(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 15 فروردین 1392 - شماره 20456

اعلام محدوديت تردد در 18 محور
ابوموسي براي نخستين بار پذيراي مسافران نوروزي شد
نجات 2 گردشگر در اطراف كوه تفتان
كشف گورستان متعلق به عصر آهن در شهرستان طارم
حضور سرزده رئيس جمهور
در سازمان آتش نشاني و اورژانس تهران
مرگ جوان 24 ساله در رودخانه بهمنشير
فرماندهي مرزباني ناجا خبر داد
 كشف 6هزار و 200 كيلوگرم موادمخدر در سال92
افزايش 15درصدي مجروحان تصادفي
خروج قطار باري در شهر قدس از ريل
فراخوان مشمولان ديپلم و زير ديپلم براي اعزام به خدمت
تركيدگي جعبه فرمان پژو صفر كيلومتر در خرم آباد
آماده باش چيني ها براي مقابله با آنفلوانزا
اولين اسكناس ايراني چيني بود!
مرگ 8 آرژانتيني در توفان
مدرسه ممتاز اسلامي در فرانسه
نام امام خميني(ره) در گينس


اعلام محدوديت تردد در 18 محور

پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ممنوعيت ها و محدوديت هاي ترافيكي جاده هاي كشور را اعلام كرد.
پليس راهور ناجا ضمن اعلام آخرين محدوديت و ممنوعيت هاي راه هاي كشور عنوان كرد كه عبور و مرور انواع موتورسيكلت در ايام اجراي طرح نوروزي در تمامي آزادراه ها، بزرگراه ها و جاده هاي اصلي برون شهري ممنوع است.
همچنين در تمامي محورهاي برون شهري كه در ايام فوق ممنوعيت و محدوديت ترافيكي براي انواع تريلر و كاميون اعمال مي شود، عبور و مرور انواع تريلر، كاميون و تانكرهاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني از اين امر مستثني بوده و ممنوعيت تردد اين قبيل از وسايل نقليه فقط در راه هايي اعمال مي شود كه مقررات يك طرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا مي شود يا ممنوعيت تردد در طول سال دارند.
محور كرج- چالوس
تردد انواع تريلر، كاميون وكاميونت كماكان در محور كرج- چالوس و بالعكس ممنوع است.
براساس اين گزارش، تردد انواع وسايل نقليه در محور كرج- چالوس از ساعت 12 روزهاي 16، 14، 13 فروردين ماه سال جاري تا ساعت يك بامداد روزهاي بعد، از كرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 15 تا 24 روزهاي فوق از مرزن آباد به سمت كرج به صورت يكطرفه خواهد بود.
محور هراز
تردد انواع تريلر در محور هراز كماكان ممنوع است و تردد انواع كاميون و كاميونت به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 8 روز پنجشنبه (هشتم فروردين) تا ساعت 24 روز جمعه (16فروردين) از تهران به آمل و بالعكس ممنوع است.
براساس اين گزارش، همچنين تردد انواع وسايل نقليه در محور هراز از ساعت 13 تا 24 روزهاي 16، 14، 13 فروردين ماه از رودهن به آب اسك ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 15 تا 24 روزهاي فوق از آب اسك تا رودهن (محدوده مشاء) به صورت يكطرفه خواهد بود.
محور فيروزكوه
در اين اطلاعيه آمده است كه تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 8 روز پنجشنبه (هشتم فروردين) تا ساعت 24 روز جمعه(16 فروردين) از تهران به قائمشهر و بالعكس ممنوع اعلام شده است.
محور قديم قزوين- رشت
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 روز چهارشنبه (هفتم فروردين) تا ساعت 24 روز جمعه مورخ (16 فروردين) از قزوين به رشت و بالعكس ممنوع است.
محور قديم ساوه- همدان
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12روز چهارشنبه (هفتم فروردين) تا ساعت 24 روز جمعه (16 فروردين) از ساوه تا سه راهي دخان و بالعكس ممنوع است.
