(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 اسفند  1391 - شماره 20454

برخي شركت هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار نمي شوند
افتتاح بزرگترين پالايشگاه توليد بنزين امروز در شازند
كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد: طرح حذف صفر از پول كشور به تعويق افتاد
غضنفري اعلام كرد
رشد 30 درصدي صادرات صنعتي و معدني در سال جاري
خريداران دست نگه دارند
قيمت هاي جديد خودرو شنبه اعلام مي شود
ايران به فناوري بازيافت كشتي
نصب و راه اندازي تجهيزات دريايي دست يافت
راه اندازي شهرك طلا در جنوب تهران
صليب سرخ اروپا اعلام كرد
بحران غذا در اروپاي امروز بدتر از دوران جنگ جهاني دوم
در آينده نزديك قرارداد تهاتر كالا و گاز بين ايران و تركمنستان نهايي مي شود
در پايانه هاي فروشگاهي تلفن همراه جايگزين عابربانك شد
يك شنبه آينده صورت مي گيرد
 بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه تهران-شمال


برخي شركت هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار نمي شوند

رئيس سازمان خصوصي سازي شروط عدم واگذاري شركتهاي دولتي به بخش خصوصي را اعلام كرد.
رحيم احمدوند، مصوبه مجلس شوراي اسلامي و موافقت مقام معظم رهبري را از شروط خروج شركت هاي مشمول از واگذاري دانست و گفت: در غير اين صورت شركت ها تنها مي توانند زمان واگذاري را تغيير دهند.
وي در ادامه با بيان اينكه، هلدينگ خليج فارس نقش تعيين كننده اي در حوزه پتروشيمي و اقتصاد دارد، اظهار داشت: واگذاري هلدينگ علاوه بر آنكه در جمع آوري سرمايه ها نقش دارد، در بكارگيري آنها در ساختار اقتصاد كلان كشور نيز موثر است.
به گفته وي، 5 درصد هلدينگ خليج فارس براي كشف قيمت عرضه مي شود و در صورتي كه عرضه ها به صورت بلوكي باشد و سهم دولت به كمتر از 50درصد برسد ديگر در بودجه ديده نمي شود.
احمدوند افزود: تلاش مي شود در سال جاري عرضه سهام هلدينگ صورت گيرد، ضمن اينكه حدود 20 درصد از واگذاري ها مربوط به حوزه نفت است.
رئيس سازمان خصوصي سازي تصريح كرد: اين سازمان اقدامات لازم را براساس تصميمات بودجه سال آينده اتخاذ مي كند، ضمن آنكه تلاش بر اين است با همكاري ساير دستگاه ها مابقي واگذاري ها انجام شود.
وي همچنين درباره پرداخت سود سهام عدالت به 900 هزار مشمول گفت: با مصوبه هيات وزيران مقرر شد، مشمولاني كه در سال هاي 1385 و 1386 موفق به دريافت سود سهام عدالت خود نشده اند، سود سهام عدالت خود را دريافت كنند.
احمدوند تصريح كرد: اسامي افرادي كه سود خود را دريافت نكرده اند، به تفكيك استان ها در حال استخراج است و قرار است اطلاعات به سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان ها اعلام شود.
وي گفت: اگر اين افراد باز هم براي دريافت سود مراجعه نكنند، سودشان بابت اقساط به خزانه واريز مي شود.
وي با بيان اينكه 85 درصد بودجه مصوب مجلس شوراي اسلامي براي خصوصي سازي در سال جاري محقق شده است، گفت: بر اساس تصميم مجلس، مقرر شد در سال جاري شش هزار و 500 ميليارد تومان نقد از محل خصوصي سازي به خزانه واريز شود كه تاكنون 5 هزار و 500 ميليارد تومان آن تحقق يافته است.
 


