(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 14 فروردین 1392 - شماره 20457

رياست دوره اي شوراي امنيت به رواندا رسيد
تجمع اعتراضي در رباط
عليه سياست هاي اقتصادي دولت مغرب
خالد مشعل در مقام خود ماند
ديدبان حقوق بشر
خواستار توقف خشونت ها عليه مسلمانان ميانمار شد
همزمان با قتل عام مردم بي دفاع
تروريست ها در سوريه 9 چاه نفت را به آتش كشيدند
مخالفان دولت در بنگلادش
ده ها خودرو را به آتش كشيدند
مردم عربستان براي آزادي آيت الله نمر به خيابان ها ريختند
يورش مأموران آل خليفه
به مراسم تشييع پيكر شهيد بحريني
وزير اقتصاد قبرس در پي تشديد بحران استعفا كرد
تظاهرات در 40 منطقه آلمان
عليه سياست جنگ طلبانه مركل
تخلف مالياتي پادشاه اسپانيا جنجال آفريد
مأموران سيا در آنكارا
مجلس تركيه را شنود مي كنند
با افزايش تنش ها در شبه جزيره كره
ناوشكن آمريكايي در آب هاي نزديك كره شمالي پهلو گرفت


رياست دوره اي شوراي امنيت به رواندا رسيد

رواندا كه يك عضو غير دائم شوراي امنيت سازمان ملل است، رياست دوره اي اين شورا را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كشور رواندا كه به همراه چهار كشور آرژانتين، كره جنوبي، لوكزامبورگ و استراليا اواخر پائيز گذشته به عضويت شوراي امنيت درآمده است، رياست اين شورا را براي ماه آوريل (11 فروردين تا 11 ارديبهشت) برعهده گرفت. پيش از اين روسيه رئيس دوره اي شوراي امنيت بود. رواندا و توگو تنها كشورهاي آفريقايي عضو شوراي امنيت سازمان ملل هستند.
شوراي امنيت داراي پنج عضو دائم داراي حق وتو است. علاوه بر آن، اين شورا 10 عضو غير دائم دارد كه مدت عضويت آنها دو سال است. آمريكا، روسيه، فرانسه، انگليس و چين از اعضاي دائم شوراي امنيت هستند.
 


تجمع اعتراضي در رباط

عليه سياست هاي اقتصادي دولت مغرب

هزاران نفر از مردم مغرب در اعتراض به سياست هاي دولت اين كشور در رباط پايتخت اين كشور تظاهرات برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، تظاهركنندگان مغربي در حمايت از حقوق و آزادي ها و در اعتراض به سياست هاي دولت به خيابان ها ريختند.تعداد تظاهركنندگان در مقابل پارلمان، 10 هزار نفر برآورد شده و شركت كنندگان در اين تظاهرات پلاكاردهايي عليه دولت در دست داشتند و شعارهايي عليه فساد و گراني سر دادند.در ميان تظاهركنندگان هواداران جنبش 20 فوريه نيز حضور داشتند و خواستار اصلاحات شدند و تاكيد كردند كه مغرب دچار ورشكستگي اجتماعي است و نخست وزير كشور را به سمت پرتگاه سوق مي دهد.
بر پايه اين گزارش احزاب معارض، انجمن ها و سازمان هاي فعال در زمينه حقوق بشر و جامعه مدني در اين تظاهرات شركت داشتند.
 


خالد مشعل در مقام خود ماند

رهبران جنبش حماس بار ديگر «خالد مشعل» را به عنوان رئيس دفتر سياسي اين جنبش به مدت 4 سال منصوب كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، يك مسئول جنبش حماس كه در نشست هاي قاهره شركت داشت، گفت كه مشعل به عنوان رئيس دفتر سياسي اين جنبش به مدت 4 سال ديگر انتخاب شد.
وي افزود اعضاي كميته اجرايي كه قرار است مشعل با آنها همكاري كند و اعضاي دفتر سياسي حماس در نشست رهبران اين جنبش انتخاب خواهند شد.
مشعل 56 ساله پيش از اين گفته بود كه قصد ندارد بار ديگر براي رياست دفتر سياسي جنبش حماس نامزد شود.
 


