(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 18 فروردین 1392 - شماره 20458

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دوخط موازي كه يكديگر را قطع كردند ! (يادداشت روز)
داداش كايكو (گفت و شنود)
آخرين خبرها از بررسي بودجه 92 در مجلس
انديشكده شوراي آتلانتيك:
رشد احساسات ضد آمريكايي بزرگترين بهره ايران از تحولات منطقه است
رئيس مجمع نمايندگان اردبيل مطرح كرد
موج علاقه مندي مردم جمهوري آذربايجان براي پيوستن به ايران
كيهان و خوانندگان
نسخه اسرائيلي زنده باد بهار! (خبر ويژه)
نشريه آمريكايي: نخبگان ايران با ارزيابي رهبري از تحريم ها همراهند (خبر ويژه)
تل آويو توان مقاومت در برابر شليك موشك ها را ندارد (خبر ويژه)
خاتمي را براي رد صلاحيت نامزد مي كنند! (خبر ويژه)
واشنگتن پست: ايران تحريم ها را با هوشمندي و سرسختي مهار كرده است (خبر ويژه)
تحليل انتخاباتي آقاي مرگ موش (خبر ويژه)


دوخط موازي كه يكديگر را قطع كردند ! (يادداشت روز)

1- آخرين خبرها از محل برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 حكايت از آن دارد كه مذاكرات «آلماتي 2» بي نتيجه به پايان رسيده است. خانم كاترين اشتون كه نمايندگي 1+5 را برعهده داشت در پايان دور دوم مذاكرات به خبرنگاران گفت؛ «مواضع طرفين دور از يكديگر است و قرار است مذاكره كنندگان به پايتخت هاي خود باز گردند و پيشنهادات ارائه شده را بررسي كنند»!
مذاكرات آلماتي 2 چرا بي نتيجه پايان يافت؟ و در پايان اين مذاكرات بي نتيجه، كفه اقتدار به نفع كداميك از طرفين مذاكره سنگيني كرده است؟ براي پاسخ به اين سؤال، ابتدا بايد، فرازي از سخنان دقيق و كارشناسانه رهبر معظم انقلاب در جمع زائران حرم مطهر رضوي(ع) را مروري دوباره كرد؛
«براساس تجربه و نگاه به صحنه با دقت و كنجكاوي برداشت ما اين است كه آمريكا مايل به تمام شدن مذاكرات هسته اي نيست. آمريكايي ها دوست ندارند گفتگوهاي هسته اي تمام شود و مناقشه هسته اي حل شود؛ وگرنه چنانچه آنها مايل به اتمام اين مذاكرات و حل اين مشكل بودند، راه حل، بسيار نزديك و بسيار آسان بود. ايران در مسئله هسته اي، فقط مي خواهد حق غني سازي او- كه حق طبيعي اش است- از طرف دنيا شناخته شود؛ مسئولان كشورهائي كه مدعي هستند، اعتراف كنند كه ملت ايران حق دارد غني سازي هسته اي را براي اهداف صلح آميز در كشور خودش و به دست خودش انجام دهد؛ اين توقع زيادي است؟ اين آن چيزي است كه ما هميشه گفته ايم؛ آنها همين را نمي خواهند.»
2- اسناد و شواهدي در دست است كه نشان مي دهد آمريكا در چالش هسته اي با ايران به «بن بست» رسيده است. اين بن بست را مي توان در نقطه تلاقي دو خط جستجو كرد. دو خطي كه آمريكا انتظار داشت به طور موازي امتداد يابند و ايران اسلامي را در فاصله ميان خود ابتدا «محدود» و نهايتاً به نقطه «فلج» برسانند ولي امروزه اين دو خط موازي برخلاف آنچه حريف پيش بيني كرده بود يكديگر را قطع كرده و در ادامه به ضد هم تبديل شده اند. دو خط ياد شده عبارتند از؛
خط اول: ادامه غيرقانوني چالش هسته اي با اين منظور كه بهانه و دستاويزي براي تحريم ها باشد.
خط دوم: ادامه تحريم ها با هدف پلكاني، تغيير رفتار و نهايتاً تغيير ساختار نظام.
درباره هر يك از اين دو خط و پي آمدهاي امروز آن، گفتني هايي هست؛
3- آمريكا به چند علت مايل به پذيرش حق قانوني جمهوري اسلامي ايران و پايان دادن به چالش هسته اي نيست كه از آن ميان، مي توان به علت هاي زير اشاره كرد. علت هايي كه مقامات رسمي آمريكا نيز بر آن تأكيد ورزيده اند و يا به وضوح قابل فهم هستند.
الف: آمريكا از چالش هسته اي به عنوان يك بهانه و دستاويز براي تحريم ها استفاده مي كند و نه آن كه از تغيير فعاليت هسته اي ايران به سوي توليد سلاح اتمي نگران باشد. مطابق مفاد NPT و پادمان هاي مربوطه، فعاليت صلح آميز هسته اي حق قانوني و تعريف شده تمامي كشورهاي عضو اين پيمان است و براي پيشگيري از انحراف فعاليت هاي صلح آميز به سمت توليد سلاح هسته اي -DIVERSION- نيز، انجام بازرسي هاي مداوم از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش بيني شده است كه اين بازرسي ها طي 10 سال گذشته با حضور بازرسان آژانس و نصب دوربين در مراكز هسته اي كشورمان، صورت پذيرفته و در حال انجام است و تاكنون هيچ نشانه اي از انحراف فعاليت هسته اي ايران به سوي توليد سلاح اتمي گزارش نشده است.
شوراي حكام آژانس در اجلاس نوامبر 2004 -آبان 1383- با صدور يك مفاصاي رسمي- CORRECTIVE MEASURE- تمامي قصورها و تقصيرهاي احتمالي- بخوانيد ادعايي- در پرونده هسته اي كشورمان را برطرف شده اعلام كرده بود... و از آن هنگام تاكنون نيز هيچ نشانه اي از غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران ارائه نكرده است. در اواخر سال 2012 ميلادي 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا در گزارش مشتركي رسما اعلام كردند كه تحقيقات گسترده آنها نشان مي دهد جمهوري اسلامي ايران از سال 2003 تاكنون هيچ برنامه و عملياتي براي توليد سلاح هسته اي نداشته است. چند هفته قبل «جك استراو» وزيرخارجه اسبق انگليس و يكي از سه عضو تروئيكاي اروپايي- فرانسه، انگليس و آلمان- در فاز اول مذاكرات هسته اي با ايران، اذعان كرد كه در چالش هسته اي حق با ايران بوده است و ما -غربي ها- اين حق را ناديده گرفته ايم.
بنابراين ادعاي نگراني آمريكا در پوشش دروغين «نگراني جامعه جهاني»! كمترين وجاهت فني و قانوني ندارد. پس ماجرا چيست؟ پاسخ اين پرسش را مي توان از زبان «ديويدفروم» كارشناس برجسته آمريكايي شنيد. فروم طي يادداشتي در سايت CNN با ابراز نگراني مي نويسد؛ اگر ايران به خواسته 1+5 تن بدهد و در برنامه هسته اي خود به نفع 1+5 تجديد نظر كند- بخوانيد كوتاه بيايد- آمريكا و اتحاديه اروپا ناچار به لغو تحريم ها خواهند بود و اين به اهداف غرب در مقابله با ايران آسيب مي رساند چرا كه مقصود از تحريم ها، فشار بر ايران با دو هدف پلكاني «تغيير رفتار» و سپس «تغيير ساختار» جمهوري اسلامي ايران بوده است و...
