(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 اسفند 1391 - شماره 20455

بزرگترين عمليات تروريستي در كابل با كشف 8000 كيلو مواد منفجره نافرجام ماند
23 نماينده پارلمان اروپا خواستار قطع رابطه با رژيم صهيونيستي شدند
رئيس جمهور و نخست وزير جديد چين رسما آغاز به كار كردند
مردم رام الله در آستانه سفر اوباما به تل آويو پرچم سياه به اهتزاز درآوردند
جنگ خياباني با كوكتل مولوتف در بحرين عليه آل خليفه و اشغالگران سعودي
20 شهيد و 50 مجروح در حمله تروريست ها به 4 وزارتخانه عراق
در نخستين سخنراني پس از انتصاب مطرح شد
نگراني پاپ جديد از نابودي ارزش هاي اخلاقي در كليساي كاتوليك
تظاهرات سوري ها به حمايت از بشاراسد تسليم تروريست ها نمي شويم
تجمع مقابل اجلاس سران اروپا معترضان در بروكسل:
به جاي رياضت اقتصادي ، بانكداران را دستگير كنيد
مرسي: مجرمان حوادث پورت سعيد به زودي مجازات مي شوند
در پي قتل يك جوان 16 ساله سياهپوست رخ داد
درگيري با پليس نژادپرست آمريكا در خيابان هاي نيويورك


بزرگترين عمليات تروريستي در كابل با كشف 8000 كيلو مواد منفجره نافرجام ماند

نيروهاي امنيتي دولت افغانستان با كشف هشت تن مواد منفجره، مانع بزرگترين عمليات تروريستي در كابل شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي امنيتي افغانستان ديروز با حمله به مخفيگاه تروريست ها در روستاي «الوخيل» حومه كابل، موفق شدند يك كاميون حامل هشت تن مواد منفجره را قبل از انجام عمليات تروريستي در پايتخت كشف و توقيف كنند.در حمله ماموران به اين مخفيگاه، پنج تروريست مسلح كشته و دو تن ديگر دستگير شدند.
كاميون مزبور حامل سديم كلرايد، آمونيوم و ديگر انواع مواد منفجره بوده است.
تروريست هاي دستگير شده در اعترافات خود گفتند كه قصد انجام عمليات در يكي از تاسيسات نظامي شهر كابل را داشتند.
 


23 نماينده پارلمان اروپا خواستار قطع رابطه با رژيم صهيونيستي شدند

23 نماينده پارلمان اروپا با ارسال نامه اي به كاترين اشتون خواستار تعليق روابط اتحاديه اروپا با اسرائيل شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، اين نمايندگان در نامه اي به اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن اعتراض به ناديده گرفتن توافقنامه ها از سوي رژيم صهيونيستي خواستار آن شدند كليه توافقنامه ها ميان اتحاديه اروپا و اسرائيل به حال تعليق درآيد.
اين نمايندگان شهرك سازي هاي تل آويو را نقض توافقنامه هاي موجود ميان تل آويو و اتحاديه اروپا دانسته اند.در نامه نمايندگان پارلمان اروپا به اشتون آمده است، از زماني كه اشتون در سمت رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا انجام وظيفه مي كند بارها به تل آويو درباره شهرك سازي هشدار داده ولي رژيم صهيونيستي به رغم اين نگراني ها به كار خود در ساخت اين شهرك ها ادامه داده است.
 


رئيس جمهور و نخست وزير جديد چين رسما آغاز به كار كردند

كنگره ملي خلق چين در آخرين نشست خود رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور را رسما براي يك دوره 10 ساله معرفي كرد.
به گزارش فارس كنگره ملي خلق چين ديروز با حضور 3000 نماينده حزب كمونيست چين، «لي لگ يانگ» را به عنوان نخست وزير اين كشور تاييد كرد. وي جانشين «ون جيابائو» شد.
روز پنج شنبه نيز اين كنگره «شي جين پينگ» را رسما به عنوان رئيس جمهور چين اعلام كرد و وي جانشين هوجين تائو شد.
باراك اوباما بلافاصله پس از آغاز كار رسمي رئيس جمهور جديد چين طي تماسي تلفني با وي خواستار گسترش روابط و حل و فصل مسائل في مابين از طريق مكانيسم هاي موجود از جمله گفت و گوهاي ساليانه و استراتژيك شد.
آمريكا در استراتژي نظامي جديد خود به دنبال مهار قدرت چين است و از اين رو قصد دارد نيروهاي نظامي خود را از خاورميانه و اروپا به آسيا منتقل كند. عده اي از تحليلگران روابط بين الملل چين را مهمترين چالش سياست خارجي آمريكا در يك دهه آينده مي دانند.


