(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 15 فروردین 1392 - شماره 20456

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پل شكسته ! (يادداشت روز)
گور پدر (گفت و شنود)
در سفر وزير اطلاعات به بغداد صورت گرفت
توافق ايران و عراق براي تأمين امنيت منطقه
معاون وزير خارجه در ديدار با حسنين هيكل:
ايران به حمايت قاطع خود از محور مقاومت ادامه خواهد داد
در اجلاس اكوادور صورت گرفت
تاكيد گروه بين المجالس ايران بر حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه
اقامه نماز جمعه تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني
كيهان و خوانندگان
روسياهي خانم وزير خارجه به شهادت آقاي سخنگو(خبر ويژه)
قانون اساسي ايران راه تائيد صلاحيت مشايي را بسته است (خبر ويژه)
الشرق الاوسط: انقلاب خميني زلزله عاطفي - سياسي در جهان برپا كرد(خبر ويژه)
آسوشيتدپرس: ايران بزرگ ترين چالش اوباماست(خبر ويژه)
اكونوميست: ايران با موفقيت تحريم ها را دور مي زند(خبر ويژه)
هاشمي به هاشمي جديد مايل تر است تا خاتمي(خبر ويژه)
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور:
ظرفيت پذيرش آزمون دكتري 13 هزار نفر است


پل شكسته ! (يادداشت روز)

شواهد و قرائن حاكي از آن است كه تحركات و سناريوهاي دشمن در بازه زماني 70 روز مانده به انتخابات رياست جمهوري، با چالش هاي استراتژيك مواجه شده است.
دشمنان نشان دار جمهوري اسلامي در حالي از مدت ها قبل، انتخابات خرداد 92 را نشانه رفته اند كه رفتار و گفتار آنها به وضوح نشان مي داد سال 91 از حيث اهميت پلي براي «تأثيرگذاري بر انتخابات سال 92» ارزيابي و تعبيه شده است.
براي نيل به اين مقصود، دشمنان ملت ايران به سركردگي آمريكا در سال 91 يك جنگ تمام عيار اقتصادي را بر ضد جمهوري اسلامي ايران تدارك و ساماندهي كردند.
چشم انداز اين جنگ اقتصادي براي به ثمر نشستن خط تأثيرگذاري بر انتخابات سال 92، در تمامي ماه هاي سال 91 طراحي و برنامه ريزي شده بود.
براي اينكه اين چشم انداز و افق سناريوهاي پي در پي و ترفندهاي پيچيده دشمن در سال گذشته بهتر روشن شود بايد اهداف و مختصات مدنظر آنها را مورد واكاوي قرار داد.
رصد رفتار و گفتار دشمن نشان مي دهد در زمستان 90، پازل مواجهه با ايران اسلامي چيده شده و طبق برآوردها و ارزيابي ها قرار بود در پايان سال 91 به نتيجه برسد تا نهايتاً در خرداد 92 پروژه آشوب و فتنه بزرگ را رقم بزنند اما آيا اين پروژه موفق بوده است؟!
سؤال بعدي اين است كه آيا سناريوي دشمن براي انتخابات 92 در شرايط كنوني تغيير يافته است؟
پيش از پاسخ به اين سؤالات و سؤالاتي از اين دست نكاتي براي واكاوي عميق تر و دقيق تر موضوع حائز اهميت است.
گفتني است؛ در بهمن سال 90 چشم انداز جنگ اقتصادي غرب با ايران اسلامي براي سال 91 به بيرون درز پيدا كرد كه اين اتفاق در جلسه استماع كميته سنا انجام شد.
در جلسه كميته سنا «جيمز كلاپر» رئيس اطلاعات ملي آمريكا و «ديويد پترائوس» رئيس وقت سازمان سيا-CIA- راهبرد واشنگتن را تشريح كردند كه فهرست صورت بندي شده آن بدين قرار است؛ 1- مواجهه با ايران بايد براساس يك جنگ اقتصادي(و نه نظامي) باشد. 2- بستر و دالان اين جنگ، «تحريم»ها است. 3- تحريم ها بايد با مختصات فلج كنندگي باشد و براي اين منظور تحريم ها در دو سطح «افزايش» و «تشديد» پيگيري مي شود.
از همين روي در تمامي ماه هاي سال 91، پروژه «تحريم»ها عليه ايران بكار گرفته شد كه در سه مقطع بصورت ويژه و به اصطلاح گزنده به صحنه آمد؛ الف- اول ژوئيه 2012، ب- 15 اكتبر 2012 پ- 6 فوريه 2013 كه البته تحريم بانك مركزي و تحريم هاي نفتي ايران به عنوان نقطه عطف تحريم ها محسوب مي شود.
خاطرنشان مي شود هدف از پروژه تحريم ها عليه ايران به اذعان گفته هاي پترائوس و كلاپر در جلسه كميته سنا، 2 مطلب اساسي و كليدي بود؛ 1- تحريم ها بايد به نارضايتي اجتماعي فراگير در داخل ايران منجر شود و 2- خروجي تحريم ها بايد منجر به تجديدنظر در محاسبات مسئولان ايران پيرامون برنامه هسته اي باشد و رفتار ايران تغيير پيدا كند.