ديدبان حقوق بشر

خواستار توقف خشونت ها عليه مسلمانان ميانمار شد

 سازمان ديدبان حقوق بشر از دولت ميانمار خواست خشونت عليه مسلمانان را متوقف كرده و عاملان كشتار مسلمانان را محاكمه كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سازمان «ديدبان حقوق بشر»، مستقر در نيويورك از دولت ميانمار خواسته است اقداماتي جدي براي پايان دادن به خشونت ها عليه مسلمانان اين كشور انجام دهد. اين سازمان حقوق بشري تصاوير ماهواره اي هم منتشر كرده كه تخريب مناطق مسلمان نشين ميانمار در تنش هاي اخير اين كشور را نشان مي دهد.
فاكس نيوز گزارش داد ديدبان حقوق بشر طي بيانيه اي همچنين از دولت ميانمار خواسته است عاملان اين خشونت عليه مسلمانان كه بين 20 تا 22 مارس در شهر مركزي «ميكتيلا» عليه مسلمانان صورت گرفته است را محاكمه كند.
خشونت ها در ميانمار از چند هفته گذشته در شهر «ميكتيلا» در 130كيلومتري شمال پايتخت اين كشور آغاز شد كه بر اثر آن 40نفر كشته و حدود 12هزار نفر آواره شدند.
در اين درگيري ها بودايي هاي تندرو همچنين منازل مسكوني و مغازه هاي مسلمانان در شهرهاي «اوته فو» و «مين هلا» را هم تخريب كردند و مساجد مسلمانان را به آتش كشيدند.
اين درگيري ها شباهت زيادي به خشونت عليه مسلمانان ميانمار در سال گذشته دارد كه طي آن صدها مسلمان كشته و حداقل 150 هزار آواره شدند.
تصاوير ماهواره اي منتشر شده توسط ديدبان حقوق بشر نشان مي دهند مناطق مسلمان نشين شهر «ميكتيلا» بر اثر آتش سوزي با خاك يكسان شده اند. برآوردهاي اين سازمان نشان مي دهد 29هكتار زمين بر اثر اين آتش سوزي ها سوخته و 828 ساختمان كه اكثر آنها منزل مسكوني بوده اند تخريب شده اند.
همزمان وزارت خارجه مصر نيز نسبت به حوادث خونبار عليه مسلمانان ميانمار ابراز نگراني كرد.
آخرين خبر حاكي است در جريان آتش سوزي در يك پرورشگاه 13كودك مسلمان در شهر يانگون جان خود را از دست دادند.
هنوز علت حادثه معلوم نشده ولي ناظران سياسي منطقه دخالت بودايي هاي تندرو را در اين آتش سوزي رد نمي كنند.
 


