(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 14 فروردین 1392 - شماره 20457

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در اجتماع پرشور زائران حرم امام رضا(ع) تاكيد فرمودند
رهبر انقلاب : تل آويو و حيفا را با خاك يكسان مي كنيم
هديه به خوانندگان
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
معاون سياسي اجتماعي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه
به لقاءالله پيوست
بازديد 70هزار نفر از مناطق عملياتي كرمانشاه
در تعطيلات نوروز امسال
بازتاب گسترده بيانات رهبر معظم انقلاب در رسانه هاي جهان
رئيس جمهوري از نمايشگاه هوايي راهيان نور دزفول ديدن كرد
عسگر اولادي:
شرط پاسداري از نظام اطاعت از فرامين ولايت فقيه است
كاروان زائران پياده از عراق به سبزوار رسيد
در سال گذشته
يك ميليون و 650 هزار نفر از مرز مهران تردد كردند
توسط پژوهشگران صورت گرفت
رساندن هدفمند داروي ضد سرطان متوتركسات به مغز
تشييع پيكر پاك 3 شهيد در شهرهاي كارون و آبيك
بازديد زرتشتيان و ارامنه از مناطق عملياتي جنوب
از ساعت 15 امروز جاده كرج- چالوس يكطرفه مي شود
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد
اختصاص يك ميليارد دلار تسهيلات ارزي به بخش معدن در سال 92
بانوان نيكوكار بنابي به خانه هاي نيازمندان عيدي فرستادند
12 شهيد گمنام در آذربايجان شرقي تدفين مي شوند
آمار جابجايي مسافران نوروزي در خراسان رضوي
به 17 ميليون نفر رسيد
12لاك پشت سبز دريايي در آب هاي بوشهر رها شدند
با دستگيري 6 عضو شوراي اسلامي
شوراي اسلامي شهر رشت منحل شد


