(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 14 اسفند  1391 - شماره 20445

مهلت 16روزه خودروسازان
خودروهاي با استاندارد يورو2 و 3 از سال آينده شماره گذاري نمي شوند
كاهش چشمگير قيمت دلار و سكه در بازار
تصميمات جديد دولت براي حمايت از توليد و كنترل بازار
يك مقام مسئول خبر داد
ذخيره كالاهاي اساسي ماه رمضان آينده
كوتاه اقتصادي
در چند روز آينده صورت مي گيرد
بهره برداري از 2400 هكتار جنگل كاري در تهران
در صورت موافقت وزارت اقتصاد صورت مي گيرد
 انتشار اسكناس هاي 20 و 50 هزار توماني
وزيران انرژي 10 كشور عضو اكو
امروز در تهران گرد هم مي آيند
يك مسئول اعلام كرد
افزايش 10 درصدي حق بيمه شخص ثالث در سال آينده
اهداي جايزه دكتر غفاريان در جشنواره ستاره هاي فناوري
فردا در تهران انجام مي شود
برگزاري همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي
آغاز ثبت نام مرحله دوم مسكن ويژه
ثبت جهاني تهران به عنوان نخستين كلانشهر ايمن شده دنيا


مهلت 16روزه خودروسازان

خودروهاي با استاندارد يورو2 و 3 از سال آينده شماره گذاري نمي شوند

براساس مصوبه دولت شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو4 از ابتداي سال آينده ممنوع است و رئيس راهور ناجا نيز از آمادگي كامل اين نيرو براي اجراي قانون خبر داده است. بنابراين خودروسازان بايد از سال آينده خودروهاي با استاندارد يورو4 توليد نمايند.
به گزارش ايسنا، براساس مصوبه 16اسفندماه سال 90 هيات دولت كه به وزارتخانه هاي كشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي، نفت، نيرو، جهاد كشاورزي و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شد شماره گذاري خودروهاي توليد داخل از ابتداي سال 92 تنها براساس استاندارد آلايندگي يورو4 مجاز است و نيروي انتظامي مكلف است از شماره گذاري خودروهاي با استاندارد پايين تر از استاندارد ياد شده خودداري كند.
اين در حالي است كه خودروسازان چند سال قبل جدول ارتقاي استاندارد خودروهاي توليدي را كه قرار بود به صورت پله اي از استاندارد يورو2 به يورو3 و پس از آن يورو4 ارتقا يابد با اين ادعا كه هزينه ارتقاي استانداردهاي آلايندگي بالاست و اجازه دهيد با مهلتي چند ساله يكباره به يورو4 برسيم تا سال 92 به تعويق انداختند اما شنيده ها حاكي است 18 روز مانده تا آغاز سال 92 رايزني هاي گسترده خودروسازان براي تعويق مجدد مصوبه ارتقاي استانداردهاي آلايندگي خودروها به شدت ادامه دارد.
سرتيپ اسكندر مومني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در آستانه موعد اجراي اين مصوبه با اعلام آمادگي 100درصدي پليس براي اجراي قانون گفت: سال گذشته و امسال خودروها بايد با استاندارد يورو4 عرضه مي شدند و دليلي ندارد خودرويي با 18 ليتر مصرف فعاليت كند در اين شرايط لازم است وظيفه نظارتي خود را به درستي انجام دهيم.
وي افزود: لازم است در توليد خودرو، استانداردهاي لازم را درنظر گيريم و خبري شنيدم مبني بر اينكه از اوايل سال آينده قرار است سوخت يورو4 عرضه شود و از شنيدن اين خبر خوشحال شدم ما نيز ملزم هستيم مواردي كه سازمان استاندارد يا محيط زيست تاييد يا رد مي كند را اعلام كنيم و در موعد مقرر جلوي شماره گذاري خودروها را بگيريم و اميدواريم اين بار مسئولان هر دو سازمان محكم بايستند و عقب نشيني نكنند. بنابراين گزارش، محمدجواد محمدي زاده، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز چندي قبل و همزمان با هفته هواي پاك با بيان اينكه سازمان ها نمي توانند با پاسكاري به جايي برسند، افزود: طبق مصوبه دولت خودروسازان بايد تا پايان سال 91 و وزارت نفت تا پايان سال 92 به تعهداتشان عمل كنند.
وي گفت: خودروسازان نمي توانند قانون را دور بزنند و ما از سال 92 به هيچ وجه اجازه شماره گذاري خودروهاي غير يورو4 را نخواهيم داد.
وحيد نوروزي، نماينده شهرداري تهران در كميته اضطرار آلودگي هواي تهران نيز در خصوص الزام خودروسازان به رعايت استاندارد آلايندگي يورو4 از اول 92 گفت: متاسفانه اخيرا شنيديم كه خودروسازان نامه اي به وزير صنايع نوشته اند تا رعايت استاندارد آلايندگي يورو4 را كه از ابتداي سال 92 قرار بود انجام شود به تعويق بياندازند كه خوشبختانه با اظهارات اخير رئيس جمهوري در خصوص خودروسازان به نظر مي رسد به هيچ عنوان اجازه نخواهند داشت از اول فروردين ماه سال 92 خودروي يورو2 توليد كنند.
مشاور معاون ترافيك شهردار تهران افزود: مطمئنم كه وزير صنعت نيز ديگر تلاش نخواهد كرد تا فرصت بيشتري به خودروسازان بدهد تا آنها با توليد خودروهاي غيراستاندارد مرگ شهروندان را رقم بزنند.
وي با تاكيد بر اينكه 4600 نفر سالانه تنها به دليل آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2ميكرون كشته مي شوند خاطرنشان كرد: بخش عمده اي از اين آلاينده مربوط به خودروها خصوصا خودروهاي داخلي است. همچنين علي محمد شاعري، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه 16 روز مانده تا پايان سال 91 گفت: در حال حاضر 30درصد خودروهاي توليد داخل با استاندارد يورو4 توليد مي شوند، و اميدواريم كه از ابتداي سال آينده طبق مصوبه دولت باقي خودروها نيز به استاندارد يورو4 ارتقا يابند.
وي افزود: طبق طرح جامع كاهش آلودگي هوا، نيروي انتظامي موظف است شماره گذاري خودروهاي غيراستاندارد را متوقف كند كه براي اين كار نيز هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه 100درصد خودروهاي وارداتي با استاندارد يورو4 و يورو5 تطابق دارند، افزود: بيش از 50 درصد خودروها نيز تاييديه يورو4 را در سطح نمونه (TA) كسب و 30درصد توليدات انبوه نيز تاييده (COP) را دريافت كرده اند.
وي ضمن اميدواري در خصوص اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا توسط وزارت صنايع، وزارت نفت و خودروسازان، اظهار كرد: تا پايان سال جاري 50درصد سوخت كشور با استاندارد يورو4 توليد شده و در جايگاه هاي سوخت قرار مي گيرد و مابقي آن نيز تا پايان سال 92 به استاندارد يورو4 ارتقا مي يابد.
بنابراين گزارش: در حالي كه افزايش قيمت شديد خودرو در ماه هاي اخير حتي اعتراض رئيس قوه مجريه را نيز در پي داشته است و با توجه به مهلت چند ساله براي ارتقاي استانداردها به نظر مي رسد ديگر خودروسازان بهانه اي براي عدم رعايت استانداردهاي آلايندگي نداشته باشند و بهتر است كه به جاي تلاش مجدد براي تغيير مصوبه دولت وظايف تعيين شده براي خود را اجرايي كنند.
بايد منتظر ماند و ديد كه سرانجام اين بار زور خودروسازان بر سازمان هاي نظارتي خواهد چربيد يا آنكه يكبار براي هميشه پرونده توليد خودروهاي آلاينده از اول سال 92 بسته مي شود.
به نظر مي رسد اين بار دستگاه هاي نظارتي و اجرايي عزم خود را جزم كرده اند تا يكي از وظايف ذاتي خودروسازان كه همانا توجه به سلامت شهروندان و سرنشينان توليداتشان است را به طور كامل اجرايي كنند.
 


