(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 15 اسفند  1391 - شماره 20446

كوتاه اقتصادي
رئيس اتاق بازرگاني ايران خبر داد
ضرب الاجل ارزي بانك مركزي به بانك ها
رئيس جمهور در ديدار مديران عامل بانك ها:
منابع ارزي كشور از هر زمان ديگر بيشتر است
سقوط پي در پي قيمت سكه و ارز
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران:
غرفه داران نمايشگاه هاي بهاره مغازه داران سطح شهر هستند
توافق كارگران و كارفرمايان
با افزايش 30درصدي دستمزد 92
در نشست كارشناسان تاكيد شد
گشودن فصل جديد در همكاري هاي انرژي اعضاي اكو
يك كارشناس اقتصاد پيش بيني كرد
كاهش تورم از تير ماه سال آينده
در ايام نوروز قيمت بليت پروازهاي داخلي افزايش نمي يابد
كشتيراني جمهوري اسلامي ايران:
شبكه بانكي حق ماموريت ارزي 3 هزار دريانورد را پرداخت نمي كند
به مناسبت هفته منابع طبيعي صورت مي گيرد
توزيع 10 ميليون اصله نهال بين مردم و سازمان هاي دولتي
راه اندازي پورتال ارزي فرودگاه امام خميني(ره)


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اداره كل طرح و برنامه بانك مسكن از ابلاغ پرداخت تسهيلات 20ميليوني مسكن براي واحدهاي مسكوني حداكثر 15 سال ساخت به شعب مختلف بانك خبر داد و گفت: اين مصوبه شامل حال تمام مشتريان قبلي و فعلي بانك نيز مي شود. نادر قاسمي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس افزود: بانك مسكن اعطاي سقف تسهيلات فروش اقساطي مسكن را از محل صندوق پس انداز مسكن، اوراق گواهي حق تقدم و نيز حساب پس انداز مسكن جوانان براي واحدهاي مسكوني حداكثر 15 سال ساخت، امكان پذير كرد.
¤ پيش فروش بليط هاي نوروزي كشتيراني والفجر در مسيرهاي داخلي و خارجي آغاز شد. به گزارش مانا، اين سفرها در مسيرهاي بندر لنگه به جزيره كيش، خرمشهر به كويت، بندرعباس به شارجه و بندر لنگه به دبي به صورت رفت و برگشت انجام مي شود. براساس اعلام كشتيراني والفجر، اين سفرها با استفاده از كشتي هاي مدرن اين شركت از 26 اسفند ماه سال جاري آغاز و تا 18 فروردين ماه سال 92 ادامه پيدا خواهد كرد.مسافران علاقمند سفر به جزيره كيش مي توانند در صورت تمايل با استفاده از خودروي شخصي خود كه با كشتي هاي كشتيراني والفجر حمل خواهد شد به اين جزيره سفر كنند.
¤ مديريت نظارت بر كارگزاران اوراق بهادار گفت: انجام معاملات اوراق بهادار براساس بخشنامه سازمان امور مالياتي، فقط از طريق سامانه معاملات و توسط كارگزاران عضو بورس قانوني است. اين مديريت افزود: برخي از اشخاص عرضه كننده و خريدار اوراق بهادار و كالا در بازارهاي بورس، خارج از بورس و بورس كالا، مبلغ معاملات (خريد و فروش) خود را در فهرست هاي خريد و فروش سه ماهه تسليم ادارات امور مالياتي مي كنند و ادارات امور مالياتي به استناد فهرست ها مذكور و به دليل عدم ثبت معاملات مزبور، دفاتر قانوني آنها را مردود و درآمد مشمول ماليات را از طريق علي الرأس تعيين مي كنند.
¤ سود نقدي سهامداران اشخاص حقيقي شركت سرمايه گذاري غدير، توسط شعب بانك صادرات ايران پرداخت مي شود. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، براساس توافق به عمل آمده بين اين بانك و شركت سرمايه گذاري غدير، سود نقدي سهامداران حقيقي اين شركت از تاريخ 12 اسفند ماه سال جاري از طريق كليه شعب بانك صادرات ايران قابل پرداخت مي باشد. در اين رابطه سهامداران شركت ياد شده مي توانند با ارائه مدارك هويتي نظير كارت ملي، شناسنامه و برگه سهام شركت به شعب اين بانك مراجعه و سود متعلقه خود را دريافت نمايند و يا به ساير حساب هاي خود انتقال دهند.شايان ذكر است كه بانك صادرات ايران صرفاً عامل پرداخت سود مذكور بوده و سهامداران مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و رفع مشكلات احتمالي با شماره تلفن هاي 88787163-88787164 امور سهام شركت ياد شده تماس بگيرند.
¤ حقوق اسفند ماه مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي از 5 اسفند ماه در حال پرداخت است و عيدي آنها نيز از 15 اسفند ماه به حساب آنها واريز مي شود. عضو هيئت مديره بانك رفاه گفت: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده با مسئولان سازمان تأمين اجتماعي، عيدي مستمري بگيران از 15 تا 24 اسفند ماه و براساس حروف الفبا به حساب آنها واريز مي شود.وي افزود: مستمري بگيراني كه تا 15 اسفند حقوق خود را دريافت نكرده باشند، حقوق و عيدي را به صورت همزمان دريافت مي كنند و افرادي كه حقوق اسفند را دريافت كرده اند مبلغ عيدي به حسابشان واريز مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2219، 2244 الي 2249، 2220، 2221، 2223،2224، 2239، 2267 الي 2269، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 7705 الي 7708 و 7736 الي 7738 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