اكنون بايد به سؤالات بالا برگشت و پاسخ داد كه آيا اين دو هدف ياد شده با توجه به اعمال پروژه تحريم ها در سال 91 و بهره برداري از آن براي تأثيرگذاري بر انتخابات در پيش روي محقق شده است؟ پاسخ روشن است و اكنون كه سال 91 به پايان رسيده و در روزهاي ابتدايي سال 92 هستيم به راحتي مي توانيم شكست سناريوهاي دشمن را ارزيابي كنيم اما نكته قابل تأمل اين است كه تحليلگران و كارشناسان غربي نيز به اين مسئله معترفند.
جالب اينجاست كه واشنگتن پست در پايان سال 91 و دو روز مانده به نوروز 92، طي گزارشي به نقل از ديپلمات ها و تحليلگران غربي از شكست پروژه تحريم هاي ضد ايراني پرده برمي دارد و به صراحت مي نويسد؛ «تحريم ها نتوانست مردم ايران را به تظاهرات و اعتراضات سراسري عليه حكومت برانگيزاند و از سوي ديگر؛ حكومت ايران امتياز نداد و هيچ اثري از تسليم نيز نشان نمي دهد.»
بنابراين جاي كمترين ترديدي وجود ندارد كه هدف اصلي و غايي دشمن از تحريم ها به خيابان كشاندن مردم بوده كه البته به اذعان و اعتراف خودشان طرفي نبستند و پروژه تحريم ها به شكست انجاميده است.
درباره هدف ديگر غربي ها كه «تغيير رفتار ايران» در برنامه هسته اي بود، نيز تحليل اخير روزنامه آمريكايي «كريستين ساينس مانيتور» خواندني است؛ «براي مقامات آمريكايي و اروپايي روشن شده است كه اعمال تحريم ها ولو با مختصات فلج كنندگي باعث سرعت گرفتن پيشرفت هسته اي ايران شده است.»
سكات پيترسون نويسنده كريستين ساينس مانيتور در اين گزارش به بخشي از بيانات اخير رهبرمعظم انقلاب اشاره مي كند كه ايشان خاطرنشان كرده اند؛ «ايران تهديدهاي خارجي را به فرصت هاي مثبتي بدل كرده و زير فشار تحريم ها به پيشرفت هاي بيشتري دست يافته است» و بلافاصله در ذيل آن مي نويسد؛ «استراتژي ايران مقاومت تا آخر و تسليم نشدن در برابر فشارهاي خارجي است و واكنش هاي ايران و تداوم پيشرفت هاي هسته اي نشان مي دهد كه اين تحريم ها عملا بي فايده هستند.»
در اين ميان اين نكته به وضوح قابل فهم است كه پل مورد نظر حريف براي تاثيرگذاري بر انتخابات 92 شكسته است و به عبارت روشن تر آمريكا و متحدانش نتوانستند با پيش كشيدن يك جنگ اقتصادي و پروژه تحريم ها، پلي به انتخابات در پيش روي ايران بزنند.
بنابراين معادله دشمن براي انتخابات 24 خرداد در شرايط فعلي غلط از آب درآمده است و دقيقا مشكل طراحان و استراتژيست هاي غربي اينجاست كه نمي دانند اكنون چه كنند؟ آيا بايد سناريوي خود را تغيير بدهند؟ يا اينكه با توجه به زمان كم تا انتخابات ايران بر همان راهبرد تحريم و فشارهاي اقتصادي اصرار نمايند؟
اگر سناريوي خود را تغيير بدهند دو معناي روشن دارد؛ يكي پذيرش شكست در مواجهه با ايران و تاكيد رسمي بر بي خاصيتي پروژه تحريم ها و ديگر آنكه با توجه به زمان باقي مانده تا انتخابات پيش روي، هدف آنها در خط تاثيرگذاري بر انتخابات مساوي با حاصل جمع صفر خواهد بود.
از آن طرف، اگر سناريوي خود را تغيير ندهند بدين معناست كه وقتي در تمامي ماه هاي سال 91 به نتيجه نرسيدند و با شديدترين تحريم هاي به اصطلاح فلج كننده، ملت ايران حماسه 22 بهمن 91 را مي آفريند و بر دشمن مي تازد، در فاصله تا انتخابات نيز بايد تنها منتظر بماند و حماسه بزرگ ديگري را در 24 خرداد 92 به نظاره بنشيند.
گفتني آن كه رهبر بصير انقلاب در تحليل دقيق و عميق خود، سال 92 را سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي نامگذاري كردند چون اولا؛ ملت ايران در بزنگاه انتخابات، كارستان ديگري را رقم خواهد زد و ثانيا به موازات اين حماسه بزرگ، دولت برآمده از ملت راهي جز آن ندارد كه در حوزه اقتصادي و رفع مشكلات معيشتي و تدبير براي برخي از سوءمديريت ها چاره كند و در شأن ملت بزرگ ايران و با كمك آحاد مردم حماسه اقتصادي بيافريند.
حسام الدين برومند
 


