(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 اسفند  1391 - شماره 20454

اعتراض رئيس جمهور آرژانتين
به برگزاري همه پرسي انگليس در جزاير مالويناس
كره شمالي
واشنگتن و سئول را از پيامد رزمايش مشترك برحذر داشت
گردهمايي مالكي، حكيم و جعفري در بغداد
براي حفظ وحدت عراق
انتشار گزارش كميسيون تحقيق سازمان ملل
مخالفان مسلح در سوريه تروريست و جنايتكار جنگي هستند
انتخاب پاپ جديد وارد مرحله نهايي شد
تجمع كاتوليك ها در ميدان واتيكان همه منتظر دود سفيد هستند
سرهنگ بازنشسته پنتاگون:
آمريكا ديگر پليس جهان نيست
كرزاي: باز تكرار مي كنم
آمريكا و طالبان رابطه پنهاني دارند
فارين پاليسي: سركوب معترضان در عربستان
با چراغ سبز كاخ سفيد انجام مي شود
اعتراض عليه اشغالگران سعودي
به درگيري با مأموران آل خليفه انجاميد
قتل سياهپوست 16 ساله
به دست پليس نيويورك خشم مردم آمريكا را برانگيخت
چها رسوي پنج قا ره
كابينه جديد تونس از پارلمان رأي اعتماد گرفت


اعتراض رئيس جمهور آرژانتين

به برگزاري همه پرسي انگليس در جزاير مالويناس

رئيس جمهور آرژانتين برگزاري همه پرسي در جزاير مالويناس را تشريفاتي و مسخره خواند.
به گزارش فارس «كرستيانا فرناندز» برگزاري همه پرسي دو روزه در جزاير مالويناس توسط انگليس را جعلي و مسخره خواند و بر حاكميت آرژانتين بر اين جزاير تأكيد كرد.فرناندز در بوينس آيرس گفت: مثل اين است كه يك كنسرسيومي كه يك ساختمان را اشغال كرده از اعضاي خود درباره اشغال شدن يا نشدن آن راي گيري كند؛ نتيجه مشخص است.در همه پرسي دو روزه اي كه دولت انگليس در اين جزاير برگزار كرد 99 درصد ساكنان آن به تداوم حاكميت انگليس راي دادند.بر پايه اين گزارش انگليس از چند دهه قبل با كوچ دادن شهروندان خود توانسته بافت جمعيتي اين جزاير را به نفع خود تغيير دهد و در حال حاضر اكثريت ساكنان مالويناس انگليسي هستند.در سال 1982 دو كشور بر سر حاكميت اين جزاير وارد يك جنگ ده هفته اي شدند كه در اين جنگ 65 آرژانتيني و 255 انگليسي كشته شدند.
 


كره شمالي

واشنگتن و سئول را از پيامد رزمايش مشترك برحذر داشت

كره شمالي با صدور بيانيه اي رسمي به آمريكا و كره جنوبي درباره پيامدهاي فاجعه بار رزمايش نظامي مشترك هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها كره شمالي علاوه بر صدور اين بيانيه شديد اللحن رسما توافق نامه 60 ساله آتش بس بين دو كره را لغو كرد و هشدار داد كه گام بعدي حمله تلافي جويانه عليه دشمن خواهد بود.در بيانيه وزارت نيروهاي مسلح كره شمالي واشنگتن و سئول مسئول اصلي جنگ افروزي و پيامدهاي فاجعه بار ناشي از تحولات اخير عنوان شده است. وزارت دفاع كره جنوبي نيز با صدور بيانيه اي رسمي اعلام كرد تهديدهاي پيونگ يانگ درباره آغاز جنگ بخشي از تاكتيك هاي جنگ رواني اين كشور بر ضد سئول و واشنگتن است.نيروهاي نظامي كره جنوبي و آمريكا روز دوشنبه رزمايش مشترك 11 روزه خود را بدون توجه به تهديدهاي كره شمالي آغار كردند.به گفته ناظران سياسي منطقه نگراني ها در مورد احتمال وقوع درگيري نظامي در شبه جزيره كره طي هفته هاي اخير بالا گرفته است.
 


