(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 18 فروردین 1392 - شماره 20458

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
باخت غرب در آزمون صداقت
پايان نشست آلماتي 2
نقطه،سرخط!
هديه به خوانندگان
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
نماينده ايران در مصر عنوان كرد
پشت ماجراي اقدام ضدايراني در قاهره برخي كشورهاي خارجي هستند
با صدور بيانيه اي رسمي
مصر توقيف قايق ايراني حامل سلاح را تكذيب كرد
مراسم ختم حجت الاسلام غفوري برگزار شد
كميته حقيقت ياب ايران به جده مي رود
نخستين گروه دانش آموزان عمره گزار ايراني وارد مدينه شد
زمان برگزاري و ظرفيت پذيرش آزمون ارشد دانشگاه آزاد
اعزام ناوگروه بيست و پنجم ارتش به خليج عدن
سردار وحيدي اعلام كرد
افتتاح پروژه هاي مهم دفاعي از نيمه نخست سال جاري
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليه) صورت مي گيرد
تشييع پيكرهاي مطهر 176شهيد دفاع مقدس در 29 استان كشور
نهم ارديبهشت برگزار مي شود
بيستمين كنگره سالانه نورولوژي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
داشتن رهبري مسلط به تمام حوزه هاي فرهنگي از افتخارات ايران است
فرمانده مرزباني آذربايجان شرقي:
حضور مرزبانان در مرز آذربايجان و ارمنستان قوي و بازدارنده است
در تعطيلات نوروز امسال
 135 هزار زائر عتبات از مرز مهران تردد كردند
در نوروز امسال 9 ميليون نفر
به زيارت حرم احمدبن موسي(ع) شتافتند
به همت متخصصان ذوب آهن اصفهان
اولين شارژ زغال در بزرگترين كارخانه كك سازي خاورميانه انجام شد
كارخانه فولاد در اشتهارد كرج احداث مي شود
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي:
 17 ميليون زائر نوروزامسال به پابوس امام هشتم رفتند
در حمايت از كودكان سرطاني
تخم مرغ هاي نوروزي در تبريز فروخته شدند


باخت غرب در آزمون صداقت

پايان نشست آلماتي 2
نقطه،سرخط!

