(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 15 فروردین 1392 - شماره 20456

كوتاه اقتصادي
دولت تصويب كرد
افزايش 25درصدي حقوق كارمندان
ارزش بازار سهام از 180 هزار ميليارد تومان گذشت
رئيس مجمع عالي واردات:
حماسه اقتصادي با تحريك توليد و تجارت محقق مي شود
با تصويب دولت
حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي 25 درصد افزايش يافت
سال 91 ايران رتبه اول آسيا
در دسترسي مردم به خدمات پستي را كسب كرد
هيأت دولت تصويب كرد
برخورد با استفاده كنندگان غيرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز
رئيس اتحاديه اعلام كرد
تثبيت قيمت لوازم صوتي تصويري مشروط به ثبات نرخ ارز
جزئيات بسته هاي اجرايي وزارت تعاون، كار و رفاه
علت عذرخواهي اسرائيل از تركيه بهره گيري هاي اقتصادي است
تجهيز منازل جانبازان و معلولان به دستگاه هاي بالابر
اجراي طرح ديواره بزرگراه آزادگان


كوتاه اقتصادي

¤ مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور سال 92 را در عرصه فرودگاهي به عنوان سال ارتقاي ايمني و اقتصادي كردن فرودگاه ها ناميد. محمود رسولي نژاد گفت: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و نامگذاري سال 92 به نام سال «حماسه سياسي حماسه اقتصادي»، شركت فرودگاه ها و مجموعه فرودگاه هاي كشور در سال جاري تمام تلاش خود را در راستاي اقتصادي كردن فرودگاه ها و خروج از بحران زيان دهي به كار مي گيرند.
¤ با صدور حكمي از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت، سيدعليرضا شجاعي به سمت رئيس كارگروه مطالعات مهندسي ارزش اين وزارتخانه تعيين شد. انتصاب معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوي مهدي غضنفري به اين سمت، پيرو مصوبه هيات وزيران مبني بر تشكيل كارگروه مهندسي ارزش در دستگاه هاي اجرايي است.
¤ خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: بسته شدن يك خط لوله نفتي در آمريكا موجب كاهش بهاي نفت در معاملات صبح چهارشنبه بازار آسيا شد. خبرگزاري فرانسه افزود:بهاي هر بشكه نفت خام سبك شيرين براي تحويل در ماه مه، روز چهارشنبه در بازارهاي آسيا با 57 سنت كاهش به 96 دلار و 62 سنت رسيد.
نفت برنت درياي شمال نيز براي تحويل در زمان مشابه با 45 سنت كاهش، بشكه اي 110 دلار و 24 سنت معامله شد.
¤ نرخ تورم تركيه در ماه مارس (اسفند و فروردين) بيش از پيش بيني ها در شاخص قيمتهاي مصرف كننده، 66/0 درصد در تركيه رشد كرد تا نرخ تورم يكساله اين كشور منتهي به اين ماه به 29/7 درصد برسد. به گزارش ايرنا، گرچه نرخ تورم تركيه در دوره اخير روند نسبتا با ثباتي را طي مي كند و رسيدن آن به ارقام يك رقمي و دنبال كردن هدف پنج درصدي در اقتصاد كلان اين كشور در تبيين كلي در اقتصاد تركيه مثبت ارزيابي مي شود ولي اين وضعيت براي مردم كه از گراني و عدم وجود توازن در بين درآمدها و هزينه هاي جاري خود به شدت رنج مي برند، نگران كننده است.
¤ معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي گفت: مهلت ارائه اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده فصل زمستان 91 تا پايان فروردين 92 خواهد بود. عليرضا طاري بخش در مورد اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده افزود: گرچه طبق قانون مهلت ارائه اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده هر فصل از اول تا 15 اولين ماه بعد از فصل خواهد بود، اما براساس بخش نامه رئيس كل سازمان امور مالياتي مقرر شد، تا 31 فروردين 92 كساني كه اظهارنامه ماليات بر ارزش فصل زمستان 91 را ارائه مي كنند، از آنها قبول كرده و جريمه آن را ببخشند كه در واقع نوعي تمديد مهلت ارائه اظهارنامه تا آخر فروردين ماه جاري است.
 


دولت تصويب كرد

افزايش 25درصدي حقوق كارمندان

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از افزايش 25درصدي حقوق كارمندان در سال جاري خبر داد.
رحيم ممبيني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: بنا به پيشنهاد رئيس جمهوري و در صورت تصويب هيات دولت ضريب ريالي براي افزايش حقوق در سال جاري 25درصد خواهد بود.
وي با بيان اين كه مصوبه هيات دولت بزودي ابلاغ مي شود، تصريح كرد: پس از ابلاغ اين مصوبه دستگاه هاي اجرايي مي توانند 25درصد افزايش را در حقوق فروردين ماه اعمال كنند.
گفتني است پيش از اين دولت با افزايش 20درصدي حقوق كارمندان موافقت كرده بود كه با مصوبه جديد سطح افزايش حقوق فوق 5 درصد بالاتر مي رود.
 


