(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 اسفند  1391 - شماره 20450

مدير كل آموزش و پرورش تهران:
پيك نوروزي در قالب سي دي توزيع مي شود
احمدي مقدم:
مسئولان در آستانه انتخابات آب به آسياب دشمن نريزند
كشف صدها هزار مواد آتش زا در شهرهاي كشور
بازسازي قرنيه به كمك سلول هاي بنيادي
شرايط اعطاي معافيت به مشمولان داراي فرزند صغير
نصب 1500 دستگاه جديد دياليز در مراكز درماني
پيش بيني سازمان هواشناسي
ريزش بهمن و بارش باران و برف تا بعد از ظهر امروز
جزئيات واگذاري كودكان به زنان مجرد
دستگيري جاعل رايانه اي يك مركز تهيه غذا در رشت
سال 92 اجرايي مي شود
راه اندازي بانك هويت اطلاعات ژنتيكي ايرانيان
حوادث كوتاه از كشور
ذغال در لرستان به ليست كالاهاي قاچاق پيوست
تصادف پرايد و كاميون در اتوبان امام علي (ع)
ضرب و شتم معضل زنان تركيه
حمله ملخي به مصر
اسكلت هاي 8 هزار ساله
تجمع كوسه هاي وحشي در سواحل فلوريدا
جذب دختران اروپايي براي عمليات انتحاري


مدير كل آموزش و پرورش تهران:

پيك نوروزي در قالب سي دي توزيع مي شود

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: براي نوروز 92، پيك هاي نوروزي را در قالب سي دي پيش بيني كرديم
سيد علي يزديخواه، در خصوص تكاليف نوروزي دانش آموزان اظهار داشت: تعطيلات نوروز، نقش برجسته اي در استحكام پيوندهاي خانوادگي دارد و بهترين زمان براي انجام يكي از مأموريت هاي ديني يعني صله رحم، محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: بحث تكاليف نوروزي را در قالب مكمل هاي آموزشي و محتواهاي كمكي به دانش آموزان پيگيري كرديم؛ البته مدارس غير دولتي در اين عرصه اهتمام بيشتري دارند تا محتوا تهيه كنند و در اختيار دانش آموزان قرار دهند كه اين دوره 14، 15روزه تعطيلات، باعث جدا شدن دانش آموزان با محتواي دروس شان نشوند.يزديخواه با بيان اينكه در سنوات اخير تهيه پيك مصوب و الزام آور در دستور كار آموزش و پرورش شهر تهران نيست، افزود: براي نوروز 92، پيك هاي نوروزي را در قالب محتواي الكترونيكي به صورت سي دي پيش بيني كرديم.
مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه «آيا تمام دانش آموزان در خانه شان كامپيوتر براي استفاده از پيك هاي نوروزي الكترونيكي دارند؟»، گفت: همه در خانه شان كامپيوتر ندارند اما اينگونه هم نيست كه دانش آموزان به تجهيزات كامپيوتري دسترسي نداشته باشند؛ در منزل خودشان، برادر، خواهر و فاميل قابل انجام و دسترسي هست ولي ممكن است براي خيلي از خانواده ها راحت نباشد.
 


احمدي مقدم:

