(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 15 فروردین 1392 - شماره 20456

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش خبري تحليلي كيهان
نشست آلماتي 2 ،آزمون صداقت غرب
هديه به خوانندگان
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
توسط رئيس جمهوري انجام شد
آغاز ساخت بلندترين سد دنيا در لرستان
با دستور رئيس جمهور صورت گرفت
تأمين بودجه زيرساخت يادمان هاي دفاع مقدس
نخستين خزانه گيري برنج در آستانه اشرفيه انجام شد
برگزاري نمايشگاه و مسابقه بهترين سبزه نوروزي در اصفهان
وزير نيرو اعلام كرد
انتقال آب از تاجيكستان و افغانستان به ايران
كتاب تنها مونس كودك معلول بشاگردي است
معاون وزير ورزش و جوانان:
 3 هزار طرح ورزشي در سطح كشور در دست ساخت است
اولويت هاي آموزش و پرورش در سال 92
يزدي ها
پيكر مطهر 13 شهيد گمنام دفاع مقدس را تشييع مي كنند
فرمانده درياباني استان:
لوله كشي سوخت قاچاق در بوشهر وجود ندارد
با رهاسازي ماهي توسط مردم
رودخانه كارون مملو از ماهي قرمز شد
اعلام نتايج اوليه بورس دكتري 92 اواسط ارديبهشت


