(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 اسفند 1391 - شماره 20455

عسكري خبر داد
امكان كاهش ماليات براي توليدكنندگان قانونمند
رئيس اتحاديه مشاوران املاك: 18 درصد قيمت مسكن كاذب است
علي رغم تحريم ها صورت گرفت
رشد سرمايه گذاري خارجي در كشور
آغاز توزيع ميوه شب عيد به نرخ مصوب
سرپرست وزارت كار و رفاه اجتماعي:
افراد تحت تكفل بازنشستگان هم زير پوشش بيمه طلايي قرار مي گيرند
كاهش قيمت خودرو در بازار علي رغم مخالفت خودروسازان
اجراي مرحله دوم نظارت بر عملكرد جايگاه هاي سوخت از امروز
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت: بنزين گران نمي شود
افندي زاده خبر داد
پيش فروش 4 ميليون بليت اتوبوس
وزير امور خارجه پاكستان:
اسلام آباد اهميتي به تهديدهاي آمريكا در مورد اجراي خط لوله «صلح» نمي دهد
صادقي اعلام كرد
آزادراه جديد تهران- شمال يك ماه بدون عوارض
تهراني ها روزانه 9 هزار تن زباله توليد مي كنند
كوتاه اقتصادي


عسكري خبر داد

امكان كاهش ماليات براي توليدكنندگان قانونمند

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت: براساس لايحه جديد اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم براي افرادي كه فعاليت هاي اقتصادي شفافي دارند و از لحاظ مالياتي مشكلي ندارند هيچ بار مالياتي مضاعفي نخواهد بود.
علي عسكري در گفت وگو با مهر با اشاره به اين كه در اين لايحه تسهيلاتي براي بخش توليد فراهم شده، افزود: حتي ممكن است اين دسته از توليدكنندگان با كاهش ماليات نيز مواجه شوند.
وي با بيان اين كه در لايحه اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم تقديمي به مجلس هيچ گونه نرخي به ماليات ها افزوده نشده گفت: در اين لايحه برخي پايه هاي جديد مالياتي براي اولين بار وضع شده است.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اين كه براي برخي بخش هايي كه تاكنون ماليات اخذ نشده، در اين لايحه پايه هاي جديدي وضع شده، تصريح كرد: اين در حالي است كه هيچ گونه نرخي به ماليات ها افروده نشده است.
به گفته معاون وزير اقتصاد، برخي از نرخ هاي مالياتي براي برخي از موديان مالياتي كاهش يافته به عنوان نمونه نرخ ماليات حقوق بگيران بخش خصوصي و يا نرخ ماليات فعالين بخش مشاغل كاهش يافته است.
عسكري از كاهش ماليات بر ارث هم در لايحه مذكور خبر داد و گفت: در لايحه جديد وضع ماليات بر ارث ساده شده، در عين حال ميزان پرداخت ماليات در اين بخش نيز كاهش يافته است.
وي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه در برخي بخش هاي اقتصادي يكسري از فعالين شفاف عمل نمي كنند و يا نمي خواهند عمل كنند بنابراين ممكن است فرار مالياتي داشته باشند. بنابراين لايحه مذكور فعاليت هاي اقتصادي غيرشفاف در بخش ماليات را شفاف سازي مي كند.
رئيس كل سازمان امور مالياتي تصريح كرد: در تمام نظام هاي مالياتي يكسري ضمانت هاي اجرايي نيز وجود دارد، بنابراين اگر برخي از افراد به پرداخت ماليات تمكين نكنند قانون اين اجازه را دارد كه در دريافت ماليات از برخي ابزارها استفاده كند.
 


