(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 اسفند  1391 - شماره 20450

كوتاه اقتصادي
كيهان بررسي مي كند
سهم تحريم و ضعف مديريت در افزايش قيمت ها
معاون وزير راه خبر داد
 87 هزار اتوبوس، ميني بوس و كرايه سواري در خدمت مسافران نوروزي
معاون سازمان حمايت اعلام كرد
 ارسال پرونده خودروهاي انبار شده به تعزيرات
نيكزاد: بازار مسكن را به نفع سودجويان رها نمي كنيم
طي بخشنامه اي ابلاغ شد
تغيير اولويت ارز واردات گوشت
با حضور مسئولان اقتصادي بورس
انرژي رسما آغاز به كار كرد
ممبيني خبر داد
 2 برابر شدن يارانه كالاهاي اساسي در سال 92


كوتاه اقتصادي

¤ معاون نظارتي بانك مركزي تأكيد كرد: طبق مصوبه شوراي عالي امنيت ملي پايان سال 91 زمان بسته شدن پرونده ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري است، يعني هيچ مؤسسه اي باقي نخواهد ماند كه در پايان سال جاري تعيين تكليف نشده باشد.
¤ مركز مبادلات ارزي از ميدان ولي عصر به ساختمان فردوسي بانك مركزي منتقل شد.به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، مركز مبادلات ارزي، روز شنبه نوزدهم اسفند ماه به ساختمان فردوسي بانك مركزي منتقل شد و از اين پس، متقاضيان مي توانند براي دريافت كد تخصيص ارز به نشاني خيابان فردوسي، پلاك 140، ساختمان مركزي بانك مركزي واقع در خيابان فردوسي مراجعه كنند.
¤ تعرفه پستي سال 90 حدود 40 درصد و سال 91 حدود 30درصد افزايش يافت و اكنون نيز مديرعامل پست براي سال 92، رشد 12درصدي را براي تعرفه پيش بيني مي كند.محمدحسن كرباسيان در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به گذشت يك سال كاري، پيشنهاد شركت پست براي افزايش تعرفه ها در سال 92 چه ميزان است، اظهار داشت: پيشنهاد تعرفه سال 92 براساس صورت هاي حسابرسي شده سال 91 خواهد بود.
¤ دومين دوره قرعه كشي جشنواره عيد تا عيد ويژه حساب هاي پذيرندگان دستگاه هاي پايانه فروش در بانك صادرات ايران با هدف ترويج فرهنگ بانكداري الكترونيك و تقدير از پذيرندگان برگزار شد.اين بانك در پاسخ به اعتماد و همراهي مشتريان، جشنواره عيد تا عيد ( از ميلاد پيامبر اكرم(ص) تا ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)) را به منظور اعطاء تسهيلات ويژه و جوايز ارزنده به پذيرندگان فعال داراي حساب در بانك صادرات ايران و متصل به پايانه هاي فروش را از 10 بهمن ماه سال جاري تا 10 ارديبهشت ماه سال 92 به اجرا درآورده و در اين راستا دومين قرعه كشي را برگزار كرد و مبلغ 000/000/268/12 ميليارد ريال براي تعداد 1771 برنده تعيين و فهرست آنها در وب سايت اين بانك به نشاني www.bsi.ir درج شده است.
¤ تالار گفت و گوي سايت شركت مخابرات استان تهران راه اندازي شد. ولي ا... سعيديان مديركل روابط عمومي مخابرات استان تهران ضمن بيان اين مطلب گفت: مشتركان تلفن ثابت در استان تهران مي توانند با مراجعه به سايت شركت مخابرات استان تهران به نشاني www.tct.ir، هرگونه پيشنهاد، انتقاد و يا مشكلي در خصوص خدمات تلفن ثابت، نحوه صدور و يا پرداخت قبوض، اينترنت پرسرعت، شبكه هوشمند، شبكه تلويزيوني شيما و... را در بخش هاي تعيين شده ثبت كنند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4495، 4435، 2270 الي 2275، 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796، 7732 الي 7735، 7790 الي 7795، 7797، 6510، 6511، 6519، 6559، 6514 الي 6517 و 4463 الي 4466 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