گور پدر (گفت و شنود)

گفت: رسانه هاي غربي نوشته اند طي دو سه هفته اخير از آن تهديدهاي غليظ و شديد و رجزخواني مقامات رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران خبري نيست.
گفتم: حيوونكي صهيونيست ها براي اين كه خودشان را قاطي آدم حساب كنند، ايران را تهديد مي كردند ولي بدجوري تودهني خوردند.
گفت: وقتي حماس با حمايت ايران ظرف 8 روز پوزه اسرائيل را به خاك مي مالد معلوم است كه اگر عليه ايران غلطي بكنند، چه بلايي بر سرشان خواهد آمد.
گفتم: روباهي مست كرده و عربده مي كشيد و قهقهه مي زد و در جواب خرگوش ها و سنجاب ها كه مي پرسيدند به چي مي خندي؟ مي گفت؛ به ضعف و كوچكي شما. در همين حال شيرقوي هيكلي از راه رسيد و با عصبانيت به روباه گفت؛ فلان فلان شده به چي مي خندي؟ و روباه در حالي كه دمش رو روي كولش گذاشته بود و فرار مي كرد گفت؛ قربان! عرض كردم كه به گور پدرم مي خندم؟
 


در سفر وزير اطلاعات به بغداد صورت گرفت

توافق ايران و عراق براي تأمين امنيت منطقه

در ديدار وزير اطلاعات كشورمان با مقامات عالي رتبه عراق گسترش همكاري هاي دوجانبه و تامين امنيت منطقه اي مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
نخست وزير عراق سه شنبه شب در ديدار وزير اطلاعات كشورمان در بغداد از اخراج همه اعضاي گروهك تروريستي منافقين از خاك عراق در آينده نزديك خبر داد.
نوري مالكي، در ديدار حجت الاسلام والمسلمين مصلحي با تاكيد بر اين مطلب گفت: دولت به دنبال راهكاري براي اخراج كامل اعضاي اين گروهك تروريستي در زماني نزديك است زيرا اين گروهك اكنون به نگراني داخلي و منطقه اي تبديل شده است.
وي با اشاره به مسائل موجود در منطقه افزود: موضع ايران و عراق در قبال سوريه، موضعي كاملا يكسان است و معتقديم كه بحران سوريه تنها راه حل سياسي دارد و سرنوشت اين كشور بايد بدست مردم سوريه تعيين شود.
نوري مالكي در اين ديدار از وزير اطلاعات كشورمان خواست براي كمك به ايجاد امنيت پايدار و ارتقاي آن در عراق، همكاري هاي دوجانبه گسترش يابد.
حجت الاسلام والمسلمين مصلحي هم در اين ديدار با اعلام آمادگي در خصوص كمك به ثبات و امنيت در عراق گفت: جمهوري اسلامي ايران تجارب خود را به صورت تخصصي به دولت عراق منتقل خواهد كرد.
وزير اطلاعات كشورمان در اين ديدار اظهار داشت: قدرت گرفتن دولت مسلمان و شيعي عراق در كنار ساير كشورهاي شيعي منطقه باعث نفوذ و گسترش قدرت تشيع در منطقه و جهان شده است.
همچنين به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، روزنامه دولتي «الصباح» چاپ بغداد، سفر وزير اطلاعات جمهوري اسلامي ايران به عراق را نقطه عطفي در ايجاد توافق ميان تهران، بغداد براي ايجاد آرامش در منطقه توصيف كرد.
اين روزنامه نوشت: «حيدر مصلحي» در ديدار با مقام هاي عالي رتبه عراق همكاري هاي دوجانبه و تامين امنيت منطقه اي را مورد نقد و بررسي قرار داد.
به نوشته اين روزنامه مقام هاي عراقي هم در اين ديدار راه هاي جلوگيري از به هرج و مرج كشيده شدن اوضاع منطقه را مهمترين نكات گفت وگو با طرف ايراني اعلام كردند.
دفتر نخست وزير عراق با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: نوري مالكي در ديدار با حيدر مصلحي راه هاي مبارزه با تروريسم و چگونگي دور كردن خطر از كشورهاي منطقه را مورد نقد و بررسي قرار داد.
در اين اطلاعيه آمده است: همكاري مشترك براي جلوگيري از گسترش تروريسم در كل منطقه هم جزو نكته هاي مهم اين ديدار بوده است.
معاون رئيس جمهور عراق هم با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: «خضير خزاعي» در ديدار با حيدر مصلحي راه هاي گسترش همكاري هاي امنيتي دوجانبه را مورد نقد قرار داد.
در اين بيانيه آمده است: گسترش روابط ايران و عراق و تقويت آن جزو مهمترين اهداف دو كشور است.
رئيس مجلس عراق هم با صدور اطلاعيه اي، ديدار با وزير اطلاعات ايران را فرصتي مهم براي بررسي اوضاع منطقه دانست.
در اطلاعيه «اسامه نجيفي» آمده است: عراق از اوضاع جاري منطقه نگران است و تلاش دارد براي جلوگيري از به هرج و مرج كشيده شدن اوضاع منطقه سهيم شود.
رئيس مجلس عراق گفت: امنيت و ايجاد عدالت اجتماعي و سياسي در عراق فرصتي مناسب براي تامين امنيت منطقه است.
در اطلاعيه رياست مجلس عراق هم آمده است: وزير اطلاعات ايران هم آمادگي كامل تهران براي مشاركت در تامين امنيت منطقه اعلام و در عين حال نسبت به وجود توطئه هاي خارجي عليه كشورهاي اسلامي هشدار داده است.
گفتني است، ديدارهاي رسمي وزير اطلاعات كشورمان با مقام هاي عراقي در بغداد روز گذشته به پايان رسيد.
 


معاون وزير خارجه در ديدار با حسنين هيكل:

ايران به حمايت قاطع خود از محور مقاومت ادامه خواهد داد

معاون وزير خارجه كشورمان همزمان با برنامه ديدارهاي خود در مصر با «حسنين هيكل» نويسنده و انديشمند جهان عرب ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار حسنين هيكل ضمن بيان خاطرات خود از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و مقايسه سياست خارجي و پيشرفت هاي قابل توجه جمهوري اسلامي ايران، ديدگاه هاي خود را مبني بر ضرورت توقف خشونت در سوريه و تمركز بر راهكار سياسي تبيين كرد.
به گزارش ايسنا اين محقق و انديشمند جهان عرب روابط تهران و قاهره را مهم خواند.
امير عبداللهيان نيز در اين ملاقات با پاسخ به سؤالات هيكل درباره آخرين تحولات در سوريه و منطقه، تأكيد كرد كه تحولات منطقه ريشه در بيداري اسلامي مردم دارد و تحولات عميق تر از بهار عربي است.
وي افزود: وظيفه همه ما در حوزه سياسي و به ويژه وظيفه انديشمندان جهان اسلام و عرب توجه به حقوق مردم فلسطين و وحدت جهان اسلام و فهم دقيق توطئه ها عليه منطقه است.
معاون وزير خارجه كشورمان افزود: با همان قدرتي كه از لبنان در جنگ 33 روزه و از فلسطين مظلوم در جريان جنگ هاي 22 و 8 روزه عليه غزه حمايت كرديم، حمايت قاطع خود را از محور مقاومت نيز ادامه خواهيم داد و در اين راستا هر طرفي كه در مسير تضعيف سوريه گام بردارد، دچار خطاي راهبردي در فهم تحولات حاكم بر منطقه شده است.


