(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 18 فروردین 1392 - شماره 20458

نرخ آرم هاي روزانه اعلام شد
اولويت هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر
استمرار انسداد مرزها و پاكسازي نقاط آلوده شهرها
واژگوني اتوبوس مسير اصفهان- تهران
 2 كشته و 26 مجروح برجا ي گذاشت
نايب رئيس شوراي شهر:
 نرخ جديد كرايه هاي تاكسي منتظر تأييد فرمانداري است
سازمان بهزيستي:
كودكان خياباني غذاي گرم و خدمات آموزشي دريافت مي كنند
گاو قاتل زن كجوري شد
سازمان آتش نشاني اعلام كرد
 2 هزار و 327 عمليات در تعطيلات نوروز
بارش شديد باران و تگرگ در خرم آباد
كشف 2 كيلو ترياك از معده قاچاقچي
حوادث كوتاه از كشور
از سوي وزارت بهداشت اعلام شد:
برنامه هاي هفته سلامت
پرايد ركورد تصادفات را شكست
سويزي: قرآن، علوم زمين و جغرافيا المپيادي مي شوند
مركز امور زنان: خانواده ها صاحب كلينيك سلامت مي شوند
مرگ 4 نفر بر اثر بي احتياطي راننده پرايد
هشدار وزارت بهداشت به مسافران چين
60 قرباني در سانحه رانندگي
10 انسان مادر خوانده يك بچه گوريل!
حبس 9 كارگر چيني در معدن
تيراندازي مرگبار در مهدكودك
افزايش تلفات ريزش ساختمان در بمبئي
موش بدهيد پول بگيريد!


نرخ آرم هاي روزانه اعلام شد

مشاور معاون ترافيك شهرداري تهران با اعلام نرخ آرم هاي طرح ترافيك روزانه از توزيع آن از هفته آينده خبر داد.
مهندس وحيد نوروزي در اين رابطه افزود: آرم هاي روزانه سال 92 به دو رنگ سبز و آبي توزيع مي شود كه بر اين اساس آرم هاي سبز رنگ قبل از ساعت 10 و در طول كل روز قابل استفاده بوده و قيمت آن 18هزار تومان و آرم هاي آبي رنگ نيز بعد از ساعت 10 قابل استفاده بوده و قيمت آن 13هزار و 200 تومان خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه روزانه 15هزار فقره آرم طرح ترافيك روزانه در سال جاري در پايتخت توزيع خواهد شد، تاكيد كرد: توصيه مي كنيم شهروندان از آرم هاي طرح ترافيك آبي رنگ كه مبلغ كمتري دارد براي ورود به محدوده طرح ترافيك استفاده كنند تا باعث ايجاد ترافيك در هسته مركزي شهر در ساعات پيك ترافيك نشوند.
به گفته مشاور معاون ترافيك شهردار تهران نرخ آرم هاي طرح ترافيك هفتگي ثابت بوده و اوايل هفته آينده اعلام خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد به سمت حذف آرم هاي طرح ترافيك سالانه برويم، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي كنيم شمار آرم هاي طرح ترافيك سالانه در سال 93 دو برابر تعداد فعلي شود.
 