در اجتماع پرشور زائران حرم امام رضا(ع) تاكيد فرمودند

رهبر انقلاب : تل آويو و حيفا را با خاك يكسان مي كنيم

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در نخستين روز از سال 1392 ، در جمع گسترده و پرشور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا سلام الله عليه در سخنان بسيار مهمي به ارزيابي دستاوردها و پيشرفتهاي زيربنايي بزرگ ملت ايران درسال 1391 به رغم ايجاد موانع عملي و تبليغات گسترده و پرحجم از جانب بدخواهان ملت پرداختند و ضمن بيان نكات اساسي در خصوص موضوع مذاكره با آمريكا، همچنين الزامات حماسه اقتصادي به ويژه لزوم رهائي از وابستگي به نفت و توجه جدي به سياستهاي كلان اقتصادي ، و اقدام هوشمندانه پيش از اجراي نقشه دشمن را تبيين كردند و در خصوص حماسه سياسي نيز انتخابات رياست جمهوري را مظهر آن دانستند و تاكيد كردند، در انتخابات بايد همه سليقه ها و جريانهاي سياسي معتقد به نظام جمهوري اسلامي حضور داشته باشند و با عنايت پروردگار و همت ملت ايران ، مشاركت گسترده اي نيز تحقق يابد زيرا انتخابات رياست جمهوري در همه مسائل اصلي كشور تاثير گذار است.
حضرت آيت الله خامنه اي در سخنان خود ضمن تبريك مجدد سال نو به ملت ايران ، ارزيابي نقاط قوت و ضعف كشور در سال گذشته و برنامه ريزي بر اساس اين ارزيابي كلان را يك ضرورت برشمردند و افزودند: همانگونه كه انسان در مسائل فردي و شخصي نيازمند ارزيابي و محاسبه دائمي است ، در مسائل كشور نيز ارزيابي و محاسبه ملي ، كاري با اهميت است، زيرا قابل عبرت گرفتن وبهره گيري براي آينده است.
ايشان با اشاره به زيرنظر بودن عملكرد و موفقيت هاي ملت ايران از جانب ملتها و نخبگان كشورهاي مختلف براي استفاده از تجارب آن و همچنين نگاه دقيق دشمنان ، به دستاوردها و احياناً نقاط ضعف ايران خاطر نشان كردند: از اين نظر نيز ملت ايران بايد نگاهي كلان و واقع بينانه و ارزيابي صحيحي از شرايط كشور داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي، ارزيابي شرايط كشور با نگاه صرف به مسائلي همچون گراني ها ، كاهش توليد دربرخي واحدهاي توليدي و فشارهاي اقتصادي را ارزيابي ناقص و نادرست خواندند و تاكيد كردند:نگاه صحيح آن است كه در ميدان عظيم پرچالش ملت ايران، در كنار نقاط ضعف ومشكلات، پيشرفتها و دستاوردهاي بزرگ نيز ديده شوند كه در اين صورت نتيجه چنين ارزيابي كلاني، سربلندي و قهرماني ملت ايران است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اظهارنظر صريح مقامات آمريكائي مبني بر اعمال تحريم براي فلج كردن ملت ايران افزودند: در اين صحنه پرچالش، ملت ايران توانسته است با هوشمندي و ظرفيت وقدرت بالا ، تهديدها را تبديل به فرصت كند و همانند قهرماني ورزشي ، از يك هماوردي سخت و همراه با زحمت و تلاش وخستگي ، پيروز خارج شود و تحسين همگان را نيز برانگيزد .
ايشان خاطرنشان كردند:اگر چنين نگاهي به كشور و شرايط آن باشد ، قطعاً قهرمان اين صحنه عظيم ، ملت ايران است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: موفقيت ها و دستاوردهاي ملت ايران در اين عرصه پرچالش به گونه اي است كه حتي تحسين هوشمندان نكته بين و نخبگان سياسي و دانشگاهي دنيا در كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي بدخواه ايران را نيز برانگيخته است .
حضرت آيت الله خامنه اي به گروهي هم كه همواره از پيشرفتهاي ملت ايران ناخرسند هستند ، اشاره و تاكيد كردند:اين گروه كه همان دشمنان ملت هستند از دو شيوه براي مقابله با پيشرفتها استفاده مي كنند:1-مانع تراشي عملي همچون تحريم وتهديد و مشغول كردن مسئولان ، نخبگان و ملت به كارهاي فرعي و غير اولويت دار 2- تبليغات گسترده و پرحجم براي پنهان كردن پيشرفتهاي ملت ايران و بزرگنمائي برخي نقاط ضعف.
ايشان سال 91 را از اين منظر يكي از پركارترين سالها براي بدخواهان ملت ايران برشمردند و افزودند: آنها هدف خود را فلج كردن و به زانو درآوردن ملت اعلام كرده اند ، بنابراين اگر ملت ايران در مقابل همه اين فشارها ، سرپا و بانشاط بايستد و به پيشرفتهاي بيشتري دست يابد ، آنها بي آبرو خواهند شد .
مركز اصلي توطئه
عليه ملت ايران
رهبر انقلاب اسلامي سپس دو سوال را مطرح كردند:1- لانه اصلي توطئه برضد ملت ايران كجاست ؟ 2- دشمنان اين ملت چه كساني هستند؟
حضرت آيت الله خامنه اي در پاسخ به سوال اول تاكيد كردند:مركز اصلي توطئه ها بر ضد ملت ايران، آمريكا است و امروز بعد از گذشت 34 سال ، هر گاه كه نام دشمن برده مي شود ، ذهن ملت ايران به سرعت متوجه آمريكا مي گردد.
ايشان افزودند:مسئولان آمريكا بايد در مورد اين موضوع به دقت تامل كنند واز خود بپرسند كه چرا ذهن ملت ايران در خصوص دشمن ، همواره متوجه آمريكا است ؟
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در خصوص دشمنان ملت ايران ، خاطرنشان كردند:علاوه بر آمريكا كه دشمن درجه اول و مركز توطئه است ، دشمنان ديگري هم وجود دارند ، كه دولت انگليس خبيث از جمله آنها است، اما از خود استقلالي ندارد و با دنباله روي، نقش مكمل دولت آمريكا را دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي ، در اين بخش از سخنان خود ، نكته اي را هم به دولت فرانسه گوشزد كردند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران با دولت و ملت فرانسه مشكلي نداشته است اما دولت فرانسه در سالهاي اخير و بويژه از زمان ساركوزي ، سياست دشمني آشكار با ملت ايران را در پيش گرفته است كه اين سياست غلط همچنان ادامه دارد و اين كار ، غيرمدبرانه و ناهوشمندانه است .
ايشان به رژيم صهيونيستي نيز اشاره و خاطر نشان كردند: رژيم غاصب صهيونيستي در حد و اندازه اي نيست كه در صف دشمنان ملت ايران به حساب بيايد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي تهديدهاي سردمداران رژيم صهيونيستي مبني بر حمله نظامي به ايران ، تاكيد كردند:اگر غلطي از آنها سر بزند ، جمهوري اسلامي ايران ، تل آويو و حيفا را با خاك يكسان خواهد كرد .
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند:آمريكائي ها دائماً براي اين چند دشمن ملت ايران ، تعبير نادرست « جامعه جهاني» را به كار مي برند در حالي كه« جامعه جهاني » به هيچ وجه درصدد دشمني با ايراني و ايران اسلامي نيست .
اقدامات خصمانه دشمن
در سال 91
ايشان بعد از تبيين دشمنان واقعي و معدود ملت ، به تشريح اقدامات خصمانه آنها در سال 91 پرداختند و افزودند:آمريكائي ها بر خلاف اظهار دوستي هاي ظاهري به ملت ايران ، از اوايل سال گذشته تحريم هاي شديد و گسترده نفتي و بانكي را برضد ايران آغاز كردند و اصرار دارند كه با وجود اين اقدامات خصمانه، دشمن تلقي نشوند .
رهبر انقلاب اسلامي اين سياست را ادامه همان سياست « پنجه چدني زير دستكش مخملي» دانستند و خاطرنشان كردند:آنها بر خلاف اين ظاهر فريبي ها، حركت برنامه ريزي شده اي را آغاز كردند و انتظار داشتند بعد از چند ماه ، ملت ايران تسليم زورگوئي آنها شود و دست از فعاليت هاي فزاينده علمي خود بردارد اما آنچه كه اتفاق افتاد خلاف خواسته و پيش بيني بدخواهان بود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اظهار خرسندي مقامات آمريكائي از تاثيرگذاري تحريم ها و اظهارات برخي مقامات ايراني در اين ارتباط ، افزودند: تحريم ها اثر گذاشته اما آن اثري را كه آنها به دنبال آن بودند ، نداشته است.
ايشان خاطر نشان كردند:اگر تحريم ها اثر گذاشته است ، علت آن اشكال اساسي در وابسته بودن اقتصاد كشور به نفت است و بر همين اساس بايد اقتصاد بدون نفت از برنامه هاي اصلي و اولويت هاي دولت آينده باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان چندين سال قبل خود مبني بر لزوم رسيدن به شرايطي كه امكان بستن در چاههاي نفت و اداره كشور بدون نفت وجود داشته باشد، افزودند:درآن زمان برخي آقاياني كه به تعبير خودشان تكنوكرات هستند ، در مقابل اين سخن لبخند معنا داري زدند و گفتند مگر چنين چيزي امكان دارد ؟
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: رسيدن به اقتصاد بدون نفت امكان پذير است اما شرط آن برنامه ريزي صحيح و اجرا است.
ايشان بعد از تشريح اقدامات خصمانه دشمنان در عرصه اقتصادي در سال 91 ، به تلاشهاي آنها در عرصه سياسي نيز اشاره كردند و افزودند:يكي از اقدامات بدخواهان ملت ايران در عرصه سياسي ، تلاش براي منزوي كردن نظام اسلامي بود كه برگزاري اجلاس سران عدم تعهد در تهران با حضور سران و مسئولان بلند پايه جنبش عدم تعهد و تحسين ايران بدليل پيشرفتهاي شگرف علمي و فناوري و اقتصادي ، طراحي دشمنان را با شكست كامل مواجه كرد .
رهبر انقلاب اسلامي ايجاد ترديد در ملت ايران و جدائي آنان از نظام اسلامي را يكي ديگر از اقدامات بدخواهان در عرصه سياسي برشمردند و تاكيد كردند: حضور متراكم و پرشور و شوق مردم در راهپيمائي 22 بهمن و ابراز احساسات آنان به اسلام و انقلاب اسلامي مشت محكمي بر دهان دشمنان بود.
حضرت آيت الله خامنه اي برخي تلاشهاي ناموفق در عرصه امنيتي و كوشش براي كاهش نفوذ و قدرت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران را از ديگر اقدامات خصمانه بدخواهان دانستند و افزودند:حضور قدرتمندانه ايران در پشت صحنه جنگ هشت روزه غزه و به زانو درآمدن رژيم صهيونيستي در مقابل مبارزان فلسطيني و همچنين اقرار بدخواهان به غيرقابل حل بودن مسائل منطقه اي بدون حضور ايران ، موجب بي نتيجه شدن دشمني ها در اين عرصه ها شد.
ايشان تاكيد كردند:همه اين فشارها و دشمني ها بويژه تحريم ها در كنار برخي از آثار منفي آن ، آثار مثبت بزرگي نيز داشته است كه مهمترين آن ، فعال شدن نيروهاي دروني و استعدادهاي ملت ايران و تحقق كارهاي عظيم و زيربنائي در سال گذشته است.
پيشرفت ها و دستاوردهاي
ملت ايران در سال 91
حضرت آيت الله خامنه اي سپس به برخي از پيشرفتها و دستاوردهاي بزرگ و زيربنايي سال 91 كه در شرايط تحريم ها تحقق يافته است اشاره كردند و افزودند: كشف منابع جديد نفت و منابع جديد اورانيوم ، ايجاد و توسعه نيروگاهها و پالايشگاهها ، اقدامات زيربنائي در بخش راه و در حوزه انرژي ، دستاوردهاي مهم علمي و فناوري از جمله پرتاب ماهواره ناهيد و پرتاب كاوشگر پيشگام به همراه موجود زنده ، ساخت جنگنده فوق پيشرفته ، توليد داروهاي حساس و نوتركيب، كسب رتبه اول در حوزه نانو فناوري در منطقه، كسب مقام هاي برجسته علمي، افزايش سرعت پيشرفت علمي، رشد تعداد دانشجويان در كشور ، موفقيت هاي علمي در سلول هاي بنيادي و انرژي هاي نو و انرژي هسته اي ، بخشي از پيشرفتهاي شگرف جوانان و دانشمندان ايراني در سالي است كه قرار بود ملت ايران بر اثر تحريم ها فلج شوند .
