(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 18 فروردین 1392 - شماره 20458

كوتاه اقتصادي
تصميم جديد دولت براي واردات كالاهاي اولويت 10
تا پايان دولت دهم صورت مي گيرد
بهره برداري از 59 طرح آبرساني
سازمان توسعه تجارت:
مقررات جديد صادرات و واردات امروز نهايي مي شود
اواخر ماه جاري صورت مي گيرد
عرضه ميلياردي سهام 3شركت دولتي در بورس
قيمت نان بدون توافق دولت و مجلس تغيير نمي كند
تشكيل كارگروه تعيين قيمت تمام شده خودرو
خودروهاي فاقد ايربگ شماره گذاري نمي شوند
گسترش بحران بيكاري در اروپا
گوجه فرنگي ارزان تا 2 هفته ديگر وارد بازار مي شود
با راه اندازي 314 جايگاه جديد محقق مي شود
افزايش سهم سي .ان .جي در سبد سوخت كشور
رئيس كل گمرك خبر داد
بهره برداري از پرتال ارزي براي شناسايي ارز كالاهاي وارداتي
احداث 600 واحد پاركينگ در بزرگراه اشرفي اصفهاني


كوتاه اقتصادي

¤ نخستين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي ايران در عرصه تجارت بين المللي از هفتم تا دهم ارديبهشت ماه سال جاري در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي شود. رئيس شوراي سياستگذاري نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي گفت: بيش از 400 بازرگان و شركت تجاري بين المللي آمادگي خود را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام كرده اند.
¤ سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) به منظور ترويج فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي در كشور و به اشتراك گذاشتن اين دانش، اقدام به تأسيس انجمن مديريت مصرف انرژي كرده است.
برگزاري سمينارها و كارگاه هاي آموزشي در زمينه مديريت انرژي با اعطاي گواهينامه، برقراري ارتباط با ديگر متخصصان دست اندر كار مباحث انرژي در كارخانه ها و صنايع كشور، ارسال نشريه هاي سابا به اعضاي انجمن، پرداخت 50 درصد از هزينه هاي آموزشي و شركت در دوره هاي عمومي، تخصصي برق و حرارت در مركز ملي آموزش مديريت انرژي آذربايجان از جمله ويژگي هاي عضويت در اين انجمن مي باشد.
¤ سخنگوي ستاد تنظيم بازار با بيان اين كه اولويت توزيع مرغ از محل توليدات داخل است، گفت : عرضه مرغ منجمد براساس تشخيص ستادهاي تنظيم بازار استاني است و هيچ اجباري در اين خصوص وجود ندارد.
علي پوركاوه عنوان كرد: موضوع توزيع مرغ منجمد از محل ذخيره سازي براساس تقاضاي بازار بوده و در مواقعي نيز توليد داخلي پاسخگوي نياز بازار نيست.
وي تأكيد كرد: مادامي كه عرضه مرغ گرم كفايت نياز بازار را كند، هيچ ضرورتي به توزيع مرغ از محل ذخيره سازي نيست و اين فرايند مديريت مي شود.
¤ رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي با بيان اينكه براساس بند 39 قانون بودجه سال 88 همسان سازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي بايد از ابتداي امسال اجرايي شود، گفت: اجراي اين قانون از ابتداي سال 92 هنوز قطعي نيست.
علي اكبر خبازها با اشاره به اينكه براساس بند 39 قانون بودجه سال 88، 2500 ميليارد تومان در قالب سهام قابل ارائه براي همسان سازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي لحاظ شده است، افزود: از اين ميزان اعتبار تنها 937 ميليارد تومان آن تأمين و 1563 ميليارد تومان آن هنوز لحاظ نشده است.
¤ مديركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها در خصوص واگذاري مراتع به بخش كشاورزي گفت: اين كار پس از فرايند استعداديابي و تعيين كاربري در برخي مراتع كه موقعيت آب و خاك مناسبي داشته و ارزش افزوده آنها در بخش كشاورزي بيشتر باشد صورت مي گيرد.
سيدعلي خليل پور در اين رابطه افزود: مشخص نشده كه سطح خاصي از مراتع به بخش كشاورزي واگذار شود اما براي توسعه بخش كشاورزي به ويژه در مناطقي كه صنايع وابسته به كشاورزي دارند اين كار صورت مي گيرد.
 