مردم رام الله در آستانه سفر اوباما به تل آويو پرچم سياه به اهتزاز درآوردند

در آستانه سفر اوباما به فلسطين اشغالي مردم رام الله پرچم سياه به اهتزاز درآوردند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه يديعوت آحارونوت، فلسطيني ها در اعتراض به سفر قريب الوقوع باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به تل آويو شهر را سياهپوش كردند و پرچم سياه بر فراز ساختمان ها به اهتزاز درآوردند.
فلسطيني ها همچنين پوسترهاي اوباما را كه روي آن خط قرمز كشيده شده در شهر پخش كرده اند. اوباما قرار است بيستم ماه مارس (چهارشنبه سي ام اسفندماه) به تل آويو برود.
خبر ديگر اينكه 100 سازمان مردم نهاد فلسطيني در نامه اي به اوباما از وي خواسته اند جلو شهرك سازي اسرائيل را بگيرد و از تل آويو بخواهد اسيران فلسطيني را آزاد كند هر چند فلسطيني ها اميد ندارند كه در سفر اوباما خواست هاي به حق مردم فلسطين از جمله لغو محاصره غزه پايان يابد.
 


جنگ خياباني با كوكتل مولوتف در بحرين عليه آل خليفه و اشغالگران سعودي

همزمان با دومين سالگرد ورود اشغالگران سعودي در قالب نيروهاي موسوم به «سپر جزيره»، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات و اعتصاب، بر عزم خود براي دستيابي به آزادي تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري پليس با تظاهركنندگان بحريني كه در اعتراض به ادامه اشغال كشورشان از سوي نظاميان سعودي به خيابان ها آمده بودند، چندين زخمي بر جاي گذاشت.
براساس اين گزارش، اين تظاهرات به دعوت ائتلاف معارض جوانان 14 فوريه برگزار شد و تظاهركنندگان در خيابان هاي اصلي شهر و روستاهاي بحرين با پليس و نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند.
اين گزارش به نقل از شاهدان عيني مي افزايد: تظاهركنندگان خشمگين بحريني در اعتراض به سركوبگري هاي آل سعود و آل خليفه، تصاوير پادشاه بحرين و عربستان را لگدكوب كردند و آنها را به آتش كشيدند.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي رژيم بحرين، براي متفرق كردن معترضان از بمب هاي صوتي و گاز اشك آور استفاده كردند. معترضان بحريني با پرتاب كوكتل مولوتف، و به آتش كشيدن لاستيك به مقابله با سركوبگران پرداختند و شعار مرگ بر اشغالگران و مرگ بر آل حمد را سر دادند.
جمعيت «الوفاق» كه عمده ترين تشكيلات مخالف رژيم بحرين به شمار مي رود با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن سركوب معترضان اعلام كردند كه 35 تظاهركننده زخمي و به بيمارستان منتقل شده اند كه حال سه نفر از آنها وخيم است.
همچنين مردم بحرين با برگزاري اعتصاب گسترده در اين كشور، خشم و نفرت خود را از حضور نيروهاي سركوبگر سپرجزيره اعلام كردند.
از سوي ديگر، همزمان با اعتصاب سراسري مردم بحرين با شعار «الكرامه»، وزارت امور خارجه عربستان به اتباع خود در بحرين هشدار داد و از آنها خواست تا از نزديك شدن به مناطقي كه در آنها تظاهرات و اعتصاب برگزار مي شود، خودداري كنند.
در عين حال «هشام الصباغ» از شخصيت هاي بارز سياسي مخالف رژيم بحرين روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم از مشاركت 55 تا 60 منطقه در سراسر اين كشور در اعتصاب عمومي گسترده «كرامت 2» سخن به ميان آورد و گفت: برخورد رژيم آل خليفه با اين تظاهرات مسالمت آميز، بسيار خشونت بار بود و نيروهاي امنيتي با استفاده از گلوله هاي جنگي به مردم تيراندازي كردند و اين امر موجب زخمي شدن شماري از معترضان شده است.
به گفته الصباغ، نيروهاي امنيتي دستكم 20 تن از شهروندان را بازداشت كردند و در برابر معترضان به ادامه حضور نيروهاي سعودي در بحرين، برخوردي وحشيانه از خود نشان دادند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي اشغالگران سعودي طي دو سال گذشته به سركوب معترضان پرداخته اند كه تاكنون در جريان اين سركوبگري صدها نفر شهيد، زخمي و بازداشت شده اند.
همچنين شواهد سازمان هاي حقوق بشري نشان مي دهد كه شماري از معترضان زيرشكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقص عضو شده و تعدادي از زنان بحريني نيز بر اثر استنشاق گازهاي سمي در جريان تظاهرات مسالمت آميز خود دچار سقط جنين شده اند.
«عبدالرئوف شائب» سخنگوي ائتلاف 14 فوريه نيز به فارس گفت: اشغالگران عربستاني در سركوب، شكنجه معترضان و تخريب مساجد شيعيان در بحرين نقش مهمي ايفا كرده اند و اين دخالت نظامي يا چراغ سبز آمريكا بوده است.
گفتني است معترضان بحريني روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته نيز عليه رژيم حاكم آل خليفه و رژيم آل سعود در منامه، جزيره «ستره» و شهرها و روستاهاي بحرين تظاهرات كردند. لازم به ذكر است در 14 مارس سال 2011 ميلادي، نيروهايي از عربستان سعودي و امارات تحت عنوان نيروهاي سپر جزيره، به منظور كمك به رژيم بحرين در سركوب معترضان شيعه وارد اين كشور حاشيه خليج فارس شدند.
 