همزمان با قتل عام مردم بي دفاع

تروريست ها در سوريه 9 چاه نفت را به آتش كشيدند

شورشيان مسلح فعال در سوريه 9 چاه نفت را در منطقه «ديرالزور» به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، تروريست ها در سوريه در ادامه حملات خود به مردم و تاسيسات شهري اين كشور، ديروز تاسيسات نفتي منطقه ديرالزور را مورد حمله قرار دادند.
به گفته مقامات سوري، در اين حمله 9 چاه نفت به آتش كشيده شد و از اين تعداد، آتش شش چاه مهار شد، ولي سه چاه همچنان در حال سوختن است.
تروريست ها طي روزهاي اخير نيز شهروندان بي گناه را هدف تيراندازي خود قرار داده و شماري از آنها را در مناطق مختلف كشتند.
عمليات ارتش نيز در مناطق مختلف ادامه دارد؛ در منطقه «القصير» و شهرهاي «حمص»، «حلب» و «ادلب» تلفات افراد مسلح سنگين بوده است. در اين حملات علاوه بر كشته شدن فرماندهان تروريست، مقادير زيادي سلاح و مهمات نيز كشف شد.
نكته قابل توجه كشف بمب هاي 50 تا 100كيلوگرمي از مواضع تروريست ها بود. اين بمب ها عليه مردم در كوچه و بازار به كار گرفته مي شده اند. نيروهاي ارتش در منطقه «الياشا» در حلب، همه اعضاي يك گروه تروريستي را به هلاكت رساندند.
منابع نظامي سوري در استان «حمص» اعلام كردند كه نيروهاي دولتي توانستند جلو نفوذ شماري از افراد مسلح از لبنان به خاك سوريه را بگيرند. در اين عمليات، شماري از افراد مسلح كشته و زخمي شدند و تعدادي هم به داخل خاك لبنان فرار كردند.
در لبنان همچنين افراد مسلح 9تبعه سوريه را در مناطق مرزي ربودند. از سرنوشت اين افراد كه زن و كودك نيز در ميان آنها هستند، گزارشي نرسيده است.
از تركيه نيز خبر رسيد افراد ناشناس زنان و كودكان آواره سوري را به كشورهاي ديگر قاچاق مي كنند.
كرسي سوريه
در سازمان ملل
در پي توطئه برخي كشورهاي عربي و غربي براي محروم كردن دمشق از كرسي سازمان ملل و واگذار كردن آن به مخالفان سوري، «ويتالي چوركين» نماينده روسيه در سازمان ملل گفت: ما با اين مسئله مخالف هستيم و قطعا مقابل آن خواهيم ايستاد. وي تاكيد كرد: نبايد اجازه اجراي طرح هاي غيرديپلماتيك را در سازمان ملل داد.
پيش از اين اتحاديه عرب نيز كرسي سوريه در اين اتحاديه را به مخالفان مسلح داده بود.
اين اقدام حتي با واكنش يكي از مهمترين گروه هاي مخالف دولت دمشق يعني «كميته هماهنگ كننده گروه هاي مخالف سوريه» مواجه شد. «رجا الناصر» رئيس اين كميته گفت: اين اقدام اختلافات ميان گروه هاي مخالف سوريه را افزايش مي دهد.
همچنين در پي اقدام دوحه در سپردن سفارت سوريه در قطر به مخالفان «بشار اسد»، «حيان سليمان» معاون وزير اقتصاد مصر به خبرگزاري فارس گفت: قطر صرفا در راستاي منافع رژيم صهيونيستي گام برمي دارد. وي اقدام دوحه را مغايربا تمامي ميثاق ها و قوانين بين المللي دانست.
در همين حال، دفتر رياست جمهوري مصر اخبار منتشر شده مبني بر دستور رئيس جمهور براي تحويل ساختمان سفارت سوريه در قاهره به مخالفان را تكذيب كرد.
ساير رويدادها
¤ نيروهاي امنيتي عراق يك محموله تسليحات اعزامي براي مخالفان سوري را در استان «ميسان» عراق كشف و ضبط كردند.
¤ علماي سلفي تونس با فتواي جهاد ازدواجي، شماري از دختران اين كشور را براي ازدواج با شورشيان، روانه سوريه كردند.
 