گزارش خبري تحليلي كيهان

نشست آلماتي 2 ،آزمون صداقت غرب

سرويس سياسي-
اشاره: نشست «آلماتي2» و مذاكرات تيم هسته اي كشورمان با نماينده كشورهاي گروه 1+5 در حالي برگزار مي شود كه حريف بعد از نشست اول آلماتي تبليغات گسترده اي را با اين مضمون آغاز كرد كه گويي در جريان نشست ياد شده، امتياز ويژه اي به جمهوري اسلامي ايران داده است! اين تبليغات گسترده با هدف اثرگذاري بر نشست بعدي تدارك شده و در پي آن بود كه 1+5 را از اتهام كارشكني در مذاكرات و ناديده گرفتن معيارهاي فني و حقوقي دور كند. اين ترفند كه با تبليغات پرحجمي به ميدان آمده و حتي برخي از خودي ها را نيز به توهم انداخته بود، در برخورد با نگاه تيزبين و كارشناسانه رهبرمعظم انقلاب رنگ باخت و ايشان طي سخناني در جمع نمايندگان مجلس خبرگان از اين ترفند رمزگشايي كرده و فرمودند: نشست آلماتي 2 مي تواند معيار و ملاكي براي ارزيابي ميزان صداقت آمريكا و متحدانش باشد.
اين روزها و طي چند هفته منتهي به مذاكرات فردا، مقامات آمريكايي و اروپايي ساز تازه اي كوك كرده اند كه نشان مي دهد قصد دارند در مذاكرات پيش روي به روش قانون شكنانه و باج خواهانه پيشين ادامه دهند، اما شواهد موجود حكايت از آن دارد كه حريف در اين ميدان با چند عقبه دشوار روبروست. اول آن كه رهبر معظم انقلاب نقشه راه آمريكا و متحدانش را خوانده و پيشاپيش خنثي كرده اند. با اين توضيح كه حريف نبايد انتظار كوتاه آمدن از سوي ايران اسلامي را داشته باشد، بلكه انتظار منطقي آن است كه صداقت به شدت آسيب ديده خود را با تن دادن به قانون و اعتراف به حق هسته اي تاكنون انكار شده ايران اسلامي اثبات كند. دوم اين كه: مي داند جمهوري اسلامي ايران اهل دست كشيدن از حق ملت نيست و به هيچ قدرت زورگو و باج طلبي، باج نمي دهد. سوم آن كه با تيم هسته اي قدرتمند، اصولگرا و آگاه به چم و خم ماجرا روبروست و موارد ديگري كه گزارش زير مي تواند تا حدودي گوياي آن باشد!
¤¤¤
نشست آلماتي 2 در حالي جمعه و شنبه ميان ايران و گروه كشورهاي 1+5 برگزار خواهد شد كه با توجه به نشست قبلي در آلماتي قزاقستان (اسفند 91)، اكنون نگاه ها معطوف به اين است كه آيا غرب از آزمون صداقت سربلند بيرون مي آيد؟ نشست آلماتي(1) در حالي نهم اسفند سال گذشته به كار خود پايان داد كه رسانه ها و كارشناسان مختلف غربي اذعان كردند كه سياست تحريم و فشار عليه ايران به نتيجه مطلوب و دلخواه غرب نرسيده و ايران حاضر به دست كشيدن از حقوق قانوني خود و امتيازدهي به غرب نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در تحليل اين نشست در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان (17/12/91) فرمودند؛ «در اين ديدار [ نشست آلماتي 1] غربي ها كار مهمي انجام ندادند كه از آن تعبير به دادن امتياز شود بلكه به بخشي از حقوق ملت ايران، اعتراف كوچكي كردند.»
ايشان با اشاره به سابقه منفي غرب در عمل به تعهدات خود تأكيد كردند: «براي سنجش صداقت غربي ها در نشست اخير با ايران، بايد منتظر اجلاس بعدي بود.»
اين در حالي است كه برخي شواهد و قرائن از سوي طرف غربي حاكي است آنها با جوسازي هاي رسانه اي به دنبال طرح ادعاهاي پيشين و تحت تأثير قرار دادن مذاكرات آلماتي 2 هستند.
در همين راستا، ديروز يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اظهار نگراني از برنامه هاي هسته اي ايران اظهار داشت: ايران احتمال دارد كه به دنبال سلاح هسته اي باشد!
وي با اتكاء به اين احتمال ادامه داد: نشانه هايي نيز براي اين ادعا وجود دارد.
سخنان آمانو آنجا كه از احتمال سخن مي گويد صراحتاً يك جنگ رواني را تداعي مي كند، پيش از اين تني چند از ديپلمات هاي غربي نيز با فضاسازي عليه برنامه هسته اي ايران براي شكست مذاكرات آتي آلماتي- 2 زمينه چيني كرده اند.
گري سيمور از اعضاي سابق تيم مذاكره كننده آمريكا در 1+5 گفته است بعيد مي دانم توافقي در مذاكرات آلماتي 2 حاصل شود.
ري تكيه عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا نيز براي 1+5 پيش از مذاكرات تكليف معين كرده و گفته است: نبايد حق غني سازي ايران را به رسميت شناخت.
خاوير سولانا مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در همين رابطه، با اشاره به عدم وحدت رويه 1+5 براي شكست مذاكرات آتي زمينه چيني كرده است.
اين فضاسازي ها در حالي مطرح مي شود كه 2 انديشكده معتبر آمريكايي در گزارشي مشترك ابراز داشتند برنامه هسته اي ايران با تهديد نظامي و يا بمباران به پايان نمي رسد و ديپلماسي تنها گزينه پيش روي براي حل موضوع هسته اي ايران است.
انديشكده هاي آمريكايي «كارنگي براي صلح بين المللي» و «فدراسيون دانشمندان آمريكايي» با اشاره به دانش و تخصص بومي هسته اي ايران تنها راه حل پيش روي غرب براي پايان مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران را پيدا كردن راه حلي ديپلماتيك دانستند كه دو طرف بر روي آن توافق كنند.