20 شهيد و 50 مجروح در حمله تروريست ها به 4 وزارتخانه عراق

تروريست ها با انجام حملات همزمان به چهار وزارتخانه در پايتخت عراق، بيش از 20 نفر را شهيد و دست كم 50 نفر ديگر را مجروح كردند.
به گزارش «پرس تي وي» پنجشنبه گذشته ساختمان هاي وزارت دادگستري، وزارت خارجه، وزارت فرهنگ و وزارت ارتباطات هدف عمليات تروريستي هماهنگ قرار گرفت. اين حملات جان 21 نفر را گرفت و بيش از 50 تن را نيز زخمي كرد. شش نفر از شهداي اين حمله پليس بودند. در اين حملات كه ظاهرا به شيوه انتحاري صورت گرفت، چند تروريست نيز به هلاكت رسيدند.
حمله به ساختمان دادگستري از شدت بيشتري برخوردار بود و پس از دو انفجار ابتدايي خودروهاي بمب گذاري شده، تروريست ها قصد نفوذ به داخل ساختمان دادگستري را داشتند كه با مقاومت نيروهاي دولتي مواجه شدند.
در پي اين حادثه، «نوري مالكي» نخست وزير عراق براي بازديد از محل حادثه، به ساختمان وزارت دادگستري رفت و پس از بازديد، دستوراتي را در خصوص روند امدادرساني به مجروحان و پاكسازي منطقه صادر كرد.
ترور امام جماعت مسجدي در فلوجه و جراحت دو پليس در حوادث تروريستي الانبار، از ديگر حوادث خونين پنجشنبه عراق بود.
همزمان با اين حملات تروريستي، «عدنان السراج» عضو فهرست «دولت قانون» كه مالكي رهبري آن را برعهده دارد، اعلام كرد برخي از سياستمداران و مسئولان امنيتي از حملات تروريستي آگاهي دارند و حتي اين حملات را زمينه سازي مي كنند.
وي افزود: كشف مخفيگاه متعدد تروريست ها در استان الانبار و حمله تروريست ها به نظاميان عراقي و نظاميان مجروح سوري در اين استان نشان مي دهد كه آنها بر منطقه اشراف دارند.
عضو ائتلاف «دولت قانون»، درباره عوامل پشت پرده حملات تروريستي عراق گفت: اطلاعات موجود نشان مي دهد كه ده ها عضو گروه تروريستي جبهه النصره سوريه، در استان هاي مختلف عراق مانند نينوا، صلاح الدين و الانبار و حتي منطقه كردستان فعاليت مي كنند و با تروريست هاي فعال در عراق همكاري دارند تا تحولات سوريه را مرتبط با تحولات عراق جلوه دهند. وي افزود: مسئله ديگر اين است كه عقب نشيني جبهه النصره از بسياري از مواضع خود در سوريه حاميان اين گروه تروريستي از جمله قطر را واداشته كه براي يافتن جاي پايي به عنوان مخفيگاه براي اين گروه در عراق تلاش كنند.
ساير رويدادها
¤ «احمد الشريفي» كارشناس مسائل سياسي عراق گفت كه «حارث الضاري» دبيركل هيئت علماي مسلمان عراق درپشت حملات جاري تروريستي قرار دارد.
¤ «مهدي الصميدعي» مفتي اهل سنت عراق تاكيد كرد كه آمريكا فتنه هاي عراق و كل منطقه خاورميانه را مديريت مي كند.
¤ تحقيقات تازه نشان مي دهد كه آمريكا در جنگ عراق 7/1 تريليون دلار هزينه كرده است.
¤ مسعود بارزاني، رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق گفت كه وي شريك دولت عراق است نه تابع آن.


