(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 15 فروردین 1392 - شماره 20456

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
استقبال نمايندگان مجلس
از پيشنهاد رفراندوم در جمهوري آذربايجان
در مكتب امام
در شمال غرب مشهد صورت گرفت
بهره برداري از سد ارداك توسط رئيس جمهور
بصيرت، راه نجات از دام شياطين (1)
سريال «پايتخت2» با استقبال مخاطبان روبرو شد
سلطانيه: برنامه هسته اي ايران عاقبتي خوش دارد
سخنگوي كميسيون قضايي مجلس:
ديپلمات مست عربستاني بايد در ايران محاكمه شود
رئيس شرق شناسي آكادمي علوم ملي ارمنستان:
سياست هاي ايران همواره باعث تعادل در منطقه شده است
بايد كاري كرد...
تيم مذاكره كننده ايران با 1+5 راهي آلماتي شد
روزنامه فرانسوي لوفيگارو:
اسرائيل عامل ترور سردار شاطري است


كوتاه از انتخابات

آغاز ثبت نام داوطلبان نمايندگي
مجلس خبرگان رهبري
داوطلبان نمايندگي انتخابات ميان دوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري از امروز به مدت هفت روز مي توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
داوطلبان نمايندگي انتخابات ميان دوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان مي توانند شخصا يا بوسيله نماينده خود كه كتبا معرفي شده باشد از امروز تا پايان وقت اداري روز چهارشنبه 21 فروردين جمعا به مدت هفت روز در ساعات اداري به فرمانداري مركز حوزه انتخابيه يا وزارت كشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عكس دار، چهار نسخه تصوير كليه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عكس 4*6، ضمن تكميل پرسشنامه اعلام داوطلبي نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
حكميت جامعه مدرسين
بر ائتلاف اصولگرايان
نماينده ولي فقيه در گيلان اعلام كرد جامعه مدرسين بر ائتلاف اصولگرايان حكميت مي كند.
آيت الله زين العابدين قرباني به ائتلاف 1+2 اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و يادآور شد: كانديداي چهارمي نيز در حال اضافه شدن به ائتلاف مذكور است و اين امر بسيار منطقي و اصولي محسوب مي شود.
وي افزود: معتقدم بيش از 60درصد آراي انتخابات رياست جمهوري توسط اصولگرايان كسب مي شود.قرباني با بيان اينكه مردم از اسلام، ولايت فقيه و روحانيت پيروي مي كنند، تصريح كرد: پرداخت يارانه و واگذاري بعضي از پست ها به افراد در كسب آراي انتخابات رياست جمهوري اثرگذار نيست و مردم رهبر معظم انقلاب و اسلام را باور دارند.
لزوم تشكيل دولت كاردان
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان تاكيد كرد در انتخابات رياست جمهوري خرداد 92 بايد دولت كاردان و تابع ولايت فقيه انتخاب شود.
علي اكبر ولايتي در همايش حوزه و بيداري اسلامي در محل دانشگاه علوم اسلامي رضوي مشهد اظهار كرد: انتخابات مسئله اي مهم است و در واقع مي توان گفت در شرايط فعلي ضرورت بيشتري براي اثبات تكليف بيشتر وجود دارد.وي افزود: شايد هيچگاه نظير حال براي اثبات تكليف نسبت به نظام و آرمان هاي نظام اسلامي ضرورت نداشتيم و بايد همه تلاش خود را در عرصه انتخابات براي به تحقق رساندن حماسه سياسي بكنيم.ولايتي ادامه داد: هر فرد مي تواند در اين مسئله كارگشا باشد و به نوعي مي توان گفت براي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي و روي كار آمدن دولت كاردان و تابع ولايت فقيه بايد احساس مسئوليت و تكليف كنيم.
مشاركت قابل توجه مردم
در انتخابات آينده
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه با بيان اينكه حضور 70 درصدي مردم در انتخابات آينده حتمي است، تاكيد كرد: انتخابات در ايران همواره با رعايت استانداردهاي بين المللي برگزار مي شود.
غلام علي دهقان درباره برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال 92 گفت: تجربه برگزاري انتخابات در 34 سال پس از انقلاب اسلامي نشان مي دهد مردم ايران همواره در انتخابات مشاركت خوب و قابل توجهي داشته اند كه به طور حتم اين روند در انتخابات آينده نيز شكل خواهد گرفت.وي افزود: با توجه به مشاركت فوق العاده مردم در انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه سال 1390، تمامي جريانات و تشكل هاي سياسي در انتخابات پيش رو نيز با جديت تمام وارد عمل خواهند شد و هيچ گاه نمي توان انتظار داشت مردم در اين عرصه حضور كمرنگي داشته باشند.
قانون احزاب تا برگزاري انتخابات
نهايي مي شود
سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور از ادامه بررسي قانون احزاب در جلسه هفته آتي اين كميسيون خبر داد و گفت: اميدواريم بررسي قانون احزاب تا زمان برگزاري انتخابات به نتيجه برسد.
دخيل عباس زارع زاده با بيان اينكه تاكنون حدود 15 بند از اين قانون به تصويب رسيده است كه ارتباط مستقيمي با انتخابات دارد، اظهار كرد: اميدواريم ساير مواردي كه باقي مانده نيز سريع تر مورد بررسي قرار گيرد.كميسيون شوراها و امور داخلي كشور پيش از اين در جلسات خود ضمن بررسي مواد اين قانون در آخرين رسيدگي خود ديوان عدالت اداري را مرجع رسيدگي به شكايت احزاب معرفي كرده است.
نشست رسانه اي نامزدها
برخي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري قصد دارند با برگزاري نشست هاي رسانه اي جديت خود را براي كانديداتوري نشان دهند.
در همين رابطه، نشست خبري محمدرضا باهنر، عضو ائتلاف اكثريت اصولگرايان امروز در دفتر جامعه اسلامي مهندسين برگزار مي شود.همچنين نشست خبري محمد سعيدي كيا روز يكشنبه هفته آينده در محل خيريه امام صادق با موضوع انتخابات برگزار مي شود.
منوچهر متكي، عضو ائتلاف اكثريت اصولگرايان نيز امروز در مسجد ولي عصر بابل سخنراني مي كند.
داستان اجماع در جبهه اصلاح طلبان
عضو شوراي هماهنگي اصلاحات اجماع اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري را امري بسيار مهم دانست كه بايد حتما صورت پذيرد اما اجماع بر روي عارف را كار بسيار سختي ارزيابي كرد.
احمد حكيمي پور با اشاره به وضعيت اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار كرد: براي ما دولت، ائتلاف سه گانه، جبهه پايداري و مابقي جريانات و جناح هاي اصولگرايي، اصولگرا هستند و هيچ فرقي با هم ندارند و همه اينها را رقيبان اصلاحات مي دانيم.وي جريان اصلاحات را يك جريان قانوني و معتقد به نظام حقوقي جمهوري اسلامي قلمداد كرد و گفت: اين جريان با هر جنبش و حزبي كه مشي ساختارشكن و برانداز داشته باشد چه در داخل و چه خارج از كشور مرزبندي خواهد كرد.
 