كيهان بررسي مي كند

سهم تحريم و ضعف مديريت در افزايش قيمت ها

 سال 91 روزهاي پاياني خود را پشت سر مي گذارد. اين سال با تمام فراز و نشيب ها، موفقيت ها وبرخي سختي ها در حال به پايان رسيدن است.
جمهوري اسلامي همواره در حال پيشرفت و رسيدن به قله هاي تعالي و دستيابي به رشد و شكوفايي در همه زمينه ها بخصوص اقتصادي است.
رسيدن به تعالي و رشد نيازمند همكاري و وحدت آحاد مردم و مسئولان در بخش هاي مختلف است.
مردم در صحنه هاي مختلف نقش خود را به خوبي ايفا كرده و مي كنند. اما از مسئولان نيز انتظار دارند در اين رهگذر، از فراهم آوردن زمينه هاي آسايش و رفاه آنان غافل نباشند.
مسئولان دولتي در اين زمينه بزرگترين و به عبارتي نقش اول را دارند. دولت تلاش دارد با تمام توان وسايل رفاه مردم را تهيه كند. طرح هدفمندي يارانه ها نيز در همين راستا برنامه ريزي و اجرايي شد.
مسئولان قبل از اجراي اين طرح پيش بيني مي كردند عده اي سودجو در اين رهگذر اخلال ايجاد كنند. لذا برنامه هايي كه براي مقابله با اين پديده لازم بود اجرايي شد ولي كافي نبود.
نوسان نرخ ارز
امروز توليد داخل با عواملي دست و پنجه نرم مي كند كه نوسان نرخ ارز يكي از اين عوامل است.
بالا رفتن قيمت كالاهايي كه در توليد آنها ارز دخيل است امري طبيعي است. اما امروز شاهد گراني محصولاتي هستيم كه ارز در توليد آنها دخالت ندارد، ولي گران به دست مردم مي رسد. براي ريشه يابي اين روند نامبارك بايد دو مسئله را از يكديگر تفكيك كرد، گراني و گرانفروشي است.
در حال حاضر اقتصاد ايران با هر دو پديده گراني و گرانفروشي دست به گريبان است.
طي چند ماه گذشته توليدكنندگان بدون مجوز دولت و به گفته خودشان با افزايش قيمت نهاده هاي توليد، قيمت ها را بالا بردند و دولت هم با ارزيابي ميزان افزايش قيمت تمام شده، مجوز افزايش قيمت ها را صادر كرد. اما در اين باره ذكر چند نكته ضروري است. اول اينكه آيا دولت با گراني هاي خودسرانه چه برخوردي كرد؟ و قيمت كالاهايي كه بايد به قبل برمي گشت انجام شد، كه جواب منفي است. دوم اينكه هم اكنون برخي كالاهايي كه به مصرف كننده عرضه مي شود نه تنها نرخ ارز بر قيمت آنها تاثير نداشته بلكه دولت هم با افزايش قيمت آنها موافقت نكرده ولي گران به دست مردم مي رسد و سازمانهاي ناظر هيچگونه برخوردي با آنها ندارند.
پسته كه اين روزها بحث آن به شدت در كشور به دليل بالا رفتن قيمت آن داغ شده يكي از همين موارد است. صادرات اين محصول در گذشته انجام مي شد و طي ماههاي اخير روند آن نيز رو به افزايش گذاشت. ولي آيا بايد اين دليلي بر بالا رفتن قيمت آن باشد. نبايد برنامه ريزان و مسئولان بخش صادرات ابتدا مصرف داخل را تنظيم و سپس اجازه صادرات مي دادند.
سودجويي صادركنندگان
يكي از دست اندركاران خشكبار در بازار در اين باره مي گويد: اولا اتحاديه تهران و اتحاديه كشوري بايد در اين زمينه به كمك دولت مي آمدند كه نيامدند.دوم اينكه صادركنندگان دولت را فريب دادند.
او مي گويد: با بالا رفتن قيمت ارز صادرات پرسود شد و همين جا بود كه بايد اتحاديه به كمك دولت مي آمد و مي گفت، ارز حاصل صادرات بايد به قيمت مبادله اي فروخته شود. ولي صادركنندگان پسته و خشكبار ارز حاصل از صادرات خود را با قيمت آزاد در بازار فروختند و هيچ كنترلي نيز بر صادرات نشد. او ادامه مي دهد: روزي كه دولت اعلام كرد صادرات پسته ممنوع است قيمت پسته فندقي از كيلويي 36 هزار تومان در بازار به 24 هزار تومان رسيد. از طرفي ديگر وقتي صادركنندگان با ممنوعيت صادرات پسته مواجه شدند به دولت اعلام كردند پسته فندقي را با قيمت كيلويي 30 هزار تومان به مردم عرضه مي كنند، در حالي كه قيمت پسته فندقي مرغوب و درجه يك سال گذشته كيلويي 16 هزار تومان بود و پسته احتكار شده نيز كه به مردم فروخته شد، مرغوب نيست و قيمت آن بسيار پايين تر است، و اين دو مسئله اي است كه باعث فريب دولت شد. زيرا صادركنندگان با عرضه پسته نامرغوب و قيمت بالا، اجازه صادرات را مجدداً گرفتند. از وي مي پرسم ظاهراً استقبال از پسته 30 هزار توماني در نمايشگاه ها خوب بوده است، اگر كيفيت نداشت مردم نمي خريدند. در پاسخ مي گويد: اولاً پسته در معرض ديد مردم نيست، مردم صف مي كشند و فكر مي كنند چون قيمت پايين تر از بازار است خريد به صرفه است. ولي اين پسته كيفيت ندارد. اين دست اندركار آجيل و خشكبار مي گويد: متأسفانه آجيلي كه در نمايشگاه ها عرضه مي شود نه تنها كيفيت لازم را ندارد بلكه 10درصد هم از قيمت پسته مرغوب بازار بالاتر است و متأسفانه اتحاديه هيچگونه عكس العملي در اين زمينه نشان نداد و مسئولين برگزاري نمايشگاه نيز در اين باره تحقيقي نكردند. وي تأكيد مي كند: در حال حاضر بادام آمريكايي و فندق تركيه بصورت قاچاق وارد مي شود و با قيمت بالا به دست مصرف كننده مي رسد و هيچ گونه نظارتي بر آن نيست.
پسته فندقي 30 هزار توماني نيز كيفيت خوبي ندارد.
نظرات مردم
روز پنجشنبه و در هواي برفي تهران كه اكثر مردم از نزول اين نعمت الهي خوشحال بودند، در يكي از نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا با آنها گفت و گو كرديم. نظرات كلي مردم درباره نمايشگاه هاي بهاره را مي خوانيد:
عرضه و قيمت موادغذايي مناسب است، عرضه كنندگان پوشاك اكثراً مغازه داران سطح شهر هستند و توليدكنندگان فقط در پارك ارم حضور دارند. كيفيت پوشاك، كيف و كفش نازل است و مردم استقبال آنچناني نكرده اند. اينها نظرات و صحبت هاي كساني است كه حداقل به دو نمايشگاه در 4 نمايشگاه سطح تهران مراجعه داشته اند.
