(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 اسفند  1391 - شماره 20444

يمني ها براي تسريع در محاكمه عبدالله صالح به خيابان ها ريختند
اعتراض هاي ضدحكومتي شهرهاي اردن را فرا گرفت
ابراز نگراني 44 كشور از نقض حقوق بشر در بحرين
يك روز پس از نشست رم اتحاديه اروپا
ارسال سلاح به تروريست ها در سوريه را از سر گرفت
ناآرامي هاي كراچي 11 كشته برجاي گذاشت
300هزار راننده كاميون در كلمبيا اعتصاب كردند
همزمان با مذاكرات وزير خارجه آمريكا در آنكارا
مردم تركيه: جان كري برو گم شو!
معترضان مصري
مركز پليس پورت سعيد را به آتش كشيدند
حالت فوق العاده در تونس براي 3 ماه ديگر تمديد شد
وزير خارجه عراق:
 تا 4 سال ديگر تحت بند هفتم منشور سازمان ملل خواهيم بود
هشدار سازمان اطلاعات ايتاليا ؛
خطر شورش هاي اجتماعي را جدي بگيريد
تداوم تظاهرات ضداسرائيلي
در همبستگي با شهادت اسير فلسطيني
بازداشت 300 معترض در عربستان
چها رسوي پنج قا ره


يمني ها براي تسريع در محاكمه عبدالله صالح به خيابان ها ريختند

هزاران تن از مردم يمن براي دومين روز متوالي با برگزاري تظاهرات، خواهان دستگيري و مجازات علي عبدالله صالح و معاونانش به اتهام دست داشتن در كشتار تظاهركنندگان شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از يك روزنامه اماراتي، ده ها هزار يمني روز جمعه در دومين روز متوالي تظاهرات گسترده اي را در بيشتر استان هاي اين كشور با شعار «هيچ راه فراري از محاكمه وجود ندارد» برگزار كردند.شركت كنندگان در اين تظاهرات اعلام كردند، علي عبدالله صالح و معاونانش بايد به خاطر جنايت هايي كه در طول انقلاب يمن مرتكب شده اند دستگير و محاكمه شوند.تظاهركنندگان همچنين از عبدربه منصورهادي رئيس جمهور يمن و دولت توافق ملي خواستند ضمن تسريع در روند معالجه مجروحان انقلاب به سلطه نزديكان علي عبدالله صالح بر پست هاي نظامي و امنيتي به ويژه در گارد رياست جمهوري پايان دهد.مردم يمن اعلام كردند با ادامه حضور پسر عبدالله صالح در يكي از بالاترين پست هاي نظامي و امنيتي مخالفند.
 


اعتراض هاي ضدحكومتي شهرهاي اردن را فرا گرفت

شهرهاي مختلف اردن شاهد برگزاري تظاهرات گسترده ضدحكومتي در اعتراض به افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي بود.
به گزارش خبرگزاري فارس در سه ماه گذشته دو بار فرآورده هاي نفتي در اردن افزايش يافته است و اين مسئله سبب شد كه هزاران معترض از گروه هاي اسلامگرا، احزاب چپ، فعالان مستقل و شهروندان اردني در 6 استان بعد از نماز جمعه در اعتراض به حكومت تظاهرات كنند.تظاهرات كنندگان در اعتراض به تصميم حكومتي براي افزايش چهار درصدي قيمت فرآورده هاي نفتي، خواهان كناره گيري «عبدالله النسور» نخست وزير شدند و تاكيد كردند كه در انتخابات ژانويه گذشته تقلب شده است.از سوي ديگر، گروه «اخوان المسلمين» اردن در بيانيه اي خاطرنشان كرد افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي و كالاهاي اساسي مخصوصا آب و برق موجب فقيرتر شدن مردم خواهد شد.
 


ابراز نگراني 44 كشور از نقض حقوق بشر در بحرين

44 كشور جهان در بيانيه مشتركي ابراز نگراني خود را از وضعيت حقوق بشر در بحرين ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرين، نمايندگان 44 كشور جهان در بيست و دومين جلسه شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بيانيه مشتركي صادر كردند و در آن وضعيت حقوق بشر در بحرين را اسفبار خواندند.در اين بيانيه آمده است، ما از وضعيت حقوق بشر در بحرين از جمله رفتار با زندانيان و افرادي كه مي خواهند انديشه هاي خود را آزادانه بيان كنند نگران هستيم.
نمايندگان 44كشور در اين بيانيه از دولت بحرين خواستند كه حق آزادي تجمعات مسالمت آميز و تاسيس جمعيت ها را تقويت كرده و در مقابله با تجمعات خويشتندار باشد.از سوي ديگر، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در غرب شهر منامه شعار «دموكراسي خواسته ما است» سر داده و مخالفت خود را با ديكتاتوري آل خليفه اعلام كردند.
تظاهركنندگان همچنين تاكيد كردند «ملت منشأ قدرت است» و نمي توان حق ملت را از وي سلب كرد.مردم بحرين از بي توجهي رژيم آل خليفه به كمترين ارزش هاي انساني از جمله خودداري از تحويل دادن پيكر شهيد محمود الجزيري از بيش از يك هفته پيش را محكوم كردند.تظاهركنندگان تابوت نمادين شهيد الجزيري را با خود حمل مي كردند و خودداري رژيم از تحويل پيكر اين شهيد را محكوم كردند.
 