مخالفان دولت در بنگلادش

ده ها خودرو را به آتش كشيدند

مخالفان دولت مركزي بنگلادش با ريختن به خيابان هاي پايتخت ده ها خودرو را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، هزاران نفر از طرفداران حزب «ملي» بنگلادش، اصلي ترين حزب مخالف اين كشور به همراه 17 حزب و گروه متحد در اعتراض به دستگيري 150 نفر از اعضاي خود «داكا» پايتخت اين كشور را به آشوب كشيدند.
به گفته پليس «داكا» شورشيان كه مدتي است با برگزاري اعتصاب سراسري به مقابله با دولت برخاسته اند، روز سه شنبه با استفاده از بمب هاي دست ساز ده ها خودرو را در خيابان هاي اين شهر به آتش كشيدند.پليس بنگلادش در آخرين تظاهرات ضد دولتي كه از سوي حزب ملي اين كشور برگزار شد 150 نفر از مخالفان را بازداشت و به زندان محكوم كرد. به گفته منابع امنيتي اين كشور، در جريان ناآرامي هاي روز گذشته دستكم 30 نفر مجروح شدند. گفتني است، بنگلادش مدت هاست درگير ناآرامي هاي خونبار بين مخالفان و دولت است. تاكنون در جريان اين درگيري ها دستكم 70 تن جان باخته اند!
 


مردم عربستان براي آزادي آيت الله نمر به خيابان ها ريختند

مردم عربستان در چند شهر براي آزادي آيت الله نمر روحاني شيعه زنداني عليه آل سعود تظاهرات كردند.
به گزارش پرس تي وي، با وجود ممنوع بودن تجمع هاي ضددولتي مردم عربستان در چند شهر از جمله عواميه در شرق كشور به خيابان ها ريختند و خواستار آزادي اين روحاني زنداني شدند.
تظاهركنندگان شعارهايي عليه خاندان سلطنتي آل سعود سر دادند.
آيت الله نمر از مخالفان برجسته آل سعود است. او سال گذشته هدف تيراندازي مأموران رژيم سعودي قرار گرفت و زخمي شد. او از اين تاريخ در زندان به سر مي برد. بازداشت نمر موج گسترده اي از اعتراض ها را در داخل عربستان و حتي بحرين به دنبال داشت. دادستان عربستان به دنبال آن است كه براي اين روحاني معترض حكم اعدام صادر كند.
مرگ برادر ملك عبدالله
دربار پادشاهي عربستان از مرگ يكي ديگر از برادران ملك عبدالله در 81 سالگي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اليوم السابع، دربار پادشاهي عربستان از مرگ «بدربن عبدالعزيز آل سعود» برادر ملك عبدالله بن عبدالعزيز خبر داد.
«بدربن عبدالعزيز آل سعود» در سال 1932 متولد شد و فرزند بيستم عبدالعزيز مؤسس عربستان از شاهزاده هيا بنت سعدالسديري است. وي در 21 دسامبر 1960 از سوي ملك سعود بن عبدالعزيز آل سعود وزير ارتباطات شد اما در يازدهم سپتامبر 1961 از اين مقام كناره گيري كرد. در دوم فوريه 1968 ملك فيصل بن عبدالعزيز وي را به عنوان معاون رئيس گارد ملي عربستان معرفي اما در 17 نوامبر 2010 از سمت خود استعفا كرد.
 


يورش مأموران آل خليفه

 به مراسم تشييع پيكر شهيد بحريني

نيروهاي آل خليفه با حمله به شركت كنندگان در مراسم تشييع پيكر شهيد بحريني ده ها نفر را مجروح كردند.
صدها تن از نيروهاي رژيم آل خليفه روز دوشنبه با حمله به مراسم تشييع جنازه يكي از شهداي انقلاب بحرين شمار زيادي از مردم را مجروح و تعدادي را بازداشت كردند.
براساس تصاوير منتشر شده، نيروهاي نظامي بحرين با استفاده از گاز اشك آور، باتوم و نارنجك هاي گيج كننده، راهپيمايي آرام انقلابيون را سركوب كردند.
روز گذشته نيز پايگاه الوفاق گزارش داد، نظاميان رژيم بحرين با خشونت به كودكان و زنان رهگذر در مناطق مسكوني حمله ور شده و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. به نوشته الوفاق، هدف از چنين اقداماتي، ترساندن مردم است. سايت شبكه تلويزيوني يورونيوز نيز با تأييد خبر پايگاه الوفاق نوشت، پليس بحرين با استفاده از نارنجك هاي صوتي زنان و كودكان را هدف قرار مي دهد.
مركز پزشكان حقوق بشر اعلام كرده در جريان سركوب تظاهرات مردمي شمار زيادي از پرستاران و پزشكان نيز دستگير و شكنجه شده اند.
گفتني است، رژيم بحرين با حمايت آمريكا و عربستان چند سالي است اقدام به سركوب انقلابيون مي كند اما تاكنون موفق به مهار آنها نشده است.
رهبران انقلاب بحرين بارها بر ادامه مبارزات تا براندازي رژيم آل خليفه تاكيد كرده اند.
 