مسئولان در آستانه انتخابات آب به آسياب دشمن نريزند

فرمانده نيروي انتظامي گفت: مسئولان بايد توجه داشته باشند كه آب به آسياب دشمن نريزيم تا صدايي جز وحدت و سرافرازي از ايران شنيده نشود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم صبح ديروز در مراسم صبحگاه عمومي با اشاره به اينكه در سال 91، دشمن با اعمال فشارهاي زياد تلاش داشت تا ثمره اين تحريم ها را در انتخابات 92 بچيند، اظهار داشت: دشمن از ابتداي تابستان امسال جنگ رواني رسانه اي و تحريم هاي به قول خود ويرانگر را اعمال كرد تا اذهان مردم متوجه مسئولان نظام شود.
فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: دشمن با اعمال فشارها به دنبال اين بود تا مردم فكر كنند، مسئولان به دنبال مطالبه هاي غيرمنطقي هستند و با سرنوشت آنان بازي مي كنند اين در حالي است كه مطالبات دولت خواسته حقه و عمومي ملت است كه نظام نيز بر آن پافشاري مي كند.
احمدي مقدم يادآور شد: دشمن اين سناريوي خود را از چند سال پيش طراحي كرده بود و البته در اوايل سال با سقوط ارزش پول ملي، گراني ها و تحريم هاي شديد در حوزه نفت تا حدي به اهداف خود دست يافت اما خوشبختانه ايران در اين ميدان نيز مقاومت كرد.
وي با اشاره به اينكه دشمن فكر مي كرد كه با اعمال فشارها و تهديدات مي تواند منجر به قحطي، كمبود، بيكاري كارگران شود، گفت: دشمنان بدنبال انفجار اجتماعي و اقتصادي بودند تا در نهايت مسئولان ناچار به عقب نشيني شوند و خط سازش در ايران طرفدار پيدا كند.
انرژي هسته اي
خاكريز اول ماست
احمدي مقدم خاطرنشان كرد: انرژي هسته اي خاكريز اول ما است اگر از آن عقب نشيني كنيم دشمن به ديگر خاكريزهاي ما نيز حمله مي كند، البته انرژي هسته اي تنها بهانه است و آنان بدنبال حذف مهمترين دستاورد نظام كه همانا استقلال است، هستند.
فرمانده نيروي انتظامي، با اشاره به وابستگي كشورهاي بلوك شرق و اروپاي شرقي به آمريكا و اروپا گفت: كلينتون در آخرين اظهارات خود اعتراف كرد كه ما هركجا كه قدم مي گذاريم با ايران مواجه مي شويم و در واقع ايران مزاحم فعاليت هاي استثمارگرانه ماست.
وي ادامه داد: ايالات متحده، آمريكاي جنوبي را حياط خلوت خود مي دانست و با كودتاهاي مختلف دولت هاي مطلوب خود را سركار مي آورد اين در حالي است كه ايران نيز در آمريكاي جنوبي نفوذ كرد؛ هوگو چاوز در خط مقاومت در برابر ايالات متحده نماد آمريكاي جنوبي شد كه البته در اين مقاومت، ايران نقش برجسته و فعالي داشت.
احمدي مقدم، با اشاره به بيداري اسلامي كه در كمتر از يكسال در كشورهاي منطقه رخ داد، گفت: كشورهاي استعمارگر همواره بدنبال آن هستند كه حكومت هاي مردمي را با چالش مواجه كنند اما مقاومت ايران در تمامي عرصه ها نشان داد كه با كمبود امكانات نيز مي توان ايستادگي كرد.
وي جمهوري اسلامي ايران را الگويي براي ملت ها دانست و تصريح كرد: اين الگو تنها در مقاومت مانند كشورهاي كوبا و كره شمالي نيست بلكه ايران در كنار مقاومت، به پيشرفت هاي علمي، مادي و بشري بسياري دست يافته است.
خط سازش در ايران
طرفدار ندارد
فرمانده ناجا گفت: در چند روز اخير افرادي در تلويزيون ما حاضر شدند و صراحتا به دنبال برجسته كردن خط سازش در ايران بودند كه خوشبختانه و با توفيق الهي با برخورد سرد مردم مواجه شدند.
احمدي مقدم، افزود: دشمنان خارجي و داخل اين خط را تا انتخابات دنبال مي كنند اما آنان همواره در برابر انقلاب ما اظهار عجز دارند.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا به مذاكرات اخير آلماتي اشاره كرد و گفت: خوشبختانه آنان هيچ پيام و لبيك مثبتي از جمهوري اسلامي ايران نشنيدند.
احمدي مقدم، انتخابات سال آينده را با اراده ملت، پرشور و خوب ارزيابي كرد و گفت: ملت ايران بار ديگر مانند 22 بهمن در سال 92 مشت ديگري بر دهان ياوه گويان مي زند.
وي افزود: دشمن در حال حاضر احساس ياس مي كند و البته ما مسئولان نيز بايد توجه داشته باشيم كه آب به آسياب دشمن نريزيم تا صدايي جز وحدت و سرافرازي از ايران شنيده نشود.
فرمانده ناجا به مسئولان توصيه كرد كه در اين ايام از حاشيه ها اجتناب كنند.
ثبت روزانه 3 تخلف در كشور از ماموران ناجا
احمدي مقدم افزود: تنها 10 درصد تخلفات مربوط به حوزه ماموريت ها است كه اگر به طور ميانگين آن را در نظر بگيريم روزانه سه فقره تخلف در كل كشور وجود داد.
وي به در اوج بودن نيروي انتظامي در شاخص هاي ايماني اشاره كرد و گفت: گسترش دوره هاي بصيرت و افزايش تعداد حافظان قرآن در ميان كاركنان و خانواده هاي آنان مويد اين مطلب است و اين توفيقي است كه در سايه اتكال به خداوند و تمسك به ريسمان ولايت صورت گرفته است.فرمانده ناجا خاطرنشان كرد: بزرگترين بركتي كه ما از آن بهره منديم نعمت ولايت است.
 