استقبال نمايندگان مجلس

از پيشنهاد رفراندوم در جمهوري آذربايجان

سرويس سياسي-
در پي يادداشت ديروز مدير مسئول كيهان در باره همايش ضد ايراني در باكو و پيشنهاد برگزاري رفراندوم الحاق جمهوري آذربايجان به ايران، تعدادي از نمايندگان مجلس تأكيدكردند: آذربايجان براساس قراردادي كه ديگر اعتبار ندارد از ايران جدا شده و بايد به خاك وطن بازگردد.
نادر قاضي پور نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با كيهان اظهار داشت: كشور تازه آزاد شده از بلوك شرق و پناه برده به دامان غرب نمي تواند عليه ايران اسلامي كه همواره مستقل و آزاد بوده توطئه كند.
وي با بيان اينكه آذربايجان براساس قراردادي كه ديگر اعتبار ندارد به شوروي واگذار شده بود و امروز ديگر زمان آن قرارداد گذشته تصريح كرد آذربايجان بايد به خاك ايران بازگردد.
رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان غربي به سران باكو اخطار داد كه دست از كارهاي كثيف و ضد ايراني خود بردارند چرا كه ملت ايران و همچنين مردم آذري زبان ايران ولايتمدار، ديندار و علاقه مند به كشورشان هستند.
وي همچنين با اشاره به قراردادهاي متعدد دولت وابسته آذربايجان با رژيم صهيونيستي گفت: مردم مسلمان آذربايجان مي توانند در يك رفراندوم براي الحاق به خاك وطن اظهار نظر كنند.
قاضي پور افزود: اين اطمينان وجود دارد كه اگر رفراندوم برگزار شود 99درصد مردم ايالت نخجوان براي بازگشت به خاك ايران راي مثبت مي دهند.
عباس فلاحي باباجان نماينده اهر نيز در گفت و گو با كيهان اظهار داشت: از لحاظ تاريخي آذربايجان شوروي پيكره جدا شده از آذربايجان ايران است، از لحاظ تمدني نيز امر مسلمي است كه آذربايجان وابسته به ايران است كه سابقه تمدني ديرينه و چند هزار ساله دارد.
وي با اشاره به تركيب جمعيتي آذري زبان هاي ايران و كشور آذربايجان گفت: از اين نظر نيز اگر قرار به الحاق باشد آذربايجان [ شوروي سابق] بايد به ايران اسلامي كه از لحاظ ژئو استراتژيك و اقتصادي داراي اعتبار و اهميت بالا است ملحق شود.
فلاحي ادامه داد: از سوي ديگر دولت آذربايجان از همه نظر وابسته به دولتهاي استعمارگر است و حتي نمي تواند خود را اداره كند و حال چگونه مي خواهد بخشي از خاك ايران اسلامي را با توطئه از نظام اسلامي جدا و به خود منظم سازد.
نماينده اهر گفت: ايران داراي ثروت ملي بيكران و استقلال اقتصادي است و اگر آذربايجان به خاك وطن بازگردد مي تواند آن رانيز اداره كند ولي دولت آذربايجان كه نمي تواند از خاك خود در مقابل حمله و تجاوز كشور همسايه دفاع كند چگونه پا از گليم خود درازتر مي كند.
وي ادامه داد: در طول دفاع مقدس بيش از 40 كشور به ايران حمله كردند و يا با عراق همكاري نمودند ولي ميليمتري از خاك وطن جدا نشد از سوي ديگر آذربايجان حتي نتوانست در مقابل حمله يك كشور بخشي از خاك خود را حفظ كند، آنها اگر ادعا دارند خود را حفظ كنند.
جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با كيهان اظهار داشت: اگر قرار بر ادعاي حاكميت ارضي باشد ايران اسلامي در اين زمينه اولي تر است چرا كه آذربايجان از ايران جدا شده و بايد به خاك وطن بازگردد.
وي ادامه داد: ما با اين نوع اقداماتي كه در آذربايجان صورت مي گيرد آشنا هستيم اين اقدامات خارج از پازل طراحي شده از سوي محافل صهيونيستي نيست، دولت آذربايجان يك مجري صرف سياست هاي ديكته شده از سوي اين محافل است.
جهانگيرزاده در بخش ديگري از سخنان خودگفت: مسلماً مردم مسلمان و اسلام خواه آذربايجان در مقابل اقدامات دولت لائيك اين كشور ايستادگي خواهند كرد.
نماينده اروميه ادامه داد: در سالهاي گذشته نيز شاهد مداخلات دولت آذربايجان در برخي تحولات مناطق آذري نشين كشور بوديم ولي مردم آذري زبان كشورمان به ايران اسلامي علاقه دارند و من به عنوان يكي از نمايندگان آذربايجان تأكيد مي كنم مردم اين منطقه خودشان را از ايران جدا نمي دانند.
همچنين منصور حقيقت پور، نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در گفت وگويي اظهار داشت: 17 شهر از قفقاز كه شهرهاي آذربايجان و باكو نيز جزو آنها بوده است در دوران قاجار از ايران جدا شده و مردمان آن علاقمند هستند كه به دامان كشور بازگردند.
وي اظهار اميدواري كرد با تلاش هاي صورت گرفته اين شهرها به خاك كشور ملحق شود.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس خاطرنشان كرد: جوانان غيرتمند اردبيل، تبريز، اروميه و زنجان آماده هستند تا اقدامات مزورانه دولتمردان آذري را پاسخي قاطع داده و آمادگي خود را براي بازپس گيري شهرهاي به يغما رفته ايران در دوران قاجار اعلام كنند.
حقيقت پور به فارس گفت: قرار است نشستي نيز در اين زمينه در منطقه قفقاز انجام شود وجريان الحاق 17 شهر اين منطقه به كشورمان يك جريان جدي است چرا كه در نهايت حيله و نيرنگ، اين 17 شهر كه شهرهاي آذربايجان و باكو نيز جزو آنها بوده است در دوران قاجار از ايران جدا شده و مردمان آن علاقمند هستند كه به دامن كشورمان بازگردند.
گفتني است، مديرمسئول كيهان در شماره ديروز طي يادداشتي با عنوان «نوبت باكو!» با طرح پيشنهادي نوشت: مسئولان محترم كشورمان مي توانند به دولت جمهوري آذربايجان پيشنهاد كنند كه الحاق جمهوري آذربايجان به آذربايجان ايران را در ميان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند، اين ابتدايي ترين گام در تحقق دموكراسي و مردم سالاري است.
 