تصميم جديد دولت براي واردات كالاهاي اولويت 10

دولت بخشنامه جديدي براي واردات كالاهاي اولويت 10 صادر كرد.
براساس بخشنامه جديد دولت، صدور ثبت سفارش براي تمامي كالاهاي مشمول گروه دهم كالايي كه تا پايان بهمن ماه سال 91 وارد گمركات اجرايي شده و براي آنان قبض انبار معتبر صادر شده باشد، با رعايت ضوابط، حداكثر تا پايان فروردين 1392 از محل ارز متقاضي بلامانع خواهد بود.
البته در تبصره يك بخشنامه جديد آمده است از تاريخ ابلاغ اين دستورالعمل، ماخذ حقوق ورودي اينگونه كالاها (گروه دهم كالايي) مطابق با ماخذ جداول ضميمه كتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 1391 محاسبه و از چارچوب مفاد ماده 11 آيين نامه اجرايي تبصره يك ماده قانون امور گمركي، خارج مي باشد.
در تبصره 2 نيز تاكيد شده كه ترخيص كالاهايي كه در گروه سوم لغايت نهم گروه كالايي حداكثر تا تاريخ 30/11/91 ثبت سفارش شده اند و پس از اظهار در گمرك اجرايي به دليل اختلاف تعرفه اظهاري با نظر استنباطي كارشناسان گمرك در گروه دهم كالايي طبقه بندي مي گردند، با رعايت مفاد تبصره يك، منعي نخواهد داشت.»
 


تا پايان دولت دهم صورت مي گيرد

بهره برداري از 59 طرح آبرساني

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: تا پايان دولت دهم، 59 طرح آبرساني و فاضلاب به بهره برداري مي رسد.
سيد مهدي ثمره هاشمي عنوان كرد: تا پايان دولت دهم، حدود 41 طرح آبرساني با حجمي افزون بر 5/2 ميليارد مترمكعب و هزينه اي در حدود 17 هزار و 600 ميليارد ريال در قالب طرح هاي مهر ماندگار به ظرفيت توليد و انتقال آب كشور اضافه مي شود.
وي ادامه داد: همچنين 18 طرح فاضلاب با هزينه اي افزون بر 7 هزار ميليارد ريال جزو طرح هاي مهر ماندگار قرار دارد كه با اجراي آن 5/4 ميليون نفر جمعيت از خدمات جمع آوري بهداشتي فاضلاب برخوردار مي شوند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو، ثمره هاشمي با اشاره به كمبود آب در پنج استان در تابستان گفت: 10 شهر كشور واقع در استان هاي كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، گيلان و بوشهر با مشكل كمبود آب مواجه هستند.وي در عين حال گفت: البته ميزان كمبود آب در اين شهرها خيلي زياد نيست و اغلب اين شهرها كوچك و با جمعيت حدود پنج تا شش هزار نفر هستند كه اميدواريم با بهره برداري از طرح هاي آبرساني اين شهرها نيز از نوبت بندي خارج شوند.
مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به اجراي طرح هاي متعدد انتقال آب ادامه داد: در زمان كنوني همچنين 130 طرح آبرساني و 230 طرح فاضلاب در دست اجراست كه طرح هاي فاضلاب منبعي براي بازچرخاني و توليد مجدد آب و استفاده در صنعت و كشاورزي است.
وي افزود: از 130 طرح آبرساني 41 طرح جزو طرح هاي مهر ماندگار است كه بايد تا پايان دولت دهم به بهره برداري برسد.
 


سازمان توسعه تجارت:

مقررات جديد صادرات و واردات امروز نهايي مي شود

معاون سازمان توسعه تجارت پيش بيني كرد كه كتاب «مقررات صادرات و واردات سال 92» تا پايان هفته جاري به گمرك ابلاغ شود.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: مراحل نهايي ويرايش اين كتاب پايان يافته و با توجه به تاييد هيات وزيران امروز (يكشنبه) براي تطبيق نهايي و مهر كتاب به دبير هيات دولت ارائه مي شود.
وي با بيان اينكه كتاب امسال در 800 صفحه منتشر خواهد شد و قدري با كتاب سال هاي گذشته متفاوت است، گفت: در بخش انتهايي كتاب دو ضميمه قرار گرفته است كه بخش نخست شامل مجوز دستگاه هاي مختلف همچون استاندارد، قرنطينه و غيره بوده و بخش دوم را اولويت هاي كالايي (10 اولويت واردات) در بر مي گيرد.
معاون سازمان توسعه تجارت افزود: كتاب مقررات صادرات و واردات به 25 طبقه در جهت تسهيل تجارت تقسيم بندي شده است.
كرمانشاهي درباره وضعيت تعرفه ها در اين كتاب گفت: با توجه به تصميمات ماه هاي پاياني سال گذشته درخصوص محدوديت هاي وارداتي و صادراتي، وضعيت ارز مبادله اي و مرجع، ميانگين نرخ تعرفه در اين كتاب 12 درصد است و تعرفه ها از 2 درصد شروع شده و تا 100 درصد نيز مي رسد.
وي درباره تعرفه واردات خودرو نيز توضيح داد: تعرفه 40 درصدي واردات خودرو اواخر سال گذشته به تصويب هيات دولت رسيد و بر اين مبنا خودروهاي تا 2500 سي سي شامل تعرفه 40 درصد و بالاي اين ميزان شامل تعرفه 75 درصد مي شود.
يادآور مي شود، هم اكنون ثبت سفارش واردات خودروهاي با بالاي 2500 سي سي به كشور ممنوع است.
كرمانشاهي در پايان اين موضوع را نيز يادآور شد كه كاهش تعرفه در مناسبات تجاري ايران با ديگر كشورها همچون موافقتنامه هاي تجارت ترجيحي نقش مثبتي دارد.
كرمانشاهي همچنين به فارس گفت: پيش از اين ميانگين تعرفه هاي كشور ما بسيار بالا بود و در دنيا رتبه سوم را داشت اما در حال حاضر ميانگين تعرفه ها 12 درصد است و اين باعث شده است تا تجارت فرامرزي ما نماي خوبي داشته باشد، در حاليكه بيش از اين ميانگين تعرفه هاي كشور بالاي 27 درصد بود.
وي افزود: روند تنظيم تعرفه ها در سال جاري در راستاي حمايت از توليد بوده است.
معاون كل سازمان توسعه تجارت در خصوص ادامه اعمال ممنوعيت ها در صادرات و واردات گفت: به دنبال ثبات تصميمات در تجارت خارجي كشور هستيم، قرار نيست رويه هاي سال گذشته تغييري كند و تصميمات اخذ شده نيز نشأت گرفته از شرايط ويژه كشور است.
وي همچنين گفت: كالاهايي كه در سال گذشته محدوديت ثبت سفارش داشته اند همچنان اين محدوديت براي آن ها اعمال مي شود.
 