اما مردم در اين گفت وگو نظرات ديگري دارند كه خواندني است.
مردم مي گويند، اگر دولت مي تواند مواد غذايي را با قيمت هاي مناسب در نمايشگاه عرضه كند، چرا اين كار در واحدهاي صنفي سطح شهر و در طول سال انجام نمي شود. مردم درباره بازرس ها مي گويند: به هيچ وجه اين مسئله قابل لمس نيست زيرا كسبه سطح شهر كار خود را مي كنند و گرانفروشي ها مهار نشده است. دولت همه ساله و در ايام پاياني سال اعلام مي كند، بازرسان در سطح شهر به كار كسبه نظارت دارند ولي همچنان قيمت ها بالاست و اين نشان دهنده آن است كه نظارتها تاثيري ندارد و بايد ساز وكار ديگري انديشيده شود.
درباره نقش سازمان حمايت در مبارزه با گرانفروشي نيز از مردم پرسيديم كه در پاسخ جواب دادند: متاسفانه سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان بخش حمايت از مصرف كننده را كنار گذاشته و به حمايت از توليدكننده پرداخته است. مردم مي گويند: معلوم نيست قدرت و نفوذ توليدكنندگان تا چه اندازه است كه سازمان حمايت به كمك توليدكنندگان براي بالا بردن قيمت ها آمده است، و به درخواست هاي گراني كالا جواب مثبت مي دهد.
آقايي حدودا 70 ساله در نمايشگاه مصلي مي گويد: گاهي افزايش قيمت ناشي از گراني است و گاهي گرانفروشي. گراني يعني كالا ارزش افزوده پيدا كرده كه طبيعي به نظر مي رسد اما گرانفروشي يك جرم است، و هيچ دليلي جز سودجويي ندارد. گراني كالا به دليل افزايش قيمت مواد اوليه است و بايد اقتصاددان ها وارد موضوع شوند و سازوكارهاي لازم را پيشنهاد و به دولت براي اجرا ارائه كنند. اما در گرانفروشي بايد دستگاه هاي نظارتي و قضايي وارد كار شوند. گرانفروشي قابل كنترل تر و با يك اراده قوي قابل حل است. و تا آنجايي كه ما تاكنون ديده ايم در اكثريت كالاها، معضل فعلي كشور گرانفروشي است نه گراني. و آنچه كه مشاهده مي شود اراده اي براي حل مشكل مبارزه با گرانفروشي وجود ندارد و قوانين نيز كارآمدي لازم را ندارد. شما در شهري مانند تهران مثال يك شهر و هزار نرخ را در اكثر كالاها مي بينيد.
اميدوارم منفعت ناظران با منفعت متخلفان گره نخورده باشد، وگرنه راه به جايي نخواهيم برد. يكي ديگر از هموطنان درباره عدم برخورد با گرانفروشان مي گويد: بزرگترين ايراد به تعزيرات و دستگاه قضا است. چرا شركتي كه به جرم ميلياردها ريال گرانفروشي جريمه مي شود و حكم قطعي داده مي شود را به مردم معرفي نمي كنند. بارها از طريق مطبوعات و رسانه ها مي خوانيم و مي شنويم كه مثلا فلان شركت واردكننده خودرو به جرم گرانفروشي جريمه شده ولي نام او اعلام نمي شود. چرا نبايد مردم گرانفروش را بشناسند و از گرانفروش خريد نكنند، همين امر باعث مي شود مجرمين با پرداخت جريمه اولا به كار گرانفروشي خود ادامه دهند زيرا بايد مبلغ جريمه جبران شود و ثانيا خيالشان راحت مي شود كه نام آنها محفوظ است. مثلا در گراني محصولات لبني بارها اعلام شد كارخانجات متخلف به جرم گرانفروشي جريمه شده اند ولي هيچگاه نام اين كارخانجات اعلام نشد و ديديم كه آنها هم هيچ وقت قيمت ها را به قبل بر نگرداندند.
بازار خودرو
يك دست اندركار خودرو كه نمي خواهد نامش در گزارش نوشته شود درباره قيمت خودرو، توليد آن و مي گويد: سال هاست دو خودروساز بزرگ كشور از انواع و اقسام حمايت ها برخوردارند و فقط به سود فكر مي كنند. بازاري انحصاري را در اختيار دارند و به تنها چيزي كه اهميت نمي دهند، كيفيت است. او مي افزايد: در پي نوسانات بازار ارز در سال جاري اكثر توليدكنندگان و از جمله خودروسازان خواستار افزايش قيمت محصولات خود شدند. بهانه آنها هم بالا رفتن قيمت تمام شده توليد است. اما اين همه ماجرا نيست. خودروسازان به عمد توليد را كاهش دادند تا بتوانند از دولت امتياز بگيرند كه تا حدودي هم موفق شدند. وي مي گويد: رئيس جمهور در مصاحبه تلويزيوني خود به موضوعات مهمي درباره وضعيت خودروسازي كشور اشاره كرد و مسئله كاهش تعرفه نكته مهمي است، زيرا بالا بودن تعرفه يكي ديگر از امتيازاتي است كه خودروسازان داخلي با اين حربه به تنها موردي كه عمل نمي كنند، ارتقاي تكنولوژي است. اگر تعرفه واردات پايين بيايد،
خودروهاي وارداتي با قيمت پايين تر از قيمت توليدات داخل وارد مي شوند و آنزمان مشخص مي شود صنعت خودروي ما در چه جايگاهي است. آيا خودرويي مانند پرايد كه به گزارش سازمان بازرسي و كيفيت استاندارد، بيشترين نمره منفي را دارد بايد توليدش ادامه داشته باشد آنهم با اين قيمت جديدي كه اعلام شده است. اين دست اندركار خودرو در ادامه مي گويد: رئيس جمهور اخيراً و هفته پيش با پرداخت تسهيلات ميلياردي و ارز مبادله اي به خودروسازان موافقت كرد، بنابراين انتظار مي رود، كيفيت خودروها افزايش و قيمت ها كاهش يابد.
وي اظهار اميدواري كرد، شوراي رقابت در زمينه قيمت گذاري خودرو بدون ملاحظه كاري و دادن امتياز به خودروسازان وارد عمل شود. وي همچنين به افزايش تقاضا در بازار اشاره كرده مي گويد: احتكار خودروسازان و عرضه نكردن خودروهاي توليدي به بازار به اميد افزايش قيمت به التهاب بازار دامن زد و اظهارات برخي خودروسازان مبني بر نبود قطعات و توقف خط توليد در حالي است كه انبار خودروسازان مملو از خودروهاي توليدي است. اگر هيأتي مستقل مسائل چندين ماهه خودروسازان را به درستي تحقيق و تفحص كند، درخواهد يافت نه تنها كمبودي از نظر توليد نيست بلكه بهانه اي بوده است براي امتياز گرفتن از دولت در زمينه دريافت تسهيلات و بالا رفتن قيمت.