يك روز پس از نشست رم اتحاديه اروپا

ارسال سلاح به تروريست ها در سوريه را از سر گرفت

سرويس خارجي-
در پي چراغ سبز اجلاس به اصطلاح «دوستان سوريه» در رم به رهبران مخالف دولت دمشق براي قتل عام بيشتر مردم سوريه اتحاديه اروپا ارسال سلاح براي تروريست ها را آغاز كرد.
در پي برگزاري اجلاس رم موسوم به «دوستان سوريه» و حمايت كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس از ارسال سلاح به مخالفان دولت سوريه، اتحاديه اروپا ارسال سلاح به تروريست ها را آغاز كرد.
اتحاديه اروپا با تغيير تحريم تسليحاتي سوريه راه را براي اعزام خودروهاي زرهي، تجهيزات و كمك هاي فني و نظامي براي شورشيان سوري هموار ساخت.
«وليد صفور» نماينده ائتلاف مخالفان سوريه در اين باره اعلام كرد، يك پيشرفت غيرمنتظره به وجود آمده است و نشست آتي گروه موسوم به «دوستان سوريه» كه قرار است اواخر بهار يا اوايل تابستان در تركيه برگزار شود به محدوديت كشورهاي اروپايي در زمينه تامين سلاح براي شورشيان پايان خواهد داد.
وي افزود، اين مسئله تامين مهمات و سلاح هاي مورد نياز را دربر مي گيرد و انتظار داريم با تغيير رويه اتحاديه اروپا، كمبودهاي خود را جبران كنيم.
يكي ديگر از مخالفان سوريه گفت، در چند روز گذشته و در پي دستورات آمريكا و مقام هاي تركيه انتقال سلاح به سوريه آسان تر شده است.
وي افزود، قبلا حداكثر ارسال گلوله هاي كاليبر 23ميلي متري براي تفنگ هاي ضد هواپيما مجاز بود و ما اجازه داشتيم آرپي جي وارد كنيم اما نمي توانستيم گلوله هاي ضد زرهي وارد كنيم ولي حالا يك تغيير اساسي روي داده است.
جان كري وزير خارجه آمريكا روز پنجشنبه وعده داد واشنگتن در چارچوب تغيير سياستي كه با هدف تقويت گروه هاي مخالف دولت بشار اسد صورت مي گيرد مستقيما 60ميليون دلار ديگر به مخالفان سوريه كمك مي كند.
اين در حالي است كه مخالفان اعلام كردند خواستار ارسال سلاح هاي پيشرفته از سوي آمريكا و ديگر كشورهاي حامي شورشيان هستند.
روزنامه نيويورك تايمز چندي پيش افشا كرد كه عربستان سعودي طي چند ماه گذشته با خريد سلاح از كرواسي اين تسليحات را از طريق اردن براي شورشيان سوريه ارسال كرده است.
«ويتالي چوركين» نماينده دائمي روسيه در سازمان ملل نيز آمريكا را متهم كرد كه در مسلح كردن تروريست ها در سوريه دخالت دارد.
وي افزود، ايالات متحده آمريكا سلاح را به طور مستقيم به مخالفان سوريه تحويل نمي دهد اما ديگران را به انجام اين كار تشويق مي كند.
اين مقام روسي آمريكا را متهم كرد كه در روند سياسي حل و فصل مسايل سوريه كارشكني مي كند.
در همين رابطه رئيس سازمان همكاري هاي فني، نظامي روسيه نيز جلوگيري از فروش تسليحات اين كشور به سوريه را به منزله اعلام جنگ به كشورش دانست.