گردهمايي مالكي، حكيم و جعفري در بغداد

براي حفظ وحدت عراق

نخست وزير عراق، رئيس مجلس اعلاي اسلامي و رهبر فراكسيون پارلماني اتحاد ملي براي بررسي تحولات جاري عراق نشست مشترك برگزار كردند.
خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي عراقي گزارش داد، «نوري مالكي»، «سيد عمار حكيم» و «ابراهيم جعفري» ديروز در بغداد نشست مشترك برگزار كردند. در اين نشست زمينه هاي حفظ و تقويت وحدت احزاب و گروه هاي عراقي مورد بررسي قرار گرفت.
كارشناسان سياسي با اشاره به شرايط موجود و تلاش برخي چهره هاي سياسي براي ايجاد تفرقه، نشست مذكور را با اهميت دانستند.
در نشست مذكور آخرين تحولات سياسي و بحران جاري در عراق بررسي شد. «مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» به عنوان يك جريان شيعي در نشست فوق حضور نداشت.
شماري از جريان هاي سني همچنان وحدت خود را با دولت مركزي حفظ كرده اند، ولي رهبر و شماري از اعضاي فهرست «العراقيه» در بحران كنوني عليه دولت موضع گرفته اند.
حدود دو ماه است كه در مناطق سني نشين عراق عليه دولت مالكي تظاهرات برگزار مي شود.
در ميان جريان هاي كرد نيز معمولاً «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خود مختار كردستان عراق سياست واگرايانه نسبت به دولت عراق اتخاذ مي كند.
آخرين موضع گيري از زبان «هوشيار زيباري» وزيرخارجه دولت مالكي ديروز اعلام شد. اين وزير كرد تبار گفت: وزيران كرد آماده عقب نشيني از دولت در صورت دستور بارزاني هستند.
خبر ديگر اينكه ديروز چهار خودروي بمب گذاري شده غرب بغداد را به لرزه در آورد. آمار اوليه از شهادت سه نفر و جراحت هفت تن ديگر خبر مي دهد.
 