ب: دومين و به بيان ديگر اصلي ترين دشواري پيش روي آمريكا براي اعتراف به حق هسته اي ايران و پايان چالش 10 ساله آن است كه در صورت اعتراف به حق ايران، الگوي ديگري از پيروزي ناشي از مقاومت به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت شده و به جهان در حال برانگيختگي و ملت هاي به تنگ آمده از نظام سلطه پمپاژ خواهد شد و اين براي آمريكا و متحدانش به منزله يك كابوس وحشتناك است.
در اين باره اگرچه گفتني بسيار است ولي تنها به اعتراف صريح «جرج فريدمن» مسئول شوراي راهبردي «استراتفور» بسنده مي كنيم. فريدمن مي گويد «مشكل اصلي ما با ايران، برنامه هسته اي اين كشور نيست، مشكل آن است كه ايران نشان داده است نه فقط بدون حمايت آمريكا، بلكه در حال درگيري و تخاصم با آمريكا مي توان قدرت برتر تكنولوژيك و نظامي منطقه بود و اين الگو بهار عربي- بخوانيد بيداري اسلامي- در خاورميانه و شمال آفريقا را درپي داشته است».
ج: آمريكا با توهم پراكني درباره غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته اي كشورمان به پروژه «ايران هراسي» دامن مي زند و از اين طريق با فروش انبوه تجهيزات و تسليحات نظامي به كشورهاي مرتجع و ديكتاتورهاي منطقه، آنها را سركيسه مي كند.
و دهها علت ديگر كه در محدوده اين نوشته محدود نمي گنجد.
4- عوامل و علت هاي ياد شده اگرچه آمريكا را به ادامه چالش هسته اي ترغيب مي كند ولي خط دوم، يعني خط تحريم ها كه قرار بود به موازات خط چالش هسته اي و همسو با آن عمل كند، تغيير جهت داده و نه فقط مانع پيشرفت هاي علمي و فني ايران اسلامي نشده است و نه تنها آرزوي خانم كلينتون در فلج كردن اقتصاد ايران و خواب آقاي اوباما براي برانگيختگي مردم عليه نظام اسلامي را برآورده نكرده است بلكه به قول حضرت آقا در بيانات نوروز امسال و به گواهي واقعيات ملموس و محسوس، اين تهديدها به فرصت تبديل شده و عزم مردم و مسئولان را براي مقابله با دشمن و رسيدن به نقاط اوج راسخ تر كرده است. مردم علي رغم برخي سختي ها و گراني ها در راهپيمايي 22 بهمن حماسه اي بي نظير آفريدند. دانشمندان ايراني به پيشرفت هاي عظيمي نظير، ورود به باشگاه فضايي، اعزام موجود زنده به فضا، رشد علمي چند برابر متوسط جهاني دست يافتند و اين همه در حالي است كه به گفته وزير خزانه داري آمريكا، تير تحريم ها به سوي غرب كمانه كرده است و روزنامه صهيونيستي هاآرتص مي نويسد «آرامش در ايران، دهن كجي به تحريم هاست». گاردين مي نويسد «بحران اقتصادي غرب، تحريم ها را به نفع ايران رقم زده است»، گلوبال ريسرچ اذعان مي كند كه «آمريكا با تحريم نفت ايران، اتحاديه اروپا را وادار به خودكشي كرده است». واشنگتن پست مي نويسد «دود تحريم ها به چشم آمريكا رفته است». نخست وزير انگليس مي گويد «شرايط اقتصادي انگليس به گونه اي است كه اگر دير بجنبيم با فاجعه روبرو خواهيم شد» و...
5- ادامه چالش هسته اي آمريكا با ايران، خط ترسيم شده اي بود كه به موازات خط تحريم ها مي توانست آمريكا را به اهداف از قبل تعيين شده خود برساند ولي اكنون اين دو خط موازي برخلاف تمام خطوط موازي كه در علم هندسه تعريف شده است، يكديگر را قطع كرده اند و هر دو خط به سوي اهداف متضاد - و يا دستكم متفاوت- با اهداف از پيش تعريف شده تغيير مسير داده و ديگر بازدارنده ايران اسلامي از پيشرفت نيستند.
6- اكنون مي توان تابلوي مستندي از بن بست آمريكا و مختصات محسوس آن ترسيم كرد. اگر به چالش هسته اي پايان بدهد، الگوي جديدي از پيروزي برخاسته از مقاومت 10 ساله را به نام ايران اسلامي ثبت كرده و موج فراگير بيداري اسلامي را شتاب بخشيده است و چنانچه به چالش هسته اي ادامه بدهد، اين چالش در حالي كه اهرم تحريم ها از كار افتاده است نه فقط بي نتيجه بوده و مانع پيشرفت ايران نيست بلكه به گونه اي ديگر، باعث تشويق و ترغيب ملت ها به ايستادگي در برابر زورگويي و باج خواهي نظام سلطه خواهد شد. ضمن آن كه ايران با همه توان به فعاليت هسته اي خود ادامه داده و مي دهد و فرصت سوزي به زيان آمريكاست. از اين روي با جرأت مي توان گفت كه آمريكا در يك «بازي دو سر باخت» وارد شده است و قاعده و فرمول شناخته شده براي خروج از بازي دو سر باخت، انتخاب گزينه اي است كه باخت كمتري دارد و حساب سود در اينگونه بازي ها اساساً در ميان نيست و شواهد حاكي از آن است كه آمريكا در پي يافتن راهي آبرومندانه! براي خروج از اين بن بست است.
7- گزينه نظامي كه هر از چند گاه آقاي اوباما با كنايه از «حضور آن روي ميز» سخن مي گويد نيز فقط يك قمپز مسخره است كه حضرت آقا در بيانات نوروزي خود به گونه اي واقع بينانه و مستند و با اقتداري متكي به پيوست قدرت، پاسخ تحقيركننده اي به آن دادند و پرداختن به اين مقوله فرصت ديگري مي طلبد. اما گفتني است كه به قول نيويورك تايمز «آمريكا حتي به اندازه يك بند انگشت هم قدرت اقدام نظامي ندارد» و «نورمن دانيل» درباره پروژه مضحك حمله نظامي اسرائيل به نمايندگي از آمريكا خطاب به اوباما گفته بود «آقاي اوباما! اگر اين سگ - اسرائيل- را براي گاز گرفتن ايران بفرستيم، ايران صاحب سگ را به سختي تنبيه خواهد كرد» و به قول نشريه آمريكايي ويكلي استاندارد؛ رؤساي جمهور آمريكا از كارتر تا اوباما در اين نقطه با [امام] خميني اتفاق نظر دارند كه «آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند».
نتيجه آن كه تنها راه پيش روي آمريكا تلاش براي خروج آبرومندانه از بن بست ياد شده است و از اين روي با جرأت مي توان گفت؛ در پايان مذاكرات بي نتيجه آلماتي 2، كفه اقتدار باز هم به سود ايران اسلامي سنگيني كرده است.
حسين شريعتمداري
 