كاهش چشمگير قيمت دلار و سكه در بازار

قيمت سكه و دلار در بازار غيررسمي با كاهش چشمگيري روبرو شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، ديروز قيمت هر دلار آمريكا با 160 تومان كاهش نسبت به روز شنبه 3هزار و 480 تومان فروخته شد.
بنابراين گزارش: ساير ارزها از قبيل يورو و پوند نيز با 185 و 130 تومان كاهش به ترتيب 4هزار و 650 و 5 هزار و 550 تومان معامله مي شد.
همچنين روز گذشته قيمت انواع سكه تمام بهار جديد و قديم، نيم، ربع و گرمي با كاهش 55، 50، 30، 10 و 5هزار تومان روبرو شد كه به ترتيب يك ميليون و 370، يك ميليون و 360، 690، 445 و 315 هزار تومان معامله شد.
گزارش خبرنگار ما مي افزايد: با پايين آمدن قيمت دلار و سكه، ديروز صراف ها و دلالان فقط خريدار بودند و هيچيك حاضر به فروش دلار و سكه نبودند.
 


تصميمات جديد دولت براي حمايت از توليد و كنترل بازار

رئيس جمهور با حضور در دو جلسه وزارت صنعت و تجارت، دستورات جديدي براي حمايت از توليد و كنترل بازار شب عيد صادر كرد.
به گزارش منابع خبري، احمدي نژاد ساعت 7 صبح ديروز ابتدا در جلسه كارگروه حمايت از توليد در ساختمان الهي وزارت صنعت حضور يافت و به بررسي مشكلات خودروسازان و صنايع بزرگ پرداخت و سپس دستورات جديدي براي رفع اين مشكلات صادر كرد.
وزير صنعت و تجارت در تشريح مهمترين مصوبات كارگروه حمايت از توليد گفت: تصويب پرداخت 100 ميليارد تومان در قالب طرح صيانت از توليد يكي از مصوبات اين كارگروه بود. اين مصوبه علاوه بر تسهيلات قبلي طرح صيانت از توليد بود و هدف از آن استمرار توليد و سرمايه در گردش واحدهاي توليدي است.
وي همچنين تصويب پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي براي اتمام طرح هاي با پيشرفت فيزيكي بالا را يكي ديگر از تصميمات اين جلسه برشمرد و گفت: 188 طرح صنعتي مهر ماندگار و بيش از 4000 طرح نيمه تمام بخش صنعت و معدن مشمول اين مصوبه مي شوند كه طبق تصميم اين كارگروه قرار شد 1700 ميليارد تومان به همراه يك ميليارد و 400 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي به بخش خصوصي و همچنين 900 ميليارد تومان به همراه 500 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي به بخش دولتي، تسهيلات داده شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: دستور پرداخت ارز مبادلاتي براي تامين مواد اوليه و ملزومات مورد نياز توليد صنايع خودروسازي و ساير واحدهاي بزرگ صنعتي هم از مصوبات ديگر كارگروه حمايت از توليد بود.غضنفري همچنين با اشاره به دستور پرداخت تسهيلات ريالي مورد نياز خودروسازي از طريق بانك مركزي گفت: خودروسازان در گذشته گفته بودند اگر ارز مبادله اي و تسهيلات مورد درخواست آنها كه از ابتداي امسال مطرح شده بود پرداخت شود مي توانند با افزايش توليد و استمرار تقاضا قيمت كالاهاي خود را كاهش دهند.
وي افزود: در اين جلسه آقاي احمدي نژاد دستور پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي به خودروسازان با توجه به نوع وسيله هاي آنها را به بانك مركزي صادر كرد و بانك مركزي هم مكلف شد ارز مورد نياز خودروسازان (ايران خودرو و سايپا) را به نرخ ارز مبادله اي در اختيار خودروسازان قرار دهد.
وزير صنعت گفت: در اين جلسه وارد قيمت خودرو نشديم چرا كه اين موضوع وظيفه شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرف كنندگان است و اميدواريم آثار اين تصميم در نحوه قيمت گذاري خودرو در شوراي رقابت و سازمان حمايت پديدار شود.وي افزود: قرار شد بانك مركزي 1000 ميليارد تومان تسهيلات به خودروسازان پرداخت كند كه البته اين امر منوط به سپردن وثيقه هاي مورد اعتبار بانك مركزي از سوي خودروسازان است. غضنفري، سرعت بخشي به پرداخت تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي به واحدهاي توليدي معرفي شده و همچنين اجازه طولاني تر كردن بازپرداخت تسهيلات ارزي واحدهاي توليدي كه براي سرمايه گذاري خود از منابع حساب ذخيره ارزي استفاده كرده اند (بسته به نوع و رشته صنعتي و ميزان سرمايه گذاري) را از ديگر مصوبات اين كارگروه برشمرد.
وي افزود: يكي ديگر از مصوبات اين جلسه دستور تخصيص و پرداخت 40 ميليارد تومان براي تقويت صندوق حمايت از توليدات صنفي در سال جاري بود و هدف از آن حمايت از صنايع كوچك و متوسط است.
در عين حال عليرضا شجاعي معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، از دستور رئيس جمهور براي پرداخت 7 هزار ميليارد تومان براي اتمام 4 هزار طرح نيمه تمام صنعتي خبر داد و گفت: در صورت پرداخت مبلغ مذكور، طرح هاي كوچك، متوسط و بزرگ صنعتي عملياتي مي شود.جلسه ستاد مركزي تنظيم بازار نشست ديگري بود كه ديروز با حضور رئيس جمهور در وزارت صنعت و تجارت برگزار شد.غضنفري درباره مهمترين تصميمات اين جلسه هم گفت: مقرر شد با تمام امكانات و ظرفيت هاي موجود از 15 اسفند و به منظور كنترل بازار، نظارت ويژه بر قيمت ها انجام شود.
وزير صنعت استفاده حداكثري از ظرفيت بخش خصوصي را براي تامين كالاي مورد نياز مردم در شب عيد، يكي از مصوبات اين كارگروه اعلام كرد.
غضنفري ادامه داد: در جلسه كارگروه تنظيم بازار مصوب شد براي تامين كالاهاي اساسي، ارز كافي اختصاص يابد تا مشكلي براي عرضه و تقاضاي كالاهاي اساسي وجود نداشته باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در اين جلسه بر استفاده حداكثري از ظرفيت تشكل ها و اصناف كشور براي بازرسي و نظارت تاكيد شد.
وي افزود: اعضاي كارگروه تنظيم بازار همچنين از افزايش توليد دام با استفاده از امكانات صندوق توسعه ملي و واردات دام هاي مورد نياز حمايت كردند.
غضنفري همچنين استفاده از شبكه هاي خاص مثل تعاوني هاي كارمندي و كارگري را براي توزيع كالاهاي مورد نياز مردم، يكي ديگر از مصوبات اين كارگروه برشمرد و گفت: دسترسي همه استفاده كنندگان به كالاهاي اساسي اي كه دولت آنها را تامين مي كند، مهمترين هدف از اين مصوبه است.
 