اولويت هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر

استمرار انسداد مرزها و پاكسازي نقاط آلوده شهرها

وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر انسداد مرزهاي شرقي و جنوب شرقي كشور را از اولويت هاي مهم ستاد در سال 92 اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصطفي نجار صبح ديروز با اشاره به برنامه ها و اولويت هاي سال 92 در حوزه مقابله با عرضه و امور بين الملل اظهار كرد: انسداد مرزهاي شرقي و جنوب شرقي كشور با هدف كاهش ورود مواد مخدر به داخل كشور، تشديد مبارزه حرفه اي با عوامل اصلي و سران شبكه هاي قاچاق و ترانزيت مواد مخدر و روانگردان ها با هدف جلوگيري از دسترسي آسان به مواد مخدر و روانگردان ها در كشور، مبارزه موثر با شبكه هاي توليد و ترانزيت مواد روانگردان (شيشه) و طراحي و اجراي عمليات در خصوص انهدام كليه كارگاه هاي توليد شيشه در كشور، تشديد اقدامات كنترلي در مرز و مبادي ورودي و گلوگاه ها با هدف كاهش ورود مواد مخدر به داخل كشور و كاهش رخدادهاي ضد امنيتي در مرزها به ويژه انسداد مرزهاي جنوب شرقي و شمال غربي از جمله اين اولويت ها است.
وي همچنين، مبارزه با فرآيند پولشويي درآمدهاي حاصل از قاچاق و توزيع مواد مخدر و روانگردان ها به منظور ضربه زني به بنيان هاي اقتصادي قاچاقچيان مواد مخدر، برگزاري همايش هاي تخصصي و نشست هاي منطقه اي با همكاري دستگاه هاي اجرايي مقابله اي و قضايي، استمرار پاكسازي محلات و نقاط آلوده شهرها، حضور مستمر در مجامع بين المللي و انعكاس اقدامات كشورمان در حوزه مبارزه با مواد مخدر را از ديگر اولويت هاي حوزه مقابله با عرضه و امور بين الملل در سال جاري ذكر كرد.
وي همچنين، تحت پوشش قرار دادن معتادان بي بضاعت در مراكز درمان و كاهش آسيب مجاز، ارزيابي و نظارت دقيق بر عملكرد و فرآيند درمان در مراكز درمان و كاهش آسيب مواد 15 و 16 قانون و واگذاري تدريجي مراكز ماده 16 به بخش غيردولتي، نهايي كردن دستورالعمل مراكز درمان سلامت محور يا پليس مدار، تهيه و تدوين سند جامع حوزه مشاركت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد، بهره گيري از ظرفيت اموال مصادره اي در اشتغالزايي معتادان بهبود يافته، بهره مندي از ظرفيت مشاركت هاي مردمي و خيرين در راستاي سياست خصوصي سازي مبارزه با مواد مخدر، پيگيري اجراي دستورالعمل برخورد قانوني با مراكز غيرمجاز فعال در حوزه درمان و كاهش آسيب كشور و راه اندازي كميته تخصصي زنان و خانواده را از ديگر اولويت هاي سال جاري در حوزه كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد برشمرد.
دبيركل ستاد در ادامه آموزش تخصصي قضات سراسر كشور پيرامون جرايم مرتبط با مواد مخدر و روانگردان ها، تسريع در رسيدگي به پرونده هاي جرايم مواد مخدري در راستاي كاهش اطاله دادرسي، تلاش در جهت كاهش ارجاع معتادان به زندان هاي سراسر كشور و اولويت درمان و كاهش آسيب، پيگيري راه اندازي و افتتاح پنج اردوگاه زندانيان مواد مخدر در اجراي ماده 42 قانون، پيگيري راه اندازي مجتمع هاي قضايي ويژه مبارزه با مواد مخدر در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان، تعامل مناسب با نمايندگان مجلس را از برنامه هاي مهم حوزه اداري، مالي و امور مجلس ستاد در سال 92 عنوان كرد.
 


واژگوني اتوبوس مسير اصفهان- تهران

 2 كشته و 26 مجروح برجا ي گذاشت

واژگوني يك دستگاه اتوبوس مسافربري محور اصفهان- تهران كه در شمال شرق اصفهان به وقوع پيوست دو كشته و 26 مجروح برجا ي گذاشت.
به گزارش ايرنا از يك منبع آگاه در اورژانس اصفهان، در اين حادثه كه مقارن ساعت دو و 15 دقيقه روز جمعه در نزديك شهرستان «گز» واقع در شمال شرق اصفهان بوقوع پيوست، دو نفر از مسافران جان خود را از دست دادند و 26 نفر از آنها بشدت مصدوم شدند.
24 نفر از مصدومان اين حادثه توسط آمبولانس از محل حادثه منتقل و در بيمارستان هاي شريعتي، كاشاني، غرضي، امين و الزهراء اصفهان و گلديس شاهين شهر بستري و دو نفر ديگر بصورت سرپايي توسط امدادگران در محل واقعه درمان شدند.
«مصطفي صادقيان» رئيس مركز اطلاع رساني پليس اصفهان، دليل وقوع اين حادثه را بارندگي و لغزندگي جاده و بي توجهي راننده اتوبوس به جلو اعلام كرد.
اتوبوس حادثه ديده متعلق به شركت مسافربري «همسفر» است.
شهر گز در 14 كيلومتري شمال اصفهان واقع است.
 