 


در اجلاس اكوادور صورت گرفت

تاكيد گروه بين المجالس ايران بر حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه

هيئت ايراني در اجلاس بين المجالس در اكوادور تأكيد كرد هيچ حقي در منشور ملل متحد براي دخالت در امور داخلي كشورها، دولت ها و سازمان هاي بين المللي ديده نمي شود.
گروه بين المجالس جمهوري اسلامي ايران كه به منظور شركت در يكصدوبيست و هشتمين كنفرانس مجمع بين المجالس جهاني (IPU) به كيتو-اكوادور سفر كرده است در نشست منطقه اي گروه آسيا- اقيانوسيه متشكل از 30 كشور عضو اتحاديه بين المجالس با ارائه پيشنهادي خواستار حل و فصل بحران جاري در سوريه با استفاده از راه حل مسالمت آميز و توقف فعاليت هاي تروريستي در اين كشور شد.
در نشست اين گروه برخي كشورهاي ديگر عضو نيز با حمايت از پيشنهاد ايران در مورد سوريه، مشكل اين كشور را لاينحل ندانسته و خواستار حمايت اتحاديه بين المجالس از حل و فصل مسالمت آميز بحران در سوريه شدند.
مؤيد حسيني صدر، رئيس هيئت ايراني در اين نشست با اشاره به فعاليت تروريست ها در خاك سوريه عليه مردم بي پناه اين كشور گفت: موضوع سوريه هنوز به صورت يك مسئله مهم در جهان امروز بايد مورد توجه پارلمان هاي جهان قرار گيرد و اتحاديه بين المجالس در قالب ماده اضطراري پيشنهاد شده بايد از حل و فصل مسالمت آميز و بدون خونريزي بحران اين كشور حمايت كند.
همچنين بهروز نعمتي نماينده مردم اسدآباد در مجلس در كميته دموكراسي و حقوق بشر اتحاديه بين المجالس در خصوص استفاده از رسانه ها از جمله رسانه هاي اجتماعي در ارتقاي دموكراسي و مشاركت شهروندان سخنراني كرد.
وي درك تنوع فرهنگي، احترام به اديان و مذاهب گوناگون و پرهيز از نابردباري، نفرت، خشونت و خصومت را از جمله مباحث و موضوعات مهم حقوق بشري در جامعه امروز جهان دانست و گفت: رسانه ها جايگاه حائز اهميتي در اين رابطه داشته و مي توانند نقش مؤثري در گسترش گفت وگوي ميان مذاهب، فرهنگ ها و تمدن ها ايفا كنند.
در نشست زنان اتحاديه بين المجالس همچنين خانم حليمه عالي نماينده مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با نقش و جايگاه زنان در جمهوري اسلامي سخنراني كرد.
وي با اشاره به ظرفيت هاي قابل توجه از سوي زنان در فرآيند توسعه پايدار به بيان دستاوردهاي كشورمان در خصوص ارتقاي موقعيت سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي زنان در دوران پس از انقلاب پرداخت و گفت: جمهوري اسلامي ايران در طول حيات بيش از سه دهه اي خود تلاش ويژه اي را در جهت افزايش ميزان ايفاي نقش زنان در عرصه سياست، اجتماع و اقتصاد و فرهنگ انجام داده است.
مقداد نجف نژاد نايب رئيس شوراي بين المجالس كشورمان در كميته صلح و امنيت بين الملل نيز پيرامون موضوع مسئوليت حمايت از جان غيرنظاميان به برخي نگراني هاي موجود در اين خصوص اشاره كرد و گفت: دفاع از مردم در برابر چهار جرم بزرگ يعني جنايات جنگي، پاك سازي قومي، نسل كشي و جنايت عليه بشريت وظيفه ذاتي و اصلي يك دولت است و مداخله بايد به صورت موردي و از طريق سازمان ملل متحد صورت گيرد.
 