براساس اين گزارش مشترك 2 انديشكده آمريكايي كه رويترز روز گذشته آن را منتشر كرده است؛ بمب و تهديد نظامي هرگز برنامه هسته اي ايران را متوقف و يا از كار نخواهد انداخت.
از سوي ديگر؛ در بعد داخلي، جنگ رواني ديپلمات هاي غربي به خصوص آمانو و فضاسازي براي مذاكرات آلماتي 2 با واكنش چند نماينده مجلس مواجه شد.
در همين خصوص، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي در آستانه دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي به انتظارات افكار عمومي از اين مذاكرات اشاره كرد و گفت: افكار عمومي انتظار دارند كه مذاكرات آلماتي2 در ادامه مذاكرات آلماتي 1 از رويكرد مثبت تري برخوردار باشند.
وي افزود: دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي محكي است براي آمريكايي ها تا ميزان صداقت آن ها در افكار عمومي ملت ما مشخص شود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: نكته مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنراني آغاز سال جديد مبني بر اينكه ما به آمريكايي ها اعتماد نداريم، متأثر از همين مسئله عدم صداقت آنها است.
وي در ادامه اظهار داشت: از آن جايي كه جمهوري اسلامي ايران عضو NPT و آژانس بين المللي انرژي اتمي است، عملاً اين حق را دارد كه غني سازي اورانيوم و فناوري هسته اي را در اختيار داشته باشد.
نماينده بروجرد تأكيد كرد: مقاومت آمريكايي ها و فشار به ديگر كشورها براي عدم به رسميت شناختن اين حق نشان از عدم صداقت آن هاست كه در مورد حق ملت ايران اعمال مي كنند.
بروجردي خاطرنشان كرد: انتظار داريم در مذاكرات «آلماتي2» حق جمهوري اسلامي ايران در غني سازي اورانيوم به رسميت شناخته شده و تحريم هاي ظالمانه لغو شود.
محمدحسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي نيز شايعه پراكني در آستانه مذاكرات را عادت ديرينه آمانو دانست و اظهار داشت: اظهارنظر آمانو در مورد فعاليت هسته اي ايران باعث تأسف و تأثر ملت ايران مي شود اما آنها در آستانه هر نوع مذاكره هسته اي ايران با طرح شايعات و اعلام اخبار غيرموثق و بيانات چند پهلو در اين زمينه تلاش مي كنند تا مذاكرات را تحت تأثير قرار دهند.
وي با بيان اين مطلب كه ايران از لحاظ حل مناقشات هسته اي همواره به گفتگو اعتقاد داشته و دارد، افزود: در مورد فناوري هسته اي چه در گذشته و چه در زمان حال ايران همواره سياست خود را به طور صريح و روشن بيان كرده و هيچ گونه فعاليت غيرصلح آميز هسته اي نداشته و نخواهد داشت.
نقوي حسيني با ذكر اين مطلب كه ايران از لحاظ معاهدات بين المللي و حقوقي كه در NPT به آن اشاره شده فعاليت غيرصلح آميز انجام نمي دهد، تصريح كرد: مقام معظم رهبري در اين رابطه فتواي صريحي ارائه كرده اند كه هيچ ايراني حق ندارد در رابطه با برنامه هسته اي غيرصلح آميز مسيري را دنبال كند. و اين به عنوان يك تكليف ديني است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين كه سياست ايران در رابطه با فعاليت هاي هسته اي خودكاملاً روشن است، گفت: ايران به حل اختلافات از طريق مذاكره اعتقاد داشته و به هيچ عنوان برنامه غيرصلح آميز در دستور كار جمهوري اسلامي ايران نبوده و نخواهد بود اما از نظر پيشرفت هسته اي به صورت آشكار با گزارش هايي كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه مي دهد فعاليت خود را پيش برده و هيچ قدرتي نمي تواند مانع پيشرفت ايران در مسير هسته اي شود.
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه: آنهايي كه خواب آمريكا را مي بينند، خدا بيدارشان كند.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر و در اولين نسخه روزنامه از سال جديد، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
نشسته بر سر راهش
زهي خجسته زماني كه يار باز آيد
به كام غمزدگان غمگسار باز آيد
به پيش خيل خيالش كشيدم ابلق چشم
بدان اميد كه آن شهسوار باز آيد
اگر نه در خم چوگان او رود سر من
ز سر نگويم و سر خود چه كار باز آيد
مقيم بر سر راهش نشسته ام چون گرد
بدان هوس كه بدين رهگذار باز آيد
دلي كه با سر زلفين او قراري داد
گمان مبر كه بدان دل قرار باز آيد
چه جورها كه كشيدند بلبلان از دي
ببوي آن كه دگر نوبهار باز آيد
زنقشبند قضا هست اميد آن «حافظ»
كه همچو سرو به دستم نگار باز آيد
حافظ عليه الرحمه
¤¤¤
دير كرد!
انتظارش، انتظارم سير كرد!
آن كه مي خواهد بيايد، دير كرد
آمدن، رفتن، نديدن، سوختن...
چشم بر آدينه هايت دوختن...
جمعه بي تو، نخواهيم، بيا
كاش اين جمعه بيايي مولا
¤¤¤
جواب واجب
دلم به مستحبي، خوش است كه جوابش واجب است
... السلام عليك يا بقيه الله...
¤¤¤
نامه درماندگان
هزار نامه نوشتم به اشك ديده برايت
مگر كه نامه درماندگان جواب ندارد؟!
¤¤¤
خبري از تو نشد!
من شنيدم كه شما فصل بهاري آقا
بر دل خسته ما، صبر و قراري آقا
حيف سالي كه گذشت و خبري از تو نشد
هوس آمدن اين جمعه نداري آقا؟
¤¤¤
دل شكسته
روزي هزار بار دلت را شكسته ام
بي خود به انتظار وصالت نشسته ام؟!
هر جمعه قول مي دهم آدم شوم ولي
هم عهد خويش، هم دل او را شكسته ام