رئيس اتحاديه مشاوران املاك: 18 درصد قيمت مسكن كاذب است

رئيس اتحاديه مشاوران املاك از كاذب بودن 18درصدي قيمت مسكن خبر داد.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: تا نيمه اول امسال كمي ثبات قيمت در مسكن ديده مي شد و اين ثبات روند كاري را مناسب كرده بود اما در شش ماهه دوم اين روند كندتر شد.
وي با اشاره به وضعيت معاملات منعقد شده سال گذشته نسبت به امسال، تصريح كرد: سال گذشته در همين زمان روزانه 15 هزار معامله داشتيم كه نشان دهنده ثبات قيمت ها بود اما امسال اين آمار با كاهش روبه رو شده است.
قلي خسروي با بيان اينكه در شش ماهه دوم امسال عده اي از مردم به سمت خريد و فروش ارز روي آوردند، گفت: نمي توان با اطمينان از پيش بيني وضعيت بازار در سال آينده صحبت كرد اما آرامش نسبي مسكن در سال 92 به نظر مي رسد.
رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك با بيان كاذب بودن 16 تا 18 درصد قيمت هاي فعلي بازار مسكن گفت: به طور كلي هزينه هاي فعلي مسكن با قيمت واقعي آن حدود 14 تا 15 درصد مغايرت دارد.
وي موفق ترين بخش مسكن در سالي كه گذشت را «مسكن مهر» عنوان و اظهار كرد: اگر مسكن مهر نبود، قيمت ملك بيش از ميزان كنوني مي شد.
به گفته قلي خسروي در حالي كه با افزايش مواليد روبه رو هستيم بايد ساخت و سازها نيز با برنامه ريزي هاي نظام مند افزايش يابد.
وي تاكيد كرد: براي حل مشكل تعداد خانه در كشور ابتدا بايد تعداد خانه ها و واحدهاي اداري تفكيك شوند چرا كه از تعداد واحدهاي مسكوني مذكور يك سوم اداري هستند و در صورت مشخص شدن اين واحدها، برنامه ريزي براي ساخت وساز بيشتر مي شود.رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك معتقد است: امسال فعاليت در بافت فرسوده نيز مناسب بود اما بايد براي پاسخگويي مناسب به تعداد جمعيت و مواليد، ساخت وسازها افزايش يابد.
قلي خسروي با اشاره به فعاليت مناسب مسكن مهر و تاثيرگذاري در بازار مسكن، گفت: امسال مسكن مهر توانست با پيشرفت، افتتاح و تحويل واحدها، سرعت خوبي در روند خانه دار شدن متقاضيان داشته باشد.
 


علي رغم تحريم ها صورت گرفت

رشد سرمايه گذاري خارجي در كشور

رئيس سازمان سرمايه گذاري ايران از رشد سرمايه گذاري خارجي در كشور در سال جاري خبر داد.
بهروز عليشيري گفت: نرخ ورودي سرمايه گذاري خارجي در سال جاري حدود 2 ميليارد دلار مي شود كه 40 درصد رشد داشته است.
عليشيري در گفت وگو با ايرنا، در مورد رفع تحريم برخي از بانك هاي ايراني توسط اتحاديه اروپا نيز اظهار داشت: بانك هاي ايراني به هيچ وجه درگير مسائل مرتبط با قطعنامه هاي سازمان ملل نبوده اند، اما تحت تحريم قرار گرفتند.
وي با بيان آن كه، لغو تحريم هاي بانكي بر روي حجم سرمايه گذاري خارجي تاثير مستقيمي ندارد، گفت: لغو تحريم بانك هاي كشور حاكي از اين است كه تحريم ها عليه ايران چگونه به راحتي متزلزل مي شوند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: همين امر سبب شده تا دادگاه هاي غربي نيز حكم خروج از ليست تحريم ها را براي برخي از بانك هاي ايراني صادر كنند.
در همين حال رئيس مركز بازرگاني و صادرات پاكستان با دعوت از شركت هاي ايراني براي سرمايه گذاري در اين كشور، گفت: جمهوري اسلامي ايران و پاكستان به عنوان دو كشور دوست و برادر بايد همكاري هاي دوجانبه خود را در زمينه هاي مختلف به ويژه در بخش اقتصاد گسترش دهند.
«سعادت اس چيما» رئيس «مركز بازرگاني و صادرات پاكستان» در ديدار با «ستار سلطانشاهي» رايزن اقتصادي و تجاري سركنسولگري ايران در شهر كراچي مركز ايالت سند، درباره ارتقاي سطح همكاريها، صادرات و بررسي راهكارهايي جهت سرمايه گذاري مشترك شركت هاي ايراني تبادل نظر كرد.وي با اشاره به اينكه مقامات ايران و پاكستان براي ارتقاي سطح مناسبات در بخش هاي مختلف هدف گذاري خوبي كرده اند، گفت: سطح همكاريهاي مشترك دو كشور بايد بيش از گذشته افزايش يابد.
 