يك مقام مسئول خبر داد

ذخيره كالاهاي اساسي ماه رمضان آينده

عضو هيأت مديره شركت پشتيباني امور دام گفت: در حال حاضر 4 ميليون تن ذخيره سازي نهاده ها و كالاهاي پروتئيني داريم و براي تأمين كالاهاي اساسي مردم براي ماه رمضان سال آينده نيز آماده ايم.
حسين دماوندي نژاد عضو هيأت مديره شركت پشتيباني امور دام در گفت وگو با ايسنا درباره وضعيت ذخيره سازي نهاده هاي دام و طيور و گوشت قرمز و مرغ اظهار كرد: ما در ماه هاي گذشته براساس تكليفي كه به شركت پشتيباني امور دام محول شده بود يكي از ايام بي نظير در ذخيره سازي نهاده هاي دام و طيور را در كشور داشتيم.
وي ادامه داد: اين موضوع درست به زمان شكل گيري شركت پشتيباني امور دام باز مي گردد كه در اساس نامه اين شركت آمده كه موظف است توليدات زير بخش دام و طيور كشور را پشتيباني كرده و در مقطعي كه توليد مازاد است شركت پشتيباني امور دام موظف به خريد مازاد عرضه بر تقاضاي بازار است.
دماوندي نژاد با بيان اين كه همچنين در مواقعي كه به دليلي كشور دچار كمبود است شركت پشتيباني امور دام موظف است براي نهاده هاي دامي تا 10 درصد و همچنين براي محصولات توليدي در زيربخش هاي دام و طيور ذخاير مطمئني در كشور ايجاد كند، گفت: شركت پشتيباني امور دام با وجود اين كه در صدر شركت هاي گروه يك واگذاري به بخش خصوصي است ولي توانسته است توليدات داخلي را در زمان مناسب خريداري و در زمينه گوشت و مرغ امروز در شرايطي قرار گرفته است كه ذخاير زيادي دارد.
به گفته وي، در حال حاضر نيز روند ذخيره سازي فزاينده، بي سابقه و در جهت ايجاد آرامش در بازار مصرف است.
دماوندي نژاد با تأكيد بر اين كه ذخاير مطمئني در گوشت مرغ و گوشت قرمز انجام شده درباره وضعيت تخم مرغ نيز بيان كرد: زمينه تخم مرغ با تشكل ها و واحدهاي صنفي توليد كنندگان تخم مرغ توافقات زيادي انجام شده و در حالي كه همه ساله شاهد افزايش قيمت تخم مرغ در فصول سرد بوده ايم امروز تخم مرغ با قيمت مناسب عرضه مي شود.
اين عضو هيأت مديره شركت پشتيباني امور دام با اعلام خبر فوق بيان كرد: با توليد كالاهاي پروتئيني در كشور هيچ نگراني وجود ندارد و با توجه به سطح مناسب قيمت ها مشاهده مي كنيم توليد كنندگان نيز توليدات خود را كه مورد نياز است به بازار رسانده اند.
وي ادامه داد: با توجه به سياست هايي كه در زمينه تأمين نهاده ها و توليد محصولات زير بخش دام و طيور انجام شده با هيچ مشكلي مواجه نخواهيم شد و در حال حاضر تمام نيازهاي ايام پاياني سال تأمين شده است.
دماوندي نژاد با تأكيد بر اين كه در حال حاضر براي تأمين نيازهاي مردم براي ماه رمضان سال 92 نيز خود را آماده كرده ايم خاطرنشان كرد: با تفاهماتي كه با بخش خصوصي در اين زمينه انجام شده در ماه مبارك سال آينده هيچ كمبودي در تأمين كالاهاي پروتئيني نخواهيم داشت.
 


كوتاه اقتصادي

¤ حجم مبادلات ايران و چين از 45 ميليارد دلار در سال 2011 به 37 ميليارد دلار در سال 2012 كاهش يافته است. اسدالله عسگراولادي، رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با بيان مطلب بالا افزود: اين در حالي است كه در برنامه ريزي هاي انجام شده مقرر شده بود حجم مبادلات بين ايران و چين در سال 2014 به 50 هزار ميليارد دلار برسد. اين سير نزولي در حجم مبادلات دست يافتن به هدف مورد نظر را با مشكل روبه رو كرده است. وي در ادامه مهم ترين مانع رسيدن به اين هدف را مشكلات بانكي بين دو كشور اعلام و تشريح كرد: اتاق مشترك براي مهار مشكلات موجود تلاش هاي بسياري كرده در حالي كه هنوز مشكلات بانكي چشم گيري در اين ميان ديده مي شود.
¤ پس از خصوصي سازي شركت مخابرات ايران 896 هزار شماره تلفن در استان تهران داير شد كه با احتساب شماره هاي مذكور دايري تلفن در اين استان 5/14 درصد رشد يافته است. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، هم اكنون 7 ميليون و 273 هزار شماره تلفن در استان تهران مشغول به كار است. اين در حالي است كه در سال 88، 6 ميليون و 376 هزار شماره تلفن در اين استان مشغول بكار بوده است. همچنين ضريب نفوذ تلفن ثابت در اين استان از 39/44 درصد به 09/49 درصد رسيد كه اين آمار بيانگر رشد 11 درصد ضريب نفوذ استان تهران است.
¤ دبير اتحاديه بارفروشان با بيان اينكه عدم تخصيص ارز مرجع دليل گراني موز است، گفت: قيمت پياز در بازار كاهش يافته و هفته آينده با ورود از بندر عباس بيشتر كاهش مي يابد. علي حاج فتحعلي اظهار داشت: به دليل عدم اختصاص ارز مرجع براي واردات موز، قيمت در ميادين به كيلويي 5/3 و در بازار به بيش از 4 هزار تومان رسيده است. حاج فتحعلي همچنين با اشاره به كاهش قيمت پياز در بازار گفت: قيمت اين محصول به دليل جلوگيري از صادرات پيله وري آن به كشور عراق كاهش يافته و در هفته آينده با ورود پياز منطقه بندرعباس به بازار قيمت آن افت بيشتري خواهد داشت.
¤ در سومين دو سالانه جوايز فناوري ايران، همراه اول به عنوان برترين اپراتور تلفن همراه ايران معرفي شد.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، در مراسم سومين دوره جوايز فناوري ايران (ايتا) از همراه اول با اهداي تنديس ويژه تقدير شد.اپراتور اول تلفن همراه كشور كه در دوره دوم ايتا نيز به عنوان برترين اپراتور تلفن همراه كشور معرفي شده بود. در جشنواره ايتا كه بصورت دو سالانه برگزار مي شود، برترين هاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران توسط كاربران و به صورت آنلاين انتخاب مي شوند. رأي گيري مردمي در اين جشنواره از 23 بهمن ماه آغاز شد و تا دهم اسفند ماه ادامه داشت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2200، 2266، 2260 الي 2264، 2228، 2229، 2610 الي 2613 و 2280 الي 2283 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