كشف صدها هزار مواد آتش زا در شهرهاي كشور

فرماندهي پليس انتظامي در شهرهاي مختلف كشور از كشف و ضبط انواع مواد آتش زا و دستگيري افراد متخلف خبر داده است.
به گزارش فارس رئيس پليس استان اردبيل در اين مورد اظهار كرد: برنامه هاي مختلفي در برخورد با توزيع كنندگان و فروشندگان مواد محترقه خطرناك توسط پليس در حال اجراست.
ابراهيم كريمخاني خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون براثر استفاده از مواد محترقه و آتش زا قطع عضو و نابينا شدن بيش از 60 نفر از هموطنانمان را در اردبيل شاهد بوديم كه خسارت جبران ناپذيري به حساب مي آيد.
وي دستگيري 61 نفر را در اين ارتباط به همت پليس يادآور شد.
فرمانده انتظامي شهرستان خلخال نيز گفت: در دو هفته اخير 90 هزار عدد انواع مواد محترقه و منفجره از تعدادي سودجو و فرصت طلب در شهرستان خلخال كشف شده است.
حسين بهمني اظهار داشت: لحظه اي شادي توأم با خطر و آسيب به يك عمر پشيماني و حسرت نمي ارزد و اين خانواده ها هستند كه بايد در اين ايام توجه بيشتري به فرزندان خود و رفتارهاي آنها داشته و مراقب رفتار آنها باشند.
رئيس پليس آگاهي آذربايجان شرقي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبريز از كشف 350 هزار عدد مواد محترقه در آذربايجان شرقي خبر داد و اظهار كرد: با تهيه و توزيع و نگهدارنده مواد محترقه برخورد جدي مي شود.قنبر مداحي افزود: مردم اطلاعات و اخبار خود را درباره توزيع كننده و فروشندگان مواد آتش زا به پليس ارائه دهند.براساس گزارش دريافتي از اهر علي طاحوني فرمانده انتظامي اهر ديروز اظهار كرد: در راستاي اجراي طرح برخورد با فروشندگان مواد محترقه و همچنين در پي گزارش هاي مردمي مبني بر توزيع مواد محترقه در سطح شهرستان بلافاصله مأموران انتظامي اين فرماندهي براي بررسي موضوع وارد عمل شدند.فرمانده انتظامي شهرستان اهر افزود: عوامل انتظامي با شناسايي محل توزيع مواد محترقه در بازرسي از محل مورد نظر تعداد 16 هزار و 978 نخ انواع مواد محترقه كشف كردند.همچنين به گزارش خبرگزاري فارس از اراك فرمانده انتظامي استان مركزي، اظهار داشت: در پي دريافت گزارشات مردمي مبني بر توزيع مواد محترقه دست ساز توسط شخصي در يكي از محله هاي شهر اراك مأموران پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان بررسي موضوع را در دستور كار خود قرار دادند.احمد عباسي تصريح كرد: مأموران در روند تحقيقات خود فرد مورد نظر را شناسايي و با هماهنگي دستگاه قضايي نامبرده را دستگير و براي تكميل تحقيقات به يگان انتظامي تحويل دادند.وي افزود: متهم از اشخاصي بود كه اقدام به تهيه و توزيع مواد محترقه خطرساز در سطح شهر اراك مي كرد و در اين عمليات پليسي از وي بيش از 13 هزار عدد انواع مواد محترقه كشف شد.
 


بازسازي قرنيه به كمك سلول هاي بنيادي

رئيس واحد فرآوري سلول هاي بنيادي بيمارستان فارابي از تلاش محققان ايراني براي بازسازي اعصاب بينايي به كمك سلول هاي بنيادي خبر داد.
دكتر احمد خوش زبان با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برگزاري آيين سنتي «چهارشنبه سوري» و آمار قابل توجه سوانح چشمي، گفت: سوختگي ها از جمله علل شايع آسيب قرنيه هستند، اكنون بازسازي قرنيه به كمك سلولهاي بنيادي در بيمارستان فارابي انجام مي شود، اما هنوز استفاده از سلولهاي بنيادي در مواردي كه منجر به تخليه كامل چشم مي شود، در حد روياست و محققان به آن دست نيافته اند.به گفته وي انواع كاربردهاي سلولهاي بنيادي در شاخه هاي مختلف چشم پزشكي از جمله اعصاب بينايي، شبكيه و قرنيه در پالل تخصصي «كاربرد سلولهاي بنيادي در چشم پزشكي» مورد بحث قرار مي گيرند.رئيس واحد فرآوري سلولهاي بنيادي بيمارستان فارابي بيشترين كاربرد سلولهاي بنيادي را در حوزه چشم پزشكي مربوط به «بازسازي قرنيه» دانست و گفت: البته در حال حاضر تحقيقاتي بر روي رفع بيماري ها و مشكلات شبكيه و همچنين اعصاب بينايي به كمك سلولهاي بنيادي در جريان است.
خوش زبان در پاسخ به اينكه آيا با توجه به قرار گرفتن در آستانه برگزاري آيين سنتي «چهارشنبه سوري» و آمار قابل توجه سوانح چشمي، سلولهاي بنيادي در درمان و ترميم پلك و قرنيه آسيب ديده بكار گرفته مي شوند، گفت: سوختگي ها از جمله علل شايع آسيب قرنيه هستند، اكنون بازسازي قرنيه به كمك سلولهاي بنيادي در بيمارستان فارابي انجام مي شود، اما هنوز استفاده از سلولهاي بنيادي در مواردي كه منجر به تخليه كامل چشم مي شود، در حد روياست و محققان به آن دست نيافته اند.وي در ادامه از انجام تحقيقاتي بر روي بازسازي علوم اعصاب بينايي خبر داد و ابراز اميدواري كرد با نتيجه بخش بودن روند تحقيقات، در آينده شاهد بازگرداندن نعمت بينايي به برخي بيماران شويم.گفتني است سمينار ساليانه بيمارستان چشم پزشكي فارابي 4 تا 6 ارديبهشت 92 در هتل المپيك تهران برگزار مي شود.
 


شرايط اعطاي معافيت به مشمولان داراي فرزند صغير

جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح از معافيت مشمولان داراي فرزند صغير تا زماني كه ازدواج نكرده اند، خبر داد.
سردار موسي كمالي گمانه زني هاي مربوط به طرح سرباز جانشين را از اساس تكذيب كرد و در اين باره گفت: اين طرح به نوعي استثمار فرد است و براساس آن افرادي كه توانايي مالي دارند، مي توانند به سربازي نرفته و به جاي آنان افرادي كه از وضع مالي خوبي برخوردار نيستند، براي چندين بار به سربازي اعزام شوند.
وي با اشاره به طرح اين موضوع در مجلس ششم، اظهار كرد: خوشبختانه اين طرح در آن زمان نيز تصويب نشد و در حال حاضر نيز چنين موضوعي صحت ندارد و ستادكل نيز با آنان مخالف است.
جانشين اداره منابع انساني ستادكل نيروهاي مسلح همچنين در مورد معافيت آن دسته از مشمولاني كه داراي فرزند صغير بوده و همسرشان فوت شده نيز گفت: اين افراد تا زماني كه ازدواج نكرده اند، از خدمت سربازي معاف خواهند بود.وي در مورد آن دسته از مشمولاني كه با فرزند صغير از همسر خود جدا شده اند نيز گفت: اين افراد بايد به سربازي بروند و معافيتي به آنان تعلق نمي گيرد.
 