سرويس سياسي-
مذاكرات آلماتي 2 عصر ديروز پس از 4 نوبت رايزني فشرده ميان نمايندگان ايران و گروه 1+5 به دليل عدم صداقت طرف غربي و طفره رفتن آن ها از پاسخي منطقي به پيشنهادات ايران ، بدون دستيابي به نتيجه مشخصي به پايان رسيد و دو طرف تنها توافق كردند كه به صورت تلفني طي روزهاي آتي در خصوص روند آتي مذاكرات گفت و گو كنند.
«وندي شرمن» معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا، «سايمون گس» سفير اسبق انگليس در ايران، «ما ژائوشو» دستيار وزير خارجه چين، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه، «ژاك اوديبر» مديركل وزارت خارجه فرانسه و «هانس ديتر لوكاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان بر سر يك ميز با «سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي، «سيد عباس عراقچي» معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه، «علي باقري» معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي، «حميدرضا عسگري» مشاور وزارت امور خارجه، «رسول موحديان» سفير سابق ايران در لندن و «مهدي صفري» سفير ايران در پكن طي روزهاي 16 و17 فروردين به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.
ديروز قبل از آغاز نوبت سوم گفت و گوها ، جليلي و اشتون يك ساعت و نيم درباره بحث هاي مطرح شده در روز اول مذاكرات بحث كردند و پس از اين ديدار علي باقري معاون جليلي نيز با نماينده فرانسه در 1+5 ديدار كرد. مذاكرات ايران و 1+5 تا ظهر ادامه پيداكرد و با درخواست هيات ايراني براي اداي فريضه نماز ظهر و عصر دور چهارم اين مذاكرات به بعد ازظهر موكول شد. طرفين پس از پايان 4 نوبت مذاكره فشرده به جمع خبرنگاران آمدند و روند مذاكرات و بحث هاي مطرح شده را تشريح كردند.
جليلي : غرب به دشمني خاتمه دهد
سعيد جليلي، رئيس هيئت مذاكره كننده ايراني عصر ديروز با حضور در كنفرانس خبري در محل هتل اينتركنتيننتال گفت: از دولت و ملت برادر، قزاقستان براي ميزباني شايسته از دور دوم گفت وگوهاي جمهوري اسلامي ايران با 6 كشور در آلماتي تشكر مي كنم.
وي در تشريح مذاكرات گفت : جمهوري اسلامي ايران 10 ماه پيش در مسكو طرح جامعي براي پيشبرد روند گفت وگوها ارائه كرد. در اين دور از گفت وگوها، جمهوري اسلامي ايران برنامه عملياتي خود را در چارچوب طرح جامع مسكو ارائه كرد. در اين برنامه عملياتي پيشنهاد تجديدنظر شده 1+5 در آلماتي و ملاحظات نشست كارشناسي را كه در بين دو دور گفت وگوي آلماتي 1 و 2 برگزار شد، در نظر گرفته شده است.
جليلي ادامه داد: بخشي از ابتكارات ما به طور مشخص در پاسخ به نظرات مطرح شده 1+5 در نشست آلماتي 1 ارائه شد كه از ظرفيت تغيير براي حركت به جلو برخوردار است. در 2 روز گذشته، بحث هاي محتوايي، تفصيلي و مشروح درباره ابعاد برنامه عملياتي ارائه شده ايران صورت گرفت و نمايندگان 6 كشور ابهام ها و سوال هاي متعددي درباره برنامه عملياتي ارائه شده توسط ايران مطرح كردند كه به تفصيل پاسخ داده شد.
رئيس هيئت مذاكره كننده ايراني اظهار داشت: البته بين نگاه هاي دو طرف فاصله هايي وجود دارد. جمهوري اسلامي ايران چنانچه بارها اعلام كرده است با تاكيد بر حقوق مشروع ملت ايران از جمله حق غني سازي از گفت وگو براي همكاري استقبال مي كند. دو محور اساسي كه در اين گفت وگوها براي جلب اعتماد ملت ايران بيان شد عبارتند از شناسايي حق غني سازي و خاتمه دادن به رفتارهايي كه نشانه دشمني با ملت ايران است. بر مبناي اين دو محور پيشنهادهايي براي حركت در مسير سازنده ارائه كرديم.
سعيد جليلي بيان كرد: نمايندگان 1+5 با طرح نظرات دولت هاي خود خواهان ارزيابي هاي بيشتر از شرايط جديد ناشي از ابتكارات ايران شدند و به اين خاطر خواستند نتايج گفت وگوها را به پايتخت هاي خود منتقل كنند و خانم اشتون پس از گفت وگو با وزراي خارجه 6 كشور درباره اينكه چگونه فرايند گفت وگوها به پيش برده شود و با اينجانب تلفني گفت و گو كند.
وي گفت: ما فكر مي كنيم كه مذاكرات خوبي در اين دور انجام شد و با ارائه پيشنهادات جديد ما، اكنون 1+5 بايد اراده و صداقت خود را براي برداشتن گام هاي اعتمادساز متناسب در آينده نشان دهد.
«سعيد جليلي» در پاسخ به اين سوال خبرنگار ژاپني كه انتخابات آتي ايران چه تاثيري بر مذاكرات دارد، گفت: من دو روز قبل در دانشگاه ملي قزاقستان، در دانشگاه فارابي سخنراني داشتم كه در آنجا هم اين سوال مطرح شد. همانطور كه در آنجا مطرح كردم، موضوع دفاع از حقوق هسته اي يك اجماع ملي است و تمام گروه ها بر آن تاكيد دارند. يك انتخابات پرشور موجب مي شود تا ملت با شور بيشتري از اين حقوق دفاع كند.
وي همچنين در مورد اين سوال كه آيا ايران حداقل بخشي از پيشنهاد 1+5 را پذيرفته است، گفت: 1+5 در آلماتي 1 پيشنهاداتي را مطرح كرد، كه هر يك محورهاي مختلفي داشته كه آن ها هم موارد مختلفي داشت. ما آن ها را مطالعه كرديم. در استانبول اين موضوع را به بحث هاي دقيق كارشناسي گذاشتيم. آنچه در آلماتي 2 ارائه كرديم، اين بود كه برخي از اين مولفه ها مي تواند به عنوان توافق براي گام اول ارائه شود. بر همين مبنا بحث پيشنهادي را ارائه كرديم. اما آن ها خواستند با پايتخت هاي خود اين طرح را مطرح كنند.
سعيد جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه المنار كه گفت برخي كشورها نماينده اسرائيل در مذاكرات هستند، و پيام ايران به اين كشورها چيست، گفت: در دورهاي مختلف مذاكرات روي بحثي كه تاكيد داشتيم اين بود كه بعضي از اعضاي 1+5 منافع ملت هاي خود را براي ديگران قرباني مي كنند. ما به آن ها توصيه كرديم كه منافع خود را قرباني رژيم صهيونيستي نكنيد.
يكي از خبرنگاران هم بحث تعليق غني سازي 20درصد را مطرح كرد، كه آقاي جليلي در پاسخ به وي گفت: غني سازي جزو حقوق ما است، چه 20 درصد و چه 5درصد. و ملت ايران آن را بر اساس نيازهاي خود اعمال مي كند. اما اين مي تواند به عنوان موضوعي براي اقدامات اعتمادساز مورد بررسي قرار گيرد.
دبير شوراي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه چه مانعي بر سر توافق وجود دارد، گفت: اختلافات مي تواند وجود داشته باشد، اما مذاكرات هم مي تواند بر اساس مبناي مشترك به توافقاتي برسد. اين مبنا مي تواند ان پي تي باشد. آن ها بايد الزام خود به حقوقي كه در ان پي تي آمده از جمله حق غني سازي و استفاد ه از فناوري صلح آميز هسته اي را بشناسند. همين مي تواند مبنايي براي توافقات باشد.
يكي از خبرنگاران از جليلي اين سوال را مطرح كرد كه آيا آمريكايي ها واقعا اقدامي داشته اند، كه نشان از اراده آن ها براي حصول توافق در مذاكرات باشد؟ و جليلي در پاسخ به اين سوال گفت: در اين دور از گفت وگوها و دورهاي قبل، يكي از بحث هاي اصلي همين بود كه اگر كساني مي خواهند اعتماد ملت ايران را جلب كنند بايد از رفتارهاي خصمانه با ملت ايران دست بردارند.
سعيد جليلي در اين صحبت ها به پيام نوروزي «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا و شعر حافظ كه در اين پيام خوانده شد نيز اشاره كرد و گفت: اين شعر در حقيقت پيام ملت ايران براي آقاي اوباما بود. وي افزود: آمريكا بايد از رفتارهاي خصمانه اي كه از 34 سال قبل داشته، دست بردارد.