ايشان تاكيد كردند:درس بزرگ موفقيت ها و دستاوردهاي سال 91 ، اين است كه يك ملت زنده هرگز بر اثر تحريم ، فشار و سخت گيري دشمن به زانو در نخواهد آمد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند:سال 91، در واقع يك ميدان تمرين و رزمايشي بود كه ملت ايران توانست توانائي ها و پيشرفت هاي خود را نشان دهد و در عين حال برخي نقاط ضعف را نيز بشناسد .
حضرت آيت الله خامنه اي در بيان نقاط ضعف اقتصادي كشور در سال گذشته افزودند:وابستگي كشور به نفت ، بي اعتنائي به سياستهاي كلان اقتصادي و گرفتار شدن به سياستهاي روزمره از جمله نقاط ضعفي هستند كه لازم است مسئولان كشور، بخصوص دولت آينده به آنها توجه كنند و بدانند كه كشور بايد سياست اقتصادي كلان، روشن ، برنامه ريزي شده و مدون داشته باشد .
ايشان يكي ديگر از درس هاي سال 91 را مشخص شدن بنيه قوي كشور دانستند و خاطر نشان كردند: هر اندازه كه بنيه كشور قوي باشد و مسئولان با وحدت وهمدلي و بر اساس تدبير عمل كنند ، تاثير اقدامات خصمانه دشمنان به حداقل خواهد رسيد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه علاوه بر اقتصاد ، موضوعات مربوط به امنيت ، سلامت مردم ، پيشرفتهاي علمي ، استقلال و عزت ملي نيز از مسائل مهم كشور هستند ، افزودند:ملت ايران با موفقيت هاي خود در سال گذشته ثابت كرد كه وابسته نبودن به آمريكا و قدرتهاي بزرگ نه تنها موجب عقب ماندگي نيست بلكه موجب پيشرفت مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از ارائه ارزيابي كلان از شرايط واقعي كشور درسال 91، دو نكته معطوف به آينده را با درس گرفتن از مسائل سال گذشته ، مورد اشاره قرار دادند.
خواندن دست دشمن از پيش و اقدام فعال و هوشمندانه در مقابل طراحي هاي او اولين نكته اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين خصوص افزودند:اقدام دانشمندان جوان ايراني در تامين سوخت غني شده بيست درصد راكتور تحقيقاتي تهران بمنظور توليد راديو دارو ، يك نمونه از اين پيشدستي هاي هوشمندانه است كه بايد به همه مسائل اساسي كشور تسّري يابد .
ايشان پيشدستي در كارهاي عملي را وظيفه بزرگ اخلاقي و عاقلانه دولت ها ، صنعتگران ، كشاورزان، سرمايه داران و كارآفرينان ، پژوهشگران، طراحان علمي و صنعتي، استادان دانشگاه ها، مديران اقتصادي و پارك هاي علمي و فناوري دانستند و تاكيد كردند: وظيفه همه اين است كه كشور را در برابر دشمنان، مستحكم ، غيرقابل نفوذ و غيرقابل تاثيرپذير كنند .
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند:اين موضوع ، يكي از اقتضائات اقتصاد مقاومتي است.
اين سخن دروغ محض است
دومين نكته اي كه حضرت آيت الله خامنه اي در اين بخش از سخنان خود به آن اشاره كردند ، موضوع پيغام هاي مكرر و اظهارات مقامات آمريكائي براي مذاكره دوجانبه بود.
ايشان افزودند: آمريكائي ها مدتي است كه از طرق گوناگون پيغام مي دهند كه خواهان مذاكره جداگانه با ايران در خصوص موضوع هسته اي هستند اما من بر اساس تجربه هاي گذشته به چنين گفتگوهائي خوشبين نيستم .
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه در ديدگاه آمريكائي ها گفتگو به معناي مذاكره براي رسيدن به راه حل منطقي نيست ، خاطرنشان كردند: از نظر آمريكائي ها گفتگو به معناي وادار كردن طرف مقابل براي قبول حرف آنها است ، بنابراين ما همواره اين نوع گفتگو را تحميلي مي دانيم و جمهوري اسلامي ايران نيز زير بار تحميل نمي رود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد مجدد بر خوشبين نبودن به چنين گفتگوئي افزودند:البته من مخالفتي هم ندارم.
ايشان سپس چند موضوع را براي آمريكائي ها ، به صراحت بيان كردند.
موضوع اولي كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند ، پيغام هاي مكرر آمريكائي ها مبني بر نداشتن قصد تغيير حكومت ايران بود .
حضرت آيت الله خامنه اي در اين خصوص تاكيد كردند:ما هيچگاه نگران قصد تغيير نظام جمهوري اسلامي از جانب شما نيستم زيرا آن زماني كه اين قصد را داشتيد و به صراحت هم مي گفتيد ، هيچ كاري نتوانستيد انجام دهيد و بعد از اين هم نخواهيد توانست.
ايشان به موضوع دوم ، يعني تاكيد آمريكائي ها مبني بر صداقتشان در پيشنهاد مذاكره اشاره و خاطر نشان كردند :ما بارها گفته ايم كه بدنبال سلاح هسته اي نيستيم اما آمريكائي ها مي گويند باور نمي كنيم. در اين شرايط چرا ما بايد حرف آمريكا را در مورد صادقانه بودن پيشنهاد مذاكره ، باور كنيم.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند:برداشت ما اين است كه پيشنهاد مذاكره يك تاكتيك آمريكائي براي فريب افكار عمومي دنيا و مردم ايران است و اگر اينگونه نيست ، بايد آمريكائي ها اين موضوع را در عمل ثابت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين بخش به يكي از تاكتيك هاي تبليغاتي آمريكائي ها اشاره و خاطرنشان كردند:آنها در مواردي گفته اند كه برخي افراد از طرف رهبر ايران با آمريكا مذاكره كرده اند ، در حالي كه اين سخن ، دروغ محض است و تاكنون هيچ كس از طرف رهبري با آمريكا مذاكره نكرده است.
ايشان افزودند:فقط در چند مورد، دولتهاي مختلف ، در برخي موضوعات مقطعي ، با آمريكا مذاكراتي انجام دادند كه در همان مذاكرات هم دولت موظف به رعايت خطوط قرمز رهبري بود و امروز نيز ، بايد اين خطوط قرمز رعايت شود .
موضوع سومي كه رهبر انقلاب اسلامي در مورد مذاكره با آمريكا ، به آن اشاره كردند ، تمايل نداشتن آمريكائي ها براي به نتيجه رسيدن و پايان مذاكرات هسته اي بود .
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند:اگر آمريكائي ها واقعاً تمايل به حل موضوع هسته اي ايران دارند ، راه حل آن نيز آسان است و بايد به حق غني سازي هسته اي ايران براي اهداف صلح آميز اعتراف كنند .
ايشان با تاكيد بر اينكه اجراي مقررات نظارتي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز مي تواند نگراني ها را از بين ببرد ، خاطرنشان كردند:تجربيات و شرايط صحنه نشان مي دهد كه آمريكائي ها بدنبال حل اين موضوع نيستند و مي خواهند با باقي ماندن آن، بهانه اي براي فشار به ملت ايران و به قول خودشان فلج كردن ملت داشته باشند اما به كوري چشم دشمنان، ملت ايران فلج نخواهد شد.
نكته آخر رهبر انقلاب اسلامي در اين موضوع، ارائه يك راه حل به آمريكائي ها بود.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند:اگر آمريكائي ها صادقانه مي خواهند ، قضايا تمام شود ، راه حل پيشنهادي ما اين است كه در گفتار و عمل ، دست از دشمني با ملت ايران بردارند .
ايشان با يادآوري سياست هاي خصمانه آمريكا برضد ملت ايران در 34 سال گذشته و شكست آن سياستها تاكيد كردند ، اگر اين سياستها ادامه پيدا كند باز هم شكست خواهند خورد.
انتخابات خرداد 92
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنان خود به موضوع بسيار مهم انتخابات رياست جمهوري در 24 خردادماه اشاره كردند و افزودند:انتخابات مظهر حماسه سياسي، اقتدار نظام اسلامي، مردم سالاري اسلامي، اراده ملي و آبروي نظام است .
حضرت آيت الله خامنه اي مشاركت گسترده مردم در انتخابات را با اهميت برشمردند و تاكيد كردند: حضور گسترده مردم و شور انتخاباتي علاوه بر تامين امنيت كشور ، تهديدهاي دشمنان را بي اثر و آنان را نااميد خواهد كرد.
ايشان با تاكيد بر ضرورت حضور همه جريانها و سليقه هاي سياسي معتقد به نظام اسلامي در انتخابات رياست جمهوري افزودند: انتخابات مخصوص يك جريان و سليقه خاص سياسي نيست بلكه وظيفه و حق همه كساني كه دل در گرو منافع ملي و استقلال كشور دارند ، حضور در انتخابات است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: روي گرداني از انتخابات مناسب كساني است كه با نظام اسلامي مخالفند .
حضرت آيت الله خامنه اي ، رأي مردم را تعيين كننده نهائي در انتخابات دانستند و افزودند:تشخيص مردم در شناخت اصلح مهم است و مردم بايد با تحقيق از افراد مورد اطمينان و دقت در كانديداها ، به فرد اصلح برسند.
ايشان با تاكيد بر اينكه رهبري در انتخابات يك راي بيشتر ندارد و كسي هم از اين راي اطلاع نخواهد داشت ، خاطر نشان كردند:هرگونه سخن يا اظهار نظري مبني بر اينكه رهبري به فرد خاصي نظر دارد ، نادرست است .
رهبر انقلاب اسلامي به مردم توصيه كردند:مراقب باشند تا در شناخت فرد اصلح تحت تاثير نسبت ها و اظهارات در رسانه هاي گوناگون از جمله پيامك هاي انبوهي كه رواج پيدا كرده ،قرار نگيرند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر لزوم تمكين همه در برابر قانون خاطر نشان كردند:حوادث سال 88 از آنجا آغاز شد كه عده اي نخواستند به قانون و رأي مردم تمكين كنند و در مقابل، مردم را به شورش هاي خياباني دعوت كردند كه يكي از خطاهاي جبران ناپذير بود.
ايشان افزودند : خوشبختانه سازوكارهاي قانوني براي رفع هرگونه شبهه اي وجود دارد بنابراين همه بايد به انتخاب اكثريت مردم ، تمكين كنند.
رهبر انقلاب اسلامي در خصوص ويژگيهاي رئيس جمهور آينده تاكيد كردند:رئيس جمهور آينده بايد ضمن اينكه داراي امتيازات رئيس جمهور قبلي باشد ، از نقاط ضعف او نيز به دور باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند:بايد انتخاب مردم در انتخابات رياست جمهوري نشانگر پيشرفت و تكامل و انتخاب بهترين ها در هر دوره نسبت به دوره هاي قبل باشد.
ايشان در پايان خاطرنشان كردند:كساني كه وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري مي شوند بايد پايبند به انقلاب اسلامي وارزشها، پايبند به منافع ملي ومعتقد به اداره كشوربا عقل جمعي و تدبير باشند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب ، آيت الله واعظ طبسي نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي ضمن خوش آمد گويي به زائران امام رضا (ع) به نامگذاري امسال اشاره كرد و گفت:در سال « حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» ملت هوشيار و بصير ايران در عرصه هاي مختلف سياسي و اقتصادي به موفقيت هاي بزرگي دست خواهد يافت و مشكلات را با تلاش و همدلي پشت سر خواهد گذاشت.
 