 


اخبار ادبي و هنري

نمايش فيلم هاي تجاري و شبه روشنفكري براي صندلي هاي خالي!
فيلم هاي تجارتي و شبه روشنفكري به رغم برخورداري از امتياز ويژه اكران نوروزي با عدم استقبال از سوي مردم مواجه شدند.
به گزارش خبرنگار كيهان، دو فيلم «قاعده تصادف» و «رژيم طلايي» كه به طور غيرمنتظره و شگفت انگيزي از امتياز اكران نوروزي بهره بردند اما در اين ايام به جاي تماشاگر براي صندلي هاي خالي به نمايش درآمدند. به طوري كه فيلم «قاعده تصادف» به كارگرداني بهنام بهزادي كه مضموني ضد خانواده و شبه روشنفكرانه دارد تاكنون حدود 130ميليون تومان فروش داشته است. همچنين فيلم «رژيم طلايي» به تهيه كنندگي محمدحسين فرحبخش و نماينده سينماي تجارتي، طي هفته هاي اخير حدود 200 ميليون تومان فروخته است.
اكران فيلم «نفوذي» در لبنان
در ادامه هفته هاي پخش فيلم هاي ايراني در مركز رسالات لبنان، فيلم «نفوذي» به كارگرداني احمد كاوري و مهدي فيوضي در بيروت به نمايش درخواهد آمد.
به گزارش المنار، در ادامه هفته هاي پخش فيلم هاي ايراني در مركز رسالات لبنان، فيلم «نفوذي» جمعه اين هفته در سالن نمايش «الغبيري» بيروت به نمايش درخواهد آمد.
«نفوذي» زندگي اسيري را روايت مي كند كه بعد از 20سال به وطن بازگشته است. در اين فيلم اشاره هايي هم به جنايات سازمان منافقين در كردستان عراق مي شود.
گفتني است، مركز رسالات لبنان متعلق به حزب الله لبنان در ابتداي سال 91 با اكران فيلم هاي «ريسماني نزديك تر از رگ» و «33 روز» اكران فيلم هاي ايراني را آغاز كرد و در پايان سال 91 نيز فيلم هاي «روزهاي زندگي» ساخته پرويز شيخ طادي و «پدر» ساخته مجيد مجيدي را اكران كرد.
رئيس رسانه ملي
درگذشت «عسل بديعي» را تسليت گفت
رئيس رسانه ملي با انتشار پيامي درگذشت «عسل بديعي»، بازيگر جوان سينما و تلويزيون را تسليت گفت.
در متن پيام سيد عزت الله ضرغامي آمده است:
درگذشت غمبار هنرمند نام آشنا و توانمند عرصه نمايش كشور خانم «عسل بديعي» را به خانواده محترم ايشان و همه دوستداران و علاقه مندانش تسليت مي گويم. ايفاي نقش هاي ارزش مدار او در سريال هاي ماندگار و فيلم هاي تلويزيوني از خاطره ها محو نخواهد شد. «عسل بديعي» با اهداي اعضاي خود به بيماران نيازمند، هنرنمايي خود را تكميل كرد. روحش شاد.
 


توسط رئيس جمهوري انجام شد

آغاز ساخت بلندترين سد دنيا در لرستان

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
با حضور رئيس جمهوري ساخت بلندترين سد بتني دنيا در استان لرستان آغاز شد.
در مراسم آغاز عمليات اجرايي سد بختياري واقع در ارتفاعات زاگرس، رئيس جمهوري با بيان اين مطلب كه سد بختياري بزرگترين و بلندترين سد بتني دنياست، افزود: با وجود بارش كم در كشور، منابع آب كم نيستند اما نياز به مديريت دارند. احمدي نژاد گفت: سد عظيم بختياري 2/5 ميليارد متر مكعب آب را ذخيره مي كند و در فاز اول يك هزار و پانصد مگاوات و در فاز دوم يك هزار مگاوات جمعاً 2500 مگاوات برق توليد نموده و آب را براي مصرف بهينه تنظيم مي كند. وي افزود: اين سد با وسعت حدود 100 كيلومتر مربع محيط اطراف را آباد و هوا را خنك مي كند و بهترين جا براي تفريح، قايق سواري، ماهيگيري و ورزش هاي آبي و... است كه در تحول در استان بسيار مؤثر است.
وي با بيان اين مطلب كه سد بختياري صدها برابر سدهاي كوچكتر پيچيده، دشوار و حساس است، افزود: همه كارهاي اين سد را جوانان كشور انجام مي دهند.
رئيس جمهوري گفت: خواستيم از منابع خارجي براي ساخت سد استفاده كنيم و شرط آنها اين بود كه پيمانكاران آنها هم حضور داشته باشند و در حالي كه ما توانايي انجام اين كار را داريم اين پيشنهاد را نپذيرفتيم و مبلغ حدود سه هزار و 500 ميليارد تومان ساخت آن را متقبل شديم.
احمدي نژاد با اشاره به اجراي طرح مطالعات سد و احداث تونل هاي انتقال آب كه از سال 76 تاكنون به اجرا درآمده اند، گفت: ساخت سد در مدت 10 سال پيش بيني شده اما به طور قطع خيلي زودتر از زمان پيش بيني شده به بهره برداري رسيده و در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
در اين مراسم حبيب اله دهمرده استاندار لرستان از رئيس جمهوري خواست جشن ملي تكميل پروژه هاي مهر ماندگار با حضور وي در استان برگزار شود.
 