ارزش بازار سهام از 180 هزار ميليارد تومان گذشت

همزمان با ثبت دومين ركورد شاخص بورس در سال جاري ارزش بازار سرمايه هم افزايش قابل توجهي يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، در نتيجه معاملات ديروز سرمايه گذاران در بورس اوراق بهادار، ارزش بازار به 180 هزار ميليارد تومان رسيد و شاخص كل با 160 واحد رشد تا 40 هزار و 151 واحد بالا رفت.
در دومين هفته كاري امسال، دومين ركورد بازار سرمايه در سال 92 رقم خورد و شاخص براي نخستين بار در تاريخ بورس، از مرز 40 هزار واحد گذشت.
شركت هاي حاضر در گروه فرآورده هاي نفتي، ديروز يك سوم ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، تا مانند ديگر روزهاي كاري بورس 92، در كانون توجه سرمايه گذاران قرار گيرند.
روز گذشته سهامداران 213 ميليون و 104 هزار سهم را به ارزش 636 ميليارد و 872 ميليون ريال خريداري كردند.
اين داد و ستدها در 23 هزار و 495 دفعه انجام شد. اين در حالي است كه سهامداران در مجموع 26 ميليون سهم از سهام شركت هاي فرآورده هاي نفتي را به ارزش 213 ميليارد و 11ميليون ريال خريداري كردند، تا 98/2 درصد ارزش معاملات ديروز بازار سهام به اين گروه اختصاص داشته باشد.
ديروز بيشترين تاثير را بر روند شاخص، سهام شركت هاي پالايش نفت بندرعباس، بانك پاسارگاد، بانك ملت و مپنا برجاي گذاشتند. در مقابل، نماد فولاد مباركه اصفهان بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشت.
همچنين شاخص صنعت با 59 واحد افزايش به 34 هزار و 800 واحد رسيد و شاخص بازار اول با ثبت عدد 31 هزار و 534 واحد، 99 پله بالاتر از ديروز ايستاد.
در عين حال شاخص بازار دوم هم 466 واحد بالا رفت تا به 67 هزار و 505 واحد برسد.
پرحجم ترين صف خريد ديروز به شركت هاي پاكسان، مپنا، حفاري شمال و سرمايه گذاري گروه توسعه ملي اختصاص داشت و سهامداران شركت هاي بين المللي توسعه ساختمان، توليد محور خودرو و فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر براي فروش سهامشان در صف ايستادند.
دلايل ركوردزني
شاخص بورس
در همين حال معاون بازار شركت بورس و اوراق بهادار، افق طرح هاي عمراني شركت هاي بزرگ، فعاليت هاي خدماتي، افزايش شفافيت و نقدشوندگي را از دلايل ركوردزني اخير شاخص بورس اعلام كرد.
علي صحرايي با بيان آنكه ركورد شاخص در زماني ايجاد مي شود كه ارقام از اعداد گذشته بالاتر رفته و جهت گيري آن به سمت ارتقا باشد، افزود: سرمايه گذاران از ابتداي سال جاري اقبال مناسبي نسبت به بازار سرمايه داشتند و به همين دليل در روزهاي اخير شاخص بورس پنج تا شش درصد رشد داشته است.
وي اظهار داشت: سرمايه گذاران با آغاز سال جاري سرمايه گذاري در بازار سرمايه را از بهترين سرمايه گذاري ها مي دانند و به همين دليل به اين سمت گرايش داشته اند.
معاون بازار شركت بورس گفت: با رشد شاخص ها در بازار سرمايه، منابع مالي از سفته بازي و دلالي به سمت بازار سرمايه جذب شده و اقتصاد ملي نيز شكوفا مي شود.
صحرايي با اشاره به عرضه هلدينگ خليج فارس در روز كاري پاياني سال گذشته، گفت: سرمايه گذاران بازار سرمايه، اقدامات لازم را براي تامين مالي و خريد سهام اين هلدينگ انجام داده بودند اما به دليل اينكه معاملات اين عرضه انجام نشد، با آغاز سال جاري منابع مالي به سمت تقاضا حركت كرد.