در مكتب امام

اسلام مخالف گردن كلفت ها است
اسلام است كه جلو منافع شخصي را مي گيرد. اسلام است كه نمي گذارد اين گردن كلفت ها زندگي اشرافي بكنند.
يك زندگي آنجور كه دلشان مي خواهد بكنند، اسلام تعديل مي كند.
آئين انقلاب اسلامي- ص 458
 


در شمال غرب مشهد صورت گرفت

بهره برداري از سد ارداك توسط رئيس جمهور

ساختمان و شبكه آبياري ارداك در فاصله 69 كيلومتري شمال غرب مشهد توسط رئيس جمهور به بهره برداري رسيد .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، احمدي نژاد در حاشيه مراسم بهره برداري از اين سد اظهار داشت : شهرهاي زيارتي به ويژه مشهد مقدس به دليل پذيرش زائران بيشمار، مصرف آب زيادي دارند كه بايد برنامه هاي ويژه اي براي تامين آب اين شهرها طراحي شود.
وي در خصوص بهره برداري از طرح هاي آبي در كشور با اشاره به اينكه بحث آب مهمترين مساله در عمران و آباداني است گفت: خوشبختانه تلاشگران و خادمان مردم در وزارت نيرو، برنامه گسترده اي براي صيانت از منابع آبي كشور در دست برنامه ريزي و اقدام دارند و در اين راستا، برنامه جامعي تهيه شده كه تقريباً همه آنها در دست طراحي و اجرا قرار دارد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه شهر مقدس مشهد از جهات گوناگون براي ملت ايران و جامعه بشري داراي اهميت بوده و به نوعي مركز گرايش و هدايت دلها است، گفت: سالانه عده زيادي از ايران و ساير كشورها جذب اين مركز روحاني و مقدس مي شوند و به نوعي مشهد بزرگترين شهر زيارتي در جهان است . رييس جمهور با اشاره به اينكه اصولا شهرهاي زيارتي به دليل پذيرش زائران بيشمار، مصرف آب زيادي دارند كه اين ميزان مصرف در طول سال به طور مساوي تقسيم نمي شود و ايامي كه زائران در اينگونه شهرها حضور بيشتري دارند مصرف آب نيز بالاتر است، گفت: در اين راستا بايد برنامه هاي ويژه اي براي تامين آب شهرهاي زيارتي از جمله مشهد طراحي شود كه براي تامين آب شهر مشهد طرح هاي گوناگون از جمله سد ارداك و سد دوستي برنامه ريزي و احداث شده است كه ذخيره اي براي روزهاي اوج مصرف خواهد بود.
گفتني است اين سد با هدف مهار، كنترل، ذخيره و تنظيم جريانات دائم و فصلي رودخانه ارداك در موقعيت تلاقي دوراهي اصلي آب قد و ميان مر در فاصله 69 كيلومتري شمال غرب مشهد به بهره برداري رسيده است .
تأمين نياز آبي بخش شرب و صنعت شهرمشهد به ميزان 6/16 ميليون متر مكعب و هم چنين تامين نياز آبي 1671 هكتار از اراضي زراعي روستاهاي اطراف، از جمله اهداف ديگر ساخت اين سد است . سد ارداك داراي حوزه آبريز به مساحت 485 كيلومتر مربع بوده وسالانه 77/32 ميليون مترمكعب آورده آب آن است . تراز نرمال سد خاكي ارداك 30 ميليون متر مكعب بوده و براي احداث آن 500 ميليارد ريال هزينه شده است . 44 كيلومتر از خط انتقال آب اين سد به مشهد تاكنون انجام شده است . سد ارداك آب كشاورزي 8 روستاي مهدي آباد، ارداك، دوله، حصار، فوشال، كچخكان، پس پشته و سعيدآباد را تامين مي كند .
 