نايب رئيس شوراي شهر:

 نرخ جديد كرايه هاي تاكسي منتظر تأييد فرمانداري است

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از بي پاسخ ماندن مصوبه شوراي شهر مبني بر افزايش نرخ كرايه هاي تاكسي از سوي فرمانداري خبر داد.
مهندس حسن بيادي در گفت وگو با فارس تأكيد كرد: سال گذشته مصوبه افزايش نرخ كرايه هاي تاكسي براي سال92 را به فرمانداري ارسال كرده ايم اما هنوز پاسخي به اين مصوبه داده نشده است.
نائب رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: اگرچه نرخ كرايه ها در سال جاري افزايش يافته است اما مطمئنا اين افزايش نسبت به اقلام ديگر بسيار كم است و بايد از رانندگان حمايت بيشتري شود.
 


سازمان بهزيستي:

كودكان خياباني غذاي گرم و خدمات آموزشي دريافت مي كنند

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور از ايجاد مراكز ارايه خدمات روزانه به كودكان خياباني كشور تا پايان سال و اجراي پايلوت آن در پنج استان كشور خبر داد.
محمد نفريه با اشاره به اينكه اين طرح در استان هاي تهران، خراسان رضوي، فارس، همدان و خوزستان به مرحله اجرا درآمده است، اظهار كرد: در استان تهران سه مركز و جمعا در كل كشور 10 مركز در اين زمينه راه اندازي شده است و تا پايان امسال اين طرح به صورت ملي اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: در اين مراكز يك وعده غذاي گرم، خدمات آموزشي و سوادآموزي، حرفه آموزي، خدمات مددكاري، روان شناسي و پزشكي به كودكان خياباني ارائه مي شود.
نفريه، هدف از راه اندازي مراكز خدمات روزانه به كودكان خياباني را كاهش حضور كودكان در خيابان ها دانست و عنوان كرد: موضوع كودكان خياباني يك آسيب اجتماعي است و مي خواهيم با جذب اين كودكان، از طريق آنها به خانواده شان نفوذ كرده و با آموزش مهارت هاي زندگي، سبب تغيير در سبك زندگي آنها شويم.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه اين كودكان از طريق اورژانس هاي اجتماعي، گشت هاي نيروي انتظامي و شهرداري ها به مراكز سازمان بهزيستي معرفي مي شوند، اظهار كرد: طبق قانون نمي توانيم كودكاني كه داراي پدر و مادر هستند، در مراكز بهزيستي نگهداري كنيم، زيرا پدران و مادران آنها با دريافت حكم ترخيص از قوه قضاييه، كودك را از مراكز سازمان بهزيستي خارج مي كنند و مورد سوءاستفاده مجدد قرار مي دهند.وي يادآور شد: چون نمي توانيم نسبت به اين گونه كودكان، با وجود كم بودن اختيارات به دليل محدوديت هاي قانوني، بي تفاوت باشيم، اين مراكز را براي ارائه خدمات به اين دسته از كودكان راه اندازي كرده ايم.
 


گاو قاتل زن كجوري شد

زن كجوري در مازندران براثر حمله گاو محلي كشته شد.
عضو شوراي شهر كجور در گفت وگو با خبرنگار فارس در كجور اظهار داشت: عصر جمعه خانم «م-مالاميري» براي سركشي و رسيدگي به دام هايش به محل نگهداري آنها رفت اما دچار حادثه اي تلخ شد.
فرمان سياسراني با بيان اينكه اين زن 35 سال سن داشت، افزود: در اثر حمله گاو به اين زن، سر وي به شدت با ديواره بتوني دامداري برخورد كرد و دچار سانحه مغزي شد.
وي تصريح كرد: پس از انتقال مصدوم به بيمارستان شهر پول، تلاش پزشكان براي نجات جان وي بي نتيجه ماند و دار فاني را وداع گفت.
 