وي در پاسخ به پرسش ايرنا در خصوص تاثير مبهم بودن بازارهاي موازي بر روي بازار سرمايه نيز گفت: سرمايه گذاران بازار سرمايه به طور عمده توجهي به بازار ارز و سكه ندارند، اما با اين وجود سرمايه گذاران بهترين گزينه را براي سرمايه گذاري انتخاب مي كنند كه هم اكنون اين گزينه بازار سرمايه است.
معاون بازار شركت بورس در پايان گفت: شركت هاي بزرگ قرار است در سال جاري طرح هاي بيشتري را اجرا و فعاليت هاي خدماتي مناسبي را انجام دهند كه اين امر چشم انداز اميدواركننده اي را براي بازار سرمايه رقم مي زند.
عرضه 52 هزار تن كالا
در بورس كالا
كارگزاران بورس كالاي ايران ديروز بيش از 52 هزار تن انواع كالا را در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي عرضه كردند.
شركت پلي پروپيلن جم با عرضه 15 هزار و 15تن پلي اتيلن سنگين لوله «سي آرپي100 ان»، پلي اتيلن سنگين 52518 و پلي اتيلن سنگين بادي «بي ال 3» بيشترين حجم عرضه را در اين روز به خود اختصاص داد.
همچنين در روز چهارشنبه پتروشيمي رجال، شازند، پليمر كرمانشاه، برزويه، اميركبير، آبادان، بوعلي سينا، بيستون، پارس، خراسان و خوزستان در مجموع11هزار و 488 تن انواع مواد پليمري و شيميايي را در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي بورس كالاي ايران عرضه كردند.
براساس اين گزارش: ديروز در تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالاي ايران نيز 2200 تن سبد ميلگرد 25 تا 14-3A شركت فولاد آذربايجان بر روي تابلو عرضه شد. ضمن آنكه در تالار صادراتي نيز شركت توسعه كروس انرژي يك هزار تن قير 6070 را به نرخ پايه 549 دلار در هر تن عرضه شد.
نظر مركز پژوهش هاي مجلس درباره بورس
از سوي ديگر مركز پژوهش هاي مجلس منطق و ضرورت مربوط به راه اندازي بورس هاي متعدد را مورد بررسي قرار داد و راهكارهايي براي راه اندازي يك بورس موفق ارائه كرد.
دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد: بورس از جمله نهادهايي است كه فعاليت آن در اقتصاد باعث مي شود تا تبادل اطلاعات به صورت شفاف تر انجام شود و تعيين قيمت نيز براساس عملكرد مكانيسم بازار صورت گيرد. در ايران راه اندازي بورس در قوانين مورد توجه قرار گرفته است، اما برخي از اين نهادها تاكنون تشكيل نشده اند. قبل از اصلاح اصل چهل و چهارم قانون اساسي، تصور غالب در كشور اين بود كه در اقتصاد ايران بسترهاي لازم براي شكل گيري اقتصاد رقابتي وجود ندارد.
با رويكردهايي كه در اقتصاد كشور پس از پايان جنگ تحميلي اتخاذ شد، تصميم گيري و سياست گذاري در كشور (حداقل به صورت مصوبات قانوني و نه در عمل) به گونه اي انجام شد كه نقش دولت در اقتصاد كشور كمرنگ تر شود و اين رويكرد در قوانين برنامه هاي توسعه مورد توجه قرار گرفت. سپس تلاش شد تا باحذف يك سلسله امتيازات و انحصارات، فضا براي ورود بخش خصوصي به عرصه رقابت هاي اقتصادي بيشتر شود تا اقتصاد رقابتي شكل گيرد و در سايه آن كارايي افزايش يابد. گزارش مذكور مي افزايد: بر اين اساس سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي تصويب و ابلاغ و متعاقب آن، قانون اجراي سياست هاي كلي تصويب شد.
با حركت اقتصاد كشور به اين سمت (رقابتي كردن اقتصاد) تشكيل برخي از نهادهايي كه بسترساز اقتصاد رقابتي است مورد توجه قرار گرفت كه تشكيل بورس از جمله آنها است. بدون شك تشكيل هركدام از بورس ها نظير بورس كالا، انرژي، نفت و... به وجود بسترها و مكانيسم خاص خود نياز دارد كه در صورت نبود آنها، موفقيت اين بورس ها عملا امكان پذير نخواهد بود.
 