هديه به خوانندگان

رهبر معظم انقلاب: عظمت ما به خاطر شهادت جوانان و فرزندان اين ملت است.
 


درپرتو وحي

اينطور با اهل كتاب برخورد كنيد
قرآن كريم:
با اهل كتاب،
جز به روشي كه از (همه روش ها) نيكوتر است
مجادله نكنيد!
مگر كساني از آنها كه ستم كرده اند.
و (به آنها) بگوييد: ما به تمام آنچه از جانب خدا بر ما و شما نازل شده ايمان آورده ايم.
و معبود ما و شما يكي است.
و ما در برابر او تسليم هستيم.
سوره عنكبوت
آيه 46
 


اخبار ادبي و هنري

2500 هنرمند به راهيان نور پيوستند
مسئول سازمان بسيج هنرمندان از بازديد بيش از 2500 هنرمند از مناطق عملياتي راهيان نور خبر داد.
دكتر حسين قناديان با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته جهت اعزام هنرمندان به سرزمين راهيان نور گفت: تا كنون حدود 1500 هنرمند به مناطق اعزام شده اند و در روزهاي باقي مانده نيز كاروان هايي از مناطق عملياتي بازديد خواهند داشت .
وي با اشاره به تركيب هنرمندان اعزام شده گفت: گروه هايي از بازيگران، عكاسان، نويسندگان، كارگردانان ،موسيقي دانان و هنرمندان رشته هاي ديگر اين كاروان را همراهي مي كنند.
مسئول سازمان بسيج هنرمندان با اشاره به توليد آثار مرتبط با راهيان نور افزود: تدابيري انديشيده شده تا بعد از سفر بتوانيم با حمايت از توليد آثار هنرمندان عزيز در حوزه نشر و نمايشگاه گام هاي مثبتي را برداريم.
قناديان در پاسخ به سوالي در خصوص حضور چهره هاي سرشناس هنري در راهيان نور افزود : هنگامه قاضياني(بازيگر)، داريوش ارجمند(بازيگر) مصطفي رحماندوست (نويسنده)، ، نجفي (آهنگساز)، منتظري(آهنگساز) و ... از جمله چهره هايي هستند كه براي زيارت قدمگاه شهدا و آشنايي بيشتر با سيره شهدا و دفاع مقدس در منطقه حضور يافته اند.
صف طولاني در عراق براي استقبال از بازيگران سريال مختارنامه!
يك وزير عراقي گفت كه اگر بازيگران سريال «مختارنامه» به عراق سفر كنند، با استقبال شگفت انگيز مردم عراق مواجه خواهند شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به دعوت وزارت ورزش و جوانان عراق به اين كشور سفر كرده بود، ضمن ديدار با مراجع تقليد نجف اشرف، با مقامات فرهنگي عراق تفاهم نامه همكاري امضاء كرد.
در ديدار وزير ارشاد با وزير ورزش و جوانان عراق كه روز چهارشنبه 30 اسفند 1391 انجام شد طرفين راه هاي افزايش همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي فرهنگي، سينمايي و جوانان را مورد بررسي قرار دادند.
در اين نشست، سيدمحمدحسيني با بيان اينكه بسياري از جنايات رژيم صدام مسكوت مانده و درباره عمق فجايع آن اطلاع رساني نشده است گفت: اين مسأله، سوژه خوبي براي فيلم هاي سينمايي است و ما حاضريم با مشاركت شما آثاري در اين زمينه توليد كنيم.
جاسم محمد جعفر وزير ورزش و جوانان عراق نيز در اين ديدار با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران در زمينه سينما در دنياي اسلام پيشتاز است گفت: ما خواستار استفاده از تجربيات هنري و سينمايي شما هستيم.
وي با استقبال از پيشنهاد دكتر حسيني براي پروژه هاي سينمايي مشترك گفت: ما مي توانيم در زمينه شخصيت هاي مشترك ـ مثل «شيخ مفيد» و «خواجه نصيرالدين طوسي» ـ آثار مشتركي تهيه كنيم.
جاسم محمد جعفر از سريال تلويزيوني مختارنامه تقدير كرد و از تاثير و نفوذ عميق اين مجموعه بر جوانان عراقي سخن گفت.
وي ضمن دعوت از عوامل و بازيگران سريال مختارنامه براي شركت در اولين جشنواره فيلم عراق گفت: اگر بازيگران سريال مختار به عراق بيايند صفي طولاني از علاقمندان عراقي از فرودگاه تا مركز شهر براي استقبال از آنان تشكيل خواهد شد.
درگذشت بازيگر سينما و تلويزيون
عسل بديعي بازيگر سينما و تلويزيون دار فاني را وداع گفت.
دكتر مجيد درگاهي مسئول هماهنگ كننده تيم پيوند اعضا بيمارستان مسيح دانشوري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت : عسل بديعي بعد از ظهر روز دهم فروردين به دليل دچار شدن به سردرد و حالت تهوع توسط اورژانس به بيمارستان لقمان منتقل شد.
وي ادامه داد: ساعت 12 ظهر مرگ مغزي وي تاييد شد و علت مرگ هم طي بررسي هاي اوليه پارگي عروق مغزي وبه دنبال آن خونريزي مغزي مشخص شده است و ايست تنفسي وي در اين وضعيت مزيد برعلت شد و وي براي اهداي اعضا به بيمارستان مسيح دانشوري منتقل شد.
درگاهي عنوان كرد : مرگ مغزي وي توسط چهار متخصص و افزون برآن نماينده قوه قضائيه و پزشك قانوني تاييد شده است و طبق موافقت خانواده وي وهم چنين ميل باطني وي و در خواستش براي اهدا اعضايش آن هم در جشن نفس همه اعضاي داخلي از جمله كليه، كبد، قلب و ريه وي اهدا خواهد شد.
گفتني است، عسل بديعي از بازيگران بي حاشيه و گزيده كار سينماي ايران بود كه در آثاري چون «بودن يا نبودن» ، «شمعي در باد» ، «پروانه اي در مه» و ... نقش آفريني نموده بود.
گردهمايي شاعران پارسي گوي جهان
در حمايت از كودكان بي سرپرست
شاعران پارسي زبان جهان همايش ادبي «گل و عروسك و لبخند» را در حمايت از كودكان بي سرپرست برگزار خواهند كرد.
عليرضا قزوه در گفت و گو با فارس گفت: داشتم فكر مي كردم به منزلت شاعران و به منزلت شعر و به منزلت بهار. گفتم اي كاش يك بار شاعران به بچه هاي بي سرپرست شيرخوارگاه هديه بدهند و برگزيدگان اين همايش ادبي بچه هاي بي سرپرست باشند تا برايشان «گل و عروسك و لبخند» بخريم.
وي گفت: در اين همايش ادبي برنده واقعي همه شاعراني هستند كه در آن شركت مي كنند و تك بيت هاي بهاري مي گويند. مبلغي در حدود 10 هزار تومان از طرف هر شاعر مي تواند حداقل هديه اي باشد كه در روز پاياني مسابقه به شماره حسابي كه تعيين مي شود واريز شود تا چند تن از شاعران در روز پاياني اين مبلغ را به شيرخوارگاه ببرند و با بچه هاي بهار قسمت كنند.
قزوه ادامه داد: در اين همايش مي توان يك تك بيت سرود و همه آن شعرها را با يادداشت هاي صميمانه شاعران براي آخرت خود نگاه داشت به گمانم اين تنها مسابقه اي است كه در آن شاعران به جاي جايزه گرفتن جايزه مي دهند.
وي در ادامه افزود: نظر به استقبال گسترده شاعران از همايش ادبي «گل و عروسك و لبخند» و با توجه به اين كه برنامه فوق يك همايش انسان دوستانه است ، به زعم ما برندگان واقعي آن همه شاعراني هستند كه با اشتياق و نيتي انساني در برگزاري آن مشاركت مي كنند. از اين منظر همه شاعران شركت كننده در اين همايش برگزيده هستند و جايزه و پاداش همه اين خوبان نيك انديش - علاوه بر اجر معنوي - چاپ مجموعه تك بيتي هاي بهاري به صورت كتاب و اهدا آن به شركت كنندگان در همايش است.
قزوه در خاتمه گفت: در مراسم اختتاميه همايش نيز هديه نقدي شاعران توسط نمايندگان آنها به صورت يك فقره چك در اختيار شيرخوارگاه آمنه قرار خواهد گرفت تا جهت خريد هدايا براي كودكان بي سرپرست هزينه گردد. تلاش ما بر اين است كه مراسم اختتاميه در فضاي شيرخوارگاه آمنه و با حضور خيرين و شاعران برگزار شود.
 