رئيس اتاق بازرگاني ايران خبر داد

ضرب الاجل ارزي بانك مركزي به بانك ها

رئيس اتاق بازرگاني ايران از غيبت دولتي ها در كميته ماده 15 قانون برنامه خبر داد و گفت: بانك ها موظفند دستورالعمل چگونگي ايفاي تعهدات ارزي گذشته را ظرف 15روز به شعب ابلاغ كنند، در غير اين صورت بانك مركزي از فروش ارز به بانك ها جلوگيري مي كند.
محمد نهاونديان بعد از ظهرديروزدر يك نشست خبري درخصوص شكل گيري كميته ماده 76 اظهارداشت: ماده 76 قانون پنجم توسعه يكي از مترقي ترين مواد قانوني اين برنامه است كه اصلاح قوانين و مقررات اقتصادي كشور را مورد توجه قرار داده است و اتاق ايران را بعنوان نماينده بخش خصوصي موظف به بررسي قوانين و مقررات مزاحم و مخل و معطل با همكاري اتاق تعاون ، شوراي اصناف و تشكل هاي اقتصادي كشور كرده است.
وي افزود: كميته ماده 76 كه از نمايندگان قواي سه گانه تشكيل شده است دستورالعمل اجرايي تشكيل و اداره جلسات را امروز به تصويب اعضاء رساند و به عنوان اولين موضوع، بخشنامه اداره ثبت كه در فضاي كسب و كار مشكلاتي ايجاد كرده بود را مورد بررسي قرار داد.
نهاونديان گفت: دبيرخانه اين كميته در اتاق بازرگاني ايران قرار دارد و رئيس آن بصورت دوره اي توسط 6 نفر عضو اصلي تعيين مي شود.وي افزود: از جمله اقدامات دبيرخانه تهيه بزرگترين بانك اطلاعات تشكلهاي اقتصادي و شناسايي نزديك به 9 هزار تشكل اقتصادي فعال در كشور صورت گرفته است كه تشكل هاي اقتصادي مي تواند به پورتال مربوطه مراجعه كرده و اطلاعات خود را به روز كنند.
نهاونديان گفت: دبيرخانه ماده 76 با مطالعه 14 مدل اقتصادي بين المللي و بومي بالغ بر 100 موضوع مطالعاتي راجع به قوانين و مقررات اقتصادي و كسب و كار را تعيين كرده است كه در سال جاري 20 حوزه مورد مطالعه عميق قرار گرفته و گزارشهاي آن تهيه شده است.
همچنين نهاونديان در اين نشست خبري به نوسانات بازار ارز اشاره كرد و گفت: در مدت زمان گذشته تناقض هاي زيادي در رفتار سيستم بانكي با فعالان اقتصادي در حوزه ارز پيدا شده كه اين موضوع به محيط كسب و كار آسيب رسانده، لذا شوراي پول و اعتبار كه مرجع رسمي تصويب سياستهاي پولي و ارزي كشور است دستورالعمل چگونگي ايفاي تعهدات ارزي گذشته را در 13 ماده تصويب و در تاريخ سوم اسفندماه سال جاري به بانك ها ابلاغ كرده است.
وي افزود: در ماده 12 اين دستورالعمل ، بانكها مكلف شده اند تا بخشنامه ها و مقررات ارزي را ظرف 15 روز به شعب بانكها ابلاغ كنند و اگر اين اتفاق نيفتاد بانك مركزي از فروش ارز به بانكها جلوگيري مي كند.
نهاونديان گفت: اجراي اين دستورالعمل عدم اعتماد در فضاي فعلي را كم مي كند و اجراي آن كمك زيادي به آرامش بازار ارز خواهد داشت.
 


رئيس جمهور در ديدار مديران عامل بانك ها:

منابع ارزي كشور از هر زمان ديگر بيشتر است

رئيس جمهور حجم كنوني منابع ارزي كشور را بي نظير دانست.
احمدي نژاد ديروز در جلسه اي با مديران عامل بانك ها با تقدير از تلاش ها و خدمات مديران و كاركنان بانك هاي كشور، با اشاره به اينكه امروز تار و پود اقتصاد كشور با فعاليت بانك ها در هم تنيده است، گفت: بانك ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به ويژه در سال هاي اخير نقش محوري و تعيين كننده اي در رشد و پيشرفت كشور و كمك به دولت در اين مسير داشته اند.
رئيس جمهور با تشريح شرايط كنوني كشور اظهار داشت: امروز دشمنان با رصد و شناخت شرايط كشور بر گلوگاه ها تمركز كرده و در اين عرصه با توجه به نقش موثر بانك ها به عنوان ستون فقرات اقتصاد كشور، فشار مضاعفي از سوي بدخواهان متوجه نظام بانكي كشور شده است.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: اگرچه دشمن با بسيج همه امكانات و توانمندي ها و اذناب خود قصد داشت با تحريم هاي گسترده و پيچيده در ايران فروپاشي اقتصادي و بحران اجتماعي بيافريند، اما به لطف خدا و با تلاش هاي دولت و همكاري مردم، فشار تحريم ها خنثي شده و اهداف دشمن تحقق نيافته است، اما اين، همه خواسته ما نيست، بلكه دولت به دنبال آن است تا ضمن مهار تحريم ها، آهنگ پيشرفت كشور حفظ و بر سرعت آن افزوده شود.
رئيس جمهور با اشاره به پيش بيني احكامي در لايحه بودجه سال 92 براي تقويت سيستم بانكي كشور از جمله افزايش سرمايه و توان وام دهي بانك ها، خاطرنشان كرد: بانك ها مي توانند نقش مهم و موثري در حمايت از تكميل طرح هاي نيمه تمام داشته باشند كه اين مسئله به رونق اقتصاد، ايجاد اشتغال، كمك به توليد و ايجاد نشاط در جامعه ياري خواهد رساند.
احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت هاي بانك ها براي شكستن نرخ هاي كاذب ارز در بازار آزاد، گفت: امروز منابع ارزي كشور از هر زمان ديگري بالاتر بوده و در تاريخ كشور چنين حجمي از ذخاير ارزي بي نظير است و نظام بانكي كشور مي تواند نقش مثبت و موثري در به جريان انداختن اين ذخاير در راستاي رونق اقتصاد كشور ايفا نمايد.
رئيس جمهور خطاب به مديران اقتصادي دولت و مديران عامل بانك ها تصريح كرد كه با اتخاذ تدابير مناسب و اجراي سريع آنها فضاي كاذب به وجود آمده در بازار ناشي از توهم كمبود ارز را هرچه سريع تر اصلاح نمايند.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به سوابق انقلابي مديران عامل بانك هاي كشور و مديران اقتصادي دولت اظهار داشت: موفقيت در عرصه اقتصادي با توجه به اقدامات دشمنان، نيازمند عمل براساس درك شرايط است.
مديران اقتصادي كشور افراد پاك و خوش سابقه اي هستند و دولت بر همين اساس به آنها براي عمل در اين شرايط اعتماد داشته و اختيارات ويژه اعطا كرده است و لازم است دستگاه ها و نهادهاي نظارتي نيز با درك اين شرايط، به وظايف خود عمل نمايند.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به برخي اشكالات موجود در ساختار و مقررات فعاليت بانك ها بر لزوم تلاش براي اصلاح نظام بانكي كشور تاكيد كرد.
در اين جلسه راهكارها و تدابير لازم براي فعال كردن منابع ارزي كشور در جهت حمايت از توليد و تجارت مورد بررسي و اخذ تصميم قرار گرفت.
همچنين راهكارهاي تسهيل و تسريع در همكاري بانك ها با صندوق توسعه ملي براي اجراي پروژه هاي صنعتي، زيربنايي، انرژي و كشاورزي كشور و نيز تامين سرمايه در گردش بنگاه هاي اقتصادي مورد بررسي و اخذ تصميم قرار گرفت.
اين جلسه به رياست احمدي نژاد و با حضور رئيس كل بانك مركزي، وزراي نفت، اقتصاد و امور دارايي و صنعت، معدن و تجارت و نيز رئيس و عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تشكيل شد.
 