در چند روز آينده صورت مي گيرد

بهره برداري از 2400 هكتار جنگل كاري در تهران

مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران از بهره برداري 2400 هكتار جنگل كاري در قالب كمربند سبز شهر تهران همزمان با روز درختكاري خبر داد.
علي محمد مختاري در نشست خبري خود با اشاره به اينكه همزمان در روز درختكاري 2400 هكتار جنگل كاري به بهره برداري خواهد رسيد، گفت: اين طرح در قالب كمربندي سبز شهر تهران به بهره برداري خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: همزمان با روز درخت كاري و 16 اسفند يك ميليون نهال در 123 بوستان بين شهروندان تهراني توزيع خواهد شد.
مختاري بيان داشت: از 3 ماه قبل توزيع 7 ميليون نهال آغاز شده و اين در حالي است كه 2 ميليون نهال به منازل شهروندان اختصاص يافته است.
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران خاطرنشان كرد: در حال حاضر سرانه فضاي سبز شهر تهران براي هر شهروند به 15 متر رسيده كه اين استاندارد بين المللي است، ضمن اينكه ايده آل ما در بخش سرانه فضاي سبز 25 متر است.
وي خاطرنشان كرد: به دليل بافت فرسوده مناطق 10، 7، 11 و 17 امكان درخت كاري در اين مناطق وجود ندارد.
مختاري تصريح كرد: در حال حاضر بيش از 2 هزار پارك در تهران ايجاد شده است.
مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران ادامه داد: با مشاركت شهروندان تهراني كه حمايت ويژه اي را از فضاي سبز شهر تهران دارند در آينده نزديك فضاي سبز در تهران گسترش پيدا خواهد كرد.
مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران اضافه كرد: حدود 5 ميليون پياز لاله نيز در معابر و حاشيه بزرگراه ها كاشته شده است كه از 15 فروردين و با نزولات باراني شهر زيباي تهران زيباتر از حالا خواهد شد.
مختاري از تسهيلات ويژه شهرداري براي مسافران نوروزي خبر داد و گفت: بنا داريم در پارك هاي ورودي شهر تهران چادرهايي را تهيه كنيم تا مسافراني كه به شهر تهران مي آيند روزهاي خوبي را سپري كنند.
 