رئيس مجمع عالي واردات:

حماسه اقتصادي با تحريك توليد و تجارت محقق مي شود

رئيس مجمع عالي واردات گفت: حماسه اقتصادي زماني محقق مي شود كه توليد و تجارت محرك يكديگر شود و اين تنها راه رهايي از سلطه حاكم بر اقتصاد جهاني است.
محمدحسين برخوردار در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: هماهنگي بين توليد و تجارت و توجه به هم افزايي اين دوم، پايه بسياري از برنامه ريزي ها است و بروز برخي مشكلات در عرصه هايي نظير تنظيم بازار در سال گذشته نيز به دليل نقص در اين هماهنگي اتفاق افتاد.
از نظر وي، خلق حماسه اقتصادي وابستگي تمام به عملياتي شدن اسناد بالادستي و بلندمدت كشور دارد و همه مسئولان و فعالان نيز بايد در مقابل آن احساس تكليف ملي و قانوني داشته، مسئوليت خود را بازتعريف كنند و از هر گونه تصميم شتابزده و سليقه اي كه با اسناد بالادستي همخواني ندارد، اجتناب ورزند.
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران تصريح كرد: تجربه جهاني نشان داده كه توليد با كيفيت رقابت پذير و مبتني بر مزيت اقتصادي اگر از توانمندي تجارت بين المللي بهره مند شود، قادر است هرگونه محدوديت ديكته شده از سوي اقتصاد كشورهاي ستيزه گر را در هم شكند و اين به معناي عمق بخشيدن به توليد ملي و حمايت از واردات كيفي و ضروري، است.
وي افزود: اصل موضوع در سياست هاي اقتصادي و در عرصه تجارت بين المللي آن است كه با توجه به اهميت روزافزون توسعه بعد خارجي اقتصاد، سرمايه گذاري خارجي و ورود به بازارهاي خارجي و توسعه صادرات مورد توجه قرار گرفته و زمينه تجارت خارجي بهينه فراهم شود، به طوري كه واردات كيفي و ضروري در چارچوب قوانين كشور مورد حمايت قرار گيرد و صداي واردكنندگان خوشنام و رسمي كشور شنيده شده و در برنامه ريزي ها لحاظ شود.
برخوردار، ضرورت افزايش حمايت ها از دو دهك پايين جامعه در شرايط كنوني اقتصاد كشور را مورد تأكيد قرار داد و افزود: اين حمايت بايد هم راستا با افزايش توليد و ارتقاي سطح اشتغال باشد، به طوري كه منجر به تحريك توليد و تجارت شده و نه اينكه با افزايش نقدينگي سرگردان در جامعه، بلاي جان توليد و تجارت شود.
وي همچنين با اشاره به كسري يك هزار و 500 ميليارد دلاري بودجه آمريكا گفت: اين كشور با استفاده از شرايط حاكم بر اقتصاد و سياست جهان كه ريشه در تبعات و عواقب جنگ جهاني اول و دوم دارد، توانست دلار را در اقتصاد جهان حاكم كند و كالا، سرمايه، ثروت، و توليدات جهان و حتي نفت كشورهاي صادر كننده را با معيار خود ارزش گذاري كرده و كسري بودجه خود را جبران كند.
برخوردار افزود: در اين ميان تنها توليد كيفي، رقابت پذير و خلاقانه است كه مي تواند خود را از گرداب اين ديكتاتوري برهاند و كشورها را در مقابل اين هجمه ايمن سازد.
 


با تصويب دولت

حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي 25 درصد افزايش يافت

هيئت وزيران افزايش 25درصدي حقوق سال 92 بازنشستگان، از كارافتادگان و بازمانده (پرونده) را تصويب و براي اجرا از ابتداي سال جاري ابلاغ كرد.
هيئت وزيران پيشنهاد مديرعامل سازمان تامين اجتماعي درباره افزايش حقوق بازنشستگان را تصويب كرد و اين افزايش از ابتداي سال جاري به اجرا درمي آيد. متن پيشنهاد مديرعامل سازمان تامين اجتماعي طي نامه مورخ
8/1/1392 به رياست جمهوري به اين شرح است:
همانطور كه استحضار دارند سازمان تامين اجتماعي مفتخر است كه بيشترين تعداد بازنشستگان و مستمري بگيران كشور را تحت پوشش دارد، لذا هرگونه حمايت از اين جامعه به نوعي مي تواند حمايت از اكثريت بازنشستگان و مستمري بگيران كل كشور باشد، از طرفي حضرتعالي در مراسم گراميداشت هفته تامين اجتماعي در سال 1391 تاكيد فرموديد كه تمهيداتي انديشيده شود تا در سال 1392 دريافتي اين عزيزان از ماهانه 7 ميليون ريال كمتر نباشد، با توجه به مطالب مطروحه فوق و در اجراي ماده 96 قانون تامين اجتماعي پيشنهاد اين سازمان در رابطه با نحوه افزايش ميزان مستمري ها در سال 1392 به شرح ذيل تقديم مي شود:
1- مستمري كليه مستمري بگيران اعم از بازنشسته، از كارافتاده و بازمانده (پرونده) به ميزان 25 درصد افزايش يابد.
2- پس از اعمال افزايش موضوع بند(1) دريافتي افرادي كه ميزان سابقه پرداخت حق بيمه آنان 03 سال و بيشتر باشد (اعم از سابقه پرداخت حق بيمه واقعي و نيز سنوات ارفاقي كه به موجب قوانين مختلف نظير اشتغال در مشاغل سخت و زيان آور ايجاد شده است) در هر حال كمتر از ماهيانه 7 ميليون ريال نباشد.
3- مصوبه مورخ 2/9/1388 هيئت وزيران درخصوص مستمري بگيراني كه تاكنون از حمايت يارانه اي دولت موضوع بند (39) قانون بودجه سال 1388 كل كشور بهره مند مي شده اند در صورتي كه در لايحه بودجه سنواتي كل كشور به صورت رديفي جداگانه منظور و به سازمان پرداخت شود اجرا شود.
ابلاغيه هيئت وزيران
پيشنهاد مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به شرح نامه فوق الذكر در جلسه روز يكشنبه مورخ 11/1/1392 هيئت دولت مطرح و عينا به تصويب رسيد كه از ابتداي سال 1392 قابل اجرا و پرداخت مي باشد.
 