در نخستين سخنراني پس از انتصاب مطرح شد

نگراني پاپ جديد از نابودي ارزش هاي اخلاقي در كليساي كاتوليك

پاپ جديد در نخستين سخنراني رسمي خود به كشيشان در مورد از بين رفتن ارزش هاي اخلاقي هشدار داد و خواستار اصلاحات جدي در كليساي كاتوليك شد.
به گزارش خبرگزاري ها، پاپ فرانسيس اول روز پنجشنبه در اولين سخنراني رسمي خود در جمع كاردينال ها در واتيكان اعلام كرد: مشكلاتي كه كليساي كاتوليك با آن روبه رو است ممكن است آن را به يك سازمان خيريه خالي از ارزش هاي اخلاقي تبديل كند.
وي تاكيد كرد: براي جلوگيري از بحراني كه كليساي كاتوليك با آن روبه رو است بايد اصلاحات جدي در آن صورت گيرد.
پاپ فرانسيس اول ضمن برحذر داشتن كشيشان مسيحي از وابسته شدن به ارزش هاي دنيوي از همه آنان خواست كه ساده زيستي را پيشه كنند.
وي روز چهارشنبه نيز در جمع كاردينال هايي كه او را به اين سمت انتخاب كردند از آنها خواست براي ساختن كليسايي نو شجاعت داشته باشند.
روز چهارشنبه 115 كاردينال سرانجام در پنجمين دور از راي گيري كاردينال «خورخه ماري وبرگوليو» 77 ساله از آرژانتين را به عنوان پاپ جديد برگزيدند.
او اكنون رهبر يك ميليارد و 200 ميليون كاتوليك در جهان است. پاپ جديد كه عنوان فرانسيس اول را براي خود انتخاب كرده است دويست و شصت و ششمين پاپي است كه به اين سمت انتخاب مي شود.
فرانسيس، نخستين پاپ از مكتب عيسويان، نخستين پاپ غيراروپايي از زمان گرگوري سوم در قرن هشتم ميلادي و نخستين كسي است كه از آمريكاي لاتين به اين مقام برگزيده شده است.
او در سال 1936 در يك خانواده فقير در بوينس آيرس متولد شده، پدرش كارگر راه آهن و مادرش خانه دار بود.
وي در 11 مارس 1958 به كليسا پيوست و چند سال بعد به كشور شيلي رفت، سپس در سال 1963 به محل تولدش بازگشت و پس از تحصيل در رشته فلسفه به عنوان آموزگار مشغول فعاليت شد. پس از طي اين دوره تحصيلات خود را در رشته الهيات آغاز كرد و كمي بيش از پايان تحصيلاتش «كشيش» شد.
او در 21 فوريه 2001 از سوي پاپ ژان پل دوم به عنوان كاردينال منصوب شد.
وي در مدت فعاليت به عنوان سراسقف آرژانتين از دولت به دليل توجه نكردن به طبقه فقير انتقاد مي كرد. گفته مي شود وي توجه ويژه اي به فقرا دارد و به همين خاطر در زمان حضور در بوينس آيرس در آپارتماني كوچك زندگي مي كرد. و راننده شخصي نداشته و از اتوبوس و مترو براي رفت و آمد استفاده مي كرد و برخلاف ديگر مقامات كليساي كاتوليك براي رفت و آمدهاي خارجي پروازهاي عادي و ارزان قيمت را ترجيح مي داد.
شوراي روابط خارجي آمريكا در مطلبي، سوءاستفاده هاي جنسي و بحران اخلاقي كشيشان، معاملات مالي مشكوك، سكولاريسم و فقدان ايمان مذهبي در جهان مسيحيت را از جمله چالش هاي پاپ فرانسيس اول عنوان كرده است.
 