افتتاح بزرگترين پالايشگاه توليد بنزين امروز در شازند

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرد: آخرين واحد طرح توسعه پالايشگاه امام خميني (ره) شازند با هدف افزايش 8 ميليون ليتري توليد بنزين كشور با حضور رئيس جمهوري امروز راه اندازي مي شود.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه طبق برنامه بايد توليد بنزين كشور تا پايان امسال به 60 ميليون ليتر افزايش يابد گفت: بر اين اساس با راه اندازي طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند اراك اين وعده محقق مي شود.
وي با يادآوري اين موضوع كه طرح توسعه اي پالايشگاه امام خميني شازند اراك يكي از مطالبات مقام معظم رهبري مبني بر اصلاح الگوي مصرف است، گفت: با بهره برداري از آخرين واحد بنزين سازي اين پالايشگاه توليد بنزين پايشگاه امام خميني از 5/4 ميليون ليتر در روز به 5/16 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت.
وي اظهار كرد: با توليدي شدن آخرين طرح پالايشگاهي امام خميني توليد بنزين كشور به 61 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت و تقريبا با مصرف برابر خواهد شد.
بنابراين گزارش: اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي نفتي با هدف افزايش ظرفيت پالايشي از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه در روز از نيمه دوم سال 85 آغاز شد.
با راه اندازي طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند كه با كيفيت ترين بنزين كشور با هدف توليد بنزين با اكتان 95 براي بنزين سوپر و 90 براي بنزين معمولي توليد خواهد شد.
همچنين با اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي نفتي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند براي نخستين بار روزانه حدود 8 هزار بشكه پروپيلن پليمري با نصب بلندترين برج پالايشگاهي كشور در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند توليد مي شود.
پروپيلن هم اكنون تنها در واحدهاي پتروشيمي توليد مي شود، ولي با اجراي طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند اين فرآورده براي نخستين بار در اين پالايشگاه توليد خواهد شد.
با اجراي اين طرح، ظرفيت توليد گوگرد در اين پالايشگاه از روزانه 60 تن به روزانه 650 تن افزايش خواهد يافت.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طي 11 ماهه امسال 265 ميليون و 443 متر مربع كاشي و سراميك در كشور توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 509 درصد رشد داشته است. محمد فاطميان افزود: توليد كاشي و سراميك در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 250 ميليون و 648 هزار متر مربع بود.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي خدمات رساني مطلوب تر به مشتريان در روزهاي پاياني سال 91 زمان فعاليت 599 شعبه را افزايش و به منظور ارايه خدمات به هموطنان در روزهاي آغازين سال 92 تعداد 358 شعبه را مهياي ارايه خدمات نموده است. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور جلب رضايت بيشتر هموطنان، تعداد 599 شعبه را در سراسر كشور به عنوان شعب كشيك اعلام نموده است، اين شعب از 15 اسفند ماه تا 24/12/91، در تهران از ساعت 8 صبح الي 17 بعد از ظهر و در شهرستان ها از ساعت 15/7 صبح الي 15/16 بعد از ظهر آماده ارايه خدمات به مشتريان بوده و از تاريخ 26 تا 28 اسفند ماه سال جاري كليه شعب اين بانك خدمات خود را براساس برنامه فعاليت شعب كشيك ارايه مي نمايند. همچنين شعب كشيك اين بانك در روز 29 اسفند ماه از ساعت 9 الي 12 به منظور ارايه خدمات پذيراي هموطنان گرامي مي باشند. براساس اين گزارش، به منظور رفاه حال مشتريان در روزهاي آغازين سال 92 تعداد 358 شعبه در سراسر كشور در روز يكشنبه 4 فروردين ماه سال 92 از ساعت 9 الي 12 نسبت به ارايه خدمات به مشتريان اقدام خواهند نمود.
¤ در معاملات آخرين روز هفته كاري (ديروز) فرابورس 5/4 برگ اوراق بهادار به ارزش بيش از 23 هزار و 400 ميليارد ريال در 16 هزار و 239 نوبت از سوي سهامداران داد و ستد شد. در حالي ارزش معاملات فرابورس به رقم 23 هزار و 400 ميليارد ريال رسيد كه بخشي از اين معامله به فروش بلوك ذوب آهن در بازار دوم اختصاص داشت. در ميان شركت هاي فرابورسي بيشترين حجم معاملات خريد و فروش 60 ميليون حق تقدم استفاده نشده هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه بود، به طوري كه بازگشايي نماد آن در اولين روز با 15 درصد رشد همراه شد و قيمت هر برگه به 2200 ريال رسيد.
¤ بانك پاسارگاد براي رفاه حال مشتريان در روزهاي پايان سال، سامانه نوبت دهي هوشمند را در 100 شعبه خود راه اندازي كرد.خسرو رفيعي مشاور مدير عامل و مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد با اعلام اين خبر گفت: مشتريان با بهره گيري از اين سامانه، مي توانند قبل از مراجعه به شعبه، از طريق پيامك كوتاه، نوبت خود را در صف مشتريان منتظر دريافت خدمت، رزرو كرده و براساس پيامك پاسخي كه در آن، زمان مناسب براي مراجعه به شعبه قيد شده، وقت خود را برنامه ريزي كنند. مشتريان مي توانند كد شعبه مورد نظر خود را به شماره 200049146 ارسال كنند. پس از لحظاتي سامانه نوبت دهي هوشمند پيامكي حاوي شماره نوبت در صف شعبه، تعداد افراد حاضر در صف و زمان تقريبي انتظار را براي آنها ارسال مي كند.
¤ آخرين جلسه شوراي پول و اعتبار سال جاري در محل بانك مركزي برگزار شد، اما در اين جلسه تصميمي براي تغيير نرخ سود سپرده هاي بانكي براي سال آينده گرفته نشد. با وجودي كه به گفته محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، امكان طرح موضوع تغيير نرخ سود سپرده هاي بانكي در اين جلسه وجود داشت، اما اين مسأله در نشست اخير مطرح نشد.
 