اواخر ماه جاري صورت مي گيرد

عرضه ميلياردي سهام 3شركت دولتي در بورس

بزودي سهام سه شركت دولتي در بورس عرضه مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، تا اواخر فروردين ماه جاري 6 ميليارد و 823 ميليون و 819 هزار و 124 سهم سه شركت دولتي در بورس واگذار مي شود.
براساس اين گزارش: 6 ميليارد و 238 ميليون و 980 هزار سهم شركت پالايش نفت بندرعباس معادل 21/45 درصد سهام به قيمت تابلوي بورس در روز عرضه (معادل قيمت بسته شدن نماد روز قبل از عرضه) به اضافه 30درصد به شرط آن كه از مبلغ 4765 ريال كمتر نباشد، به صورت نقد و اقساط در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.
همچنين 552 ميليون و 684 هزار و 872 سهم شركت مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) معادل 54/5 درصد سهام به قيمت تابلو در روز عرضه به صورت نقد در اولين ماه سال 92 روانه بورس مي شود.
افزون بر اين، 32 ميليون و 226 هزار و 252 سهم شركت آلومينيوم ايران (ايرالكو) معادل 53/19درصد سهام به قيمت تابلوي بورس در روز عرضه (معادل قيمت بسته شدن نماد روز قبل از عرضه) به اضافه 50 درصد به شرط آن كه از مبلغ 8150 ريال كمتر نباشد به صورت نقد و اقساط در فهرست نخستين واگذاري هاي بورسي سال 92 قرار دارد.
معامله 257 هزار ميليارد ريال سهم در سال 91
از سوي ديگر خبرگزاري مهر گزارش داد، 80 ميليارد و 156ميليون سهم به ارزش 257 هزار و 72 ميليارد ريال در سال 91 در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. طي 239 روز كاري سال گذشته بورس تعداد يك ميليون و 838 هزار و 500 سهامدار در بورس اوراق بهادار تهران به داد و ستد پرداختند.
از ميان خريد و فروش هاي انجام شده، تعداد 68 ميليارد و 856 ميليون سهم به ارزش 219 هزار و 615 ميليارد ريال به صورت خرد و بلوك خريداري شد. اين معاملات در 5 ميليون و 234 هزار و 47 دفعه به ثبت رسيد. اين در حالي است كه معاملات بورس اوراق بهادار طي سال گذشته در 5 ميليون و 234 هزار و 198 دفعه انجام شد.
روند شاخص كل نشان مي دهد اين متغير در طول سال رشدي 12هزار و 135واحدي را ثبت كرد و از 25 هزار و 905 واحد به 38 هزار و 40 واحد رسيد تا بازدهي 8/46 درصدي را براي بازار سهام در سال 91 ثبت كند.
در عين حال شاخص قيمت و سود نقدي هم كه سال 91 را از عدد 105 هزار و 398 واحد آغاز كرده بود، در پايان سال به 154 هزار و 771 واحد رسيد. آمارها نشان مي دهد كه شاخص بازار اول هم در سال 91 رشدي 8/38 درصدي را تجربه كرد و در آخرين روز سال گذشته به رقم 30هزار و 30 واحد رسيد.
همچنين شاخص بازار دوم 9/82 درصد رشد داشت و تا رقم 62 هزار و 839 واحد رسيد. در عين حال، شاخص صنعت در 28 اسفندماه 91 رقم 32هزار و 891 واحد را تجربه كرد تا طي يك سال 9/58 درصد رشد داشته باشد. طي سال 91، هفت ميليون و 261 هزار و 514 برگه اوراق مشاركت به ارزش هفت هزار و 6/261 ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار تهران خريداري شد.
 


قيمت نان بدون توافق دولت و مجلس تغيير نمي كند

قيمت نان تا پايان فروردين تغيير نخواهد كرد و پس از آن با توافق دولت و مجلس گران خواهد شد.
عباس قبادي مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني گندم، آيا قيمت نان تغييري خواهد كرد، يا خير گفت: قيمت خريد تضميني براي گندم معمولي 550 تومان در هر كيلوگرم و براي گندم دروم 570 تومان در نظر گرفته شده است.
وي افزود: رئيس جمهور پاداش ويژه اي را براي گندمكاران در نظر گرفته است كه به زودي اعلام مي شود.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران اظهار داشت: با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني گندم با توافق دولت و مجلس يا بايد قيمت نان افزايش پيدا كند و يا اينكه دولت يارانه اي را در اين خصوص در نظر گيرد.
معاون وزير صنعت گفت: هيچ تغييري در قيمت نان مطمئنا تا پايان فروردين ماه وجود نخواهد داشت و پس از آن با توافق دولت و مجلس در اين خصوص تصميم گيري مي شود.
قبادي در تشريح جزئيات پاداش رئيس جمهور به گندمكاران تصريح كرد: به نظر مي رسد پاداش رئيس جمهور به گندمكاران بيش از 100 تومان به ازاي هر كيلوگرم است.
وي افزود: وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در نظر دارد تا كمك صورت گرفته به كشاورزان گندمكار به ازاي هر كيلوگرم گندم بيش از 100 تومان باشد.