نصب 1500 دستگاه جديد دياليز در مراكز درماني


رئيس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از نصب 1500 دستگاه دياليز در آينده نزديك درسراسر كشور خبرداد.
دكتر «محمد عقيقي» در اين رابطه افزود: در زمان حاضر 750 دستگاه دياليز ياد شده در حال انتقال به كشور بوده كه بلافاصله پس از ورود به كشور در مراكز درماني سراسر كشور نصب خواهد شد.
وي به وجود چهار هزار و 400 دستگاه دياليز در مراكز درماني كشور اشاره كرد و افزود: اميدواريم مشكلات اعتباري و انتقال ارز پيش روي واردات اين دستگاه ها، زودتر برطرف شود.
عقيقي خاطر نشان كرد: اگر بتوانيم 500 دستگاه دياليز براي جايگزيني ماشين هاي مستهلك دياليز داشته باشيم و در مجموع دو هزار دستگاه به ماشين هاي دياليز كشور بيفزاييم به شاخص هاي ايده آل يعني چهار بيمار به ازاي هر دستگاه دياليز، دست خواهيم يافت.رئيس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، تصريح كرد 10 درصد ماشين هاي دياليز ديگر موجود، فرسوده است.
عقيقي به ايرنا گفت: دستگاه هاي دياليز پس از تهيه براساس تراكم بيماران و وضعيت موجود دستگاه ها در مراكز درماني دانشگاهي سراسر كشور توزيع مي شود.
به گفته وي، هم اكنون 23 هزار و 200 بيمار به روش همودياليز (دياليز خوني) و يك هزار و 120 بيمار به روش دياليز صفاقي در كشور، تحت درمان هستند.
دياليز صفاقي يكي از شيوه هاي درمان جايگزيني كليه است كه تقريبا از دو دهه پيش رواج فزاينده اي يافته است كه اساسا به دليل سهولت و مناسب بودن قيمت پايين آن است. در دياليز صفاقي، انتقال آب و مواد حل شونده از خلال غشا كه دو كمپارتمان حاوي مايع را از هم جدا مي كند، صورت مي گيرد.
 


پيش بيني سازمان هواشناسي

ريزش بهمن و بارش باران و برف تا بعد از ظهر امروز

مدير كل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور از ريزش بهمن در گذرگاه هاي البرز و بارش باران و برف تا بعد ازظهر امروز در پايتخت خبر داد.
مهندس عبدالرضا اميدوار شهري گفت: امروز به سبب بارش برف در ارتفاعات، رشته كوه هاي البرز و زاگرس مركزي، اختلال در تردد جاده هاي كوهستاني منتهي به استان هاي گيلان، مازندران، تهران، البرز، قزوين، لرستان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان دور از انتظار نيست و طي اين مدت در شمال استان اصفهان به سبب بارش شديد باران، آب گرفتگي معابر عمومي پيش بيني مي شود و فردا بارش برف و باران در نيمه شرقي خوزستان، شمال خراسان رضوي، جنوب گلستان و شمال استان سمنان از شدت بيشتري برخوردار است.وي تصريح كرد: طي امروز در شمال خليج فارس و در روز دوشنبه كل خليج فارس دريا مواج و توفاني خواهد بود. همچنين باد شديد با گرد و خاك در جنوب استان كرمان و شمال سيستان و بلوچستان پيش بيني مي شود كه ممكن است با ايجاد خسارت همراه باشد.
به گفته مدير كل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور طي روزهاي دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه به سبب افزايش دما در نوار شمالي كشور، ريزش بهمن در گذرگاه هاي البرز انتظار مي رود. وي براي غالب نقاط كشور به جز نوار شرقي و شمال غرب بارش باران و وزش باد و در مناطق سردسير بارش برف پيش بيني كرد.مدير كل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور تصريح كرد: سه شنبه نيز بارش پراكنده در استان هاي شرقي كشور انتظار مي رود و سپس در روزهاي بعد جوي آرام بر كشور حاكم خواهد شد.
وي به نقشه هاي دمايي اشاره و خاطرنشان كرد: از لحاظ دمايي نيز روند افزايش تدريجي دما در كشور رخ خواهد داد.اميدوار در ادامه به وضع هواي تهران اشاره كرد و به ايسنا گفت: بر اين اساس آسمان تهران امروز نيمه ابري تا ابري با بارش پراكنده خواهد بود كه بارش در تهران به صورت باران و در ارتفاعات به صورت برف است حداقل و حداكثر دما در اين روز به 4 و 11 درجه سانتي گراد بالاي صفر مي رسد. همچنين فردا آسمان پايتخت نيمه ابري همراه با وزش باد پيش بيني شده است كه حداقل و حداكثر دما در اين روز به 3 و 10 درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد.
 