آغاز توزيع ميوه شب عيد به نرخ مصوب

رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران از آغاز توزيع ميوه شب عيد با قيمت مصوب خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: از روز 24 اسفند ماه توزيع سيب و پرتقال شب عيد با قيمت هاي مصوب آغاز شده است.
وي افزود: در شهر تهران 1900 تن پرتقال به قيمت 1500 تومان و 1100 تن سيب به قيمت 1600 تومان تا پانزدهم فروردين ماه توزيع مي شود.
رئيس سازمان صنعت معدن استان تهران قيمت متوسط مرغ در اين استان را 5800 تومان اعلام كرد و گفت: بازرسي ها تا پايان پانزدهم فروردين ماه و بدون هيچ گونه تعطيلي ادامه خواهد داشت.
صادقي گفت: فروش فوق العاده 5600 واحد صنفي با مجوز اتحاديه هاي تخصصي در استان تهران و در صنوف پوشاك، كيف و كفش با حداقل 15 درصد تخفيف كالاهاي خود را عرضه مي كنند.
قيمت انواع شيريني
از سوي ديگر رئيس اتحاديه كشوري قنادان جزئيات انواع شيريني را اعلام كرد.
محمد نصرتي در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بازار شيريني امسال بسيار متنوع است و در حد كفايت توليد شده است.
وي افزود: علي رغم آن كه دولت روغن و شكر با قيمت مناسب در اختيار ما قرار نداده است، اما ما مناسب ديديم قيمت انواع شيريني در شب عيد افزايش نداشته باشد.
رئيس اتحاديه كشوري قنادان درخصوص قيمت انواع شيريني پرمصرف گفت: شيريني تر درجه يك خامه اي هر كيلوگرم 8 هزار تومان، شيريني دانماركي هر كيلوگرم 6 هزار تومان، شيريني زبان پاپيوني هر كيلوگرم 6 هزار و 500 تومان، شيريني برنجي هر كيلوگرم 6 هزار و 500 تومان و كيك يزدي درجه يك هر كيلوگرم 5 هزار و 400 تومان بايد عرضه شود.
وي افزود: در شهر تهران اگر مردم درخصوص كيفيت قيمت تخلفي ديدند با شماره تلفن هاي 66944411 و 66944499 تماس گرفته و شكايت خود را اعلام كنند و در ساير شهرها نيز با اتحاديه مربوطه تماس بگيرند.
 


سرپرست وزارت كار و رفاه اجتماعي:

افراد تحت تكفل بازنشستگان هم زير پوشش بيمه طلايي قرار مي گيرند

سرپرست وزارت كار و رفاه اجتماعي جزئيات جديدي از بيمه طلايي بازنشستگان اعلام كرد.
اسدالله عباسي گفت: با توجه به اعتبار 100 ميليارد توماني كه به اين امر اختصاص داده شده بود به دستور رئيس جمهوري بيمه طلايي يك ميليون و 150 هزار نفر را برقرار كرديم و ايشان با ادامه آن موافقت كردند و لذا تا خردادماه سال آينده بيمه طلايي بازنشستگان دنبال خواهد شد.
عباسي همچنين از تحت پوشش قرار دادن افراد تحت تكفل بازنشستگان خبر داد و گفت: درصدد هستيم تا با تحت پوشش قرار دادن افراد تحت تكفل بازنشستگان، بيمه طلايي يك ميليون و 150 هزار بازنشسته را به دو ميليون و 300 هزار نفر افزايش بدهيم.
وي در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: اصلاح قانون كار به مجلس ارسال شده و هم اكنون در كميسيونهاي مجلس در دست بررسي است اما از آنجايي كه مجلس رسيدگي به بودجه سال 92 را در اولويت دستور كار دارد بررسي اصلاح قانون كار به بعد از عيد موكول شده است.
سرپرست وزارت كار و تعاون گفت: طبعا روند بررسي و اصلاح قانون كار با نظر تشكلهاي كارگري و كارفرمايي خواهد بود و تلاش ما اين است تا خروجي اين جلسات نتايج خوبي به دنبال داشته و موجب رضايت هر دو تشكل كارگري و كارفرمايي باشد.
 