بصيرت، راه نجات از دام شياطين (1)

تا آنجا كه شواهد تاريخي نشان مي دهد و بخصوص منابع وحياني تأييد مي كند، هميشه در ميان آدميزادگان، افراد و گروه هايي بوده اند كه در مقابل راه خدا، انبيا و راه حق قرار مي گرفته اند. حال اينكه چرا اين نظام به اين صورت تكوين شده كه همواره چنين تقابلي بين حق و باطل صورت گيرد و انسان ها در دو صف قرار گيرند، بحث هاي طولاني مي طلبد كه مقتضاي اينجا نيست. به هر حال، مي دانيم از دو فرزند حضرت آدم ـ ع ـ جنگ فردي بين حق و باطل شروع شد. قرآن بصراحت مي گويد اين داستاني كه من براي شما مي گويم، داستان حقيقي است. چون اين داستان در كتاب هاي ديگر مثل تورات به صورت هاي مختلف تحريف شده، قرآن عنايت دارد كه قصه حقيقي آن را بيان كند. دو برادر از فرزندان حضرت آدم بودند كه هر دو قرباني(1) كردند. قرباني هابيل قبول شد و قرباني قابيل قبول نشد. آن كه قرباني اش قبول نشده بود، به برادر خويش حسد برد و با خشم و عصبانيت به او گفت: «لأقتلنّك ؛ حتماً مي كشمت» هابيل در جواب قابيل گفت: « نّما يتقبّل اللّه م ن المتّق ين؛(2) خدا قرباني را از اهل تقوا قبول مي كند.» به هر حال، قابيل فقط به دليل اينكه قرباني اش قبول نشده بود، تصميم گرفت تا برادر را به قتل برساند و به اين ترتيب،«حسد» منشأ اولين قتلي بود كه در بين انسان ها اتفاق افتاد. سپس، اين جريان ادامه پيدا كرد و از افراد به گروه ها منتقل شد. يعني وقتي كه افراد انسان ها زياد شدند و مجموعه هايي تشكيل شد، اين مجموعه ها نسبت به يكديگر حسد مي بردند و گاه بر سر منافعي كه بايد كسب مي كردند، باهم مشاجره و دعوا مي كردند و به جان هم مي افتادند. در واقع، جنگ بين قبائل، طوايف و گروه هاي مختلف انساني، تكامل يافته جنگ بين هابيل و قابيل بود. آن جنگ ، فردي بود و كم كم گسترش پيدا كرد تا به صورت جمعي درآمد. در اين رويارويي ها از ابتدا تا كنون، انگيزه ها هم همچنان رشد و پيچيدگي پيدا كرده و تقويت شده است؛ چه انگيزه كساني كه در راه حق قرار مي گيرند و چه انگيزه آنهايي كه در راه باطل گام مي نهند. همچنين، تجربه ها و مراتب آگاهي هاي انسان ها نيز افزايش يافته است.
محتواي دعوت انبيا و عوامل رشد انسان
بطور طبيعي، انسان هايي كه خداوند در آغاز روي زمين خلق كرده بود، تجربه نداشتند و در علم و معرفت نيز چندان پيشرفتي نكرده بودند. انسان ها كم كم رشد كرده و براي رفتارهايشان انگيزه پيدا مي كنند. اين گونه بود كه وقتي براي اولين بار انساني مي بيند برادرش از او برتري پيدا كرده است، تصميم مي گيرد او را بكشد و به او مي گويد: لأقتلنّك. حرف «نون»، نون قسم و نون تأكيد ثقيله است، يعني به خدا قسم مي كشمت. به همين ترتيب، كم كم انگيزه هاي انسان ها هم در جهت خير و هم در جهت شر رشد كرد.
عوامل رشد انسان عبارتند از: نخست اينكه در جهت درك و شناخت تكامل يابد. فهم و شعور انسان ترقي كند و بالاتر رود، شناختش قوي تر، عميق تر و گسترده تر شود. سطحي نگر نباشد، زود قضاوت نكند و پشت پرده را ببيند. دوم اينكه انگيزه و اراده بر انجام كارهاي درست داشته باشد. هر قدر انسان بر خودش بيشتر مسلط شود، در برابر هواهاي نفساني بيشتر مقاومت كند و در برابر سختي ها خودش را نبازد و در يك كلمه استقامت داشته باشد، انسان كامل تري مي شود. انبيا نيز براي اين آمدند تا انسان ها را براي شناخت بهتر و رعايت ارز ش ها راهنمايي و ياري كنند.
محتواي دعوت همه پيامبران الهي براساس اين دو عامل شكل گرفته است: اول، چيزهايي به انسان ها بياموزند كه كمتر توجه دارند و خودشان به تنهايي آنها را نمي فهمند و دوم، سعي كنند آنها را تربيت كنند كه كارهاي خوب و درست انجام دهند و به كار بد گرايش پيدا نكنند: «ويزكّ يه م ويعلّ مهم (3) » اما خداوند صريحاً مي فرمايد: «وكذل ك جعلنا ل كلّ ن ب يّ عدوًّا شياط ين ال نس والج نّ (4) ؛ ما در مقابل هر پيغمبري دشمناني از شياطين انس و جن قرار داديم.» اين تدبير الهي است كه هميشه دو گروه در عالم باشند كه كار يكي از آنها اين باشد كه مردم را روشن كنند تا فهم بيشتري پيدا كنند، حقايق را بهتر درك كنند و تصميم جدي تري براي انجام دادن كارهاي صحيح داشته