معاون سياسي اجتماعي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

به لقاءالله پيوست

حجت الاسلام والمسلمين منصور غفوري معاون سياسي اجتماعي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور به دليل ايست قلبي درگذشت.
محمدرضا طباطبايي نسب مشاور رئيس و مدير حوزه سياست ائمه جمعه كشور در گفت و گو با فارس در اين باره اظهار داشت: حجت الاسلام غفوري به عنوان پيشنماز مسجد ولي عصر(عج) شهرك شهيد محلاتي هر هفته پس از نماز صبح به اتفاق نمازگزاران به كوهپيمايي مي رفت اما روز جمعه 9فروردين در مسير كوه دچار حمله قلبي شده و درگذشت.
مراسم تشييع پيكر حجت الاسلام منصور غفوري با حضور آيت الله موحدي كرماني امام جمعه موقت تهران صبح شنبه 10 فروردين در مقابل مسجد ولي عصر(عج) برگزار شد.
كيهان: درگذشت اين روحاني فاضل و انقلابي كه خدمات برجسته اي به اسلام و انقلاب و مردم را در كارنامه خود دارد به جامعه روحانيت و خانواده محترم ايشان تسليت عرض مي كند.
 


بازديد 70هزار نفر از مناطق عملياتي كرمانشاه

در تعطيلات نوروز امسال

مسئول سازمان اردويي و راهيان نور سپاه حضرت نبي اكرم(ص) كرمانشاه از بازديد 70 هزار نفر زائر راهيان نور در تعطيلات نوروز امسال از زيارتگاه ها و مناطق عملياتي استان كرمانشاه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه و به نقل از پايگاه اطلاع رساني سپاه حضرت نبي اكرم(ص) استان كرمانشاه، علي يوسفي راد اظهار داشت: امسال استقبال راهيان نور و به ويژه خانواده ها از مناطق عملياتي استان كرمانشاه بسيار مطلوب بود و شاهد حضور گسترده در اين مناطق بوديم.
مسئول سازمان اردويي و راهيان نور سپاه حضرت نبي اكرم(ص) استان كرمانشاه خاطرنشان كرد: بيشترين بازديدها از زيارتگاه هاي مرصاد، پاوه و شهداي بازي دراز بود.
وي با اشاره به ظرفيت اسكان مناسب ايجاد شده در استان كرمانشاه، گفت: بخشي از اين زائران كه به صورت سازماندهي شده وارد استان كرمانشاه شده بودند، در شهرهاي كرمانشاه، قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب اسكان يافتند.
يوسفي راد از اعزام 1700 نفر از اقشار مختلف مردم استان كرمانشاه در ايام نوروز امسال به مناطق عملياتي جنوب خبر داد و تصريح كرد: اين زائران از زيارتگاه هاي شلمچه، هويزه، اروند و دهلاويه بازديد كردند.
وي با اشاره به ظرفيت هاي بالاي استان كرمانشاه در زمينه ميزباني از كاروان هاي راهيان نور تأكيد كرد: از ارديبهشت ماه به بعد بازديد از مناطق عملياتي استان كرمانشاه افزايش مي يابد.
 