تظاهرات سوري ها به حمايت از بشاراسد تسليم تروريست ها نمي شويم

صدها تن از ساكنان حلب سوريه در حمايت از «بشار اسد» تظاهرات و حمايت هاي تسليحاتي خارجي به تروريست ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با خيز تازه فرانسه و انگليس براي حمايت هاي بيشتر تسليحاتي از شورشيان فعال در سوريه، روز پنجشنبه صدها سوري در مناطق و روستاهاي استان حلب در حمايت از رئيس جمهور و قدرداني از ارتش سوريه تظاهرات كردند. تظاهركنندگان جانفشاني و شجاعت نظاميان عليه تروريست ها را ستودند و از آنها خواستند كه با مشت آهنين افراد مسلح را سركوب كنند. تظاهركنندگان گفتند كه مقابل تروريست ها كه شماري تكفيري و وارداتي از كشورهاي ديگر هستند، پايداري و مقاومت خواهند كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، مردم حلب همچنين حمايت تسليحاتي خارجي ها به ويژه فرانسه و انگليس، از تروريست ها را محكوم كردند. يك شهروند سوري خطاب به دشمنان گفت كه آنها دچار توهم شده اند. حلب تاريخ چند هزار ساله دارد. سوريه شاهد جنگ هاي زيادي بوده، اما از خود پايداري و مقاومت نشان داده است. يكي ديگر از تظاهركنندگان گفت: ما در برابر هيچ كس اعم از آمريكا يا اسرائيل و كشورهاي حوزه خليج فارس و يا ديگران تسليم نمي شويم.
تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير بشار اسد را با خود حمل مي كردند، در حمايت از وي نيز شعار دادند.
از جمله مواردي كه تظاهركنندگان بر آن تاكيد داشتند افزايش تمايل جوانان براي پيوستن به ارتش بود.
فرانسه و انگليس
به گزارش خبرگزاري فارس، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه و «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس، آشكارا اعلام كردند كه حتي اگر اتحاديه اروپا از طرح آنها در مورد حمايت از افراد مسلح سوري مخالفت كند، اين دو كشور خود به تنهايي وارد عمل مي شوند و از اين افراد حمايت مي كنند.
در اين حال اولاند گفت هدف ما متقاعد كردن شركا تا آخر ماه مه (10خرداد) است. به گفته وي، اگر اتحاديه اروپا مخالفت كند، پاريس و لندن راسا در حمايت از شورشيان سوري وارد عمل مي شوند. مقامات انگليسي نيز اظهارات مشابهي داشته اند.
حمايت اين دو كشور از شورشيان، مغاير كنوانسيون ژنو و قوانين اتحاديه اروپاست. طبق كنوانسيون و قانون اتحاديه اروپا، هيچ كشور عضو نمي تواند از گروه ها و احزاب مسلح در داخل كشورها حمايت كند.
واكنش ديگر كشورها
