(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 اسفند  1391 - شماره 20446

آغاز محاكمه 94 مخالف امير امارات در دادگاه ابوظبي
افغاني هاي معترض خواستار خروج اشغالگران شدند
حمل نمادين تابوت شهدا در اعتراض به جنايات آل خليفه
واكنش رهبران شيعه پاكستان به انفجارهاي خونين كراچي
شغل نان و آب دار!
در سفر جان كري به رياض مطرح شد
 آمريكا براي حل بحران داخلي خود از عربستان وام مي گيرد
اعتراض گسترده مسلمانان
به هتك حرمت قرآن كريم از سوي افسر صهيونيست
اعزام مستشاران تازه نفس اروپا
براي آموزش مخالفان بشار اسد
تداوم درگيري پليس مصر و آشوب طلبان
در شهر پورت سعيد
گسترش درگيري هاي خونين در پايتخت بنگلادش
تظاهرات ضد دولتي سراسر بلغارستان را فرا گرفت
توطئه تازه طارق الهاشمي عليه مالكي
 وزيران فهرست العراقيه از كابينه خارج شوند


آغاز محاكمه 94 مخالف امير امارات در دادگاه ابوظبي

امارات متحده عربي محاكمه 94 فعال سياسي را به اتهام تلاش براي براندازي رژيم در ابوظبي آغاز كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «الراي»، محاكمه 94 نفر كه اغلب آنها از اتباع امارات هستند روز دوشنبه به اتهام تلاش براي براندازي حكومت در پشت درهاي بسته در ابوظبي برگزار شد. براساس اين گزارش، در فهرست متهمان تعدادي از قضات، دانشگاهيان، وكلا و رهبران جريان هاي دانشجويي اماراتي ديده مي شوند.اين افراد كه متهم به تلاش براي ايجاد سازماني وابسته به اخوان المسلمين در امارات هستند، سال گذشته به اتهام فعاليت هاي سياسي مشكوك بازداشت شده بودند.دادگاه امارات اين افراد را متهم كرده است كه با استفاده از ابزارهاي ارتباط جمعي و شبكه هاي اجتماعي، مردم را به براندازي حكومت و خاندان پادشاهي تحريك كرده اند. گفته مي شود دولت امارات از حضور هيئت بين المللي به عنوان ناظر در دادگاه اين متهمان جلوگيري و در پشت درهاي بسته آنها را محاكمه كرده است.
 


افغاني هاي معترض خواستار خروج اشغالگران شدند

صدها تن از مردم افغانستان با برگزاري تظاهرات در شرق اين كشور، خروج فوري نيروهاي آمريكايي را از افغانستان خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز صدها تن از شهروندان و دانشجويان افغانستان در استان ننگرهار تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كردند. تظاهركنندگان خشمگين شاهراه كابل-جلال آباد را ساعت ها بستند و كشتار كودكان، زنان و غيرنظاميان افغان به دست نيروهاي آمريكايي و ناتو را محكوم كردند و از دولت و مجلس افغانستان خواستند با اين مسئله برخورد جدي بكنند. مردم در اين تظاهرات همچنين، خروج فوري نيروهاي آمريكايي را خواستار شدند.شماري از تظاهركنندگان در گفت و گو با خبرنگاران قتل يك كودك افغان كه اخيرا به دست نيروهاي ويژه آمريكايي در استان «وردك» صورت گرفت را به شدت محكوم كردند.
 


حمل نمادين تابوت شهدا در اعتراض به جنايات آل خليفه

سازمان ديدبان حقوق بشر از دستگاه قضايي آل خليفه به دليل محاكمه نكردن عاملان قتل شهروندان بحريني به شدت انتقاد كرد.
ديدبان حقوق بشر همچنين اعلام كرد دستگاه قضايي بحرين تنها پرونده هايي را دنبال مي كند كه به محكوميت فعالان مخالف رژيم منجر مي شود. مسئول ديدبان حقوق بشر با اشاره به اينكه بازداشت كودكان در بحرين همچنان ادامه دارد افزود، رژيم بحرين بين كودكان و سالخوردگان تفاوتي قائل نمي شود و مجازات گروهي شامل همه مي شود.
در عكس كودكان و نوجوانان بحريني را نشان مي دهد كه با حمل نمادين تابوت شهداي اين كشور از آل خليفه خواستند دست از جنايت بيشتر نسبت به كودكان بردارد و پيكر شهيد محمود الجزايري جوان 20 ساله بحريني را به خانواده اش تحويل دهند.
 