در صورت موافقت وزارت اقتصاد صورت مي گيرد

 انتشار اسكناس هاي 20 و 50 هزار توماني

رئيس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي از انتشار اسكناس هاي 20 و 50 هزار توماني در صورت موافقت وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: نياز به اسكناس 20 هزار توماني توسط بانك مركزي اعلام شده و جامعه به شرايطي رسيده كه نياز به اين اسكناس درشت دارد.
مجيد صنيعي ديروز در نشست خبري در مورد انتشار اسكناس هاي جديد و درشت توسط اين بانك و توقف انتشار چك پول 50 هزار توماني گفت: طرح هايي براي انتشار اسكناس هاي 20 هزار توماني و 50 هزار توماني آماده شده كه در صورت موافقت و نهايي شدن آن و اخذ مجوز چاپ و انتشار به ترتيب وارد بازار خواهد شد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه آخرين اسكناس درشت چاپ شده توسط اين بانك 10 هزار توماني است، اگر قرار باشد اسكناس جديد وارد بازار شود، در ابتدا اسكناس 20 هزار توماني و پس از آن اسكناس 50 هزار توماني در صورت موافقت وزارت اقتصاد خواهد بود.
وي گفت: بانك مركزي به دنبال رفرم پولي است. سال هاي 86 و 87 رفرم پولي را به صورت مستمر پيگيري كرديم. ارزش پول ملي به مراتب كاهش يافته و ضعيف شده است، به همين دليل به سمت ساماندهي نظام هاي پرداخت مي رويم.
همچنين رضا قياسوند مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي در اين نشست افزود: 400 ميليارد ريال قطعه اسكناس نو از 500 تا پنج هزار توماني در تهران و دو برابر اين رقم در شهرستان ها توزيع مي شود.
وي با اشاره به افزايش پرداختها در ماه هاي پاياني سال افزود: موضوع انتشار اسكناس مسكوك و ايران چك فعاليتي مستمر است كه براساس ماده 11 قانون پولي و بانكي بايد توسط بانك مركزي انجام شود.
به گفته وي، بانك مركزي در شهرستانها از طريق ناظران پولي مسائل مالي را رصد كرده و در تهران از طريق ناظران پولي اداره نشر اسكناس و خزانه اين امر پيگيري مي شود تا كمبود در كشور نداشته باشيم.
به گفته وي، بانك مركزي در يكي دو روز آينده 50 شعبه منتخب توزيع كننده اسكناس نو توسط بانك هاي ملي و تجارت را معرفي مي كند.
قياسوند تصريح كرد: كاهش سرانه اسكناس به دليل حذف اسكناسهاي 100، 200 و 500 ريالي بوده است و اميدواريم با ورود اسكناسهاي درشت سرانه اسكناس دركشور به 90 برگ برسد.
بنابراين گزارش: ناصر حكيمي مدير كل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي هم افزود: با واريز عيدانه در تاريخ ششم اسفند ماه سال جاري، 63 ميليون تراكنش در يك روز انجام شد.
وي اظهار كرد: اين در حاليست كه اين رقم روز شنبه كه روزي عادي بوده 25 ميليون تراكنش در شبكه بانكي و 22 ميليون در شبكه شاپرك بوده است.وي با اشاره به تغييرات پردازشي در شبكه بانكي به لحاظ سيستمي و مديريتي گفت: متوسط تعداد تراكنش ها تا 13 اسفند ماه 70 تا 75 درصد رشد يافته است.به گفته وي، ضمن آن كه تعداد تراكنش ها روي خودپردازها 40 درصد و بر روي مركز شتاب 60 درصد است.
حكيمي تصريح كرد: 52 درصد كل تراكنش ها توسط پايانه هاي فروش، 40 درصد از طريق خودپردازها، 5 درصد اينترنتي و 3 درصد از طريق موبايل و تلفن ثابت انجام مي شود.
مدير كل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي گفت: دو تا سه درصد از ارزش مبادلات روز در تراكنش ها مربوط برداشت وجه است و 40 درصد از حجم مبالغ تراكنش ها مربوط به انتقالي ها است.
وي سهم برداشت نقدي اسكناس و ايران چك ها را در تراكنش ها دو تا سه درصد اعلام كرد و افزود: اين ميزان از لحاظ ارزش 25 درصد تراكنش ها را تشكيل مي دهد.
 