محور اردبيل- آستارا، اردبيل- سراب، خلخال به اسالم اردبيل- سرچم و بالعكس
در اين محور نيز تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ 12 و 13 فروردين با ممنوعيت روبرو است.
محورهاي مشهد- قوچان، مشهد- نيشابور و سبزوار
و بالعكس
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 15، 14، 13، 12 و 16 فروردين ماه در محورهاي فوق ممنوع است.
محور چمن بيد- بجنورد- شيروان و بالعكس
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 15، 14، 13، 12 و 16 فروردين در محورهاي فوق ممنوع است.
محورهاي بانه- سقز- سنندج
و مريوان- سنندج و بالعكس
براساس اين گزارش، تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 15، 14، 13، 12 و 16 فروردين در محورهاي فوق ممنوع است.
محور گلوگاه- گرگان، جنگل گلستان- چمن بيد و بالعكس
در اين محورها نيز تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 15، 14، 13، 12 و 16 فروردين در محورهاي فوق ممنوع است.
محورهاي اصلي استان بوشهر
اين گزارش مي افزايد، تردد انواع كاميون هاي كمپرسي حامل سنگ و مصالح ساختماني از ساعت 7 روز دوشنبه (12 فروردين) تا ساعت 24 چهارشنبه (14 فروردين) در محورهاي اصلي استان بوشهر ممنوع است.
محورهاي اصلي استان اصفهان
تردد انواع كاميون هاي كمپرسي حامل سنگ و مصالح ساختماني از ساعت 7 روز دوشنبه (12 فروردين) تا ساعت 24 چهارشنبه (14فروردين) در محورهاي اصلي استان اصفهان ممنوع است.
محورهاي گچساران- بهبهان، گچساران- نورآباد
و ياسوج- باباميدان و بالعكس
به گزارش ايرنا، تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 13، 12 و 14 فروردين ماه در محورهاي فوق ممنوع است.
محورهاي سلفچگان-قم
جاده قديم كاشان- قم
و جاده قديم تهران- قم
براساس گزارش پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني نيز از ساعت 7 تا 24 روزهاي يكشنبه، دوشنبه و سه شنبه (13فروردين) در اين محورهاي پرتردد ممنوع شده است.
محور بندرعباس- سيرجان
در اين مسير نيز تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 13، 12 و 14 فروردين ممنوع اعلام شده است.
محور سيرجان- بافت در استان كرمان
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا 24 روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ 12 و 13فروردين در محورهاي فوق ممنوع است.
محور ايذه- شهركرد و بالعكس
تردد انواع تريلر و كاميون به استثناء حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا ساعت 24 روزهاي 15، 14، 13، 12 و 16 فروردين در محورهاي فوق ممنوع است.
محورهاي اصلي شمال استان سيستان و بلوچستان
تردد وسايل نقليه باري سنگين به غير از حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 15 تا 21 روزهاي 15 و 16 فروردين از محورهاي زابل- زاهدان و زاهدان- نهبندان و همچنين ضمن اينكه تردد وسايل نقليه باري سنگين به غير از حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 15 تا 19 روزهاي 15 و 16 فروردين از محورهاي زاهدان- خاش ممنوع است.همچنين، تردد وسايل نقليه باري به غير از حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 5 تا 22 روز سه شنبه مورخ 13 فروردين از كليه محورهاي اصلي شمال استان سيستان و بلوچستان ممنوع است.
براساس اين گزارش، مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا با شماره تلفن 88255555(ده خط) به طور شبانه روزي پاسخگوي وضعيت راه هاي كشور و امدادرساني احتمالي به هموطنان كشورمان است.
 