اقامه نماز جمعه تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني

مراسم اين هفته نماز جمعه تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني در دانشگاه تهران بر پا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد نماز جمعه، اين مراسم از ساعت 55/11 با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد و مرثيه سرايي به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) آغاز مي شود و سپس پيش از خطبه ها دكتر محمدحسن طريقت منفرد وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سخنراني خواهند كرد. در پايان نيز نماز جمعه به امامت آيت الله امامي كاشاني اقامه خواهد شد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ حضرت رسول اكرم(ص) مي فرمايند: هر وقت بهار را ديديد بسيار از قيامت ياد كنيد.
خوش آن دمي كه بهاران قرارمان باشد
ظهور مهدي زهرا بهارمان باشد
اللهم عجل لوليك الفرج
9772---0912
¤ از آنجا كه سال جديد يعني سال 92 از سوي رهبرمعظم انقلاب سال حماسه سياسي واقتصادي نامگذاري شده بديهي است كه حضور مردم در انتخابات رياست جمهوري آن هم بصورت چشمگير و خيره كننده بزرگترين مصداق حماسه سياسي خواهد بود. انشاءالله.
6263---0938
¤ ديدار حجت الاسلام مصلحي وزير محترم اطلاعات با مقامات امنيتي و اطلاعاتي عراق مي تواند مقدمه و سرآغاز انتقال تجربيات كشورمان در مقابله با توطئه هاي داخلي و خارجي به اين كشور مسلمان و همسايه باشد كه چندين سال متمادي است قرباني تروريست هاي مزدور و بي دين شده و رنج مي برد.
6263---0938
¤ نامگذاري سال 92 به سال حماسه سياسي و اقتصادي مشابهت زيادي با اين جمله معروف شهيد آيت الله مدرس دارد كه مي فرمودند: سياست ما عين ديانت ما و ديانت ما عين سياست ما است.
6263---0938
¤ اي كاش آقاي احمدي نژاد رياست محترم جمهوري بجاي هدر دادن بيت المال در برپايي جشن هاي بهار اين بودجه را صرف حل مشكلات مردم فقير كشور مي كرد.
4511---0919
¤ در شهرستان اهواز در طرح نوروزي توزيع سيب و پرتقال شاهديم كه اين پرتقال ها را به قيمت آزاد به فروش مي رسانند و بجاي آنها پرتقال و سيب درجه 2 عرضه مي كنند. چرا دولت برخورد مناسبي نمي كند؟
1908---0916
¤ شروع سال جديد را به تمام هم وطنان در سراسر كشور تبريك عرض مي كنم اميدوارم تكرار زنده شدن طبيعت مرده باعث تفكر و تأمل عميق و دائم در رستاخيز جهان يعني آخرت بشود به يقين بهار بهترين فرصت بي نظير براي تقويت ايمان به اصل معاد است.
6263---0938
¤ شايسته نبود در آغاز سالي كه سال حماسه سياسي و اقتصادي نامگذاري شده شاهد بيش از دو هفته تعطيلي در كشور باشيم.
0656---0937
¤ واكنش مسئولين وزارت خارجه كشورمان به موضوع واگذاري كرسي سوريه در اجلاس سران اتحاديه عرب به حدي نرم و غيرمؤثر بود كه اگر سكوت مي كردند چندان تفاوتي نداشت.
8853---0912
¤ طرح فعاليت هاي فرهنگي و اسلامي در جوار مطهر امام زادگان كشور در ايام نوروز از اقدام هاي مفيد و سازنده براي فرهنگ سازي و مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان عليه نظام اسلامي بود. وظيفه خود مي دانم از دست اندركاران اين طرح و برنامه تشكر و قدرداني بكنم.
6263----0938
¤ در اكثر روستاهاي استان گيلان در شمال كشور زباله ها جمع آوري نمي شود بلكه آنها را پشت خانه ها تلنبار مي كنند. با توجه به توريستي بودن اين استان مشاهده اين وضعيت غيربهداشتي واقعاً آزاردهنده است. چرا محيط زيست واكنش نشان نمي دهد و از مسئولين بهداشت منطقه اعتراضي ديده نمي شود؟
3665---0912
¤ صاحب نظران شرح قضا را ننوشتند
اندوه دل امت ما را ننوشتند
با ديدن دل هاي پر از خون شهيدان
شرح دل خون شهدا را ننوشتند
1480---0938
¤ اصفهاني ها كم شدن آب زاينده رود را ناشي از برداشت اضافي استان بالا دست خود يعني چهارمحال و بختياري مي دانند در حالي كه قضيه چيز ديگري است و آن اينكه بخش مهمي از اين آب در ناحيه لنجان بين چهار محال و بختياري و اصفهان توسط مراكز صنعتي و اراضي كشاورزي واقع در منطقه به مصرف مي رسد. البته خشكسالي و كاهش باران نيز بي تأثير نبوده است.
7902---0919
¤ ظاهراً قيمت نان در شهرهاي شمالي كشور كمتر از قيمت نان در تهران است ديده شد كه برخي نانوايي هاي اين شهرها از كميت وكيفيت نان زدند تا از نانوايي هاي تهران عقب نباشند ولي توجه ندارند كه اين كار آنان زرنگي نيست چون مرتكب فعل حرام شده اند و بايد در روز قيامت پاسخگو باشند.
7902---0919
¤ برخي مدارس غيردولتي به جزيره اي دست نيافتني تبديل شده اند. پس فلسفه بازرسي هاي وزارت آموزش و پرورش براي چيست؟
7458---0912
¤ اگر ورزش دختران در ميادين خارجي در حضور مردان بيگانه اشكال شرعي ندارد چرا اين مسابقات را از تلويزيون براي هم وطنان خودمان پخش نمي كنند. مشكل در كجا است؟
7934---0930
¤ افرادي بي كفايت با تباني مهندسين ناظر و غفلت شهرداري ساختمان هاي چندين طبقه فاقد مقاومت ساخته و تحويل مردم مي دهند. در اين بين مسئول سرمايه و جان مردم كه ناديده گرفته مي شود كيست؟
8949---0912
¤ مردم روستاي روشك از توابع بخش مركزي قاين همچنان چشم انتظار شبكه آبرساني هستند.
5255---0915
¤ مردم شهرستان هاي بهبهان و جهرم علي رغم برخورداري از رفاه و داشتن اتومبيل براي تردد روزانه از موتورسيكلت استفاده مي كنند. ضرورت دارد از سوي روزنامه ها و مطبوعات در اين مورد گزارشي تهيه و منعكس بشود.
8858---0919
¤ با نهايت تأسف پوشيدن لباس هاي نامناسب كه مظهر بدحجابي است به برخي مجريان خانم در رسانه ملي كشور سرايت كرده و بدين وسيله تبليغ نيز مي شود. از مسئولين تصميم گير در صداوسيما درخواست دقت و حساسيت بيشتر در اين مورد داريم.
6263---0938
 


روسياهي خانم وزير خارجه به شهادت آقاي سخنگو(خبر ويژه)

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ادعا كرد: ما دنبال به زانو درآوردن ايران نيستيم.
آلن اير در مصاحبه با دويچه وله گفت: رهبر جمهوري اسلامي ايران سخناني گفته اند در مورد دشمني آمريكا، اينكه مثلا ما مي خواهيم ايران را به زانو درآوريم و ايران خودش را تسليم كند، اين طور نيست. ما فقط دنبال آن هستيم كه ايران مثل تمام كشورهاي عضو ان پي تي (پيمان نامه منع گسترش سلاح هاي هسته اي) در مورد برنامه هسته اي اش به وظيفه اش عمل كند. يعني پاي حرفش بايستد. ما دنبال تسليم يا تعظيم ايران نيستيم.
اير اضافه كرد: برخي در ايران مي گويند و ادعا مي كنند كه مثلا ما مي خواهيم اراده مان را بر ايران تحميل كنيم، اين طور نيست، اينكه مذاكره نيست. مذاكره همان بده و بستان است و هر دو طرف مواضع خود را دارند، ولي مذاكره معنايش اين است كه تبادل نظر و مصالحه شود. از اين نظر ما آماده ايم با ايران مذاكره كنيم.
اين اظهارات درحالي است كه سال گذشته هيلاري كلينتون وزير خارجه وقت آمريكا به همراه برخي مقامات وزارت خزانه داري اين كشور مكررا در اظهاراتي اعلام كردند تحريم هاي فلج كننده و گزنده را براي به زانو درآوردن ايران اعمال مي كنند.
درباره فراز آخر سخنان آلن اير نيز گفتني است كه مقامات آمريكايي بارها توافق قريب الوقوع ايران با گروه 1+5 را در آخرين روزها به هم زده و تحت فشار لابي صهيونيستي زير تعهدات خود زده اند. اين درحالي است كه ايران فرمول و چارچوب مشخصي براي اعتمادسازي دوطرفه در زمينه چالش هسته اي ارائه كرده و آژانس نيز با وجود بيشترين بازرسي ها از تاسيسات هسته اي ايران، كمترين انحرافي گزارش نكرده است.
عقب نشيني سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از اظهارات مكرر سال گذشته مقامات اين كشور درباره تحريم هاي فلج كننده و گزنده به يك معنا اعتراف به ناكارآمدي اين سياست خصمانه آشكار نيز هست.
 