وزيران انرژي 10 كشور عضو اكو

امروز در تهران گرد هم مي آيند

سومين نشست وزيران انرژي و نفت كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) به مدت سه روز از امروز در تهران آغاز به كار مي كند.
وحيد شعباني دبير كميته ملي انرژي معاون و محيط زيست اكو در گفت وگو با شانا تصريح كرد: سومين نشست وزيران انرژي و نفت اكو با حضور وزيران انرژي و نفت، مقام هاي ارشد و كارشناسان عضو اين سازمان آغاز به كار مي كند.
وي افزود: دو روز نخست اين نشست (14 و 15 اسفند) با حضور مقام هاي ارشد عضو اكو برگزار خواهد شد و مسائل مطرح شده در اين نشست ها در روز پاياني (16 اسفند) به نشست وزيران انرژي و نفت كشورهاي عضو ابلاغ مي شود.
شعباني تصريح كرد: بررسي منشور انرژي اكو نيز يكي از مهم ترين موضوع هايي است كه در دستور كار سومين نشست وزيران انرژي و نفت كشورهاي عضو اكو قرار مي گيرد.
به گفته اين كارشناس وزارت نفت، قرار است پيش نويس منشور انرژي در نشست مقام هاي ارشد اكو با در نظر گرفتن ديدگاه ديگر كشورهاي عضو بررسي و در نشست نهايي وزيران انرژي و نفت در روز پاياني ابلاغ شود.
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران 9 خرداد امسال در نشست مشترك با محمد يحيي معروفي، دبير كل سازمان اقتصادي اكو از ارائه پيشنهاد براي تهيه منشور انرژي ميان كشورهاي عضو اكو خبر داده بود.
رستم قاسمي گفته بود: پيش نويس اين منشور از سوي مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي ( كه يكي از بزرگ ترين مراكز تحقيقاتي منطقه در حوزه انرژي است) با همكاري سازمان اقتصادي اكو پيش از برگزاري نشست آتي كنفرانس وزراي انرژي اين سازمان، تهيه مي شود.
شعباني همچنين اعلام كرد: ايجاد مركز آموزش نفت و گاز اكو در تهران نيز يكي از طرح هاي پيشنهادي است كه از سوي ايران در سومين نشست وزيران انرژي و نفت اكو مطرح خواهد شد.
وي با اشاره به دعوت از اتاق هاي بازرگاني كشورهاي عضو اكو در نشست وزيران نفت و انرژي اكو در تهران، گفت: بررسي ساز و كارهاي تأمين مالي در حوزه انرژي، همكاري بخش هاي خصوصي، همكاري ها، بررسي مباحث برق و نيرو نيز در دستور كار اين نشست قرار خواهد داشت.
شعباني افزود: براي افزايش كارآيي نتايج سومين نشست انرژي و نفت كشورهاي عضو اكو، بحث هاي دو جانبه با نمايندگان ارشد كشورهاي عضو در حاشيه اين نشست در نظر گرفته شده است.
اين كارشناس معاونت امور بين الملل در پايان يادآور شد: مسائلي مانند تبادل اطلاعات در حوزه انرژي، ترغيب شركت هاي خصوصي تركيه براي ورود به سرمايه گذاري در بخش هاي نفت و گاز، توسعه تجارت محصولات پتروشيمي با كشورهاي همسايه، توسعه همكاري هاي بخش خصوصي كشورهاي عضو براي سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي، مسائل آموزشي، توسعه همكاري در بخش انرژي نو و تجديدپذير نيز مي تواند در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار گيرد.برپايه اين گزارش، سازمان همكاري اقتصادي (اكو) در ابتدا بامشاركت سه كشور ايران، تركيه و پاكستان براساس معاهده ازمير و با هدف بالا بردن سطح زندگي اقتصادي مردم منطقه در سال 1984 تأسيس شد.
كشورهاي افغانستان، تاجيكستان، آذربايجان، ازبكستان، تركمنستان، قزاقستان و قرقيزستان در سال 1992 به اين سازمان پيوستند. از جمله اهداف ديگر سازمان، گسترش تجارت منطقه اي و فرا منطقه اي و همچنين تلاش براي ادغام تجارت كشورهاي منطقه با تجارت جهاني است.
 