ابوموسي براي نخستين بار پذيراي مسافران نوروزي شد

استاندار هرمزگان گفت: براي نخستين بار ميهمانان نوروزي از طريق بندر لنگه به جزيره ابوموسي سفر كردند.
ابراهيم عزيزي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از آغاز تعطيلات نوروزي تاكنون سه ميليون و 100هزار نفر مسافر با 450 هزار دستگاه خودرو به جزاير خليج فارس عزيمت كرده اند.وي افزود: مسافران از مبدأ بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمير، پارسيان و بندر آفتاب به جزاير چهارده گانه خليج فارس و بيشتر به ابوموسي، هرمز، قشم، لارك، لاوان و كيش سفر كردند.
استاندار هرمزگان گفت: طبق نظرسنجي ها، بعضي از ميهمانان نوروزي حدود 10 شبانه روز از تعطيلات خود را در اين استان گذراندند.
 


نجات 2 گردشگر در اطراف كوه تفتان

مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفت: امدادگران جمعيت هلال احمر زاهدان بعد از 31 ساعت، جان دو نفر گردشگر مفقود شده در اطراف كوه تفتان خاش را نجات دادند.
رسول راشكي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: مقارن ساعت هشت صبح يازدهم فروردين ماه جاري، پيرو تماس تلفني پليس 110، دو نفر گردشگر در اطراف كوه تفتان واقع در 180 كيلومتري شهرستان زاهدان مفقود شدند.
وي افزود: بلافاصله يك تيم امدادي 33 نفره كوهستان جمعيت هلال احمر به همراه دو دستگاه خودروي امدادي عازم منطقه شدند كه به دليل وسعت زياد منطقه و صعب العبور بودن بيشتر اين مناطق، يك فروند بالگرد جمعيت به همراه پنج نفر نيروي امداد هوايي وارد منطقه شدند.مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان بيان كرد: سرانجام پس از يك عمليات امدادي نفس گير 31 ساعته در ساعت 11 دوشنبه امدادگران موفق به يافتن اين دو نفر شدند.راشكي گفت: حال يكي از اين دو نفر به دليل كمبود موادغذايي و آب آشاميدني وخيم بود كه توسط نيروهاي امدادي هلال احمر به مراكز درماني انتقال يافت.
 


كشف گورستان متعلق به عصر آهن در شهرستان طارم

مديركل ميراث فرهنگي استان زنجان از كشف گورستان متعلق به عصر آهن در منطقه «جيران تپه» شهرستان طارم خبر داد.
مسعود بيات در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه گروهي از باستان شناسان با سفر به شهرستان طارم و انجام حفاري موفق به كشف آثاري متعلق به عصر آهن شدند، افزود: اين حفاري ها از مدتها پيش توسط كارشناسان ميراث فرهنگي شناسايي شده است و باتوجه به گمانه زني ها كشف مذكور به عصر آهن مربوط مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه يافته هاي اخير باستان شناسي، و گورهاي كشف شده صحت و سقم اين گمانه زني ها را تأييد مي كند ادامه داد، خوشبختانه اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته و كشفيات اخير هويت اين منطقه را براي جهانيان بازگو مي كند و به منزله شناسنامه اي براي استان زنجان است.مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان افزود: كاوش ها در اين منطقه ادامه خواهد داشت تا اطلاعات بيشتري در اين زمينه حاصل شود.
 


حضور سرزده رئيس جمهور

در سازمان آتش نشاني و اورژانس تهران

رئيس جمهوري همزمان با روز طبيعت به صورت سرزده در ايستگاه شماره يك منطقه يك سازمان آتش نشاني و مركز اطلاعات و ستاد فرماندهي كل اورژانس تهران بزرگ حضور يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد پيش ازظهر ديروز پس از بازديد سرزده از مركز اطلاعات و ستاد فرماندهي كل اورژانس تهران از ايستگاه شماره يك منطقه يك سازمان آتش نشاني تهران نيز بازديد كرد.
وي در جريان اين بازديد در پيام تبريكي خطاب به تمامي كاركنان سازمان آتش نشاني گفت: با هوشياري و دلسوزي شما كاركنان عزيز، آرامش خوبي در فضاي زندگي مردم حاكم شده است و مردم با يك اطمينان خاطري به مسافرت مي روند.رئيس جمهوري افزود: مردم با اين اطمينان كه شما در مواقع خطر و حادثه در كنار و پشتيبان آنان هستيد در ايام نوروز به مسافرت مي روند و اينجانب از اينكه شما ايام سال نو را سر كار و مشغول خدمت رساني بوديد، صميمانه از همه شما تقدير و تشكر مي كنم و براي شما و خانواده هاي شما آرزوي سلامت و موفقيت دارم.بنابر اخبار رسيده احمدي نژاد ديروز در مركز و ستاد فرماندهي اطلاعات اورژانس تهران بزرگ حضور يافت و ضمن گفت وگو با مسئولين اين مركز در جريان روند خدمات و امدادرساني هاي صورت گرفته از سوي اورژانس قرار گرفت.
رئيس جمهور در اين ديدار با برتن كردن لباس مخصوص اورژانس 115 ضمن بازديد از بخش هاي مختلف اورژانس تهران از جمله بخش ارتباطات و منطقه مركز اورژانس، از نزديك با كاركنان اين مركز گفتگو كرده و به آنان خداقوت گفت.مركز اطلاعات و ستاد فرماندهي كل اورژانس تهران بزرگ داراي 141 پايگاه است، همچنين اين مركز يك پايگاه امداد هوايي با هلي كوپترهاي مجهز داراست كه روزانه به طور متوسط 1500 ماموريت اورژانسي پيش بيمارستاني انجام مي دهند.
 