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه به همتاي انگليسي خود (ويليام هيگ) هشدار داد كه تأمين تسليحاتي شورشيان، نقض قوانين بين المللي است. روسيه پيش از اين هم نسبت به چنين اقداماتي هشدار داده بود.
«ميكائيل اشپند ليگر» وزير خارجه اتريش هم طي بيانيه اي، عليه اقدامات پاريس و لندن موضع گرفت و اعلام كرد، تلاش براي مسلح كردن مخالفان سوري و يا آموزش شورشيان سوري در خاك اردن و ديگر كشورهاي همسايه سوريه، توافقنامه هاي اتحاديه اروپا را نقض مي كند.
«گيدو وستروله» وزير خارجه آلمان نيز تاكيد كرد، ارسال سلاح براي مخالفان حكومت سوريه جنگ تمام عيار در منطقه را به دنبال خواهد داشت.
«آنگلا مركل» صدراعظم آلمان نيز هشدار داد لغو ممنوعيت ارسال سلاح به سوريه باعث تشديد درگيري ها مي شود. وي طي سخناني كه بيانگر ادامه اختلاف بين اعضاي اتحاديه اروپا درباره ارسال سلاح براي مخالفان سوري است، گفت: لغو ممنوعيت ارسال سلاح براي جنگجويان مخالف سوري باعث تشديد خشونت ها و كشمكش ها در اين كشور خواهد شد. «والري آموس» معاون دبير كل سازمان ملل در امور انساني هم پيش از اين هشدار داده بود لغو ممنوعيت ارسال سلاح به سوريه باعث وخامت بيشتر اوضاع انساني در اين كشور خواهد شد.
نگراني شوراي امنيت
شوراي امنيت سازمان ملل در مورد افزايش تردد تروريست ها و قاچاق سلاح از داخل لبنان به خاك سوريه ابراز نگراني و اعلام كرد كه اين مسئله با سياست لبنان در مورد سوريه در تضاد است. شوراي امنيت از مردم لبنان خواست از هرگونه دخالت در بحران سوريه بپرهيزند.
در همين حال، وزارت خارجه سوريه با ارسال نامه اي به وزارت خارجه لبنان، تاكيد كرد: نيروهاي مسلح سوريه براي مقابله با گروه هاي مسلح داخل خاك لبنان كه قصد ورود به سوريه را دارند، از خود خويشتن داري نشان مي دهند، اما اين خويشتن داري براي هميشه ادامه نخواهد داشت.
ساير رويدادها
¤ يك نماينده مجلس سوريه فاش كرد، فرانسه قصد دارد با پول قطر، مخالفان سوري را مسلح كند.
¤ روزنامه «اليمن اليوم» فاش كرد، جماعت اخوان المسلمين سوريه با تبليغات ميان خانواده هاي يمني، از آنها مي خواهد جوانان خود را براي جنگ عليه دولت دمشق به سوريه بفرستند.
¤ دو نفر از رهبران مخالف سوري فاش كردند، افسران سازمان سيا افراد مسلح سوريه را آموزش مي دهند.
¤ رئيس جمهور سوريه با ارسال پيامي به پاپ فرانسيس اول، انتخاب او را به عنوان رهبر كاتوليك هاي جهان تبريك گفت.
¤ عفو بين الملل اعلام كرد، شبه نظاميان فعال در سوريه، سربازان اسير را مي كشند.
 


