(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 اسفند  1391 - شماره 20450

عقب نشيني نظاميان 2 سودان از منطقه حائل مرزي
مالكي بار ديگر نسبت به اختلافات قومي در عراق هشدار داد
اعتراض مجامع حقوق بشري
به شكنجه معترضان در زندان هاي آل خليفه
عمليات سنگين ارتش سوريه
عليه تروريست ها در اطراف فرودگاه حلب
تظاهرات ضد آمريكايي فلسطيني ها
در آستانه سفر اوباما به اسرائيل
نيكلاس مادورو رسماً رئيس جمهور موقت ونزوئلا شد
تظاهرات بزرگ در شهرهاي پاكستان
براي توقف كشتار شيعيان
در پاسخ به قطعنامه اخير شوراي امنيت
كره شمالي: جهان منتظر آزمايش هاي بيشتر هسته اي ما باشد
پكن: جهان ديگر تك قطبي نيست
انفجار مهيب كابل همزمان با سفر وزير دفاع آمريكا
چهارسوي پنج قاره
كتك كاري بي سابقه در پارلمان عراق
دولت مصر تامين امنيت پورت سعيد را به ارتش سپرد


عقب نشيني نظاميان 2 سودان از منطقه حائل مرزي

منابع خبري از امضاي توافقنامه عقب نشيني نظاميان سودان جنوبي و سودان شمالي از منطقه حائل مرزي خبر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «بي بي سي»، دولت هاي «خارطوم و جوبا» با امضاي توافقنامه اي در خصوص عقب نشيني نيروها در پايتخت اتيوپي تصميم گرفتند يك منطقه حائل غيرنظامي در مرزهاي خود ايجاد كنند.بر اساس اين گزارش، توافقنامه عقب نشيني از منطقه حائل مرزي از روز شنبه به اجرا در آمده است و دو كشور موظفند تا پنجم ماه آوريل به طور كامل آن را تخليه كنند.از سوي ديگر فرماندهي هيئت حافظ صلح سازمان ملل متحد در «ابيي» آمادگي خود را براي نظارت بر اجراي توافقنامه عقب نشيني نيروها در منطقه حائل اعلام كرد.به گفته كارشناسان مسائل سودان، با امضاي اين توافقنامه، به زودي عمليات صدور نفت در منطقه آغاز خواهد شد و آوارگان جنگي نيز به مناطق سكونت خود باز خواهند گشت.
 


مالكي بار ديگر نسبت به اختلافات قومي در عراق هشدار داد

نخست وزير عراق بار ديگر نسبت به تشديد اختلافات قوميتي در اين كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» گفت برخي سياستمداران به تشديد اختلافات طايفه اي در عراق دامن مي زنند. وي گفت: برخي به آتش فتنه هاي قومي مي دمند و اين مسئله كشور را به دوران كشمكش هاي طايفه اي برمي گرداند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه «عزالدين الدوله» وزير كشاورزي عراق از سمتش استعفا كرد. بهانه وزير كشاورزي براي استعفا، وقوع درگيري ميان معترضان و نيروهاي دولتي در شهر موصل بود كه به ادعاي وي، دو كشته برجاي گذاشت.طي ماه هاي اخير مالكي به نيروهاي دولتي دستور داده بود به سمت تظاهركنندگان تيراندازي نكنند. ولي عناصر بعثي و القاعده با نفوذ به داخل صفوف تظاهركنندگان به سمت نيروهاي دولتي تيراندازي كردند.
 