يك مسئول اعلام كرد

افزايش 10 درصدي حق بيمه شخص ثالث در سال آينده

ميزان افزايش حق بيمه شخص ثالث در سال 92 اعلام شد.
مدير عامل بيمه ايران با اشاره به افزايش 6/20 درصدي نرخ ديه از سوي قوه قضائيه براي سال 92 گفت: صنعت بيمه براي رعايت حال مردم تنها 10 درصد حق بيمه هاي شخص ثالث را افزايش مي دهد.
جواد سهاميان مقدم در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه نرخ ديه كامل در سال جاري 94ميليون و براي ماه هاي حرام 126 ميليون در نظر گرفته شده بود گفت: سال گذشته نيز با توجه به افزايش 50 درصدي نرخ ديه حق بيمه هاي شخص ثالث 25 درصد افزايش يافت و امسال نيز با توجه به افزايش 20 درصدي نرخ ديه تنها 10 درصد حق بيمه ها افزايش خواهد يافت.
وي خاطر نشان كرد كه صنعت بيمه براي همراهي با مردم و اين كه آنها بتوانند حق بيمه شخص ثالث خود را پرداخت كنند اين تخفيف را سال گذشته و امسال در نظر گرفته است.
مدير عامل بيمه ايران از مردم خواست تا با توجه به تعطيلات نوروزي و افزايش سفرها نسبت به تكميل و يا خريداري بيمه نامه هاي جديد اقدام كنند چرا كه اگر حادثه اي پيش بيايد ديه يك نفر 114 ميليون خواهد بود و اگر در ماه حرام اين حادثه اتفاق بيفتد 152 ميليون تومان بايد پرداخت كنند كه اين مبلغ براي مردم سنگين خواهد بود.
سهاميان مقدم با اشاره به اين كه شركت متبوعش براي واحدهاي دولتي و غير دولتي تقسيط پرداخت حق بيمه را در نظر گرفته است گفت: در صورتي كه كاركنان واحدهاي دولتي و يا غير دولتي از سوي ذيحسابان و يا واحد مالي و يا حسابداري گواهي بياورند كه مي توانند اقساط را پرداخت كنند ما حق بيمه آن ها را تقسيط خواهيم كرد تا بتوانند به راحتي اين بيمه نامه را براي خودروهاي خود خريداري كنند.
 


اهداي جايزه دكتر غفاريان در جشنواره ستاره هاي فناوري

به پيشنهاد رياست جمهوري، جايزه دكتر غفاريان از دوره پنجم در جشنواره ستاره هاي فناوري ايران اعطاء مي شود.
به گزارش ستاد خبري جشنواره ستاره هاي فناوري، معاونت نوسازي و تحول اداري رياست جمهوري پيشنهاد داد كه به منظور جاودانه كردن ياد و خاطره دانشمند فقيد دكتر غفاريان، جايزه اي ويژه تحت عنوان «جايزه دكتر غفاريان» به برترين هاي فناوري كشور اعطاء شود.
براساس اين پيشنهاد و با توافق خانواده دكتر غفاريان مقرر شد تا در دوره هاي بعدي جشنواره ستاره هاي فناوري يكي از جوايز ستاره هاي فناوري با عنوان جايزه دكتر غفاريان ثبت و به ستاره هاي آي تي كشور اهدا شود.
 