كاهش قيمت خودرو در بازار علي رغم مخالفت خودروسازان

در شرايطي كه نرخ خودرو در بازار روند كاهشي داشته است اما دبير انجمن خودروسازان در اظهاراتي عجيب مدعي شد كه به دستور شوراي رقابت براي كاهش بيشتر قيمت خودرو عمل نمي كنيم.
احمد نعمت بخش در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: به دنبال اظهارات متعدد مسئولان شوراي رقابت مبني بر كاهش قيمت خودرو، مصرف كنندگان در انتظار كاهش قيمت ها بوده و فعلاً از خريد اين محصول منصرف شده اند.
وي با بيان اينكه اين وضعيت منجر به قطع جريان نقدينگي به خودروسازان شده است، خاطرنشان كرد: همين جا به عنوان نماينده حدود 800 هزار پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه اعلام مي كنم كه در صورتي كه دستورالعمل شوراي رقابت مبتني بر كاهش بيشتر قيمت خودرو باشد به هيچ وجه به آن عمل نخواهيم كرد.
دبير انجمن خودروسازان ايران ادامه داد: اينكه تصور شود كه شوراي رقابت مي تواند با دستورالعمل خود سرنوشت 800 هزار نفر شاغل صنعت خودرو و قطعه و موجوديت اين صنعت را به بازي بگيرد اينگونه نخواهد بود.
نعمت بخش درباره اينكه رئيس شوراي رقابت اعلام كرده در صورتي كه خودروسازان به دستورالعمل قيمت گذاري اين شورا تمكين نكنند با آنها برخورد خواهد شد، تصريح كرد: هر كاري مي خواهند بكنند اما مطمئناً قيمت ها را كاهش نخواهيم داد.
قيمت انواع خودرو در بازار
اما به گزارش فارس با وجود ركود بازار خودرو، قيمت هر دستگاه پژو206 تيپ 2 در بازار با كاهش 5/2ميليون توماني به 5/33 ميليون تومان رسيده است.
همچنين قيمت پژو 206 تيپ 5 با افت 2 ميليون توماني، به 40 ميليون تومان رسيده است و در مورد پژو 206 صندوق دار مدل V8 نيز مي توان به كاهش 2 ميليون توماني قيمت اين خودرو در بازار و عرضه آن به قيمت 43 ميليون تومان اشاره كرد.
قيمت پژو 206 صندوق دار مدل V9 نيز با افت يك ميليون توماني به 51 ميليون تومان در بازار رسيده است.
در روزهاي اخير، پژو پارس سال افت قيمت 500 هزار توماني را تجربه كرده و در حال حاضر در بازار 34 ميليون تومان معامله مي شود.
در مورد تندر 90 مدل E1 ايران خودرو نيز بايد به كاهش 5/2 ميليون توماني قيمت اين خودرو در بازار و عرضه آن به قيمت 29ميليون تومان اشاره كرد. قيمت مدل E2 اين خودرو نيز با كاهش 2 ميليون توماني به 32 ميليون تومان رسيده است.
در اين مدت، سمند ال ايكس افت قيمت 500 هزار توماني را تجربه كرده و قيمت اين خودرو به 24 ميليون تومان رسيده است.
در مورد قيمت محصولات سايپا نيز مي توان به كاهش يك ميليون توماني قيمت سايپا 131 مدل SX و عرضه آن به قيمت 16ميليون و 800 هزار تومان اشاره كرد.
افت قيمت سايپا 111 مدل SX نيز در روزهاي اخير يك ميليون تومان بوده و قيمت اين خودرو به 17 ميليون تومان رسيده است.
اين روزها سايپا 132مدل SX هم در بازار 5/16ميليون تومان معامله مي شود كه افت يك ميليون و 200 هزار توماني قيمت اين خودرو را نشان مي دهد.
در مورد تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نيز مي توان به كاهش 2 ميليون توماني قيمت اين خودرو و عرضه آن به قيمت 34 ميليون تومان اشاره كرد.
مگان و ماكسيما نيز طي روزهاي اخير افت قيمت يك ميليون توماني را شاهد بودند و در حال حاضر اين خودروها به ترتيب 80 و 111 ميليون تومان به خريداران عرضه مي شوند.
در مورد قيمت خودروهاي خارجي مي توان به كاهش 3 ميليون توماني قيمت اپتيما و عرضه آن به قيمت 142 ميليون تومان در بازار اشاره كرد.
 