وزير اقتصاد: طرح حذف صفر از پول كشور به تعويق افتاد

وزير اقتصاد از تعويق زمان اجراي طرح حذف صفر از واحد پولي خبر داد.
به گزارش فارس، سيدشمس الدين حسيني در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي اعلام كرد: پيگيري بحث رفرم پولي به زمان ديگري موكول شده است.
وي توضيح داد: حذف صفر از واحد پولي كشور در كميسيون اقتصادي دولت تصويب شد و لايحه اي نيز به دولت ارائه كرديم اما با توجه به نوسانات ارزي به اين جمع بندي رسيديم كه موضوع به فرصت ديگري موكول شود.
وزير اقتصاد و دارايي درخصوص آخرين تحولات مربوط به معوقات بانكي اظهار داشت: هميشه به صورت متعارف بحث مطالبات معوقه بانك ها پيگيري و اقداماتي نيز انجام مي شود.
حسيني افزود: بانك ها وثايق كافي مطالباتي كه دارند به اجرا مي گذارند كه خود اينها براساس رقم اعلام شده از سوي وزير دادگستري بالغ بر 27 هزار ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: پرونده برخي بدهكاران كه ارقام بدهي آنها بالاتر بود، در كارگروه مشترك در حال بررسي است كه نيازمند كار حقوقي مجدد است و برخي پرونده ها نيز در مرحله قضايي قرار دارد كه پيگيري مي شوند.
وزير اقتصاد و دارايي درباره آخرين تحولات مربوط به پيامدهاي تحريم ها، اظهار داشت: اقتصاد ايران اقتصاد بزرگي است و تحريم كنندگان هم اين را مي دانند.حسيني با بيان اينكه آنها وارد يك بازي شدند كه بايد با تدبير هم از آن خارج شوند، افزود: در برخي حوزه ها سختي هايي داريم كه از جمله آنها بحث تأمين مواد اوليه دارويي است كه برخلاف ادعاي غربي ها به مردم ايران فشار وارد كردند كه كار غيراخلاقي و غيرانساني بود.
وي ادامه داد: نقل و انتقال پول حتي براي دارو را دشوار كردند كه البته با مجموع تلاش هاي صورت گرفته، اين مضايق برطرف شده است.
وزير اقتصاد و دارايي گفت: پيش بيني مي كنم سال آينده را هم با توفيق پشت سر بگذاريم و نكته حائز اهميت اين است كه تحريم ها در درازمدت به سود ما بوده است.حسيني افزود: ايران بازيگر اصلي در حوزه نفت و گاز است و چشم پوشي از تجارت و تبادل با كشورمان كار سختي است و الان بالغ بر 150 كشور با ما ترانزيت و تجارت دارند.
وي تصريح كرد: اقدامات خوبي انجام شده و اشتياق براي اجراي خطوط انتقال برق و گاز و انرژي حكايت از آن دارد كه در اين مناسبات ايران و شركاي تجاري اش راه تداوم فعاليت ها را مي پيمايند.
وزير اقتصاد و دارايي در واكنش به ادعاي شائبه انتخاباتي بودن افزايش يارانه ها و پرداخت سهام عدالت، اظهار داشت: مردم ايران به پول راي نمي دهند و اگر كسي چنين تصوري دارد، بايد آن را اصلاح كند.
حسيني افزود: قوه تشخيص مردم ما فراتر از معيارهاي مادي است و اگر كسي غير از اين معتقد است، شفاف بگويد.
وي با انتقاد شديد از اين نوع نگاه به بودجه كلان كشور گفت: افزايش يارانه ها چه ربطي به انتخابات آينده رياست جمهوري دارد و اصولا مگر مردم ايران به پول راي مي دهند؟
اين عضو كابينه دولت دهم با بيان اين كه اين نوع نگاه توهين به مردم و ملت ايران است ادامه داد: اگر بودجه سه دوازدهم كه از سوي مجلس شوراي اسلامي تصويب شده توسط شوراي نگهبان تاييد و قانوني شود آن را اجرا مي كنيم چرا كه قانون است.
حسيني افزود: تمام تلاش دولت اين است كه در چارچوب قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، كشور را به بهترين نحو اداره كند.
 


