راهبرد ما اين است كه با تمام اصولگرايان مذاكره كنيم تا به يك فهرست واحد برسيم و اين ضرورت دارد.
نشست خبري
ائتلاف سه گانه اصولگرايان
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان امروز طي يك نشست خبري درباره ائتلاف سه گانه و انتخابات رياست جمهوري صحبت خواهد كرد.
علي اكبر ولايتي، عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان امروز با برگزاري يك نشست خبري در حضور اصحاب رسانه درباره مسائل سياسي روز، ائتلاف سه گانه و انتخابات رياست جمهوري صحبت خواهد كرد.
اين نشست خبري ساعت 14 در محل پژوهشكده، باقرالعلوم برگزار مي شود.
برگزاري همايش هاي منطقه اي آموزش انتخابات در كشور
همزماني دو انتخابات در سال آينده نيازمند آموزش مجريان انتخابات از قوانين انتخاباتي است و در همين راستا همايش هاي منطقه اي آموزش انتخابات در كشور برگزار مي شود.
حسنعلي نوري مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور با بيان اينكه انتخابات، فرصت هنرنمايي مجدد براي ملت ايران است، گفت: ميزان مشاركت و نتيجه انتخابات نه تنها در فضاي داخل كشور بلكه در خارج از مرزها و در تحولات منطقه موثر است و اين انتخابات نه تنها براي دوستان بلكه براي دشمنان كشورمان هم پيام دارد.
وي افزود: همزماني دو انتخابات در 24 خرداد سال آينده نيازمند تعامل، آموزش و شناخت مجريان انتخابات از قوانين انتخاباتي است و در همين راستا همايش هاي منطقه اي آ موزش انتخابات در كشور برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه كليه مقدمات لازم براي برگزاري هرچه باشكوه تر برگزار شدن انتخابات آتي به عمل آمده است، اظهار كرد: ميثاق ما در برگزاري انتخابات، قانونمداري، امانتداري، عدالت محوري و مشاركت گسترده مردم در انتخابات است.
نوري با بيان اينكه دشمن به دنبال ايجاد نارضايتي مردم و تفرقه بين مسئولان است و به همين دليل مسئولان بايد با اتحاد و انسجام زمينه برگزاري باشكوه انتخابات را فراهم كنند، تصريح كرد: با اعتقاد، ايمان و اميد، انتخاباتي بزرگ و در خور شان ملت بصير ايران را در 24 خرداد 92 رقم زده شود.
استراتژي فراكسيون اصولگرايان
در انتخابات رياست جمهوري
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس استراتژي اين فراكسيون، براي ورود به انتخابات رياست جمهوري يازدهم را تشريح كرد.
حسينعلي حاجي دليگاني، عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس، در تشريح نحوه ورود فراكسيون متبوع خود به انتخابات رياست جمهوري يازدهم، گفت: در حال حاضر چند ديدگاه در فراكسيون اصولگرايان وجود دارد، جبهه پايداري ديدگاه هاي خود را در انتخابات رياست جمهوري پيگيري مي كند، حداد عادل يكي از كانديداهاي مطرح براي انتخابات آتي است و از طرفي نيز عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران اخيرا يك سري فعاليت هايي را در اين رابطه شروع كرده است.
وي در ادامه افزود: با توجه به تعدد كانديداهاي اصولگرايان براي حضور در انتخابات آتي، اگر اصولگرايان به فضايي رسيدند كه راجع به يك گزينه به اجماع دست پيدا كنند، فراكسيون اصولگرايان اعلام موضع خواهد كرد، در غير اين صورت، فراكسيون ورودي به مصاديق نخواهد داشت و فعاليت هاي انتخاباتي كانديداهاي اصولگرا جدا از فراكسيون دنبال مي شود.
باهنرنامزد مي شود؟
عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس از ورود محمدرضا باهنر به عرصه انتخابات رياست جمهوري خبر داد و گفت: وي به طور حتم نامزد جبهه پيروان خط امام و رهبري خواهد شد.
همت بيك مرادي عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس درباره فعاليت انتخاباتي اصولگرايان در انتخابات يازدهم رياست جمهوري، اظهار كرد: در جلسه هفته گذشته جامعه نمايندگان ادوار پيرامون كانديداتوري محمدرضا باهنر بحث شد و براساس مطالبي كه مطرح شد مي توان اعلام كرد كه باهنر قطعا نامزد انتخابات رياست جمهوري خواهد شد و در رقابت انتخابات سال 92 شركت مي كند.
عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس خاطرنشان كرد: از سوي جبهه پيروان خط امام و رهبري سه نامزد معرفي شده اند، اما آقاي باهنر به زودي ورود خود به صحنه انتخابات را اعلام مي كند و نامزد جبهه پيروان خواهد شد.
گفتني است، باهنر پيش از اين احتمال كانديداتوري خود در انتخابات آتي رياست جمهوري را رد و تصريح كرده بود اراده اي براي كانديداتوري در انتخابات ندارم.
ورود جبهه تحول گرايان به انتخابات
حزب اسلامي رفاه ايران «حسن الله وردي نژاد» را به عنوان كانديداي قطعي اين حزب در انتخابات رياست جمهوري معرفي كرد.
رئيس ستاد انتخابات حزب اسلامي رفاه ايران اعلام كرد: در جلسه 12 اسفند اعضاي شوراي مركزي اين حزب، «حسن الله وردي نژاد» به عنوان كانديداي قطعي انتخابات رياست جمهوري معرفي شد.
«حسن الله وردي نژاد» دبيركل حزب اسلامي رفاه ايران است.
 