يك استاد دانشگاه نيز درباره قيمت گذاري خودرو و افزايش آن در بازار با تأكيد بر كمك سازمان حمايت به خودروسازان گفت: «اصلاً قرار نيست كه اين قيمت ها از سوي سازمان حمايت اعلام شود. سازمان حمايت با كمك به خواسته هاي ناحق خودروسازان بيش از پيش حقوق مصرف كنندگان را ناديده گرفته است.»
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مصوبات جديد تنها به افزايش رسمي خودرو منجر شده است و خودروسازان همانند گذشته بنا ندارند كه به تعهدات خود مبني بر افزايش توليد و به تعادل رساندن بازار پايبند باشند گفت: «خودروسازان در ايران هيچگاه به دنبال به تعادل رساندن بازار نبوده اند و تنها به منافع شخصي و گروهي خود فكر مي كنند. با توجه به اينكه در هر حالتي انبارهاي خودروسازان پر از خودرو بوده است، خودروسازان به دليل انحصاري كه در اين صنعت وجود دارد همواره به دنبال بهانه اي هستند كه هر چند وقت يكبار قيمت ها را افزايش دهند.»
وي با اشاره به تصميماتي كه در خصوص صنعت خودرو گرفته مي شود گفت: «با توجه به اينكه تمامي تصميماتي كه در خصوص توليد، قيمت و تعادل بازار خودرو اتخاذ مي شود از يك سو به خودروسازان دولتي وصل است، در نهايت به ضرر مصرف كننده و اجحاف در حق آنان ختم مي شود.»
اين استاد دانشگاه با تشريح وضعيت خودروسازي در كشور گفت: «سال هاست كه مجلس، دولت و مردم با كمك به صنعت خودرو به اسم استقلال و بي نيازي اين صنعت از بازارهاي خارجي و تاوان ضررهاي اين صنعت را پرداخت كرده اند. خودروسازان با شعارهاي خود در اين سالها به مردم وعده ارزبري كمتر در اين صنعت دادند؛ اما چگونه است كه با تغييري در بازار ارز يك مرتبه قيمت خودرو بيش از دو برابرافزايش پيدا مي كند؟ بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه ما پس از اين سالها به استقلال در اين زمينه نرسيده ايم و مصرف كننده مجبور است همچنان خودروهاي توليدي را به دليل انحصار در اين بازار به چند برابر ارزش بخرد.»
وي تصريح كرد: «تا زماني كه مصوبات، تصميمات و سياست گذاري ها در صنعت خودرو با دخالت و نفوذ خودروسازان انجام پذيرد نمي توان به بهبود اين بازار چشم داشت و مصرف كننده مجبور است كه محصولي برابر كه با هيچ يك از استانداردهاي زيست محيطي و صنعتي روز دنيا مطابقت ندارد را به چند برابر قيمت خريداري كند. از سوي ديگر به دليل تعرفه بالاي خودروهاي وارداتي، تعداد محدودي كه از اين خودروها به كشور وارد مي شود تحت شعاع قيمت خودروهاي داخلي قرار مي گيرد.»
تاثير تحريم ها بر گراني
رسانه هاي خارجي مدتي است سعي مي كنند ابعاد تحريم و اثرات آن را در كشور وسيع جلوه دهند. ايران پس از انقلاب اسلامي تاكنون مورد تحريم هاي گوناگون آمريكا و غرب بوده و اين مسئله نه تنها موجب ضعف ساختارهاي اقتصادي كشور نشده بلكه در بخش هايي باعث شكوفايي شده است، كه از آن جمله مي توان به رشد 6 برابري ارزش بازار سرمايه اشاره كرد.
همچنين صادرات غيرنفتي ايران رشد چند برابر داشته است. از منظر ديگر، يكي از محاسن تحريم ها كاهش وابستگي بودجه سالانه كشور به درآمدهاي نفتي است. و اين موردي است كه كشورهاي غربي گمان مي كردند با تشديد تحريم ها مي توانند از اهرم نفت به عنوان پاشنه آشيل ايران بهره برده و به خيال خود ضربه سختي به ايران وارد كنند در حالي كه مسئله بنزين به همگان نشان داد علي رغم تحريم واردات بنزين به ايران، توليد اين فرآورده نفتي در داخل كشور افزايش داشته و صادركننده نيز شده ايم.
يك كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه تحريم ها ربطي به گراني هاي اخير ندارد مي گويد: دولت بايد مشكلات توليد را رفع كند. سيستم توزيع نيز بيمار است و توليد كننده و توزيع كننده فقط به دنبال سود هستند.
وي مي افزايد: مهار گراني ها به تدابير ويژه و خاص نياز دارد.
يكي از شهروندان نيز درباره گراني هاي اخير مي گويد: بازار رها شده، و اينكه گفته مي شود تحريم ها در اين بازار دخيل هستند، نوعي فرار به جلو براي شانه خالي كردن از مسئوليت هاست. بايد توليد را حمايت كرد و بازار را با رقابت توليدكنندگان كنترل كرد. وي در ادامه مي گويد: مديريت نكردن بازار عرضه و تقاضا نيز از مسائلي است كه موجب اين وضعيت شده است.
يك كارشناس اقتصادي نيز درباره ميزان اثرگذاري تحريم ها بر وضعيت اقتصادي كشور مي گويد: تحريم نه تنها تاثيري بر وضعيت اقتصادي كشور به طور خاص نداشته ولي عاملي شده است تا عده اي سوداگر از اين وضعيت سود ببرند و برخي مسئولان نيز ضعف مديريت خود را به تحريم ها پيوند بزنند، در حالي كه ضريب تاثير تحريم ها با جهش قيمت ها همخواني ندارد.
يك كارشناس اقتصادي درباره تاثير تحريم ها بر اقتصاد كشور مي گويد: غربي ها هر چه تير در تركش تحريم ها داشتند رها كرده اند و ديگر اين ابزار كارايي چنداني برايشان ندارد. بي شك مقاومت مردم صبور ايران در برابر تحريم هاي خصمانه دشمنان باعث شده تا اين اهرم فشار به مرور دچار فرسودگي و انحلال شود و از خاصيت بيفتد. وي ادامه مي دهد: بروز بحران هاي پي درپي اقتصادي در غرب به خوبي اين واقعيت را نشان مي دهد كه نتيجه تحريم ها بر ضد ايران بالعكس شده و اصطلاحا تير كمانه كرده است. كاهش اجباري 80 ميليارد دلاري بودجه آمريكا، نرخ بيكاري دو رقمي در اتحاديه اروپا، رشد منفي اقتصادي در فرانسه و كاهش توليدات صنايع پيشرفته در آلمان همگي بيانگر اين حقيقت آشكار است كه تير تحريم ها بر ضد ايران برگشت خورده و قلب غرب را نشانه رفته است.
 