انتشار گزارش كميسيون تحقيق سازمان ملل

مخالفان مسلح در سوريه تروريست و جنايتكار جنگي هستند

سازمان ملل در تازه ترين گزارش خود گروه هاي مسلح در سوريه را به نقض جدي حقوق بشر و جنايت جنگي از جمله آدم ربايي، شكنجه، اعدام دسته جمعي و كشتار طايفه اي متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در اين گزارش مفصل 100 صفحه اي كه توسط كميسيون تحقيق سازمان ملل درباره سوريه منتشر شده مخالفان مسلح به دليل نقض قوانين بين المللي و جنايت جنگي مورد انتقاد قرار گرفتند.
در اين گزارش از بمب گذاري در مناطق پرجمعيت شهري و روستايي، اعدام دسته جمعي مردم، استفاده از كودكان زير 15 سال به عنوان سرباز جنگجو انتقاد شده است.
كميسيون تحقيق حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنين از گروگانگيري صلحبانان سازمان ملل متحد توسط نيروهاي مسلح مخالفان انتقاد كرده و آن را نشانه اي از رفتار جنون آميز و خشونت افزاينده در جنگ داخلي سوريه دانست.
مدير اجرايي يونيسف صندوق كودكان سازمان ملل درباره خشونت افسارگريخته و تخريب زيرساخت هاي سوريه هشدار داد.
وي گفت، ميليون ها كودك سوري شاهد نابودي ميراث گذشته و آينده خود در اين جنگ هستند و هر روز احتمال تبديل شدن آنها به يك نسل سوخته افزايش مي يابد.
اين در حالي است كه رهبر مخالفان درعا در اعترافات خود از نحوه تحريك مردم، مبارزه عليه دولت با فتواي شيخ درعا و تلاش براي ترور شخصيت هاي سوري سخن گفت.
وي اظهار داشت، اقدامات گروه هاي مسلح توجيه شده و از قبل برنامه ريزي شده است و براي مبارزه عليه دولت از سوي بيگانگان دستور مي گيرند.
از سوي ديگر، ديويد كامرون نخست وزير انگليس اعلام كرد، در صورت وتوي تصميم اتحاديه اروپا براي كمك تسليحاتي به مخالفان سوري انگليس جدا از اروپا عمل خواهد كرد.
آمريكا، عربستان، فرانسه، انگليس، قطر و تركيه از حاميان اصلي تروريست ها در سوريه هستند.
سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه نيز به دليل اختلاف واشنگتن و مسكو بر سر بحران سوريه در جلسه هفته آينده شوراي امنيت شركت نخواهد كرد.
منابع ديپلماتيك اعلام كردند، روسيه با توجه به پيشرفت نداشتن گفت وگوها درباره بحران سوريه و همچنين بن بست در مسئله فلسطين و گفت وگوهاي موسوم به صلح خاورميانه ضرورتي براي حضور وزيرخارجه در نشست هفته آينده شوراي امنيت نمي بيند.
روسيه و چين تاكنون سه بار قطعنامه پيشنهادي غرب را عليه دمشق كه هدف از آن قرار دادن آن كشور تحت بند هفتم منشور سازمان ملل و حمله نظامي به سوريه بود وتو كرده اند.
از سوي ديگر مقامات روس روز گذشته در لندن با مسئولان انگليسي بحران سوريه و تحولات منطقه رابررسي كردند.
در همين رابطه سخنگوي وزارت خارجه روسيه با اشاره به اظهارات اخير همتاي آمريكايي خود در حمايت يك جانبه از گروه هاي مخالف سوري از پايبند نبودن آمريكا به توافقنامه ژنو درباره سوريه انتقاد كرد.
جان كري وزير خارجه آمريكا هم تاكيد كرد كه تشكيل حكومت انتقالي در سوريه تنها با تغيير رويكرد بشاراسد ايجاد نمي شود بلكه بايد مخالفان با هم به توافق برسند.
يك روزنامه كروات فاش كرد رژيم آل سعود هزينه خريد سه تن سلاح و تجهيزات نظامي و انتقال آن از كرواسي به تروريست ها در سوريه را پرداخت كرده است. گفته مي شود اين سلاح ها با 75 پرواز به تركيه و اردن منتقل شده و سپس در اختيار تروريست ها در سوريه قرار مي گيرد.
ساير رويداد
¤ روسيه يك فروند هواپيما حامل 11 تن كمك هاي بشردوستانه به سوريه ارسال كرد.
¤ شبكه خبري العالم اعلام كرد، شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي خواستار اعزام نيروهاي عربي به سوريه شد.
¤ دو منطقه در حومه حمص و دمشق شاهد انفجار دو خودروي بمب گذاري شده توسط افراد مسلح بودند.
¤ روزنامه لبناني الاخبار نوشت، جريان المستقبل طرابلس را به حياط خلوت تروريست هاي سوري تبديل كرده است.
¤ ارتش سوريه با حمله به مواضع شورشيان مسلح در حومه دمشق و حمص شماري از آنان را كشت و خسارت هاي سنگيني به آنها وارد كرد.
 