واكنش رهبران شيعه پاكستان به انفجارهاي خونين كراچي

رهبران شيعه پاكستان در واكنش به انفجارهاي خونين كراچي دو روز به دولت اسلام آباد براي برخورد جدي با تروريست ها مهلت داده و اعلام كردند در غير اين صورت دست به تظاهرات سراسري مي زنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، فرماندهان پليس كراچي گفتند عصر يكشنبه تروريست ها دست به انفجار دو بمب قوي در محله شيعه نشين «عباس» كراچي زدند؛ ابتدا يك خودروي ون به شيوه كنترل از راه دور منفجر شد؛ سپس فردي كه مواد منفجره به همراه خود داشت، آن را در يك ساختمان مسكوني منفجر كرد. بمب دوم حاوي 150كيلوگرم مواد منفجره و مواد آتش زا بوده و به همين خاطر، پس از انفجار آتش سوزي گسترده اي رخ داده است. اين انفجار دو ساختمان و 150مغازه را به آتش كشيد. شمار نهايي جان باختگان اين دو انفجار 55 تن و مجروحان نيز 150نفر اعلام شده است. «آصف علي زرداري» رئيس جمهور و «راجا پرويز اشرف» نخست وزير پاكستان اين حمله تروريستي را محكوم كردند. شمار زيادي از اين كشته ها و زخمي ها زن و كودك هستند.
هرچند هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته، ولي اين حمله احتمالاً كارگروه تندروي «لشكر جهنگوي» بوده است.
كراچي و شهرهاي پرجمعيت مركزي و جنوبي پاكستان محل فعاليت ضد شيعي جريان هاي وهابي است.
مهلت دو روزه
در پي واقعه كراچي، رهبران شيعه پاكستان به دولت دو روز مهلت دادند عمليات گسترده عليه تروريست ها را در كراچي آغاز كند.
رهبران شيعه پاكستان از جمله «مولانا علي انور جعفري»، «علامه صادق رضا تقوي»، «علامه ناظر عباسي» و «علامه جعفر سبحاني» طي يك كنفرانس خبري مشترك در كراچي، انفجار در اين شهر را نتيجه جنگ فرقه اي ميان شيعه و سني ندانستند.
علامه ناظر عباس در اين كنفرانس خبري گفت: سياستمداران به جاي طفره رفتن از مسئوليت و مقصر دانستن يكديگر، به فكر اقدامات عملي براي برقراري امنيت در كراچي باشند. وي افزود: دولت در حل بحران كراچي شكست خورده است و به نظر نمي رسد براي سر و سامان دادن به اوضاع اين شهر جدي باشد.
ناظر عباس تأكيد كرد: ميان شيعيان و اهل سنت هماهنگي كامل وجود دارد، بنابراين نمي توان به بهانه ايجاد تفرقه از عمليات عليه تروريست ها خودداري كرد.
رهبران شيعه تأكيد كردند كه اگر تا روز پنجشنبه (پس فردا) عمليات سراسري عليه ترورهاي هدفمند و حملات تروريستي در كراچي انجام نشود، مردم با برپايي تظاهرات در كل كشور دولت را مجبور به تأمين امنيت كراچي مي كنند.
طي ماه هاي دي و بهمن تروريست هاي جهنگوي با ترتيب دادن دو انفجار در كويته بيش از 180نفر را كشتند كه بيشتر آنها شيعه بودند. اين حملات اعتراض گسترده ملي و منطقه اي را عليه دولت اسلام آباد در پي داشت.
 


شغل نان و آب دار!