غضنفري اعلام كرد

رشد 30 درصدي صادرات صنعتي و معدني در سال جاري

وزير صنعت معدن و تجارت سال 92 را سال نگاه به فرصت هاي غيرنفتي و صادرات صنعتي و معدني دانست.
مهدي غضنفري ابراز اميدواري كرد كه سال آينده، سال خوبي براي برنامه ريزي جهت پيشرفت و حل مشكلات باشد.
وي كاهش فروش نفت به دليل تحريم و عدم جابجايي ارز ناشي از فروش نفت را دو مشكل امسال برشمرد و گفت: اين دو تحريم (بانك مركزي و نفت) توان ارزي كشور را به نصف كاهش داد اما اين د ر حالي است كه توانمندي كشورمان در تامين ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به خوبي در حال رشد مي باشد.
غضنفري ادامه داد: علي رغم اينكه ميزان صادرات پتروشيمي و ميعانات گازي در سال جاري نسبت به سال گذشته كاهش داشت اما صادرات صنعتي معدني رشد 30 درصدي را تجربه كرد.
وي گفت: كمبود ارز در بازار و برخي مشكلات جابجايي ارز، قيمت آن را دو تا سه برابر كرد و موجب وارد شدن فشار زيادي به مردم و بنگاه ها شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بنگاه ها با دو مشكل جرياني پولي و ارزي مواجه شدند و منابع مورد نياز آنها به اندازه كافي تزريق نشد، گفت: بنگاه ها با ظرفيت كمتري كار مي كردند و به طور طبيعي معضلاتي براي آنها ايجاد شد. جريان ارزي و ريالي به موقع به سمت بنگاه هدايت نشد و بنگاه ها با وجود تلاش موفق به دريافت منابع نشدند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با طرح اين جمله با ارز ارزان (يكهزار توماني) توليد بسياري از كالاها در حوزه صنايع دريايي از جمله كشتي و سازه هاي مختلف توجيه نداشت، گفت: توليد بسياري از كالاها با ارز آزاد و مبادله اي توجيه اقتصادي دارد و به دنبال آن بسياري از مشتريان داخلي سفارشات خود را به سمت توليدكنندگان داخلي جهت داده اند.
غضنفري افزود: بسياري از كالاها كه پيش از اين قيمت آنها در بازارهاي صادراتي بالا بود، در حال حاضر با توجه به نرخ ارز امكان صادرات را يافته اند و در حقيقت خداوند در دل تهديدها و تحريم ها فرصت هاي نابي را براي ايران فراهم كرد.
او در ادامه سلسله نشست هاي هم انديشي ارتقاي فضاي كسب و كار با عنوان «توسعه، تكميل و هم افزايي حلقه هاي زنجيره ارزش در حوزه صنايع خدمات و ساير فعاليت هاي وابسته به دريا» با بيان اينكه در اين نشست دور هم جمع شده ايم تا ببينيم جوانه هاي ناشي از تحريم در صنعت دريا چگونه است؟ گفت: در حال حاضر از ظرفيت برخي كشتي ها به دلايل مشكلات پيش آمده استفاده نمي شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسات متعددي را شروع كرده، پيشتازان حوزه هاي مختلف در اينجا جمع شده اند و از آنها مي خواهيم تعاملات بين تشكلي خود را بالا ببرند.
وي گفت: بايد با در كنار هم قراردادن توانايي تشكل هاي حوزه صنايع خدمات و ساير فعاليت هاي وابسته به دريا توانايي ها به صورت مكمل در يك زنجيره كنار هم قرار گيرند كه با تعريف پروژه هاي مشترك و ارايه تسهيلات ارزان در محل اتصالات مي توان تسهيلات ارزي را تخصيص داد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به مطرح بودن قانون حمايت از توليد در مجلس شوراي اسلامي گفت: انجمن ها و تشكل ها مي توانند با ايده هاي خود اين قانون را كامل كنند.
غضنفري به شركت كنندگان در اين نشست هم انديشي گفت: در جلسات مشترك كميسيون صنايع و معادن و وزارت صنعت، معدن و تجارت بندهايي را براي اين قانون پيشنهاد داديم و مي توانيم ايده هاي شما در حوزه صنايع دريايي در جلسه اي مشترك با كميسيون ارايه كنيم، كه با تصويب قانون حوزه صنايع دريايي نيز در آن ديده شود.
از نظر وي، به دليل فشارهاي تحريمي و كمبود ارز در كشور ارزش پول ملي كاهش يافته و به طور طبيعي توان خريد همه مردم بدون آنكه نقشي در آن داشته باشند كاهش مي يابد، بنگاه ها هم دچار مشكل مي شوند و اگر كساني بتوانند با صادرات غيرنفتي منابع ارزي را افزايش دهند به طور طبيعي توان خريد مردم بالا رفته و فضاي عرضه و تقاضا مديريت مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ممكن است در اين مسير از ما كمك هايي چون سرمايه در گردش بخواهيد و يا در مرحله شروع كار برخي منابع ارزي را درخواست كنيد، كه نيازمند تعامل با وزارت اقتصاد، كار و بانك مركزي است.
وي اين موضوع را نيز تصريح كرد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت حتي امكان برگزاري جلساتي انفرادي با همكاران خود در حوزه دولت را ولو به صورت انفرادي مي تواند فراهم كند تا از فرصت پيش آمده براي طرح مسائل در دولت استفاده شود.
غضنفري با بيان اينكه صنعت دريا حوزه اي بسيار ارزشمند و اثرگذار است و فرصت هاي بي نظيري را ايجاد مي كند، گفت: بايد بپذيريم كه اگر تحريم ها نبود هنوز در ارز نفتي و بي توجه به فرصت هايي از اين دست بوديم.
 