سازمان آتش نشاني اعلام كرد

 2 هزار و 327 عمليات در تعطيلات نوروز

سخنگوي سازمان آتش نشاني از انجام 2 هزار و 327 عمليات در تعطيلات نوروز در پايتخت خبر داد.
جلال ملكي در گفت وگو با مهر اظهار داشت: در طول تعطيلات امسال 851 حريق در تهران رخ داد كه در مقايسه با سال گذشته كه تعداد حريق ها هزار و 146 مورد بود با كاهشي 26 درصدي روبرو بوديم.
وي افزود: همچنين آتش نشانان در 323 حادثه امدادرساني كرده كه تعداد حوادث نسبت به سال گذشته 27 درصد كاهش داشته است. همچنين هزار و 153 مورد خدمات ايمني مانند حادثه آسانسور به مردم داده شده كه نسبت به سال گذشته 7 درصد افزايش داشته است.
وي در پايان با اشاره به حوادث سيزده به در نيز گفت: امسال حريق فضاي سبز با 16 مورد نسبت به سال گذشته 24 درصد كاهش داشته است.
 


بارش شديد باران و تگرگ در خرم آباد

خرم آباد-خبرنگاركيهان:
در اثر بارش شديد باران و تگرگ در لرستان، مجددا بخاري ها روشن شد و خساراتي هم بر جاي ماند.
بارش باران و تگرگ توأم با وزش شديد باد به شبكه توزيع برق در استان آسيب وارد كرد.
مديرعامل شركت توزيع برق لرستان گفت: بر اثر وزش شديد باد توأم با بارش باران و رعد و برق به قسمت هايي از شبكه هاي برق در نقاط مختلف استان آسيب وارد شد كه با تلاش نيروهاي اين شركت خسارات وارده در كوتاه ترين زمان ممكن رفع گرديد و جريان برق مجددا برقرار شد.
مهندس محمد بحريني افزود: به دنبال قطع برق در برخي مناطق بر اثر طوفان و رعد و برق در حاليكه شرايط نامساعد جوي مذكور بشدت ادامه داشت، نيروهاي اين شركت موفق به رفع آسيب هاي وارده به شبكه توزيع برق شدند كه مردم در تماس هاي متعدد از نيروهاي اين شركت بخاطر رفع خاموشي ها در كوتاه ترين زمان ممكن با وجود نامساعد بودن شرايط جوي قدرداني كردند.
بحريني گفت: آسيب هاي وارده به شبكه برق استان بر اثر شرايط جوي از غروب جمعه شروع گرديد و تا صبح شنبه ادامه يافت كه در طي اين مدت نيروهاي عمل كننده شركت برق استان بي وقفه مشغول خدمت بودند و با موفقيت خسارات وارده را جبران كردند.
برپايه اين گزارش مديركل سازمان هواشناسي لرستان گفت: دماي هوا بر اثر نزولات جوي اخير در مناطق شمالي استان با حدود 10 درجه كاهش به سه درجه بالاي صفر تنزل يافته است.
نورالدين سپهوند گفت: طي 24 ساعت گذشته دورود با 6/46 ميليمتر و پلدختر 4/5ميليمتر بيشترين و كمترين ميزان بارش را داشته اند و ميزان بارندگي سال زراعي به 8/329 ميليمتر رسيده است.به گزارش خبرنگار ما، مدير كل ستاد حوادث غيرمترقبه لرستان گفت: با وجود بارش سنگين كه در برخي مناطق ريزش تگرگ زمين را سفيدپوش كرده بود، به علت تشنگي زمين سيلاب جاري نگرديد اما بر اثر بارش تگرگ و وزش شديد باد به سردرختي باغ هاي ميوه و شكوفه هاي درختان خسارت وارد آمد.
مهندس رضا آريايي گفت: بارش باران و تگرگ توأم با كاهش دما در لرستان همزمان با پايان سفرهاي نوروزي و پس از حضور گسترده و مستمر مردم در طبيعت از اهميت فراواني برخوردار مي باشد و موجب شكرگزاري عموم شد.
همچنين به گزارش خبرنگار ما از جزيره كيش، بارش باران بهاري كه از روز گذشته ابرهاي باران زا آسمان جزيره كيش را در خليج فارس پوشانده بود بصورت پراكنده شروع به باريدن كرد. در ساعات اوليه شب و نيمه شب باران در تمامي نقاط جزيره كيش شروع به باريدن كرد و دماي هواي اين جزيره را تا 8 درجه كاهش داد در آخرين ساعات مخابره خبر، آسمان اين جزيره ابري و ريزش باران در اطراف و داخل جزيره كيش ادامه داشت به گفته بوميان ساكن در جزيره كيش در بهار هر 10 تا 15 سال يكبار بارندگي سابقه دارد و اين بهار باعث شادابي گلها و درختان به ويژه رويش قارچ هاي بومي خوراكي در جزيره كيش شده است.
 