تجمع مقابل اجلاس سران اروپا معترضان در بروكسل:

به جاي رياضت اقتصادي ، بانكداران را دستگير كنيد

هزاران نفر در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي سران اتحاديه اروپا، مقابل ساختمان اين اتحاديه در بروكسل تظاهرات كردند و خواستار دستگيري بانكداران شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه الجزيره، همزمان با برگزاري نشست سران اتحاديه اروپا براي بحث پيرامون سياست هاي رياضت اقتصادي، هزاران نفر مقابل ساختمان اتحاديه اروپا در بروكسل پايتخت بلژيك تجمع و به سياست هاي رياضتي آنها اعتراض كردند.
بر پايه اين گزارش، معترضان با انتقاد از سياست هاي رياضتي كه موجب افزايش نرخ بيكاري و خدمات اجتماعي شده، از رهبران اروپا خواستند تا بر روي رشد اقتصادي تمركز كنند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات، پلاكاردهايي در دست داشته كه بر روي آن نوشته شده بود: رياضت اقتصادي نه؛ بانكداران را دستگير كنيد.
شماري از معترضان كه به ساختمان مجاور محل برگزاري اجلاس وارد شده بودند، توسط پليس بازداشت شدند.
در اين حال به گزارش خبرنگار «راشاتودي» هزاران نفر از سراسر منطقه يورو به بروكسل آمدند و به سياست هاي رياضتي سران اروپا اعتراض كردند.
يكي از تظاهركنندگان مي گويد، سران اروپا به جاي تحميل رياضت اقتصادي به فكر ايجاد فرصت هاي شغلي باشند. اما سران اتحاديه اروپا به حرف هيچ كس گوش نمي دهند و به همين علت است كه ما اينجا جمع شده ايم. يك تظاهركننده فرانسوي مي گويد: از وقتي فرانسوا اولاند انتخاب شده فقط نااميدي و ياس به ارمغان آورده است. او ادامه دهنده راه ساركوزي است. ما بايد با اين وضع مقابله كنيم. شركت كنندگان در تظاهرات بروكسل خواستار آن شدند كه سران اروپا سياست هاي رياضت اقتصادي خود را تغيير دهند چرا كه اين سياست ها ديگر كارايي لازم را ندارد. آنها اين سياست ها را ابلهانه خواندند زيرا نتيجه اي ندارند.
هم اكنون 27 ميليون نفر يعني 11 درصد جمعيت منطقه يورو بيكارند. تحليلگران اروپا بارها نسبت به پيامد اجتماعي بحران اقتصادي هشدار داده اند.
همزمان با تظاهرات بروكسل هزاران نفر از دانش آموزان و معلمان اسپانيا و همچنين دانشجويان يونان در اعتراض به سياست رياضت اقتصادي به خيابان ها ريختند.
بحران كاهش بودجه و اخراج معلمان در مدارس و دانشگاه ها علت تجمع معترضان در مادريد اعلام شده است.
معترضان مي گويند تنها راه، ترك تحصيل دانش آموزان و دانشجويان در اسپانياست چرا كه هزينه هاي دانشگاه ها رشد سرسام آوري داشته است.
رسانه هاي خبري از تجمع دانشجويان يوناني مقابل پارلمان در اعتراض به طرح هاي رياضت اقتصادي و نشست سران اتحاديه اروپا در مركز آتن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، همزمان با نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل براي گفت وگو درباره طرح هاي رياضت اقتصادي، دانشجويان يوناني در اعتراض به اين نشست مقابل پارلمان در مركز آتن تجمع كردند.
معترضان با سر دادن شعار و حمل پلاكاردهايي اعتراض خود را به طرح هاي رياضتي و افزايش شهريه ها اعلام كردند.
به عقيده تحليلگران چنانچه بحران حاد اقتصادي در اروپا تداوم يابد احتمال جنگ در اين قاره اجتناب ناپذير است.
 