اعتراض مجامع حقوق بشري

به شكنجه معترضان در زندان هاي آل خليفه

يك رسانه عربي از شهادت 11 زن در جريان انقلاب مردمي بحرين و شكنجه 230 زن انقلابي در زندان هاي رژيم آل خليفه پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري المنار، بررسي گزارش هاي مؤسسات حقوق بشري و مستقل بحريني نشان مي دهد كه در جريان انقلاب مردمي بحرين تاكنون 11 زن شهيد شده اند و بيش از 230 زن بحريني نيز بازداشت شده و تحت شديدترين شكنجه ها قرار گرفته اند.
به گزارش اين مؤسسات حقوق بشري، زنان بحريني در سخت ترين شرايط زندگي مي كنند و بارها به دست مأموران آل خليفه شكنجه شده اند.
هفته گذشته نيز طي اجلاسي كه در محل شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد نمايندگان 44 كشور جهان با انتشار بيانيه اي نسبت به ادامه نقض حقوق بشر و سركوب مخالفان حكومت در بحرين هشدار دادند.
به گزارش پايگاه خبري شفقنا، در اين بيانيه از حكومت بحرين خواسته شده است كه انجام اصلاحات اساسي در راستاي بهبود وضعيت حقوق بشر در كشور را تضمين كرده و همكاري لازم را در اين خصوص با سازمان ملل متحد داشته باشد. در ماه ژوئن 2012 نيز بيانيه مشابهي از سوي شوراي حقوق بشر سازمان صادر شده بود اما تنها نمايندگان 28 كشور جهان آن را امضا كرده بودند.
از سوي ديگر، شيخ عيسي قاسم رئيس شوراي علماي بحرين بر برگزاري همه پرسي درباره نتايج مذاكرات ميان رژيم آل خليفه و مخالفان بحرين تأكيد كرد.
وي در خطبه هاي نماز جمعه برگزاري همه پرسي درباره نتايج گفت وگوها را از پيش شرط هاي اوليه انقلابيون و مخالفان بحريني دانست و گفت، مقامات رژيم بحرين درصدد به شكست كشاندن مذاكرات با انقلابيون هستند.
 


عمليات سنگين ارتش سوريه

عليه تروريست ها در اطراف فرودگاه حلب

سرويس خارجي-
ارتش سوريه عمليات سنگين خود را به منظور عقب راندن تروريست ها از اطراف فرودگاه حلب و كنترل كامل اين منطقه آغاز كرد و در جريان آن ده ها تروريست به هلاكت رسيدند.
در عمليات ارتش سوريه پيرامون فرودگاه حلب و درگيري با تروريست ها ارتش موفق شد كه ده ها تروريست را به هلاكت برساند و به پاكسازي اطراف فرودگاه اقدام كند.
اين در حالي است كه مخالفان مسلح ادعا كرده بودند كه به نزديكي فرودگاه بين المللي حلب رسيده اند و ظرف چند روز آينده آن را تصرف خواهند كرد.
ارتش سوريه همچنين موفق شد تلاش تروريست ها براي تصرف يك فرودگاه نظامي را ناكام بگذارد. در اين درگيري ها دست كم 89 تروريست كشته شدند.
از سوي ديگر در عمليات ارتش سوريه در مناطق مختلف حومه ادلب 58 عضو گروهك تروريستي جبهه النصره وابسته به القاعده به هلاكت رسيدند و تجهيزات و سلاح هاي آنها در فرودگاه هاي نظامي تفت ناز نابود شد.
پيشروي ارتش سوريه در منطقه الخالديه حمص نيز به كشته شدن 120 تروريست مسلح منجر شد.
يگان هاي ارتش سوريه عملياتي را در غوطه الشرقيه، شهر بيرود منطقه قاره در حومه دمشق، شهر عدرا، جوبر، الزبداني و مناطق ديگر سوريه به اجرا گذاشتند كه به كشته شدن ده ها تروريست و مجروح شدن ده ها تن ديگر منجر شد.
منابع آگاه نظامي پس از پيشروي ارتش در مناطق مختلف و به شكست كشاندن عمليات تروريست ها اعلام كردند طي روزهاي آينده در حوزه تحولات ميداني خبرهاي خوبي خواهند داشت و موفقيت ارتش در جبهه هاي مختلف را اعلام خواهند كرد.
اين پيروزي در شرايطي به دست آمده است كه روزنامه كويتي الراي فاش كرد جان كري وزير خارجه آمريكا در گفت و گو با يك مقام ارشد عربي اذعان كرد كه مسلح كردن تروريست ها در سوريه توسط نيروهاي منطقه اي سازمان سيا صورت مي گرفته است.
پايگاه اطلاع رساني دبكا نزديك به منابع نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نيز از تشكيل ستاد مشتركي بين آمريكا، اسرائيل، اردن و تركيه عليه سوريه خبر داد.
به گزارش دبكا، اسرائيل، آمريكا، تركيه و اردن ستادمشتركي تشكيل داده اند كه در صورت استفاده هر كدام از طرفين در سوريه از سلاح هاي شيميايي وارد عمل شوند.
روزنامه گاردين چاپ لندن نيز فاش كرد كه مستشاران نظامي انگليس و فرانسه از ماه ها قبل شورشيان سوري را در خاك اردن آموزش مي دهند.
پايگاه خبري المنار فاش كرد تركيه و گروه تروريستي جبهه النصره براي ملحق شدن افراد به مخالفين نظام سوريه همكاري كرده و دولت تركيه نقش مهمي در جذب نيرو براي اين گروه ها دارد.
از سوي ديگر ساكنان منطقه اشرفيه شهر حلب سوريه در حمايت از ارتش اين كشور تظاهرات كردند.
مردم اين منطقه خروج گروه هاي تروريستي مسلح را از برخي محله هاي حلب خواستار شدند و حمايت قطر، عربستان و تركيه را از تروريست ها محكوم كردند.
ساكنان چند روستا در استان حمص نيز با برگزاري تظاهرات از تلاش هاي ارتش براي بازگردان امنيت و ثبات به خاك كشور قدرداني كردند.
ساير رويدادها
¤ گروه هاي تروريستي با كار گذاشتن يك بمب دست ساز در خودروي مدير دفتر استاندار دمشق وي را ترور كردند.
¤ نماينده دايم سوريه در سازمان ملل گفت، رژيم صهيونيستي در ربودن صلح بانان سازمان ملل در بلندي هاي جولان دست دارد.
¤ يك تحليلگر سياسي تركيه گفت، شكاف ميان مردم و دولت تركيه در مورد بحران سوريه عميق تر مي شود.
¤ منابع خبري در كرواسي فاش كردند آمريكا با هزينه عربستان از طريق كرواسي براي تروريست ها سلاح ارسال مي كند.
¤ وزير خارجه روسيه گفت، مخالفان سوريه از پيش شرط براي گفت و گو با نظام سوريه دست بردارند.
¤ منابع خبري كويت از كشته شدن 80 تبعه عربستان سعودي از آغاز ناآرامي ها در سوريه خبر دادند.
¤ پايگاه خبري المانيتور نوشت، سوريه بعد از بشار اسد جهنم اسرائيل است.
¤ سه بمب دست ساز در مناطق شمالي پرتردد دمشق منفجر شد.
 