جزئيات واگذاري كودكان به زنان مجرد

دختران و زنان مجرد مي توانند سرپرستي كودكان بي سرپرست و بدسرپرست را برعهده گيرند.
محمد نفريه، معاون اول امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: دختران مجرد و زنان بدون شوهر با حداقل 30 سال سن منحصرا حق سرپرستي دختر را خواهند داشت.
وي توضيح داد: در صورتي كه زنان و دختران مجرد پس از اخذ حق سرپرستي كودك ازدواج كنند، ابتدا نظر كارشناسان سازمان بهزيستي ملاك خواهد بود. به طوريكه اگر شرايط ادامه سرپرستي توسط قيم مناسب تشخيص داده نشود، حق سرپرستي توسط دادگاه از آنها باز پس گرفته خواهد شد.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي ادامه داد: اين در حاليست كه اگر كارشناسان بهزيستي شرايط ادامه سرپرستي توسط زنان و دختران مجرد را پس از ازدواج سرپرست را مناسب تشخيص دهند، حق سرپرستي كودك بدون تغيير ادامه مي يابد.
وي همچنين در مورد افرادي كه مي توانند سرپرستي كودكان و نوجوانان مشمول قانون حمايت از حقوق كودكان بي سرپرست و بدسرپرست را از سازمان بهزيستي درخواست كنند، اظهار كرد: زن و شوهري كه پنج سال از تاريخ ازدواج آنها گذشته باشد و از اين ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اينكه حداقل يكي از آنها بيش از 30 سال سن داشته باشد، براساس بند «الف» ماده پنجم اين قانون مي توانند براي سرپرستي كودكان و نوجوانان اقدام كنند.
نفريه ادامه داد: طبق بند «ب» ماده پنجم اين قانون نيز زن و شوهر داراي فرزند مشروط به اينكه حداقل يكي از زوجين بيش از 30 سال سن داشته باشند، در صورت دارا بودن شرايط لازم مي توانند كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست را براي سرپرستي درخواست كنند.
وي همچنين در مورد نحوه نظارت بر وضعيت كودك پس از واگذاري اظهار كرد: شش ماهه اول پس از واگذاري، مددكاران سازمان بهزيستي به طور دائم و با بازديد از منازل از شرايط كودكان آگاهي مي يابند و پيگير امورات كودك خواهند بود و پس از اين مقطع زماني، به صورت تلفني شرايط كودك را دنبال خواهند كرد.
نفريه در ادامه به شرايط درخواست كنندگان سرپرستي نيز اشاره كرد و گفت: براساس ماده ششم اين قانون، درخواست كنندگان بايد واجد هشت شرط باشند كه عدم محكوميت جزائي موثر با رعايت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامي، تمكن مالي، عدم حجر و اعتماد به يكي از اديان مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از جمله اين شرايط است.
وي افزود: سلامت جسمي و رواني لازم، توانايي عملي براي نگهداري و تربيت كو دكان و نوجوانان تحت سرپرستي، نداشتن اعتياد به موادمخدر، روان گردانها و الكل، صلاحيت اخلاقي و عدم ابتلا به بيماري هاي واگير و صعب العلاج نيز چهار شرط ديگر براي درخواست كنندگان سرپرستي كودكان بي سرپرست و بدسرپرست است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در ادامه از تشكيل گروه هاي هميار به عنوان گروه هايي كه سرپرستي كودكان را برعهده مي گيرند خبر داد و خاطرنشان كرد: خانواده هايي كه تمايل دارند مي توانند به منظور تبادل تجربيات، اطلاعات، آشنايي كودكان با يكديگر و جلوگيري از ناسازگاريهاي احتمالي كودكان با خانواده، در اين گروه ها حضور يابند تا رابطه شان با كارشناسان و روان شناسان سازمان بهزيستي حفظ شود و از شرايط پيش آمده به نحو مطلوب استفاده كنند.
 


دستگيري جاعل رايانه اي يك مركز تهيه غذا در رشت

رشت-خبرنگار كيهان:
رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان گيلان از شناسايي و دستگيري جاعل رايانه اي يك مركز تهيه غذا در رشت خبر داد.
ايرج محمدخاني اظهار داشت: كارشناسان پليس فتا در پي ارجاع يك پرونده از دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهي مدير يك مركز تهيه غذا مبني بر اينكه در حسابرسي از مركز مذكور متوجه شده فاكتورهايي كه از طريق سامانه صادر شده با موجودي حساب مركز تهيه غذا همخواني ندارد، موضوع را مورد بررسي قرار دادند كه طي آن با تحقيقات از شاكي متوجه شدند صندوقدار مركز تهيه غذا با سوءاستفاده از شناسه كاربري و گذر واژه سامانه نرم افزاري مركز پس از ثبت سفارش مشتريان، با تغيير در داده هاي الكترونيكي سامانه، مبالغي را به جيب زده است.
وي اضافه كرد: متهم كه خانمي 27 ساله با تحصيلات كارشناسي است پس از مشاهده شواهد و قرائن موجود به بزه انتسابي خود اعتراف كرد. وي به مقام قضايي تحويل شد.
 