سرپرست تيم مذاكره كننده ايراني در آلماتي در مورد پيشنهادات ايران به طرف مقابل هم گفت: همانطور كه گفتم غني سازي چه 5 درصد و چه 20درصد حقوق ملت ايران است. اما اعتمادسازي يك مفهوم انتزاعي نيست و مي تواند مواردي داشته باشد براي جلب اعتماد يكديگر. اما اعتمادسازي جاده اي دو طرفه است و بايد اقداماتي متقابل و متعادل باشد. اما اين اعتمادسازي نبايد ناظر به محروم سازي و برداشتن حقوق يك ملت باشد، بلكه بايد بر اساس همكاري متقابل باشد.
يكي از خبرنگاران از جليلي پرسيد در صورتي كه 1+5 چارچوب منطقي ارائه شده از سوي ايران را رد كند، آيا ادامه مذاكرات به معني تلف كردن وقت نيست؟ گفت: ما در مسكو طرحي جامع ارائه كرديم. همكاري نياز به چارچوب و يك طرح جامع دارد و بر اساس اين چارچوب بايد همكاري ها تبيين شود. در آلماتي منتظر پاسخ آن ها به طرح جامع مسكو بوديم.
آن ها پيشنهاد دادند كه بياييم يك گام را براي ورود به حوزه همكاري تعريف كنيم، ما هم اعلام كرديم با برداشتن اين گام مخالفت نداريم، اما بايد چارچوبي براي آن مشخص شود. پاسخ ما مبتني بر يك طرح عملي براي برداشتن يك گام بود.
اشتون : براي مشورت
به پايتخت هايمان برمي گرديم
كاترين اشتون، سرپرست تيم مذاكره كننده 1+5 نيز پس از پايان نشست دو روزه آلماتي 2 با حضور در كنفرانس خبري در محل هتل اينتركنتيننتال گفت: ما در 5 و 6 آوريل اجلاسي با ايران داشتيم و با آقاي جليلي و هيئت همراه او درباره نگراني جامعه بين المللي گفت وگو كرديم.
وي افزود: مذاكرات ما درباره طرح اعتمادسازي كه اخيرا به ايران اعلام كرديم طولاني و فشرده بود. در اين گفت وگوها مشخص شد ايران و 1+5 فاصله ماهوي با هم دارند. از اين رو قرار است ما براي مشورت به پايتخت هايمان برويم و من سپس با آقاي جليلي تماس مي گيرم.
اشتون افزود: ما براي اولين بار وارد جزئيات شديم طوري كه قبلا تا اين حد وارد مسائل ريز نشده بوديم. در گفت وگو سوالات و ابهامات مطرح شد. براي بار اول بحث هاي چالشي مطرح شد. ما بايد براي حصول به راه حل سخت با هم كار كنيم . سرپرست تيم مذاكره كننده 1+5 هيچ اشاره اي به برگزاري دور بعدي مذاكرات و زمان و مكان آن نكرد .
كاترين اشتون در بخش ديگري از اين كنفرانس خبري پاسخگوي سؤالات خبرنگاران شد و در جواب پرسش خبرنگاري گفت: ما بسته پيشنهادي داريم كه به اندازه كافي محتوي دارد كه بر اساس آن اعتمادسازي را شروع كنيم . وي در پاسخ به سؤالي عنوان كرد: گفت وگو براي گفت وگو نيست. اين گفت وگوها قصد و نيت دارد و طي دو روز گذشته مفصل درباره جزئيات صحبت كرده ايم.
اشتون در پاسخ به سؤال ديگري هدف از مذاكرات را اين گونه عنوان كرد كه ايران به طرح اعتمادسازي كه 1+5 به آن ارائه داده، پاسخ دهد تا فضايي براي مذاكرات جامع ايجاد شود و در نهايت اعتماد بيشتري حاصل شود.
وي گفت: ما بارها گفته ايم كه نقطه نهايي چه باشد و ما و آژانس و همه مي دانيم كه مرحله نهايي چيست. كاترين اشتون تنها به سؤالات خبرنگاران خارجي پاسخ داد و به سؤال خبرنگار صدا و سيما درباره اينكه چرا فقط ايران بايد اعتمادسازي كند و 1+5 نه، پاسخي نداد .
ريابكوف: به نتيجه قطعي نرسيديم
نماينده روسيه در گروه 1+5 گفت كه مذاكرات دو روزه آلماتي گامي به جلو بوده، اما دو طرف هنوز نتوانسته اند با هم به توافق دست يابند . به گزارش خبرگزاري رويترز، «سرگي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه مي گويد مذاكرات دو روزه آلماتي «گامي به جلو» بوده است. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه تاريخ و مكان برگزاري دور بعدي مذاكرات به زودي مشخص شود . ريابكوف كه سرپرستي هيئت مذاكره كننده روس در آلماتي را نيز بر عهده داشت، گفت كه در اين دور از مذاكرات دو طرف نتوانستند به نتيجه قطعي برسند، اما گامي به جلو برداشتند. وي در اين مورد به خبرنگاران گفت: قطعا اين مذاكرات گامي به جلو بود. فعلا نتوانستيم به توافقي دست يابيم.
تحليل
مذاكرات آلماتي 2 در شرايطي آغاز شد كه گمانه زني هاي مختلفي در خصوص آن انجام مي شد. طرف غربي كه در مذاكرات آلماتي 1 پيشنهادي تعديل شده را ارائه كرده بود، انتظار داشت تا اين بار با پاسخ مثبت ايران به خواسته هايش مواجه شود، خواسته هايي كه در بسياري از مسائل به نظر مي رسيد با امتيازاتي كه 1+5 حاضر به دادن است، تناسبي ندارند .
در عين حال، پيشنهاد 1+5 به ايران آن گونه كه روزنامه كريستين ساينس مانيتور آن را منتشر كرد و در رسانه هاي ايراني هم بازتابي گسترده يافت ، دست كم دو پيش فرض اساسي داشت :
اولا، حقوق هسته اي ايران در اين پيشنهاد مفروض مسلم انگاشته نشده بود، به عبارت ديگر شش كشور همچنان از به رسميت شناختن حقوق هسته اي ايران در اين پيشنهاد خودداري كرده بودند؛
ثانيا، فرض بر اين قرار گرفته بود كه فشار تحريم هاي بين المللي بر ايران به حدي جدي است كه ايران حاضر است براي رهايي از آنها امتيازات جدي بدهد و يا به عبارت بهتر، از مواضع اصولي خود كوتاه آيد .
اين دو پيش فرض بين مذاكرات آلماتي 1 و آلماتي 2 هم تقريبا تداوم داشت. اظهارنظرهايي كه مي شد و تحليل هايي كه در رسانه هاي خارجي مشاهده مي گرديد، عموما واجد هر دوي اين پيش فرض ها بود تا آنجا كه تنها چند روز مانده به مذاكرات آلماتي 2، يك عضو شوراي روابط خارجي آمريكا در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست، از طرف هاي غربي خواست كه حق غني سازي ايران را به رسميت نشناسند و در عوض، بر اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه خواستار توقف تمام انواع غني سازي در ايران هستند، تاكيد كنند.
البته طرف غربي خود هم پيش بيني اين را داشت كه ايران هرگز تن به چنين امري نمي دهد. پيش از مذاكرات، برخي كارشناسان و مقامات سابق غربي شروع به زمينه سازي براي شكست آن كرده بودند كه خاوير سولانا و گري سيمور از آن جمله اند. حتي سعي شد تا چنين وانمود شود كه ايران به دليل انتخابات رياست جمهوري آتي خود آماده توافق نيست.
به هر حال، آنچه طرف غربي در مذاكرات آلماتي 2 با آن مواجه شد، همان مواضع اصولي بود. طرف ايراني ضمن ارائه پيشنهادي جامع براي توافق در مذاكرات آلماتي 2، نشان داد كه از مواضع اصولي خود كوتاه نمي آيد. به عبارت ديگر، طرف ايراني در مذاكرات آلماتي 2 نشان داد كه دو پيش فرض طرف غربي اشتباه محاسباتي است.
همين اشتباه محاسباتي باعث شد تا رسانه هاي غربي از جمعه شب شروع به انتشار تحليل هايي در خصوص شكست مذاكرات با اين مستمسك كنند كه ايران با پاسخي جدي پاي به مذاكرات ننهاده است. منظور اين تحليلگران از پاسخ جدي، ظاهرا تسليم در برابر خواسته هاي طرف غربي بوده است كه روشن بود چنين امري ممكن نيست.
بنابراين ايران توانست علي رغم فشارهاي طرف غربي همچنان مواضع اصولي خود را در اين دور از مذاكرات نيزحفظ كرده و نشان دهد كه تن به محاسبات اشتباه طرف غربي نمي دهد و در خصوص حقوق بين المللي خود، محاسبات ملي خود را دارد و 1+5 نيز بايد شكست خود در مذاكرات را بپذيرد چراكه محاسبات و پيش فرض هاي آنان در خصوص تاثير تحريم ها تا آستانه چشم پوشي ايران از حقوق هسته اي، با شكست مواجه شد.
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني(ره): روزنامه ها نبايد يك چيزهايي را كه موجب تهييج مردم است و موجب انحراف مردم است بنويسند، راديو نبايد اين كار را بكند. بايد ارشاد بكند و در عين حال مردم را متوجه بكنند كه ما دشمن داريم و دشمن دنبال اين است كه تشنج پيدا بشود.
 