وي اظهار داشت، به كشور ما اعلان جنگ واقعي شده و از ارسال قانوني تسليحات روسي به كشور سوريه از طريق دريا و هوا به طور غيرقانوني جلوگيري مي شود. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز در يك مكالمه تلفني با همتاي آمريكايي خود بر ضرورت توقف فعاليت هاي نظامي در سوريه در سريع ترين زمان ممكن تاكيد كرد.
از آخرين تحولات ميداني سوريه نيز خبر مي رسد كه ارتش سوريه استحكامات نظامي خود در اطراف فرودگاه حلب را تقويت كرد و از سوي ديگر در يك عمليات گسترده در حومه جسرالشغور موفق شد دستكم 60 تروريست را از پاي درآورد.
يگان هاي ارتش سوريه همچنين در عملياتي كه در مزارع مابين «داريا» و «المعضميه» به اجرا گذاشتند بيش از 30 فرد مسلح را كشته و زخمي كرده و شماري از تك تيراندازان وابسته به گروه هاي تروريستي را به قتل رسانده و 3 دستگاه خودرو مجهز به مسلسل هاي سنگين و سكوهاي پرتاب موشك را منهدم كردند.
در مناطق «الزبداني»، «القابون»، «الشينونيه»، «حسبر العب» و مناطق ديگر سوريه نيز يگان هاي ارتش به موفقيت هاي زيادي دست يافته و ده ها تروريست را كشته يا مجروح كردند.
ارتش سوريه با همكاري كميته هاي مردمي در منطقه «تشرين» و «برزه» نيز شماري از تروريست ها را كشتند.
روز گذشته در عمليات ارتش سوريه در ادلب 21عضو القاعده به هلاكت رسيدند و ارتش موفق شد تجهيزات نظامي آنها را نابود كند.
ترور نافرجام بشار اسد
يك خبرگزاري لبناني به اسنادي دست يافته كه نشان مي دهد سازمان هاي اطلاعاتي فرانسه و تركيه افرادي را براي ترور بشار اسد رئيس جمهور سوريه استخدام كرده بودند.
خبرگزاري آسيا فيلمي را منتشر كرد كه حاوي اعترافات صوتي و تصويري كساني است كه ماموريت داشتند بشار اسد و برخي مقامات رده بالاي سوريه را ترور كنند.
در اين اعترافات آمده است كه براساس اطلاعات به دست آمده از آنجا كه تلاش اين كشورها براي براندازي نظام اسد بي نتيجه بوده است لذا تصميم گرفته مي شود كه سازمان هاي اطلاعاتي فرانسه و تركيه وارد كار شوند و با همكاري و حمايت امنيتي عربستان، قطر و آمريكا شيوه ترور بشار اسد از طريق انفجار كاخ رياست جمهوري بررسي و اجرا شود.
به گزارش اين خبرگزاري لبناني، براي اين منظور افرادي درنظر گرفته شدند كه از طريق الكترونيكي دفاتر و ساختمان هاي رياست جمهوري و نخست وزيري را زير نظر بگيرند و رفت و آمدها را كنترل كنند. همچنين قرار بود راننده اي درنظر گرفته شود كه مواد منفجره را به كاخ الروضه وارد كند كه اين توطئه هم مانند توطئه هاي ديگر ترور بشار اسد خنثي و ناكام ماند.
ساير رويدادها
¤ دبيركل سازمان ملل در يك كنفرانس مطبوعاتي در ژنو هشدار داد راه حل نظامي در سوريه موجب تجزيه اين كشور مي شود.
¤ مناف طلاس يكي از نظاميان ارشد سابق سوري مقيم خارج گفت، مذاكره تنها راهكار منطقي براي حل بحران سوريه است.
 