باشند. گروه دوم نيز كساني هستند كه در مقابل گروه اول هستند و آن را تضعيف مي كند. آنان به جاي اين كه براي شناخت صحيح مردم تلاش كنند، سعي مي كنند شناخت هاي مغالطه آميز انحرافي و حرف هاي نادرست را مطرح كنند، مردم را فريب دهند، نادانسته ها را به نام دانسته ها معرفي كنند، جهل را به جاي علم مطرح و مطالبي را با ظاهري فريبنده، اما با باطني پوچ ترويج كنند. انبيا آمدند تا مردم را وادار كنند كه در مقابل گناه، تمايلات نفساني و وسوسه هاي شيطاني، مقاوم باشند و تسليم نشوند، اما در مقابل، كساني مي خواهند كاري كنند كه اين قدرت را تضعيف كنند و كاري كنند تا مردم به راحتي در برابر تمايلات شيطاني و هوس هاي نفساني تسليم شوند.
ابزاري براي فريب
مهمترين ابزار اينان براي فريب دادن مردم نيز حرف هاي زيباست. دوباره در آيه شريفه اي كه بيان شد، دقت كنيد: «وكذل ك جعلنا ل كلّ ن ب يّ عدوًّا شياط ين ال نس والج نّ يوح ي بعضهم لي بعض زخرف القول غرورًا(5)». ما زمينه اي را فراهم كرديم كه در بين انسان ها شيطان هايي خلق شوند. حال، اينكه چرا خداوند اين كار را كرد، بايد گفت: براي اين است كه زمينه امتحان براي افراد فراهم شود. ابزار كار شياطين براي فريب مردم عبارت است از: «يوح ي بعضهم لي بعض زخرف القول» به همديگر حرف هاي زيبا و فريبنده ياد مي دهند، الهام و تلقين مي كنند تا با استفاده از آنها مردم را فريب دهند. انبيا مي خواهند شناخت صحيح را بالا ببرند و حقايق را براي مردم بيان كنند، ولي شياطين نمي گذارند و كاري مي كنند كه فضا غبارآلود شود. همچنين، در مقام عمل زمينه را براي گناه فراهم و عوامل آن را تحريك مي كنند تا مردم فريفته و آلوده و خود به خود از حق دور شوند. از ابتداي خلقت آدم تا كنون اين مسأله همواره در تاريخ تكرار شده است، ولي شياطين در هر زمان بگونه اي خاص كار خود را پيگيري مي كردند.
تهمت شياطين به پيامبران
وقتي انبيا مي آمدند و انسان را به خداشناسي فطري دعوت مي كردند، آنها در مقابل خداي متعال، پرستش بت را مطرح مي كردند. پيامبران از گواهي فطرت به خداشناسي مي گفتند، ولي شياطين اظهار مي داشتند كه بت ها هستند كه به شما بركت مي دهند و در زندگي شما مؤثرند و وقتي آنها را پرستش كنيد به خواسته هايتان مي رسيد. انبيا شواهد عقلي مي آوردند، اثبات مي كردند، معجزه و كرامت ها مي آوردند، اما آنها در مقابل مي گفتند: اينها ديوانه هستند! در قرآن آمده است كه هر پيغمبري را كه ما فرستاديم، مردم به آنها تهمت مي زدند. يا مي گفتند او ديوانه است يا مي گفتند او شاعر است. حال آنكه خودشان نعل وارونه مي زدند و همان كارهايي را كه خودشان مي كردند به انبيا نسبت مي دادند، آنان حرف بي محتوا را در قالبي زيبا به مردم تحويل مي دادند، اما اين كار را به انبيا نسبت مي دادند و مي گفتند حرف هاي پيامبران شعر است و واقعيتي ندارد: شاع ر مّجنون (6)
قرآن كريم چندين بار بيان فرموده كه ما به هر پيغمبري كه فرستاديم، دو تهمت زدند: نخست اينكه وقتي پيامبران حقايق را بيان مي كردند تا مردم را آگاه كنند، مخالفان و شياطين مي گفتند: به آنها گوش ندهيد، سخنان آنان شعر است و واقعيتي ندارد. دوم اينكه وقتي پيامبران استدلال هاي قوي مي آوردند و درباره قيامت انذار و تبشير مي دادند، دوباره مخالفان مي گفتند: اينها ديوانه هستند! مگر ممكن است انسان بعد از مردن دوباره زنده شود: «أفتري علي اللّه كذ بًا أم ب ه ج نّهأ (7) » آنان دروغ هايي را بر خداوند روا داشتند و اين موضع گيري ها در طول تاريخ به صورت هاي مختلف تكرار شده است. پيشرفته ترين شيوه هايي كه شياطين به كار گرفتند اين است كه ادعا كردند فقط حرف هايي كه ما مي زنيم علمي است و آنچه انبيا مي گويند خرافات و جهل است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در جمع ناظران شوراي نگهبان - 8/10/1391
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) . بنابراين از همان ابتداي خلقت حضرت آدم در بين مناسك عبادي، مسأله قرباني نيز وجود داشته است.
(2) . مائده 27 . (3) . جمعه 2.
(4و5) . انعام 112 (6) . صافات 36.
(7) . سبأ 8.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