گزارش رسانه هاي آمريكايي

از عقب نشيني غرب در مذاكرات قزاقستان

رسانه هاي آمريكايي در ارزيابي نتيجه مذاكرات آلماتي، عدم تكرار درخواست تعطيلي سايت فردو از سوي 1+5 را نشانه عقب نشيني غرب در مقابل ايران دانست.
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با مطرح كردن اين سوال كه «آيا آمريكا در مسئله هسته اي به پاي ايران افتاده است؟» عملا به تمكين آمريكا در برابر ايران اذعان كرد.
اين روزنامه مي نويسد: جالب ترين نتيجه مذاكرات آلماتي، سخنان سعيد جليلي، رئيس تيم مذاكره كننده ايران با 1+5 است كه پيشنهادات ارائه شده در مذاكرات از سوي طرف غربي را نقطه عطف يك دهه مذاكرات بي ثمر هسته اي خوانده بود.
در اين مقاله همچنين آمده است: اين سخن جليلي كه «غرب در تلاش است تا به ديدگاه هاي ما نزديك شود» نيازمند تعبير و توضيح است.
مقامات آمريكايي اگرچه منكر اين واقعيت مي شوند اما ايران غرب را به نرمش وادار كرده است.
اين روزنامه با اشاره به جزييات پيشنهاد اخير 1+5 به ايران در آلماتي مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم در سايت هسته اي فردو به جاي بستن كامل آن و حفظ بخشي از ذخيره اورانيوم غني شده 20درصد به جاي تحويل همه موجودي آن به غرب، تاكيد مي كند اين تغيير موضع واكنشي به شرايط در حال تغيير است؛ در شرايطي كه ايران تبديل اورانيوم غني سازي شده به سوخت هسته اي را براي مخالفت با طرح قبلي تحويل اورانيوم 20درصد به غرب و دريافت سوخت هسته اي به ازاي آن دنبال مي كند، غرب قصد دارد بخشي از تحريم هاي ايران را بردارد.
واشنگتن پست در عين حال مدعي شد: احتمال اينكه جمهوري اسلامي ايران به همان شيوه قبلي به مخالفت با غرب ادامه دهد، افزايش يافته و انتظار مي رود تغيير موضع غرب و عقب نشيني آن را كماكان شاهد باشيم.
در پايان اين سرمقاله آمده است تاريخ اثبات كرده است رفتار جمهوري اسلامي همراه با تاكتيك هايي است كه قدرت مانور بيشتر را به آنها مي بخشد.
در همين راستا، روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز در سرمقاله خود آورده است كه 1+5 در اين دور از مذاكرات از خواسته خود براي تعطيلي تاسيسات هسته اي فردو كوتاه آمده است.
اين روزنامه در بخشي از مطلب خود آورده است: از ژوئن گذشته و با آغاز مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري در آمريكا، مذاكرات با ايران متوقف شد. اما با پيروزي اوباما در انتخابات، به نظر مي رسد كه او در دوره دوم خود ميل بيشتري دارد تا با انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين براي رسيدن به توافقي با ايران براي محدود كردن برنامه هسته اي اين كشور، همراه شود.
نويسنده نيويورك تايمز مي افزايد: در «آلماتي» قزاقستان قدرت هاي بزرگ از خواسته خود از ايران براي تعطيلي سايت غني سازي زيرزميني فردو كوتاه آمدند و به جاي آن بر تعليق فعاليت غني سازي ايران در آنجا و ايجاد شرايطي كه از سرگيري غني سازي در آن را دشوار كند، تاكيد كردند. آن ها همچنين گفتند كه ايران مي تواند به توليد و نگهداري بخش محدودي از محصولات خطرناك تر (اورانيوم با غناي 20درصد) براي استفاده در رآكتور تحقيقاتي با كاربري پزشكي، ادامه دهد.
در ادامه اين يادداشت آمده است: اگر تهران با اين شرايط موافقت كند، قدرت هاي بزرگ برخي تحريم هاي اعمال شده عليه ايران از جمله تحريم مبادله طلا و مواد پتروشيمي را تعليق مي كنند و همچنين اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل ديگر تحريم جديدي عليه ايران وضع نمي كند. البته در اين حالت تحريم هاي مربوط به نفت و مبادلات مالي كه منجر به كاهش درآمدهاي نفتي و ارزش پولي شده، متوقف نخواهد شد.