 


تشكيل كارگروه تعيين قيمت تمام شده خودرو

عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به آخرين جلسه اين كارگروه با حضور معاون اول رئيس جمهور، گفت: در اين جلسه مقرر شد كارگروهي براي بررسي وضعيت صنعت خودروسازي و قيمت تمام شده توليدات اين بخش تشكيل شود.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در جلسه اخير كارگروه حمايت از توليد، قرار شد گروهي به صورت ميداني بحث هاي مطرح شده از سوي قطعه سازان و خودروسازان را بررسي كنند و در اين راستا، مسائل مالي و تامين منابع مالي مورد نياز خودروسازان نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: پس از اين اقدام كارشناسي، گزارشي براي تصميم گيري در مورد قيمت گذاري خودرو به كارگروه حمايت از توليد ارائه خواهد شد كه احتمالا اين كار تا پايان فروردين ماه عملي مي شود.
خالقي تصريح كرد: تجهيز خودروها به كيسه هوا و اينكه آيا اين اقدام قابليت انجام دارد يا خير و همچنين، هزينه اضافي كه از اين محل به خودروسازان تحميل مي شود نيز توسط كارگروه مذكور مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا مشخص شود آيا براي نصب كيسه هوا بايد به خودروسازان فرصتي داده شود يا خير.
وي با بيان اينكه نمايندگاني از سازمان استاندارد، وزارت صنعت و وزارت كشور در اين كارگروه حضور دارند، گفت: اين كارگروه، ميزان توان توليد قطعه سازان داخلي را بررسي مي كند تا مشخص شود كه امكان تامين نياز خودروسازان از طريق آنها وجود دارد يا خير.
به گفته عضو كارگروه حمايت از توليد، علاوه بر موضوع تامين كيسه هوا، موارد ديگري مانند تجهيز خودروها به استاندارد يورو 4 و تامين قطعات و كاتاليست ها نيز توسط كارگروه بررسي خواهد شد.
گفتني اينكه بخشنامه جنجالي قيمت خودرو در بهمن سال گذشته با حمايت معاون اول رئيس جمهور تصويب و ابلاغ شد كه به افزايش شديد قيمت منجر گرديد.
 


خودروهاي فاقد ايربگ شماره گذاري نمي شوند

رئيس سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: نصب ايربگ بر روي تمامي خودروها از ابتداي سال جاري اجباري است و بر اين اساس، پليس از شماره گذاري خودروهاي بدون ايربگ خودداري خواهد كرد.
نظام الدين برزگري در گفت وگو با مهر گفت: مطابق با اعلام قبلي، نصب ايربگ بر روي تمامي خودروهاي توليد داخلي از ابتداي سال جاري اجباري شده و يك الزام براي خودروسازان به شمار مي رود.
رئيس سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران افزود: پليس راهنمايي و رانندگي نيز از شماره گذاري خودروهاي بدون ايربگ جلوگيري خواهد كرد.
وي تصريح كرد: موضوع اجباري شدن نصب ايربگ بر روي تمامي خودروها از مدتها قبل به خودروسازان اعلام شده بود و هيچ بهانه اي از سوي آنها پذيرفته شده نيست.
به گفته برزگري، عليرغم اينكه برخي خودروسازان تلاش داشتند تا نصب ايربگ اجباري نشود، اما از ابتداي سال، نصب ايربگ اجباري است و بهانه اي پذيرفته شده نيست.
مقرر شده بود نصب ايربگ بر روي تمامي خودروهاي توليد داخلي از ابتداي مهر ماه سال 91 اجباري شود كه براساس رايزني هاي صورت گرفته و برخي موانع از جمله مشكلات واردات و كمبود توليد داخلي، اين موضوع به ابتداي سال 92 موكول شد.
 