پاي درس علي (ع)

زبانت را كنترل كن !
سخن در توست، تا آن را نگفته باشي و چون گفتي، تو در بند آني!
پس:
زبانت را نگهدار، چنانكه طلا و نقره خود را نگه مي داري. زيرا چه بسا سخني كه: نعمتي را طرد يا نعمتي را جلب كرد!
نهج البلاغه- حكمت 381
 


اخبار ادبي و هنري

افشاگري وكيل فرانسوي
درباره «آرگو»
«ايزابل كوتان پير» وكيل فرانسوي پيگيري پرونده «آرگو» فاش كرد كه سازمان اطلاعاتي آمريكا «سيا» پشت اين فيلم ضدايراني قرار دارد.
به گزارش ايرنا، «كوتان پير» در گفت وگو با هفته نامه سوئيسي «ولت ووخه» تاكيد كرد: سازندگان فيلم آرگو، واقعيت ها را منعكس نكرده اند به نحوي كه حتي «جان تايلر» سفير وقت كانادا در تهران كه شاهد اصلي ماجرا بود درخصوص اين فيلم به خاطر آنكه ملت ايران به اين وضعيت نشان داده مي شود و همچنين اين موضوع كه چگونه اين داستان صحنه سازي شده، ابراز انزجار كرده است.
وكيل فرانسوي ايران گفت: واقعيت اين است كه در زمان گروگان گيري در سفارت آمريكا در تهران، همه زنان و سياه پوستان به گروگان گرفته شده از سوي انقلابيون آزاد شدند و اين فيلم اصلا اشاره اي به آن نمي كند.
پير با اشاره به اينكه سال 1979 براي ايران جهت خودآگاهي اش بسيار مهم است زيرا زمان اوليه براي نهادينه كردن انقلاب مي باشد، تصريح كرد: ايراني ها خواهان آن هستند كه به طور مثال در فيلم آرگو واقعيت ها و اسناد به گونه عكس آن نشان داده نشوند و وقتي ميشل اوباما همسر رئيس جمهور آمريكا مي آيد و برنده شدن فيلم آرگو را در مراسم اسكار اعلام مي كند آن وقت اين امر فاش مي شود كه سازمان سيا باعث آن شده تا اين فيلم ساخته شود.
وي با تاكيد بر اين نكته كه در اين زمينه سند دارد، خاطرنشان كرد: باربارا هونگر كارشناسي كه مدت زيادي در كاخ سفيد كار مي كرده و به عنوان تحليلگر عمليات سري، صحنه ها را خوب مي شناسد گفته است كه سازمان سيا براي ساخت اين فيلم به بن افلك مراجعه و او را براي اين كار انتخاب كرده بود.
«كوتان پير» تصريح كرد: اين واقعيت كه ميشل اوباما وارد ماجراي اسكار شده كه در سراسر جهان همه تماشا مي كردند، نشان مي دهد كه اين فيلم يك موضوع سياسي صحنه سازي شده و براي تاثيرگذاري بر افكار عمومي است.
هفته نامه سوئيسي از وكيل فرانسوي ايران پرسيد: آيا شما واقعا معتقديد كه اين امر يك توطئه اي بوده و با واقعيت ارتباطي ندارد؟
پير در پاسخ تاكيد كرد: شواهد حاكي از اين موضوع است. من با خانم باربارا هونگر تماس برقرار كرده ام تا مطالب بيشتري را متوجه شوم و از او بخواهم كتبا شهادت بدهد.
وي افزود: من در فرانسه عليه شركت اكران كننده فيلم به اتهام شركت در جرم «سياه نمايي يك كشور خارجي» اقامه دعوي مي كنم. در آمريكا نيز عليه بن افلك و جورج كلوني به عنوان توليدكننده فيلم اين كار را خواهم كرد.
وكيل فرانسوي با اشاره به اينكه ايران خواهان ممنوعيت فيلم نيست، خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد ايران كه از من خواسته تا وكالت آن را به عهده بگيرم، مي خواهد تلنگري براي ايجاد يك بحث عمومي درخصوص اسناد تاريخي بزند تا واقعيت مشخص شود.
پير اضافه كرد: من حتي مي توانم درخواست غرامت بكنم هرچند كه ايران علاقه اي به پول در اين زمينه ندارد. البته بايد تصريح شود كه مسائل نمايش داده شده در اين فيلم درباره جمهوري اسلامي ايران با واقعيت ها تضاد دارد.
رايزني كارگردان فيلم موهن
با عوامل داخلي
سازنده فيلم موهن و جعلي بي بي سي فارسي عليه رهبر انقلاب اسلامي در حال رايزني با عوامل داخلي براي ساخت مستند احمدي نژاد است!
منابع خبري گزارش دادند كه بنگاه سخن پراكني دولت انگليس، موسوم به بي بي سي قصد دارد تا پس از پايان رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، فيلم مستندي را درباره عملكرد هشت ساله وي در راس دولت، توليد كنند. در اين مستند قرار است تا با جمعي از موافقان و مخالفان رئيس جمهور در دبي گفت وگو شود. اما نكته قابل تأمل اين است كه كارگرداني اين فيلم را سازنده مستند موهن بي بي سي عليه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي برعهده دارد. با توجه به اين موضوع و همچنين نگاه مغرضانه و ضدايراني بي بي سي فارسي، از هم اكنون مي توان پيش بيني كرد كه اين مستند، پروژه اي عليه نظام و ملت ايران و براي ايجاد تفرقه در كشورمان خواهد بود.
نكته قابل توجه اين است كه سازنده اين فيلم از هم اكنون مشغول رايزني با برخي از عوامل داخل كشور است. با توجه به اينكه همكاري با بي بي سي فارسي اقدامي ضدامنيتي محسوب مي شود، جاي سوال است كه چگونه يك ضد انقلاب نشان دار و وابسته به بنگاه سخن پراكني دولت خبيث انگليس، امكان رايزني با عوامل داخلي را يافته است؟
جشنواره شعر احمد عزيزي
برگزار مي شود
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان سرپل ذهاب از برگزاري جشنواره دوسالانه شعر احمد عزيزي در سال جاري خبر داد.
به گزارش ايسنا، نادر گهواره هدف از برگزاري اين جشنواره را نكوداشت شاعر گران قدر خطه سرپل ذهاب احمد عزيزي و معرفي و شناسايي شاعران اين ديار عنوان كرد و گفت: برگزاري اين جشنواره ها موجب تشويق هنرمندان و شاعران جوان مي شود و مي تواند براي پيشرفت فرهنگ تجليل از مفاخر فرهنگ و هنر هر دياري مفيد باشد.
گهواره همچنين از تمام شاعران و ادب دوستان دعوت كرد، پيشنهادهاي خود را براي برگزاري مطلوب اين جشنواره ارائه دهند.
احمد عزيزي از اسفند 1385 به دليل كاهش سطح هوشياري در بخش مراقبت هاي ويژه (ICU) بيمارستان امام رضا(ع) كرمانشاه بستري است. «كفش هاي مكاشفه»، «شرجي آواز»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رويا»، «ملكوت تكلم» و «سيل گل سرخ» از جمله آثار اين شاعرند.
هوچيگري رسانه اي
در آستانه انتخابات
يك سايت سينمايي به نقل از شبكه ايران مدعي شد پيامك هايي كه با نام سركرده جريان انحرافي ارسال مي شود، فيلتر شده اند.
سايت كافه سينما كه از شاخه هاي سينمايي جريان انحرافي به حساب مي آيد با نقل اين خبر كذب، در آستانه انتخابات تلاش مي كند با شايعه پراكني و هوچيگري در جهت تبليغات به نفع يك جريان خاص حركت كند.
گفتني است جشن هنرمندان در اواسط اسفند ماه نيز كه تريبوني براي جريان انحرافي به حساب مي آمد با هدايت و اجراي يكي از مديران اين سايت برگزار شد.

 


نماينده ايران در مصر عنوان كرد

پشت ماجراي اقدام ضدايراني در قاهره برخي كشورهاي خارجي هستند

مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر برخي كشورهاي خارجي را عامل اصلي اقدام ضدايراني روز جمعه در قاهره عنوان كرد.
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر با اشاره به اقدام برخي گروه هاي سلفي در حمله به اقامتگاه وي در اين كشور گفت: به دنبال تحولات مهمي كه در روابط دو كشور به خصوص در طول يك ماه گذشته رخ داد و با توجه به تلاش هاي مصر و ايران در جهت حل موضوع سوريه، برخي از كشورهاي خارجي كه اين نزديكي و تحول در رابطه را به نفع خود نمي دانند وارد عرصه شده و تلاش مي كنند با روش هايي مانع از اين همكاري و نزديكي بين دو كشور شوند و يا روند آن را كند كنند. مجتبي اماني خاطرنشان كرد: پيش از اين نيز برخي گروه هاي وابسته به شاخه فكري سلفي چند بار تلاش كردند با انجام تظاهراتي به نوعي با اين روند مخالفت كنند اما چندان موفق نبودند. روز جمعه و در پي اعلام قبلي تعدادي از افراد در مقابل محل اقامتگاه آمدند و سعي كردند با عنوان اعتراض به روابط ايران و مصر و همچنين متهم كردن ايران به انتشار مذهب تشيع در مصر مخالفت خود را با اين روابط نشان دهند. در بين اين افراد، تعدادي پرچم مخالفين سوريه را در دست داشتند، تعداد ديگري از سلفي ها بودند و جمعي از آشوب گران نيز در جمع آنها حضور داشتند.
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر با بيان اينكه اين افراد شعارهايي عليه بهبود روابط ايران و مصر سردادند، توضيح داد: روشن است كه هدف گردانندگان اين برنامه تنها برگزاري تظاهرات نبود، بلكه آنها قصد داشتند به اقامتگاه هجوم آورند كه با توجه به اينكه تدابيري كه انديشيده شده بود چندان در اين كار موفق نشدند و با پرتاب سنگ و آجر به داخل اقامتگاه سعي كردند خسارت هايي وارد كنند. پليس در محل حضور داشت اما چندان در جلوگيري از اقدامات اين افراد موفق نبود. وي در عين حال گفت: به هيچ وجه اجازه ورود معترضين به داخل اقامتگاه داده نشد اما آنها خسارت هايي را وارد كردند.
اماني ادامه داد: ما قبلا با اعلام خبر برگزاري اين تظاهرات به وزارت امور خارجه مصر و مسئولان مربوطه، خواستار جلوگيري مقامات مسئول مصري از بروز هرگونه تظاهرات و هجوم احتمالي شده بوديم، اما با توجه به وضعيت داخلي مصر و بروز تظاهرات گاه و بي گاه در مناطق مختلف اين كشور پليس چندان موفق عمل نكرد. در پي اين حادثه اعتراض رسمي با ارائه يادداشت رسمي نسبت به اين موضوع اعلام كرديم و خواستار پيگيري اين اقدام كه مخالف قوانين بين المللي و عرف جهاني است شديم.
اين ديپلمات كشورمان در مصر تاكيد كرد: تعداد اين افراد در بالاترين حد به بيش از 60 نفر نرسيد و به هيچ وجه اقدام آنها نشان دهنده نظر افكار عمومي در مصر نيست. ملت مصر از روابط با ايران به شدت استقبال مي كنند و همواره اين موضوع را به اشكال مختلف بيان كرده اند، اما برخي كشورهاي منطقه اي و جهاني و در راس آنها رژيم صهيونيستي از روابط رو به بهبود دو كشور نگران است و تلاش مي كند در اين مسير خلأ ايجاد كند به علت تاثير اين روابط در منطقه به انحاء مختلف براي آن مانع تراشي مي كنند ما تحركات آنها را در مخالفت با روابط ايران و مصر به وضوح مشاهده مي كنيم.
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر در گفت وگو با ايسنا، درباره واكنش مسئولان مصر در مورد هجوم به اقامتگاه جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: چندين مسئول مصري به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم روز گذشته مخالفت خود را با هرگونه اقدام عليه نمايندگي كشورمان اعلام كردند از جمله نخست وزير مصر و وزير جهانگردي در گفت وگو با تلويزيون مصر از روابط با ايران به خصوص ورود جهانگردان ايراني به مصر دفاع كردند.
همچنين جريان الشعبي مصر در واكنش به ماجراي اخير ادعاي سلفي ها درباره ترويج و گسترش مذهب تشيع به مصر را محكوم كرد.
سخنگوي اين جريان گفت: مردم مصر از اولين كساني هستند كه مي خواهند كشورشان روابط بازي با قدرت هاي منطقه اي از جمله ايران داشته باشد علاوه بر آن، آنها معتقدند كه «منافع ملي» و «امنيت ملي» تعيين كننده روابط مصر با ديگر كشورها است. التوارجي بيان كرد: از اين رو ما از عادي سازي روابط با هر كشوري به غير از رژيم صهيونيستي حمايت مي كنيم.
 