نيويورك تايمز همچنين به تلاش گروهي از نمايندگان كنگره آمريكا براي تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران اشاره كرده و نوشته است: تنها چند ساعت پس از پايان مذاكرات، گروهي از اعضاي هر دو حزب حاضر در كنگره طرح هايي براي تشديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران را اعلام كردند. با وجود آنكه تحريم ها بخشي از راهبردهاي اصلي آمريكا به شمار مي آيد، اما در اين برهه اصرار بر چنين سياستي، بيشتر از آنكه احتمال پيشرفت در مذاكرات با ايران را افزايش دهد، مي تواند مضر باشد.
نشريه فارن افرز نيز در يادداشتي با عنوان «مذاكرات آلماتي؛ نقطه عطفي در مسئله هسته اي ايران» نوشت: «در دور قبلي مذاكرات در بغداد و در مسكو، دولت هاي غربي مي خواستند از موضع قدرت با ايران برخورد كنند و به همين خاطر حاضر نبودند تا ايران هسته اي و حق آن كشور براي غني سازي اورانيوم در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي را به رسميت بشناسند. در اين ميان غربي ها اظهار داشته اند كه خواستار كاهش تحريم ها و رفع موانع ايجاد شده در مسير مبادلات طلاي ايران شده اند.»
خشم صهيونيست ها
از نتيجه مذاكرات آلماتي
يك منبع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در گزارشي اذعان كرد كه مقامات تل آويو از نتيجه نشست آلماتي خوشنود نيستند.
دبكا فايل كه يك پايگاه اينترنتي وابسته به سرويس اطلاعات نظامي اسرائيل (امان) است ديروز در اين گزارش نوشت: خواسته فوري اسرائيل تعطيلي تاسيسات غني سازي فردو است نه چنان كه در پيشنهاد آلماتي آمده كاهش آمادگي اين تاسيسات.
دبكا فايل نوشت: «مذاكرات 6 قدرت جهان با ايران در آلماتي قزاقستان روز چهارشنبه پايان يافت ولي گزارش هاي خوشبينانه اي كه پنجشنبه 28 فوريه درباره اين مذاكرات منتشر شد، موجب نگراني جدي مقامات اسرائيلي شده است. يك ديپلمات غربي گفت: اين مذاكرات هسته اي سازنده تر و مثبت تر از گذشته بود. براي نخستين بار ايراني ها واقعا بر پيشنهادي كه مطرح شده بود تمركز كردند. در عين حال اين ديپلمات اذعان كرد تمايل ايران به مذاكره جدي تا زمان نشست آوريل مشخص نخواهد شد.»
اين پايگاه اينترنتي ادامه داد: «منابع اطلاعاتي پس از مذاكرات قزاقستان به دبكا فايل گفتند اين همه خوشبيني نشان دهنده محتواي واقعي اين جلسه نيست و در خصوص پيشنهادهاي مطرح شده بحث عملي صورت نگرفته است. شركت كنندگان نشست آلماتي خود را فريب ندادند كه در دور بعدي مذاكرات هسته اي با ايران در ماه آوريل، پيشرفت بيشتري در خصوص خلاص شدن از برنامه هسته اي ايران نسبت به جلسه فعلي حاصل خواهد شد. در هر صورت، ايران مصمم است اگر حتي مي خواهد از موضع سختگيرانه و راسخ خود در خصوص موضوع هسته اي كوتاه بيايد، تا پيش از انتخابات رياست جمهوري ماه ژوئن اين كار را نكند.»
«دبكا فايل» سپس به نقطه اصلي اختلاف اشاره كرده و گفته است: «درخواست اصلي اسرائيل، تعطيلي فوري تاسيسات فردو است. در عين حال، هيئت آمريكا در قزاقستان اين موضوع را با مذاكره كنندگان ايراني مطرح نكرد. آمريكا به جاي اينكه خواستار تعطيلي فردو شود، پيشنهاد كرد ايران غني سازي بيست درصدي را به حالت تعليق درآورد به شكلي كه توانايي از سرگيري سريع عمليات در اين تاسيسات محدود شود. اين پيشنهاد بسيار پايين تر از سطح انتظارات اسرائيل است و موجب ياس بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل مي شود. تعجبي ندارد كه وزير امور خارجه ايران تا اين اندازه خوشبين است.»
كارشناسان و تحليلگران معتقدند مقاومت جمهوري اسلامي در برابر خواسته هاي باج خواهانه غرب نتيجه داده و آنها فهميده اند كه ايران باج نخواهد داد و بايد رويكردشان را تغيير بدهند.
 