داداش كايكو (گفت و شنود)

گفت: بعضي ها با اين كه كارنامه سياهي در همراهي با اصحاب فتنه و حلقه انحرافي دارند، بد جوري براي رئيس جمهور شدن قند توي دلشون آب مي كنند.
گفتم: چه عرض كنم؟! از قديم و نديم گفته اند «وصف العيش، نصف العيش».
گفت: آخه سابقه شون هم نشون ميده كه عرضه هيچ كاري ندارند چه برسه به اينكه بخواهند رئيس جمهور هم بشوند!
گفتم: باز هم چه عرض كنم؟! احتمالاً شعار تبليغاتي شون اينه كه؛
خوابيم اگرچه مرد ميدان هستيم
خيرسرمان، رستم دستان هستيم
وقتي به «داداش كايكو» نيازي باشد
گوئيم كه نه، ما «ايكيوسان» هستيم!
 


آخرين خبرها از بررسي بودجه 92 در مجلس

اولين جلسه مجلس شوراي اسلامي در سال جديد، امروز در حالي برگزار مي شود كه نمايندگان ملت بررسي بودجه 92 را در روزهاي آينده در دستور كار دارند.
عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه و سخنگوي هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: در صورتي كه تعداد پيشنهادات نمايندگان درباره بودجه 92 زياد باشد و رسيدگي به بودجه در صحن علني طولاني شود جلسات خانه ملت به صورت سه شيفته تشكيل مي شود.
وي درباره روند بررسي لايحه بودجه سال 1392 كل كشور در كميسيون تلفيق و صحن علني خانه ملت، اظهار داشت: برابر آيين نامه داخلي، كميسيون تلفيق 15 روز فرصت دارد لايحه بودجه سنواتي را مورد رسيدگي قرار دهد كه اين مهلت براي يك دوره 15 روزه ديگر نيز قابل تمديد است.
مصري افزود: لايحه بودجه در صحن علني نيز به صورت دو شيفته مورد بررسي قرار خواهد گرفت اما در صورتي كه تعداد پيشنهادات نمايندگان زياد باشد و بررسي بودجه در صحن طولاني شود، جلسات علني به صورت سه شيفته تشكيل مي شود.
فراكسيون رهروان
بودجه را بررسي مي كند
خبر ديگر آنكه سخنگوي فراكسيون رهروان ولايت گفت: شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت، فردا براي بررسي بودجه 92 تشكيل جلسه مي دهد و گزارشي از سوي كميسيون برنامه و بودجه در مورد بودجه 92 با اعضا ارائه مي شود.
سيدرمضان شجاعي كياسري در گفت و گو با فارس خاطرنشان كرد: شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت طبق روال قبلي روز يكشنبه تشكيل جلسه مي دهد و در اين جلسه موضوعات مختلف داخلي و خارجي مطرح و مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد كه از جمله آن مي توان به بررسي نقاط ضعف و قوت لايحه بودجه سال 92 و گزارش كميسيون بودجه مجلس به اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اشاره كرد.
وي افزود: از ديگر موضوعات مورد بحث در اين جلسه نيز مي توان به مسائل سوريه، اقدامات اخير عربستان در قبال ايران و همچنين نشست آلماتي 2 و ابعاد مختلف اين نشست اشاره كرد.
غلامرضا كاتب سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز از بررسي كليات نفت و گاز در لايحه بودجه 92 در جلسه اين كميسيون خبر داد.
وي اظهار داشت: در جلسه روز شنبه بند 3 لايحه بودجه سال 1392كل كشور كه درباره كليات نفت و گاز بود، مورد رسيدگي قرار گرفت.
وي افزود: اصلاحاتي در اين زمينه لازم بود انجام شود كه اين در جلسه شنبه كميسيون بررسي شد و اصلاحاتي به تصويب رسيد.
سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: عمده بحث درباره درآمدهايي بود كه قرار است از محل فروش نفت خام حاصل و هزينه هايي كه از محل اين درآمدها بايد صرف شود.
كاتب تصريح كرد: در اين جلسه مصوب شد درآمد حاصل از فروش انشعابات آب، برق و گاز شركت هاي دولتي به حساب جداگانه اي نزد خزانه واريز شود و 100 اين درآمدها براي توسعه شركت هاي آب، برق و گاز صرف شود.
 


انديشكده شوراي آتلانتيك:

رشد احساسات ضد آمريكايي بزرگترين بهره ايران از تحولات منطقه است

كارگروه ويژه ايران در يك انديشكده آمريكايي در گزارشي اذعان كرد كه رشد احساسات ضدآمريكايي مهم ترين بهره ايران از تحولات اخير منطقه است.
كارگروه ويژه ايران در انديشكده به رياست «اشتوارت ايزنشتات»، عنوان گزارش خود را «زمان حركت از تاكتيك به سمت راهبرد درباره ايران، فرا رسيده است» گذاشته اند.
اعضاي اين كارگروه در توضيح عنوان گزارش خود مي نويسند: «ديرزماني است كه سياست آمريكا در قبال ايران بيشتر تاكتيك بوده و كمتر به راهبردها پرداخته شده است.»
اعضاي كارگروه ايران كه به نوشته اين انديشكده آمريكايي پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا فعال شده اند تا راهكارهاي بيشتري براي كمك به حل «چالش برنامه هسته اي ايران» ارائه دهند، پيشنهادهايي درباره برنامه هسته اي ايران ارائه داده اند.
اعضاي 11نفره كارگروه ايران انديشكده شوراي آتلانتيك كه در ميان آنها نام «مايكل هايدن» رئيس اسبق سازمان سيا هم ديده مي شود در اين باره مي نويسند: دولت اوباما بايد يك برنامه گام به گام، متناسب و دوجانبه تدوين كنند كه در نهايت به كاهش تدريجي تحريم ها عليه صنايع نفتي و بانك مركزي ايران ختم مي شود. در توضيح اين راهكار همچنين از دولت آمريكا و متحدانش خواسته شده يك «نقشه راه» مدون براي استفاده در مذاكرات هسته اي با ايران تدوين كنند كه در آن حذف تدريجي تحريم ها در قبال توافق هاي ملموس با ايران گنجانده شده باشد.
به گزارش فارس، اين انديشكده در بخش ديگري از اين گزارش با عنوان «چالش هاي ايران در منطقه» به مشكلاتي مي پردازد كه ايران در تحولات اخير منطقه خاورميانه با آنها روبرو بوده است. آغاز درگيري ها در سوريه از جمله مهمترين چالش هايي است كه شوراي آتلانتيك به آن پرداخته است.
با اين وجود انديشكده شوراي آتلانتيك به مزايايي كه تحولات اخير خاورميانه نصيب ايران كرده است هم اشاره كرده و مي نويسد: «البته، ايران هنوز مهره هاي زيادي براي بازي دارد. ايران از افزايش احساسات ضد آمريكايي- كه نشانه هاي آن در شورش هاي سپتامبر 2012 در واكنش به فيلمي عليه پيامبر اسلام[ص] مشخص بود و به سفارت هاي آمريكا در سرتاسر منطقه حمله شد- بهره هاي زيادي برده است.»
در ادامه اين بخش از گزارش آمده است: «ايران همچنين از عمليات نظامي اي كه به رهبري آمريكا در افغانستان انجام مي شوند و همچنين عمليات گذشته اي كه در عراق انجام شد، بهره هاي زيادي برده و به سرمايه هاي اقتصادي و سياسي زيادي دست يافته است.»
 