ناآرامي هاي كراچي 11 كشته برجاي گذاشت

حملات جداگانه تروريست هاي مسلح در محله هاي «شاه فيصل»، «گلشن»، «اورنگي» و «سخي حسن» شهر كراچي پاكستان، اين شهر پرجمعيت بندري را دوباره ناآرام كرد.
براساس گزارش هاي ارسالي، ناآرامي هاي ديروز مرگ 11 نفر را در پي داشت. ظاهرا يك مورد حمله كه در منطقه «سخي حسن» رخ داده، ميان راهزنان و مردم بوده است. اما بقيه حملات احتمالا براساس انگيزه هاي سياسي صورت گرفته است.طالبان محلي معمولا در ترورهاي كراچي كمتر نقش دارد و اين شهر محل فعاليت تروريست هاي وابسته به جريان هاي افراطي اهل سنت و احزابي چون «جنبش متحد قومي» است.ديروز در منطقه «تربت» ايالت بلوچستان پاكستان نيز چهار نفر به دست مهاجمان ناشناس كشته شدند.
 


300هزار راننده كاميون در كلمبيا اعتصاب كردند

بيش از 300 هزار راننده كاميون در كلمبيا در اعتراض به افزايش قيمت سوخت اعتصاب كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه اوايل هفته صحبت از توافق با دولت كلمبيا براي يافتن راه حلي براي اين مشكل مطرح شده و احتمال اعتصاب رد شده بود. اعتصاب رانندگان كاميون علاوه بر اعتراض به تصميم دولت براي افزايش قيمت سوخت، در همبستگي با قهوه كاران اين كشور صورت مي گيرد كه طي چند روز اخير تظاهرات گسترده اي را در مناطق مختلف برگزار كرده اند. پدرو آگيلار رئيس انجمن كاميون داران كلمبيا از رانندگان حامل بار نيز خواست از زمان آغاز اعتصاب هنگام نيمه شب به وقت محلي، در هر مكاني كه قرار دارند كاميون هاي خود را متوقف كنند. سسيليا آلوارز وزير حمل و نقل كلمبيا نيز تهديد كرد در صورت اعتصاب كاميون داران، توافق هاي قبلي دولت با آنها لغو خواهد شد. دولت كلمبيا در عين حال از آمادگي خود براي گفت و گو بدون هر گونه فشار خبر داده است.
 


همزمان با مذاكرات وزير خارجه آمريكا در آنكارا

 مردم تركيه: جان كري برو گم شو!

مردم شهرهاي آنكارا و اسلامبول همزمان با ورود وزير خارجه آمريكا، شعار «مرگ بر آمريكا» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، جمعه گذشته همزمان با ورود «جان كري» به آنكارا، هزاران نفر از مردم اين شهر و شهر اسلامبول تظاهرات ضد آمريكايي برگزار كردند و خشم و انزجار خود را نسبت به سياست هاي منطقه اي آمريكا به نمايش گذاشتند.
در تظاهرات آنكارا معترضان خشمگين شعار مي دادند: «جان كري گورت را گم كن»، «جوانان جنگ را متوقف مي كنند».
تظاهركنندگان در آنكارا زماني كه قصد داشتند به سمت ساختمان نخست وزيري حركت كنند با سركوب شديد نيروهاي ضد شورش مواجه شدند. پليس به سمت تظاهركنندگان گاز اشك آور پرتاب و شماري از آنها را دستگير كرد.
در اسلامبول تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود: «جان كري بايد از تركيه خارج شود.» معترضان قصد داشتند به سمت دفتر «احمد داود اوغلو» وزيرخارجه تركيه بروند كه حضور و مقاومت مأموران امنيتي به درگيري بين طرفين انجاميد و پليس از گاز اشك آور براي متفرق كردن مردم استفاده كرد.
«جان كري» ديروز در ديدار با «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه ابراز اميدواري كرد كه روابط ميان تركيه و اسرائيل بهبود يابد. رئيس جمهور تركيه نيز با ابراز خرسندي از سفر كري به آنكارا، ديدار وي در شرايطي كه بسياري از تحولات منطقه در شرف وقوع است را مهم ارزيابي كرد.
گل در اين ديدار مسئله قبرس، ورود تركيه به مذاكرات تجارت آزاد آمريكا و اتحاديه اروپا، مبارزه با تروريسم، سوريه، عراق و روند صلح خاورميانه را مطرح و ديدگاه هاي خود در اين زمينه ها را بيان كرد.
وزير خارجه آمريكا نيز در اين ديدار تاكيد كرد آمريكا در حل مسايل مختلف، متحدي نزديك تر از تركيه نخواهد داشت كري افزون بر ديدار با عبدالله گل، به مدت دو ساعت و 15دقيقه در پشت درهاي بسته با «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه نيز ديدار گفت وگو كرد. هر چند در مورد جزئيات اين ديدار گزارشي در اختيار رسانه ها قرار نگرفته، ولي به اعتقاد كارشناسان، چگونگي حمايت از شورشيان فعال در سوريه محور گفت وگوهاي دو طرف بوده است.قبلاً يك ديپلمات آمريكايي گفته بود كري در سفر خود به تركيه ناخرسندي واشنگتن در مورد اظهارات ضد اسرائيلي اردوغان را به وي گوشزد خواهد كرد. اردوغان در سخنراني اخير خود در نشست «اتحاد تمدن ها» كه در وين برگزار شده بود، اظهار داشت: اسلام هراسي از سوي جامعه بين الملل بايد همانند صهيونيسم و فاشيسم به عنوان جرم عليه بشريت محسوب شود.
 