وزير اقتصاد قبرس در پي تشديد بحران استعفا كرد

به دنبال تشديد بحران اقتصادي و افزايش فشارهاي اقتصادي و سياسي اتحاديه اروپا به نيكوزيا، وزير اقتصاد قبرس استعفا كرد.
سه روز پس از تصميم بانك مركزي قبرس براي تامين شش ميليارد يورو مبلغ درخواستي اتحاديه اروپا از منابع داخلي به شكل برداشت از حساب هاي پس انداز مردم، «مايكل ساريس»، وزير اقتصاد اين كشور مجبور به استعفا شد.
اتحاديه اروپا اعلام كرده بود، تنها در شرايطي حاضر به ارائه كمك 10ميليارد يورويي به اين كشور ورشكسته اقتصادي خواهد بود كه شش ميليارد يورو از محل اجراي سياست هاي رياضتي تامين كند. چنين درخواستي به تصميم دولتمردان اين كشور براي تامين اين مبلغ هنگفت از محل سپرده هاي بانكي مردم منجر شد. انتشار اين خبر باعث هجوم مردم اين كشور به بانك ها براي برداشت پس اندازها از يك طرف، و بسته شدن بانك ها از سوي بانكداران، از طرف ديگر شده بود.
شبكه خبري بي بي سي در اين باره نوشت: مردم قبرس از طرح هاي اقتصادي دولت به شدت خشمگين هستند چرا كه بزرگترين بانك اين كشور اعلام كرده كساني كه بيش از 100هزار يورو در حساب هاي خود داشته باشند بايد 60درصد آن را ماليات دهند!
وزير خارجه قبرس كه كشورش با چنين بحران پيچيده اي روبه رو شده در گفت وگو با روزنامه آلماني «فرانكفورتر آلگماينه» با حمله به «سياست هاي ناهماهنگ حاكم بر منطقه يورو» تهديد به خروج از اين منطقه كرد.« لوانيس كاسوليدس» با اشاره به شرط سنگين اتحاديه اروپا براي پرداخت 10ميليارد يورو وام به كشورش گفت: چنين اقدامي نشانه وحدت اروپا نيست. وي ضمن اعلام اينكه «واقعا نمي داند چطور بايد از اين بحران خلاص شد افزود: كشورش به طور جدي در حال بررسي مسئله خروج از منطقه يورو است.
به نوشته خبرگزاري «رويترز» استعفاي وزير اقتصاد قبرس روز سه شنبه پس از اظهارات وام دهندگان خارجي به اين كشور صورت گرفت. يادآور مي شود، پيش از اين گفته مي شد در ميان كشورهاي اروپايي يونان دچار وضعيت اسفبار اقتصادي است چرا كه اين كشور مجبور به فروش 6 جزيره خود براي تامين هزينه اداره كشور شده است؛ اما به نظر مي رسد قبرس نيز دچار چنين وضعيتي شده است چرا كه براساس طرح جديد دولت اين كشور، بانك مركزي مي تواند 60درصد پول مردم را بدون اجازه آنها برداشت كند.به نظر مي رسد ادامه چنين وضعيتي اين كشور را دچار شورش هاي اجتماعي كند. از همين رو است كه برخي از كارشناسان سال 2013 را سال شورش اجتماعي در اروپا ناميده اند!
 