رئيس مجمع نمايندگان اردبيل مطرح كرد

موج علاقه مندي مردم جمهوري آذربايجان براي پيوستن به ايران

رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل با تأكيد بر ضرورت برگزاري رفراندوم الحاق كشور آذربايجان به جمهوري اسلامي ايران علاقه مندي مردم آذربايجان براي پيوستن به كشورمان را قطعي و مشهود دانست.
كمال الدين پيرمؤذن در اولين جلسه شوراي اداري استان اردبيل با اشاره به اظهارات سخيف دولتمردان آذربايجان با همراهي مثلث شوم استعمار، استثمار و استكبار گفت: امروز آمريكا و رژيم صهيونيستي منفور و عاملان فرقه وهابيت در آذربايجان چنان رخنه كرده اند كه دولتمردان آذربايجان با همراهي گروهك وطن فروش و تجزيه طلب جبهه آزادي ملي آذربايجان سخناني را به زبان مي آورند كه با هيچ منطق و حكم عقلاني سازگار نيست.
نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: امت شيعي و مسلمان آذربايجان هرگز اجازه نمي دهد مردم شريف اين سرزمين لباس ذلت به تن كند.
پيرمؤذن نقش آذربايجان را در طول تاريخ بي بديل توصيف كرد و گفت: ملت آذربايجان با حماسه آفريني در پيروزي انقلاب و جنگ تحميلي هميشه پشتيبان نظام اسلامي بوده و هرگز در برابر خوش رقصي هاي همسايگان نخواسته اند حركتي تحريك آميز انجام دهند، در حالي كه عده اي در آن سوي مرزها به نام جبهه آزادي آذربايجان و به راه انداختن رقص و موسيقي به مقدسات اسلام اهانت كرده و دم از پيوستن بخش هايي از كشورمان به جمهوري آذربايجان بزنند كه بسيار خنده دار به نظر مي رسد.
اين مسئول با انتقاد از زنداني كردن روحاني مدافع شيعي در آن كشور عنوان كرد: ضرورت دارد رفراندوم الحاق كشور آذربايجان به جمهوري اسلامي ايران و بسياري از شهرهاي قفقاز برگزار شود، چرا كه قطعاً علاقمندي مردم آن خطه براي پيوستن به سرزمين ما مشهود و معلوم است.
رئيس مجمع نمايندگان استان با اشاره به افتخارات آذربايجان در طول تاريخ و تحويل بزرگان متعدد به كشورمان از اين سرزمين دلاورخيز بيان داشت: ما امروز به بزرگان و مفاخر خود كه نام و آوازه اي جهاني پيدا كرده اند، افتخار مي كنيم.
تجزيه طلبان آذربايجان آمريكايي هستند
همچنين در پي نشست ضد ايراني محافل تجزيه طلب در باكو، سفير جمهوري اسلامي ايران در جمهوري آذربايجان با تشريح ابعاد اين ماجرا، از نقش پشت پرده آمريكا در برگزاري اين نشست خبر داد.
محسن پاك آيين با اشاره به اغلب محافل تجزيه طلب در جمهوري آذربايجان وابسته به آمريكا هستند، گفت: آنها در چارچوب برنامه هاي «روهرا باهر» نماينده كاليفرنيا در كنگره آمريكا فعاليت مي كنند، روهرا باهر از نومحافظه كاران افراطي عضو حزب جمهوري خواه و لابي صهيونيسم است كه با يك برنامه طراحي شده، در سال گذشته به صف تجزيه طلبان پان آذريست پيوسته و در واقع هدايت اين جريان را با حمايت مالي آمريكا به عهده گرفته است.
وي يكي از اهداف اساسي آمريكا را تخريب روابط ايران با كشورهاي همجوار دانست و اظهار كرد: در اين رابطه محافل تجزيه طلب در جمهوري آذربايجان با همراهي افراد ضد انقلاب ايراني، با هدف اخلال در مناسبات تهران و باكو فعاليت مي كنند و نشست اخير محافل پان آذريست در باكو نيز با همين هدف برگزار شد.
پاك آيين افزود: البته ما انتظار داشتيم دولت آذربايجان مجوز برگزاري اين نشست كه اهداف آن كاملاً مشخص بود را صادر نمي كرد و طبيعي بود كه مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين نشست واكنش جدي نشان دهند.
وي گفت: ما در باكو بلافاصله اين اقدام را محكوم كرديم و روز بعد نيز يادداشت اعتراض جمهوري اسلامي ايران توسط معاون محترم وزارت امور خارجه تسليم سفير آذربايجان شد در همين روز نيز در باكو يادداشت مشابهي از سوي سفارت، تسليم وزارت امور خارجه آذربايجان شد.
برخي از محافل خبري بيروني در واكنش آذربايجان به اعتراض شديداللحن جمهوري اسلامي نسبت به نشست ضد ايراني از احضار پاك آيين سفير كشورمان خبر داده بودند كه يك مقام آگاه در وزارت خارجه به كيهان گفت اين موضوع صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاري ها، پاك آيين افزود: در ماه هاي اخير كه شاهد پيشرفت هاي خوبي در مناسبات دو كشور بوديم، محافل مرتبط با آمريكا و اسرائيل تلاش داشتند با انتشار اخباري مبني بر همكاري هاي نظامي رژيم صهيونيستي با آذربايجان يا استفاده ناتو از خاك آذربايجان عليه ايران، بين دو كشور اختلاف ايجاد كنند كه خوشبختانه مقامات جمهوري آذربايجان به سرعت اين اخبار را تكذيب كردند و نشان دادند كه دولت آذربايجان به اهميت داشتن روابط خوب و با ثبات با ايران واقف است.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ جاي تأسف است كه دولت هاي تركيه، آل سعود و اميرنشين قطر با يدك كشيدن نام اسلام به نيابت از آمريكا و رژيم اشغالگر قدس در سوريه با همكاري كشورهاي اروپايي با مردم سوريه وارد جنگ شده اند. شكي نيست كه نظام و مردم سوريه تاوان مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي و حمايت از مقاومت فلسطين و حزب الله را مي پردازند و به اميد خداوند دماغ آمريكا و رژيم اشغالگر قدس در اين مبارزه به زمين خواهد خورد و دشمنان مقاومت همگي ذليل خواهند شد.
بختياري
¤ مدعيان دروغين اصلاحات با حمايت از فتنه 88 ضربه اي به نظام و كشور زدند كه دشمنان در طول 8 سال جنگ تحميلي نتوانستند چنين خسارتي وارد كنند. بنابراين براي هميشه مورد نفرت ملت هستند.
5660---0919
¤ در انتخابات رياست جمهوري بايد دنبال نامزدي باشيم كه كاملاً مطيع رهبر و نظام و خدمتگزار مردم باشد ولاغير.
ربيعي