آيا مي دانيد به چه دليل سياستمداران اروپايي براي واردشدن به دم و دستگاه اداري اتحاديه اروپا سر و دست مي شكنند؟ به خاطر آن كه در 50 سالگي بازنشسته شوند، آن هم با يك حقوق ماهيانه 9000 يورويي!
آن طور كه در سايت «آلترانفو» مي خوانيم، در سال جاري 340 كارمند اتحاديه اروپا پيش از موعد در 50 سالگي بازنشسته شده اند، در حالي كه حقوق ماهيانه اي كه براي شان درنظر گرفته شده 9000 يورو ناقابل است! دليل اين بازنشستگي پيش از موعد هم ظاهرا كمك به جذب كارمندان جديد از بين اعضاي جديد اتحاديه اروپا مثل لهستان، مالت، كشورهاي اروپاي شرقي و... است. به همين دليل هم، اعضاي قديمي تر اتحاديه پول كلاني دريافت مي كنند تا راه براي تازه واردها باز شود. حالا، فكر مي كنيد شهروندان اروپايي در اين مورد چه فكر مي كنند؟ در واقع، اروپايي ها تكنوكرات هاي اتحاديه اروپا را يك «مافيا»ي واقعي مي دانند كه بابت تصويب چند تا قانون پول هاي هنگفتي به جيب مي زنند! مي گويند، حتي پرشانس ترين نمايندگان پارلمان هاي ملي هم كه رقم «سايرمزايا» يشان كلي «صفر» مي خورد، يك سوم اين مبلغ را هم نمي گيرند! دليلش هم واضح است. از ديد شهروندان اروپايي، هيچ كس در اتحاديه اروپا حساب پس نمي دهد! و اين «بازنشستگي طلايي» هم مثل اين مي ماند كه به هر بازنشسته يك «چك سفيد» بدهي. چرا كه، خيلي ها هم هستند كه مثل «راجر گراس»، منشي ديوان عدالت اروپا، كه 12هزارو500 يورو ماهانه حقوق بازنشستگي دارند! و يا «پرنيلاليند»، قاضي اين ديوان كه 12هزار و 900 يورو برايش حقوق ماهيانه تعيين شده! و يا بازهم «روئيز خارابوكولومر»، دادستان كل كه با 14هزار يورو ماهيانه اش كلي خوشحال است و... حقيقتا كه باورنكردني است! نه تنها رقم دريافت ماهيانه اين افراد سر به فلك مي كشد، بلكه 5/15 سال كار براي بازنشسته شدن شان كافي است، در حالي كه شهروند عادي اروپا بايد 40 سال تمام (و به زودي 42 سال) جان بكند! حالا، بايد گفت كه آن وقتها اين بازنشستگي هاي طلايي فقط مختص اعضاي كميسيون اروپا بود، اما به مرور زمان ارتشي از كاركنان اتحاديه اروپا - از قاضي گرفته تا حقوقدان، منشي دادگاه، كنترل چي، ميانجي و... هم به آنها اضافه شدند، و تازه، پول «قلنبه»اي هم براي شان در نظرگرفته شده كه موقع بازنشستگي دريافت مي كنند! و همه اينها هم از جيب ماليات دهندگان...
¤ سرويس خارجي كيهان
 


در سفر جان كري به رياض مطرح شد

آمريكا براي حل بحران داخلي خود از عربستان وام مي گيرد

وزير خارجه آمريكا با هدف گرفتن وام از رياض براي حل بحران داخلي خود و گسترش روابط تجاري و افزايش همكاري هاي اقتصادي در رياض با سران عربستان ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «جان كري» وزير خارجه آمريكا در ادامه سفر خاورميانه اي خود، روز دوشنبه وارد عربستان شد و با وليعهد و وزير خارجه عربستان ملاقات كرد.
براساس اين گزارش، جان كري در ديدار با شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» وليعهد عربستان در كاخ «اليمامه» در رياض، پيام باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به ملك عبدالله پادشاه عربستان را تقديم وي كرد. به گزارش روزنامه «الرياض» در اين ديدار طرفين در خصوص مسائل منطقه اي و بين المللي به بحث و تبادل نظر پرداختند در اين ديدار همچنين وزير خارجه عربستان و سفير آمريكا در رياض حضور داشتند و بر اتخاذ مواضع مشترك در خصوص تحولات جهاني تأكيد شد.
وزير خارجه آمريكا كه كشورش با بحران مالي و كاهش بودجه بي سابقه اي مواجه است، تنها راه حل خروج از بحران فعلي را متوسل شدن به هم پيمانان ثروتمند عرب خود در حاشيه خليج فارس مي داند.
گفته مي شود در اين راستا، كاخ سفيد براي غلبه بر محدوديت بودجه از طرف نمايندگان سنا، درخواست وام هاي چند ميليارد دلاري از عربستان كرده است.
اين در حالي است كه جان كري در نخستين سفر خود به خاورميانه به عنوان وزير خارجه آمريكا در سفر دو روزه خود به عربستان تلاش كرد تا با شخصيت هاي متنفذ در زمينه اقتصادي رايزني كند.
 