انتخاب پاپ جديد وارد مرحله نهايي شد

تجمع كاتوليك ها در ميدان واتيكان همه منتظر دود سفيد هستند

با خروج دود سياه از دودكش كليساي «سيستيناي» واتيكان، هزاران گردشگر و خبرنگار حاضر به اين نتيجه رسيدند كه «كاردينال ها هنوز موفق به انتخاب پاپ جديد نشده اند.»
با توجه به اظهارات سخنگوي واتيكان و خبرهايي كه از رسانه هاي اروپايي منتشر شده 115 كاردينال زير 85 سالي كه چند روزي است در اين كليسا جمع شده اند موفق شده اند با راي گيري هاي پي در پي تعداد كاردينال هايي كه مي توانند «پاپ جديد» شوند را به رقم 11 نفر برسانند. سخنگوي واتيكان روز سه شنبه اطمينان داد ظرف 2 تا 4 روز آينده (تا آخر اين هفته) جانشين «پاپ بنديكت شانزدهم» را مشخص كرده و خيال همه را راحت مي كنند. از حواشي مراسم روز سه شنبه انتخاب پاپ جديد اينكه گفته مي شود بازار شرط بندي در بين تماشاچيان، توريست ها و مردم اروپا داغ شده و اين مراسم در واقع به نوعي تبديل به مراسم كاسبي اروپائيان شده است!
يادآور مي شود، ماه گذشته ميلادي «پاپ بنديكت شانزدهم» به طور غيرمنتظره استعفا كرد تا بدين ترتيب انتخاب جانشين تبديل به يكي از داغ ترين اخبار اين روزهاي جهان شود. چند روزي است ميليون ها چشم به دودكش اين كليسا دوخته شده تا با مشاهده «دود سفيد» تكليف پاپ جديد نيز روشن شود.

 


سرهنگ بازنشسته پنتاگون:

آمريكا ديگر پليس جهان نيست

سرهنگ بازنشسته ارتش آمريكا گفت آمريكا ضعيف شده و اين كشور به زودي مجبور خواهد شد نيروهاي خود در جهان را به حداقل برساند.
سرهنگ «داگلاس مك گرگور» كه سابقه حضور در جنگ خليج فارس را هم دارد در گفت و گو با شبكه تلويزيوني «راشاتودي» ضمن اشاره به ضعف نظامي و اقتصادي ايالات متحده آمريكا گفت. پنتاگون به زودي مجبور خواهد شد بسياري از نظاميان خود را در كشورهاي جهان بكاهد.
وي سپس با اشاره به مواضع «چاك هاگل» وزير دفاع و «جان كري» وزير خارجه آمريكا در اين باره افزود: دقيقاً به خاطر همين ضعف هاست كه آنها قصد دارند شمار نيروها در جهان را كاهش دهند.
اين سرهنگ آمريكايي ادامه داد: پس از فروپاشي شوروي سابق و عقب نشيني نيروهاي شوروي از شرق اروپا، برخي سياستمداران در واشنگتن به دنبال اين بودند كه براي توجيه حضور نظامي آمريكا، دشمنان جديدي دست و پا كنند و در اين كار هم تا حدودي موفق بوده اند و اكنون بهانه آن جنگ جهاني عليه تروريسم است. اما اين دوره نيز ديگر رو به پايان است و آمريكا بايد به حضور نظامي خود در سراسر جهان پايان دهد. اساساً سياست آمريكا براي اينكه پليس جهان باشد موفق نبوده است. اين سياست هزاران ميليارد دلار هزينه به آمريكا تحميل كرده است و جان ده ها هزار آمريكايي را گرفته است. اين سياست فقط دشمنان جديدي براي آمريكا به وجود آورده است. اين سياست باعث شده است تا ميليون ها نفر در مناطق مهم جهان از آمريكا متنفر شوند.
در همين رابطه يك پايگاه اينترنتي آمريكايي نيز طي گزارشي به بررسي اين سؤال پرداخت كه اصولاً «چرا آمريكا منفورترين كشور جهان است؟»
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پايگاه اينترنتي «ليوراك ول» به قلم «فردريد» نوشت: براي اينكه يك آمريكايي به ميزان تنفر مردم جهان از آمريكا پي ببرد بايد سفري به خارج از اين كشور داشته باشد، آنجاست كه خواهد ديد آمريكايي ها چطور به بي رحمي، غرور، مداخله گري و... شهره اند.
اين گزارش در ادامه با اعلام اينكه دولت آمريكا به كمك رسانه هاي اين كشور «ماهرانه» مردم آمريكا را مديريت كرده و مانع از افشاي اين حقيقت شده اند افزود: اين مردم (آمريكايي ها) از نظر تاريخي مردمي عامي به شمار مي روند، بي تفاوت هستند و هيچ گاه درباره خشونت هاي آمريكاييان كه موجب خشم و نفرت جهان مي شود، مطلبي نشنيده اند. آنها بر اين باورند كه خشم ديگران از انگيزه هاي مثلاً شيطاني الهام گرفته در حالي كه در اشتباه هستند. نويسنده در ادامه مي افزايد: در گذشته برتري اقتصادي و نظامي آمريكا به گونه اي بود كه آمريكا مجبور نبود به اينكه ديگران چگونه فكر مي كنند اهميت دهد.
اما اكنون اوضاع تغيير كرده است. مثلاً عراق را در نظر بگيريد. به نظر بيشتر جهانيان جنگ با عراق بي رحمانه، بي علت و مرگبار بود. بسياري از آمريكاييان باور نمي كنند كه ما عراق را به خاطر نفت، امپراتوري و فشار اسرائيل، ويران كرديم كه در حقيقت چنين بود.
 