بازتاب گسترده بيانات رهبر معظم انقلاب در رسانه هاي جهان

بيانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم زائران امام رضا(ع) بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي در پي داشت.
اكثر رسانه هاي غربي آن بخش از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي را پوشش دادند كه ايشان تأكيد كردند در صورت بروز هرگونه اشتباهي از سوي رژيم صهيونيستي، تل آويو و حيفا توسط ايران ويران خواهد شد.
در همين راستا، رويترز نوشت: در پاسخ به تهديدهاي اسرائيل رهبر عالي ايران تأكيد كرد اگر اسرائيل كوچكترين اشتباهي بكند، جمهوري اسلامي، تل آويو و حيفا را با خاك يكسان خواهد كرد.
اين خبرگزاري به نقل از رهبر معظم انقلاب چنين نوشت: مقامات رژيم صهيونيستي تهديد به حمله نظامي مي كنند اما خود مي دانند كه اگر كوچكترين اشتباهي بكنند، جمهوري اسلامي تل آويو و حيفا را با خاك يكسان مي كند.
آلن آير سخنگوي فارسي زبان دولت آمريكا نيز اظهار داشت: با دقت به سخنان آيت الله خامنه اي گوش داديم.
وي ادامه داد: ما نمي خواهيم ايران را به زانو در بياوريم و وادار به تسليم كنيم.
آلن آير ادعا كرد: ما به دنبال اين هستيم كه ايران به وظيفه خود در قبال برنامه هسته اي عمل كند.
سايت خبري آروتزشوا نيز به نقل بيانات رهبر معظم انقلاب پرداخته و نوشت: رهبران رژيم صهيونيستي هر از چند گاه ايران را به حمله نظامي تهديد مي كنند، آن ها بايد بدانند كه اگر مرتكب چنين اشتباه بزرگي شوند جمهوري اسلامي تل آويو و حيفا را نابود خواهد كرد.
روزنامه تايمز هند نيز با اشاره به تهديد نظامي اسرائيل عليه ايران و پاسخ رهبر معظم انقلاب به اين تهديد نوشت: سراسر اسرائيل در تيررس موشك هاي ايران است.
بلومبرگ، خبرگزاري ترند، حريت، ميدل ايست آنلاين، آيريش اگزمينر، خبرگزاري فرانسه، فاكس نيوز، يديعوت آحارانوت و ديلي استار لبنان از ديگر رسانه هايي هستند كه با اين خط خبري به موضوع پرداخته و بيانات مقام معظم رهبري را از اين جنبه مورد توجه قرار داده اند.
همچنين بسياري از رسانه ها و پايگاه هاي خبري عربي هم مانند عربي پرس، النشره، العهد، روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، شبكه خبري المنار، اليوم السابع، و... اقدام به درج فرمايشات رهبر معظم انقلاب كردند كه در مشهد مقدس ايراد شده بود.
از سوي ديگر؛ روزنامه واشنگتن پست با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب در مورد مذاكرات هسته اي نوشت: آيت الله خامنه اي تأكيد كردند كه با مذاكرات هسته اي مخالف نيستند.
اين روزنامه به نقل از رهبر انقلاب نوشت: آمريكا بايد ثابت كند مذاكرات صرفاً تاكتيكي براي فريب افكار عمومي نيست.
در اين ميان روزنامه هاي رژيم صهيونيستي به بازتاب گسترده سخنان رهبر معظم انقلاب اقدام كردند.
يديعوت آحارانوت، ويراني تل آويو و حيفا در صورت هرگونه اشتباه اسرائيل را مورد توجه قرارداد و نوشت: تل آويو به شدت نگران برنامه هسته اي ايران بوده و به همپيمانان غربي خود براي متوقف كردن اين برنامه فشار مي آورد.
هاآرتص ديگر روزنامه صهيونيستي نيز در اين رابطه نوشته است: در حالي كه اوباما براي دانشجويان اسرائيلي سخن مي گفت، رهبر ايران هزار مايل آن سوتر، تل آويو و حيفا را تهديد كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: سخنان قاطعانه رهبر مقتدر ايران يك روز پس از تضمين اوباما به نتانياهو در مورد بي طرف نماندن آمريكا در صورت اقدام يكجانبه اسرائيل ايراد مي شود.
روزنامه جروزالم پست نيز به نقل از رهبر معظم انقلاب عنوان «ايران در صورتي كه مورد حمله قرار گيرد، تل آويو را نابود مي كند» را براي گزارش خود انتخاب كرده است.
اين روزنامه صهيونيستي با اشاره به سخنان قاطعانه رهبر انقلاب اسلامي، اين سخنان را در واكنش به تهديدهاي مكرر مقامات تل آويو مبني بر اقدام نظامي عليه ايران دانسته است.
جروزالم پست همچنين به نقل از مقام معظم رهبري نوشته است: دشمن صهيونيستي در مقابل ملت ايران، هيچ چيز نيست.
شبكه يورونيوز نيز با انتشار سخنان قاطعانه رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد: اين سخنان با شعارهاي مرگ بر آمريكا و الله اكبر مردم ايران تأييد شد.
روزنامه اكسپرس تريبيون چاپ پاكستان نيز به پاسخ قاطع ايران به تهديدهاي نظامي رژيم صهيونيستي پرداخته و نوشته است: موشك هاي دوربرد ايران توان هدف قرار دادن اسرائيل را دارند، براين اساس ايران همچنين متحدان قدرتمندي مانند حزب الله لبنان و گروههاي مقاومت در غزه دارد، به نوشته اين روزنامه، موضع ايران در برابر غرب با وجود فشارهايي كه بر سر برنامه هسته اي متحمل مي شود، تغييري نكرده است.
 


رئيس جمهوري از نمايشگاه هوايي راهيان نور دزفول ديدن كرد

رئيس جمهوري از نمايشگاه هوايي راهيان نور در پايگاه چهارم شكاري وحدتي دزفول ديدن كرد.
محمود احمدي نژاد كه براي ديدار از مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس به خوزستان سفر كرده بود از پايگاه چهارم شكاري ديدن كرد.
همزمان با ورود رئيس جمهوري به نمايشگاه هوايي راهيان نور، جنگنده بمب افكن هاي نيروي هوايي به پرواز درآمده و به اجراي حركات تاكتيكي و نمايشي پرداختند.
رئيس جمهوري همچنين در جمع زائران راهيان نور در منطقه عملياتي چذابه حضور يافت.
 


عسگر اولادي:

شرط پاسداري از نظام اطاعت از فرامين ولايت فقيه است

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به پيام قاطع مردم ايران در روز 12 فروردين خطاب به مسئولان تاكيد كرد معني پاسداري مسئولان از نظام اين است كه عدالت را در همه ابعاد سياسي، اقتصادي و اجتماعي در جامعه پياده كنند.
حبيب الله عسگراولادي به مناسبت 12 فروردين گفت: پيام قاطع ملت ايران در روز 12 فروردين روز جمهوري اسلامي اين است كه جمهوري اسلامي نه يك كلمه زياد نه يك كلمه كم.
وي درباره پيام راي قاطع مردم در اين روز به مسئولان كشور اظهار داشت: پيام مردم به مسئولان نظام اين است كه همان قدر كه به جمهوريت نظام اهتمام داريد به اسلاميت نظام هم همت گماريد. دبيركل جبهه پيروان ادامه داد: مردم مي گويند همان طور كه ما با راي خود خواستار جمهوري اسلامي هستيم مسئولان بايد با سعي و تلاش پاسدار آن باشند. عسگر اولادي به تعريف پاسداري از نظام جمهوري اسلامي پرداخت و گفت: معني پاسداري اين است كه به مردم خدمت كنند و در راه پيشرفت كشور تلاش نمايند و عدالت را در همه ابعاد سياسي، اقتصادي و اجتماعي در جامعه پياده كنند.
وي به «مهر» گفت: سخن آخر اينكه پيام ملت ايران به مسئولان اين است كه شرط پاسداري از نظام جمهوري اسلامي اطاعت از فرامين ولايت فقيه است.
 


كاروان زائران پياده از عراق به سبزوار رسيد

 اعضاي يك كاروان زيارتي كه با پاي پياده از عراق براي زيارت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا(ع) اعزام شده اند، روز 12 فروردين به سبزوار رسيدند.
به گزارش ايرنا، اعضاي اين كاروان زيارتي در بدو ورود به سبزوار مورد استقبال گرم مردم و مسئولان اين شهرستان قرار گرفتند.
يكي از مسئولان اين كاروان به خبرنگاران گفت: اين زائران حدود 40 روز قبل با نام كاروان «از حرم تا حرم»، از كربلا به سوي مشهد مقدس حركت كرده اند. وي تعداد زائران اين كاروان را حدود 160 نفر دانست و اظهار كرد: اعضاي اين كاروان از شهرهاي نجف، كربلا و سامرا هستند.
در دو روز قبل از آن نيز يك كاروان زيارتي پياده از اين كشور كه عازم مشهد بود، هنگام ورود به سبزوار و داورزن مورد استقبال مردم و مسئولان اين شهرستان ها قرار گرفتند.
 


در سال گذشته

يك ميليون و 650 هزار نفر از مرز مهران تردد كردند

مدير پايانه مرزي مهران گفت: سال گذشته يك ميليون و 650 هزار زائر ايراني و خارجي از طريق اين ورودي و خروجي بين المللي به عتبات عاليات مسافرت كردند.
«محمود ساريان» دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در مهران اظهار داشت: اين افراد در قالب كاروان هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت به اماكن مقدس عراق مسافرت كردند. وي افزود: هم اكنون نيز روزانه 6 هزار زائر به عتبات عاليات در عراق تردد مي كنند.
مدير پايانه مرزي مهران گفت: از اين تعداد يك هزار و 600 نفر در قالب 40 كاروان از طريق پايانه بين المللي زميني مرز مهران به شهرهاي زيارتي عراق سفر مي كنند.
ساريان اظهار كرد: 4 هزار و 400 زائر عتبات عاليات نيز هر روز پس از انجام زيارت كربلا، نجف و ساير شهرهاي مذهبي عراق از طريق اين مرز رسمي وارد كشور مي شوند. وي گفت: از ابتداي طرح نوروزي در 24 اسفند نزديك 103هزار زائر ايراني و خارجي از طريق اين مرز بين المللي تردد كرده اند. مهران در 85 كيلومتري جنوب غرب استان ايلام با بيش از 220 كيلومتر مرز مشترك نزديك ترين مكان براي تردد زوار عتبات عاليات عراق محسوب مي شود.
 