در مكتب امام

عالم قبر، عالم برزخ است
خروج انسان از اين جهان به هر شكلي كه باشد به معني:
دخول او در عالم قبر است.
عالم قبر همان عالم برزخ است.
از امام صادق(ع) پرسيدند: قبر چيست؟
فرمود: القبر هو البرزخ.(1) آئين انقلاب اسلامي - ص 31
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بحارالانوار ج 6 ص 218
 


درديدار با صالحي

وليد معلم : به هيچكس اجازه نمي دهيم حاكميت سوريه را خدشه دار كند

وزير امور خارجه سوريه كه در راس هياتي عالي رتبه به تهران سفر كرده است ديروز با همتاي ايراني خود ديدار و پيرامون راه هاي برون رفت از بحران كنوني اين كشور بحث و تبادل نظر كرد.
علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان كه در نشست مطبوعاتي مشترك با وليدمعلم، وزير امور خارجه سوريه سخن مي گفت خاطرنشان كرد: روابط بين ايران و سوريه، روابط ديرينه و روشني است و ما هيچ گاه حمايت دولت و ملت سوريه را در زمان جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه ايران فراموش نمي كنيم.
او افزود: كشور دوست و برادر سوريه امروز با بحران تحميل شده اي مواجه است اما براي اين كه منصفانه سخن گفته باشيم بايد گفت ايران همواره در مواضعي كه نسبت به تحولات در سوريه اتخاذ كرده است به صراحت گفته كه مردم سوريه مانند هر مردم ديگري حق برخورداري از حقوق شهروندي را دارند و بر حكومت سوريه اين مسئوليت واجب است كه پاسخگوي خواسته هاي ملت خود درجهت تحقق حقوق شهروندي شان باشد.
صالحي در عين حال گفت: اما اين كه برخي خارج از سوريه كه سوري هم نيستند تقاضا دارند كه رييس جمهور و يا حكومت اين كشور كنار رود، دخالت در امور داخلي سوريه محسوب مي شود و اين جاست كه تناقضات آغاز مي شود. از سوي اين كشورها بارها اعلام مي كنند كه يكي از اصول سياست خارجي شان دخالت نكردن در امور داخلي ساير كشورهاست اما به سوريه كه مي رسد فراموش مي كنند كه در حال دخالت هستند.
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد: هيچ كشوري و مسئولي خارج از مردم سوريه حق تعيين تكليف براي مردم و دولت سوريه را ندارد.
او ادامه داد: معتقديم بحران سوريه راه حل نظامي ندارد. آن ها كه فكر مي كنند بتوانند از طريق تحميل خود بر اراده مردم سوريه به خواسته هاي خود برسند بدانند كه اين چنين نخواهد شد. سوريه راه حل نظامي ندارد و تنها راه حلي كه مي شود براي سوريه در نظر گرفت نشست بين معارضان و حكومت سوريه است. خود سوري ها بايد براي خود تعيين تكليف كنند. اگر كشورهاي ديگر حمايت شان از اين مزدوران بردارند به سرعت اوضاع سوريه رو به ثبات مي رود.
صالحي هم چنين درباره برگزاري نشست موسوم به دوستان سوريه در رم نيز گفت: اگر كساني كه در نشست رم حضور داشتند از همان پيشنهاد معاذالخطيب مبني بر نشست با حكومت سوريه و حل مساله از طريق گفت وگو بين معارضان و حكومت بيش تر حمايت مي كردند، سريع تر مي توانستند جلوي ريختن خون مردم بي گناه سوريه را بگيرند. آن ها متاسفانه معيارهاي دوگانگي را دنبال مي كنند. آن ها بحران سوريه را طولاني تر مي كنند. طولاني تر شدن بحران سوريه يعني كشته شدن افراد بي گناه بيش تر.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: اميدواريم پس از دو سال به اين حقيقت رسيده باشند كه راه حل سوريه رفتن به سمت خشونت و كشتار نيست بلكه توقف كشتار و انجام گفت وگو است و دولت سوريه به صراحت آمادگي اش را اعلام كرده است ؛ پس هر كسي كه مانع از انجام اين گفت وگو شود او است كه مسوول ريخته شدن خون برادران و خواهران سوري ما است. اين آمادگي وجود دارد پس چرا ممانعت مي شود؟ وقتي كه معاذالخطيب پيشنهاد گفت وگو را داد كه ما از آن استقبال كرديم روسيه و بسياري از كشورها از جمله آمريكا، انگليس استقبال كردند چه شد كه يك باره ورق برگشت. ما مي دانيم اين امر محرمانه و سري نيست. ما مي دانيم چگونه يك باره وي را مجبور كردند كه نسبت به پيشنهاد خود دوباره تجديد نظر كند. آيا اين در جهت مصلحت ملت سوريه است؟ واقعا اگر مصلحت ملت سوريه را مي خواهيد و به دنبال دلسوزي براي مردم سوريه هستيد معارضان وادار كنيد كه با دولت سوريه گفت وگو كنند؛ چرا معارضان را به ادامه كشتارها ترغيب مي كنيد؟
صالحي هم چنين درباره حكومت در سوريه نيز گفت: سوريه مانند هر كشور ديگري داراي رييس جمهور قانوني است كه از طريق مردم به رياست جمهوري رسيده است. اين مردم سوريه هستند كه مانند هر كشور ديگري رييس خود را انتخاب مي كنند تا زمان انتخابات بعدي بشار اسد، رييس جمهور قانوني سوريه است. در انتخابات بعدي نيز خود سوري ها تصميم مي گيرند كه به چه كسي راي دهند و همه بايد اين آزادي را داشته باشند كه به عنوان كانديد رياست جمهوري در انتخابات وارد شوند تا آن زمان جناب آقاي بشار اسد رييس جمهور سوريه است؛ اين نظر رسمي جمهوري اسلامي ايران است. در انتخابات بعدي هم، همه از جمله آقاي بشار اسد شركت مي كنند و مردم سوريه انتخاب مي كنند به چه كسي راي مي دهند.
وليد معلم وزير خارجه سوريه نيزطي سخناني با بيان اينكه ما در سوريه با يك بحراني مواجه هستيم كه جهانيان در آن شركت مي كنند، تصريح كرد: با اين حال ما همچنان ايستاده ايم و در درجه اول به بركت پايداري ملت خودمان و تصميمات رهبران دولت و در درجه دوم ايستادگي دوستان و برادرانمان.
وي گفت: بشار اسد رئيس جمهور كشورم در 6 ژانويه گذشته برنامه اي را براي راه حل همه جانبه سياسي ارائه داد كه دولت سوريه آن را تائيد كرد و پس از آن كميته اي به رياست نخست وزير سوريه تشكيل شد.
وزير خارجه سوريه گفت: تا به حال نيز 22 نشست با تمام فعالان و احزاب سياسي داشته ايم، اقدامات قانوني اتخاذ كرديم و تصميمات لازم را براي هر كسي كه خواهان گفت وگو در داخل و خارج كشورمان باشد، داريم.
وي با بيان اينكه گفت وگوها آغاز شده است، گفت: راه حل بحران سوريه سياسي است كه از طريق گفت وگوهاي دوجانبه و نظرخواهي از مردم سوريه ايجاد مي شود، هر قدر قطار گفت وگوها به پيش برود به يك ديدگاه تازه مي رسند.
معلم گفت: ميز گفت وگوها منتظر كساني است كه خواهان صلح هستند، حتي اگر سلاح بر دوش دارد. كشتار و خشونت باعث اصلاحات نمي شود.
معلم اظهار داشت: آمريكا و غرب با حمايت خود از گروه هاي مخالف بحران سوريه را طولاني تر مي كنند كه معناي آن كشته شدن بيشتر مردم است، اميدواريم بعد از دو سال به اين حقيقت رسيده باشند كه راه حل سوريه خشونت و كشتار نيست و بيايند معارضه را وادار به گفتگو كنند.
وزير خارجه سوريه در پاسخ به اين سوال كه خطوط قرمز سوريه در مذاكرات چيست؟ گفت: خطوط قرمز ما در چارچوب قوانين بين المللي و حقوق بين المللي است. اجازه نمي دهيم كه كسي حاكميت ملي سوريه را خدشه دار كند و هيچ گاه القائات ديگران را نمي پذيريم و تصميمات مستقل سياسي خود را داريم.
ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از ديگر برنامه هاي سفر وزير خارجه سوريه به تهران است
 