كرزاي: باز تكرار مي كنم

آمريكا و طالبان رابطه پنهاني دارند

رئيس جمهور افغانستان از رابطه پنهاني ميان آمريكا و طالبان و تداوم مذاكرات پوشيده ميان نمايندگان دو طرف خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حامد كرزاي» بار ديگر در مورد مذاكرات سري طالبان و آمريكا دست به افشاگري زد و گفت: آمريكا و گروه طالبان رابطه پنهاني دارند. كرزاي كه در استان هلمند سخن مي گفت، ادعاي آمريكايي ها در مورد جنگ عليه تروريسم را صادقانه ندانست و تاكيد كرد: دولت و مردم افغانستان درك كرده اند كه نيروهاي خارجي براي منافع خود در افغانستان مي جنگند. وي افزود: آمريكايي ها از حكومت افغانستان خواسته اند تا استخراج برخي از معادن افغانستان را به آنها واگذار كند.
كرزاي چند روز قبل هم از گفت وگوهاي پنهاني آمريكا و طالبان خبر داده بود كه خشم و انكار مقامات آمريكايي را در پي داشت.
شبكه آمريكايي «دموكراسي نو» نيز با اشاره به اظهارات كرزاي اعلام كرد، تنش ها در روابط آمريكا و افغانستان بار ديگر افزايش يافته است.
 