مرسي: مجرمان حوادث پورت سعيد به زودي مجازات مي شوند

رئيس جمهور مصر از مرگ ده ها تن از معترضان در ناآرامي هاي «پورت سعيد» ابراز تاسف كرد و قول داد كه عاملان آن مجازات خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مرسي» در پيامي به مردم پورت سعيد، همكاري همه مردم مصر با دولت اين كشور را خواستار شد و اعلام كرد: هويت مجرمان به زودي فاش و مجازات خواهند شد.
براساس اين گزارش، محمد مرسي در سخناني كه از شبكه هاي تلويزيوني «المصريه» و «النيل» پخش شد اظهار داشت: همه مصري ها در پورت سعيد براي ما عزيز هستند و هر قطره خوني كه از هموطنانم در اين شهر يا جاي ديگر ريخته شود، براي ما دشوار است و متاسفيم.
رئيس جمهور مصر يادآور شد: حوادث سختي طي روزهاي اخير روي داد و همه ما از آنچه اتفاق افتاده است، متاثر و متاسف هستيم و با توجه به اينكه كشور به همه تعلق دارد، بايد با يكديگر همكاري كنيم تا به ساحل امنيت برسيم.
مرسي با تمجيد از نقش تاريخي مردم پورت سعيد و تأثيرگذاري آنها در پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه خاطرنشان كرد: حقوق شهدا و خانواده هاي قربانيان محفوظ است و حقايق به زودي آشكار خواهد شد و ماهيت مجرمان را عليه كشور فاش خواهيم كرد.
رئيس جمهور مصر قول داد كه كساني كه عليه كشور مرتكب جرم شوند و موجبات نگراني و دشواري را براي مردم فراهم كنند بازخواست و بسزاي اعمال خود برسند.
مرسي تاكيد كرد: اهالي پورت سعيد در سال هاي گذشته از مصر دفاع كردند و داراي حقوقي هستند و منطقه آزاد پورت سعيد فعاليت خود را از سر خواهد گرفت.
رئيس جمهور مصر، پيشتر با نمايندگان اهالي پورت سعيد در كاخ اتحاديه ديدار و تاكيد كرده بود در صورتي كه قربانيان حوادث اخير در تخريب موسسات و تاسيسات دولتي دست نداشته باشند و يا در حمله به زندان عمومي اين منطقه دخيل نبوده اند، شهداي انقلاب مصر خوانده خواهند شد.
درگيري هاي اخير در شهر پورت سعيد در پي تأييد حكم اعدام 21 نفر از متهمان پرونده كشتار پورت سعيد توسط دادگاه مصر انجام شد و شورش هاي گسترده اي در پي داشت.
شايان ذكر است 12 بهمن سال گذشته، ورزشگاه پورت سعيد پس از پايان مسابقه فوتبال «الاهلي» و «المصري» شاهد درگيري ميان طرفداران دو تيم بود كه بر اثر اين زدوخوردها و بي كفايتي پليس و نيروهاي امنيتي 100 نفر كشته و هزار نفر نيز مجروح شدند.
همچنين از زمان برگزاري دومين سالگرد انقلاب 25 ژانويه در مصر، اين كشور شاهد تظاهرات و اعتراض هاي خياباني در شهرهاي قاهره، اسكندريه و پورت سعيد بوده است.
معترضان خواستار كناره گيري مرسي از قدرت و برگزاري انتخابات در مصر هستند.
 


در پي قتل يك جوان 16 ساله سياهپوست رخ داد

درگيري با پليس نژادپرست آمريكا در خيابان هاي نيويورك

مردم خشمگين نيويورك براي سومين شب متوالي در اعتراض به قتل نوجوان سياهپوست 16 ساله آمريكايي به دست پليس به خيابان ها ريختند و با مأموران پليس درگير شدند.
به گزارش نيويورك تايمز، حجم ناآرامي در نيويورك به حدي بود كه پليس 45 تن از تظاهركنندگان را بازداشت و اعلام كرد كه يك افسر پليس نيز به شدت مجروح شده است.
به گزارش پرس تي وي، مأموران پليس ضد شورش كه كاملاً مجهز بودند در مسير تظاهركنندگان مانع ايجاد كرده و خواهر جوان مقتول را در حالي كه سعي داشت از موانع ايجاد شده در خيابان عبور كند، دستگير كردند.
پس از دستگيري خواهر مقتول به دست نيروهاي پليس، تظاهركنندگان خشمگين به سوي مأموران و خودروهاي آنان سنگ و بطري پرتاب كردند و با نيروها درگير شدند.
به گفته اهالي بروكلين، نيروهاي پليس بدون داشتن مجوز، خانه هاي مردم منطقه را مورد بازرسي قرار دادند و به دنبال نوجواناني بودند كه از روي پشت بام به سوي مأموران بطري پرتاب مي كرده اند.
مردم منطقه با بي اعتمادي به پليس، افسران پليس نيويورك را به اعمال تبعيض نژادي و هدف قرار دادن مغرضانه آمريكايي هاي آفريقايي تبار در جريان عمليات خود، متهم كرده اند.
پليس نيويورك همواره به طور گسترده از جانب گروه هاي حقوق بشري داخلي آمريكا به خاطر رفتار خشونت آميزش مورد انتقاد قرار داشته و دارد.
به رغم انتقادات فراوان از اعمال خشونت پليس نيويورك، آمريكايي هاي آفريقايي تبار و اتباع آمريكاي لاتين كه ساكن نيويورك هستند همچنان از اهداف اصلي نيروهاي پليس محسوب مي شوند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مادر اين نوجوان گفته، پليس او را عمداً به قتل رسانده و خواستار محاكمه و مجازات عاملان اين قتل شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10