كاركردهاي اخلاق در زندگي دنيوي و اخروي

اخلاق در چهار بخش براي ما كارآئي دارد؛ بخش اوّل مربوط به دنياست كه سعادت ما، ب هتر زيستن ما، زندگي مرفّه و آرام ما را كه نه بيراهه برويم، نه راه كسي را ببنديم در دنيا تأمين مي كند. 3 بخش اساسي اخلاق به مسأله برزخ و قيامت و بهشت بر مي گردد؛ اخلاق كاري است كه هم به طب بر مي گردد، هم به معماري بر مي گردد و هم به هنر. به «طب» بر مي گردد، براي اينكه حيات معنوي ما را تأمين مي كند و ما را سالم مي كند. به « معماري» بر مي گردد، براي اينكه براي ما يك بدني مي سازد كه با فشار مرگ آن بدن از بين نمي رود، رخدادهاي سنگين صحنه مرگ و برزخ را آن بدن تحمّل مي كند؛ آن را خود ما بايد بسازيم.
قسم سوّم فن« هنر » و « زيبائي » است كه همه ما علاقمنديم بعد از مرگ زيبا محشور بشويم. در دنيا رنگين پوست بودن نه علامت كمال است، نه نشان نقص. كساني كه در منطقه هاي استوائي و سوزان وگرم زندگي مي كنند، رنگ پوستشان مشخص است؛ كساني كه در منطقه هاي ديگر زندگي مي كنند، رنگ پوستشان سبك ديگر است، اينها نشانه كمال و سعادت نيست؛ ولي رنگي را كه انسان در قيامت با آن محشور مي شود، آن نشانه سعادت و كمال است؛ زيرا بعضي ها يا سفيد روي اند يا سياه رو: يوم تبيضّ وجوه و تسودّ وجوه(1). بعضي ها سياه چهره محشور مي شوند، بعضي ها سفيد روي؛ اين را خود ما بايد هنرمندانه بسازيم. اين كه در هنگام وضو گرفتن، هنگام شستن صورت مستحب است بگوئيم: اللّهمّ بيّ ض وجه ي يوم تبيضّ ف يه الوجوه و لا تسوّ د وجه ي يوم تسودّ ف يه الوجوه (2)، همين است. پس هر كس بخواهد در قيامت زيبا باشد، خودش بايد بسازد، هنر مي خواهد. و هر كس بخواهد در آن فشارها بدن سالم داشته باشد، نپوسد و از بين نرود؛ خودش بايد بسازد.
نمونه اي از كاركرد اخروي اخلاق
مرحوم آقا علي حكيم (رض) كه از حكماي بزرگ اسلام تقريباً 200 سال قبل بود، با عظمت و جلال ساليان متمادي در حوزه تهران تدريس مي كرد. ايشان يك رساله اي درباره معاد نوشتند به نام ( سبيل الرّشاد ف ي ع لم المعاد ). در اوائل آن رساله نوشتند كه: يك وقتي سيلي آمد و باران فراواني باريد در همين ابن بابويه كه نزديك شهر ري و مزار حضرت عبدالعظيم است.آنجا قبلاً به نام ابن بابويه نبود؛ يك قبرستاني بود كه علماء و غير علماء را آنجا دفن مي كردند. در اثر آب گرفتگي برخي از اين قبور فرو ريخت. مردم آن منطقه كه به زيارت اهل قبور مي رفتند، ديدند يك قبري شكاف برداشت، ولي آثار سلامت در كفن مرده آن قبر هست. بررسي كردند، ديدند اين قبر مال مرحوم محمّد بن علي بن بابويه قمي است و 800 سال قبل رحلت كرده است؛ اما بدن و كفن سالم است ! مردم تهران با شنيدن اين صحنه پشت سر هم شب و روز آمدند به زيارت اين قبر نوراني.
مرحوم آقا علي حكيم در آن كتاب سبيل الرّ شاد ف ي ع لم المعاد مرقوم فرمودند: وقتي اوضاع آرام شد، جمعيّت كم شد، من خودم از تهران حركت كردم، رفتم كنار قبر ابن بابويه؛ ديدم بله، بدن و كفن سالم است. اين ابن بابويه قبلاً يك قبرستان عمومي بود. الآن شما مي بينيد ابن بابويه يك نامي دارد، نام آن قبرستان است،او صاحب كتاب من لايحضره الفقيه از كتب اربعه است؛ پدر او با وجود مبارك ولي عصر رابطه داشت، عصر غيبت را درك كرد، به دعاي امام زمان خدا اين پسر را به آن پدر داد. اين شده محمّد بن علي بن بابويه قمي؛ بعداً آن منطقه قبرستان شده ابن بابويه، ولي قبلاً كه ابن بابويه نبود!
اين ابن بابويه نه امام بود، نه امامزاده ! ما مي توانيم بدني بسازيم كه هزار سال بماند؛ اين هنر مي خواهد، اين مهندسي مي خواهد، معماري مي خواهد؛ اين را اخلاق مي سازد. بنابراين اگر در جريان حر (ع) يا سائر شهداء مطلبي آمده است، اين مخصوص آن ذوات پر بركت نيست ! ائمه (عليهم السّلام) كه حسابشان جداست. در بيانات نوراني حضرت امير المؤمنين (ع) در نهج البلاغه است كه: در دستگاه ما پوسيدگي نيست، فرسودگي نيست، مردن به آن معنا نيست. بنابراين اخلاق آن است كه انسان بتواند بدني بسازد كه ساليان متمادي بماند. مثل اينكه يك معمار خوب، يك مهندس خوب يك خانه اي مي سازد كه چند قرن مي ماند. ممكن است بعد از چند قرن آسيب ببيند، ولي بالأخره چند قرن مي ماند. اين معماري، فن دوّم است، آن طب فن اوّل است، آن هنر و زيبائي فن سوّم؛ اين 3 رشته محصول اخلاق است. فن اخلاق آدم را طبيب مي كند كه انسان به حيات معنوي برسد، يك. معمار مي كند كه بدن خوب بسازد، دو. هنرمند مي كند كه بدن زيبا بپروراند، سه. همه ما دلمان مي خواهد زيبا باشيم در قيامت، اين زيبائي را اينجا بايد بسازيم!
پرورش عقل و زدودن جهل در پرتو اخلاق
يك حرف لطيفي را مرحوم محقق داماد در اوائل كتاب شريف صراط مستقيم از بعضي از بزرگان نقل مي كند كه عقل به قدري روشن است كه اگر عقل كه امر معقول است به كسوت حس در آيد از باب تشبيه معقول به محسوس؛ عقل جرم بشود، جسم بشود، ماده بشود، آفتاب پيش او تاريك است؛ عقل اينقدر روشن است ! لو صوّ ر العقل لاظلمت ع نده الشّمس، و لو صوّ ر الجهل لاضاء ت ع نده الظّلمه. جهل و جهالت اگر به صورتي در بيايد، تاريكي پيش او روشن است ! يعني جهالت از تاريكي تاريك تر است و عقل اگر به صورتي مجسّم بشود، آفتاب پيش او تاريك است. يعني عقل از آفتاب روشن تر است ! يك چنين چيزي در فن اخلاق مطرح است.
فعاليّت عقل عملي، مرهون اخلاق