فارين پاليسي: سركوب معترضان در عربستان

با چراغ سبز كاخ سفيد انجام مي شود

يك نشريه آمريكايي از سركوب مخالفان آل سعود با چراغ سبز واشنگتن خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نشريه آمريكايي فارين پاليسي با اشاره به سكوت كاخ سفيد در مورد نقض حقوق بشر در عربستان از هماهنگي واشنگتن و رياض خبر داد و نوشت: مقام هاي دو كشور در حالي سرگرم تقويت روابط خود هستند كه كارشناسان بين المللي، فشار كشورهاي غربي را براي توقف سركوب فعالان در عربستان سعودي ضروري مي دانند.
فارين پاليسي با اشاره به رفت و آمدهاي پنهاني و آشكار مقام هاي آمريكايي به رياض نوشت، اكنون زمان مناسبي براي دولت هاي غربي به ويژه واشنگتن است كه براي تغيير روش عربستان سعودي در زنداني كردن نويسندگان و فعالان اقدام كنند.
اين نشريه آمريكايي خاطرنشان كرد: در سلطنت مطلقه عربستان كه حكومت به هيچ روي، مخالفت سياسي را برنمي تابد، اتهام هايي بسيار جدي به شمار مي رود چرا كه تظاهرات و تشكيل حزب سياسي يا حتي تاسيس اتحاديه ها در عربستان سعودي ممنوع است.
نشريه فارين پاليسي متذكر شد: برگزاري دادگاه هايي عليه فعالان مدني در عربستان، امري بي سابقه نيست و سازمان هاي بين المللي حقوق بشر هم بارها چنين دادگاه هايي را محكوم كرده اند.
اين نشريه آمريكايي در مقاله اي با يادآوري نحوه برگزاري دادگاه مخالفان آل سعود نوشت: البته فشار سازمان هاي هوادار حقوق بشر، به ويژه وقتي سران كشورهاي غربي تصميم دارند كه چشم خود را بر سركوب حقوق بشر در عربستان ببندند، نمي تواند باعث تغيير رفتار حكومت سعودي شود.
همچنين ديدبان حقوق بشر، آزادي دو فعال بازداشت شده در عربستان را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان ديدبان حقوق بشر با صدور بيانيه اي آزادي فوري دو فعال حقوق بشر عربستان به نام هاي «محمد القحطاني و عبدالله الحامد» را خواستار شد.
براساس اين گزارش، در اين بيانيه، مجازات هاي سنگيني عليه حاميان حقوق بشر در عربستان محكوم و سازمان ديدبان حقوق بشر، انحلال جمعيت حقوق مدني و سياسي (حم) را پسرفت شديد حقوق بشر در اين كشور به شمار آورده است.
«اريك گولدستون» معاون مدير اجرايي بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان ديدبان حقوق بشر با انتقاد از بازداشت هاي بي رويه در عربستان اعلام كرد: اين موضوع نشان مي دهد كه تا چه اندازه رژيم سعودي براي ساكت كردن حاميان ميانه روي اصلاحات و حقوق بشر دست به سركوب زده است.
اين تحولات در حالي رخ داده است كه «جان كري» وزير خارجه آمريكا، يكشنبه گذشته به رياض رفت و درباره مسائل مربوط به سوريه، مصر، يمن، ايران و نيز مسائل مربوط به مبارزه با تروريسم با حاكمان عربستان گفت وگو كرد، بدون اينكه در مورد سركوب فعالان حقوق بشر در اين كشور سخني به ميان آورد.
گفته مي شود «محمدبن نايف» وزير كشور جديد عربستان از هنگام انتخاب تمام تلاش خود را براي سركوب مخالفان آل سعود به كار بسته است تا از طريق ايجاد رعب و وحشت، نهضت بيداري اسلامي در اين كشور را كه از دو سال گذشته آغاز شده است خاموش كند.
 


اعتراض عليه اشغالگران سعودي

به درگيري با مأموران آل خليفه انجاميد

سرويس خارجي-
بحريني ها در اعتراض به اشغال كشورشان توسط عربستان سعودي تظاهرات برپا كردند كه در چند منطقه به درگيري با مأموران آل خليفه انجاميد.
مردم شهرهاي منامه، جزيره ستره، منطقه سنابس، سماهيج و ديگر مناطق بحرين با برگزاري تظاهراتي تحت عنوان اشغالگران را طرد مي كنيم خواستار خروج نيروهاي اشغالگر سعودي از كشورشان شدند.
تظاهركنندگان همچنين شعار مي دادند، آل خليفه بايد برود، مردم سرنوشت خود را تعيين خواهند كرد، انتقام خون شهدا را مي گيريم. از سوي ديگر، جنبش طرفداران انقلاب 14 فوريه ضمن اعلام مخالفت با تعيين وليعهد به عنوان معاون اول نخست وزير اين كشور وليعهد را به توطئه عليه انقلاب و تسهيل ورود ارتش اشغالگر سعودي به بحرين متهم كرد.
اين جنبش تأكيد كرد مردم بحرين خواستار براندازي رژيم و به دست آوردن حق تعيين سرنوشت خود هستند. اين اعتراض ها در چند منطقه به درگيري انجاميد كه در جريان آن تعدادي از معترضان مجروح شدند.
همزمان با ادامه اعتراضات مردمي در بحرين رهبر جمعيت الوفاق اعلام كرد، وليعهد بايد به وعده ها و گفته هاي خود براي حل بحران اين كشور عمل كند. به گزارش خبرگزاري مهر، شيخ علي سلمان رهبر جمعيت الوفاق بزرگترين اپوزيسيون شيعه بحرين در گفت و گو با رويترز اظهار داشت: مردم بحرين در حال حاضر آنچه را در اين كشور رخ مي دهد، مشاهده و سخنان مثبت را ارزيابي مي كنند، اما تا زماني كه گفته ها به عمل تبديل نشود، ارزش واقعي نخواهند داشت.
گفتني است سلمان آل خليفه وليعهد بحرين روز دوشنبه به عنوان معاون اول نخست وزير براي گفت و گو ميان دولت و مخالفان بحريني و برقراري آشتي ملي تعيين شد.
شيخ علي سلمان ابراز اميدواري كرد كه انتخاب افرادي كه خواهان اصلاح امور هستند، در جايگاه هاي تصميم گيري به اصلاحاتي كه دستيابي به راه سياسي پايدار را در پي داشته باشد، منجر شود.
وي با بيان اين مطلب افزود: مذاكرات با دشواري طي مي شود و دولت تمام پيشنهادهاي مخالفان براي ايجاد ساز و كاري كه گفت وگوهاي مثبت را در پي داشته باشد رد كرده است.
از سوي ديگر در آستانه سالروز اشغالگري آل سعود در بحرين و تظاهرات مردم و جمعيت هاي انقلابي بحريني براي محكوميت اين اشغالگري و تأكيد بر لزوم خروج اشغالگران از كشورشان، وزير كشور بحرين به رياض رفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرين، راشد بن عبدالله آل خليفه وزير كشور بحرين به هنگام ورود به شهر رياض از «روابط مستحكم و تاريخي بين سران دو كشور برادر كه شاهد رشد مستمر در دوره زمامداري حكيمانه عبدالله بن عبدالعزيز شاه سعودي و حمد بن عيسي آل خليفه است» ستايش كرد.
 