كشف 2 كيلو ترياك از معده قاچاقچي

اصفهان - خبرنگار كيهان:
ماموران پليس راه آهن اصفهان يك نفر قاچاقچي موادمخدر را كه از طريق بلعيدن اقدام به قاچاق موادمخدر مي كرد، دستگير و نزديك به دو كيلو ترياك از معده وي كشف كردند.
رئيس پليس پيشگيري فرماندهي انتظامي استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: در ايام نوروز، ماموران پليس راه آهن اصفهان - كاشان به يكي از مسافراني كه از جنوب كشور عازم تهران بود مشكوك و وي را به قسمت بازرسي برادران منتقل كردند.
«سرهنگ هوشنگ انصاري» افزود: خصوصيات فيزيكي و ظاهري شخص مذكور شك ماموران را به بلعيدن موادمخدر توسط متهم بيشتر كرد كه در تحقيقات صورت گرفته وي سرانجام به قاچاق موادمخدر از طريق بلعيدن اعتراف كرد.
وي اضافه كرد: با اعتراف صريح متهم در اين زمينه مقدار يك كيلو و 837 گرم موادمخدر از نوع ترياك از معده اين قاچاقچي موادمخدر كشف شد.
رئيس پليس پيشگيري فرماندهي انتظامي استان اصفهان اظهار داشت: در اين رابطه پرونده اي تشكيل و متهم روانه زندان شد.
 


حوادث كوتاه از كشور

حادثه خونين در اصفهان
اصفهان-خبرنگار كيهان: بر اثر برخورد دو دستگاه پژو پارس در آزادراه كاشان-اصفهان 7 تن از سرنشينان دو خودرو زخمي و يكي ديگر از سرنشينان جان باخت. علت حادثه از سوي كارشناسان پليس راه سرعت بيش از حد و سبقت غيرمجاز اعلام شد.
كشف گوشت فاسد
نيشابور-خبرنگار كيهان: 800 كيلوگرم انواع گوشت قرمز گاوي و گوسفندي و گوشت سفيد مرغ و ماهي فاسد و غيرقابل مصرف در نيشابور كشف و ضبط و معدوم شد. كارشناس واحد نظارت شبكه از 158 مورد بازديد بهداشتي و 18 مورد شكايت مردمي خبر داد و گفت: در طول ايام نوروز تعداد 3 نفر از متخلفان بهداشتي به مراجع قضايي معرفي شدند.
نجات معجزه آساي عابر پياده
كيش-خبرنگار كيهان: عابر پياده در كيش به طرز معجزه آسايي از تصادف مرگبار جان سالم به در برد. يك دستگاه ون كه با سرعت در يكي از خيابانهاي كيش در حركت بود با يك خودرو سواري برخورد كه با چرخش اتومبيل به عابر پياده برخورد كرد. در اين حادثه عابر پياده به درون جوي آب افتاد و ماشين به طور معجزه آسايي بر روي جوي قرار گرفت.
اعتراف به 47 فقره سرقت
قائمشهر-خبرنگار كيهان: سارق سيم برق در قائم شهر پس از 47 فقره سرقت و اختلال در شبكه برق اين شهرستان بدام پليس افتاد.
فرمانده انتظامي قائمشهر گفت: در پي گزارشي مبني بر سرقت كابل برق اقدام به تحقيقات در اين رابطه كرديم. پس از انجام اقدامات اطلاعاتي سارق دستگير شد. در تحقيقات و بازجويي به عمل آمده سارق به 47 فقره سرقت در حدود 4 كيلومتر سيم برق هوايي اقرار كرد.
 