سقوط پي در پي قيمت سكه و ارز

نتايج مثبت نشست 1+5 عاملي شد تا قيمت سكه و دلار در بازار غيررسمي به سراشيبي سقوط بيفتد.
به گزارش خبرنگار ما، تا پيش از مذاكرات اعضاي 1+5 در هفته گذشته قيمت سكه و ارز در بازار آرام پيش مي رفت. با انجام مذاكرات در قزاقستان و اعلام نتايج مذاكرات، از اول هفته جاري سقوط قيمت ها در بازار آغاز شد. بر همين اساس، ديروز قيمت هر دلار آمريكا با 200 تومان كاهش نسبت به روز قبل (يكشنبه) 3 هزار و 280 تومان معامله مي شد.
قيمت سكه طرح جديد با 50 هزار تومان كاهش به يك ميليون و 320 هزار تومان رسيد.
سكه طرح قديم نيز با 110هزار تومان كاهش قيمت يك ميليون و 250هزار تومان به فروش مي رسيد.
نيم سكه 20 هزار تومان، ربع 25هزار تومان و گرمي نيز با 15هزار تومان كاهش قيمت بترتيب 670، 420 و 300 هزار تومان قيمت فروش داشت.
شايان ذكر است: يورو و پوند هم با 300 و 250 تومان كاهش 4هزار و 350 و 5 هزار و 300 تومان قيمت گذاري شد.
در همين حال يك فعال بازار آتي سكه از احتمال حذف تحريم هاي سوئيفت عليه ايران خبر داد و گفت: همين عامل باعث شده است تا مردم و صرافي ها همه فروشنده ارز و سكه باشند و منجر به سقوط قيمت سكه شده است.
ميثم رادپور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص دلايل سقوط قيمت سكه در بازار اظهار داشت: آخرين خبري كه شايعه شده است احتمال برداشته شدن تحريم سوئيفت براي ايران است كه بر اين اساس نقل و انتقال پول براي فعالان بخش خصوصي بسيار آسان تر خواهد بود، هرچند كه ممكن است هنوز مشكلات نقل و انتقال بين بانك مركزي و ساير بانك ها وجود داشته باشد لذا اخباري از اين دست كه حاوي كاهش تحريم ها عليه ايران است باعث شده تا قيمت ها در بازار ارز و طلا بشكند.
وي افزود: چون سوئيفت يك موسسه بخش خصوصي است به محض اينكه دستوري داده شود مي تواند تحريم ها را بردارد و نيازمند بوروكراسي هاي خاص و پيچيده نيست.
اين فعال بازار آتي سكه گفت: اعلام بانك مركزي در خصوص شناور بودن قيمت سكه بازار را آماده كرده تا قيمت پيش فروش سكه در مراحل بعدي بين يك ميليون تا يك ميليون و 50 هزار تومان باشد كه حتي همين خبر نيز باعث كاهش قيمت ها در بازار شده است.
رادپور گفت: اگر به بازار سري بزنيد از رفتار بازار متوجه خواهيد شد كه قيمت ارز و سكه در حال سقوط است چرا كه همه سرمايه هايي كه به شكل سكه يا ارز در دست مردم بود در حال حاضر با صف هاي طويل در مقابل صرافي ها در حال تبديل به ريال است و حتي خود صراف ها هم اين روزها فروشنده هستند.
 


مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران:

غرفه داران نمايشگاه هاي بهاره مغازه داران سطح شهر هستند

مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران گفت: توليدكننده واقعي در نمايشگاه بهاره ديده نمي شود و كار دست دلالان افتاده است.
عليرضا مرادي در گفت وگو با فارس با اشاره به برگزاري نمايشگاه هاي بهاره به منظور تنظيم بازار شب عيد و رونق چرخه توليد تا مصرف براي خانواده ها، اظهار داشت: يكي از انتقادات وارده به وزارت صنعت و معدن و تجارت اين است كه چرا از ظرفيت تعاوني هاي توليدي و خدماتي در برپايي نمايشگاه هاي بهاره و نيز برنامه هاي تنظيم بازار استفاده نمي شود.
وي افزود: تعاوني هاي توليدي در كشور با وجود تحريم ها و نيز نوسانات داخلي چرخه توليد تا مصرف را برعهده داشته و بنا به ساختاري كه دارند به صورت تعاوني، محصولات را توزيع مي كنند.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران با تاكيد بر اينكه طي ماه هاي اخير با ارسال نامه اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگي خود را براي همكاري در تنظيم بازار و حضور فعال در نمايشگاه بهاره اعلام كرديم، بيان داشت: اكنون بيش از 3 هزار فروشگاه تعاوني مصرف وجود دارد كه مي تواند به عنوان شبكه بزرگ توزيعي مواد اساسي و كالاهاي دولتي استفاده شود اما عملا پاسخي به آن داده نشد.
وي عنوان كرد: قيمت گذاري مسئولان دولتي براساس قيمت بازاريان و برخي افراد سودجو است.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران با بيان اينكه در شرايط كنوني كه نياز به همت مسئولان براي به حركت درآوردن توليد است به نظر مي رسد بازار دلالي جذابيت بيشتري دارد، گفت: مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت بايد در كنار حمايت از بخش خصوصي به بخش تعاون نيز نگاه ويژه داشته باشند تا به عنوان دو بازوي توانمند در تنظيم بازار و برطرف كردن نيازها هماهنگ عمل كنند.
اين فعال تعاوني ها تاكيد كرد: رويكرد يك جانبه مسئولان اين وزارتخانه پذيرفته نيست و بايد از ظرفيت و پتانسيل تعاوني ها در بخش هاي مختلف اقتصادي استفاده شود.
مدير اجرايي اتحاديه تعاوني هاي توليدي كشور با بيان اينكه مسئولان بهايي به نقش تعاون در نظام توزيعي كشور و توليد نمي دهند، بيان داشت: با وجود تمام ناملايمت هايي كه از سوي وزارتخانه هاي مربوطه مي شود اما تعاوني ها از اوايل انقلاب تاكنون نقش و اهميت خود را در اين عرصه ثابت كرده اند.
به گفته مرادي، نقش تعاون در بخش نظام توزيع، رونق چرخه از توليد به مصرف، تحقق شعار كاهش قيمت ها و حذف واسطه بسيار پررنگ است اما رويكرد فعلي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مغايرت با اين رويكرد تعاوني ها دارد.
وي افزود: در برگزاري نمايشگاه هاي بهاره رانتي وجود دارد و اكثر غرفه هاي موجود دست افرادي است كه مغازه هاي متعددي در نقاط مختلف شهر دارند.
اين فعال تعاوني ها تصريح كرد: قيمت هاي ارائه شده در اين نمايشگاه ها تفاوت چنداني با بازار نداشته و رضايت بخش نيست و عملا توليدكننده اي در اين نمايشگاه ها حضور ندارد.
مرادي خواستار رفع تبعيض مسئولان دولتي از بخش تعاون شد و تصريح كرد: توزيع كالاهاي اساسي دولت مي توانست از طريق تعاوني هاي مصرف و خدماتي صورت گيرد تا عدالت ميان اقشار جامعه رعايت شود.
وي ادامه داد: پسته اي كه اكنون با قيمت مصوب به فروش مي رسد پلي براي افراد سودجويي شد كه جنس درجه سه و چهار خود را به فروش برسانند كه بيش از 10هزار تومان نيز نمي ارزد.
 


توافق كارگران و كارفرمايان

با افزايش 30درصدي دستمزد 92

يك عضو شوراي عالي كار از توافق ضمني كارگر و كارفرما براي افزايش 30درصدي دستمزد 92 خبر داد و گفت: جمع بندي نهايي اين موضوع به هفته آينده موكول شد.
محمد احمدي در گفت وگو با فارس با اعلام اين خبر، اظهار داشت: در جلسه سه جانبه تعيين دستمزد 92، اسدالله عباسي، سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه، حضور نداشت.
وي ادامه داد: در اين جلسه پيشنهادات طرفين بررسي و جمع بندي نهايي به هفته آينده موكول شد.
بنابراين گزارش: جلسه ديروز شوراي عالي كار براي بررسي و تعيين حداقل مزد سال آينده، برگزار شد كه در اين جلسه پيشنهادات گروه كارگري و كارفرمايي به دولت ارائه شده است.
در صورت تصويب افزايش 30درصدي، حداقل دستمزد كارگران سال آينده به 506 هزار و 610 تومان خواهد رسيد.
بنا بر اعتقاد نماينده كارگران در شوراي عالي كار دولت بايد در راستاي حمايت از معيشت و توليد به پيشنهادات پاسخ دهد. همچنين حميد حاج اسماعيلي يك فعال جامعه كارگري گفت: كارگران در نشست شوراي عالي كار علاوه بر افزايش دستمزد بر تامين كالاهاي ضروري ماهانه به مبلغ 100هزار تومان از سوي دولت تاكيد خواهند كرد. وي در گفت وگو با ايرنا، افزود: بعيد به نظر مي رسد، افزايش دستمزد براي سال آتي همانند سال هاي گذشته نباشد.
 