معاون وزير راه خبر داد

 87 هزار اتوبوس، ميني بوس و كرايه سواري در خدمت مسافران نوروزي

68 هزار سواري و ميني بوس و 19 هزار اتوبوس آماده خدمت به مسافران نوروزي هستند.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس در خصوص فعاليت راهداران در طول طرح نوروزي كه از 24 اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردين 92 ادامه دارد، اظهار داشت: در طول اين ايام 1400 اكيپ راهداري با بيش از 11 هزار و 500 راهدار در طرح نوروزي شركت مي كنند.
افندي زاده افزود: در طول طرح نوروزي امسال 2000 گشت راهداري مجهز در طول محورهاي مواصلاتي كشور مستقر خواهند شد تا اقدامات لازم را انجام دهند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همچنين 700 اكيپ امدادي و تعميراتي، 1400 گشت راهداري مجهز به دستگاه موقعيت ياب (GPS) همينطور 7600 دستگاه انواع ماشين آلات راهداري، در طول راه ها حضور داشته و به مسافران خدمات لازم را ارائه مي كنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اضافه كرد: همچنين در طول اين ايام 885 باب راهدارخانه ثابت و سيار آمادگي استقرار مسافران در شرايط جوي ناپايدار و اضطرار را خواهند داشت.
افندي زاده تصريح كرد: امسال نيز تلاش مي كنيم اكيپ هاي تعميراتي و امدادي را از طريق ادارات كل راه و شهرسازي در اختيار مسافران نوروزي قرار دهيم.
افندي زاده اضافه كرد: در طرح نوروزي سال 92، تعداد 19 هزار اتوبوس، كه نيمي از آنها سرويس هاي ويژه هستند، 34 هزار ميني بوس و 34 هزار و 800 دستگاه سواري كرايه برون شهري آماده خدمات به مسافران هستند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يادآور شد: ستادهاي سفرهاي نوروزي به صورت شبانه روزي در مركز، ادارات كل راه و شهرسازي و ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي سراسر كشور مستقر هستند و وظيفه پاسخگويي به سؤالات مسافران و رسيدگي به مشكلات مسافران را برعهده دارند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اجراي طرح هاي ساماندهي و يكپارچه سازي نگهداري از راه ها و آزادراه ها، افزود: در طرح نوروزي امسال تلاش مي كنيم كارگاه هاي جاده اي در طول كل ايام عيد تعطيل شود ضمن آنكه اگر محوري نيازمند بهسازي و روكش آسفالت باشد، تا قبل از 24 اسفند ترميم خواهد شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: تلاش مي كنيم از 24 اسفند ماه پروژه هاي مربوط به راه سازي و جاده سازي متوقف و جاده هاي ايمني براي مسافران جاده اي فراهم شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: در طول ايام نوروز مراكز مديريت راه ها به صورت 24 ساعته اطلاعات لازم را در اختيار هموطنان قرار خواهند داد و شماره تلفن 141، پايگاه اطلاع رساني www.iran141.ir و پيام كوتاه 1000141 آخرين وضعيت راه ها را اعلام مي كنند.
 