اجراي مرحله دوم نظارت بر عملكرد جايگاه هاي سوخت از امروز

مرحله دوم نظارت بر عملكرد مجاري عرضه سوخت ويژه ايام نوروز سال 92 از امروز به مدت پنج روز آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا طرح نظارت بر عملكرد مجاري عرضه سوخت ويژه ايام نوروز سال 92 در دو مرحله پيش بيني شده است كه مرحله اول آن از دوم تا ششم اسفند ماه انجام شد و مرحله دوم آن طي روزهاي 26 تا 30 اسفندماه عملياتي مي شود.
در مرحله اول كليه جايگاه هاي عرضه سوخت توسط گروه هاي اعزامي شركت ملي پخش بازديد شد و ضمن بررسي و انعكاس اشكالات طبق چك ليست هايي كه در اختيار گروه ها قرار داده شده بود مراتب به مديران منطقه ارائه شد.
در مرحله دوم طرح نظارت بر جايگاه هاي سوخت با در نظر گرفتن نتايج و اقدامات مرحله اول مجددا وضعيت جايگاه ها بررسي مي شود و در نهايت ضمن پايش اشكالات و نواقص، گزارش جامعي توسط كارشناسان از وضعيت جايگاه هاي عرضه سوخت تهيه مي شود.
اين طرح در 10 مسير پرتردد گيلان- اردبيل- تبريز، اراك- لرستان- اهواز- آبادان، قزوين-زنجان- مياندوآب- اروميه، فارس-بوشهر، تهران-كرج-چالوس، قم-اصفهان-شهركرد، شاهرود- سبزوار-مشهد مقدس، يزد-كرمان-هرمزگان، ساري-گلستان-خراسان شمالي، همدان- كردستان-كرمانشاه اجرا مي شود.
 


رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت: بنزين گران نمي شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: فعلا هيچ سناريويي براي افزايش قيمت يا تغيير سهميه هاي بنزين خودروها در دولت نهايي نشده است.
سيدمجتبي شفيعي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه فعلا تغييرات بنزيني مطرح شده در حد گمانه زني است، خاطر نشان كرد: در صورت هرگونه تغيير در قيمت و يا نظام سهميه بندي بنزين، ستاد سوخت اطلاع رساني خواهد كرد.
وي همچنين تاكيد كرد: تمامي كارتهاي كرايه اي بنزين و گازوئيل تا پايان فروردين ماه سال آينده مي سوزد.
شفيعي با رد ادعاي برخي مديران شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي مبني بر نبود كارتهاي سوخت كرايه اي، گفت: پايش و رصد تراكنش كارت هاي هوشمند سوخت نشان مي دهد كه تراكنش برداشت بنزين و گازوئيل نيمه يارانه اي و آزاد برخي از كارت هاي سوخت غيرواقعي و غيرطبيعي بوده است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اعلام اينكه برخي از كارتهاي هوشمند بنزين و گازوئيل توسط افراد سودجو كرايه داده مي شود، تصريح كرد: افزايش تعداد كارت هاي اجاره اي بنزين و گازوئيل حتي منجر به افزايش مصرف اين فرآورده هاي نفتي در برخي از استان هاي كشور و به ويژه شهرهاي مرزي شده است.
اين عضو كابينه دولت دهم با يادآوري اينكه اخيرا سامانه اي براي رصد و پايش بيشتر كارت هاي هوشمند سوخت طراحي و راه اندازي شده است، بيان كرد: آن دسته از كارت هاي سوختي كه مصرف سوخت و تراكنش هاي كاذب داشته باشند با راه اندازي اين سامانه جديد شناسايي خواهند شد.
اين مقام مسئول با بيان اينكه اميدواريم كه با تذكر مسئولان مختلف شاهد اجاره كارت هاي سوخت نباشيم، يادآور شد: با اين وجود، از اواخر فروردين ماه سال آينده تمامي كارت هاي سوخت كرايه اي باطل خواهد شد.
 