قتل سياهپوست 16 ساله

به دست پليس نيويورك خشم مردم آمريكا را برانگيخت

يك فعال اجتماعي آمريكايي با اشاره به قتل نوجوان سياهپوست 16 ساله به دست پليس آمريكا گفت: مردم آمريكا از خشونت هاي پليس به ستوه آمده و خشمگين هستند.
«ناتاشالين»، فعال اجتماعي ساكن منطقه بروكلين طي گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت مردم آمريكا پس از شنيدن خبر كشته شدن نوجوان سياهپوست 16 ساله آمريكايي به ضرب 11 گلوله پليس، بهت زده و خشمگين هستند. آنها از خود مي پرسند چرا پليس بايد اين همه خشونت عليه يك پسر بچه به كار ببرد؟ ماجرا از اين قرار است كه شنبه شب پليس نيويورك «گيماني گري» نوجوان سياهپوست را به ضرب 11 گلوله به قتل رساند و در توجيه اين جنايت مدعي شده وي مسلح بود؛ اما به اعتقاد معترضان اين نوجوان 16 ساله قرباني نژادپرستي شده در غير اين صورت پليس وي را با 11 گلوله به قتل نمي رساند!
انتشار اين خبر در آمريكا تاكنون باعث برپايي دو تظاهرات در محل قتل اين نوجوان شده است. گزارش هاي دريافتي حاكي است پليس آمريكا اين دو تظاهرات را سركوب كرده است.
يادآور مي شود، «قتل نژادپرستانه» از سوي پليس آمريكا امر تازه اي نيست و پيش از اين نيز چندين تظاهرات عليه اقدامات نژادپرستانه پليس در ايالات مختلف اين كشور برگزار شده است. نكته جالب توجه اينكه تقريبا در تمام اين موارد پليس مدعي شده قرباني مسلح بوده اما در بسياري موارد خلاف اين ادعا ثابت شده است. جنايات نژادپرستانه در حالي در اين كشور همه ساله قرباني مي گيرد كه رهبران آمريكا بسياري از كشورها را به اتهام نقض حقوق بشر تحت فشار قرار مي دهند.
 