با دستور رئيس جمهور صورت گرفت

تأمين بودجه زيرساخت يادمان هاي دفاع مقدس

رئيس جمهور در جريان بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس در خوزستان دستور داد بودجه مورد نياز براي تأمين زيرساخت هاي يادمان ها اختصاص يابد.
نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد راهيان نور ديروز در گفت و گو با ايرنا، اين زيرساخت ها را اعم از ايجاد امكاناتي همچون آب آشاميدني، برق، سرويس بهداشتي و جاده هاي دسترسي و نيز پاركينگ در محل يادمان ها عنوان و پيش بيني كرد كه اعتبار مورد نياز آنها تا پايان فروردين امسال اختصاص يابد.
سيدجمال علي الحسيني افزود: با تأمين اين اعتبارات، شاهد توسعه چشمگير امكانات زيرساختي در يادمان هاي دوران دفاع مقدس در كشور خواهيم بود.
وي در عين حال تأكيد كرد: براساس گزارش هاي دريافتي، نوع و ميزان خدمات و سرويس هاي ارائه شده به زائران راهيان نور، مطلوب و نسبت به سالهاي گذشته بهتر بوده است اما هنوز به نتيجه ايده آلي نرسيده ايم.
نماينده ويژه رئيس جمهوري در ستاد راهيان نور، گفت: تعداد يادمان هاي دفاع مقدس در سطح كشور هم اكنون به 30 عدد رسيده است.
علي الحسيني افزود: هر چند در سال هاي گذشته اقدامات مؤثري براي تأمين امكانات يادمان ها صورت گرفته است اما زيبنده نيست كه همچنان با نواقصي در ارائه خدمات به زائران و زيرساخت ها مواجه باشيم.
نماينده ويژه رئيس جمهوري در ستاد راهيان نور افزود: در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر گسترش كاروان هاي راهيان نور، اين كاروان ها علاوه بر استان خوزستان به 7 استان ديگر كشور و خليج فارس اعزام مي شوند.
علي الحسيني، ميزان حضور زائران راهيان نور در ايام نوروز امسال را نسبت به سال هاي گذشته گسترده تر ذكر كرد و گفت: امسال بسياري از مردم با خودروهاي شخصي براي زيارت يادمان ها رهسپار مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس شدند كه تأمين امكانات براي همه آنها تلاش مضاعفي مي طلبيد اما با تلاش مسئولان، اين مهم به خوبي انجام شد.
 


نخستين خزانه گيري برنج در آستانه اشرفيه انجام شد

مدير جهاد كشاورزي آستانه اشرفيه گفت: نخستين خزانه گيري برنج در اين شهرستان انجام شد.
گودرز كمال پور در گفت و گو با ايسنا منطقه گيلان، با اشاره به اين كه اولين خزانه گيري برنج رقم گوهر در روستاي تازه آباد اين شهرستان انجام شد، گفت: 4 سال است كه كشت رقم گوهر در اين شهرستان انجام مي شود و پيش بيني مي كنيم، امسال در بيش از 2 هزار هكتار از اراضي شهرستان آستانه اشرفيه زير كشت رقم گوهر برود.
وي ادامه داد: به علت عملكرد مطلوب رقم گوهر، كشاورزان استقبال خوبي براي كشت اين رقم در شاليزارهايشان دارند.
كمال پور از اجراي شخم زمستانه در 45 درصد از اراضي شهرستان آستانه اشرفيه خبر داد و خاطرنشان كرد: اين شهرستان 23 هزار و 570 هكتار اراضي شاليزاري دارد.
 