تظاهرات ضد آمريكايي فلسطيني ها

 در آستانه سفر اوباما به اسرائيل

هزاران فلسطيني به نشانه اعلام حمايت از مسجد مبارك الاقصي و مخالفت با سفر قريب الوقوع باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به سرزمين هاي اشغالي تظاهرات كردند.
به گزارش ايسنا به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، اين تظاهرات بنا به درخواست جنبش هاي مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جهاد اسلامي برگزار شد.
حماس و جهاد اسلامي ضمن تاكيد بر مخالفت خود با سفر باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به فلسطين اشغالي خواستار ممانعت از انجام اين سفر شدند و سفر اوباما را مشروعيت بخشيدن به موجوديت رژيم صهيونيستي دانستند.
اين تظاهرات از مقابل مسجد عمري در شهر غزه آغاز شد و در مقابل مجلس قانونگذاري فلسطين واقع در مركز اين شهر به پايان رسيد.
يكي از رهبران حماس با ايراد نطقي گفت: تصميم اوباما براي سفر به شهر قدس اشغالي به مثابه اعلام جنگ و تحريك احساسات امت است.
«مشير المصري» از رئيس جمهور آمريكا خواست تا از سفر به شهر بيت المقدس و بازديد از مسجد الاقصي صرف نظر كند.
وي همچنين از تشكيلات خودگردان فلسطين خواست تا دست از اقدامات سركوبگرانه عليه مقاومت بردارد و به همكاري امنيتي خود با دولت عبري پايان بخشد.
اين مقام بلند پايه حماس ضمن هشدار به امت هاي عربي و اسلامي درباره هرگونه تعامل سياسي با اين سفر، خواستار خيزش همگاني براي حراست از مسجدالاقصي در مقابل طرح ها و توطئه هاي شوم اسرائيل شد.
يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي نيز در اين تظاهرات اظهار داشت: بايد اوباما در محاسبات خود تجديد نظر و تصميم خود براي بازديد از اين مسجد را لغو كند.
«خالد البطش» ملت فلسطين را به رويارويي با اوباما و پرتاب كفش به سويش فرا خواند.
وي خطالب به فلسطينيان گفت: به اوباما اجازه ندهيد از مسجدالاقصي بازديد كند و به اشغالگري مشروعيت بخشد.
خبر ديگر اينكه اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين تاكيد كرد سفر باراك اوباما به منطقه انتظار ملت فلسطين را برآورده نخواهد كرد.
وي از تشكيلات خودگردان فلسطين خواست تا در دام سفر آتي اوباما به منطقه نيفتد و به زيان وحدت ملت فلسطين حركت نكند.
 