خريداران دست نگه دارند

قيمت هاي جديد خودرو شنبه اعلام مي شود

رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه سازمان حمايت از قيمت گذاري خودرو كنار گذاشته شد، گفت: با تعيين نرخ تورم بخشي نيمه دوم امسال، قيمت جديد خودروها تا شنبه اعلام خواهد شد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با خبرگزاري فارس در واكنش به صحبت مديركل كالاهاي فلزي سازمان حمايت مبني بر عدم ابلاغ دستورالعمل جديد شوراي رقابت اين سازمان جهت قيمت گذاري جديد خودروها، اظهار داشت: اين دستورالعمل بر روي سايت شوراي رقابت قرار گرفته است و اصلا به سازمان حمايت ربطي ندارد كه بخواهيم به آنها ابلاغ كنيم بلكه دستورالعمل بايد به خودروسازان ابلاغ شود.
وي ادامه داد: اين دستورالعمل به تعيين قيمت منجر مي شود و نيازي نيست كه سازمان حمايت، قيمت جديد خودروها را تعيين كند.
پژويان با بيان اينكه خودروسازان بايد قيمت جديد خودروها را اعلام كنند، تصريح كرد: خودروسازان براساس دستورالعمل جديد شوراي رقابت، قيمت جديد محصولاتشان را تعيين مي كنند و شوراي رقابت نيز اين قيمت ها را كنترل مي كند كه مطابق با دستورالعمل هستند يا خير.
وي تاكيد كرد: وظيفه قيمت گذاري خودرو از سازمان حمايت ساقط شده است.وي در پاسخ به اين سوال كه طبق گفته رئيس جمهور و وزير صنعت، قيمت خودروها بايد با همكاري شوراي رقابت و سازمان حمايت تعيين شود، گفت: آقاي احمدي نژاد چنين صحبتي را نداشته اند و وزير صنعت نيز گفت كه سازمان حمايت از طريق ارائه اطلاعات به مركز ملي رقابت كمك مي كند. در حال حاضر نيز براساس درخواست من، سه عضو از سوي وزارت صنعت و سازمان حمايت توسط وزير صنعت معرفي شده اند كه با مركز ملي رقابت همكاري مي كنند.
وي ادامه داد: قيمت گذاري خودرو از سازمان حمايت ساقط شده و هرگونه اقدام از سوي اين سازمان غيرقانوني و قابل پيگيري است.
رئيس شوراي رقابت در پاسخ به اين سوال كه آيا قيمت جديد خودروها توسط اين شورا اعلام خواهد شد؟ گفت: ما دستورالعمل را اعلام كرده ايم و خودروسازان براساس آن قيمت را اعلام خواهند كرد.
وي با بيان اينكه خودروسازان تا سه روز پيش به ما اطلاعاتي ندادند، گفت: مديران خودروساز به هر دليلي، اطلاعات خود را به سازمان حمايت ارائه كردند و اين سازمان نيز به جاي اينكه به آنها بگويد اطلاعات را به شوراي رقابت ارائه كنيد، خودش اقدام كرد.
پژويان تصريح كرد: طبق دستورالعمل جديد شوراي رقابت، قيمت جديد خودروها بر مبناي قيمت مصوب شهريور 91 به اضافه نرخ تورم بخشي نيمه دوم امسال تعيين خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر كارشناسان بانك مركزي و شوراي رقابت در حال بررسي و تعيين نرخ تورم بخش نيمه دوم سال هستند تا با استفاده از آن، قيمت جديد خودروها مشخص شود.
 