سال 91 ايران رتبه اول آسيا

در دسترسي مردم به خدمات پستي را كسب كرد

شركت پست در سال 1391 با وجود چالش هاي گسترده اي كه با آن دست به گريبان بود، روند رو به رشدي داشت به نحوي كه جمهوري اسلامي ايران رتبه اول آسيا در دسترسي مردم به خدمات پستي را از آن خود كرد.
به گزارش ايرنا، راه اندازي سامانه الكترونيكي پيگيري مرسولات ثبتي و تحول در سيستم رهگيري مرسولات پستي از مهمترين اتفاقات در سال گذشته بود.
نوسازي ناوگان حمل ونقل پستي، راه اندازي سرويس توزيع دسته چك، ارائه خدمات مربوط به علائم انگشت نگاري از طريق پست، توزيع دفترچه هاي ثبت نام دانشگاه ها در دفاتر پستي و ارسال سوالات كنكور از ديگر اقدامات پست در سال 1391 بود.
امضاي تفاهم نامه همكاري بين شركت پست و بانك صادرات، امضاي تفاهم نامه گسترش همكاري بين پست و اتحاديه صنف مشاوران املاك، شركت پست با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
همياري كاركنان اين شركت با زلزله زدگان منطقه شمال غرب ايران، اجراي عمليات ميداني طرح سنجش ميزان رضايت مشتريان در سطح مراكز پستي، اقدمات ويژه پست در اجلاس غيرمتعهدها و رونمايي از تمبر شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از ديگر اقدامات شركت پست در سال گذشته بود.
همچنين سال گذشته سه قطعنامه پيشنهادي پست ايران در كنگره اتحاديه پستي جهاني تصويب شد.
شركت پست در سال 1391 موفق به راه اندازي سامانه محاسبه نرخ مرسولات پستي و ارايه سرويس هاي الكترونيكي شركت پست بر روي اينترانت ملي كشور شد، به طوري كه به ترافيك دو ميليوني سرويس خريد و فروش اينترنتي در اين سال دست پيدا كرد.
 


هيأت دولت تصويب كرد

برخورد با استفاده كنندگان غيرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز

دولت در قالب لايحه اي، نحوه برخورد با استفاده كنندگان غيرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز را اعلام كرد.
البته اين لايحه پس از طي مراحل قانوني و تصويب نهايي مجلس قابليت اجرايي پيدا مي كند.
به گزارش مهر، لايحه نحوه برخورد با استفاده كنندگان غيرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز كه در تابستان سال گذشته به تصويب هيئت وزيران رسيده بود در روزهاي پاياني سال گذشته در مجلس اعلام وصول و در نوبت بررسي قرار گرفت.
براساس پيش بيني هايي كه در اين لايحه صورت گرفته آمده است: ماده 1- هر كس بدون پرداخت حق انشعاب و اخذ انشعابات آب، فاضلاب، برق، گاز و تلفن و يا با داشتن لوازم اندازه گيري مبادرت به استفاده غيرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبكه فاضلاب نمايد و يا اقدام به از كار انداختن يا هر نوع تصرف و تغييري در وضعيت وسايل اندازه گيري آب، فاضلاب، برق، گاز و يا تلفن نمايد كه منجر به اخلال در كاركرد صحيح و ثبت ارقام مصرفي گردد علاوه بر الزام به اعاده وضع به حال سابق و جبران خسارت، با حكم شعب تعزيرات حكومتي به شرح زير جريمه مي شود.
الف- در مرتبه اول از 10 تا 50 ميليون ريال ب- در صورت تكرار علاوه بر حداكثر جريمه فوق، قطع انشعاب به مدت سه تا شش ماه ج- در مواردي كه مرتكب از مأمورين دستگاه هاي ذيربط و يا جزء مشتركين عمده (به تشخيص دستگاه ارائه كننده خدمات) باشد و نيز در مورد اشخاصي كه به طور سازماندهي شده در ارتكاب اقدامات فوق همكاري و مشاركت مي كنند به حداكثر جريمه فوق محكوم مي شود.
ماده 2- مشتركين مجاز انشعابات ياد شده اعم از دولتي (عمومي) يا غيردولتي مكلفند بهاي مصرفي خود را در موعد مقرر پرداخت نمايند و در غير اينصورت پس از اتمام مهلت مناسبي كه از سوي دستگاه ذيربط داده مي شود جريان برق، گاز، آب و فاضلاب آنان راسا توسط دستگاه ذيربط قطع مي شود و بدهي معوق در صورت استنكاف مشترك از پرداخت آن، مطابق مقررات مربوط به اجراي مفاد اسناد رسمي لازم الاجرا قابل وصول خواهد بود.
تبصره: ضوابط مربوط به اعطاي مهلت مناسب براي قطع جريان گاز، برق، آب و فاضلاب و شرايط استفاده مجدد از آن مطابق آئين نامه اي است كه به پيشنهاد وزارتخانه هاي نفت و نيرو به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
ماده 3- دستگاه هاي ذيربط مي توانند در صورت لزوم صرف نظر از وجود يا فقدان شرايط اعطاي حق انشعاب، نسبت به تأمين موقت خدمات عمومي موضوع اين قانون حداكثر به مدت شش ماه (بدون اعطاي حق انشعاب) اقدام نمايند.
 