گسترش بحران بيكاري در اروپا

سازمان جهاني كار در گزارشي نسبت به افزايش بحران بيكاري در اتحاديه اروپا هشدار داد.
به گزارش مهر، اين سازمان در تازه ترين گزارش خود درباره بحران اشتغال جوانان و گسترده شدن بيكاري در اتحاديه اروپا اعلام كرد: اين سازمان آماده است تا از طريق همكاري با كميسيون هاي اروپا براي حمايت از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، حداقل تضمين هاي لازم براي اشتغال جوانان را پيگيري كند.
بر پايه اين گزارش، سازمان جهاني كار مي گويد برقرار شدن حداقل تضمين هاي لازم براي جوانان در كاهش بيكاري مي تواند در جلوگيري از دلسرد شدن جوانان موثر واقع شود. طبق طرح سازمان جهاني كار كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بايد اقداماتي را انجام دهند كه طي آن اطمينان حاصل شود جوانان تا سن 25 سالگي مي توانند از استخدام با كيفيت خوب برخوردار شوند.
در حال حاضر حدود 5/7 ميليون جوانان اروپايي نه در استخدام جايي هستند و نه اينكه در ساير بخش ها از جمله آموزش و پرورش مشغولند. بنابراين برقرار شدن حداقل تضمين هاي لازم مي تواند به آنها كمك كند تا بتوانند دوباره به بازار كار متصل شوند. در اروپا براي اولين بار كشورهاي اسكانديناوي (دانمارك، فنلاند، نروژ و سوئد) توانستند حداقل تضمين هاي لازم براي اشتغال جوانان را پياده سازي كنند و پس از آن نيز كشورهايي مانند اتريش، آلمان، هلند و لهستان برنامه هاي مشابهي را اجرا كردند.
يك مطالعه در سال 2011 در كشور سوئد انجام شد كه نشان داد جوانان بيكار در سن 24 سالگي كه از تضمين شغلي بهره مند هستند سريع تر از ديگران مي توانند كار پيدا كنند. در كشور فنلاند نيز نشان داده شد كه ايجاد اشتغال براي جوانان از طريق ارائه آموزش مي تواند موثر باشد.
در اتريش 63 درصد از جوانان كه در يك طرح تضمين مشابه در سال 2010 شركت كرده بودند توانستند ظرف مدت يكسال با نحوه ورود به بازار كار آشنا شوند. برآوردهاي سازمان جهاني كار نشان مي دهد براساس اندازه و جمعيت كشورها و نيروهاي واجد شرايط ورود به بازار كار، هزينه هاي تضمين شغلي مي تواند به ميزان 5/0 تا 5/1 درصد از توليد ناخالص داخلي كشورها باشد.
 