قانون اساسي ايران راه تائيد صلاحيت مشايي را بسته است (خبر ويژه)

«آيا شوراي نگهبان صلاحيت كسي را كه با حكم رهبر عالي ايران فاقد شايستگي معاونت رئيس جمهور اعلام شد، تأييد مي كند؟ هرگز!»
روزنامه آلماني هندلزبلات ضمن انتشار اين تحليل نوشت: احمدي نژاد مي خواهد مشاورش اسفنديار رحيم مشايي را هر طور كه شده به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري در ژوئن از مانع شوراي نگهبان رد كند.مشايي از مدتها پيش مشاور نزديك احمدي نژاد است و دخترش با پسر رئيس جمهور ازدواج كرده است. احمدي نژاد براي اينكه مشايي را در فهرست نامزدهاي رياست جمهوري بياورد بايد به چيزي برسد كه تاكنون نتوانسته است؛ پيروز شدن در رويارويي با حافظان جمهوري اسلامي.
اين روزنامه با بيان اينكه تحليل گران در مجموع بخت مشايي براي تأييد صلاحيت را خيلي كم مي دانند، نوشت: احمدي نژاد از سالها پيش مي كوشد مشايي را به عنوان جانشين احتمالي خود مطرح كند و اكنون ظاهراً نمي خواهد از نامزد ديگري حمايت كند كه كمتر مورد مناقشه باشد. وي اخيراً خيلي جاها با مشايي ظاهر شده تا شوراي نگهبان را قانع كند كه فرد محبوبش بيش از حد سرشناس است كه بتوان او را رد كرد(!) ... اما او در گذشته در اين هدف ناموفق بود. وي در سال 2009 مشايي را معاون اول خود كرد اما بعد بايد به توصيه رهبري از او فاصله مي گرفت. ظاهراً مشايي به احمدي نژاد در اختلاف نظرش با رهبري در سال 2011 بر سر وزير اطلاعات مشاوره مي داده است. رئيس جمهور يازده روز از كار دست كشيد در نهايت اما كوتاه آمد.
در همين حال وبسايت راديو زمانه در تحليلي خاطرنشان كرد: احمدي نژاد مطمئن است كه مشايي توسط شوراي نگهبان ردصلاحيت خواهد شد. اين فقط و فقط خواست اصولگرايان و شوراي نگهبان نيست، مطالبه مراجع تقليد و فقيهان هم هست كه او را اسلام ستيز و روحانيت ستيز به شمار مي آورند. مطابق اصل 115 قانون اساسي، «رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي انتخاب شود كه واجد شرايط زير باشند؛ ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور». به طور طبيعي شوراي نگهبان مشايي را «رجل مذهبي» و «معتقد به مباني جمهوري اسلامي» به شمار نمي آورد. آيت الله يزدي و آيت الله جنتي چندين بار گفته اند كه او را رد صلاحيت خواهند كرد.
راديو زمانه درباره احتمال برخي چالش ها نظير تهديد به استعفا يا مقابله با برگزاري انتخابات و يا بركنار كردن وزير كشور از سوي احمدي نژاد نوشت: وزير كشور در صورت بركناري مي تواند مانند ماجراي وزير اطلاعات با حكم حكومتي ابقا شود. اگر هم بگويند انتخابات را برگزار نخواهند كرد، بعيد است استانداران و فرمانداران روي اسب باخته شرط بندي كنند. حتي در صورت استعفاي رئيس جمهور مطابق اصل 131 قانون اساسي، «معاون اول رئيس جمهور با موافقت رهبري اختيارات و مسئوليت هاي وي را برعهده مي گيرد و شورائي متشكل از رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه و معاون اول رئيس جمهور موظف است ترتيبي دهد كه حداكثر ظرف مدت پنجاه روز رئيس جمهور جديد انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و يا امور ديگري كه مانع انجام وظايف وي گردد و نيز در صورتي كه رئيس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبري فرد ديگري را به جاي او منصوب مي كند.» بدين ترتيب، مي تواند انتخابات را در موعد مقرر 24/3/92 برگزار كند. حتي مطابق قانون اساسي مي تواند زمان برگزاري انتخابات را عقب بيندازد.
اين وب سايت وابسته به اپوزيسيون خارج كشور كه چند بار از برخي عملكردهاي حلقه انحرافي جانبداري كرده، تصريح مي كند: پيش فرض اصولگرايان اين است كه جريان مذكور فاقد نيروهاي اجتماعي سياسي است كه براي او به خيابان بريزند. اقشار محروم با وجود توزيع يارانه نقدي، مقلد روحانيت و رهبري هستند.
راديو زمانه اين را هم نوشته كه «وضعيت احمدي نژاد جشن عروسي هاشمي رفسنجاني است. ساختارشكنان نيز خشنود هستند كه فردي پيدا شده كه دائماً بالايي ها را بر هم مي ريزد و به نظام صدمه مي زند اما فراموش نكنيم كه خواستن يك چيز است و توانستن چيزي ديگر».
 