افندي زاده خبر داد

پيش فروش 4 ميليون بليت اتوبوس

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به انجام رزمايش طرح ترافيك نوروزي و آغاز اين طرح، از پيش فروش 4 ميليون نفر سفر بليت اتوبوس براي ايام نوروز خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس، افزود: سازمان راهداري امسال تلاش كرده است از طريق ارائه خدمات در بخش حمل و نقل جاده اي عمومي امكانات مناسبي را براي مسافران فراهم كند.
افندي زاده افزود: در نوروز امسال از طريق ارائه خدمات در بخش حمل ونقل جاده اي عمومي امكانات مناسبي را براي مسافران فراهم مي كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تا روز پنجشنبه بيش از 4 ميليون نفر سفر صندلي اتوبوس پيش فروش شده است.
افندي زاده اظهار داشت: پرترددترين مسيرها و بيشترين پيش فروش ها در مسيرهاي تهران- مشهد، تهران- رشت، تهران- شيراز و تهران- اصفهان بوده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي افزود: پيش فروش بليت اتوبوس تا پايان طرح نوروزي ادامه دارد.
افندي زاده با اشاره به آغاز طرح ترافيك نوروزي از روز پنجشنبه، اظهار داشت: رزمايشي با حضور تمامي دست اندركاران حمل ونقل جاده اي انجام شد.
وي ادامه داد: سازمان راهداري حمل ونقل جاده اي، اورژانس، هلال احمر، پليس راه و ديگر ارگان هاي مرتبط با حمل ونقل جاده اي تحت عنوان رزمايش سفرهاي نوروزي در تهران و ساير شهرها مانوري برگزار كردند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در رزمايش مذكور، انواع ناوگان راهداري به نمايش درآمد كه در خدمت مسافران خواهند بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي تصريح كرد: روز پنجشنبه طرح زمستاني سازمان راهداري هم به اتمام رسيد و بلافاصله از همين روز طرح نوروزي آغاز شد؛ راهداران با 1400 اكيپ در قالب 11 هزار و 500 راهدار در راه هاي كشور مستقر مي شوند و به مسافران نوروزي خدمت مي كنند.
وي با بيان اينكه نوروز امسال 2000 دستگاه انواع خودروهاي گشت راهداران مجهز به GPS در خدمت مسافران هستند، اضافه كرد: ناوگان هاي راهداري در راهدارخانه ها مستفر هستند كه اگر شرايط جوي به هر دليل تغيير كرد و مشكلاتي بود بلافاصله خدمت رساني انجام شود.
افندي زاده با تأكيد بر اينكه امسال به موضوع ايمني و كاهش تصادفات توجه خاصي شد، اظهار داشت: سعي مي كنيم در ايام نوروز، سفرها با ايمن ترين ناوگان انجام شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي تصريح كرد: مسافران، مسير سفر را نيز بخشي از سفر خود بدانند و سعي كنند با توجه به تابلوهاي راهنمايي و رانندگي شرايط ايمني را براي همسفران خود فراهم كنند. معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: از روز جمعه انواع شقوق حمل ونقل در بخش ريلي، دريايي و هوايي و جاده اي آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزي هستند.
 


وزير امور خارجه پاكستان:

اسلام آباد اهميتي به تهديدهاي آمريكا در مورد اجراي خط لوله «صلح» نمي دهد

وزير امور خارجه پاكستان تهديدهاي واشنگتن درباره اجراي پروژه ساخت خط لوله «صلح» را كم اهميت خواند.
به گزارش فارس به نقل از پرس تي وي، حنا رباني، وزير امور خارجه پاكستان، تهديدهاي واشنگتن را مبني بر تحميل تحريم ها بر اسلام آباد به دليل اجراي پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز از ايران، كه به «صلح» معروف است، كم اهميت خواند.
وي در يك كنفرانس مطبوعاتي، روز پنج شنبه، گفت: اطمينان دارم كه آمريكا هيچگاه به دليل اجراي پروژه خط لوله صلح، تحريم هايي عليه پاكستان اعمال نخواهد كرد.
رباني به اهميت روابط كشورش با ايران اشاره كرد و گفت: تكميل اين پروژه پيام آور خبرهاي خوبي در زمينه صلح و همكاري خواهد بود.
براساس اين گزارش، اين صحبت ها در پي تهديد 11 مارس وزارت امور خارجه آمريكا مبني بر اعمال تحريم بر پاكستان در صورت اجراي پروژه خط لوله صلح، بيان شد.
 