با صدور بيانيه اي رسمي

مصر توقيف قايق ايراني حامل سلاح را تكذيب كرد

ارتش مصر با صدور بيانيه اي شايعه ايراني بودن قايق توقيف شده حامل سلاح را تكذيب كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه خبري البشير، نيروهاي مسلح مصر در بيانيه اي اعلام كردند قايق توقيف شده در آب هاي مصر حامل سلاح ايراني نبوده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است قايق توقيف شده در كانال سوئز يك لنج با حجم متوسط بوده و در آن پرچم توگو برافراشته شده بوده است.
همچنين اين بيانيه اشاره دارد كه سلاح هاي موجود در اين قايق متعلق به يكي از شركت ها در زمينه امنيت دريايي بوده است كه به كشتي ها در حين عبور و مرور كمك مي كند.
 


مراسم ختم حجت الاسلام غفوري برگزار شد

مراسم ختم حجت الاسلام والمسلمين« منصور غفوري« معاون سياسي اجتماعي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور عصر شنبه در مسجد نور برگزار شد.
مراسم ختم حجت الاسلام والمسلمين منصور غفوري معاون سياسي اجتماعي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور عصر شنبه در مسجد نور برگزار شد. در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور، حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي، مرتضي بختياري وزير دادگستري، حجت الاسلام آل هاشم رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش و منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه، شركت كردند.
 


كميته حقيقت ياب ايران به جده مي رود

به دنبال تصادف كاميون عربستاني با كاروان زائران ايراني در جده، وزارت امور خارجه كميته حقيقت يابي را به عربستان اعزام مي كند تا موضوع را مورد بررسي قرار دهد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با اعلام اين خبر اظهار داشت: كميته حقيقت ياب متشكل از مقاماتي از وزارت خارجه و يك نفر از اعضاي كميسيون امنيت ملي است كه به جده اعزام مي شوند تا گزارشي را در ارتباط با اين حادثه و دلايل آن تهيه كند.
سيد حسين نقوي حسيني به فارس گفت: كميسيون امنيت ملي تا احقاق حق زائران كشته شده ايراني در اين حادثه موضوع را پيگيري مي كند و از وزارت امور خارجه نيز درخواست دارد تا به همين ترتيب به تلاش خود ادامه دهد.
گزارش مجلس درباره
تصادف ديپلمات سعودي آماده است
از سوي ديگر؛ و در رابطه با تصادف ديپلمات مست سعودي كه به فوت يكي از شهروندان تهراني منجر شد رئيس كميته مطالبات ملي مجلس گفت: وزارت خارجه تنها به يادداشت اعتراضي در مورد تصادف ديپلمات سعودي با يكي از شهروندان بسنده كرده و اين در حالي است كه مستندات موجود از سابقه شرب خمر وي حكايت دارد.
مهدي دواتگري گفت: گزارش كميسيون امنيت ملي در ارتباط با فوت اين شهروند آماده شده و در جلسه روز يكشنبه كميسيون قرائت مي شود و آنچه كه در اين گزارش مشهود است رفتار انفعالي وزارت امور خارجه از ارتباط با اين موضوع است.
وي افزود: مسئولان دستگاه سياست خارجي بايد در مورد واكنش ضعيف خود در قبال تصادف صورت گرفته توسط ديپلمات سعودي پاسخگو باشند، چرا كه وزارت خارجه در ارتباط با اين موضوع تنها به يادداشت اعتراضي بسنده كرده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: از سوي ديگر براساس مستندات به دست آمده ديپلمات عربستان سعودي پيش از اين نيز در سه مرتبه سابقه شرب خمر داشته است و اين شرب خمر به حدي بوده كه وي در بيمارستان بستري شده است.
رئيس كميته مطالبات ملي مجلس خاطرنشان كرد: انتظار مي رفت كه مسئولين وزارت امور خارجه كه نسبت به شرب خمر ديپلمات سعودي علم و آگاهي داشتند اقدامات لازم را براي برخورد با اين اقدام ديپلمات سعودي كه مغاير با مقررات داخلي كشور ما و پروتكلهاي بين المللي است به عمل آورند كه تصادف اخير وي و كشته شدن يكي از شهروندانمان در اين تصادف نشان مي دهد كه برخورد جدي صورت نگرفته است.
نوذر شفيعي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز با اشاره به كشته شدن يك شهروند ايراني توسط ديپلمات مست سعودي و 2 زائر ايراني توسط يك راننده سعودي ديگر از وزارت خارجه خواست سعودي ها را مجبور به عذرخواهي كند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه فضاي خاص سياسي بر روابط ايران و عربستان حاكم است، تأكيد كرد: كنش ها و واكنش هاي سياسي در روابط ايران و عربستان بايد براساس رفتارهاي طرفين باشد؛ با توجه به 2 اقدام اخير سعودي ها كه منجر به كشته شدن يك شهروند و زائر ايراني شده است، ضرورت دارد وزارت خارجه واكنش شديدتري به سعودي ها داشته باشد.
شفيعي گفت: وزارت خارجه بايد واكنش شديد به سعودي داشته باشد تا حداقل دولت سعودي را مجبور به عذرخواهي از ملت ايران كند.
منصور حقيقت پور عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز خواستار اين شد كه وزارت خارجه در پيگيري حقوق شهروندان كشته شده ايراني كوتاهي نكند.
وي با تأكيد بر اينكه كشته شدن يك شهروند ايراني توسط يك ديپلمات مست عربستاني آن هم در ايران قابل گذشت نيست، خطاب به وزارت امور خارجه كشورمان گفت: دستگاه ديپلماسي ايران بايستي به صورت مطلوب به وظايف خود در اين باره عمل كند و ضمن اعتراض به دستگاه ديپلماسي عربستان پيگير حقوق اين شهروند ايراني باشد.
حقيقت پور اضافه كرد: ديپلمات كشوري كه خود را خادم حرمين مي داند، چه طور شرابخوار است و حتي عادي ترين شئونات اسلامي را رعايت نمي كند.
 