اعتراض گسترده مسلمانان

به هتك حرمت قرآن كريم از سوي افسر صهيونيست

سرويس خارجي ـ
جنبش ها، شخصيت ها و مقامات مختلف فلسطيني اقدام پليس رژيم صهيونيستي در هتك حرمت به قرآن كريم را محكوم و از امت اسلامي و عربي خواستند در قبال اين جنايت سكوت نكنند.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بي حرمتي افسر صهيونيستي به قرآن كريم و حمله وحشيانه به دانش آموزان هنگام مطالعه قرآن را به شدت محكوم كرده و اين اقدام را جنايتي بي شرمانه خواند. عزت الرشق عضو دفتر سياسي حماس اظهار داشت، اين اقدام نشان از انحطاط و فساد اخلاقي صهيونيست ها دارد و جنايت آشكار و بي شرمانه اي است كه بيانگر اوج نژادپرستي و دشمني صهيونيست ها با تعاليم و آموزه هاي ديني اديان آسماني است و چنين اقداماتي زوال و نابودي حتمي رژيم صهيونيستي را به دنبال خواهد داشت.
اتحاديه عرب نيز اقدام افسر صهيونيستي در لگدمال كردن قرآن مجيد در مسجدالاقصي و حمله وحشيانه به دانش آموزان دختر در كلاس حفظ قرآن را به شدت محكوم كرد.
همچنين محمد صبيح معاون دبير كل سازمان ملل اعلام كرد: اين جنايت تنها متوجه ساكنان قدس يا ملت فلسطين نيست بلكه پيامي به امت اسلامي و عربي و طرف هاي رسمي و مردمي آن است و بر اين مسئله تأكيد مي كند كه امت اسلامي و عربي بايد موضعي قاطع و جدي مانند ساكنان مقاوم قدس در قبال جنايت هاي دشمن صهيونيستي اتخاذ كنند.
محمد صبيح از امت اسلامي و عربي خواست در قبال اين جنايت كه يكي ديگر از سلسله جنايت هاي دشمن صهيونيستي عليه قدس و مقدسات اسلامي و ساكنان آن است و جهان عرب اعتناي زيادي به آن نشان نمي دهد، موضعي قاطع اتخاذ كنند.
عكرمه صبري، رئيس هيئت عالي اسلامي و خطيب مسجد الاقصي اهانت افسر رژيم صهيونيستي به قرآن مجيد در محوطه مسجد الاقصي را جنايتي شرم آور خواند.
وي ضمن محكوم كردن اقدام خود سرانه پليس صهيونيستي به اخراج عده اي از طلاب علوم ديني از داخل مسجد الاقصي، تأكيد كرد كه به هيچ وجه نبايد در مقابل چنين جنايت هاي خطرناكي و اهانت به قرآن كريم و جريحه دار كردن قلب بيش از 5/1 ميليارد مسلمان در اقصي نقاط جهان سكوت كرد.
خطيب مسجدالاقصي محاكمه فوري عاملان چنين جنايت هاي زشت و وحشيانه اي را خواستار شد و دشمن صهيونيستي را مسئول چنين اقدامات و جنايت هاي تحريك آميز عليه مسجد الاقصي و مسلمانان و نمازگزاران حاضر در آن دانسته و تصريح كرد كه چنين جنايت هايي به كلي با آزادي عبادتي كه همواره دشمن صهيونيستي در مقابل جهانيان لاف آن را مي زند منافات دارد.
گفتني است يك افسر پليس رژيم صهيونيستي روز يكشنبه به هنگام بيرون كردن طلاب علوم ديني از مسجدالاقصي قرآن مجيد را لگدمال كرد كه اين اقدام خشم طلاب را برانگيخت. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه در پي ورود شهرك نشينان صهيونيست به محوطه اين مسجد درگيري هايي ميان نيروهاي پليس اسرائيل و اين طلاب رخ داد. پليس رژيم صهيونيستي نيز در اقدامي مغاير با تعهدات خود به مسئولان اوقاف مبني بر اخراج اين افسر صهيونيستي از كار خود در مسجدالاقصي و مجازات وي، او را به سركار خود بازگرداند تا به نوعي به وي پاداش داده باشد.
از سوي ديگر جنبش حماس از آغاز قريب الوقوع كمپيني گسترده براي مبارزه با جاسوس هاي رژيم صهيونيستي در نوار غزه خبر داد. وزارت داخلي دولت حماس از بازداشت گروهي از جاسوسان اسرائيلي طي جنگ اخير تل آويو عليه نوار غزه خبر داد كه اطلاعات امنيتي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار مي دادند.
 