برگزاري نمايشگاه و مسابقه بهترين سبزه نوروزي در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مسابقه بزرگ بهترين سبزه نوروزي با حضور خانواده هاي اصفهاني در باغ جوان اين شهر برگزار شد.
اين مسابقه برخلاف سال هاي قبل كه در باغ غدير اصفهان برگزار مي شد، نوروز امسال براي رفاه حال شهروندان در باغ جوان برگزار شد و با استقبال خوبي از سوي خانواده هاي اصفهاني همراه بود.
طراحي سبزه خانواده ها امسال از خلاقيت و تنوع زيادي چون سبزه آرايي كالسكه و نقشه ايران و مرد سبزپوش عصا به دست و كشتي حضرت نوح برخوردار بود.
يكي از جاذبه هاي ديدني و سبزه هاي اين نمايشگاه مرد سبزپوش بود كه لباسي از سبزه به تن كرده و عصا و كلاهي از سبزه نيز به دست داشت.
اين مرد سبزپوش اظهار داشت: لباسي كه به تن كرده حدود 30 كيلو وزن داشته و فوق العاده سرد است ولي به عشق مردم سنگيني آن را تحمل مي كنم تا در كنار آن ها شاد باشم.ملاك هاي داوري مسابقه انتخاب بهترين سبزه شامل، شادابي و طراوت سبزه ها، تنوع بذر، رويش يكسان، خلاقيت و نوآوري و استفاده از نمادهاي ملي- مذهبي بود.
سبزه ها توسط سه داور به صورت جداگانه مورد ارزيابي قرار گرفت و در پايان سبزه كشتي حضرت نوح حائز رتبه اول، مرد سبز پوش حائز رتبه دوم و كالسكه حائز رتبه سوم شد.
به نفر اول 250 هزار تومان پول نقد به همراه لوح زرين جشنواره تقديم شد و نفرات بعدي نيز براساس رتبه جوايز خود را دريافت كردند.
شايان ذكر است، نمايشگاه سبزه هاي نوروزي روزهاي 12 و 13 فروردين ماه جهت بازديد شهروندان در باغ جوان داير بود.
 


وزير نيرو اعلام كرد

انتقال آب از تاجيكستان و افغانستان به ايران

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
آب درياهاي شمال و جنوب كشور شيرين سازي و با تبديل آن به آب آشاميدني به فلات مركزي ايران منتقل مي شود.
وزير نيرو در مراسم كلنگ زني سد بختياري واقع در 100 كيلومتري خرم آباد افزود: اجراي اين طرح در هيأت دولت مصوب شده و براي اجرا ابلاغ شده است كه 90 درصد سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي و 10 درصد را دولت انجام مي دهد.
مجيد نامجو گفت: پروژه بزرگ غدير براي تأمين آب شهرهاي آبادان و خرمشهر در فاز اول و تأمين آب آشاميدني شهرهاي خوزستان در فاز بعدي به اجرا درآمده و آب مورد نياز از سدهاي دز و بختياري تأمين خواهد شد.وزير نيرو با اعلام اين خبر كه طرح گرمسيري و تبديل نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي در غرب كشور به اجرا درآمده است، افزود: در راستاي سياست هاي دولت مبني بر انتقال حوزه به حوزه آب در كشور تعداد 5 پروژه به اتمام رسيده و در بودجه سال جاري 16 پروژه در حوزه وزارت نيرو مصوب شده كه 11 پروژه آن مربوط به انتقال و تأمين آب در كشور است.نامجو با بيان اين مطلب كه متوسط بارندگي در دنيا 750 ميليمتر و در ايران 250 ميليمتر است كه بيانگر لزوم مديريت منابع آب در كشور مي باشد، افزود: علاوه بر افزايش اجراي طرح هاي مديريت منابع آب كشور براي انتقال آب از ساير كشورها اقدام شده كه رئيس جمهوري توافقنامه انتقال آب از تاجيكستان و افغانستان به كشورمان را امضاء كرده است.
 


كتاب تنها مونس كودك معلول بشاگردي است

كتاب تنها مونس كودك كپرنشين بشاگردي است كه دچار معلوليت جسمي و ذهني است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اين كودك 12ساله حسن نام دارد و در روستاي درنگ مدو از توابع بشاگرد زندگي مي كند.
او به مدرسه نمي رود و قادر به انجام هيچ كاري نيست و با تنها مونس، يعني كتاب روز را به شب مي رساند. حسن كتابش را خيلي دوست دارد و از نگاه كردن و ورق زدن آن لذت مي برد و با ورق زدن آن آرام مي شود و مي خندد. مادر اين كودك معلول گفت: وقتي حسن نوزاد بود دچار تشنج شد و چون ما دسترسي به پزشك نداشتيم وي دچار معلوليت شد. وي در حالي كه اشك بر گونه هايش جاري بود پرسيد اگر روزي من نباشم حسن چه سرنوشتي پيدا خواهد كرد؟
حسن دو برادر نيز دارد كه از او كوچكترند و در خانه كپري شان كه يك اتاق است زندگي مي كنند.
 