معترضان مصري

مركز پليس پورت سعيد را به آتش كشيدند

وزارت كشور مصر اعلام كرد كه معترضان با تجمع مقابل مركز پليس استان پورت سعيد و پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف به سمت آن، ساختمان اين مركز را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت كشور مصر اعلام كرد كه حدود 500 نفر مقابل مركز پليس النجده در استان پورت سعيد تجمع كرده و به سمت آن سنگ و كوكتل مولوتف پرتاب كردند كه باعث ايجاد آتش در داخل آن شد . در اين گزارش آمده است كه معترضان مانع ورود خودروهاي امدادرساني مدني به مركز پليس النجده براي خاموش كردن آتش شدند. در بيانيه وزارت كشور مصر آمده است كه تظاهرات كنندگان به سمت خودروهاي امداد و آتش نشاني حمله كردند . بر اساس اين گزارش پرتاب كوكتل مولوتف و سنگ به سمت اين مركز پليس ساعت ها ادامه داشت . وزارت كشور مصر در اين بيانيه از همه شهروندان مصري خواست تا امنيت و سلامت موسسات را حفظ كنند زيرا اين موسسات متعلق به مردم است.
درگيري ها در شهر المنصوره
رسانه هاي خبري مصر از كشته شدن چهار نفر از معترضان و جراحت 12 تن ديگر طي درگيري هاي شب شنبه شهر المنصوره مركز استان الدقهليه خبر دادند . بنا به گفته منابع امنيتي يك معترض نيز توسط خودروي زرهي زير گرفته و كشته شد.
بر اساس اين گزارش درگيري ها پس از آن شروع شد كه معترضان خيابان مقابل ساختمان استانداري را بسته و شروع به پرتاب سنگ به سمت ساختمان قديمي اداره امنيت كردند و همين امر باعث شد كه نيروهاي امنيتي نيز به استفاده از گاز اشك آور براي متفرق كردن تظاهر كنندگان روي بياوند و با چهار خودروي زرهي معترضان را در خيابان هاي اطراف تحت تعقيب قرار دادند. يك منبع امنيتي گفت كه دو افسر و چهار سرباز و 6 معترض در اين درگيري ها زخمي شدند.
مقايسه مرسي با مبارك ظالمانه است
رئيس حزب الوسط مصر تاكيد كرد ايده برخي سياستمداران در خصوص براندازي «محمد مرسي» سادگي است .
«ابوالعلاء ماضي» در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر اظهار داشت: ايده براندازي مرسي سادگي و مقايسه وي با «حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع كه جنايت هاي زيادي مرتكب شد، «ظالمانه» است. وي افزود: برخي از سياستمداران، مرسي را با مبارك مقايسه كرده و به فكر براندازي وي هستند كه اين سادگي است .وي افزود: انقلاب مصر آزادي و انتخابات دموكراتيك سالم كه به تدوين قانون اساسي منجر شده است را به ارمغان آورد.
وي تصريح كرد: مرسي نخستين رئيس جمهور منتخب است و موفقيت وي از طريق انتخابات و كسب 52 درصد آرا دلالت بر دموكراسي دارد و ندادن فرصت كامل به وي نقض دموكراسي است. همچنانكه مقايسه وي با مبارك نيز كه سه دهه بر مصر حكوم كرده و جنايت هاي زيادي را مرتكب شده، مقايسه ظالمانه اي است.
وي اشاره كرد كه مرسي وارث نظامي شد كه بخش بزرگي از موسسات آن عليه مرسي هستند و نيروهاي رژيم سابق در همه دستگاه هاي دولت هنوز هستند و دل به بازگشت رژيم سابق بسته اند.
وي تاكيد كرد كه اوضاع مصر ثبات پيدا كرده و شرايط دشوار پشت سر گذاشته شده است . ماضي درباره شعارهايي كه معترضان عليه اخوان المسلمين و حكومت رهبر اين جماعت در مصر سر مي دهند نيز اظهار داشت: من اعتقادي به اين شعارها ندارم. اين شعارها را مخالفان عليه اخوان المسلمين ساخته اند؛ مرسي حكومت مي كند اما سخنان اخوان المسلمين و حزب آزادي و عدالت را نيز مي شنود و اين امري طبيعي است و هر شخصي كه به يك حزب يا جماعت وابسته باشد به سخنان حزب گوش مي دهد اما وي تنها به سخنان حزب آزادي و عدالت گوش نمي دهد.
«جان كري» وارد قاهره شد
وزير خارجه آمريكا در نخستين سفر خود به مصر، ديروز با يك هواپيماي ويژه وارد فرودگاه بين المللي قاهره شد . اين نخستين سفر جان كري از زمان تصدي منصب وزارت خارجه آمريكا به مصر است و وي به محض ورود به فرودگاه قاهره مورد استقبال هيئتي از وزارت خارجه مصر قرار گرفت . قرار است وي در اين سفر با «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر و نيز «محمد كامل عمرو» همتاي مصري خود ديدار كند و پس از آن كري و عمرو در يك كنفرانس خبري شركت خواهند كرد.
 