معاون سازمان حمايت اعلام كرد

ارسال پرونده خودروهاي انبار شده به تعزيرات

معاون بازرسي سازمان حمايت از ارسال پرونده خودروهاي دپو شده به تعزيرات خبر داد و گفت: به محض اينكه دستور العمل جديد قيمت گذاري خودرو بيايد با متخلفان برخورد شديد مي كنيم.
مجتبي فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد تخلف صورت گرفته در پيش فروش خودرو و همچنين گران فروشي برخي نمايندگي ها و نمايشگاه ها گفت: منتظر آخرين وضعيت دستورالعمل قيمت گذاري خودرو هستيم و هر تصميمي گرفته شود، بر اساس همان دستورالعمل نظارت و بازرسي بر بازار را تشديد مي كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه دستورالعمل جديد خودرو خط كش كار ما خواهد بود، اظهار داشت: به تمامي نيروهاي بسيج اعلام كرده ايم كه هر جا خودروي دپو شده ديدند، به ما اعلام كنند، تا با آنها برخورد كنيم.معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: خودروهايي كه شماره گذاري شده باشند، را نمي توان به عنوان خودروي دپو شده تلقي كرد.
وي افزود: تاكنون 51 دستگاه خودروي دپو شده كشف و به تعزيرات ارسال شده و 5 پرونده ديگر دپوي خودرو نيز در دست بررسي است.فراهاني گفت: گشت مشترك با سازمان تعزيرات و همچنين آغاز به كار 50 چادر در تهران و سامانه 124 اقداماتي است كه در اسرع وقت به شكايت هاي مردم رسيدگي شود.
 


نيكزاد: بازار مسكن را به نفع سودجويان رها نمي كنيم

وزير راه و شهرسازي به سودجويان بازار مسكن هشدار داد از اخلال در اين بازار بپرهيزند.
علي نيكزاد در حاشيه بازديد از شهر جديد پرديس، با بيان اينكه دولت توان تامين مسكن مورد نياز قشرهاي مختلف جامعه را دارد، اظهار داشت: هر سال عده اي سودجو سعي مي كنند شايعه گراني وحشتناك مسكن پس از عيد را رواج دهند در حالي كه همواره خلاف ادعاي آنها ثابت شده است.
وي با اشاره به در دست ساخت بودن 410 هزار واحد مسكوني مهر در استان تهران، افزود: علاوه بر اين تعداد، شهرداري تهران نيز در سال 91 براي ساخت 250 هزار واحد مسكوني در شهر تهران پروانه صادر كرده و اين در حالي است كه براساس آمارهاي مبتني بر قبض هاي گاز و برق 400 هزار واحد مسكوني اين شهر نيز خالي از سكنه هستند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از آنجايي كه بدون مصرف برق و گاز نمي توان اقدام به گرم كردن يك واحد مسكوني در فصل سرما كرد و با قبض هايي كه مصرف نشدن برق و گاز را نشان مي دهند مي توان چنين نتيجه گرفت كه 400 هزار واحد مسكوني شهر تهران خالي از سكنه هستند.
وي با بيان اينكه وقتي كلانشهري مانند تهران در مجموع يك ميليون واحد مسكوني آماده سكونت و در دست ساخت دارد، بحث كمبود و گراني مسكن در آن بي معناست، تصريح كرد: چنانچه افرادي بخواهند در بازار مسكن كشور ايجاد اخلال كنند، به طور جدي با آنها برخورد مي شود.
نيكزاد با تاكيد بر اينكه هرگز بازار مسكن را به نفع عده اي سودجو رها نمي كنيم، گفت: چنانچه افرادي بخواهند ثبات بازار مسكن را بر هم بزنند ما از ابزارهايي مانند وضع ماليات هاي سنگين استفاده خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه اعتقاد داريم چنانچه فردي سالي بيش از يك بار اقدام به معامله مسكن مي كند بايد ماليات قابل توجهي هم براي آن پرداخت كند، اظهار داشت: اين امر در مورد زمين هاي خالي نيز بايد اجرا شود تا افراد ناچار شوند نسبت به سود مدنظر خود ماليات سنگيني نيز بدهند.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به ورود تعزيرات به بحث كنترل بازار اجاره بها، آن را اقدامي مناسب دانست و تصريح كرد: با وجودي كه تلاش مي كنيم از طريق عرضه زياد بازار مسكن را كنترل كنيم، لازم باشد از اين ابزار نيز براي مقابله با سودجويان استفاده خواهيم كرد.
وي به ساخت واحدهاي مسكوني در شهرهاي جديد پرند، هشتگرد، انديشه و پرديس اشاره كرد و افزود: دولت توان تامين مسكن مورد نياز قشرهاي مختلف جامعه را دارد تا جايي كه حتي افراد مايل به سكونت در شهر تهران نيز مي توانند از طرح مسكن مهر تهران استفاده كنند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مسكن مهر تهران 30 تا 50 درصد ارزانتر از قيمت بازار در اختيار متقاضيان واجد شرايط قرار مي گيرد، تصريح كرد: آورده متقاضيان مسكن مهر تهران به 120 تا 140 ميليون تومان مي رسد و اقساط ماهانه آنها نيز بيشتر از يك ميليون تومان نخواهد بود.
نيكزاد گفت: افرادي كه آورده مالي كمتري دارند مي توانند در يكي از شهرهاي جديد اطراف تهران مسكن مهر دريافت كنند. وي ادامه داد: نياز و فراواني تقاضا براي دريافت مسكن مهر در شهر جديد پرديس سبب شد ما ساخت 80 هزار واحد مسكوني را در اين شهر جديد، علاوه بر 13 هزار واحد قبلي كه در دست ساخت بودند، شروع كنيم كه همزمان با اتمام اين واحدها كليه خدمات زيربنايي و روبنايي لازم نيز در اختيار ساكنان قرار مي گيرد.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با تاكيد بر اينكه خريد و فروش واحدهاي مسكوني مهر غيرقانوني است، تصريح كرد: به بنگاه هاي معاملات املاكي كه اقدام به معامله اين واحدها مي كنند هشدار مي دهم كه در صورت ادامه آنها را پلمب خواهيم كرد. وي به خريداران چنين واحدهايي نيز هشدار داد با چنين اقدامي ضرر خواهند كرد.
 