نخستين گروه دانش آموزان عمره گزار ايراني وارد مدينه شد

نخستين گروه از دانش آموزان ايراني عمره گزار وارد مدينه منوره شد و از سوي نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره و نمايندگاني از سوي ستاد عمره جمهوري اسلامي ايران مورد استقبال قرار گرفت .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، در روزهاي آينده قرار است بر تعداد دانش آموزان عمره گزار افزوده شود.
آنها يك هفته درمدينه منوره حضور خواهند داشت و طي آن به زيارت رسول الله الاعظم (ص) و اهل بيت بزرگوار آن حضرت نايل مي شوند و در برنامه هاي فرهنگي چندي كه از سوي بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره براي آنها تدارك ديده شده است ، شركت مي كنند.
حجت الاسلام و المسلمين « نجفي روحاني » نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره اظهار داشت : قطعا رسول خدا (ص) از حضور شما جوانان و شنيدن سلام شما خرسند خواهند شد و به جوانان مومن و شيعه اهل بيت ايشان (س) مي بالند. نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره به جوانان دانش آموز توصيه كرد در طول سفر تلاش كنند تا از همه جهت نمونه و الگو باشند و وقت خود را درحرم و بيشتر به قرآن و نماز بگذرانند.
وي از والدين اين دانش آموزان كه با تامين هزينه سفر فرزندانشان فرصت خود سازي دربهترين موقعيت سني را به آنها اهدا كرده اند ، تشكر و قدرداني كرد و از دانش آموزان خواست تا قدر والدين خود را بيش ازپيش بدانند وبراي آنها در تمامي طول سفر دعا كنند. در دوره عمره جاري و بر طبق برنامه قرار است دو هزار دانش آموز از سرتاسر كشور به عمره مشرف شوند.
 


زمان برگزاري و ظرفيت پذيرش آزمون ارشد دانشگاه آزاد

رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از برگزاري آزمون كارشناسي ارشد 92 دانشگاه از هفته دوم خردادماه خبر داد.
به گزارش ايسنا، ناصر اقبالي افزود: آزمون كارشناسي ارشد سال 92 دانشگاه آزاد در روزهاي 9، 10 و 11 خردادماه برگزار مي شود.
وي از افزايش 49 درصدي رشته محل هاي آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: در آزمون امسال تعداد رشته محل ها از 2155 در سال گذشته به 3220 رشته محل در سال جاري افزايش يافته است.
اقبالي با اشاره به ظرفيت پذيرش دانشجو در اين آزمون، اظهار داشت: حدود 70 هزار نفر در اين دوره از آزمون پذيرفته مي شوند.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد درباره نحوه گزينش داوطلبان در آزمون كارشناسي ارشد اين دانشگاه، گفت: ملاك گزينش داوطلبان، نمره كل آزمون است.
 


اعزام ناوگروه بيست و پنجم ارتش به خليج عدن

بيست و پنجمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منطقه يكم دريايي ارتش را به مقصد خليج عدن و آب هاي آزاد ترك كرد.
بيست و پنجمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران صبح روز پنجشنبه و پس از بازگشت ناوگروه بيست و چهارم، مأموريت خود را در آب هاي آزاد آغاز كرد.
اين ناوگروه متشكل از ناو لجستيك لارك و ناوشكن موشك انداز البرز، منطقه يكم دريايي ارتش را به مقصد خليج عدن و آبهاي آزاد ترك كرد.
اين ناوگروه در مسير حركت خود در بنادر كشورهاي از پيش تعيين شده پهلو خواهد گرفت.
ناوگروه ارتش به منظور تأمين امنيت خطوط كشتي راني در آبهاي آزاد و با پيام صلح در منطقه به مأموريت خود مي پردازد. ناوگروه بيست و چهارم ارتش كه هفته گذشته پس از مأموريت 72 روزه خود به كشور بازگشت، براي اولين بار با عبور از تنگه استراتژيك مالاكا در اقيانوس آرام حاضر شده بود.
 


سردار وحيدي اعلام كرد

افتتاح پروژه هاي مهم دفاعي از نيمه نخست سال جاري

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از افتتاح پروژه هاي مهم دفاعي به ويژه در بخش هاي دريايي، هوايي و فضايي در نيمه نخست سال 92 خبر داد.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» در جمع كاركنان وزارت دفاع طي سخناني با اشاره به پيام نوروزي مقام معظم رهبري، تصريح كرد: وزارت دفاع همان گونه كه در سال هاي گذشته در عرصه هاي مختلف به ويژه افزايش اقتدار ملي و قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران نقش آفريني كرده است، حداكثر تلاش خود را براي نقش آفريني در خلق حماسه هاي سياسي و اقتصادي به عمل خواهد آورد.
وحيدي، از افتتاح پروژه هاي مهم دفاعي به ويژه در بخش هاي دريايي، هوايي و فضايي در شش ماهه نخست سال 92 از جمله افتتاح پايگاه مراقبت و رصد جامع فضايي كشور با نام مبارك امام صادق(ع) و همچنين برگزاري كنگره سه وزير، فرمانده مهندسي جنگ و هزار شهيد وزارت در 19 ارديبهشت و برگزاري جشنواره جوان سرباز در اول خردادماه 92 خبر داد.
وي افزود: در حماسه حركت، جوشش، نشاط، نو شدن و جهش وجود دارد و مديران، دانشمندان، متخصصين و كاركنان وزارت دفاع با اين روحيه به استقبال سال 92 رفته اند و قطعا با چنين روحيه اي همراه با ملت حماسه آفرين ايران انشاالله تحقق بخش فرامين فرماندهي معظم كل قوا خواهند بود.
در همين رابطه و بنا بر گفته محمد اسلامي معاون امور صنعتي و تحقيقات وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، طراحي و ساخت جديدترين زيردريايي بومي كشورمان هم اكنون مراحل نهايي خود راپشت سر مي گذارد تا اين زيردريايي جديد نهايتا تا تاريخ 31 مردادماه (روز صنعت دفاعي) به آب انداخته شود.
 


همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليه) صورت مي گيرد

تشييع پيكرهاي مطهر 176شهيد دفاع مقدس در 29 استان كشور

پيكرهاي مطهر 176شهيد تازه تفحص شده 25 فروردين ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در 29 استان كشور تشييع و به خاك سپرده مي شود.
به گزارش روابط عمومي سپاه، رئيس كميته جستجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح كشور گفت: پيكر اين شهدا كه در طول يك ماه و نيم گذشته در نوار مرزي عراق كشف شده اند، در تمامي استان هاي كشور به جز استان هاي گلستان و كرمانشاه تشييع و به خاك سپرده مي شوند.
سرتيپ پاسدار سيدمحمد باقرزاده افزود: از ميان اين شهدا 130شهيد گمنام هستند كه در اقصي نقاط كشور آرام مي گيرند و پيكر 46 شهيد با هويت نيز از استان هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، تهران، خوزستان و استان مركزي هستند. رئيس كميته جستجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح كشور افزود: اين شهدا در عمليات هاي محرم، والفجر مقدماتي، والفجر يك، والفجر هشت، خيبر، بدر، كربلاي 9 و تك دشمن در اواخر جنگ تحميلي به شهادت رسيده اند. سردار باقرزاده ادامه داد: تاكنون در 780 نقطه از كشور شهداي تفحص شده خاكسپاري شده اند كه با استقبال و درخواست هاي مكرر 748 نقطه ديگر براي تشييع و خاكسپاري در نوبت هستند كه 143 مورد آن، مربوط به دانشگاه ها است.
 