¤ ملت ايران با مشاركت خود در پيروزي انقلاب اسلامي و حمايت و پيروي از ولايت فقيه حماسه آفريد. بيداري اسلامي امروز در جهان اسلام از آن نشأت گرفته است. حزب ا... لبنان و فلسطين قهرمان با درس آموزي از حماسه دفاع مقدس ملت ايران پوزه رژيم اشغالگرقدس را بر زمين ماليدند اين بار نيز در تبعيت از رهنمود رهبر معظم انقلاب به تكميل اين حماسه ها با حماسه سياسي و اقتصادي علاوه بر تكميل آلبوم انقلاب اسلامي به جهانيان مي آموزند كه مي توان به مقابله با زياده خواهي استكبار و هرگونه دشمن همسو با او روي پاي خود ايستاد و با سياستي مستقل به قله هاي رفيع ارزشي و ديني و نظامي و فرهنگي و همه ارزشهاي الهي و انساني رسيد. ملت غيور ايران اسلامي با اين باور و متكي به خداوند منان به پيش مي رود.
محمودي
¤ شيطان بزرگ همه نيروي خودش را در سوريه وارد صحنه كرده ما هم بايد به جد ورود پيدا بكنيم و دفاع عاشورايي داشته باشيم و خلاصه حماسه خلق بكنيم.
1395---0917
¤ با اينكه نامه رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در مورد لغو مصوبه افزايش قيمت تجاري خودرو در رسانه ها منتشر شده ولي شركت ايران خودرو توجهي نمي كند و روي قيمت هايي كه يك طرفه اعلام شده پافشاري مي كند. چرا؟
8166---0915
¤ امروز زماني است كه بايد از برادران و خواهران ديني خود در كشور مظلوم سوريه حمايت كنيم اگر به بهانه حرف و حديث هاي مطرح شده از سوي دول فتنه گر از وظيفه اي كه بر عهده داريم كوتاهي بكنيم چه بسا فردا جاي جبران اين كوتاهي نباشد.
8847---0919
¤ با پشت سر گذاشتن سال 91 بايد بينديشيم كه در طول يك سال گذشته براي پاسداشت خون شهدا و شادي قلب حضرت ولي عصر(عج) و نايب بر حق آن حضرت رهبر معظم انقلاب براي اين مردم فهيم چه كرده ايم؟
8847---0919
¤ مسئولين استخر شهرداري در خيابان ستارخان اعلام كردند از صبح 17 فروردين سال 92 از روي كارت منزلت سالخوردگان براي استفاده از استخر ثبت نام به عمل مي آورند با اينكه صبح زود روز اعلام شده مراجعه كرديم گفتند ظرفيت تكميل شده است. خداوكيلي چگونه چنين چيزي امكان دارد؟
مريم والوارجردي نزاكت
¤ با توجه به مطلب كيهان 17/1/92 در صفحه 4 به نقل از مسئولان دولتي كه «علت گراني ها» مشخص شد اين مطلب چه دردي از مردم دوا مي كند چوبش را مردم خوردند، پولش را حرامخواران بردند و بي تدبيري را برخي مسئولين. با توجه به مسافرت ميليونها نفر از 28 اسفند چطور اين همه ميوه در مراكز فروش نوروزي يكدفعه در 3 و 4 فروردين آب شد؟! آيا دست هايي در كار نبوده است؟
صفرعلي طريقي فرهنگي بازنشسته
¤ در سريال تهران پلاك 1 كلمات زشتي مانند زده مي شود كه اين نوع ادبيات آموزش به نوجوانان و جوانان در شأن صدا و سيماي جمهوري اسلامي نيست.
3203---0911
¤ با سلام و تحيت و تبريك خدمت كاركنان روزنامه وزين كيهان. عملكرد شما به ويژه در چاپ مقالات و مشكلات مردم دلسوزانه مي باشد خداوند به شما جزاي خير دهد.
8496---0937
¤ از مسئولين شهرستان قصرشيرين درخواست مي شود نسبت به ترميم آسفالت جاده سومار-قصرشيرين نفت شهر و نصب علائم رانندگي اقدام نمايند.
2945---0918
¤ زمانه عجيبي شده نه متأهل ها به فكر زندگي مشترك افراد مجرد هستند و نه شاغلين فكري براي اشتغال جوانان بي كار مي كنند با توجه به اينكه به روز قيامت معتقد هستيم چرا نسبت به اين دو معضل جامعه بي تفاوت شده ايم و كاري نمي كنيم.
4403---0919
¤ با توجه به اينكه هر ساله اكثريت شهروندان سبزه هاي نوروز را در كوچه ها و خيابان ها و يا جاده هاي بين شهري رها مي كنند پيشنهاد مي شود در سالهاي آتي با اطلاع رساني از طريق رسانه هاي گروهي اين سبزه ها جمع آوري شده و جهت خوراك آبزيان و يا طيور از آنها استفاده شود.
2148---0937
¤ اگر وجدان كاري وجود داشت نبايد در طول سه هفته از آغاز سال جديد افراد بيمار دسترسي به پزشك متخصص نداشته باشند و در اين مدت گوشه منزل درد و رنج بكشند.
8949---0912
¤ در سفرم از شمال به تهران اتوبوس در جلوي رستوران پذيرايي در مجاورت امامزاده حمزه آبعلي توقف كرد. تصميم گرفتم در اين فرصت به زيارت امامزاده بروم اما محيط امامزاده تاريك بود تاريكي محوطه اين زيارتگاه به كنار چرا جلوي سگ هاي هار ولگرد در اين زيارتگاه گرفته نمي شود كه هتك حرمت نشود.
7902---0919
¤ رياست محترم دانشكده دندان پزشكي دانشگاه اهواز اعلام كرده كه در دوره رياست خود بخش و اتاق عمل در بيمارستان امام خميني(ره) اهواز خاص معلولين و عقب ماندگان ذهني براي كارهاي دندان پزشكي راه اندازي كند اميدواريم ايشان در تحقق اين هدف و آرزو موفق بشوند.
7431---0916
¤ چند ماه قبل در مورد آبهاي لجن و بد بوي جاري در جوي خيابان مولوي كنار بيمارستان آيت الله گلپايگاني شهرستان قم شكايت كرديم ولي جز پاسكاري دستگاه ها به يكديگر كاري نديديم.
5608---0912
¤ اميدواريم سال نو سالي خوب همراه با موفقيت و پيروزي در همه مراحل زندگي، سال كار و تلاش در كنار صبر و استقامت در همه امور تا رسيدن به نتيجه مطلوب و هدفهاي عالي در راه سربلندي و افتخار كشور عزيزمان جمهوري اسلامي ايران باشد. انشاءالله
2143---0913
¤ فرودگاه كلانشهر اهواز فاقد خط اتوبوسراني به طرف مركز شهر مي باشد. در سال 91 بارها براي راه اندازي چنين خط اتوبوسراني مكاتبه كرديم اميدواريم در سال 92 به اين تقاضا جواب مثبت بدهند.
7431---0916
¤شهرداري مشهد در منطقه طلاب در خيابان هاي با عرض 20 متر اجازه ساخت ساختمان بالاي 3 طبقه را نمي دهد ولي عجيب اين است كه در انتهاي عليمرداني در خيابان هايي با عرض 5 متر تا 5 طبقه اجازه احداث ساختمان داده است. اين تناقض در مديريت شهري چگونه قابل دفاع مي باشد.
3419---0915
 