طي بخشنامه اي ابلاغ شد

تغيير اولويت ارز واردات گوشت

مديركل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغيير اولويت واردات گوشت قرمز از يك به سه خبر داد و گفت: از اين پس واردات گوشت ارز مبادله اي مي گيرد.
علي اكبر پوركاوه در گفتگو با مهر گفت: براساس تصميم دولت، اولويت واردات گوشت قرمز از يك به سه تغيير كرد.
مديركل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس واردات گوشت از اين پس ارز مبادلاتي دريافت خواهد كرد.
وي تصريح كرد: مجموعه ذخاير كالايي گوشت قرمز هم اكنون در وضعيت مناسبي قرار دارد و جاي هيچگونه نگراني نيست و تغيير اولويت كالايي، شرايط را در بازار سخت نخواهد كرد چرا كه ذخيره سازي به ميزان لازم انجام شده است.
بنابراين گزارش: تا پيش از اين گوشت قرمز ارز مرجع دريافت مي كرد اما با تصميم جديد دولت، واردات اين كالا مشمول دريافت ارز مبادله اي مي شود، اين در شرايطي است كه چندي پيش با تصميم دولت، گروه اولويت كالايي برنج نيز از يك به سه تغيير كرد.
همچنين حسن رادمرد معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: از روز شنبه توزيع گوشت قرمز منجمد به قيمت كيلويي 10 هزار و 500 تومان و گوشت مرغ منجمد به قيمت كيلويي 4400 تومان در مراكز عرضه منتخب آغاز شد.
وي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: براساس مصوبات تنظيم بازار مقرر شد كه گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ منجمد در اختيار تعاوني هاي مصرف فرهنگيان، كارگران و كارمندان قرار گيرد.
وي هم چنين درباره برنامه از سرگيري صادرات مرغ گفت: در حال حاضر هيچ برنامه اي براي صادرات مرغ نداريم.
 