گوجه فرنگي ارزان تا 2 هفته ديگر وارد بازار مي شود

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار گفت: با برداشت محصول گوجه فرنگي از جيرفت و دزفول تا 15 روز آينده قيمت اين محصول در بازار مصرف كاهش و متعادل مي شود.
حسين مهاجران در گفت وگو با ايرنا افزود: برداشت گوجه فرنگي در جيرفت از 25 فروردين ماه و در دزفول از ابتداي ارديبهشت ماه آغاز مي شود كه همين امر موجب كاهش قيمت اين محصول در بازار مصرف خواهد شد.
وي علت گراني ميوه، سبزي و صيفي را عدم مديريت صحيح وزارت جهاد كشاورزي دانست و اظهار كرد: سال گذشته در اين فصل، گوجه فرنگي بوشهر با قيمت مناسب خريداري نشد و به همين خاطر كشاورزان بوشهري امسال اقدام به كاشت اين محصول نكردند.
وي گفت كه فاصله برداشت محصول گوجه فرنگي در بوشهر و مناطق ديگر همچون بندرعباس، چابهار و جيرفت موجب كاهش عرضه اين محصول و افزايش قيمت آن در بازار شد.
به گفته مهاجران، در فصل زمستان و بهار گوجه فرنگي مورد نياز كشور از مناطق گرمسير همچون چابهار، بوشهر، بندرعباس و جيرفت تامين مي شود كه با توافق اين استان ها قرار است، هر 15 روز يكبار اين محصول از سوي يكي از مناطق به بازار عرضه شود.
وي تاكيد كرد: هم اكنون از وزارت جهاد كشاورزي انتظار مي رود تا با مديريت صحيح جهادي در ميزان توليد و عرضه محصولات كشاورزي به نحوي برنامه ريزي كند تا در صورتي كه طي يك سال زراعي محصولي با قيمت مناسب خريداري نشد، باز هم كشاورزان اقدام به كشت اين محصول كنند.
مهاجران ادامه داد: ديروز هر كيلوگرم گوجه فرنگي در ميدان ميوه و تره بار چهار هزار تومان، هر كيلو موز 4600 تومان، هر كيلو سيب درختي بين 1200 تا 3200 تومان، هر كيلو پرتقال بين سه تا چهار هزار تومان، هر كيلو كيوي بين 1600 تا 2500 تومان، هر كيلو خيار گلخانه اي بين 2700 تا 3200 تومان و خيار بوته اي بين 1400 تا 1800 تومان عرضه مي شد.
وي ادامه داد: قيمت اين محصولات در خرده فروشي ها با 35 درصد افزايش عرضه خواهد شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تصريح كرد: در حال حاضر سيب درختي به ميزان كافي در سردخانه هاي كشور موجود است و مشكلي در عرضه سيب درختي وجود ندارد.
علت افزايش قيمت ميوه
از زبان توليدكنندگان
از ابتداي سال تاكنون قيمت انواع ميوه در بازار با افزايش 50 تا 100 درصدي مواجه شده كه به گفته توليدكنندگان علت اين افزايش قيمت، نبود نظارت در بازار، محدوديت توزيع ميوه در شب عيد و تعطيلي سردخانه ها و سيستم حمل و نقل و خدمات در روزهاي تعطيل بوده است.
قبل از آغاز سال جديد، رئيس اتحاديه باغداران قيمت منطقي براي انواع ميوه در ايام عيد و تعطيلات نوروزي را اعلام كرده بود كه براساس آن بايد هر كيلوگرم سيب درجه يك 2300 تومان، پرتقال درجه يك 1350 تومان، كيوي درجه يك كيلويي 1700 تومان و خيار نيز كيلويي 1200 تومان فروخته مي شد اما در هيچ يك از مناطق تهران حتي مراكز تعاوني ميوه و تره بار اين قيمت ها مشاهده نشد.
در ايام نوروز هر كيلوگرم پرتقال از 2800 تا 3500 تومان، سيب 2000 تا 3000 تومان، كيوي 2000 تا 3500 تومان و خيار از 1800 تا 2500 تومان فروخته شد كه مجتبي شادلو رئيس اتحاديه باغداران در اين باره به ايسنا گفت: علت افزايش چند برابري قيمت پرتقال در روزهاي ابتدايي سال، محدوديت توزيع اين محصول در بازار بود؛ در صورتيكه پيش از پايان سال گذشته حدود 60 هزار تن پرتقال در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت از 26 اسفند تا روز پاياني سال گذشته توزيع اين محصول در بازار با محدوديت مواجه شد.
وي افزود: محدوديت توزيع پرتقال باعث به هم خوردن جو بازار شد و برخي از اين وضعيت سوءاستفاده كردند.
رئيس اتحاديه باغداران گفت: سيب در مأخذهاي عمده فروشي قيمت منطقي و طبيعي داشت و كمتر از 10 درصد افزايش قيمت را تجربه كرد.
به گفته شادلو افزايش 20 تا 30 درصدي قيمت محصولات كشاورزي و انواع ميوه از پاييز تا بهار طبيعي است چرا كه به همين ميزان هزينه هاي توليد و نگهداري آنها افزايش مي يابد.
وي با انتقاد از تعطيل شدن سردخانه ها، سيستم حمل و نقل و شبكه هاي توزيع و خدمات، گفت: بايد پيش از پايان سال، بازار و سيستم هاي حمل و نقل مديريت مي شد تا در ايام تعطيلات با چنين مشكلاتي مواجه نشويم.
عضو مجمع ملي خبرگان كشاورزي تصريح كرد: اگر بازار با توليد هماهنگ باشد و مديريت و نظارت بهتري بر آن صورت گيرد شاهد چنين افزايش قيمت ها و نوساناتي نخواهيم بود.
 


با راه اندازي 314 جايگاه جديد محقق مي شود

افزايش سهم سي .ان .جي در سبد سوخت كشور

سهم گاز طبيعي فشرده (سي.ان.جي) در سبد سوخت كشور با بهره برداري از 314 جايگاه در حال احداث، افزايش مي يابد.
مجري طرح سي.ان.جي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در گفت وگو با ايرنا، اضافه كرد: تاكنون يك هزار و 976 جايگاه در بخش عرضه سي.ان.جي احداث شده و 314 جايگاه نيز در دست ساخت است.
شهرام اسدپور با تاكيد بر اينكه اين تعداد از جايگاه ها از صفر تا 90 درصد پيشرفت دارند، گفت: مجموعه سهم ال.پي.جي (گاز مايع) و سي.ان.جي از سبد سوخت كشور تا 25 درصد پيش بيني شده است. اكنون حدود 23 درصد سوخت كشور از سي.ان.جي و ال. پي. جي تامين مي شود كه با راه اندازي 314 جايگاه جديد، اين سهم به 25 درصد افزايش مي يابد.
اسدپور ادامه داد: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران امكان صدور مجوز ساخت 2 هزار و 500 جايگاه سي.ان.جي را دارد كه اين امر منوط به تامين نقدينگي مورد نياز است.
وي ادامه داد: براي ترغيب بخش خصوصي به احداث جايگاه هاي سي.ان.جي، طرح اعطاي كارمزد ويژه، به كساني كه از اين به بعد مي خواهند جايگاه سي.ان.جي با منابع خود احداث كنند به دولت پيشنهاد داده شده است.
مجري طرح سي.ان.جي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، افزود: در صورت تصويب، اين طرح مشوق مناسبي براي توسعه سي.ان.جي در كشور خواهد بود.
 