در جريان اخلاق؛ حوزه و دانشگاه كارهاي علمي انجام مي دهند، اخلاق بخش عملي است ! اينكه شما مي بينيد و همه ما مي بينيم بعضي ها علم دارند و عمل نمي كنند، براي اين است كه علم منشاء عمل نيست؛ آن كه منشاء عمل است، عقل عملي است؛ همانطوري كه ما، در محدوده بدن 4 بخش داريم؛ در محدوده جان هم به شرح ايضاً، همين 4 بخش است. در محدوده بدن افراد 4 دسته اند؛ ما يك چشم و گوشي داريم كه اينها جزء مجاري ادراكي ماست، با اينها مي بينيم و درك مي كنيم. يك دست و پائي داريم كه با اينها كار انجام مي دهيم؛ مي رويم، مي آئيم. ادراك ما به چشم و گوش ما وتحريك ما به دست و پاي ما وابسته است، اينها فرق نيروها است.
انسان ها در محدوده تن 4 گروهند؛ بعضي ها خوش دركند و خوش كار، يعني هم خوب مي بينند، هم خوب مي شنوند، يعني خوب مي فهمند؛ و دست و پاي آنها هم سالم است، خوب حركت مي كنند. اگر يك وقتي يك ماري ديدند، يك عقربي ديدند، يك شيء زيانباري ديدند؛ هم خوب مي بينند، هم خوب مي دوند؛ نجات پيدا مي كنند. دست شان سالم، پايشان سالم؛وقتي يك خطري را ديدند، زود خودشان را نجات مي دهند. اينها هم از نظر ادراك سالمند، هم از نظر تحريك.
گروه دوّم كساني اند كه از نظر ادراك سالمند، ولي از نظر تحريك مشكل دارند؛ كساني اند كه مار را مي بينند، عقرب را مي بينند؛ ولي دستشان يا پايشان فلج است. اين پاي فلج بايد بدود، نه چشم بينا ! چشم، مي بيند كه عقرب دارد مي آيد، مار دارد مي آيد؛ ولي از چشم كاري ساخته نيست ! آن كه نجات پيدا مي كند پا است و پا بسته است ! پس بعضي ها مجاري ادراكي شان قوي است، تحريكي شان ضعيف است، بسته است. گروه سوّم به عكس است؛ يعني كساني كه دست و پاي خيلي قوي دارند، مي توانند بدوند؛ امّا چشمشان نمي بيند كه چه مار است، چه عقرب است ! گروه چهارم كساني اند كه نه چشم و گوش خوبي دارند كه بفهمند؛ نه دست و پائي دارند كه بدوند ! اين 4 گروه در نشئه بدن.
اقسام چهار گانه انسان ها از جهت عقل عملي و نظري
همين 4 گروه در نشئه جان ما هم هست. بعضي ها هستند كه خوب مي فهمند، عقل نظري شان خوب است، تحليل عقلي شان خوب است، مطالب را خوب درك مي كنند.ما در درونمان يك نيروئي داريم كه با آن مي فهميم كه جزم را او رهبري مي كند، يك نيروئي داريم كه عزم را و اراده را و تصميم را او هدايت مي كند. اگر هر دو قوي بود، شخص مي شود عالم عادل، عالم با عمل، كه خوب مي فهمد، خوب هم تصميم مي گيرد؛ مي داند چه بد است و نمي كند، مي داند چه خوب است و انجام مي دهد؛ اين گروه اوّل. گروه دوّم كساني اند كه خوب مي فهمند؛ يا در حوزه اند يا در دانشگاه؛ تحليل مي كنند، تحقيق مي كنند، خوب مي فهمند؛ امّا آنكه بايد تصميم بگيرد و اهل عزم باشد، يعني عقل عملي، آن فلج است ! در اين جهاد اكبر در بيانات نوراني حضرت امير (ع) آمده كه: كم م ن عقل اسير تحت هويً امير(3). در جريان جهاد اكبر، در جريان جهاد دروني گاهي اين عقل شكست مي خورد، شهوت و غضب پيروز مي شوند؛ دست وپاي اين عقل عملي را مي بندند، اين را به اسارت مي گيرند؛ لذا انسان با اينكه مي داند رو ميزي، زير ميزي رشوه است و جهنّم دارد؛ امّا مي گيرد ! آن كه بايد تصميم بگيرد و نكند، او بسته است؛ مثل انساني كه پايش فلج است، نمي شود به او گفت تو كه مار را ديدي، چرا فرار نكردي ! چون چشم فرار نمي كند! آن كه مي بيند چشم است، آن كه بايد فرار بكند بسته است ! اين عقل عملي محور تصميم است؛ اخلاق براي اين است كه مواظب باشد اين بسته نشود و اگر بسته بود، اين را باز كند. يك وقتي انسان درس مي خواند كه عالم بشود، او كاري به اخلاق ندارد؛ يك وقتي دست و پاي اين عزم و اراده كننده را انسان باز مي كند، اخلاق براي اين است ! گروه سوّم كساني اند كه محور عزمشان خيلي قوي است، امّا مدار جزمشان ضعيف است، مثل مقدّسان كم درك. هر چه به اينها بگوئي عمل مي كنند، امّا نمي فهمند چه واجب است، چه مستحب، چه مهم است، چه اهم. گروه چهارم جاهلان متهتّكند كه نه مي فهمند، نه عمل مي كنند.
نشاط و پويائي عقل عملي، مرهون اخلاق
اخلاق مربوط به درون ماست كه ما آن بخش هائي كه عهده دار اراده و عزم و تصميم و فعاليت است را بيدار كنيم؛ و گرنه درس و بحث روزانه به كار انديشه بر مي گردد، نه به كشش و كوشش ! اخلاق اين است. و به ما گفتند:من اخلص ل لّه اربعين صباحاً فجّر الله يناب يع الح كمه م ن قلب ه علي ل سانه (4)، اگر شما روش مخلصانه را داشتيد، آلوده نشديد و كسي را آلوده نكرديد، چشمه هاي حكمت از قلب مي جوشد.
در روايات ما هم آمده است كه رأس الح كمه مخافه الله (5). معلوم مي شود كه اين حكمت، حكمت عملي است؛ چون هراس از سنخ عمل است. آنكه مي ترسد يا اميدوار است، آن نيروي عزم و اراده است؛ و گرنه در بحث هاي علمي جاي ترس نيست ! آن نيروهاي ادراكي يا جزم دارند يا ظن دارند يا شك؛ اينها كارهاي نيروهاي ادراكي است. اين نيروهاي عملي يا هراسناكند يا اميدوارند يا تصميم مي گيرند يا مردّدند و مانند آن؛ و گرنه كار نيروهاي درك يا يقين است يا مظنّه است يا شك. كار نيروهاي ادراكي؛ اين يا خوف است يا ترس است يا طمأنينه؛ الا ب ذ كر الله تطمئ نّ القلوب (6) مال اين بخش است، اخلاق هم مال اين بخش است. تمام تلاش و كوشش اين است كه ما نگذاريم دست و پاي دل ما بسته بشود؛ وقتي باز بود، انسان خوب تصميم مي گيرد، راحت راحت است !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از مسئولين، طلاب، دانشجوياني از سراسر كشور و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 22/ 7/ 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) برداشت از: آل عمران/ 106 (2) جامع الأخبار/ 64
(3) غرر الحكم/ فصل 63/ حديث 3 (4) بحار الأنوار/ 67/ 249 ـ با اندكي اختلاف
(5) من لا يحضره الفقيه/ 4/ 376 (6) رعد/ 28
 