معاون وزير ورزش و جوانان:

3 هزار طرح ورزشي در سطح كشور در دست ساخت است

شهركرد- خبرنگار كيهان:
هم اكنون 3 هزار پروژه ورزشي در سطح كشور در دست ساخت است.
معاون حقوقي امور مجلس و استانهاي وزارت ورزش و جوانان كه در مراسم معارفه جهانگير خبازي مديركل جديد ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري سخن مي گفت افزود: براي تكميل و بهره برداري از اين تعداد پروژه ورزشي مبلغ 65 هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.سيداحمد رسولي نژاد با اشاره به اينكه رويكرد وزارت ورزش و جوانان گسترش زيرساخت هاي ورزش بويژه در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته است در خصوص توجه خاص به ورزش جانبازان و معلولان نيز اظهار داشت: در مراكز استانها حداقل يك سالن ورزشي ويژه جانبازان و معلولان ساخته مي شود.
 


اولويت هاي آموزش و پرورش در سال 92

رئيس سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيزات مدارس كشور اجراي قانون تخريب و بازسازي مدارس فرسوده و غير استاندارد و نا ايمن را اولويت برنامه هاي آموزش و پرورش اعلام كرد.
مرتضي رئيسي درباره اولويت هاي سال 92 در حوزه عمراني آموزش و پرورش و جايگزيني فضاهاي جديد به جاي فضاهاي آموزشي تخريبي، افزود: مهم ترين كاري كه در سال جاري برنامه ريزي شده، اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است و برنامه هاي عمراني اين سند در راستاي اجراي قانون تخريب و بازسازي مدارس است كه افزايش سطح ايمني فضاهاي آموزشي، هدف اصلي اجراي اين قانون به شمار مي رود.
وي افزود: اجراي قانون تخريب و بازسازي مدارس كه از سال 85 آغاز شده، امسال نيز ادامه خواهد داشت و با جديت به دنبال جايگزيني فضاهاي استاندارد و ايمن به جاي فضاهاي تخريبي هستيم.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: تأمين سيستم گرمايشي مناسب براي مدارس، اولويت ديگر سازمان نوسازي در سال 92 است، به طوري كه مدارس بايد با ساختار جديد آموزشي منطبق باشند.
رئيسي تصريح كرد: تأمين تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي يكي ديگر از برنامه هاي جدي آموزش و پرورش است، ضمن آنكه با توجه به راه اندازي رشته هاي تخصصي در دوره ابتدايي بايد زيرساخت هاي مناسب ورزشي را نيز براي مدارس تعريف كنيم.رئيس سازمان نوسازي مدارس گفت: در اين راستا اتمام پروژه هاي ورزشي از برنامه هاي در دستور كار اين سازمان است و در اين راستا از توان خيرين و نيكوكاران نيز استفاده خواهيم كرد.
به گفته معاون عمراني وزير آموزش و پرورش، مقرر شده بخشي از پروژه هاي دولتي كه براساس قانون مي توان آنها را در اختيار خيرين قرار داد، براي اتمام كار به جامعه خيرين واگذار شود.
 


يزدي ها

پيكر مطهر 13 شهيد گمنام دفاع مقدس را تشييع مي كنند

فرماندار شهرستان يزد گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) 25 فروردين پيكر مطهر 13 شهيد گمنام دفاع مقدس در اين شهرستان تشييع مي شود.
به گزارش ايرنا، عزيزالله سيفي افزود: 5 شهيد گمنام براي تشييع و تدفين به شهرستان اردكان منتقل و در پارك اصلي اين شهر به خاك سپرده مي شوند.
وي گفت: پيكر مطهر 8 شهيد گمنام نيز پس از تشييع در روز شهادت حضرت فاطمه(س) در تكيه تاريخي اميرچقماق به خاك سپرده خواهد شد.

 


فرمانده درياباني استان:

لوله كشي سوخت قاچاق در بوشهر وجود ندارد

فرمانده درياباني استان بوشهر با بيان اينكه با متجاوزان مرزي با عدالت برخورد مي كنيم، گفت: در بوشهر لوله كشي سوخت قاچاق نداريم.
قلندر لشكري در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر با اشاره به اينكه يكي از دغدغه هاي ما آزادي اتباع خارجي است كه در دريا دستگير شده اند، اظهار داشت: تفاهم نامه هايي بين ايران با برخي كشورهاي همسايه منعقد شده و يكي از موضوعات مهم در اين تفاهم نامه ها برخورد با اتباع بيگانه است.
فرمانده درياباني استان بوشهر با بيان اينكه برخي كشورها در اين زمينه تبليغات مسمومي را عليه نظام جمهوري اسلامي راه انداخته و درصدد هستند تا چهره خشني از ايران ارائه كنند، ادامه داد: در ايران اسلامي پس از تشكيل پرونده براي متجاوزان مرزي، با عدالت كامل با آنان برخورد مي شود.
وي افزود: به دنبال اين هستيم كه قانون در مورد متجاوزان مرزي با جديت دنبال شود؛ هر چند با قطر در اين زمينه ارتباطات بهتري داريم.
لشكري با بيان اينكه 140 خور، 70 اسكله و 11 دروازه اصلي داريم كه چهار مرز رسمي است و بقيه دروازه هاي محلي است، خاطرنشان كرد: در ارتباط با سوخت قاچاق لوله كشي شده كه در برخي استان ها مشاهده شد در استان بوشهر اين مورد وجود ندارد.
 