از سوي وزارت بهداشت اعلام شد:

 برنامه هاي هفته سلامت

سرويس اجتماعي
امسال محوري ترين برنامه هفته سلامت كنترل فشار خون افراد مي باشد.
بنابر گزارش سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هفته سلامت از 18 تا 24 فروردين ماه آغاز و در اولين روز زنگ سلامت به صورت نمادين در مدارس كشور به صدا درخواهد آمد.
بنابر گزارش رسيده ويزيت رايگان مردم توسط پزشكان بسيجي و انجام خون گيري و تست فشار خون از همه ورزشكاران و قهرمانان ورزشي توسط سازمان انتقال خون در 23 فروردين ماه از ديگر برنامه هاي اين هفته است.
گفتني است عناوين هفته سلامت عبارت است از: يكشنبه 18 فروردين 92: فشار خون؛ آموزش و سبك زندگي سالم؛ دوشنبه 19 فروردين 92: فشار خون؛ تغذيه سالم و امنيت غذايي؛ سه شنبه 20 فروردين 92: فشار خون؛ پزشك خانواده و نظام سلامت؛ چهارشنبه 21 فروردين 92: فشار خون؛ همكاري بين بخشي و همبستگي اجتماعي؛ پنج شنبه 22 فروردين 92: فشار خون؛ اجتناب از دخانيات و سوءمصرف مواد مخدر؛ جمعه 23 فروردين 92: فشار خون؛ فعاليت بدني و نشاط اجتماعي و روز شنبه 24 فروردين 92: فشار خون؛ بيماريابي، درمان و پيشگيري از عوارض.
 


پرايد ركورد تصادفات را شكست

رئيس پليس راهور ناجا گفت: آمارها نشان مي دهد بيشترين كشته هاي تصادفات در نوروز امسال در پرايد بوده است.
سردار اسكندر مومني ميانگين سني رانندگاني را كه در نوروز تصادف كردند، 36 سال عنوان كرد و گفت: در عين حال بيشترين واژگوني ها متعلق به رانندگان بالاي 40 سال سن، بيشترين سبقت و انحراف به چپ متعلق به رانندگان 30 تا 40 سال سن و بيشترين سرعت غيرمجاز متعلق به جوان ها يعني افراد زير 30 سال بوده است.
رئيس پليس راهور ناجا مهمترين علت تصادفات نوروزي را خستگي و خواب آلودگي منجر به واژگوني با 38 درصد، تجاوز به چپ با 22 درصد و سرعت غيرمجاز با 20 درصد اعلام كرد.
وي با اشاره به اينكه در ميان شهرها بيشترين تصادفات درون شهري متعلق به شهر «تهران» بوده است تاكيد كرد: در عين حال بيشترين كاهش تصادفات در استان هاي خوزستان، لرستان و مازندران ثبت شده كه اين استان ها توانسته اند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيشترين كاهش تصادفات را داشته باشند.
 


سويزي: قرآن، علوم زمين و جغرافيا المپيادي مي شوند

رئيس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان، از ورود سه رشته جديد به جمع رشته هاي المپيادي خبر داد و گفت: به زودي رشته هاي قرآن، علوم زمين و جغرافيا نيز المپيادي مي شوند.
مهري سويزي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه امسال آزمون علوم انساني استعدادهاي درخشان براي سومين سال برگزار مي شود، افزود: در سال اول برگزاري اين المپياد تنها 55 نفر ورودي داشتيم كه اين تعداد در سال 90 به بيش از 1200 نفر افزايش يافت و پيش بيني مي شود تعداد ورودي هاي اين رشته در مراكز استعدادهاي درخشان در سال جاري به بيش از 3000 نفر افزايش يابد.
وي در ادامه از ورود سه رشته جديد قرآن، علوم زمين و جغرافيا به جمع رشته هاي المپيادي خبر داد و گفت: به زودي ورود اين رشته ها به مجموع رشته هاي المپيادي اعلام خواهد شد و بر اين اساس تعداد رشته هاي علمي المپيادي كشوري به 10 رشته مي رسد.به گفته سويزي، 10 تا 13 ارديبهشت ماه امسال مرحله دوم المپياد در هفت رشته علمي برگزار خواهد شد.رئيس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان همچنين خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هاي امسال براي ارزيابي تحصيلي دانش آموزان، برگزاري آزمون پيشرفت تحصيلي تراكمي (تستي) ويژه پايه هاي دوم راهنمايي و اول دبيرستان است و با اين آزمون، ميزان پيشرفت و وضعيت تحصيلي آنها ارزيابي مي شود.
 