چها رسوي پنج قا ره

نقض حقوق بشر در مالي
سخنگوي دبيركل سازمان ملل از دولت و ارتش مالي خواست به نقض حقوق بشر در اين كشور پايان دهند. به گفته اين سخنگو، نيروهاي ارتش اقليت ها و مردمي كه با شورشيان در ارتباط بوده اند را هدف قرار مي دهند. فرانسه هم اكنون در جنگ عليه شورشيان مالي مشاركت مستقيم دارد.
يك شهيد در كرانه غربي
يك جوان فلسطيني در اردوگاه آوارگان «الفوار» به دست نظاميان صهيونيست به شهادت رسيد و دو جوان ديگر نيز در اين تيراندازي زخمي شدند.
طي روزهاي اخير شهرهاي كرانه باختري از جمله نابلس، جنين و الخليل شاهد تظاهرات ضد صهيونيستي بود.
مشرف برمي گردد
«پرويز مشرف» كه در سال 2009 يك سال پس از كناره گيري از قدرت، پاكستان را ترك كرده و هنوز به اين كشور بازنگشته است، اعلام كرد چهارم فروردين به پاكستان برمي گردد.
مشرف كه متهم به كوتاهي در حفظ امنيت «بي نظير بوتو» نخست وزير مقتول پاكستان است، گفت كه قصد دارد خود را به دادگاه معرفي كند، زيرا معتقد است هيچ اقدام نادرستي انجام نداده است.
اقدام جديد پ.ك.ك
پ.ك.ك اعلام كرد 16 سرباز و كارمند دولت تركيه را كه در زندان هاي خود دارد، امروز آزاد مي كند. يك هيئت از جانب دولت تركيه براي تحويل گرفتن اين زندانيان، به استان دهوك در شمال عراق مي رود. اين نخستين قدمي است كه پ.ك.ك در چارچوب مذاكرات رهبر اين گروه (اوجالان) و آنكارا برمي دارد.
استقبال از توافق 2 سودان
شوراي امنيت سازمان ملل از توافق نفتي ميان سودان شمالي و سودان جنوبي استقبال كرد.
رئيس جمهور سودان نيز اعلام كرد به زودي به «جوبا» پايتخت سودان جنوبي مي رود و با رهبران اين كشور ديدار مي كند.
 


كابينه جديد تونس از پارلمان رأي اعتماد گرفت

پارلمان تونس به اتفاق آرا به دولت جديد اين كشور راي اعتماد داد.
به گزارش خبرگزاري ها، مجلس موسسان تونس كه نقش پارلمان را ايفا مي كند روز چهارشنبه كابينه «علي العريض» نخست وزير اسلامگراي اين كشور را مورد تائيد قرار
داد.
براساس اين گزارش علي العريض كه از رهبران برجسته جنبش اسلامگراي النهضه تونس به شمار مي رود، طي سخناني بر اجراي اصلاحات و قانون گرايي در كشور تاكيد
كرد.
وي گفت: حكومت جديد تمام تلاش خود را بر تحقق اولويت ها از جمله برگزاري انتخابات و برقراري امنيت در تونس متمركز خواهد
كرد.
اين در حالي است كه علي العريض ماه گذشته پس از استعفاي حمادي الجبالي نخست وزير سابق تونس از سوي جنبش النهضه براي پست نخست وزيري نامزد شد و توانست موافقت احزاب و گروه هاي هم پيمان با اسلامگرايان را به دست آورد.
برپايه اين گزارش در دولت جديد تونس، همانند گذشته بسياري از وزارتخانه هاي كليدي همچنان در دست اسلامگرايان قرار دارد و اكثريت پارلمان نيز طرفدار جنبش النهضه هستند.
در زمينه تحولات سياسي در داخل تونس، مرگ يك جوان تونسي كه به دليل بيكاري خود را به آتش كشيده بود موج جديدي از خشونت ها را در اين كشور رقم زد.
«مصطفي بن جعفر» رئيس پارلمان تونس با محكوم كردن اين حادثه آن را اقدامي مايوسانه در بر هم زدن امنيت كشور به شمار آورد و خواستار خويشتنداري مخالفان دولت شد.
كشور تونس به عنوان نخستين كشور عربي آفريقايي، پرچمدار بيداري اسلامي در منطقه به شمار مي رود و جزو نخستين كشورهايي است كه اسلامگرايان توانستند با سرنگوني رژيم «بن علي» قدرت را در دست بگيرند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10