با رهاسازي ماهي توسط مردم

رودخانه كارون مملو از ماهي قرمز شد

همزمان با روز طبيعت مردم شهرهاي مختلف استان خوزستان با حضور در كنار رودخانه كارون ماهي هاي قرمز خود را در اين رودخانه رها كردند.
به گزارش خبرنگار مهر، در روز سيزدهم فروردين ماه كه به نام طبيعت نامگذاري شده، مردم خوزستان با حضور در كنار ساحل رودخانه كارون كه تقريباً از بخش اعظمي از شهرهاي اين استان عبور مي كند ماهي هاي قرمز رنگي را كه براي آذين بندي سفره هفت سين در قبل از سال جديد خريداري كرده بودند در اين رودخانه رها كردند.
اين مراسم به صورت خودجوش هر سال در جاده هاي ساحلي رودخانه كارون توسط مردم انجام مي شود.
در سال هاي اخير خريد ماهي قرمز براي آذين بندي سفره هاي هفت سين در خوزستان رواج فراواني يافته به همين دليل تعداد افرادي كه اقدام به رهاسازي ماهي هاي قرمز خود در كارون مي كنند در اين سال ها افزايش يافته است.
البته در اين بين برخي مردم اعتقادي به رهاسازي ماهي هاي قرمز سفره هفت سين خود در رودخانه ها ندارند و منتظر مي مانند تا اين ماهي هاي زيبا در تنگ بلورين خود بميرند.
برگزاري جشنواره رهاسازي ماهي هاي قرمز در خرم آباد
چهارمين جشنواره رهاسازي ماهي هاي قرمز سفره هفت سين، در درياچه پارك بهشت خرم آباد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، هرمز نصيري شهردار خرم آباد با تقدير از استقبال خوب مردم خرم آباد در اين جشنواره افزود: اين جشنواره از ابتكارات فرهنگي شهرداري خرم آباد است و بايد گفت، اين برنامه براي نخستين بار در كشور توسط شهرداري خرم آباد انجام گرفته و ايده اي شده است كه ديگر شهرهاي ايران نيز از اين برنامه الگوبرداري كنند.
اين جشنواره با حضور گسترده مردم و مسافران نوروزي در اين مجموعه تفريحي و توريستي و رها كردن ماهي هاي قرمز در درياچه آن برگزار شد.شركت كنندگان در اين جشنواره، ماهي هاي سفره هفت سين نوروزي خود را به منظور حفاظت از محيط زيست و حيات اين موجود زيبا، در درياچه پارك بهشت شهر خرم آباد رها كردند.
 


اعلام نتايج اوليه بورس دكتري 92 اواسط ارديبهشت

مديركل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه بيش از يك هزار متقاضي دريافت بورس دكتري 92 توسط دستگاه ها و دانشگاه ها تاييد شده اند، گفت: نتايج اوليه در اواسط ارديبهشت ماه اعلام مي شود.
حسن مسلمي ناييني با بيان اينكه در حال حاضر در حال گروه بندي ثبت نام كنندگان هستيم، اظهار داشت: از اين تعداد تاييد شده از سوي دانشگاه ها و دستگاه ها در نهايت 300نفر با غربالگري وزارت علوم براي بورس دكتري 92 پذيرفته مي شوند.
به گفته وي، در فراخوان ثبت نام بورس 92، حدود 4757 داوطلب، تقاضاي خود را براي پذيرش در بورس دكتري خارج 92 ارسال كردند، كه از اين تعداد 360نفر در رشته فني مهندسي، 575نفر در رشته علوم پايه، 1931نفر در رشته علوم انساني، 714نفر در رشته كشاورزي و 177نفر در رشته هنر ثبت نام كرده اند.بر اساس فراخوان بورس وزارت علوم، تعدادي افراد واجد شرايط از بين دانش آموختگان مقطع كارشناسي ارشد و مربيان آموزشي و پژوهشي و كارشناسان دستگاه هاي اجرايي كشور براي ادامه تحصيل در خارج از كشور، ترجيحاً به كشورهاي روسيه، چين، بلاروس، آمريكاي جنوبي، ژاپن و هند گزينش مي شوند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(11(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10