مركز امور زنان: خانواده ها صاحب كلينيك سلامت مي شوند

معاون امور خانواده مركز زنان و خانواده رياست جمهوري از تصويب كلينيك سلامت خانواده در سال 91 و افتتاح آن در سال جديد خبر داد.
زهرا سجادي با اعلام اين خبر تاكيد كرد: اجباري شدن مشاوره هاي ژنتيك يكي از مواردي بود كه سال گذشته توسط كميسيون فرهنگي مجلس مطرح شد و براساس آن اقداماتي را انجام مي دهيم كه اين كلينيك ها چه از لحاظ روانشناختي و چه ژنتيكي بتوانند در كنار آزمايش هاي خون انجام شود، چرا كه همان طور كه تالاسمي مهم است، آزمايش ژنتيك هم در بخش هاي مختلف و بالاخص ازدواج هاي فاميلي بايد انجام بگيرد كه نسل سالم و توانمندي داشته باشيم.معاون امور خانواده مركز زنان ادامه داد: هم اكنون طرح مطلع مهر و آموزش هاي پنج سال اول ازدواج را آغاز كرديم و در كنار اينها كلينيك سلامت خانواده را راه اندازي كرديم كه مقدمات آن انجام شده است تا اين كلينيك ها در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور افتتاح شود.

 


مرگ 4 نفر بر اثر بي احتياطي راننده پرايد

رودسر-خبرنگار كيهان:
در برخورد يك دستگاه خودروي سواري پرايد با يك دستگاه ميني بوس در كمربندي شهر رودسر 11 نفر كشته و زخمي شدند.
فرمانده پليس راه چابكسر شهرستان رودسر با اعلام اين خبر گفت: بر اثر اين حادثه 2 زن سالخورده، يك دانشجو به همراه راننده ميني بوس به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و 7 نفر هم زخمي شدند.سرگرد حجامي درباره علت اين حادثه اظهار داشت: راننده خودروي سواري پرايد به دليل عدم رعايت حق تقدم در ورود از جاده فرعي به اصلي با يك ميني بوس كه در مسير اصلي در حال حركت بود برخورد كرد و باعث انحراف ميني بوس از مسير اصلي به سمت راست جاده و متعاقباً واژگوني ميني بوس و سقوط آن به پايين پل شد.
مجروحان حادثه بلافاصله با چند دستگاه آمبولانس به بيمارستان شهيد انصاري رودسر منتقل شدند كه حال عمومي مجروحان رضايت بخش اعلام شده است.
 


هشدار وزارت بهداشت به مسافران چين

در پي شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي H7N9 در چين، رئيس مركز مديريت بيماريها به مسافران بازگشته از اين كشور توصيه كرد در صورت تماس با پرندگان و بروز علائم آنفلوآنزا، با مراجعه به مراكز بهداشتي درماني پزشك را در جريان قرار دهند.
دكتر محمدمهدي گويا به كساني كه قصد مسافرت به چين به خصوص شهرهاي شانگ هاي و جيانگ زو را دارند، توصيه كرد: به هيچ وجه با پرندگان و محصولات پرندگان تماس نداشته باشند.
وي تاكيد كرد: افرادي نيز كه با پرندگان در تماس بوده و دچار علائم شبيه آنفلوآنزا شده اند بايد سريعا به پزشك مراجعه كنند.
 


60 قرباني در سانحه رانندگي

بر اثر سانحه رانندگي مرگباري كه در جنوب نيجريه اتفاق افتاد، 60 تن جان خود را ازدست دادند.
نيروهاي امداد و نجات نيجريه اظهار داشتند: اين سانحه رانندگي بر اثر برخورد يك دستگاه كاميون، يك اتوبوس تفريحي و يك تانكر حمل سوخت با يكديگر اتفاق افتاد و به شعله ور شدن آنها منجر شد.
يكي از نيروهاي امداد و نجات در اين باره گفت: تمامي 60 قرباني اين حادثه در ميان شعله هاي آتش سوختند.
بنابر اعلام پليس نيجريه، شعله هاي آتش به يك كارگاه مكانيكي گسترش يافت و هشت خودروي تعميري ديگر نيز در ميان آتش سوختند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا، تاكنون گزارش بيشتري از جزئيات اين حادثه منتشر نشده است.
 


10 انسان مادر خوانده يك بچه گوريل!