مرگ جوان 24 ساله در رودخانه بهمنشير

در روز طبيعت يك جوان 24ساله خرمشهري در رودخانه بهمنشير غرق شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرمشهر، حوالي ساعت 18 و 30دقيقه روز سه شنبه جوان خرمشهري با شنا در رودخانه دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد.
با وجود كمك هاي نيروهاي امداد اين جوان 24ساله نتوانست جان سالم به در ببرد و جسد وي به خارج از آب منتقل شد.به دنبال اين حادثه حوالي ساعت 20 روز سه شنبه بار ديگر حادثه اي رخ داد. اين بار پسربچه اي 9ساله درون آب افتاد و در حال غرق شدن بود، اما با حضور به موقع و كمك نيروهاي غريق نجات از مرگ نجات يافت.
 


فرماندهي مرزباني ناجا خبر داد

كشف 6هزار و 200 كيلوگرم موادمخدر در سال92

فرماندهي مرزباني ناجا از كشف 6تن موادمخدر و افزايش 500درصدي كشفيات آن در ايام نوروز خبر داد.
سردار حسين ذوالفقاري ديروز در نشست خبري خود در سال جديد اعلام كرد: عليرغم اطلاعات مرزباني مبني بر حركت هاي ضدامنيتي اشرار در مرزها در ايام نوروز به علت حضور ويژه ماموران مرزباني هيچ مورد فعاليت ضدامنيتي در مرزهاي كشور مشاهده نشده است.
وي درخصوص برقراري امنيت در انتخابات نيز گفت: كار ما از ماه ها قبل از سال گذشته شروع شده و با كنترل اطلاعاتي و عملياتي مرزهاي كشور تلاش و سعي ما بر اين است تا امنيت كاملي را در زمان انتخابات داشته باشيم.
سردار ذوالفقاري در رابطه با كشف محموله 2تني موادمخدر گفت: شب گذشته در منطقه دستك از مرز جكيگور نيروهاي مرزباني طي سه ساعت درگيري با اشرار از ساعت 11 شب تا دو بامداد توانستند 13 شتر كه حامل 2هزار و 300كيلوگرم مواد مخدر از جمله هزار و 700 كيلوگرم ترياك و 600 كيلوگرم حشيش بودند را از پا درآورند و توقيف كنند.
وي در ادامه گفت: در درگيري ديگري در ايام نوروز در منطقه زابل كه قاچاقچيان با سلاح هاي سنگين مانند دوشكا از خاك افغانستان به سمت نيروهاي مرزباني تيراندازي مي كردند اين نيروها موفق شدند 2هزار و 300 كيلوگرم مواد مخدر ديگر را توقيف كنند و خوشبختانه در اين درگيري ها هيچ يك از نيروهاي مرزباني آسيبي نديدند.
وي افزود: درخصوص تلفات نيروهاي مرزباني فقط يك نفر در منطقه بانه آن هم به دليل جابه جايي مين توسط بارندگي و رانش خاك به درجه رفيع شهادت رسيده است.
سردار ذوالفقاري در رابطه با كشفيات امسال گفت: قاچاقچيان در ايام نوروز قصد داشتند محموله اي از موادمخدر را از مسير دريا به كشور انتقال دهند كه توسط نيروي انتظامي استان هرمزگان متلاشي شدند.
وي در ادامه ضمن ارائه گزارشي از آمار كشفيات مرزبانان در ايام نوروز اظهار كرد: امسال برخورد با متجاوزين مرزي 50 درصد كاهش داشته است و همچنين كشف قاچاق سيگار 116درصد، كشف سوخت قاچاق 130درصد، كشف تجهيزات ماهواره اي 70درصد و درگيري مسلحانه با قاچاقچيان 16درصد نسبت به سال 91 افزايش داشته است.
سردار ذوالفقاري ادامه داد: امسال كشفيات سلاح 47درصد، دستگيري عابرين غيرمجاز كه شامل افرادي است كه بدون مجوز قصد خروج از كشور را دارند 12 درصد و متجاوزين مرزي شامل ورود بدون مجوز به كشور 50 درصد كاهش يافته است.
فرمانده مرزباني ناجا درباره درصد آسيب به نيروهاي خودي ادامه داد: اين رقم در مقايسه با سال گذشته 50درصد كاهش داشته است و علت آن نيز جابجايي مين بر اثر عوامل طبيعي در مناطق جنگي بوده كه در اثر آن يك نفر به شهادت رسيد.
وي ادامه داد: مرزباني كل كشور در اين ايام يكهزار و 218 مرد و 19زن را به جرم هايي مانند موادمخدر و تردد غيرمجاز از مرز و قاچاق انواع كالا و در بخش محدودي درخصوص جرايم اخلاقي دستگيرو بازداشت كردند.
وي درخصوص ديگر اقدامات مرزباني گفت: همكاران ما در ايام نوروز در فرماندهي درياباني 54 نفر را در دريا نجات داده اند و 1371 چادر و كانكس موقت مرزباني در مرزهاي كشور مستقر شده 429 خانوار كه ايام نوروز از مرزها بازديد مي كردند توسط اماكن در اختيار مرزباني اسكان داده شده اند و 311 ايستگاه تعميرگاه سيار در مناطق دوردست مرزي مستقر بوده و 434 اكيپ خدمات پزشكي به مسافران نوروزي به صورت رايگان خدمات درماني ارائه كرده اند و 203 هزار و 345 نفر هم آموزش هاي لازم در خصوص فعاليت هاي مرزباني توسط مامورين مرزباني ديده است.