اعزام مستشاران تازه نفس اروپا

براي آموزش مخالفان بشار اسد

يك روزنامه آلماني از تصميم اتحاديه اروپا براي اعزام مربيان نظامي به منظور آموزش تروريست هاي مسلح حاضر در سوريه خبر داد.
به گزارش شبكه خبري العالم، اشپيگل نوشت، مأموريت آموزش اين نيروها به عهده انگليس و فرانسه خواهد بود و اين كشورها علاوه بر آموزش مخالفان دولت سوريه كمك هاي نظامي هم در اختيار مخالفان قرار مي دهند.
اشپيگل در حالي اين خبر را عنوان كرد كه برخي منابع دولتي در آلمان مدعي هستند اين كشور براي آموزش نيروهاي مخالف سوري كارشناس اعزام نمي كند.
گفتني است دولت انگليس در نشست اخير وزيران خارجه اتحاديه اروپا تلاش كرد تا موافقت ساير اعضاي اين اتحاديه را براي ارائه كمك هاي نظامي به مخالفان بشار اسد جلب كند اما در اين زمينه به موفقيتي دست نيافت. خبرگزاري روسي ريانوستي گزارش داد كه مربيان نيروهاي ويژه آمريكا، گروه هاي مسلح مخالف دولت سوريه را كه در حال جنگ با نيروهاي دولتي اين كشور هستند آموزش مي دهند.به گزارش ايرنا، در مطلب خبرگزاري روسي آمده است: كماندوهاي آمريكايي، شورشيان به اصطلاح ارتش آزاد سوريه را در اردوگاه هاي واقع در خاك اردن آموزش مي دهند.آموزش شورشيان سوري از اواخر سال 2012 ميلادي در اردوگاهي در حومه شمالي امان پايتخت اردن آغاز شده است.
در گزارش ريانوستي اضافه شده است: علاوه بر كماندوهاي آمريكايي، مربياني از فرانسه و انگليس به شورشيان سوريه آموزش نظامي مي دهند.در همين رابطه تعدادي از سياستمداران و اعضاي پارلمان عراق با ابراز خشم از تلاش اتحاديه اروپا براي كمك تسليحاتي به مخالفان سوريه و مجهز كردن آنان به زرهپوش اعلام كردند هدف از اين اقدام رواج طايفه گرايي در منطقه است.
اين سياستمداران اقدام اروپا را تصميمي نسنجيده دانسته و در عين حال تأكيد كردند غرب و در رأس آنها آمريكا در تلاش است تا سوري ها را به جان يكديگر بيندازند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه ارتش سوريه در ادامه عمليات خود در سراسر اين كشور تعداد بيشتري از شورشيان را از پاي درآورده و سلاح هايشان را توقيف كرده است.نيروهاي ارتش سوريه تعداد زيادي از اعضاي گروه هاي مسلح را در ادلب، درعا و حماه به هلاكت رساندند و يا مجروح كردند.سربازان سوري تعداد زيادي از شورشيان و چند تن از رهبران آنها را در حومه حلب به قتل رساندند.
اين در حالي است كه منابع غير رسمي اعلام كردند دانشكده پليس شهر حلب توسط افراد مسلح تصرف شده است و معاذالخطيب رئيس ائتلاف مخالفان سوري در خارج از سوريه براي اولين بار وارد كشور شده و از دو شهر منبج و جرابلس بازديد و سپس سوريه را به مقصد تركيه ترك كرده است.
ساير رويدادها
¤ اتحاديه اتاق هاي صنايع سوريه از دولت تركيه به دليل سرقت از تأسيسات صنعتي حلب شكايت كرد.
¤ استاندار ادلب با اشاره به اقدامات غير انساني گروهك تروريستي جبهه النصره در اين استان گفت، اين گروه از جوانان زير 18 سال سربازگيري كرده است.
¤ اتحاديه عرب روز گذشته نشستي را درباره فلسطين و سوريه در سطح نمايندگان دائم كشورهاي عضو اين شورا برگزار كرد.
 