واكنش سردار وحيدي به اظهارات وزير دفاع آلمان:

راهبرد ايران هراسي با هدف دفاع از منافع رژيم صهيونيستي دنبال مي شود

وزير دفاع و پشتيباني كشورمان گفت: سخنان وزير دفاع آلمان نشان داد كه راهبرد ايران هراسي با هدف دفاع از منافع نامشروع رژيم صهيونيستي و غارت سرمايه هايي كه بايد در خدمت مردم منطقه باشد، دنبال مي شود.
به گزارش تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در واكنش به سخنان «دماتزير» وزير دفاع آلمان كه در محل بنياد تحقيقاتي هانريش بل برلين در توجيه افزايش قابل توجه صادرات تسليحاتي آلمان به برخي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، گفته بود: «دليل اصلي فروش سلاح به اين كشورها اين است كه اسرائيل از سوي ايران مورد تهديد قرار گرفته است، در ارزيابي هاي انجام شده آنچه براي ما از اهميت بيشتري برخوردار بوده اين است كه ايران چقدر براي منطقه خطرناك است؛ اگرنه مهم اين نيست كه چه ارزيابي از وضعيت حقوق بشر در كشورهايي كه به آنها سلاح فروخته مي شود»، اظهار داشت: اين سخنان پرده از نيات شوم و خائنانه غرب عليه ملتهاي منطقه برداشت و نشان مي دهد فروش سالانه ميلياردها دلار سلاح از سوي آمريكا، انگليس، آلمان و فرانسه فقط براي حفظ منافع غرب و رژيم صهيونيستي است نه دفاع از مردم اين منطقه.
وحيدي در ادامه افزود: اين سخنان همچنين نشان مي دهد حقوق بشر از نگاه غربي ها صرفاً ابزاري براي پيشبرد مقاصد ضد بشري آنان است و ارزش ديگري ندارد.
وزير دفاع تصريح كرد: معلوم شد كه اتخاذ راهبرد ايران هراسي از سوي آمريكا و غرب با چه اهدافي دنبال مي شود؛ دفاع از منافع ضد انساني، ضد عربي و ضد فلسطيني رژيم صهيونيستي و غارت سرمايه هايي كه بايد در خدمت توسعه، پيشرفت و رفاه مردم منطقه خليج فارس باشد. وي در ادامه گفت: در اين سخنان همچنين تلاش شده است دولتهاي منطقه خليج فارس همسو و در خدمت منافع رژيم صهيونيستي معرفي شوند كه اين خطري جدي براي ايجاد شكاف ميان مردم و دولتهاي اين منطقه است.
وحيدي در پايان اظهار داشت: وزير دفاع آلمان و سردمداران غرب بايد بدانند با فروش سلاح و تقويت نظامي رژيم صهيونيستي نمي توانند اين رژيم را از سرنوشت محتومي كه بواسطه جنايت هاي بي شمار اين رژيم براي آنان رقم خواهد خورد نجات دهند.
توسعه پهپادهاي درياپايه
در دستور كار وزارت دفاع
همچنين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به توانمندي هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران گفت: ما دستاوردهاي بسيار خوبي داريم كه در زمان خود اعلام خواهند شد.
وحيدي در گفت وگو با فارس، در خصوص توانمندي هاي ايران در حوزه پهپادهاي درياپايه نيز با بيان اينكه ما الان هم به يك مفهوم پهپاد درياپايه داريم، افزود: برنامه توسعه پهپادها و هواپيماهاي درياپايه در دستور كار وزارت دفاع قرار دارد.
وي تأكيد كرد: امروز پهپادهايي در اختيار نيروي دريايي ارتش است كه مي تواند از روي شناور پرواز كرده و به انجام مأموريت هاي محوله بپردازد.
وزير دفاع همچنين در خصوص شناور پرنده اي كه قرار است به زودي از سوي وزارت دفاع رونمايي شود، گفت: اين شناور پرنده، شناوري با قابليت تهاجمي و موشك انداز است.
 


در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام

 5 بند ديگر از سياست هاي كلي سلامت تصويب شد

بررسي و تدوين سياست هاي كلي سلامت، در جلسه روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه يافت.
در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي سلامت كه از جلسه قبل شروع و كليات آن به تصويب رسيده بود، پيگيري شد و پنج بند ديگر از اين سياست ها به تصويب رسيد.
در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، روساي كميسيون هاي اجتماعي و بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، رئيس فرهنگستان علوم پزشكي، سرپرست سازمان بيمه، رئيس دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران و برخي ديگر از كارشناسان و مديران دستگاه هاي مربوطه نيز حضور داشتند، پس از بحث و بررسي، موارد زير به تصويب رسيد:
-ارتقاي نظام انتخاب، ارزشيابي و تعليم و تربيت اساتيد، دانشجويان و مديران و تحول در محيط هاي علمي و دانشگاهي، متناسب با ارزش هاي اسلامي، اخلاق پزشكي و آداب حرفه اي.
-آگاه سازي مردم از حقوق و مسئوليت هاي اجتماعي خود و استفاده از ظرفيت محيط هاي ارائه مراقبت هاي سلامت براي رشد معنويت و اخلاق اسلامي در جامعه.
همچنين مقرر شد تحقق رويكرد سلامت همه جانبه (جسمي، روحي، معنوي و اجتماعي) و انسان سالم در همه سياست هاي كشور و پاسخگو بودن كليه قوا و نهادهاي كشور براي تامين، حفظ و ارتقاي عادلانه سلامت آحاد مردم با توجه به موارد ذيل محقق شود:
-توجه و تاكيد ويژه به ارتقاي سلامت و پيشگيري از بيماري ها و آسيب ها در سياست ها و قوانين، مقررات و برنامه ريزي هاي گوناگون اجرايي مربوطه و تهيه پيوست سلامت در طرح هاي كلان توسعه كشور.
-اصلاح و تكميل نظام پايش با محوريت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي پاسخگويي به نيازهاي بهداشتي و درماني آحاد جامعه و صيانت از حقوق مردم و بيماران با مشاركت حقوقدانان متخصص در موضوع سلامت.
براساس اين گزارش، ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي سلامت در جلسه آينده مجمع دنبال خواهد شد.
 