در نشست كارشناسان تاكيد شد

گشودن فصل جديد در همكاري هاي انرژي اعضاي اكو

قائم مقام معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني اعلام كرد: يك چهارم ذخاير گاز و يك هشتم ذخاير نفت و همچنين 5 درصد نيروگاه هاي برق جهان در اختيار كشورهاي عضو اكو است.
مسعود هاشميان ديروز در مراسم آغاز به كار سومين نشست كارشناسان انرژي و نفت كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو)، افزود: با اينكه كشورهاي عضو اكو از موقعيت ويژه اي در بخش انرژي برخوردارند اما اعضا هنوز نتوانسته اند از ذخاير ارزشمند خود در بخش انرژي استفاده كنند.
وي اضافه كرد: دسترسي به منابع انرژي و همكاري هاي تجاري بين كشورهاي عضو سازمان اكو بايد هر چه بيشتر تسهيل بخشيده شود.
هاشميان گفت: حمل و نقل و تجارت انرژي از مهمترين مباحث مورد بررسي در نشست هاي سه روزه كارشناسان و وزراي نفت و انرژي كشورهاي عضو اكو خواهد بود.
به گفته وي، با توجه به منافع كشورهاي عضو اكو، موافقت شده است كه همكاري در زمينه انرژي گسترش يابد و از توانمندي هاي خود در اين زمينه استفاده كنند.
قائم مقام معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني تأكيد كرد: اكو سازماني است كه وابستگي زيادي به همكاري هاي انرژي در بين كشورها دارد و بايد فصلي جديد براي تحقق همكاري هاي بخش انرژي بين اين كشورها گشوده شود.
همكاري هاي حوزه انرژي
و نفت كشورهاي عضو اكو
كشورهاي عضو اكو در يك منطقه بسيار راهبردي و غني از لحاظ منابع انرژي، نفت و گاز و مواد معدني واقع شده است. برآوردها نشان مي دهد حدود يك سوم منابع جهاني انرژي در اين منطقه واقع شده است، كشورهاي حوزه درياي خزر به دليل حضور در منطقه اي غني از ذخاير نفت و گاز داراي اهميتي ويژه هستند.
جمهوري اسلامي ايران، يكي از دارندگان بزرگ ذخاير نفت و گاز جهان و يكي از اعضاي مؤسس و كليدي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) از وزنه هاي سنگين اكو در حوزه نفت و انرژي به شمار مي آيد.
قزاقستان، بزرگ ترين ذخاير قابل برداشت نفت خام و گاز طبيعي را در حوزه خزر دارد، تركمنستان در ميان 12 كشور داراي ذخاير بزرگ گاز جهان قرار گرفته است، ازبكستان هشتمين توليد كننده گاز جهان و يكي از توليد كنندگان مهم نفت به شمار مي آيد.
تاجيكستان و قرقيزستان داراي ذخاير بزرگ هيدروالكتريكي هستند، اگر چه پاكستان، افغانستان و تركيه ذخاير قابل توجه نفت و گاز ندارند اما موقعيت جغرافيايي آنها سبب شده به دروازه هاي مهم ترانزيت انرژي جهان تبديل شوند.
10 كشور عضو اكو در بخش هاي مركزي، غربي و جنوب آسيا واقع شده اند، اين كشورها در كنار يكديگر منطقه بزرگي را تشكيل مي دهند كه يكي از مراكز رشد سريع تقاضاي انرژي و جمعي از منابع مختلف انرژي را شامل مي شود.
همكاري در بخش انرژي، از سه اولويت مهم حوزه همكاري هاي اقتصادي اكو در چارچوب فعاليت هاي اعضاي اين سازمان به شمار مي آيد؛ هم اكنون توجه زيادي به افزايش تجارت انرژي در منطقه اكو و كشورهاي همسايه وجود دارد كه اين شرايط مي تواند به نفع تمام كشورهاي عضو باشد.
اهداف گسترده اي براي همكاري هاي انرژي در منطقه اكو وجود دارد كه به تدوين سياست ها و دنبال كردن اهداف ارتقاي همكاري هاي توسعه اي در منطقه مي پردازد.
نخستين نشست وزيران انرژي و نفت كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو نوامبر سال 2000 ميلادي در اسلام آباد، پايتخت پاكستان برگزار شد. وزيران انرژي و نفت كشورهاي عضو اكو در نشست اسلام آباد، يك برنامه پنج ساله (2001-2005) براي همكاري ها در حوزه نفت و انرژي تصويب كردند.
بنابراين گزارش: بررسي منشور انرژي اكو نيز يكي از مهم ترين موضوع هايي است كه در دستور كار اين نشست است.
قرار است در دو روز نخست كارشناسان ارشد عضو اكو، مسائل را بررسي و در روز پاياني (16 اسفند)، نشست وزيران انرژي كشورهاي عضو برگزار شود.
پيش نويس منشور انرژي در نشست مقام هاي ارشد اكو با در نظر گرفتن ديدگاه ديگر كشورهاي عضو بررسي و در نشست نهايي وزيران انرژي و نفت در روز پاياني ابلاغ مي شود.

 