 


افزايش 15درصدي مجروحان تصادفي

رئيس اورژانس كشور گفت: مجروحين رانندگي در ايام تعطيلات نوروز نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته حدود 15درصد افزايش يافته است.
محمدتقي طالبيان درباره اقدامات اورژانس كشور در تعطيلات نوروز اظهار داشت: تا روز 12فروردين ماه 136 هزار و 700 ماموريت توسط اورژانس كشور انجام شد كه از اين تعداد حدود 25 هزار ماموريت مربوط به ترافيك و تصادف بوده است.
وي با اشاره به اينكه حوادث ترافيكي و تصادفي نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزايش يافته است بيان داشت: تعداد ماموريت ها در سال گذشته تا 12 فروردين 21هزار و 500 ماموريت ترافيكي بوده است.
 


خروج قطار باري در شهر قدس از ريل

يك دستگاه قطار باري حامل سوخت در منطقه رزنان شهرستان قدس از ريل خارج شد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قدس درباره اين حادثه اظهار داشت: 12 واگن از 38 واگن اين قطار سه شنبه از ريل خارج شد.رضا حيدري به خبرنگار ايرنا در شهر قدس گفت: تمام نيروهاي امدادي آتش نشاني شهرستان قدس با تجهيزات كامل به محل حادثه اعزام شدند.وي اظهار كرد: با توجه به گستردگي حادثه از آتش نشاني تهران نيز تقاضاي كمك شد.گزارشي از تعداد مجروحان احتمالي حادثه اعلام نشده است.

 


فراخوان مشمولان ديپلم و زير ديپلم براي اعزام به خدمت

همه مشمولان ديپلم و زير ديپلم داراي برگ آماده به خدمت به تاريخ 19 فروردين ماه سال جاري براي اعزام به خدمت فرا خوانده شدند.
سازمان وظيفه عمومي ناجا طي اطلاعيه اي ضمن فراخوان همه مشمولان غايب و غير غايب متولد 1355 تا پايان فروردين ماه 1374 براي انجام خدمت دوره ضرورت اعلام كرد همه مشمولان ديپلم و زير ديپلم سال هاي ياد شده كه برگ آماده به خدمت به تاريخ 19 فروردين ماه سال 1392 دريافت كرده اند، بايست در ساعت و محلي كه توسط سازمان وظيفه عمومي ناجا در برگ معرفي نامه مشمولان به مراكز آموزش نيروهاي مسلح اعلام شده، حضور يابند.به گزارش اداره اجتماعي سازمان وظيفه عمومي ناجا، همه مشمولان ديپلم و زير ديپلم غايب و غير غايب ساكن تهران بزرگ كه داراي برگ آماده به خدمت به تاريخ فروردين ماه سال 1392 هستند، بايد رأس ساعت 6 صبح روز دوشنبه مورخ 19/1/1392به محل و مراكزي كه توسط سازمان وظيفه عمومي ناجا در برگ معرفي نامه مشمولان به مراكز آموزش نيروهاي مسلح اعلام شده، حاضر شوند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.بر اساس همين گزارش، همه مشمولان ديپلم و زير ديپلم غايب و غير غايب ساكن ساير استان هاي كشور نيز كه داراي برگ آماده به خدمت به تاريخ فروردين ماه سال 1392 هستند، بايد رأس ساعت 7 صبح دوشنبه مورخ 19/1/1392به معاونت وظيفه عمومي استان محل سكونت مراجعه كنند.
 