حالت فوق العاده در تونس براي 3 ماه ديگر تمديد شد

رئيس جمهور تونس حالت فوق العاده در اين كشور را براي سه ماه ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي تونس، «منصف المرزوقي» رئيس جمهور تونس روز شنبه حالت فوق العاده اعلام شده در تونس را كه از آغاز سال 2011 ميلادي تاكنون ادامه دارد، براي مدت سه ماه ديگر تمديد كرد.براساس بيانيه دفتر رياست جمهوري تونس، با تمديد حالت فوق العاده تا سوم ماه ژوئن سال جاري ميلادي در اين كشور در مورد قانون تصميم گيري خواهد شد.در بيانيه دفتر رياست جمهوري تونس خاطرنشان شده است: رئيس جمهور در پي مذاكره با «حمادي الجبالي» (نخست وزير مستعفي) و «مصطفي بن جعفر» رئيس مجلس موسسان، زمان حالت فوق العاده براي اين مدت زمان در نظر گرفته شده است.قانون حالت فوق العاده در تونس پس از پيروزي انقلاب مردمي در 14 ژانويه 2011 در اين كشور برقرار شده است و تاكنون هر سه ماه يك بار تمديد شده است.
 


وزير خارجه عراق:

 تا 4 سال ديگر تحت بند هفتم منشور سازمان ملل خواهيم بود

وزير خارجه عراق اعلام كرد اين كشور تا چهار سال ديگر تحت بند هفتم منشور سازمان ملل خواهد بود.
به گزارش واحد مركزي خبر، «هوشيار زيباري» گفت سه پرونده مرتبط با حمله رژيم صدام به كويت همچنان مفتوح است. تعيين خطوط مرزي ميان دو كشور و پرداخت شدن خسارت به خانواده قربانيان كويتي از محل درآمدهاي نفتي عراق از جمله اين پرونده هاي مفتوح است.
زيباري افزود: البته بغداد در سال هاي اخير بسياري از مشكلات را حل كرده و تصميم ما اين است كه تا سه سال ديگر تمامي تعهدات خود به كويت را به سرانجام برسانيم.
زيباري گفت: عراق از بسياري از مشكلاتي كه سبب شده تحت بند هفتم قرار بگيرد، رها شده است. سلاح هاي كشتار جمعي، محاصره اقتصادي و برنامه نفت در برابر غذا از جمله مواردي است كه سنگيني آنها از كشور برداشته شده است.
وي افزود: پرونده ديگري كه در برابر عراق قرار دارد و كشور ملزم به اجراي آن است پرونده بشردوستانه است كه به سرنوشت اسرا و مفقودان و همچنين دارايي هاي سرقت شده كويت در زمان اشغال اين كشور باز مي گردد.
وزير خارجه عراق تصريح كرد: عراق قادر است امروز يا فردا از مبالغ بدهي باقي مانده به كويت را كه 13 ميليارد دلار اعلام شده است بپردازد تا از اين پرونده سنگين رها شود. اگر بتوانيم اين بدهي را تا پايان سال پرداخت كنيم تمامي مشكلات باقي مانده حل خواهد شد، در غير اين صورت براي رهايي كشور از تحت بند هفتم، بايد براي سه يا چهار سال آينده منتظر بمانيم.
در پي هجوم صدام به كويت در اوايل دهه 1990، عراق تحت بند هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت و مشمول تحريم هاي زيادي شد.
مخالفت با استعفاي العيساوي
به گزارش ايسنا، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، با استعفاي «رافع العيساوي» مخالفت و اعلام كرد: پس از پايان تحقيقات درخصوص نقض قوانين، استعفاي العيساوي مورد قبول نيست.العيساوي جمعه گذشته مقابل تظاهركنندگان معترض شهر الانبار، استعفاي خود را از كابينه مالكي اعلام كرده بود.
العيساوي وزير دارايي كابينه مالكي است و پائيز گذشته شماري از محافظان وي به اتهام فعاليت هاي تروريستي دستگير شده اند. چند هفته پس از اين دستگيري، در مناطق سني نشين عراق تظاهرات ضددولتي برگزار شده است و اين تظاهرات همچنان ادامه دارد.
خبر ديگر اينكه «ابراهيم جعفري» رهبر بزرگترين ائتلاف پارلماني عراق، از دولت تركيه خواست در امور داخلي عراق دخالت نكند.
 