نهم ارديبهشت برگزار مي شود

 بيستمين كنگره سالانه نورولوژي

سرويس اجتماعي -
بيستمين كنگره سالانه نورولوژي و الكترو فيزيولوژي نهم ارديبهشت ماه در هتل المپيك تهران برگزار مي شود.
دكتر منصور تقاء با اشاره به اينكه هدف كلي از برگزاري اين كنگره بروز رساني اطلاعات پزشكان درباره بيماريهاي مغز و اعصاب است، اظهار كرد: چند محور اصلي وجود دارد كه همواره پاي ثابت برگزاري كنگره هاي نورولوژي هستند كه از جمله آنها مي توان به بيماريهاي عروقي چون سكته هاي مغزي، صرع، تشنج، ام اس، سردرد، اختلالات حافظه چون آلزايمر و بيماريهاي همراه با اختلالات حركتي مثل پاركينسون، بيماريهاي همراه با ضعف عضلاني نظير انواع نوروپاتي ها، بيماريهاي اعصاب محيطي و بيماريهاي عصبي- عضلاني، اشاره كرد.
وي ادامه داد: هرچند عناوين جديد نيستند، ولي سعي كرده ايم مطالب به روز باشند و اطلاعاتي كه طي سال گذشته در دنيا در خصوص اين مباحث مطرح شده، در كنگره هم ارائه و در اختيار پزشكان قرار بگيرد.
دكتر تقاء از موضوعات جديدي كه در كنگره پيش رو به بحث گذاشته مي شوند هم سخن به ميان آورد و گفت: مبحث جديدي كه سال آينده بيشتر به آن توجه مي شود، مسائل مربوط به اختلالات نوروژنتيك و نورومتابوليك است.
وي در اين باره توضيح داد: در اين بخش به بيماريهاي اعصابي كه زمينه اختلالات متابوليكي يا اختلالات ژنتيكي دارند پرداخته شده كه تاكنون كمتر توسط متخصصين مغز و اعصاب در ايران مورد توجه قرار گرفته اند.
 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

داشتن رهبري مسلط به تمام حوزه هاي فرهنگي از افتخارات ايران است

مجتمع فرهنگي - هنري شهيد مدرس شهرضا پس از 24 سال با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان استان اصفهان و اين شهرستان افتتاح شد.
اين مجموعه فرهنگي كه از سال 68 ساخت آن آغاز شده بود، با مساحتي بالغ بر 11 هزار متر مربع و سه هزار و 450 متر مربع زيربنا داراي پنج طبقه اداري با 257 متر مربع است.
اين مجموعه همچنين داراي يك سالن آمفي تئاتر، نگارخانه، فروشگاه كتاب و عرضه محصولات فرهنگي است.
به گزارش ايرنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگي - هنري شهيد مدرس شهرضا گفت: از افتخارات ايران داشتن رهبري كارشناس خبره و مسلط به تمام حوزه هاي فرهنگي از جمله شعر، ادب، كتاب و مطبوعات است كه پشتوانه محكمي براي هنرمندان به حساب مي آيد.
«سيدمحمد حسيني» به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر ارتباط و پيوند دائمي ميان هنرمندان و صاحب نظران اشاره كرد و افزود: آثار هنرمنداني مورد توجه مردم قرار مي گيرد كه با كارهاي تحقيقاتي محتوا داشته باشد.
وي اظهار كرد: هنرمندان ايران بايد علاوه بر تامين نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف داخل كشور، نيازهاي مردم كشورهاي منطقه را هم تامين كنند.
وي افزود: مردم كشورهاي منطقه با علم بر تفاوت نگاه ايران و غرب به مقوله فرهنگ، مشتاق و خواهان محصولات فرهنگي جمهوري اسلامي هستند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در حالي كه انديشمندان غربي به جايگاه فاخر فرهنگ و تمدن ايران اذعان دارند، آمريكا با ساخت فيلم آرگو درماندگي خود را در قبال كشور ايران به منصه ظهور رساند.
وي ادامه داد: در زمينه توليد آثار مكتوب كه نقش بسزايي در حوزه هاي فرهنگي ايفا مي كند، با محوريت قرار دادن لزوم ترويج فرهنگ ايثار، شهادت و از خودگذشتگي، فعاليت هاي قابل توجهي انجام گرفته است.
وي در ادامه افزود: عدم استقبال عموم مردم از برخي توليدات فرهنگي، گوياي اين حقيقت است كه حوزه فرهنگ و هنر بايد براساس مطالعات علمي و نيازسنجي مداوم از اقشار مختلف جامعه حركت كند.
وي اضافه كرد: توليد محصولات مخرب ضد ايراني و ضد اسلامي با هدف ايران هراسي و اسلام گريزي از سوي دشمنان شدت گرفته است و توليد فيلم آرگو كه به عنوان نماد استيصال و درماندگي آمريكا در موضوع تسخير لانه جاسوسي و و اقعه طبس است از بارزترين مصاديق اين موضوع به شمار مي رود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه 11 پروژه مهر ماندگار فرهنگي در حال تكميل شدن است، اظهار داشت: از اين تعداد، هشت تالار فرهنگ و هنر با امكانات وسيع در هشت استان به منظور برگزاري برنامه هاي هنري، ملي و معنوي است.
 


فرمانده مرزباني آذربايجان شرقي:

حضور مرزبانان در مرز آذربايجان و ارمنستان قوي و بازدارنده است

تبريز-خبرنگاركيهان:
جمهوري اسلامي ايران در مرزهاي خود با آذربايجان و ارمنستان حضوري مقتدرانه و قاطع دارد.
سرهنگ حسين عدالت طلب فرمانده مرزباني آذربايجان شرقي گفت: مرزهاي استاني از امن ترين مناطق مرزي كشور محسوب مي شوند. وي افزود: وظيفه مرزباني حفاظت و حراست و كنترل از مرزها و استيفاي حقوق اتباع مرزنشين و مقابله با هرگونه جرايم مرزي در بخشهاي نظامي، ديپلماتي و انتظامي است.
عدالت طلب تصريح كرد: همياري مرزنشينان مهم ترين عامل موفقيت مرزباني جمهوري اسلامي ايران هست. مرزنشينان، مرزداران اصلي جمهوري اسلامي ايران هستند و بازوي تواناي مرزباني در مقابله با شرارت هاي احتمالي محسوب مي شوند.
وي در عين حال خواستار توجه مردم به تابلوهاي كنار جاده ها و قوانين مقررات مرزي شد.
 


در تعطيلات نوروز امسال

 135 هزار زائر عتبات از مرز مهران تردد كردند

مدير پايانه مرزي مهران از تردد 135 هزار زائر در تعطيلات نوروزي 92 در مرز بين المللي اين شهرستان خبر داد.
«محمود ساريان» ديروز به خبرنگار ايرنا در ايلام گفت: اين تعداد زائر از 24 اسفند سال گذشته تا 15 فروردين امسال به شهرهاي مذهبي ايران و عراق تردد كردند.
وي ادامه داد: اين ميزان تردد زائران در مقايسه با مدت مشابه پارسال از رشد مطلوبي برخوردار است.
ساريان اظهار داشت: بيشتر اين زوار در قالب كاروان حج و زيارت و انفرادي تردد كردند.
استان ايلام با 430 كيلومتر مرز مشترك با عراق كانون تردد زوار و صدور كالاي ايراني به كشور همسايه محسوب مي شود.
يك ميليون و 650 هزار زائر پارسال از طريق مرز بين المللي مهران راهي شهرهاي مذهبي دو كشور شدند.
 