نسخه اسرائيلي زنده باد بهار! (خبر ويژه)

يك تحليلگر صهيونيست ضمن حمله به مواضع ضد صهيونيستي احمدي نژاد، خطاب به وي نوشت: زنده باد بهار دوستي ميان ايران و اسرائيل.
به گزارش بالاترين، مئير جاودانفر در وب سايت «The Iran-Israel Observer» مي نويسد: 4ماه بيش نمانده بين احمدي نژاد و باي باي با او ... حملات لفظي وي عليه اسرائيل وقيح ترين بود. او نه فقط در همايش جهان بدون صهيونيسم گفت «همانطور كه امام فرموده اند، اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود»، بلكه هولوكاست را انكار و اسرائيل را به يك ويروس تشبيه كرد. حملات او زشت و بي شرمانه بود. او دشمن افراطي ماست.
اين ايراني صهيونيست تبار سپس مدعي دوستي ملت ايران و ملت [!؟] اسرائيل شده و اين در حالي است كه اولاً اغلب صهيونيست هاي ساكن در سرزمين هاي اشغالي يا پدران آنها اتباع كشورهاي مختلف اروپايي، آفريقايي و آمريكايي بوده اند كه پس از اشغال سرزمين فلسطين و به زور اسلحه صهيونيست ها و حمايت آمريكا و اسرائيل راهي اين سرزمين شده و ثالثاً در طول 65 سال گذشته، رژيم نامشروع صهيونيستي منشأ بسياري از جنگ ها و ترورها و جنايت ها در سراسر منطقه خاورميانه بوده است.
آنچه در مضمون نوشته تحليلگر صهيونيست قابل توجه است، ادعاي دوستي با مردم اسرائيل مشابه ادعاي ليدر حلقه انحرافي است. در واقع اين صهيونيست دو آتشه هرچه از منطق انساني و ضد صهيونيستي احمدي نژاد منزجر است، منطق ليدر حلقه انحرافي را عيناً تأييد و قرائتي منطبق با مدعاي «زنده باد بهار» ارائه مي كند.
 


نشريه آمريكايي: نخبگان ايران با ارزيابي رهبري از تحريم ها همراهند (خبر ويژه)

«ديدگاه [ آيت الله] خامنه اي در اين باره كه غرب را تخطئه مي كند بر فضاي گفتماني نخبگان در ايران غلبه دارد».
نشريه آمريكايي نشنال اينترست ضمن درج تحليل فوق، به بررسي اين پرسش پرداخت كه چرا تحريم هاي ايران كارآيي ندارند؟ به نوشته اين نشريه «آمريكا از نفوذ خود در سيستم مالي بين المللي براي اعمال گسترده ترين تحريم ها عليه ايران استفاده كرده است. در گزارش جديدي كه هفته گذشته منتشر گرديد و براساس متجاوز از سي مصاحبه عميق و تأييد شده با مقامات ارشد سياسي، كارشناسان و اعضاي جامعه تجاري ايران تنظيم گرديده، ما نشان داده ايم كه تحريم ها بين نخبگان اثرپذيري محسوسي نداشته اند. روايت و ديدگاه[آيت الله] خامنه اي كه غرب را به عنوان يك گروه بيرحم، غيراخلاقي و مترصد غلبه بر ايران و وابسته كردن آن به قدرت هاي غربي ترسيم مي كند، همچنان بر فضاي گفتماني نخبگان غلبه دارد. در مباحثات داخلي نقطه نظرات وي غيرقابل سرپيچي بوده و علاوه بر آن بر اثر ادامه خصومت هاي خارجي، گفتمان وي تثبت شده است.»
اين نشريه آمريكايي با تأكيد بر اينكه «اقتصاد ايران به واسطه انعطاف، توانسته با تحريم ها تطبيق پيدا كند نه اينكه درهم بشكند» مي افزايد: تحريم ها موجب گرديده كه آن كشور سياست «اقتصاد مقاومتي» را در پيش گيرد. اين رويه كوتاه و ميان مدت از طرق مختلف انجام گرفته است، منجمله با حفظ موازنه مثبت تجاري از طريق كنترل واردات و با حفظ موازنه مثبت پرداخت ها ازطريق استفاده از منابع مالي داخلي براي سرمايه گذاري در پروژه ها، اتكا به ذخاير ارز خارجي، كاهش وابستگي بودجه دولت به درآمد نفت، بالا بردن درآمدها از طريق اخذ ماليات و خصوصي سازي و افزايش حجم پالايش نفت در داخل جهت استفاده از مازاد نفت خام در داخل و تغيير نوع مواد انرژي زا در داخل و آزادسازي گاز براي صادرات.
علاوه بر آن الگوهاي تجاري نيز مجبور شده اند كه معاملات را در عوض شبكه هاي بانكي در شبكه هاي غيررسمي مالي انجام دهند و اجناس به صورت پاياپاي معامله شوند.
اين نشريه نوشت: هيچگونه مدركي وجود ندارد كه حاكي از كاهش شتاب برنامه هسته اي ايران در طول چهار سال گذشته باشد. ذخيره اورانيوم با غلظت پايين و اورانيوم با غلظت متوسط و همچنين نصب سانتريفيوژهاي نسل اول و دوم افزوده شده اند. به نظر مي رسد مسير برنامه به طوركلي در بهترين حالت اثرناپذيري از تحريم ها بوده، و در بدترين حالت تحريم ها تا حدودي عامل حركت آن بوده است. افزايش تحريم ها و استفاده از آنها به عنوان يك عامل چانه زني موجب مي گردد كه ايران نيز تشويق شود برنامه خود را توسعه داده و عوامل چانه زني خود را ايجاد نمايد. شايد مهمتر از آن است كه اين عوامل موجب گرديده كه ايران نسبت به برنامه تعهد بيشتري يافته و مصونيت سياسي داخلي آن افزوده شود.
اين نشريه آمريكايي در پايان نوشت: به نظر مي رسد بايد از تحريم ها به عنوان عامل چانه زني طبق اهداف تعيين شده قبلي استفاده شود در غير اين صورت به نظر نمي رسد ايران سرتسليم در مقابل فشارها فرود بياورد. موضع مقامات جمهوري اسلامي با اين وضعيت غيرقابل چالش بوده و به نظر نمي رسد كه افراد كليدي بخواهند در موقعيت تغيير سياست اقدام و لابي آشكار بكنند.
 