يك كارشناس اقتصاد پيش بيني كرد

كاهش تورم از تير ماه سال آينده

يك اقتصاددان با بررسي شرايط اقتصادي حاكم بر ايران و جهان پيش بيني كرد: سال آينده تورم كشور كاهش مي يابد.
محمدحسين اديب در همايش پيش بيني آينده فضاي اقتصادي ايران و جهان در سال 2013 گفت: دلار نقدينگي جهاني است از اين رو هر ساله به ميزاني كه صادرات كالا و خدمات افزايش يابد دلار نيز بايد به اقتصاد جهان تزريق شود بنابراين اگر بر اين اساس دلار اضافه شود جهان شاهد تورم نخواهد بود در غير اين صورت با افزايش دلاري كه كالاي مورد نياز آن تامين نشده تورم تشديد مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان ادامه داد: تا سال 2008 ميلادي كل دلار موجود در دنيا 800 ميليارد بود كه پس از بحران اقتصاد آمريكا، اين كشور طي چند مرحله 1800 ميليارد و مرحله اي ديگر 600 ميليارد دلار چاپ كرد و سپس متوقف شد از اين رو ريشه التهاباتي نظير افزايش قيمت نفت و طلا كه در اقتصاد جهان وجود دارد به دلارهاي مازادي كه آمريكا طي سه سال گذشته چاپ و در ازاي آن صادرات كالا و خدمات افزايش نيافته است، برمي گردد.
اين اقتصاددان در ادامه به بررسي اقتصاد ايران پرداخت و اظهار كرد: قيمت هر بشكه نفت از 23 دلار در سال 81 به 106 دلار در سال گذشته رسيد كه افزايش 5/4 برابري را نشان مي دهد، اما دولت نيز تقريبا تمامي دلارهاي نفتي را در اقتصاد داخلي جذب كرد.وي با اشاره به اينكه صادرات نفتي كشور در سال گذشته حدود 82 ميليارد دلار و در سال جاري اين رقم در حدود 30 ميليارد دلار بوده است، ادامه داد: التهاباتي نظير افزايش نرخ ارز وضعيت جديد ناشي از همين كاهش درآمدهاي نفتي است. به عبارتي درآمد نفتي تورم زدايي شده كشور در سال جاري 46 درصد اين درآمد در سال 81 است.
وي با بيان اينكه در كنار كاهش درآمدهاي نفتي از سال 81 تاكنون اتفاقات مهم ديگر در كشور رخ داده است، توضيح داد: در سال 81 حدود 18 ميليون جوان 11 تا 21 ساله در كشور وجود داشت كه اكنون اين رقم افزايش يافته و اين جوانان نيازمند مسكن، شغل و ساير امكانات هستند.
اديب همچنين گفت: در سال جاري تعداد بازنشستگان كشور يك ميليون و 700 هزار نفر از سال 81 بيشتر شده است در حالي كه كل شاغلين وزارتخانه هاي دولتي حدود دو ميليون و 200 هزار نفر هستند از سوي ديگر بايد ترميم حقوق بازنشستگان را نيز در نظر گرفت به طوري كه حقوق شاغلين در سال 65 حدود 123 درصد بيشتر از حقوق بازنشسته ها بوده اين در حالي است كه اين مقدار در سال جاري تنها شش درصد از حقوق بازنشسته ها بيشتر بوده است اما با اين وجود اين افزايش هزينه ها درآمدهاي نفتي كاهش يافته است.
اين كارشناس با اشاره به تاثير بودجه دولتي بر اقتصاد بيان كرد: افزايش 5/4 برابري در آمدهاي نفتي موجب ابتلاي اقتصاد به بيماري هلندي شد كه بر اين اساس در كشورهاي صادركننده مواد خام، با تبديل اين مواد به كالا در خارج از كشور و ورود مجدد به داخل بحث هاي خدمات، بازرگاني و مسكن اوج مي گيرد اما به دليل واردات كالايي كه جايگزين كالاي داخلي شده، توليد افت مي كند كه در ايران صادق بود.
به گفته وي بسياري از كساني كه 10 سال در زمينه مسكن و زمين سرمايه گذاري و سود بالايي به دست آوردند بر اين تصورند كه اين موفقيت ناشي از توان مديريتي بالاي آنها است در حالي كه عامل اصلي افزايش 5/4 برابري درآمدهاي نفتي است كه بخشي از آن به مسكن وارد شد.
اديب افزود: زماني كه درآمد نفتي بالغ بر 80 ميليارد دلار بود بودجه دولت در سه كانال بازرگاني، خدمات و مسكن راه مي يافت؛ اما اكنون كه درآمدهاي نفتي 46 درصد آن زمان شده مي توان پيش بيني كرد كه اين سه بخش در ايران، به زودي دچار افت قابل توجهي خواهد شد چرا كه بايد منابع بسيار اندكي نسبت به گذشته ميان اين سه بخش تقسيم شود.
وي در ادامه تاكيد كرد: ريشه تورم از سال 81 تا 87 يك مسئله بيشتر نيست آن هم چاپ اسكناس براي خريد دلارهاي نفتي افزايش يافته از صعود قيمت نفت.
اديب با بيان اينكه از سال 87 تا 90 درآمد نفت ثابت ماند و عرضه ارز تا حدودي بدون تغيير شد و بايد چاپ اسكناس متوقف مي شد، تصريح كرد: اين در حالي است كه با وجود اينكه ديگر دلار مازادي در اين سه سال وجود نداشت اما بانك مركزي همچنان چاپ اسكناس را ادامه داد.
وي افزود: اتفاق ديگري كه در سالهاي پس از 87 رخ داد مربوط به كسري بخش هايي نظير مسكن مهر با حدود 10 هزار ميليارد تومان در سال، كسري 25 تا 30 درصدي براي پرداخت يارانه نقدي همچنين كسري چهار بانك بزرگ كشور بود كه براي جبران اين كسري ها بانك مركزي ناچار به چاپ اسكناس شد؛ اما بايد دقت كرد كه با وجود ثابت ماندن قيمت دلار اين سالها، بانك مركزي با ادامه چاپ پول و افزايش نقدينگي نقش موثري در افزايش قيمت دلار داشت.
اديب با بيان اينكه در فاصله بين سال 87 تا 90 قدرت خريد ارز دو برابر اما عرضه ارز ثابت ماند اظهار كرد: در اين شرايط دلار نيز كاهش قيمت يافت اين در حالي است كه بانك مركزي همچنان به چاپ اسكناس تا پايان آبان سال جاري ادامه داد.
وي با اشاره به ضريب 9/5 درصدي فزاينده پولي در آبان كه نشان دهنده افزايش حائز اهميت چاپ اسكناس در كشور است، گفت: اين ميزان علامت خطري نسبت به افزايش تورم و تذكري براي بانك مركزي جهت عدم توقف چاپ اسكناس بود تا جايي كه بانك مركزي با يك تصميم از اوايل دي ماه چاپ اسكناس را متوقف كرد.
او ادامه داد: پس از توقف چاپ اسكناس، بانك مركزي با انتشار اوراق مشاركت و پيش فروش سكه و طلا در صدد پوشش هزينه مسكن مهر و يارانه نقدي برآمد از سوي ديگر از اول دي ماه چهار بانكي كه همواره بايد هزينه ها و كسري هاي آنها را بانك مركزي جبران مي كرد ديگر مورد حمايت قرار نداد.
اديب با تاكيد بر اينكه هنگامي كه بانك مركزي از چاپ اسكناس دست نگه دارد به طور يقين در فاصله 6 ماه تا يك سال بعد تورم به شدت كاهش مي يابد اين گونه پيش بيني كرد: بر اين اساس با توقف چاپ اسكناس در اوايل دي ماه مي توان اين گونه انتظار داشت كه از تير ماه سال آينده به بعد اولين آثار ضد تورمي نمايان شود چرا كه اين اقدام به اين معناست كه از حدود تير ماه رشد سپرده ها از 31 درصد به سمت حدود 8 درصدي سوق پيدا كند. همچنين بانك هايي كه از محل رشد سپرده سود پرداخت مي كردند ديگر چنين امكاني ندارند.
اديب در پايان يادآور شد: مي توان اين گونه استنباط كرد كه در شش ماه دوم سال آينده موسسات مالي و بانك هاي كوچك به بازي 10 ساله اي كه بسيار در افزايش تورم تاثيرگذار بود خاتمه دهند.
 