رئيس اتحاديه اعلام كرد

تثبيت قيمت لوازم صوتي تصويري مشروط به ثبات نرخ ارز

رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل معتقد است با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته، برخي لوازم با افزايش قيمت 5 تا 15درصدي مواجه شدند و ثبات قيمتها در سال جاري به ثبات نرخ ارز بستگي دارد.
ابراهيم درستي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: قيمت برخي كالاها همچون تلفن همراه كه ارز مبادلاتي به آن تعلق گرفته و ثبت سفارش شده، با عرضه و تقاضا تثبيت مي شود.
وي افزود: همانطور كه اكثر كالاهاي صوتي تصويري در كشور وارداتي است و شايد حدود دو درصد از اين كالاها توليد داخل باشد، بايد با تثبيت قيمت دلار سكون قيمت در اين بازار نيز ايجاد شود.
او تاكيد كرد: در سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز، قيمت ثابتي در بازار لوازم صوتي و تصويري وجود نداشت.
وي با اشاره به اين كه گوشي تلفن همراه از جمله كالاهاي سبد خانوار محسوب مي شود گفت: برخي كالاها همچون دوربين و گوشي هاي تلفن همراه فانتزي فصلي هستند و در ايام عيد و تابستان فروش بيشتري دارند اما با كم شدن واردات اين كالاها، با كمبود فروش مواجه نبوديم.
درستي در پاسخ به اين كه با توجه به كاهش واردات اين كالاها ظرفيت انبارهاي لوازم صوتي تصويري تا چه اندازه پاسخگوي متقاضيان است، گفت: گرچه واردات كم شده اما واردات از سوي تجار و برنامه ريزان ادامه دارد.رئيس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و موبايل با اشاره به وضعيت لوازم صوتي و تصويري در اسفند پارسال نسبت به سال 90 گفت: بازار لوازم صوتي و تصويري همچنان پر رونق بود اما برخي لوازم با افزايش 5 تا 15درصدي قيمت مواجه بودند.
وي گفت: اگر امسال نرخ ارز با ثبات همراه باشد، آرامش قيمت در بازار لوازم صوتي تصويري نيز به وجود مي آيد.
 