هشدار سازمان اطلاعات ايتاليا ؛

خطر شورش هاي اجتماعي را جدي بگيريد

سازمان اطلاعات ايتاليا از «خطر قريب الوقوع شورش هاي اجتماعي» در صورت ادامه «بحران اقتصادي» در اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سازمان اطلاعات ايتاليا در گزارشي به پارلمان اين كشور هشدار داد، در صورت ادامه بحران اقتصادي، اين كشور به زودي با شورش هاي آنارشيستي و احتمالاً با برخي اقدامات خرابكارانه مواجه مي شود. براساس اين گزارش، اين اقدامات خرابكارانه حتي مي تواند به شكل سوء قصد عليه نمايندگان سياسي، صنفي و دولتي ادامه پيدا كرده و ايتاليا را با اوضاع وخيمي مواجه كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: از آغاز بحران تاكنون استفاده گسترده از صندوق بيمه بيكاري، به كنترل تنش ها در زمينه هاي مختلف، از اعتراض رانندگان كاميون و تريلي در استان سيسيل يا اعتراض هاي گسترده عليه سازمان اخذ ماليات، تا اعتراض مدارس و مخالفان ساخت راه آهن سريع السير در شمال كشور، كمك كرده است.
مأموران امنيتي ايتاليا عقيده دارند: در صورت نيافتن راه حلي براي خروج از مشكلات بيكاري، اعتماد شاغلين به نمايندگان به تدريج كاهش يافته و باعث افزايش تنش هاي اجتماعي خواهد شد و اعتراضات عليه نمايندگان دولت، احزاب و شخصيت هاي مهم كه به عقيده معترضين به اندازه كافي در دفاع از نياز آنها فعاليت نمي كنند افزايش مي يابد.
شاخص بيكاري در ايتاليا به دنبال تشديد بحران اقتصادي روندي فزاينده را طي كرده و در نخستين ماه سال 2013 ميلادي به ركورد جديد سه ميليون نفر رسيده كه در 21 سال اخير بي سابقه است.
به بحران اقتصادي ايتاليا بحران سياسي را كه چند روزي است به شكل ناتواني در تشكيل دولت نمود يافته اضافه كنيد تا عمق فاجعه نمايان شود.
اين كشور مهم اروپايي چند روزي است انتخابات مهم پارلماني را پشت سر گذشته اما هيچ يك از احزاب پيروز حاضر نيست با ديگري ائتلاف كند. اين وضع رهبران اروپا را با نگراني جدي مواجه كرده است. اتحاديه اروپا مي گويد بن بست سياسي به وجود آمده در ايتاليا مي تواند مشكلات زيادي را براي ساير كشورهاي منطقه ايجاد كند.
در همين رابطه «پير لوئيجي برساني»، كانديداي حزب چپ ميانه به عنوان يكي از سه طرف پيروز انتخابات پارلماني اخير ايتاليا در اظهارات تازه خود اعلام كرد به هيچ وجه حاضر نيست با «سيلويو برلوسكني» ديگر طرف پيروز در انتخابات پارلماني، تشكيل ائتلاف دهد. برلوسكني پيش از اين گفته بود حاضر است با «برساني» ائتلاف كند! و اين اظهارات در واقع، پاسخ درخواست برلوسكني است.
«بپه گريلو»، رهبر جنبش «پنج ستاره» كه در اين انتخابات توانست يك چهارم آراء را از آن خود كند نيز گفته حاضر به تشكيل دولت ائتلافي نيست. پيروزي «بپه گريلو» كه يك هنرپيشه فيلم هاي كمدي است، رهبران آلمان را دچار وحشت كرده است. رهبران سياسي آلمان در اين باره گفته اند «پيروزي يك دلقك» آنها را دچار «وحشت» كرده است!
به نظر مي رسد برگزاري انتخابات مجدد، تنها راه باقيمانده براي ايتالياي بي دولت امروز است اما با توجه به رويكرد قابل تأمل مردم در انتخابات اخير كه باعث شد هيچ يك از احزاب نتوانند حد نصاب لازم براي تشكيل دولت را به دست آورند، به نظر مي رسد، رم به راحتي قادر به خروج از اين بن بست ها نخواهد بود. بنابراين بايد هشدار سازمان اطلاعات اين كشور را جدي گرفت!
 


تداوم تظاهرات ضداسرائيلي

 در همبستگي با شهادت اسير فلسطيني

تظاهرات و ناآرامي در شهرهاي مختلف سرزمين هاي فلسطيني در پي شهادت يكي از اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، شهرهاي مختلف كرانه باختري شاهد درگيري جوانان فلسطيني و نيروهاي اشغالگر اسرائيل بود كه در پي اين درگيري ها 96 نفر زخمي شدند. نظاميان رژيم صهيونيستي به معترضان فلسطيني كه به رفتار اين رژيم با زندانيان فلسطيني اعتراض داشتند با شليك گلوله هاي جنگي برخي از آنان را به شدت مجروح كردند كه حال عده اي از آنان وخيم گزارش شده است.
در شهرهاي الخليل، رام الله و روستاهاي نعلين، بلعين، كفر قدوم و روستاهاي ديگر كرانه باختري نيز تظاهرات همبستگي با اسيران فلسطيني برگزار شد و تظاهركنندگان با نظاميان اسرائيلي درگير شدند.
شبكه تلويزيوني الاقصي يك نوار ويديويي از اقدام نظاميان رژيم صهيونيستي در كشيدن جوان زخمي فلسطيني بر روي زمين منتشر كرد.
اين جوان فلسطيني از ناحيه سر در تيراندازي نظاميان اسرائيلي به سوي تظاهركنندگان در شهر الخليل زخمي شده بود.
نظاميان اسرائيلي همچنين يك جوان ديگر فلسطيني را ربودند كه بر اثر اصابت از ناحيه سر بيهوش شده بود.
از سوي ديگر، رسانه هاي خبري رژيم صهيونيستي از زخمي شدن يك ژنرال اين رژيم در مرز نوار غزه توسط مقاومت فلسطين خبر دادند. پايگاه اسرائيلي «والا» گزارش داد كه خودروي فرمانده لشكر شمالي تيپ غزه وابسته به ارتش هدف آتش مقاومت فلسطين قرار گرفت. آخرين گزارش ها حاكي است كه وي براي معالجه در بيمارستان بستري شده است.
 