در ايام نوروز قيمت بليت پروازهاي داخلي افزايش نمي يابد

رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي از ارتقاء كيفيت خدمات ايرلاين ها و عدم افزايش قيمت بليت آنها خبر داد.
عبدالرضا موسوي با تأكيد بر اينكه نوروز امسال به كام مردم شيرين تر از هميشه خواهد بود، تصريح كرد: هدف نهايي ارائه خدمات مطلوب در بخش حمل و نقل هوايي و خدمت به مسافران است.
رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي ضمن تشكر از توجه رئيس جمهور به شركت هاي حمل و نقل هوايي، تصريح كرد: تلاش دولت بر توسعه خدمات و ناوگان حمل و نقل هوايي است.
موسوي اضافه كرد: به دنبال رفع 2 مشكل اصلي شركت هاي هواپيمايي، آنها هم با حداكثر توان خود در ايام نوروز در خدمت مسافران خواهند بود؛ مردم هم خيالشان راحت باشد كه خدمات ارتقاء خواهد يافت، ضمن آنكه هيچ افزايش قيمتي در نرخ پروازها نخواهيم داشت.
وي كه با فارس گفت وگو مي كرد اظهار داشت:طبق دستور ويژه رئيس جمهور مقرر شد ارز مبادله اي به ايرلاين ها به اندازه نياز آنها اختصاص يابد و بانك مركزي متعهد شده است پرداخت ارز به نرخ مبادله اي را به ايرلاين ها انجام دهد.
موسوي يادآور شد: رقمي كه مقرر شده است به ايرلاين ها اختصاص يابد، بسته به ميزان نياز ايرلاين ها بوده و قطعاً نياز آنها را تأمين مي كند.
رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي اظهار داشت: رئيس جمهور همچنين شخصاً خود وارد موضوع مشكل سوخت ايرلاين ها شد و در اين باره دستور ويژه داده است تا اين مشكل برطرف شود، ضمن آنكه شركت ها هم قول داده اند كيفيت را ارتقاء دهند.
 


كشتيراني جمهوري اسلامي ايران:

شبكه بانكي حق ماموريت ارزي 3 هزار دريانورد را پرداخت نمي كند

شبكه بانكي هيچگونه اقدامي براي پرداخت مطالبات ارزي 3 هزار دريانورد انجام نداده است.
كاپيتان فرشاد شهباز مدير امور كاركنان دريايي كشتيراني جمهوري اسلامي با اعلام اين مطلب گفت: در حالي كه وزير اقتصاد در پاسخ به سؤال رئيس فراكسيون دريايي مجلس شوراي اسلامي، پيگيري پرداخت حق ماموريت ارزي دريانوردان را وعده داده است كه شبكه بانكي نه تنها اقدامي در پرداخت اين رقم انجام نداده بلكه پاسخ قانع كننده اي نيز در خصوص علت پرداخت نكردن مطالبات دريانوردان به اين مجموعه نداده است. وي افزود: حجم مطالبات ارزي بيش از 3 هزار دريانورد ناوگان ملي كشور از مردادماه گذشته تا پايان بهمن ماه سال جاري 11 ميليون دلار است و اين ميزان پول را كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از محل درآمدهاي ارزي خود به منظور پرداخت فوق العاده ماموريت دريانوردان به حساب آنها در بانك هاي داخلي واريز كرده است اما شبكه بانكي از پرداخت ارزي اين حق ماموريت خودداري و در مقابل آن را به نرخ ارز مرجع محاسبه و به صورت ريال به دريانوردان مي خواهد پرداخت كند اقدامي كه اعتراض كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، دريانوردان و حتي نمايندگان مجلس را نيز در پي داشته است.
كاپيتان شهباز به مكاتبات با مقامات ذي صلاح و بانك مركزي و پيگيري هاي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و افزود: به رغم اين پيگيري و مكاتبات هنوز به نتيجه اي نرسيده ايم ضمن اين كه بانك مركزي نيز تاكنون دليل قانع كننده و مشخصي درباره علت عدم پرداخت حق ماموريت ارزي دريانوردان نداده است.
وي گفت: ما پرداخت حق ماموريت ارزي دريانوردان به صورت ريال و محاسبه آن بر اساس نرخ ارز مرجع و حتي نرخ مبادله اي را قبول نداريم و از آنجا كه دلار به حساب بانك ها واريز كرده ايم بانك هم بايد همان را به دريانوردان ما پرداخت كند.
اين گزارش حاكي است: اما تنها اين شركت هاي كشتيراني نيستند كه هنوز موفق به دريافت پاسخ قانع كننده از بانك مركزي نشده اند يكي از بانك هاي داخلي نيز در پاسخ به يكي از مكاتبات انجام شده درباره علت عدم پرداخت مطالبات ارزي دريانوردان اعلام كرده است از آنجا كه موفق به دريافت پاسخ استعلام خود از بانك مركزي درباره حقوق دريانوردان نشده است لذا تا دريافت اين پاسخ، حقوق دريانوردان را به ريال پرداخت خواهد كرد.
از سوي ديگر طبق راي مراجع قضايي كه در پي شكايت دريانوردان از بانك صادر شده است، بانك مجاز به تغيير سپرده ارزي افراد بدون اذن صاحب دلالتي آن، نيست. در اين ارتباط و در زمينه اين شكايت، دادگاه اول و دادگاه تجديدنظر، اسناد و بخشنامه هاي اين بانك را براي اين تغيير وارد ندانسته و بانك مربوطه را به پرداخت سپرده مقيد در دفترچه محكوم كرده است.
 