ايران به فناوري بازيافت كشتي

نصب و راه اندازي تجهيزات دريايي دست يافت

جمهوري اسلامي ايران به فناوري بازيافت كشتي، ورود به حوزه مونتاژ، نصب و راه اندازي تجهيزات دريايي بر روي شناورها دست يافت.
مديرعامل شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز با اعلام اين خبر گفت: اين شركت از ابتداي سال جاري تاكنون تعميرات زير آبي و اساسي 35 فروند كشتي از انواع مختلف را انجام داده است.
حميد جمالي جمال آباد با اعلام اينكه اين شناورها از يدك كش و لايروب تا كشتي هاي تانكر و فله بر پاناماكس را شامل مي شود ادامه داد: چند فروند از اين شناورها با توجه به حجم و گستردگي تعميرات انجام شده به نوعي بازسازي و جوان سازي نياز داشتند كه توسط متخصصين توانمند كشورمان با موفقيت انجام شد.
وي گفت: با توجه به جايگاه شركت پرشيا هرمز در حوزه تعميرات كشتي در كشور، اغلب مشتريان بخصوص سازمان ها و شركتهاي بزرگ كه مالكيت يا مديريت شناورها را در دست دارند تمايل خود به واگذاري صفر تا صد نيازهاي تعميراتي شناورها به پرشيا هرمز را اعلام كردند بطوريكه در چند مورد حتي خريدهاي داخلي و خارجي پروژه هاي تعميراتي توسط اين شركت انجام مي شود.
مديرعامل شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز همچنين اظهار داشت: اين شركت علاوه بر انجام تعميرات زيرآبي و ادواري شناورها در يارد بندرعباس، توانسته است از طريق واحد تعميرات سفري خود مستقر در بندر امام و بندرعباس به تعداد 299 فروند شناور كه در بنادر و لنگرگاه ها و آبهاي سرزميني حاشيه شمالي خليج فارس مستقر و يا در تردد بوده اند خدمات تعميراتي ارائه كند.
جمالي همچنين به رويكرد جديد اين شركت در زمينه بازيافت كشتي اشاره كرد: و افزود: يكي از برنامه هاي اين شركت در جهت توسعه فعاليتها ورود به صنعت بازيافت كشتي است كه در صورت فراهم شدن مكان صنعتي مناسب فعاليت در اين بخش آغاز خواهد شد.مديرعامل شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز در پايان از اقدامات توسعه اي اين شركت در سال جاري خبر داد و گفت: يكي از برنامه هاي اين شركت براي سال 92 ايجاد دفتر نمايندگي در بندر عسلويه و ورود به حوزه مونتاژ و نصب و راه اندازي تجهيزات دريايي بر روي شناورهاست كه به دست متخصصين توانمند اين شركت انجام خواهد شد.
 


راه اندازي شهرك طلا در جنوب تهران

رئيس اتحاديه طلا و جواهر استان تهران از راه اندازي شهرك طلا درجنوب تهران خبرداد.
احمد وفادار در گفت وگو با ايسنا اظهاركرد: در مراحل اوليه براي راه اندازي شهرك طلا هنوز به توافق 100درصدي نرسيده ايم و درحال مذاكره با بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين مجموعه هستيم.
وي با اشاره به اين كه اقدامات لازم زيرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام مي شود افزود: ايده راه اندازي اين مجموعه به دو سال پيش باز مي گردد و اين مجموعه خارج از شهر تهران نيست.
او يادآور شد: انتقال طلاسازي ها به خارج از شهر تهران امكان پذير نيست زيرا از لحاظ امنيتي كار بسيار حساسي است.
وفادار درباره اظهار نظر مديرعامل سازماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران مبني بر انتقال طلاسازي ها به خارج از تهران بيان كرد: اطلاعيه و نامه اي در اين زمينه به اتحاديه ارسال نشده و اين كار غير ممكن است زيرا انتقال طلاسازي ها به اين سادگي نيست و حومه تهران قادر به تامين امنيت طلاسازان نيست.
رئيس اتحاديه طلاو جواهر استان تهران در پايان گفت: شهرداري تهران از تمام مراحل كاري اين پروژه آگاهي كامل دارد.
 