بازداشت 300 معترض در عربستان

نيروهاي امنيتي عربستان سعودي بيش از 300 زن و مرد را به دليل برگزاري تجمع اعتراض آميز مقابل ساختمان دادستاني كل بازداشت كردند.
به گزارش شبكه العالم، اين تجمع گسترده جمعه از سوي خانواده هاي بازداشت شدگان عربستاني مقابل ساختمان اداره بازرسي و دادستاني كل در «بريده» برگزار شد.
سايت عربستاني «الجزيره العربيه» نوشت حدود 15 نفر از بازداشت شدگان زن هستند. با آغاز تجمع اين شهروندان عربستاني و پافشاري آنها براي ادامه تحصن، نيروهاي امنيتي به سوي آنها حمله ور شده و بيش از 300 نفر از آنها را بازداشت كردند.
به گفته منابع عربستاني، نيروهاي امنيتي سعودي زنان را در زندان «الصفراء» پياده كرده و هنوز مشخص نيست مردان بازداشت شده به كجا منتقل شده اند.
شركت كنندگان در اين تحصن تأكيد كردند تا هنگامي كه زنان بازداشت شده آزاد نشوند، پيشنهاد گفت و گوي هيأتي به نمايندگي از آنها با امير منطقه «القصيم» را نمي پذيرند. تجمع خانواده هاي زندانيان مقابل زندان هاي عربستان در حالي صورت مي گيرد كه مقامات سعودي مدعي هستند در اين كشور هيچ زنداني سياسي وجود ندارد.
 


چها رسوي پنج قا ره

مشرف: برمي گردم
ژنرال «پرويز مشرف» رئيس جمهور سابق پاكستان كه از سال 2009 در تبعيد خود خواسته به سر مي برد، اعلام كرد: من از طريق فرودگاه هاي كراچي و يا اسلام آباد وارد كشور خواهم شد. وي علت بازگشت خود را شركت در انتخابات پارلماني سراسري اعلام كرد. مشرف به خاطر اتهاماتي چون قتل از جمله ترور «بي نظير بوتو» نخست وزير سابق پاكستان، تحت تعقيب دستگاه قضايي اين كشور است.
هلاكت 7 شبه نظامي
وزارت كشور افغانستان اعلام كرد نظاميان اين كشور طي چند عمليات جداگانه عليه شبه نظاميان طالبان در استان هاي قندهار، لوگر، هلمند و پكتيا، هفت شبه نظامي طالبان را كشتند و 19 نفر ديگر را بازداشت كردند. در اين عمليات گسترده مقاديري مهمات و جنگ افزار نيز كشف و ضبط شد.
باز هم پرونده لاكربي
علي رغم اينكه دو سال از سرنگوني رژيم «معمر قذافي» در ليبي مي گذرد، هيئتي از ماموران پليس انگليس و آمريكا (اف.بي.آي) براي تحقيق در مورد سقوط هواپيماي لاكربي به ليبي سفر كردند. بمب گذاري در هواپيماي لاكربي در سال 1988 جان 270 نفر را گرفت. غربي ها علي رغم اينكه در مورد اين پرونده به نتايجي رسيده اند، باز هم اصرار دارند به تحقيقات خود ادامه دهند.
اعتراض عفو بين الملل به آلمان
سازمان عفو بين الملل از دولت برلين در مورد صادرات تسليحات اين كشور به كشورهاي سركوبگر مثل عربستان انتقاد كرد.
عفو بين الملل همچنين اعلام كرد كه نقض حقوق بشر در آلمان را در دستور كار قرار مي دهد.
بودجه 20 ميليون يورويي براي خبرچين ها
روزنامه «بيلد» آلمان فاش كرد دولت اين كشور در سال 2013 براي خبرچين ها 20 ميليون يورو بودجه در نظر گرفته است. انتشار اين خبر، نهاد حفاظت از قانون اساسي را به واكنش واداشت. اين نهاد خبر روزنامه «بيلد» را يك ادعا دانست و آن را رد كرده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10