تركيدگي جعبه فرمان پژو صفر كيلومتر در خرم آباد

خرم آباد-خبرنگار كيهان:
جعبه فرمان پژو 405 جي ال ايكس صفر كيلومتر ناگهان تركيد و روغن داخل آن به سطح خيابان پاشيد.
پژو جي ال ايكس 405 به شماره انتظامي 829 ن 55 ايران 77 حوالي ظهر چهارشنبه هنگامي كه كنار خيابان پارك شده بود ناگهان تركيد و روغن آن بر روي آسفالت ريخت. كارشناس ايران خودرو كه با ساعاتي تأخير در محل حضور يافت، تركيدگي جعبه فرمان را علت نشت روغن به سطح آسفالت اعلام كرد.
مالك خودرو مذكور گفت: اين خودرو را اواخر اسفند ماه به مبلغ 18ميليون و 500 هزار تومان خريداري كرده و تاكنون حدود 1500كيلومتر مسافت پيموده است.
وي گفت: مايه تعجب است كه با وجود افزايش سرسام آور قيمت خودرو متأسفانه هنوز هم خطر استفاده از قطعات نامرغوب و نقص فني خودروهاي صفر كيلومتر جان سرنشينان را تهديد مي كند.
كارشناس پليس با مشاهده اين خودرو گفت: چنانچه تركيدگي جعبه فرمان خودرو در حين حركت در جاده رخ مي داد منجر به فاجعه رانندگي مي شد.
 


آماده باش چيني ها براي مقابله با آنفلوانزا

اداره ملي بهداشت چين به دنبال افزايش شمار مبتلايان به بيماري آنفلوانزاي مرغي در اين كشور اعلام آماده باش صادر كرد.
به گزارش ايرنا، اين وزارتخانه در بيانيه اي به تمام دستگاه هاي ذي ربط و مراكز درماني دستور داد براي مهار و كنترل اين بيماري مرگبار آماده باشند.به دنبال مرگ دو نفر از مبتلايان به اين بيماري در شهر شانگهاي اداره ملي بهداشت چين خاطرنشان كرد كه شمار مبتلايان در مجموع به هفت نفر رسيده است.
در استان «جيانگ سو» در شرق چين نيز چهار مبتلاي ديگر به اين بيماري شناسايي شده اند.مسئولان خاطرنشان كردند اين بيماران در شرايط وخيمي بسر مي برند.چين اين هفته سازمان بهداشت جهاني را در جريان افزايش شمار مبتلايان به آنفلوانزاي پرندگان قرار داده است.نزديك به 170 نفر از كساني كه با مبتلايان جديد در ارتباط بوده اند در آزمايشگاه ها و قرنطينه ها تحت نظر قرار گرفته اند.
به بيمارستان هاي شهرهاي بزرگ از جمله شهر پكن پايتخت اين كشور نيز براي مقابله با اين بيماري هشدارهاي لازم داده شده است.
بيماري آنفلوانزاي مرغي در يك دهه گذشته حداقل دو بار در چين شيوع پيدا كرده است.
 


اولين اسكناس ايراني چيني بود!

قديمي ترين اسكناس شناخته شده در ايران، نامي چيني داشت.
به گزارش خبرآنلاين، اين اسكناس يك درهمي، منقش به لااله الاالله و محمد رسول الله، كه در زمان فرمانروايي مغولها به سال 693 هجري قمري در تبريز به چاپ رسيده، «چاو مبارك» نام داشته است.
چيني ها اولين كساني بودند كه در اواسط قرن دهم ميلادي ابزار مبادله اي شبيه به اسكناس ابداع كردند و نام آن را «چاو» گذاشتند.
در اواخر قرن هفتم هجري (اواخر قرن 13ميلادي)، خالي شدن خزانه كيخاتو- ايلخان مغول در ايران- فكر او و وزيرش، صدر جهان، را به خود مشغول كرد.
«عزالدين مظفر» از نزديكان صدر جهان كه از وجود پول كاغذي در چين خبر داشت، به كيخاتو پيشنهاد داد كه پول كاغذي را در ايران رواج دهد. وي نيز دستور داد كه مردم زر و سيم خود را به «چاوخانه» تحويل دهند و به جاي آن پول كاغذي «چاو» بگيرند. اين دستور باعث ناراحتي شديد مردم شد كه لغو اين فرمان را به دنبال داشت. به اين ترتيب، انتشار اولين پول كاغذي ايراني بدون اين كه جريان كامل پيدا كند، متوقف شد.
 