صليب سرخ اروپا اعلام كرد

بحران غذا در اروپاي امروز بدتر از دوران جنگ جهاني دوم

بحران اقتصادي غرب اين روز ها به قدري فراگير شده كه صليب سرخ اتحاديه اروپا نسبت به بحران غذا در اين اتحاديه هشدار داد.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه ديلي ميل، يك روز پس از آنكه يكي از سياستمداران پيشروي اروپايي نسبت به شباهت اروپاي امروز به اروپاي روزهاي پيش از جنگ جهاني اول هشدار داد، مشخص شد كه مردم در سراسر اتحاديه اروپا به شدت به خيريه ها براي دريافت غذا و استفاده از پناهگاه ها وابسته اند.
بنابراين گزارش: دو سوم جوامع صليب سرخ در اروپا توزيع مواد غذايي را در ميان مردم آغاز كرده اند كه اين روند نشان دهنده عمق بحران اقتصادي در اين كشورهاست.
«ايو داكورد» از كميته بين المللي صليب سرخ مي گويد: توزيع بسته هاي مواد غذايي از زمان پايان جنگ جهاني دوم تاكنون به اين شدت نبوده است. ما هم اكنون براي اولين بار است كه مي بينيم صليب سرخ در بسياري از كشورهاي اروپايي بايد بر فقراي اين قاره تمركز كند به جاي آنكه به توزيع كمك هاي غذايي به مردم خارج از اين قاره بپردازد. اروپا هم اكنون بيش از پايان جنگ جهاني دوم با فقدان و كمبود مواد غذايي مواجه شده است.
«براهارد لودر» رئيس صليب سرخ اتحاديه اروپا نيز مي گويد: اين روند تنها به شرق يا جنوب اروپا محدود نيست. تمام مردم اتحاديه اروپا از لوكزامبورگ تا فنلاند گرفتارند و سرويس هاي خدمات عمومي در كمك به مردم، ناكام مانده اند و نمي توانند به مردم كمك كنند، بنابراين مردم به كليساها يا صليب سرخ رو مي آورند.
وي افزود: امروزه هيچ كس نمي داند كه چه كسي نفر بعدي خواهد بود. بسياري از كساني كه خود را مقابل بحران اقتصادي ايمن مي دانند، به ناگهان در شرايطي قرار مي گيرند كه نمي توانند نيازهايشان را برآورده كنند.
واحد صليب سرخ اتحاديه اروپا اعلام كرده كه درخواست هايي براي كمك به پرداخت صورت حساب هاي برق و آب و همچنين اجاره منازل از سوي فقرا دريافت كرده است.
پيامدهاي اجتماعي بحران اقتصادي كميسيون اتحاديه اروپا را نگران كرده است.
خوزه مانوئل باروسو، رئيس اتحاديه اروپا خواستار مطرح كردن اين پيامدها پيش از نشست بهاره اتحاديه اروپا شده است.كشورهايي چون فرانسه، آلمان، اتريش، هلند و لوكزامبورگ تاكنون از صليب سرخ كمك دريافت نكرده اند اما اين بدين معنا نيست كه مردم در اين كشورها رنج نمي كشند و ناراحت نيستند.
در كشورهايي چون اتريش و آلمان مردم به جمع آوري كالايي مي پردازند كه تاريخ انقضايشان در حال اتمام است سپس اين كالاها را به قيمت كمتر مي فروشند.
در بلژيك و فرانسه نيز مغازه هايي هستند كه مردم مي توانند غذا و پوشاك را با قيمت هاي بسيار ارزان خريداري كنند.
«خورخه نونو ماير»، دبير كل خيريه رفاه اجتماعي كاتوليك گفت: مردم زماني به سمت دريافت كمك هاي غذايي مي روند كه براي پرداخت اجاره بهاي منزل، صورت حساب هاي برق و آب با مشكل مواجه شده و ديگر براي خريد مواد غذايي پولي نداشته باشند.
وي افزود: اطلاعات جمع آوري شده از سازمان هاي خيريه اي از سراسر اروپا نشان مي دهد كه مردم بيشتري تقاضاي غذا مي كنند. علت اصلي اين مسئله هم افزايش بيكاري و نداشتن كار تا مدت طولاني، فقر زياد و اقدامات رياضتي است كه بر برنامه هاي حمايتي اجتماعي اثر مي گذارد.
همچنين به گزارش رويترز، يازده بخش توليد انگليس در ماه ژانويه سال جاري بيشترين كاهش را از ماه ژوئن داشته و به اين ترتيب هراس گرفتار شدن اقتصاد انگليس در يك دوره ركود ديگر را پديد آورده است.
اگر اقتصاد انگليس دچار ركود شود اين براي سومين بار از سال 2008 ميلادي خواهد بود كه اين كشور دچار مشكل فوق مي شود.
 


در آينده نزديك قرارداد تهاتر كالا و گاز بين ايران و تركمنستان نهايي مي شود

سفير ايران در تركمنستان از نهايي شدن قرارداد تهاتر كالا و گاز بين تهران و عشق آباد در آينده نزديك خبر داد.
محمدرضا هاشمي گلپايگاني با اشاره به سفر نوروزي احمدي نژاد به عشق آباد گفت: موضوع تهاتر ميان دو كشور كه براساس آن قرار است در مقابل خريد گاز از تركمنستان بتوانيم كالاهاي ساخت ايران را به اين كشور صادر كنيم در اين سفر نهايي مي شود.
سفير ايران در عشق آباد با بيان اين كه روابط دو كشور در سطح بسيار خوبي قرار دارد و حجم روابط اقتصادي بيش از 5 ميليارد دلار است گفت: مطمئنا حضور رئيس جمهور در تركمنستان مي تواند به روند رو به گسترش روابط شدت بيش تري بخشد و شاهد چشم انداز خوب روابط دو كشور باشيم.
وي افزود: در اين ديدار قرار است موضوع تهاتر ميان دو كشور كه براساس آن قرار است در مقابل خريد گاز از تركمنستان بتوانيم كالاهاي ساخت ايران را به اين كشور صادر كنيم نهايي شود. بيش از اين توافقاتي در اين باره صورت گرفته بود.
اين ديپلمات ايراني گفت: اخيرا نمايشگاه بسيار خوب و موفقي در تركمنستان برگزار شد كه با حضور بيش از 70 شركت مهم ايراني و 250 تاجر و صاحب صنعت ايران كالاهاي ايراني به نمايش گذاشته شد. دولت تركمنستان از اين نمايشگاه بسيار استقبال كرد و تمام وزيران كابينه و رئيس مجلس و معاونان وي از آن بازديد كردند.
وي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به برگزاري مراسم جشن جهاني نوروز در عشق آباد خاطرنشان كرد: تركمنستان و رئيس جمهور اين كشور احترام خاصي براي رئيس جمهور ايران قائل هستند و قرار است روساي جمهور دو كشور در نشستي به بررسي روابط فيمابين بپردازند.
 