در نوروز امسال 9 ميليون نفر

 به زيارت حرم احمدبن موسي(ع) شتافتند

شيراز-خبرنگار كيهان:
در ايام تعطيلات نوروزي امسال 9 ميليون و 162 هزار نفر از مسافران نوروزي زائر حرم مطهر حضرت احمدبن موسي(ع) در شيراز بودند.
عليرضا ابوالاحرار مدير روابط عمومي آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با اعلام اين خبر گفت: در روز طبيعت 255 هزار نفر به زيارت آستان مقدس حضرت شاهچراغ و حضرت سيد ميرمحمد(ع) مشرف شدند.
وي افزود: در ايام نوروز امسال حضور بي نظير ميهمانان و زائران را در آستان مقدس شاهچراغ(ع) شاهد بوديم و موزه و كتابخانه حرم نيز همچون دارالقرآن مورد استقبال ويژه ميهمانان نوروزي قرار گرفت.
ابوالاحرار افزود: حرم مطهر حضرت احمدبن موسي(ع) مقصد اول بسياري از مسافران و گردشگران در شيراز بود.
 


به همت متخصصان ذوب آهن اصفهان

اولين شارژ زغال در بزرگترين كارخانه كك سازي خاورميانه انجام شد

زرين شهر - خبرنگار كيهان:
طي مراسم ويژه اي با حضور مديرعامل، معاونان، مديران و جمعي از كارگران، اولين شارژ زغال در باتري شماره 3 ذوب آهن، بزرگترين كارخانه كك سازي خاورميانه با موفقيت انجام شد.
مديرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: باتري شماره 3 كك سازي ذوب آهن با ظرفيت توليد 900 هزار تن كك متالورژي بزرگترين كارخانه كك سازي خاورميانه محسوب مي شود كه امروز شارژ اوليه آن با موفقيت انجام شد.
سعد محمدي با اشاره به افتتاح رسمي پروژه كك سازي شماره 3 در ابتداي سال 92 گفت: نقش مهم توليد كك در كاهش هزينه هاي توليد و همچنين افزايش ميزان توليد اين شركت بسيار اساسي است چرا كه هم اكنون براي واردات هر تن كك حداقل 280 يورو هزينه مي شود كه اگر اين مبلغ را در 900 هزار تن توليد سالانه باطري 3 ضرب كنيم، ميزان صرفه جويي ارزي آن مشخص مي گردد. رضوانيان مدير توليدات كك و مواد شيميايي ذوب آهن اصفهان نيز گفت: باتري شماره 3 داراي 74 سلول و ظرفيت 900 هزار تن توليد كك در سال است. وي گفت: افتتاح و راه اندازي اين پروژه، صرفه جويي اقتصادي و اشتغال زايي قابل توجهي را به همراه دارد. مدير توليدات كك و مواد شيميايي اين شركت، اشتغال زايي مستقيم در اين پروژه و تاسيسات جانبي آن را حدود 700 نفر ذكر نمود و گفت: اين پروژه در توليد چدن و در نهايت محصول نهايي نقش بسيار موثر و مهمي دارد و تكنولوژي نيز كامل به روز است.
رضوانيان در خصوص راه اندازي پروژه مذكور گفت: عليرغم تحريم ها و فشارهاي خارجي در تامين قطعات، اين پروژه به دست كارشناسان و متخصصين داخلي براي اولين بار در كشور راه اندازي شد كه نمادي از خودباوري و بومي سازي كارشناسان داخلي است.

 


كارخانه فولاد در اشتهارد كرج احداث مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
بزرگترين كارخانه فولاد كشور در شهرستان اشتهارد واقع در استان البرز احداث مي شود.
فرماندار اشتهارد با بيان اين مطلب افزود: با بهره برداري از اين كارخانه براي 10 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.
ابوالفضل اينانلو با اشاره به تازه تاسيس بودن شهرستان اشتهارد گفت: اين شهرستان ظرفيت هاي فراواني در زمينه كشاورزي و صنعت دارد كه با تشكيل كارگروه هاي تخصصي مي توان به مشكلات آن پايان داد.
وي، تسريع در اجراي طرح انتقال پساب فاضلاب كرج به اشتهارد را ضروري دانست و گفت: با اجراي اين طرح 600 ليتر بر ثانيه پساب تصفيه شده فاضلاب كرج به اشتهارد انتقال مي يابد كه از آن مي توان در بخش صنعت، كشاورزي و فضاي سبز موجود در اين شهر استفاده كرد.
فرماندار اشتهارد خاطرنشان كرد: توسعه و استقرار 2 هزار واحد توليدي و صنعتي در شهرك صنعتي اين شهرستان از ديگر برنامه هاي حائز اهميت است چون اكنون 800 واحد صنعتي در شهرك صنعتي اشتهارد فعاليت دارند.
 


معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي:

 17 ميليون زائر نوروزامسال به پابوس امام هشتم رفتند

مشهد- خبرنگار كيهان:
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي از تشرف 17 ميليون زائر به بارگاه منور رضوي در ايام نوروز خبر داد.
محمود ممتاز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در سال گذشته در ايام نوروز، 7 ميليون تشرف انجام شد كه اين ميزان در سال جديد به 10 ميليون افزايش يافت. وي با بيان اينكه اين تعداد زائر از 26 اسفند گذشته تا 15 فروردين توفيق تشرف به بارگاه منور رضوي را يافتند، اظهار داشت: بنابر پيش بيني هاي صورت گرفته، انتظار 5/12 ميليون تشرف در ايام نوروز وجود داشت.
ممتاز در خصوص فعاليت هاي انجام شده در رابطه با تشرف بيش از 17 ميليون زائر در نوروز امسال، افزود: با توجه به توزيع متناسب زائران در چهار مقطع تعطيلات نوروزي، اقدامات اين معاونت با بهره گيري از تمامي نيروهاي خادم و خدمتگزار صورت پذيرفت.
 


در حمايت از كودكان سرطاني

تخم مرغ هاي نوروزي در تبريز فروخته شدند

تبريز- خبرنگاركيهان:
بيش از 200 تخم مرغ رنگ شده نوروزي، از سوي مردم و به منظور كمك به بيماران سرطاني خريداري شدند.
به گزارش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز، نمايشگاه بزرگ فروش تخم مرغ هاي رنگي كه در مسابقه نقاشي و طراحي تخم مرغ هاي نوروزي سال قبل، توسط هم وطنان و هنرمندان كشورمان طراحي و به جشنواره تخم مرغ هاي نوروزي تبريز ارسال شده بودند، يكي از پربازديدترين بخش هاي نمايشگاه نوروزي عمارت قديمي شهرداري تبريز بود.
در مدت اندكي از برپايي اين نمايشگاه، بيش از 200 تخم مرغ رنگ شده به فروش رسيد و بيش از 14 ميليون ريال از اين طريق براي كمك به درمان و بهبودي كودكان سرطاني جمع آوري شد.
هموطنان شمالي و اسقف «گريگور چيفت چيان» خليفه كل ارامنه آذربايجان، از خريداران تخم مرغ هاي رنگي نوروزي بودند.
سال گذشته نيز در راستاي كمك به كودكان سرطاني، شهرداري تبريز با مشاركت دانشگاه علوم پزشكي شهر كلنگ احداث بيمارستان تخصصي كودكان سرطاني را زمين زدند كه قرار است در 4طبقه و 1000مترمربع زمين احداث شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10