مرگ 8 آرژانتيني در توفان

مقامات شهرداري بوئنوس آيرس اعلام كردند كه وزش تندباد و بارش هاي سيل آسا در پايتخت آرژانتين هشت كشته برجاي گذاشت و مناطقي از شهر را نيز در خاموشي فرو برد.
خبرگزاري فرانسه از بوئنوس آيرس گزارش داد كه شدت باد به گونه اي بود كه تعدادي از درختان قطع شد و خسارات زيادي به خودروها وارد آورد.
براساس گزارش هاي امدادي، يكي از كشته شدگان كارگر مترو بود كه براي تخليه آب از ايستگاه تلاش مي كرد.
سه مرد و دو زن نيز در جريان سيلاب و ديگر خسارات ناشي از تندباد كشته شدند و پليس فدرال نيز از كشته شدن دو فرد ديگر گزارش داده است.
توفان و باران هاي سيل آسا، زندگي حدود 350 هزار نفر را تحت تاثير قرار داده و ماموران مجبور به جابه جايي 300زاغه نشين شدند.
برپايه گزارش ها، توفان باعث قطع برق و شناور شدن خودروها در خيابان ها شد، خانه هاي فقرا را كه استحكام كافي نداشتند، تخريب كرد و همزمان نيز فعاليت شبكه حمل و نقل ريلي را به تعطيلي كشاند.
بنا به اين گزارش هشدار هواشناسي در بوئنوس آيرس كه 14 ميليون نفر جمعيت دارد پابرجاست.
 


مدرسه ممتاز اسلامي در فرانسه

شبكه تلويزيوني فرانس 24 از قرار گرفتن اولين مدرسه خصوصي مسلمانان فرانسه در جمع سه مدرسه با كيفيت اين كشور خبر داد.
به گزارش فارس، اين شبكه تلويزيوني از مدرسه «آوروس» در شهر «ليل» فرانسه به عنوان مدرسه اي نام برد كه سالهاست در مدار توجه قرارگرفته است. 10 سال پيش شهرت اين مدرسه به خاطر اين بود كه اولين مدرسه خصوصي مسلمانان بود كه از برنامه درسي ملي اين كشور پيروي مي كرد، اما اكنون «آوروس» شهرتش را مديون قرار گرفتن در جمع مدارس با كيفيت فرانسه است.
از فرانسه كه در بين كشورهاي اروپايي بيشترين جمعيت مسلمانان را دارد بارها به خاطر تعهد سازش ناپذيري كه به اصول «لائيسيته» و سكولاريسم داشته انتقاد به عمل آمده است.
تصويب قانون ممنوعيت استفاده از حجاب در مدارس فرانسه در سال 2004 از جمله آخرين اقدامات دولت اين كشور است كه با مفاد مربوط به آزادي اديان كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 و كنوانسيون حفاظت از حقوق بشر و آزادي هاي اساسي مصوب سال 1950 درج شده، مغايرت دارد.
 


نام امام خميني(ره) در گينس

مراسم تشييع پيكر امام خميني(ره) به عنوان مراسمي با بيشترين تعداد شركت كننده در كتاب گينس ثبت شده است.
به گزارش گينس و به استناد اظهارات مقامات رسمي 10 ميليون و 200هزار نفر در اين مراسم شركت داشتند كه حدود يك ششم جمعيت آن زمان ايران بوده است.در كتاب ركوردهاي گينس سال 2012 ميلادي، نام امام خميني(ره) دو بار به عنوان رهبري محبوب، ثبت شده است.
كتاب ركوردهاي گينس كه هر ساله نسخه تازه اي از آن منتشر مي شود در سال 2012، نام امام خميني(ره) را در بخش پرجمعيت ترين و باشكوه ترين استقبال ها و نيز گسترده ترين مراسم تشييع مردمي در طول تاريخ، ثبت كرده بود.
گفتني است، كتاب ركوردهاي گينس دربرگيرنده دستاوردهاي بشري و رخدادهاي طبيعي است كه هر سال ركوردهاي جهاني را ثبت و منتشر مي كند.
 


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10