تداوم درگيري پليس مصر و آشوب طلبان

در شهر پورت سعيد

ادامه درگيري ميان پليس و آشوب طلبان در مصر تاكنون موجب كشته شدن چهار نفر و زخمي شدن 440 نفر شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، در تازه ترين دور از خشونت هاي خياباني در مصر، شهر پورت سعيد شاهد ناآرامي هاي گسترده بود و درگيري ها هنگامي آغاز شد كه پليس قصد داشت 21 تن از متهمان پرونده موسوم به «ورزشگاه» را به دادگاه منتقل كند.
براساس اين گزارش، پليس مصر روز يكشنبه از كشته شدن يك مامور پليس و زخمي شدن يك افسر عالي رتبه در اين درگيري ها خبر داد، در حالي كه آشوب طلبان از كشته شدن يك جوان 21ساله بر اثر اصابت گلوله به گردن وي خبر دادند.
«محمد سلطان» رئيس سازمان اورژانس مصر اعلام كرد كه جسد دو نفر در درگيري ها به بيمارستان انتقال داده شده است كه به اين ترتيب تعداد كشته ها به چهار نفر و تعداد زخمي ها به 440 نفر رسيده است.
وي متذكر شد: در جريان درگيري بين تظاهركنندگان و پليس در مقابل ساختمان النجده و ساختمان استانداري در شهر پورت سعيد صدها تن زخمي و روانه بيمارستان شدند.
براساس اين گزارش در قاهره سه نفر و در شهر «المنصوره» نيز يك نفر زخمي و به بيمارستان انتقال داده شدند. اين درگيري ها كه اوج آن در يكشنبه شب گزارش شده است تا صبح روز دوشنبه ادامه داشت، اما اندكي پس از آنكه نظاميان مصري در محل هاي كليدي شهر پورت سعيد مستقر شدند فروكش كرد.
كمك مالي آمريكا
منابع خبري در مصر از موافقت آمريكا با پرداخت 190 ميليون دلار كمك مالي به منظور جبران كسري بودجه مصر در سال جاري ميلادي خبر دادند.
برپايه اين گزارش ها، اين مبلغ بخشي از كمك هاي مالي 450 ميليون دلاري آمريكا به مصر به شمار مي رود كه در ديدار روز يكشنبه «جان كري» و «محمد مرسي» بر سر آن توافق شد.
جان كري روز شنبه در سفري دو روزه وارد مصر شد و با جمعي از مقامات مصر از جمله رئيس جمهور و وزير دفاع اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. همچنين وعده كمك مالي جان كري به مصر در حالي صورت گرفته است كه وي در اظهاراتي آشكارا در امور داخلي اين كشور هم دخالت كرده است. جان كري در جريان گفت وگو با خبرنگاران در قاهره، خواستار اصلاحات سياسي، مشاركت مردمي و مصالحه ميان احزاب و گروه هاي مصري شد و بر لزوم اعمال سياست هاي اقتصادي كه كشور مصر را آماده دريافت كمك هاي مالي آمريكا و صندوق جهاني پول مي كند، تاكيد كرد.
جان كري در خصوص ديدار خود با مرسي اظهار داشت كه درباره شماري از چالش هاي موجود در مصر به شكلي شفاف گفت وگو كرده است.
وزير خارجه آمريكا همچنين به انتخابات پارلماني آينده در مصر كه قرار است ماه آوريل برگزار شود اشاره كرد و آن را گامي سرنوشت ساز در تحولات دموكراتيك اين كشور به شمار آورد.
بنا بر گزارش شبكه خبري «الجزيره»، جان كري در سفر خود به مصر، با جمعي از معترضان مصري ديدار كرد كه در اين ديدار جمعي از نمايندگان جامعه مدني و گروه هاي مخالف به جز رهبران جبهه نجات ملي حضور داشتند.
پيشتر رهبران جبهه نجات ملي اعلام كردند كه ديدار با جان كري را تحريم خواهند كرد، اما وزير خارجه آمريكا توانست با گفت وگوي تلفني با آنها ارتباط برقرار كند و حمايت هاي دلگرم كننده كشورش را به آنها وعده دهد.
در همين حال در حالي كه مصر در انتظار ثبت نام از نامزدهاي انتخابات پارلماني در هفته آينده است، نيروهاي اسلامگرا و در راس آنها، «اخوان المسلمين»، جمعيت اسلامي و حزب النور قرار دارد، رايزني هاي فشرده اي را براي دستيابي به كرسي هاي پارلمان آغاز كردند.
«خالد الشريف» مشاور اطلاع رساني «حزب توسعه و سازندگي» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در قاهره اظهار داشت: رايزني در خصوص تضمين هماهنگي هرچه بيشتر بين حزب سازندگي و توسعه و حزب آزادي و عدالت پيشرفت زيادي داشته است و هدف از آن جلوگيري از هرگونه كشمكش انتخاباتي بر سر كرسي هاي فردي است، چرا كه رقابت بين گروه هاي اسلامگرا به نفع طرف سوم خواهد بود. «ابوالمعاطي» رئيس كميته عالي انتخابات اخيرا در گفت وگو با خبرنگاران از برگزاري انتخابات پارلماني مصر در روزهاي 22 و 23آوريل (دوم و سوم ارديبهشت) خبر داد.
 