10 انسان با پوشيدن لباسي شبيه گوريل از يك بچه گوريل دو ماهه كه از سوي مادرش طرد شده است، مراقبت مي كنند.
«گلاديس»، بچه گوريلي كه از سوي مادرش پس زده شده (29 ژانويه) از تگزاس به باغ وحش سينسيناتي منتقل شده است.
در باغ وحش نيز بعد از آنكه نتوانستند براي گلاديس مادر پيدا كنند، 10 انسان با پوشيدن لباسي شبيه گوريل، سعي كردند به وي شير بدهند و گلاديس را بزرگ كنند.
حدس زده مي شد ماهها بگذرد تا يك گوريل ماده، وي را به فرزندخواندگي قبول كند و حالا كاركنان باغ وحش لباس گوريل مي پوشند و به سختي به گلاديس غذا مي دهند تا محبتش را جلب كنند.
 


حبس 9 كارگر چيني در معدن

بر اثر جاري شدن سيل در يكي از معادن زغال سنگ چين 9 كارگر داخل معدن محبوس شدند.
بنابر اعلام مقامات محلي استان گوئيشو در پي جاري شدن سيل در يكي از معادن زغال سنگ اين منطقه كه ديروز اتفاق افتاد، 9 كارگر داخل معدن گير افتادند و 32 تن ديگر نجات يافتند.گزارش ها حاكي است در زمان وقوع حادثه 41 كارگر داخل اين معدن زغال سنگ مشغول كار بودند.
 


تيراندازي مرگبار در مهدكودك

پليس كانادا اعلام كرد: در پي تيراندازي در ساختمان يك مهدكودك در اين كشور، دو مرد جان خود را از دست دادند.
نيروهاي پليس كانادا در پي اطلاع از وقوع اين تيراندازي در ساختمان مهدكودك به محل اعزام شده و با جسد دو مرد روبرو شدند.
بنابر اعلام پليس كانادا در زمان وقوع حادثه، 53 كودك داخل اين ساختمان حضور داشتند كه با كمك كاركنان مهد نجات يافتند و به بيرون منتقل شدند.
به گفته شاهدان يكي از كشته شدگان از كاركنان مهد بود.
پليس كانادا در حال بررسي رابطه اين دو مقتول با يكديگر است.
 


افزايش تلفات ريزش ساختمان در بمبئي

تعداد قربانيان ريزش ساختمان در حال ساخت در بمبئي به 72 نفر رسيد.
رسانه هاي هند به نقل از مقامات اين كشور مي گويند: اين نگراني وجود دارد كه بسياري نيز در زير آوار اين ساختمان هفت طبقه گير كرده باشند.
به گفته پليس اين ساختمان به طور غيرقانوني بنا شده بود و با آنكه ساخت آن تمام نشده بود، تعدادي در چهار طبقه آن زندگي مي كردند.
فرو ريختن ساختمان به دليل به كار بردن مصالح نامناسب و رعايت نكردن اصول ايمني در هند متداول است.
يك مقام پليس در تانه به خبرگزاري فرانسه گفته است كه پنجشنبه شب بخشي از اين ساختمان فرو ريخت كه باعث شد كل بنا فرو بريزد.
به گفته او بيشتر كشته شدگان و مجروحان كارگراني بودند كه در ساختمان اقامت داشتند.
 


موش بدهيد پول بگيريد!

شهرداري يكي از شهرهاي مالزي براي خلاصي از دست موش ها اعلام كرده است كه به ازاي تحويل هر موش به شهروندان 2 رينگيت مي دهد.
به گزارش ايسنا، «چوان بون سئونگ»، شهردار شهر «تمرلوه» واقع در ايالت پهنگ مالزي گفت كه اين نهاد با همكاري بخش خصوصي قصد دارد به ازاي هر موش كه توسط شهروندان تحويل داده مي شود مبلغ 2رينگيت (هر رينگيت معادل حدود 1130تومان) به آنها بدهد.
وي تصريح كرد: اين اقدام با هدف حل مشكل موش ها و ريشه كن كردن آنها در اين شهر و مناطق حومه آن انجام مي شود.
وي گفت: مردم مي توانند موش هاي گرفته شده را به محل هاي تعيين شده تحويل دهند و به ازاي هر موش 2 رينگيت دريافت كنند.
موش ها يكي از معضلات مهم در مالزي هستند و تلاش هاي زيادي براي از بين بردن آنها صورت گرفته كه تاكنون نتيجه اي نداشته است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10