در پايانه هاي فروشگاهي تلفن همراه جايگزين عابربانك شد

مدير عامل بانك ملي از امكان بهره گيري از تلفن همراه به جاي عابر بانك در پايانه هاي فروشگاهي خبر داد و گفت: بهره گيري از اين خدمت از سال آينده در خودپردازها نيز امكان پذير مي شود.
فرشاد حيدري ديروز در جمع خبرنگاران افزود: حذف كارتهاي بانكي براي نخستين بار در كشور به صورت منحصر به فرد در بانك ملي اجرا شد.
وي ادامه داد: سرمايه بانك ملي در هفته جاري از 22 هزار ميليارد ريال به 99 هزار ميليارد ريال افزايش يافت و بر همين اساس فاصله بانك ملي كه بزرگترين بانك كشور است با بانك دوم پنج برابر شد.
به گفته وي، افزايش سرمايه بانكي ملي از محل تجديد ارزيابي دارايي هاي بانك ملي محقق شده است.
مدير عامل بانك ملي همچنين از گسترده تر كردن بانكداري ميان جوانان و نوجوانان از طريق راه اندازي سايتي در اين بانك خبر دادو افزود: بانك ملي با افتتاح اين سايت، بانكداري را از مدارس آغاز كرده و بر همين اساس بعد از رونمايي از كلوپ نوجوانان و جوانان، حجم وسيعي از اين قشر از اين نوع بانكداري استقبال كرده اند.
حيدري افزود: همچنين پنجاه و دومين شعبه الكترونيكي شهاب ملي افتتاح مي شود، ضمن آن كه صرافي الكترونيكي بانك ملي نيز در حال راه اندازي است.
وي از اختصاص 15 ميليارد ريال به زندانياني كه مرتكب جرايم غيرعمد شده اند توسط اين بانك خبر داد و افزود: همچنين اين بانك در بافت هاي مسكن مهر براساس آمايش سرزميني تعدادي مدرسه و مسجد بنا مي كند.
حيدري در خصوص مصارف و منابع بانك ملي گفت: منابع اين بانك 739 هزار ميليارد ريال و مصارف آن 640 هزار ميليارد ريال بوده است كه بخش مصارف با 32 درصد رشد همراه بوده است.
وي در خصوص مطالبات معوق بانك ملي اظهار داشت: ميزان مطالبات اين بانك در آبان ماه امسال 175 هزار ميليارد ريال بوده كه از آن زمان تاكنون بيش از 49 هزار ميليارد ريال از مطالبات وصول و يا تعيين تكليف شده است، به نحوي كه مانده مطالبات هم اكنون كمتر از پايان سال گذشته است.

 


يك شنبه آينده صورت مي گيرد

بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه تهران-شمال

قطعه چهار آزاد راه تهران- شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس از روز يكشنبه 27 اسفند ماه سال جاري به روي هموطنان باز مي شود و زير بار ترافيك مي رود.
رحمت الله صادقيان معاون هماهنگي و نماينده تام الاختيار بنياد مستضعفان در آزاد راه تهران- شمال با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: قطعه چهار آزاد راه تهران- شمال با سرمايه گذاري 65 درصدي بنياد در اين قطعه و تلاش مهندسان و كارشناسان شركت هاي تحت پوشش بنياد از جمله عمران و مسكن شمال، ملي ساختمان، دي، جنرال مكانيك و تالون از يكشنبه آتي- 27 اسفند ماه- به روي هموطنان باز مي شود.
وي افزود: منطقه چهار اين آزاد راه از محدوده مرزن آباد تا كنارگذر غربي چالوس به طول 21 كيلومتر تكميل و احداث شده و شامل چهار دستگاه تونل به طول 1110 متر، پل هاي خاص به تعداد چهار دستگاه و به طول 263 متر، تقاطع غير همسطح به تعداد دو دستگاه و پل ها و آبروهاي مسير به تعداد 34 دستگاه ساخته شده است.صادقيان تأكيد كرد: اين قطعه با اعتباري بالغ بر 2130 ميليارد ريال احداث شده كه 65 درصد از اين مبلغ توسط بنياد مستضعفان تأمين شده است.اين در حالي است كه روز گذشته احمد صادقي- معاون وزير راه و شهرسازي- به ايسنا گفت: طبق قرارداد، هزينه ساخت اين قطعه از آزاد راه تهران- شمال بايد به صورت مشاركت 50 درصدي از سوي دولت و بنياد مستضعفان پرداخت مي شد.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تأكيد كرد: بنياد مستضعفان و شركت آزاد راه تهران- شمال به عنوان پيمانكار ساخت قطعه چهار آزاد راه بايد 50 درصد از هزينه هاي ساخت قطعه چهار را پرداخت مي كردند اما دولت بيش از 50 درصد يعني بخشي از تعهدات بنياد را نيز پرداخت كرده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10