نيكلاس مادورو رسماً رئيس جمهور موقت ونزوئلا شد

نيكلاس مادورو پس از مراسم تشييع پيكر چاوز با حضور در جلسه فوق العاده پارلمان ونزوئلا، به عنوان رئيس جمهور موقت اين كشور سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها مراسم تحليف مادورو روز جمعه پس از آن برگزار شد كه صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا و سران و مقامات 33كشور جهان با حضور در دانشكده افسري كاراكاس با پيكر هوگو چاوز وداع كردند.طبق قانون اساسي ونزوئلا مادورو موظف است ظرف 30 روز آينده انتخابات رياست جمهوري را برگزار كند.
مراسم تحليف مادورو در حالي برگزار شد كه حزب اصلي مخالف دولت اين مراسم را تحريم كرد و نمايندگان جناح مخالف نيز از حضور در مراسم سوگند در پارلمان خودداري كردند.گروه هاي مخالف دولت از اين نگران هستند كه انتخاب مادورو به عنوان رئيس جمهور موقت وي را در موقعيت بهتري نسبت به رقبا در انتخابات آتي قرار دهد.انديشكده بروكينگز هم با انتشار مقاله اي در وب سايت خود اذعان كرد كه به احتمال فراوان مادورو در انتخابات آتي رياست جمهوري در ونزوئلا پيروز خواهد شد.
مادورو پيش از مرگ چاوز به عنوان معاون وي بود و سال ها نيز وزير امور خارجه ونزوئلا بود.چاوز سه شنبه هفته گذشته پس از 2 سال بيماري سرطان درگذشت و در مراسم تشييع وي نيز بيش از 2 ميليون نفر و سران و مقامات 33كشور و 55 هيئت عالي رتبه حضور داشتند. قرار است پيكر چاوز پس از موميايي در معرض ديد عموم قرار گيرد.
 


تظاهرات بزرگ در شهرهاي پاكستان

براي توقف كشتار شيعيان

هزاران نفر از مسلمانان پاكستان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي بزرگ اين كشور، كشتار شيعيان به دست تروريست ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شهرهاي بزرگ از جمله اسلام آباد، كراچي، پيشاور، لاهور، راولپندي، مولتان، حيدرآباد و كويته پاكستان عصر جمعه شاهد راهپيمايي هزاران نفري عليه حملات تروريستي بود. در اين تظاهرات گسترده كه عصر جمعه برگزار شد و شيعيان و سني ها دوشادوش هم در آن شركت داشتند، خشونت روزافزون عليه شيعيان محكوم شد. تظاهركنندگان به قربانيان حملات اخير تروريستي در كويته و كراچي اداي احترام كردند و از دولت اسلام آباد خواستند براي سركوب تروريست ها قاطعيت بيشتري از خود نشان دهد.
تنها طي يك ماه و نيم اخير تروريست ها طي سه حمله خونين در كويته و كراچي، دست كم 235 شيعه را كشتند. خبرگزاري آسوشيتدپرس آمار شيعيان كشته شده طي دو ماه گذشته را 397 تن و مجروحان را نيز 800 نفر اعلام كرد. هرچند شيعيان آماج حملات همه تروريست هاي فعال در پاكستان قرار مي گيرند، ولي طي دو سال اخير بيشتر حملات ضدشيعي توسط گروه وهابي «لشكر جهنگوي» صورت گرفته است. اين گروه مورد حمايت وهابي هاي عربستان و دستگاه جاسوسي اين كشور است. در تظاهرات شهر لاهور پيروان دين مسيح(ع) و رهبر مسيحيان اين شهر نيز حضور داشتند.
جمعه گذشته نيروهاي دولتي پاكستان توانستند هشت تن از عناصر تروريست ضدشيعي را در شهر كويته دستگير كنند. در اين عمليات، 120 كيلوگرم مواد منفجره و چند قبضه تفنگ و « آر.پي.جي» نيز كشف و ضبط شد.
لشكر جهنگوي در سال 1996 توسط فردي به نام «رياض بصره» تاسيس شده است. بصره قبلا عضو گروه «سپاه صحابه» بوده است.
به گفته كارشناسان، حامي پشت پرده اين گروه تروريستي، علاوه بر عربستان، دستگاه هاي جاسوسي «سيا» و «موساد» هستند.
علي رغم بيش از سه دهه كشتار هدفمند شيعيان پاكستان، پيروان اهل سنت و شيعه در كنار هم زندگي برادرانه اي دارند و هيچ گاه اين حملات كور تروريستي نتوانسته منازعات مذهبي به دنبال داشته باشد.
ديروز نيز تروريست ها با انفجار بمب مسجدي را در پيشاور هدف قرار دادند. اين انفجار جان پنج نمازگزار را گرفت و بيش از 30 زخمي برجاي گذاشت.
طبق اعلام رسانه هاي محلي، شدت انفجار به حدي بود كه بخشي از ساختمان مسجد و شماري از فروشگاه هاي مجاور را تخريب كرد و به خودروها آسيب رساند.
منابع پزشكي اعلام كردند، به دليل وخيم بودن وضعيت جسماني تعدادي از زخمي ها، احتمال افزايش شمار تلفات وجود دارد.
هرچند هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته، ولي شهر پيشاور و نوار قبايلي شمال غرب پاكستان پايگاه انحصاري طالبان محلي براي عمليات تروريستي و انتحاري است. به گفته پليس، انفجار پيشاور به شيوه كنترل از راه دور صورت گرفته است.
 