الشرق الاوسط: انقلاب خميني زلزله عاطفي - سياسي در جهان برپا كرد(خبر ويژه)

يك نشريه سعودي تصريح كرد زلزله انقلاب اسلامي ايران، منطقه و جهان را درنورديده است.
روزنامه الشرق الاوسط، مصلحت كشورهاي حاشيه خليج فارس را گفت وگو و تفاهم با ايران دانست و نوشت: تنش در روابط ايران و كشورهاي عربي حاشيه خليج [فارس] و حتي كشورهاي غير مشرف بر اين حوض آبي جوشان زاييده امروز و امشب نيست. آنگاه كه رهبر ديني مشهور ايراني آيت الله العظمي روح الله الموسوي الخميني با رهبري خيزش مردمي و اعتراضات رسانه اي موفق به فروپاشي تخت شاهي و جايگزين كردن آن با حكومت ديني شد. اين اتفاق در سال 1979 رخ داد.
اين روزنامه سعودي تصريح كرد: موفقيت در سرنگوني شاه منجر به زلزله سياسي- عاطفي نه تنها در منطقه، بلكه در سراسر جهان شد. وضعيت عاطفي مذكور شبيه همدردي ملت هاي عربي و جهان با خيزش هاي عربي در دسامبر 2010 (پس از اينكه بوعزيزي جوان سبزي فروش تونسي نام خود را در تاريخ منطقه ثبت كرد) بود.
الشرق الاوسط مي نويسد: زلزله ايراني محدود به جانب احساسي ملت ها و تمايل شان به الگوبرداري از انقلابي كه خود را به عنوان انقلاب انقلاب ها معرفي كرد- جايي كه برخي فلاسفه غرب مانند ميشل فوكو فرانسوي با آن همنوايي كردند- نشد، بلكه در عالم واقع و بيش از همه در عراق و كشورهاي حاشيه خليج [فارس]، نيز صورت عملي پيدا كرد. منطقه شاهد ازدياد و گسترش حركات سياسي راديكال من جمله جنبش هاي شيعي شد. حركت انقلاب اسلامي به رهبري آيت الله خميني سوخت و انرژي حركات و احزاب منطقه مانند الدعوه و حزب الله شد. كشورهاي خليج [فارس] نيز از اين آتش، چه مستقيماً از جانب دولت هاي ايران در سال هاي اوايل انقلاب و چه از جانب جريان هاي داخلي مورد حمايت انقلاب ايران، بي نصيب نماندند.
الشرق الاوسط در پايان مي نويسد: ايران كشوري بزرگ با تاريخي ريشه دار و فرهنگي عظيم در منطقه و هم چنين داراي وزن و اعتباري مهم در بازار سوخت جهاني است. در نتيجه گفتگو و تفاهم با آن حتمي و گريزناپذير است، نه فقط به دلايل اخلاقي كه به مصلحت همه كشورها در دو كرانه خليج [فارس] است.
 


آسوشيتدپرس: ايران بزرگ ترين چالش اوباماست(خبر ويژه)

حل بن بست هسته اي ايران بزرگترين چالش پيش روي باراك اوباماست.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با تأكيد بر اين مطلب نوشت: ايران، اولويت امسال اوباماست.
اين خبرگزاري خاطرنشان مي كند: اكراه رئيس جمهور آمريكا نسبت به اعطاي كمك نظامي به مخالفان بشار اسد، به اعتقاد برخي تحليلگران سياسي، در چند عامل ريشه دارد كه يكي از آنها فعاليت هاي هسته اي ايران است. اگر آمريكا به مخالفان اسد كمك نظامي كند، بعيد است كه تهران حاضر باشد در فعاليت هاي خود تجديدنظر كند.
از سوي ديگر از آنجا كه روسيه هم به دولت بشار اسد كمك نظامي مي كند، بعيد به نظر مي رسد كه واشنگتن بخواهد رابطه دوستانه خود را با مسكو به خطر اندازد؛ به ويژه از آن روي كه روسيه عضو گروه كشورهاي 1+5 هم هست و آمريكا به هر حال به كمك روسيه براي بازداشتن ايران از دستيابي به سلاح هسته اي اميدوار است.
آسوشيتدپرس اضافه مي كند: بسياري از ديپلمات ها، كارشناسان سياسي، و مقام هاي پيشين دولت اوباما، برآنند كه دست كم فعلاً، كاخ سفيد اولويت خود را انتخاب كرده، و ميان كمك به مخالفان دولت سوريه و بازداشتن ايران از دست يافتن به سلاح هسته اي، دومي را برگزيده است.
جيمز جفري، سفير بازنشسته آمريكا در بغداد كه سال گذشته در عراق خدمت كرده است، به خبرنگار آسوشيتدپرس گفت حل بن بست اتمي ايران بزرگترين چالش پيش روي دولت اوباما در سال جاري است، و احتمال اتخاذ تصميم در خصوص سوريه و ديگر مسائل مهم منطقه نيز در اين قالب بررسي خواهد شد.
برخي محافل رسانه اي ديگر آمريكا معتقدند فشار بر سوريه بخشي از پروژه فشار بر ايران از جمله در چالش هسته اي است.
 


اكونوميست: ايران با موفقيت تحريم ها را دور مي زند(خبر ويژه)

يك نشريه انگليسي در گزارشي نوشت ايران همچنان با موفقيت تحريم ها را دور مي زند.
اكونوميست در گزارشي تصريح كرد: تجار و موسسات بازرگاني و اقتصادي ايران به مبارزه براي بقا عادت دارند. ايران از سال 1979 به اشكال و درجات گوناگون هميشه با مشكل تحريم هاي خارجي دست و پنجه نرم كرده است. بخش زيادي از قطعات يدكي خطوط هوايي مسافربري ايران در تمام اين مدت از بازار سياه خريداري و تامين شده است. درنهايت مي توان هر كالايي را در مقابل پرداخت بهاي روز آن در بازار ايران پيدا كرد. امير، مدير يك شركت حفاري و معادن مي گويد كه براي خريد پيشرفته ترين فناوري و تجهيزات مورد نياز شركت خود به طور مستمر با فروشندگان اين نوع كالاها كه شركت هاي بريتانيايي و آلماني هستند در تركيه ديدار و معامله مي كند.
امير مي گويد: «شركت هاي خارجي از معامله با ايران مي ترسند ولي درنهايت آنها هم تاجر و كاسب اند. شركت هاي اروپايي محموله هاي ما را به دوبي مي فرستند همراه با مداركي كه نشان مي دهد مقصد نهايي آنها دوبي است. در دوبي با پرداخت 3 تا 5 درصد حق دلالي و كميسيون به واسطه ها اين محموله ها را براي ما به بندرعباس مي فرستند.»
اين نشريه افزود: امير از واسطه هاي ايراني كه در كشورهايي مانند آفريقاي جنوبي و يا مالزي حساب بانكي دارند استفاده مي كند و از طريق آنها مبالغ لازم را به حساب بانكي طرف هاي معامله خود در بانك هاي اروپايي واريز مي كند.
اين نشريه انگليسي همچنين از خود كسي كه او را مدير يك شركت كشتيراني ايراني معرفي كرده نوشت: شركت هاي ايراني با اقدامات پيچيده، تحريم ها را دور مي زنند.
 