سريال «پايتخت2» با استقبال مخاطبان روبرو شد

بخش ادب و هنر-
سريال نوروزي «پايتخت 2» جلب رضايت مخاطبان سيما را ثبت كرد.
به گزارش برخي سايت هاي خبري، سري اول مجموعه تلويزيوني «پايتخت» عيد نوروز دو سال پيش از شبكه اول سيما به نمايش درآمد كه استقبال بالا از اين سريال باعث شد تا سري دوم آن هم با عنوان «پايتخت 2» ساخته شود. سريالي كه در اين قسمت از پايتخت فراتر رفت و با دستمايه قرار دادن داستان انتقال يك گنبد و گلدسته از سواحل درياي مازندران به جزيره قشم، شمال تا جنوب كشور را سير كرد.
«پايتخت 2» با ويژگي هايي چون احترام به پدر و مادر، بهره به جا و هوشمندانه از نمادهاي مذهبي، ترسيم زندگي ساده اما زيباي ايراني، اشاره نقادانه به مشكلات اقتصادي مردم و البته استفاده از كمدي بدون غلطيدن در ابتذال، توانست رضايت مخاطبان از اقشار و سنين مختلف را جلب كند. به طوري كه اكثريت قريب به اتفاق خانواده هاي ايراني هر شب به استقبال تماشاي اين سريال مي رفتند.
نكته مهم اين است كه رسانه ملي با پخش اين سريال كه براي توليد آن هزينه خيلي زيادي هم صرف نشده، توانست تا حدودي هجمه گسترده برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي غربي و فارسي زبان را كه با هدف تخريب فرهنگ كشورمان در ايام نوروز با حجم ابتذال بيشتري روانه آنتن ها مي شدند، مهار كند.
سيروس مقدم، كارگردان سريال «پايتخت2» چندي پيش در نشستي كه در جمع نمايندگان مجلس و مديران صداوسيما در محل خانه سالمندان برگزار شد با بيان نكاتي درباره اين سريال گفت: كار تحقيق و پژوهش براي ساخت اين سريال از دو سال پيش شروع شده و همه هدف ما اين است كه اين سريال نوروزي نسبت به «پايتخت يك»، از نقاط قوت بيشتري برخوردار باشد و هيچ يك از اشكالات سري اول را نداشته باشد.
مقدم گفت: تمام هدف سازندگان دو چيز است: 1- عيدي خوبي به هموطنان مازندراني و همچنين مردم ايران بدهيم و لبخند عميقي روي لبانشان بياوريم، 2-از طريق خانواده مازندراني اخلاق اجتماعي، فرهنگي و ... را ارائه دهيم تا خدمتي به جامعه كرده باشيم. در سكانسي كه امروز در خانه سالمندان كامراني تصويربرداري شد، گنبد و گلدسته پيش ساخته اي كه توسط كاميون ارسطو حمل مي شود، براي نشان دادن به سفارش دهنده آن تا مقابل خانه سالمندان آورده مي شود.
گفتني است، پخش مجموعه تلويزيوني «پايتخت 2» تا 15 فروردين ادامه دارد.
 


سلطانيه: برنامه هسته اي ايران عاقبتي خوش دارد

سفير ايران در نهادهاي اروپايي سازمان ملل گفت: پرونده هسته اي ايران يك موضوع ملي و فراجناحي است و عاقبتي خوش دارد .
علي اصغر سلطانيه درباره روند برنامه هاي هسته اي مسالمت آميز ايران، گفت: آنچه ايران در برنامه هاي هسته اي خود به دنبال آن است، يك حق قانوني و درعين حال يك فرصت جديد براي ورود به عرصه هاي تازه و جديد اقتصادي است .
وي افزود: ايران از فناوري هسته اي براي اهداف كاملا مسالمت آميز كه در پيمان ان.پي.تي هم بر آن تصريح شده مانند توليد انرژي، بهره برداري با اهداف علمي از جمله در بخش هاي پزشكي و كشاورزي استفاده مي كند.
سفير ايران در نهادهاي اروپايي سازمان ملل از جمله در آژانس بين المللي انرژي هسته اي، ادامه داد: هدف استكبار از اعمال فشار و تهديد عليه ايران به بهانه برنامه هاي هسته اي اش، بازداشتن ايران از دسترسي به منبعي از انرژي است كه با توجه به فروكش كردن منابع فسيلي مي تواند جانشيني براي آن باشد .
سلطانيه از همراهي و حمايت گسترده آحاد ملت ايران از برنامه هاي هسته اي مسالمت آميز كشور قدرداني و تاكيد كرد: تا زماني كه با هم هستيم، به طور يقين، استكبار نخواهد توانست هيچكاري عليه ايران و برنامه هاي هسته اي اش صورت دهد .
وي گفت: ايران در چارچوب پيمان ان.پي.تي تاكنون با آژانس بين المللي انرژي هسته اي همكاري هاي گسترده اي داشته و در همين چارچوب همچنان به همكاري خود ادامه مي دهد.
سلطانيه اظهار داشت: بازرسان آژانس تاكنون بدون هيچ محدوديت و مانعي طبق پيمان ان. پي.تي، بازرسي هاي خود را از مراكز هسته اي ايران انجام داده اند و آژانس نيز در تمام گزارش هاي خود به صراحت اعلان داشته انحرافي در برنامه هاي هسته اي ايران نديده است.
 


سخنگوي كميسيون قضايي مجلس:

ديپلمات مست عربستاني بايد در ايران محاكمه شود

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس تصريح كرد: اخراج ديپلمات مست عربستاني كافي نيست و اين فرد بايد طبق قانون مجازات اسلامي ايران محاكمه و مجازات شود.
«محمدعلي اسفناني» با اشاره به حادثه تصادف ديپلمات عربستاني با يك شهروند ايراني در كشورمان كه منجر به قتل شده، اظهار داشت: اخراج ديپلمات عربستاني كه موجب مرگ شهروند ايراني شده كافي نيست و اين فرد بايد طبق قانون مجازات اسلامي ايران محاكمه و مجازات شود.
وي افزود: درخواست نمايندگان براي اخراج اين فرد موجه و قانوني نبوده و بايد طبق اصول حقوق بين المللي و قانون مجازات اسلامي عمل شود چرا كه اين اتفاق در ايران رخ داده در نتيجه طبق ماده 6 قانون مجازات اسلامي ايران، اتباع بيگانه اي كه در خدمت دولت جمهوري اسلامي ايران هستند در صورت ارتكاب هر جرمي بايد در كشورمان محاكمه شوند.
اسفناني با اشاره به اينكه قتل شهروند ايراني توسط ديپلمات عربستان در حالت مستي بوده تصريح كرد: طبق ماده 714 قانون مجازات، هرگاه بي احتياطي، بي مبالاتي يا عدم رعايت قانون از سوي راننده وسايل نقليه اعم از زميني، آبي يا هوايي منتهي به قتل غيرعمدي شود مرتكب به شش ماه تا سه سال حبس و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه اولياي دم محكوم مي شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوي كميسيون قضايي مجلس خاطرنشان كرد: قتل صورت گرفته توسط ديپلمات عربستاني در ايران جرمي محرز است و بايد اين فرد مجازات شود تا جنبه تنبيهي و بازدارنده آن بر ديگران آشكار شود.
پشت پرده ماجراي ديپلمات مست
همچنين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس جزئيات بيشتري از اين موضوع فاش كرده و گفت: ديپلمات عربستاني فردي 29 ساله به نام ياسر. ص محمدعلي يمي وابسته به سفارتخانه عربستان در ايران و نامبرده داراي مدرك كارشناسي علوم سياسي از عربستان است كه از دي ماه سال 1389وارد ايران شده و كارمند بخش كنسولي سفارت عربستان در تهران است.
مهدي دواتگري با اشاره به آنكه تصادف در بلوار ارتش از شرق به غرب با يك دستگاه خودروي پرايد صورت گرفته، ابراز داشت: در بررسي هاي اوليه تعداد 5 بطري مشروبات الكلي از نوع ودكا از خودروي سياسي پيدا شده است.
نماينده مردم عجب شير و مراغه در مجلس با اشاره به اينكه سرعت خودروي سياسي بيش از 130 كيلومتر در ساعت بوده اظهار داشت: اين ديپلمات پيش از اين هم به خاطر شرب خمر در بيمارستان هاي تهران بستري شده و حتي يك بار وضعش به قدري وخيم مي شود كه وي را با هواپيماي اختصاصي به عربستان منتقل مي كنند!
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: ضمن اينكه از وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص تعلل و بي تفاوتي در اين خصوص انتقاد شديد داريم، از دولت عربستان نيز انتظار داريم رسما از دولت جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران عذرخواهي كند.
 


رئيس شرق شناسي آكادمي علوم ملي ارمنستان:

سياست هاي ايران همواره باعث تعادل در منطقه شده است

رئيس انستيتو شرق شناسي آكادمي علوم ملي ارمنستان گفت: ما همواره سياست هاي ايران در منطقه را مهم ارزيابي مي كنيم زيرا اين سياست ها كه با درايت بالا دنبال مي شود باعث ايجاد تعادل در منطقه شده است.
«رامين مهمان پرست» سخنگو و رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران كه در رأس هيئتي رسانه اي به جمهوري ارمنستان سفر كرده است روز چهارشنبه در بازديد از انستيتو شرق شناسي آكادمي علوم ملي اين كشور با آقاي سافراستيان رئيس اين انستيتو ديدار كرد.مهمان پرست در سخناني در انستيتو شرق شناسي آكادمي علوم ملي ارمنستان درباره حضور و وضعيت ارامنه در ايران، گفت: ما ارمني ها را مورد احترام مي دانيم. ايراني ها ممكن است مذاهب متفاوتي داشته باشند ولي محور اصلي پيوند آنها ايراني بودن آنهاست.
همچنين در اين ديدار سافراستيان رئيس انستيتو شرق شناسي آكادمي علوم ملي ارمنستان ضمن خوشامدگويي به سفر هيئت ايراني به ارمنستان گفت: ما همواره سياست هاي ايران در منطقه را مهم ارزيابي مي كنيم زيرا اين سياست ها باعث ايجاد تعادل در منطقه شده و ما معتقديم كه اين سياست ها با درايت بالا دنبال مي شوند.
وي همچنين در ادامه افزود: ايران ضمن اجراي اين تعادل در منطقه با ارمنستان هم طي سال ها، روابط دوستانه اي داشته است.
 


بايد كاري كرد...

پژمان كريمي
نام گذاري سال ها كه اكنون از سوي امام خامنه اي، به يكي از سنت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي تبديل شده است، تنها يك اقدام نمادين نيست. نام هر سال «نقشه راهي» است كه مسير پيش روي را نشان مي دهد و بر اصلي ترين گام هايي كه پيمودن آن ضروري است تاكيد مي ورزد. نام هر سال، فراخواني به يك «مهم» است. جلب كننده نگاه ها و اراده ها به سوي افقي روشن، در آينده اي نزديك كه «مطلوب» تك تك شهروندان است. «نشاني» از اوج گرفتن و دگرشدگي در بستر زيبايي ها و سرافرازي و اقتدار است. بستري كه مقوم استقلال و پاسدار دستاوردهاي ديروز و امروز ماست.
اگر نام هر سال را چراغ راه خود بدانيم و خود و همه ظرفيت هاي شخصي و اجتماعي مان را معطوف آن نماييم، گام هاي پيروزي در عرصه هاي گوناگون را به راحتي درمي نورديم.
بايد اما دانست كه هر «نام» توجه و تلاش و خلاقيت همه مردم و اقشار، در همه زمينه ها را نيازمند است. اگر نامي، ماهيت «اقتصادي» داشت و من شهروند بي نسبت با مقوله اقتصاد گمان بردم كه وظيفه اي در برابر آن ندارم، اشتباه كرده ام. يك فرد يا يك قشر و يا يك طبقه، با تخصص خود مي تواند در مسير تعيين شده بدان نام، حركت كند و به سهم خود، دستيابي به نتيجه را هموار سازد.
رهبر معظم انقلاب، سال جاري را «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» ناميده اند.
بطور مشخص؛ در عرصه فرهنگي و در قبال اين نام، چه بايد بكنيم؟ از حيث فرهنگي چه بايد انجام دهيم تا تحقق نتيجه تعبيه شده در اين نام ميسر شود؟ يك اهل فرهنگ و يا قشر هنرمند كشورمان بايد در قاب چه اقداماتي و با چه محورهايي آشكار شود؟
همه به قدرت تاثيرگذاري فرهنگ و هنر آگاهيم! مي دانيم براي مهندسي و شكل دهي به نگاه ها و آگاهي بخشي، رويكرد به فرهنگ و هنر يك ضرورت ناگريز است.
آيا تاكنون در نقطه آغاز هر سال و در بخشي ويژه، نسبت به طراحي برنامه هاي فرهنگي متناسب با نام سال، كاري كرده ايم؟!
نگارنده تلاش هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري و... را ناديده نمي انگارد. اما «اهميت نام هر سال» ايجاب مي كند كه حركت ها به شكل ستادي صورت گيرد. چيزي و اتفاقي كه در ميدان فرهنگ كشور ما نبودش كاملا احساس مي شود.
به بياني ديگر؛ ما نه تنها در قبال موضوعي چون نام سال كه در مجموع نسبت به موضوع هاي گوناگون فرهنگي يا فرهنگي- سياسي، با سياست و سياست گذاري هاي يكسان، نگاه و استراتژي علمي و دقيق يكسان و در نتيجه با نيروهاي يك سو و همگام و هماهنگ، روبرو نيستيم.
در غرب اگر قرار به القاء مثلا «ايران هراسي» است، همه ابزار و نيروهاي فرهنگي گويي در راستاي اين موضوع، توجيه شده، دقيق و هماهنگ گام مي زنند! از سينما تا راديوها، تا تلويزيون ها، تا نشريات، تا پديدآورندگان كتاب، تا تاتر و تا سخنرانان چيره دست سياسي و فرهنگي، گويي جملگي اعضاي يك پيكره هستند.
ما بايد به نقطه «كار ستادي» برسيم!
سال گذشته ما در حيطه تاتر و در راستاي نام سال «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» چه كارنامه اي ارائه كرديم؟! در سينما چگونه؟! در هنرهاي تجسمي؟! و...؟!
نمي گويم كاري فرهنگي صورت نگرفت! در بعضي حوزه ها حركت هايي شد. اما آيا كافي بود؟ چشمگير بود؟ قابل طرح و تاكيد و بالنده بود؟!
تا دير نشده است بايد بجنبيم. هنرمندان را نسبت به نام سال و ضرورت تبيين اهداف و غايات و نتايج آن با شيوه فرهنگي آن توجيه كنيم! حركت فرهنگي مان را مبتني بر «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» و در مجموع كار فرهنگي را در قالب ستاد ببينيم.
 