گسترش درگيري هاي خونين در پايتخت بنگلادش

ناآرامي ها در بنگلادش در پي محكوميت رهبر حزب جماعت اسلامي اين كشور به اعدام روز به روز در حال گسترش است.
به گزارش خبرگزاري ها در پي صدور حكم اعدام براي «دلوار حسن سعيدي» رهبر حزب جماعت اسلامي بنگلادش، اين كشور از پنجشنبه هفته گذشته شاهد موج گسترده اي از اعتراضات و ناآرامي ها بوده و تاكنون در اين درگيري ها 62 نفر كشته و ده ها نفر ديگر نيز زخمي شده اند.
طبق اعلام پليس بنگلادش تنها در درگيري هايي كه روز يكشنبه رخ داد دست كم 14نفر و از جمله يك نوجوان 13ساله جان خود را از دست داده اند.
با توجه به بالا گرفتن درگيري ها در داكا پايتخت و ناتواني پليس در كنترل اوضاع دولت بنگلادش ارتش اين كشور را وارد عمل كرده و نيروهاي تازه نفسي را براي مقابله با خشونت ها بسيج ساخته است، شمار اين نيروها تنها در پايتخت به ده هزار نفر مي رسد. اين گزارش حاكي است مدارس و مراكز تجاري بنگلادش نيز در اعتراض به صدور حكم اعدام در اعتصاب سراسري به سر مي برند.
اتحاديه علماي اسلام نيز با صدور بيانيه اي صدور حكم اعدام عليه برخي از رهبران سياسي مسلمان و افزايش سركوب عليه مسلمانان اين كشور را محكوم كرد.اين اتحاديه از نخست وزير بنگلادش خواست تا رهبران سياسي را آزاد كرده و احكام صادر شده در حق آنان را لغو كند.پنجشنبه گذشته دلوار حسن سعيدي، رهبر حزب جماعت اسلامي كه بزرگترين حزب اسلامي بنگلادش محسوب مي شود، در دادگاه ويژه جنايات جنگي محكوم به اعدام شد. وي متهم شده بود كه با همكاري نيروهاي پاكستاني در جريان جنگ هاي استقلال 1971 مرتكب قتل، تجاوز و شكنجه شده است.در پي صدور اين حكم بود كه حزب جماعت اسلامي هواداران خود را به اعتراضات خياباني فراخواند و به دنبال اين فراخوان نيز ناآرامي هاي شديدي ميان هواداران اين حزب و نيروهاي امنيتي در سراسر بنگلادش به ويژه در مناطق شمالي و شمال غربي اين كشور بروز كرد.
 