آيت الله حائري شيرازي:

رياست مجلس خبرگان با آيت الله مهدوي كني خواهد بود

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به انتخابات آتي رياست مجلس خبرگان گفت: رياست اين مجلس بر عهده آيت الله مهدوي كني خواهد بود.
«آيت الله محمدصادق حائري شيرازي» درباره انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبري و برگزاري اجلاس خبرگان در 15 و 16 اسفندماه جاري اظهار داشت: آيت الله مهدوي كني براي رياست اين مجلس كانديدا مي شوند و آقاي هاشمي رفسنجاني در اين باره گفته اند كه بهترين گزينه براي رياست مجلس خبرگان « آيت الله مهدوي كني» است و با كانديداتوري ايشان، آقاي هاشمي رفسنجاني از حضور در اين عرصه صرفنظر و از زحمات آيت الله مهدوي تشكر كرده است. نماينده ولي فقيه در استان فارس درباره اينكه «از ديگر اعضاي مجلس خبرگان كسي براي رياست اين مجلس كانديدا مي شوند؟» گفت: گاهي براي اين كه حالت رقابت به وجود آيد افرادي بدون در نظر گرفتن نتيجه انتخابات، كانديدا مي شوند. عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: اما معمولا با وجود آيت الله مهدوي كني كسي كانديدا نخواهد شد. وي به باشگاه خبرنگاران گفت: بنابراين رياست مجلس خبرگان رهبري در آينده بر عهده آيت الله مهدوي كني خواهد بود.
همچنين آيت الله سيداحمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري در اين مورد گفت: آيت الله مهدوي كني چهره محبوب مردم و خبرگان محسوب مي شوند، اما به هر ترتيب در مجلس خبرگان كانديداها همان روز اول اجلاس مشخص مي شوند. و اين چنين است كه يا خودشان يا ديگر اعضا آنها را به عنوان كانديدا معرفي خواهند كرد.
خاتمي خاطرنشان كرد: چه در زمان رئيس ديروز ما يعني آيت الله مشكيني و چه در زمان رئيس امروز ما يعني آيت الله مهدوي كني اين طور بوده كه هيچ كدام از اين بزرگان دنبال رياست نبوده اند و بنده شاهد بودم كه با چه اصراري از آيت الله مشكيني خواستند كه رياست را بپذيرد، در حالي كه ايشان تقاضا مي كردند كه بنده را به عنوان رئيس انتخاب نكنيد و در آن زمان به خاطر احترام به ايشان كسي از اعضاي خبرگان كانديدا نمي شد. اين عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان با بيان اين كه در مورد آيت الله مهدوي كني نيز همين طور است و بنده شاهد اصرار فراوان خبرگان براي رياست ايشان بوده ام، اظهار كرد: نهاد مجلس خبرگان نهادي معنوي است و انگيزه اكثريت قريب به اتفاق كساني كه در اين مجلس هستند انگيزه خدمت و انجام وظيفه است.
 


نقوي حسيني:

گزارش احمد شهيد با اهداف سياسي تهيه شده است

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به گزارش اخير احمد شهيد گفت: اين گزارش با اهداف سياسي تهيه شده است.
سيدحسين نقوي حسيني با تاكيد بر اينكه گزارش احمد شهيد در مورد وضعيت حقوق بشر ايران با اهداف و اراده سياسي تهيه شده است گفت: مهمترين هدف سياسي از تهيه اين گزارشات، انحراف افكار عمومي از موارد نقض حقوق بشر در دنيا به خصوص جنايات رژيم اشغالگر قدس است. سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه در كشورهاي بسيار زيادي روزانه حقوق بشر نقض مي شود، گفت: در كشورهاي بسيار زيادي افراد و شهروندان روزانه به دليل اعتراض كشته شده و يا بدون رعايت هيچ كدام از قوانين حقوق بشري بازداشت و شكنجه مي شوند اما كسي گزارشي از اين موارد نقض حقوق بشر تهيه نمي كند و حتي عكس العمل نيز نشان نمي دهند.
نقوي حسيني ادامه داد: در كشوري همچون پاكستان با يك بمب گذاري 80 نفر كشته مي شوند و يا در بحرين حقوق مردم تضييع شده و آنها به دليل اعتراضات كشته مي شوند و در اين رابطه نيز باز هم هيچ كسي گزارشي از موارد نقض حقوق بشر تهيه نمي كند.
حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در واكنش به گزارش ضد ايراني اخير احمد شهيد گفت: اين گزارش در شرايط فعلي هدفي جز تحت شعاع قراردادن فضاي بوجود آمده بعد از مذاكرات هسته اي را ندارد.
وي در گفت وگو با خانه ملت گفت: اين ادعاهاي نادرست براساس يكسري موهومات و اطلاعات نادرست عليه ايران طرح مي شود.
نماينده مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ادعاي نقض حقوق اقليت ها و اقوام و عدم اجازه آزادانه به احزاب در ايران ادامه داد: غربي ها چه در ارتباط با حقوق اقليت ها و اقوام و چه رعايت حقوق احزاب متهم رديف اول هستند. وي افزود: چندي پيش نماينده اقليت هاي سرخپوست و بوميان كانادا در سفر خود به ايران گفت كه بيشترين تضييع حق نسبت به آنها كه بوميان اصلي كانادا هستند در كانادا روا داشته مي شود.
خاطرنشان مي شود احمد شهيد گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ايران 10 اسفند در گزارشي ادعا كرد وضعيت حقوق بشر در ايران مناسب نيست.
اين چهارمين گزارش احمد شهيد است كه در ادامه سه گزارش خود و ماموريت محوله، ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرده است. دلايل احمد شهيد گفت وگو با كساني است كه در زمره مخالفين و معاندين نظام محسوب مي شوند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10