تل آويو توان مقاومت در برابر شليك موشك ها را ندارد (خبر ويژه)

فرمانده جبهه داخلي رژيم صهيونيستي هشدار داد سامانه دفاع موشكي موسوم به «گنبد آهنين» براي حمايت از مناطق مسكوني و غيرنظامي در مقابل موشك هاي حزب الله كافي نيست.
به گزارش خبرگزاري قدس آيال آيزنبرگ گفت: سامانه گنبد آهنين فقط تا حدودي مي تواند از تاسيسات نظامي و مناطق راهبردي اسرائيل حمايت كند و از توانمندي لازم براي حفاظت مناطق مسكوني و غيرنظامي در مقابل موشك هاي مقاومت حزب الله برخوردار نيست.
آيزنبرگ افزود: حزب الله پنج هزار موشك در اختيار دارد و تل آويو و حومه آن در جنگ آينده هدف باراني از موشك هاي هولناك مقاومت قرار خواهد گرفت.
وي گفت: من بر اين باورم كه حزب الله هر روز بيش از هزار موشك و گلوله به عمق مناطق مسكوني اسرائيل شليك خواهد كرد.
همچنين يك فرمانده ارتش رژيم صهيونيستي با ابراز نگراني از افزايش توان نظامي حزب الله لبنان، تصريح كرد، موشكهاي حزب الله لبنان زمين را در هر جنگ آينده زير پاي ارتش اين رژيم به لرزه درخواهد آورد.
ژنرال «كوبي باراك» فرمانده شعبه فن آوري و لجستيك ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي با بيان اين مساله، تاكيد كرد: هرگونه رويارويي با حزب الله لبنان، جنگ را به داخل سرزمينهاي اشغالي منتقل خواهد داد.
باراك در ادامه تاكيد كرده كه هرگونه جنگ با حزب الله در آينده، روزانه اسرائيل را با حداقل 1200 موشك مواجه خواهد ساخت.
به گفته وي حزب الله در جنگ آينده به ابتكارات تازه اي براي كاهش قدرت حركت و مانور دهي ارتش رژيم صهيونيستي دست خواهد زد.
وي همچنين گفته است كه روز اول جنگ شاهد حملات موشكي بسيار سنگين و دقيق از سوي حزب الله عليه مراكز حساس ارتش بويژه تجمعات نظامي، مراكز اورژانس، مراكز پشتيباني و مراكز لجستيكي خواهد بود.
 


خاتمي را براي رد صلاحيت نامزد مي كنند! (خبر ويژه)

با وجود مخالفت برخي مشاوران خاتمي با نامزدي وي و قطعيت رد صلاحيت او از سوي شوراي نگهبان، تحركات حلقه حزب مشاركت براي واداشتن خاتمي فزوني گرفته است.
اين تحركات افراطيون ادامه فتنه انگيزي ناكام سال 88 و تحريم انتخابات مجلس در اسفند 1390 ارزيابي مي شود. در برخي جلسات داخلي افراطيون اين گونه گفته شده كه با توجه به قطعيت رد صلاحيت خاتمي، حتما بايد او را به ميدان آورد تا از اين طريق حضور او را در جبهه اپوزيسيون و تحريم قطعي كرد. اين گروه معتقدند بدين ترتيب مي توان فضاي رواني عليه نامزدهايي قطعي نظير عارف و روحاني و محتمل مانند جهانگيري و نجفي و... را سنگين تر كرد و با چماق «اصلاح طلب بدلي» آنان را از حضور در صحنه انتخابات راند.
پيش از اين احمد پورنجاتي از اعضاي فراكسيون مشاركت در مجلس ششم و از مشاوران نزديك خاتمي به روزنامه بهار گفته بود كه خاتمي نگران است نامزد شده و رد صلاحيت شود و او نمي خواهد مهر رد صلاحيت از سوي نظام در كارنامه اش ثبت شود. پورنجاتي همچنين از مخالفت طيفي از مشاوران با نامزدي مجدد خاتمي خبر داده بود، موضوعي كه مشاوراني نظير كرباسچي و مرعشي نيز بر آن صحه گذاشته اند.
با اين حال جواد اطاعت از اعضاي حزب اعتماد ملي مي گويد گروهي به نام شوراي راهبري اصلاحات و با حضور 35 تن از مشاوران خاتمي در 5 كميته اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياست داخلي و سياست خارجي فعال شده تا به ارزيابي وضع موجود و تدوين برنامه بپردازد. او با اشاره به دودستگي در ميان مشاوران، مي گويد: ما تلاش مي كنيم كه خاتمي نامزد شود. ما بايد فضا را به گونه اي فراهم كنيم كه آقاي خاتمي به شركت در انتخابات تمايل پيدا كند و احساس كند فضا براي حضورش فراهم است.
او در مصاحبه با روزنامه بهار و در پاسخ اين سوال كه «الان نگراني هاي خاتمي چيست كه نامزد نمي شود؟ نگران رد صلاحيت است؟» مي گويد: نه، اصلا بحث نگراني براي رد صلاحيت و اين ها نيست. بحث اين است كه چالش جديدي براي كشور ايجاد نشود، يعني آمدن آقاي خاتمي براي كشور هزينه اي به همراه نداشته باشد. بالاخره اگر بناست در يك كشور عقلانيت سياسي حاكم باشد، براي برون رفت از وضع موجود جريان حاكم بايد بپذيرد انتخاباتي برگزار كند كه آقاي خاتمي هم يكي از گزينه هاي آن باشد ولي اگر غير از اين باشد ممكن است به گونه اي باشد كه اين كنش و واكنش ها براي كشور هزينه اي داشته باشد.
اين مقام وزارت كشور در دولت اصلاحات، درباره قانع نشدن خاتمي به نامزدي و عدم تمكين از مشاورين موافق گفت: بحث تمكين نيست، بحث اقناع است. ما بايد وضعيت را رصد كنيم و تا زمان ثبت نام هم وقت داريم و تا آن زمان هم اميدواريم آقاي خاتمي به اين نتيجه برسند كه در انتخابات شركت كنند. و اگر خاتمي رد صلاحيت شد چه؟ شرايط كشور چنين چيزي را ايجاب نمي كند. اگر گزينه اصلاحات را رد صلاحيت كنند كه ديگر تكليفي بر اصلاح طلبان بار نيست.
فراز آخر سخنان نامبرده نشان مي دهد كه سناريوي افراطيون فعال در فتنه سبز مجبور كردن اصلاح طلبان معتدل به بازي در خدمت فتنه گران است.
تلقي جريان مذكور اين است كه خاتمي به واسطه رد صلاحيت خدمات بيشتري براي جريان هاي معارض نظام انجام خواهد داد حال آن كه در اين صورت سرنوشتي بهتر از برخي عناصر فتنه گر منزوي پيدا نمي كند. خاتمي مكررا طي سالهاي اخير و در محافل خصوصي شديدا از عملكرد منتهي به بن بست موسوي و كروبي انتقاد كرده و آنها را مسئول وضعيت آشفته اصلاح طلبان دانسته است.
 