در پاسخ به قطعنامه اخير شوراي امنيت

كره شمالي: جهان منتظر آزمايش هاي بيشتر هسته اي ما باشد

پيونگ يانگ در واكنش به قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل از انجام آزمايش هاي هسته اي و موشكي جديد در آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كره شمالي روز شنبه در واكنش به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل كه در محكوميت انفجار هسته اي زيرزميني اخير اين كشور صادر شد اعلام كرد، تحريم هاي بين المللي را به چالش مي طلبد و هدف خود براي تبديل شدن به يك كشور مسلح به سلاح هسته اي را همچنان پيگيري خواهد كرد.
سخنگوي وزارت خارجه اين كشور تأكيد كرد كشورش در عرصه پرتاب ماهواره و توانايي هسته اي داراي ظرفيت بالايي است و تا زماني كه دشمني هاي آمريكا ادامه يابد بازدارندگي هسته اي پيونگ يانگ هم تقويت خواهد شد.
گفتني است، شوراي امنيت حدود يك ماه قبل نيز قطعنامه 2078 را عليه پيونگ يانگ و به خاطر پرتاب يك راكت ماهواره بر به مدار زمين صادر كرد.
آزمايش هسته اي اخير كره شمالي باواكنش انتقادي بسياري از كشورها از جمله آمريكا، ژاپن، كره جنوبي و آلمان مواجه شد.
 


پكن: جهان ديگر تك قطبي نيست

وزير خارجه چين با اعلام اينكه «جهان چندقطبي شده» تصريح كرد پكن به مسائل بين المللي فعال تر از گذشته وارد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «يانگ جيه چي»، وزير خارچه چين در حاشيه نشست سالانه كنگره ملي خلق چين به خبرنگاران گفت: جهان شكل چند قطبي به خود گرفته است و در اين شرايط منافع تمام كشورها به ويژه در عرصه اقتصادي به يكديگر پيوند خورده است.
وي با اشاره به اينكه «همه در دهكده جهاني زندگي مي كنيم و در يك قايق نشسته ايم، با اشاره تلويحي به آمريكا گفت: برخي كشورها بهتر است به جاي واژگون كردن اين قايق و بيرون انداختن ديگران، به دنبال گفت وگو با آنها باشند.»
اين مقام رسمي چين سپس از «ديپلماسي فعال پكن در خاورميانه و آفريقا» سخن گفت و افزود: كشورش فعال تر از گذشته در امور بين الملل حضور خواهد داشت. وي همچنين پيش بيني كرد جهان در يك دهه آينده شاهد شرايط سخت، پيچيده و بغرنج خواهد بود.
 