هاشمي به هاشمي جديد مايل تر است تا خاتمي(خبر ويژه)

مشاور هاشمي رفسنجاني مي گويد حسن روحاني مي تواند هاشمي جديد باشد.
علي عسكري با بيان اينكه هاشمي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم كانديدا نمي شود، گفت: آقاي هاشمي در جلسه پايان سال خود با نمايندگان ادوار مجلس تاكيد كردند در انتخابات پيش رو كانديدا نمي شوند.
عسكري تاكيد كرد: خاتمي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم كانديدا نمي شود و علي رغم گشايشي كه با فرمايشات رهبري براي اصلاح طلبان حاصل شده اما برخي از سران اصلاح طلب كه در مشهد حضور داشتند به جمع بندي رسيدند كه خاتمي نامزد نخواهد شد. در واقع اين طيف به دنبال دو راه حل براي حضور هستند اول اينكه از فردي مثل عارف حمايت كنند دوم اينكه فردي كه سابقه اصولگرايي به شكل كارآمد دارد و انديشه فراجناحي دارد و براي اصلاح طلبان نيز حرمت قائل است را مورد حمايت قرار دهند بنابراين اكنون قضاوت درباره تصميم اصلاح طلبان زود است.
وي در مصاحبه با آريا گفت؛ از آن جا كه آقاي خاتمي موانعي را پيش روي خود مي بيند و با توجه به آينده نگري و شم سياسي كه ايشان دارند شرايط را مي سنجند بنابراين آقاي خاتمي پيش بيني مي كند با موانعي چون شوراي نگهبان مواجه خواهد شد.
عسكري درباره حمايت هاشمي از كانديداتوري خاتمي گفت: اصلاح طلبان در ديداري كه با آقاي هاشمي داشتند خواستار كانديداتوري ايشان در انتخابات رياست جمهوري پيش رو بودند اما آقاي هاشمي تاكيد كردند كانديداي شما مي تواند آقاي خاتمي باشد البته در اين جلسه موانع پيش روي آقاي خاتمي هم مورد توجه قرار گرفت در نتيجه به نظر مي رسد اگر آقاي هاشمي كانديدا نشود كه نخواهد شد سعي خواهند كرد افكار نخبگان و چهره هاي مقبول و محبوب جامعه را به نفع «هاشمي جديد» توجيه كند.
وي افزود: در واقع تحليلي كه آقاي هاشمي به اصلاح طلبان دادند گوياي اين واقعيت بود كه شانسي براي رئيس جمهور شدن آقاي خاتمي قائل نيستند البته همانطور كه آقاي هاشمي مطرح كردند ايشان يك راه كم هزينه انتخاب خواهند كرد يعني خودشان كانديدا نمي شوند اما براي برگزاري انتخابات شكوهمند هر تلاشي لازم باشد انجام خواهند داد بنابراين بنده اينگونه ارزيابي مي كنم كه آقاي هاشمي درصدد خلق يك هاشمي جديد است.
وي گفت: ضرورتي ندارد هاشمي جديد از بين اصلاح طلبان باشد زيرا اين طيف كانديدايي شاخص تر از خاتمي ندارد و تنها چهره شاخص اصلاح طلبان عارف است كه توانمندي لازم را براي هاشمي شدن ندارد بنابراين بنده معتقدم دكتر حسن روحاني مي تواند در نقش هاشمي جديد ايفاي نقش كند.
 


رئيس سازمان سنجش آموزش كشور:

ظرفيت پذيرش آزمون دكتري 13 هزار نفر است

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور، ظرفيت پذيرش دانشجو در آزمون دكتري نيمه متمركز سال 1392 را بين 12 تا 13 هزار نفر اعلام كرد.
«ابراهيم خدايي» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور، ظرفيت هاي خود براي پذيرش دانشجوي دكتري را اعلام كرده اند كه اين ظرفيت ها توسط دفتر گسترش آموزش عالي در مرحله بررسي است كه بعد از نهايي شدن به سازمان سنجش اعلام خواهد شد. وي افزود: كارنامه اوليه شركت كنندگان در آزمون دكتري سال 92 در هفته آخر فروردين ماه امسال بر روي سايت اينترنتي سازمان سنجش قرار مي گيرد كه در جريان آن، افراد مجاز به انتخاب رشته معرفي خواهند شد. خدايي خاطر نشان كرد: داوطلباني كه پس از انتشار نتايج اوليه، مجاز به انتخاب رشته شناخته مي شوند مي توانند حداكثر 50كد رشته محل را از ميان كد رشته محل هاي تحصيلي رشته امتحاني مربوطه انتخاب و آنها را به ترتيب اولويت علاقه خود در فرم انتخاب رشته اينترنتي درج كنند.در آزمون دوره دكتري (PHD) نيمه متمركز امسال 217 هزار و 827 داوطلب ثبت نام كردند كه 176 هزار و 185 نفر از آنها در جلسه امتحان حاضر شدند. نتايج نهايي آزمون دكتري نيمه متمركز سال 92 در شهريورماه اعلام خواهد شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10