واشنگتن پست: ايران تحريم ها را با هوشمندي و سرسختي مهار كرده است (خبر ويژه)

مقاومت مستمر ايران و امتياز ندادن بر سر مشاجره هسته اي به واسطه تحريم ها كار باراك اوباما را بغرنج تر كرده است.
روزنامه واشنگتن پست ضمن انتشار اين تحليل تصريح كرد تحريم هاي سخت و گزنده موجب تغيير سياست هاي هسته اي ايران نشده است.
اين روزنامه تصريح كرد: فشار تحريم هاي سخت برخلاف توقع به اعتراض و شورش مردم منتهي نشد و اين در حالي است كه بالغ بر 9 ماه از اجراي تحريم ها مي گذرد.
واشنگتن پست نوشت: ايران با وجود برخي فشارهاي سخت، با توسل به تاكتيك هاي هوشمندانه و سرسختي هميشگي خود موفق شده در برابر همه فشارهاي غرب ايستادگي كند. اين امر تكليف مذاكرات هسته اي را پيچيده تر و كار را بر باراك اوباما سخت تر مي كند. هيچ نشانه اي از تسليم ايران ديده نمي شود.
واشنگتن پست در ادامه افزوده است: ايران تجربه ديرينه اي در سازگاري با تنگناها و فشارهاي اقتصادي دارد. در شرايط تحريم نفتي كه صدور نفت بشدت محدود شده، همچنان در چارچوب و خارج از تحريم ها به ميزان كافي نفت مي فروشد. ايران راه هاي قانوني مهار گزندگي تحريم ها را پيدا كرده و از ذخيره ارزي خود در بانك هاي خارجي كه به يورو است و همچنين انجام معاملات پيچيده مالي فراري از نظام بانكي آمريكا، بهره مي برد و توانسته خود را با تحريم ها تطبيق دهد.
اين روزنامه مي نويسد: برخي متحدان آمريكا به شيوه تهاتري به معامله نفتي با ايران مي پردازند. جمعي از خريداران مانند ژاپن و كره جنوبي كه متحدان كليدي آمريكا به حساب مي آيند، سطح واردات نفت خود از ايران را كاهش دادند اما با مشاهده اينكه هيچ تاثيري بر سياست هاي هسته اي تهران نداشته است، ديگر تمايلي به همراهي تحريم ها ندارند.
 


تحليل انتخاباتي آقاي مرگ موش (خبر ويژه)

عضو متواري حزب مشاركت و سازمان مجاهدين (انقلاب) مي گويد دورنماي مثبتي براي حضور طيف متبوع وي در انتخابات ديده نمي شود.
رجب مزروعي كه خود را سخنگوي «سازمان» شعبه خارج از كشور معرفي مي كند چندماه پس از فتنه 88 از كشور خارج شد و در بروكسل پناهندگي گرفت. وي در مصاحبه با سايت كلمه گفته است: آنچه از مواضع مقامات رسمي برداشت مي شود اين است كه در پي برگزاري يك انتخابات مهندسي شده با نتيجه دلخواه هستند و تاكنون هيچ نشانه اي از اينكه حاكميت بخواهد فضا را به روي انتخابات آزاد باز كند ديده نمي شود.
وي گروه هاي اصولگرا را 4 ضلع موجود در انتخابات آينده توصيف كرد و افزود: اگر تغييري در فضاي سياسي رخ ندهد، قطعا انتخابات آينده انتخابات اصلاح طلبان نخواهد بود، بنابراين راهبرد انتخاباتي اصلاح طلبان نمي تواند پيروزي انتخابات باشد. اما از اين واقعيت لزوما نمي توان نتيجه گرفت كه اصلاح طلبان نبايد در انتخابات حضور داشته باشند. اگر چه عدم شركت مي تواند يك گزينه محتمل باشد.
وي در عين حال مي گويد: تحت شرايطي حتي مي توان در انتخابات مهندسي شده هم حضور يافت اما نه براي پيروزي بلكه براي تحقق اهداف ديگر از جمله تثبيت موقعيت سياسي خود، استفاده از فضاي انتخابات براي ارتباط با جامعه كه در شرايط سانسور و محدوديت شديد ممكن نيست، فعال كردن و سازمان دادن به نيروهاي اصلاح طلب و جلوگيري از استحاله آن ها... اما اين اهداف كه به نوبه خود به ويژه در شرايط فعلي بسيار مهم هستند، با هر نوع شركتي تأمين نمي شود. به صراحت عرض كنم اگر مقصود اصلاح طلبان تحقق اهداف فوق باشد آن گاه سوال فراروي آنان چگونه شركت كردن خواهد بود نه شركت كردن يا نكردن. شركت در انتخابات از موضع منتقد به وضع موجود و بدون پاسخي روشن به چنين سوالي و بدون در نظر داشتن اهدافي از نوع اهدافي كه عرض كردم بي شك به معناي ايفاي نقش زينت بخشي به انتخابات به عنوان پاره پنجم پازل انتخاباتي حاكميت خواهد بود.
وي با تخطئه اين موضوع كه 42 نفر از جمله برخي اصلاح طلبان در انتخابات اعلام نامزدي كرده اند، گفت: در هنگامي كه موسوي و كروبي در زندان خانگي به سر مي برند، تاكنون فقط افرادي اعلام نامزدي كرده اند كه به گونه اي حامي وضعيت موجود بوده اند.
مزروعي مي گويد با توجه به شرايط موجود به انتخابات خوش بين نيست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10