جزئيات بسته هاي اجرايي وزارت تعاون، كار و رفاه

بسته اجرايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بنا به پيشنهاد اين وزارتخانه به تصويب هيئت دولت رسيد.
به گزارش مهر، بسته اجرايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه 13 اسفند ماه سال گذشته به تصويب هيئت وزيران رسيده و از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد داراي 6 بسته اجرايي در بخش هاي چشم انداز افق 1404، سياست هاي كلي، امور تعاون، امور اقتصادي، امور اجتماعي و فرهنگي و اهداف كلان است كه طبق آن نقشه راه اين وزارتخانه در سال هاي آينده تعيين شد.
در حوزه سياستهاي كلي و بخش اشتغال اين سند بدنبال ترويج و تقويت فرهنگ كار، توليد، كارآفريني و استفاده از توليدات داخلي به عنوان ارزش اسلامي و ملي با بهره گيري از نظام آموزش كشور است و از سوي ديگر به آموزش نيروي انساني متخصص و ماهر و كارآمد متناسب با نيازهاي بازار كار كشور توجه دارد.
همچنين ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار، ايجاد نظام جامع اطلاعات بازار كار، بهبود محيط كسب و كار وارتقاء شاخص هاي آن در كنار جذب فناوري، سرمايه و منابع مالي و مبادله نيروي كار به منظور دسترسي به بازارهاي خارجي كالا و خدمات مورد توجه قرار گرفته است.
برقراري حمايت هاي موثر از بيكاران، توجه ويژه به كاهش نرخ بيكاري در استان ها، رعايت تناسب بين افزايش دستمزد و بهره وري نيروي كار و انجام اقدامات ضروري به منظور كاهش نرخ بيكاري به 7 درصد هم در بخش سياست هاي كلي اشتغال مطرح است.
در حوزه تعاون، افزايش سهم اين بخش به 25 درصد در اقتصاد كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه، اقدام موثر دولت در ايجاد تعاوني هاي بيكاران، رفع محدوديت از حضور تعاوني ها در تمامي عرصه ها از جمله بانكداري و بيمه، حمايت دولت از دستيابي تعاوني ها به بازار نهايي و توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي مطرح است.
در اين بخش بهبود فضاي كسب وكار با تاكيد بر ثبات محيط اقتصاد كلان، تحقق سياست هاي اصل 44، حمايت از ايجاد بازارهاي رقابتي، تنظيم سياست هاي تشويقي در جهت تشكيل نهاد خانوار و ايجاد بازار رقابتي براي ارائه خدمات بيمه اي ديده مي شود.
همچنين كاهش فاصله دو دهك بالا و پايين درآمدي به نحوي كه ضريب جيني به حداكثر 35/0 در پايان برنامه پنجم توسعه برسد به همراه حمايت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار وجود دارد، تقويت هويت ملي جوانان و تلاش براي توسعه ورزش كارگران و ا صلاح الگوي تغذيه نيز در كنار قانونگرايي و تقويت انضباط اجتماعي مورد تاكيد قرار گرفته است.
توانمندسازي اقشار متوسط و كم درآمد با تكيه بر تعاوني ها، افزايش سهم بخش تعاون به 25 درصد، كاهش تدريجي نرخ بيكاري به 7درصد، برقراري نظام چند لايه تامين اجتماعي، اصلاح ساختار صندوق هاي بيمه و بازنشستگي در جهت كاهش وابستگي به دولت، افزايش نرخ مشاركت نيروي كار، تقويت شاخص هاي بهره وري كار و سرمايه، كاهش حوادث ناشي از كار، كاهش ميانگين زمان رسيدگي به اختلافات كارگري و كارفرمايي و ارتقاء شاخص هاي كارآفريني از ديگر بخش هاي سند 6 بخشي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.
برپايه اين گزارش، بسط و توسعه حمايت هاي بيمه بيكاري، تنظيم و نظارت بر روابط كار، گسترش تشكل هاي تعاوني، توانمندسازي و ارتقاء بهره وري تعاوني ها، توسعه تعاملات بين المللي و منطقه اي در عرصه تعاون، كار و رفاه اجتماعي به همراه توسعه اشتغال بانوان و دانش آموختگان و ساماندهي اشتغال اتباع خارجي نيز مطرح شده است.
از سويي بر توسعه كاريابي هاي غيردولتي، حمايت از واحدهاي مشكل دار به منظور حفظ اشتغال موجود، بهبود و گسترش نظامات جبران خدمت، بازرسي مستمر از واحدهاي مشمول قانون كار، استانداردسازي و ارتقاي كيفيت كالاها و خدمات تعاوني ها، حمايت از توسعه صادرات و بازار، نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات در تعاوني ها، تقويت و گسترش نظام ارجاع و پزشك خانواده، كاهش تصدي گري دولت و برون سپاري خدمات قابل واگذاري، افزايش همكاري هاي دوجانبه با كشورهاي هدف و ارتقاي سطح همكاري ها با سازمان هاي بين المللي تخصصي نيز تاكيد شده است.
در بخش ديگري از اين سند به مهم ترين اقداماتي كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بايد در قالب برنامه پنجم توسعه انجام دهد اشاره شده و آمده است: اعمال تخفيف پلكاني و يا تامين بخشي از حق بيمه سهم كارفرمايان كارگاه هايي كه با تاييد و يا معرفي واحدهاي وزارتخانه در جهت بكارگيري نيروي كار جديد مبادرت مي كنند به شرط آنكه واحد تازه تاسيس بوده و يا در سال قبل از آن، كاهش نيرو نداشته باشد.
تنظيم سند ملي كار شايسته، افزايش سهم تعاوني ها در بازار پولي كشور به 15درصد، افزايش ساليانه سرمايه بانك توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون، ايجاد صندوق هاي بازنشستگي خصوصي، توسعه كارآفريني و اشتغال، نظارت بر اجراي قانون كار و 3 جانبه گرايي، توسعه بخش تعاون، توسعه تعاملات بين المللي، منطقه اي و امور حقوقي در عرصه كار، تعاون و رفاه اجتماعي، توسعه و ارتقاء خدمات بيمه اي و حمايت هاي اجتماعي و اعتلاي سطح فرهنگي و اجتماعي جامعه كار و تعاون؛ هم از ديگر اهداف مهم و اولويت دار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در برنامه پنجم توسعه است.
 