تظاهرات ضد دولتي سراسر بلغارستان را فرا گرفت

ده ها هزار نفر از مردم سرتاسر بلغارستان در اعتراض به فقر و فساد تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويترز»، ده ها هزار نفر از مردم ده ها شهر بلغارستان روز يكشنبه در اعتراض به فقر و فساد تظاهرات كردند، اقدامي كه از نبود آشكار حمايت مردمي از احزاب سياسي اين كشور حكايت مي كند.
براساس اين گزارش، تظاهرات مردم اين كشور بحران زده اروپايي در شهرهاي صوفيه، پلوديف، بورگاس، بلائوگو، گراد، سيلوان و وارنا گسترده تر از ساير شهرها بود.
چهارشنبه هفته گذشته بود كه «بوريكو بورسيف»، نخست وزير بلغارستان پس از برگزاري يكسري تظاهرات و شورش هاي اجتماعي عليه «گراني برق» استعفا كرد. اگرچه «بورسيف» مدعي شد به خاطر نحوه برخورد پليس ضد شورش با معترضان تصميم به كناره گيري گرفته است اما معترضان در اعتراض هاي خود خواستار بركناري نخست وزير شده بودند! گفتني است، بلغارستان 6 سال است كه به اتحاديه اروپا پيوسته است اما نسبت به ساير اعضاي اين اتحاديه از وضعيت سياسي و اقتصادي بدي برخوردار است.
ميزان بالاي فساد و اختلاس در اين كشور در كنار هزينه هاي سرسام آور زندگي به ويژه گراني برق باعث نارضايتي مردم بلغارستان شده است.
قرار است در 12ماه مه (ارديبهشت 92) همزمان با برگزاري انتخابات، دولت موقت تشكيل شود. با اين حال نظرسنجي ها نشان مي دهد هيچ يك از احزاب سياسي مقبوليت لازم بين مردم را ندارند و احتمالا از اين انتخابات دولتي قوي بيرون نخواهد آمد.
اوضاع سياسي و اقتصادي امروز حاكم بر بلغارستان امروز شبيه به اوضاعي است كه اكنون ايتاليا با آن روبه روست. بحران اقتصادي و بدهي هاي سنگين دولتي در اين كشور مهم اروپايي باعث شد در انتخابات اخير پارلماني اين كشور احزاب نتوانند با اكثريت لازم به پيروزي برسند. از طرفي هيچ يك از احزاب پيروز نيز حاضر به ائتلاف با ديگري نيست. اين مهم ايتاليا را عملا در يك بن بست سياسي قرار داده است. اگرچه رهبران ايتاليا وعده وعيدهايي نسبت به تشكيل دولت جديد ظرف هفته هاي آتي داده اند اما نوع موضع گيري رهبران احزاب پيروز آينده مبهمي براي چهارمين كشور مهم اروپا رقم زده است.
 


توطئه تازه طارق الهاشمي عليه مالكي

وزيران فهرست العراقيه از كابينه خارج شوند

معاون فراري رئيس جمهوري عراق در توطئه اي تازه، از وزيران فهرست العراقيه خواست به طور گروهي از كابينه دولت «نوري مالكي» خارج شوند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري الهاشمي» كه هم اكنون در تركيه به سر مي برد و به اتهام فعاليت هاي تروريستي تاكنون به طور غيابي پنج بار به اعدام محكوم شده است، از وزيران فهرست العراقيه خواست به طور گروهي از دولت مالكي خارج شوند. در نامه الهاشمي خطاب به اين افراد آمده است: محبوبيت و آينده سياسي شما مرهون جدايي هر چه زودتر از مالكي و دولت «فاسد» اوست.
5 كشته و 80 زخمي در حمله انتحاري موصل
5 نفر از نيروهاي پليس عراق در جريان حمله انتحاري به موصل در شمال اين كشور كشته و 80نفر ديگر نيز زخمي شدند.
به گزارش فارس ، ديروز حمله يك فرد انتحاري با خودروي بمب گذاري شده به مركز پليس در شهر موصل واقع در شمال عراق باعث كشته شدن 5نفر از نيروهاي پليس و زخمي شدن 80نفر شد.
ستوان «عبدالرحمن الياسري» از پليس موصل گفت كه در حادثه حمله يك فرد انتحاري با خودروي بمب گذاري شده به مقر پليس در مجاورت بازار المعاش واقع در غرب موصل، 5 نيروي پليس كشته و 80 نفر ديگر نيز زخمي شدند . اين حمله ديروز حوالي ساعت 30:12 به وقت محلي رخ داد.
«خالد الدبوني» از پزشكان بيمارستان نظامي موصل نيز كشته شدن 5نفر از نيروهاي پليس و زخمي شدن 80 نفر ديگر را تائيد كرد.
 


(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10