به مناسبت هفته منابع طبيعي صورت مي گيرد

توزيع 10 ميليون اصله نهال بين مردم و سازمان هاي دولتي

10 ميليون اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبيعي بين مردم و سازمان هاي دولتي سراسر كشور توزيع مي شود.
عليرضا اورنگي رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در نشستي مطبوعاتي گفت: در هفته منابع طبيعي كه از 15 تا 21 اسفند ماه جاري نامگذاري شده، 10 ميليون اصله نهال براي توسعه فضاي سبز در بين مردم و سازمان هاي دولتي سراسر كشور توزيع مي شود.
اورنگي اضافه كرد: امسال نيز همچون سال هاي گذشته در نخستين روز از هفته منابع طبيعي درختكاري و كاشت نهال با حضور مقام معظم رهبري انجام خواهد شد.
وي گفت: همچنين علاوه بر درختكاري در دامنه جنوبي البرز، براي نخستين بار با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آيين درختكاري كشور به عنوان يكي از فرهنگ هاي اصيل ايراني با حضور يك هزار و 500 هنرمند كشور در محل اجلاس سران به ثبت مي رسد.
اين مقام مسئول بيان كرد: طي اين هفته، در بحث آموزش و ترويج منابع طبيعي نيز 34 طرح با حضور وزير جهاد كشاورزي به بهره برداري مي رسد.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري همچنين از بهره برداري 199 پروژه آبخيزداري، جنگل، مرتع و بيابان زدايي در سراسر كشور خبر داد.
اورنگي افزود: اعتبار تخصيصي به پروژه هاي منابع طبيعي بالغ بر 280 ميليارد ريال است كه براي حدود 100 هزار نفر اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم به همراه دارد.
وي اظهار كرد: از اين تعداد طرح، 12 هزار هكتار عمليات آبخيزداري، 104 هزار هكتار عمليات مرتع داري، يك هزار و 233 هكتار عمليات جنگل داري و توسعه فضاي سبز و يك هزار و 700 هكتار عمليات بيابان زدايي صورت گرفته است.
وي ادامه داد: استان خراسان رضوي با اجراي 31 پروژه منابع طبيعي در صدر جدول قرار گرفته است.
 


راه اندازي پورتال ارزي فرودگاه امام خميني(ره)

رئيس كل گمرك از راه اندازي آزمايشي پورتال ارزي در فرودگاه امام خميني(ره) خبر داد.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با فارس با بيان اينكه هفته گذشته پورتال ارزي به صورت پايلوت در فرودگاه امام خميني(ره) اجرايي شده اظهار داشت: هنوز تفاهم نامه اجراي طرح در كل گمركات امضا نشده و تا پايان سال به طور كامل به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: طرح پورتال ارزي با همكاري بانك مركزي، گمرك و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و هر سه فاز در پايان سال افتتاح خواهد شد. بنابراين گزارش: طرح پورتال ارزي شامل 8 سامانه مديريت كدها، نمايش اطلاعات گواهي ثبت آماري، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمايش ثبت سفارشات بازرگاني، مديريت تسهيلات حساب ذخيره ارز، نمايش اطلاعات، گمرك و ترخيص كالا، مديريت دريافت و پرداخت ارز، نمايش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادي است.از اهداف راه اندازي اين پورتال كه فاز اول آن 19 بهمن ماه در بانك مركزي به بهره برداري رسيد، رصد مراحل مختلف واردات كالا از گشايش ال سي تا ترخيص كالا را به صورت الكترونيكي پيگيري كرد و امكان نظارت بيشتري براي بانك مركزي و ديگر سازمان هاي مسئول فراهم خواهد آمد.
محمود احمدي دبيركل بانك مركزي نيز با اشاره به راه اندازي پورتال ارزي اظهار داشت: اين طرح تا پايان سال به طور كامل به بهره برداري خواهد رسيد.
واردات دارو و تجهيزات پزشكي
غلامحسين نوحي مديركل گمرك فرودگاه امام خميني(ره) گفت: در 11ماهه سال جاري 37هزار و 994 تن كالا از گمرك فرودگاه امام خميني(ره) ترخيص شده كه عمده كالاهاي ترخيص شده از اين گمرك شامل: دارو، مواد اوليه دارو، آنتي سرمها، تجهيزات پزشكي و كالاهاي فسادپذيري چون گوشت، ماهي و... مي باشد كه اين اقدام در جهت كمك به تنظيم بازار دارو و در دسترس بودن كالاهاي دارويي و در كمترين زمان ممكن انجام شده است. وي افزود: با توجه به نزديك بودن ايام نوروز، گمرك فرودگاه امام (ره) با چاپ بروشورهاي مسافري در خصوص تشريفات گمركي كالاي همراه مسافر و ايجاد 5 گروه كاري در سالن مسافري با هدف استفاده بهينه از نيروي انساني آموزش ديده نسبت به ارائه خدمات مطلوب اقدام نموده است. همچنين گمرك فرودگاه امام خميني(ره) در روزهاي تعطيل همچون 29 اسفندماه و اول تا چهارم فروردين ماه نسبت به درنظر گرفتن شيفت هاي كاري با هدف ترخيص سريع كالاهاي فاسد شدني همچون گوشت، مرغ، ماهي، دارو و مواد اوليه دارو اقدام نموده است.
 


(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10