فردا در تهران انجام مي شود

برگزاري همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي

مشاور وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برگزاري همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي گفت: اين همايش با سخنراني 2 وزير و برگزاري سه پانل انجام خواهد شد.
قاسم محمدي در نشست خبري همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي با بيان اينكه از يك سال پيش كميته استراتژي مقابله با تحريم در وزارت امور اقتصادي و دارايي و به رياست وزير تشكيل شده، اظهار داشت: در اين كميته راهبردهايي در قالب كارگروه هايي متعدد براي جلوگيري از تبعات تحريم در نظر گرفته شده است.
مشاور وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: در اين كميته كارهاي بسيار خوبي صورت گرفته كه گزارشات آن توسط وزير به رئيس جمهور ارائه شده است.
دبير همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي در مورد اهداف برگزاري اين همايش گفت: هدف اول، تطابق دادن يا سازگار كردن مردم با شرايط تحريم و اقتصاد مقاومتي به وسيله توضيح كامل در مورد شرايط و فرهنگ سازي براي تغيير رفتار مردم است.
وي ادامه داد: هدف دوم از برگزاري اين همايش، وحدت بخشي ميان مردم و مسئولان براي رسيدن به فهم واحد در مورد تبعات تحريم و هدف سوم، متمايز ساختن جنبه هاي فردي است، به اين معنا كه تحريم و مقابله با آن بايد مردمي شود.
وي در مورد جزئيات برگزاري همايش گفت: همايش روز سه شنبه 15 اسفند ماه با حضور دو تن از وزراء، معاونان رئيس جمهور و برخي نمايندگان مجلس برگزار مي شود.
محمدي تصريح كرد: همچنين در بخش دوم همايش، 3 پانل تخصصي با موضوعات رسانه هاي مجازي و اقتصاد مقاومتي، مطبوعات و اقتصاد مقاومتي و ارتباطات، روابط عمومي و اقتصاد مقاومتي برگزار مي شود.
 


آغاز ثبت نام مرحله دوم مسكن ويژه

مدير كل اداره راه و شهرسازي استان تهران از آغاز ثبت نام مرحله دوم مسكن ويژه تهران خبر داد.
فريبرز واحدي در گفت وگو با ايسنا گفت: متقاضيان مرحله دوم ثبت نام مسكن ويژه مي توانند باواريز مبلغ مرحله اول و دوم در فهرست خريداران مرحله اول قرار گيرند.
وي همچنين اظهار كرد: كساني كه متقاضي خريد واحدهاي سايت تهرانسر مسكن ويژه هستند، در صورت واجد شرايط بودن مي توانند با واريز مبلغ 20 ميليون تومان براي هر مرحله ثبت نام كنند و در فهرست خريداران سايت مسكن ويژه قرار گيرند.
وي درباره آخرين وضعيت سايت آتي شهر مسكن ويژه گفت: توافق نامه هايي با شهرداري در حال انجام است و در حال مبادله زمين هستيم.
واحدي تصريح كرد: پس از نهايي شدن قيمت زمين و قبل از پايان سال شرايط ثبت نام در سايت آتي شهر مسكن ويژه اعلام مي شود.
 


ثبت جهاني تهران به عنوان نخستين كلانشهر ايمن شده دنيا


كلانشهر تهران، پايتخت ايران صبح ديروز با حضور نمايندگاني از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شهرداري، پليس راهور ناجا و دانشگاههاي علوم پزشكي و شهيد بهشتي به عنوان نخستين كلانشهر ايمن شده دنيا ثبت جهاني شد.
در اين برنامه كه در تالار ايران زمين برگزار شد مناطق 6، 7، 8، 9، 11، 12، 17، 19 و نهايتاً شهر تهران به عنوان نخستين كلانشهر جهان به شبكه جهاني جوامع ايمن پيوستند.براساس اين گزارش، سازمان جهاني بهداشت شش شاخص شامل تشكيلات مبتني بر مشاركت همه بخش ها، اجراي برنامه هاي ايمني براي هر دو جنس در تمام موقعيت ها، برنامه ريزي براي گروه هاي آسيب پذير، در اختيار گذاشتن الگوي اپيدميولوژيك حوادث، ارزيابي برنامه و مشاركت در شبكه هاي ايمني ملي و بين المللي را براي جامعه ايمن تعريف كرده بود كه كلانشهر تهران توانست با استانداردسازي تمامي موارد ياد شده به عنوان نخستين كلانشهر ايمن شده دنيا ثبت شود.تاكنون 24 شهر و شهرستان كشور به جامعه ايمن جهاني پيوسته است و پس از كشور چين، تهران به عنوان نخستين كلانشهر از نظر ثبت جوامع ايمن به جهانيان معرفي شد.
بنابراين گزارش، طرح جامعه ايمن متكي بر مشاركت شهروندان و همكاري مديران شهر است كه در آن شاخص هايي براي يك جامعه ايمن در نظر گرفته شده و براساس اين شاخص ها و با رسيدن به آنها جامعه مورد نظر ايجاد و به شبكه جهاني جوامع ايمن مي پيوندد.
گسترش برنامه جامعه ايمن در سطوح ملي و بين المللي، اولويت اصلي حوزه پيشگيري از حوادث است و برنامه جامعه ايمن در ايران، از سال 1375 در پنج شهرستان بصورت آزمايشي آغاز شده بود.
در سال 1386 در شانزدهمين كنفرانس بين المللي جامعه ايمن كه به ميزباني ايران برگزار شد، شهرستان كاشمر از استان خراسان رضوي به عنوان يكصد و پانزدهمين عضو به شبكه بين المللي جامعه ايمن پيوست.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10