سال 92 اجرايي مي شود

راه اندازي بانك هويت اطلاعات ژنتيكي ايرانيان

رئيس سازمان پزشكي قانوني گفت: بانك هويت ژنتيك ايرانيان تا چند ماه آينده به بهره برداري مي رسد كه يكي از كاربردهاي آن مي تواند شناسايي مجرمان با آثار باقيمانده در سر صحنه جرم باشد.
احمد شجاعي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: مقدمات ايجاد بانك هويت اطلاعات ژنتيكي ايرانيان امسال فراهم شده و 10 مركز را در اين زمينه در سطح كشور راه اندازي كرديم.وي ادامه داد: اين مراكز تمام اطلاعات هويت ژنتيكي افراد را مشخص مي كنند و بقيه اطلاعات را به بانك اطلاعات ژنتيك براي پردازش و تطبيق و تشخيص هويت ارسال مي كنند.
شجاعي اظهار اميدواري كرد: بانك ژنتيك ايران ظرف چند ماه آينده به بهره برداري برسد.رئيس سازمان پزشكي قانوني در مورد كاربرد بانك اطلاعات ژنتيك گفت: بسته به حجم اطلاعات كاركردهاي اين بانك متفاوت است. مثلاً مي توان اطلاعات مربوط به مجرمان را جمع آوري كرد و در بانك قرار داد كه براي كشف جرم بسيار مفيد خواهد بود.به گفته شجاعي در صورت راه اندازي بانك هويت ژنتيك ايران با استفاده از آثار باقيمانده از مجرمان در صحنه جرم مانند لكه خون يا مو مي توانيم به هويت افراد پي ببريم.وي گفت: شبيه به اين بانك در ايالات متحده آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي راه اندازي شده است.
 


حوادث كوتاه از كشور

ضبط برنج احتكاري
زنجان - خبرنگار كيهان:به گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي استان زنجان، در پي كسب خبري مبني بر احتكار اقلام و كالاهاس اساسي مردم توسط يك محتكر سريعا موضوع در دستور كار ماموران اداره نظارت بر اماكن عمومي قرار گرفت.
وي تصريح كرد: با كار اطلاعاتي صورت گرفته انبار احتكار برنج در شهر زنجان شناسايي و در بازرسي از اين محل در منطقه شهرك جانبازان 60 تن برنج احتكار شده خارجي و ايراني كشف شد.
برخورد با فروشندگان مواد آتش زا
فارس - قزوين: معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قرزين از كشف 50 هزار عدد انواع مواد محترقه در اين استان خبر داد.
عسگري اضافه كرد: همچنين در اقدام ديگري ماموران با دستگيري 8 فروشنده مواد محترقه در قزوين، تعداد 10 هزار عدد ترقه و مواد آتش زا را كشف و ضبط كردند.
كشف سكه هاي تقلبي
فارس - اليگودرز - جانشين فرماندهي انتظامي لرستان از كشف 2 هزار و 500 سكه تقلبي در اين استان خبر داد و افزود در اين ارتباط 2 نفر متهم دستگير و پس از اعتراف به بزه انتسابي تحويل مراجع قضايي شدند.
زمين لرزه در كرمان
فارس- كرمان: زمين لرزه اي به بزرگي 4/4 ريشتر ساعت 1 و 8 دقيقه و 50 ثانيه ديروز شهرستان عنبرآباد را در عمق 90 كيلومتري زمين لرزاند.
اين زمين لرزه در موقعيت 46/28 شمالي و 92/57 شرقي در فاصله 8 كيلومتري عنبرآباد، 29 كيلومتري جيرفت رخ داد.
همچنين زمين لرزه اي به بزرگي 3 ريشتر ساعت 2 و 12 دقيقه و 54 ثانيه ديروز شهرستان فارياب را در جنوب استان كرمان لرزاند.
اين زمين لرزه در عمق 10 كيلومتري زمين و در موقعيت 26 كيلومتري فارياب رخ داد.
موقعيت جغرافيايي اين زمين لرزه 27/28 درجه شمالي و 15/57 درجه شرقي گزارش شده و تاكنون گزارشي از خسارت هاي احتمالي دريافت نشده است.
كشف مواد آتش زا در آمل
فارس-آمل: جانشين پليس آگاهي آمل گفت: تاكنون تعداد 7 هزار عدد مواد محترقه و منفجره براي استفاده در چهارشنبه آخر سال در اين شهرستان كشف و ضبط شده است.
وي افزود: اكثر مواد آتش زايي كه براي چهارشنبه سوري از سوي جوانان و نوجوانان استفاده مي شود اجناس تقلبي و چيني هستند كه مي تواند خطرات غيرقابل جبراني را به همراه داشته باشد.

دستگيري 22 سارق
اراك- خبرنگار كيهان: معاون عمليات فرماندهي انتظامي استان مركزي گفت: در راستاي اجراي طرح انضباط اجتماعي 22 سارق شناسايي و دستگير شدند. متهمان در زمينه سرقت خودرو، موتورسيكلت، كيف قاپي، سرقت منزل و... فعاليت داشتند.
 