تظاهرات در 40 منطقه آلمان

عليه سياست جنگ طلبانه مركل

هزاران نفر از مردم آلمان در 40 نقطه اين كشور در اعتراض به «سياست هاي جنگ طلبانه» مركل تظاهرات كردند.
هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف آلمان روز دوشنبه همزمان با فرا رسيدن «عيد پاك» به خيابان ها ريخته و سياست هاي جنگ طلبانه دولت «آنگلا مركل» را محكوم كردند.
به نوشته نشريه «دي سايت» معترضان عليه صادرات سلاح، مشاركت سربازان كشورشان در جنگ هاي تحميلي، تلاش برلين براي دستيابي به هواپيماهاي بدون سرنشين و... شعار دادند.
براساس اين گزارش اين تظاهرات در بسياري از شهرهاي آلمان از جمله فرانكفورت، اشتوتگارت، برمن، هانوفر، مونيخ و با همراهي سازمان ها و جنبش هاي صلح اين كشور برگزار شد. برخي گزارش ها حاكي است مجموعا 40 راهپيمايي ضد دولتي به طور همزمان در 40 نقطه اين كشور برگزار شده است.
يكي از خواسته هاي قابل توجه معترضان، توقف صادرات سلاح به كشورهاي ديكتاتور از جمله عربستان سعودي است. معترضان همچنين خواستار توقف جنگ در سوريه و مالي شدند.
 


تخلف مالياتي پادشاه اسپانيا جنجال آفريد

افشاي اسناد تازه در مورد تخلفات مالي پادشاه اسپانيا جنجال ها عليه خاندان سلطنتي اين كشور را به اوج رساند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در حالي كه خانواده سلطنتي اسپانيا نتوانسته خود را از رسوايي فساد مالي و كلاهبرداري گسترده داماد پادشاه رها كند، افشاي تخلفات مالي شخص پادشاه جنجال ها عليه خاندان سلطنتي در اين كشور بحران زده را به اوج رسانده است.
آنطور كه رسانه هاي اسپانيايي نوشته اند، «خوان كارلوس» 75 ساله ثروت هنگفتي از پدرش به ارث برده است اما در حالي كه ماليات آن را پرداخت نكرده اين مبلغ را در حساب هاي مخفي بانك هاي سوئيس نگهداري مي كند.
روزنامه «ال موندو» چاپ مادريد در همين رابطه اسنادي را منتشر كرده كه نشان مي دهد پدر پادشاه فعلي اسپانيا يك ميليارد و يكصد ميليون پزو (معادل 6 ميليارد و 600 ميليون يورو) براي 3 فرزند خود به ارث گذاشته كه 20 سال پس از مرگش به آنها رسيده است، از اين مبلغ هنگفت حدود 375 ميليون پزو (معادل 2 ميليون و 250 هزار يورو) به خوان كارلوس، پادشاه فعلي رسيده است.
در همين رابطه خبر مي رسد احزاب چپگراي اسپانيا از دولت خواسته اند در مورد ارثيه دريافتي پادشاه و تخلفات مالياتي وي به نمايندگان مجلس توضيح دهد. سخنگوي حزب «تدبير براي كاتالونيا» در مجلس اين كشور گفته چون شخص پادشاه سخنگو ندارد، خود بايد در مورد اين تخلفات توضيح دهد. وي احتمال گسترده تر بودن اين تخلفات را نيز رد نكرد.
از سوي ديگر، منابع كاخ سلطنتي مي گويند حساب ها و ارثيه پادشاه، به اين دليل كه در وصيت نامه درج شده اند، به طور خودكار، تحت كنترل اداره ماليات هستند و وارثان ماليات آنها را پرداخت مي كنند اما اگر كاخ سلطنتي حساب هاي پنهان داشته باشد، آنها را در وصيت نامه نمي نويسند.
موضوع ارثيه پادشاه اسپانيا در حالي مطرح شده كه چندي پيش شماري از چهره هاي سياسي اين كشور از خوان كارلوس 75 ساله خواستند به دليل ناتواني جسمي و افت محبوبيت ناشي از پرونده هاي فساد مالي نزديكانش، سلطنت را به فرزند 45 ساله اش، فليپه واگذار كند؛ درخواستي كه خوان كارلوس تاكنون با قاطعيت با آن مخالفت كرده است.
موضوع فساد مالي رهبران كشورهاي اروپايي از آنجا حائز اهميت است كه اين روزها اين كشورها با يكي از پيچيده ترين بحران هاي اقتصادي دست به گريبانند.
برخي از اين كشورها مثل يونان براي تأمين هزينه اداره كشور مجبور به «خاك فروشي» شده اند. در اين بين تصويب و اجراي پي درپي برنامه هاي رياضت اقتصادي و افزايش شديد ماليات ها، فشارها به مردم اين كشورها را به اوج خود رسانده است، طوري كه در برخي موارد خبر مي رسد، برخي به دليل ناتواني در تأمين هزينه هاي زندگي دست به خودكشي و خودسوزي مي زنند. در چنين شرايطي، افشاي اخباري از اين دست مي تواند حساسيت هاي مردمي را به اوج خود برساند. مشاركت هاي ضعيف مردمي در انتخابات ها كه اين روزها باعث وقوع بن بست هاي عجيب سياسي و اقتصادي در كشورهايي مثل ايتاليا شده، يكي از نتايج چنين احساساتي است كه به گفته وزير دارايي آلمان تبديل به «كابوسي» براي آنها شده است!
 