با حضور مسئولان اقتصادي بورس

انرژي رسما آغاز به كار كرد

بورس انرژي ديروز طي مراسمي و با انجام سه معامله رسما آغاز به كار كرد.
در اين مراسم كه رئيس سازمان بورس نيز حضور داشت، سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد طي سخناني با بيان اين كه اواخر خرداد 90 مجوز بورس انرژي صادر شد اظهار كرد: راه اندازي بورس انرژي در كشور يك ضرورت و حسن انتخاب است زيرا شكي نيست كه ايران بزرگترين ذخاير انرژي را در دنيا دارد و اين بلندپروازي نيست كه ايران يكي از بزرگترين بورس هاي انرژي دنيا را در اختيار داشته باشد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه در مورد علت تاخير راه اندازي بورس انرژي گفت: يكي از مهمترين عوامل تاخير عدم توجه به ظرفيت هاي موجود بود. زيرا بايد مسئوليت هاي خود را به اندازه ظرفيت هاي موجود تضمين كنيم.
وي با بيان اين كه ايران عضو موثر اوپك نفتي و گازي است و اوپك هم تنظيم كننده بازار است با طرح اين سوال ادامه داد: آيا نبايد از ابزارهاي نوين در اين زمينه استفاده كنيم. چرا بايد مانند بسياري از موارد ديگر گندم و انرژي را ما توليد كنيم و قيمت را كس ديگري تعيين كند، چگونه مي شود كشوري كه بيشترين ذخاير انرژي دنيا را در اختيار دارد از قيمت پذيري به قيمت گذاري برسد كه اين امر ساده نبوده ولي امكان پذير است.
حسيني خاطرنشان كرد: راه اندازي بورس قوي در افق 1404 با چنين تعابيري مي تواند در بازار انرژي ايفاي نقش كرده و نقطه تلاش و اميد باشد.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: ايران تنها به عنوان فروشنده نفت و پمپ بنزين نيست بلكه صنعت نفت، گاز و برق را در اختيار دارد ولي آيا به تناسب پيشرفت فني در اين صنايع در بازار نيز فعال است.
وي با اشاره به اين كه در يك دهه گذشته نيروگاهي در عمان توسط ايران ساخته شد خاطرنشان كرد: اتكاي ما به صنعت برق كشور بيشتر است و براساس ظرفيت نصب شده نيروگاه ها مقام شانزدهم را در دنيا در اختيار داريم.
حسيني در ادامه عنوان كرد: در دي ماه 89 تا 15 اسفند 91 كه هدفمندي يارانه ها آغاز شده است توانير بابت فروش برق 16 هزار و 400 ميليارد تومان به خزانه واريز كرد كه از اين ميزان حدود 9 هزار و 600 ميليارد تومان نقدا به توانير برگشت داده شد. همچنين بالغ بر 500 ميليارد تومان بابت تهاتر فروش برق به بخش خصوصي انجام شد و بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان معادل 62 درصد وجوه حاصل از فروش برق به توانير برگشت داده شد.
وي ادامه داد: اين به استثناي يك ميليارد و 900 ميليون دلار صادرات برق است كه بخش عمده اي از آن در سال جاري اتفاق افتاده است كه در اختيار خود توانير است. لذا عدد فروش برق در كشور 20 هزار ميليارد تومان است.
حسيني ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصي 13 نيروگاه احداث كرده، هفت نيروگاه در دست احداث بوده، 18 نيروگاه واگذار شده و 26 نيروگاه در دست واگذاري است. لذا اين صنعت كه مسير خصوصي سازي را طي مي كند نياز و ضرورت آن براي تشكيل بازار متشكل بيشتر مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه عنوان كرد: اجراي اصل 44 تنها محدود به وزارت نيرو و نيروگاه نبوده و در بخش هاي مختلف نيز اقداماتي در حال انجام است. به طوري كه تعدادي از پالايشگاه ها واگذار شده و در هفته جاري نيز بزرگترين شركت دولتي به نام هلدينگ خليج فارس در بورس تهران عرضه مي شود و من از علاقه مندان دعوت مي كنم تا سرمايه گذاري در اين شركت بزرگ بورسي را مغتنم بشمارند.
سخنگوي اقتصادي دولت عنوان كرد: اين در حالي است كه بايد در بخش گاز تلاش بيشتري در راستاي واگذاري شركت ها صورت گيرد كه تصور مي كنم با راه اندازي بورس انرژي تقاضا و فضا براي توسعه بورس انرژي در حوزه گاز فراهم شود.
به گفته وي، بورس انرژي مي تواند سهم فروش ايران را در بازار انرژي و نفت و گاز به طور خاص افزايش دهد.
وزير اقتصاد همچنين در حاشيه مراسم فوق گفت: با همگرايي هايي كه با شركت ملي نفت انجام شده است، بورس مستقل نفتي ايجاد نمي شود و معاملات نفت در قالب بورس انرژي خواهد بود.
عرضه اوراق سلف نفتي
در همين حال رئيس سازمان بورس هم در مراسم راه اندازي بورس انرژي از عرضه اوراق سلف نفتي در آينده نزديك خبر داد.
علي صالح آبادي گفت: به دليل برخي مسائل اداري، اوراق سلف نفتي در اوايل سال آينده عرضه خواهد شد.
وي در ادامه اظهار داشت، بورس انرژي حلقه مفقود شده اي ميان صنعت انرژي و ابزارهاي مالي بود و اين بورس با عنوان چهارمين و آخرين بورس در كشور آغاز به كار خواهد كرد.
صالح آبادي با اشاره به اينكه دو بورس در حوزه كالايي و دو بورس ديگر در حوزه اوراق فعاليت مي كنند گفت: در صورت نياز به ورود هر نوع ابزار جديد مالي يا حوزه جديد كاري در قالب يكي از اين بورس ها انجام خواهد شد و پس از اين بورس جديدي نخواهيم داشت.
صالح آبادي در پايان خاطرنشان كرد: هم اكنون سه بورس كالايي، فرابورس و اوراق بهادار نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد در ارزش معاملات داشتند.
جزئيات اولين معامله
اولين معامله رسمي بورس انرژي ديروز با ارائه سه محصول برق، زغال سنگ و قطران انجام شد.
شاپور محمدي مديرعامل بورس انرژي درباره معامله فوق گفت: معاملات بورس انرژي در نخستين روز در ساعت 11 انجام شد ولي در روزهاي آينده ساعت معامله بورس انرژي از ساعت 9 آغاز شده و از ساعت 30:9 معاملات پيوسته آغاز مي شود و براي محصولاتي مانند برق، زغال سنگ و قطران مرحله پيش گشايش 12 دقيقه اي و مزنه يابي شش دقيقه اي صورت گرفته و سپس مرحله رقابت و نظارت و تاييد معاملات انجام مي شود.
وي افزود: واحد پولي معاملات برق ريال بوده و اندازه تغيير مجاز قيمت 10 ريال است. اين در حالي است كه دامنه نوسان براي برق در نظر گرفته نشده و تنها سقفي كه وزارت نيرو سالانه انتخاب مي كند در سيستم اعمال شده است.
مديرعامل بورس انرژي افزود: نوسانات قيمت برق به اندازه كافي جا براي رقابت خواهد داشت زيرا نيروگاه ها اعداد مختلفي مي توانند براي برق داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: نمادي كه ديروز در معاملات برق باز شد تا 27 روز يعني 19 فروردين ماه سال 92 امكان معامله خواهد داشت و سه روز به زمان تحويل معامله متوقف خواهد شد.محمدي با بيان اين كه نمادهاي يكي پس از ديگري در روزهاي آينده بازگشايي مي شوند عنوان كرد: نمادهاي هفتگي و ماهانه امكان بازگشايي دارند ولي تا زماني كه معامله شروع شده و نقدينگي كافي وجود داشته باشد معامله هفتگي و ماهانه متوقف نگه داشته مي شود.
وي عنوان كرد: در مرحله اول سه هزار و 752 مگاوات برق از نيروگاه هاي پرند، قم، خوي، سمنان، كاشان، اروميه، يزد و نيشابور عرضه شده و در آينده تعداد اين نيروگاه ها افزايش مي يابد.
 


ممبيني خبر داد

 2 برابر شدن يارانه كالاهاي اساسي در سال 92

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي از دو برابر شدن يارانه كالاهاي اساسي در سال آينده خبر داد.
رحيم ممبيني در گفت وگو با ايسنا درباره يارانه كالاهاي اساسي در سال آينده اظهار كرد: به منظور جلوگيري از بروز مشكل براي مردم، براي كالاهاي اساسي و به طور ويژه كالاهاي مورد نياز كشور، يارانه كافي پيش بيني شده است.
وي با بيان اين كه يارانه كالاهاي اساسي نسبت به سال جاري رشد بيش از 2 برابري دارد، افزود: در واقع به جز يارانه هايي كه در بودجه سال 91 براي كالاهاي اساسي و نهاده هاي كشاورزي در نظر گرفته شده بود، 5 هزار ميليارد تومان ديگر نيز در نظر گرفته شده است.معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي در ادامه گفت: اين ميزان با در نظر گرفتن يارانه نقدي نان و يارانه كالاهاي اساسي در سال جاري حدود 6 هزار ميليارد تومان بوده كه در سال آينده به 11هزار ميليارد تومان مي رسد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10