انفجار مهيب كابل همزمان با سفر وزير دفاع آمريكا

انفجار انتحاري طالبان در وزارت دفاع افغانستان همزمان با ورود وزير دفاع آمريكا به كابل، اين مقام كاخ سفيد را از اين شهر به پايگاه هوايي بگرام فراري داد.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح ديروز همزمان با ورود «چاك هاگل» به كابل يك عضو گروه طالبان با عمليات انتحاري در مقابل ساختمان وزارت دفاع افغانستان، به شيوه طالبان از وي استقبال كرد. اين انفجار 9 كشته و 14 مجروح بر جاي گذاشت.
در پي وقوع اين انفجار، هاگل به محلي امن و از آنجا به پايگاه هوايي بگرام منتقل شد.
بگرام هر چند امن ترين نقطه براي آمريكايي ها در افغانستان است، ولي شبه نظاميان طالبان حتي اين پايگاه را نيز با موشك هدف قرار مي دهند. هيچكدام از كشته ها و مجروحان اين حادثه آمريكايي نيستند.
طالبان افغانستان ضمن پذيرفتن مسئوليت اين عمليات، آن را يك «پيام» به هاگل دانست. منابع آمريكايي مدعي شدند در زمان حمله طالبان به وزارت دفاع افغانستان هاگل در اين ساختمان حضور نداشت.
وزير دفاع آمريكا كه به طور سرزده وارد افغانستان شده بود و قصد داشت با «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان گفت و گو كند، ديروز اين گفت و گو را انجام نداد و به بگرام گريخت. هم اكنون 66 هزار نظامي آمريكايي در افغانستان حضور دارند.
ديروز شرق افغانستان نيز شاهد دو عمليات جداگانه بود؛ در استان «كاپيسا» در پي درگيري ميان نظاميان آمريكايي و نيروهاي افغان، از هر طرف يك نفر كشته شدند. در استان «خوست» نيز عمليات انتحاري يك شبه نظامي طالبان، جان 10 نفر، از جمله هشت كودك را گرفت.
عمليات مشترك نيروهاي افغان و ناتو در استان هاي ننگرهار، بدخشان، قندهار، زابل، ارزگان، غزني و پكتيا نيز مرگ 19 عضو گروه طالبان را به دنبال داشت.
آمريكا پس از 11 سال لشكركشي به افغانستان، نه تنها هنوز نتوانسته است بر شبه نظاميان طالبان غلبه كند، بلكه اوضاع امنيتي در اين كشور روز به روز بدتر هم مي شود.
 


چهارسوي پنج قاره

سوگند رئيس جمهور جديد چك
«ولاديسلاو» در شهر «پراگ» به عنوان رئيس جمهور جديد «چك» سوگند ياد كرد.
وي جانشين «واسلاو كلاوس» شد. رئيس جمهور جديد در مراسم سوگند گفت كه نخستين اقدام وي آرام كردن عرصه سياسي كشور است.
ولاديسلاو با مشكلات عديده اقتصادي و بيكاري 5/9 درصدي جمعيت اين كشور مواجه است.
تظاهرات ضدهسته اي در توكيو
هزاران ژاپني با تظاهرات در توكيو از مقامات كشورشان خواستند هر چه سريعتر انرژي هسته اي را كنار بگذارند. دو سال قبل در پي وقوع زلزله و پيشروي آب دريا به خشكي، رآكتور هسته اي «فوكوشيما» آسيب ديد و از آن زمان تاكنون، ژاپني ها مخالف وجود رآكتورهاي هسته اي در كشورشان هستند. هم اكنون تنها دو رآكتور از مجموع 50 رآكتور هسته اي در ژاپن فعال است.
امتناع از حضور در دادگاه
«كارلوس منم» رئيس جمهور اسبق آرژانتين كه متهم به قاچاق اسلحه است، به بهانه ضعف جسماني، از حضور در دادگاه امتناع كرد. كارلوس منم 82 ساله در سال هاي 1991 و 1995 به كشورهاي اكوادور و كرواسي به طور مخفيانه سلاح فروخته است. در آن زمان، كه اين دو كشور مشغول جنگ بوده اند، فروش سلاح به آنها ممنوع بود.
مشاجره پرتلفات
يك سرباز اوگاندايي پس از يك مشاجره لفظي در رستوران، 9 نفر را به ضرب گلوله كشت.
اين حادثه در 30 كيلومتري «كامپالا» پايتخت اوگاندا روي داد. به گفته پليس، برخي قربانيان اين حادثه سرباز هستند. دعواهاي مرگبار سربازان و ماموران پليس مست در اوگاندا، امري شايع است.
گفت وگو با مسلمانان
«يوآخيم گوك» رئيس جمهور آلمان خواستار گفت و گو بدون پيش داوري با مسلمانان شد. وي گفت، مسلمانان با چهار ميليون نفر جمعيت، سومين گروه مذهبي بزرگ در آلمان هستند. يوآخيم گوك افزود: اين افراد (مسلمانان) با اعتقادات و فرهنگشان بخشي از حال و آينده كشور ما هستند.
 