مأموران سيا در آنكارا

مجلس تركيه را شنود مي كنند

نماينده مجلس تركيه فاش كرد: سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) از يك پايگاه نظامي در نزديكي مجلس تركيه در آنكارا، فعاليت مجلس را شنود مي كند.
به گزارش ايرنا، «اردال آكسونگر» نماينده حزب مخالف جمهوريخواه خلق اين مطلب را در گفت وگو با روزنامه آكشام عنوان كرد.
اين نماينده مجلس تركيه كه عضو كميسيون پارلماني مسئول رسيدگي به امور شنودهاي مخفي است، اضافه كرد: اين عمليات تحت فرماندهي يك سرهنگ سيا صورت مي گيرد و در اطراف اين پايگاه نظامي كه حتي تابلويي نيز ندارد جاسوسان سيا حضور دارند.
«اردال آكسونگر» افزود: از سازمان اطلاعات تركيه (ميت) و واحدهاي اطلاعاتي شهرباني و ارتش تركيه در اين مورد سؤال شده، ولي هنوز پاسخي دريافت نشده است.
وي گفت: مركز اطلاعاتي ياد شده كه تحت كنترل سيا مي باشد در دو كيلومتري مجلس تركيه قرار دارد.
كميسيون پارلماني مسئول رسيدگي به امور شنودهاي مخفي در مجلس تركيه حدود دو ماه پيش پس از كشف تجهيزات مخفي شنود در منزل و محل كار «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه براي بررسي اين مسأله تشكيل شد.
ترفند تازه تل آويو
خبر ديگر اينكه 77/78 درصد از شركت كنندگان در يك نظرسنجي عذرخواهي رژيم صهيونيستي را به عنوان ترفندي جديد از سوي اين رژيم ارزيابي و آن را رد كردند.
پايگاه خبري «قدس خبر» تركيه اقدام به يك نظرسنجي در مورد عذرخواهي رژيم صهيونيستي از تركيه كرد.
اين پايگاه خبري از شركت كنندگان در اين نظرسنجي خواست تا به اين سؤال كه «عذرخواهي رژيم صهيونيستي را چگونه ارزيابي مي كنيد» پاسخ دهند.
78/77 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي عذرخواهي رژيم صهيونيستي را به عنوان ترفندي جديد از سوي اين رژيم ارزيابي كردند.
67/16 درصد از شركت كنندگان نيز بر اين باورند كه اين موضوع را مي توان به عنوان بازي اسرائيل و موفقيت براي تركيه ارزيابي كرد.
تنها 56/5 درصد از شركت كنندگان از عذرخواهي رژيم صهيونيستي از تركيه استقبال و آن را به عنوان موفقيت ديپلماتيك براي تركيه ارزيابي كردند.
در حادثه حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره آبي تركيه كه حامل كمك هاي بشر دوستانه به غزه بود 9 شهروند تركيه كشته و شماري زخمي شدند.
 