علت عذرخواهي اسرائيل از تركيه بهره گيري هاي اقتصادي است

وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه گفت: علت عذرخواهي اسرائيل از تركيه سياسي است ولي نتيجه اين عذرخواهي مي تواند همكاري در طرح هاي انرژي دوطرف باشد.
تانر ييلديز در سخناني در انستيتو تفكرات استراتژيك تركيه با تاكيد بر اينكه براي همكاري در زمينه انرژي بين تركيه و اسرائيل به روند عادي سازي روابط طرفين نگاه خواهد كرد، گفت: ما به اين نكته كه اسرائيل تعهدات خود در قبال تركيه را انجام خواهد داد، يا نه، نگاه خواهيم كرد.
وي با اشاره به كشف منابع گاز در سرزمين هاي اشغالي گفت: اسرائيل براي انتقال اين منابع طبيعي به اروپا، نياز به تركيه دارد و اگر تركيه نباشد اين امر اجرايي نخواهد شد و سوددهي نخواهد داشت.
ييلديز گفت: اين مساله براي انتقال منابع گاز از بخش يوناني نشين قبرس به اروپا نيز مطرح است و بدون تركيه انتقال گاز بخش يوناني نشين قبرس به اروپا ميسر نخواهد شد و اگر مقامات اين بخش در انتقال گاز به جز مسير تركيه در انديشه مسيري ديگر باشد، سودي براي آنان نخواهد داشت.
وي با تاكيد بر اينكه تركيه در طرح هاي انرژي تل آويو نمي تواند نظاره گر باشد گفت: اعتقاد داريم كه در حال حاضر بحث در اين زمينه بر دلايل عذرخواهي اسرائيل از تركيه سايه خواهد افكند و بدين لحاظ در حال حاضر ما نظاره گر مواضع اسرائيل هستيم.
 


تجهيز منازل جانبازان و معلولان به دستگاه هاي بالابر

شهردار تهران در ديدار نوروزي خود با معاون حمل و نقل و ترافيك و مديران حمل و نقل شهري پايتخت بر توجه ويژه نسبت به حل و فصل مسائل و مشكلات جانبازان و معلولان تأكيد كرد.
محمد باقر قاليباف در اين ديدار با تأكيد بر رفع مشكل جانبازان و معلولان عزيزي كه حتي در محل سكونت خود نيز به آساني امكان جابجايي ندارند، گفت: برطرف كردن مشكلات اين عزيزان از اولويت ويژه اي برخوردار است.
در اين ديدار جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با ارائه گزارشي از عملكرد اين معاونت در ايام نوروز، گفت: موضوع تجهيز منازل جانبازان و معلولان عزيز به دستگاه هاي بالابر با جديت در دست انجام است و در سه ماه نخست سال جاري تعداد قابل توجهي از واحدهاي مسكوني متعلق به اين عزيزان به اين امكان مجهز مي شود.
معاون شهردار تهران با بيان اين كه معلولان نيز جزو شهروندان همين شهر محسوب مي شوند، تصريح كرد: مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك خود را موظف مي داند هم امكان تردد اين عزيزان در داخل منزل و نيز خروج آن ها از خانه را فراهم آورد و هم امكان آمد و شد اين گروه از شهروندان در سطح شهر را فراهم نمايد.
تشكري هاشمي بهره برداري از پايانه ويژه جانبازان و معلولان با اختصاص 100 دستگاه وسيله نقليه عمومي ويژه را از جمله اين اقدامات بر شمرد و خاطرنشان كرد: اميدواريم ساير دستگاه هاي دست اندركار كه به صورت مستقيم در قبال اين عزيزان مسئوليت دارند نيز به وظايف خود عمل كنند.
گفتني است در قالب پروژه مناسب سازي منازل جانبازان و معلولان، نسبت به رفع مشكلات افراد داراي معلوليت جسمي- حركتي كه در طبقات فوقاني محل سكونت خود زندگي كرده و امكان نصب بالابر در واحد مسكوني آن ها وجود دارد، از طريق تجهيز منازل ايشان به بالابر از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به صورت رايگان اقدام مي شود.
 


اجراي طرح ديواره بزرگراه آزادگان

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: اجراي طرح ديواره بزرگراه آزادگان، هفته دوم فروردين آغاز مي شود.
محمدجواد شوشتري در اين زمينه اظهار داشت: با توجه به افتتاح بزرگراه آزادگان، طرح ديواره آن نيز به اجرا درخواهد آمد. اين طرح كه با مضمون آزادگي است به صورت كاشي شكسته و نقاشي اجرا مي شود.
وي در خصوص بزرگراه امام علي(ع) نيز گفت: طرح موردنظر اين بزرگراه نيز نهايي شده، هنرمندان اجراي طرح نيز مشخص شده اند و عمليات اجرا و نصب نيز چندي ديگر آغاز خواهد شد و مراحل اجراي آن پيش از افتتاح بزرگراه در 13 رجب به اتمام خواهد رسيد.
مديرعامل سازمان زيباسازي در مورد نماد ميدان انقلاب نيز بيان داشت: طرح ميدان انقلاب قطعي شده امابه دليل مسائل فني هنوز به اجرا درنيامده است.
 


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10