رئيس كل گمرك خبر داد

بهره برداري از پرتال ارزي براي شناسايي ارز كالاهاي وارداتي

رئيس كل گمرگ ايران از تشخيص نوع ارز كالاي وارداتي با بهره گيري از پرتال ارزي در سال جاري خبر داد.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با ايرنا، افزود: با بهره گيري از اين سامانه مي توان نوع ارز اعم از مرجع، مبادله اي و يا انتقال ارز متقاضي براي كالاي ثبت سفارش شده را مشخص كرد.
وي ادامه داد: واردكنندگان بايد كالاي وارداتي را به اين سامانه الكترونيك اظهار و مشخص كنند كه از چه نوع ارزي استفاده كرده اند.
به گفته معمارنژاد، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان يكي از استفاده كنندگان از اين سامانه است و بر همين اساس اين سازمان امكان تشخيص نوع ارز و زمان ترخيص را دارد و بر اين مبنا كنترل ها را انجام مي دهد.
وي اين توضيح را نيز داد كه پرتال ارزي افرادي را كه براي واردات خود ارز مرجع دريافت كرده و تصميم به فروش كالاي خود با ارز آزاد داشته باشند را بلافاصله شناسايي مي كند.
وي با بيان آنكه، نظام گمركي به عنوان يكي از محورهاي طرح تحول گمرگي مطرح شده است، اظهار داشت: تصويب قانون امر گمركي، ايجاد گمركات تخصصي، ايجاد پنجره واحد فيزيكي در گمركات به تسهيل عبور كالا كمك كرده است.
معمارنژاد تصريح كرد: نقش گمرك در تسهيل تجارت در دوران تحريم مشخص تر شده و تلاش شده تا با تعاون و همكاري ساير سازمان هاي همكار حداكثر تلاش براي تسهيل تشريفات گمركي و كاهش زمان انجام شود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: چهار دستورالعمل مبارزه با پولشويي در گمرك تدوين شده و در حسابرسي پس از ترخيص و دفاتر بازبيني بحث پولشويي پيگيري مي شود.
 


احداث 600 واحد پاركينگ در بزرگراه اشرفي اصفهاني

با هدف ساماندهي ترافيك و تسهيل در خدمات رساني محلي 600 واحد پاركينگ همسطح در بزرگراه اشرفي اصفهاني احداث شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه5، سعيد طلوعي، شهردار منطقه گفت: كم عرض بودن خيابانها و همچنين پارك خودرو در معابر از عوامل موثر در ايجاد ترافيك است كه به همين منظور احداث پاركينگ و ايجاد فضاي مناسب براي پارك خودرو در محل هاي پرتردد و تجاري منطقه در دستور كار قرار دارد.
وي تسهيل در خدمات رساني محلي را از ديگر اهداف مورد نظر در اجراي طرح برشمرد و افزود: مجتمع تجاري تيراژه نيز در اين منطقه مشكلاتي را براي تردد خودروهاي خدماتي و امدادرسان ايجاد كرده است و بدين منظور 600 فضاي پارك خودرو احداث شد.
طلوعي با بيان اينكه پاركينگ در تقاطع بزرگراه اشرفي اصفهاني- خيابان امام حسين(ع) احداث شد، افزود: وجود مجتمع هاي تجاري و تفريحي در بزرگراه اشرفي اصفهاني حجم تردد و سفرهاي شهري و همچنين افزايش نياز به فضاي پارك خودرو را در اين بخش موجب شده است كه به همين منظور پاركينگ طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي در حال احداث است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10