توسط پژوهشگران صورت گرفت

رساندن هدفمند داروي ضد سرطان متوتركسات به مغز

پژوهشگران موفق به هدفگيري داروي ضد سرطان متوتركسات و رساندن هدفمند اين دارو با غلظت 10 برابر حد معمول به مغز شدند.
رئيس دانشكده داروسازي زنجان در گفت وگو با ايرنا ضمن اعلام اين خبر افزود: پژوهشگران دانشكده هاي داروسازي زنجان و تهران با انجام يك طرح مشترك و 3 سال پژوهش مستمر، و با به كارگيري دانش نانو ژل هاي مهندسي شده در سطح، موفق به اين كار شدند.
مهرداد حميدي يادآوري كرد: اين دارو كه داروي انتخابي در درمان تعدادي از تومورهاي مغزي است به دليل ويژگي خاص فيزيكوشيميايي آن توان نفوذ بالائي به مغز ندارد و همين امر يكي از علل ناكامي درمان هاي رايج براي ريشه كني تومورهاي مغزي بوده است. وي افزود: در اين پروژه پژوهشي با همراه سازي اين داروي ضد سرطان با نانو ژل هاي مهندسي شده در سطح، ميزان نفوذ دارو به مغز افزايش قابل توجهي يافته كه اين امر نويد موفقيت در درمان انواع تومورها و متاستازهاي مغزي را با به كارگيري مقادير مصرفي به مراتب كمتر دارو همراه با عوارضي كمتر در آينده نزديك مي دهد. معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان در اين زمينه گفت: اين پژوهش با همكاري دكتر مهرداد حميدي استاد دانشكده داروسازي زنجان، دكتر محمدرضا روئيني استاد دانشكده داروسازي تهران و دكتر امير آزادي دانشجوي Ph.D. فارماسيوتيكس دانشكده داروسازي تهران انجام شده است.
 


تشييع پيكر پاك 3 شهيد در شهرهاي كارون و آبيك

پيكر پاك شهيد ولي شرف در شهرستان كارون تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهيد ولي شرف به دليل مشكلات ناشي از عوارض شيميايي از حدود دو ماه پيش در بيمارستان خاتم الانبياء تهران بستري شد و از 21 روز پيش به آسايشگاه جانبازان و بيمارستان ساسان تهران انتقال يافت و در هشتم فروردين ماه سال جاري به فيض عظيم شهادت نائل آمد.
همچنين پيكر پدر شهيد محمد حسين مرداني پس از سال ها فراغ، سرانجام دعوت حق را لبيك گفت و در اهواز به خاك سپرده شد.
زنده ياد قاسم مرداني در سن 90 سالگي بر اثر كهولت سن در بيمارستان مهر اهواز جان به جان آفرين تسليم كرد.
همچنين رضا اسفندياري فرمانده سپاه ناحيه شهرستان آبيك از تشييع پيكر دو شهيد گمنام دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در 25 فروردين در اين شهرستان خبر داد. پيكر اين دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس به تازگي از شلمچه تفحص شده است.
 


بازديد زرتشتيان و ارامنه از مناطق عملياتي جنوب

مدير كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان خوزستان گفت: كارواني از هموطنان زرتشتي و ارمني در ايام نوروز از مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس استان ديدن كردند.
عبدالمجيد عقيلي در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: در روزهاي حماسي هشت سال دفاع مقدس همه اقشار، اقوام و اديان كشور پا به پاي هم در جنگ نابرابر و تحميلي عليه ايران شركت كردند تا از خاك و شرف اين كشور دفاع كنند.
وي افزود: رزمندگان فراواني از هموطنان ارمني و زرتشتي در هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حضور يافتند تا از خاك كشور در برابر اين هجوم بيگانه حمايت كنند و برخي از آنها نيز به شهادت رسيدند.
عقيلي تصريح كرد: سال ها بعد از پايان جنگ و راه اندازي كاروان هاي راهيان نور به منظور تجديد بيعت با شهداي دفاع مقدس نيز هموطنان ارمني و زرتشتي يك پاي ثابت اين اردوها بوده اند به گونه اي كه امسال كاروان راهيان نور متشكل از هموطنان زرتشتي استان يزد و ارمني استان تهران با حضور در مناطق عملياتي با آرمان بلند شهداي كشور تجديد پيمان كردند. مدير كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان خوزستان همچنين گفت: در بازديدهاي دوره اي مجموعه ستاد راهيان نور، يكي از نيازهاي موجود در حوزه خدمات رساني به زائران راهيان نور موضوع تأمين آب آشاميدني زائران بود كه در اين راستا سيستم آب شيرين كن در يادمان شلمچه راه اندازي شد. عقيلي افزود: با پيش بيني هاي صورت گرفته اين سيستم تأمين كننده آب آشاميدني بيش از 60 هزار نفر خواهد بود و نياز موجود در يادمان شلمچه را در دوران پيك حضور زائر مرتفع مي سازد. وي با اشاره به هزينه هاي نصب و راه اندازي سيستم آب شيرين كن در يادمان شلمچه گفت: هزينه راه اندازي اين سيستم مبلغي بالغ بر پنج ميليارد ريال بوده است.
 


از ساعت 15 امروز جاده كرج- چالوس يكطرفه مي شود

معاون پليس راه استان البرز گفت: به منظور روان سازي و تخليه بار ترافيكي، جاده كرج- چالوس امروز چهارشنبه 14 فروردين از ساعت 15 در مسير شمال به جنوب يكطرفه مي شود.
سرهنگ «رضا اكبري» سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در كرج افزود: اين محدوديت ترافيكي كه از منطقه دزدبن مرزن آباد اعمال مي شود تا ساعت يك بامداد پنجشنبه 15 فروردين ادامه دارد. وي گفت: براساس اين محدوديت، حركت انواع وسايل نقليه از ساعت 12 روز چهارشنبه لغايت يك بامداد پنجشنبه از كرج به سمت مرزن آباد ممنوع است.
وي اظهار كرد: چنانچه بار ترافيكي در محور ياد شده در ساعات تعيين شده كم نشود ساعت محدوديت افزايش خواهد يافت. اكبري يادآوري كرد: در اين مدت تردد انوع تريلر و كاميون در محور كرج- چالوس ممنوع است. معاون پليس راه استان البرز گفت: ممنوعيت تردد موتورسيكلت نيز تا پايان محدوديت در محور كرج- چالوس و بالعكس ادامه دارد.
 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد

اختصاص يك ميليارد دلار تسهيلات ارزي به بخش معدن در سال 92

 معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص مبلغ يك ميليارد دلار تسهيلات ارزي از محل صندوق توسعه ملي به بخش معدن در سال 92 خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، وجيه الله جعفري در اولين جلسه كارگروه معدن در كهگيلويه و بويراحمد افزود: اولويت دريافت اين تسهيلات با بخش خصوصي است كه مي توان از طريق فراخوان عمومي براي سرمايه گذاري در اين بخش ورود پيدا كند.
وي بيان كرد: زمينه براي بخش خصوصي در جهت شناسايي، اكتشاف و استخراج مواد معدني در كشور فراهم است.
جعفري اظهار داشت: سهم دولت در اين زمينه كمتر از دو درصد بوده و دولت حمايت و پشتيباني از بخش خصوصي را بر عهده دارد.
وي يكي از مشكلات و خلأهاي موجود در بخش معادن را موضوع اكتشاف دانست و اظهار كرد: هنوز بيش از 80 درصد از معادن در كشور اكتشاف نشده است.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنين ارزش ريالي فروش محصولات معدني با احتساب ميزان ارزش افزوده را حدود 100 هزار ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: در صنعت مس درآمد كشور در سال گذشته، هزار و 800 ميليارد تومان بوده است.
جعفري گفت: هم اكنون در زمينه طلا نيز نزديك به سه تن توليد سالانه داريم كه تا پايان سال 93 اين ميزان به پنج تن در سال خواهد رسيد.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از اكتشاف سه معدن طلا در استان كردستان خبر داد و گفت: از همه جاي دنيا به خصوص كشور چين براي مشاركت در استخراج اين معدن پيشنهاداتي ارائه شده است.
وي گفت: هم اكنون بيش از 24 درصد معادن كشور مربوط به سنگ هاي تزييني، 47 درصد مصالح ساختماني، هفت درصد معادن فلزي و 22 درصد معادن غير فلزي است.
 