تيم مذاكره كننده ايران با 1+5 راهي آلماتي شد

تيم مذاكره كننده ايران با گروه 1+5 به سرپرستي سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تهران را به مقصد آلماتي محل برگزاري مذاكرات ترك كرد.
به گزارش فارس ، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و رئيس هيئت ايراني شركت كننده در مذاكرات ايران و گروه 1+5 به منظور شركت در مذاكرات آلماتي 2 بعدازظهر ديروز تهران را به مقصد آلماتي ترك كرد.
سيد عباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه، علي باقري معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي، حميدرضا عسگري مشاور وزارت خارجه و رسول موحديان سفير سابق ايران در لندن جليلي را در اين سفر همراهي مي كنند.
مذاكرات ايران و گروه 1+5 قرار است با حضور هيئت ايراني، كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هيئت هاي مذاكره كننده پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، فرانسه، چين، انگليس و روسيه) به اضافه آلمان روزهاي جمعه و شنبه 16 و 17 فروردين ماه (پنجم و ششم آوريل) در شهر آلماتي بزرگ ترين شهر و پايتخت سابق قزاقستان برگزار شود.
در طي مذاكرات آلماتي يك كه هشتم و نهم اسفند ماه 1391 با حضور هيئت هاي مذاكره كننده ايران و 1+5 و كاترين اشتون برگزار شد طرفين توافق كردند كه گفت وگوهاي كارشناسي و فني با حضور كارشناسان ايران و 1+5 در 28 اسفندماه در استانبول برگزار و مذاكرات شانزدهم و هفدهم فروردين 1391 در آلماتي ادامه يابد.
گروه 1+5 در مذاكرات آلماتي يك، بسته پيشنهادي تجديدنظر شده اي را به جمهوري اسلامي ارائه كرد كه براساس اخبار منتشر شده برخي از مطالبات در نشست بغداد تعديل و طرف غربي خواستار كنترل فعاليت غني سازي 20 درصدي ايران، تعليق فعاليت هاي جاري در تأسيسات هسته اي فردو، افزايش پادمان هاي هسته اي و شفافيت بيشتر در فعاليت هاي بازرسي آژانس شده بود.
 


روزنامه فرانسوي لوفيگارو:

اسرائيل عامل ترور سردار شاطري است

روزنامه فرانسوي « لو فيگارو » با اشاره به نگراني رژيم صهيونيستي از محور مقاومت ضدصهيونيستي جمهوري اسلامي ايران، سوريه و حزب الله، تل آويو را عامل ترور سردار شهيد حسن شاطري در لبنان معرفي كرد .
لو فيگارو در گزارش خود نوشته است: اسراييل با دقت تحولات در سوريه و جايگاه ايران در اين كشور را زير نظر دارد . در اين گزارش كه روز چهارشنبه منتشر شده، آمده است: تل آويو ماه فوريه گذشته براي از ميان برداشتن«حسن شاطري» ترديدي به خود راه نداد . سردار شهيد شاطري مسئول ستاد بازسازي ايران در لبنان، بهمن ماه 1391 هنگام انجام وظيفه هدف عمليات تروريستي قرار گرفت و شهيد شد . تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي تاكنون بسياري از سران و شخصيت هاي فلسطيني را در كشورهاي مختلف از جمله امارات متحده عربي و دانشمندان اتمي ايران را هدف اقدامات خود قرار داده است .
دهها گزارش مستند، اعترافات مقام هاي سابق اين رژيم و همچنين گزارش هاي رسانه هاي غربي، نشان مي دهد كه سازمان هاي جاسوسي آمريكا بويژه سيا، با رژيم صهيونيستي در اجراي تروريسم دولتي همكاري مي كنند .
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10