ذغال در لرستان به ليست كالاهاي قاچاق پيوست

خرم آباد-خبرنگار كيهان:
مصرف ذغال در لرستان در راستاي مبارزه با تخريب جنگل هاي زاگرس ممنوع شد.
معاون سياسي-امنيتي استانداري لرستان در كارگروه منابع طبيعي لرستان افزود: عرضه ذغال ممنوع شده و طرح استفاده از منقل هاي گازي براي تهيه كباب در منازل و رستوران ها به اجرا درآمده و با استقبال مواجه شده است.شريعت نژاد با قدرداني از همكاري هيأت هاي مذهبي گفت: با همكاري اين هيأت ها و انجمن هاي غيردولتي طرح استفاده از دستگاه هاي گازسوز به جاي هيزم مورد نياز عزاداران ايام تاسوعا و عاشورا به اجرا درآمده كه با استقبال مواجه شده و دست عده اي سوءاستفاده گر و دلال كه جنگل را به اين بهانه قطع مي كردند كوتاه شده است.
وي با اشاره به اهميت درختكاري به عنوان سرمايه مهم ملي، گفت: مشاركت اعضاي هيأت هاي مذهبي در كاشت درخت در دستور كار قرار گرفته است.
شريعت نژاد از تخريب جنگل به عنوان تهديد حيات موجودات زنده نام برد و خاطرنشان ساخت: ما به دليل اينكه غرق در نعمت جنگل هستيم كمتر به حفظ و توسعه اين سرمايه ملي حيات بخش توجه داريم.
اين مقام مسئول از تخريب پوشش جنگل ها به عنوان فاجعه زيست محيطي نام برد و خاطرنشان ساخت: در دهه هاي گذشته در همين خرم آباد به دليل وجود انبوه درختان علاوه بر غناي منابع آب زيرزميني، چشمه ها و رودها حتي در تابستان شب ها بقدري هوا سرد مي شد كه اغلب اوقات نياز به كولر نبود اما متاسفانه حالا كولر آبي پاسخگوي نياز نيست.
وي آلودگي هوا و پراكنش ريزگردها را ناشي از تخريب پوشش جنگلي دانست و بر لزوم فرهنگ سازي و ارائه آموزش هاي لازم توسط مراكز آموزشي و رسانه ها در سطوح مختلف تحصيلي به ويژه مناطق روستايي تاكيد كرد.
 


تصادف پرايد و كاميون در اتوبان امام علي (ع)

اورژانس تهران از مجروح شدن 5 نفر در تصادف دو خودرو در اتوبان امام علي (ع) خبرداد.
بنابرگزارش رسيده،ساعت 4 و 30دقيقه ديروز يك مورد تصادف در اتوبان امام علي (ع) به اورژانس اعلام شد. امدادگران پس از حضور در محل متوجه شدند يك دستگاه پرايد در اتوبان امام علي(ع) بعد از پل همت با يك كاميون برخورد كرده است.در اين تصادف پنج سرنشين پرايد به شدت مجروح شدند .
كه به بيمارستان امام حسين (ع) منتقل شدند.

 


ضرب و شتم معضل زنان تركيه

ضرب و شتم زنان در تركيه و خشونت هاي خانوادگي همچنان به عنوان يكي از معضلات جامعه اين كشور به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، نزديك به 9 هزار زن در تركيه براي جلوگيري از خشونت هاي خانوادگي تحت حمايت پليس اين كشور قرار گرفته اند.
كارشناسان مباحث اجتماعي تركيه معتقدند كه اين رقم بسيار كمتر از رقم واقعي خشونت عليه زنان در تركيه است و بسياري از بانوان كه در اين كشور مورد ضرب و شتم افراد خانواده خود قرار مي گيرند، براي حفظ آبروي خود به پليس و مراجع قضايي مراجعه نمي كنند.موضوع خشونت هاي خانوادگي و ترس از جنايت هاي ناموسي حجم بسياري از پرونده هاي موجود در مجامع قضايي تركيه را تشكيل مي دهد.براساس آمار وزارت زنان و خانواده تركيه در حال حاضر هشت هزار و 908 زن در تركيه تحت حمايت مستقيم پليس و با محافظت نيروهاي پليس به دلايل خشونت هاي خانوادگي و ترس از جنايات ناموسي زندگي خود را ادامه مي دهند.
شهر «آدانا» در جنوب تركيه با دو هزار و 315 مورد حفاظت پليس از زنان در صدر شهرهاي تركيه، شهر «ازمير» با يك هزار و 372 مورد در رديف دوم و شهر «قيصريه» با يك هزار و 350 مورد پرونده در رديف سوم جاي دارد.
به رغم تصويب قوانين پيشرفته براي حمايت از زنان در تركيه طبق آمارهاي ارايه شده 42 درصد زنان اين كشور حداقل يكبار مورد خشونت يا تجاوز قرار گرفته اند.
قوانين تركيه در رابطه با «حمايت از حقوق زنان» در سال 2004، يعني زماني كه موضوع پذيرش عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا مطرح شد، برپايه درخواست اين اتحاديه و از سوي حزب حاكم «عدالت و توسعه» تركيه، به تصويب رسيد.
از جمله دستاوردهاي اين قوانين، لغو موادي بود كه در سال هاي گذشته به سود مردان خشونت ورز وضع و اجرا مي شد.
براساس اين قوانين، به عنوان مثال، اگر مردي با زني كه به او تجاوز كرده بود، ازدواج مي كرد، از مجازات معاف بود. اين امر مي توانست همچنين، از موارد كاهش شدت مجازات مجرم محسوب شود.
به گزارش برخي رسانه ها، به رغم تصويب قوانين مترقي طرح و تصويب قانون، ضامن اجرايي آن نيست و اين موضوع در مورد پياده كردن قوانين «حمايت از حقوق زنان» در تركيه نيز صادق است.
طبق آمار منتشر شده در حالي كه شمار زنان استاد و مدير در دانشگاه ها و بانك هاي تركيه، بيش از تعداد آنان در برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپاست و قوانين حاكم نيز «حمايت از حقوق زنان» را تضمين مي كند، با اين حال نتيجه برخي نظرسنجي ها در بين بانوان تركيه نشان مي دهد كه بيش از 42 درصد زنان پرسش شونده، دست كم يك بار قرباني خشونت هاي جسمي يا تجاوز قرار گرفته اند.
براساس آمار رسمي، بيش از 120 زن در نيمه نخست سال 2011، از سوي همسران خود به قتل رسيده اند. در اغلب اين موارد اين مردان خشونت ورز «همدستاني» هم داشته اند.
مأموران پليس كه به شكايت هاي زنان ترتيب اثر نداده اند؛ دادستان هايي كه زنان شاكي را به «خانه هايشان» فرستاده اند و قاضياني كه با قاتلان، تفاهم نشان داده اند از جمله همدستان اين مردان به شمار مي روند.