با افزايش تنش ها در شبه جزيره كره

ناوشكن آمريكايي در آب هاي نزديك كره شمالي پهلو گرفت

در پي افزايش بحران در شبه جزيره كره و اعلام پيونگ يانگ در مورد توسعه سلاح هاي هسته اي، آمريكا يك ناوشكن خود را در نزديكي كره شمالي مستقر كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، طي روزهاي اخير ابتدا حزب كارگران كره شمالي خواستار بالا رفتن كيفيت و كميت سلاح هاي هسته اي اين كشور شد. سپس پارلمان كره شمالي از طرح هاي مربوط به پررنگ تر شدن برنامه هاي هسته اي و توسعه سلاح هاي اتمي اين كشور حمايت كرد. همزمان پيونگ يانگ عليه كره جنوبي اعلام وضعيت جنگي كرد.
آخرين مرحله اين بحران جديد، اعزام يك فروند ناوشكن آمريكايي به آب هاي نزديك كره شمالي بود كه ديروز صورت گرفت. اين تازه ترين تحرك نظامي در شبه جزيره كره است.
ناوشكن فوق كه «يواس اس فيتز جرالد» نام دارد مجهز به سيستم پيشرفته راداري و سيستم ضدموشكي است. علت اين اقدام آمريكا نيز تهديدات اخير كره شمالي بوده است؛ مقامات پيونگ يانگ اعلام كرده بودند كه ايالات متحده و پايگاه هاي اين كشور را در اقيانوس آرام هدف قرار مي دهند.
با اين حال، برخلاف تصورات موجود، كره شمالي آغازگر بحران نبوده است زيرا آزمايش هسته اي ماه فوريه (بهمن) كره شمالي پس از آن صورت گرفت كه واشنگتن در يك اقدام غيرمنتظره بمب افكن هاي فوق پيشرفته ب-2 خود را به منطقه اعزام كرده بود.
برخي از مقامات آمريكايي و كره جنوبي تهديدات جاري كره شمالي را جدي نگرفته اند؛ «جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد ديروز اعلام كرد: علي رغم لفاظي هاي شديد مقامات پيونگ يانگ، در آرايش نظامي كره شمالي تغييرات گسترده اي نمي بينيم. «كيم سوك» نماينده كره جنوبي در سازمان ملل نيز گفت، پيونگ يانگ بيشتر سروصدا مي كند و اين تهديدات بيشتر لفاظي است.
موج جديد بحران در شبه جزيره كره واكنش چين و روسيه را نيز در پي داشت. چين نسبت به بازگشايي سايت هسته اي «نيونگ بيون» در كره شمالي ابراز تأسف كرد. فعاليت اين سايت در سال 2007 ميلادي در پي مذاكرات شش جانبه متوقف شده بود. روسيه نيز خواستار از سرگيري مذاكرات شش جانبه درباره مسئله هسته اي كره شمالي شد. «لوگونيوف» مقام وزارت خارجه روسيه بدون ذكر نام كشوري گفت: موضع برخي كشورها را كه از وضعيت جاري كره شمالي براي اهداف ويژه خود استفاده مي كنند، غيرسازنده مي دانيم.
 


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10