كتك كاري بي سابقه در پارلمان عراق

رئيس فراكسيون «العراقيه» در پارلمان عراق، از سوي يك نماينده زن با كفش مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم، «سلمان الجميلي» رئيس فراكسيون «العراقيه» پس از آن كه در توصيف يكي از نمايندگان زن پارلمان از واژگان نامناسب استفاده كرد، از سوي وي مورد هجوم قرار گرفت.
به نوشته پايگاه خبري السومريه نيوز، اين حادثه زماني روي داد كه «عاليه نصيف»، عضو فراكسيون «العراقيه الحره » در پي جدال لفظي با سلمان الجميلي رئيس فراكسيون «العراقيه» پارلمان عراق، با كفش خود به وي حمله كرد.
در پي وقايع اخير عراق، جلسات پارلمان اين كشور هر از گاهي به صحنه جدال و درگيري فيزيكي برخي نمايندگان با يكديگر تبديل مي شود، اما استفاده يك نماينده از كفش براي حمله به نماينده ديگر، در پارلمان عراق سابقه نداشته است.
 


دولت مصر تامين امنيت پورت سعيد را به ارتش سپرد

دولت مصر براي كنترل اوضاع در پورت سعيد حالت فوق العاده اعلام كرد و تعدادي از نظاميان در خيابان ها مستقر شدند.
به گزارش شبكه خبري «نيل»، دولت اسلامگراي «هشام قنديل» نخست وزير مصر روز شنبه پس از صدور نهايي حكم متهمان در پرونده موسوم به «كشتار استاديوم» براي تامين امنيت در شهر پورت سعيد دست به اقدامات بي سابقه امنيتي زد.
براساس اين گزارش، دادگاه 21 نفر از متهمان را به اعدام، 5 نفر را به حبس ابد و 15 نفر را به 6 سال حبس محكوم كرد. 5 نفر ديگر نيز به حكم دادگاه تبرئه شدند.
به گزارش رسانه هاي خبري مصر، صدور اين حكم، شادي صدها نفر از اعضا و طرفداران باشگاه «الاهلي» را در پي داشت و بسياري از آنان با حمل تصاوير قربانيان به شادي و سرور پرداختند. طرفداران باشگاه الاهلي به محض شنيدن حكم دادگاه به نشانه شادي اقدام به توزيع شيريني و پايكوبي و در مقابل درب اصلي آن تجمع كردند.
برپايه اين گزارش تعداد متهمان 73 نفر است كه در ميان آنها 9 نفر از فرماندهان پليس پورت سعيد و سه نفر از مسئولان باشگاه مصري نيز ديده مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: در ماه فوريه سال گذشته در جريان خونين ترين حادثه ورزشي در مصر پس از انقلاب مردمي 25 ژانويه 73 نفر كشته و 1000 نفر مجروح شدند.
اين در حالي است كه شهر پورت سعيد پس از تائيد نهايي حكم متهمان در روز شنبه به آشوب كشيده شد و دولت مصر به ناچار كنترل اوضاع را به نيروهاي ارتش واگذار كرد.
همچنين هلي كوپترهاي نظامي مصر با پرواز بر فراز شهر پورت سعيد، اوضاع امنيتي را لحظه به لحظه كنترل كرده و به مركز فرماندهي ارتش گزارش مي دادند.
خبرنگار شبكه خبري «النيل» در شهر پورت سعيد گفت: از نخستين ساعات روز شنبه تمامي اماكن تجاري و اداري شهر به حالت تعطيل درآمد و جوانان و خانواده هاي محكومان با تجمع در مقابل استانداري و سازمان امنيت آن، خشم خود را از روند كنوني اوضاع اعلام كردند.
شاهدان عيني نيز گفتند در جريان تلاش پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان، ده ها تن از آنان زخمي و روانه بيمارستان شدند.
به گزارش فارس، وزارت كشور مصر به منظور تامين امنيت منطقه در شهرهاي پورت سعيد و قاهره ناچار به اعلام وضعيت اضطراري كرد و به مخالفان دولت و و آشوبگران هشدار داد با اعتراضات خشونت آميز آنها مقابله خواهد كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10