صادقي اعلام كرد

آزادراه جديد تهران- شمال يك ماه بدون عوارض

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با اشاره به تكميل قطعه 4 آزادراه تهران- شمال و باز شدن آن براي عبور مسافران نوروزي، گفت: رئيس جمهور دستور داده است به عنوان عيدي به مردم، يك ماه اخذ عوارض اين آزادراه به تعويق بيفتد.
احمد صادقي در مراسم بازديد خبرنگاران از قطعه چهار آزادراه تهران- شمال كه به تازگي تكميل شده و آماده بهره برداري مسافران براي ايام نوروز است،اظهار داشت: ساخت آزادراه تهران- شمال از سال 1376 در قالب 4 منطقه با مشاركت وزارت راه و بنياد مستضعفان آغاز شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تصريح كرد: اين مسير آزادراهي از سال 76 تا سال 89 تنها 64 درصد پيشرفت فيزيكي داشت اما از سال 90 با پيگيري هاي خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
صادقي گفت: در طول 14 سال، سالانه تنها 86 ميليارد ريال به اين پروژه اختصاص مي يافت اما طي دو سال اخير 463 ميليارد ريال اعتبار به اين پروژه اختصاص يافت.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: منطقه يك اين آزادراه از تهران تا شهرستانك توسط پيمانكار چيني و در قالب فاينانس در حال اجرا است؛ اين قطعه، 23كيلومتر طول دارد كه احداث تونل هاي آن به پايان رسيده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با اشاره به آغاز عمليات ساخت پل ها در قطعه يك اين آزادراه، اظهار داشت: قرار شده اين قطعه تا پايان سال 92 مورد بهره برداري قرار گيرد؛ احداث قطعه يك، 60 كيلومتر مسير تهران تا چالوس را كوتاه تر مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در قطعات 2 و 3 اين آزادراه مقرر شده كنسرسيوم داخلي حضور يابد، اضافه كرد: مطالعات اجرايي اين قطعات در حال انجام است؛ اجراي اين دو قطعه 3هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري لازم دارد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تأكيد كرد: پيمانكار اين دو قطعه كنسرسيوم ايراني است كه در صورت فراهم بودن منابع مالي، اين 74 كيلومتر آزادراه با 30 كيلومتر تونل، ظرف 3 سال ساخته مي شود.
صادقي با اشاره به تعيين تكليف مشاركت بنياد و وزارت راه در اين پروژه از فروردين ماه، تصريح كرد: اواخر فروردين ماه سال آينده درباره عمليات اجرايي قطعات 2 و3 آزاد راه تهران- شمال صحبت هاي مفصلي با رسانه ها خواهم داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: منطقه 4 آزادراه تهران- شمال به طول 20 كيلومتر از مرزن آباد آغاز شده و تا چالوس ادامه مي يابد.
وي با اشاره به تكميل 99 درصدي اين پروژه، تصريح كرد: قطعه 4 آزادراه 4 دستگاه تونل به طول 1700 متر دارد؛ خط كشي هاي مسير انجام و روشنايي ها نصب شده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل افزود: در اين مسير ترانشه هاي (كوه بري) زيادي انجام شده است و بالاي ترانشه ها فضاي سبز ايجاد مي شود.
صادقي تصريح كرد: قطعه 4 آزاد راه در ايام نوروز آماده استقبال از مسافران نوروزي است؛ در حال حاضر اين قطعه 99 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در راستاي كاهش ترافيك محور چالوس در طول نوروز براي مسافران باز خواهد شد.
وي با اشاره به مزاياي قطعه 4 كه 20كيلومتر طول دارد، توضيح داد: كاهش يك ساعته سفر، صرفه جويي سالانه 15ميليارد تومان سوخت و كاهش هزينه هاي تصادفات رانندگي به ميزان 20ميليارد تومان از مزاياي قطعه 4 آزادراه است.
صادقي تصريح كرد: در راستاي كاهش ترافيك خودروها پس از خروج از اين آزادراه و ورود به مرزن آباد، محور قديم تعريض شده است تا ميزان ترافيك كاهش يابد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل يادآور شد: همچنين مقرر شده است ساختمان ثابتي براي حضور پليس راه در قطعه 4 احداث شود. ضمن آن كه با افتتاح اين مسير، پليس در طول آزادراه مستقر است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 98درصد طلب معارضان اين قطعه پرداخت شده است، اضافه كرد: در جريان احداث اين قطعه در منطقه سينوا از شهرستان چالوس، بيش از 50 خانه به دليل رانش از بين رفت كه خسارات مردم كاملاً به آنها پرداخت شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل درباره پرداخت طلب پيمانكاران، اظهار داشت: روال بر اين است كه هميشه پيمانكاران از كارفرما طلب دارند؛ امسال بيش از 100 ميليارد تومان بدهي پيمانكاران را پرداخت كرديم.
 