 


حمله ملخي به مصر

حمله ملخ ها به مصر، كشاورزان را به شدت نگران كرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسئولان اين كشور براي جلوگيري از وارد آمدن خسارات به محصولات كشاورزي، مزارع و باغ ها را با مواد حشره كش سم پاشي كرده اند. آخرين حمله ملخ ها به اين منطقه، در سال 2004 رخ داد كه موجب از بين رفتن حجم زيادي از محصولات كشاورزي شد.
 


اسكلت هاي 8 هزار ساله

باستان شناسان اسكلت هايي با قدمت 8 هزار سال را در بيابان هاي ليبي كشف كردند.
به گزارش لايو ساينس، تحقيقات جديد نشان داد: باستان شناسان اسكلت هاي متعلق به دوره پارينه سنگي را در داخل و اطراف يك پناهگاه سنگي در صحراي بزرگ ليبي كشف كردند.
باستان شناسان قدمت اين اسكلت ها را بين 4200 تا 8000 سال تخمين زده اند.
اين به معني وجود هزاران اسكلت مشابه در اين مكان كه به احتمال زياد تمدن بزرگي را در قعر خود جاي داده است.
گفتني است تاكنون اجساد 15 زن و كودك كشف شده است.
 


تجمع كوسه هاي وحشي در سواحل فلوريدا

ده ها هزار كوسه گرسنه در سواحل فلوريدا به دنبال شكار مي گردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، تجمع ده ها هزار كوسه در سواحل جنوبي فلوريدا موجب شده است تا مسئولان اين منطقه از مردم بخواهند وارد آب نشوند. كوسه ها آنقدر به ساحل نزديك شده اند كه حتي ورود به قسمت هاي بسيار كم عمق نيز خطرناك است.
 


جذب دختران اروپايي براي عمليات انتحاري

شبكه تروريستي القاعده كه در سراسر جهان نيرو دارد و به انجام عمليات هاي تروريستي و انتحاري مي پردازد، هر از چند گاهي شيوه اي جديد ابتكار مي كند تا وجهه خود را حفظ كند.
جديدترين شيوه ابتكاري اين شبكه تروريستي، جذب دختران اروپايي و آمريكايي تازه مسلمان شده، براي انجام عمليات هاي انتحاري است.
آمار دقيقي از تعداد دختران اروپايي و آمريكايي كه عضو شبكه القاعده شده اند در دست نيست، اما برخي اطلاعات موجود حكايت از آن دارد كه قبل از سال 2005 ميلادي تنها يك دختر اروپايي عضو القاعده بود.اما جديدترين اطلاعات بدست آمده نشان مي دهد كه از سال 2005 تا 2010 ميلادي تعداد دختران اروپايي و آمريكايي القاعده از يك نفر به 10 نفر افزايش يافته كه سرشناس ترين آنها «سمانتا»، «كولين» و «موريل» نام دارند.
«ماتيو جيدار» نگارنده كتاب «تروريست هاي جديد و بهار اسلامي» كه اين اطلاعات را فاش كرده، در اين باره نوشته: اين دختران اروپايي و آمريكايي در چند وقت اخير بيش از پيش مورد توجه مقامات القاعده قرار گرفته اند زيرا آنان مي توانند به راحتي در نقاط مختلف جهان رفت وآمد كنند و دست به هر كاري بزنند لذا به نظر مي رسد مقامات شبكه القاعده براي انجام عمليات هاي انتحاري در آينده، به اين زنان تكيه كند.وي در ادامه افزود: البته پيش از اين نيز القاعده به چنين زناني تكيه كرده است. براي مثال «ميريل ديجوج» كه يك بلژيكي تازه مسلمان شده بود و 38 سال داشت، 9 نوامبر 2005 ميلادي در شهر «بعقوبه» عراق دست به عملياتي انتحاري زد كه بر اثر آن 5 آمريكايي كشته شدند.او با اين كار از شهرت بسيار زيادي در سراسر جهان به ويژه در ميان نيروهاي القاعده، برخوردار شد و به اصطلا ح راه را براي ديگر دختران و زنان اروپايي و آمريكايي تازه مسلمان شده باز كرد تا به عمليات هاي مشابهي دست بزنند.


 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10