بانوان نيكوكار بنابي به خانه هاي نيازمندان عيدي فرستادند

بناب- خبرنگار كيهان:
بانوان نيكوكار بنابي همزمان با ايام نوروز هداياي عيدي و جهيزيه خانواده هاي نيازمند را تأمين و به آنها هديه كردند.
اين بانوان نيكوكار طي يك سنت خداپسندانه و به صورت خودجوش و مردمي در ايام عيد نوروز بخشي از كالاهاي اساسي مورد نياز خانواده هاي مستضعف و بي سرپرست شامل مواد خوراكي، پوشاك و همچنين جهيزيه نوعروسان را تأمين و به خانه آنها فرستادند.
براساس اين گزارش مؤسسه خيريه «زينبيه» با اهداي 12 سري جهيزيه، 350 خنچه عيدي و 7 سرويس سيسموني كودك جمعاً به ارزش 810 ميليون ريال در اين كار خداپسندانه پيشتاز بوده و اقلام مذكور را به 350 خانواده نيازمند تحت پوشش خود اهداء كرد.
مؤسسه خيريه «اصغريه» نيز كه به همت بانوان بنابي اداره مي شود، 4 سرويس جهيزيه و 150 خنچه عيدي جمعاً به ارزش 250 ميليون ريال تهيه و به خانواده هاي بي سرپرست و محروم هديه كرد.
جمعيت خيريه «نمونه مسجد انقلاب» هم كه ديگر تشكل خيريه بانوان بنابي است در ايام نوروز با تأمين و اهداي 300 خنچه عيدي و 10 سرويس جهيزيه جمعاً به ارزش 450 ميليون ريال به ياري نيازمندان و نوعروسان بي بضاعت شتافت.
گفتني است اين بانوان نيكوكار علاوه بر تأمين اين گونه نيازهاي خانواده هاي بي بضاعت، در طول سال نيز هزينه درمان و داروي بيماران نيازمند را نيز تأمين و پرداخت مي كنند.
 


12 شهيد گمنام در آذربايجان شرقي تدفين مي شوند

مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي گفت: پيكر مطهر 12 شهيد گمنام در استان تشييع و تدفين مي شوند.
سرتيپ حسن استوارآذر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين شهدا در شهرهاي مختلف استان به خاك سپرده خواهند شد، زمان تشييع اين سفيران آسماني را 25 فروردين همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه زهرا(س) اعلام كرد. وي افزود: از 12 شهيد گمنام، 3 شهيد در شهرستان شبستر، 2 شهيد در شهرستان خداآفرين، 2 شهيد در دانشگاه صنعتي سهند تبريز، 2 شهيد در دانشگاه آزاد اسلامي اهر، 2 شهيد در پادگان الزهراي تبريز و يك شهيد در پايگاه دوم شكاري شهيد فكوري تبريز دفن خواهند شد. وي اظهار كرد: با تدفين 12 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس، آذربايجان شرقي مفتخر به وجود 150 شهيد گمنام در 35 نقطه خواهد بود.
 


آمار جابجايي مسافران نوروزي در خراسان رضوي

به 17 ميليون نفر رسيد

مديركل حمل و نقل پايانه هاي خراسان رضوي گفت: آمار جابجايي مسافران نوروزي در استان و شهر مشهد به 17 ميليون و 702 هزار نفر رسيد.
حميدرضا شهركي ثانوي در گفت وگو با ايرنا، افزود: از ابتداي طرح نوروزي در 24 اسفند ماه تا روز 11 فروردين اين ميزان مسافر به استان و شهر مشهد وارد و خارج شده اند.
وي اظهار كرد: از اين ميزان سه ميليون و 546 هزار نفر از طريق ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از جاده اي، ريلي و هوايي جابه جا شده اند و مابقي از طريق خودروهاي شخصي به استان سفر كرده و بازگشته اند.
وي گفت: سهم حمل و نقل عمومي جاده اي (اتوبوس هاي برون شهري) از اين جمعيت دو ميليون و 557 هزار نفر يعني 20 درصد جابجايي هاست.
شهركي افزود: چهار درصدجمعيت جابجا شده، معادل 720 هزار مسافر از طريق قطار و 269 هزار و 240 نفر يعني 5/1 درصد مسافران نيز توسط ناوگان هوايي به استان وارد و خارج شده است.
وي ادامه داد: در طول محورهاي استان 56 دستگاه ترددشمار نصب شده است كه بطور متوسط در اين ايام روزانه تردد شش هزار و 540 دستگاه انواع خودروهاي سواري و وانت را ثبت كرده است.
وي پيش بيني كرد كه تا پايان طرح نوروزي يعني 16 فروردين ماه ترددهاي ثبت شده در محورهاي استان به بيش از هفت ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو برسد.
 


12لاك پشت سبز دريايي در آب هاي بوشهر رها شدند

كارشناس اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: 12لاك پشت سبز دريايي مانده در حصار، پس از مدت ها دوري از خانه، روز طبيعت را در وسعت دريا جشن گرفتند.
حيدر فقيه در گفت وگو با ايرنا افزود: لاك پشت هاي رها شده از گونه سبز و كمياب بودند كه پس از مدت ها زندگي در آبگير يكي از شركت هاي پتروشيمي ديروز رهاسازي شدند.
وي گفت: اين لاك پشت ها با دستگاه هاي مكنده بسيار قوي كه آب دريا را براي خنك كردن تجهيزات شركت پتروشيمي مبين در منطقه اقتصادي ويژه پارس جنوبي پمپاژ مي كنند وارد آبگير اين شركت شده بودند.
فقيه افزود: با وجود نصب فيلترها و موانع لازم براي جلوگيري از ورود آبزيان دريايي، برخي مواقع تعدادي از لاك پشت ها به درون اين آبگير وارد مي شوند.
كارشناس اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر اظهار داشت: لاك پشت ها پس از ثبت مشخصات فيزيكي ابتدا پلاك گذاري و سپس به محيط واقعي زندگي شان روانه مي كنيم.
وي افزود: طول لاك پشت سبز دريايي معمولا 80 تا 120 سانتي متر و وزن آن معمولا 75 تا 140كيلوگرم است.
فقيه گفت: در خليج فارس و درياي عمان چهار گونه لاك پشت سبز، نوك عقابي، چرمي و لاگرهد زندگي مي كنند كه همگي از گونه هاي باارزش و در معرض انقراض هستند.
 


با دستگيري 6 عضو شوراي اسلامي

شوراي اسلامي شهر رشت منحل شد

رشت- خبرنگار كيهان:
با دستگيري 6 عضو شوراي اسلامي شهر رشت به اتهام فساد مالي اين شورا منحل شد.
در پي دستگيري 6 عضو از 9 عضو شوراي اسلامي شهررشت به اتهام فساد مالي، انحلال شوراي اين شهر در هيئت حل اختلاف و رسيدگي به شكايات از شوراهاي اسلامي استان گيلان به تصويب رسيد.
استاندار گيلان كه رياست جلسه هيئت حل اختلاف و رسيدگي به شكايات از شوراهاي اسلامي استان را به عهده دارد، پس از تصويب انحلال شوراي اسلامي شهر رشت، اظهار داشت: انحلال شوراي اسلامي شهر رشت براي تصويب نهايي به هيئت مركزي كشور ارجاع مي شود.
شايان ذكر است دستگيري اعضاي شوراي اسلامي شهر رشت با دستگيري 2 عضو اصلي در بهمن 91 آغاز شد كه تاكنون تعداد بازداشت شدگان به 6 نفر افزايش يافته است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10