تهراني ها روزانه 9 هزار تن زباله توليد مي كنند

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهر تهران گفت: با نزديك شدن به سال نو، ميزان توليد زباله در شهر تهران از 7000 تن به 9000 تن در روز رسيده است.
محمدهادي حيدرزاده در اين رابطه افزود: از آنجا كه بسياري از شهروندان هنگام خانه تكاني لوازم خانگي قديمي خود را بيرون مي گذارند، با نزديك شدن به سال جديد با افزايش زباله هاي حجيم رو به رو هستيم كه به همين دليل جمع آوري زباله هاي حجيم را نيز به صورت روزانه در دستور كار قرار داده ايم.
وي ادامه داد: در ديگر روزهاي سال زباله هاي حجيم در روز جمعه جمع آوري مي شوند اما با اجراي طرح فصل همدلي و استقبال از نوروز و افزايش نيروهاي پيمانكار به مدت يك ماه از ازدياد اين زباله ها جلوگيري كرده ايم.
حيدرزاده با بيان اينكه پس از پايان اين طرح جمع آوري زباله هاي حجيم طبق روال قبل در روز جمعه انجام خواهد شد افزود: در اين زمينه از طريق روزنامه همشهري و راديو صداي شهر به همه شهروندان اطلاع رساني كرده ايم.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهر تهران با ابراز رضايت از پيشرفت پاكسازي و رفت و روب شهري طي يك ماه گذشته اظهار كرد: اميدواريم علاوه بر ادامه اين روند تا پايان سال از زباله هاي توليدي نيز كاسته شود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديركل آمارهاي اقتصادي بانك مركزي، نرخ تورم بهمن ماه را كه در برخي رسانه ها حدود 8/29 درصد عنوان شده بود را تكذيب كرد.
عليرضا مقتدايي در گفتگو با ايسنا تاكيد كرد: عددي به عنوان نرخ تورم ملاك است كه اداره روابط عمومي بانك مركزي آن را بر روي سايت خود قرار دهد. وي درباره نرخ تورم اسفندماه نيز گفت: بعد از انجام بررسي هاي لازم رقم نهايي را اعلام مي كنيم و نرخ تورم اسفندماه اواسط فروردين ماه سال آينده اعلام مي شود.
¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي اظهار كرد: عملكرد مركز مبادلات از ابتداي مهرماه تا پايان روز كاري بيست و سوم اسفندماه حاكي از آن است كه تعداد ثبت سفارش هاي تخصيص ارز يافته توسط بانك مركزي از مرز 25 هزار فقره عبور و برابر با 25 هزار و 423 فقره است همچنين ارز تخصيص يافته از رقم 7 ميليارد دلار عبور كرده و بالغ بر 7 ميليارد و 224 ميليون دلار شد.
¤ مديركل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه از تشكيل كميته اي مشترك از ذي نفعان و مسئولان براي رسيدگي به مشكلات تعاوني هاي مسكن مشكل دار خبر داد.
احمد بيگدلي شاملو در گفت وگو با فارس با اشاره به وضعيت تعاوني هاي مسكن و مشكلات اين بخش، اظهار داشت: به منظور ساماندهي تعاوني هاي مسكن مشكل دار، كميته ويژه اي در استان ها تشكيل شده است.
مديركل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در رابطه با شاخص هاي تعاوني هاي مسكن مشكل دار، تصريح كرد: وجود شكايات حداقل يك سوم اعضاء تعاوني ها از عملكرد هيئت مديره، ساخت و ساز تعاوني در پروژه اي كه از زمان خريد زمين بدون دلائل موجه به تشخيص آن اداره كل بيش از 10 سال طول كشيده، از جمله مواردي است كه بايد به آنها رسيدگي شود. به گفته اين مقام مسئول، همچنين خريد زمين با كاربري غيرمسكوني توسط تعاوني مسكن و انجام موارد تخلفات كيفري توسط هيئت مديره حسب گزارش هاي حسابرسي عمده شاخص هاي تعاوني هاي مسكن مشكل دار را شامل مي شود.
¤ معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه انتقال وزارتخانه ها از تهران به پرند به سرعت عملياتي نخواهد بود تصريح كرد: با توسعه دولت الكترونيك ديگر نيازي به جابجايي فيزيكي سازمان ها نيست. احمد بزرگيان در گفت وگو با ايسنا در مورد اعلام اخير استاندار تهران مبني بر آمادگي شهرك پرند براي انتقال وزارتخانه ها اظهار كرد: پيشنهاد ارايه شده به اين معني نيست كه اكنون تمامي وزارتخانه ها و سازمان ها مي توانند به سرعت به خارج از تهران منتقل شوند، بلكه به اين معناست كه زمينه هاي لازم براي انتقال پايتخت اداري تا حدودي فراهم شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10